ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
En wat zou het alternatief volgens jullie moeten zijn?
Nederlanders willen voor de huidige tarieven niet treingebonden reizen. Wat dat betreft valt zoiets als het concept Thalys of Eurostar af.
Even het concept daargelaten, maar materieel specifiek: Extra Thalys-treinen of budget Thalys? Niet mogelijk, te weinig treinen (zie antwoord op Locov advies van NS). ICE? DB heeft zelf al chronisch tekort aan die dingen omdat ze vaak last hebben van storingen, laat staan dat ze zomaar een uursdienst Brussel en een halfuurs- respectievelijk kwartiersdienst van Amsterdam naar Breda en Rotterdam kunnen beginnen. Daarnaast moeten nieuwe treinen voldoen aan de nieuwe instapeisen (gelijkvloerse instap) en aan de nieuwste veiligheidsnormen. Thalys voldoet daar niet aan. ICE3 ook niet. Velaro D ook niet (geen gelijkvloerse instap). Dus welke mogelijkheden blijven dan over? Geheel nieuw materieel bestellen? Zijn er hogesnelheidstreinen die daadwerkelijk aan die eisen voldoen? Volgens mij niet, maar ik kan mij uiteraard vergissen. Dan een categorie lager kijken (voor bewezen materieel) in de categorie tot 250 km/u. Volgens mij heb je ook daar maar een paar treinen die daaraan voldoen (Alstom Pendolino? Iemand enig idee of dat ding aan de eisen voor het instappen voldoet?) of tot 230 (Railjet, voldoet niet aan botsnormen en instapeisen). Dan 200 km/u, maar daar is NS nu al mee bezig in de aanbesteding.
Dus wat zijn nu werkelijk de opties als je binnen korte tijd een goed product neer zou willen zetten, dat voldoet aan alle eisen, zonder dat je daarbij de tarieven moet verhogen of aan moet passen voor specifiek de HSL?
Binnen de huidige concessie ga je niks anders meer van de grond krijgen dan waar hetzelfde kabinet (enkel een andere stas) in 2013 mee akkoord is gegaan. De doorlooptijd is gewoon te lang om dat nog van de grond te krijgen.
Daarnaast: het kabinet gaat niet zelf kijken, maar vraagt NS om te kijken? Dat is als een slager die z'n eigen vlees, afkomstig van 100% authentieke plofkip, mag keuren en verkopen als de beste kip die er te krijgen is.
Op vrijdag 29 april 2016 13:18 schreef James1988 het volgende: Binnen de huidige concessie ga je niks anders meer van de grond krijgen dan waar hetzelfde kabinet (enkel een andere stas) in 2013 mee akkoord is gegaan. De doorlooptijd is gewoon te lang om dat nog van de grond te krijgen.
Daarnaast: het kabinet gaat niet zelf kijken, maar vraagt NS om te kijken? Dat is als een slager die z'n eigen vlees, afkomstig van 100% authentieke plofkip, mag keuren en verkopen als de beste kip die er te krijgen is.
neem me niet kwalijk dat ik dit vraag, maar wat hebben plofkippen met treinen te maken?
Nederlanders willen voor de huidige tarieven niet treingebonden reizen. Wat dat betreft valt zoiets als het concept Thalys of Eurostar af.
Even het concept daargelaten, maar materieel specifiek:
Is het kiezen van het juiste concept niet veel belangrijker? De keuze van het materieel zou daar uit voort moeten komen.
NS pakt het wat dat betreft precies verkeerd om aan: men kijkt welk materieel beschikbaar is (of op termijn beschikbaar komt) en bedenkt wat ze daarmee kunnen rijden.
Eigenlijk toch een beetje 'het gekrompen treinen topic' hoor - sinds de metro van de RET van Rotterdam tot in Den Haag rijdt maak ik persoonlijk in ieder geval veel minder gebruik van de trein. Ook zie ik (ja, ouder hé) DE NS als DE TREIN, dus als die concurrentie krijgt is het logisch gevolg toch krimp?
Het blijft HIER (Nederland) toch raar dat de NS / Prorail 1.) uit elkaar getrokken is (met ieder een eigen directie en zo; efficiënt is anders, zowel organisatorisch als economisch) 2.) 100 % staatseigendom is (dus geen echt bedrijf) 3.) 100 % staatseigendom is maar in Ierland belasting betaalt (ja, dan is er meer winst na belastingen, maar de eigenaar is de staat dus die staat nu toe dat haar eigen bedrijf geld weggeeft aan Ierland, wat de staat dus dan weer te kort komt) 4.) een bedrijf is maar niet zelf alles doet en regelt - de 'spoorwegpolitie' valt niet onder de NS! 5.) de overheid GIGANTISCHE bedragen in het spoor investeert en vervolgens licenties verleent om de vruchten van die investeringen te laten plukken - had de NS niet gewoon zélf de HSL moeten financieren en zo? Of had een concurrent dat niet kunnen doen (dan hadden we nu wellicht hier TGV's gehad of ICE's), zonder geld van de staat?
De positie van de Nederlandse staat, met haar verschillende petten, de positie van NS / ProRail enzovoorts maakt van het Nederlands spoor een raar zooitje. Het is dan niet echt meer vreemd te noemen als er rare dingen gebeuren ..... zoals bij de OV aanbesteding in Limburg. Het is dan ook niet raar dat er hele foute dingen gebeuren, zoals het HSL debacle; uiteindelijk kán het met de NS haast niet misgaan, aangezien de aandeelhouder de NS altijd overeind zal houden. De rekening wordt dus niet bij het bedrijf neergelegd (OKEE, de staat heeft de ProRail directie weggestuurd, ja) maar direct of indirect bij de staat. En daarmee dus bij ons.
Ns en profail kun je nooit meer samenvoegen, het zou ondenkbaar zijn dat een arriva straks treinpaden moet gaan aanvragen bij haar cocnurrent, dat ze straks voor een rood sein staat die bediendt wordt door haar concurrent, dat haar concurrent bepaalt wanneer er werkzaamheden zijn.....
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Ouch. Vol met mooie verhalen over 2006, maar zelfs in 2016 is er eigenlijk nog geen reet van terechtgekomen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Kan het niet meer dan mee eens zijn, met de notitie dat ik wel het idee heb (maar kan niet staven omdat ik maar drie paginas kan zien) dat er wel degelijk delen van het plan ten uitvoer zijn gebracht.
Kan het niet meer dan mee eens zijn, met de notitie dat ik wel het idee heb (maar kan niet staven omdat ik maar drie paginas kan zien) dat er wel degelijk delen van het plan ten uitvoer zijn gebracht.
Ouch. Vol met mooie verhalen over 2006, maar zelfs in 2016 is er eigenlijk nog geen reet van terechtgekomen.
Dit voorstel is door Netelenbos (of in elk geval het kabinet waar Netelenbos deel van uitmaakte) afgewezen, waarna men ervoor heeft gekozen het vervoer op de HSL openbaar aan te besteden. Als het voorstel van NS was geaccepteerd, had je nu waarschijnlijk echt iets gehad dat leek op het ICmax plan.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
Op vrijdag 29 april 2016 13:18 schreef James1988 het volgende: Binnen de huidige concessie ga je niks anders meer van de grond krijgen dan waar hetzelfde kabinet (enkel een andere stas) in 2013 mee akkoord is gegaan. De doorlooptijd is gewoon te lang om dat nog van de grond te krijgen.
Daarnaast: het kabinet gaat niet zelf kijken, maar vraagt NS om te kijken? Dat is als een slager die z'n eigen vlees, afkomstig van 100% authentieke plofkip, mag keuren en verkopen als de beste kip die er te krijgen is.
16 april 2016 11:30 uur: De rondzingende plannen van het Kabinet om ProRail rechtstreeks onder te brengen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn een totale miskenning van wat er werkelijk mis is op het Nederlandse spoor: een keer op keer ongestraft falende NS, in stand gehouden door zeer slecht beleid van de PvdA-staatssecretarissen van IenM. Voor Beter OV-voorman Rikus Spithorst noemt de kabinetsplannen “bezopen”.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
Het laatste bod dat de overheid heeft gehad waar de reiziger wel aan de betere hand was geweest in ieder geval.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
Ik zie het niet als de hand overspelen. Ze hebben in elk geval niet goed aangevoeld hoe de wind stond en dat is jammer. Het kabinet daarentegen had helemaal geen interesse in een goed verhaal voor de reiziger, en wilde alleen maar geld zien. Die wisselwerking tussen politiek en NS heeft geleid tot de bende waarmee we nu nog steeds zitten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 29 april 2016 12:37 schreef b2py het volgende: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat er geen ander alternatief kan komen."
Beetje onzinnige uitspraak. "alternatief" is een "optie 2". Nogal brutaal om sowieso een mening te hebben dan, als club die nog niet eens een "optie 1" weet te regelen.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Los van dat ik het in de basis met je eens ben, dat weet je nooit zeker natuurlijk. Die ICmax treinen hadden net zo goed bij Ansaldo besteld kunnen worden natuurlijk.
Zo hoef je in elk geval niet te reageren op gefundeerde kritiek, natuurlijk.
Gefundeerde kritiek. Gefundeerde. De eerste opmerking die ik zag: "Je bent zelf bezopen." Echt. Gefundeerde kritiek. Tuurlijk.
Een deel van de mensen hier is in staat tot een serieuze discussie. Die mensen worden helaas overschreeuwd door de vertegenwoordigers van de psychosociale wrakkencentrale.
Wanneer iemand iets te berde brengt waar ik namens mijn club voordeel uit kan halen, zal ik daar kennis van nemen. Aan mensen die amper verder komen dan "Rikus/Driek is een mongool" wil ik geen tijd verspillen. Echt niet.
[ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 29-04-2016 15:15:36 ]
Los van dat ik het in de basis met je eens ben, dat weet je nooit zeker natuurlijk. Die ICmax treinen hadden net zo goed bij Ansaldo besteld kunnen worden natuurlijk.
