ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
En wat zou het alternatief volgens jullie moeten zijn?
Nederlanders willen voor de huidige tarieven niet treingebonden reizen. Wat dat betreft valt zoiets als het concept Thalys of Eurostar af.
Even het concept daargelaten, maar materieel specifiek: Extra Thalys-treinen of budget Thalys? Niet mogelijk, te weinig treinen (zie antwoord op Locov advies van NS). ICE? DB heeft zelf al chronisch tekort aan die dingen omdat ze vaak last hebben van storingen, laat staan dat ze zomaar een uursdienst Brussel en een halfuurs- respectievelijk kwartiersdienst van Amsterdam naar Breda en Rotterdam kunnen beginnen. Daarnaast moeten nieuwe treinen voldoen aan de nieuwe instapeisen (gelijkvloerse instap) en aan de nieuwste veiligheidsnormen. Thalys voldoet daar niet aan. ICE3 ook niet. Velaro D ook niet (geen gelijkvloerse instap). Dus welke mogelijkheden blijven dan over? Geheel nieuw materieel bestellen? Zijn er hogesnelheidstreinen die daadwerkelijk aan die eisen voldoen? Volgens mij niet, maar ik kan mij uiteraard vergissen. Dan een categorie lager kijken (voor bewezen materieel) in de categorie tot 250 km/u. Volgens mij heb je ook daar maar een paar treinen die daaraan voldoen (Alstom Pendolino? Iemand enig idee of dat ding aan de eisen voor het instappen voldoet?) of tot 230 (Railjet, voldoet niet aan botsnormen en instapeisen). Dan 200 km/u, maar daar is NS nu al mee bezig in de aanbesteding.
Dus wat zijn nu werkelijk de opties als je binnen korte tijd een goed product neer zou willen zetten, dat voldoet aan alle eisen, zonder dat je daarbij de tarieven moet verhogen of aan moet passen voor specifiek de HSL?
Binnen de huidige concessie ga je niks anders meer van de grond krijgen dan waar hetzelfde kabinet (enkel een andere stas) in 2013 mee akkoord is gegaan. De doorlooptijd is gewoon te lang om dat nog van de grond te krijgen.
Daarnaast: het kabinet gaat niet zelf kijken, maar vraagt NS om te kijken? Dat is als een slager die z'n eigen vlees, afkomstig van 100% authentieke plofkip, mag keuren en verkopen als de beste kip die er te krijgen is.
Op vrijdag 29 april 2016 13:18 schreef James1988 het volgende: Binnen de huidige concessie ga je niks anders meer van de grond krijgen dan waar hetzelfde kabinet (enkel een andere stas) in 2013 mee akkoord is gegaan. De doorlooptijd is gewoon te lang om dat nog van de grond te krijgen.
Daarnaast: het kabinet gaat niet zelf kijken, maar vraagt NS om te kijken? Dat is als een slager die z'n eigen vlees, afkomstig van 100% authentieke plofkip, mag keuren en verkopen als de beste kip die er te krijgen is.
neem me niet kwalijk dat ik dit vraag, maar wat hebben plofkippen met treinen te maken?
Nederlanders willen voor de huidige tarieven niet treingebonden reizen. Wat dat betreft valt zoiets als het concept Thalys of Eurostar af.
Even het concept daargelaten, maar materieel specifiek:
Is het kiezen van het juiste concept niet veel belangrijker? De keuze van het materieel zou daar uit voort moeten komen.
NS pakt het wat dat betreft precies verkeerd om aan: men kijkt welk materieel beschikbaar is (of op termijn beschikbaar komt) en bedenkt wat ze daarmee kunnen rijden.
Eigenlijk toch een beetje 'het gekrompen treinen topic' hoor - sinds de metro van de RET van Rotterdam tot in Den Haag rijdt maak ik persoonlijk in ieder geval veel minder gebruik van de trein. Ook zie ik (ja, ouder hé) DE NS als DE TREIN, dus als die concurrentie krijgt is het logisch gevolg toch krimp?
