ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
ICR te Zvt, helaas niet getrokken door de 1157 maar de 1119.
[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 10-08-2021 21:28:27 ]
Gister de Wink van Arriva eens uitgeprobeerd. Heerlijk rustig treinen zo ten opzichte van de GTW. Stoelindeling is echter niet op alle plekken geweldig in de Wink, vooral als het druk is, maar daar had ik geen last van gelukkig.
Nee, al vele jaren niet meer, tenminste niet op eigen kracht omdat er geen toelating meer is. Het Spoorwegmuseum heeft wel plannen om de 1125 weer rijvaardig en toegelaten te krijgen.
Leuk artikel. Het perron van Santpoort-noord is nog steeds zo lang, er staat op de helft een hek. Dat was het deel voor de aftakking naar IJmuiden. En leuk dat er op de route nog aandenkens zijn aan de lijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Nee, al vele jaren niet meer, tenminste niet op eigen kracht omdat er geen toelating meer is. Het Spoorwegmuseum heeft wel plannen om de 1125 weer rijvaardig en toegelaten te krijgen.
Die is in 2016 gereviseerd en rijvaardig gemaakt...
Op 18 juni 2019 wordt door IL&T de locomotief weer toegelaten voor het spoor, ondanks dat de locomotief nog niet rijvaardig is. Een aantal werkzaamheden moeten nog worden uitgevoerd voordat de locomotief weer rijvaardig is. Een nieuwe toelating was nodig omdat de locomotief na afvoer ontdaan is van ATB-apparatuur en pas in 2015 weer is voorzien van ATB. Hierdoor waren er geen betrouwbare parameters beschikbaar voor de nieuwe ATB.
Interessant. Ik vermoed dat deze data impliciet of expliciet publiek beschikbaar zou moeten zijn. Aangezien ik op Fok na nergens meer social media heb en dus zeeën van tijd (ik zet dus ook weer heerlijk bouwpakketten voor m'n modelbaan in elkaar enzo!) dus daar wil ik best wat moeite aan besteden.
Op woensdag 11 augustus 2021 22:48 schreef spectrumanalyser het volgende: Goede keus om tijd in te stoppen, met dit 'zomerse' weer. Ben zelf bezig met herstellen van een Fleischmann V42-04, een Roco sik en een Roco buffel.
Gaaf!!
Ik heb 2 modelspoorcollega's, en één ervan vindt klussen aan materieel niet alleen leuk, hij is opgeleid als micro-electrotechnicus ofzo. Hij bouwt treintjes voor me om op dit moment.
1xSyntus Original Lint 41 in geel/wot: Is digitaal maar moet sound in 3x2200 Roco bruin jaren 90 model, 1 in ovp ongeopend; allemaal digitaal, 2 in deplorabele staat maar repareerbaar met moderne meuk die niets meer kost herlijk 1x2200 Roco geel jaren 90 model, deplorabele staat, digitaliseren+rijvaardig maken. UV got the best of it maar het lijkt erg op de verwaarloosde locs die in Frankrijk en België staan/stonden. 1xICM Lima Gold: digitaliseren+geluid 1xDDM Lima gold: functie-decoder in de stuurstand voor geduwd detectiebedrijf+loconetcommunicatie naar de centrale terug (tevens in kopbak blokkendoos (al ingebouwd) en in kopbak ICM hierboven) 1x6400 Lilliput, digitaliseren, geen ruimte voor geluid helaas
Hij vindt het leuk en het betekent dat ik straks in één keer een twintig tal complete treinen en locomotieven op de baan kan zetten met wat ik verzameld heb
Ik heb ook nog hondekoppen maar die moeten nog afgebouwd worden. Er is ook een NS Vectron onderweg maar die release is uitgesteld tot volgend jaar zomer.
Op woensdag 11 augustus 2021 22:13 schreef DeaDLocK2K het volgende: Interessant. Ik vermoed dat deze data impliciet of expliciet publiek beschikbaar zou moeten zijn. Aangezien ik op Fok na nergens meer social media heb en dus zeeën van tijd (ik zet dus ook weer heerlijk bouwpakketten voor m'n modelbaan in elkaar enzo!) dus daar wil ik best wat moeite aan besteden.
Zo tof zijn!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De dienstregeling tijden de Dutch Grand Prix (3-5 september) staat in de reisplanner. Elke 5 minuten vertrekt een trein vanaf Amsterdam Centraal naar Zandvoort aan Zee en vice versa. 12 treinen per uur tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee, alleen station Overveen zal worden voorbij gereden.
Nu werk ik zelf niet bij de spoorwegen, echter lijkt het mij een beste prestatie. Alle overige treinen op dit traject rijden dan niet op dit traject, zoals de Intercity Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal die over Schiphol naar Leiden gaat, in plaats van via Haarlem en Heemstede-Aanmaakhout.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op vrijdag 13 augustus 2021 21:48 schreef Dr_Flash het volgende: Hier toevallig nog geïnteresseerden voor het nieuwjaarsrondje over 2 weken? Het kan nog en er is een topic over
Ik heb even in mijn agenda gekeken en geconstateerd dat nieuwjaar inmiddels dichterbij is dan verder weg, ik sla over.
Autonome voertuigen die de bloemen naar de veiling brachten van een vliegtuig en daarna weer ophaalden naar Schiphol om vanaf daar de wereld weer over te gaan. Duurzaam, snel, geen chauffeurskosten.
Dus. Ik was 2 weken op vakantie. Met de auto. Naar Oostenrijk een maat opzoeken, en daarna naar Hongarije. Gezien ik het plan had om vlakbij de Roemeense grens - 500 meter ofzo van de grens vandaan - te gaan loeren, dus maar even plannen gemaakt om ook in Roemenië te kijken. Onder het mom van "ik ben niet heel vaak in de buurt"
9 Augustus 2021 - Vroeger als klein kind was het een heel uitstapje. Van Dronrijp helemaal naar Leeuwarden, een kippenstukje, met een Wadloper van Noordned. Altijd bij de ouders zeuren of we niet met de trein naar de stad konden. Tsja, zo waren wij als klein kind wel..
De cabinedeur meestal open, altijd even bij de machinist meekijken. Zelf je kaartje knippen en zulke dingen. Nostalgische herinneringen als je eraan terug denkt.
Met dat idee wilde ik dus al langer een Wadloper opzoeken. Vorig jaar hebben we er 1 gezien in Polen, maar niet helemaal zoals ik wilde. Dit jaar was ik in Hongarije op vakantie, en kwam ik ook aan de oostkant van het land, en dus vlakbij de Roemeense grens. De drang om de grens over te gaan was groot, er werd research gedaan, en pas een dag van te voren was zeker dat er een Wadloper echt gepland is, en zelfs de omloop had ik van een Roemeense hobbyist.
In de ochtend nog even een treintje aan de Hongaarse kant van de grens geklikt, en 2km verder de grens over en op naar Oradea. Het treinstel zou in het station moeten staan als ik er achter zou passeren, dus op hoop van zegen. En jawel, een wadloper DH-2 stond er! Vol goede moed en nog meer goede moed als eerder die ochtend werd doorgereden naar Butan om de trein als R 15034 te kunnen vastleggen. Strak op tijd hoorde ik in de verte al een trein toeteren, en toen hij de bocht om kwam was het duidelijk: mijn zeer gehoopte Wadloper kwam dan eindelijk! Mijn dag kon niet meer stuk, en die was pas net begonnen zegmaar..
Wadloper 78-3216, de ex-NS/NoordNed 3216, passeert hier met een mooi dieselpluimpje de eenzame fotograaf die speciaal hiervoor een bliksembezoek aan Roemenië bracht. Dinsdagochtend nog even in Valea lui Mihai gekeken, en toen weer Hongarije in.
Had er graag nog een ritje aan besteed als reiziger, maar had daar in mijn reisschema weinig tijd voor. Misschien iets voor volgend jaar. Foto van 's avonds in Oradea volgt nog. Tussen Oradea en Cluj Napoca rijden ze maar 2 ritten per richting(1 omloop), de rest zou ex-DB 614/624 moeten zijn. Op die lijn rijdt IRC ook nog met ex-DB 628'ers, en CFR met Desiro's en getrokken treinen.
Trouwens, weet er iemand of de doorloopkoppen van de MS96 weer in werking zijn gesteld? De doorloopkoppen van de MS96 waren vorig jaar vanwege corona buiten werking gesteld en ik ben benieuwd naar de actuele situatie. Ben namelijk een rondje Ardennen met de trein aan het plannen (Maastricht-Liège-Leuven-Namur-Dinant-Libramont-Namur-Liège-Maastricht)
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op vrijdag 13 augustus 2021 21:29 schreef spectrumanalyser het volgende: De dienstregeling tijden de Dutch Grand Prix (3-5 september) staat in de reisplanner. Elke 5 minuten vertrekt een trein vanaf Amsterdam Centraal naar Zandvoort aan Zee en vice versa. 12 treinen per uur tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee, alleen station Overveen zal worden voorbij gereden.
Nu werk ik zelf niet bij de spoorwegen, echter lijkt het mij een beste prestatie. Alle overige treinen op dit traject rijden dan niet op dit traject, zoals de Intercity Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal die over Schiphol naar Leiden gaat, in plaats van via Haarlem en Heemstede-Aanmaakhout.
Waarom stopt de sprinter dan wel op station Halfweg en Spaarnwoude? Ik zou die paar reizigers lekker met de bus naar Haarlem of Sloterdijk vervoeren.
Nadeel is natuurlijk verder dat als de trein vol is vanaf Amsterdam Centraal niemand meer bij kan vanaf Sloterdijk of Haarlem.
Daarnaast als het precies 30 minuten enkele reis is lijkt mij de kering ook erg strak.
[..] Waarom stopt de sprinter dan wel op station Halfweg en Spaarnwoude? Ik zou die paar reizigers lekker met de bus naar Haarlem of Sloterdijk vervoeren.
Nadeel is natuurlijk verder dat als de trein vol is vanaf Amsterdam Centraal niemand meer bij kan vanaf Sloterdijk of Haarlem.
Daarnaast als het precies 30 minuten enkele reis is lijkt mij de kering ook erg strak.
Zowel Halfweg als Spaarnwoude heeft een P+R parkeerterrein. Auto's kunnen Zandvoort niet in. Het is dit, of doorrijden naar Beverwijk.
Om de 5 minuten dienstregeling te hanteren moet wel werkelijk alles goed gaan. Bij vertrek van een trein uit Zandvoort is de volgende er binnen 60 seconde.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Men moet het meer zien als een paar dagen "spoorboekloos rijden" op dat baanvak. In theorie iedere 5 minuten een trein (EVMET), in de praktijk wat gependel van een aantal omlopen waar er af en toe eentje geschrapt wordt bij te veel vertraging.
Overigens geheel tegen mijn principe in dat treinen te allen tijde conform de dienstregeling moeten rijden.
Misschien een hele domme vraag,maar google helpt.mij niet echt verder. Maar waarom hebben ze bij de ic-direct een loc geplaatst voor het stuurstandrijtuig?
Op woensdag 18 augustus 2021 16:28 schreef pitboer het volgende: Misschien een hele domme vraag,maar google helpt.mij niet echt verder. Maar waarom hebben ze bij de ic-direct een loc geplaatst voor het stuurstandrijtuig?
Het ombouwen van de stuurstand voor de Traxx-loc is niet haalbaar gebleken. De stuurstand was voor het laatst gebruikt in combinatie met de 1700 e-loc. Het ligt technisch zeer ingewikkeld om de stuurstand geschikt te maken voor communicatie met de Traxx. Dus dat de signalen van de stuurtafel electrisch overgebracht worden naar de Traxx-loc. De stuurstand is uitgeschakeld en kan niet gebruikt worden om de trein te besturen.
Nu rijden de ic-direct treinen in 'sandwich'-bedrijf, dat heeft tevens als voordeel dat als er een loc uitvalt, de trein toch door kan.
Als proef zijn er wel twee stuurstandrijtuigen omgebouwd voor de Traxx. Later is besloten niet verder te gaan met ombouwen omdat het te complex was en te duur. bron: https://www.treinenweb.nl(...)and-rijtuig-bds.html
[ Bericht 5% gewijzigd door spectrumanalyser op 18-08-2021 16:39:48 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Durch den weiteren Zulauf von ICE 4-Triebzügen, dem ICE 3neo sowie dem ICE L (bisher ECx) kommen so viele neue Fahrzeuge in die Flotte, dass wir die Ex-Metropolitan-Züge zusätzlich nicht mehr benötigen, zumal ihre Kapazität für die wachsende Nachfrage nicht mehr ausreicht.
Voor mijn gevoel stond die TEE er eeuwen. Eerst met Mat '64, toen DDAR met DDM1, daarna SGM. Momenteel ligt de afvoer van SGM stil vanwege de vakantieperiode.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Het stukje waar ICE L wordt genoemd is weer verwijderd. Het moest blijkbaar geheim blijven of ze zijn nog niet helemaal over deze naam uit. Her en der vertellen insiders trouwens dat ook het ontwerp behoorlijk is aangepast. Binnenkort zal wel een grote aankondiging komen, denk ik.
9 Augustus 2021 - Wat heen gaat, moet dus ook terugkomen. En dat was ook zo met de Wadloper van TFC, de 78-3216 oftewel ex-NS/Noordned 2216.
Nog steeds mijmerend over het jeugdsentiment van deze prachtige treinen, kwam de Wadloper er keurig op tijd aangereden bij Oradea Est richting station Oradea. De trein zou de andere ochtend met de eerste TFC-trein weer uit Oradea naar Cluj Napoca vertrekken.
Het allerlaatste licht maakte het wel nijpend, maar het ging echt net. Een mooie afsluiter van deze warme zonnige dag. De dag werd vervolgens op het terras bij het restaurant - pension waar ik ging verblijven afgesloten, en de andere ochtend werd weer naar Hongarije gereden.
Op vrijdag 20 augustus 2021 21:34 schreef Dr_Flash het volgende: Toch wordt door mij gevonden dat de lijdende vorm zo veel mogelijk vermeden moet worden.
Ik zit nu in zo'n ICE4 geval van de DB en ik zie tot mijn schrik hier in de 1e klas dezelfde stoelen zitten als in onze laatst gerenoveerde VIRMs (eveneens 1e klas) Kom op DB, dat is toch geen ICE kwaliteit?
Toegegeven, VIRM mist een paar opties zoals de grotere hoofdsteun met kussen, het lectuurnet, er is een meer basic voetensteun en het zitvlak kan niet uitgeschoven worden, maar voor de rest is de stoel vrijwel gelijk.
Op zaterdag 21 augustus 2021 09:30 schreef MTL het volgende: Ik zit nu in zo'n ICE4 geval van de DB en ik zie tot mijn schrik hier in de 1e klas dezelfde stoelen zitten als in onze laatst gerenoveerde VIRMs (eveneens 1e klas) Kom op DB, dat is toch geen ICE kwaliteit?
Toegegeven, VIRM mist een paar opties zoals de grotere hoofdsteun met kussen, het lectuurnet, er is een meer basic voetensteun en het zitvlak kan niet uitgeschoven worden, maar voor de rest is de stoel vrijwel gelijk.
Eerste klas ICE heeft toch wel veel meer beenruimte dan een eerste klas VIRM?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik zou het eens moeten meten als ik weer terug ben in NL, maar het lijkt mij niet heel veel te schelen.
ICNG heeft in ieder geval zelfs in de 2e klas ongeveer evenveel beenruimte als deze ICE4 in de 1e klas (en voor mij zelfs betere stoelen dan deze ondingen, maar dat is uiteraard persoonlijk).
Maar goed, NS kan nu in ieder geval wel zeggen dat ze "ICE kwaliteit" bieden met die stoelen in de VIRM
[ Bericht 10% gewijzigd door MTL op 21-08-2021 10:49:12 ]
Op zaterdag 21 augustus 2021 10:33 schreef MTL het volgende: Ik zou het eens moeten meten als ik weer terug ben in NL, maar het lijkt mij niet heel veel te schelen.
ICNG heeft in ieder geval zelfs in de 2e klas ongeveer evenveel beenruimte als deze ICE4 in de 1e klas (en voor mij zelfs betere stoelen dan deze ondingen, maar dat is uiteraard persoonlijk).
Maar goed, NS kan nu in ieder geval wel zeggen dat ze "ICE kwaliteit" bieden met die stoelen in de VIRM
Ik dacht dat alle ICE's zo'n beetje hetzelfde interieur hadden met dezelfde stoelen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ben al 1,5 jaar niet gecontroleerd, dacht dat je inmiddels beter kon gaan zwartrijden stuk goedkoper komt er gisteravond ineens een 'gastvrouw' ( ) de chipkaarten scannen.
[..] Ik dacht dat alle ICE's zo'n beetje hetzelfde interieur hadden met dezelfde stoelen.
Bij dezelfde generatie meestal wel, maar de oude ICE stoelen zullen (schat ik zo) niet meer hebben voldaan aan de nieuwe brandveiligheidseisen, dus bij nieuw en gerenoveerd materieel moesten er nieuwe stoelen gebruikt worden.
Een vijfdaagse reis (twee nachten in de trein en twee hotelovernachtingen) naar Praag, Verona, Venetië, Wenen of Milaan voor ¤149-¤229. Wel excl. boekingskosten en zo, en je ligt standaard in een coupé met vijf anderen.
Het gaat hier dus om de GreenCityTrips van Flywise, maar nu met een paar tientjes kruidvatkorting. Maar nog steeds excl.elke vorm van luxe (waarvoor je natuurlijk flink bij mag betalen). https://greencitytrip.nl/nl/?locale=nl&country=nl
Op maandag 23 augustus 2021 13:10 schreef dennistd het volgende: Kruidvat biedt nu zelfs nachttreinen aan en je ligt standaard in een coupé met vijf anderen.
wel op 1,5 afstand of tijdens het slapen een mondkapje op?
Heeft iemand hier ervaring met de nachttrein naar Wenen? Ik ben een voorzichtig vakantieplan voor '22 aan het maken. En aangezien ik basically 3 jaar vakantiebudget te spenderen heb overweeg ik om het ook gewoon luxe te doen en een eigen coupe te boeken. Zijn er tips of dingen om rekening mee te houden?
Op woensdag 25 augustus 2021 15:28 schreef b2py het volgende: Waarom rijdt de tienminutentrein maar iedere 15 minuten deze week, zie niets staan op de website van NS…
Ik weet nog steeds niet waarom de trein tussen Amsterdam en Utrecht maar om het kwartier rijdt. Lees in het artikel waar jij naar linkt alleen dat er geen treinen rijden. En btw, in de app staat die pagina niet zo op de voorgrond, alleen de F1
Op woensdag 25 augustus 2021 15:39 schreef b2py het volgende: Ik weet nog steeds niet waarom de trein tussen Amsterdam en Utrecht maar om het kwartier rijdt
Omdat die ook verder moet dan Utrecht en je op Utrecht niet kan keren, omdat intelligente wijze mannen op kantoren vinden dat je zonder wissels veel beter kunt bijsturen.
Nou ja, er kan wel in Utrecht gekeerd worden, en dat gebeurt nu ook, het is alleen wat omslachtig: IC moet dan aankomen op spoor 15 en doorrijden naar een kopspoortje om vanaf daar even later weer naar spoor 7 te rijden. Door een beetje schuiven met de sprinters (die gelijkvloers kruisen) lukt dat wel vier keer per uur, maar blijkbaar geen zes keer.
Op woensdag 25 augustus 2021 19:02 schreef b2py het volgende: Is allemaal leuk en aardig maar waarom staat er niks op de website van die kneuzen. NS out, PKP in!
Omdat er geen beginnen aan is. Het is aan een leek niet uit te leggen waarom er slechts 4 ipv 6 IC's per richting rijden. Het is aan NS om de reiziger van A naar B te brengen en verwijst voor een reisplan naar de reisplanner. Wil je meer uitleg over hoe en wat van het spoor, dan kun je je beter tot de communicatie afdeling van ProRail richten.
En een andere vervoerder klinkt fantastisch. Die zullen met exact de zelfde problemen en oplossingen komen. Een naam, kleurtje en/of ander merk trein zal niet heel veel uitmaken.
Onthoud wel dat het nergens zo druk op het spoor is als bij ons.
En het is ook wel een wereld ramp, max 5 minuten langer wachten op de volgende trein. Ik zou NS en ProRail vorderen de 10 minuten dienstregeling altijd te laten voortduren en onderhoud en nieuwbouw dan maar niet uit te voeren. Want zonder onderhoud en nieuwbouw blijft alles perfect functioneren en rijden. Als je maar een weekje geen 5 minuten hoeft te wachten.
Op woensdag 25 augustus 2021 19:02 schreef b2py het volgende: Is allemaal leuk en aardig maar waarom staat er niks op de website van die kneuzen. NS out, PKP in!
Je moeder is een Poolse intercity met lagevloersinstap.
[..] Omdat er geen beginnen aan is. Het is aan een leek niet uit te leggen waarom er slechts 4 ipv 6 IC's per richting rijden. Het is aan NS om de reiziger van A naar B te brengen en verwijst voor een reisplan naar de reisplanner. Wil je meer uitleg over hoe en wat van het spoor, dan kun je je beter tot de communicatie afdeling van ProRail richten.
En een andere vervoerder klinkt fantastisch. Die zullen met exact de zelfde problemen en oplossingen komen. Een naam, kleurtje en/of ander merk trein zal niet heel veel uitmaken.
Onthoud wel dat het nergens zo druk op het spoor is als bij ons.
En het is ook wel een wereld ramp, max 5 minuten langer wachten op de volgende trein. Ik zou NS en ProRail vorderen de 10 minuten dienstregeling altijd te laten voortduren en onderhoud en nieuwbouw dan maar niet uit te voeren. Want zonder onderhoud en nieuwbouw blijft alles perfect functioneren en rijden. Als je maar een weekje geen 5 minuten hoeft te wachten.
Het interesseert me geen fuck dat het nergens zo druk is op het spoor als hier, je hoort gewoon je reizigers behoorlijk te informeren. Een kort berichtje 'Minder treinen tussen Utrecht en Amsterdam' is volgens mij bij lange na niet teveel gevraagd. Als we zo goed willen presteren moet op ieder vlak gepresteerd worden.
Op woensdag 25 augustus 2021 19:02 schreef b2py het volgende: Is allemaal leuk en aardig maar waarom staat er niks op de website van die kneuzen. NS out, PKP in!
De kwaliteit van de reisinformatie op ns.nl en in de app is de afgelopen tijd flink onderuit gegaan.
Waar er vroeger nog enigszins beschreven stond wat je kon verwachten (al was het soms erg gekunsteld en moeilijk te volgen) staat er tegenwoordig eigenlijk alleen maar "werkzaamheden, treindienst aangepast, check de app." Dat kan betekenen "er rijden 4 ipv 6 treinen per uur", "er rijden alleen intercities", "treinen worden omgeleid" of "er rijden bussen".
De gedetailleerde informatie is wel beschikbaar, RijdenDeTreinen.nl krijgt het allemaal binnen en presenteert het op een redelijk overzichtelijke manier. Waarom NS dat zelf niet doet, is mij een raadsel.
Maar ook hier is de reisinformatie niet perfect. Dat een bepaalde treinserie niet rijdt tussen Amsterdam en Utrecht, als gevolg van de werkzaamheden bij Geldermalsen, staat een beetje verstopt. Dat had echt wel iets duidelijker gekund.
im Güterverkehr ab dem 1. September, 17 Uhr und im Personenverkehr und der Infrastruktur ab 2. September, 2 Uhr. Der Arbeitskampf endet am 7. September um 2 Uhr.
Op maandag 30 augustus 2021 20:59 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dit komt vast als een verrassing Dennis, maar soms zijn mensen het gewoon niet met elkaar eens. Drie jaar geleden was dat dus het geval.
Snap ik, maar het klinkt wel een beetje van ik mag het wel maar als een ander het doet is het ineens schandalig. Beetje hypocriet vind ik.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Snap ik, maar het klinkt wel een beetje van ik mag het wel maar als een ander het doet is het ineens schandalig. Beetje hypocriet vind ik.
Er zit twee jaar tussen, de situatie kan toen heel anders zijn dan nu. De belangen waren destijds tegengesteld óf de beste man/organisatie vond dat er destijds nog onderhandelingsruimte genoeg was en zag de noodzaak daarom niet.
Allemaal heel verklaarbaar. Ik ben een groot voorstander van het recht op staken en ook ik erger me weleens aan specifieke acties. Kan prima samengaan.
Precies, en aangezien de vervoersbedrijven hun vervoersprijzen indexeren naar de inflatie, lijkt me een ophoging van de salarissen met deze inflatie niet meer dan het absolute minimum.
Bizar dat mensen klagen over een beetje ongemak terwijl hele bevolkingsgroepen onderhand niet meer weten hoe ze eindjes aan elkaar moeten knopen.
Op dinsdag 24 augustus 2021 07:20 schreef Fixers het volgende: Heeft iemand hier ervaring met de nachttrein naar Wenen? Ik ben een voorzichtig vakantieplan voor '22 aan het maken. En aangezien ik basically 3 jaar vakantiebudget te spenderen heb overweeg ik om het ook gewoon luxe te doen en een eigen coupe te boeken. Zijn er tips of dingen om rekening mee te houden?
Gewoon lekker een privé slaapcabine afhuren. Bart kromwijk heeft er een leuke video over gemaakt.
Complimenten voor wat betreft het Grand Prix project Amsterdam-Zandvoort. ProRail incidentenbestrijding stond langs de fietstunnel. Slechts een paar incidenten, zoals een spoorloper en een defecte trein.
Het meenemen van een fiets in de trein was niet toegestaan op de lijn Zandvoort-Amsterdam, op andere treinen echter wel. Fietsen vanaf station Bloemendaal heeft nog steeds mijn voorkeur, gezien de drukte.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Hai! Stel, ik wil in oktober van Breda naar Kiruna en terug sporen. Wat raden jullie me dan aan qua treinkaartjes, is gewoon losse tickets boeken het beste of is het wellicht interessant om Interrail te nemen?
Ik ben zelf altijd fan van interrail vanwege de flexibiliteit, maar ik geloof dat je voor 60 euro enkele reis tot Umeå kan boeken via DB, maar dat is zonder nachttreinen. Voor de rest zou je dan een los ticket moeten boeken.
[ Bericht 1% gewijzigd door MTL op 07-09-2021 13:42:21 ]
Als ik mijn NS Flex weekend-korting wil wijzigen in weekend-vrij, wanneer gaat het dan in? Meteen als ik het verander, of op het eerstvolgende veelvoud-van-een-maand (de 25e dus, want mijn abonnement ging ooit eens op de 25e in)?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op donderdag 9 september 2021 08:09 schreef Janneke141 het volgende: Als ik mijn NS Flex weekend-korting wil wijzigen in weekend-vrij, wanneer gaat het dan in? Meteen als ik het verander, of op het eerstvolgende veelvoud-van-een-maand (de 25e dus, want mijn abonnement ging ooit eens op de 25e in)?
Eén keer per maand mag je het wijzigen. Vorig jaar was het bij mij per direct geldig.
Op dinsdag 7 september 2021 13:02 schreef James1988 het volgende: Hai! Stel, ik wil in oktober van Breda naar Kiruna en terug sporen. Wat raden jullie me dan aan qua treinkaartjes, is gewoon losse tickets boeken het beste of is het wellicht interessant om Interrail te nemen?
Ik ben 33 dus jongerenkorting krijg ik niet meer
Offerte opvragen bij een treinreiswinkel of treinrondreis?
Op donderdag 9 september 2021 08:09 schreef Janneke141 het volgende: Als ik mijn NS Flex weekend-korting wil wijzigen in weekend-vrij, wanneer gaat het dan in? Meteen als ik het verander, of op het eerstvolgende veelvoud-van-een-maand (de 25e dus, want mijn abonnement ging ooit eens op de 25e in)?
Als je vorige wijziging meer dan een maand geleden is gaat het met terugwerkende kracht op de wijzigingsdag in. Dus heb je een vrijreizen-abonnement, reis je daar 's ochtends mee en wijzig je je abonnement 's avonds in een kortingsabonnement dan wordt je reis van die ochtend ook berekend met het kortingsabonnement en niet met je vrijreizen-abonnement.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik zal hem morgen eens aan gaan passen dan. Kijken wat er gebeurt.
Ook benieuwd hoe de rekening eruit ziet. Ik betaalde 2 euro per maand voor weekend-korting, en daar zou dan nu ongeveer een halve maand bijkomen. Weekend-vrij kost 31 euro per maand. Rekenen ze dan in gedeeltes, of betaal ik bij de eerstvolgende rekening meteen 31 euro?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
De factuurdatum blijft gelijk en er wordt naar rato verrekend, meen ik me te herinneren. Je krijgt een extra tussenfactuur om het verschil te verrekenen.
[..] Oh dat is wel een goede ja! Daar had ik nog niet aan gedacht. Thanks!
Het leek mij zo voor de hand liggend dat ik de post eerst zelfs nog had weggehaald, maar niet iedereen ziet overal de spam van die websites blijkbaar :-)
[..] Als je vorige wijziging meer dan een maand geleden is gaat het met terugwerkende kracht op de wijzigingsdag in. Dus heb je een vrijreizen-abonnement, reis je daar 's ochtends mee en wijzig je je abonnement 's avonds in een kortingsabonnement dan wordt je reis van die ochtend ook berekend met het kortingsabonnement en niet met je vrijreizen-abonnement.
Dat is niet zo. Voor de dag van wijziging wordt wel de abonnementsprijs van het nieuwe abonnement gerekend, maar eventuele reizen die op die dag zijn gemaakt voor de wijziging, worden gefactureerd volgens het oude abonnement.
De mondkapjesplicht in het openbaar vervoer lijkt voorlopig niet geschrapt te worden.Demissionair minister De Jonge benadrukt dat er grote nadelen kleven aan het schrappen van de regel.
Het moet volgens hem niet onderschat worden dat veel reizigers zich daardoor extra kwetsbaar zouden voelen in het ov en hij wil die groep niet tekortdoen.
De Jonge zegt dat reizigers in het ov mogelijk straks weer "als haringen in een ton" zitten.Hij denkt dat mensen met een zwakke immuunrespons "er niet zo blij mee zijn dat ze tegen iemand aangeplakt staan die de hele tijd in hun nek staat te aerosolen".
[..] Ik meen me vaag te herinneren dat ik een ingangsdatum kon kiezen trouwens.
Dit kan dus niet; het gaat meteen in op de dag dat je het wijzigt (volgens de tekst kan ik over een uur gebruik maken van mijn gewijzigde abonnement) en ik krijg per mail een factuur waar het bij te betalen bedrag opstaat - dat wordt verrekend met de eerstvolgende factuur.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ik zou graag willen dat je eindelijk eens de factuurdatum kon aanpassen; schrijf alsjeblieft geld af op de 27e, ik heb weleens reiskosten van bijna 400 euro voorgeschoten aan losse kaartjes, 's ochtends in de spits naar scholen door het hele land, en dat proberen ze dan af te schrijven op de 20e, dat gaat nog weleens fout omdat ik dan al enthousiast extra heb overgemaakt naar een spaarrekening ofzo.
Vanmiddag heb ik een klein busritje gemaakt in Breda. Ik stapte aan het beginpunt in, samen met 9 anderen. Van de 10 mensen droegen er 5 geen mondkapje en de buschauffeur vond het helemaal prima.
Vanavond ben ik door het station van de ene naar de andere kant gewandeld, door de brede tunnel, en heb ik eens geteld. Ongeveer 1/3e van de mensen die ik zag had het mondkapje omlaag getrokken, of droeg er zelfs helemaal geen.
Ik had er wel eentje op, en ik vraag me echt af "voor wie dóe ik het nog?" Ik ben volledig gevaccineerd dus het risico voor mij is (hopelijk) een stuk kleiner, en als vele anderen zich er helemaal niks meer van aantrekken... waarom zou ik de moeite dan nog nemen?
Same. Doe vanavond Arnhem - Enschede, en in de sprinter Arnhem-Zutphen kwamen de twee conducteurs vrolijk langs lopen terwijl het percentage mensen met mond/neus-maskers gemakkelijk onder de 50% lag...
Vooralsnog lijkt het in de trein naar Hengelo al weer wat beter te zijn
Een paar weken geleden stond ik met een dönerbox in Hengelo op het perron. Ik wilde in het lintje naar Zutphen stappen en het in de trein opeten. Nog voor ik was ingestapt had de machiniste al naar me geroepen - "wat denkt u te gaan doen?"
Ik had er even niet bij stilgestaan dat je bij Keolis in de trein nu niet mag eten, bij NS mag dat wel.
Was het niet zo dat je alleen geen geurend eten of eten waarmee je een tyfuszooi maakt mag consumeren? Dat probleem heb ik ook al eens aangezegd gekregen "in onze reisvoorwaarden staat blahblah". Broodje kaas zeggen ze nooit iets van.
Op vrijdag 10 september 2021 21:50 schreef DeaDLocK2K het volgende: Was het niet zo dat je alleen geen geurend eten of eten waarmee je een tyfuszooi maakt mag consumeren? Dat probleem heb ik ook al eens aangezegd gekregen "in onze reisvoorwaarden staat blahblah". Broodje kaas zeggen ze nooit iets van.
Ik heb even met die machiniste gepraat en ze zei dat je het mondkapje echt tijdens de hele reis moet ophouden. Toen ik zei "maakt niet uit, dan eet ik het hier op het perron op en pak ik de volgende trein wel" was de kou ook meteen uit de lucht.
Ze verwachtte misschien dat ik moeilijk zou gaan doen. Het was verder een heel aardige dame, ze vond het ook maar vervelend 'maar zo zijn de regels'.
Op vrijdag 10 september 2021 21:14 schreef James1988 het volgende: Vanmiddag heb ik een klein busritje gemaakt in Breda. Ik stapte aan het beginpunt in, samen met 9 anderen. Van de 10 mensen droegen er 5 geen mondkapje en de buschauffeur vond het helemaal prima.
Vanavond ben ik door het station van de ene naar de andere kant gewandeld, door de brede tunnel, en heb ik eens geteld. Ongeveer 1/3e van de mensen die ik zag had het mondkapje omlaag getrokken, of droeg er zelfs helemaal geen.
Ik had er wel eentje op, en ik vraag me echt af "voor wie dóe ik het nog?" Ik ben volledig gevaccineerd dus het risico voor mij is (hopelijk) een stuk kleiner, en als vele anderen zich er helemaal niks meer van aantrekken... waarom zou ik de moeite dan nog nemen?
Mijn ervaring als chauffeur: 80-90% van de reizigers draagt netjes een mondkapje bij het instappen. Degene die dat niet doen spreek ik daarop aan en zij zetten allemaal netjes hun mondkapje op (en degene die geen mondkapje bij zich heeft stappen vrijwel allemaal weer uit zichzelf uit, sommigen met de tip waar ze een mondkapje kunnen kopen. Voor schrijnende gevallen heb ik er zelf wel wat bij me). Tijdens de rit zet zo'n 10-15% hun mondkapje weer af, maar nadat ik ze erop wijs via de omroep gaat ie vrijwel altijd al snel weer op. Een enkeling zal zich verstoppen achterin de bus waar ik ze niet meer kan zien, maar goed, dan is dan maar zo. Kwetsbaren zitten meestal toch niet achterin, dus die hebben in elk geval wat afstand.
[..] Ik heb even met die machiniste gepraat en ze zei dat je het mondkapje echt tijdens de hele reis moet ophouden. Toen ik zei "maakt niet uit, dan eet ik het hier op het perron op en pak ik de volgende trein wel" was de kou ook meteen uit de lucht.
Ze verwachtte misschien dat ik moeilijk zou gaan doen. Het was verder een heel aardige dame, ze vond het ook maar vervelend 'maar zo zijn de regels'.
Op de site van Keolis Blauwnet staat dit: [..] Een verzoek is geen verbod, maar ach. Ik ga niet moeilijk doen.
Nou ja, de regel is natuurlijk dat je een mondkapje op moet in het OV. Zolang de vervoerder niet aangeeft dat je hem af mag zetten om te eten of drinken moet je hem dus gewoon ophouden, en kun je onderweg niet eten of drinken.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik had vandaag de laatste trein terug naar huis, en dat was enigszins ongepland (ik mocht niet meer naar huis rijden ) dus ik had ook geen mondkapje bij me. Voelde me dus ernstig bezwaard dat ik zomaar ongesluierd in de trein stapte, klapstoeltje naast de wc opgezocht.
Ik denk dat nog niet de helft van de passagiers een mondkapje op had.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Nou ja, de regel is natuurlijk dat je een mondkapje op moet in het OV. Zolang de vervoerder niet aangeeft dat je hem af mag zetten om te eten of drinken moet je hem dus gewoon ophouden, en kun je onderweg niet eten of drinken.
Op de site van NS staat expliciet aangegeven dat eten en drinken is toegestaan:
quote:
Mag ik eten of drinken in de trein? Dat mag, maar probeer het zo min mogelijk te doen. Zet daarna ook zo snel mogelijk je mondkapje weer op.
Aangezien NS de grootste treinvervoerder van ons land is ging ik er vanuit dat die regel bij alle vervoerders geldt.
Ook benieuwd hoe de rekening eruit ziet. Ik betaalde 2 euro per maand voor weekend-korting, en daar zou dan nu ongeveer een halve maand bijkomen. Weekend-vrij kost 31 euro per maand. Rekenen ze dan in gedeeltes, of betaal ik bij de eerstvolgende rekening meteen 31 euro?
Ik heb dit dus gisteren gedaan. Van 2 euro abonnement naar weekend vrij +1e klas + 40%korting op andere dagen voor ¤40 per maand.
Er stond gisteravond in mijn NS een factuur voor het eind van oktober voor ¤74. Dat leek mij dus 2 maanden factureren met een verrekening. En vond dat een beetje vreemd want ze sturen een bericht dat je binnen 2 werkdagen via een link kunt betalen voor je eerste maand.
Maar vanochtend na het inchecken staat er gewoon weer ¤2 in mijn NS bij abonnement. De conducteur kon wel zien dat de switch goed was gegaan.
Afijn, het is mij dus ook nog niet helemaal duidelijk maar misschien heb je er toch wat aan.
Update: als je het over de duvel hebt. Krijg net een email dat het binnenkort automatisch wordt afgeschreven. 1maand met verrekening van al gedane reizen deze maand zo te zien.
Op zaterdag 11 september 2021 01:34 schreef James1988 het volgende: Aangezien NS de grootste treinvervoerder van ons land is ging ik er vanuit dat die regel bij alle vervoerders geldt.
Ik vind dat vervoersvoorwaarden door de landelijke overheid ingevoerd moeten worden, niet door de individuele vervoerders. Ze zijn allemaal anders.
Eerst was het verhaal toch dat de mondkapjesplicht in het OV nog nodig was omdat daar de anderhalve meter niet gehandhaafd kon worden?
Nou kan dat allang bijna nergens meer, wordt die regel binnenkort ook afgeschaft, maar de mondkapjesplicht blijft Ben er wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd
Op maandag 13 september 2021 15:04 schreef Dr_Flash het volgende: Eerst was het verhaal toch dat de mondkapjesplicht in het OV nog nodig was omdat daar de anderhalve meter niet gehandhaafd kon worden?
Nou kan dat allang bijna nergens meer, wordt die regel binnenkort ook afgeschaft, maar de mondkapjesplicht blijft Ben er wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd
Ik had ook de hoop dat het afgeschaft zou worden, maar helaas...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 14 september 2021 21:46 schreef Dr_Flash het volgende: discotheken mogen gewoon open zelfs, maar oh jee het OV is een Poel Des Verderfs rot lekker op man. Lang genoeg braaf geweest hoor. De groeten ermee.
Tijdens de allereerste lockdown heb ik me nog braaf aan de oproep gehouden om zoveel mogelijk thuis te blijven. Na een negatieve test na een mogelijke besmetting in het OV vond ik het wel best. Ik zit er dagelijks in en ik heb nergens last van.
Op zaterdag 11 september 2021 22:31 schreef dennistd het volgende: Bij DB is het eindelijk mogelijk om als Nederlander een BahnBonus-Card aan te vragen zonder een Bahncard of adres in Duitsland te hebben
En wat is het praktisch nut daarvan? Het enige leuke voor een Nederlander zijn de bordbistro coupons maar dan moet je ook even 250-500 euro wegreizen, voor de comfort status met onbeperkt lounge toegang ga je al naar 2000 euro in één jaar aan reizen. Op die bedragen zal iedereen toch wel op z'n minst een bahncard 25 hebben
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
Op dinsdag 14 september 2021 21:46 schreef Dr_Flash het volgende: discotheken mogen gewoon open zelfs, maar oh jee het OV is een Poel Des Verderfs rot lekker op man. Lang genoeg braaf geweest hoor. De groeten ermee.
Probleem is dat ze voor OV geen Coronapas willen invoeren.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Tijdens de allereerste lockdown heb ik me nog braaf aan de oproep gehouden om zoveel mogelijk thuis te blijven. Na een negatieve test na een mogelijke besmetting in het OV vond ik het wel best. Ik zit er dagelijks in en ik heb nergens last van.
Ik neuk dagelijks zonder condoom en ik heb nog steeds geen kind gemaakt.
In 'Het lokaalspoor', het donateursblad van de Museum Buurtspoorweg, las ik dat ProRail een nieuwe seinvorm test. Net als bij Lichtseinstelsel 1946 is er sprake van één 'lamp' die meerdere kleuren kan tonen, dit keer uiteraard door middel van LED-verlichting. Voordeel is de smallere vorm waarmee het sein beter zichtbaar geplaatst kan worden.
interessante ontwikkeling en met het oog op de komst van de nieuwe generatie dubbeldekkers wel wenselijk, omdat er al geroepen is dat er voor dat project waarschijnlijk her en der seinen aangepast moeten worden in verband met het profiel van de nieuwe trein.
Dit nieuwe sein heeft dus een lamp die meerdere seinbeelden kan tonen, met erboven een cijferbak. Maar daarboven lijkt nog een lamp te zitten? Waar is die voor?
Van dat systeem zijn ze alweer jaren geleden afgestapt (tenminste op Amsterdam - Utrecht). Ik gok dat de bovenste lamp er eentje is voor de vrijgave rangeren. Daarmee kunnen seinen 'uitgeschakeld' worden zodat rangeerbewegingen plaats kunnen vinden zonder dat telkens de treindienstleider een rijweg in hoeft te stellen.
Die lichtbalk is volgens mij ook echt alleen op Asd - Ut ingebouwd (en wordt niet gebruikt). Staat ETCS aan op dat baanvak momenteel?
Vrijgave rangeren is een enkele witte lamp toch? Zou een sein dat verder geen cijfer toont dan straks maar één lamp hebben, beetje zoals de SA-seinen vroeger?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ja, ETCS wordt gewoon gebruikt op Amsterdam- Utrecht. O.a. door de ICE en goederentreinen. Vrijgave rangeren is inderdaad een witte lamp. In de eerder gedeelde voorbeelden van de nieuwe seinen een jaartje geleden of zo was inderdaad ook te zien dat een 'normaal' sein zonder gekkigheden bestaat uit een enkele lamp (nou ja, een heleboel ledjes, maar je begrijpt wat ik bedoel ).
Nieuws op de radio: "Geen treinen tussen Amsterdam en Brussel. De conducteurs van de Thalys staken voor meer loon. De ICE rijdt daarom niet verder dan Breda."
Op woensdag 22 september 2021 08:04 schreef derLudolf het volgende: Nieuws op de radio: "Geen treinen tussen Amsterdam en Brussel. De conducteurs van de Thalys staken voor meer loon. De ICE rijdt daarom niet verder dan Breda."
Ja prima en de Thalys dan?
Beetje vreemd omschreven als je 't mij vraagt. Van de website van NS international.
quote:
Staking Intercity Brussel woensdag 22 september Als gevolg van een staking, zal de Intercity Brussel treindienst vandaag alleen rijden tussen Breda en Brussel v.v. De overige internationale treinen rijden volgens dienstregeling.
Op woensdag 22 september 2021 06:59 schreef Duvel het volgende: Ik ben wel benieuwd of het allemaal eenkleurige LEDs door elkaar zijn, of dat ze RGB-leds gebruiken om de juiste kleur te maken. Ik denk het eerste.
Dat is hoe Unipart Dorman en VMS het aanpakken, hun 'enkel sein met meerdere seinbeelden'-producten hebben eenkleurige LEDs die vlak naast elkaar zijn geplaatst. Dat ziet er dan zo uit:
Bij de seinen van Unipart Dorman zit er nog een lensje voor dat ervoor zorgt dat op enige afstand het sein op een 'vol' sein lijkt, de seinen van VMS hebben dat niet.
Niet in de normale dienst. Ik geloof dat het een enkele keer gebeurt bij uitzondering, maar het is zeker niet standaard. Bij de ICE van/naar Basel wordt normaal gesproken het personeel op Köln afgelost.
Hebben machinisten eigenlijk te maken met rij- en rusttijden zoals bus- en vrachtwagenchauffeurs? Na 4,5 uur rijden moet een chauffeur 45 minuten stoppen bijvoorbeeld. Lijkt me niet handig op een ritje naar Basel
Op woensdag 22 september 2021 23:15 schreef derLudolf het volgende: Hebben machinisten eigenlijk te maken met rij- en rusttijden zoals bus- en vrachtwagenchauffeurs? Na 4,5 uur rijden moet een chauffeur 45 minuten stoppen bijvoorbeeld. Lijkt me niet handig op een ritje naar Basel
Overigens geldt iig in Nederland de 45 minuten na 4,5 uur niet voor het OV: uit mijn hoofd is het na 4,5 uur een kwartier en als de dienst langer dan 5,5 uur duurt een half uur (of 2x een kwartier).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
vanmorgen was het, net als vorige week, raak in Heerhugowaard. Een viaduct dat bekend staat als de botsbrug raakte beschadigd na een aanrijding met een vrachtwagen. Daardoor was er urenlang geen treinverkeer van Alkmaar naar Heerhugowaard.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op donderdag 23 september 2021 20:21 schreef spectrumanalyser het volgende: vanmorgen was het, net als vorige week, raak in Heerhugowaard. Een viaduct dat bekend staat als de botsbrug raakte beschadigd na een aanrijding met een vrachtwagen. Daardoor was er urenlang geen treinverkeer van Alkmaar naar Heerhugowaard.
Het is daar wel vaker raak ja. Meestal pak ik dan de lijnbus naar cs en neem daar de ic richting Amsterdam. Voordat de ns bussen heeft ingezet op dat traject ben ik al halverwege
[..] Het is daar wel vaker raak ja. Meestal pak ik dan de lijnbus naar cs en neem daar de ic richting Amsterdam. Voordat de ns bussen heeft ingezet op dat traject ben ik al halverwege
Je zat toch al in de bus naar cs? Waarom dan nog weer overstappen op de trein
[..] Je zat toch al in de bus naar cs? Waarom dan nog weer overstappen op de trein
Nee, normaal wandel I'm naar noord en pak daar de trein. Als er tussen alkmaar en hhw geen treinverkeer mogelijk is pak ik op noord de lijnbus naar cs.
[..] Nee, normaal wandel I'm naar noord en pak daar de trein. Als er tussen alkmaar en hhw geen treinverkeer mogelijk is pak ik op noord de lijnbus naar cs.
Meeste mensen denken bij cs aan Amsterdam Centraal maar jij bedoelt Alkmaar (euh Centraal Station?)
In Wolfsburg is een trein ontspoord nadat de machinist bij het rangeren op een veiligheidskopspoortje terecht kwam... Ik kon het niet laten om even te gaan fotoshoppen
Op zaterdag 25 september 2021 01:29 schreef dennistd het volgende: In Wolfsburg is een trein ontspoord nadat de machinist bij het rangeren op een veiligheidskopspoortje terecht kwam... Ik kon het niet laten om even te gaan fotoshoppen
21:05 Nijkerk V 21:17 x 22 Amersfoort Centraal 21:58 Deventer A
Uitvoering:
1 2 3 4 5 6 7
21:05 Nijkerk V 21:17 Amersfoort Schothorst A, game over 21:45 vertrek met bus 7 22:00 x 12 Amersfoort Centraal 22:28 x 39 Utrecht Centraal 23:14 x 41 Arnhem Centraal 00:16 Deventer A
Op zaterdag 25 september 2021 01:29 schreef dennistd het volgende: In Wolfsburg is een trein ontspoord nadat de machinist bij het rangeren op een veiligheidskopspoortje terecht kwam... Ik kon het niet laten om even te gaan fotoshoppen
Op zaterdag 25 september 2021 01:29 schreef dennistd het volgende: In Wolfsburg is een trein ontspoord nadat de machinist bij het rangeren op een veiligheidskopspoortje terecht kwam... Ik kon het niet laten om even te gaan fotoshoppen
Wel als ik een half uur langer in Nijkerk gebleven was, en alles inmiddels op Vathorst was gaan keren. Niet toen ik op Schothorst ineens niet meer voor- of achteruit kon.
Den Bosch op Stoom vandaag Ze rijden met een 23 071 en een 23 023. Ik vind het knap dat ze die trein tussen de normale dienstregeling door kunnen krijgen, zeker met de onvoorspelbaarheid/vertragingen.
Den Bosch op Stoom vandaag Ze rijden met een 23 071 en een 23 023. Ik vind het knap dat ze die trein tussen de normale dienstregeling door kunnen krijgen, zeker met de onvoorspelbaarheid/vertragingen.
Die komen op het "pad" van een badslipper goederentrein en zal als een andere trein sneller is op een zijspoor moeten wachten.
Den Bosch op Stoom vandaag Ze rijden met een 23 071 en een 23 023. Ik vind het knap dat ze die trein tussen de normale dienstregeling door kunnen krijgen, zeker met de onvoorspelbaarheid/vertragingen.
mooi hoor.
Het is wel zo dat het traject Den Bosch - Nijmegen niet het meest drukke is, dus dat lukt wel
[..] Die komen op het "pad" van een badslipper goederentrein en zal als een andere trein sneller is op een zijspoor moeten wachten.
Inhalen was vandaag niet gepland, het past net tussen de reguliere dienstregeling. Maar bij vertraging werd de stoomtrein in Oss op een zijspoor gezet om de intercity voor te laten gaan.
Ja, die kwam ik tegen vandaag. Net als een heleboel mannetjes met fototoestellen en keukenladders in de diverse weilanden.
Vanwege werkzaamheden bij Lage Zwaluwe reden de sprinters Arnhem-Breda-Dordrecht niet tussen Breda en Dordrecht, maar keerden ze in Roosendaal. Ik heb me op het perron in Breda toch even staan verbazen over het feit dat de intercity's naar Roosendaal wél stopten te Etten-Leur, maar de Sprinters niet. Logica.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zaterdag 25 september 2021 23:16 schreef Janneke141 het volgende: Ja, die kwam ik tegen vandaag. Net als een heleboel mannetjes met fototoestellen en keukenladders in de diverse weilanden.
Vanwege werkzaamheden bij Lage Zwaluwe reden de sprinters Arnhem-Breda-Dordrecht niet tussen Breda en Dordrecht, maar keerden ze in Roosendaal. Ik heb me op het perron in Breda toch even staan verbazen over het feit dat de intercity's naar Roosendaal wél stopten te Etten-Leur, maar de Sprinters niet. Logica.
Zo is er ook een hele tijd geweest dat de intercity wel stopte in Arnhem Zuid (de 3600 vanaf Zwolle) maar de stoptrein niet (Arnhem-Tiel)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
13.47u SSN 01 1075 (stoom!) vanuit Apeldoorn naar Zutphen, gepland via spoor 2
17.06u RailAdventure met panoramarijtuig vanuit Almelo naar Apeldoorn 19.38u-20.04u zelfde trein als hierboven nogmaals, maar dan vanuit Apeldoorn richting Zutphen, met stop op 2a.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
13.47u SSN 01 1075 (stoom!) vanuit Apeldoorn naar Zutphen, gepland via spoor 2
17.06u RailAdventure met panoramarijtuig vanuit Almelo naar Apeldoorn 19.38u-20.04u zelfde trein als hierboven nogmaals, maar dan vanuit Apeldoorn richting Zutphen, met stop op 2a.
[..] Dat is nog steeds zo. Arnhem Zuid hoort bij het hoofdrailnet, niet bij de concessie Arnhem-Tiel en er is niet geregeld dat Arriva daar mag stoppen.
Alleen stopt er nu geen IC meer, maar op werkdagen 4x per uur een stoppert
Waar Dennis op doelt was de situatie dat de IC Zwolle - Roosendaal (of was het toen Nijmegen?) tussen Arnhem en Nijmegen een stoptrein was.
[..] Dat is nog steeds zo. Arnhem Zuid hoort bij het hoofdrailnet, niet bij de concessie Arnhem-Tiel en er is niet geregeld dat Arriva daar mag stoppen.
Je werd gemist bij het PTATTNYR. De hele dag uitvoerige discussies met NUL oog voor reizigersbelangen
13.47u SSN 01 1075 (stoom!) vanuit Apeldoorn naar Zutphen, gepland via spoor 2
17.06u RailAdventure met panoramarijtuig vanuit Almelo naar Apeldoorn 19.38u-20.04u zelfde trein als hierboven nogmaals, maar dan vanuit Apeldoorn richting Zutphen, met stop op 2a.
Ik loop er zo wel even heen. Om 17:06 zit ik waarschijnlijk gerstebrouwsel weg te pompen. Het weer is gewoon TE goed
Er is geen rail diner ding met pano rijtuig meer. Het oude Panorama Rail Restaurant bestaat niet meer en is nu de Dinner Train, met vier rijtuigen maar zonder panoramarijtuig. Het panoramarijtuig dat door Deventer kwam was die grijze van RailAdventure
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 27 september 2021 11:19 schreef b2py het volgende: Haha het ophangen van de coronamaatregelen op stations was in paar dagen gefixed, het weghalen duurt uiteraard een hele maand
Ik kan me de overijverigheid toen nog wel herinneren. Zelfs in de toiletten in de trein waren stickers aangebracht om aan te geven dat er een zitplaats beschikbaar was
De treindienstleider die vanmiddag Hengelo bediende was er blijkbaar eventjes niet zo bij: de vertraagde Pimpel uit Duitsland van 15u (+30) werd aangezien voor de Eurobahn en binnengenomen op spoor 11. Heel verrassend paste dat niet zo goed, en doorrijden naar Amsterdam was al helemaal onmogelijk
Uiteindelijk is ie achteruitgezet tot achter de inrijden en toen alsnog naar spoor 2 gegaan. Foutje bedankt
Helaas ervaring met het plakken en verwijderen van die stickers, ik garandeer je dat het netjes weghalen van een sticker zo vijf keer langer duurt dan het plakken
Op maandag 27 september 2021 16:59 schreef dennistd het volgende: De treindienstleider die vanmiddag Hengelo bediende was er blijkbaar eventjes niet zo bij: de vertraagde Pimpel uit Duitsland van 15u (+30) werd aangezien voor de Eurobahn en binnengenomen op spoor 11. Heel verrassend paste dat niet zo goed, en doorrijden naar Amsterdam was al helemaal onmogelijk
Uiteindelijk is ie achteruitgezet tot achter de inrijden en toen alsnog naar spoor 2 gegaan. Foutje bedankt
RailAdventure organiseert een week lang een mobiele roadshow om in contact te komen en te blijven met hun klanten. Nadat op zondag 26 september het Luxon-panoramarijtuig hiervoor naar Nederland was gekomen, werd het een dag later weer teruggebracht naar Duitsland.
Hier komt RailExperts-loc 9903 (gestoken in een de RailAdventures-livrei van de grootste aandeelhouder) in een lekker buitje door Gildehaus op weg van Hilversum naar Bad Bentheim.
In Bad Bentheim werd het rijtuig overgenomen door RailAdventures-loc 111 210. Terwijl de ondergaande zon de onderkant van de zo vervloekte regenwolken mooi beschijnt staat het transport hier klaar voor vertrek. Opvallend was dat de Nederlandse RailExperts-loc 9903 ook meeging naar Duitsland: naar verluid zal er de komende week ergens een line-up gehouden worden van materieel in RailAdventure-uitmonstering.
.
En als bonus nog deze regenboog-foto die ik ook in Bentheim maakte. Wel met de telefoon, anders kreeg ik hem er niet helemaal op:
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
We doen hier niet aan route signalling (zoals de Britten) dus een machinist krijgt niet direct informatie over waar de trein heen wordt gestuurd. Afhankelijk van de plaatselijke situatie kan de machinist het wel afleiden.
Bijvoorbeeld: groen = rechtdoor, groen knipper+8 = trein gaat via een 80 km/u-wissel.
[..] We doen hier niet aan route signalling (zoals de Britten) dus een machinist krijgt niet direct informatie over waar de trein heen wordt gestuurd. Afhankelijk van de plaatselijke situatie kan de machinist het wel afleiden.
Bijvoorbeeld: groen = rechtdoor, groen knipper+8 = trein gaat via een 80 km/u-wissel.
Daar heb je echter niks aan als het verkeerde treinnummer aan jouw trein gekoppeld zit vanaf de grens. Dan staat er simpelweg dat de ritgegevens niet opgehaald kunnen worden en weet je nog steeds niks.
[..] We doen hier niet aan route signalling (zoals de Britten) dus een machinist krijgt niet direct informatie over waar de trein heen wordt gestuurd. Afhankelijk van de plaatselijke situatie kan de machinist het wel afleiden.
Bijvoorbeeld: groen = rechtdoor, groen knipper+8 = trein gaat via een 80 km/u-wissel.
Los van of wie weet waar ie naar toe moet gaan, 'op basis van seinbeelden afleiden wat er te wachten staat' is en blijft zijn werk.
Op dinsdag 28 september 2021 19:06 schreef MTL het volgende: Daar heb je echter niks aan als het verkeerde treinnummer aan jouw trein gekoppeld zit vanaf de grens. Dan staat er simpelweg dat de ritgegevens niet opgehaald kunnen worden en weet je nog steeds niks.
handig systeem dan
Maar goed, het gaat wel eens vaker mis, zoals bijvoorbeeld in 2011 een setje SLT op de Betuweroute
Op maandag 27 september 2021 22:51 schreef dennistd het volgende: Opvallend was dat de Nederlandse RailExperts-loc 9903 ook meeging naar Duitsland: naar verluid zal er de komende week ergens een line-up gehouden worden van materieel in RailAdventure-uitmonstering.
Dat belooft een grote line-up te worden, er komt zelfs overzees materieel bij:
[..] Los van of wie weet waar ie naar toe moet gaan, 'op basis van seinbeelden afleiden wat er te wachten staat' is en blijft zijn werk.
Nope, niet in Nederland. Je hoeft enkel de seinbeelden op te volgen. Weten welke seinbeelden je zou kunnen krijgen en waar je met welke seinbeelden naar toe gaat is enkel bij hoge uitzondering onderdeel van de wegbekenheid (en zelfs dan alleen maar officieus, je gaat het in geen enkel examen voor wegbekendheid tegen komen). Daarnaast ga je in dit specifieke geval helemaal niks aan het seinbeeld kunnen zien. Of je nou naar spoor 2 gaat of naar dat kopspoor, in beide gevallen krijg je gewoon 'geel', dus je kan alleen aan de stand van het wissel afleiden waar je naar toe gaat, en dan moet je er als machinist ook nog eens specifiek op letten.
Maar goed, het gaat wel eens vaker mis, zoals bijvoorbeeld in 2011 een setje SLT op de Betuweroute
Als een trein de grens over komt wordt er een spoorbezetting gedetecteerd. Op basis van de dienstregeling wordt gekeken welke trein het zou moeten zijn en dat treinnummer wordt er gewoon aangeplakt, waarna de computer verder de rijweg instelt voor dat treinnummer. Bij een volgordewisseling zal de treindienstleider handmatig die wisseling in het systeem moeten zetten, zodat het juiste treinnummer aan de juiste trein gekoppeld wordt, maar uiteraard moet dan wel die info beschikbaar zijn/aangeleverd zijn door de Duitse collega. Als er inderdaad een verkeerd nummertje aan de IC vanuit Berlijn geplakt is omdat er een volgordewisseling plaats heeft gevonden die niet gecommuniceerd is (of juist een gecommuniceerde volgordewisseling niet is doorgegaan), dan zal dus volgens het systeem van de verkeersleiding die trein nog niet de grens over zijn, en is er nog geen info beschikbaar, dus vandaar die melding. Zolang men bij de treindienstleiding niet doorheeft dat dat het geval is, kan je als machinist dus ook verder vrij weinig.
[ Bericht 4% gewijzigd door MTL op 29-09-2021 09:28:46 ]
Nou ja ik had toch wel graag die poen terug gezien. Die van mijn odyssee van afgelopen vrijdag was binnen 14 minuten goedgekeurd trouwens (en die ging om meer poen ook).
[..] Nou ja ik had toch wel graag die poen terug gezien. Die van mijn odyssee van afgelopen vrijdag was binnen 14 minuten goedgekeurd trouwens (en die ging om meer poen ook).
Heb je inmiddels al een overlevingspakket in je tas?
[..] Als een trein de grens over komt wordt er een spoorbezetting gedetecteerd. Op basis van de dienstregeling wordt gekeken welke trein het zou moeten zijn en dat treinnummer wordt er gewoon aangeplakt, waarna de computer verder de rijweg instelt voor dat treinnummer. Bij een volgordewisseling zal de treindienstleider handmatig die wisseling in het systeem moeten zetten, zodat het juiste treinnummer aan de juiste trein gekoppeld wordt, maar uiteraard moet dan wel die info beschikbaar zijn/aangeleverd zijn door de Duitse collega. Als er inderdaad een verkeerd nummertje aan de IC vanuit Berlijn geplakt is omdat er een volgordewisseling plaats heeft gevonden die niet gecommuniceerd is (of juist een gecommuniceerde volgordewisseling niet is doorgegaan), dan zal dus volgens het systeem van de verkeersleiding die trein nog niet de grens over zijn, en is er nog geen info beschikbaar, dus vandaar die melding. Zolang men bij de treindienstleiding niet doorheeft dat dat het geval is, kan je als machinist dus ook verder vrij weinig.
Dit is exact het geval, in het geval van die IC was de opvolging kort met de stoptrein en een goederentrein.
Alleen de overgang bij Roosendaal en de HSL hebben een treinnummeroverdracht, waarbij de HSL ook een aankondiging heeft van dat treinnummer vanaf 15 km van de grens. De overige grensovergangen hebben dus simpelweg een spontane spoorbezetting en daar moet ProRail een nummer aan hangen.
Op woensdag 29 september 2021 09:36 schreef Dr_Flash het volgende: zeg, wat denken jullie? is 54 minuten "30-59 minuten"? Of is dat "wij hebben vastgesteld dat er te weinig vertraging was"?
Waarschijnlijk een automatische afwijzing... Gewoon protest tegen aantekenen, dan wordt ie alsnog goedgekeurd.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Zijn hier in NL hotelketens met incheck-computer? Of waar je 24/7 een kamer kunt boeken?
Heb in D aantal keer in een BB hotel gezeten. Staat een computer voor in de hal waarmee je ter plekke kamer kunt boeken. Heb je geen last van al dan niet gesloten recepties en ze zitten vaak best dichtbij een station.
Op woensdag 29 september 2021 09:36 schreef Dr_Flash het volgende: zeg, wat denken jullie? is 54 minuten "30-59 minuten"? Of is dat "wij hebben vastgesteld dat er te weinig vertraging was"?
Dat is een geval 'computer zegt nee'. Mijn gevoel zegt me dat NS sinds de coronacrisis de GtbV-o-maat een stuk strikter heeft afgesteld.
Zo hebben ze bij mij een tijdje geleden een GtbV-claim voor Hengelo-Amsterdam afgewezen, omdat die vertraging zou zijn veroorzaakt door DB (de trein kwam met +20 de grens over en kwam met +30 in Amsterdam aan). Ook bezwaar aantekenen leverde niks op. Vroegâh waren ze daar toegeeflijker in.
[..] Zijn hier in NL hotelketens met incheck-computer? Of waar je 24/7 een kamer kunt boeken?
Heb in D aantal keer in een BB hotel gezeten. Staat een computer voor in de hal waarmee je ter plekke kamer kunt boeken. Heb je geen last van al dan niet gesloten recepties en ze zitten vaak best dichtbij een station.
Vraagje: zou je het mij aanraden om in een B&B-hotel te overnachten? Zijn de kamers in B&B-hotels schoon en hoe is het ontbijt? De prijzen van B&B-hotels zijn best wel aantrekkelijk namelijk.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Zijn hier in NL hotelketens met incheck-computer? Of waar je 24/7 een kamer kunt boeken?
Heb in D aantal keer in een BB hotel gezeten. Staat een computer voor in de hal waarmee je ter plekke kamer kunt boeken. Heb je geen last van al dan niet gesloten recepties en ze zitten vaak best dichtbij een station.
Weet ik niet. Maar ik gok dat NH-hotels, die in veel grote steden in NL redelijk dicht bij stations zitten, altijd wel 24/7 bezetting hebben. Sowieso laat ik het niet heel laat worden. In het voorbeeld van vorige week had ik er om 22:00 in Amersfoort wel een streep onder gezet.
[..] Vraagje: zou je het mij aanraden om in een B&B-hotel te overnachten? Zijn de kamers in B&B-hotels schoon en hoe is het ontbijt? De prijzen van B&B-hotels zijn best wel aantrekkelijk namelijk.
Staat er altijd bij als je een boeking maakt of de receptie 24/7 beschikbaar is.
[..] Vraagje: zou je het mij aanraden om in een B&B-hotel te overnachten? Zijn de kamers in B&B-hotels schoon en hoe is het ontbijt? De prijzen van B&B-hotels zijn best wel aantrekkelijk namelijk.
Je moet geen luxe suite verwachten, maar een functionele slaapplek en dat vind ik het zeker. Schoon, prima bed, de airco/verwarming kun je zelf instellen en functioneert prima.
Ontbijt heb nog nooit gebruik van gemaakt, voor dat geld kan ik ook wat lekker halen bij een bakker
[..] Vraagje: zou je het mij aanraden om in een B&B-hotel te overnachten? Zijn de kamers in B&B-hotels schoon en hoe is het ontbijt? De prijzen van B&B-hotels zijn best wel aantrekkelijk namelijk.
Die in Wroclaw was in elk geval prima. Zijn we in 2018 geweest met het nieuwjaarsrondje.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven