Je hebt volkomen gelijk, in spontane bui zag ik 2 vissen die me wel bevielen maar had me niet verdiept in hun achtergrond en dat was een dure vergissing.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:02 schreef Aloria het volgende:
[..]
Hmja.. dit soort mensen heb je dus ook allemaal op aquaforum.
Kijk en lees nog altijd wel mee en ik zit er al vanaf het begin. Ben trots lid nummer 9 !
Dan begin je ook wel eens wat door te douwen, ik ben er mee gestopt want beginnerlingen doen toch allemaal maar wat ze zelf willen. En zoals jij ook zegt ... we kunnen ons toch wel vergissen ?
Heb het zelf ook gedaan en maak mij hier aan ook schuldig. maar heb geleerd dat ik toch beter niet een vergissing kan maken en mij wel goed laat informeren of zelf de info beter kan opzoeken.
Want ja ik vind het verschrikkelijk als mijn visjes opgegeten worden door een stomme fout van mij.
Ik roep al jaren en dan al jaren, kijk eerst naar de vissen die je wil en koop dan pas een aquarium.
Na 10 jaar dit te roepen lees ik toch regelmatig dat mensen te grote vissen of te actieve vissen in een te kleine bak hebben.. Of zoals jou, vissen die niet bij elkaar kunnen, toch bij elkaar gezet worden ? WHY ??? Alles staat op internet... kost je 5 minuten zoek werk...... Plaats je vis bestand online en vraag de voor en nadelen... kan het kan het niet... Dus onzin dat je een vergissing maakt...
Zonde wat alle mensen die dus goed advies hadden zijn in de loop der jaren toch weggegaan. ( of zoals ik lezen mee en posten heel af en toe nog eens iets )
Ik ben 1 van de weinige die ook mijn fouten online gezet heeft en net zoals jou in die tijd ook te kopppig was en het advies de wind in geslagen heeft. Dus ik ben nu ook omgekeert. De info die je kunt vinden klopt ook en ga niet uit je zelf dingen proberen. Eigen ervaring het gaat niet lukken...
Door schade en schande wordt men wijs. Ik heb ook wel eens een verkeerde vis in mijn bak gedaan waardoor mijn hele bak overhoop lag. Bijna iedereen die actief met aquaria bezig is, en probeert om een beetje alternatieve vissen in de bak te krijgen, gebeurd dit een keer.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:02 schreef Aloria het volgende:
[..]
Hmja.. dit soort mensen heb je dus ook allemaal op aquaforum.
Kijk en lees nog altijd wel mee en ik zit er al vanaf het begin. Ben trots lid nummer 9 !
Dan begin je ook wel eens wat door te douwen, ik ben er mee gestopt want beginnerlingen doen toch allemaal maar wat ze zelf willen. En zoals jij ook zegt ... we kunnen ons toch wel vergissen ?
Heb het zelf ook gedaan en maak mij hier aan ook schuldig. maar heb geleerd dat ik toch beter niet een vergissing kan maken en mij wel goed laat informeren of zelf de info beter kan opzoeken.
Want ja ik vind het verschrikkelijk als mijn visjes opgegeten worden door een stomme fout van mij.
Ik roep al jaren en dan al jaren, kijk eerst naar de vissen die je wil en koop dan pas een aquarium.
Na 10 jaar dit te roepen lees ik toch regelmatig dat mensen te grote vissen of te actieve vissen in een te kleine bak hebben.. Of zoals jou, vissen die niet bij elkaar kunnen, toch bij elkaar gezet worden ? WHY ??? Alles staat op internet... kost je 5 minuten zoek werk...... Plaats je vis bestand online en vraag de voor en nadelen... kan het kan het niet... Dus onzin dat je een vergissing maakt...
Zonde wat alle mensen die dus goed advies hadden zijn in de loop der jaren toch weggegaan. ( of zoals ik lezen mee en posten heel af en toe nog eens iets )
Ik ben 1 van de weinige die ook mijn fouten online gezet heeft en net zoals jou in die tijd ook te kopppig was en het advies de wind in geslagen heeft. Dus ik ben nu ook omgekeert. De info die je kunt vinden klopt ook en ga niet uit je zelf dingen proberen. Eigen ervaring het gaat niet lukken...
quote:Op woensdag 13 augustus 2014 16:54 schreef Papabear het volgende:
[..]
Neontetra's gaan b.v. prima samen met vuurgarnaaltjes. Ik zou voor beide groepen minimaal 10 tot 15 stuks aanhouden. Vuurgarnalen kunnen wel tegen een stootje qua temperatuurwisselingen en kleine schommelingen met de waterwaardes
Bedankt! Ik heb een Ferplast 60, inderdaad iets van 54 liter. Jonge garnalen hoeft voor mij niet zo, zou niet weten waar ik ze moet laten. Zijn tetra's een beetje sterke visjes, aangezien het m'n eerste bak is? (op wat goudvissen en guppen na)quote:Op woensdag 13 augustus 2014 18:43 schreef Hexley het volgende:
[..]
Ja, je kunt alleen mannetjes guppen houden en het advies vuurgarnalen van hier boven.
Die rampe stampen hier flink en het resultaat is dus aan de lopende band jonge garnalen.
Neontetra's mag je echt wel in een groepje van minimaal een stuk of 5 a 6 houden.
Ik weet niet wat voorn 60cm bak je hebt maar ik neem aan dat het een 54 liter of zo iets is.
Als alternatief voor je garnalen mss: 8x corydoras pygmaeus en 8x neontetra?
Als je geen jonge garnalen wil, dan zou ik geen garnalen nemen die in zoetwater reproduceren. Je hebt ook wel zoutwatergarnalen, die in zoetwater leven. Volgens mij is de roodneusgarnaal er daar 1 van.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:22 schreef CherryLips het volgende:
[..]
[..]
Bedankt! Ik heb een Ferplast 60, inderdaad iets van 54 liter. Jonge garnalen hoeft voor mij niet zo, zou niet weten waar ik ze moet laten. Zijn tetra's een beetje sterke visjes, aangezien het m'n eerste bak is? (op wat goudvissen en guppen na)
Die beestjes zijn best prijzig dus op zich is jongen krijgen niet ergquote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:04 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als je geen jonge garnalen wil, dan zou ik geen garnalen nemen die in zoetwater reproduceren. Je hebt ook wel zoutwatergarnalen, die in zoetwater leven. Volgens mij is de roodneusgarnaal er daar 1 van.
Als je red cherry's oid neemt, dan is het bij een goed florerende bak bijna een plaag. Heb er in 3 jaar enkele duizenden verkocht, zonder dat ik ze bewust kweekte.
Ik zou geen tetra's in een 54 liter doen. Dat zijn echte zwemmers.
Cherrygarnalen prijzig? Als je ze in de winkel koopt misschien...?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:24 schreef Komakie het volgende:
[..]
Die beestjes zijn best prijzig dus op zich is jongen krijgen niet erg
Maar via marktplaats garnalen verkopen is een hel. Elke keer voor 5 of 10 euro garnalen vangen en verhalen aanhoren van andere aquariumliefhebbers gaat ook wel vervelen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:24 schreef Komakie het volgende:
[..]
Als ze je in de winkel koopt inderdaad.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:28 schreef Samzz het volgende:
Er zijn niet veel soorten die enkel in brakwater uitkomen/voortplanten... Enkel de waaierhanden (Atya, Atyoida en Atyopsis) en een aantal caridina soorten (roodneus (ook in goud variatie te krijgen), japonica, mandarijn en onechte waaierhand), een Palaemon soort en de Macrobrachium.
Macrobrachium worden over het algemeen te groot, de Palaemon concinnus is nauwelijks verkrijgbaar en erg duur (wel beeldschoon). Enkele waaierhanden zijn mogelijk een optie, de genoemde caridina soorten gaan prima in 54 liter.
[..]
Cherrygarnalen prijzig? Als je ze in de winkel koopt misschien...?
Maar ze neuken als de malle.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:24 schreef Komakie het volgende:
[..]
En ze zijn pas echt leuk als het er een heel stel zijn. 10 beestjes in een bak is toch wat saai
Tetra's in een 60cm bak kan op zich wel. Ik heb het jaren lang gehad en dat ging prima.
Voordeel van garnalen is overigens
Ik vind het altijd wel mooiquote:
Heb je T8 of T5?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 19:26 schreef MaximumRush het volgende:
Ik ga zo gelijk wat meer planten kopen. Ik had nog zo'n testset liggen en ik zag dat mijn carbonaathardheid te hoog is. Deze zou tussen de 15 en 20 zitten. Wat kan ik hier tegen doen?
De TL lampen zijn trouwens ook aan vervanging toe. Iemand tips? Volstaat normale TL verlichting of moet ik echt eentje speciaal voor aquaria hebben?
NOOIT je filterpomp uitzetten! Over kool filteren doe je alleen om b.v. restanten van medicijnen eruit te filteren.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:21 schreef MaximumRush het volgende:
Inmiddels tabletten gekocht tegen blauwalg, stuk meer planten erbij geplaatst en lampen vervangen. Mevrouw in de winkel zei trouwens dat ik m'n filter uit moest zetten voor een weekje, omdat anders alles eruit gefilterd werd. Klopt dit?
In de winkel werd er gezegd dat dan de medicijnen eruit gefilterd werden, maar dat het wel belangrijk is om een luchtpomp te hebben zodat het water zuurstofrijk wordt. Actieve kool heb ik er niet in.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:31 schreef Papabear het volgende:
[..]
NOOIT je filterpomp uitzetten! Over kool filteren doe je alleen om b.v. restanten van medicijnen eruit te filteren.
maar geen UV-C filter gebruiken terwijl je medicijnen gebruikt: zelfde effect als filteren over kool......quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:46 schreef Papabear het volgende:
Als je je bacteriecultuur om zeep wilt helpen moet je vooral je pomp uitzetten. Nooit doen dus, alleen eens in de zoveel maanden als je de bovenste filterlagen uitspoelt kan dat heel even.