Gefundeerde kritiek. Gefundeerde. De eerste opmerking die ik zag: "Je bent zelf bezopen." Echt. Gefundeerde kritiek. Tuurlijk.
Een deel van de mensen hier is in staat tot een serieuze discussie. Die mensen worden helaas overschreeuwd door de vertegenwoordigers van de psychosociale wrakkencentrale.
Wanneer iemand iets te berde brengt waar ik namens mijn club voordeel uit kan halen, zal ik daar kennis van nemen. Aan mensen die amper verder komen dan "Rikus/Driek is een mongool" wil ik geen tijd verspillen. Echt niet.
Ik beweer ook zeker niet dat ik gefundeerde kritiek lever! Die tijd heb ik gehad, dat is als discussiëren met een betonnen muur, daar ben ik mee gestopt. Maar hier iets poneren en vervolgens snel wegrennen heeft vooral iets weg van een potje belletje trekken. Dat niveau maak ik verder geen woorden meer aan vuil.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 29 april 2016 15:17 schreef Dr_Flash het volgende: "Ja nee, ideaal was de Holocaust misschien niet, maar je weet nooit of het anders misschien niet NOG slechter gegaan was! "
Alsjeblieft, 2 uur Godwin-shortcut en een hoop modwerk bespaard Treintjes maar weer
Room with a view en zon!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik beweer ook zeker niet dat ik gefundeerde kritiek lever! Die tijd heb ik gehad, dat is als discussiëren met een betonnen muur, daar ben ik mee gestopt. Maar hier iets poneren en vervolgens snel wegrennen heeft vooral iets weg van een potje belletje trekken. Dat niveau maak ik verder geen woorden meer aan vuil.
En er is ook geen hond die op die bezopen uitspattingen van vbov zit te wachten. Waarom vbov kabinetsplannen wel bezopen mag noemen zonder enig argument maakt het extra grappig.
Oh jee, er kost iets geld Nee dan smeer lekker al onze "gewaardeerde" geldbomen een half uur aan de broek, want hey fuckit yolo
Waar op Amsterdam centraal en schiphol zie jij mogelijkheden tot het bouwen van nieuwe sporen of het wijzigen van de huidige sporen zodat ze een paar uur per dag of misschien wel de hele dag niet beschikbaar zijn voor de rest van de dienstuitvoering dan?
Op vrijdag 29 april 2016 16:05 schreef Dr_Flash het volgende: Kom kom, waar een wil is, is een weg. We kunnen ook hele tunnelbakken onder het IJ door schuiven
Het kan ook zeker wel maar tegen welke prijs? Ik heb liever extra sporen voor algemeen gebruik. Engeland moet bij schengen of ze doen de controle bij de grens ofzo.
Waar op Amsterdam centraal en schiphol zie jij mogelijkheden tot het bouwen van nieuwe sporen of het wijzigen van de huidige sporen zodat ze een paar uur per dag of misschien wel de hele dag niet beschikbaar zijn voor de rest van de dienstuitvoering dan?
Gedeelte van de ijhal in combi met het laatste zijperron(nummer even kwijt)
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Het kan ook zeker wel maar tegen welke prijs? Ik heb liever extra sporen voor algemeen gebruik. Engeland moet bij schengen of ze doen de controle bij de grens ofzo.
Er zijn twee problemen: 1) De veiligheidseisen die aan de Kanaaltunnel worden gesteld. Eurotunnel wil dat reizigers worden gecontroleerd, bijvoorbeeld om te voorkomen dat een IS de boel opblaast. 2) De Britse overheid die wil dat reizigers worden gecontroleerd nog voor ze Brits grondgebied betreden. Zodra een vluchteling eenmaal op Brits grondgebied is kan hij asiel aanvragen, tenslotte.
Er is wel eens iemand geweest die door de controles was geglipt (via de Lille loophole?) en die, eenmaal op Brits grondgebied, de noodontgrendeling heeft gebruikt om een deur te openen om er daarna uit te springen. Dat deed hij terwijl de trein nog 300 reed.
Er zijn twee problemen: 1) De veiligheidseisen die aan de Kanaaltunnel worden gesteld. Eurotunnel wil dat reizigers worden gecontroleerd, bijvoorbeeld om te voorkomen dat een IS de boel opblaast. 2) De Britse overheid die wil dat reizigers worden gecontroleerd nog voor ze Brits grondgebied betreden. Zodra een vluchteling eenmaal op Brits grondgebied is kan hij asiel aanvragen, tenslotte.
Er is wel eens iemand geweest die door de controles was geglipt (via de Lille loophole?) en die, eenmaal op Brits grondgebied, de noodontgrendeling heeft gebruikt om een deur te openen om er daarna uit te springen. Dat deed hij terwijl de trein nog 300 reed.
Ja dat is allemaal leuk en aardig maar heb ik niets mee te maken en die controles kosten meer dan ze opleveren.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
achteraf gezien blijkt het een heel realistisch plan te zijn geweest