Het blijft HIER (Nederland) toch raar dat de NS / Prorail 1.) uit elkaar getrokken is (met ieder een eigen directie en zo; efficiënt is anders, zowel organisatorisch als economisch) 2.) 100 % staatseigendom is (dus geen echt bedrijf) 3.) 100 % staatseigendom is maar in Ierland belasting betaalt (ja, dan is er meer winst na belastingen, maar de eigenaar is de staat dus die staat nu toe dat haar eigen bedrijf geld weggeeft aan Ierland, wat de staat dus dan weer te kort komt) 4.) een bedrijf is maar niet zelf alles doet en regelt - de 'spoorwegpolitie' valt niet onder de NS! 5.) de overheid GIGANTISCHE bedragen in het spoor investeert en vervolgens licenties verleent om de vruchten van die investeringen te laten plukken - had de NS niet gewoon zélf de HSL moeten financieren en zo? Of had een concurrent dat niet kunnen doen (dan hadden we nu wellicht hier TGV's gehad of ICE's), zonder geld van de staat?
De positie van de Nederlandse staat, met haar verschillende petten, de positie van NS / ProRail enzovoorts maakt van het Nederlands spoor een raar zooitje. Het is dan niet echt meer vreemd te noemen als er rare dingen gebeuren ..... zoals bij de OV aanbesteding in Limburg. Het is dan ook niet raar dat er hele foute dingen gebeuren, zoals het HSL debacle; uiteindelijk kán het met de NS haast niet misgaan, aangezien de aandeelhouder de NS altijd overeind zal houden. De rekening wordt dus niet bij het bedrijf neergelegd (OKEE, de staat heeft de ProRail directie weggestuurd, ja) maar direct of indirect bij de staat. En daarmee dus bij ons.
Ns en profail kun je nooit meer samenvoegen, het zou ondenkbaar zijn dat een arriva straks treinpaden moet gaan aanvragen bij haar cocnurrent, dat ze straks voor een rood sein staat die bediendt wordt door haar concurrent, dat haar concurrent bepaalt wanneer er werkzaamheden zijn.....
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Ouch. Vol met mooie verhalen over 2006, maar zelfs in 2016 is er eigenlijk nog geen reet van terechtgekomen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Kan het niet meer dan mee eens zijn, met de notitie dat ik wel het idee heb (maar kan niet staven omdat ik maar drie paginas kan zien) dat er wel degelijk delen van het plan ten uitvoer zijn gebracht.
Kan het niet meer dan mee eens zijn, met de notitie dat ik wel het idee heb (maar kan niet staven omdat ik maar drie paginas kan zien) dat er wel degelijk delen van het plan ten uitvoer zijn gebracht.
Ouch. Vol met mooie verhalen over 2006, maar zelfs in 2016 is er eigenlijk nog geen reet van terechtgekomen.
Dit voorstel is door Netelenbos (of in elk geval het kabinet waar Netelenbos deel van uitmaakte) afgewezen, waarna men ervoor heeft gekozen het vervoer op de HSL openbaar aan te besteden. Als het voorstel van NS was geaccepteerd, had je nu waarschijnlijk echt iets gehad dat leek op het ICmax plan.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
Op vrijdag 29 april 2016 13:18 schreef James1988 het volgende: Binnen de huidige concessie ga je niks anders meer van de grond krijgen dan waar hetzelfde kabinet (enkel een andere stas) in 2013 mee akkoord is gegaan. De doorlooptijd is gewoon te lang om dat nog van de grond te krijgen.
Daarnaast: het kabinet gaat niet zelf kijken, maar vraagt NS om te kijken? Dat is als een slager die z'n eigen vlees, afkomstig van 100% authentieke plofkip, mag keuren en verkopen als de beste kip die er te krijgen is.
16 april 2016 11:30 uur: De rondzingende plannen van het Kabinet om ProRail rechtstreeks onder te brengen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn een totale miskenning van wat er werkelijk mis is op het Nederlandse spoor: een keer op keer ongestraft falende NS, in stand gehouden door zeer slecht beleid van de PvdA-staatssecretarissen van IenM. Voor Beter OV-voorman Rikus Spithorst noemt de kabinetsplannen “bezopen”.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
Het laatste bod dat de overheid heeft gehad waar de reiziger wel aan de betere hand was geweest in ieder geval.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
Ik zie het niet als de hand overspelen. Ze hebben in elk geval niet goed aangevoeld hoe de wind stond en dat is jammer. Het kabinet daarentegen had helemaal geen interesse in een goed verhaal voor de reiziger, en wilde alleen maar geld zien. Die wisselwerking tussen politiek en NS heeft geleid tot de bende waarmee we nu nog steeds zitten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 29 april 2016 12:37 schreef b2py het volgende: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat er geen ander alternatief kan komen."
Beetje onzinnige uitspraak. "alternatief" is een "optie 2". Nogal brutaal om sowieso een mening te hebben dan, als club die nog niet eens een "optie 1" weet te regelen.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Los van dat ik het in de basis met je eens ben, dat weet je nooit zeker natuurlijk. Die ICmax treinen hadden net zo goed bij Ansaldo besteld kunnen worden natuurlijk.
Zo hoef je in elk geval niet te reageren op gefundeerde kritiek, natuurlijk.
Gefundeerde kritiek. Gefundeerde. De eerste opmerking die ik zag: "Je bent zelf bezopen." Echt. Gefundeerde kritiek. Tuurlijk.
Een deel van de mensen hier is in staat tot een serieuze discussie. Die mensen worden helaas overschreeuwd door de vertegenwoordigers van de psychosociale wrakkencentrale.
Wanneer iemand iets te berde brengt waar ik namens mijn club voordeel uit kan halen, zal ik daar kennis van nemen. Aan mensen die amper verder komen dan "Rikus/Driek is een mongool" wil ik geen tijd verspillen. Echt niet.
[ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 29-04-2016 15:15:36 ]
Los van dat ik het in de basis met je eens ben, dat weet je nooit zeker natuurlijk. Die ICmax treinen hadden net zo goed bij Ansaldo besteld kunnen worden natuurlijk.
Gefundeerde kritiek. Gefundeerde. De eerste opmerking die ik zag: "Je bent zelf bezopen." Echt. Gefundeerde kritiek. Tuurlijk.
Een deel van de mensen hier is in staat tot een serieuze discussie. Die mensen worden helaas overschreeuwd door de vertegenwoordigers van de psychosociale wrakkencentrale.
Wanneer iemand iets te berde brengt waar ik namens mijn club voordeel uit kan halen, zal ik daar kennis van nemen. Aan mensen die amper verder komen dan "Rikus/Driek is een mongool" wil ik geen tijd verspillen. Echt niet.
Ik beweer ook zeker niet dat ik gefundeerde kritiek lever! Die tijd heb ik gehad, dat is als discussiëren met een betonnen muur, daar ben ik mee gestopt. Maar hier iets poneren en vervolgens snel wegrennen heeft vooral iets weg van een potje belletje trekken. Dat niveau maak ik verder geen woorden meer aan vuil.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 29 april 2016 15:17 schreef Dr_Flash het volgende: "Ja nee, ideaal was de Holocaust misschien niet, maar je weet nooit of het anders misschien niet NOG slechter gegaan was! "
Alsjeblieft, 2 uur Godwin-shortcut en een hoop modwerk bespaard Treintjes maar weer
Room with a view en zon!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik beweer ook zeker niet dat ik gefundeerde kritiek lever! Die tijd heb ik gehad, dat is als discussiëren met een betonnen muur, daar ben ik mee gestopt. Maar hier iets poneren en vervolgens snel wegrennen heeft vooral iets weg van een potje belletje trekken. Dat niveau maak ik verder geen woorden meer aan vuil.
En er is ook geen hond die op die bezopen uitspattingen van vbov zit te wachten. Waarom vbov kabinetsplannen wel bezopen mag noemen zonder enig argument maakt het extra grappig.
Oh jee, er kost iets geld Nee dan smeer lekker al onze "gewaardeerde" geldbomen een half uur aan de broek, want hey fuckit yolo
Waar op Amsterdam centraal en schiphol zie jij mogelijkheden tot het bouwen van nieuwe sporen of het wijzigen van de huidige sporen zodat ze een paar uur per dag of misschien wel de hele dag niet beschikbaar zijn voor de rest van de dienstuitvoering dan?
Op vrijdag 29 april 2016 16:05 schreef Dr_Flash het volgende: Kom kom, waar een wil is, is een weg. We kunnen ook hele tunnelbakken onder het IJ door schuiven
Het kan ook zeker wel maar tegen welke prijs? Ik heb liever extra sporen voor algemeen gebruik. Engeland moet bij schengen of ze doen de controle bij de grens ofzo.
Waar op Amsterdam centraal en schiphol zie jij mogelijkheden tot het bouwen van nieuwe sporen of het wijzigen van de huidige sporen zodat ze een paar uur per dag of misschien wel de hele dag niet beschikbaar zijn voor de rest van de dienstuitvoering dan?
Gedeelte van de ijhal in combi met het laatste zijperron(nummer even kwijt)
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Het kan ook zeker wel maar tegen welke prijs? Ik heb liever extra sporen voor algemeen gebruik. Engeland moet bij schengen of ze doen de controle bij de grens ofzo.
Er zijn twee problemen: 1) De veiligheidseisen die aan de Kanaaltunnel worden gesteld. Eurotunnel wil dat reizigers worden gecontroleerd, bijvoorbeeld om te voorkomen dat een IS de boel opblaast. 2) De Britse overheid die wil dat reizigers worden gecontroleerd nog voor ze Brits grondgebied betreden. Zodra een vluchteling eenmaal op Brits grondgebied is kan hij asiel aanvragen, tenslotte.
Er is wel eens iemand geweest die door de controles was geglipt (via de Lille loophole?) en die, eenmaal op Brits grondgebied, de noodontgrendeling heeft gebruikt om een deur te openen om er daarna uit te springen. Dat deed hij terwijl de trein nog 300 reed.
Er zijn twee problemen: 1) De veiligheidseisen die aan de Kanaaltunnel worden gesteld. Eurotunnel wil dat reizigers worden gecontroleerd, bijvoorbeeld om te voorkomen dat een IS de boel opblaast. 2) De Britse overheid die wil dat reizigers worden gecontroleerd nog voor ze Brits grondgebied betreden. Zodra een vluchteling eenmaal op Brits grondgebied is kan hij asiel aanvragen, tenslotte.
Er is wel eens iemand geweest die door de controles was geglipt (via de Lille loophole?) en die, eenmaal op Brits grondgebied, de noodontgrendeling heeft gebruikt om een deur te openen om er daarna uit te springen. Dat deed hij terwijl de trein nog 300 reed.
Ja dat is allemaal leuk en aardig maar heb ik niets mee te maken en die controles kosten meer dan ze opleveren.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
achteraf gezien blijkt het een heel realistisch plan te zijn geweest
Gefundeerde kritiek. Gefundeerde. De eerste opmerking die ik zag: "Je bent zelf bezopen." Echt. Gefundeerde kritiek. Tuurlijk.
Een deel van de mensen hier is in staat tot een serieuze discussie. Die mensen worden helaas overschreeuwd door de vertegenwoordigers van de psychosociale wrakkencentrale.
Wanneer iemand iets te berde brengt waar ik namens mijn club voordeel uit kan halen, zal ik daar kennis van nemen. Aan mensen die amper verder komen dan "Rikus/Driek is een mongool" wil ik geen tijd verspillen. Echt niet.
Dit is best een bizarre inderdaad:
quote:
in plaats van de NS, met zijn willens en wetens veroorzaakte gebrek aan treinen als grootste veroorzaker van de reizigersellende, nu eindelijk eens serieus aan te pakken, schoffeert het kabinet het kwetsbare ProRail.
Tegenovergestelde gebeurd nu eigenlijk. Er word gezegd hoe geweldig de NS bezig is om het gebrek aan zitplekken te corrigeren terwijl zij daar zelf zo'n bende van hebben gemaakt. Het is toch te achterlijk voor woorden dat de Plan V 'afgekeurd' werden en je dan de nieuwe treinen pas aan het eind van 2016 kan in gaan zetten. Is daar zo'n grote misrekening gemaakt qua aanschaf en termijn waarop de groei nodig was?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Maar goed, eigenlijk zegt Dijksma dus nu: Sorry Den Haag, maar die trein raak je toch weer kwijt. Gaat de Lage Landen Lijn nu toch weer van stal gehaald worden?
En er is ook geen hond die op die bezopen uitspattingen van vbov zit te wachten. Waarom vbov kabinetsplannen wel bezopen mag noemen zonder enig argument maakt het extra grappig.
Op vrijdag 29 april 2016 17:08 schreef James1988 het volgende: Maar goed, eigenlijk zegt Dijksma dus nu: Sorry Den Haag, maar die trein raak je toch weer kwijt. Gaat de Lage Landen Lijn nu toch weer van stal gehaald worden?
Doe maar, de Benelux is toch een farce en saneren die handel
Het nadeel van 4 keer per dag is wel dat je echt waardeloze treinpaden krijgt
Op vrijdag 29 april 2016 17:17 schreef James1988 het volgende: Wat een gezwets van Dijksma zeg. Ik hoor allerlei pogingen om NS op de HSL te houden, en amper iets concreets.
Als NS het niet kan moeten ze maar proberen om samen te werken met een buitenlandse partij die het wel kan, als ze daar zin in hebben?
Nogmaals wie zou dat moeten doen?
Veel spoorwegonderneming rond ons zijn bezig om zich weer te concentreren op intern vervoer of om schulden weg te werken.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Dijksma heeft gelijk dat een aanbesteding niet van vandaag op morgen geregeld is en dat een nieuwe vervoerder tijd nodig heeft om z'n zaakjes op orde te krijgen, maar als je geen concrete stappen durft te ondernemen kom je geen steek verder.
Het is net iets als leren fietsen. Je begint met niet kunnen fietsen, dan rij je op een gegeven moment met zijwieltjes en er is een moment waarop die zijwieltjes eraf gaan. Wat ik Dijksma hoor vertellen is dat ze het weghalen van die zijwieltjes keer op keer uitstelt... misschien om het uiteindelijk nooit te hoeven doen?
quote:
Veel spoorwegonderneming rond ons zijn bezig om zich weer te concentreren op intern vervoer of om schulden weg te werken.
DB en SNCF zijn volop actief in het buitenland, Britse partijen (zoals Go-Ahead en National Express) kijken ook regelmatig naar het buitenland en zelfs ÖBB is van plan om het aanbod in het buitenland te versterken.
Tegenovergestelde gebeurd nu eigenlijk. Er word gezegd hoe geweldig de NS bezig is om het gebrek aan zitplekken te corrigeren terwijl zij daar zelf zo'n bende van hebben gemaakt. Het is toch te achterlijk voor woorden dat de Plan V 'afgekeurd' werden en je dan de nieuwe treinen pas aan het eind van 2016 kan in gaan zetten. Is daar zo'n grote misrekening gemaakt qua aanschaf en termijn waarop de groei nodig was?
OV-studentenkaart voor MBO'ers. Al tig keer besproken.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dijksma heeft gelijk dat een aanbesteding niet van vandaag op morgen geregeld is en dat een nieuwe vervoerder tijd nodig heeft om z'n zaakjes op orde te krijgen, maar als je geen concrete stappen durft te ondernemen kom je geen steek verder.
Het is net iets als leren fietsen. Je begint met niet kunnen fietsen, dan rij je op een gegeven moment met zijwieltjes en er is een moment waarop die zijwieltjes eraf gaan. Wat ik Dijksma hoor vertellen is dat ze het weghalen van die zijwieltjes keer op keer uitstelt... misschien om het uiteindelijk nooit te hoeven doen?
[..]
DB en SNCF zijn volop actief in het buitenland, Britse partijen (zoals Go-Ahead en National Express) kijken ook regelmatig naar het buitenland en zelfs ÖBB is van plan om het aanbod in het buitenland te versterken.
Ik ben het zeer met je eens dat een frisse wind nieuw leven kan brengen.
DB heeft aan het parlement belooft om zich meer op het binnenland te richten en haar buitenlandse activiteiten af te bouwen(ice bijvoorbeeld natuurlijk niet) een van dd maatregelen die ze bijvoorbeeld genomen hebben is om arriva weer los te koppelen en in de etalage te zetten.
SNCF heeft genoeg binnenlandse problemen naast de financiele problemen, dasrnaast is volgens mij de buitenlandse expansie vrijwel tot stilstand gekomen de laatste jaren(correct me if i wrong)
Arriva zal de hulp van DB nodig hebben en eist een stuk HRN ter compensatie.
OBB hebben die ervaring met echte hst? En het uitbaten daarvan? De railjet is een goed concept maar in wezen een opgevoerde ic.
De engelse partijen hebb ik geen zicht op.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Op vrijdag 29 april 2016 17:29 schreef James1988 het volgende: Dat Dijksma van ProRail een publieke organisatie wil maken is wel logisch als je het mij vraagt.
Ik snap dat ze die organisatie opp minder afstand van haar wil hebben, maar dan kom je ook aan de positie van Eringa die hard bezig is om ProRail te veranderen. Dat gaat niet van vandaag op morgen, want hij heeft nog wel een paar jaar nodig om het voor elkaar te krijgen.
Ik ben het zeer met je eens dat een frisse wind nieuw leven kan brengen.
DB heeft aan het parlement belooft om zich meer op het binnenland te richten en haar buitenlandse activiteiten af te bouwen(ice bijvoorbeeld natuurlijk niet) een van dd maatregelen die ze bijvoorbeeld genomen hebben is om arriva weer los te koppelen en in de etalage te zetten.
SNCF heeft genoeg binnenlandse problemen naast de financiele problemen, dasrnaast is volgens mij de buitenlandse expansie vrijwel tot stilstand gekomen de laatste jaren(correct me if i wrong)
Arriva zal de hulp van DB nodig hebben en eist een stuk HRN ter compensatie.
OBB hebben die ervaring met echte hst? En het uitbaten daarvan? De railjet is een goed concept maar in wezen een opgevoerde ic.
De engelse partijen hebb ik geen zicht op.
NS heeft ook zat problemen in eigen land maar gaat met Abellio vrolijk verder, wat is je punt?
NS heeft ook zat problemen in eigen land maar gaat met Abellio vrolijk verder, wat is je punt?
Mijn punt is dat zowel de geroemde DB als SNCF zich veel meer zijn gaan richten op het binnenland, en hun buitenlandse uitbreiding in de koelkast hebben gezet of zelfs deels in de etalage.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Ik ben het zeer met je eens dat een frisse wind nieuw leven kan brengen.
DB heeft aan het parlement belooft om zich meer op het binnenland te richten en haar buitenlandse activiteiten af te bouwen(ice bijvoorbeeld natuurlijk niet) een van dd maatregelen die ze bijvoorbeeld genomen hebben is om arriva weer los te koppelen en in de etalage te zetten.
DB heeft een aantal grote problemen, waaronder een slechte financiële situatie, achterblijvend goederenvervoer, haperende infrastructuur en klanten die massaal overstappen op goedkopere bussen.
Men heeft stappen genomen om het tij te keren, maar dat kost tijd. Om die dingen te financieren is er inderdaad sprake geweest van een gedeeltelijke privatisering van DB Schenker en Arriva, maar dit zou slechts gaan over zo'n 30% van de aandelen. Uiteindelijk is de Duitse staat hiervoor gaan liggen.
quote:
SNCF heeft genoeg binnenlandse problemen naast de financiele problemen, dasrnaast is volgens mij de buitenlandse expansie vrijwel tot stilstand gekomen de laatste jaren(correct me if i wrong)
Keolis (o.a. Syntus en Govia) haalt genoeg binnen hoor
quote:
OBB hebben die ervaring met echte hst? En het uitbaten daarvan? De railjet is een goed concept maar in wezen een opgevoerde ic.
ÖBB heeft niet echt ervaring met 'very high speed trains' (het TGV-segment) omdat ze simpelweg geen lijnen hebben waar 300+ km/u gereden kan worden. De snelste lijnen in Oostenrijk zijn ontworpen voor 250 km/u, Railjet en ICE rijden daar 230.
Maar: snelheid is maar één aspect van het vermarkten van een trein. De Britse hogesnelheidstreinen rijden 'slechts' 200 km/u, en toch weten ze die treinen vol te krijgen. Bij het in de markt zetten van een trein is het belangrijk om te kijken wat je belangrijkste concurrent is op dezelfde verbinding, en dáár moet je je marktmodel op afstemmen.
Toen de eerste TGV ging rijden tussen Parijs en Lyon was dat een markt die werd gedomineerd door het vliegtuig. Vliegtuigen kennen we vanwege een reserveringsplicht, dynamische pricing, enzovoorts. SNCF heeft daar goed naar gekeken en het model nagemaakt.
In Oostenrijk, om maar even terug te komen op de ÖBB, speelt de auto een grote rol. Door het prijsmodel daarop aan te passen (geen reserveringsplicht, minder prijselasticiteit) is de trein juist een grote concurrent voor een auto.
Tussen Amsterdam en Brussel werd de Fyra in de markt gezet als een concurrent voor het vliegtuig, dat was aan alles te merken. Maar wie vliegt er nou van Schiphol naar Zaventem?
quote:
De engelse partijen hebb ik geen zicht op.
Go-Ahead heeft onlangs een concessie gewonnen, National Express rijdt er al een paar en gaat binnenkort ook een paar RRX-lijnen in NRW rijden.
Mijn punt is dat zowel de geroemde DB als SNCF zich veel meer zijn gaan richten op het binnenland, en hun buitenlandse uitbreiding in de koelkast hebben gezet of zelfs deels in de etalage.
Het voordeel voor DB & SNCF is dat hun thuismarkt een flink stuk groter is waardoor ze slagvaardiger zijn, die schaalvergroting mis je bij NS
Zover ik weet heeft DB belooft om voorlopig geen grote uitbreidingen meer te doen in het buitenland, maar dat zien we vanzelf wel.
We moeten natuurlijk niet vergeten dat een nieuwe vervoerder geen nieuwe markt opent, geen monopolie heeft en moet opboksen tegen thalys en voor een klein gedeelte eurostar, dat maakt dat een investering riscovoller is.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Op vrijdag 29 april 2016 17:55 schreef b2py het volgende: Wat zou de reden zijn dat NS in de drukste periode van het jaar de hoogste klantoordelen krijgt?
200 - 600 mio steken NS/Amsterdam/I&M in de ontwikkeling van Schiphol. Wat er precies gaat gebeuren vertelt het artikel helaas niet: http://www.parool.nl/4291999/
Maar: snelheid is maar één aspect van het vermarkten van een trein. De Britse hogesnelheidstreinen rijden 'slechts' 200 km/u, en toch weten ze die treinen vol te krijgen. Bij het in de markt zetten van een trein is het belangrijk om te kijken wat je belangrijkste concurrent is op dezelfde verbinding, en dáár moet je je marktmodel op afstemmen.
Toen de eerste TGV ging rijden tussen Parijs en Lyon was dat een markt die werd gedomineerd door het vliegtuig. Vliegtuigen kennen we vanwege een reserveringsplicht, dynamische pricing, enzovoorts. SNCF heeft daar goed naar gekeken en het model nagemaakt.
In Oostenrijk, om maar even terug te komen op de ÖBB, speelt de auto een grote rol. Door het prijsmodel daarop aan te passen (geen reserveringsplicht, minder prijselasticiteit) is de trein juist een grote concurrent voor een auto.
Tussen Amsterdam en Brussel werd de Fyra in de markt gezet als een concurrent voor het vliegtuig, dat was aan alles te merken. Maar wie vliegt er nou van Schiphol naar Zaventem?