Mocht je in de buurt van Alkmaar wonen, dan kun je evt. wel een UV-C filter van me lenen. Die plaats je tussen de uitstroom van je pomp.
quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:55 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
maar geen UV-C filter gebruiken terwijl je medicijnen gebruikt: zelfde effect als filteren over kool......
Nee, die 'rotzooi' gebruik ik ook niet. Alleen wat Sera flore daydrops en ijzertabletten. Bakje staat nu een week in te draaien. Geduld is een schone zaakquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:58 schreef Leipo666 het volgende:
en ook geen waterverbeteraars zoals Easy-Life vloeibaar filter medium: dat is zeoliet en absorbeert ook de medicijnen
Als je een 'plantenbak' hebt kun je zoiets overwegen of je het echt nodig hebt. Ik knutsel t.z.t. zelf wel iets in elkaarquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 14:02 schreef Urnotindangr het volgende:
zit te twijfelen om een co2 systeem aan te schaffen voor mijn juwel rio 400, ongeveer 400 liter.
iemand die weet of dit iets is? is redelijk goedkoop
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
zit te twijfelen om een co2 systeem aan te schaffen voor mijn juwel rio 400, ongeveer 400 liter.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 14:05 schreef Papabear het volgende:
[..]
Als je een 'plantenbak' hebt kun je zoiets overwegen of je het echt nodig hebt. Ik knutsel t.z.t. zelf wel iets in elkaar
Ik geloof niet dat ik dat ooit gedaan hebquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 16:09 schreef manda-rijn het volgende:
(Een misschien wel domme) beginnersvraagje:
Ik ga binnenkort beginnen met een kleine aquarium (25 liter) waar ik o.a. garnalen in wil hebben. Nu is mij verteld dat ik 1x per week de bodem van de aquarium moet reinigen met zo'n speciale bodemreiniger. Is dit nodig? Zo ja, zuig je daarmee niet de garnalen op?
Mijn ervaring is dat garnaaltjes met WARP-speed opzij schieten als er een hevelbuisje in de buurt komt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 16:09 schreef manda-rijn het volgende:
Zo ja, zuig je daarmee niet de garnalen op?
En ze kunnen zich (letterlijk) doodschrikken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 16:12 schreef BartNH het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat garnaaltjes met WARP-speed opzij schieten als er een hevelbuisje in de buurt komt.
Als aanhanger van Pavlov en Darwin heb ik daar geen last van.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:59 schreef Papabear het volgende:
[..]
En ze kunnen zich (letterlijk) doodschrikken.
50% waterwissel en een weekje filteren over kool. Maar ik zou nog even wachten daarmee want je bent nog maar een paar dagen bezig met die kuur?quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:57 schreef MaximumRush het volgende:
De medicijnen doen het goed zo te zien, geen blauwalg meer bij gekomen. Waardes ook gemeten en de carbonaathardheid is flink gedaald en inmiddels goed. Het water is wel helemaal geel van de medicijnen. Moet ik daarvoor filteren met kool?
Je hebt aan de linkerkant laag, midden en hoge planten. Dat heb je rechts niet. Daar heb je lage en hoge planten.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]
Alleen over de rechterzijde van mijn aquarium ben ik niet heel erg tevreden, het midden en de linkerkant groeien prima en vormen ook mooi één geheel. Maar aan de rechterkant blijft alles wat achter, zit ook geen echte eenheid in. Of zal dat liggen aan het ontbreken van wat grotere bladvormen![]()
[ afbeelding ]
Probeer een straatje te maken met die plant rechtsachter, dan komt het geheel al veel beter uit. Meer planten bijzetten zou ik niet doen want je zit al aan de max volgens mij (10cm per plantensoort)quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]
Alleen over de rechterzijde van mijn aquarium ben ik niet heel erg tevreden, het midden en de linkerkant groeien prima en vormen ook mooi één geheel. Maar aan de rechterkant blijft alles wat achter, zit ook geen echte eenheid in. Of zal dat liggen aan het ontbreken van wat grotere bladvormen![]()
[ afbeelding ]
Ik vind je plantenbestand nog steeds aan de hele lage kant. Zie rechts een bodembedekkertje, die wil je helemaal uit laten breiden lijkt me? Naar mijn weten gaat dat plantje heel langzaam dus wellicht dat je daar meer van wilt plaatsen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 15:32 schreef MaximumRush het volgende:
[ afbeelding ]
Ziet er al een stuk beter uit. Stuk hout ook gekookt, een uur laten uitkoken in een flinke pan. Gelukkig hadden m'n ouders een aantal horeca pannen in de garage staan, dus dat ging allemaal prima. Een paar dagen in een bak met water laten staan tot het niet meer afgaf.
Iemand nog tips wat ik allemaal nog meer kan doen?
Op zich is het aantal planten niet heel hoog, maar het moet wel lukken zo.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 15:32 schreef MaximumRush het volgende:
[ afbeelding ]
Ziet er al een stuk beter uit. Stuk hout ook gekookt, een uur laten uitkoken in een flinke pan. Gelukkig hadden m'n ouders een aantal horeca pannen in de garage staan, dus dat ging allemaal prima. Een paar dagen in een bak met water laten staan tot het niet meer afgaf.
Iemand nog tips wat ik allemaal nog meer kan doen?
Ja, aquarium was van m'n vader en die is geëmigreerd. Op den duur was het meer alg dan water. Dus leeggehaald en opnieuw opgezet, vissen kon ik nergens kwijt dus er weer in gedaan nadat ze twee weken in een bak met het oude water zaten.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 21:51 schreef CherryLips het volgende:
Zo te zien zitten er al vissen in?
Is gewoon een aquariumplant, gekocht bij de aquariumwinkel.quote:Op zaterdag 23 augustus 2014 21:51 schreef Prowl het volgende:
Maar wat doet die kamerplant nou onderwater?
Spathyphyllum:quote:Op zondag 24 augustus 2014 01:32 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Is gewoon een aquariumplant, gekocht bij de aquariumwinkel.
Oeps.quote:Op zondag 24 augustus 2014 01:32 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Is gewoon een aquariumplant, gekocht bij de aquariumwinkel.
quote:Op zondag 24 augustus 2014 01:52 schreef Prowl het volgende:
[..]
Spathyphyllum:
Is een genus behorende tot de familie van de Aronskelken. Oorspronkelijk zijn ze afkomstig uit tropische delen van Amerika en Azie. Ze worden vaak gebruikt als kamerplanten, een doel waarvoor ze uitermate geschikt zijn.
OPGELET: Alle delen en ook het sap van deze plant zijn giftig.
[ afbeelding ]
Bron
PM terugquote:Op woensdag 27 augustus 2014 10:51 schreef Victim.of.Fate het volgende:
Hmm, daar heb ik wel interesse in. PM sent
Jij ook een PM terug (te weinig ruimte in DM)quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:56 schreef Didadani het volgende:
Ik heb ook wel interesse! Ik heb een DM gestuurd.
PM terugquote:Op donderdag 28 augustus 2014 07:49 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Jij ook een PM terug (te weinig ruimte in DM)
Das niet helemaal waar, ze worden vaak verkocht als aquariumplanten maar zijn oorspronkelijk geen soorten die lang geheel onder water kunnen overleven. Het zijn eigenlijk meer planten die ook in gebieden voorkomen die regelmatig overlopen met water. Dus onder gezonken in een moerasachtig gebied. Ze komen ook het best tot hun recht in een Ripariumquote:Op zondag 24 augustus 2014 01:52 schreef Prowl het volgende:
[..]
Spathyphyllum:
Is een genus behorende tot de familie van de Aronskelken. Oorspronkelijk zijn ze afkomstig uit tropische delen van Amerika en Azie. Ze worden vaak gebruikt als kamerplanten, een doel waarvoor ze uitermate geschikt zijn.
OPGELET: Alle delen en ook het sap van deze plant zijn giftig.
[ afbeelding ]
Bron
?quote:Op maandag 1 september 2014 16:32 schreef CherryLips het volgende:
Kun je alleen mannetjes endler guppen bij elkaar zetten?
Ja, vandaarquote:Op maandag 1 september 2014 16:51 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
?
Je kan er ook vrouwtjes bijzetten. Alleen jongt het als een gek. En met de verkeerde vrouwtjes krijg je weer bastaarden die niet op endlers lijken en zo dus onverkoopbaar.
Maar eh dus, kan het of gaan ze zich aan elkaar vergrijpen en staarten opeten enzo?quote:
ik heb jaren tetras in een bak zonder verwaming gehad ging super.quote:Op dinsdag 2 september 2014 18:59 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:
Omnomnomnomnomnomnom inderdaad!
En het oog wil ook wat hè!
Die tetra's daar twijfelde ik ook al over...
... Vooral het temperatuurverschil.
Als Lodewijk over een paar weken is verhuisd, zullen we eens kijken of we hem blij kunnen maken met wat gewone goudvissies... Dat lijkt me voor hem wel leuk, wat meer leven in de bak.
Volgens mij heb ik vanmiddag een nog kleiner slakje gespot, dus wat dat betreft is de gezinsuitbreiding in volle gang!
70% waterwissel en afwachten.quote:Op woensdag 3 september 2014 09:43 schreef devlinmr het volgende:
Hebben net een 60l aquarium. Keurig gewacht met vissen tot alle waardes goed waren, toen 3 guppen erin. Weer een week gewacht, alles goed dus nog een paar vissen erbij (5 tetra's en 5 guppen totaal), maar nu begint de een na de andere vis ondersteboven te hangen.
Waardes zijn nog steeds goed dus ik begin te denken aan een bacterie oid die meegekomen is vanuit de winkel.
Wat kan ik het beste doen?
even een self quote want zou graag wel een antwoord krijgenquote:Op dinsdag 2 september 2014 07:06 schreef Holy_Goat het volgende:
Beste mensen, ik had jaren geleden een mini bakje van 40L. Werd aangeraden door verkopers aquarium vis winkel want dat zou makkelijker zijn als beginner.
