ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Het geluid is trouwens opgenomen met mijn fotocamera met externe microfoon, die staat naast mij (op 0:41 links onderin). Wel wat mee moeten knutselen want de drone volgt de trein natuurlijk veel langer Overigens is een microfoon bij de drone zelf geen optie: dan zou je alleen maar gezoem horen
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ja, het is de keus tussen dit geknutsel of geen geluid. En dan vind ik het zeker bij een optrekkende stoomtrein toch mooier met wat geknutsel Wat een kutwerk is dat trouwens, diep respect voor Ton Pruissen met al zijn stoomfilms....
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 18 september 2016 00:41 schreef dennistd het volgende: Het geluid is trouwens opgenomen met mijn fotocamera met externe microfoon, die staat naast mij (op 0:41 links onderin). Wel wat mee moeten knutselen want de drone volgt de trein natuurlijk veel langer Overigens is een microfoon bij de drone zelf geen optie: dan zou je alleen maar gezoem horen
Klopt het dat je bij vertrek tijdens/na het wisseloverlopen tsjoektsjoektsjoekstjoek geloopt hebt?
Op zondag 18 september 2016 00:46 schreef dennistd het volgende: Ja, het is de keus tussen dit geknutsel of geen geluid. En dan vind ik het zeker bij een optrekkende stoomtrein toch mooier met wat geknutsel
Ik vind het een tof filmpje hoor
quote:
Wat een kutwerk is dat trouwens, diep respect voor Ton Pruissen met al zijn stoomfilms....
Een foto (of video) maken is zo gedaan, maar alle nabewerking daarna...
Klopt het dat je bij vertrek tijdens/na het wisseloverlopen tsjoektsjoektsjoekstjoek geloopt hebt?
Ja, klopt Ik moest de boel flink langer maken: ik ben zeker zo'n 600 meter meegevlogen, dus ik had veel meer geluid nodig dan ik op één punt op kon nemen. Dan ontkom je niet aan wat kopiëer- en plakwerk helaas. Misschien voor een volgende keer maar een microfoon aan een touw 50 meter onder de drone hangen of zo
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ja, klopt Ik moest de boel flink langer maken: ik ben zeker zo'n 600 meter meegevlogen, dus ik had veel meer geluid nodig dan ik op één punt op kon nemen. Dan ontkom je niet aan wat kopiëer- en plakwerk helaas. Misschien voor een volgende keer maar een microfoon aan een touw 50 meter onder de drone hangen of zo
Het was mij niet opgevallen hoor. Dus knap gemonteerd
Het is een screenshot van een filmpje met lage kwaliteit, de goede versie komt later nog wel
Heuj, die trein ken ik. Daar zat ik in! Op de terugweg vanavond even Amsterdam op stelten gezet Zovaak komt daar geen stoomtrein, en met de goede machinist en stoker is het wel eens een sport om je te laten horen. Er stonden 13 (!!!) personen bij de TRDL-post Amsterdam Centraal voor het raam te loeren naar onze trein Het fluitconcert was al ver voor de post begonnen, eindigde net voorbij de post, en bij het moment dat de lok een meter of 50 voor het perron was deed men nogmaals hetzelfde En na de geplande stop van 16 minuten werd er met de nodige stoom en fluitjes vertrokken van onder de kap vandaan
Op zondag 18 september 2016 00:56 schreef greavy het volgende: Heuj, die trein ken ik. Daar zat ik in! Op de terugweg vanavond even Amsterdam op stelten gezet
Na lokomlopen op de Westhaven mochten we nog even 16 minuten op de 10 halverwege onder de kap voor het dwergseintje geparkeerd staan. Trok veel bekijks Ik zal ongetwijfeld jou trein dan wel gezien hebben dus een late
Ah, dan kwamen jullie zeker ook door Gouda. Ik zat al even raar te kijken toen ik gisterenavond met het sprintertje uit Alphen ad Rijn aan kwam en die stoomtrein daar opeens stond.
