Socios | dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:23 | |||
ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ICR te Zvt, helaas niet getrokken door de 1157 maar de 1119. [ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 10-08-2021 21:28:27 ] | ||||
derLudolf | dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:43 | |||
Komen 1100's nog wel es op de baan? Heb ze nog nooit gezien. | ||||
Socios | dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:46 | |||
Op een paar na allemaal al 20 jaar geleden gesloopt, joh. | ||||
derLudolf | dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:49 | |||
1200's, 1300's en 2400's ook maar ook die ben ik nog wel es tegengekomen. | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:50 | |||
Er worden weleens conditie- en overbrengingsritten mee gedaan. Zeldzaam. Het NSM heeft een werkende 1125 en een niet werkende 1107 geloof ik. | ||||
Socios | dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:50 | |||
Ik denk dat je ervoor naar het Spoorwegmuseum moet. Misschien dat er nog eentje rijvaardig is. | ||||
James1988 | dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:52 | |||
@DeaDLocK2K Helemaal eens met je epistel in het vorige deel! | ||||
Peterselieman | dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:52 | |||
In Goes staat er nog een tweetal weg te roesten | ||||
Peterselieman | dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:54 | |||
Gister de Wink van Arriva eens uitgeprobeerd. Heerlijk rustig treinen zo ten opzichte van de GTW. Stoelindeling is echter niet op alle plekken geweldig in de Wink, vooral als het druk is, maar daar had ik geen last van gelukkig. | ||||
ReisT | woensdag 11 augustus 2021 @ 08:54 | |||
Nee, al vele jaren niet meer, tenminste niet op eigen kracht omdat er geen toelating meer is. Het Spoorwegmuseum heeft wel plannen om de 1125 weer rijvaardig en toegelaten te krijgen. | ||||
borisz | woensdag 11 augustus 2021 @ 09:06 | |||
Vandaag 25 jaar geleden. https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20210811_25370919 Lovers ende Kennemerstrand Expres. Het heeft 2,5 jaar mogen duren | ||||
spectrumanalyser | woensdag 11 augustus 2021 @ 11:45 | |||
Leuk artikel. Het perron van Santpoort-noord is nog steeds zo lang, er staat op de helft een hek. Dat was het deel voor de aftakking naar IJmuiden. En leuk dat er op de route nog aandenkens zijn aan de lijn. | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 11 augustus 2021 @ 14:41 | |||
Die is in 2016 gereviseerd en rijvaardig gemaakt... | ||||
Duvel | woensdag 11 augustus 2021 @ 15:44 | |||
Maar geen toelating voor zover ik weet... | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 11 augustus 2021 @ 15:54 | |||
18-6-2019 volgens: https://www.railwiki.nl/i(...)omotieven_serie_1100
| ||||
DeaDLocK2K | woensdag 11 augustus 2021 @ 15:55 | |||
Geen idee hoe betrouwbaar die meuk is daar btw. | ||||
Duvel | woensdag 11 augustus 2021 @ 21:51 | |||
Ik kan niet in het NVR, ECVVR of EVR, we zullen het met de info van Railwiki moeten doen... | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 11 augustus 2021 @ 22:13 | |||
Interessant. Ik vermoed dat deze data impliciet of expliciet publiek beschikbaar zou moeten zijn. Aangezien ik op Fok na nergens meer social media heb en dus zeeën van tijd (ik zet dus ook weer heerlijk bouwpakketten voor m'n modelbaan in elkaar enzo!) dus daar wil ik best wat moeite aan besteden. | ||||
spectrumanalyser | woensdag 11 augustus 2021 @ 22:48 | |||
Goede keus om tijd in te stoppen, met dit 'zomerse' weer. Ben zelf bezig met herstellen van een Fleischmann V42-04, een Roco sik en een Roco buffel. | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 11 augustus 2021 @ 23:14 | |||
Gaaf!! Ik heb 2 modelspoorcollega's, en één ervan vindt klussen aan materieel niet alleen leuk, hij is opgeleid als micro-electrotechnicus ofzo. Hij bouwt treintjes voor me om op dit moment. 1xSyntus Original Lint 41 in geel/wot: Is digitaal maar moet sound in 3x2200 Roco bruin jaren 90 model, 1 in ovp ongeopend; allemaal digitaal, 2 in deplorabele staat maar repareerbaar met moderne meuk die niets meer kost herlijk 1x2200 Roco geel jaren 90 model, deplorabele staat, digitaliseren+rijvaardig maken. UV got the best of it maar het lijkt erg op de verwaarloosde locs die in Frankrijk en België staan/stonden. 1xICM Lima Gold: digitaliseren+geluid 1xDDM Lima gold: functie-decoder in de stuurstand voor geduwd detectiebedrijf+loconetcommunicatie naar de centrale terug (tevens in kopbak blokkendoos (al ingebouwd) en in kopbak ICM hierboven) 1x6400 Lilliput, digitaliseren, geen ruimte voor geluid helaas Hij vindt het leuk en het betekent dat ik straks in één keer een twintig tal complete treinen en locomotieven op de baan kan zetten met wat ik verzameld heb Ik heb ook nog hondekoppen maar die moeten nog afgebouwd worden. Er is ook een NS Vectron onderweg maar die release is uitgesteld tot volgend jaar zomer. | ||||
dennistd | woensdag 11 augustus 2021 @ 23:31 | |||
Zeker een softwarestoring? Oh nee, het is Siemens en geen Bombardier | ||||
Duvel | donderdag 12 augustus 2021 @ 21:52 | |||
Zo tof zijn! | ||||
DeaDLocK2K | donderdag 12 augustus 2021 @ 21:56 | |||
Alsof dat verschil maakt, alle software komt uit Inda Ik rook weleens een peukie met jongens die aan de ICNG werken. | ||||
spectrumanalyser | vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:29 | |||
De dienstregeling tijden de Dutch Grand Prix (3-5 september) staat in de reisplanner. Elke 5 minuten vertrekt een trein vanaf Amsterdam Centraal naar Zandvoort aan Zee en vice versa. 12 treinen per uur tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee, alleen station Overveen zal worden voorbij gereden. Nu werk ik zelf niet bij de spoorwegen, echter lijkt het mij een beste prestatie. Alle overige treinen op dit traject rijden dan niet op dit traject, zoals de Intercity Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal die over Schiphol naar Leiden gaat, in plaats van via Haarlem en Heemstede-Aanmaakhout. | ||||
b2py | vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:34 | |||
De prestatie zal ik beoordelen na het weekend, eerst zien dan geloven | ||||
Dr_Flash | vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:48 | |||
Hier toevallig nog geïnteresseerden voor het nieuwjaarsrondje over 2 weken? Het kan nog en er is een topic over | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:51 | |||
Amen, bro. | ||||
b2py | vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:07 | |||
Ik heb even in mijn agenda gekeken en geconstateerd dat nieuwjaar inmiddels dichterbij is dan verder weg, ik sla over. | ||||
Bitlord | zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:20 | |||
Op moment 26:02 is in ruwbouw iets te zien wat lijkt op een geplande aftakking die er nooit is gekomen. Weet iemand hier misschien wat meer van? | ||||
Peterselieman | zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:26 | |||
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloementunnel | ||||
Dr_Flash | zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:28 | |||
Nou bedankt voor het proberen hoor | ||||
Peterselieman | zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:29 | |||
Nog een beeld er van | ||||
Bitlord | zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:08 | |||
Dank allen! Kan mij niet voorstellen hoe bloementransport ooit handiger of goedkoper met treinen ipv vrachtauto's uitgevoerd kon worden. | ||||
b2py | zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:50 | |||
Autonome voertuigen die de bloemen naar de veiling brachten van een vliegtuig en daarna weer ophaalden naar Schiphol om vanaf daar de wereld weer over te gaan. Duurzaam, snel, geen chauffeurskosten. | ||||
b2py | zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:59 | |||
Wanneer stapt die topman van ProRail op? | ||||
Socios | zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:00 | |||
Als de trein langs het perron staat. | ||||
greavy | zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:27 | |||
Dus. Ik was 2 weken op vakantie. Met de auto. Naar Oostenrijk een maat opzoeken, en daarna naar Hongarije. Gezien ik het plan had om vlakbij de Roemeense grens - 500 meter ofzo van de grens vandaan - te gaan loeren, dus maar even plannen gemaakt om ook in Roemenië te kijken. Onder het mom van "ik ben niet heel vaak in de buurt" En kiek, daar hebben we jeugdsentiment rijden 9 Augustus 2021 - Vroeger als klein kind was het een heel uitstapje. Van Dronrijp helemaal naar Leeuwarden, een kippenstukje, met een Wadloper van Noordned. Altijd bij de ouders zeuren of we niet met de trein naar de stad konden. Tsja, zo waren wij als klein kind wel.. De cabinedeur meestal open, altijd even bij de machinist meekijken. Zelf je kaartje knippen en zulke dingen. Nostalgische herinneringen als je eraan terug denkt. Met dat idee wilde ik dus al langer een Wadloper opzoeken. Vorig jaar hebben we er 1 gezien in Polen, maar niet helemaal zoals ik wilde. Dit jaar was ik in Hongarije op vakantie, en kwam ik ook aan de oostkant van het land, en dus vlakbij de Roemeense grens. De drang om de grens over te gaan was groot, er werd research gedaan, en pas een dag van te voren was zeker dat er een Wadloper echt gepland is, en zelfs de omloop had ik van een Roemeense hobbyist. In de ochtend nog even een treintje aan de Hongaarse kant van de grens geklikt, en 2km verder de grens over en op naar Oradea. Het treinstel zou in het station moeten staan als ik er achter zou passeren, dus op hoop van zegen. En jawel, een wadloper DH-2 stond er! Vol goede moed en nog meer goede moed als eerder die ochtend werd doorgereden naar Butan om de trein als R 15034 te kunnen vastleggen. Strak op tijd hoorde ik in de verte al een trein toeteren, en toen hij de bocht om kwam was het duidelijk: mijn zeer gehoopte Wadloper kwam dan eindelijk! Mijn dag kon niet meer stuk, en die was pas net begonnen zegmaar.. Wadloper 78-3216, de ex-NS/NoordNed 3216, passeert hier met een mooi dieselpluimpje de eenzame fotograaf die speciaal hiervoor een bliksembezoek aan Roemenië bracht. Dinsdagochtend nog even in Valea lui Mihai gekeken, en toen weer Hongarije in. | ||||
Peterselieman | zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:33 | |||
Mooi hoor. Echte nostalgie | ||||
greavy | zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:35 | |||
Had er graag nog een ritje aan besteed als reiziger, maar had daar in mijn reisschema weinig tijd voor. Misschien iets voor volgend jaar. Foto van 's avonds in Oradea volgt nog. Tussen Oradea en Cluj Napoca rijden ze maar 2 ritten per richting(1 omloop), de rest zou ex-DB 614/624 moeten zijn. Op die lijn rijdt IRC ook nog met ex-DB 628'ers, en CFR met Desiro's en getrokken treinen. | ||||
Erno-BE | zondag 15 augustus 2021 @ 08:56 | |||
Trouwens, weet er iemand of de doorloopkoppen van de MS96 weer in werking zijn gesteld? De doorloopkoppen van de MS96 waren vorig jaar vanwege corona buiten werking gesteld en ik ben benieuwd naar de actuele situatie. Ben namelijk een rondje Ardennen met de trein aan het plannen (Maastricht-Liège-Leuven-Namur-Dinant-Libramont-Namur-Liège-Maastricht) | ||||
Socios | zondag 15 augustus 2021 @ 09:51 | |||
Mooie foto met dito verhaal @greavy | ||||
b2py | zondag 15 augustus 2021 @ 10:13 | |||
Gaaf Greavy! | ||||
Brembo | woensdag 18 augustus 2021 @ 10:59 | |||
Waarom stopt de sprinter dan wel op station Halfweg en Spaarnwoude? Ik zou die paar reizigers lekker met de bus naar Haarlem of Sloterdijk vervoeren. Nadeel is natuurlijk verder dat als de trein vol is vanaf Amsterdam Centraal niemand meer bij kan vanaf Sloterdijk of Haarlem. Daarnaast als het precies 30 minuten enkele reis is lijkt mij de kering ook erg strak. | ||||
spectrumanalyser | woensdag 18 augustus 2021 @ 11:13 | |||
Zowel Halfweg als Spaarnwoude heeft een P+R parkeerterrein. Auto's kunnen Zandvoort niet in. Het is dit, of doorrijden naar Beverwijk. Om de 5 minuten dienstregeling te hanteren moet wel werkelijk alles goed gaan. Bij vertrek van een trein uit Zandvoort is de volgende er binnen 60 seconde. | ||||
derLudolf | woensdag 18 augustus 2021 @ 14:55 | |||
Dat gaat sowieso helemaal in de soep lopen | ||||
Socios | woensdag 18 augustus 2021 @ 15:03 | |||
Men moet het meer zien als een paar dagen "spoorboekloos rijden" op dat baanvak. In theorie iedere 5 minuten een trein (EVMET), in de praktijk wat gependel van een aantal omlopen waar er af en toe eentje geschrapt wordt bij te veel vertraging. Overigens geheel tegen mijn principe in dat treinen te allen tijde conform de dienstregeling moeten rijden. | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 18 augustus 2021 @ 15:22 | |||
Deinstregeling schmienstregeling. | ||||
pitboer | woensdag 18 augustus 2021 @ 16:28 | |||
Misschien een hele domme vraag,maar google helpt.mij niet echt verder. Maar waarom hebben ze bij de ic-direct een loc geplaatst voor het stuurstandrijtuig? | ||||
spectrumanalyser | woensdag 18 augustus 2021 @ 16:31 | |||
Het ombouwen van de stuurstand voor de Traxx-loc is niet haalbaar gebleken. De stuurstand was voor het laatst gebruikt in combinatie met de 1700 e-loc. Het ligt technisch zeer ingewikkeld om de stuurstand geschikt te maken voor communicatie met de Traxx. Dus dat de signalen van de stuurtafel electrisch overgebracht worden naar de Traxx-loc. De stuurstand is uitgeschakeld en kan niet gebruikt worden om de trein te besturen. Nu rijden de ic-direct treinen in 'sandwich'-bedrijf, dat heeft tevens als voordeel dat als er een loc uitvalt, de trein toch door kan. Als proef zijn er wel twee stuurstandrijtuigen omgebouwd voor de Traxx. Later is besloten niet verder te gaan met ombouwen omdat het te complex was en te duur. bron: https://www.treinenweb.nl(...)and-rijtuig-bds.html [ Bericht 5% gewijzigd door spectrumanalyser op 18-08-2021 16:39:48 ] | ||||
dennistd | woensdag 18 augustus 2021 @ 16:40 | |||
Flinke puinhoop bij de Pinzgauer Lokalbahn: https://salzburg.orf.at/stories/3117287/ | ||||
pitboer | woensdag 18 augustus 2021 @ 16:43 | |||
Dank u voor de goede uitleg. | ||||
Peterselieman | woensdag 18 augustus 2021 @ 19:43 | |||
Dat gaat wel even duren | ||||
dennistd | woensdag 18 augustus 2021 @ 23:13 | |||
Het leger is al druk bezig | ||||
TjjWester | donderdag 19 augustus 2021 @ 16:29 | |||
Ik ben bezig met boeken van thalys tickets, ik heb de keuze uit: duo tegen over elkaar of club 2. Wat is het verschil?? | ||||
dennistd | donderdag 19 augustus 2021 @ 20:23 | |||
De ECx (het nieuwe materieel voor de Pimpel) zal voortaan door het leven gaan als ICE L (van low floor): https://twitter.com/MarcusGrahnert/status/1428414866059112448Uit het stuk over het afscheid van de Metropolitan-stammen in Duitsland https://www.deutschebahn.(...)08?contentId=1188108 | ||||
dennistd | donderdag 19 augustus 2021 @ 22:13 | |||
Er is toch weer activiteit op het gebied van de magneetzweefbaan: dit keer voor goederenvervoer https://bahnblogstelle.ne(...)den-guetertransport/ | ||||
b2py | donderdag 19 augustus 2021 @ 23:53 | |||
Rip mensen die per ongeluk ICL typen op autistenfora | ||||
MTL | vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:30 | |||
Het zijn nog steeds rijtuigen. Eén pot nat. | ||||
Maegrim | vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:32 | |||
Voor het eerst in hoe lang? is de dijksgracht nu leeg | ||||
spectrumanalyser | vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:02 | |||
Voor mijn gevoel stond die TEE er eeuwen. Eerst met Mat '64, toen DDAR met DDM1, daarna SGM. Momenteel ligt de afvoer van SGM stil vanwege de vakantieperiode. | ||||
BLS | vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:35 | |||
Het stukje waar ICE L wordt genoemd is weer verwijderd. Het moest blijkbaar geheim blijven of ze zijn nog niet helemaal over deze naam uit. Her en der vertellen insiders trouwens dat ook het ontwerp behoorlijk is aangepast. Binnenkort zal wel een grote aankondiging komen, denk ik. | ||||
BLS | vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:58 | |||
En we hebben beeld van de ICE L. | ||||
greavy | vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:18 | |||
Nog maar een Wadloper klikje ;-) 9 Augustus 2021 - Wat heen gaat, moet dus ook terugkomen. En dat was ook zo met de Wadloper van TFC, de 78-3216 oftewel ex-NS/Noordned 2216. Nog steeds mijmerend over het jeugdsentiment van deze prachtige treinen, kwam de Wadloper er keurig op tijd aangereden bij Oradea Est richting station Oradea. De trein zou de andere ochtend met de eerste TFC-trein weer uit Oradea naar Cluj Napoca vertrekken. Het allerlaatste licht maakte het wel nijpend, maar het ging echt net. Een mooie afsluiter van deze warme zonnige dag. De dag werd vervolgens op het terras bij het restaurant - pension waar ik ging verblijven afgesloten, en de andere ochtend werd weer naar Hongarije gereden. | ||||
Dr_Flash | vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:34 | |||
Toch wordt door mij gevonden dat de lijdende vorm zo veel mogelijk vermeden moet worden. | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:11 | |||
Ik hoop dat jij aan een goed weekend lijdt. | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:11 | |||
Mooie foto, sjumeneer. Ik vind het wel wat hebben die Talgo blokkendoos. | ||||
MTL | zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:30 | |||
Ik zit nu in zo'n ICE4 geval van de DB en ik zie tot mijn schrik hier in de 1e klas dezelfde stoelen zitten als in onze laatst gerenoveerde VIRMs (eveneens 1e klas) Kom op DB, dat is toch geen ICE kwaliteit? Toegegeven, VIRM mist een paar opties zoals de grotere hoofdsteun met kussen, het lectuurnet, er is een meer basic voetensteun en het zitvlak kan niet uitgeschoven worden, maar voor de rest is de stoel vrijwel gelijk. | ||||
Erno-BE | zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:24 | |||
Eerste klas ICE heeft toch wel veel meer beenruimte dan een eerste klas VIRM? | ||||
MTL | zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:33 | |||
Ik zou het eens moeten meten als ik weer terug ben in NL, maar het lijkt mij niet heel veel te schelen. ICNG heeft in ieder geval zelfs in de 2e klas ongeveer evenveel beenruimte als deze ICE4 in de 1e klas (en voor mij zelfs betere stoelen dan deze ondingen, maar dat is uiteraard persoonlijk). Maar goed, NS kan nu in ieder geval wel zeggen dat ze "ICE kwaliteit" bieden met die stoelen in de VIRM [ Bericht 10% gewijzigd door MTL op 21-08-2021 10:49:12 ] | ||||
Erno-BE | zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:24 | |||
Ik dacht dat alle ICE's zo'n beetje hetzelfde interieur hadden met dezelfde stoelen. | ||||
b2py | zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:28 | |||
Ben al 1,5 jaar niet gecontroleerd, dacht dat je inmiddels beter kon gaan zwartrijden stuk goedkoper komt er gisteravond ineens een 'gastvrouw' ( ) de chipkaarten scannen. | ||||
MTL | zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:37 | |||
Bij dezelfde generatie meestal wel, maar de oude ICE stoelen zullen (schat ik zo) niet meer hebben voldaan aan de nieuwe brandveiligheidseisen, dus bij nieuw en gerenoveerd materieel moesten er nieuwe stoelen gebruikt worden. | ||||
Adrie072 | zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:38 | |||
Deze heeft een beste treintrip gemaakt. | ||||
dennistd | maandag 23 augustus 2021 @ 13:10 | |||
Kruidvat biedt nu zelfs nachttreinen aan Een vijfdaagse reis (twee nachten in de trein en twee hotelovernachtingen) naar Praag, Verona, Venetië, Wenen of Milaan voor ¤149-¤229. Wel excl. boekingskosten en zo, en je ligt standaard in een coupé met vijf anderen. https://www.kruidvat.nl/s(...)r+5509953+or+5509932 | ||||
b2py | maandag 23 augustus 2021 @ 15:05 | |||
En dat durven ze dan goedkoper te noemen dan het vliegtuig | ||||
ReisT | maandag 23 augustus 2021 @ 16:19 | |||
Het gaat hier dus om de GreenCityTrips van Flywise, maar nu met een paar tientjes kruidvatkorting. Maar nog steeds excl.elke vorm van luxe (waarvoor je natuurlijk flink bij mag betalen). https://greencitytrip.nl/nl/?locale=nl&country=nl | ||||
b2py | maandag 23 augustus 2021 @ 19:10 | |||
Oh wacht even, is dat 239 incl hotel op bestemming voor 1 nacht? | ||||
Dr_Flash | maandag 23 augustus 2021 @ 19:22 | |||
2 nachten toch? | ||||
b2py | maandag 23 augustus 2021 @ 19:28 | |||
Ja twee inderdaad | ||||
Salatrel | maandag 23 augustus 2021 @ 20:29 | |||
wel op 1,5 afstand of tijdens het slapen een mondkapje op? | ||||
Pino112 | maandag 23 augustus 2021 @ 20:45 | |||
Genot Dit lijkt me best leuk om te doen. | ||||
Fixers | dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:20 | |||
Heeft iemand hier ervaring met de nachttrein naar Wenen? Ik ben een voorzichtig vakantieplan voor '22 aan het maken. En aangezien ik basically 3 jaar vakantiebudget te spenderen heb overweeg ik om het ook gewoon luxe te doen en een eigen coupe te boeken. Zijn er tips of dingen om rekening mee te houden? | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:31 | |||
Nou vanochtend gaat er zo te zien maar heel weinig goed... | ||||
b2py | woensdag 25 augustus 2021 @ 15:28 | |||
Waarom rijdt de tienminutentrein maar iedere 15 minuten deze week, zie niets staan op de website van NS… | ||||
weps | woensdag 25 augustus 2021 @ 15:37 | |||
https://www.ns.nl/reisinf(...)or/detail?id=7001019 Zelf verder klikken dan de homepage weer te ingewikkeld? | ||||
b2py | woensdag 25 augustus 2021 @ 15:39 | |||
Ik weet nog steeds niet waarom de trein tussen Amsterdam en Utrecht maar om het kwartier rijdt. Lees in het artikel waar jij naar linkt alleen dat er geen treinen rijden. En btw, in de app staat die pagina niet zo op de voorgrond, alleen de F1 | ||||
weps | woensdag 25 augustus 2021 @ 15:40 | |||
Omdat die ook verder moet dan Utrecht en je op Utrecht niet kan keren, omdat intelligente wijze mannen op kantoren vinden dat je zonder wissels veel beter kunt bijsturen. | ||||
ReisT | woensdag 25 augustus 2021 @ 17:39 | |||
Nou ja, er kan wel in Utrecht gekeerd worden, en dat gebeurt nu ook, het is alleen wat omslachtig: IC moet dan aankomen op spoor 15 en doorrijden naar een kopspoortje om vanaf daar even later weer naar spoor 7 te rijden. Door een beetje schuiven met de sprinters (die gelijkvloers kruisen) lukt dat wel vier keer per uur, maar blijkbaar geen zes keer. | ||||
b2py | woensdag 25 augustus 2021 @ 19:02 | |||
Is allemaal leuk en aardig maar waarom staat er niks op de website van die kneuzen. NS out, PKP in! | ||||
weps | woensdag 25 augustus 2021 @ 20:04 | |||
Omdat er geen beginnen aan is. Het is aan een leek niet uit te leggen waarom er slechts 4 ipv 6 IC's per richting rijden. Het is aan NS om de reiziger van A naar B te brengen en verwijst voor een reisplan naar de reisplanner. Wil je meer uitleg over hoe en wat van het spoor, dan kun je je beter tot de communicatie afdeling van ProRail richten. En een andere vervoerder klinkt fantastisch. Die zullen met exact de zelfde problemen en oplossingen komen. Een naam, kleurtje en/of ander merk trein zal niet heel veel uitmaken. Onthoud wel dat het nergens zo druk op het spoor is als bij ons. En het is ook wel een wereld ramp, max 5 minuten langer wachten op de volgende trein. Ik zou NS en ProRail vorderen de 10 minuten dienstregeling altijd te laten voortduren en onderhoud en nieuwbouw dan maar niet uit te voeren. Want zonder onderhoud en nieuwbouw blijft alles perfect functioneren en rijden. Als je maar een weekje geen 5 minuten hoeft te wachten. | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 25 augustus 2021 @ 21:40 | |||
Je moeder is een Poolse intercity met lagevloersinstap. | ||||
b2py | woensdag 25 augustus 2021 @ 22:25 | |||
Het interesseert me geen fuck dat het nergens zo druk is op het spoor als hier, je hoort gewoon je reizigers behoorlijk te informeren. Een kort berichtje 'Minder treinen tussen Utrecht en Amsterdam' is volgens mij bij lange na niet teveel gevraagd. Als we zo goed willen presteren moet op ieder vlak gepresteerd worden. | ||||
b2py | woensdag 25 augustus 2021 @ 22:27 | |||
Lekker toeteren bij iedere overweg | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 25 augustus 2021 @ 22:42 | |||
Die keuken rook ook zo lekker. | ||||
James1988 | donderdag 26 augustus 2021 @ 15:34 | |||
De kwaliteit van de reisinformatie op ns.nl en in de app is de afgelopen tijd flink onderuit gegaan. Waar er vroeger nog enigszins beschreven stond wat je kon verwachten (al was het soms erg gekunsteld en moeilijk te volgen) staat er tegenwoordig eigenlijk alleen maar "werkzaamheden, treindienst aangepast, check de app." Dat kan betekenen "er rijden 4 ipv 6 treinen per uur", "er rijden alleen intercities", "treinen worden omgeleid" of "er rijden bussen". De gedetailleerde informatie is wel beschikbaar, RijdenDeTreinen.nl krijgt het allemaal binnen en presenteert het op een redelijk overzichtelijke manier. Waarom NS dat zelf niet doet, is mij een raadsel. Maar ook hier is de reisinformatie niet perfect. Dat een bepaalde treinserie niet rijdt tussen Amsterdam en Utrecht, als gevolg van de werkzaamheden bij Geldermalsen, staat een beetje verstopt. Dat had echt wel iets duidelijker gekund. | ||||
b2py | donderdag 26 augustus 2021 @ 17:46 | |||
Het was wel lekker rustig in de trein | ||||
derLudolf | vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:26 | |||
In minder dan een uur van Hamburg naar Hannover middels een nieuw aan te leggen traject https://www.ndr.de/nachri(...)nnover,bahn2518.html | ||||
dennistd | maandag 30 augustus 2021 @ 00:30 | |||
Miniatur Wunderland heeft ook een filmpje gemaakt over de stakingen in Duitsland... maar dan vanuit de gedachten van het materieel (Claus verwijst naar de voornaam van de vakbondsvoorzitter) | ||||
greavy | maandag 30 augustus 2021 @ 18:18 | |||
dus, de Duitse vakbond GDL heeft een week stakingen aangekondigd: https://www.gdl.de/Aktuell-2021/Pressemitteilung-1630336078 im Güterverkehr ab dem 1. September, 17 Uhr und im Personenverkehr und der Infrastruktur ab 2. September, 2 Uhr. Der Arbeitskampf endet am 7. September um 2 Uhr. | ||||
Dr_Flash | maandag 30 augustus 2021 @ 18:24 | |||
En wat moet er dan bereikt worden? | ||||
greavy | maandag 30 augustus 2021 @ 18:29 | |||
loonsverhoging, coronatoeslag, en misschien nog wat dingen | ||||
Dr_Flash | maandag 30 augustus 2021 @ 18:45 | |||
Coronatoeslag waarom? Wil ik ook wel. En Talibantoeslag, en kabinetscrisistoeslag, en Paralympischespelentoeslag, en misschien nog wat dingen. | ||||
greavy | maandag 30 augustus 2021 @ 18:51 | |||
GDL heeft bij een aantal privaten 1,8% loonsverhoging, ¤600 coronapremie en nog wat los weten te peuteren met de onderhandelingen.. | ||||
DeaDLocK2K | maandag 30 augustus 2021 @ 18:57 | |||
1,8% is niet eens zo heel erg veel en die 600 euro overleven ze ook wel. | ||||
greavy | maandag 30 augustus 2021 @ 19:14 | |||
1,4% in 2021 en 1,8% in 2022 verhoging lees ik nu | ||||
DeaDLocK2K | maandag 30 augustus 2021 @ 19:29 | |||
Ik weet niet wat de Duitse inflatiecijfers zijn maar hier is dat niet genoeg om dat bij te benen... | ||||
dennistd | maandag 30 augustus 2021 @ 20:34 | |||
Dit interview met Weselsky, voorman van vakbond GDL die nu staakt, over de staking van de andere spoorvakbond EVG in 2018... | ||||
DeaDLocK2K | maandag 30 augustus 2021 @ 20:59 | |||
Dit komt vast als een verrassing Dennis, maar soms zijn mensen het gewoon niet met elkaar eens. Drie jaar geleden was dat dus het geval. [ Bericht 2% gewijzigd door DeaDLocK2K op 30-08-2021 20:59:41 (2018 is toch echt al 3 jaar terug) ] | ||||
dennistd | dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:36 | |||
Snap ik, maar het klinkt wel een beetje van ik mag het wel maar als een ander het doet is het ineens schandalig. Beetje hypocriet vind ik. | ||||
dennistd | dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:37 | |||
In de treinen van Metronom zijn door onbekenden flyers neergelegd dat je gratis zou kunnen reizen | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:06 | |||
Er zit twee jaar tussen, de situatie kan toen heel anders zijn dan nu. De belangen waren destijds tegengesteld óf de beste man/organisatie vond dat er destijds nog onderhandelingsruimte genoeg was en zag de noodzaak daarom niet. Allemaal heel verklaarbaar. Ik ben een groot voorstander van het recht op staken en ook ik erger me weleens aan specifieke acties. Kan prima samengaan. | ||||
b2py | dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:22 | |||
Die zijn toevallig gisteren bijgewerkt zag ik: 12 maanden rolling 3,77% https://www.inflation.eu/(...)latie-duitsland.aspx | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:57 | |||
Precies, en aangezien de vervoersbedrijven hun vervoersprijzen indexeren naar de inflatie, lijkt me een ophoging van de salarissen met deze inflatie niet meer dan het absolute minimum. Bizar dat mensen klagen over een beetje ongemak terwijl hele bevolkingsgroepen onderhand niet meer weten hoe ze eindjes aan elkaar moeten knopen. | ||||
derLudolf | woensdag 1 september 2021 @ 23:16 | |||
Ik ga aankomend weekend (jaja ii weet dat er stakingen zijn ) naar Hamburg. Reis vanaf Haren (Ems), dus kan voor ¤23 met een NDS ticket via Leer en Bremen of richting Münster en dan met Flixtrain. Laatste optie is iets duurder. Bij boeking zie ik allemaal dingen met extra bagage en zo staan. Letten ze daar echt streng op? | ||||
derLudolf | zaterdag 4 september 2021 @ 19:53 | |||
Vanuit Hamburg. Zit in een hotel in Hamburg-Harburg, spoorlijn loopt onder m'n kamer langs. Kwamen net wat badslippers langs. Op Hbf zag ik de twee keren dat ik er was toch nog wel wat ICE's rijden | ||||
Dr_Flash | zaterdag 4 september 2021 @ 20:04 | |||
Ja, maar als er ECHT wat leuks te doen is, ben je er niet bij hé | ||||
derLudolf | zaterdag 4 september 2021 @ 20:51 | |||
Tja als je ziek bent bent je ziek. Racekak in de trein is niet iets wat ik had willen ervaren | ||||
TwanTwan | zaterdag 4 september 2021 @ 21:51 | |||
Gewoon lekker een privé slaapcabine afhuren. Bart kromwijk heeft er een leuke video over gemaakt. | ||||
spectrumanalyser | zondag 5 september 2021 @ 18:13 | |||
Complimenten voor wat betreft het Grand Prix project Amsterdam-Zandvoort. ProRail incidentenbestrijding stond langs de fietstunnel. Slechts een paar incidenten, zoals een spoorloper en een defecte trein. Het meenemen van een fiets in de trein was niet toegestaan op de lijn Zandvoort-Amsterdam, op andere treinen echter wel. Fietsen vanaf station Bloemendaal heeft nog steeds mijn voorkeur, gezien de drukte. | ||||
DeaDLocK2K | zondag 5 september 2021 @ 20:40 | |||
Genoeg volk aanwezig om te helpen duwen. | ||||
b2py | zondag 5 september 2021 @ 22:39 | |||
#sponsored. #bias | ||||
derLudolf | maandag 6 september 2021 @ 10:06 | |||
D'r staat hier een mooie BR151 op station Hamburg Harburg van HSL. Helaas al drie dagen op dezelfde plek | ||||
derLudolf | maandag 6 september 2021 @ 11:10 | |||
DB geeft maar aan welke treinen nog wel rijden... Er staat een enorme rij | ||||
DeaDLocK2K | maandag 6 september 2021 @ 12:23 | |||
DB be like: | ||||
derLudolf | maandag 6 september 2021 @ 13:32 | |||
Je zult maar servicemedewerker zijn nu, wat een kut weekend heb je dan | ||||
b2py | maandag 6 september 2021 @ 14:14 | |||
Tijd om te staken dan maar? | ||||
derLudolf | maandag 6 september 2021 @ 14:31 | |||
Ja, tot en met 17 september | ||||
James1988 | dinsdag 7 september 2021 @ 13:02 | |||
Hai! Stel, ik wil in oktober van Breda naar Kiruna en terug sporen. Wat raden jullie me dan aan qua treinkaartjes, is gewoon losse tickets boeken het beste of is het wellicht interessant om Interrail te nemen? Ik ben 33 dus jongerenkorting krijg ik niet meer | ||||
MTL | dinsdag 7 september 2021 @ 13:26 | |||
Ik ben zelf altijd fan van interrail vanwege de flexibiliteit, maar ik geloof dat je voor 60 euro enkele reis tot Umeå kan boeken via DB, maar dat is zonder nachttreinen. Voor de rest zou je dan een los ticket moeten boeken. [ Bericht 1% gewijzigd door MTL op 07-09-2021 13:42:21 ] | ||||
Janneke141 | donderdag 9 september 2021 @ 08:09 | |||
Als ik mijn NS Flex weekend-korting wil wijzigen in weekend-vrij, wanneer gaat het dan in? Meteen als ik het verander, of op het eerstvolgende veelvoud-van-een-maand (de 25e dus, want mijn abonnement ging ooit eens op de 25e in)? | ||||
DeaDLocK2K | donderdag 9 september 2021 @ 09:27 | |||
Eén keer per maand mag je het wijzigen. Vorig jaar was het bij mij per direct geldig. | ||||
Janneke141 | donderdag 9 september 2021 @ 09:35 | |||
Ah, op die fiets. Dank je! | ||||
b2py | donderdag 9 september 2021 @ 10:12 | |||
Offerte opvragen bij een treinreiswinkel of treinrondreis? | ||||
DeaDLocK2K | donderdag 9 september 2021 @ 10:51 | |||
Ik meen me vaag te herinneren dat ik een ingangsdatum kon kiezen trouwens. | ||||
James1988 | donderdag 9 september 2021 @ 15:12 | |||
Oh dat is wel een goede ja! Daar had ik nog niet aan gedacht. Thanks! | ||||
dennistd | donderdag 9 september 2021 @ 15:25 | |||
Als je vorige wijziging meer dan een maand geleden is gaat het met terugwerkende kracht op de wijzigingsdag in. Dus heb je een vrijreizen-abonnement, reis je daar 's ochtends mee en wijzig je je abonnement 's avonds in een kortingsabonnement dan wordt je reis van die ochtend ook berekend met het kortingsabonnement en niet met je vrijreizen-abonnement. | ||||
Janneke141 | donderdag 9 september 2021 @ 16:11 | |||
Ik zal hem morgen eens aan gaan passen dan. Kijken wat er gebeurt. Ook benieuwd hoe de rekening eruit ziet. Ik betaalde 2 euro per maand voor weekend-korting, en daar zou dan nu ongeveer een halve maand bijkomen. Weekend-vrij kost 31 euro per maand. Rekenen ze dan in gedeeltes, of betaal ik bij de eerstvolgende rekening meteen 31 euro? | ||||
James1988 | donderdag 9 september 2021 @ 16:35 | |||
De factuurdatum blijft gelijk en er wordt naar rato verrekend, meen ik me te herinneren. Je krijgt een extra tussenfactuur om het verschil te verrekenen. | ||||
b2py | donderdag 9 september 2021 @ 17:12 | |||
Het leek mij zo voor de hand liggend dat ik de post eerst zelfs nog had weggehaald, maar niet iedereen ziet overal de spam van die websites blijkbaar :-) | ||||
James1988 | donderdag 9 september 2021 @ 17:24 | |||
Ik ben gewend om alles zelf uit te zoeken en te boeken, alleen ben ik daar in dit geval nog niet echt aan toegekomen | ||||
b2py | donderdag 9 september 2021 @ 17:53 | |||
Ik had bijna nog naar skyscanner gestuurd toen ik waar Kiruna lag | ||||
Tochjo | donderdag 9 september 2021 @ 18:02 | |||
Dat is niet zo. Voor de dag van wijziging wordt wel de abonnementsprijs van het nieuwe abonnement gerekend, maar eventuele reizen die op die dag zijn gemaakt voor de wijziging, worden gefactureerd volgens het oude abonnement. | ||||
Dr_Flash | vrijdag 10 september 2021 @ 12:51 | |||
| ||||
MTL | vrijdag 10 september 2021 @ 13:12 | |||
Komt de minister even persoonlijk handhaven dan? | ||||
Wertha | vrijdag 10 september 2021 @ 14:05 | |||
Lekker popi-jopi doen ook weer.. "(...) in hun nek staat te aerosolen". | ||||
derLudolf | vrijdag 10 september 2021 @ 14:06 | |||
Wat een gezeik, met dat laffe beleid blijft het virus nog langer ronddwalen. Qua aantal besmettingen en een niet dalende ziekenhuisbezetting kunnen we ons zoiets niet veroorloven. Geef HC's een taser | ||||
Dr_Flash | vrijdag 10 september 2021 @ 14:06 | |||
Nou ik ben zo'n beetje de braafste Nederlander die er bestaat op zich, maar zelfs mijn draagvlak heeft grenzen | ||||
derLudolf | vrijdag 10 september 2021 @ 14:13 | |||
Ik ben geen reguliere treinreiziger maar ik zou niet in een overvolle trein stappen als iedereen zonder er in zat. Afgelopen weekend vond ik het toch wel fijn dat iedereen in de best volle S banen een medisch masker op had | ||||
b2py | vrijdag 10 september 2021 @ 15:15 | |||
Zolang er niet gehandhaafd wordt hoef je geen mondkap op toch? | ||||
Janneke141 | vrijdag 10 september 2021 @ 16:57 | |||
Dit kan dus niet; het gaat meteen in op de dag dat je het wijzigt (volgens de tekst kan ik over een uur gebruik maken van mijn gewijzigde abonnement) en ik krijg per mail een factuur waar het bij te betalen bedrag opstaat - dat wordt verrekend met de eerstvolgende factuur. | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 10 september 2021 @ 17:05 | |||
Ah okay, helder. Ik zou graag willen dat je eindelijk eens de factuurdatum kon aanpassen; schrijf alsjeblieft geld af op de 27e, ik heb weleens reiskosten van bijna 400 euro voorgeschoten aan losse kaartjes, 's ochtends in de spits naar scholen door het hele land, en dat proberen ze dan af te schrijven op de 20e, dat gaat nog weleens fout omdat ik dan al enthousiast extra heb overgemaakt naar een spaarrekening ofzo. | ||||
James1988 | vrijdag 10 september 2021 @ 21:14 | |||
Vanmiddag heb ik een klein busritje gemaakt in Breda. Ik stapte aan het beginpunt in, samen met 9 anderen. Van de 10 mensen droegen er 5 geen mondkapje en de buschauffeur vond het helemaal prima. Vanavond ben ik door het station van de ene naar de andere kant gewandeld, door de brede tunnel, en heb ik eens geteld. Ongeveer 1/3e van de mensen die ik zag had het mondkapje omlaag getrokken, of droeg er zelfs helemaal geen. Ik had er wel eentje op, en ik vraag me echt af "voor wie dóe ik het nog?" Ik ben volledig gevaccineerd dus het risico voor mij is (hopelijk) een stuk kleiner, en als vele anderen zich er helemaal niks meer van aantrekken... waarom zou ik de moeite dan nog nemen? | ||||
boriq | vrijdag 10 september 2021 @ 21:34 | |||
Same. Doe vanavond Arnhem - Enschede, en in de sprinter Arnhem-Zutphen kwamen de twee conducteurs vrolijk langs lopen terwijl het percentage mensen met mond/neus-maskers gemakkelijk onder de 50% lag... Vooralsnog lijkt het in de trein naar Hengelo al weer wat beter te zijn | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 10 september 2021 @ 21:44 | |||
Zwolle-Hengelo is het 100%. | ||||
James1988 | vrijdag 10 september 2021 @ 21:47 | |||
Een paar weken geleden stond ik met een dönerbox in Hengelo op het perron. Ik wilde in het lintje naar Zutphen stappen en het in de trein opeten. Nog voor ik was ingestapt had de machiniste al naar me geroepen - "wat denkt u te gaan doen?" Ik had er even niet bij stilgestaan dat je bij Keolis in de trein nu niet mag eten, bij NS mag dat wel. | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 10 september 2021 @ 21:50 | |||
Was het niet zo dat je alleen geen geurend eten of eten waarmee je een tyfuszooi maakt mag consumeren? Dat probleem heb ik ook al eens aangezegd gekregen "in onze reisvoorwaarden staat blahblah". Broodje kaas zeggen ze nooit iets van. | ||||
b2py | vrijdag 10 september 2021 @ 23:17 | |||
Racistisch dat broodje kaas wel mag en doner niet | ||||
James1988 | vrijdag 10 september 2021 @ 23:43 | |||
Ik heb even met die machiniste gepraat en ze zei dat je het mondkapje echt tijdens de hele reis moet ophouden. Toen ik zei "maakt niet uit, dan eet ik het hier op het perron op en pak ik de volgende trein wel" was de kou ook meteen uit de lucht. Ze verwachtte misschien dat ik moeilijk zou gaan doen. Het was verder een heel aardige dame, ze vond het ook maar vervelend 'maar zo zijn de regels'. Op de site van Keolis Blauwnet staat dit: Een verzoek is geen verbod, maar ach. Ik ga niet moeilijk doen. | ||||
dennistd | zaterdag 11 september 2021 @ 01:09 | |||
Mijn ervaring als chauffeur: 80-90% van de reizigers draagt netjes een mondkapje bij het instappen. Degene die dat niet doen spreek ik daarop aan en zij zetten allemaal netjes hun mondkapje op (en degene die geen mondkapje bij zich heeft stappen vrijwel allemaal weer uit zichzelf uit, sommigen met de tip waar ze een mondkapje kunnen kopen. Voor schrijnende gevallen heb ik er zelf wel wat bij me). Tijdens de rit zet zo'n 10-15% hun mondkapje weer af, maar nadat ik ze erop wijs via de omroep gaat ie vrijwel altijd al snel weer op. Een enkeling zal zich verstoppen achterin de bus waar ik ze niet meer kan zien, maar goed, dan is dan maar zo. Kwetsbaren zitten meestal toch niet achterin, dus die hebben in elk geval wat afstand. Nou ja, de regel is natuurlijk dat je een mondkapje op moet in het OV. Zolang de vervoerder niet aangeeft dat je hem af mag zetten om te eten of drinken moet je hem dus gewoon ophouden, en kun je onderweg niet eten of drinken. | ||||
Janneke141 | zaterdag 11 september 2021 @ 01:21 | |||
Ik had vandaag de laatste trein terug naar huis, en dat was enigszins ongepland (ik mocht niet meer naar huis rijden ) dus ik had ook geen mondkapje bij me. Voelde me dus ernstig bezwaard dat ik zomaar ongesluierd in de trein stapte, klapstoeltje naast de wc opgezocht. Ik denk dat nog niet de helft van de passagiers een mondkapje op had. | ||||
James1988 | zaterdag 11 september 2021 @ 01:34 | |||
Op de site van NS staat expliciet aangegeven dat eten en drinken is toegestaan: Aangezien NS de grootste treinvervoerder van ons land is ging ik er vanuit dat die regel bij alle vervoerders geldt. | ||||
Hineni | zaterdag 11 september 2021 @ 10:16 | |||
Ik heb dit dus gisteren gedaan. Van 2 euro abonnement naar weekend vrij +1e klas + 40%korting op andere dagen voor ¤40 per maand. Er stond gisteravond in mijn NS een factuur voor het eind van oktober voor ¤74. Dat leek mij dus 2 maanden factureren met een verrekening. En vond dat een beetje vreemd want ze sturen een bericht dat je binnen 2 werkdagen via een link kunt betalen voor je eerste maand. Maar vanochtend na het inchecken staat er gewoon weer ¤2 in mijn NS bij abonnement. De conducteur kon wel zien dat de switch goed was gegaan. Afijn, het is mij dus ook nog niet helemaal duidelijk maar misschien heb je er toch wat aan. Update: als je het over de duvel hebt. Krijg net een email dat het binnenkort automatisch wordt afgeschreven. 1maand met verrekening van al gedane reizen deze maand zo te zien. | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 11 september 2021 @ 12:31 | |||
Ik vind dat vervoersvoorwaarden door de landelijke overheid ingevoerd moeten worden, niet door de individuele vervoerders. Ze zijn allemaal anders. | ||||
Salatrel | zaterdag 11 september 2021 @ 16:02 | |||
Zijn geen vervoersvoorwaarden maar gewoon huisregels. In de randstadrail mocht je voor Corona al niet eten en drinken in de voertuigen. | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 11 september 2021 @ 16:50 | |||
NS noemt ze vervoersvoorwaarden, Randstadrail noemt ze huisregels. Same difference. | ||||
Salatrel | zaterdag 11 september 2021 @ 16:59 | |||
Huisregels en vervoersvoorwaarden zijn verschillende zaken. De huisregels hangen, met die naam, bij elke ingang van de trein. | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 11 september 2021 @ 17:18 | |||
Nee, dat zijn het niet. | ||||
dennistd | zaterdag 11 september 2021 @ 22:31 | |||
Bij DB is het eindelijk mogelijk om als Nederlander een BahnBonus-Card aan te vragen zonder een Bahncard of adres in Duitsland te hebben | ||||
Dr_Flash | maandag 13 september 2021 @ 15:04 | |||
Eerst was het verhaal toch dat de mondkapjesplicht in het OV nog nodig was omdat daar de anderhalve meter niet gehandhaafd kon worden? Nou kan dat allang bijna nergens meer, wordt die regel binnenkort ook afgeschaft, maar de mondkapjesplicht blijft Ben er wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd | ||||
b2py | maandag 13 september 2021 @ 15:40 | |||
Ik zou het niet meer afschaffen ook, die fantastische griepmachines die het zijn. | ||||
Dr_Flash | maandag 13 september 2021 @ 15:52 | |||
Waar heb jij het nou weer over | ||||
DeaDLocK2K | maandag 13 september 2021 @ 15:58 | |||
Al dat herfst kuch- en hoestvolk. | ||||
Dr_Flash | maandag 13 september 2021 @ 16:03 | |||
Oh ik dacht dat hij die mondkapjes zelf bedoelde. | ||||
DeaDLocK2K | maandag 13 september 2021 @ 16:16 | |||
Ja, die wil hij niet afschaffen vanwege al die debielen die pre-covid ook al in de trein ziek zaten te wezen. | ||||
Dr_Flash | maandag 13 september 2021 @ 16:22 | |||
Angstcultuur. Zo wordt het nooit wat met weerstand opbouwen. | ||||
DeaDLocK2K | maandag 13 september 2021 @ 16:25 | |||
Een angstcultuur is als die angst ongegrond is. | ||||
dennistd | dinsdag 14 september 2021 @ 00:47 | |||
Ik had ook de hoop dat het afgeschaft zou worden, maar helaas... | ||||
Dr_Flash | dinsdag 14 september 2021 @ 21:46 | |||
discotheken mogen gewoon open zelfs, maar oh jee het OV is een Poel Des Verderfs rot lekker op man. Lang genoeg braaf geweest hoor. De groeten ermee. | ||||
spectrumanalyser | dinsdag 14 september 2021 @ 22:12 | |||
De sloop van SGM is weer opgestart, vandaag weer 6 bakken richting HKS metals afgevoerd. | ||||
DJMO | dinsdag 14 september 2021 @ 22:20 | |||
Tijdens de allereerste lockdown heb ik me nog braaf aan de oproep gehouden om zoveel mogelijk thuis te blijven. Na een negatieve test na een mogelijke besmetting in het OV vond ik het wel best. Ik zit er dagelijks in en ik heb nergens last van. | ||||
ikweetnietwat | woensdag 15 september 2021 @ 11:05 | |||
En wat is het praktisch nut daarvan? Het enige leuke voor een Nederlander zijn de bordbistro coupons maar dan moet je ook even 250-500 euro wegreizen, voor de comfort status met onbeperkt lounge toegang ga je al naar 2000 euro in één jaar aan reizen. Op die bedragen zal iedereen toch wel op z'n minst een bahncard 25 hebben | ||||
dennistd | woensdag 15 september 2021 @ 23:02 | |||
Probleem is dat ze voor OV geen Coronapas willen invoeren. | ||||
DeaDLocK2K | donderdag 16 september 2021 @ 09:32 | |||
Ik neuk dagelijks zonder condoom en ik heb nog steeds geen kind gemaakt. | ||||
b2py | donderdag 16 september 2021 @ 09:44 | |||
Je rechterhand telt niet he | ||||
DeaDLocK2K | donderdag 16 september 2021 @ 10:25 | |||
Nee maar jij wel schatje. | ||||
Dr_Flash | donderdag 16 september 2021 @ 12:04 | |||
Voor het eerst in jaren weer eens aan de stadskant van station Zwolle. Wat een rust, wat een verademing heerlijk! | ||||
Adrie072 | zondag 19 september 2021 @ 15:45 | |||
Laptop. | zondag 19 september 2021 @ 21:30 | |||
Om 22.00 uur even naar Fles zwaaien vanaf het perron in Deventer. Omreizen vanwege vertragingen | ||||
dennistd | dinsdag 21 september 2021 @ 11:26 | |||
Duvel | dinsdag 21 september 2021 @ 15:34 | |||
Milliseconds from disaster... Die fietser had z'n kleren naar de stomer kunnen brengen. | ||||
dennistd | dinsdag 21 september 2021 @ 17:06 | |||
In 'Het lokaalspoor', het donateursblad van de Museum Buurtspoorweg, las ik dat ProRail een nieuwe seinvorm test. Net als bij Lichtseinstelsel 1946 is er sprake van één 'lamp' die meerdere kleuren kan tonen, dit keer uiteraard door middel van LED-verlichting. Voordeel is de smallere vorm waarmee het sein beter zichtbaar geplaatst kan worden. Het hele stuk kun je hier lezen: https://i.imgur.com/sxgmnZm.jpg | ||||
Peterselieman | dinsdag 21 september 2021 @ 17:13 | |||
interessante ontwikkeling en met het oog op de komst van de nieuwe generatie dubbeldekkers wel wenselijk, omdat er al geroepen is dat er voor dat project waarschijnlijk her en der seinen aangepast moeten worden in verband met het profiel van de nieuwe trein. | ||||
Duvel | dinsdag 21 september 2021 @ 20:36 | |||
Er wordt in het spoorwereldje altijd heel veel geroepen. Als een kwart klopt, is het veel. | ||||
b2py | dinsdag 21 september 2021 @ 20:46 | |||
Aanpassen van PVR zie ik ook niet zo gauw gebeuren eigenlijk | ||||
James1988 | dinsdag 21 september 2021 @ 21:14 | |||
Dit nieuwe sein heeft dus een lamp die meerdere seinbeelden kan tonen, met erboven een cijferbak. Maar daarboven lijkt nog een lamp te zitten? Waar is die voor? | ||||
dennistd | dinsdag 21 september 2021 @ 22:30 | |||
Misschien dat die brandt als ERTMS in werking is? Zoals op Amsterdam-Utrecht die rij witte lampjes nu. | ||||
MTL | woensdag 22 september 2021 @ 04:48 | |||
Van dat systeem zijn ze alweer jaren geleden afgestapt (tenminste op Amsterdam - Utrecht). Ik gok dat de bovenste lamp er eentje is voor de vrijgave rangeren. Daarmee kunnen seinen 'uitgeschakeld' worden zodat rangeerbewegingen plaats kunnen vinden zonder dat telkens de treindienstleider een rijweg in hoeft te stellen. | ||||
Duvel | woensdag 22 september 2021 @ 05:59 | |||
Die lichtbalk is volgens mij ook echt alleen op Asd - Ut ingebouwd (en wordt niet gebruikt). Staat ETCS aan op dat baanvak momenteel? Vrijgave rangeren is een enkele witte lamp toch? Zou een sein dat verder geen cijfer toont dan straks maar één lamp hebben, beetje zoals de SA-seinen vroeger? | ||||
MTL | woensdag 22 september 2021 @ 06:53 | |||
Ja, ETCS wordt gewoon gebruikt op Amsterdam- Utrecht. O.a. door de ICE en goederentreinen. Vrijgave rangeren is inderdaad een witte lamp. In de eerder gedeelde voorbeelden van de nieuwe seinen een jaartje geleden of zo was inderdaad ook te zien dat een 'normaal' sein zonder gekkigheden bestaat uit een enkele lamp (nou ja, een heleboel ledjes, maar je begrijpt wat ik bedoel ). | ||||
Duvel | woensdag 22 september 2021 @ 06:59 | |||
Ik ben wel benieuwd of het allemaal eenkleurige LEDs door elkaar zijn, of dat ze RGB-leds gebruiken om de juiste kleur te maken. Ik denk het eerste. | ||||
derLudolf | woensdag 22 september 2021 @ 08:04 | |||
Nieuws op de radio: "Geen treinen tussen Amsterdam en Brussel. De conducteurs van de Thalys staken voor meer loon. De ICE rijdt daarom niet verder dan Breda." Ja prima en de Thalys dan? | ||||
DJMO | woensdag 22 september 2021 @ 08:55 | |||
Beetje vreemd omschreven als je 't mij vraagt. Van de website van NS international. https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie | ||||
James1988 | woensdag 22 september 2021 @ 12:04 | |||
Dat is hoe Unipart Dorman en VMS het aanpakken, hun 'enkel sein met meerdere seinbeelden'-producten hebben eenkleurige LEDs die vlak naast elkaar zijn geplaatst. Dat ziet er dan zo uit: Bij VMS: Bron foto: beast66606 - RMweb Unipart Dorman: Bron: Unipart Dorman - Lightweight signalling handbook Bij de seinen van Unipart Dorman zit er nog een lensje voor dat ervoor zorgt dat op enige afstand het sein op een 'vol' sein lijkt, de seinen van VMS hebben dat niet. | ||||
derLudolf | woensdag 22 september 2021 @ 13:07 | |||
Uh, niet alleen vreemd, ook foutief. Op de website van de NOS hebben ze het over ICE naar Berlijn. Zit er qua loon nog verschil in de IC Berlijn en ICE richting Ruhrgebiet? | ||||
DJMO | woensdag 22 september 2021 @ 13:14 | |||
Keine Ahnung | ||||
MTL | woensdag 22 september 2021 @ 13:32 | |||
Nope, is dezelfde pool machinisten/conducteurs. De ene dag zit je op de IC Berlijn, volgende dag op de ICE. | ||||
derLudolf | woensdag 22 september 2021 @ 14:36 | |||
En ICE personeel tot hoe ver gaat dat? Frankfurt a/M? | ||||
MTL | woensdag 22 september 2021 @ 15:46 | |||
Jep. | ||||
Duvel | woensdag 22 september 2021 @ 16:46 | |||
Machinisten ook tot Basel toch? | ||||
MTL | woensdag 22 september 2021 @ 17:46 | |||
Niet in de normale dienst. Ik geloof dat het een enkele keer gebeurt bij uitzondering, maar het is zeker niet standaard. Bij de ICE van/naar Basel wordt normaal gesproken het personeel op Köln afgelost. | ||||
Duvel | woensdag 22 september 2021 @ 22:05 | |||
Oh zo, toch jammer, het lijkt me een leuke rit! | ||||
derLudolf | woensdag 22 september 2021 @ 23:15 | |||
Hebben machinisten eigenlijk te maken met rij- en rusttijden zoals bus- en vrachtwagenchauffeurs? Na 4,5 uur rijden moet een chauffeur 45 minuten stoppen bijvoorbeeld. Lijkt me niet handig op een ritje naar Basel | ||||
dennistd | donderdag 23 september 2021 @ 02:45 | |||
Boven de zes uur werktijd is het een half uur minimaal, boven de acht uur werktijd drie kwartier. En maximaal 9 uur rijden op een dag: https://europa.eu/youreur(...)l-staff/index_nl.htm Overigens geldt iig in Nederland de 45 minuten na 4,5 uur niet voor het OV: uit mijn hoofd is het na 4,5 uur een kwartier en als de dienst langer dan 5,5 uur duurt een half uur (of 2x een kwartier). | ||||
Dr_Flash | donderdag 23 september 2021 @ 12:53 | |||
Machinist legt 180 meter spoor aan in zijn tuin | ||||
Peter | donderdag 23 september 2021 @ 17:17 | |||
Als je het hebt over je werk mee naar huis nemen.. | ||||
spectrumanalyser | donderdag 23 september 2021 @ 20:21 | |||
vanmorgen was het, net als vorige week, raak in Heerhugowaard. Een viaduct dat bekend staat als de botsbrug raakte beschadigd na een aanrijding met een vrachtwagen. Daardoor was er urenlang geen treinverkeer van Alkmaar naar Heerhugowaard. | ||||
DJMO | donderdag 23 september 2021 @ 20:42 | |||
Het is daar wel vaker raak ja. Meestal pak ik dan de lijnbus naar cs en neem daar de ic richting Amsterdam. Voordat de ns bussen heeft ingezet op dat traject ben ik al halverwege | ||||
b2py | donderdag 23 september 2021 @ 20:51 | |||
CS | ||||
Salatrel | vrijdag 24 september 2021 @ 14:19 | |||
Je zat toch al in de bus naar cs? Waarom dan nog weer overstappen op de trein | ||||
DJMO | vrijdag 24 september 2021 @ 14:22 | |||
Nee, normaal wandel I'm naar noord en pak daar de trein. Als er tussen alkmaar en hhw geen treinverkeer mogelijk is pak ik op noord de lijnbus naar cs. | ||||
Frozen-assassin | vrijdag 24 september 2021 @ 14:28 | |||
Meeste mensen denken bij cs aan Amsterdam Centraal maar jij bedoelt Alkmaar (euh Centraal Station?) | ||||
DJMO | vrijdag 24 september 2021 @ 14:30 | |||
Ja ik noem dat ding altijd cs. Ligt in het centrum en is geen noord oid. Blame me. | ||||
Peterselieman | vrijdag 24 september 2021 @ 22:16 | |||
GTbV ingediend en binnen anderhalve dag goedgekeurd door de NS, netjes | ||||
Dr_Flash | zaterdag 25 september 2021 @ 00:07 | |||
Tering cholera wat een ramprit weer. Plan was 21:05 weg uit Nijkerk, overstappen in Amersfoort en 21:58 thuis. Nou, ik ben nu net weg uit Zutphen | ||||
Maegrim | zaterdag 25 september 2021 @ 00:33 | |||
last van die aanrijding bij amersfoort zeker, ik ook | ||||
dennistd | zaterdag 25 september 2021 @ 01:29 | |||
In Wolfsburg is een trein ontspoord nadat de machinist bij het rangeren op een veiligheidskopspoortje terecht kwam... Ik kon het niet laten om even te gaan fotoshoppen https://www.presseportal.de/blaulicht/pm/70388/5028776 | ||||
DJMO | zaterdag 25 september 2021 @ 08:26 | |||
Ik moest twee keer kijken | ||||
Dr_Flash | zaterdag 25 september 2021 @ 09:48 | |||
Kun je zeggen ja. +138 Plan:
Uitvoering:
| ||||
b2py | zaterdag 25 september 2021 @ 10:01 | |||
Leuk gedaan! | ||||
Peterselieman | zaterdag 25 september 2021 @ 10:20 | |||
Was via Zwolle geen optie geweest dan? | ||||
Peterselieman | zaterdag 25 september 2021 @ 10:20 | |||
| ||||
Dr_Flash | zaterdag 25 september 2021 @ 10:28 | |||
Wel als ik een half uur langer in Nijkerk gebleven was, en alles inmiddels op Vathorst was gaan keren. Niet toen ik op Schothorst ineens niet meer voor- of achteruit kon. | ||||
Peterselieman | zaterdag 25 september 2021 @ 10:43 | |||
Dat is wel nasty ja ... | ||||
Tele6 | zaterdag 25 september 2021 @ 14:24 | |||
Den Bosch op Stoom vandaag Ze rijden met een 23 071 en een 23 023. Ik vind het knap dat ze die trein tussen de normale dienstregeling door kunnen krijgen, zeker met de onvoorspelbaarheid/vertragingen. | ||||
derLudolf | zaterdag 25 september 2021 @ 15:03 | |||
Die komen op het "pad" van een badslipper goederentrein en zal als een andere trein sneller is op een zijspoor moeten wachten. | ||||
Peterselieman | zaterdag 25 september 2021 @ 15:17 | |||
mooi hoor. Het is wel zo dat het traject Den Bosch - Nijmegen niet het meest drukke is, dus dat lukt wel | ||||
Dr_Flash | zaterdag 25 september 2021 @ 15:52 | |||
Wel vrij kwetsbaar voor gekut met die enkelsporige brug bij Ravenstein trouwens. | ||||
ReisT | zaterdag 25 september 2021 @ 22:51 | |||
Inhalen was vandaag niet gepland, het past net tussen de reguliere dienstregeling. Maar bij vertraging werd de stoomtrein in Oss op een zijspoor gezet om de intercity voor te laten gaan. | ||||
Janneke141 | zaterdag 25 september 2021 @ 23:16 | |||
Ja, die kwam ik tegen vandaag. Net als een heleboel mannetjes met fototoestellen en keukenladders in de diverse weilanden. Vanwege werkzaamheden bij Lage Zwaluwe reden de sprinters Arnhem-Breda-Dordrecht niet tussen Breda en Dordrecht, maar keerden ze in Roosendaal. Ik heb me op het perron in Breda toch even staan verbazen over het feit dat de intercity's naar Roosendaal wél stopten te Etten-Leur, maar de Sprinters niet. Logica. | ||||
dennistd | zondag 26 september 2021 @ 00:56 | |||
Zo is er ook een hele tijd geweest dat de intercity wel stopte in Arnhem Zuid (de 3600 vanaf Zwolle) maar de stoptrein niet (Arnhem-Tiel) | ||||
dennistd | zondag 26 september 2021 @ 01:01 | |||
In de categorie morgen te Deventer (@Dr_Flash): 13.47u SSN 01 1075 (stoom!) vanuit Apeldoorn naar Zutphen, gepland via spoor 2 17.06u RailAdventure met panoramarijtuig vanuit Almelo naar Apeldoorn 19.38u-20.04u zelfde trein als hierboven nogmaals, maar dan vanuit Apeldoorn richting Zutphen, met stop op 2a. | ||||
dennistd | zondag 26 september 2021 @ 04:33 | |||
Afgelopen dag: | ||||
Dr_Flash | zondag 26 september 2021 @ 09:09 | |||
cool, thanks Eens kijken of dat allemaal past in mijn andere bezigheden vandaag | ||||
pitboer | zondag 26 september 2021 @ 10:08 | |||
Dat is wel een ritje naar het station waardig. | ||||
James1988 | zondag 26 september 2021 @ 11:56 | |||
Dat is nog steeds zo. Arnhem Zuid hoort bij het hoofdrailnet, niet bij de concessie Arnhem-Tiel en er is niet geregeld dat Arriva daar mag stoppen. | ||||
Peterselieman | zondag 26 september 2021 @ 11:59 | |||
Alleen stopt er nu geen IC meer, maar op werkdagen 4x per uur een stoppert Waar Dennis op doelt was de situatie dat de IC Zwolle - Roosendaal (of was het toen Nijmegen?) tussen Arnhem en Nijmegen een stoptrein was. | ||||
derLudolf | zondag 26 september 2021 @ 12:08 | |||
Dat was in het Roosendaal tijdperk ook nog zo. Lekker elke maandag in een ICRm | ||||
Dr_Flash | zondag 26 september 2021 @ 12:17 | |||
Je werd gemist bij het PTATTNYR. De hele dag uitvoerige discussies met NUL oog voor reizigersbelangen | ||||
Dr_Flash | zondag 26 september 2021 @ 13:17 | |||
Ik loop er zo wel even heen. Om 17:06 zit ik waarschijnlijk gerstebrouwsel weg te pompen. Het weer is gewoon TE goed | ||||
Dr_Flash | zondag 26 september 2021 @ 13:56 | |||
Het werk voor zondag zit erop. Zo maar eens aan de bier | ||||
Dr_Flash | zondag 26 september 2021 @ 18:18 | |||
Iemand dat andere ding nog gezien? | ||||
James1988 | zondag 26 september 2021 @ 18:34 | |||
Dit ding? Nee, niet gezien | ||||
Dr_Flash | zondag 26 september 2021 @ 19:13 | |||
Nee dat rail diner ding met dat pano rijtuig | ||||
James1988 | zondag 26 september 2021 @ 20:45 | |||
Ah nee, die heb ik niet gezien | ||||
derLudolf | zondag 26 september 2021 @ 21:12 | |||
Zou er animo zijn voor een rondje NRW in de nabije toekomst? | ||||
ReisT | zondag 26 september 2021 @ 21:13 | |||
Ik kwam vanavond nog een rail diner ding tegen: En een trein met een deurmat op het perron: | ||||
dennistd | maandag 27 september 2021 @ 03:06 | |||
Er is geen rail diner ding met pano rijtuig meer. Het oude Panorama Rail Restaurant bestaat niet meer en is nu de Dinner Train, met vier rijtuigen maar zonder panoramarijtuig. Het panoramarijtuig dat door Deventer kwam was die grijze van RailAdventure | ||||
b2py | maandag 27 september 2021 @ 11:19 | |||
Haha het ophangen van de coronamaatregelen op stations was in paar dagen gefixed, het weghalen duurt uiteraard een hele maand | ||||
DJMO | maandag 27 september 2021 @ 11:46 | |||
Ik kan me de overijverigheid toen nog wel herinneren. Zelfs in de toiletten in de trein waren stickers aangebracht om aan te geven dat er een zitplaats beschikbaar was -edit-gevonden: | ||||
dennistd | maandag 27 september 2021 @ 16:59 | |||
De treindienstleider die vanmiddag Hengelo bediende was er blijkbaar eventjes niet zo bij: de vertraagde Pimpel uit Duitsland van 15u (+30) werd aangezien voor de Eurobahn en binnengenomen op spoor 11. Heel verrassend paste dat niet zo goed, en doorrijden naar Amsterdam was al helemaal onmogelijk Uiteindelijk is ie achteruitgezet tot achter de inrijden en toen alsnog naar spoor 2 gegaan. Foutje bedankt https://treinposities.nl/ritinfo/20210927/146 https://treinposities.nl/ritinfo/20210927/20370 | ||||
Maegrim | maandag 27 september 2021 @ 17:18 | |||
Helaas ervaring met het plakken en verwijderen van die stickers, ik garandeer je dat het netjes weghalen van een sticker zo vijf keer langer duurt dan het plakken | ||||
Isane | maandag 27 september 2021 @ 18:02 | |||
Moet de machinist dan niet flink in de ankers? Dat verwacht diegene dan toch niet? | ||||
WcPot | maandag 27 september 2021 @ 18:50 | |||
Petre | maandag 27 september 2021 @ 20:19 | |||
Tof! | ||||
dennistd | maandag 27 september 2021 @ 22:51 | |||
RailAdventure organiseert een week lang een mobiele roadshow om in contact te komen en te blijven met hun klanten. Nadat op zondag 26 september het Luxon-panoramarijtuig hiervoor naar Nederland was gekomen, werd het een dag later weer teruggebracht naar Duitsland. Hier komt RailExperts-loc 9903 (gestoken in een de RailAdventures-livrei van de grootste aandeelhouder) in een lekker buitje door Gildehaus op weg van Hilversum naar Bad Bentheim. In Bad Bentheim werd het rijtuig overgenomen door RailAdventures-loc 111 210. Terwijl de ondergaande zon de onderkant van de zo vervloekte regenwolken mooi beschijnt staat het transport hier klaar voor vertrek. Opvallend was dat de Nederlandse RailExperts-loc 9903 ook meeging naar Duitsland: naar verluid zal er de komende week ergens een line-up gehouden worden van materieel in RailAdventure-uitmonstering. . En als bonus nog deze regenboog-foto die ik ook in Bentheim maakte. Wel met de telefoon, anders kreeg ik hem er niet helemaal op: | ||||
James1988 | dinsdag 28 september 2021 @ 06:35 | |||
Vaak kan een machinist aan de seinbeelden wel afleiden wat hij/zij kan verwachten, en seinen zijn altijd op remwegafstand geplaatst. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 28 september 2021 @ 08:20 | |||
Die regenboog is erg mooi Dennis | ||||
b2py | dinsdag 28 september 2021 @ 09:15 | |||
Vaak? Dat is gewoon zijn werk toch? | ||||
Dr_Flash | dinsdag 28 september 2021 @ 09:30 | |||
Ik mag hopen altijd ja | ||||
James1988 | dinsdag 28 september 2021 @ 15:04 | |||
We doen hier niet aan route signalling (zoals de Britten) dus een machinist krijgt niet direct informatie over waar de trein heen wordt gestuurd. Afhankelijk van de plaatselijke situatie kan de machinist het wel afleiden. Bijvoorbeeld: groen = rechtdoor, groen knipper+8 = trein gaat via een 80 km/u-wissel. | ||||
Maegrim | dinsdag 28 september 2021 @ 15:07 | |||
dat ie met geel knipper toch door is gereden verbaast me wel | ||||
weps | dinsdag 28 september 2021 @ 15:43 | |||
Geel naar een kopspoortje is ook goed mogelijk. Bij geel knipper moeten er inderdaad wel wat belletjes afgaan. | ||||
Salatrel | dinsdag 28 september 2021 @ 15:58 | |||
Hoe dan ook aan het begin van het perron reed hij als het goed is geen 130 meer. | ||||
dennistd | dinsdag 28 september 2021 @ 16:57 | |||
Snelheid in Hengelo is sowieso max 40 op alle sporen | ||||
Salatrel | dinsdag 28 september 2021 @ 18:03 | |||
Darom as het goed is | ||||
Peterselieman | dinsdag 28 september 2021 @ 19:00 | |||
Nederland heeft wel TimTim | ||||
MTL | dinsdag 28 september 2021 @ 19:06 | |||
Daar heb je echter niks aan als het verkeerde treinnummer aan jouw trein gekoppeld zit vanaf de grens. Dan staat er simpelweg dat de ritgegevens niet opgehaald kunnen worden en weet je nog steeds niks. | ||||
b2py | dinsdag 28 september 2021 @ 19:50 | |||
Los van of wie weet waar ie naar toe moet gaan, 'op basis van seinbeelden afleiden wat er te wachten staat' is en blijft zijn werk. | ||||
Peterselieman | dinsdag 28 september 2021 @ 19:56 | |||
handig systeem dan Maar goed, het gaat wel eens vaker mis, zoals bijvoorbeeld in 2011 een setje SLT op de Betuweroute | ||||
ReisT | dinsdag 28 september 2021 @ 20:41 | |||
Dat belooft een grote line-up te worden, er komt zelfs overzees materieel bij: | ||||
James1988 | dinsdag 28 september 2021 @ 20:52 | |||
Dat ontkent toch helemaal niemand? | ||||
MTL | dinsdag 28 september 2021 @ 23:01 | |||
Nope, niet in Nederland. Je hoeft enkel de seinbeelden op te volgen. Weten welke seinbeelden je zou kunnen krijgen en waar je met welke seinbeelden naar toe gaat is enkel bij hoge uitzondering onderdeel van de wegbekenheid (en zelfs dan alleen maar officieus, je gaat het in geen enkel examen voor wegbekendheid tegen komen). Daarnaast ga je in dit specifieke geval helemaal niks aan het seinbeeld kunnen zien. Of je nou naar spoor 2 gaat of naar dat kopspoor, in beide gevallen krijg je gewoon 'geel', dus je kan alleen aan de stand van het wissel afleiden waar je naar toe gaat, en dan moet je er als machinist ook nog eens specifiek op letten. | ||||
MTL | dinsdag 28 september 2021 @ 23:09 | |||
Als een trein de grens over komt wordt er een spoorbezetting gedetecteerd. Op basis van de dienstregeling wordt gekeken welke trein het zou moeten zijn en dat treinnummer wordt er gewoon aangeplakt, waarna de computer verder de rijweg instelt voor dat treinnummer. Bij een volgordewisseling zal de treindienstleider handmatig die wisseling in het systeem moeten zetten, zodat het juiste treinnummer aan de juiste trein gekoppeld wordt, maar uiteraard moet dan wel die info beschikbaar zijn/aangeleverd zijn door de Duitse collega. Als er inderdaad een verkeerd nummertje aan de IC vanuit Berlijn geplakt is omdat er een volgordewisseling plaats heeft gevonden die niet gecommuniceerd is (of juist een gecommuniceerde volgordewisseling niet is doorgegaan), dan zal dus volgens het systeem van de verkeersleiding die trein nog niet de grens over zijn, en is er nog geen info beschikbaar, dus vandaar die melding. Zolang men bij de treindienstleiding niet doorheeft dat dat het geval is, kan je als machinist dus ook verder vrij weinig. [ Bericht 4% gewijzigd door MTL op 29-09-2021 09:28:46 ] | ||||
Dr_Flash | woensdag 29 september 2021 @ 09:36 | |||
zeg, wat denken jullie? is 54 minuten "30-59 minuten"? Of is dat "wij hebben vastgesteld dat er te weinig vertraging was"? | ||||
Dr_Flash | woensdag 29 september 2021 @ 09:40 | |||
Of geldt die telefoniestoring van 16 september als "landelijke uitstraling"? | ||||
derLudolf | woensdag 29 september 2021 @ 09:48 | |||
Volgens mij eerder gebrek aan uitstraling | ||||
Dr_Flash | woensdag 29 september 2021 @ 09:52 | |||
Nou ja ik had toch wel graag die poen terug gezien. Die van mijn odyssee van afgelopen vrijdag was binnen 14 minuten goedgekeurd trouwens (en die ging om meer poen ook). | ||||
derLudolf | woensdag 29 september 2021 @ 10:09 | |||
Heb je inmiddels al een overlevingspakket in je tas? | ||||
Dr_Flash | woensdag 29 september 2021 @ 10:13 | |||
Allang. Zaterdag meteen geregeld. | ||||
Doc__Zenith | woensdag 29 september 2021 @ 10:21 | |||
Dit is exact het geval, in het geval van die IC was de opvolging kort met de stoptrein en een goederentrein. Alleen de overgang bij Roosendaal en de HSL hebben een treinnummeroverdracht, waarbij de HSL ook een aankondiging heeft van dat treinnummer vanaf 15 km van de grens. De overige grensovergangen hebben dus simpelweg een spontane spoorbezetting en daar moet ProRail een nummer aan hangen. | ||||
dennistd | woensdag 29 september 2021 @ 14:06 | |||
Waarschijnlijk een automatische afwijzing... Gewoon protest tegen aantekenen, dan wordt ie alsnog goedgekeurd. | ||||
derLudolf | woensdag 29 september 2021 @ 15:10 | |||
Zijn hier in NL hotelketens met incheck-computer? Of waar je 24/7 een kamer kunt boeken? Heb in D aantal keer in een BB hotel gezeten. Staat een computer voor in de hal waarmee je ter plekke kamer kunt boeken. Heb je geen last van al dan niet gesloten recepties en ze zitten vaak best dichtbij een station. | ||||
James1988 | woensdag 29 september 2021 @ 18:51 | |||
Dat is een geval 'computer zegt nee'. Mijn gevoel zegt me dat NS sinds de coronacrisis de GtbV-o-maat een stuk strikter heeft afgesteld. Zo hebben ze bij mij een tijdje geleden een GtbV-claim voor Hengelo-Amsterdam afgewezen, omdat die vertraging zou zijn veroorzaakt door DB (de trein kwam met +20 de grens over en kwam met +30 in Amsterdam aan). Ook bezwaar aantekenen leverde niks op. Vroegâh waren ze daar toegeeflijker in. Ik zou gewoon bezwaar aantekenen als ik jou was. | ||||
Erno-BE | zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:46 | |||
Vraagje: zou je het mij aanraden om in een B&B-hotel te overnachten? Zijn de kamers in B&B-hotels schoon en hoe is het ontbijt? De prijzen van B&B-hotels zijn best wel aantrekkelijk namelijk. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:42 | |||
Weet ik niet. Maar ik gok dat NH-hotels, die in veel grote steden in NL redelijk dicht bij stations zitten, altijd wel 24/7 bezetting hebben. Sowieso laat ik het niet heel laat worden. In het voorbeeld van vorige week had ik er om 22:00 in Amersfoort wel een streep onder gezet. | ||||
Adrie072 | zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:42 | |||
Dat geluid, heerlijk! | ||||
b2py | zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:03 | |||
Staat er altijd bij als je een boeking maakt of de receptie 24/7 beschikbaar is. | ||||
derLudolf | zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:27 | |||
Je moet geen luxe suite verwachten, maar een functionele slaapplek en dat vind ik het zeker. Schoon, prima bed, de airco/verwarming kun je zelf instellen en functioneert prima. Ontbijt heb nog nooit gebruik van gemaakt, voor dat geld kan ik ook wat lekker halen bij een bakker | ||||
Petre | zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:03 | |||
Zoek gewoon op Hotels.com of Booking.com en vink 24 u receptie aan.. klaar | ||||
dennistd | zondag 3 oktober 2021 @ 01:50 | |||
Die in Wroclaw was in elk geval prima. Zijn we in 2018 geweest met het nieuwjaarsrondje. | ||||
dennistd | zondag 3 oktober 2021 @ 02:24 | |||
VOL! |