Inmiddels weet ik (of geloof ik mij te herinneren) dat dit niet bepaald klopt want in een kleine bak is een biotoop stabiel opbouwen moeilijker. Toch?
Anyhow, nu jaren later vraag ik mij het volgende af: hoe lang kan een aquarium zonder toezicht? Lijkt mij afhankelijk van grootte, visbestand etc, maar stel je gaat een keer 3 weken op vakantie en je hebt niet direct iemand in de buurt die er voor zorgen kan? Ik heb geen aquarium momenteel maar ik wil dat wel graag weten want zou later wel een willen. Maar een hond kun je wegbrengen naar je ouders en een heel aquarium niet bepaald. Als zoiets eigenlijk niet kan begin ik er niet aan namelijk
tnx, dat dachten we al. Lijkt er trouwens op dat de 2 vissen die gister raar gedrag vertoonden het vandaag weer gewoon doen.quote:Op woensdag 3 september 2014 11:16 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
70% waterwissel en afwachten.
Tja. wij hebben iemand die 2x per dag de katten komt doen in onze vakantie en die wil ook best 1x per 2 dagen wat voer naar binnen kieperen. Verder heb je geloof ik auto feeders, maar of dat nou zo'n succes zal zijn.quote:Op woensdag 3 september 2014 11:32 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
even een self quote want zou graag wel een antwoord krijgen
Hoe groot noem jij groot eigenlijkquote:Op woensdag 3 september 2014 12:51 schreef Gummiebeer het volgende:
Een goed draaiend aquarium kan best een maand zonder toezicht, maar dan hebben we het wel over grote bakken waarin (zoals je zelf ook zegt) alles stabieler draait.
Voor het voeren kan je het best zo'n automatische feeder halen, veel beter dan dat een buurvrouw/man gaat voeren want dat gaat geheid mis. Overigens niks mis met een kwalitatief goede feeder, ik gebruik ze zelf ook bij projectbakken.
Vanaf 200 liter kan je een bak makkelijker stabiel houden, hoe groter hoe beter natuurlijk.quote:Op vrijdag 5 september 2014 07:39 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Hoe groot noem jij groot eigenlijk
Bedankt voor de uitleg. Daarmee kom ik een stuk verder in de onderhandelingen laterquote:Op vrijdag 5 september 2014 10:41 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Vanaf 200 liter kan je een bak makkelijker stabiel houden, hoe groter hoe beter natuurlijk.
Ik heb bak(jes) onderhouden van 30 tot 1500 liter. Met de kleinere bakken was ik meer druk mee dan die ene bak van 1500 liter. De grootte werkt namelijk als een buffer mocht er iets mis gaan en heeft ook een zekere vorm van zelf herstelling.
Het hoeft niet moeilijk te zijn, maar een klein bakje heeft toch net ff wat meer aandacht nodig. De kans dat er iets fout gaat is groter/minder klein.quote:Op vrijdag 5 september 2014 14:46 schreef Leipo666 het volgende:
mijn ervaring met vele bakken is dat het niet uitmaakt wat voor bak je hebt als je maar weet wat je doet
54, 110, 200 of 900 liter: allemaal makkelijk
Toevallig heb ik net zoiets meegemaakt. Paar dagen geleden een paar schelpen van het strand meegenomen. Ik heb ze gewoon een tijd laten koken in ruim water, en daarna in het aquarium gedaan. Lijkt mij weinig op tegen.quote:Op zondag 7 september 2014 23:58 schreef coccinelle het volgende:
Ah een aquariumtopic!
Vorig jaar op vakantie heb ik een paar mooie steentjes van de zeebodem gepakt tijdens het snorkelen. Zouden deze in mijn zoetwater aquarium kunnen, of is dat niet zo handig?
Je voegt wel een hoop kalk toe door er schelpen in te doen. Kan dus betekenen dat de pH van je water gaat stijgen.quote:Op maandag 8 september 2014 08:15 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Toevallig heb ik net zoiets meegemaakt. Paar dagen geleden een paar schelpen van het strand meegenomen. Ik heb ze gewoon een tijd laten koken in ruim water, en daarna in het aquarium gedaan. Lijkt mij weinig op tegen.
nooit schelpen in je aquarium doen.Idd. vanwege het kalk.quote:Op maandag 8 september 2014 08:15 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Toevallig heb ik net zoiets meegemaakt. Paar dagen geleden een paar schelpen van het strand meegenomen. Ik heb ze gewoon een tijd laten koken in ruim water, en daarna in het aquarium gedaan. Lijkt mij weinig op tegen.
Thanks - de reden dat ik aan vissen dacht is dat die een beetje wat hoger in het aquarium zitten. ik zat zelf te denken aan twee of drie guppies ofzoquote:Op maandag 8 september 2014 15:16 schreef HighVolume het volgende:
2 weken is voldoende verder zou ik 30 liter echt alleen gebruiken van garnalen en niet voor vissen.
Dat moet kunnen idd maar ik ben er zelf niet zon voorstander van maar dat terzijde.quote:Op maandag 8 september 2014 15:28 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Thanks - de reden dat ik aan vissen dacht is dat die een beetje wat hoger in het aquarium zitten. ik zat zelf te denken aan twee of drie guppies ofzo
Vuurgarnalen zijn vrij makkelijk om te houden inderdaad. Ik vind ze alleen een beetje saai. Chrystal Red garnalen zijn dan leuker.quote:Op maandag 8 september 2014 14:57 schreef --H-I-M-- het volgende:
HET IS ZO VER!
Ik heb mijn eerste (nano 30L) aquarium gekregen voor mijn verjaardag. Verstandig als ik ben wil ik graag beginnen met zoetwater en daar een paar garnalen en visjes in doen.
Vraag is alleen hoe begin ik, en wanneer plaats ik het mos etc er in? Hoelang moet de bak stabiliseren (2 weken, 4 weken)?
Ennnn: ik las dat Deze garnalen makkelijk te houden zijn, maar welke (kleine) visjes passen daar bij?
Veel dank alvast, ik kan niet wachten!
ligt eraan wat voor materialen er in de stenen zitten.Stenen kunnen stoffen afgeven die niet goed zijn voor je vissen.quote:Op zondag 7 september 2014 23:58 schreef coccinelle het volgende:
Ah een aquariumtopic!
Vorig jaar op vakantie heb ik een paar mooie steentjes van de zeebodem gepakt tijdens het snorkelen. Zouden deze in mijn zoetwater aquarium kunnen, of is dat niet zo handig?
Thanks! zijn er ook aanraders voor planten? ik hoor snelgroeiende zachte planten maar dan nog is de keuze enorm...!quote:Op maandag 8 september 2014 15:35 schreef Komakie het volgende:
[..]
Vuurgarnalen zijn vrij makkelijk om te houden inderdaad. Ik vind ze alleen een beetje saai. Chrystal Red garnalen zijn dan leuker.
De visjes gaat voornamelijk om de visjes die in de bak kunnen. Meer dan om de welke bij elkaar kunnen. Maar zoals gezegd. vissen is misschien niet de beste optie in zo'n klein aquarium.
haha leuk, ja zoiets lijkt me wel geinigquote:Op maandag 8 september 2014 15:34 schreef coccinelle het volgende:
Guppies kunnen garnalen wel 'pesten'. Ik heb er 1 gup bij zitten die iedere keer een garnaal omstoot, er even naar kijkt en dan weer verder zwemt
Mos is sowieso altijd belangrijk. Daar worden ze heel gelukkig van. Ze voelen zich er veilig en willen het graag gebruiken om voort te planten.quote:Op maandag 8 september 2014 23:54 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Thanks! zijn er ook aanraders voor planten? ik hoor snelgroeiende zachte planten maar dan nog is de keuze enorm...!
En vele malen duurder.quote:Op maandag 8 september 2014 15:35 schreef Komakie het volgende:
[..]
Vuurgarnalen zijn vrij makkelijk om te houden inderdaad. Ik vind ze alleen een beetje saai. Chrystal Red garnalen zijn dan leuker.
De visjes gaat voornamelijk om de visjes die in de bak kunnen. Meer dan om de welke bij elkaar kunnen. Maar zoals gezegd. vissen is misschien niet de beste optie in zo'n klein aquarium.
En ook moeilijker voort te laten planten.quote:
Je had het over leuker. Maar goed, feit blijft dat Chrystals duurder zijn dan vuurtjes. Qua gedrag zijn ze vrijwel identiek.quote:Op dinsdag 9 september 2014 09:36 schreef Komakie het volgende:
[..]
En ook moeilijker voort te laten planten.
Maar ik had het over mooier, niet over de prijs
Overigens hoeven ze niet zo duur te zijn, zo lang je ze maar niet in de winkel koopt.
Foutje, leuker dan.quote:Op dinsdag 9 september 2014 14:57 schreef Samzz het volgende:
[..]
Je had het over leuker. Maar goed, feit blijft dat Chrystals duurder zijn dan vuurtjes. Qua gedrag zijn ze vrijwel identiek.
quote:Op dinsdag 9 september 2014 16:30 schreef Komakie het volgende:
[..]
Foutje, leuker dan.
Onderdeel van het "leuker" vind ik dat ze mooier zijn
Vuurtjes kunnen in principe wel wat meer hebben ja, zijn echte beginnersgarnalenquote:Op dinsdag 9 september 2014 18:24 schreef coccinelle het volgende:
Zijn vuurtjes sterker dan crystals?
Voor crystals kun je het beste even op marktplaats kijken. Je hebt dan al een paar mooie exemplaren voor ¤1,50/¤2,- per stuk. In de dierenwinkel zijn ze veel duurder. Hier in de buurt worden crystals verkocht voor ¤7,95 per stuk
Goh daar had ik eigenlijk niet aan gedacht, bedankt voor de tip!quote:Op maandag 8 september 2014 09:12 schreef HighVolume het volgende:
[..]
nooit schelpen in je aquarium doen.Idd. vanwege het kalk.
Met een simpele test kan je kalkhoudende materialen onderscheiden. Een paar druppels (schoonmaak)azijn op het materiaal loslaten. Als het bruist zit er kalk in. En kalk wil je echt niet in zoetwater, tenzij men de Afrikaanse cichliden houdt uit Malawi, Tanganyika of Victoria meer.quote:Op dinsdag 9 september 2014 18:33 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Goh daar had ik eigenlijk niet aan gedacht, bedankt voor de tip!
Veel dank voor de reactie! ik hoop vandaag het grind en de voedingsbodem binnen te krijgen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 08:55 schreef Komakie het volgende:
[..]
Mos is sowieso altijd belangrijk. Daar worden ze heel gelukkig van. Ze voelen zich er veilig en willen het graag gebruiken om voort te planten.
Een zakje met snelgroeiers (waterpest, hoornblad en dat soort spul) is sowieso goed om in het begin in je aquarium te hebben. Ik ben er alleen niet zo'n fan van omdat ik het niet zo mooi vindt staan.
Java varens zijn vrij makkelijk te houden en zitten ook een hoop verstop plekjes in.
Overigens is het ook verstandig om wat hout in het aquarium te hebben en het lekker "vol" in te richten.
Het betekent trouwens niet dat als garnalen zich een beetje willen verstoppen dit ook gelijk betekent dat je ze nooit ziet. Als het goed is heb je zo veel garnalen in je bak dat er altijd wel een paar te zien zijn. Zo lang je maar niet voor schuilplaatsen zorgt waar ze echt altijd in zitten en onzichtbaar zijn.
Ik heb een keer een 60L bak gehad. Daar zat een intern filter in met wat ruimte er onder. De ruimte er onder zat niet vol met grind en was ook niet helemaal afgesloten. Er zat een paar kleine gaatjes in.
Gevolg: alle garnalen zaten onder het filter en waren onzichtbaar, totdat ik ze op een dag toevalligerwijs vond
Daar ga je spijt van krijgen.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Veel dank voor de reactie! ik hoop vandaag het grind en de voedingsbodem binnen te krijgen.
gewoon 2 kleibolletjes int grind of zand en een paar druppeltjes florish excel oid 1 x in de weekquote:Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Veel dank voor de reactie! ik hoop vandaag het grind en de voedingsbodem binnen te krijgen.
Toch nog bij dat vrouwtje in de buurt wat goede zakken op de kop kunnen tikken bij de Jumboquote:Op woensdag 10 september 2014 19:21 schreef Thaboel het volgende:
Als ze schoon zijn lijkt het me geen probleem
oh ooh? echt? Wat kan er allemaal mis gaan?quote:Op woensdag 10 september 2014 17:47 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Daar ga je spijt van krijgen.
Aha, dat klinkt ook wel eenvoudigquote:Op woensdag 10 september 2014 18:39 schreef HighVolume het volgende:
[..]
gewoon 2 kleibolletjes int grind of zand en een paar druppeltjes florish excel oid 1 x in de week
Hoelang draait het bakje?quote:Op donderdag 11 september 2014 18:15 schreef coccinelle het volgende:
Ehhh wat doen jullie met een nitriet- én nitraatpiek?
Garnalen zijn de eerste die het loodje leggen, vissen kunnen heel wat hebben. Morgen weer 50% waterwissel doen en de eventuele filter uitspoelen met water uit het aquarium. Voer je niet teveel trouwens? Vissen mogen best honger hebben zolang de buikjes niet invallen.quote:Op donderdag 11 september 2014 19:13 schreef coccinelle het volgende:
Water vandaag weer ververst. (Doe ik 1x per week ongeveer 1/3 van aquarium. Vandaag 1/2 gedaan)
Aquarium draait nu bijna 5 weken. De waardes wáren goed vorige week. Afgelopen vrijdag 10 crystal reds erbij gedaan waarvan er nu nog maar 3 leven. De vissen lijken helemaal niet last van de nitriet te hebben.
ik denk idd. Dat te veel voer het probleem is.. ik geef mijn vissen 2 dagen in de week geen eten de overige 5 dagen krijgen ze 1x voer dat in 3 minuten op is.quote:Op donderdag 11 september 2014 19:42 schreef coccinelle het volgende:
2x per dag een hoeveelheid welke ze binnen 2 minuten op hebben. De garnalen kregen 1x per dag 5 korrels.
Mijn man heeft vrijdag wel gigantisch veel gevoerd. Na een halve dag heb ik het meeste eruit geschept.
De komende 24 uur krijgen ze in ieder geval geen voer en dan morgen weer water verversen.
Qua planten aantal zit het trouwens goed en ze groeien uitstekend.
Handig inderdaad, een vent die er weinig van weet. Heb zelf vanochtend ook voer lopen scheppen (m'n vriend maakt voor het eerst een aquarium mee). Ik heb hem nu pas sinds vannacht staan maar ik deed ook altijd twee keer per dag voeren en dan een beetje erin gooien, wachten tot het grootste deel weg was en dan nog een beetje erbij.quote:Op donderdag 11 september 2014 19:42 schreef coccinelle het volgende:
2x per dag een hoeveelheid welke ze binnen 2 minuten op hebben. De garnalen kregen 1x per dag 5 korrels.
Mijn man heeft vrijdag wel gigantisch veel gevoerd. Na een halve dag heb ik het meeste eruit geschept.
De komende 24 uur krijgen ze in ieder geval geen voer en dan morgen weer water verversen.
Erg cliche klinkt dit, maar de vissen hebben het beter in de bak dan in de natuur. Daar kunnen ze dagen zoeken naar eten. Je moet ook niet vergeten dat wij hun voer geven en ze hoeven er niet naar te zoeken. Te vaak komt het voor dat de vissen in ons aquarium te vet zijn. Minimale beweging in een naar verhouding te kleine leefomgeving. Daar zul je dus de voeding op moeten aanpassen.quote:Op donderdag 11 september 2014 19:54 schreef Myrr het volgende:
[..]
Handig inderdaad, een vent die er weinig van weet. Heb zelf vanochtend ook voer lopen scheppen (m'n vriend maakt voor het eerst een aquarium mee). Ik heb hem nu pas sinds vannacht staan maar ik deed ook altijd twee keer per dag voeren en dan een beetje erin gooien, wachten tot het grootste deel weg was en dan nog een beetje erbij.
Eigenlijk hebben ze het maar zwaar, ik moet er niet aan denken om twee keer per dag een klein beetje te eten terwijl ik de hele dag energie verbrand door te zwemmen (vandaar dat ik er een meerval tabletje bij gooi die ik er in de avond weer uit haal. De bodem is nu nog vrij leeg dus het kan nog zonder de tablet kwijt te raken).
Eigenlijk vind ik het wel een beetje dubbel, je vissen weinig te eten geven om je water goed te houden ter bevordering van hun leven, maar intussen hebben ze dus wel heel weinig te eten. Vandaar dat ik er een beetje de tijd voor neem ze eten te geven en een paar keer achter elkaar voer erin gooi en wacht tot ze het op hebben.
dit dusquote:Op donderdag 11 september 2014 19:58 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Erg cliche klinkt dit, maar de vissen hebben het beter in de bak dan in de natuur. Daar kunnen ze dagen zoeken naar eten. Je moet ook niet vergeten dat wij hun voer geven en ze hoeven er niet naar te zoeken. Te vaak komt het voor dat de vissen in ons aquarium te vet zijn. Minimale beweging in een naar verhouding te kleine leefomgeving. Daar zul je dus de voeding op moeten aanpassen.
wat je zou kunnen doen is aquaplantsonline een mailtje sturen. Ik heb erg goede ervaringen met ze en ze zijn zeer behulpzaam. Ik denk dat als je die foto stuurt ze je wel op weg kunnen helpen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:21 schreef HighVolume het volgende:
[ afbeelding ]
Deze aquascape wil ik ook proberen te maken in mijn bak.Nu vraag ik me af welke steen dit is (of is het versteent hout?) of welke steen ik het best kan gebruiken.
Verder wil ik graag weten welke beplanting ik het beste kan nemen.
goeiequote:Op vrijdag 12 september 2014 09:27 schreef rene90 het volgende:
[..]
wat je zou kunnen doen is aquaplantsonline een mailtje sturen. Ik heb erg goede ervaringen met ze en ze zijn zeer behulpzaam. Ik denk dat als je die foto stuurt ze je wel op weg kunnen helpen.
Ik voerde mijn vissen hooguit 1 keer per dag. Soms een dag niet. Het voer was dan binnen 2 minuten op. Te veel voeren is echt killing voor je bak.quote:Op donderdag 11 september 2014 19:42 schreef coccinelle het volgende:
Het is jammer dat ze niet in mijn bak kunnen, vind het leuke beestjes (de echte dan, deze niet).quote:Op vrijdag 12 september 2014 18:07 schreef HighVolume het volgende:
De L177 heeft de grootste stippen idd. Ik heb ook mijn twijfels
gaaf!!quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:14 schreef --H-I-M-- het volgende:
Zo, vandaag voor het eerst van mijn leven een aquarium gevuld!
Nu staat hij zo, maar ik wil denkik nog wat doen met de planten (wellicht de voorste twee omruilen en het hout wat naar vorentips en tricks zijn welkom
Ik kwam er trouwens achter dat als je het hout met water vacumeert en dan weer opentrekt en in het aquarium legt, het drijfvermogen drastisch is afgenomen.
[ afbeelding ]
Mooi strak minimalistisch bakkie!quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:14 schreef --H-I-M-- het volgende:
Nu staat hij zo, maar ik wil denkik nog wat doen met de planten (wellicht de voorste twee omruilen en het hout wat naar vorentips en tricks zijn welkom
Ik kwam er trouwens achter dat als je het hout met water vacumeert en dan weer opentrekt en in het aquarium legt, het drijfvermogen drastisch is afgenomen.
[ afbeelding ]
Ziet er prima uitquote:Op zaterdag 13 september 2014 13:14 schreef --H-I-M-- het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
quote:Op zaterdag 13 september 2014 15:10 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Mooi strak minimalistisch bakkie!Zou wel die lange plant links op de voorgrond naar achteren plaatsen.. Dan creëer je toch wat meer diepte. Nu zal die nadat die eenmaal goed ingegroeid is het zicht gaan belemmeren. Je kunt daar beter een laagblijvende kruiper plaatsen. En op het hout zou je wat mos kunnen binden, om wat meer groen naar voren te halen...
Dank voor jullie reacties! Ik heb inderdaad de grote plant nar achter gezet.quote:Op zaterdag 13 september 2014 15:43 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ziet er prima uit
Zoals eerder al gezegd is met een goed idee om de grotere planten wat naar achteren te plaatsen. Planten worden alleen maar groter, tenminste, dat is de bedoeling, dus op een gegeven moment gaan ze het zicht echt belemmeren.
Daarnaast krijgt hij (zo te zien) dan wat meer licht, wat hij ook niet vervelend zal vinden.
nog even mijn vraag misschien weet iemand hetquote:Op donderdag 11 september 2014 08:55 schreef HighVolume het volgende:
ik heb deze skimmer al een tijdje in mijn 120 liter bak hangen.Hij doet zijn werk prima maar sinds ik er een meer open structuur sponsje er in heb gedaan blaast hij kleine lucht belletjes het aquarium in en lijkt het op een soort diffusor.. nu vraag ik me af of deze luchtbelletjes hetzelfde effect hebben als de co2 die ik toevoeg
Lijkt me niet, want het is geen co2 simpelweg? Ik denk dat hij door dat sponsje misschien wat meer lucht mee zuigt en dat dus ook uitblaast?quote:Op maandag 15 september 2014 10:34 schreef HighVolume het volgende:
[..]
nog even mijn vraag misschien weet iemand het
Wel als je je co2 uitgang op je pomp zet, zo had ik het en de fijne belletjes werden door de hele bak geblazen !quote:Op maandag 15 september 2014 10:34 schreef HighVolume het volgende:
[..]
nog even mijn vraag misschien weet iemand het
Ik heb een diffusor die ervoor zorgt dat de belletjes wat langer door het water gaan (soort spiraal) waardoor het meer tijd heeft om opgenomen te worden. Ik weet niet wat je nu in je bak hebt highvolume om de co2 te verspreiden?quote:Op maandag 15 september 2014 10:51 schreef Aloria het volgende:
[..]
Wel als je je co2 uitgang op je pomp zet, zo had ik het en de fijne belletjes werden door de hele bak geblazen !
quote:Op maandag 15 september 2014 10:54 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ik heb een diffusor die ervoor zorgt dat de belletjes wat langer door het water gaan (soort spiraal) waardoor het meer tijd heeft om opgenomen te worden. Ik weet niet wat je nu in je bak hebt highvolume om de co2 te verspreiden?
Zo'n soort ding heb ik ook, alleen dan gewoon een soort glazen fles waar ik wat meuk in moet doen met water zodat het gaat gisten en er C02 vrij komtquote:Op maandag 15 september 2014 11:03 schreef Aloria het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hij loopt eerst door de spiraal buis en dan in de pomp. Maar deze setup heb ik afgebroken. Woon tijdelijk waar ik even geen aquariums kan hebben. Maar dit werkte zeer goed.
Mijn systeem draaide op een ph controler en had gewoon co2 flessen. Jij hebt gewoon water gist en suiker, kun je zelf maken en is een mooie goedkope oplossing. Zo'n setje heb ik 10 jaar geleden eens gemaakt voor mijzelf. Werkte goedquote:Op maandag 15 september 2014 11:05 schreef rene90 het volgende:
[..]
Zo'n soort ding heb ik ook, alleen dan gewoon een soort glazen fles waar ik wat meuk in moet doen met water zodat het gaat gisten en er C02 vrij komt
Ja klopt inderdaad, alleen wat ik heb is met zakjes gewoon (kost niet heel veel, en dat vind ik het wel waard i.p.v. lopen kloten met suikergelei / whatever). Werkt primaquote:Op maandag 15 september 2014 11:07 schreef Aloria het volgende:
[..]
Mijn systeem draaide op een ph controler en had gewoon co2 flessen. Jij hebt gewoon water gist en suiker, kun je zelf maken en is een mooie goedkope oplossing. Zo'n setje heb ik 10 jaar geleden eens gemaakt voor mijzelf. Werkte goed
is dit een complete set?en wat kost zoiets?quote:Op maandag 15 september 2014 11:03 schreef Aloria het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hij loopt eerst door de spiraal buis en dan in de pomp. Maar deze setup heb ik afgebroken. Woon tijdelijk waar ik even geen aquariums kan hebben. Maar dit werkte zeer goed.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=4175quote:Op maandag 15 september 2014 12:53 schreef HighVolume het volgende:
[..]
is dit een complete set?en wat kost zoiets?
ah ok even kijkenquote:Op maandag 15 september 2014 20:34 schreef Aloria het volgende:
[..]
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=4175
Ik heb hem jaren geleden goedkoper gekocht omdat de verpakking veranderd werd. Ik heb er 225 voor gegeven in die tijd. En heel veel andere mensen blij gemaakt die bij deze zelfde persoon het pakket kochten voor deze zeer mooie prijs.
Dan misschien daar toch even mee stoppenquote:Op vrijdag 26 september 2014 11:07 schreef BadderAapje het volgende:
Ik heb bewust geen voedingsbodem gepakt en heb alleen wat mos en wat bodembedekkers erin zitten totdat dit goed draait.
Ik geef dagelijks een paar druppels "Co2" en planten voeding (wat aangegeven staat op de verpakking).
Ik wou pas meer planten erin gaan zetten wanneer mijn bodem en boom zou gaan groeien.
Het is inderdaad een glibberige substantie
En als je extra Co2 toevoegt wil dat nog niet zeggen dat het baat heeft.. Vooral die druppeltjes halen niet zoveel uit..quote:Op vrijdag 26 september 2014 12:55 schreef BadderAapje het volgende:
Dan ga ik even stoppen met de voeding, bedankt voor de informatie!
Als het wat gegroeid is zal ik mijn bak ook wel laten zien
Ik heb onlangs ook de bio co2 afgekoppeld en de planten doen het veel beter. Het is de combinatie voeding en licht intensiteit en de daarbij behorende vraag naar co2. Met de co2 toevoeging moest ik ook veel voeding erin gooien met daarbij risico van alg. Nou is het wel zo dat ik weinig veeleisende planten heb: een veldje javavarens, een thaise lotus, veldje Crypto's en Braziliaans klimop. Bevalt goed zo!quote:Op vrijdag 26 september 2014 15:20 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
En als je extra Co2 toevoegt wil dat nog niet zeggen dat het baat heeft.. Vooral die druppeltjes halen niet zoveel uit..Het is eigenlijk beetje weggegooid geld, wanneer je hier ook niet meet of het wel noodzakelijk is. Das toch zonde, kun je beter leuk plantje voor kopen. Planten gedijen eigenlijk pas echt goed wanneer ze dan ook in een omgeving staan die constant de juiste C02 waarde heeft en er voldoende licht ter beschikking is. Even zo'n korte boost van Co2 heeft niet zoveel invloed, juist omdat deze niet constant genoeg is. Heb je het geld niet om een behoorlijke C02 installatie te kopen, beperk je dan tot planten die niet zo'n hoge licht intensiteit verlangen, bv plantjes uit Blackwater biotopen (uit veen en turfrijke gebieden) (bv Java varens e.d.). Dat water is van nature behoorlijk donker en laat niet veel licht door en is redelijk arm aan voeding. Die planten zijn zeer gemakkelijk te houden en verlangen niet zoveel extra. Doen het al goed genoeg met alleen de poep van de visjes.
Schaf je anders eens zo'n tester aan waar je aan kunt aflezen of de Co2 waarde in het water goed is. https://www.aquasabi.de/co2/co2-dauertests/aquasabi-co2-dauertest
Daarmee zul je al kunnen zien, dat wanneer het nodig zou zijn die druppeltjes niet lang hun werk doen al dan helemaal niet.
ik hoor iedereen in mijn omgeving over het zelf maken van co2 dmv gist en suiker.quote:Op zondag 28 september 2014 16:25 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Ik heb onlangs ook de bio co2 afgekoppeld en de planten doen het veel beter. Het is de combinatie voeding en licht intensiteit en de daarbij behorende vraag naar co2. Met de co2 toevoeging moest ik ook veel voeding erin gooien met daarbij risico van alg. Nou is het wel zo dat ik weinig veeleisende planten heb: een veldje javavarens, een thaise lotus, veldje Crypto's en Braziliaans klimop. Bevalt goed zo!
Die gaan knallen jaquote:Op zondag 28 september 2014 17:25 schreef HighVolume het volgende:
[..]
ik hoor iedereen in mijn omgeving over het zelf maken van co2 dmv gist en suiker.
Iedereen is dol enthousiast en raden het aan om te gebruiken.
Nu is het zo dat planten snachts geen co2 nodig hebben en het zelfs slecht voor de vissen is om het dan toe te voegen.
nu vraag ik me af wanneer ik zon do it yourself co2 set maak en ik wil het savonds uitzetten.Dan knallen die flessen op een gegeven moment toch uit elkaar door de druk? Of overdrijf ik nu
ja iddquote:Op zondag 28 september 2014 17:37 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Die gaan knallen jaEn maakt best een zooi.
En daarom doe ik geen d.i.y. kit meer. Af en toe mik ik er wel een beetje easycarbo in maar dat zal wel niet veel uithalen, alleen tijdelijk even. Trouwens wel fantastisch spul om hout/stenen algvrij mee te maken![]()
en eigenlijk wil ik toch weer terug naar Tanganyika
gefeliciteerd! Mijn vrouw is 38 weken zwanger van de 2equote:Op zondag 28 september 2014 18:57 schreef Gummiebeer het volgende:
Eerst even hier vragen voordat het op MP staat: een complete witte (geschilderd) Rio 125 inclusief Eheim 2213 met kranen en thermostaat met de ouderwetsche T8 lampen (830/840).
Ook nog een hele voorraad aan thermostaten, kweekbakken, zakken grind, zakje garnalenbodem, voer enz enz enz...![]()
Moet weg ivm ruimtegebrek ([me=Gummiebeer][/me] wordt papa)
Waarom pas volgend jaar? Als hij nu nog leeg is zou ik toch kijken of er al iets mogelijk is om hem naar jou te verslepen. Anders kan dat best lastig zijn met het water / de vissen etc.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 11:22 schreef RenRen- het volgende:
Oh, ik heb sinds vorige week ook een tropisch aquariumIk zal foto's posten als ik ze heb. Staat nu nog bij mijn moeder en stiefvader, ik krijg hem zelf ergens volgend jaar.
Vind het nu al zo leuk!
Dat ligt behoorlijk ingewikkeld. Nu kan mijn stiefvader er nog van genieten, volgend jaar niet meer, en als het niet meer kan krijg ik 'm. Ik woon niet ver dus het zal wel gaanquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 12:06 schreef rene90 het volgende:
[..]
Waarom pas volgend jaar? Als hij nu nog leeg is zou ik toch kijken of er al iets mogelijk is om hem naar jou te verslepen. Anders kan dat best lastig zijn met het water / de vissen etc.
gaaf! Hoe groeien de planten met deze verlichting?quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:02 schreef Papabear het volgende:
Mijn bakje (Juwel Vision 260) op dit moment:
Bewoners:
15 x Paracheirodon axelrodi
10 x Corydoras panda
4 x pterophyllum scalare red back
Ochtendverlichting (LED):
[ afbeelding ]
Middag (hoofd-)verlichting:
[ afbeelding ]
Avondverlichting (LED):
[ afbeelding ]
Nachtverlichting (LED):
[ afbeelding ]
De verlichting wordt geregeld door dit apparaatje:
[ afbeelding ]
http://www.fish-street.co(...)for_light_wave_maker
erg mooi, wat kost zo een geintje alles bij elkaar?quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:02 schreef Papabear het volgende:
Bewoners:
10 x Corydoras panda
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Avondverlichting (LED):
[ afbeelding ]
Nachtverlichting (LED):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wanneer gaat de verlichting aan en uit? Ben ik wel benieuwd naar aangezien ik me afvraag wanneer het allemaal goed te zien is in het aquarium.quote:Op maandag 6 oktober 2014 23:02 schreef Papabear het volgende:
Bewoners:
10 x Corydoras panda
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Avondverlichting (LED):
[ afbeelding ]
Nachtverlichting (LED):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Thnx! Groeien doen ze gewoon met de T5 verlichting die overdag brandtquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 06:53 schreef HighVolume het volgende:
[..]
gaaf! Hoe groeien de planten met deze verlichting?
Ehm, 2 LED buizen á ¤ 15,00, 2 Juwel T5 á ¤ 22,50 en de controller was een paar tientjes. Bij elkaar een kleine 100 euro dusquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 07:26 schreef rene90 het volgende:
[..]
erg mooi, wat kost zo een geintje alles bij elkaar?
Ochtend LED: van 6:30 tot 14:02quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 11:19 schreef Komakie het volgende:
[..]
Wanneer gaat de verlichting aan en uit? Ben ik wel benieuwd naar aangezien ik me afvraag wanneer het allemaal goed te zien is in het aquarium.
Wel erg gaaf dat je het zo realistisch hebt opgezet.
De prijzen van LED's zijn flink gedaald idd, maar ik moest het ook hebben van een aanbieding hoor. Je moet er maar net tegenaan lopenquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:44 schreef Kreator het volgende:
Ziet er wel tof uit. De laatste keer dat ik dat had uitgezocht kwam ik nog op honderden euro's uit.
Hier geen nieuws overigens. Alle vissen doen het nog steeds, maar doe helemaal niets meer aan het aquarium, behalve schoonmaken.
Dat scheelt inderdaad wel veel, maar het zat hem vooral in het schakelkastje. Had er 1 gevonden die de natuur nabootst, maar die was 400 euro. Dan begin je er niet aan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 18:10 schreef Papabear het volgende:
[..]
De prijzen van LED's zijn flink gedaald idd, maar ik moest het ook hebben van een aanbieding hoor. Je moet er maar net tegenaan lopen![]()
Leuk bakje inderdaad, daar kun je iets heel moois van makenquote:Op woensdag 8 oktober 2014 19:17 schreef RenRen- het volgende:
Dit is dus het aquarium.Soms wat crappy foto's, maar vissen zwemmen snel. (No shit
)
[ afbeelding ]
5 Pseudomugil paskai
4 Poecilia wingei
6 Corydoras habrosus
2 Crystal Red garnalen en 2 Crystal Black garnalen
Volgend jaar komt hij hier te staan, dus nu leer ik er nog voor zorgen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Absoluut mee eens. Ik zou ze zelf in groepen van 20 zetten, het worden er vanzelf wel meerquote:Op woensdag 8 oktober 2014 20:41 schreef coccinelle het volgende:
Mooi Ren! Ik denk alleen wel dat je iets meer garnalen in mag doen. Garnalen leven het liefst in een groep. 10 is wel het minimum. En het zijn erg toffe beestjes! (Tip: via marktplaats zijn garnalen bij de kweker vaak veel goedkoper!)
Ja, gaan we doen!quote:Op woensdag 8 oktober 2014 20:41 schreef coccinelle het volgende:
Mooi Ren! Ik denk alleen wel dat je iets meer garnalen in mag doen. Garnalen leven het liefst in een groep. 10 is wel het minimum. En het zijn erg toffe beestjes! (Tip: via marktplaats zijn garnalen bij de kweker vaak veel goedkoper!)
Dankjewelquote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:23 schreef Papabear het volgende:
[..]
Leuk bakje inderdaad, daar kun je iets heel moois van maken
[..]
Absoluut mee eens. Ik zou ze zelf in groepen van 20 zetten, het worden er vanzelf wel meer
Hier heb je een overzichtje van alle types:quote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:34 schreef RenRen- het volgende:
Mijn stiefvader is op zoek naar een specifiek soort red en black crystals, die samen meer kleuren kunnen krijgen, dus dat is een beetje afwachten denk ik
Die cory's lusten wel een lekker vers hapjequote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:34 schreef RenRen- het volgende:
Mevrouw gup heeft gisteren jonkies gekregen. En de meneren met blauwe strepen hebben ze heel lekker opgegeten
Volgens mij had hij het over de Tiger Tooth. Hij weet er heel veel van af, dus ik kijk wel waar hij mee komt (En neem aantekeningen)quote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:37 schreef rene90 het volgende:
[..]
Hier heb je een overzichtje van alle types:
http://www.waterwereld.info/garnaal/crystalred/
Dat hebben we gemerkt jaquote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:38 schreef Papabear het volgende:
[..]
Die cory's lusten wel een lekker vers hapjeHeel veel plezier met je nieuwe aanwinst
Dan zou ik maar heel snel zijn met vangenquote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:39 schreef RenRen- het volgende:
Als het lang zo doorgaat, ga ik misschien eens wat babies eruit vissen. Anders is het zo zielig![]()
Hij wíst dat ze aan het bevallen was, dus dan kom ik gewoon gelijk aangefietst met een netjequote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:42 schreef Papabear het volgende:
[..]
Dan zou ik maar heel snel zijn met vangen
Planten produceren enkel bellen bij een goede co2 toevoeging. Voor planten kan je trouwens bij mij zijn. Er is weer veel binnengekomen voor de aankomende beurs in Vianen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:10 schreef HighVolume het volgende:
Ik wil wat planten online bestellen.Iemand nog goede tips bij welk bedrijf ik moet zijn?
Ik ben met name opzoek naar planten die bellen produceren dmv fotosynthese.Iemand nog tips welke planten ik dan het best kan aanschaffen?
Heb je even een fototje van het hele spul, misschien wel interessequote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:35 schreef Gummiebeer het volgende:
Tevens heb ik een goed lopende Eheim 2213 incl orginele kranen in de aanbieding voor ¤35. Niet de jongste meer maar alles doet het, onlangs nog het binnenwerk vervangen.
wat Gummiebeer zegtquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:10 schreef HighVolume het volgende:
Ik wil wat planten online bestellen.Iemand nog goede tips bij welk bedrijf ik moet zijn?
Ik ben met name opzoek naar planten die bellen produceren dmv fotosynthese.Iemand nog tips welke planten ik dan het best kan aanschaffen?
Ik maak effe een foto als ik weer thuis ben vanavondquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:43 schreef rene90 het volgende:
[..]
Heb je even een fototje van het hele spul, misschien wel interesse
top! Wat was jouw website ook al weer ?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:33 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Planten produceren enkel bellen bij een goede co2 toevoeging. Voor planten kan je trouwens bij mij zijn. Er is weer veel binnengekomen voor de aankomende beurs in Vianen.
Iets met aquariatwente.com. iig niet mn onderschrift want die is verouderd..moet ik nog effe bijwerken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:21 schreef HighVolume het volgende:
[..]
top! Wat was jouw website ook al weer ?
duidelijk !quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:48 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
wat Gummiebeer zegtmaar dit kan dus ook zonder extra toevoeging van Co2 met voldoende belichting, dat planten zuurstofbelletjes produceren. Daarmee kun je ook zien wanneer je dus een goede C02 huishouding hebt.
Goede indicatoren voor voor deze huishouding zijn dan de fijnbladige zuurstofplanten.. Zoals:
Cabomba
Hoornblad (Ceratophyllum)
Limnophila (vroeger ambulia genoemd)
Duizendblad (Myriophyllum,)
Vallisneria
Waterpest (Elodea)
Lidstenghele leuke en een van de gevoeligste, die laat heel snel zien dat ze zich niet op het gemak voelt. En voelt ze zich goed, bubbelt ze als een dolle.
Het zijn overwegend wel hele snelle groeiers, in goede omstandigheden gaan ze als een trein en moet je veel snoeien. Daarom willen veel mensen (de kenners dan) Deze liever niet omdat het meer werk oplevert. In slechte omstandigheden verpieteren ze ook snel.Dus, om te beginnen geen slechte aanschaf, krijg je dit aan het bubbelen en aan het groeien doe je het goed.
Hier een leuk voorbeeldquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:10 schreef HighVolume het volgende:
gaaf zegquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 09:19 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Hier een leuk voorbeeldDit is dus die Lidsteng en die staat hier niet in het aquarium maar in een ouwe zinken badkuip in de tuin.
[ afbeelding ]
Hier zie je dus duidelijk de zuurstofbelletjes aan de plant hangen. In deze kuip wordt geen extra Co2 toegevoegd. Wat wel belangrijk voor deze cyclus is dat o.a. de PH en KH van het water elkaar binnen bepaalde toleranties complimenteren, alleen dan zal het water vanaf de oppervlakte zelf al in samenwerking met de planten Co2 uit de lucht opnemen. En of ook uit de lucht van eventueel een bruissteentje. En er voldoende en de juiste voeding voorhanden is en voldoende licht ter beschikking. In de vrije natuur of als in zo'n kuip of vijver in de tuin is deze cyclus op zijn top wanneer het plantje midden op de dag in de volle zon staat. En zoals je ziet, bubbelt ze er vrolijk op los.In een aquarium is deze cyclus niet veel anders. Het enige verschil is het gebruik van kunstlicht en dit knalt meestal aan het begin van de dag pardoes vol aan en aan het eind weer helemaal uit. Dus je begint al meteen met volle zon en dit blijft constant totdat alles weer uitschakelt. Dus het begint ten eerste bij een goede verlichting die sterk genoeg in om dit proces vol op gang te krijgen.
Verder zoals ik al eens eerder aanhaalde in dit topic, een goede Aquariaan heeft altijd zijn meet setje in de aanslag en controleert regelmatig de waardes van het water. Lees je verder goed in wat betreft de correcte (ideale) waterwaardes en wanneer, hoe en waarmee het in check te houden. Google naar 'Co2 vijver' of Co2 aquarium en je wordt dood gegooid met goede uitleg die het gehele proces nauwkeurig beschrijven.
Je hoeft niet perse deze plant te nemen, al is zij wel een van de best en gemakkelijkst zuurstof producerende plantjes. (althans volgens mijn eigen ervaringen) Die anderen boven genoemd doen dat ook wel. Vooral die hele fijnbladige op veerpluimpjes gelijkende planten. Die hebben namelijk in verhouding een gigantische massa oppervlakte aan bladgroen. In deze dunne strengetjes van blad verzamelen zich die belletjes en zullen wanneer genoeg verzameld in de plant omhoogkruipen en loslaten. In deze vorm van plantjes kunnen zich behoorlijke knikkers aan zuurstofbellen vormen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 09:24 schreef HighVolume het volgende:
[..]
gaaf zeg.. Ik ga eens opzoek naar deze plant. Goede uitleg verder.Bedankt!
heb je ff een link naar je advertentie ?quote:Op zondag 12 oktober 2014 21:03 schreef Gummiebeer het volgende:
Aangezien de prutser die mijn bak wou overnemen en op het laatste moment weer annuleert (MP eikels) is de Rio 125 nog steeds in de aanbieding!
http://www.marktplaats.nl(...)viousPage=mympSellerquote:Op zondag 12 oktober 2014 21:20 schreef HighVolume het volgende:
[..]
heb je ff een link naar je advertentie ?
doperwten maar dan zonder de vliesquote:Op maandag 13 oktober 2014 13:27 schreef Planga het volgende:
Ik heb voor mijn 2 algeneters van die tabletten voor bodembewoners. Ook voer ik ze zo eens in de maand komkommer, wat een mooi schouwspel is.
Wat voor voer, liefst groente of iets dergelijks kan ik ze nog meer voeren? En mijn modderkruipers? Bedankt alvast.
Volgens mij gewoon hetzelfde als voor garnalen:quote:Op maandag 13 oktober 2014 13:27 schreef Planga het volgende:
Ik heb voor mijn 2 algeneters van die tabletten voor bodembewoners. Ook voer ik ze zo eens in de maand komkommer, wat een mooi schouwspel is.
Wat voor voer, liefst groente of iets dergelijks kan ik ze nog meer voeren? En mijn modderkruipers? Bedankt alvast.
Mijn dank is groot.quote:Op maandag 13 oktober 2014 21:46 schreef Papabear het volgende:
[..]
Volgens mij gewoon hetzelfde als voor garnalen:
GEKOOKT:
-Broccoli
-bloemkool, niet eerst in zout water zetten
-Wortelen
-Doperwten (je moet ze wel uit het velletje knijpen, zoals HighVolume al aangaf)
-bladspinazie
-spruitjes
-asperges
-sperziebonen
GROENTEN UIT BLIK:
-Maïs
-Doperwten (ook hier openknijpen)
-wortelen
-bonen
-asperges
-witte bonen uit het velletje geknepen
RAUWE GROENTEN:
-komkommer
-Courgette
-sla
-andijvie
-tomaat
-Spaghetti(niet teveel geven)
-amandelboombladeren (speciale bladeren die je in de aquariumwinkel kan vinden)
-Elzenproppen (vind je in de aquariumwinkel)
-goed gedroogde brandnetelbladeren (heel erg gezond), uit het bos, niet langs de weg of waar veel honden lopen
-wilgtakjes (je snijdt een vingerdik wilgtakje af, en gaat het ontschorsen. waarna je het grondig afspoelt. deze stokjes kunnen tot ongeveer 6 maanden in het aquarium blijven)
http://www.aquaria-twente(...)/cryptocoryne-parva/quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 13:56 schreef coccinelle het volgende:
Wie weet er een plant die niet zo hoog wordt?
In mijn 25 liter aquarium he ik nu een mooi klein plantje niet niet hoog wordt, een holletje met javamos en verder alleen maar planten die mijn aquarium uit wil groeien en onderaan dus vrij kaal worden![]()
Het zou mooi zijn dat de kale plekken een beetje verdwijnen zodat het weer een mooi geheel wordt.
Er zit wel een toef waterpest in, maar dat wil niet echt blijven zitten in het zand.
Bakje is wat aan de krappe kant voor Black Molly's. Ben je ook op de hoogte van de leefomgeving en waterwaardes voor deze mooie vissen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:06 schreef Lordmagic het volgende:
Hallo allemaal,
mijn vriendin en ik hebben sinds vorige week ons eerste aquarium, nu 6 plantjes en onze eerste visjes (3 guppen en 2 black molly's, de een overwegend zwart met witte stippen en de ander overwegend wit met zwarte stippen) ook zitten er 3 garnaaltjes in(crystal reds)
de plantjes zijn:
fittonia (forrest flame)
acorus (gramineus pusillus)
acorus (gramineus variegatus)
ludwigia (repens diamond red)
bacopa (amplexicaulis)
alternanthera (rosaefolia)
het is een bak van 60*30*30 met fijn zwart grind op de bodem waar we wat grover rood grind overheen gestrooid hebben(dus niet helemaal bedekt met rood). ik zal zo dit bericht nog even updaten als ik wat foto's heb
Binnen een week al vissen erin? En ook nog beestjes die eigenlijk te groot zijn/worden voor je bak?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:06 schreef Lordmagic het volgende:
Hallo allemaal,
mijn vriendin en ik hebben sinds vorige week ons eerste aquarium, nu 6 plantjes en onze eerste visjes (3 guppen en 2 black molly's, de een overwegend zwart met witte stippen en de ander overwegend wit met zwarte stippen) ook zitten er 3 garnaaltjes in(crystal reds)
de plantjes zijn:
fittonia (forrest flame)
acorus (gramineus pusillus)
acorus (gramineus variegatus)
ludwigia (repens diamond red)
bacopa (amplexicaulis)
alternanthera (rosaefolia)
het is een bak van 60*30*30 met fijn zwart grind op de bodem waar we wat grover rood grind overheen gestrooid hebben(dus niet helemaal bedekt met rood). ik zal zo dit bericht nog even updaten als ik wat foto's heb
Welke worden te groot voor de bak dan? /noob Zie't alquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 13:49 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Binnen een week al vissen erin? En ook nog beestjes die eigenlijk te groot zijn/worden voor je bak?
Nope, het schijnt te kunnen. Maand, 6 weken, zoiets. We hebben de tijd ook niet echt aan onze kant, dus ik hoop dat het zo snel mogelijk kanquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 20:40 schreef Samzz het volgende:
Ik weet niet, maar is na een maand visjes niet heel optimistisch voor zoutwater?
Ehm. Nee.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 20:59 schreef Samzz het volgende:
Schijnt te kunnen... Is dat net zoiets als zeggen dat het schijnt te kunnen dat je na een week vissen in je kommetje kunt plempen?
Volgens hem, de vereniging waar hij bij zit en de winkel, moet dat prima te doen zijn. Eerst draaien met levend steen, als de algen weggaan (uh. Ik weet de juiste termen nietquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 20:59 schreef Samzz het volgende:
Schijnt te kunnen... Is dat net zoiets als zeggen dat het schijnt te kunnen dat je na een week vissen in je kommetje kunt plempen?
Ik bedoel het ook niet lullig of zo, hoor... Maar van opstarts die ik mee heb gekregen duurde het allemaal veel langer.
We zien wel. Hoe eerder, hoe beter, maar het laat zich ook niet forceren, dus we gaan wel zienquote:
daaromquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 21:06 schreef RenRen- het volgende:
[..]
We zien wel. Hoe eerder, hoe beter, maar het laat zich ook niet forceren, dus we gaan wel zien
Ze eten zeker jonge gupjes, zo lang ze in hun bek passen. Verder kunnen ze agressief zijn als ze een nest hebben, je bak moet dus groot genoeg zijn zodat de guppen kunnen vluchten. 100 cm breedte wordt geloof ik aangeraden, hoewel ook de hoogte van belang is (eitjes en jongen ziten op de bodem).quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 22:46 schreef Planga het volgende:
Kan een koppel Kersenbuiken samen met guppen? Ik heb deze eerder gehad en meen er toen een gezien te hebben die een halfvolwassen gup verslond.
