MTL | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:34 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 06-05-2016 15:56:46 ] | |
derLudolf | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:36 |
BR120 ![]() | |
MTL | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:41 |
En dat in Venlo ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:43 |
Wat is daar mis mee!? | |
MTL | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:46 |
Nou, meer dat die daar niet zo vaak meer zullen komen ![]() | |
Maegrim | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:47 |
VIRM is zonder computer te rijden, zal wel daardoor komen vanochtend de eerste keer VIRM gereden, heb het papiertje al anderhalf jaar ![]() ![]() | |
Adrie072 | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:48 |
Spoorwegen met schuldenberg van meer dan 6 miljard euro 06-05-16, 08.27u- Bron: Belga De schuld van de spoorwegen is voor het eerst sinds de hervormingen van 2005 boven de zes miljard euro gestegen. Dat schrijft L'Echo op basis van documenten die de spoorgroep aan de vakbonden heeft overgemaakt. Eind 2015 kende het vervoersbedrijf een schuld van 3,176 miljard euro. Infrastructuurbeheerder Infrabel was goed voor 3,158 miljard euro. Nochtans had Infrabel in 2005 amper schulden, maar de spoorwegbeheerder erfde een deel van de schuld van de NMBS en de NMBS Holding na de laatste hervormingen. De vakbonden zijn ongerust over de schuldenberg. http://www.demorgen.be/ec(...)ljard-euro-be46e1bb/ Klinkt dit zorgelijker dan het is? | |
Dr_Flash | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:51 |
Wat niet? Achterlijk gat. Leverde trouwens wel nuttige kennis op: Wilders heeft een kleine plasser. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:57 |
Mijn fictieve grensstation Venloosendaal disagrees ![]() | |
MTL | vrijdag 6 mei 2016 @ 15:59 |
Wat, heeft Wilders een grote plasser? ![]() Edit: zo, nog even sluitseinen aan het vorige topic toegevoegd. Die miste nog. Edit 2: En, hoe bevalt het, echte treinen rijden? ![]() | |
Maegrim | vrijdag 6 mei 2016 @ 16:17 |
het is nog steeds voornamelijk Traxx daar ![]() | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 6 mei 2016 @ 16:46 |
Chaos bij Utrecht, hele intercity eruit bij Driebergen-Zeist en dat moet allemaal met sprintertje verder ![]() | |
derLudolf | vrijdag 6 mei 2016 @ 17:02 |
En, hoe bevalt het, echte treinen rijden? ![]() [/quote] Echte treinen hebben een locomotief en klinken niet als een doedelzak | |
Peterselieman | vrijdag 6 mei 2016 @ 17:48 |
Er heeft een tijdje planmatig een VIRM-14 gereden tussen Zwolle en Utrecht ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 17:51 |
Er heeft een tijdje planmatig een VIRM-14 gereden tussen Zwolle en Utrecht ![]() [/quote] Niet zo sexy als 15 bakken ICM iedere ochtend met vertrek om 8:30 oid uit Apeldoorn in 2001 <3 | |
Duvel | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:09 |
Met gebruikte doorloopkoppen, allemaal! | |
b2py | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:09 |
Schulden zijn imo nooit heel wenselijk voor een staatsbedrijf maar een NS bijv. kent geen schulden, ProRail netzomin omdat zij gefinancierd worden door het rijk. ProRail kent hooguit tekorten die elders opgevangen moeten worden | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:11 |
Sowieso <3 | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:14 |
Economisch gezien kunnen schulden handig zijn en daarbij is het natuurlijk volstrekt irrelevant of iets wel of niet een staatsbedrijf of een verwante constructie is. En daarnaast zijn er boekhoudmethodes waarbij je als bedrijf per definitie grote schulden hebt (de componentenmethode is de bekendste hiervan), omdat je alle nieuwe investeringen moet lenen in plaats van eerst geld te sparen wat je daarbij uitgeeft. En trouwens, lees de jaarcijfers van NS nog een keer, ik kan me vrij grote kortlopende en minder grote langlopende schulden daarin herinneren. | |
Dr_Flash | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:16 |
Sowieso, misschien kunnen ze daar in België eens wat gaan doen aan al die verborgen werkloosheid ![]() Of aan die wafelijzerpolitiek ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:17 |
Financieringslasten -33 miljoen. Dat zijn dus terugbetalingen op schulden, b2py ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:18 |
een gratis setje stoomlocs voor de snelle actie:![]() [ Bericht 34% gewijzigd door derLudolf op 06-05-2016 18:19:42 ] | |
b2py | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:20 |
Oke oke, je hebt een punt. Maar 33 mio is ietspietsie minder dan 6 miljard | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:21 |
Dat is het probleem; dat weet je niet. Het kan prima aflossing van schulden met een percentage van 0,1% op jaarbasis zijn. | |
derLudolf | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:21 |
Mooie locs Deadlock ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:22 |
Eerder rentebetalingen lijkt me. | |
b2py | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:22 |
Ik had een master bestuurskunde moeten doen, im out over financiering ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 18:22 |
Sorry ja, klopt, als de rente zo laag is kan je beter niet terugbetalen maar alleen rente betalen, dat bedoelde ik inderdaad ook. | |
GlenSpey | vrijdag 6 mei 2016 @ 19:16 |
Anderhalf jaar het papiertje materieelbekendheid VIRM? If so, hoe heb je het dan voorelkaar gekregen die krengen zo lang te ontlopen? ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 6 mei 2016 @ 19:34 |
Deze hier al voorbij gekomen? https://www.facebook.com/stumpertjes.nl/videos/1566233280296393/ | |
Salatrel | vrijdag 6 mei 2016 @ 19:58 |
Anderhalf jaar het papiertje materieelbekendheid VIRM? If so, hoe heb je het dan voorelkaar gekregen die krengen zo lang te ontlopen? ![]() [/quote]inhuurscum zijn en ww ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 6 mei 2016 @ 19:59 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 6 mei 2016 @ 20:23 |
fakking aanfluiting die brugstream ![]() | |
greavy | vrijdag 6 mei 2016 @ 20:47 |
Aankomend weekend ICE-treinen en CNL via Venlo vanwege werkzaamheden in Utrecht Centraal. Alleen op zaterdag rijdt het ICE-paar 104/105 via Amersfoort en Deventer naar Arnhem. De tijden zoals ze nu in de reisplanner van DB staan van de 104/105, de vertreksporen kunnen daardoor afwijken. Zaterdag 7 mei 2016: ICE 105 Amsterdam Centraal 7:04 (7b); Amersfoort 7:41/7:46 (1); Arnhem 8:53/9:07 (4) ICE 104 Arnhem 20:53/21:01 (9); Deventer 21:40/21:41(4); Amersfoort 22:16 (7); Amsterdam Centraal 22:58 (15b) | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 20:50 |
Cola. Scherm. Bedankt maar weer. | |
Blistering | vrijdag 6 mei 2016 @ 20:52 |
Bij Twello, zelfde plek als eergisteren. Gebeurt wel vaak daar ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 6 mei 2016 @ 20:55 |
Welkom ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 20:58 |
Wat een dag vandaag jongens, lekker stukje gefietst, boekje lezen in het gras langs het spoor, maximaal chillen met een jonko en nu een suf programma over de gevolgen van domme dingen op het internet doen kijken. Heerlijk <3 | |
b2py | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:03 |
Loopt 10 min achter en er schijnt geschakeld te moeten worden | |
Dr_Flash | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:10 |
"Hij staat er nog! Over naar Amsterdam!" "Ja klopt, geen beweging! Over naar Amsterdam!" WTF? ![]() | |
b2py | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:33 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:34 |
Ik zag het net bewegen ![]() | |
Prins_Pils | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:36 |
Heerlijk ^_^ | |
Prins_Pils | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:44 |
Ik heb ook een leuk dagje gehad ![]() Om 11 uur van huis gegaan en naar Loenen gefietst en stoomtweintje gekeken ![]() ![]() Er stond ook een buurtgoederentreintje met een brommende 2200. ![]() De stoomtrein reed van Apeldoorn naar Eerbeek en daarna weer terug. De loc rijdt dan achteruit voorop en nadert halte Immenbergweg. Het lijkt de NS wel; hij had tien minuten vertraging ![]() ![]() Ook nog wat natuurschoon aanschouwd, bij Loenen zijn twee watervallen. Dit is de kleinste van de twee maar hier waren tenminste niet achterlijk veel jengelende gilblagen. ![]() Via Woeste Hoeve was ik keurig op tijd in Lieren, waar ik de stoomtrein aardig kon platen een kilometertje voor station Beekbergen. ![]() De loc heeft zijn diensten voor vandaag bewezen en wordt weggerangeerd. En deze ook, geduwd door een sikje. De auto is heel gebleven ![]() ![]() Op de terugweg was ik stomtoevallig op treintijd bij station Klarenbeek. Beide treinen rijden met drie tweetjes, inclusief de Giro-trein. Zaadplaatje vanaf de fiets, sorry ![]() ![]() 65 kilometer gefietst. Het was een mooie dag ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:47 |
Gaaf Prins! | |
Dr_Flash | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:48 |
65 km ![]() ![]() | |
JDude | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:49 |
En omroepberichtjes met de treinstelnummers per bestemming. Of doen ze dat nog steeds? Wat rijdt er tegenwoordig zoal naar Groningen eigenlijk? Over een paar weken weer eens die kant uit. | |
Prins_Pils | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:50 |
Ik moest soms ook flink klimmen onderweg, hoogste punt was 78m+NAP bij Woeste Hoeve. Dat voelde ik wel ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:51 |
ik ga wel naar de Worp morgen trouwens ![]() | |
Duvel | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:52 |
Eh, Groningen gaat tegenwoordig vooral via de Hanzelijn. In Gouda zie ik spul langskomen naar Leeuwarden (vaak ICMm) en Enschede (VIRM). Verder VIRM VIRM VIRM. ![]() Nu met die werkzaamheden in Utrecht is DDZ een welke afwisseling, alhoewel ik hoop dat VIRMm niet zo gaat tochten. | |
b2py | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:54 |
Ene uur over Hanzelijn, andere uur over Gouda | |
JDude | vrijdag 6 mei 2016 @ 21:55 |
Ik kan via Chipshol (3:17), Den Bosch-Utrecht (3:20) of de IJsellijn (3:34). Hoe dan ook genoeg tijd te doden ![]() | |
b2py | vrijdag 6 mei 2016 @ 22:08 |
![]() | |
Peterselieman | vrijdag 6 mei 2016 @ 22:10 |
maak er maar een half uur van ![]() | |
Duvel | vrijdag 6 mei 2016 @ 22:50 |
Ik zie het, ik reis nooit op dat andere halve uur blijkbaar. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 7 mei 2016 @ 00:20 |
Alles over de schutting flikkeren naar je stas, maar wie staat er op zo'n moment goeie sier te maken? Tief gewoon echt HARD op achterlijk kutwijf ![]() ![]() | |
Prins_Pils | zaterdag 7 mei 2016 @ 00:29 |
Ik zag vanoggel op het nieuws dat ze deze kabinetsperiode nog afmaakt maar daarna echt opbokt ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 7 mei 2016 @ 00:32 |
ja dat zei ze in 2006 ook al eens. Leer mij vrouwen kennen. | |
Dr_Flash | zaterdag 7 mei 2016 @ 00:38 |
Als ik nou serieus aan een concreet iemand moet denken bij de term "perfide serpent" staat ze waar ze zo graag staat, bovenaan de lijst. | |
b2py | zaterdag 7 mei 2016 @ 02:09 |
De brug ligt vijf uur voor op schema | |
desbarts | zaterdag 7 mei 2016 @ 08:01 |
Momenteel in de snelbus naar weesp. Op de a6. Ik ben benieuwd of we een privé snelweg krijgen ![]() | |
desbarts | zaterdag 7 mei 2016 @ 08:11 |
Nope. Helaas binnendoor via muiden. Daar gaat mn overstap | |
desbarts | zaterdag 7 mei 2016 @ 09:11 |
Jongens wat is dit heerlijk. In een van de oudere ic berlijn rijtuigen. Eigen coupé, raam kan open. Stoelen kunnen opgeklapt worden dus benen strekken. Ben heerlijk aan het uitwaaien hier | |
Dr_Flash | zaterdag 7 mei 2016 @ 11:29 |
Ja fijn is dat he ![]() ![]() | |
bork | zaterdag 7 mei 2016 @ 20:00 |
Sjonge ben weer in NL Sjonge, ik ga weer terug, geen stopcontacten in de eerste klasse (3 verschillende treinen), geen of slecht werkende airco, seinstoringen, Utrecht een zooi, twee en een half uur vertraging, nice. Welkom thuis, ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | zaterdag 7 mei 2016 @ 20:51 |
![]() | |
desbarts | zaterdag 7 mei 2016 @ 21:41 |
De extra sprinterdienst almere oostvaarders - lelystad is een ongekend succes vandaag. In deze slt6 zitten (houd je vast meldpunt volle treinen)... 4 mensen inclusief het rijdend personeel ![]() | |
greavy | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:37 |
Maar wie wil dan ook naar Almere of Lelystad? ![]() ![]() | |
dennistd | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:42 |
Datzelfde kun je je afvragen over Zwijndrecht. Daar moet ook alleen een als ijsverkoper bijbeunende snoeier naar toe ![]() | |
greavy | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:44 |
Ik heb er niks op verdiend hoor (althans, was niet mijn bedoeling). En ik heb niet gesnoeid vandaag ook ![]() Maar het was gewoon voor eenieder goedkoper, 40 cent voor een ijsje, of 2 euro bij het cafetaria met zijn allen ![]() | |
dennistd | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:48 |
Dat zeg ik ook niet, ik zei alleen dat je vandaag ook ijsjes verkocht hebt. En of je er op verdiend hebt zal mij een worst zijn ![]() Vandaag niet inderdaad. Maar aangezien je wel bekend staat als wandelende snoeisnaar... ![]() Daar heb je helemaal gelijk in ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:49 |
Heb je bradwurst in de aanbieding, Dennis? ![]() | |
greavy | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:50 |
Ik had het gereedschap bij mij, maar heb de 3 anderen op spoor 3 Eerbeek hun gang ff laten gaan, ik deed ff toekijken. Maar moet wel zeggen, nadat ik de eerste keer met Sytze bij de Plus weg kwam, gingen er ineens meerderen vragen "is dat ver", en die kwamen toen ook de snackbar tegen waar eten gehaald werd, enzo. | |
dennistd | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:51 |
Nee, wel Bratwurst ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:53 |
Wa kostda? | |
dennistd | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:54 |
Slechts 50 euro per worst. Haal ik het zelfs speciaal voor je uit Duitsland ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 7 mei 2016 @ 23:55 |
Kom morgen maar langs brengen dan ![]() | |
dennistd | zondag 8 mei 2016 @ 00:02 |
Kan, maar dan komt er nog 50 euro bovenop voor het bezorgen. Daarnaast geld er op zondag een toeslag van 45% op het totaalbedrag, dus dat wordt ¤145. Daarnaast kan er alleen morgenavond tussen 21u en 22u geleverd worden ![]() | |
Peterselieman | zondag 8 mei 2016 @ 00:05 |
Dat zijn toch geen tarieven meer man. Zo wordt Dennis Bratwursten Service toch nooit wat? | |
dennistd | zondag 8 mei 2016 @ 00:06 |
Dit zijn mijn neveninkomsten. Doe ik er bij omdat ik het zo leuk vind ![]() | |
derLudolf | zondag 8 mei 2016 @ 00:10 |
Beter duur dan niet te koop. Vind ¤145 sowieso redelijk schappelijk hoor ![]() | |
dennistd | zondag 8 mei 2016 @ 00:13 |
Vandaag werd er bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij een dieseldag georganiseerd. Een fotorit tussen Apeldoorn en Eerbeek met veel fraaie fotogoederentreinen. Dit trio 2400'en had 'helaas' de aankondiging niet goed gelezen en deed hier bij de Wolfskuilen in Lieren met drie Bokkendozen op sleep een paar stoomlocomotieven na. | |
Prins_Pils | zondag 8 mei 2016 @ 00:27 |
Ha die locs heb ik gisteren ook gezien. Mooi plaatje ![]() | |
MTL | zondag 8 mei 2016 @ 00:54 |
Ben ik vandaag lekker rustig aan het rijden met Ic direct, zie ik tot mijn verbazing dat mijn rijweg even na de groene harttunnel ophoudt. Dus ik zet de trein stil en bel maar eens op om te vragen wat er aan de hand is. "Er staat een trein voor je met problemen, maar als het goed is, gaat die zo weer rijden, alleen dan wel stapvoets. Daar ga jij dan achteraan." Altijd leuk. Maar na tien minuten had ik nog altijd geen rijweg er bij, dus toch nog maar eens bellen. "De machinist is bezig met een reset en hoopt hem zo weer aan de praat te krijgen." En je raadt het al: na nogmaals 10 minuten nog altijd niets. Hoog tijd dus om mijn cabinedeur open te doen en te genieten van het prachtige weer ![]() ![]() Na ongeveer 25 minuten had de treindienstleiding er ook genoeg van en geloofden zij het wel en kreeg ik toestemming om de trein om te bouwen en weer terug te keren richting Schiphol ![]() Die trein voor mij hebben ze af moeten slepen. | |
James1988 | zondag 8 mei 2016 @ 00:56 |
De ICd, het blijft een kuttrein ![]() | |
dennistd | zondag 8 mei 2016 @ 00:56 |
Nog eentje dan voor het slapengaan: Loc 2299 was onderweg van Apeldoorn richting Beekbergen met een wagenladingtrein, bestaande uit verschillende ketelwagens en gesloten goederenwagens. De trein rijdt hier langs de Kayersdijk en zal zometeen de voormalige overweg Wolfskuilen in Lieren passeren. | |
dennistd | zondag 8 mei 2016 @ 01:33 |
![]() U ziet 100 man met camera's voor de inrit naar uw woning staan. Wat doet u? a) U loopt naar buiten en vertelt dat ze verkeerd zitten. Maxima zit echt niet bij u op de thee. b) U belt de politie en zegt dat er 100 privédetectives bij uw naar binnen staan te gluren c) U gaat topless in de tuin zitten zonnen omdat u niet vies bent van een beetje aandacht d) vul zelf in... | |
bork | zondag 8 mei 2016 @ 07:34 |
d) Dennis die een Bratwurst naar PSM per drone stuurt? Ik wist trouwens helemaal niet dat Veolia in Limburg Lintjes heeft, ze zijn waarschijnlijk door het ontbtreken van zo'n "unit" gelukkig niet voorzien van een voor mij totaal onbekende Limburger ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 08-05-2016 08:41:13 ] | |
Darkwing_Duck | zondag 8 mei 2016 @ 10:04 |
Wil je toevallig ook Badslippers geleverd hebben? ![]() | |
dennistd | zondag 8 mei 2016 @ 10:45 |
Het goede antwoord is: U wacht tot er vier treinen voorbij zijn gereden en de mensen zullen vanzelf vertrekken ![]() Ik denk het niet nee. De Lintjes zijn als versterking gekomen, maar inmiddels rijden er ook al een tijd twee Breng-GTW's van zusterbedrijf CXX. Die zijn gekomen nadat één van de Lintjes een flink defect had, maar na reparatie van die Lint zijn ze gebleven. | |
Peterselieman | zondag 8 mei 2016 @ 11:03 |
ik vrees dat de tuin daarvoor te klein is | |
b2py | zondag 8 mei 2016 @ 11:42 |
SNCF investeert 80 miljoen in de hyperloop: http://www.independent.co(...)solete-a7012866.html | |
_JdM_ | zondag 8 mei 2016 @ 12:12 |
Rogier van Boxtel in Buitenhof (NPO1), nu. (12.10u) [ Bericht 3% gewijzigd door _JdM_ op 08-05-2016 12:39:47 ] | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 12:21 |
Ik denk C ![]() ![]() | |
b2py | zondag 8 mei 2016 @ 14:15 |
Roger* | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 14:24 |
Op opse Broabaans: Rozjee ![]() | |
boriq | zondag 8 mei 2016 @ 15:44 |
Aldus De Giro; "Dieren is a major railway hub." ![]() | |
derLudolf | zondag 8 mei 2016 @ 15:47 |
![]() | |
greavy | zondag 8 mei 2016 @ 15:51 |
Niks aan gelogen. Overstap van- en naar de stoomtrein (op de rijdagen dat ze van/naar Dieren rijden). | |
DeaDLocK2K | zondag 8 mei 2016 @ 15:54 |
Voor veel buitenlanden is meer dan één trein per week al snel hoogfrequent OV ![]() | |
MTL | zondag 8 mei 2016 @ 15:59 |
En er stoppen zowel Intercity's als Sprinters als stoomtreinen. En zelfs internationaal verkeer als ICE en CNL komt er wel eens langs. Geen woord aan gelogen dus. | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 16:19 |
Sluit aan op minstens 2 buurtbussen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 16:20 |
die stoppen er niet. | |
greavy | zondag 8 mei 2016 @ 16:27 |
Komen er wel eens langs. Of de TRDL moest een rood sein leuk vinden. | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 16:33 |
ja. Maar daar wordt Dieren niet meer "hub" van. | |
greavy | zondag 8 mei 2016 @ 16:35 |
8 Mei 2016 - Sinds een tijdje regelt TrainServices in opdracht van LOCON het rangeerwerk voor de Coevorden en/of Bentheim-shuttle in een groot deel van de havens. Een fraaie bediening die op zondagen meestal rond dezelfde tijd plaats vindt, is de bediening van de CTT Pernis. De bediening was al een keer vastgelegd met de TS-108, die een oranje TrainServices-logo draagt. Nog fraaier wordt het als de recent bestickerde TS-107 de trein de havens door sleurt, en hier uiteraard een groot deel ook geduwde bewegingen uitvoert. De lok heeft stickers gekregen voor de Portshuttle van TrainServices, een pendeldienst tussen de Waalhaven en de Maasvlakte met een containertrein. | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 17:03 |
PSV KAMPIOENUH ![]() | |
greavy | zondag 8 mei 2016 @ 17:09 |
Treinverkeer rond Doetinchem is stilgelegd na diverse incidenten, en er is extra politie-inzet onderweg. Nou, die "supporters" kunnen weer eens niet tegen hun verlies. | |
Duvel | zondag 8 mei 2016 @ 17:12 |
Het zal ook eens niet. ![]() | |
Duvel | zondag 8 mei 2016 @ 17:12 |
OPROTTUH, BOER! ![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 17:20 |
Kom haten dan skatjuh ![]() ![]() | |
Duvel | zondag 8 mei 2016 @ 17:55 |
Nee sorry, ik was aardappelen aan het schillen. | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 18:21 |
Hoe burgerlijk | |
DeaDLocK2K | zondag 8 mei 2016 @ 18:34 |
Voetbal kijken in het weekend en gloaten over wie er wint is daarentegen heel verheven. | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 18:52 |
Ik weet niet eens wat gloaten is, dus: vast niet ![]() | |
Peterselieman | zondag 8 mei 2016 @ 18:52 |
BOERUH | |
greavy | zondag 8 mei 2016 @ 19:59 |
Alberto Stegeman: Volwassenen gratis met trein op abonnement kinderen De OV-chipkaart blijkt nog steeds fraudegevoelig, want volwassenen konden maanden gratis reizen op een abonnement voor kinderen. Dit onthult Alberto Stegeman zondag in zijn programma Undercover in Nederland. Eind vorig jaar werd onderzoeksjournalist Alberto Stegeman door een tipgever op de hoogte gebracht van het feit dat het systeem van de OV-chipkaart nog steeds lek is. Zo bleek de tipgever als volwassene gratis te kunnen reizen op een abonnement voor kinderen. De tipgever meldde zijn bevinding bij de NS, maar het duurde uiteindelijk maanden voor het lek werd gedicht. Nieuw lek Ondertussen ontdekte hij alweer een nieuw lek. Undercover in Nederland besloot daarop te onderzoeken of dit lek ook voor anderen werkt en dat blijkt het geval. Alberto Stegeman reist al maanden probleemloos gratis met de trein en de NS heeft het nakijken. Reactie NS Uit de verklaring van de NS blijkt het tweede lek te gaan over een 'Altijd Vrij' abonnement in combinatie met een buitenlands rekeningnummer. Volgens de NS is de groep personen met zo'n combinatie heel klein en hebben van deze groep slechts negen personen een betalingsachterstand. Betrokken abonnementen zijn inmiddels geblokkeerd. De NS wijst er in hun reactie ook op dat abonnements- en identiteitsfraude strafbaar is. Kamervragen Tweede Kamerlid Salima Belhaj van D66 reageert in de uitzending en vindt het onbegrijpelijk dat na alle eerdere ophef rondom de OV-chipkaart het systeem nog steeds faalt. Zij gaat minister Schultz van Infrastructuur en Milieu Kamervragen stellen hierover. De uitzending van Undercover in Nederland is zondag om 21.30 uur te zien op SBS6. | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 20:07 |
Nou nou. We gaan de Minister Melanie Schultz van Haegen Maes Geesteranus VRAGEN stellen. En wat denk je dat er dan gebeurt? ![]() Ze gaat op elke vraag zeggen "daarvoor moet u bij de staatssecretaris zijn ![]() Sjongejonge. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 mei 2016 @ 20:07 |
Wauw, wat een storm in een glas water. En het klinkt ook nog eens niet als falen van de OV-Chipkaart maar de mogelijkheid tot het boeken van betalingen van banken buiten Nederland. | |
Peter | zondag 8 mei 2016 @ 20:10 |
Maar wel de blits maken als er een spoorviaduct op de plek wordt geschoven toch? | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 20:11 |
Dan wel natuurlijk, dat hebben we allemaal kunnen zien. | |
James1988 | zondag 8 mei 2016 @ 20:27 |
Dus... 1) Een volwassene reist met Kids Vrij. Bij controle loop je gewoon tegen de lamp of krijg je een boete. 2) Altijd Vrij icm een ongeldig buitenlands rekeningnummer. Bij een betalingsachterstand worden er brieven verstuurd en t.z.t. wordt het abonnement geblokkeerd wegens wanbetaling. Beide lijken mij fraude wat binnen het bestaande wettelijk kader kan worden opgelost. | |
Peterselieman | zondag 8 mei 2016 @ 20:28 |
Dat doet ze deze gehele kabinetsperiode toch al? | |
Darkwing_Duck | zondag 8 mei 2016 @ 20:36 |
Hoe kan dat nou? De reden dat ik nog een nl rekening heb is die kutkaart omdat dat dat moet ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 8 mei 2016 @ 20:39 |
Bestaat die beperking nog wel nu SEPA volledig ingevoerd is in de Eurozone? | |
Dr_Flash | zondag 8 mei 2016 @ 20:51 |
Nou, fuckit. Welterusten ![]() | |
tripel7 | zondag 8 mei 2016 @ 20:58 |
Aldus van Boxtel over de hsl. 'Moeten' nog wel, als de ns het zo moeilijk vind om daar te rijden staat het ze vrij om de concessie in te leveren, zodat een competente partij die lijn kan gaan rijden. Maar goed, de ns saboteert liever stelselmatig een lijn die ze eigenlijk niet wilde, dan marktwerking zijn ding laten doen, want dat is wat ze nog minder willen. | |
b2py | zondag 8 mei 2016 @ 21:19 |
Gadver, oordopjes vergeten en nu moet ik naar die nonsens luisteren van die mensen in de trein. | |
Blistering | zondag 8 mei 2016 @ 21:19 |
Stiltecoupé ![]() | |
b2py | zondag 8 mei 2016 @ 21:20 |
Ik zit al in de eerste klas stilte coupe ![]() | |
Viezze | zondag 8 mei 2016 @ 21:42 |
Is nummer 1 echt het lek wat hij heeft "blootgelegd"? ![]() Ik kan namelijk ook met 200 over de snelweg rijden. Zit er dan ook een lek in het systeem? | |
freako | zondag 8 mei 2016 @ 21:55 |
Het lek is blijkbaar dat conducteurs niet altijd even scherp opletten. Niet echt nieuws lijkt me. Gemiddeld eens per jaar vraagt een conducteur me of ik mijn OV-chipkaart uit mijn portemonnee wil halen, terwijl de foto nauwelijks zichtbaar is. En vroeger, toen ik met maandtrajectkaarten reisde, kocht ik altijd een paar dagen van tevoren een nieuwe kaart en wisselde pas als een conducteur het opviel dat de oude verlopen was. Daar ging meestal wel een week overheen. | |
mart_83 | zondag 8 mei 2016 @ 22:17 |
het spoor loopt ook echt direct langs het hek van het stadion. word dat perron eigenlijk nog gebruikt wat daar ligt? /edit: hiermee keur ik natuurlijk niet goed dat die figuren maar moeten rotzooien... | |
dennistd | zondag 8 mei 2016 @ 22:21 |
Nee, op Doetinchem Stadion wordt al sinds 2005 niet meer gestopt. | |
somoht | zondag 8 mei 2016 @ 22:29 |
LOL dat kids-vrij misbruik had ik al bij het begin bedacht dat dat zou gaan gebeuren, sterker nog heb maanden geleden zelfs een volwassene zien inchecken op een kids-vrij. Is natuurlijk dood eenvoudig en als er wel controle komt dan toon je een andere OVchipkaart en dan met een smoesje over vergeten-in-te-checken waar je dan wel/niet een boete voor krijgt. Gezien het aantal keren dat een HC daadwerkelijk langskomt is dat ongetwijfeld dik winstgevend... Enige jammer is dat de mensen die wel daadwerkelijk vergeten in te checken per ongeluk steeds minder coulance gaan krijgen. Verder Alberto ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door somoht op 08-05-2016 22:38:56 ] | |
James1988 | maandag 9 mei 2016 @ 00:39 |
Kids Vrij is een gratis passagepas, waarmee het effect van de poortjes teniet wordt gedaan. Ze weren misschien een gelegenheidszwartrijder ("het is maar één halte, de pakkans is zo klein..."), voor een structurele zwartrijder is Kids Vrij een manier om niet op te vallen bij de poortjes (meelopen/openbeuken). | |
Ajaxfan | maandag 9 mei 2016 @ 07:27 |
De Fyra is weer terug? ![]() | |
Ajaxfan | maandag 9 mei 2016 @ 07:29 |
Dat die 2 dingen werken klonk mij ook te achterlijk voor woorden. Een conducteur ziet toch ook waarmee je ingecheckt bent en niet alleen dat je ingecheckt bent? Tralala dubbelpost. ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 9 mei 2016 @ 08:59 |
Officieel niet, maar men zal wel moeilijk gaan doen... | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 11:08 |
Vond het ook een vreemd verhaal. Het reisproduct komt bij controle immers gewoon in het schermpje van de railpocket te staan. Dus vond de uitspraak 'geen conducteur die er naar vraagt' toch een beetje apart in het programma van Alberto... | |
Ajaxfan | maandag 9 mei 2016 @ 11:10 |
Mochten ze het zien en dan alsnog geen vragen stellen moet je je zorgen gaan maken over de conducteurs en niet de beveiliging. | |
#ANONIEM | maandag 9 mei 2016 @ 11:14 |
Maar natuurlijk! Net zoals ze bijv. in Duitsland per se willen dat een SEPA-incasso met een handtekening gaat. Dat doet geen enkel ander Europees land, en dus zijn grensoverschrijdende incasso's van/naar Duitsland nog steeds niet mogelijk. En dat heeft ook gevolgen voor bijv. het pinnen. Het standaardsysteem in Duitsland is dat de pinpas niet als debetkaart dient, maar dat via de gegevens op de pinpas een incasso wordt uitgeprint (of digitaal met een touch-screen wordt ondertekend). Dat is nu dus precies zo'n SEPA-incasso. En met een buitenlandse pinpas werkt dat niet. Bij de Duitse IKEA is dat tegenwoordig het enige betaalsysteem. Pinnen met pincode hebben ze afgeschaft. Met een buitenlandse pinpas kun je dus niks meer kopen. Kortom, SEPA heeft nogal wat haken en ogen en betekent helaas nog steeds niet dat je aan één bankrekening in een EU-land genoeg hebt. | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 11:15 |
Snap niet hoe ze uberhaupt bij die uitspraak zijn gekomen. Vrijwel iedere conducteur zal de reiziger daar namelijk op wijzen. Tis een beetje als een reiziger die met korting reist, die moet ook een kortingskaart laten zien. | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 11:17 |
Ik kan met mijn rabo pasje niets uitgeven als ik bijv. naar Berlijn ga? | |
#ANONIEM | maandag 9 mei 2016 @ 11:23 |
Het hangt van het bedrijf af. Bij Ikea dus blijkbaar niet meer. Veel andere bedrijven (zoals de DB) accepteren gelukkig nog/al wel Maestro/V-Pay. Maar bijv. een BahnCard met abonnement via een automatisch incasso kan wrs. nog steeds niet met een Nederlandse bankrekening. [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2016 11:24:59 ] | |
Darkwing_Duck | maandag 9 mei 2016 @ 11:28 |
Maar voor Dalvoordeel heb ik ook nog steeds een NL adres nodig, of Belgie of Luxemburg of Duitsland... Maar Frankrijk dan weer niet... Je zou bijna een symbolisch adres in Schengen op gaan geven om de boel wakker te schudden daar ![]() | |
#ANONIEM | maandag 9 mei 2016 @ 11:32 |
Zou je hierover eigenlijk niet een klacht bij de EC kunnen indienen? Kan toch niet dat die dit soort gedrag goedkeuren. | |
Darkwing_Duck | maandag 9 mei 2016 @ 11:35 |
Dat een website formulier niet alle europeese iban nummers hapt, prima. Maar een telefonische klanten service moet t gewoon accepteren. t bedrijf waar ik werk heeft dat ook laatst moeten aanpassen op last van.... | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 11:37 |
zijn er toevalig mensen in dit topic die machinis zijn van NS? | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 11:39 |
Die zijn er. Ben zelf machinist in opleiding trouwens. | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 11:40 |
van NS? en hoe bevalt die opleiding je? | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 11:41 |
Je wilt niet bij een goederenboer of regionalen terecht komen? | |
Darkwing_Duck | maandag 9 mei 2016 @ 11:41 |
Hij gaat vast niet zeggen hier dat ie t kut vind... | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 11:42 |
dat maakt ff niet uit vriend. | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 11:44 |
Welke opleiding heb je interesse in? ROC, STC of intern (BLM) ? | |
Peterselieman | maandag 9 mei 2016 @ 11:44 |
Op Somda valt te leven dat LINT 26 en 28 gereactiveerd zijn en zich vanuit Amersfoort oostwaarts hebben begeven. Gaan naar verluidt naar Duitsland voor revisie om eind dit jaar door Arriva op de Maaslijn ingezet te worden | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 11:44 |
nee ik wil machinist worden van NS. en ik probeer hier wat info te krijgen.....als dat mag. | |
Peterselieman | maandag 9 mei 2016 @ 11:45 |
Schijnt dat niet alles van de werkzaamheden van afgelopen weekend opgeruimd was en er bijvoorbeeld nog bouwhekken in de wissels stonden ![]() | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 11:46 |
luister wacht ff je gaat te snel. voordat jij aan die machinisten opleiding begon, wat voor diploma's had je toen? | |
Ireyon | maandag 9 mei 2016 @ 11:46 |
Er staat zo'n nieuwe sprinter in Breda op 't moment, stoelen nog mooi ingepakt en alles. Valt niet zo heel gauw op dat het een nieuw model is vind ik. Net vertrokken richting Dordrecht. | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 11:46 |
Je bent vrij om te vragen, was slechts benieuwd ![]() | |
#ANONIEM | maandag 9 mei 2016 @ 11:46 |
The man who has photographed every train station in Great Britain http://www.bbc.co.uk/news/magazine-36196948 | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 11:48 |
Overgangsrapport van havo 3 naar havo 4. VMBO of MBO-2 diploma zijn ook goed als toelatingseis. | |
Darkwing_Duck | maandag 9 mei 2016 @ 11:48 |
Heb ik met je op school gezeten? ![]() | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 11:49 |
maar geen VMBO basisberoeps toch? dat is toch niet genoeg om een machinisten opleiding te volgen? | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 11:50 |
nee hoor. maak je maar geen zorgen. | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 11:51 |
Volgens mij niet nee. Moet een VMBO-Kb, G of T diploma zijn | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 11:53 |
Niet meer? ![]() | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 11:54 |
en er zijn geen mbo 2 opleidingen voor machinist toch? dus eigenlijk moet ik eerst nog twee jaar naar school om mijn mbo2 diploma te halen voordat ik aan de opleiding kan gaan beginnen? | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 11:56 |
hoe bedoel je? | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 11:57 |
Ik had wel MBO niveau 4 verwacht | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 11:59 |
MBO 2 is gewoon voldoende hoor. ik weet niet wat voor fantasie jij allemaal hebt. | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 12:04 |
De meeste mensen hier zijn jouw vrienden niet. | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 12:05 |
Waarschijnlijk wel, of je moet door kunnen stromen naar een hoger niveau VMBO en dat je daar dan nog 1 jaar van doet, maar weet niet of dat mogelijk is. Je hebt grofweg 2 verschillende manieren om machinist te worden. Je kan de ROC opleiding volgen (zijn nu 3 scholen in het land die die opleiding geven: Amsterdam, Rotterdam en Almelo), of je kan de interne opleiding bij de NS zelf volgen. Voor die laatste moet je solliciteren via werkenbijns.nl . Die opleiding duurt een jaar, bij het ROC duurt de opleiding twee jaar. Als je via de NS zelf solliciteert dan staat er eigenlijk alleen dat je 'een VMBO diploma' moet hebben als toelatingseis. Staat dus verder niets over welk diploma het precies moet zijn. Let wel dat je kans om aangenomen te worden op de interne opleiding een stuk kleiner is dan wanneer je eerst de MBO opleiding machinist hebt gedaan. Zijn vaak honderden zoniet duizenden sollicitanten voor een vacature. Daarnaast geldt voor beide opleidingswegen dat je een zware psychologische keuring, een medische keuring en een pittige intake voor de kiezen krijgt ![]() | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 12:07 |
Nouja, dat zijn zeg maar de toelatingseisen voor 'een' MBO opleiding op niveau 3. Voor de opleiding machinist krijg je natuurlijk ook nog te maken met het PO en de intaketest (zit ook een intelligentietest aan verbonden) ![]() | |
Ajaxfan | maandag 9 mei 2016 @ 12:08 |
Dat zie je gelukkig ook makkelijk over het hoofd bij het afronden. | |
Maegrim | maandag 9 mei 2016 @ 12:08 |
Via een uitzendbureau als Consolid kan het ook Over die virm's van laatst, m'n instructie daarop was zo slecht dat ik ze anderhalf jaar genegeerd heb ![]() | |
_JdM_ | maandag 9 mei 2016 @ 12:09 |
Of ze waren nog niet klaar met werkzaamheden, dus zijn die bouwhekken nog niet verwijderd... | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 12:09 |
Waar volg je de praktijk bij consolid? Of is dat alleen theorie? | |
Maegrim | maandag 9 mei 2016 @ 12:12 |
Ligt aan hun opdrachtgevers, toen ik bij Railwork m'n praktijk deed was dat bij NS Hispeed. Dus Consolid zal ze bij connexxion of RRF etc neerzetten | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 12:14 |
En terecht. | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 12:15 |
en als je af valt kan je dan ook nog een herkansing krijgen? | |
Maegrim | maandag 9 mei 2016 @ 12:16 |
Nope, wegwezen ![]() | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 12:18 |
Niet gelijk, je kan het wel bijvoorbeeld een jaar later nog een keer proberen. Tenzij het echt heel duidelijk 3 keer niks was tijdens je eerste tests, dan geven ze je denk ik helemaal geen kans meer... | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 12:19 |
oke, bedankt voor deze informatie. | |
Salatrel | maandag 9 mei 2016 @ 12:25 |
als je de eerste test verkloot laten ze je de rest al niet eens meer maken. Je ziet de groep gedurende de dag steeds kleiner worden. Zoals al eerder gepost werd is de response op vacatures enorm groot (een vacature staat soms nog niet eens een dag op internet voordat ze hem weer sluiten omdat ze genoeg sollicitaties hebben) | |
GlenSpey | maandag 9 mei 2016 @ 12:26 |
Om even te schetsen waar de psychologische keuring over gaat: - Concentratietests - Vigilantietests (je ziet elke keer 2 figuren op je scherm en tegelijkertijd hoor je een pieptoon. Zodra er 2 keer achterelkaar hetzelfde figuur is getoond welke van kleur veranderd OF er twee keer achterelkaar een verandering in de pieptoon is waargenomen moet je zo snel mogelijk op een knop drukken). - Verlengde aandacht (je krijgt gedurende 2 keer een half uur een grijs blokje op je computerscherm. Telkens als het blokje van kleur veranderd moet je zo snel mogelijk op een knop drukken). - Reactievermogen (je krijgt in een alsmaar hoger tempo kleuren te zien op je computerscherm. Zodra bijvoorbeeld de kleur rood in beeld komt moet jij zo snel mogelijk op de rode knop van het speciale toetsenbord drukken. Na enige tijd wordt het onmogelijk om de kleuren bij te houden, aan jou de taak om hier op de 'juiste manier' mee om te gaan). - Intelligentietest (hier krijg je raadseltjes, word je ruimtelijk inzicht getest en je speelt een soort 'memory') - Diverse persoonlijkheidstests (over hoe je in het leven staat en hoe je inelkaar zit). - Extra vragenlijsten (geldt alleen voor kandidaten die de ROC-opleiding willen volgen) - Gesprek met een psycholoog (neemt alle resultaten van je vorige tests door en checkt of je wel helemaal eerlijk bent geweest tijdens die tests ![]() | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 12:28 |
luister eens, ik heb mijn plan al gemaakt. ik ga eerst gewoon weer naar school om mijn mbo 2 diploma te halen. en daarna ga ik van daaruit verder. je denkt toch niet dat ik nu al op allerlij vacature's ga reageren....echt niet. | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 12:29 |
Met jouw attitude kun je het echt vergeten, blaag. | |
Salatrel | maandag 9 mei 2016 @ 12:30 |
waarom kom je dan hier vragen naar mensen die het al in de pockets hebben? ![]() | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 12:30 |
wat weet jij dat goed allemaal. ![]() | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 12:31 |
Matthias24 ![]() ![]() | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 12:31 |
ik vroeg het niet aan jou toch? ik was net met iemand anders in gesprek. ![]() | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 12:31 |
Zit ie weer lekker te trollen? ![]() | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 12:32 |
ik zit niet te trollen..... ik meen het dit keer echt sereus. ![]() | |
Salatrel | maandag 9 mei 2016 @ 12:34 |
ok man succes met je mbo2 ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 9 mei 2016 @ 12:38 |
Duvel weet waar hij over praat. | |
Merode32 | maandag 9 mei 2016 @ 12:40 |
Ik las op een "bepaalde" website dat er een dramatisch erg ongeluk is gebeurdt tussen een bouwhek en een trein. Helaas heeft den trein het niet gehaald....... Iemand hier iets over gelezen? Op nu.nl staat het niet. | |
matthias24 | maandag 9 mei 2016 @ 12:40 |
in 2 jaar kunnen mensen veranderen. | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 12:42 |
Bron naar website? | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 12:42 |
Kom je bij je trein, tref je dit aan ![]() ![]() Edit: oh, zei iemand trouwens Alstom voor die nieuwe IC's? ![]() | |
dennistd | maandag 9 mei 2016 @ 12:42 |
Wat is 'dit'? | |
Peterselieman | maandag 9 mei 2016 @ 12:43 |
Kan niet anders ![]() | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 12:43 |
Afbeelding werkte niet mee ![]() Gefixt ![]() | |
dennistd | maandag 9 mei 2016 @ 12:44 |
Windows 95 (?) in veilige modus ![]() Laat me raden: VIRM? | |
Sounddragon | maandag 9 mei 2016 @ 12:44 |
ik zou idd zorgen dat je je prioriteiden effe op een rijdje hebt. | |
Peterselieman | maandag 9 mei 2016 @ 12:44 |
Windows 95 ![]() Echt een VIRM dus | |
Merode32 | maandag 9 mei 2016 @ 12:44 |
De website die ik hier niet mag noemen omdat de modjes dan meteen gaan editten. Van jeweetwel wie...... | |
Peterselieman | maandag 9 mei 2016 @ 12:45 |
Goed verhaal dus ![]() | |
Nattekat | maandag 9 mei 2016 @ 12:45 |
Kan ook XP in classic mode zijn ![]() | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 12:45 |
In één keer goed. Gelukkig heb je dat scherm voor het rijden niet nodig. | |
Peterselieman | maandag 9 mei 2016 @ 12:46 |
nee, VIRM draait op Windows 95 | |
dennistd | maandag 9 mei 2016 @ 12:46 |
Zit daar niet het hele spul voor de remproef e.d. in? | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 12:47 |
Als hulp, maar remproef kan bij VIRM ook gewoon ouderwets genomen worden. Het is dus echt een hulpje, geen vereiste voor het rijden. Edit: bij aflevering had het hele spul niet eens een diagnosesysteem, dat is later bij de verlenging ingebouwd. | |
dennistd | maandag 9 mei 2016 @ 12:49 |
Dat scheelt nog dan. SLT kun je wel schudden zonder werkende computer denk ik ![]() | |
Cherna | maandag 9 mei 2016 @ 12:49 |
Een jaar is veel te kort. | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 12:50 |
Dramatisch ongeluk? Pff. Iemand was vergeten na de bouwwerkzaamheden een hekje weg te halen, dus daar is een ICE tegenaan gelopen. Als die meer dan een paar schrammen heeft, zou het mij verbazen. | |
Nattekat | maandag 9 mei 2016 @ 12:51 |
Daarom gaat alles dus zo traag en schommelt het alle kanten op... | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 12:52 |
Dat is dan gewoon omdat hij een nachtje niet uitgezet is. Windows 95 crasht gewoon altijd na een dag of 2. | |
Merode32 | maandag 9 mei 2016 @ 12:52 |
Ik heb mijn post niet voor niks zo geschreven...... | |
Salatrel | maandag 9 mei 2016 @ 13:02 |
het diagnosescherm van een virm ![]() | |
Salatrel | maandag 9 mei 2016 @ 13:05 |
klopt je moet een aantal schermen accorderen voordat je kunt rijden. Zelfs als de computer gewoon werkt maar touchscreen kapot is kun je helemaal niks meer. Je hebt een 2e stel nodig om hem weg te krijgen of vanuit de andere cabine rijden | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 13:08 |
Ja en nee. Bij VIRM is het enkel een puur dus diagnose. Als daarvan de computer crasht, kan ik het diagnosedisplay niet meer gebruiken. Shit happens, maar niet heel erg boeiend. Bij SLT is het inderdaad een essentieel systeem. Deze heeft echter zowel een back-upsysteem als de mogelijkheid om een complete reset uit te voeren. Het back-upsysteem kan tijdens het rijden actief worden, een totale reset uiteraard enkel tijdens stilstand. Kost je misschien 5 tot 10 minuten, maar de kans dat na een reset allebei de systemen het niet doen is eigenlijk minimaal. Doet echter het scherm zelf het niet, dan heb je een uitdaging. Edit: in dat laatste geval: je kan bij SLT de meeste systemen compleet overbruggen, dus als er iets mis gaat tijdens de rit, kom je vrijwel altijd wel weer van de baan af ![]() | |
dennistd | maandag 9 mei 2016 @ 13:15 |
Er stond eerst geen foto bij ![]() Dat valt me nog 100% mee eigenlijk... | |
Maegrim | maandag 9 mei 2016 @ 13:16 |
Traxx draait op Linux, maar het rechter informatiescherm voor de Duitsers draait op Windows 98. Die is ook wel eens naar de kloten ![]() | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 13:18 |
Mja, met natuurlijk wel de kanttekening dat de boordcomputer voor de tractie-electronica wel nog correct moet functioneren. Anders kom je niet ver ![]() | |
dennistd | maandag 9 mei 2016 @ 13:21 |
Je zou toch zeggen dat de laatste Traxxen wel een nieuwer systeem zouden hebben... Maar aan de andere kant: VIRM-4 uit 2008/2009 zal ook wel gewoon Windows 95 draaien. | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 13:23 |
Het gaat om betrouwbaarheid, niet om nieuwigheid. De DM'90 draait nog op DOS. Al helemaal voor een systeem dat verder niet met internet verbonden is, maakt dat weinig uit. | |
Cherna | maandag 9 mei 2016 @ 13:26 |
Tja ik vind het de minst prettige trein om te rijden. Gelukkig zit ik er niet al te vaak op. Aangezien ik grotendeels aflopers en nachtdiensten draai is het een nadeel dat je dat scherm niet kunt uitzetten onder het rijden Sowieso moet je vaak de controle lampjes afdekken met een stuk papier. Dan is het zicht slecht omdat je in een koker kijkt(aanrijden van overwegen) | |
Merode32 | maandag 9 mei 2016 @ 13:34 |
Waarom combineren die linux en windows? | |
derLudolf | maandag 9 mei 2016 @ 13:41 |
Stond dat op Stoma of op Killroy? ![]() | |
Merode32 | maandag 9 mei 2016 @ 13:43 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
derLudolf | maandag 9 mei 2016 @ 13:44 |
Windows zijn wel handig als je naar buiten wilt kijken ![]() | |
derLudolf | maandag 9 mei 2016 @ 13:45 |
Ik ken ze niet persoonlijk maat het lijkt me sterk dat op hun lichaam een persbericht is gedrukt ![]() | |
Merode32 | maandag 9 mei 2016 @ 13:48 |
![]() ![]() met wat dramatische tweetjes er achteraan. | |
Nattekat | maandag 9 mei 2016 @ 13:52 |
Omdat twee verschillende achterliggende systemen. | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 14:22 |
Voor de liefhebber, als ik het net goed zag vanuit mijn ooghoek: een trio NS FLIRT-treinstellen bij Breukelen richting Utrecht ![]() | |
Merode32 | maandag 9 mei 2016 @ 14:37 |
Oke ik zeg niks meer ![]() ![]() ![]() | |
derLudolf | maandag 9 mei 2016 @ 14:42 |
Een Flirt trio... Gezellig | |
DriekOplopers | maandag 9 mei 2016 @ 14:55 |
Je citeert uit tweets die ik je stuurde. Jammer dat je de volgende niet citeert. dat zal ik dan zelf maar even doen. En de gebeurtenissen zijn nog een tandje ernstiger dan ik publiekelijk mag melden. Zowel aannemer als ProRail hebben vanmorgen heel erg geblunderd, en e.e.a. zal niet zonder gevolgen blijven. | |
Ajaxfan | maandag 9 mei 2016 @ 14:57 |
Een foei vanuit de politiek > ProRail zegt er beter op te letten > En weer doooorrrr. ![]() | |
DriekOplopers | maandag 9 mei 2016 @ 15:01 |
Deze blunder helpt ProRail inderdaad niet echt, nee, gezien de netelige positie waarin ze thans verkeren. | |
DriekOplopers | maandag 9 mei 2016 @ 15:02 |
En mensen die willen weten wat er precies is gebeurd, sturen mij een PM. Alleen degenen die ik voor 100% vertrouw krijgen onder embargo antwoord. Maar nu ga ik eerst ergens koffie drinken op een zonnig terras. First things first. | |
Merode32 | maandag 9 mei 2016 @ 15:03 |
dat heb ik vaked van je gehoord, maar nog nooit gezien. | |
DriekOplopers | maandag 9 mei 2016 @ 15:05 |
![]() | |
Merode32 | maandag 9 mei 2016 @ 15:07 |
Ik neem aan dat je de naam van die PA medewerker ook even richting ns stuurt, dit soort onbehoorlijk gedrag behoort bestraft te worden. | |
Peterselieman | maandag 9 mei 2016 @ 15:45 |
Eerder op de dag reed ook al een trio van Abellio rond | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 16:07 |
Gheyle boel. Ik wil dat. | |
DriekOplopers | maandag 9 mei 2016 @ 16:28 |
Nee. Waarom? Onbehoorlijk? Wat is er onbehoorlijk aan het niet in de doofpot stoppen van een ernstige veiligheidsmisser? | |
Merode32 | maandag 9 mei 2016 @ 16:48 |
De directie en de afdeling persvoorlichting/communicatie gaan daarover, hij speelt nu voor ordinaire klokkenluider. | |
DriekOplopers | maandag 9 mei 2016 @ 17:21 |
Ik had niet bepaald de jongste bediende aan de telefoon, zullen we maar zeggen. | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 18:30 |
Wat is er trouwens aan de hand de laatste tijd met die sprinters Apeldoorn - Enschede? zo'n beetje driekwart van de gevallen moet ik vanuit Zutphen een paar minuten voor de rooie omdat die neuksprinter weer eens te laat is en voorlangs "moet" kruisen. | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 20:02 |
Die wachten op IC's uit het westen | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 20:05 |
Keek je in de spiegel? | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 20:18 |
Godverdomme b2py, jij zou beter moeten weten. Zoiets zeg je toch niet tegen die arme man? Bah, jij bent er overduidelijk eentje van de psychosociale wrakkencentrale. | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 20:20 |
![]() | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 20:21 |
| |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 20:21 |
Wat een onzin. De IC naar Zwolle moet wel op tijd in Olst zijn anders ligt de punctualiteit voor de rest van de dag op zn reet. Sprintertje staat in Rijssen toch vaak 12 minuten aan de kant. | |
_JdM_ | maandag 9 mei 2016 @ 20:23 |
Tegenwoordig niet meer. In Enschede Kennispark 9 minuten, eens per 2 uur. | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 20:34 |
ook goed ![]() ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 9 mei 2016 @ 20:37 |
Geerdijk, wat is dat? | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:02 |
Je doet net alsof dit iets raars is terwijl dit heel normaal is? Zo'n ding gaat 30 tot 50 jaar mee, vertel mij eens hoe het wel moet dan? Windows Update aanzetten en upgraden terwijl het in principe een gesloten systeem is? Linux gebruiken en dan nog harder worden uitgelachen door de Linux community dan dat je nu wordt omdat je met kernel versie 2.2 werkt? Zoiets? | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:03 |
Was het niet iets met 46 dagen ofzo? | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 21:08 |
Nee, echt wel eerder. Misschien 3 dagen of 4, maar geen week ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:09 |
Hehehe, dit was de bug waar ik het over had ![]() | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 21:24 |
Ik heb een Crucial SSD waarvan ik de firmware moest updaten omdat ie na zoveel gebruiksuren standaard de hele boel ophing (je had na opstarten een uur voor het toepassen van die update). | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:27 |
Sandforce controller zeker. | |
dennistd | maandag 9 mei 2016 @ 21:28 |
Dat het Windows 95 is vind ik op zich niet zo vreemd, wel dat zo'n embedded systeem ook gewoon in veilige modus terecht kan komen. Logischer zou zijn dat ie zichzelf dan herstart, en als het weer misgaat een custom foutmelding tonen: 'Neem contact op met NedTrain'. | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 21:29 |
Weet ik nietl. Crucial M4 geloof ik, inmiddels vijf jaar oud oid? | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:31 |
Yep, SandForce. Je bent een van de laatste der Mohikanen aangezien die na 2 a 3 jaar bij bosjes begonnen te overlijden. | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:31 |
Fair enough. Maar dat ligt toch echt bij de mensen die het OS inrichten en op deze manier lijkt het net alsof Microsoft 'weer' iets verkeerds gedaan zou hebben. | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 21:32 |
Ohw. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 9 mei 2016 @ 21:34 |
Misschien is het dan nog wel handiger om DOS te gebruiken. Waarom zou je eigenlijk überhaupt een heel Windows-pakket installeren op een boordcomputer? | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 21:34 |
Omdat je dan USB kunt gebruiken in je trein? | |
#ANONIEM | maandag 9 mei 2016 @ 21:36 |
En wat moet een trein met USB? | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 21:37 |
Weet ik veel, de Railpocket opladen? Er zijn vast redenen om Windows te verkiezen boven DOS. | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:38 |
Vanwege de architectuur. DOS is native 8 bit en het kan redelijk makkelijk in 16-bit mode omgetoverd worden maar 32-bit pre-emptive multi-tasking is teveel gevraagd. Als één proces vastloopt is er geen CTRL-ALT-DEL om een proces af te sluiten maar alleen om álles te rebooten. Windows 95 was niet mijn keuze geweest destijds maar ik denk wel een logische. Ik vermoed dat de software die erop draait meer regels code heeft dan een auto, die er al ruim 2x zoveel heeft als Windows 10, en het is al een zeer kostbaar grapje om dat over te hevelen naar een ander OS, laat staan een ander platform. Toch was ik eerder voor Windows 2000 gegaan misschien. | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:38 |
Sensoren uitlezen. Het is een betere/veiligere/betrouwbaardere methode dan dingen als RS232 en parallelle poorten, er zitten echter wel voorwaarden aan de ondersteuning vanuit het besturingssysteem. | |
#ANONIEM | maandag 9 mei 2016 @ 21:43 |
Ok, ik onderschat duidelijk de complexiteit van de software in moderne voertuigen. Maar sjonge jonge, hoe krijg je dat dan nog veilig en bug-vrij? Bij een programma van 500kb kun je nog het geheel en de interactie tussen alle componenten overzien, maar bij 500mb? | |
James1988 | maandag 9 mei 2016 @ 21:45 |
Tegenwoordig heeft Microsoft een aparte versie voor dit soort toepassingen, namelijk Windows Embedded. Toen de VIRMs werden gebouwd bestond dat misschien nog niet? | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:46 |
Jawel. En dat is volgens mij ook deze versie. Ik denk Windows NT4 CE. | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:48 |
Bugvrij is onmogelijk. In principe maken computers geen fouten, ze doen precies wat ze opgedragen wordt, en mensen dragen ze die dingen op. Er kan wel een ontwerpfout in een chip zitten waardoor je onverwachte resultaten krijgt, maar die zijn alsnog door mensen ontworpen. 500MB is ook geen probleem, maar de broncode voor Windows bestaat uit enkele 100'en GB's. Ga dat maar eens nalezen met zijn allen in ongeveer 20 verschillende talen ook nog.... | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:51 |
Voor iemand die er zijn geld mee verdient ben ik helemaal niet zo'n grote fan van automatisering over het algemeen. En de gedachte erachter vind ik allemaal fantastisch, maar ik zou het liever in een post-schaarste wereld zien, als er geen enge mensen heel veel materialistisch belang uit kunnen halen om de boel te manipuleren. | |
#ANONIEM | maandag 9 mei 2016 @ 21:53 |
Of wat dacht je van de heartbleed-bug. Of dat probleem laatst met iemand die iets uit NPM had verwijderd en daarmee het halve internet platlegde. Men bouwt voort op bestaande componenten, maar uiteindelijk heb je zoveel lagen aan componenten op elkaar gestapeld dat het overzicht zoek raakt en niemand meer doorheeft dat één cruciaal (maar diep weggestopt) onderdeel eigenlijk buggy is en voor het laatst twee jaar geleden door een zolderkamer-hobbyist is aangeraakt. Veiligheidskritische software kan je toch eigenlijk niet op die manier bouwen. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2016 21:54:17 ] | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 21:57 |
Exact. Nou zijn alle door jou aangehaalde voorbeelden gelukkig niet van het soort die dit soort veiligheidssystemen kunnen beïnvloeden. Maar wat wel een enge ontwikkeling is, is dat er steeds meer netwerken aan elkaar gekoppeld worden. Zo ben ik ook een ontzettend grote voorstander van slimme meters, en ik vertrouw electriciteitsmaatschappijen ook wel, maar ik vertrouw de black hats op het grote boze internet niet. Dus ik weiger het ding en blijf ouderwets mijn meterstand doorgeven. | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 22:01 |
Wij hebben er wel eentje. Ik zit nog te dubben over het gebruik van de P1-poort. | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 22:03 |
Okay, dat was dus mijn stokpaardje, hallo ik ben deadlock en ik ben een gesjeesde ICT'er die allround specialist is ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 22:05 |
Hallo ik ben Fles, ICT-er tegen wil en dank, en ik kan van alles niks ![]() #howmuchbetter | |
Duvel | maandag 9 mei 2016 @ 22:06 |
Hallo ik ben afgestudeerd elektrotechneut en mijn ambities zijn nog groter dan mijn fok-piemel. | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 22:07 |
Ik vind 1cm fok-piemel niet bijzonder groot ![]() | |
James1988 | maandag 9 mei 2016 @ 22:11 |
Hallo ik ben een duurbetaalde consultant. | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 22:12 |
Zo eentje die mijn managers vertelt dat het een goed idee is om product X aan te schaffen omdat ze rechtsbovenaan in het Gartner Magic Quadrant staan? ![]() | |
James1988 | maandag 9 mei 2016 @ 22:14 |
Dat zijn mijn collega's. Ik kom vervolgens langs om de daadwerkelijke implementatie te doen. (En te vloeken op dat kutproduct. Hallo Sharepoint.) | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 22:15 |
Ah, SharePointless implementatiespecialist ![]() Mja, in de praktijk kost het zoveel meer tijd dan een file share met locking. Maar ach, wat de baas wil eah. Jij wil Azure; niet klagen over snelheid of support dan. | |
Prins_Pils | maandag 9 mei 2016 @ 22:17 |
Hallo, ik ben PriPi en ik heb geen flauw idee waar de vorige 50 posts over gingen ![]() | |
MTL | maandag 9 mei 2016 @ 22:26 |
Ik heb daar nooit mee gewerkt, maar heeft die ook een Windows 95 of 98 (een van die twee, weet niet zeker welke) opstartlogo? Die staat namelijk in beeld als je het spul opnieuw opstart ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 9 mei 2016 @ 22:29 |
Nee, dat zou die niet moeten hebben. Maar Windows NT4.0 is lastig met hardware, waarbij Windows 95 en 98 heel erg makkelijk met hardware ziijn. En bizar goedkoop trouwens, en er zijn ook uitgeklede kiosk/embedded versies van. | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 22:30 |
Ik heb er vooral last van dat andere mensen vinden dat ik ambities moet hebben. | |
Dr_Flash | maandag 9 mei 2016 @ 22:38 |
Ik heb vorige week nog Beaufort geupgrade. Een geweldig personeelspakket uit het jaar nul. Eindgebruikers hebben slechts schrijfrechten nodig op een tiental subfolders van Program Files op de server. HOE KUT DENK JE DAT JE PAKKET DAN WEL IS? ![]() | |
dennistd | maandag 9 mei 2016 @ 22:39 |
Hoi, ik ben een niet-afgemaakte hbo-ict'er en ben nu buschauffeur ![]() Van een bus uit 2013 die op Windows XP draait. Wel de embedded versie en alleen de boordcomputer (die niets de besturing van de bus te maken heeft gelukkig ![]() | |
b2py | maandag 9 mei 2016 @ 22:41 |
Vol. |