dennistd | zondag 18 september 2016 @ 00:08 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! | |
dennistd | zondag 18 september 2016 @ 00:08 |
Het filmpje van vanmorgen is trouwens klaar, zelfs met geluid! | |
DeaDLocK2K | zondag 18 september 2016 @ 00:30 |
Oh. Mijn. Hemel. Wat is dit genieten <3 Ik ben echt diep onder de indruk van de geluidskwaliteit. Wauw! | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 00:36 |
Wauw drommels inderdaad zeg, dit ziet er ECHT heel goed uit ![]() | |
Peterselieman | zondag 18 september 2016 @ 00:38 |
Echt fraai, Dennis ![]() | |
James1988 | zondag 18 september 2016 @ 00:39 |
Tof ![]() Dat geldt ook voor de foto's van ZugChef ![]() | |
dennistd | zondag 18 september 2016 @ 00:41 |
Het geluid is trouwens opgenomen met mijn fotocamera met externe microfoon, die staat naast mij (op 0:41 links onderin). Wel wat mee moeten knutselen want de drone volgt de trein natuurlijk veel langer ![]() Overigens is een microfoon bij de drone zelf geen optie: dan zou je alleen maar gezoem horen ![]() | |
James1988 | zondag 18 september 2016 @ 00:44 |
Ik dacht al "Zulk mooi geluid kun je toch niet krijgen met een drone? Waar is het geruis van de wind?" maar nu snap ik het ![]() | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 00:45 |
Maakt het uit ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 18 september 2016 @ 00:46 |
Ja, het is de keus tussen dit geknutsel of geen geluid. En dan vind ik het zeker bij een optrekkende stoomtrein toch mooier met wat geknutsel ![]() Wat een kutwerk is dat trouwens, diep respect voor Ton Pruissen met al zijn stoomfilms.... | |
DeaDLocK2K | zondag 18 september 2016 @ 00:48 |
Klopt het dat je bij vertrek tijdens/na het wisseloverlopen tsjoektsjoektsjoekstjoek geloopt hebt? | |
James1988 | zondag 18 september 2016 @ 00:50 |
Ik vind het een tof filmpje hoor ![]() Een foto (of video) maken is zo gedaan, maar alle nabewerking daarna... | |
dennistd | zondag 18 september 2016 @ 00:53 |
Ja, klopt ![]() Ik moest de boel flink langer maken: ik ben zeker zo'n 600 meter meegevlogen, dus ik had veel meer geluid nodig dan ik op één punt op kon nemen. Dan ontkom je niet aan wat kopiëer- en plakwerk helaas. Misschien voor een volgende keer maar een microfoon aan een touw 50 meter onder de drone hangen of zo ![]() | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 00:53 |
Het was mij niet opgevallen hoor. Dus knap gemonteerd ![]() | |
James1988 | zondag 18 september 2016 @ 00:54 |
![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 18 september 2016 @ 00:54 |
Toen ik het aan het luisteren was dacht ik eerst dat ik gek werd omdat ik het hoorde.Maar dat blijkt gelukkig mee te vallen. | |
greavy | zondag 18 september 2016 @ 00:56 |
Heuj, die trein ken ik. Daar zat ik in! Op de terugweg vanavond even Amsterdam op stelten gezet ![]() Zovaak komt daar geen stoomtrein, en met de goede machinist en stoker is het wel eens een sport om je te laten horen. Er stonden 13 (!!!) personen bij de TRDL-post Amsterdam Centraal voor het raam te loeren naar onze trein ![]() Het fluitconcert was al ver voor de post begonnen, eindigde net voorbij de post, en bij het moment dat de lok een meter of 50 voor het perron was deed men nogmaals hetzelfde ![]() En na de geplande stop van 16 minuten werd er met de nodige stoom en fluitjes vertrokken van onder de kap vandaan ![]() | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 00:56 |
Ik ben dan ook slechthorend he. Misschien word je wel echt gek ![]() | |
Maegrim | zondag 18 september 2016 @ 01:11 |
zag/hoorde em binnenkomen vanaf 13b ![]() | |
dennistd | zondag 18 september 2016 @ 01:12 |
Denken jullie trouwens aan de NVBS Railquiz op 22 oktober? Mede georganiseerd door James dit jaar als het goed is! ![]() | |
James1988 | zondag 18 september 2016 @ 01:16 |
![]() | |
greavy | zondag 18 september 2016 @ 01:20 |
Na lokomlopen op de Westhaven mochten we nog even 16 minuten op de 10 halverwege onder de kap voor het dwergseintje geparkeerd staan. Trok veel bekijks ![]() Ik zal ongetwijfeld jou trein dan wel gezien hebben dus een late ![]() ![]() | |
MTL | zondag 18 september 2016 @ 10:47 |
Ah, dan kwamen jullie zeker ook door Gouda. Ik zat al even raar te kijken toen ik gisterenavond met het sprintertje uit Alphen ad Rijn aan kwam en die stoomtrein daar opeens stond. | |
greavy | zondag 18 september 2016 @ 10:55 |
Ja, klopt. Waren daar rond een uur of 11 in de avond inderdaad. | |
b2py | zondag 18 september 2016 @ 11:09 |
Het is tegenwoordig een stuk minder ver in ieder geval ![]() Straks thuis jouw filmpje maar op de tv kijken, aan de reacties te zien is het een mobiel schermpje niet waard. | |
greavy | zondag 18 september 2016 @ 11:40 |
Hmm, station Breda plat. Iemand op het station voor de trein gekomen ![]() | |
Dos37 | zondag 18 september 2016 @ 11:41 |
Auw | |
Blistering | zondag 18 september 2016 @ 11:47 |
Niet zo handig. | |
Darkwing_Duck | zondag 18 september 2016 @ 11:48 |
Ja, dat komt nog, geheugenkaart is brak Ik heb de Grugabahn gedaan ![]() En ik heb Essener U-Bahn bingo bij elkaar gesprokkeld ![]() U-bahn daar slaat op een gegeven moment echt nergens op, die U lijn 17 is op een punt echt geen U-bahn meer, want die gaat. *Boven de grond met gelijkvloerse kruisingen * Enkelspoor ![]() * Een flinke helling af * Dwars door een villa wijk met rieten daken enzo (En dit allemaal gelijktijdig) | |
dennistd | zondag 18 september 2016 @ 11:48 |
Heel vervelend voor diegene (en de omstanders & machinist) maar moet daardoor het hele station (3 perrons) plat? Een paar sporen en wat afzetschermen moet toch ook voldoende zijn lijkt me... | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 12:09 |
Leuk! Nooit van gehoord ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 18 september 2016 @ 12:15 |
Ja dat was echt wel de verrassing van de dag, sowieso heel dat park trouwens, echt wat voor jouw. Zwemmen. wassertreddinges... Je kan er BBQen. Metro stopt er voor de deur...moet je eigenlijk wel een keer doen. http://www.grugapark.de/aktuell.html | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 12:27 |
Oeh wauw dat klinkt goed! | |
#ANONIEM | zondag 18 september 2016 @ 12:36 |
Daarom heet het ook “U-Stadtbahn“ en niet U-Bahn. ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 18 september 2016 @ 14:09 |
Ik ga dat toch moeten tegenspreken http://www.evag.de/fahrplan/linienfahrplaene/u-bahn.html | |
#ANONIEM | zondag 18 september 2016 @ 14:15 |
Oh, ja, dan heeft de EVAG tegenwoordig een beetje grootheidswaan. | |
Darkwing_Duck | zondag 18 september 2016 @ 14:30 |
Was verder wel goed geregeld daar eigenlijk, vooral tram en U-Stadtbahn op 1 rails. ![]() Weet iemand eigenlijk hoe t transport daar zit met oud en nieuw? | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 14:57 |
Oh jee, weer een zwik rode BahnTouristik smut of zo door Deventer richting het oosten. | |
derLudolf | zondag 18 september 2016 @ 15:23 |
Zijn ze weer zat van het kuilen graven? | |
greavy | zondag 18 september 2016 @ 15:31 |
Feestende Duitse zatlappen uit Alkmaar terug naar Duitsland. | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 15:34 |
Wat was er in Alkmaar te doen dan? ![]() | |
greavy | zondag 18 september 2016 @ 15:38 |
Zuipen en verder? Niks, volgens mij. Dat doen die Duitsers vaker. Ergens met een partytrein heen, stomdronken arriveren, daar nog even doorfeesten en weer terug al feestend. | |
b2py | zondag 18 september 2016 @ 15:39 |
Ze gingen naar Egmond aan Zee | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 15:41 |
![]() ![]() Best goed concept wel. | |
Adrie072 | zondag 18 september 2016 @ 15:42 |
Das war eine super mega geile party! Blijft raar klinken... ![]() | |
greavy | zondag 18 september 2016 @ 16:17 |
Klopt. Treinen zitten altijd stampvol. Volgens mij moet zo'n trein een extra wagon meenemen voor de drankvoorraad ![]() | |
b2py | zondag 18 september 2016 @ 16:22 |
Vond dat hij niet bepaald overvol was.. | |
greavy | zondag 18 september 2016 @ 16:29 |
Oh, misschien deze niet. Maar er rijden er genoeg in Duitsland die steeds uitverkocht zijn. | |
derLudolf | zondag 18 september 2016 @ 16:38 |
Ach ja als één extra wagon de hele trein rendabel maakt ![]() | |
derLudolf | zondag 18 september 2016 @ 16:40 |
Käsemarkt mit Frau Antje natürlich! | |
derLudolf | zondag 18 september 2016 @ 16:42 |
Nederlanders doen hetzelfde maar dan met de bus ![]() | |
James1988 | zondag 18 september 2016 @ 18:16 |
Het eerste Eurostarstel gaat naar de sloper. | |
greavy | zondag 18 september 2016 @ 18:52 |
Thalys krijgt tijdens de revisie een aangepast en vernieuwd kleurenschema. Onder andere de deuren worden rood.![]() ![]() | |
Peter | zondag 18 september 2016 @ 18:54 |
Ziet er nogsteeds jaren '80 uit ![]() | |
b2py | zondag 18 september 2016 @ 18:57 |
Andere kleur rood of ligt dat aan mij? | |
Peterselieman | zondag 18 september 2016 @ 18:59 |
Op Innotrans is een NS Flirt te zien
![]() | |
derLudolf | zondag 18 september 2016 @ 19:35 |
En tegelijk stromen nieuwe stellen in of rijden die al? | |
DeaDLocK2K | zondag 18 september 2016 @ 19:40 |
Dat is toch niet de eerste? | |
greavy | zondag 18 september 2016 @ 20:05 |
Klopt ook ja | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 20:19 |
Verandert er ook iets belangrijks? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 18 september 2016 @ 20:21 |
Waarschijnlijk ook wel twee parende lieveheersbeestjes. ![]() | |
James1988 | zondag 18 september 2016 @ 20:35 |
SNCF heeft inderdaad al een paar NoL-stellen naar de sloper gestuurd, die ze hadden overgenomen omdat Eurostar er toch niks mee deed. Er zijn tenslotte nooit North of London-Eurostars gekomen... Net als de Nightstar, ook zo'n nachtkaars ![]() | |
GlennQuagmire | zondag 18 september 2016 @ 21:16 |
Gaat er hier nog iemand namens BES ernaartoe? | |
James1988 | zondag 18 september 2016 @ 21:17 |
Ik ga deze keer niet ![]() | |
b2py | zondag 18 september 2016 @ 23:09 |
Gave video Dennis van die stoommeuk ![]() | |
dennistd | maandag 19 september 2016 @ 00:07 |
Dank je ![]() Vanavond in Hengelo: Tegenwoordig rijden er in het weekend vaak GTW's tussen Almelo en Hardenberg, om zo de Lintjes wat meer onderhoud te kunnen geven. Vanwege detectie-eisen moet dat ook direct met twee gekoppelde GTW's gebeuren: de dieselversie is los niet toegelaten tussen Mariënberg en Hardenberg. Op zondagavond zit het werk in Twente er op en mogen de stellen weer terug naar de Achterhoek. GTW's 258 'Frans Godard van Lynden van Hemmen' en 262 'Dames Jolink' zijn als trein 82586 onderweg van Almelo naar Zutphen en moeten in Hengelo kopmaken. | |
JDude | maandag 19 september 2016 @ 07:14 |
Gennep ligt in Limburg ![]() | |
James1988 | maandag 19 september 2016 @ 07:54 |
Jantoeternuitje wat een drukte in de ICd zo vroeg op de dag. Had NS niet wat DDZ-bakken naar de HSL kunnen verplaatsen? ![]() | |
JDude | maandag 19 september 2016 @ 07:55 |
Iets voor achten vroeg noemen ![]() | |
James1988 | maandag 19 september 2016 @ 08:09 |
Ik had de trein die om 7:27 uit Breda vertrok. Tien minuten voor vertrek zat alles al vol en stonden er mensen op de balkons. Op twee stoelen na, dus ik zit alsnog ![]() | |
James1988 | maandag 19 september 2016 @ 08:13 |
Ondertussen zie ik op Twitter voorbijkomen dat er iets is ontploft op een treinstation in New Jersey, terwijl de politie bezig was met her ontmantelen van een verdacht pakketje. | |
b2py | maandag 19 september 2016 @ 09:25 |
Explosieven gevonden bij treinstation New Jersey - http://nos.nl/l/2133144 Valt allemaal wel mee | |
James1988 | maandag 19 september 2016 @ 09:29 |
Er zijn explosieven gevonden, maar geen timers of telefoons. Ehh, wat? Iemand had nog wat explosieven over ofzo? ![]() | |
derLudolf | maandag 19 september 2016 @ 09:32 |
Beginnersfout. Als zijn bitcoins uitgegeven aan explosieven een toen geen geld meer ![]() | |
b2py | maandag 19 september 2016 @ 09:35 |
Handige manier om het door te geven aan de volgende | |
ReisT | maandag 19 september 2016 @ 09:42 |
Langzaam rijden nu tussen Utrecht en Amsterdam want er is een melding van een zwaan op het spoor. Edit: na een half uur stilstaan (waarin werd gedreigd met terugrijden naar Utrecht) was de zwaan blijkbaar weggehaald en konden we weer verder. [ Bericht 44% gewijzigd door ReisT op 19-09-2016 10:19:11 ] | |
Flodder450 | maandag 19 september 2016 @ 10:57 |
Weet iemand waar die RailPro Hippel/Bakkies voor zijn bij Groningen? Afgelopen week stond er ééntje, en nu staan er twee ![]() | |
b2py | maandag 19 september 2016 @ 11:02 |
Werkzaamheden ![]() | |
Flodder450 | maandag 19 september 2016 @ 11:31 |
Ahh, is er ergens een overzichtje te zien waar? lijkt me wel gaaf om die ouwe krengen misschen in actie te zien | |
Peterselieman | maandag 19 september 2016 @ 11:43 |
Ze kunnen overal opduiken bij werkzaamheden. Ze worden over de weg naar de werkgebieden gebracht. In dit geval kwamen ze tussen Groningen en Buitenpost in actie | |
derLudolf | maandag 19 september 2016 @ 11:53 |
Kunnen ze ze niet meenemen in een werktrein dan? | |
tripel7 | maandag 19 september 2016 @ 12:22 |
Wegtransport is sneller aangezien ze gesleept niet veel harder dan 30 mogen (als ik het goed onthouden hebt), het is iig niet echt snel om ze te slepen. EDIT: Max is 15KM/h gesleept zelfs:o : http://www.nicospilt.com/index_Dieselloks_500.htm | |
Peterselieman | maandag 19 september 2016 @ 12:52 |
Precies. De Haan uit Nijkerk zal de Bakkies later vandaag wel ophalen vermoed ik. | |
Anthonie24 | maandag 19 september 2016 @ 18:54 |
treinen. ![]() ![]() | |
derLudolf | maandag 19 september 2016 @ 19:17 |
Aha. | |
dennistd | dinsdag 20 september 2016 @ 01:02 |
Wat een stilte hier vanavond... Plaatje van zondag dan maar: Onderweg als IC 1561 van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal komen de ICM's 4058 en 4210 langs de molen 'Ceres' in Bovenkarspel. De molen is gebouwd in 1849 terwijl de spoorlijn er pas in 1885 kwam. De bovenleiding kwam er nog veel later: sinds 1974 kan er elektrisch naar Enkhuizen gereden worden. Net achter de molen ligt het station Bovenkarspel Flora. Tot de sluiting in 1930 heette deze halte Broekerhaven. In 1963 werd op deze plaats de evenementenhalte Floraweg geopend, vanwege de jaarlijkse Westfriese Flora. Sinds 1977 wordt het station onder de naam Bovenkarspel Flora gedurende het hele jaar bediend. | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 01:29 |
Ik heb vandaag ruim 3 uur in de trein gezeten over redelijk lange afstanden, ik heb het treinpersoneel niet één keer gezien. Zelfs een serviceronde is al teveel gevraagd tegenwoordig? Ik ben niet zo iemand die vindt dat hij net zo goed had kunnen zwartrijden als z'n kaartje niet wordt gecontroleerd, maar als ik na drie uur reizen niet één NS'er heb gezien in de trein ga ik wel twijfelen aan de meerwaarde van een conducteur. Pluspunt: in Schiphol stonden er aardig wat mensen heel nadrukkelijk op de perrons reizigers naar de juiste sporen te verwijzen en motiveerden ze mensen om zich beter te spreiden. | |
Dr_Flash | dinsdag 20 september 2016 @ 07:28 |
Het wisselt gewoon heel sterk. Je kunt tien keer Deventer - Den Haag op en neer rijden en anderhalf keer iemand zien, terwijl je er op Deventer - Zutphen vrijwel niet aan ontkomt. Geen idee hoe die mensjes denken. | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 07:40 |
Rustige trein = makkelijker. Ik ben nog maar 1 keer gecontroleerd in die bijna 2 maanden.. | |
spectrumanalyser | dinsdag 20 september 2016 @ 10:11 |
twee weken geleden een tripje gemaakt in Italie van Pisa naar Piombino Marittima goede airco in de coupes. geen controle gehad van een conducteur. trein ging stipt op tijd. ![]() | |
MTL | dinsdag 20 september 2016 @ 10:57 |
Jezus, ik sta op Schiphol als normale reiziger te wachten op de intercity richting Groningen, krijg ik drie keer de vraag van die reisinformatielui 'Emsterdem sentral Steesjon???'. En telkens zeg ik 'Nee', en vervolgens proberen ze mij alsnog die trein in te praten. Wtf, mag ik niet gewoon naar Amsterdam Zuid of zo? | |
Salatrel | dinsdag 20 september 2016 @ 11:06 |
nee. je ziet er gewoon uit als een buitenlander | |
MTL | dinsdag 20 september 2016 @ 11:13 |
![]() Ze hebben het flippersysteem van Schiphol ook geloof ik nog niet helemaal door. De IC naar Groningen was vijf minuten te laat en daardoor kwam de IC Direct eerder binnen. Dus die wisselen dan standaard van spoor, ondanks dat ze allebei op spoor 1 staan aangekondigd. Ik loop dus rustig richting spoor 2, word ik weer aangesproken: 'Intercity Groningen, meneer?'. Dus ik zeg 'ja, klopt'. Krijg ik de terechtwijzing dat ik op spoor 1 moet zijn. Dus ik zeg: 'Nu nog wel, ja, maar hij komt zo op spoor 2 binnen'. Nou, dat kon natuurlijk niet. Ik ben toch naar spoor 2 gelopen (foei), waar vervolgens een paar minuten later keurig de IC naar Groningen binnen komt. Ik geloof niet dat ik mij daar heel erg geliefd heb gemaakt. Als blikken konden doden... ![]() | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 11:15 |
Alsof je hele marathons loopt van 1 naar 2 ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 20 september 2016 @ 11:17 |
Oh, als er DESinformatie gegeven moet worden zijn ze er wel he?! ![]() ![]() | |
dennistd | dinsdag 20 september 2016 @ 11:20 |
Als je maar vaak genoeg heen en weer loopt ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 11:27 |
en elk rondje is anders ![]() | |
MTL | dinsdag 20 september 2016 @ 11:30 |
Ze staan er al de hele zomer, vanwege de werkzaamheden. An sich doen ze prima werk (reizigersinformatie en reizigersspreiding, wat absoluut nodig is op Schiphol), maar in principe zou een 'not interested'-blik voldoende moeten zijn. Sommige klanten vinden het fijn om telkens weer bevestiging te krijgen dat ze in de goede trein stappen, maar de forensen hebben daar totaal geen interesse in. En die twee moet je kunnen scheiden van elkaar. | |
Salatrel | dinsdag 20 september 2016 @ 11:36 |
ik zat laatst in burger in de trein en toen mocht in een klanttevredenheidsonderzoek invullen ![]() | |
Frozen-assassin | dinsdag 20 september 2016 @ 11:41 |
Voor alles een 10 gegeven zeker ![]() | |
Salatrel | dinsdag 20 september 2016 @ 11:45 |
neehoor gewoon naar eer en geweten ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 20 september 2016 @ 12:55 |
![]() | |
Salatrel | dinsdag 20 september 2016 @ 13:12 |
hij is leuk ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 20 september 2016 @ 14:15 |
Over Den Helder zou ik ook liever zwijgen ![]() | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 14:31 |
Alstom heeft vandaag hun nieuwe trein gepresenteerd, de Coradia iLint. De iLint is een waterstoftrein die geen CO2 uitstoot maar slechts waterdamp. Schoner voor het milieu dus. [ Bericht 30% gewijzigd door James1988 op 20-09-2016 14:36:56 ] | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 14:43 |
Een actieradius van 600 tot 800 kilometer is best netjes. Het zou nog een paar honderd kilometer omhoog moeten wil je een treinstel de hele dag door kunnen gebruiken, maar het lijkt een serieuze poging om diesel van de troon te stoten. Voor Noord-Nederland zie ik ook wel mogelijkheden nu zowel het rijk als de provincies het geld niet over hebben voor elektrificatie, terwijl je wel schonere treinen wilt laten rijden. | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 15:16 |
Een trein rijdt per dag maar 600-800, zeker de sprinters.. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 15:23 |
2 slagen retour op Den Helder-Maastricht is al 1200km.... | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 15:28 |
True, maar je wilt niet dat de trein tijdens de laatste slag van de dag stilvalt door een gebrek aan brandstof. Daarom zou je richting de 900 kilometer moeten om een stel gerust 13 of 14 uur op een dag dienst te kunnen laten draaien voordat deze voor de laatste uren uitgewisseld wordt. | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 15:32 |
Hoe lang duurt bijtanken van een trein eigenlijk? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 15:34 |
Ik vermoed dat de brandstofcel in maximaal 15 minuten maar ik denk eerder rond de 5 minuten gewisseld kan worden. | |
derLudolf | dinsdag 20 september 2016 @ 15:35 |
Wat is het probleem om zeg rond 20u een stel even opnieuw af te tanken? Avondspits is dan wel al geweest er zijn al wat stellen aan de kant. | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 15:38 |
Daar doel ik met 13 of 14 uur dienst op een dag ook op, zodat je rond 7 uur de eerste stellen uit kunt wisselen voor stellen die op die dag nog niet zoveel gereden hebben. | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 15:39 |
En een dieseltrein? Hoeveel liter diesel gaat er eigenlijk in de tank van een GTW? Bijtanken buiten de spitsen lijkt me niet zo'n bezwaar. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 15:42 |
Geen idee. DM'90 heeft 2x1000L en doet 1:1. | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 15:49 |
1000 liter volgens mij en zal 1:1 doen. | |
derLudolf | dinsdag 20 september 2016 @ 15:52 |
1:1 is dat gecombineerd verbruik of per motor? | |
derLudolf | dinsdag 20 september 2016 @ 15:53 |
Hebben ze bij de spoorwegen eigenlijk ook veel last van diesel diefstal? ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 20 september 2016 @ 15:54 |
Heb er nog nooit van gehoord eigenlijk... | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 15:55 |
volgens mij gecombineerd | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 15:55 |
Dus dan zou een DM90 2000 km kunnen rijden tussen twee tankbeurten? | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 15:57 |
Het zijn sprinters, en die slagen maakt materieel niet. Nooit. | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 15:58 |
Er staat me iets van bij dat zoiets mogelijk kan zijn | |
derLudolf | dinsdag 20 september 2016 @ 16:11 |
Koper levert per liter ook meer op natuurlijk ![]() | |
dennistd | dinsdag 20 september 2016 @ 16:13 |
Een Lint doet 1,5km met een liter dacht ik. | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 16:19 |
op 1.07 minuten kun je in dit filmpje duidelijk het verbruik van de GTW zien | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 16:35 |
kwam deze ook nog tegen. Abellio heeft met de FLIRT testritten gehad op de Betuweroute | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 16:53 |
Chill, DDZ ipv SLT, echt zitten een keertje ![]() | |
dennistd | dinsdag 20 september 2016 @ 17:02 |
Ik zit in een Veolia-Lint. Interieur zit het Syntus-logo nog in ![]() | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 17:05 |
Het Belgische TreinTramBus (broertje van ROVER) schrijft dat de Benelux maarliefst een jaar via Roosendaal zal blijven rijden omdat Bombardier maar blijft aanprutsen met ETCS. ![]() http://treintrambus.be/ac(...)e-uitbreidingen.html | |
MTL | dinsdag 20 september 2016 @ 17:09 |
Dan is het blijkbaar opnieuw uitgesteld ![]() Het laatste dat ik had gehoord was april 2017, maar als het inmiddels december 2017 is, dan loopt Bombardier wel echt te prutsen, zeg ![]() | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 17:10 |
Het past weer eens goed binnen het thema 'NS op de HSL', zullen we maar zeggen. | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 17:18 |
Ik vraag me wel af waar TTB hun bericht op baseert. Als dat enkel en alleen op basis van HAFAS is hecht ik niet te veel waarde aan die mededeling, dat kan immers met een later wijzigingsblad nog veranderen. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 20 september 2016 @ 17:34 |
Het stomme is dus.. Dat toen NS een alternatief voor de Fyra zocht alleen Bombardier de belofte deed dat ze locs konden leveren die geschikt waren voor de HSL. Kennelijk is Siemens te eerlijk geweest want anders hadden we allang goed rijdende Br 189/ES64U4-loc's gehad. | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 17:35 |
Damn, ES64U4! Zoiets had veel beter onder de kap geklonken van Amsterdam dan zo'n TRAXX | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 17:59 |
Er waren feitelijk drie opties: 1) Siemens ES64U4 2) MRCE ES64F4 3) Angel Trains TRAXX. Siemens wilde wel ES64U4-locs leveren, maar hierbij zou handmatig moeten worden overgeschakeld tussen ATB en ETCS. Ook wilde Siemens niet instaan voor de toelatingsprocedure. MRCE had aangeboden om ES64F4's te leveren (die zouden ook op de Betuweroute gaan rijden), maar dit voorstel was nog niet concreet genoeg. MRCE haakte vervolgens af. Er is ook onderzocht of de infrastructuur aangepast kon worden: er is gekeken naar het aanleggen van ATB-NG of TBL2 op de HSL, maar ook naar het toevoegen van ERTMS L1 op de klassieke baanvakken. Dit bleek allemaal niet tijdig haalbaar te zijn, het aanleggen van ERTMS L1 op het klassieke netwerk zou ook nog eens flink wat overlast opleveren voor reizigers. De Traxx-locomotieven van Angel Trains was dus de enige optie die overbleef. | |
MTL | dinsdag 20 september 2016 @ 18:02 |
Probleem met die dingen was dat Siemens geen oplossing had voor het al rijdend wisselen van ATB naar ETCS, omdat ATB als losse hardware was toegevoegd in plaats van via STM/ETCS module. Dat zou betekenen dat elke rit die loc bij de wisseling stilgezet zou moeten worden, zou moeten inbellen en daarna pas verder zou kunnen rijden. Aangezien het al een lapmiddel was tot de V250 er zou zijn, zou dat tot nog meer slechte publiciteit zorgen. Bombardier kon het wel leveren, dus is het Bombardier geworden. Edit: en er was weer iemand sneller ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 18:07 |
Dat omschakelprobleem speelde niet alleen bij de ES64U4, ook bij de ICE. Een ICE-machinist die van Brussel naar Frankfurt rijdt moest in Luik handmatig de TBL2-installatie uitzetten (voor HSL 2) en ETCS inschakelen (voor HSL 3). Tegenwoordig hoeft dat naar mijn weten niet meer, omdat de installatie is vernieuwd. | |
Dr_Flash | dinsdag 20 september 2016 @ 18:14 |
Ipv "dubbelgehoekt staan" ![]() | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 18:20 |
En daar is de Bombardier TALENT 3, volgens de Canadezen is het een "European EMU" die eigenlijk overal wel inzetbaar moet zijn.![]() Bombardier levert 'm nu ook als 200 km/u-versie, waar de voorganger beperkt was tot 160 km/u. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 20 september 2016 @ 18:32 |
Uit het MIRT: ERTMS in OV-SAAL wordt uitgesteld omdat het programma ERTMS op de schop gaat.. Nu was 2023 waarschijnlijk een goed haalbare planning dus het zal nu op z'n minst 2025 gaan worden. | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 18:52 |
Ik heb ook eens op HGBTF nagevraagd hoe het zit met de Benelux, FLV-FGSP schreef daar het volgende:Ofwel, MTL heeft gelijk en Bombardier loopt ontzettend te beunen. En het is nou niet alsof ze er maar 2 weken de tijd voor hadden. Al in het najaar van 2013 werd bekend wat de plannen met de Benelux zouden zijn, dat de ETCS in het najaar van 2016 nog altijd niet op punt staat is gewoon triest te noemen. Het is ook niet alsof HSL 4 een nieuwe lijn is voor de Traxx-locs, in het vorige decennium zijn er volop testritten geweest met die locomotieven op lijn 4. Heel succesvol waren die niet, daarom kwam er uiteindelijk de dromedarisopstelling met 2xM6 + HLE 13 + 2xM6. [ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 20-09-2016 19:00:38 ] | |
dennistd | dinsdag 20 september 2016 @ 19:02 |
Toevallig zometeen bij een presentatie over SAAL, bij NVBS afd. 't Gooi in Hilversum | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 19:59 |
Dat was wel te verwachten als ze sowieso al twijfelen aan indienststellingsdata omdat om ons heen niemand het doet. Verder gingen ze daarmee PHS tekorten opvullen dacht ik? | |
Mr_Klaasje | dinsdag 20 september 2016 @ 20:43 |
Op zich zijn de indienststellingsdata en de wil om die te halen nog niet zo'n probleem. De begroting van het programma ERTMS is afgekeurd en daarnaast zijn er wat andere planningstechnische problemen. Het project is ook eigenlijk veel complexer dan je zou denken: Het gaat niet om het inbouwen van het systeempje, dat is immers behoorlijk overzichtelijk, maar een combinatie van functionele eisen, veiligheidseisen, niet weten wat de consequenties daarvan zijn over en weer en vervolgens nog een sausje van dat de techneuten maar iets moeten verzinnen. Iets leuks wat bijvoorbeeld boven water is gekomen is dat ATB-vv een hoger veiligheidsniveau geeft dan ERTMS bij een trein waarvan de ERTMS net is opgestart. ATB-vv doet het immers altijd, een trein waarvan ERTMS nog niet is opgestart weet niet waar die is, waar de rijtoestemming begint of ophoudt en weet dat niet eerder dan het eerstvolgende punt waar dat wijzigt. Voor dat punt kan ERTMS ook nog geen ingreep doen. Dat terwijl ATB-vv dat vanaf 120, 30 of 3 meter van te voren doet. De oplossing is om maar op zicht te gaan rijden tot dat punt terwijl je zonder sein helemaal niet kan zien of je daar wel voorbij mag. Dat geeft natuurlijk veiligheidsrisico's die je kan mitigeren door een flink stuk vrije ruimte achter het blokbord aan te houden. Dit om te voorkomen dat in een rijweg van een andere trein kan komen. Probleem is dan weer dat Nederlandse stations zo zijn gebouwd dat meteen na het perron de wisselstraat begint. Voordat we verder gaan moet hier dus een oplossing voor komen. Anders moeten we of ontzettende hoeveelheden spoorlengte (en dus treinlengte) of veiligheid inleveren. Dat wil natuurlijk niemand dus het zou mij niets verbazen als iemand kijkt of je binnen de specificaties van ERTMS dat beter kan oplossen. Dat alles kost veel tijd maar ook veel geheen-en-weer tussen ProRail en vervoerders. Vertraging is dus onvermijdelijk. | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 20:51 |
ERTMS Level 1 gebruiken in de stationsgebieden, samen met lichtseinen? Buiten de stationsgebieden zou je dan naar L2 kunnen. Dan heb je nog steeds het probleem dat de trein niet weet waar hij is bij het inschakelen, zoals je dat hebt bij alle puntgebaseerde treinbeveiligingssystemen. Bij het passeren van het eerste baken is dat dan wel opgelost. | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 20:55 |
Zou je niet een soort van ATB-NG oplossing kunnen verzinnen met lussen en dergelijke? | |
Dr_Flash | dinsdag 20 september 2016 @ 20:56 |
Interessant. Klinkt ook niet als iets wat niemand had kunnen zien aankomen, wat mij betreft ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 20:59 |
Lussen? ATB-NG is sinds de invoering ook gehandicapt en het is nooit gerepareerd, vertrekken bij een station waar geen P-sein bij vertrek staat, maar een bediend sein, daar moet altijd stapvoets gereden worden tot het baken achter het sein waar de nieuwe instructie vandaan komt. Gemiddeld één keer per week wel een ingreep tussen Zwolle en Wierden..... | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 21:00 |
Zoiets bestaat al (het heet Euroloop) maar is denk ik alleen voor L1. | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 21:11 |
ik las het net ja. Level 1 gebruikt idd al zoiets. Ja. Liggen her en der, zodat je al voor het sein nieuwe instructies kunt krijgen. Zie het gootje tussen beide rails in onderstaand filmpje vanaf 9.10 minuten | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 21:37 |
De oplossing is toch gewoon continubewaking middels GSM-R? NIet een PZB-achtige oplossing. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 20 september 2016 @ 21:40 |
Het gaat dus mis als de ERTMS-computer in de trein wordt aangezet nadat die is uitgeweest: Weet niet waar die is. Dan heb je dus niets aan GSM-R. | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 21:43 |
Dit is vast een gek idee, maar waarom zou NMBS niet om een nieuwe 'dromedaris' samenstellen en die naar Breda te sturen zolang de Benelux niet kan/mag? Met een Traxx in het midden (enkel voor tractie) en de M6-rijtuigen voor ETCS zou dat denk ik moeten kunnen. De M6-stuurrijtuigen hebben ERTMS Level 2 (2.3.0d) dus ze kunnen in alle veiligheid tot aan de Woonboulevard rijden, en ze hebben al eerder op HSL 4 gereden. De papierwinkel voor België is al rond. Op het laatste stukje (Breda HSL aansluiting - Breda) rijdt de trein dan weliswaar zonder beveiliging, maar dat is slechts drie kilometer, met maximaal 80 km/u. Van/naar Roosendaal en Maastricht rijdt men veel langer zonder beveiliging, met hogere snelheden. | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 21:50 |
Is die M6 niet buiten profiel voor Nederland? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 21:55 |
Ja, niet om het even hoor, maar dat is een eenvoudige software-aanpassing. Gewoon de keus bij het starten geven om eerst verbinding te zoeken met de dichtstbijzijnde centrale. Dan kan je rijden op stukken waar geen beveiliging ligt door Nee te kiezen en anders meld je je gewoon aan bij de centrale en val je onder het regime. | |
Duvel | dinsdag 20 september 2016 @ 21:59 |
Het gaat er om dat je bij het opstarten nog geen baak bent gepasseerd, zodat je exacte positie niet bekend is. De positie van een trein wordt bepaald door de odometrie van de trein en wordt bij de baken in het spoor gekalibreerd. | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 21:59 |
Qua breedte maakt het volgens mij weinig uit. Een VIRM is dacht ik een paar centimeter breder dan M6. De HSL is zowel in Nederland als in België gebouwd volgens een Europees profiel, als de M6 in België op de HSL kan rijden zou dat in Nederland ook moeten kunnen. M6 kan niet naar Roosendaal omdat er daar ergens een laag viaduct is, en omdat de kop net iets anders van vorm is waardoor de trein de perronkappen zou raken. Naar Breda speelt dat beide niet: er zijn geen viaducten (behalve eentje onder de HSL door, maar die is niet kleiner dan het profiel) en de enige kap in Breda is het parkeerdak. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 22:01 |
Ja, snap ik wel, maar ik zeg dat dat een makkelijk op te lossen software issue is. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 22:03 |
Omgrenzingsprofiel is GC in Breda en de HSL, dus daar zou M6 langs moeten kunnen. | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 22:06 |
Dat is min of meer wat level 3 inhoudt.. | |
Duvel | dinsdag 20 september 2016 @ 22:09 |
En ik denk van niet. Nu jij weer. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 20 september 2016 @ 22:11 |
dus eigenlijk zou je een soort van level 2+ willen hebben | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 22:12 |
En waarom denk je van niet? Je kan de positie bepalen door middel van GPS. | |
James1988 | dinsdag 20 september 2016 @ 22:13 |
Het risico van rijden zonder beveiliging is denk ik niet al te groot: als het sein aan het einde van de HSL rood toont eindigt de movement authority daar. Tussen dat sein en station Breda staat maar één ander sein, en de snelheden liggen niet al te hoog. En het lijkt me ook wel leuk om vanuit mijn slaapkamerraam een M6 te zien staan ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 22:13 |
En in de beveiligingsboeken neem je op dat je met een maximumsnelheid van 30km/u mag rijden tot je een baken tegenkomt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 22:14 |
Of ze herontwerpen ERTMS maar zodat er gebruik gemaakt wordt van gemultiplexte signalen in de spoorstaven ![]() | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 22:16 |
En de interferentie 25kV en spoorstroomlopen? ![]() | |
Duvel | dinsdag 20 september 2016 @ 22:16 |
Ik vermoed niet nauwkeurig genoeg, en niet in een tunnel. Het moet wel een beetje werkbaar blijven, dus zeggen bij ons nooit wordt kopgemaakt in een tunnel, maakt de oplossing niet geschikt voor Europa. Het wreekt zich dat ERTMS leuk bedacht is voor lijnen van A naar B en dat alle complicaties er moet touwtjes en plakbandjes in worden gefrot. Wat me overigens doet denken aan een ander interessant project, dat verwoest moet worden. | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 22:16 |
2+ is gefixeerde treinlengtjes, dat is beperkt uitrolbaar in NL | |
Duvel | dinsdag 20 september 2016 @ 22:16 |
JADE. | |
Duvel | dinsdag 20 september 2016 @ 22:17 |
Dat is toch nu al, maar dan geen 30 maar minder. | |
b2py | dinsdag 20 september 2016 @ 22:17 |
Ah, cool! ![]() | |
Duvel | dinsdag 20 september 2016 @ 22:18 |
Assentellers. Scoren beter op de cool wall. | |
Dr_Flash | dinsdag 20 september 2016 @ 22:27 |
En hoe doet de trekschuit het daar? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 20 september 2016 @ 22:31 |
Daar is met de huidige stand van de techniek geen probleem. | |
Duvel | dinsdag 20 september 2016 @ 23:04 |
Hot as hell. | |
Prins_Pils | dinsdag 20 september 2016 @ 23:29 |
Hoi ![]() ![]() | |
dennistd | dinsdag 20 september 2016 @ 23:39 |
![]() ![]() | |
dennistd | woensdag 21 september 2016 @ 01:54 |
Het ging vanavond lekker met de 1685 (IC Schiphol 22.37u - Enschede 0.45u).. Uit Amersfoort werd nog op tijd vertrokken, maar voor Apeldoorn stonden we stil: de 17879 (stoptrein Apeldoorn 23.36u - Zutphen 23.55u) stond nog langs het perron waardoor we niet binnen konden komen. Uiteindelijk met +3 langs het perron, maar ook het vertrek liet weer op zich wachten. Ik ving iets op van een aanwijzing voor de 17879 (de eerste genoemde stoptrein) die daardoor nog niet uit de wissels op Apeldoorn aansluiting was. Na 2-3 minuten eindelijk vertrokken. Tot Holten ging het daarna goed, maar hier kwamen we achter een goederentrein te hangen. Vervolgens tussen Wierden en Almelo haasje over met de 7983 (sprinter Wierden 0.24u - Enschede 23.56u) die linkerspoor naar Almelo reed. In Almelo werd de 1685 (mijn IC) met 7 bakken ICM (na langzaam rijden voor het station) via 1a naar 2b gestuurd zodat de 7983 (sprinter ri. Enschede) op 2a binnen kon komen. Helaas was de treindienstleider even vergeten dat 7 bakken niet langs 2b passen, waardoor de achterste bak(ken) mogelijk niet langs het perron stond(en). Dat werd opgelost met een omroep ("reizigers uit het achterste treinstel zover mogelijk naar voren lopen") voor het ontgrendelen en een extra check door de hc die daarvoor naar achteren moet lopen. Resultaat +8 bij vertrek. Idee: een 8. Uitvoering: een 2. De 7983 (sprinter ri. Enschede) op 4a (zoals ik ook wel eens heb zien gebeuren) had een stuk minder problemen opgeleverd. Dan denk je dat je het wel gehad hebt, maar nee hoor: voor Hengelo ging de snelheid er al weer uit. Opnieuw een (of weer de) goederentrein die de boel ophield, al kan het ook nog de omlopende 6411 van de trein Emmen-Geleen zijn geweest. Waar er normaal een paar minuten goed gereden kunnen worden bleef de vertraging hierdoor +8. Uiteindelijk met overstap op de 7983 (sprinter ri. Enschede) in Hengelo om 0.56u met +4 op Enschede Kennispark, waar mijn bolide op mij stond te wachten | |
MTL | woensdag 21 september 2016 @ 05:14 |
Dat is simpel op te lossen met een infill balise en ik kan mij niet voorstellen dat dat nou een heel groot probleem geeft. | |
bork | woensdag 21 september 2016 @ 08:55 |
Locomore wagons, gaan rijden op Stuttgart - Berlijn https://www.facebook.com/zugreiseblog/posts/659140747585346 https://www.zugreiseblog.de/locomore-fahrplan-zugtickets-infos/ http://www.rbb-online.de/(...)omore_innotrans.html [ Bericht 25% gewijzigd door bork op 21-09-2016 09:07:11 ] | |
b2py | woensdag 21 september 2016 @ 09:08 |
Zijn de oude ICK's ![]() | |
bork | woensdag 21 september 2016 @ 09:09 |
![]() ![]() | |
b2py | woensdag 21 september 2016 @ 09:25 |
Ze hebben weinig keus, automaten zijn kostbaar.. | |
derLudolf | woensdag 21 september 2016 @ 09:28 |
Gaaf, aan dit soort treinen blijft wel behoefte denk ik, HSL's zijn vaak nogal duur. Welke locs zullen ze gaan gebruiken? Schijnbaar ook iets wat 200 kan? Dan dus waarschijnlijk 101, 103, 120 of 182? Als ik dat goed lees geen airco in de coupes? Of zat daar al airco in? | |
ReisT | woensdag 21 september 2016 @ 09:58 |
Hector Rail gaat deze treinen rijden met 182. | |
bork | woensdag 21 september 2016 @ 09:59 |
Geen airco! 200 km/h wordt gereden, waarschijnlijk met Taurus (BR 182). | |
Peterselieman | woensdag 21 september 2016 @ 10:34 |
Het proefbedrijf van de FLIRT zou deze week beginnen, maar dat is voorlopig uitgesteld. De reden is dat de toelating van de stellen nog niet rond is doordat de stellen na een remproef vaste remmen kunnen krijgen. Gaat om de test: Lage Druk Overlading. Een software update moet dit oplossen, maar die update is er nog niet. http://www.somda.nl/forum(...)FLIRT3-treinstellen/ | |
Prins_Pils | woensdag 21 september 2016 @ 15:37 |
Hoi ![]() Van 13 t/m 20 september zat ondergetekende vakantie te vieren in Lissabon ![]() ![]() Treinenfoto's volgen hieronder nog hoor, geen zorgen maar je kunt natuurlijk niet om dit leuke trammetje heen ![]() Lissabon heeft op dit moment nog slechts 5 tramlijnen (12, 15, 18, 25 en 28) na bezuinigingen en metrobouw. Lijn 15 wordt met moderne trams uitgevoerd, de andere lijnen met oude tweeassers uit de jaren 1930. Omdat de lijnen door zulke krappe straatjes en bochten en grote hellingen gaan kúnnen er ook geen normale trams op. Sterker nog, alle trams zijn behalve met een pantograaf ook met een trolleystang-met-wieltje uitgerust omdat de pantograaf anders tegen de balkons aan zou knallen, kun je nagaan hoe krap het is. Ik ben ingestapt op het westelijke eindpunt Prazeres en meegegaan tot het eindpunt Graça (deze tram reed niet verder naar het echte eindpunt Martim Moniz), en hier komt deze tram weer terugrijden, naar beneden over de Rua da Voz do Operário. ![]() Tramliften is een vrij populaire bezigheid.. ![]() En hier nog een trammetje op de Rua São Tomé. ![]() De metro van Lissabon heeft vier lijnen die worden aangeduid met de kleuren blauw (Linha Azul), geel (Linha Amarela), groen (Linha Verde) en rood (Linha Vermelha). De treinen komen uit 1990-1999 in een paar deelseries die erg op elkaar lijken maar toch onderlinge verschillen hebben zoals motor, kleur interieur en wel-of-niet doorloopbaar. Een enkele trein bestaat uit drie wagens, en over het algemeen wordt er met twee gekoppelde treinen gereden, behalve 's avonds, en op de linha Verde wegens werkzaamheden op station Areeiro dat een ingekort perron heeft. Fatsoenlijke metrofoto's maken is vrij lastig omdat treinen altijd helemaal naar het eind van het perron doorrijden. Stations zien er over het algemeen erg netjes en schoon uit. Eilandperrons bestaan niet, tunnels zijn altijd geboord en er wordt links gereden. Door de hellingen, krappe bochten en redelijk korte stationsafstand wordt er nergens harder dan 45 km/h gereden. ![]() De dienstregeling van de metro. 'We beginnen om 6:30 en kappen ermee om 1:00, je redt je verder wel he? ![]() ![]() Op treinstation Roma-Areeiro kwam ineens dit groene ding voorbij waar ik nog snel een slechte foto van kon maken. Op de achtergrond een voorstadstrein van Fertagus, het enige private vervoersbedrijf van Portugal. Fertagus rijdt elke 10 tot 20 minuten tussen Roma-Areeiro en Coina, en elk uur door naar Setúbal. ![]() Alle andere treinen worden gereden door CP (Comboios de Portugal). CP Lisboa verzorgt acht voorstadstreindiensten in de stadsregio (comboios suburbano), voornamelijk met dit stoere materieel dat we hier zien op station Lisboa Oriente, een oversized nieuw station aan de oostkant van de stad waar een compleet nieuw bruisend stadsdeel uit de grond is gestampt voor de Expo in 1998. ![]() Interieur. ![]() Dit gheyle ding had Deadsock al namens mij gepost hier vorige week ![]() ![]() ![]() Van gheylheid en glim en blink naar vervallen Eisenbahnromantik twee kilometer verderop op station Braço de Prata.. ![]() En onderweg naar Lisboa Santa Apolónia zag ik vanuit de trein nog dit Spaanse ding.. ![]() En op het station nog dit geval. Nee, ik heb nog geen moeite gedaan op te zoeken wat alles voor materieel is ![]() Station Lisboa Santa Apolónia is één van de drie hoofd-kopstations nabij het stadscentrum, de andere zijn Rossio en Cais do Sodré. Van hieruit vertrekken de intercity's naar het noorden en Spanje. Het is echt typisch zo'n kopstation zoals je dat in deze hoek van Europa verwacht. ![]() En toen was het tijd voor bier ![]() ![]() En voeder ![]() ![]() En toen gebeurden er weer andere dingen ![]() ![]() ![]() Edit: een uitgebreidere versie van dit verslag met meer vliegtuig, trammetjes en omgeving is te lezen bij de concurrent: http://www.ovinnederland.(...)733&p=454586#p454586 [ Bericht 0% gewijzigd door Prins_Pils op 21-09-2016 17:20:07 ] | |
tripel7 | woensdag 21 september 2016 @ 16:59 |
Dat groene ding is een door Nederland (Allan) gebouwde trein, zag er voor een grote renovatie uit als een soort blauwe engel :p | |
b2py | woensdag 21 september 2016 @ 17:11 |
Leuk ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 21 september 2016 @ 17:24 |
Wat is er aan de hand tussen Deventer en Zutphen? Trein rijdt niet wegens"hulpdiensten" Dan zal de volgende ook wel niet rijden. Sightseeing met lijn 81 dus. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 21 september 2016 @ 18:35 |
Heeft iemand toevallig een overzichtje van gebruikte seinbeelden in Frankrijk? The Signal Page is stuk. | |
Dr_Flash | woensdag 21 september 2016 @ 18:36 |
Het doet pain, en het is niet fain, om sain te sain ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 21 september 2016 @ 18:45 |
https://en.wikipedia.org/wiki/French_railway_signalling | |
Prins_Pils | woensdag 21 september 2016 @ 19:34 |
Serieus? Dan moeten ze eigenlijk al behoorlijk oud zijn maar zo zag het er echt niet uit ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 21 september 2016 @ 19:49 |
Oh wacht, een uitklapbaar tabelletje. Over het hoofd gezien. ![]() | |
tripel7 | woensdag 21 september 2016 @ 21:01 |
Het was even zoeken, maar ja: https://en.wikipedia.org/wiki/Portuguese_train_type_0350 | |
Duvel | woensdag 21 september 2016 @ 21:08 |
Ah, die had ik precies nodig! | |
Prins_Pils | woensdag 21 september 2016 @ 21:20 |
Lieve help, 60 jaar oud ook gewoon ![]() | |
lyolyrc | woensdag 21 september 2016 @ 21:55 |
Effe pesten met sluitseinen![]() Edit: doe het dan wel goed ![]() [ Bericht 27% gewijzigd door derLudolf op 21-09-2016 22:00:37 ] | |
derLudolf | woensdag 21 september 2016 @ 22:02 |
Bewezen techniek ![]() | |
bork | woensdag 21 september 2016 @ 22:24 |
Presentatie EC 250 van Stadler op Innotrans, je moet wel tegen Zwitser-Duits kunnen (me =not)![]() https://www.facebook.com/zugreiseblog/posts/659678644198223 https://www.periscope.tv/w/1kvJpVRBpeaKE | |
Mr_Klaasje | donderdag 22 september 2016 @ 07:24 |
Zwitserduits is eigenlijk alleen te doen als er rustiger gesproken wordt. | |
b2py | donderdag 22 september 2016 @ 07:38 |
Oké, bedankt. | |
MTL | donderdag 22 september 2016 @ 07:46 |
Pff, heb je weer een of andere app nodig ![]() Laat maar weer, geen zin in om te installeren. | |
bork | donderdag 22 september 2016 @ 08:14 |
Nee hoeft niet, gewoon even wachten. | |
derLudolf | donderdag 22 september 2016 @ 09:32 |
Vind het wel een geinig taaltje ![]() | |
Peterselieman | donderdag 22 september 2016 @ 19:28 |
Als ze echt plat gaan praten versta je er geen zak van. Dit was prima te volgen (als ik het had gewild) | |
boriq | donderdag 22 september 2016 @ 19:45 |
Ik zit nu in Oostenrijk en dat is qua Duitse verstaanbaarheid ook geen feest. ![]() | |
bork | donderdag 22 september 2016 @ 21:04 |
Wenen ging goed vond ik ![]() Meer Stadler op Innotrans, slaapwagons voor Azerbeidzjan https://www.facebook.com/zugreiseblog/posts/660168550815899 | |
ReisT | donderdag 22 september 2016 @ 21:35 |
Dit is dan wel bij Stadler, maar bepaald geen Zwitserduits: https://www.facebook.com/zugreiseblog/videos/658980067601414/ | |
derLudolf | donderdag 22 september 2016 @ 23:29 |
Ziet er goed uit zeg! Laat de ÖBB daar ook wat van bestellen dan ![]() | |
James1988 | donderdag 22 september 2016 @ 23:57 |
Over de Traxx-locs van NMBS:
| |
DeaDLocK2K | vrijdag 23 september 2016 @ 00:01 |
Dat doet mij vermoeden dat ze heel erg krap in de tijd zitten. | |
James1988 | vrijdag 23 september 2016 @ 00:03 |
De Benelux blijft niet voor niets gedurende heel dienstregeling 2017 via Roosendaal rijden... | |
Peterselieman | vrijdag 23 september 2016 @ 00:34 |
Op Somda hebben ze een nieuw draadje over Doorstroom Station Amsterdam. Als ik broek53 een beetje volg, klopt het dan dat ze Dijksgracht willen verbouwen om zo de treinen uit de richting Weesp op de lage sporen te krijgen, de treinen richting Schiphol op de middensporen en de treinen uit Utrecht op de hoge sporen? | |
Prins_Pils | vrijdag 23 september 2016 @ 00:40 |
Klopt, er komt een dive-under voor de treinen van en naar Utrecht. | |
Adrie072 | vrijdag 23 september 2016 @ 02:16 |
Met plezier gelezen! | |
dennistd | vrijdag 23 september 2016 @ 06:41 |
De afscheidsrit van Plan V zondag: Maastricht Spoor 1 Vertrek 9:37 Sittard Spoor 3A Aankomst 9:52 Vertrek 9:57 Eindhoven Spoor 4 Aankomst 10:42 Vertrek 10:51 Den Bosch Spoor 1 Aankomst 11:24 Vertrek 12.:02 Nijmegen Spoor 3A Vertrek 12:39 Arnhem Spoor 4 Aankomst 12:53 Vertrek 13:13 Zutphen Spoor 3B Aankomst 13:41 Vertrek 13:42 Deventer Spoor 4A Aankomst 13:54 Vertrek 13:55 Zwolle Spoor 9 Aankomst 14:25 Vertrek 14:34 Amersfoort Spoor 4B Aankomst 15:35 Vertrek 16:15 Utrecht Maliebaan Aankomst 16:33 | |
b2py | vrijdag 23 september 2016 @ 07:41 |
Ja, precies zoals al een jaar of 2 in de PHS documenten staat Fly-over, je zit daar met allemaal tunneltjes onder het spoor. Lijkt me sterk dat je daar ook nog onder door wilt [ Bericht 6% gewijzigd door b2py op 23-09-2016 09:17:40 ] | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 september 2016 @ 10:54 |
Dieseltractie bij ACTS.... | |
dennistd | vrijdag 23 september 2016 @ 11:04 |
Ik zag net nog wel dieseltractie bij Syntus een DB Cargo ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 september 2016 @ 11:06 |
...hoe lang nog... ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 23 september 2016 @ 12:37 |
Die gaan in de volgende Twentse concessie voor de waterstof Lint ![]() | |
Prins_Pils | vrijdag 23 september 2016 @ 12:40 |
In de PHS-documenten die ik heb gezien wordt altijd over een dive-under gesproken, al is er natuurlijk nog niks in beton gegoten (hi ha ho). Ter hoogte van de Dijksgracht zou het moeten kunnen lijkt me.. | |
James1988 | vrijdag 23 september 2016 @ 14:24 |
De tunnels bij Barendrecht liggen er weer eens uit ![]() | |
b2py | vrijdag 23 september 2016 @ 14:38 |
https://twitter.com/Kazbrd/status/779284206501371907 Aantal gave filmpjes uit de tunnel! | |
James1988 | vrijdag 23 september 2016 @ 14:41 |
Hahaha, tof ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 september 2016 @ 14:58 |
Maatje van mij zit in een Thalys die over utrecht gaat, weet iemand welke dat is? Hij is zomaar een thalys ingestapt (Niet zn oorsprokelijke) maar heeft verder ook geen idee... | |
b2py | vrijdag 23 september 2016 @ 15:01 |
Ze gaan allemaal over Utrecht, succes met zoeken! | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 15:13 |
![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 september 2016 @ 15:22 |
Kan ie bij Breda de HSL op of gaat dat niet? | |
JDude | vrijdag 23 september 2016 @ 15:23 |
Als iemand even gauw het onkruid en de jonge bomen tussen het spoor vandaan haalt vast wel. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 15:23 |
GREAVY!!!!!! ![]() | |
b2py | vrijdag 23 september 2016 @ 15:24 |
Nee Roosendaal | |
James1988 | vrijdag 23 september 2016 @ 15:26 |
Die bogen bij Breda schijnen niet in dienst te zijn. ![]() | |
JDude | vrijdag 23 september 2016 @ 15:27 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 15:44 |
Verdachte pakketjes zijn niet meer cool, we hebben nu verdachte reizigers. http://nos.nl/artikel/213(...)erdacht-drietal.html | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 23 september 2016 @ 16:00 |
Die hadden we toch al gehad? In een Thalys ofzo. (combobonus!) | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 16:16 |
Oh, het was loos alarm hoor ik net. | |
MTL | vrijdag 23 september 2016 @ 16:26 |
Zijn voor zover ik weet wel in dienst, worden af en toe gebruikt bij calamiteiten. Je moet echter wel een treindienstleider treffen die door heeft dat roestrijden niet nodig is op een spoor met assentellers en z'n systeem dus overrulled (is dat eigenlijk mogelijk?? @ de trdl hier ![]() Standaard maatregel bij een calamiteit op de zuid-sectie zijn van kracht, dus vandaar dat de Thalys via Roosendaal rijdt (dat het ook prima via Breda HSL-aansluiting kan staat buiten kijf). | |
Darkwing_Duck | vrijdag 23 september 2016 @ 16:47 |
Heeft iemand een google maps linkje waar die Roosendaal boog dan is? ![]() | |
Prins_Pils | vrijdag 23 september 2016 @ 16:51 |
Welke Roosendaalboog? | |
James1988 | vrijdag 23 september 2016 @ 17:13 |
Die Thalys rijdt dan de route Antwerpen - Roosendaal - Breda - 's-Hertogenbosch - Utrecht - Amsterdam. | |
Salatrel | vrijdag 23 september 2016 @ 17:25 |
http://www.rijnmond.nl/ni(...)n-tunnel-Barendrecht ze hadden het net opgeruimd van de vorige keer ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 23 september 2016 @ 17:26 |
Zo dan, zelfs nog geen prognose ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 17:38 |
Gaat lekker daar ![]() | |
MTL | vrijdag 23 september 2016 @ 17:51 |
Inmiddels een prognose van minimaal 21:00 uur. Dat is behoorlijk wat schuim ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 17:52 |
Ja bweeeh bweeeh stroom moet eraf en dan moet alles opgeruimd en dan weer aangesloten en dan nog achtduizend keer getest en blaaaaat ![]() | |
ReisT | vrijdag 23 september 2016 @ 18:03 |
Ga ik eens een keer met de trein van Amsterdam Amstel naar Rotterdam, hebben we 5 minuten vertraging doordat er een Thalys voor ons langs moest. Het ongemak word gelukkig gecompenseerd door het feit dat ik dit uur in DDZ mag doorbrengen ipv SLT. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 18:05 |
MENSENKINDEREN VIJF MINUTEN ![]() ![]() Is het Europese Hof voor de Rechten van de Mens al ingeschakeld? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 23 september 2016 @ 18:09 |
Kun je er vijf minuten langer van genieten ![]() | |
ReisT | vrijdag 23 september 2016 @ 18:19 |
Die vijf minuten boeit me niet ik vind het vooral een originele oorzaak ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 23 september 2016 @ 18:21 |
Ik ga nu mijn eigen dienstregeling implementeren. Filmpjes volgen later. | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 18:24 |
Zeker weer met die dieselloc die op elektra rijdt en CHOO CHOO doet ![]() ![]() | |
MTL | vrijdag 23 september 2016 @ 19:06 |
Er is een nieuwe uitrolstrategie gepubliceerd voor de invoering van ERTMS in Nederland. Kijfhoek - Roosendaal en Haarlem e.o. zullen in deze planning als eerste van ERTMS voorzien worden, en wel in 2024. Hele strategie en planning: https://ertms.mett.nl/Actueel/608888.aspx?t=Uitrolstrategie Met kaartje van 2030: ![]() | |
James1988 | vrijdag 23 september 2016 @ 19:08 |
Dat is heel wat minder dan wat er een paar jaar terug gepland was ![]() | |
b2py | vrijdag 23 september 2016 @ 19:11 |
Wel Hilversum - Amersfoort, dat was eerst weer niet | |
MTL | vrijdag 23 september 2016 @ 19:18 |
De goederenboeren schijnen, als ik het goed begrepen heb, de lijn naar Venlo als 'hogere prio' opgegeven te hebben dan de lijn naar Bad Bentheim, dus vandaar dat die nu gewijzigd is. Daardoor is nu ook dat rare stukje ATB bij Hilversum er uit. | |
Peterselieman | vrijdag 23 september 2016 @ 19:21 |
Ik heb nog wel eens een meer originele oorzaak van enkele minuten vertraging gehoord: Dames en Heren. Deze trein kan nog niet vertrekken, omdat het achterste treinstel nog aan de depotvoeding hangt | |
DeaDLocK2K | vrijdag 23 september 2016 @ 19:31 |
Ja ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 23 september 2016 @ 20:00 |
Alle Intercity's stoppen dit weekend op Hoogeveen! ![]() ![]() | |
Salatrel | vrijdag 23 september 2016 @ 20:13 |
tegenwoordig rijd er in die serie vooral heel veel SGMm ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 20:16 |
BOMDEROP! ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 21:13 |
Nou nou, dat zal wat boeien. | |
Duvel | vrijdag 23 september 2016 @ 21:16 |
Tjezus wat een gebrek aan ambitie. Schokkend. | |
derLudolf | vrijdag 23 september 2016 @ 21:27 |
Doen ze dat anders wel? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 23 september 2016 @ 21:35 |
wat is er anders dan normaal? | |
Dr_Flash | vrijdag 23 september 2016 @ 21:37 |
Tussen Deventer en Zutphen hou ik 20 seconden meer sudokutijd per dag over. Gratis reizen is er niet bij want poortjes. Daarom zal NS zich ook wel een kriek lachen om deze papieren tijger. | |
derLudolf | vrijdag 23 september 2016 @ 21:48 |
Eerst even naar Olst fietsen ![]() | |
greavy | vrijdag 23 september 2016 @ 23:05 |
INTERRAIL 15% EARLY BIRD KORTING Geldig op alle passen va ¤ 48 p.p.. 30 landen, 1 treinpas, eindeloos veel mogelijkheden. Geniet van onvergetelijke treinreizen en houd er levenslange herinneringen aan over. Bestel nu en bespaar voor bijvoorbeeld de zomer 2017 met de Early Bird actie! Geldig op Global pas en One Country passen. Boeken 1/10/16 - 31/12/16 en reizen t/m 30/11/17. http://www.treinreiswinkel.nl/treinreizen/interrail | |
DeaDLocK2K | zaterdag 24 september 2016 @ 20:03 |
Is dit hier ooit voorbijgekomen? Stond vandaag opeens op mijn suggested videos bij JouwBuis: | |
greavy | zaterdag 24 september 2016 @ 20:44 |
Vanaf Maandag gaan ze Amsterdam-Breda vv ook in sandwich rijden, en niet meer lok omlopen daar dus. | |
MTL | zaterdag 24 september 2016 @ 21:06 |
Tss, oud nieuws ![]() ![]() [ Bericht 30% gewijzigd door MTL op 24-09-2016 21:11:54 ] | |
greavy | zaterdag 24 september 2016 @ 21:24 |
Oh, ff gemist tijdens de noeste arbeid ![]() | |
JDude | zaterdag 24 september 2016 @ 21:36 |
Twee kneiters van locomotieven voor zes bakken, eigenlijk te bezopen voor woorden ![]() | |
James1988 | zaterdag 24 september 2016 @ 21:47 |
Een paar bakken DDZ ipv ICR zou geen kwaad kunnen voor sommige treinen. Die zes bakken is echt te weinig voor bijvoorbeeld die van 7:27 ![]() | |
greavy | zaterdag 24 september 2016 @ 21:48 |
In de spits paar slagen AmRo doortrekken van/naar Breda is nu een stap dichterbij, maar zal wel niet gebeuren want niet genoeg rijtuigen? | |
James1988 | zaterdag 24 september 2016 @ 21:51 |
Het zou zeker welkom zijn tijdens de spitsen, maar ik denk niet dat het gaat gebeuren. Dat vraagt meer rijtuigen en die zijn er gewoon niet. Capaciteit in Breda is ook wel een dingetje. Er zijn geen perrons meer over voor nog een kerende serie. | |
greavy | zaterdag 24 september 2016 @ 21:54 |
Ja, maar de Amsterdam-Rotterdam en Amsterdam-Breda kunnen dan toch gewoon op elkaar keren in Breda, ipv een minuut of 26(?) aan het perron? | |
James1988 | zaterdag 24 september 2016 @ 22:02 |
Dat zou wel kunnen, maar het is op dit moment niet inpasbaar in Breda. Nu is de binnenkomst van de ICd om :02 en vertrek om :27. Wil je daar nog een doorgetrokken AmRo tussen proppen, dan zou die moeten vertrekken om :12 en de volgende zou rond :17 binnen moeten komen in Breda. Dat kan niet, want de sprinter uit Dordrecht komt om :17 aan in Breda. En kort daarachter zit de IC naar Venlo (:20 aankomst in Breda). Dat wordt op z'n vroegst een binnenkomst in Breda om :23, en 4 minuten is denk ik te krap om te keren. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 24 september 2016 @ 22:06 |
Breda heeft toch net zo achterlijk veel perroncapaciteit als Arnhem? | |
James1988 | zaterdag 24 september 2016 @ 22:13 |
Spoor 5 wordt niet echt gebruikt nu ik er zo over nadenk. Daar zou je zo'n serie wel kunnen laten keren. Ik had nog in m'n hoofd dat er sporen zijn afgesloten vanwege de verbouwing, maar dat is natuurlijk niet meer zo ![]() | |
b2py | zaterdag 24 september 2016 @ 22:13 |
Handig die opgeleide IC naar Den Haag | |
James1988 | zaterdag 24 september 2016 @ 22:16 |
Dat die versneld wordt zal zeker wel helpen. En dat ding gaat straks met 9 bakken over de HSL ![]() En dan komt de Benelux er ooit ook nog bij. | |
Peterselieman | zaterdag 24 september 2016 @ 22:18 |
mja, station Arnhem is eigenlijk net iets te krap bemeten qua sporen. Je hebt er achtelijk veel kerende treinseries en in de volgende dienstregeling komt daar met de doorgetrokken stopper vanuit Nijmegen nog eentje bij. Je mist eigenlijk tussen spoor 6a en 4 een gedeelte van spoor 5 waar je tijdelijk materieel van Arriva of Breng even kwijt zou kunnen. | |
Dr_Flash | zaterdag 24 september 2016 @ 22:23 |
En NOG is de inzetbaarheidsgarantie hoofdzakelijk gestoeld om een constructie van hopen en bidden ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 24 september 2016 @ 22:23 |
Tweede optie die op tafel ligt is ook een spoor 5 tussen 4 en 6a, maar dan aftakkend richting spoor 4, die dan opgeknipt wordt in twee fases. Deze optie is voorzien voor 2019 als ik de ProRail documentatie zo lees | |
Dr_Flash | zaterdag 24 september 2016 @ 22:25 |
Zoiets wat ik alleen in Hagen Hbf ken? Of heb je een paint van wat je bedoelt? ![]() | |
James1988 | zaterdag 24 september 2016 @ 22:29 |
Eén voordeeltje: als er één loc naar de klote gaat hebben ze meteen een afsleeploc bij de hand. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 24 september 2016 @ 22:30 |
Ja ![]() ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 24 september 2016 @ 22:31 |
ik knutsel zo wel ff wat | |
DeaDLocK2K | zaterdag 24 september 2016 @ 22:31 |
Nounounou, iets minder zuur mag ook wel ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 24 september 2016 @ 22:33 |
Gelukkig maar dan ![]() ![]() | |
_serial_ | zaterdag 24 september 2016 @ 22:34 |
En toch ben ik van mening dat deze "IC Venlo" straks een halfbakken product is, Doorgaande reizigers na Breda moeten voorlopig overstappen op Breda, 3 min cross platform, ik vraag mij af hoe vaak dat gaat breken en hoe goed de overstap gegarandeerd is. Reizigers tussen Dordrecht en Den Haag verliezen de snellere IC naar Den Haag. De verbinding Dordrecht - Breda wordt gedowngrade, Dordrecht wordt slechter bediend, en Breda eigenlijk over bediend. (maar dat zal een inwoner van Breda natuurlijk niet erg vinden ![]() | |
James1988 | zaterdag 24 september 2016 @ 22:34 |
![]() | |
Peterselieman | zaterdag 24 september 2016 @ 22:40 |
![]() Rood zoals het ongeveer gaat worden en in het groen heb ik nog een wens van mij er in gezet | |
Maegrim | zaterdag 24 september 2016 @ 22:44 |
echt kansloos dat een paar stammen weer uit elkaar moesten omdat de loc niet inzetbaar bleek ![]() | |
James1988 | zaterdag 24 september 2016 @ 22:45 |
Wacht wat? |