Weet niet uit welke regio je komt maar ik heb dr nog wel 2 die je gratis kan ophalenquote:Op maandag 20 oktober 2014 12:49 schreef Komakie het volgende:
Ik heb gisteren eindelijk mijn aquarium kunnen verkopen
Alleen had ik mijn vrouw beloofd om een klein aquarium te nemen als de grote weg was. Aangezien onze dochter van 9maanden het leuk vindt om naar te kijken.
Nu heeft ze op een 60L aquarium geboden en die mogen we vanavond ophalen.
Ik ben dus wel een dag aquariumloos geweest
Dronten.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:00 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Weet niet uit welke regio je komt maar ik heb dr nog wel 2 die je gratis kan ophalen
Wij staan met planten (Aquaria-Twente) samen met Festal (plantenvoeding)quote:Op zondag 26 oktober 2014 21:11 schreef Dragonberry het volgende:
Wat voor stand heb je? Dit weekend kon ik niet, maar ben wel van plan om naar het vivarium te gaan
Ik heb nog wel vuurtjes te koop voor jequote:Op zondag 26 oktober 2014 22:21 schreef Komakie het volgende:
Ons aquarium staat ook inmiddels er weer mooi bij.
Alles helemaal schoon gemaakt en de bak weer gevuld met het water wat er al was. Inclusief de vissen die er nog in zaten van de vorige eigenaar. Waren er maar 3 dus kan er verder veel moois van maken.
Gisteren er een zooitje guppen bij gekregen. Speciaal voor mijn vrouw. Ik ben zelf niet zo van de guppen. Tevens een aantal plantjes gekregen. Was ook wel nodig. Er zat alleen maar nepspul in die bak
Nu nog een lading mos en wat garnaaltjes en ik ben helemaal gelukkig
Hmmm ik zal er aan denken.quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:25 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Ik heb nog wel vuurtjes te koop voor je
mos niet, dat slaat hier helaas niet zo best aan. Van dat op engelenhaar lijkende alg daarentegen...quote:Op maandag 27 oktober 2014 13:04 schreef Komakie het volgende:
[..]
Hmmm ik zal er aan denken.
Ik zat zelf meer te denken aan Crystal Red garnaaltjes, maar ik hou het in mijn hoofd.
Ook nog wat mos te koop toevallig?(of iemand anders)
"te heb" mag natuurlijk ook
Draadalg?quote:Op maandag 27 oktober 2014 13:30 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
mos niet, dat slaat hier helaas niet zo best aan. Van dat op engelenhaar lijkende alg daarentegen...
javamos kun je gewoon in een boterhamzakje en dan in een envelop versturenquote:Op maandag 27 oktober 2014 16:52 schreef Gummiebeer het volgende:
Draadalg = CO2 tekort
En ik heb wel Javamos, ¤2,50 per bakje. Verzendkosten maken het alleen wat duurder helaas of je moet in de buurt wonen.
Ik denk inderdaad dat het draadalg is. Ik vind het op zich niet lelijk, zelfs wel passen bij de bak. En aangezien het gelukkig alleen maar in het kleine garnalenbakje zit en niet in de grote Z-A biotoopbak hoef ik er ook niet per se van af.quote:Op maandag 27 oktober 2014 16:40 schreef Komakie het volgende:
[..]
Draadalg?
Ondanks dat alg een natuurlijke reactie is en heel normaal in water vind ik het schijtspul
Ik ken het.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:42 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat het draadalg is. Ik vind het op zich niet lelijk, zelfs wel passen bij de bak. En aangezien het gelukkig alleen maar in het kleine garnalenbakje zit en niet in de grote Z-A biotoopbak hoef ik er ook niet per se van af.
Het groeit alleen zo vreselijk snel, dus eens per week de grootste plukken weghalen is wel de norm zeg maar.
Met de vrouw overlegt. Zij wil vuurgarnaaltjes.quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:25 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Ik heb nog wel vuurtjes te koop voor je
Dat kan natuurlijk van alles en nog wat zijn.. Gewoon algehele malaise door verzwakking, kan veroorzaakt worden door waterkwaliteit met vitaminegebrek als gevolg en vatbaarheid voor infecties van bacterie en of schimmels. Om uit te vinden hoe en wat heb je wat meer nodig dan de omschreven symptomen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:03 schreef Planga het volgende:
Een man gup ligt bij mij op de bodem van het aquarium al sinds een week.
Komt enkel naar boven om voer te eten en zakt dan langzaam weer af. Door tetra's wordt zijn staart al licht aangepikt.
Wat is wijsheid en wat kan dit voor ziekte zijn?
quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:38 schreef Syntix het volgende:
Deze al gezien: https://www.kickstarter.c(...)g-tropical-fish-tank ?
Ik wil liever geen standaard "bak-aquarium". Zijn er nog mooie (betaalbare) design fish tanks?
Fluval heeft inderdaad wat mooie bakken, maar dat moet toch nog veel mooier kunnen? Anderen nog websites met mooie design aquariums die betaalbaar zijn?quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:42 schreef coccinelle het volgende:
Fluval heeft hele mooie in hun assortiment en zelf heb ik de aquafish home 25.
Lijkt me erg intensief, het is natuurlijk veel kleiner en minder stabiel. Dus veel meer meten / weten / bijstellen. Ik zou het wel willen maar ga het dan doen met gelijk een grote bak.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:55 schreef Sunri5e het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met een Nano-reef? Ik zou graag een klein zoutwater aquarium willen opzetten.
Aan welk formaat zit je dan te denken?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:59 schreef rene90 het volgende:
[..]
Lijkt me erg intensief, het is natuurlijk veel kleiner en minder stabiel. Dus veel meer meten / weten / bijstellen. Ik zou het wel willen maar ga het dan doen met gelijk een grote bak.
Minimaal litertje of 300 denk ik, heb me verder niet ingelezen want in mijn huidige appartement is het vast geen optie om een 300 liter bak neer te zetten i.v.m. het gewicht (flat).quote:Op woensdag 29 oktober 2014 19:00 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Aan welk formaat zit je dan te denken?
Moet zat kunnen. Ik had een 320 liter bak staan op de 10e verdieping.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 19:04 schreef rene90 het volgende:
[..]
Minimaal litertje of 300 denk ik, heb me verder niet ingelezen want in mijn huidige appartement is het vast geen optie om een 300 liter bak neer te zetten i.v.m. het gewicht (flat).
Met zoutwater heb ik geen ervaring.. Maar het is een veel voorkomende opvatting dat mensen met weinig ervaring denken dat het beter is klein te beginnen. Maar zelfs met zoet water is dat niet de meest geschikte manier. Juist omdat zoals eerder aangehaald "Hoe kleiner, hoe intensiever". Het is immers een goed functionerend biologisch biotoop dat je moet zien te handhaven. Hoe kleiner het volume hoe eerder de boel ontregeld zal zijn. Meer volume wil niet zeggen dat het dan een peulenschilletje is maar je hebt dan gewoon meer bufferruimte. En dan is zout water veel moeilijker dan zoet water.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:55 schreef Sunri5e het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met een Nano-reef? Ik zou graag een klein zoutwater aquarium willen opzetten.
Het gedeelte van mijn appartement waar de bak staat steekt uit als het ware dus ik heb het er maar niet op gegokt. Wat ik op internet terug lees is dat je kan uitgaan van een belastbaarheid van 300kg/m2 in een pand.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 20:14 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Moet zat kunnen. Ik had een 320 liter bak staan op de 10e verdieping.
Ok, maar moet je het op mat kopen en dan wachten tot het uitgroeit?quote:Op zaterdag 1 november 2014 16:37 schreef ChilllayD het volgende:
Mos groeit altijd, bij voldoende licht (veel!!) blijft het laag.
nice !! Hoeveel liter is dit ?quote:Op zaterdag 1 november 2014 16:20 schreef rene90 het volgende:
Nieuwe bak gekocht, voor alleen maar garnalen. Het is de fluval edge:
[ afbeelding ]
Ik wil me nu een stuk meer verdiepen in dat hele aqua-scaping gebeuren, dus wil niet gewoon maar grind erin gooien en garnalen erbij maar echt met diepte / contrasten werken. Heeft iemand tips / ervaring? Ik vind dat groene mos op de grond erg mooi, maar kan je dat gewoon planten en groeit dat vanzelf vervolgens goed door (zonder speciale extra poedertjes / aanvullingen / co2 meuk).
Thanks alvast
23 Liter. Ze hebben ook dit type bakken in 72 liter geïntroduceerd dus ik ben benieuwd wanneer die komen. Dinsdag komt mijn bakje binnen en heb er al zwart grind bij, dan hem laten draaien voor drie weken en kijken of de plantjes uit mijn grote bak het ook in die kleine doen. Zal wel wat foto's posten.quote:Op zaterdag 1 november 2014 18:17 schreef HighVolume het volgende:
[..]
nice !! Hoeveel liter is dit ?
Tering, 46 liter is al vrij kut qua onderhoud.quote:Op zaterdag 1 november 2014 18:24 schreef rene90 het volgende:
[..]
23 Liter. Ze hebben ook dit type bakken in 72 liter geïntroduceerd dus ik ben benieuwd wanneer die komen. Dinsdag komt mijn bakje binnen en heb er al zwart grind bij, dan hem laten draaien voor drie weken en kijken of de plantjes uit mijn grote bak het ook in die kleine doen. Zal wel wat foto's posten.
Fototje van die van jou?quote:Op zaterdag 1 november 2014 18:42 schreef Samzz het volgende:
[..]
Tering, 46 liter is al vrij kut qua onderhoud.
Ik heb geen idee. Ik heb er echt weinig verstand van.quote:
volgens de aqua winkel hier zijn ze goed ik zou niet kunnen zeggen wat de waarde van wat isquote:Op zaterdag 1 november 2014 18:58 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Ik heb er echt weinig verstand van.
Maar om eens te beginnen: Wat zijn je waterwaardes?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |