b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:48 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 09-02-2016 17:53:59 ] | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:51 |
Menselijk sabotage heb ik het al over gehad. Sabotage van kabels of seinen zou direct moeten leiden tot het automatisch stilzetten van de treinen en niet betreden van het gesaboteerde spoor. | |
Dr_Flash | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:52 |
Gezellig hier. Biertje? | |
b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:52 |
Dan begrijp je sabotage niet goed. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:52 |
100% veiligheid is een utopie. Veel ongelukken zijn een bizarre combinatie van factoren die individueel wel zijn afgedekt maar in de juiste volgorde opeens een ongeluk veroorzaken. Gezien de hoeveelheid factoren die van invloed zijn op het treinverkeer (sorry, railverkeer), is het aantal combinaties van factoren enorm groot en is derhalve een ongeluk niet voor 100% uit te sluiten. Verder ben je een droeftoeter zonder verstand van zaken, dat heb je ondertussen wel weer bevestigd. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:53 |
Lekker. Wat heb je vandaag in de aanbieding? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:54 |
Hoeveel ongelukken zijn er gebeurd met automatisch rijdende railvoertuigen op een vrij baan(ongelukken die niet de schuld van een reiziger zijn) ? Ik denk dat jij en ik beide het antwoord weten. | |
b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:54 |
Ik denk eigenlijk wel 0 waarbij het systeem de oorzaak is. Prove me wrong. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:55 |
Ik weet wel zeker dat je helemaal gelijk hebt. | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:55 |
Nope, alweer een heleboel jaar niet meer ![]() | |
b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:56 |
Maar het is grappig want zo'n systeem is verschrikkelijk moeilijk om uit te rollen op het volledige spoornet. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:57 |
Klopt daarom pleit ik voor een halfautomaat. | |
b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:57 |
Dat strekt niet met je posts in vorige topic. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:58 |
Ja. Daar kan ik maar één ding op zeggen: ![]() | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 17:59 |
Jawel hoor ik heb meerdere keren uitgelegd dat ik een systeem zou wensen waarbij de machinist voor elke handeling toestemming vraagt en waarbij elke menselijke handeling permanent word gecontroleerd en zo nodig overrulled. | |
b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:01 |
En de praktische uitvoering in combinatie met capaciteit in de infra? Die gaat met rasse schreden achteruit. Als je je verdiept in ERTMS zou je weten dat ERTMS veilig genoeg is om dit te voorkomen. En zoals Ziggy al zegt, je kan niet alles voorkomen. | |
Frozen-assassin | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:02 |
Zit je hier ook al lekker te trollen Merode? ![]() | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:02 |
Daar ben ik het volstrekt niet mee eens, ertms is veiliger niet veilig genoeg of het veiligst. | |
#ANONIEM | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:03 |
Dat jullie zoveel moeite steken in het getroll van die pipo... | |
bork | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:21 |
| |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:22 |
Kan het ook gewoon in het nederlands? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:22 |
Sinds wanneer versta of spreek jij dat? | |
bork | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:24 |
Hier, gratis ende voor niks http://www.goethe.de/lrn/prj/fer/deindex.htm | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:28 |
![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:30 |
Oh ik wist helemaal niet dat die automagisch zoefde joh! | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:33 |
Ik meende van wel, maar ik kan het mis hebben. Over een uur heb ik meer tijd om te onderbouwen waarom automatische treinen niet zaligmakend zijn. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:37 |
https://de.wikipedia.org/wiki/Transrapid : Die vollautomatische Steuerung der Transrapidfahrzeuge und die hohe Verfügbarkeit der Fahrzeuge wegen der stark reduzierten Anzahl von Verschleißteilen ermöglichen eine mit anderen Systemen nicht erreichbare hohe Fahrplantreue. Im Hochgeschwindigkeitsverkehr bis ca. 1000 km Distanz soll der Transrapid bei Reisezeit und Pünktlichkeit im Vorteil sein. Ja dus. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:38 |
De transrapid lijkt gewoon een machinist te hebben, helaas nooit mogen bezoeken. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:40 |
Dat is denk ik eerder iemand die toezicht houdt op wat de machine doet, en ingrijpt als er bijvoorbeeld een zwaan op de baan neerdaalt. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:43 |
Wat het ook is, het voorbeeld is onzinnig want niet beide voertuigen waren voorzien van een veiligheidssysteem. Het ongeluk werd veroorzaakt door een niet waarneembare veiligheidskar, niet door het systeem. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:43 |
ProRail is weer een nieuwe campagne begonnen, dit keer met beelden van bewakingscamera's met comedian Jandino Asporaat als voice-over. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:45 |
Wat loop jij nou te raaskallen. Eerder riep je nog dat koste wat kost moet worden voorkomen dat er maar één slachtoffer valt, en nu zeg je juist dat het ongeval 'niet' door het systeem kwam. Juist wel! Spoorbezettingsdetectie is gewoon bestaande technologie. Als er zoiets aanwezig was geweest in Lathen was dat ongeluk daar niet gebeurd. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:46 |
Nee, het is een voorbeeld dat precies voldoet aan de vraag die jij stelde. Nu hang je er achteraf nog extra voorwaarden aan. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:48 |
Nee het onderzoek heeft uitgewezen dat de onderhoudskar niet gebruik maakte van de magneet techniek, dat is de redenen van het ongeluk. Uiteraard in combi met menselijk falen. Treinen op het traject van de Transrapid worden voortbewogen door een bewegend magnetisch veld in het spoor. Het lijkt alsof het spoor een onzichtbare lopende band bevat die de treinen meesleept. Volgens de publicaties van Transrapid zijn daardoor botsingen uitgesloten - alles beweegt immers met dezelfde snelheid. De dienstwagen werd echter op de conventionele wijze over het spoor gereden en was niet gevoelig voor het magnetische veld. De les die uit dit ongeval kan worden getrokken, zou dus kunnen zijn dat ook dienstwagens op het magnetische veld moeten bewegen. Dat geldt vooral op een commercieel traject. Het testtraject bij Lathen heeft slechts een enkele remise, men had bij vertrek van de trein eenvoudig kunnen vaststellen dat de dienstwagen niet in de remise stond. | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:48 |
Hangt er van af wat je het 'systeem' vindt. De techniek en alle mensen die er ooit bij betrokken waren? Ja, er is ergens iets mis gegaan. Maar ik vind het nog te vroeg om te zeggen dat PZB gefaald heeft en 'dus' vervangen moet worden. Voor hetzelfde geld was er een installatiefout, bijvoorbeeld, of een menselijke fout. 100% foutloos bestaat niet. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:51 |
Nee het systeem is de techniek! Het systeem moet ten alle tijden een menselijke fout overullen. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:52 |
En wat nou als het systeem een fout maakt? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:54 |
Het risico op een menselijk fout is 1000 keer groter dan het risico op een fout in een door en door getest systeem. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:54 |
En wat nou als het systeem tóch een fout maakt? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:56 |
Dan dient een centrale server dan wel een noodprogramma in de trein de trein in de noodmodus zetten. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:58 |
En wat nou als die "centrale server" (whatever the hell that might be) dat niet opmerkt? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:58 |
Het systeem is NIET alleen de techniek. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:59 |
Dan zou dat programma/software nooit gebruikt mogen worden. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 18:59 |
Dus we moeten het OV helemaal afschaffen zeg je eindelijk. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:00 |
En hoe ga je garanderen dat software bugvrij is onder álle mogelijk denkbare scenario's? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:02 |
Door en door testen zelfs de meest idiote scenarios. De manier waarop we nu systemen, infrastructuur en voertuigen testen is veel te snel en vooral gericht op zo snel mogelijk in gebruik nemen. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:05 |
Je kunt niet alles testen omdat je niet alle scenario's kunt bedenken. Niet mee eens. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:05 |
Een maandje geleden had ik een klein probleempje in 'het systeem'. 'Het Systeem' is een database (niet echt want eigenlijk een directory) met ongeveer een half miljoen natuurlijke identiteiten erin. Code die maandenlang niet gewerkt heeft begon na een kleine wijziging in een ander stukje code opeens te functioneren. Uiteraard is er een OTAP-straat. Op wat known issues na met een lage prioriteit (spaties achter een voornaam, hier en daar dubbele tussenvoegsels, minder 0,1% fout in ieder geval) leek alles goed te werken. Na een paar uur ontwikkelen, een week testen in de test omgeving, anderhalve week in QA, geen issues gevonden. In productie echter, zijn de voorwaarden net iets anders en aangezien we nog geen quantumcomputers hebben kan je nooit en te nimmer alle randvoorwaarden testen. Gevolg; Niemand had meer een achternaam. Gelukkig is achternaam (op username en objectklasse na) het enige verplichte attribuut en deze kan dus ook niet verwijderd worden. Gevolg; iedereen met een getrouwde naam miste het gedeelte voor of na het -'je en iedereen met een tussenvoegsel had alleen nog maar tussenvoegsels. Je kán niet overal rekening mee houden. Zo werkt het leven gewoon niet. De code die al die tijd niet gewerkt bleek te hebben (maar in de praktijk kregen we wel de uitwerking die we verwachtten vanwege andere ingebouwde veiligheden. Het stukje niet functionerende code, van drie regels, op een totaal van enkele honderdduizenden regels, variabelen en voorwaarden, zorgde voor het verwijderen. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:08 |
Ik zou niet weten waarom je niet een groep mensen een rits scenarios kan laten maken waarin alles fout gaat. Als je gebruikt maakt van de digitale techniek weet je ook waar de zwakke plekken zitten die kun je omzetten in scenarios. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:08 |
En dan zijn er nog factoren waar je als ontwikkelaar geen rekening mee kunt houden omdat je ze niet kunt reproduceren en de problemen zich niet altijd op dezelfde manier manifesteren. Bitsquatting is hier een goed voorbeeld van: je typt microsoft.com in, maar je browser gaat naar mic2osoft.com omdat er een bitje omvalt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:09 |
Omdat het een statistische onmogelijkheid is om met alle scenario's rekening te houden, misschien dat quantumcomputers daar verandering in kunnen brengen maar tot die tijd blijft het gewoon een veredelde PLC. | |
derLudolf | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:09 |
Jandino ![]() ![]() | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:10 |
Ik mag hopen van niet. Als het systeem alleen de techniek is en dus niets met de betrokken mensen te maken heeft krijg je namelijk geheid problemen. En systemen moeten ook worden ontworpen, geïnstalleerd en getest door mensen he.. Jij lijkt te denken dat, als je maar genoeg geld en tijd investeert, er een veiligheidssysteem bestaat dat 100% foutloos kan werken. Nog even los van eventuele praktische details, zoals aangegeven vinden sommige mensen het huidige systeem al overgereguleerd, bestaan dat soort systemen nu eenmaal niet. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:12 |
Daar ben ik het niet mee eens, op voorwaarden dat voor elke stap toestemming nodig is en elke menselijke handeling word gecontroleerd kun je diverse scenarios uitsluiten.(uiteraard moet je een scenario voorzien waarin het systeem per ongeluk wel toestemming heeft gegeven of niet ingegrepen) het is een kwestie van de juiste mensen, veel mensen, veel tijd, discipline en geld. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:13 |
Ik heb 99% als doelstelling gezegd, en het systeem bestaat wel degelijk bij diverse automatische metrolijnen. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:14 |
Omdat dat nou eenmaal niet kan. Er zijn ontzettend veel manieren waarop software en hardware kan falen, onder allerlei omstandigheden en vanwege allerlei oorzaken. Vaak is er sprake van meerdere oorzaken bij elkaar die zorgen voor een fout of een ongeluk, waarbij de individuele oorzaken nooit voor een probleem hebben gezorgd. Nope. De fantasie van de mens is eindig en wordt beïnvloed door zijn kennis. Als je een blik nitwits opentrekt krijg je de 'simpele' problemen zoals "Wat nou als iemand de stekker eruit trekt?", "Wat als het lampje doorbrandt?" enzovoorts. Dat zijn simpele vragen die prima met techniek te ondervangen zijn. Als je een blik experts opentrekt krijg je inhoudelijk relevantere antwoorden ("Hoe garanderen we dat een databericht dat we van de wal naar de trein verzenden intact aankomt, en niet vervalst kan worden door een saboteur?"), maar de 'out of the box'-antwoorden zitten er niet meer in omdat er te veel systeemkennis in het hoofd van de experts zit. Ik ben softwareontwikkelaar van beroep, ik doe dit werk al bijna 10 jaar in verschillende situaties. Ik denk (vind ik zelf) over het algemeen vrij goed na over wat ik maak en hoe dit kan falen, maar toch overkomt het me zo nu en dan dat ik verrast word door fouten die nooit een probleem waren. Tot ze dat ineens wel zijn. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:14 |
Daar kan je het niet niet mee eens zijn. Het is goed gedocumenteerd en onderzocht. https://en.wikipedia.org/wiki/NP-completeness Je kan het er ook niet mee eens zijn dat een niertransplantatie geneest. Dat mag je vinden. Dan heb je het gewoon fout. Meningen kunnen gewoon goed of fout zijn. Alleen maar omdat jij er 'ik vind' of 'vind ik' aan vastplakt maakt het niet opeens een mening, je probeert een feit te verdraaien. | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:15 |
Ja, en daarna hebben we diverse malen aangetoond dat het huidige systeem al ruim meer dan 99% veilig is. Of wat bedoel je met dit percentage? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:15 |
Het is op dit moment beter dan 99%. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:17 |
En dat is nog zonder dat je rekening houdt met de onderliggende hardware. Er zijn diverse retestabiele chips ontwikkeld die bij één heeeele specifieke berekening in een bepaald geheugengedeelte in een bepaalde procedure zichzelf resetten. Daar kwamen ze bij sommige chips na tientallen jaren inzet achter vanwege dit soort problemen. De luchtvaartongevallengeschiedenis staat bol van dit soort dingen. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:17 |
99% veiligheid is 0 slachtoffers per jaar(uitgezonder slachtoffers door eigen handelen) geen ongelukken, geen sts passages. Kijken naar wat je nu hebt is veel te gemakkelijk. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:18 |
In de periode 2007 - 2015 maakten maarliefst 9,5 miljoen mensen gebruik van Britse treinen (mensen, niet reizen). Die ene dode was als gevolg van de crash bij Greyrigg, waarbij een rail het begaf terwijl er een trein overheen reed. Die ene doden betekent dat 99,9999894737% van de reizigers veilig op hun bestemming is aangekomen. Dat vind jij niet genoeg? Een automatische metrolijn is veel simpeler. | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:18 |
http://www.railway-techno(...)ss-train-technology/ Het automatische systeem faalde. De mens loste het op. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:18 |
Iets wat nul is kan statistisch niet. Een kans is niet 0 of 1, het is altijd net iets meer dan of net iets minder dan. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:21 |
Dat is een menselijk fout waar geen beveiligingssysteem iets aan kan doen. Een systeem kan wel degelijk het treinverkeer reguleren en controleren. | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:21 |
Wat als iemand net op het moment dat een trein langs komt struikelt en valt? Te laat voor zowel een machinist of een automatisch systeem om ook maar iets te doen? 0 slachtoffers kun je nu eenmaal niet garanderen. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:22 |
100% veiligheid betekent ook dit soort situaties afvangen! | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:22 |
Nee, dat was een fout van het beveiligingssysteem waar een mens iets aan kon doen. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:23 |
uiteraard maar je kunt blijven hangen in dat argument of je kunt gaan onderzoeken hoe je dat systeem kan uitbreiden en failproof maken voor het veel complexre spoorsysteem. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:24 |
Dat zie ik als een slachtoffer van eigen handelen, en niet een slachtoffer van het systeem of de machinist. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:26 |
Dan moeten we iedereen gewoon adviseren niet meer in de buurt van een trein, pardon railvoertuig, te komen. Goed plan. | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:27 |
En dat zie ik als het zodanig verdraaien van je definitie dat je eigen stelling weer past. Waarom is dit sowieso eigen handelen? Misschien is hij wel gestruikeld over een losse perron-tegel, bijvoorbeeld. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:29 |
Of geschrokken van het naderende railvoertuig, die toeterde omdat het veiligheidssysteem vond dat hij te dicht bij de perronrand kwam. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:29 |
Ja maar we hadden het nog altijd over een systeem wat zich bezig houd met spoor veiligheid, de veiligheid van railvoertuigen en hun inzittend, het voorkomen van sts, ongelukken of andere incidenten. Ik zie werkelijk niet hoe een instapongeluk in dat plaatje past. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:30 |
Dus de veiligheid van reizigers ín de trein is belangrijker dan de veiligheid van reizigers die nog niet in de trein zitten? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:30 |
Indien iets of iemand Het spoor blokkeert dien het systeem dat waar te nemen en het noodprogramma te starten. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:31 |
Nee maar het eene kan doormiddel van beveiligingssystemen worden geregeld het andere niet, | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:32 |
Eén post eerder zeg je het tegenovergestelde. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:33 |
Dan zie ik daar graag een quote van. | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:33 |
Iemand die overreden wordt door een trein vind ik een ongeluk. Maar je mist denk ik mijn punt; het probleem is dat jij een utopische situatie schetst (0 slachtoffers) die in de praktijk nooit haalbaar is. Hoe goed doordacht jij je systeem ook wilt hebben, er is altijd een ongelukkige combinatie te verzinnen die je niet kunt afdekken (of gewoonweg niet had kunnen bedenken). En zodra je afstapt van die onhaalbare 0 moet je ook beseffen dat het huidige systeem die 0 al heel erg goed benadert. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:38 |
Eerst zeg je dat bij een struikelende reiziger een noodsysteem moet ingrijpen en vervolgens zeg je dat de veiligheid van mensen buiten de trein niet door een veiligheidssysteem kan worden gegarandeerd. Of lees ik je brakke posts nu verkeerd? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:40 |
Jij mist mijn punt dat er situaties en ongelukken ontstaan door het systeem/machinist die voorkomen kunnen worden en dat daarnaast je altijd slachtoffers houd door eigen schuld(lompe reizigers of zelfdodingen) Ik heb gezegd dat er 99% veiligheid moet zijn wat betreft beveiliging/machinisten fouten en dat is op te vangen met een uigebreid systeem. Reizigersongelukken door eigen handelen is met geen systeem op de wereld te voorkomen en is onzinnig. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:42 |
Jullie hebben het over twee verschillende dingen. De hertog heeft het over een passagier die tijdens het instappen naast de trein komt, dat kan geen enkel systeem voorkomen en is moeilijk detecteerbaar. Maar uiteraard als er iemand op het spoor ligt dient een naderende!!! trein wel actie te ondernemen, ik ben uiteraard geen voorstander van overrijdenden. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:45 |
Ik ben hier uitgegaan van een naderende trein, in het voorbeeld van de hertog staat de trein al stil, twee verschillende situaties met andere gevolgen. | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:46 |
Bla Bla Bla. Kan iemand ff die Troll uit dit topic verwijderen? | |
b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:46 |
Dat vonden ze bij NASA vast ook bij de Columbia & Challenger. Er worden altijd fouten gemaakt. Een computerprogramma is ook NOOIT foutvrij. | |
Fred | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:47 |
Systemen die 100% geautomatiseerd zijn, zijn niet 100% veilig. Ze zijn zo veilig als de kundigheid van de programmeur. En dat laatste laat nog wel eens te wensen over heb ik van heel dicht mee mogen maken. Zelfs meerdere keren per jaar. Alle keren was er een situatie opgetreden die vooraf niet was voorzien en waardoor de aansturende computer niet juist handelde. Zeker objecten van vlees en bloed geven problemen met 100% geautomatiseerde systemen. Die kunnen onverwachte dingen doen, waardoor systemen falen en slachtoffers maken. En er blijft altijd een lastige vraag over: welke keuze moet de computer maken als een botsing onvermijdelijk is? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:48 |
Als ik me niet vergis dan heeft de nasa geconcludeerd dat ze meer tijd hadden moeten nemen om diverse onderdelen(vooral hitteschild) beter te testen. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:49 |
Overigens is er nog een andere, hele belangrijke reden waarom treinen zonder machinisten een bijzonder slecht idee is. Ik heb het nu alleen over treinen, aangezien deze hele discussie naar aanleiding van een treinongeluk wordt gevoerd, én omdat ik vanuit mijn beroep slechts ervaring heb met treinen, niet met andere railvoertuigen. Machinisten zijn de ogen van de treindienstleider. In een spoorsysteem als het Nederlandse of het Duitse zijn er duizend en één invloeden van buiten het railsysteem die gevaar kunnen opleveren voor treinen, personeel of reizigers. Uiteraard zijn daar de onvoorzichtige overstekers en de springers, maar er zijn nog veel meer zaken waarbij een machinist onmisbaar is. Dagelijks zijn er in Nederland een hoop meldingen van spoorlopers. In zo'n geval kun je direct het treinverkeer stilleggen, maar dan rijdt er nooit meer wat. Doorgaans laten we machinisten schouwen en die machinisten vertellen ons dan wie er loopt, waar en hopelijk met welk doel. Ook sturen machinisten regelmatig mensen weg die niet eens door hadden dat ze iets fout deden. Schade aan de infrastructuur (beschadigde bovenleiding, spoorverzakkingen, defecte seinen, etc) wordt bijna altijd door een machinist opgemerkt en gemeld. Een volgende machinist kan dan eventueel schouwen en nog duidelijker vertellen wat er precies loos is, en hoe ernstig de schade is. Dit zijn slechts twee voorbeelden, maar het zijn wel zaken die nauwelijks waterdicht en foutloos door een systeem af te vangen zijn. Lees tenslotte dit artikel eens, als je echt wil weten waarom we de techniek om treinen onbemand te laten rijden niet gebruiken, ondanks dat dat al sinds de jaren zestig mogelijk is. http://www.wired.com/2013/04/why-arent-trains-autonomous/ | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:50 |
In dat geval heeft het complete systeem gefaald,alle scenarios weg, niks heeft gewerkt. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:53 |
Ja maar ho even, eerder vandaag zei je nog dat mensen dan maar even wat harder moeten nadenken om zo alle onwaarschijnlijke scenario's te bedenken. En nu zeg je ineens dag een onverwacht scenario tóch acceptabel is? | |
Dr_Flash | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:54 |
En mij PM'en als dit klaar is? Thanks. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:54 |
Ik zal de link lezen maar ik zie vooral iemand die alleen maar problemen opwerpt(uit eigen belang?) het is juist de moeilijkheid om te denken in oplossingen ipv in problemen. Als uitvinders in de 19 en 20 ste eeuw ook zo hadden gedacht dan zag onze wereld er totaal anders uit. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 19:54 |
Nee absoluut onaceptabel. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:04 |
Maar volgens je eigen logica had die trein dan dus niet mogen rijden, want er is immers een kans dat er zich een scenario voordoet dat niet is bedacht door de systeemarchitecten. Waarom je vergelijking met metro's mank loopt: bij volautomatische metro's is er sprake van een afgesloten netwerk waarbij ongeoorloofde toegang wordt opgemerkt. De metro rijdt door tunnelbuizen en alle perrons zijn afgesloten met deuren, als er iemand handmatig zo'n deur opent merkt een sensor dit en zal het systeem ingrijpen. In de echte wereld is dit niet mogelijk: er liggen niet overal buizen, er zijn meer plekken waarlangs mensen of dieren op de sporen kunnen komen, en er is altijd een kans dat een weggewaaide trampoline in de bovenleiding belandt. Op de Docklands Light Railway in Londen rijdt een medewerker mee die het traject in de gaten houdt. Zelfs al rijdt de trein automatisch, de mens houdt de touwtjes in handen. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:05 |
Pardon? Jij bent degene die begint met te roepen dat de factor mens uit het systeem moet worden gehaald en dat alles door de techniek moet worden afgedekt. Tien man komen met legio argumenten en voorbeelden om je te laten inzien dat dat bijkans onmogelijk is en bij iedere post haal jij er allerlei onzin bij om je gelijk maar te krijgen, onafhankelijk wat mensen met verstand van zaken je proberen uit te leggen. Op deze manier zoek je het maar uit met je meesterlijke inzichten, ik ben wel klaar met je getroll. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:07 |
Bij een halfautomaat zoals ik voorstelde zit er ook een machinist aan boord, met die wijziging dat hij toestemming van het systeem krijgt om handeling 1 uit te voeren en hij constant gecontroleerd word en overrulled kan worden door het systeem. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:13 |
Nederland heeft wel vaker het onmogelijke gedaan. Denken in oplossingen is niet aan jouw besteed. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:14 |
Dat lijkt mij juist erg onpraktisch. De computer een trein laten besturen is al mogelijk, maar een mens moet uiteindelijk de controle houden. Het LZB-systeem kan dit: wanneer een ICE een Duitse hogesnelheidslijn oprijdt ontvangt de computer in de trein van de wal informatie over de toegestane maximumsnelheid en de vrije afstand voor hem. De trein zal vanzelf versnellen en ook automatisch remmen wanneer dat nodig is. De machinist zit op dat moment vooral de machine te controleren. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:16 |
Dat lzb is zeker een stap in de juiste richting maar je blijft het menselijke risico houden. Heb jij wel eens bedacht wat een moslimmachinist van ns kan aanrichten in nederland? | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:19 |
Gast ![]() Het wordt tijd dat jij wat nuttigs gaat doen in plaats van in een utopie te willen leven. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:20 |
Ik zie de veiligheid zo veilig maken als technisch mogelijk is geen utopie | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:20 |
Ehm, niks? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:22 |
Daar ben ik niet van overtuigd. | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:22 |
Dan moet je bezig gaan met het ontwikkelen van de oplossingen en deze panklaar aanbieden wanneer ze klaar zijn. Je hebt geen tijd te verliezen | |
De_Hertog | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:27 |
En jij mist mijn punt dat er ook altijd ongelukken zullen zijn die niet door eigen schuld zijn ontstaan. 99% veiligheid is er al, 0 slachtoffers is een utopie en, als je steeds meer factoren gaat uitsluiten, ook nogal een wassen neus. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:30 |
Een zelfmoordterrorist gaat zich niet eerst laten opleiden tot machinist volledig bevoegd (dat duurt jaren) om daarna met een volle reizigerstrein de ATB uit te schakelen om zo een bezet blok binnen te rijden in de hoop om een vooroplopende trein te rammen. Zo iemand zet gewoon een paar rugzakjes neer. | |
Anne | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:30 |
Stoppen met voeren. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:32 |
De atb houd ook volstrekt geen rekening met reizigersongelukken zoals jij beschrijft, daar zijn de systemen ook niet voor bedoeld. | |
Anne | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:33 |
En doe jij eens even normaal. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:33 |
Een terrorist hoeft zich niet speciaal te laten opleiden, het kan een machinist zijn die geradicaliseerd is en al jaren voor ns werkt. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:42 |
Lekker weer vandaag trouwens. ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:42 |
Dan blijft de rest van mijn verhaal alsnog staan. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:44 |
Een rugzak is veel te opvallend daar word teveel op gefocust. Moet je voorstellen wat er gebeurt als twee virms op hoge snelheid op elkaar klappen. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:47 |
Niet als de eigenaar er gewoon naast blijft zitten. Een frontale botsing aan hoge snelheid (zoals vandaag in Duitsland is gebeurd) is uitermate zeldzaam. De kans dat twee 'extremistische' machinisten in een dusdanige dienst worden ingedeeld dat dit mogelijk is is statistisch erg klein. En dan zijn er nog dingen zoals wissels die normaalgesproken voorkomen dat treinen in tegenovergestelde richtingen elkaar tegenkomen. ![]() | |
Anne | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:47 |
Heb je dan trouwens eigenlijk ook veel last van de wind? | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:49 |
Iemand heeft vanavond gepredikt dat geen enkele situatie valt uit te sluiten. ![]() ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:49 |
Ik ben geen machinist (foto komt van de twittert), maar je merkt het wel aan de rijtijden als een trein wind mee of tegen heeft. | |
Fred | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:51 |
Precies en dat is gelijk dan ook de reden dat je systemen zoals spoor- en wegvervoer moeilijk op grote schaal kan automatiseren. Ik kom regelmatig in mijn werk systemen tegen waarvan we verwachten dat ze het altijd doen en je staat er nog raar van de te kijken wat er allemaal bij komt kijken. En dan krijg je ook vraagstukken in de zin van: Wat verwachten we systeem X als er een atoombom op Utrecht valt, de avondspits net op gang is gekomen en er een noordwesterstorm is opgestoken? De kans dat bovenstaande gebeurd is erg klein, maar helaas niet uitgesloten. Daarnaast is de impact enorm en de indirecte schade niet te overzien. En daardoor ook niet te modeleren in een model of scenario. Stel je voor dat we al het (spoor)vervoer in Nederland door computers laten sturen, zonder dat de mens kan in grijpen, wat moeten die computers dan doen? Het verkeer laten abrupt laten stoppen (zodat de kans bestaat dat een vrachtwagen met een veel langere remweg dwars door zijn voorgangers rijdt) of het verkeer langzaam tot stilstand laten komen (waardoor er meer auto's in een groot gat in de weg rijden)? | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:52 |
Weet je, zoek het lekker uit. Ik ben wel klaar met jou. Hier is een foto van een loc: ![]() | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:55 |
Dat soort vragen en scenarios moeten natuurlijk worden meegnomen. Uiteraard moet bij een conection lost(als gevolg van kapotte aparatuur) de trein zo snel mogelijk worden stil gezet. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:55 |
En nog een. ![]() ![]() | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:56 |
Jep, wind merk je absoluut. Je moet behoorlijk wat extra tractie geven om op snelheid te blijven en je kan ook minder snel optrekken. Vaak in combinatie met regen kan het dan ook nog eens glad zijn, waardoor de trein daarnaast nog eens gaat slippen. Dan gaat het ook wat trager allemaal. | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:00 |
Hoe goed helpt zand strooien dan eigenlijk? In Train Simulator (route Keulen - Koblenz) zit een scenario waarbij je tijdens regen met een Traxx moet rijden met wat dubbeldeksrijtuigen erachter. Als je dan de tractie te ver open gooit begint het ding te slippen, zand helpt dan. Maar is dat enigszins realistisch? | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:01 |
Gisteren voerde een NS-TRAXX een aantal testritten uit op de havenspoorlijn. Doel was het testen van de hard- en software VR09 dit binnenkort op veel locs uit de 186-serie gezet moet worden. De havenspoorlijn werd uitgekozen voor tests omdat daar ERTMS Level 1 ligt en ook daaronder moet getest worden https://railmagazine.nl/ns-locomotief-in-de-haven/ | |
Fred | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:02 |
Punt is dus dat je al die mogelijke scenario's niet kan verzinnen. Maar ik sluit me aan bij de rest, ik ben er ook wel klaar mee. | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:11 |
Zeker realistisch, zand helpt goed. Maar het kan en mag niet overal gebruikt worden. Omdat we in Nederland natuurlijk het ATB systeem hebben welke met spoorstroomlopen werkt, wil je het eigenlijk niet gebruiken. De kans bestaat dat door het zand er verbindingen gemaakt worden of juist verbroken worden waardoor er een verstoring ontstaat in die spoorstroomlopen. Ook bij wissels mag je het niet gebruiken, omdat het zand de wissels zou kunnen blokkeren. Daarom is NS materieel over het algemeen ook niet uitgerust met zandstrooiers, de locs uitgezonderd. Als je kijkt bij bijvoorbeeld de HSL, dan zul je bij de tunneluitgangen bergen zand aantreffen omdat de locs behoorlijk snel in de slip raken bij de overgang van droge tunnel naar rails in de natte buitenlucht | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:16 |
Arriva heeft het wel en gebruikt het ook best regelmatig volgens mij. Of mogen ze het alleen gebruiken in assentellergebieden? | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:19 |
Het mag dus wel gebruikt worden, maar het advies is met mate en niet in wissels. In gebieden met assentellers of andere treindetectiesystemen kan het zonder meer gewoon gebruikt worden. Edit: in de Traxx is daarom ook de functie van automatisch zandstrooien niet actief als de Nederlandse systemen geselecteerd en in gebruik zijn. Selecteer je Duitsland, dan zal die functie gewoon werken. [ Bericht 19% gewijzigd door MTL op 09-02-2016 21:24:47 ] | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:24 |
Ik durf het bijna niet te zeggen maar de oorzaak is bekend volgens het eerste onderzoek: foutje van de treindienstleider. Bron. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:25 |
Dat mag je best zeggen en een menselijke fout was ook op voorhand de meest plausibele verklaring. Overigens meldt jouw bron niet wie de fout heeft gemaakt. | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:25 |
Hoe? Ik neem toch aan dat er een vorm van treindetectie in Duitsland gebruikt wordt en dus het sein niet veilig gezet kan worden? Edit: ik lees niets over de treindienstleiding? | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:28 |
Ik zat trouwens even drie bronnen naast elkaar te bekijken, ik had ergens ook dat van de trdl gezien, waar was dat artikel ook alweer... Hoe dat dan kan weet ik ook niet. | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:29 |
Hebbes, hier (Duits). Kwam erop via de facebookpagina van 'Lokführer'. Of het 100% betrouwbaar is weet ik natuurlijk ook niet, even andere bronnen afwachten. | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:33 |
Het ongeluk waarbij vanochtend vroeg in de Duitse deelstaat Beieren twee treinen frontaal op elkaar botsten, is veroorzaakt door een menselijke fout. Zeker tien mensen kwamen bij het ongeluk om het leven. Tientallen anderen raakten zwaargewond. Dat menselijk falen de oorzaak is, blijkt uit het eerste onderzoek. Mensen die daarbij betrokken zijn, hebben dat gemeld aan het Duitse persbureau DPA. Het is niet duidelijk of daarbij één of beide machinisten betrokken zijn, of dat het gaat om iemand die het spoor beheert. Eén spoor Het ongeluk gebeurde op een baanvak met één spoor bij Bad Aibling, ongeveer 60 kilometer ten zuidoosten van München. I rest my case | |
MTL | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:34 |
| |
Dr_Flash | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:35 |
TOEOET | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:36 |
Iets als een aanwijzing STS Normale Snelheid dus. Raar verhaal. | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:37 |
Zit in Duitsland zelfs in het seinsysteem ingebouwd, witte lichtjes boven een normaal rood sein. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:40 |
Hoe het is uitgevoerd (met lampjes of een telefonische aanwijzing), maakt niet zoveel uit. | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:48 |
Ander land, vertrouwd geluid
| |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:54 |
Ja ik fietste vorig jaar mei door Mol, kwam langs een spoorwegovergang die ineens onze ding-ding-ding begon te doen ![]() ![]() | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:56 |
Nu ik trouwens weer zicht op het spoor heb, vanuit mijn nieuwe huis op vier hoog bij Deventer Goederen, zie ik pas goed hoeveel badslippers er hier eigenlijk voorbijkomen, kolere ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 9 februari 2016 @ 21:59 |
badslippers ![]() | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:04 |
Het is hier supergoed geïsoleerd, de drukke Amstellaan hoor ik nauwelijks, de raampjestreinen hoor ik nauwelijks, maar de badslippers hoor ik wel ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:06 |
Die leggen tenminste de hele reis af. Scheelt weer stops onderweg ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:07 |
dat boeit helemaal niks | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:09 |
Heb je wel minder kans op problemen en vertragingen | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:10 |
Vous maakt un grapje. | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:13 |
eigenlijk niet, want een doorrijdende cargo zit qua gemiddelde snelheid tussen een stopper en een IC in. Zet je het ding overal en nergens aan de kant dan geeft dat meer vertragingen op het spoor dan dat je de cargo door laat kachelen. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:18 |
Wel grappig hoe het Fok jargon doorsijpelt. Ik stond laatst met vriendin Duck op Breda te wachten, hoor ik opeens 'Hmm, onze trein is te laat want die trein die er nu aankomt is een badslipper Express' ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:18 |
Weer een kansloze nondiscussie. Tot morgen allemaal! ![]() | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:19 |
Ja, langzamer dan een IC. Het is afhankelijk van de belading maar volgens mij mag een badslipper in Nederland in elk geval, leeg of niet, nooit harder dan 125. Als je daar met je IC achter word gegooid kon je dus mooi in de vertraging, en dat gebeurt best vaak. | |
Peterselieman | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:22 |
Max 120 km/h, maar dat is op de Betuweroute. Op het hoofdrailnet is het max 100 km/h. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:25 |
Ja, en nog veel vaker niet. Kwestie van goed plannen. | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:28 |
Ja okee, het is niet helemaal nattevingerwerk ![]() | |
bork | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:36 |
Er is nog niks officieel m.b.t. het ongeval in Beieren, de bron die RTL gebruikt is de enige, verder is het speculatie. Märkische Allgemeine zit in Brandenburg, BR24 (Bayrische Rundfunk;lokale bron) meldt dit niet. http://www.br.de/nachrich(...)ing-ursache-100.html Niet dat het niet zo kan zijn maar altijd voorzichtig met hearsay. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:39 |
Nee, niet echt (meer). Er zijn wel strenge plannormen om roodseinnaderingen te voorkomen. | |
Maegrim | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:41 |
op de watergraafsmeer is het uit m'n hoofd ICE > Thalys > IC Direct > NSR > IC Brussel | |
Prins_Pils | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:45 |
Dayum, zelfs dáár wordt de Benelux het verdomhoekje ingedrukt ![]() | |
James1988 | dinsdag 9 februari 2016 @ 22:54 |
Heb je de dienstregeling van dat ding wel eens gezien? Dat ding kan +15 bij vertrek uit Amsterdam weggepoetst hebben in Rotterdam. Dat ding staat planmatig 5 minuten stilstand in Den Haag en 6 in Rotterdam (8 als de machinist doorrijdt), en dan zijn de rijtijden ook nog eens ruim. | |
b2py | dinsdag 9 februari 2016 @ 23:06 |
Kans * gevolg, is het laatste wat ik er over zeg. | |
#ANONIEM | dinsdag 9 februari 2016 @ 23:08 |
Dus treindienstleider zet de beveiliging even uit om een vertraagde trein doorgang te verlenen. ![]() | |
Gizlijntje | dinsdag 9 februari 2016 @ 23:33 |
Mag ik eens iets vragen? (Echt omdat ik het me al een tijdje af vraag) - waarom maakt dat ventilatiesysteem in een koploper (tegenwoordig) zo'n vreselijke teringherrie; - waarom worden alle overstapmogelijkheden (Delfzijl, Rodeschool, Bad Nieuweschans etc.) standaard opgenoemd bij het naderen van Groningen HS? Moet dat van NS en is dat vanuit de gedachte dat de klanten die naar zulke oorden willen reizen achterlijk zijn en niet kunnen lezen/ bij wel achterlijk zijn niet kunnen vragen in welke trein ze moeten stappen ? - Waarom arriveren stampvolle stoptrein uit Zwolle en de sneltrein uit Leeuwarden tegelijkertijd op perron 6/7 's ochtends te Groningen waardoor je in een mensenmassa terecht komt (in- en uitchecken bij verschillende palen, bottleneck etc.) - Waarom wordt perron 6/7 te Groningen gebruikt voor drukke treinen van NS en perron 2/4 ofzo voor de boemeltjes waardoor je ver moet lopen (geen spoorbrug daar beschikbaar) ? Heb wel eens het gevoel dat ik beter uit kan stappen op Europapark en van daaruit naar de bussen lopen. Nog even over Groningen HS: ik las eens over een supermodern persoonsvolgsysteem op basis van de mobiele telefoongegevens. Konden ze zien waar het in de spits een ondoordringbare mensenmassa is. Ze hadden ook gewoon een treinreis kunnen maken een paar dagen achter elkaar, dan weet je het ook. Maar wat is er van dat sensorsysteem geworden ? | |
dennistd | dinsdag 9 februari 2016 @ 23:35 |
Laten we het even op Nederland projecteren: Trein 7901 van Zwolle naar Enschede is 15 minuten vertraagd. De treindienstleider besluit dat de kruising daarom maar van Nijverdal naar Raalte verlegd moet worden. Hij belt de machinist van trein 7902 van Enschede naar Zwolle op en vertelt dat hij in Nijverdal door het rode sein heen vertrekken mag omdat de kruising verlegt wordt? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 februari 2016 @ 23:37 |
Ventilatiesysteem in de koploper herrie? Ik ben dan misschien teveel vastgeroest aan DDAR/oude ICM/oude ICR want die luchtblazers maakten zo'n pokkeherrie dat je elkaar niet eens kon verstaan. Goede reisinformatie is belangrijk, het benoemen van de ovestaps stelt mensen gerust. Omdat er geen goede manier is om het anders te doen Zie hierboven De legale status van het sensorsysteem is vooralsnog onbekend. | |
dennistd | dinsdag 9 februari 2016 @ 23:41 |
Dat komt omdat er tegenwoordig airco in zit die flink blaast, in plaats van 'individuele luchtkoeling' die meestal dichtgedraaid waren Er willen inderdaad wel eens mensen heen reizen, en ook blinden of mensen die het schermpje niet kunnen lezen willen daarheen Geen idee Anders moeten de treinen elkaar kruisen. De treinen uit Nieuweschans/Veendam komen net voor Europapark van rechts vanuit Assen gezien, dus gaan ze ook naar de rechter perrons op Groningen Hollands Spoor. Geen idee | |
Merode32 | dinsdag 9 februari 2016 @ 23:43 |
Groningen Hollands Spoor. Ik zie de grap niet maar dat kan aan het tijdstip liggen. | |
dennistd | dinsdag 9 februari 2016 @ 23:48 |
Maar goed dat DDAR weer/nog rondrijdt (quotes van somda met afkortingen voluit);
| |
Gizlijntje | dinsdag 9 februari 2016 @ 23:52 |
Zolang het een grap is en Groningen niet verward wordt met Holland is het nog te accepteren :p Dat van de kruisende treinen begrijp ik dan wel, maar dat was 'eerder' niet zo. Let wel het zijn milde irritaties hoor, over het algemeen reis ik vol tevredenheid dagelijks naar 050. Wat ik wel écht irritant vind is al die overstapopties opnoemen. Snap dat je uit het oogpunt van klantgerichtheid eens zoiets bedenkt maar dan zou je ook eens moeten gaan evalueren of het in een behoefte voorziet. Net als die actie van levensgroot aangeven dat het een stiltecoupé is: als je denkt dat mensen niet stil zijn uit onwetendheid ben je volgens mij naïef. Mensen hebben er gewoon schijt aan, hoeveel bordjes je ook ophangt. | |
Peterselieman | woensdag 10 februari 2016 @ 00:03 |
De procedures zouden dit moeten ondervangen. Normaal leg je namelijk een rijweg in, zodat de andere trein niet kan vertrekken uit Raalte. Door rood sein heen vertrekken is not done, tenzij er toestemming voor is, maar dan nog moet je op zicht rijden. Helaas gaat het in Nederland toch nog wel eens bijna fout, zoals Amersfoort 2010 of Utrecht 2012. http://www.treinreiziger.(...)elijke_fouten-143415 http://www.treinreiziger.(...)ng_in_utrecht-144320 | |
dennistd | woensdag 10 februari 2016 @ 00:19 |
Maar zoals ik lees heeft de treindienstleider in Duitsland vandaag toestemming gegeven om door rood te vertrekken i.p.v. een rijweg in te stellen naar het volgende station. Misschien omdat de rijweg voor die andere trein al ingesteld was en herroepen lang zou duren of zelfs onmogelijk zou zijn? En dat hij na het geven van toestemming om door rood te rijden afgeleid is geweest en daardoor vergeten is om de machinist van de andere trein te bellen, of deze gewoon niet te pakken heeft gekregen? [/speculaties] | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 februari 2016 @ 05:24 |
Ik weet niet of het nu zo een goed idee is om dit neer te zetten, na alles in dit topic. Maar er is een filmpje opgedoken van de ravage in de rampmtrein. Doorklikken na t ontbijt. (En verder denk ik ook zo iets van: Ga mensen helpen naar eer en geweten ipv filmen) Video: beelden uit verongelukte trein Duitsland - http://nos.nl/l/2085896 | |
DeaDLocK2K | woensdag 10 februari 2016 @ 07:37 |
Het bewuste filmpje wordt op de nieuwsuitzendingen getoond vanochtend. | |
derLudolf | woensdag 10 februari 2016 @ 07:50 |
Cool. Het normale 'hang en sluitwerk' kan dus wel gebruikt worden ook al zit die BSI koppeling er onder? ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 10 februari 2016 @ 08:40 |
Klantvriendelijk heet dat. Gebeurt ook op andere stations in het land. De Intercity's worden doorgaans afgehandeld op sporen 2B en 4B en de Sprinters op 6B. | |
b2py | woensdag 10 februari 2016 @ 09:29 |
Over 6 jaar is het wel zo'n typ die klaagt dat het te ver lopen is van de NS trein naar de Arriva trein ![]() | |
b2py | woensdag 10 februari 2016 @ 09:54 |
Ik hoorde gisteravond die nieuwe ProRail spot met Jandino op de radio, ik vond hem heul niet grappig en eigenlijk vooral een beetje vreemd.. | |
Ajaxfan | woensdag 10 februari 2016 @ 10:16 |
Dat is de samenvatting die je op het hele oeuvre van Jandino toe kan passen? | |
b2py | woensdag 10 februari 2016 @ 10:43 |
Kind of ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 10 februari 2016 @ 11:06 |
Als dat de situatie is waar sprake van was dan zou ik dat erg gek vinden... Maarja. | |
Mr_Klaasje | woensdag 10 februari 2016 @ 11:06 |
Ja. Zo heeft een DDZ ook wel eens een IC-Berlijn weggesleept. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 10 februari 2016 @ 11:23 |
Bij het toestemming geven een onveilig sein te passeren (door een aanwijzing zoals in Nederland, danwel door een seinbeeld zoals in Duitsland), is de absolute eerste basisregel van de treindienstleider: sluit tegengestelde treinbewegingen uit. Ik weet niet waarom dat hier fout zou zijn gegaan (en of dat ook daadwerkelijk gebeurd is), maar het is onwaarschijnlijk dat een treindienstleider zo'n basale fout maakt. | |
Mr_Klaasje | woensdag 10 februari 2016 @ 11:30 |
Daarbij lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat je vanaf twee richtingen een rijweg kan instellen. Dat kan met de technieken die al jaren gebruikt worden doorgaans ook niet. | |
Dr_Flash | woensdag 10 februari 2016 @ 11:33 |
Trouwens wat betreft die FishPoint in Zutphen die de laatste tijd meer dicht dan open was: Inmiddels is al het interieur verwijderd ![]() | |
derLudolf | woensdag 10 februari 2016 @ 11:33 |
Shit, vis je met achter het met voor een lekkerbekje zeker? | |
Peterselieman | woensdag 10 februari 2016 @ 11:34 |
Goed bedrijf zeg | |
Dr_Flash | woensdag 10 februari 2016 @ 11:42 |
Ik heb er 2 keer een bakje gebakken mossels kunnen halen. Daarna hebben er allerlei briefjes op de deur gehangen waarom ze nou weer gesloten waren en nu zijn de krukken, reclameborden en de kassa weg en staat er alleen nog een keukentrap ![]() Nou had die medelander ook niet echt sjoege van hoe je mensen met wat haast bedient. Het eerste wat je leerde is "als je trein binnen 15-20 minuten gaat, heb je hier geen tijd voor" ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 10 februari 2016 @ 11:43 |
Hmmm, gebakken mossels <3 | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 februari 2016 @ 11:45 |
De vis wordt duur betaald. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 10 februari 2016 @ 12:23 |
Mja, ik ben niet 100% op de hoogte van de gebruikte interlockingsystemen in Duitsland. Ik weet dat ze, net als in bijvoorbeeld België, verschil maken tussen treinbewegingen en rangeerbewegingen. Misschien dat het instellen van een rangeerrijweg aan minder voorwaarden hoeft te voldoen dan een treinrijweg. | |
James1988 | woensdag 10 februari 2016 @ 12:31 |
Ah, net als in Breda dus. Daar staat het pand nu alweer maanden leeg, en zo te zien is er onlangs een lekkage geweest. De vloer staat blank. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 10 februari 2016 @ 12:51 |
Jah. Nu hoeft het niet meer he, al dat water. De vis is net weg! ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 februari 2016 @ 12:56 |
Het is vlees noch vis. | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 februari 2016 @ 12:58 |
De RER A gaat deze zomer wederom op de Schop ![]() ![]() Gewoon niks in Parijs Intramuros. Hoppa gewoon allemaal in de lijn 1 Proppen...Kan het wat schelen ![]() | |
b2py | woensdag 10 februari 2016 @ 13:01 |
Je moet wat he om die bende te onderhouden | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 februari 2016 @ 13:05 |
Bende? Jij vindt SACEM bende? ![]() (t gaat trouwens om Ballast) | |
b2py | woensdag 10 februari 2016 @ 13:10 |
Die takkeherrie die je hoort en het geschud in die stellen doet me denken aan ellende ja ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 10 februari 2016 @ 13:46 |
Vis een optie? ![]() Nee dus ![]() | |
Merode32 | woensdag 10 februari 2016 @ 14:00 |
Rikus kan zich beter bezig houden met de woeibrug. Dat is nou eens een onderwerp waar hij iets zinnigs mee kan doen. | |
James1988 | woensdag 10 februari 2016 @ 14:47 |
RZD zou nachttreinen gaan rijden in opdracht van SNCF. ![]() | |
b2py | woensdag 10 februari 2016 @ 14:49 |
We mochten uit Europa toch niet meer investeren in Rusland? | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 februari 2016 @ 14:55 |
Ik heb rikus eens gevraagd om te kijken naar de Achterlijke Instaptarieven die Arriva hanteert. 'Gaan we iets mee doen' was het antwoord, maar daarna nooit meer wat van gehoord. Ook niet een 'sorry maar het heeft geen prioriteit meer '. ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 10 februari 2016 @ 14:57 |
t is wel zo dat het stukje wat vorig jaar vervangen is tussen Etoile en La Defens uiterst soepel is... ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 10 februari 2016 @ 15:00 |
Russen blijkbaar wel in Europa ![]() | |
Merode32 | woensdag 10 februari 2016 @ 15:06 |
Tja ze moeten het vooral hebben van populisme en de olifant in de porseleinkast. In het geval van de hslbrug kan een beetje rel, populisme en de olifant met het porselein geen kwaad. | |
Prins_Pils | woensdag 10 februari 2016 @ 15:43 |
Omdat Amsterdam steeds erger wordt overspoeld door toeristen, wil burgemeester Van der Laan liever dat die een hotel in Rotterdam gaan boeken.Ja muziek en artiesten, dáár zitten we op te wachten in de trein ![]() Bron | |
Mr_Klaasje | woensdag 10 februari 2016 @ 16:51 |
Voor elk wat wils.. in het ene rijtuig een metalband, in het volgende rijtuig klassieke a-capellazang. | |
DeZwabber | woensdag 10 februari 2016 @ 17:21 |
Gewoon praalwagens over de HSL als de Fyra panne heeft. | |
James1988 | woensdag 10 februari 2016 @ 17:26 |
De laatste twee rode Traxxen, die onderweg zijn naar Dessau voor een revisie en nieuw kleurtje, hebben in Osnabrück nog even een IC-Dosto mogen slepen ![]() | |
derLudolf | woensdag 10 februari 2016 @ 17:33 |
Heeft ie nou front of sluitseinen? ![]() Mooiste loc zit helemaal achter trouwens ![]() | |
ReisT | woensdag 10 februari 2016 @ 17:36 |
NS heeft de druktemelder geüpdate, naast "ik kon zitten" en "ik moest staan" kan je nu eindelijk ook kiezen voor "ik kon niet mee". | |
b2py | woensdag 10 februari 2016 @ 18:27 |
"No longer available" Klikken werkt wel | |
Dr_Flash | woensdag 10 februari 2016 @ 20:31 |
Vet handig wel als zo'n auti zichzelf ook een zescijferige naam toebedeelt. | |
James1988 | woensdag 10 februari 2016 @ 20:37 |
Bij dat soort nicks vraag ik me altijd af 'Waarom #106? Waarom niet 105 of 107?' ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 10 februari 2016 @ 22:56 |
Het zijn volgens mij figuren waar Jambers enkele uren mee zou kunnen vullen. | |
Dr_Flash | woensdag 10 februari 2016 @ 22:56 |
Waarschijnlijk heeftie daar zijn eerste fapje tegenaan geofferd ![]() ![]() | |
derLudolf | woensdag 10 februari 2016 @ 23:13 |
Maar hij heeft wel mooie plaatjes. Of dat komt gewoon omdat ik fan ben van getrokken treinen ![]() ![]() | |
derLudolf | woensdag 10 februari 2016 @ 23:22 |
Mosselen ![]() Lekkerbekje ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 10 februari 2016 @ 23:26 |
Ik heb aan 1 rauwe mossel genoeg | |
James1988 | woensdag 10 februari 2016 @ 23:27 |
Hitachi heeft vandaag een mockup gepresenteerd van de AT200-treinen die zij aan het bouwen zijn voor ScotRail: En SNCF heeft een contract gesloten met Siemens voor de levering van een CBTC-beveiligingssysteem voor RER E, "NextEO": | |
syndroom | woensdag 10 februari 2016 @ 23:35 |
Mensen, treinfreaks ik heb even jullie hulp nodig! Weten jullie waar, op welk treinstation in Nederland dit filmpje opgenomen is? | |
Dr_Flash | woensdag 10 februari 2016 @ 23:51 |
Amsterdam Centraal. Niet zo moeilijk toch. | |
dennistd | woensdag 10 februari 2016 @ 23:52 |
Ziet eruit als Amsterdam Centraal. | |
Dr_Flash | woensdag 10 februari 2016 @ 23:53 |
Hier, zelfs een verstokte tukker die alleen maar Eschmarke kent als enige niet-duitse station, noemt Amsterdam Centraal. Hoe veel meer heb je nodig. | |
Dr_Flash | donderdag 11 februari 2016 @ 00:13 |
| |
dennistd | donderdag 11 februari 2016 @ 00:49 |
Glanerbrücke is toch ook nog Nederland? | |
b2py | donderdag 11 februari 2016 @ 10:19 |
Het voelt aardig Duits | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 februari 2016 @ 10:59 |
Ik heb er vraagtekens bij, wat is er mis met SACEM? Nu ga je de MI 2N en de Altéo helemaal verschillend van elkaar maken waar door uitwisselbaarheid helemaal niet meer mogenlijk is... ![]() | |
Ajaxfan | donderdag 11 februari 2016 @ 11:18 |
Dat is in het buitenland ook zo fijn. Die gigantisch vals spelende / zingende menschen die geld op willen halen. Komt er dan een 'Hollands next treingitarist'? | |
Peterselieman | donderdag 11 februari 2016 @ 11:22 |
Dennis, je krijgt er bij jou in de buurt een railattractie bij. Op het AKZO-lijntje in Hengelo kun je namelijk straks spoorfietsen http://www.prorail.nl/nieuws/eenmaal-andermaal-verkocht | |
b2py | donderdag 11 februari 2016 @ 11:34 |
He, ik woon dichterbij ![]() | |
_JdM_ | donderdag 11 februari 2016 @ 11:46 |
Vet ![]() | |
ReisT | donderdag 11 februari 2016 @ 11:52 |
Behalve de opening van het filmpje, dat is toch echt Amsterdam Amstel. | |
dennistd | donderdag 11 februari 2016 @ 12:09 |
Was al bekend ja, de initiatiefnemer heeft er een paar keer over verteld bij de NVBS Twente ![]() | |
Merode32 | donderdag 11 februari 2016 @ 12:47 |
Weet iemand waar de spanningsluis hsl-oude lijn precies ligt? Ik lees overal ten westen van rt centraal maar dst is een ruim begrip. | |
MTL | donderdag 11 februari 2016 @ 12:59 |
Ten westen? Hebben we tegenwoordig ook al een HSL naar Hoek van Holland? | |
Peterselieman | donderdag 11 februari 2016 @ 13:02 |
Hier ongeveer: https://www.google.nl/map(...)4,286m/data=!3m1!1e3 Het bordje op dit tijdstip is er eentje van panto neer, oftewel je rijdt hier de spanningssluis binnen. | |
Merode32 | donderdag 11 februari 2016 @ 13:04 |
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningssluis thanks bro, je hebt me geweldig geholpen ![]() ![]() | |
Merode32 | donderdag 11 februari 2016 @ 13:09 |
Nu ik gmaps zie, ligt de spanninssluis in de tunnel ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 februari 2016 @ 13:10 |
Hij ligt ten zuiden van Rotterdam en ten noorden van Rotterdam in een tunnel ja, ten zuidwesten van Hoofddorp niet, gewoon in de vrij baan, ter hoogte van Nieuw Vennep geloof ik. | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 februari 2016 @ 13:11 |
Klopt | |
Merode32 | donderdag 11 februari 2016 @ 13:15 |
Ja die bij hoofdorp en barendrecht ken ik idd. Bedankt allemaal, word tijd dat ik weer eens met de fyra reis. | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 februari 2016 @ 13:19 |
Limburg heeft dingen vaak wat later, maar ruim 3 jaar? | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 februari 2016 @ 13:20 |
Hmm, aan de andere kant steekt fascisme daar ook pas nu net de kop op. | |
Merode32 | donderdag 11 februari 2016 @ 13:36 |
Jaja de ic direct jij je zin. | |
derLudolf | donderdag 11 februari 2016 @ 13:38 |
Filmpje begint gewoon aan het begin hier... | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 februari 2016 @ 13:40 |
Beschuldig je hem nou van intelligentie? ![]() | |
derLudolf | donderdag 11 februari 2016 @ 13:44 |
Daar kan ie zelf ook niets aan doen | |
Peterselieman | donderdag 11 februari 2016 @ 14:03 |
hmm, ging om het stukje vanaf 41 minuten | |
James1988 | donderdag 11 februari 2016 @ 14:15 |
Bij Breda liggen ze t.h.v. dat viaduct, bij Barendrecht vlak na de tunnel. En bij Antwerpen ligt dat ding geloof ik in de tunnel bij Noorderdokken. | |
Maegrim | donderdag 11 februari 2016 @ 14:16 |
Nieuwe spoorwerkgever binnenkort ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 11 februari 2016 @ 14:46 |
Ga je naar Arriva? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 februari 2016 @ 14:55 |
In Wuppertal is de testen met de nieuwe voertuigen begonnen | |
MTL | donderdag 11 februari 2016 @ 15:00 |
Gefeliciteerd! Wat ga je doen? | |
Maegrim | donderdag 11 februari 2016 @ 15:20 |
rangeren op de meer, alweer ![]() | |
boriq | donderdag 11 februari 2016 @ 17:55 |
Met zo'n NS-bus moeten reizen zorgt er toch wel voor dat je de nieuwe bovenleidingpalen tussen Wierden en Nijverdal van een andere kant kunt zien ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 februari 2016 @ 19:17 |
Flinke update voor de Android app van NS international.... Ontbreekt station breda ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 februari 2016 @ 19:31 |
En? | |
Merode32 | donderdag 11 februari 2016 @ 20:11 |
Dat klopt toch? Breda heeft geen int verbinding. | |
Xetran | donderdag 11 februari 2016 @ 21:08 |
Handig. Tussen 020 en Amersfoort een goederentrein voor je krijgen is oké, maar dan gaat hij dus leuk net voor Amwrsfoort ook nog even kapot. ook daarom verleen je goederenverkeer geen voorrang... | |
James1988 | donderdag 11 februari 2016 @ 21:35 |
Frauderen met GtbV? Doe maar niet, want vervoerders controleren de aanvragen.Bron: British Transport Police | |
Dr_Flash | donderdag 11 februari 2016 @ 21:40 |
Tsja, je kunt het bont maken, en je kunt een vuurwerkfabriek opblazen ![]() | |
Prins_Pils | donderdag 11 februari 2016 @ 21:41 |
Wat issie mooi ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 februari 2016 @ 21:44 |
echt heel lang geleden dat ik daar geweest ben ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 11 februari 2016 @ 21:53 |
Ziet er flitsend uit, die nieuwe Schwebebahn ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 februari 2016 @ 22:14 |
ik wil er wel weer eens heen, deze maand. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 11 februari 2016 @ 22:21 |
Want goederentreinen gaan vaker stuk dan reizigerstreinen, bedoel je? | |
Bitlord | donderdag 11 februari 2016 @ 22:24 |
Of je wacht ff tot er een paar nieuwe rijden? Dagje oud, nieuw en de Kaiserwagen | |
Dr_Flash | donderdag 11 februari 2016 @ 22:25 |
Ja maar dan zit die hele kutstad vol met fappers ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 11 februari 2016 @ 22:44 |
'i wanabe de sunsjaaain' ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 februari 2016 @ 22:48 |
Don't wanna see the sunrise ![]() | |
Maegrim | donderdag 11 februari 2016 @ 23:27 |
want die betalen minder ofzo? | |
Prins_Pils | vrijdag 12 februari 2016 @ 01:41 |
Goeie zaak. Bron. | |
James1988 | vrijdag 12 februari 2016 @ 02:22 |
klik om te spelen Kedeng kedeng, oehoe! | |
dennistd | vrijdag 12 februari 2016 @ 02:39 |
Op zondagavond 6 september stond na afloop van Terug naar Toen het dieselmaterieel opgesteld op het uithaalspoor aan de Loenense kant van Beekbergen. Met een drone vanuit de lucht prima te fotograferen! Van voor naar achter staan hier de locs 2412, 2459, 2530, 2233 en 2299. Daarachter zien we nog begeleidingswagen Dg2698.
| |
Dr_Flash | vrijdag 12 februari 2016 @ 08:26 |
ik weet niet met wat voor ijzel het nou weer te maken heeft, maar tegenwoordig knippert de boordverlichting er op los in de DDZ terwijl de tractie wel gewoon door blijft gaan ![]() | |
Salatrel | vrijdag 12 februari 2016 @ 08:47 |
ja sorry ik verveelde me tijdens het rijden... | |
Dr_Flash | vrijdag 12 februari 2016 @ 08:54 |
![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 februari 2016 @ 10:27 |
Mijn pa staat met een foto van een Flirt in Op De Rails ![]() | |
dennistd | vrijdag 12 februari 2016 @ 12:27 |
Ik sta op RTV Oost en de Tubantia ![]() http://www.tubantia.nl/re(...)ten-oevers-1.5720336 http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=237768&cat=1 En heb ook wel eens in Op de Rails gestaan, hoewel de laatste tijd niet meer. | |
derLudolf | vrijdag 12 februari 2016 @ 12:35 |
![]() Volgende keer ATB een snelremming laten doen. Gewoon, omdat het kan? | |
derLudolf | vrijdag 12 februari 2016 @ 12:38 |
Geloof niet dat het niet voor overlast zorgt dat hoge water. Boeren willen mest uitrijden en zo maar is veel te nat. Ik heb het water bij mijn ouders pok nog nooit zo hoog zien staan | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 februari 2016 @ 12:40 |
Gefeliciteerd, je hebt waarschijnlijk een grotere epenis. Ofzo. Denk ik. | |
dennistd | vrijdag 12 februari 2016 @ 13:07 |
Het staat hier elk jaar wel hoog, en soms een paar keer per jaar. Veel water komt uit Duitsland waar het allemaal gekanaliseerd is. Was gewoon flauw bedoeld hoor ![]() | |
Salatrel | vrijdag 12 februari 2016 @ 15:38 |
men had een prijsvraag uitgeschreven onder het personeel voor manieren om energie te besparen. 1 van de ideeën was licht sensoren die die de trein verlichting in of uitschakeld afhankelijk van het lichtniveau. Misschien een teststel dat reed op een traject waar de zon door de bomen scheen? ![]() | |
dennistd | vrijdag 12 februari 2016 @ 15:43 |
Als het buiten donker is de binnenverlichting wat dimmen is geen verkeerd idee. Misschien dan je dan ook buiten weer iets kunt zien... | |
James1988 | vrijdag 12 februari 2016 @ 15:46 |
's avonds de verlichting wat warmer zetten kan ook geen kwaad, dan is het gevoel van een rijdende operatiekamer tenminste weg ![]() | |
_serial_ | vrijdag 12 februari 2016 @ 15:53 |
Soms heb ik echt het gevoel dat ik op de afdeling röntgen beland ben inderaad. Ik hoorde trouwens iets van het nieuwe op tijd rijden reizen (jawel). iemand al een idee ? | |
Salatrel | vrijdag 12 februari 2016 @ 15:54 |
ja ![]() | |
Salatrel | vrijdag 12 februari 2016 @ 15:54 |
Het is trouwens op tijd reizen niet op tijd rijden | |
James1988 | vrijdag 12 februari 2016 @ 16:03 |
Wat is dat nou weer? ![]() Als je nog een foto wil hebben van een RET-stelletje in Den Haag Centraal, dan moet je opschieten. Vandaag komen de RSG3's van RET voor het laatst op spoor 11, vanavond beginnen de werkzaamheden om metrolijn E aan te sluiten op het nieuwe 'Haags Startstation Erasmuslijn': bron: HTM.nl ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 12 februari 2016 @ 16:05 |
De ironie in this one is niet te bevatten. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 februari 2016 @ 16:06 |
En de hamvraag is of we dan moeten omchecken... | |
James1988 | vrijdag 12 februari 2016 @ 16:07 |
RET heeft een foldertje over de werkzaamheden waarin staat:
| |
Darkwing_Duck | vrijdag 12 februari 2016 @ 16:14 |
Wacht wat? En kan een HTM controleur die producten herkennen? Soms kom ik omschrijvingen tegen in de automaat van vervoerder X over een product van vervoerder Y die onbegrijpelijk zijn als ik mijn kaart uitlees ![]() | |
ReisT | vrijdag 12 februari 2016 @ 17:21 |
Natuurlijk moeten we dan omchecken, dat is nu eenmaal Het Systeem. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 februari 2016 @ 17:56 |
| |
#ANONIEM | vrijdag 12 februari 2016 @ 18:06 |
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Dat die drie mensen ineens elk ruim 1500 mails in hun inbox hebben met betalingsverzoeken? ![]() | |
Xetran | vrijdag 12 februari 2016 @ 18:43 |
Economisch belang van mensen die op tijd naar werk en thuis kunnen komen lijkt mij iets groter dan die van een trein met een tiental Volkswagen busjes. | |
derLudolf | vrijdag 12 februari 2016 @ 18:51 |
Zou ik niet 1 2 3 durven stellen. Als er een boot op een trein moet wachten lijkt me dat wel een dure aangelegenheid worden ![]() |