Op zondag 18 september 2016 10:47 schreef MTL het volgende: Ah, dan kwamen jullie zeker ook door Gouda. Ik zat al even raar te kijken toen ik gisterenavond met het sprintertje uit Alphen ad Rijn aan kwam en die stoomtrein daar opeens stond.
Ja, klopt. Waren daar rond een uur of 11 in de avond inderdaad.
Op zondag 18 september 2016 01:12 schreef dennistd het volgende: Denken jullie trouwens aan de NVBS Railquiz op 22 oktober? Mede georganiseerd door James dit jaar als het goed is!
Het is tegenwoordig een stuk minder ver in ieder geval
Straks thuis jouw filmpje maar op de tv kijken, aan de reacties te zien is het een mobiel schermpje niet waard.
Heel vervelend voor diegene (en de omstanders & machinist) maar moet daardoor het hele station (3 perrons) plat? Een paar sporen en wat afzetschermen moet toch ook voldoende zijn lijkt me...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ja dat was echt wel de verrassing van de dag, sowieso heel dat park trouwens, echt wat voor jouw. Zwemmen. wassertreddinges... Je kan er BBQen. Metro stopt er voor de deur...moet je eigenlijk wel een keer doen.
Zuipen en verder? Niks, volgens mij. Dat doen die Duitsers vaker. Ergens met een partytrein heen, stomdronken arriveren, daar nog even doorfeesten en weer terug al feestend.
Op zondag 18 september 2016 15:38 schreef greavy het volgende: Zuipen en verder? Niks, volgens mij. Dat doen die Duitsers vaker. Ergens met een partytrein heen, stomdronken arriveren, daar nog even doorfeesten en weer terug al feestend.
Op zondag 18 september 2016 18:52 schreef greavy het volgende: Thalys krijgt tijdens de revisie een aangepast en vernieuwd kleurenschema. Onder andere de deuren worden rood. [ afbeelding ]
Op zondag 18 september 2016 18:52 schreef greavy het volgende: Thalys krijgt tijdens de revisie een aangepast en vernieuwd kleurenschema. Onder andere de deuren worden rood.
SNCF heeft inderdaad al een paar NoL-stellen naar de sloper gestuurd, die ze hadden overgenomen omdat Eurostar er toch niks mee deed. Er zijn tenslotte nooit North of London-Eurostars gekomen...
Tegenwoordig rijden er in het weekend vaak GTW's tussen Almelo en Hardenberg, om zo de Lintjes wat meer onderhoud te kunnen geven. Vanwege detectie-eisen moet dat ook direct met twee gekoppelde GTW's gebeuren: de dieselversie is los niet toegelaten tussen Mariënberg en Hardenberg.
Op zondagavond zit het werk in Twente er op en mogen de stellen weer terug naar de Achterhoek. GTW's 258 'Frans Godard van Lynden van Hemmen' en 262 'Dames Jolink' zijn als trein 82586 onderweg van Almelo naar Zutphen en moeten in Hengelo kopmaken.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Geldrop lijkt me waarschijnlijker. Allebei Brabant trouwens, dus zoveel maakt het niet uit
Gennep ligt in Limburg
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Ondertussen zie ik op Twitter voorbijkomen dat er iets is ontploft op een treinstation in New Jersey, terwijl de politie bezig was met her ontmantelen van een verdacht pakketje.
Ze kunnen overal opduiken bij werkzaamheden. Ze worden over de weg naar de werkgebieden gebracht. In dit geval kwamen ze tussen Groningen en Buitenpost in actie
Op maandag 19 september 2016 11:43 schreef Peterselieman het volgende: Ze kunnen overal opduiken bij werkzaamheden. Ze worden over de weg naar de werkgebieden gebracht. In dit geval kwamen ze tussen Groningen en Buitenpost in actie
Wegtransport is sneller aangezien ze gesleept niet veel harder dan 30 mogen (als ik het goed onthouden hebt), het is iig niet echt snel om ze te slepen. EDIT: Max is 15KM/h gesleept zelfs:o : http://www.nicospilt.com/index_Dieselloks_500.htm
Onderweg als IC 1561 van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal komen de ICM's 4058 en 4210 langs de molen 'Ceres' in Bovenkarspel. De molen is gebouwd in 1849 terwijl de spoorlijn er pas in 1885 kwam. De bovenleiding kwam er nog veel later: sinds 1974 kan er elektrisch naar Enkhuizen gereden worden.
Net achter de molen ligt het station Bovenkarspel Flora. Tot de sluiting in 1930 heette deze halte Broekerhaven. In 1963 werd op deze plaats de evenementenhalte Floraweg geopend, vanwege de jaarlijkse Westfriese Flora. Sinds 1977 wordt het station onder de naam Bovenkarspel Flora gedurende het hele jaar bediend.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik heb vandaag ruim 3 uur in de trein gezeten over redelijk lange afstanden, ik heb het treinpersoneel niet één keer gezien. Zelfs een serviceronde is al teveel gevraagd tegenwoordig?
Ik ben niet zo iemand die vindt dat hij net zo goed had kunnen zwartrijden als z'n kaartje niet wordt gecontroleerd, maar als ik na drie uur reizen niet één NS'er heb gezien in de trein ga ik wel twijfelen aan de meerwaarde van een conducteur.
Pluspunt: in Schiphol stonden er aardig wat mensen heel nadrukkelijk op de perrons reizigers naar de juiste sporen te verwijzen en motiveerden ze mensen om zich beter te spreiden.
Het wisselt gewoon heel sterk. Je kunt tien keer Deventer - Den Haag op en neer rijden en anderhalf keer iemand zien, terwijl je er op Deventer - Zutphen vrijwel niet aan ontkomt. Geen idee hoe die mensjes denken.
Jezus, ik sta op Schiphol als normale reiziger te wachten op de intercity richting Groningen, krijg ik drie keer de vraag van die reisinformatielui 'Emsterdem sentral Steesjon???'. En telkens zeg ik 'Nee', en vervolgens proberen ze mij alsnog die trein in te praten. Wtf, mag ik niet gewoon naar Amsterdam Zuid of zo?
Op dinsdag 20 september 2016 10:57 schreef MTL het volgende: Jezus, ik sta op Schiphol als normale reiziger te wachten op de intercity richting Groningen, krijg ik drie keer de vraag van die reisinformatielui 'Emsterdem sentral Steesjon???'. En telkens zeg ik 'Nee', en vervolgens proberen ze mij alsnog die trein in te praten. Wtf, mag ik niet gewoon naar Amsterdam Zuid of zo?
Ze hebben het flippersysteem van Schiphol ook geloof ik nog niet helemaal door. De IC naar Groningen was vijf minuten te laat en daardoor kwam de IC Direct eerder binnen. Dus die wisselen dan standaard van spoor, ondanks dat ze allebei op spoor 1 staan aangekondigd. Ik loop dus rustig richting spoor 2, word ik weer aangesproken: 'Intercity Groningen, meneer?'. Dus ik zeg 'ja, klopt'. Krijg ik de terechtwijzing dat ik op spoor 1 moet zijn. Dus ik zeg: 'Nu nog wel, ja, maar hij komt zo op spoor 2 binnen'. Nou, dat kon natuurlijk niet. Ik ben toch naar spoor 2 gelopen (foei), waar vervolgens een paar minuten later keurig de IC naar Groningen binnen komt. Ik geloof niet dat ik mij daar heel erg geliefd heb gemaakt. Als blikken konden doden...
Ze staan er al de hele zomer, vanwege de werkzaamheden. An sich doen ze prima werk (reizigersinformatie en reizigersspreiding, wat absoluut nodig is op Schiphol), maar in principe zou een 'not interested'-blik voldoende moeten zijn. Sommige klanten vinden het fijn om telkens weer bevestiging te krijgen dat ze in de goede trein stappen, maar de forensen hebben daar totaal geen interesse in. En die twee moet je kunnen scheiden van elkaar.
Ze staan er al de hele zomer, vanwege de werkzaamheden. An sich doen ze prima werk (reizigersinformatie en reizigersspreiding, wat absoluut nodig is op Schiphol), maar in principe zou een 'not interested'-blik voldoende moeten zijn. Sommige klanten vinden het fijn om telkens weer bevestiging te krijgen dat ze in de goede trein stappen, maar de forensen hebben daar totaal geen interesse in. En die twee moet je kunnen scheiden van elkaar.
ik zat laatst in burger in de trein en toen mocht in een klanttevredenheidsonderzoek invullen
Een actieradius van 600 tot 800 kilometer is best netjes. Het zou nog een paar honderd kilometer omhoog moeten wil je een treinstel de hele dag door kunnen gebruiken, maar het lijkt een serieuze poging om diesel van de troon te stoten.
Voor Noord-Nederland zie ik ook wel mogelijkheden nu zowel het rijk als de provincies het geld niet over hebben voor elektrificatie, terwijl je wel schonere treinen wilt laten rijden.
True, maar je wilt niet dat de trein tijdens de laatste slag van de dag stilvalt door een gebrek aan brandstof. Daarom zou je richting de 900 kilometer moeten om een stel gerust 13 of 14 uur op een dag dienst te kunnen laten draaien voordat deze voor de laatste uren uitgewisseld wordt.
True, maar je wilt niet dat de trein tijdens de laatste slag van de dag stilvalt door een gebrek aan brandstof. Daarom zou je richting de 900 kilometer moeten om een stel gerust 13 of 14 uur op een dag dienst te kunnen laten draaien voordat deze voor de laatste uren uitgewisseld wordt.
Wat is het probleem om zeg rond 20u een stel even opnieuw af te tanken? Avondspits is dan wel al geweest er zijn al wat stellen aan de kant.
Wat is het probleem om zeg rond 20u een stel even opnieuw af te tanken? Avondspits is dan wel al geweest er zijn al wat stellen aan de kant.
Daar doel ik met 13 of 14 uur dienst op een dag ook op, zodat je rond 7 uur de eerste stellen uit kunt wisselen voor stellen die op die dag nog niet zoveel gereden hebben.
Daar doel ik met 13 of 14 uur dienst op een dag ook op, zodat je rond 7 uur de eerste stellen uit kunt wisselen voor stellen die op die dag nog niet zoveel gereden hebben.
Bijtanken buiten de spitsen lijkt me niet zo'n bezwaar.
Op dinsdag 20 september 2016 15:53 schreef derLudolf het volgende: Hebben ze bij de spoorwegen eigenlijk ook veel last van diesel diefstal? In de landbouw en transport is dat verschrikkelijk namelijk.
Het Belgische TreinTramBus (broertje van ROVER) schrijft dat de Benelux maarliefst een jaar via Roosendaal zal blijven rijden omdat Bombardier maar blijft aanprutsen met ETCS.
Dan is het blijkbaar opnieuw uitgesteld Het laatste dat ik had gehoord was april 2017, maar als het inmiddels december 2017 is, dan loopt Bombardier wel echt te prutsen, zeg
Ik vraag me wel af waar TTB hun bericht op baseert. Als dat enkel en alleen op basis van HAFAS is hecht ik niet te veel waarde aan die mededeling, dat kan immers met een later wijzigingsblad nog veranderen.
Het stomme is dus.. Dat toen NS een alternatief voor de Fyra zocht alleen Bombardier de belofte deed dat ze locs konden leveren die geschikt waren voor de HSL. Kennelijk is Siemens te eerlijk geweest want anders hadden we allang goed rijdende Br 189/ES64U4-loc's gehad.
Er waren feitelijk drie opties: 1) Siemens ES64U4 2) MRCE ES64F4 3) Angel Trains TRAXX.
Siemens wilde wel ES64U4-locs leveren, maar hierbij zou handmatig moeten worden overgeschakeld tussen ATB en ETCS. Ook wilde Siemens niet instaan voor de toelatingsprocedure. MRCE had aangeboden om ES64F4's te leveren (die zouden ook op de Betuweroute gaan rijden), maar dit voorstel was nog niet concreet genoeg. MRCE haakte vervolgens af.
Er is ook onderzocht of de infrastructuur aangepast kon worden: er is gekeken naar het aanleggen van ATB-NG of TBL2 op de HSL, maar ook naar het toevoegen van ERTMS L1 op de klassieke baanvakken. Dit bleek allemaal niet tijdig haalbaar te zijn, het aanleggen van ERTMS L1 op het klassieke netwerk zou ook nog eens flink wat overlast opleveren voor reizigers.
De Traxx-locomotieven van Angel Trains was dus de enige optie die overbleef.
Probleem met die dingen was dat Siemens geen oplossing had voor het al rijdend wisselen van ATB naar ETCS, omdat ATB als losse hardware was toegevoegd in plaats van via STM/ETCS module. Dat zou betekenen dat elke rit die loc bij de wisseling stilgezet zou moeten worden, zou moeten inbellen en daarna pas verder zou kunnen rijden. Aangezien het al een lapmiddel was tot de V250 er zou zijn, zou dat tot nog meer slechte publiciteit zorgen. Bombardier kon het wel leveren, dus is het Bombardier geworden.
Dat omschakelprobleem speelde niet alleen bij de ES64U4, ook bij de ICE. Een ICE-machinist die van Brussel naar Frankfurt rijdt moest in Luik handmatig de TBL2-installatie uitzetten (voor HSL 2) en ETCS inschakelen (voor HSL 3).
Tegenwoordig hoeft dat naar mijn weten niet meer, omdat de installatie is vernieuwd.
Uit het MIRT: ERTMS in OV-SAAL wordt uitgesteld omdat het programma ERTMS op de schop gaat.. Nu was 2023 waarschijnlijk een goed haalbare planning dus het zal nu op z'n minst 2025 gaan worden.
In eerste instantie wel, maar inmiddels is duidelijk dat de vroegst haalbare datum voor de 'omklap' 1 september 2017 zou zijn. Dan wachten NS en NMBS liever tot de grote dienstregelingswissel van december 2017.
Ofwel, MTL heeft gelijk en Bombardier loopt ontzettend te beunen.
En het is nou niet alsof ze er maar 2 weken de tijd voor hadden. Al in het najaar van 2013 werd bekend wat de plannen met de Benelux zouden zijn, dat de ETCS in het najaar van 2016 nog altijd niet op punt staat is gewoon triest te noemen.
Het is ook niet alsof HSL 4 een nieuwe lijn is voor de Traxx-locs, in het vorige decennium zijn er volop testritten geweest met die locomotieven op lijn 4. Heel succesvol waren die niet, daarom kwam er uiteindelijk de dromedarisopstelling met 2xM6 + HLE 13 + 2xM6.
[ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 20-09-2016 19:00:38 ]
Op dinsdag 20 september 2016 18:32 schreef Mr_Klaasje het volgende: Uit het MIRT: ERTMS in OV-SAAL wordt uitgesteld omdat het programma ERTMS op de schop gaat.. Nu was 2023 waarschijnlijk een goed haalbare planning dus het zal nu op z'n minst 2025 gaan worden.
Toevallig zometeen bij een presentatie over SAAL, bij NVBS afd. 't Gooi in Hilversum
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 20 september 2016 18:32 schreef Mr_Klaasje het volgende: Uit het MIRT: ERTMS in OV-SAAL wordt uitgesteld omdat het programma ERTMS op de schop gaat.. Nu was 2023 waarschijnlijk een goed haalbare planning dus het zal nu op z'n minst 2025 gaan worden.
Dat was wel te verwachten als ze sowieso al twijfelen aan indienststellingsdata omdat om ons heen niemand het doet. Verder gingen ze daarmee PHS tekorten opvullen dacht ik?
Op zich zijn de indienststellingsdata en de wil om die te halen nog niet zo'n probleem. De begroting van het programma ERTMS is afgekeurd en daarnaast zijn er wat andere planningstechnische problemen. Het project is ook eigenlijk veel complexer dan je zou denken: Het gaat niet om het inbouwen van het systeempje, dat is immers behoorlijk overzichtelijk, maar een combinatie van functionele eisen, veiligheidseisen, niet weten wat de consequenties daarvan zijn over en weer en vervolgens nog een sausje van dat de techneuten maar iets moeten verzinnen.
Iets leuks wat bijvoorbeeld boven water is gekomen is dat ATB-vv een hoger veiligheidsniveau geeft dan ERTMS bij een trein waarvan de ERTMS net is opgestart. ATB-vv doet het immers altijd, een trein waarvan ERTMS nog niet is opgestart weet niet waar die is, waar de rijtoestemming begint of ophoudt en weet dat niet eerder dan het eerstvolgende punt waar dat wijzigt. Voor dat punt kan ERTMS ook nog geen ingreep doen. Dat terwijl ATB-vv dat vanaf 120, 30 of 3 meter van te voren doet. De oplossing is om maar op zicht te gaan rijden tot dat punt terwijl je zonder sein helemaal niet kan zien of je daar wel voorbij mag. Dat geeft natuurlijk veiligheidsrisico's die je kan mitigeren door een flink stuk vrije ruimte achter het blokbord aan te houden. Dit om te voorkomen dat in een rijweg van een andere trein kan komen. Probleem is dan weer dat Nederlandse stations zo zijn gebouwd dat meteen na het perron de wisselstraat begint. Voordat we verder gaan moet hier dus een oplossing voor komen. Anders moeten we of ontzettende hoeveelheden spoorlengte (en dus treinlengte) of veiligheid inleveren. Dat wil natuurlijk niemand dus het zou mij niets verbazen als iemand kijkt of je binnen de specificaties van ERTMS dat beter kan oplossen. Dat alles kost veel tijd maar ook veel geheen-en-weer tussen ProRail en vervoerders. Vertraging is dus onvermijdelijk.
ERTMS Level 1 gebruiken in de stationsgebieden, samen met lichtseinen? Buiten de stationsgebieden zou je dan naar L2 kunnen.
Dan heb je nog steeds het probleem dat de trein niet weet waar hij is bij het inschakelen, zoals je dat hebt bij alle puntgebaseerde treinbeveiligingssystemen. Bij het passeren van het eerste baken is dat dan wel opgelost.
Interessant. Klinkt ook niet als iets wat niemand had kunnen zien aankomen, wat mij betreft Maar na weet ik hoeveel jaar blijkt dit ineens een probleem en een oplossing is niet in zicht. Okee
Lussen? ATB-NG is sinds de invoering ook gehandicapt en het is nooit gerepareerd, vertrekken bij een station waar geen P-sein bij vertrek staat, maar een bediend sein, daar moet altijd stapvoets gereden worden tot het baken achter het sein waar de nieuwe instructie vandaan komt. Gemiddeld één keer per week wel een ingreep tussen Zwolle en Wierden.....
Lussen? ATB-NG is sinds de invoering ook gehandicapt en het is nooit gerepareerd, vertrekken bij een station waar geen P-sein bij vertrek staat, maar een bediend sein, daar moet altijd stapvoets gereden worden tot het baken achter het sein waar de nieuwe instructie vandaan komt. Gemiddeld één keer per week wel een ingreep tussen Zwolle en Wierden.....
Ja. Liggen her en der, zodat je al voor het sein nieuwe instructies kunt krijgen. Zie het gootje tussen beide rails in onderstaand filmpje vanaf 9.10 minuten