abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143406627

perry.jpg mondje.gif krea.jpg 2mc7vx2.gif 123.jpg --H-I-M--.jpg kip.gif m8z21d%5B1%5D.gif Nol2.jpeg 3ester60.jpg
aa.gif sunshine.jpg tekentje.jpg herman.jpg BB.gif maria.jpg omgonoz.gifpudelrechtsklein.jpg263em82.jpg
Kermit.jpgeld1.gif

- Alg kun je makkelijk en veilig van je ruiten schrapen met een oud bank/id pasje
- Heb je een lege bak vol kalk zitten, gebruik dan 'PH-Min' om de kalk makkelijk en veilig te verwijderen.
- Tape de slangen van je pomp in met zwarte tape om alg in de slangen te voorkomen.
- Verduister de kamer als je foto's maakt van je aquarium.

Vorige delen:
001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010
011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020
021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 026 | 027 | 028 | 029 | 030
031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038 | 039 | 040
041 | 042 | 043 | 044 | 045 | 046 | 047 | 048 | 049 | 050
051 | 052 | 053 | 054 | 055[/url[/sub]

[sub]Wil jij ook met afbeelding in de OP? Klik [url=http://wiki.fok.nl/index.php/Gebruiker:Faithfulness]hier
.
De Openingspost is hier te vinden.

Spel Aan!
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_143406750
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 11:02 schreef Aloria het volgende:

[..]

Hmja.. dit soort mensen heb je dus ook allemaal op aquaforum.
Kijk en lees nog altijd wel mee en ik zit er al vanaf het begin. Ben trots lid nummer 9 !

Dan begin je ook wel eens wat door te douwen, ik ben er mee gestopt want beginnerlingen doen toch allemaal maar wat ze zelf willen. En zoals jij ook zegt ... we kunnen ons toch wel vergissen ?

Heb het zelf ook gedaan en maak mij hier aan ook schuldig. maar heb geleerd dat ik toch beter niet een vergissing kan maken en mij wel goed laat informeren of zelf de info beter kan opzoeken.

Want ja ik vind het verschrikkelijk als mijn visjes opgegeten worden door een stomme fout van mij.

Ik roep al jaren en dan al jaren, kijk eerst naar de vissen die je wil en koop dan pas een aquarium.
Na 10 jaar dit te roepen lees ik toch regelmatig dat mensen te grote vissen of te actieve vissen in een te kleine bak hebben.. Of zoals jou, vissen die niet bij elkaar kunnen, toch bij elkaar gezet worden ? WHY ??? Alles staat op internet... kost je 5 minuten zoek werk...... Plaats je vis bestand online en vraag de voor en nadelen... kan het kan het niet... Dus onzin dat je een vergissing maakt...

Zonde wat alle mensen die dus goed advies hadden zijn in de loop der jaren toch weggegaan. ( of zoals ik lezen mee en posten heel af en toe nog eens iets )

Ik ben 1 van de weinige die ook mijn fouten online gezet heeft en net zoals jou in die tijd ook te kopppig was en het advies de wind in geslagen heeft. Dus ik ben nu ook omgekeert. De info die je kunt vinden klopt ook en ga niet uit je zelf dingen proberen. Eigen ervaring het gaat niet lukken...
Je hebt volkomen gelijk, in spontane bui zag ik 2 vissen die me wel bevielen maar had me niet verdiept in hun achtergrond en dat was een dure vergissing. :@

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-08-2014 11:22:57 ]
pi_143407157
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 11:02 schreef Aloria het volgende:

[..]

Hmja.. dit soort mensen heb je dus ook allemaal op aquaforum.
Kijk en lees nog altijd wel mee en ik zit er al vanaf het begin. Ben trots lid nummer 9 !

Dan begin je ook wel eens wat door te douwen, ik ben er mee gestopt want beginnerlingen doen toch allemaal maar wat ze zelf willen. En zoals jij ook zegt ... we kunnen ons toch wel vergissen ?

Heb het zelf ook gedaan en maak mij hier aan ook schuldig. maar heb geleerd dat ik toch beter niet een vergissing kan maken en mij wel goed laat informeren of zelf de info beter kan opzoeken.

Want ja ik vind het verschrikkelijk als mijn visjes opgegeten worden door een stomme fout van mij.

Ik roep al jaren en dan al jaren, kijk eerst naar de vissen die je wil en koop dan pas een aquarium.
Na 10 jaar dit te roepen lees ik toch regelmatig dat mensen te grote vissen of te actieve vissen in een te kleine bak hebben.. Of zoals jou, vissen die niet bij elkaar kunnen, toch bij elkaar gezet worden ? WHY ??? Alles staat op internet... kost je 5 minuten zoek werk...... Plaats je vis bestand online en vraag de voor en nadelen... kan het kan het niet... Dus onzin dat je een vergissing maakt...

Zonde wat alle mensen die dus goed advies hadden zijn in de loop der jaren toch weggegaan. ( of zoals ik lezen mee en posten heel af en toe nog eens iets )

Ik ben 1 van de weinige die ook mijn fouten online gezet heeft en net zoals jou in die tijd ook te kopppig was en het advies de wind in geslagen heeft. Dus ik ben nu ook omgekeert. De info die je kunt vinden klopt ook en ga niet uit je zelf dingen proberen. Eigen ervaring het gaat niet lukken...
Door schade en schande wordt men wijs. Ik heb ook wel eens een verkeerde vis in mijn bak gedaan waardoor mijn hele bak overhoop lag. Bijna iedereen die actief met aquaria bezig is, en probeert om een beetje alternatieve vissen in de bak te krijgen, gebeurd dit een keer.
Eigenwijzigheid en verlangen spelen dan gewoon een te grote rol denk ik.

Naar een goede aquariumwinkel gaan helpt trouwens ook wel. De gemiddelde dierwinkel weet er meestal niet zo heel veel van, maar als je naar een goede winkel gaat kom je ook een heel eind.
Soms is het wat verder rijden, maar je hebt er vaak wel profijt van :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
pi_143407475
nou mijn ervaring met veel 'speciaalzaken' is ook niet zo positief....

ik sta gewoon regelmatig in de aquariumzaak met mijn telefoon in de hand info te zoeken over een vis. weet ik tenminste zeker dat ik goede info krijg :+
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_143407652
Ik ben bij een aantal speciaalzaken geweest die echt niets anders doen dan vis verkopen en mijn ervaringen zijn dan over het algemeen erg goed.
pi_143407729
het hangt altijd van de verkoper af, maar ik heb in een aantal bekende zaken toch hele vreemde adviezen gehoord/opgevangen

voorbeeldje: hoeveel hillstream vissen wel niet in een bakje zonder noemenswaardige stroming aangeraden worden -O-
pi_143408467
Ja zelfs de beste aquariumspeciaalzaken hebben soms mensen rondlopen dat ik denk.... wat in hemelsnaam doen die daar ?

Gewoon zelf je informatie opzoeken. Voordat je een zaak binnenloopt, heb een lijstje in je handen wat je nodig hebt of heb internet mee zo dat je zelf de informatie kan opzoeken. Want iedereen in een winkel staat er om te verkopen. Nouja oke bijna 90% van de mensen. Mij vonden ze niet zo leuk want ik stuurde mnsen ook naar de bouwmarkt voor zand en stenen en mensen wilden dan 6 maanvissen of van die leuke plate schijfjes vissen hebben in een bakje van 1 meter.....

Die kwamen bij mij uit bij een bak van 150 en 65 hoog... Ja maar dat hebben die vissen toch niet nodig ???? Dusja ik heb niet lang mogen verkopen.

Ik was een hobbiest die in de winkel stond en dat is echt totaal wat anders dan een verkoper !!!! Als je iemand vraagt om advies vraag eerst als ze zelf ook deze hobbie hebben, wat voor bak ze hebben... Hebben ze niks, kun je zelf al nagaan dat deze persoon dus ook niks inhoudelijks weet.

Verkopers leren dat levendbarenden beginnersvissen zijn, groepsvisssen minstens verkocht worden met 3 of 5 vissen. En dat alle neon tetra's en kardinaal tetra's in 60 cm bakjes passen ;( En dat ze een verwarming nodig hebben met een filtertje.... Meer weten ze echt niet hoor :') Als je vraagt naar een aquarium lamp voor planten, krijg je nog steeds die vreselijke juwel paarse roze lamp mee. Terwijl de karwei lampen cool white en warm wit veel beter en goedkoper is... voor je planten.

[ Bericht 11% gewijzigd door Aloria op 14-08-2014 12:24:46 ]
pi_143408651
quote:
2s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 16:54 schreef Papabear het volgende:

[..]

Neontetra's gaan b.v. prima samen met vuurgarnaaltjes. Ik zou voor beide groepen minimaal 10 tot 15 stuks aanhouden. Vuurgarnalen kunnen wel tegen een stootje qua temperatuurwisselingen en kleine schommelingen met de waterwaardes :)
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:43 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ja, je kunt alleen mannetjes guppen houden en het advies vuurgarnalen van hier boven.
Die rampe stampen hier flink en het resultaat is dus aan de lopende band jonge garnalen. :)

Neontetra's mag je echt wel in een groepje van minimaal een stuk of 5 a 6 houden.

Ik weet niet wat voorn 60cm bak je hebt maar ik neem aan dat het een 54 liter of zo iets is.
Als alternatief voor je garnalen mss: 8x corydoras pygmaeus en 8x neontetra?
Bedankt! Ik heb een Ferplast 60, inderdaad iets van 54 liter. Jonge garnalen hoeft voor mij niet zo, zou niet weten waar ik ze moet laten. Zijn tetra's een beetje sterke visjes, aangezien het m'n eerste bak is? (op wat goudvissen en guppen na)
Tap tap tap
  Official ESF Kreviewer donderdag 14 augustus 2014 @ 13:04:12 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_143409884
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 12:22 schreef CherryLips het volgende:

[..]

[..]

Bedankt! Ik heb een Ferplast 60, inderdaad iets van 54 liter. Jonge garnalen hoeft voor mij niet zo, zou niet weten waar ik ze moet laten. Zijn tetra's een beetje sterke visjes, aangezien het m'n eerste bak is? (op wat goudvissen en guppen na)
Als je geen jonge garnalen wil, dan zou ik geen garnalen nemen die in zoetwater reproduceren. Je hebt ook wel zoutwatergarnalen, die in zoetwater leven. Volgens mij is de roodneusgarnaal er daar 1 van.
Als je red cherry's oid neemt, dan is het bij een goed florerende bak bijna een plaag. Heb er in 3 jaar enkele duizenden verkocht, zonder dat ik ze bewust kweekte.

Ik zou geen tetra's in een 54 liter doen. Dat zijn echte zwemmers.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 13:24:11 #10
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143410417
quote:
14s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:04 schreef Kreator het volgende:

[..]

Als je geen jonge garnalen wil, dan zou ik geen garnalen nemen die in zoetwater reproduceren. Je hebt ook wel zoutwatergarnalen, die in zoetwater leven. Volgens mij is de roodneusgarnaal er daar 1 van.
Als je red cherry's oid neemt, dan is het bij een goed florerende bak bijna een plaag. Heb er in 3 jaar enkele duizenden verkocht, zonder dat ik ze bewust kweekte.

Ik zou geen tetra's in een 54 liter doen. Dat zijn echte zwemmers.
Die beestjes zijn best prijzig dus op zich is jongen krijgen niet erg :P
En ze zijn pas echt leuk als het er een heel stel zijn. 10 beestjes in een bak is toch wat saai :P

Tetra's in een 60cm bak kan op zich wel. Ik heb het jaren lang gehad en dat ging prima.

Voordeel van garnalen is overigens

[ Bericht 14% gewijzigd door Komakie op 14-08-2014 13:32:13 ]
  donderdag 14 augustus 2014 @ 13:28:04 #11
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_143410540
Er zijn niet veel soorten die enkel in brakwater uitkomen/voortplanten... Enkel de waaierhanden (Atya, Atyoida en Atyopsis) en een aantal caridina soorten (roodneus (ook in goud variatie te krijgen), japonica, mandarijn en onechte waaierhand), een Palaemon soort en de Macrobrachium.

Macrobrachium worden over het algemeen te groot, de Palaemon concinnus is nauwelijks verkrijgbaar en erg duur (wel beeldschoon). Enkele waaierhanden zijn mogelijk een optie, de genoemde caridina soorten gaan prima in 54 liter.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:24 schreef Komakie het volgende:

[..]

Cherrygarnalen prijzig? Als je ze in de winkel koopt misschien...?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Official ESF Kreviewer donderdag 14 augustus 2014 @ 13:29:40 #12
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_143410595
quote:

[..]

Maar via marktplaats garnalen verkopen is een hel. Elke keer voor 5 of 10 euro garnalen vangen en verhalen aanhoren van andere aquariumliefhebbers gaat ook wel vervelen.
Uiteindelijk moet je als je ze wil verkopen ook met andere bloedlijnen gaan kweken, omdat ze doorzichtig worden. Ik begin er zelf in elk geval nooit meer aan.

Ik heb nu 4 waaierhandgarnalen. Die zijn ook wel heel erg mooi (groter) en gaan in elk geval geen jongen kweken in zoet water.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 13:37:43 #13
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143410897
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 13:28 schreef Samzz het volgende:
Er zijn niet veel soorten die enkel in brakwater uitkomen/voortplanten... Enkel de waaierhanden (Atya, Atyoida en Atyopsis) en een aantal caridina soorten (roodneus (ook in goud variatie te krijgen), japonica, mandarijn en onechte waaierhand), een Palaemon soort en de Macrobrachium.

Macrobrachium worden over het algemeen te groot, de Palaemon concinnus is nauwelijks verkrijgbaar en erg duur (wel beeldschoon). Enkele waaierhanden zijn mogelijk een optie, de genoemde caridina soorten gaan prima in 54 liter.

[..]

Cherrygarnalen prijzig? Als je ze in de winkel koopt misschien...?
Als ze je in de winkel koopt inderdaad.
Ik ben altijd een klein beetje huiverig voor het kopen via marktplaats.
pi_143414644
quote:

[..]

En ze zijn pas echt leuk als het er een heel stel zijn. 10 beestjes in een bak is toch wat saai :P

Tetra's in een 60cm bak kan op zich wel. Ik heb het jaren lang gehad en dat ging prima.

Voordeel van garnalen is overigens
Maar ze neuken als de malle.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 16:32:20 #15
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143416946
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:23 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Maar ze neuken als de malle.
Ik vind het altijd wel mooi :D
Alleen overbevolking is een serieus gevaar en dat is wel jammer.
pi_143418990
Hallo allemaal,

Ik heb heel erg last gehad van alg in mijn aquarium dus ik heb besloten het opnieuw op te starten. Heel de bak leeggehaald, filter en bak helemaal schoongemaakt, alle leidingen vernieuwd. Nu had ik binnen een week weer last van algen. Kuurtje gekocht bij de dierenwinkel, maar we zijn nu een week verder en het wordt steeds meer. Iemand enige idee wat ik hier tegen moet doen?

Het ziet er nu zo uit:

pi_143420185
Blauwalg.
Alle blauwalg verwijderen en meer planten plaatsen, want dat laatste is jouw probleem, te weinig planten.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 19:01:37 #18
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143421168
Zo veel mogelijk verwijderen en je hebt inderdaad heel weinig planten.
Daarnaast heb je er al weer vis in zitten zo te zien en dat is veel te vroeg.

Je kunt overigens medicatie halen tegen blauw alg die heel goed werkt, maar zorg eerst maar eens voor Veel meer planten.
pi_143421989
Ik ga zo gelijk wat meer planten kopen. Ik had nog zo'n testset liggen en ik zag dat mijn carbonaathardheid te hoog is. Deze zou tussen de 15 en 20 zitten. Wat kan ik hier tegen doen?

De TL lampen zijn trouwens ook aan vervanging toe. Iemand tips? Volstaat normale TL verlichting of moet ik echt eentje speciaal voor aquaria hebben?
pi_143424549
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 19:26 schreef MaximumRush het volgende:
Ik ga zo gelijk wat meer planten kopen. Ik had nog zo'n testset liggen en ik zag dat mijn carbonaathardheid te hoog is. Deze zou tussen de 15 en 20 zitten. Wat kan ik hier tegen doen?

De TL lampen zijn trouwens ook aan vervanging toe. Iemand tips? Volstaat normale TL verlichting of moet ik echt eentje speciaal voor aquaria hebben?
Heb je T8 of T5?
Mocht je T8 hebben dan volstaat een ritje naar de bouwmarkt, kan je mooi die buizen halen van dat bedrijf uit Eindhoven. Kleur 830 en 840. T5 wordt alweer moeilijker en ben je aangewezen op de duurdere buizen in de aquariumshop aangezien dat T5 in 2 klasses komt, "high output" of "high efficiency". En die eerste kom je niet tegen in de bouwmarkt helaas.. :( en "high efficiency" is enkel geschikt voor kantoren.

Betreft de waterwaardes: draai de bak eerst eens een week in met meer planten en ga daarna pas meten. Want ik weet nu al dat de waterwaardes bagger zijn, hoef ik alleen maar te kijken naar de foto's. :z
pi_143444100
Inmiddels tabletten gekocht tegen blauwalg, stuk meer planten erbij geplaatst en lampen vervangen. Mevrouw in de winkel zei trouwens dat ik m'n filter uit moest zetten voor een weekje, omdat anders alles eruit gefilterd werd. Klopt dit?
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:29:12 #22
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_143444324
Enkel de actieve kool (als je die hebt) eruit halen zou voldoende moeten zijn. Maar misschien is dat afhankelijk van het product dat je hebt.
pi_143444384
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 13:21 schreef MaximumRush het volgende:
Inmiddels tabletten gekocht tegen blauwalg, stuk meer planten erbij geplaatst en lampen vervangen. Mevrouw in de winkel zei trouwens dat ik m'n filter uit moest zetten voor een weekje, omdat anders alles eruit gefilterd werd. Klopt dit?
NOOIT je filterpomp uitzetten! Over kool filteren doe je alleen om b.v. restanten van medicijnen eruit te filteren.
pi_143444574
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 13:31 schreef Papabear het volgende:

[..]

NOOIT je filterpomp uitzetten! Over kool filteren doe je alleen om b.v. restanten van medicijnen eruit te filteren.
In de winkel werd er gezegd dat dan de medicijnen eruit gefilterd werden, maar dat het wel belangrijk is om een luchtpomp te hebben zodat het water zuurstofrijk wordt. Actieve kool heb ik er niet in.
pi_143444853
Als je je bacteriecultuur om zeep wilt helpen moet je vooral je pomp uitzetten. Nooit doen dus, alleen eens in de zoveel maanden als je de bovenste filterlagen uitspoelt kan dat heel even.

Mocht je in de buurt van Alkmaar wonen, dan kun je evt. wel een UV-C filter van me lenen. Die plaats je tussen de uitstroom van je pomp.
pi_143445079
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 13:46 schreef Papabear het volgende:
Als je je bacteriecultuur om zeep wilt helpen moet je vooral je pomp uitzetten. Nooit doen dus, alleen eens in de zoveel maanden als je de bovenste filterlagen uitspoelt kan dat heel even.

Mocht je in de buurt van Alkmaar wonen, dan kun je evt. wel een UV-C filter van me lenen. Die plaats je tussen de uitstroom van je pomp.
maar geen UV-C filter gebruiken terwijl je medicijnen gebruikt: zelfde effect als filteren over kool......
pi_143445109
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 13:55 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

maar geen UV-C filter gebruiken terwijl je medicijnen gebruikt: zelfde effect als filteren over kool......
^O^
pi_143445170
en ook geen waterverbeteraars zoals Easy-Life vloeibaar filter medium: dat is zeoliet en absorbeert ook de medicijnen :P
pi_143445295
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 13:58 schreef Leipo666 het volgende:
en ook geen waterverbeteraars zoals Easy-Life vloeibaar filter medium: dat is zeoliet en absorbeert ook de medicijnen :P
Nee, die 'rotzooi' gebruik ik ook niet. Alleen wat Sera flore daydrops en ijzertabletten. Bakje staat nu een week in te draaien. Geduld is een schone zaak :)

pi_143445296
zit te twijfelen om een co2 systeem aan te schaffen voor mijn juwel rio 400, ongeveer 400 liter.
iemand die weet of dit iets is? is redelijk goedkoop

http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
pi_143445405
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 14:02 schreef Urnotindangr het volgende:
zit te twijfelen om een co2 systeem aan te schaffen voor mijn juwel rio 400, ongeveer 400 liter.

Als je een 'plantenbak' hebt kun je zoiets overwegen of je het echt nodig hebt. Ik knutsel t.z.t. zelf wel iets in elkaar :)
pi_143445753
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 14:05 schreef Papabear het volgende:

[..]

Als je een 'plantenbak' hebt kun je zoiets overwegen of je het echt nodig hebt. Ik knutsel t.z.t. zelf wel iets in elkaar :)

echt een plantenbak heb ik niet maar vind het wel mooi als de planten die ik heb het ook goed doen,
heb ook al eens een bio co2 systeem zelf gemaakt maar dat was het niet echt voor mij.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 16:09:38 #33
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_143449262
(Een misschien wel domme) beginnersvraagje:

Ik ga binnenkort beginnen met een kleine aquarium (25 liter) waar ik o.a. garnalen in wil hebben. Nu is mij verteld dat ik 1x per week de bodem van de aquarium moet reinigen met zo'n speciale bodemreiniger. Is dit nodig? Zo ja, zuig je daarmee niet de garnalen op? :o
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 16:21:49 #34
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143449809
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 16:09 schreef manda-rijn het volgende:
(Een misschien wel domme) beginnersvraagje:

Ik ga binnenkort beginnen met een kleine aquarium (25 liter) waar ik o.a. garnalen in wil hebben. Nu is mij verteld dat ik 1x per week de bodem van de aquarium moet reinigen met zo'n speciale bodemreiniger. Is dit nodig? Zo ja, zuig je daarmee niet de garnalen op? :o
Ik geloof niet dat ik dat ooit gedaan heb :')
Ik zou niet zo goed weten wat je moet reinigen als je garnalen neemt. Die beestjes ruimen van zichzelf al veel op. Anders trouwens zou ik het ook niet weten.
Soms is het verstandig om wat van de grond af te hevelen. Om de bovenste laag van je bodem schoon te maken. Gewoon opzuigen met een slangetje, schoonmaken en er weer terug in. Uiteraard uitkijken voor het opzuigen van beestjes :P
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:12:06 #35
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143481159
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 16:09 schreef manda-rijn het volgende:
Zo ja, zuig je daarmee niet de garnalen op?
Mijn ervaring is dat garnaaltjes met WARP-speed opzij schieten als er een hevelbuisje in de buurt komt.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_143484097
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 16:12 schreef BartNH het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat garnaaltjes met WARP-speed opzij schieten als er een hevelbuisje in de buurt komt.
En ze kunnen zich (letterlijk) doodschrikken.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:06:43 #37
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143484385
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:59 schreef Papabear het volgende:

[..]

En ze kunnen zich (letterlijk) doodschrikken.
Als aanhanger van Pavlov en Darwin heb ik daar geen last van.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:08:29 #38
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_143484443
.... en toen begon mijn eheim ecco te ratelen

Gelukkig heb ik er nog 3 voor onderdelen :P
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_143561531
De medicijnen doen het goed zo te zien, geen blauwalg meer bij gekomen. Waardes ook gemeten en de carbonaathardheid is flink gedaald en inmiddels goed. Het water is wel helemaal geel van de medicijnen. Moet ik daarvoor filteren met kool?
pi_143575481
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 17:57 schreef MaximumRush het volgende:
De medicijnen doen het goed zo te zien, geen blauwalg meer bij gekomen. Waardes ook gemeten en de carbonaathardheid is flink gedaald en inmiddels goed. Het water is wel helemaal geel van de medicijnen. Moet ik daarvoor filteren met kool?
50% waterwissel en een weekje filteren over kool. Maar ik zou nog even wachten daarmee want je bent nog maar een paar dagen bezig met die kuur?
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:00:27 #41
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143582585
Een weekje wachten ongeveer. Daarna bekijken hoe ernstig de gele kleur is.
Als deze nog steeds aardig geel is over kool gaan filteren.
En even water verversen natuurlijk.

Blauwalg is een nasty ding :(
Voordeel is wel dat op het moment dat je nitrietpiek is geweest je er bij normaal onderhoud bijna geen last meer van hebt :)
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:04:06 #42
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143582652
Ìk vond dit trouwens wel een mooi originele manier om een garnalen filter te bouwen :)

Heeft er iemand trouwens mooie plaatjes/filmpjes voor het bouwen van een garnalen tank? Vind ik mooi om te bekijken en een beetje ideeën op doen :)
  Moderator dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:00:48 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143585551

Alleen over de rechterzijde van mijn aquarium ben ik niet heel erg tevreden, het midden en de linkerkant groeien prima en vormen ook mooi één geheel. Maar aan de rechterkant blijft alles wat achter, zit ook geen echte eenheid in. Of zal dat liggen aan het ontbreken van wat grotere bladvormen :?

pi_143587455
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]

Alleen over de rechterzijde van mijn aquarium ben ik niet heel erg tevreden, het midden en de linkerkant groeien prima en vormen ook mooi één geheel. Maar aan de rechterkant blijft alles wat achter, zit ook geen echte eenheid in. Of zal dat liggen aan het ontbreken van wat grotere bladvormen :?

[ afbeelding ]
Je hebt aan de linkerkant laag, midden en hoge planten. Dat heb je rechts niet. Daar heb je lage en hoge planten.

Misschien een rode tijgerlelie met verschillende hoge bladeren er bij planten ?

Voor de rest een prachtig mooie bak om naar te kijken ! O+
pi_143597142
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Probeer een straatje te maken met die plant rechtsachter, dan komt het geheel al veel beter uit. Meer planten bijzetten zou ik niet doen want je zit al aan de max volgens mij (10cm per plantensoort)
pi_143607681
Grmbl.
Bijna niets wil kweken in mijn bak, zelfs de guppen lijken nooit te bevallen. Wat wel wil kweken heeft geen idee hoe het moet (maanvissen laten hun eitjes steeds opvreten door de rest).

Maar mijn Anentomes helena zijn een ander verhaal. Die willen maar niet stoppen met jongen. Dus, wie heeft er interesse in wat slakjes?
pi_143626859
post ik ook maar eens wat foto's

jonge Geophagus Tapajos Red Head (3 weken oud):

vader op het nieuwste nest:

moeder op wacht:

klein deel van het nieuwste nest (rest zit tegen de rand van het glas):

pa:

ma:

en nog eens pa op het nest:

en nog eens ma:

voorruit schoonmaken gaat nu even niet: ze zitten precies met het nest voorin, in het midden van de bak :')
pi_143626988
Mooi O+
Tap tap tap
pi_143741762

Ziet er al een stuk beter uit. Stuk hout ook gekookt, een uur laten uitkoken in een flinke pan. Gelukkig hadden m'n ouders een aantal horeca pannen in de garage staan, dus dat ging allemaal prima. Een paar dagen in een bak met water laten staan tot het niet meer afgaf.

Iemand nog tips wat ik allemaal nog meer kan doen?
pi_143747714
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 15:32 schreef MaximumRush het volgende:
[ afbeelding ]

Ziet er al een stuk beter uit. Stuk hout ook gekookt, een uur laten uitkoken in een flinke pan. Gelukkig hadden m'n ouders een aantal horeca pannen in de garage staan, dus dat ging allemaal prima. Een paar dagen in een bak met water laten staan tot het niet meer afgaf.

Ik vind je plantenbestand nog steeds aan de hele lage kant. Zie rechts een bodembedekkertje, die wil je helemaal uit laten breiden lijkt me? Naar mijn weten gaat dat plantje heel langzaam dus wellicht dat je daar meer van wilt plaatsen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2014 19:08:48 ]
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 19:23:17 #51
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_143748156
Wat doet die kamerplant in je aquarium? :')
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 19:32:09 #52
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_143748446
Inderdaad nog wat kaal qua planten. In mijn 25 liter aquarium heb ik zowat evenveel planten :D

Thnx voor de tips! Mijn aquarium is nu lekker aan het indraaien. Na 2 dagen begon het water wat troebel te worden en dat is al helemaal weg ^O^ . Nu op mijn handen gaan zitten om er niet alvast vissen in te doen.
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 21:17:55 #53
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_143752524
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 15:32 schreef MaximumRush het volgende:
[ afbeelding ]

Op zich is het aantal planten niet heel hoog, maar het moet wel lukken zo.

Als alles nu goed staat 3 weken laten staan. Gewoon water verversen zoals altijd een geduld hebben. Daarnaast goed de waterwaarden checken. Je Ziet vanzelf de nitrietpiek dan komen. Als alles daarna weer normaal is, kun je vissen gaan plaatsen. Maar vooral veel geduld.
pi_143753861
Zo te zien zitten er al vissen in?
Tap tap tap
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 21:51:07 #55
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_143753863
Maar wat doet die kamerplant nou onderwater? :D
pi_143761280
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 21:51 schreef CherryLips het volgende:
Zo te zien zitten er al vissen in?
Ja, aquarium was van m'n vader en die is geëmigreerd. Op den duur was het meer alg dan water. Dus leeggehaald en opnieuw opgezet, vissen kon ik nergens kwijt dus er weer in gedaan nadat ze twee weken in een bak met het oude water zaten.
pi_143761290
quote:
15s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 21:51 schreef Prowl het volgende:
Maar wat doet die kamerplant nou onderwater? :D
Is gewoon een aquariumplant, gekocht bij de aquariumwinkel.
  zondag 24 augustus 2014 @ 01:52:34 #58
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_143761690
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 01:32 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Spathyphyllum:
Is een genus behorende tot de familie van de Aronskelken. Oorspronkelijk zijn ze afkomstig uit tropische delen van Amerika en Azie. Ze worden vaak gebruikt als kamerplanten, een doel waarvoor ze uitermate geschikt zijn.
OPGELET: Alle delen en ook het sap van deze plant zijn giftig.

Bron
  zondag 24 augustus 2014 @ 06:03:15 #59
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_143763331
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 01:32 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Oeps.
pi_143763682
quote:
15s.gif Op zondag 24 augustus 2014 01:52 schreef Prowl het volgende:

[..]

Spathyphyllum:
Is een genus behorende tot de familie van de Aronskelken. Oorspronkelijk zijn ze afkomstig uit tropische delen van Amerika en Azie. Ze worden vaak gebruikt als kamerplanten, een doel waarvoor ze uitermate geschikt zijn.
[ afbeelding ]

Bron
:') lol
nee echt niet !
pi_143770768
Oh, dan haal ik hem er wel uit. Ik ga ervan uit dat wanneer ik advies krijg in een winkel die hierin gespecialiseerd is dat het dan ook klopt, even vergeten dat ze natuurlijk alleen maar geld willen verdienen.
  zondag 24 augustus 2014 @ 14:38:55 #62
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_143771962
Wellicht hebben ze zich vergist met een anubiassoort... Maar dan zijn ze ook wel echt scheel geweest.
pi_143851326
Ik heb vele soorten droogvoer opgekocht en allerhande artikelen. Denk aan verwarmingsbuizen van 25 tot 300 Watt, enkele medicijnen tegen de algemene visziektes en nog een paar (kweek)bakjes van 60cm (waarvan 3 met een glasplaat ertussen).

Qua droogvoer: Tropisch, Discus, Malawi, spirulina, Koi/goudvis, tabletten voor Cory's enz enz.

Bij interesse graag even een PM sturen! :)
pi_143873158
Na veel met de hand uitvangen van slakken heb ik nu een acceptabele hoeveelheid Helena Anentome in mijn bak. Ik heb er de afgelopen week een stuk of 100 weggedaan. Nu nog maar 3 tegelijk te zien, maar ik gok dat er toch wel een stuk of 15 nog in de bak zitten. Over de eventuele eitjes nog maar neit te spreken. Ik ben benieuws wat ik na mijn vakantie van twee weken aan ga treffen.

Naast de helena-explosie is er nu in de andere bak ook een ware garnalen geboortegolf. We zijn een paar maanden geleden begonnen met 10 vuurtjes, en momenteel zijn het er wel een stuk of 50 denk ik. Allemaal verschillende maatjes.
Twee van de eerste aanwas dragen alweer eitjes bij zich, dus ook daar zal ik wel weer het een en ander aan nieuws aan over houden.

Als er iemand interesse heeft in helena-slakken of vuurgarnalen, dan kunnen die in ruil voor iets leuks(bijv. andere garnaaltjes/visjes)/lekkers worden opgehaald in Nieuw Vennep (Wel even zelf transportmiddelen meenemen.) :)

[ Bericht 1% gewijzigd door SummerBreeze op 27-08-2014 12:02:13 ]
  woensdag 27 augustus 2014 @ 10:51:03 #65
314606 Victim.of.Fate
Herr Hokkaidokürbiskopf
pi_143875080
Hmm, daar heb ik wel interesse in. PM sent :)
pi_143886901
Ik heb ook wel interesse! Ik heb een DM gestuurd.
pi_143907247
quote:
17s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 10:51 schreef Victim.of.Fate het volgende:
Hmm, daar heb ik wel interesse in. PM sent :)
PM terug
pi_143907251
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:56 schreef Didadani het volgende:
Ik heb ook wel interesse! Ik heb een DM gestuurd.
Jij ook een PM terug (te weinig ruimte in DM)
pi_143911590
Ik laat hier ook mijn gezicht maar weer eens zien, sinds kort weer wat actiever met mijn bak aan de slag gegaan en omdat ik altijd zo'n gedoe heb met planten (had wel easycarbo) heb ik een bio co2 aangeschaft (JBL bio 160). En ik moet zeggen dat het erg goed werkt, planten groeien gestaag waar ze normaal al lang dood waren.

Dus ik kan het zeker adviseren.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_143948519
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 07:49 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Jij ook een PM terug (te weinig ruimte in DM)
PM terug
pi_143948723
quote:
15s.gif Op zondag 24 augustus 2014 01:52 schreef Prowl het volgende:

[..]

Spathyphyllum:
[ afbeelding ]

Bron
Das niet helemaal waar, ze worden vaak verkocht als aquariumplanten maar zijn oorspronkelijk geen soorten die lang geheel onder water kunnen overleven. Het zijn eigenlijk meer planten die ook in gebieden voorkomen die regelmatig overlopen met water. Dus onder gezonken in een moerasachtig gebied. Ze komen ook het best tot hun recht in een Riparium :)

Hier staat er eentje tussen.

Ze hebben over het algemeen ook een heel ander en meer substraat nodig dan dat laagje kiesgrit wat je nu op je boden hebt liggen. En zal daarin niet zo verschrikkelijk oud kunnen worden.

Maar voor zolang ze het doet is het wel leuk natuurlijk. ^O^
pi_143948958
gaan we hier bij iedere PM/DM een berichtje plaatsen? ;)

ik had weer eens wat leuks van de week: filter van mijn vader overgenomen, een Eheim 2128.
eerste even tijdelijk buiten de bak aangesloten zodat hij alvast bacteriën kan overnemen van het huidige filter (dus tijdelijk 2 filters op 1 bak).
het even een uurtje aangekeken en alles ging prima

tot....

ik na 2 uur nog eens kijk en de hele vloer nat is :(

na een zoektocht op internet blijkt er in de filterkop een rubber ringetje te zijn rond de basis van de stroomsterkte-meter-glas-doorkijk-dingetje. die was uitgedroogd en was gaan lekken
Die staat nergens op exploded views van het filter en ook niet als reserveonderdeel te vinden.
effect is echter dat eerst de filterkop langzaam volloopt van binnen (dat zie je dus niet) en dan pas stroomt het de vloer op (dat gebeurde dus pas na ruim een uur)

gelukkig heb ik een assorti rubber ringetjes in de schuur liggen :7
dus maar de filterkop opengeschroeft, ringetje vervangen voor een nieuwe en nu blijft alles weer droog ^O^
pi_144066377
Kun je alleen mannetjes endler guppen bij elkaar zetten?
Tap tap tap
pi_144067102
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 16:32 schreef CherryLips het volgende:
Kun je alleen mannetjes endler guppen bij elkaar zetten?
?
Je kan er ook vrouwtjes bijzetten. Alleen jongt het als een gek. En met de verkeerde vrouwtjes krijg je weer bastaarden die niet op endlers lijken en zo dus onverkoopbaar.
  maandag 1 september 2014 @ 23:30:32 #75
44200 Sjeekie_Beekie
Beter te laat, dan over tijd!
pi_144085044
Ik kom me hier ook eens melden. Mijn dochter heeft voor haar verjaardag van haar vrienden een zwarte bologige sluierstaart gehad voor haar verjaardag. Kom geleend van de buren en hij doet het wonderwel nog steeds.

Nu zijn we inmiddels een aantal weken verder en de zoektocht naar een fatsoenlijk onderkomen is vandaag geëindigd bij een gratis af te halen bak van een collega. Op de pomp-/filterbehuizing staat dat het een Juwel is, afmetingen zijn 60x30x40 cm. Waarom deze bak? Hij was gratis, een stuk groter dan de hoogui 10-literkom waar Lodewijk nu in ronddobbert en eerst maar eens kijken hoe dit project ons en Lodewijk bevalt.

Vandaag de hele dag bezig geweest met schoonmaken, grind en filters spoelen, kienhout schrobben en alweer spoelen, alle losse onderdelen uit elkaar halen en schoonmaken en nog meer spoelen.

Met recht een wereld van verschil... Inmiddels staat hij op de plaats waar eerst de kom stond, naast de tv. Bak is niet lek, pomp werkt, filter werkt, grind is schoon en het kienhout is voorzien van het eveneens gratis gekregen plantje.

Nu draait de pomp al de hele avond, verlichting doet het... En dan nu?

Hoe kan ik deze bak een beetje fatsoenlijk inrichten dat onze vissenvriend het naar zijn zin heeft? Wat voor een planten kan ik het beste plaatsen? Kan ik hem blij maken met andere vissenvriendjes? Of eventueel (ook) een algenetende slak?

Ik zie genoeg op het internet voorbij komen wat me aanspreekt, maar ik ben echt een leek op dit gebied. Dochter wilde Lodewijk meteen verhuizen, maar van mij mocht dat natuurlijk niet. Eerst maar eens een paar weken zo draaien, al wil ik deze week nog wel wat plantjes er bij halen.

Ga ik die dan ook gelijk plantenvoeding geven? Of eerst nog even mee wachten?

Status quo na ruim 2 uurtjes draaien:

Zonder vissies en met een karige inrichting is het al leuk om de luchtbelletjes te zien opstijgen
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste, Jongste en Lara
Mijn mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.
  dinsdag 2 september 2014 @ 00:12:31 #76
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_144086793
Goudvissen zijn plantenslopers dus laat die planten maar zitten
pi_144088743
Ten eerste is het super dat je het beste wilt voor je vis,grotere bak etc. Maar goudvissen zijn idd plantenslopers en poepen echt ontzettend veel.De meeste goudvishouders hebben dan ook een compleet kaal aquarium ook geen zand oid op de bodem.
Ik zou daarom ook kiezen voor een andere vis,kardinaal tetraatjes bv.
nee echt niet !
pi_144088804
quote:
7s.gif Op maandag 1 september 2014 16:51 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

?
Je kan er ook vrouwtjes bijzetten. Alleen jongt het als een gek. En met de verkeerde vrouwtjes krijg je weer bastaarden die niet op endlers lijken en zo dus onverkoopbaar.
Ja, vandaar :P
Tap tap tap
pi_144088949
Beste mensen, ik had jaren geleden een mini bakje van 40L. Werd aangeraden door verkopers aquarium vis winkel want dat zou makkelijker zijn als beginner.

Inmiddels weet ik (of geloof ik mij te herinneren) dat dit niet bepaald klopt want in een kleine bak is een biotoop stabiel opbouwen moeilijker. Toch?

Anyhow, nu jaren later vraag ik mij het volgende af: hoe lang kan een aquarium zonder toezicht? Lijkt mij afhankelijk van grootte, visbestand etc, maar stel je gaat een keer 3 weken op vakantie en je hebt niet direct iemand in de buurt die er voor zorgen kan? Ik heb geen aquarium momenteel maar ik wil dat wel graag weten want zou later wel een willen. Maar een hond kun je wegbrengen naar je ouders en een heel aquarium niet bepaald. Als zoiets eigenlijk niet kan begin ik er niet aan namelijk
pi_144088962
Goudvissen houden wel van een zandbodem.. Daar woelen ze een beetje in en dergelijke..
Planten slopen ze inderdaad, maar planten zoals waterpest zorgen voor veel zuurstof en tegelijkertijd is het voedsel voor je goudvis.

Je kan de toppen ervan afknippen als je ze koopt, en opnieuw stekken in een andere bak met water en licht erboven. Zodoende kweek je zelf wat planten :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 2 september 2014 @ 12:38:23 #81
44200 Sjeekie_Beekie
pi_144095188
Bedankt! De waterpest groeit hier als een tierelier, dus dat is wel een goede tip.
Kardinaal tetra's zouden er wel in de bak bij kunnen?

Bij de dierenwinkel vandaag 5 gemengde bosjes gehaald (in de aanbieding) en tussen het grind gepropt. De waterpest die nu bij Lodewijk zit, prop ik dan straks in een vaas voor de wonderbaarlijke vermenigvuldiging.

Volgens mij zag ik gisteren een ieniminieslakje tegen het raam zitten, maar vandaag heb ik hem niet meer gezien, die komt wel weer tevoorschijn denk ik.

Bakkie nu:
(Foto erachter van de kinderen even weggehaald ivm privacy...
... Stukkie zwart karton doet straks wonderen).
Oudste, Jongste en Lara
pi_144095760
Ik weet niet of de goudvis de tetra's opeet :P
Tap tap tap
  dinsdag 2 september 2014 @ 15:37:31 #83
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_144102144
Bij goudvissen kun je alleen goudvissen doen, de rest is echt geen succes
Ze houden trouwens niet van warm water, 18 graden is zat voor n goudvis

Tuurlijk zal zo'n beestje het bij 25 graden ook nog wel blijven doen maar hoe zou je het vinden als Nederlander om in de Sahara gedumpt te worden voor een lange tijd ;(

T beestje heeft in ieder geval genoeg groenvoer :Y)
  dinsdag 2 september 2014 @ 18:59:38 #84
44200 Sjeekie_Beekie
pi_144108840
Omnomnomnomnomnomnom inderdaad!
En het oog wil ook wat hè!

Die tetra's daar twijfelde ik ook al over...
... Vooral het temperatuurverschil.

Als Lodewijk over een paar weken is verhuisd, zullen we eens kijken of we hem blij kunnen maken met wat gewone goudvissies... Dat lijkt me voor hem wel leuk, wat meer leven in de bak.

Volgens mij heb ik vanmiddag een nog kleiner slakje gespot, dus wat dat betreft is de gezinsuitbreiding in volle gang!
Oudste, Jongste en Lara
pi_144111609
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2014 06:23 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja, vandaar :P
Maar eh dus, kan het of gaan ze zich aan elkaar vergrijpen en staarten opeten enzo?
Tap tap tap
  dinsdag 2 september 2014 @ 21:47:47 #86
44200 Sjeekie_Beekie
pi_144116396
Slakkies!

#1: houdt zich het liefst schuil in de meest linkse hoek...

#2: is avontuurlijker in de rechterhoek, zowel op het glas als in het grind...

Van mij mogen ze blijven, dus ik neem aan dat ze vanaf nu in de bak kunnen blijven zitten. Moet ik ze iets extra's te eten geven, of redden ze het wel met deze plantjes?

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeekie_Beekie op 03-09-2014 02:54:14 ]
Oudste, Jongste en Lara
pi_144116859
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:59 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:
Omnomnomnomnomnomnom inderdaad!
En het oog wil ook wat hè!

Die tetra's daar twijfelde ik ook al over...
... Vooral het temperatuurverschil.

Als Lodewijk over een paar weken is verhuisd, zullen we eens kijken of we hem blij kunnen maken met wat gewone goudvissies... Dat lijkt me voor hem wel leuk, wat meer leven in de bak.

Volgens mij heb ik vanmiddag een nog kleiner slakje gespot, dus wat dat betreft is de gezinsuitbreiding in volle gang!
ik heb jaren tetras in een bak zonder verwaming gehad ging super.
nee echt niet !
pi_144127276
Hebben net een 60l aquarium. Keurig gewacht met vissen tot alle waardes goed waren, toen 3 guppen erin. Weer een week gewacht, alles goed dus nog een paar vissen erbij (5 tetra's en 5 guppen totaal), maar nu begint de een na de andere vis ondersteboven te hangen.
Waardes zijn nog steeds goed dus ik begin te denken aan een bacterie oid die meegekomen is vanuit de winkel.
Wat kan ik het beste doen?
pi_144129660
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 09:43 schreef devlinmr het volgende:
Hebben net een 60l aquarium. Keurig gewacht met vissen tot alle waardes goed waren, toen 3 guppen erin. Weer een week gewacht, alles goed dus nog een paar vissen erbij (5 tetra's en 5 guppen totaal), maar nu begint de een na de andere vis ondersteboven te hangen.
Waardes zijn nog steeds goed dus ik begin te denken aan een bacterie oid die meegekomen is vanuit de winkel.
Wat kan ik het beste doen?
70% waterwissel en afwachten.
pi_144130107
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 07:06 schreef Holy_Goat het volgende:
Beste mensen, ik had jaren geleden een mini bakje van 40L. Werd aangeraden door verkopers aquarium vis winkel want dat zou makkelijker zijn als beginner.

Inmiddels weet ik (of geloof ik mij te herinneren) dat dit niet bepaald klopt want in een kleine bak is een biotoop stabiel opbouwen moeilijker. Toch?

Anyhow, nu jaren later vraag ik mij het volgende af: hoe lang kan een aquarium zonder toezicht? Lijkt mij afhankelijk van grootte, visbestand etc, maar stel je gaat een keer 3 weken op vakantie en je hebt niet direct iemand in de buurt die er voor zorgen kan? Ik heb geen aquarium momenteel maar ik wil dat wel graag weten want zou later wel een willen. Maar een hond kun je wegbrengen naar je ouders en een heel aquarium niet bepaald. Als zoiets eigenlijk niet kan begin ik er niet aan namelijk
even een self quote want zou graag wel een antwoord krijgen ;)
pi_144130288
quote:
2s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:16 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

70% waterwissel en afwachten.
tnx, dat dachten we al. Lijkt er trouwens op dat de 2 vissen die gister raar gedrag vertoonden het vandaag weer gewoon doen.
Zal toch maar de waterwissel doen.
pi_144130333
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 11:32 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

even een self quote want zou graag wel een antwoord krijgen ;)
Tja. wij hebben iemand die 2x per dag de katten komt doen in onze vakantie en die wil ook best 1x per 2 dagen wat voer naar binnen kieperen. Verder heb je geloof ik auto feeders, maar of dat nou zo'n succes zal zijn.
pi_144131999
Ik dacht dan ook idd aan een autofeeder maar weet dus niet of dat wat is. Iig als het eigenlijk not done is om zo een tijd zonder toezicht weg te gaan dan ga ik dat aquarium niet eens aan de hand halen. Wil het wel graag, maar dan alleen als het kan.
pi_144132520
Een goed draaiend aquarium kan best een maand zonder toezicht, maar dan hebben we het wel over grote bakken waarin (zoals je zelf ook zegt) alles stabieler draait.
Voor het voeren kan je het best zo'n automatische feeder halen, veel beter dan dat een buurvrouw/man gaat voeren want dat gaat geheid mis. Overigens niks mis met een kwalitatief goede feeder, ik gebruik ze zelf ook bij projectbakken.
pi_144192587
quote:
7s.gif Op woensdag 3 september 2014 12:51 schreef Gummiebeer het volgende:
Een goed draaiend aquarium kan best een maand zonder toezicht, maar dan hebben we het wel over grote bakken waarin (zoals je zelf ook zegt) alles stabieler draait.
Voor het voeren kan je het best zo'n automatische feeder halen, veel beter dan dat een buurvrouw/man gaat voeren want dat gaat geheid mis. Overigens niks mis met een kwalitatief goede feeder, ik gebruik ze zelf ook bij projectbakken.
Hoe groot noem jij groot eigenlijk
pi_144195528
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 07:39 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Hoe groot noem jij groot eigenlijk
Vanaf 200 liter kan je een bak makkelijker stabiel houden, hoe groter hoe beter natuurlijk.
Ik heb bak(jes) onderhouden van 30 tot 1500 liter. Met de kleinere bakken was ik meer druk mee dan die ene bak van 1500 liter. De grootte werkt namelijk als een buffer mocht er iets mis gaan en heeft ook een zekere vorm van zelf herstelling.
pi_144197877
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 september 2014 10:41 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Vanaf 200 liter kan je een bak makkelijker stabiel houden, hoe groter hoe beter natuurlijk.
Ik heb bak(jes) onderhouden van 30 tot 1500 liter. Met de kleinere bakken was ik meer druk mee dan die ene bak van 1500 liter. De grootte werkt namelijk als een buffer mocht er iets mis gaan en heeft ook een zekere vorm van zelf herstelling.
Bedankt voor de uitleg. Daarmee kom ik een stuk verder in de onderhandelingen later :P
(ja schat, het aquarium moet echt GROOT)

:P
  vrijdag 5 september 2014 @ 13:42:36 #98
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144200994
Heel erg moeilijk is een kleiner gezelschaps aquarium niet, maar een groot aquarium hoef je (relatief) helemaal bijna niet naar om te kijken.

Overigens moet je met opstarten net zo veel tijd nemen als bij een kleiner aquarium.

Mijn doel is om ooit nog eens een aquarium te hebben van 500 liter ofzo. Ik heb er 1 van 200L gehad, maar ik zou nog wel een grotere hebben met cichliden er in.
Helaas moet je dan ook aardig wat ruimte hebben en dat heb ik niet in mijn huidige huis. Dus er moet nog een hoop gebeuren voordat het mogelijk is.
Daarnaast kost het ook wel een hoop geld.... :P
  vrijdag 5 september 2014 @ 14:27:50 #99
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_144202569
Mijn ervaring met vele bakken in diverse maten is dat een bak van 150x60x50 het makkelijkst te onderhouden is :s)
pi_144203169
mijn ervaring met vele bakken is dat het niet uitmaakt wat voor bak je hebt als je maar weet wat je doet ;)

54, 110, 200 of 900 liter: allemaal makkelijk :P
  vrijdag 5 september 2014 @ 15:48:22 #101
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144205113
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 14:46 schreef Leipo666 het volgende:
mijn ervaring met vele bakken is dat het niet uitmaakt wat voor bak je hebt als je maar weet wat je doet ;)

54, 110, 200 of 900 liter: allemaal makkelijk :P
Het hoeft niet moeilijk te zijn, maar een klein bakje heeft toch net ff wat meer aandacht nodig. De kans dat er iets fout gaat is groter/minder klein.
pi_144298354
Ah een aquariumtopic!

Vorig jaar op vakantie heb ik een paar mooie steentjes van de zeebodem gepakt tijdens het snorkelen. Zouden deze in mijn zoetwater aquarium kunnen, of is dat niet zo handig?
pi_144303020
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2014 23:58 schreef coccinelle het volgende:
Ah een aquariumtopic!

Vorig jaar op vakantie heb ik een paar mooie steentjes van de zeebodem gepakt tijdens het snorkelen. Zouden deze in mijn zoetwater aquarium kunnen, of is dat niet zo handig?
Toevallig heb ik net zoiets meegemaakt. Paar dagen geleden een paar schelpen van het strand meegenomen. Ik heb ze gewoon een tijd laten koken in ruim water, en daarna in het aquarium gedaan. Lijkt mij weinig op tegen.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_144303280
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 08:15 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Toevallig heb ik net zoiets meegemaakt. Paar dagen geleden een paar schelpen van het strand meegenomen. Ik heb ze gewoon een tijd laten koken in ruim water, en daarna in het aquarium gedaan. Lijkt mij weinig op tegen.
Je voegt wel een hoop kalk toe door er schelpen in te doen. Kan dus betekenen dat de pH van je water gaat stijgen.
pi_144303723
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 08:15 schreef naamdrager het volgende:

[..]

nooit schelpen in je aquarium doen.Idd. vanwege het kalk.
nee echt niet !
  maandag 8 september 2014 @ 14:57:29 #106
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144312498
HET IS ZO VER!

Ik heb mijn eerste (nano 30L) aquarium gekregen voor mijn verjaardag. Verstandig als ik ben wil ik graag beginnen met zoetwater en daar een paar garnalen en visjes in doen.

Vraag is alleen hoe begin ik, en wanneer plaats ik het mos etc er in? Hoelang moet de bak stabiliseren (2 weken, 4 weken)?

Ennnn: ik las dat Deze garnalen makkelijk te houden zijn, maar welke (kleine) visjes passen daar bij?

Veel dank alvast, ik kan niet wachten!
pi_144313149
2 weken is voldoende verder zou ik 30 liter echt alleen gebruiken van garnalen en niet voor vissen.
nee echt niet !
  maandag 8 september 2014 @ 15:28:14 #108
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144313616
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 15:16 schreef HighVolume het volgende:
2 weken is voldoende verder zou ik 30 liter echt alleen gebruiken van garnalen en niet voor vissen.
Thanks - de reden dat ik aan vissen dacht is dat die een beetje wat hoger in het aquarium zitten. ik zat zelf te denken aan twee of drie guppies ofzo
pi_144313803
quote:
7s.gif Op maandag 8 september 2014 15:28 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Thanks - de reden dat ik aan vissen dacht is dat die een beetje wat hoger in het aquarium zitten. ik zat zelf te denken aan twee of drie guppies ofzo
Dat moet kunnen idd maar ik ben er zelf niet zon voorstander van maar dat terzijde. :)
Je zou zelfs voor een betta vis kunnen gaan (kempvis) en dan 1 stuk, zorg dan wel voor wat schuilplekken dmv beplanting.
maar dan zou ik er geen garnalen of kreeftjes bij doen.
nee echt niet !
pi_144313839
Guppies kunnen garnalen wel 'pesten'. Ik heb er 1 gup bij zitten die iedere keer een garnaal omstoot, er even naar kijkt en dan weer verder zwemt :D
  maandag 8 september 2014 @ 15:35:26 #111
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144313876
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 14:57 schreef --H-I-M-- het volgende:
HET IS ZO VER!

Ik heb mijn eerste (nano 30L) aquarium gekregen voor mijn verjaardag. Verstandig als ik ben wil ik graag beginnen met zoetwater en daar een paar garnalen en visjes in doen.

Vraag is alleen hoe begin ik, en wanneer plaats ik het mos etc er in? Hoelang moet de bak stabiliseren (2 weken, 4 weken)?

Ennnn: ik las dat Deze garnalen makkelijk te houden zijn, maar welke (kleine) visjes passen daar bij?

Veel dank alvast, ik kan niet wachten!
Vuurgarnalen zijn vrij makkelijk om te houden inderdaad. Ik vind ze alleen een beetje saai. Chrystal Red garnalen zijn dan leuker.

De visjes gaat voornamelijk om de visjes die in de bak kunnen. Meer dan om de welke bij elkaar kunnen. Maar zoals gezegd. vissen is misschien niet de beste optie in zo'n klein aquarium.
pi_144316750
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2014 23:58 schreef coccinelle het volgende:
Ah een aquariumtopic!

ligt eraan wat voor materialen er in de stenen zitten.Stenen kunnen stoffen afgeven die niet goed zijn voor je vissen.
Aangezien je eenzoetwater bak hebt zou ik het gewoon niet gokken.
Leisteen en breuksteen kunnen bv prima in een zoetwateraquarium.
nee echt niet !
  maandag 8 september 2014 @ 23:54:39 #113
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144336401
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 15:35 schreef Komakie het volgende:

[..]

Vuurgarnalen zijn vrij makkelijk om te houden inderdaad. Ik vind ze alleen een beetje saai. Chrystal Red garnalen zijn dan leuker.

De visjes gaat voornamelijk om de visjes die in de bak kunnen. Meer dan om de welke bij elkaar kunnen. Maar zoals gezegd. vissen is misschien niet de beste optie in zo'n klein aquarium.
Thanks! zijn er ook aanraders voor planten? ik hoor snelgroeiende zachte planten maar dan nog is de keuze enorm...!

quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 15:34 schreef coccinelle het volgende:
Guppies kunnen garnalen wel 'pesten'. Ik heb er 1 gup bij zitten die iedere keer een garnaal omstoot, er even naar kijkt en dan weer verder zwemt :D
haha leuk, ja zoiets lijkt me wel geinig :)
  dinsdag 9 september 2014 @ 08:55:17 #114
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144340421
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 23:54 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Thanks! zijn er ook aanraders voor planten? ik hoor snelgroeiende zachte planten maar dan nog is de keuze enorm...!
Mos is sowieso altijd belangrijk. Daar worden ze heel gelukkig van. Ze voelen zich er veilig en willen het graag gebruiken om voort te planten.
Een zakje met snelgroeiers (waterpest, hoornblad en dat soort spul) is sowieso goed om in het begin in je aquarium te hebben. Ik ben er alleen niet zo'n fan van omdat ik het niet zo mooi vindt staan.
Java varens zijn vrij makkelijk te houden en zitten ook een hoop verstop plekjes in.
Overigens is het ook verstandig om wat hout in het aquarium te hebben en het lekker "vol" in te richten.

Het betekent trouwens niet dat als garnalen zich een beetje willen verstoppen dit ook gelijk betekent dat je ze nooit ziet. Als het goed is heb je zo veel garnalen in je bak dat er altijd wel een paar te zien zijn. Zo lang je maar niet voor schuilplaatsen zorgt waar ze echt altijd in zitten en onzichtbaar zijn.

Ik heb een keer een 60L bak gehad. Daar zat een intern filter in met wat ruimte er onder. De ruimte er onder zat niet vol met grind en was ook niet helemaal afgesloten. Er zat een paar kleine gaatjes in.
Gevolg: alle garnalen zaten onder het filter en waren onzichtbaar, totdat ik ze op een dag toevalligerwijs vond :D
  dinsdag 9 september 2014 @ 08:57:09 #115
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144340459
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 15:35 schreef Komakie het volgende:

[..]

En vele malen duurder.
  dinsdag 9 september 2014 @ 09:36:24 #116
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144341029
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 08:57 schreef Samzz het volgende:

[..]

En vele malen duurder.
En ook moeilijker voort te laten planten.
Maar ik had het over mooier, niet over de prijs :P

Overigens hoeven ze niet zo duur te zijn, zo lang je ze maar niet in de winkel koopt.
pi_144348911
Niet 1 maar 2 nesten van de borelli's. Het mannetje is druk geweest :P
  dinsdag 9 september 2014 @ 14:57:29 #118
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144350455
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 09:36 schreef Komakie het volgende:

[..]

En ook moeilijker voort te laten planten.
Maar ik had het over mooier, niet over de prijs :P

Overigens hoeven ze niet zo duur te zijn, zo lang je ze maar niet in de winkel koopt.
Je had het over leuker. Maar goed, feit blijft dat Chrystals duurder zijn dan vuurtjes. Qua gedrag zijn ze vrijwel identiek.
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:30:12 #119
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144353857
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:57 schreef Samzz het volgende:

[..]

Je had het over leuker. Maar goed, feit blijft dat Chrystals duurder zijn dan vuurtjes. Qua gedrag zijn ze vrijwel identiek.
Foutje, leuker dan.
Onderdeel van het "leuker" vind ik dat ze mooier zijn :P
pi_144357691
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:30 schreef Komakie het volgende:

[..]

Foutje, leuker dan.
Onderdeel van het "leuker" vind ik dat ze mooier zijn :P
_O-
nee echt niet !
pi_144357925
Zijn vuurtjes sterker dan crystals?

Voor crystals kun je het beste even op marktplaats kijken. Je hebt dan al een paar mooie exemplaren voor ¤1,50/¤2,- per stuk. In de dierenwinkel zijn ze veel duurder. Hier in de buurt worden crystals verkocht voor ¤7,95 per stuk :')
  dinsdag 9 september 2014 @ 18:27:45 #122
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144358021
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:24 schreef coccinelle het volgende:
Zijn vuurtjes sterker dan crystals?

Voor crystals kun je het beste even op marktplaats kijken. Je hebt dan al een paar mooie exemplaren voor ¤1,50/¤2,- per stuk. In de dierenwinkel zijn ze veel duurder. Hier in de buurt worden crystals verkocht voor ¤7,95 per stuk :')
Vuurtjes kunnen in principe wel wat meer hebben ja, zijn echte beginnersgarnalen :).
pi_144358198
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 09:12 schreef HighVolume het volgende:

[..]

nooit schelpen in je aquarium doen.Idd. vanwege het kalk.
Goh daar had ik eigenlijk niet aan gedacht, bedankt voor de tip!
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_144358669
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:33 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Goh daar had ik eigenlijk niet aan gedacht, bedankt voor de tip!
Met een simpele test kan je kalkhoudende materialen onderscheiden. Een paar druppels (schoonmaak)azijn op het materiaal loslaten. Als het bruist zit er kalk in. En kalk wil je echt niet in zoetwater, tenzij men de Afrikaanse cichliden houdt uit Malawi, Tanganyika of Victoria meer.
pi_144363112
Morgen heb ik eindelijk ook weer een bak!

In verband met het gewicht durf ik geen grotere dan 80 te nemen dus een Rio (voorheen had ik een Vision 260 maar ik denk niet dat ik daar nu ruimte voor heb en ik heb geen zin om uit te frobelen waar de balken zitten en hoeveel ze kunnen hebben), dus ben wel wat beperkt in het uiteindelijke bestand maar dat is niet erg, het is uiteindelijk de bedoeling om er een speciaalbak (Hypancistrus zebra) van te maken.

Achterwand zit er geloof ik niet in (Marktplaats) en ik vind het wel leuk om dat zelf te gaan maken zodra ik de bak om ga gooien naar een speciaalbak, maar dat duurt nog wel even dus ik heb ruim de tijd.

Momenteel is dit de bak, lang leve Marktplaats! Wel jammer dat er een bak op zit en geen losse platen maargoed het is niet anders.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2014 20:27:09 ]
pi_144367602
Overigens besloten de achterwand toch maar een stenenopbouw te doen i.v.m. grotten en minder zooi om te maken (ik heb geen schuur meer). Daarnaast is dat veel mooier en natuurlijker. En in plaats van enkel L046 erin, een Rio Xingu bak _O_

Zal wel kutten worden om de vissen bij elkaar te vinden (het doel is om te kweken, enerzijds om het geld maar vooral omdat het heel leuk is om te doen) maargoed, als hij eenmaal af is. _O_

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2014 21:29:05 ]
  woensdag 10 september 2014 @ 11:58:08 #127
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144384223
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 08:55 schreef Komakie het volgende:

[..]

Mos is sowieso altijd belangrijk. Daar worden ze heel gelukkig van. Ze voelen zich er veilig en willen het graag gebruiken om voort te planten.
Een zakje met snelgroeiers (waterpest, hoornblad en dat soort spul) is sowieso goed om in het begin in je aquarium te hebben. Ik ben er alleen niet zo'n fan van omdat ik het niet zo mooi vindt staan.
Java varens zijn vrij makkelijk te houden en zitten ook een hoop verstop plekjes in.
Overigens is het ook verstandig om wat hout in het aquarium te hebben en het lekker "vol" in te richten.

Het betekent trouwens niet dat als garnalen zich een beetje willen verstoppen dit ook gelijk betekent dat je ze nooit ziet. Als het goed is heb je zo veel garnalen in je bak dat er altijd wel een paar te zien zijn. Zo lang je maar niet voor schuilplaatsen zorgt waar ze echt altijd in zitten en onzichtbaar zijn.

Ik heb een keer een 60L bak gehad. Daar zat een intern filter in met wat ruimte er onder. De ruimte er onder zat niet vol met grind en was ook niet helemaal afgesloten. Er zat een paar kleine gaatjes in.
Gevolg: alle garnalen zaten onder het filter en waren onzichtbaar, totdat ik ze op een dag toevalligerwijs vond :D
Veel dank voor de reactie! ik hoop vandaag het grind en de voedingsbodem binnen te krijgen.
pi_144394349
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Veel dank voor de reactie! ik hoop vandaag het grind en de voedingsbodem binnen te krijgen.
Daar ga je spijt van krijgen.
pi_144394425
Voedingsbodem zou ik ook niet doen inderdaad. Gewoon grint en veel planten.
Aan de andere kant heb je maar een hele kleine bak dus die voedingsbodem kun je er ook zo weer uit halen.

Leuk dat je een garnalenbak begint! Ik heb nog steeds een gigantische kom staan met nog steeds het plan om er garnalen in te doen. Er gaat 20 liter in met nog ruim water over dus ik zit te denken aan kardinalen, maar moet nog even zien hoe ik een pompje en verwarmingselement mooi weg kan werken in een kom.

[ Bericht 46% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2014 17:54:13 ]
pi_144395808
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

gewoon 2 kleibolletjes int grind of zand en een paar druppeltjes florish excel oid 1 x in de week
nee echt niet !
pi_144396370
Hmmm, noodgevalletje.

Ik heb geen dierenzaak in de buurt voor zakjes om vissen over te plaatsen, dus ik dacht van nou diepvrieszakken werken ook prima (die dikke), maar die hadden ze niet. Alleen de blauwe maar die zijn zo lek als een mandje.

Heb verder een giga bak om het water in mee te nemen, zakken voor het grind en een paar potten voor de planten. Het zijn weckpotten, de vissen kunnen daar toch ook wel even in? Ik hoef er maar een kwartier mee te rijden. Dan gooi ik de planten wel gewoon bij het water. Zijn kleine beetjes, 12 stuks en ik heb drie potten, dat moet geen probleem zijn lijkt me?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2014 18:59:21 ]
pi_144397419
Als ze schoon zijn lijkt het me geen probleem
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_144406715
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 19:21 schreef Thaboel het volgende:
Als ze schoon zijn lijkt het me geen probleem
Toch nog bij dat vrouwtje in de buurt wat goede zakken op de kop kunnen tikken bij de Jumbo *O*

Ik ben toch wat angstig over het gewicht gezien ik in een oud pand woon, zo'n 120 kilogram zal niet echt een probleem zijn toch? Ik heb ook wel mensen met dat gewicht over de vloer gehad.

Ik kan wel eventueel de pootjes eronder vandaan halen maar ik denk dat dat niet nodig is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2014 22:50:03 ]
pi_144412839

ik heb deze skimmer al een tijdje in mijn 120 liter bak hangen.Hij doet zijn werk prima maar sinds ik er een meer open structuur sponsje er in heb gedaan blaast hij kleine lucht belletjes het aquarium in en lijkt het op een soort diffusor.. nu vraag ik me af of deze luchtbelletjes hetzelfde effect hebben als de co2 die ik toevoeg
nee echt niet !
  donderdag 11 september 2014 @ 09:30:19 #135
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144413312
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2014 17:47 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Daar ga je spijt van krijgen.
oh ooh? echt? Wat kan er allemaal mis gaan?

quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:39 schreef HighVolume het volgende:

[..]

gewoon 2 kleibolletjes int grind of zand en een paar druppeltjes florish excel oid 1 x in de week
Aha, dat klinkt ook wel eenvoudig :)
  donderdag 11 september 2014 @ 09:32:30 #136
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144413344
Het gaat rotten, vroeg of laat.
  donderdag 11 september 2014 @ 17:29:23 #137
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144426476
Top, ik kon de voedingsbodem nog cancellen :) Hopelijk komt de rest morgen binnen, dan haal ik de voedingsbollen (plus wat mooie stenen en plantjes) nog even bij mij in de buurt :)
pi_144427881
Ehhh wat doen jullie met een nitriet- én nitraatpiek?

:(
  donderdag 11 september 2014 @ 18:41:42 #139
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_144428712
Water verversen
pi_144429138
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2014 18:15 schreef coccinelle het volgende:
Ehhh wat doen jullie met een nitriet- én nitraatpiek?

:(
Hoelang draait het bakje?
pi_144429605
Water vandaag weer ververst. (Doe ik 1x per week ongeveer 1/3 van aquarium. Vandaag 1/2 gedaan)

Aquarium draait nu bijna 5 weken. De waardes wáren goed vorige week. Afgelopen vrijdag 10 crystal reds erbij gedaan waarvan er nu nog maar 3 leven ;( . De vissen lijken helemaal niet last van de nitriet te hebben.
pi_144430363
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2014 19:13 schreef coccinelle het volgende:
Water vandaag weer ververst. (Doe ik 1x per week ongeveer 1/3 van aquarium. Vandaag 1/2 gedaan)

Aquarium draait nu bijna 5 weken. De waardes wáren goed vorige week. Afgelopen vrijdag 10 crystal reds erbij gedaan waarvan er nu nog maar 3 leven ;( . De vissen lijken helemaal niet last van de nitriet te hebben.
Garnalen zijn de eerste die het loodje leggen, vissen kunnen heel wat hebben. Morgen weer 50% waterwissel doen en de eventuele filter uitspoelen met water uit het aquarium. Voer je niet teveel trouwens? Vissen mogen best honger hebben zolang de buikjes niet invallen.
pi_144430808
2x per dag een hoeveelheid welke ze binnen 2 minuten op hebben. De garnalen kregen 1x per dag 5 korrels.
Mijn man heeft vrijdag wel gigantisch veel gevoerd. Na een halve dag heb ik het meeste eruit geschept.

De komende 24 uur krijgen ze in ieder geval geen voer en dan morgen weer water verversen.

Qua planten aantal zit het trouwens goed en ze groeien uitstekend.
pi_144431055
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2014 19:42 schreef coccinelle het volgende:
2x per dag een hoeveelheid welke ze binnen 2 minuten op hebben. De garnalen kregen 1x per dag 5 korrels.
Mijn man heeft vrijdag wel gigantisch veel gevoerd. Na een halve dag heb ik het meeste eruit geschept.

De komende 24 uur krijgen ze in ieder geval geen voer en dan morgen weer water verversen.

ik denk idd. Dat te veel voer het probleem is.. ik geef mijn vissen 2 dagen in de week geen eten de overige 5 dagen krijgen ze 1x voer dat in 3 minuten op is.

Vissen zullen bijna altijd "bedelen" om voedsel,dit moet je gewoon negeren.
nee echt niet !
pi_144431377
quote:

Handig inderdaad, een vent die er weinig van weet. Heb zelf vanochtend ook voer lopen scheppen (m'n vriend maakt voor het eerst een aquarium mee). Ik heb hem nu pas sinds vannacht staan maar ik deed ook altijd twee keer per dag voeren en dan een beetje erin gooien, wachten tot het grootste deel weg was en dan nog een beetje erbij.

Eigenlijk hebben ze het maar zwaar, ik moet er niet aan denken om twee keer per dag een klein beetje te eten terwijl ik de hele dag energie verbrand door te zwemmen (vandaar dat ik er een meerval tabletje bij gooi die ik er in de avond weer uit haal. De bodem is nu nog vrij leeg dus het kan nog zonder de tablet kwijt te raken).

Eigenlijk vind ik het wel een beetje dubbel, je vissen weinig te eten geven om je water goed te houden ter bevordering van hun leven, maar intussen hebben ze dus wel heel weinig te eten. Vandaar dat ik er een beetje de tijd voor neem ze eten te geven en een paar keer achter elkaar voer erin gooi en wacht tot ze het op hebben.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2014 19:55:57 ]
pi_144431622
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 19:54 schreef Myrr het volgende:

[..]

Handig inderdaad, een vent die er weinig van weet. Heb zelf vanochtend ook voer lopen scheppen (m'n vriend maakt voor het eerst een aquarium mee). Ik heb hem nu pas sinds vannacht staan maar ik deed ook altijd twee keer per dag voeren en dan een beetje erin gooien, wachten tot het grootste deel weg was en dan nog een beetje erbij.

Eigenlijk hebben ze het maar zwaar, ik moet er niet aan denken om twee keer per dag een klein beetje te eten terwijl ik de hele dag energie verbrand door te zwemmen (vandaar dat ik er een meerval tabletje bij gooi die ik er in de avond weer uit haal. De bodem is nu nog vrij leeg dus het kan nog zonder de tablet kwijt te raken).

Eigenlijk vind ik het wel een beetje dubbel, je vissen weinig te eten geven om je water goed te houden ter bevordering van hun leven, maar intussen hebben ze dus wel heel weinig te eten. Vandaar dat ik er een beetje de tijd voor neem ze eten te geven en een paar keer achter elkaar voer erin gooi en wacht tot ze het op hebben.
Erg cliche klinkt dit, maar de vissen hebben het beter in de bak dan in de natuur. Daar kunnen ze dagen zoeken naar eten. Je moet ook niet vergeten dat wij hun voer geven en ze hoeven er niet naar te zoeken. Te vaak komt het voor dat de vissen in ons aquarium te vet zijn. Minimale beweging in een naar verhouding te kleine leefomgeving. Daar zul je dus de voeding op moeten aanpassen.
pi_144431686
quote:
7s.gif Op donderdag 11 september 2014 19:58 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Erg cliche klinkt dit, maar de vissen hebben het beter in de bak dan in de natuur. Daar kunnen ze dagen zoeken naar eten. Je moet ook niet vergeten dat wij hun voer geven en ze hoeven er niet naar te zoeken. Te vaak komt het voor dat de vissen in ons aquarium te vet zijn. Minimale beweging in een naar verhouding te kleine leefomgeving. Daar zul je dus de voeding op moeten aanpassen.
dit dus
nee echt niet !
pi_144446584

Deze aquascape wil ik ook proberen te maken in mijn bak.Nu vraag ik me af welke steen dit is (of is het versteent hout?) of welke steen ik het best kan gebruiken.
Verder wil ik graag weten welke beplanting ik het beste kan nemen.
nee echt niet !
pi_144446684
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 09:21 schreef HighVolume het volgende:
[ afbeelding ]

Deze aquascape wil ik ook proberen te maken in mijn bak.Nu vraag ik me af welke steen dit is (of is het versteent hout?) of welke steen ik het best kan gebruiken.
Verder wil ik graag weten welke beplanting ik het beste kan nemen.
wat je zou kunnen doen is aquaplantsonline een mailtje sturen. Ik heb erg goede ervaringen met ze en ze zijn zeer behulpzaam. Ik denk dat als je die foto stuurt ze je wel op weg kunnen helpen.
Top 5 China producten
pi_144446705
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 09:27 schreef rene90 het volgende:

[..]

wat je zou kunnen doen is aquaplantsonline een mailtje sturen. Ik heb erg goede ervaringen met ze en ze zijn zeer behulpzaam. Ik denk dat als je die foto stuurt ze je wel op weg kunnen helpen.
goeie ^O^
nee echt niet !
  vrijdag 12 september 2014 @ 09:52:53 #151
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144447140
quote:

Ik voerde mijn vissen hooguit 1 keer per dag. Soms een dag niet. Het voer was dan binnen 2 minuten op. Te veel voeren is echt killing voor je bak.

Heb je bij het opstarten van je bak eigenlijk een nitriet piek gehad? Die krijg je altijd wel dus misschien was die van jou wat later? Het beste is om pas na die piek vissen/garnalen/etc toe te voegen. Anders levert het al snel problemen op en als je vanaf het begin al problemen hebt, blijf je problemen houden.
pi_144460610
Ben ik nou gek of...

http://www.marktplaats.nl(...)nugget-big-spot.html

Dit lijken mij geen L177 toch? Ik vind de stippen toch vrij klein.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2014 17:49:49 ]
pi_144461061
De L177 heeft de grootste stippen idd. Ik heb ook mijn twijfels
nee echt niet !
pi_144461455
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 18:07 schreef HighVolume het volgende:
De L177 heeft de grootste stippen idd. Ik heb ook mijn twijfels
Het is jammer dat ze niet in mijn bak kunnen, vind het leuke beestjes (de echte dan, deze niet).
  zaterdag 13 september 2014 @ 13:14:18 #155
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144482384
Zo, vandaag voor het eerst van mijn leven een aquarium gevuld!

Nu staat hij zo, maar ik wil denkik nog wat doen met de planten (wellicht de voorste twee omruilen en het hout wat naar voren :) tips en tricks zijn welkom :)

Ik kwam er trouwens achter dat als je het hout met water vacumeert en dan weer opentrekt en in het aquarium legt, het drijfvermogen drastisch is afgenomen.

pi_144483700
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:14 schreef --H-I-M-- het volgende:

Nu staat hij zo, maar ik wil denkik nog wat doen met de planten (wellicht de voorste twee omruilen en het hout wat naar voren :) tips en tricks zijn welkom :)

Ik kwam er trouwens achter dat als je het hout met water vacumeert en dan weer opentrekt en in het aquarium legt, het drijfvermogen drastisch is afgenomen.

[ afbeelding ]
gaaf!! ^O^
nee echt niet !
pi_144485457
quote:

[ afbeelding ]
Mooi strak minimalistisch bakkie! ^O^ Zou wel die lange plant links op de voorgrond naar achteren plaatsen.. Dan creëer je toch wat meer diepte. Nu zal die nadat die eenmaal goed ingegroeid is het zicht gaan belemmeren. Je kunt daar beter een laagblijvende kruiper plaatsen. En op het hout zou je wat mos kunnen binden, om wat meer groen naar voren te halen... :)
  zaterdag 13 september 2014 @ 15:43:37 #158
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144486435
quote:

[ afbeelding ]
Ziet er prima uit :)
Zoals eerder al gezegd is met een goed idee om de grotere planten wat naar achteren te plaatsen. Planten worden alleen maar groter, tenminste, dat is de bedoeling, dus op een gegeven moment gaan ze het zicht echt belemmeren.
Daarnaast krijgt hij (zo te zien) dan wat meer licht, wat hij ook niet vervelend zal vinden.
  zondag 14 september 2014 @ 09:02:44 #159
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144508288
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:04 schreef HighVolume het volgende:

[..]

gaaf!! ^O^
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 15:10 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Mooi strak minimalistisch bakkie! ^O^ Zou wel die lange plant links op de voorgrond naar achteren plaatsen.. Dan creëer je toch wat meer diepte. Nu zal die nadat die eenmaal goed ingegroeid is het zicht gaan belemmeren. Je kunt daar beter een laagblijvende kruiper plaatsen. En op het hout zou je wat mos kunnen binden, om wat meer groen naar voren te halen... :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 15:43 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ziet er prima uit :)
Zoals eerder al gezegd is met een goed idee om de grotere planten wat naar achteren te plaatsen. Planten worden alleen maar groter, tenminste, dat is de bedoeling, dus op een gegeven moment gaan ze het zicht echt belemmeren.
Daarnaast krijgt hij (zo te zien) dan wat meer licht, wat hij ook niet vervelend zal vinden.
Dank voor jullie reacties! Ik heb inderdaad de grote plant nar achter gezet.

Ook merk ik dat het filtertje in de techniekkamer nogal resoneert en in het vrije water doet hij dat niet. Omdat hij op mijn slaapkamer staat overweeg ik toch het filter buiten de kamer te plaatsen :)
pi_144543622
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2014 08:55 schreef HighVolume het volgende:

ik heb deze skimmer al een tijdje in mijn 120 liter bak hangen.Hij doet zijn werk prima maar sinds ik er een meer open structuur sponsje er in heb gedaan blaast hij kleine lucht belletjes het aquarium in en lijkt het op een soort diffusor.. nu vraag ik me af of deze luchtbelletjes hetzelfde effect hebben als de co2 die ik toevoeg
nog even mijn vraag misschien weet iemand het :)
nee echt niet !
pi_144543816
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 10:34 schreef HighVolume het volgende:

[..]

Lijkt me niet, want het is geen co2 simpelweg? Ik denk dat hij door dat sponsje misschien wat meer lucht mee zuigt en dat dus ook uitblaast?
Top 5 China producten
pi_144544044
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 10:34 schreef HighVolume het volgende:

[..]

Wel als je je co2 uitgang op je pomp zet, zo had ik het en de fijne belletjes werden door de hele bak geblazen ! O+
pi_144544123
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 10:51 schreef Aloria het volgende:

[..]

Wel als je je co2 uitgang op je pomp zet, zo had ik het en de fijne belletjes werden door de hele bak geblazen ! O+
Ik heb een diffusor die ervoor zorgt dat de belletjes wat langer door het water gaan (soort spiraal) waardoor het meer tijd heeft om opgenomen te worden. Ik weet niet wat je nu in je bak hebt highvolume om de co2 te verspreiden?
Top 5 China producten
pi_144544324
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 10:54 schreef rene90 het volgende:

[..]

Ik heb een diffusor die ervoor zorgt dat de belletjes wat langer door het water gaan (soort spiraal) waardoor het meer tijd heeft om opgenomen te worden. Ik weet niet wat je nu in je bak hebt highvolume om de co2 te verspreiden?

Hij loopt eerst door de spiraal buis en dan in de pomp. Maar deze setup heb ik afgebroken. Woon tijdelijk waar ik even geen aquariums kan hebben. Maar dit werkte zeer goed.
pi_144544355
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:03 schreef Aloria het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hij loopt eerst door de spiraal buis en dan in de pomp. Maar deze setup heb ik afgebroken. Woon tijdelijk waar ik even geen aquariums kan hebben. Maar dit werkte zeer goed.
Zo'n soort ding heb ik ook, alleen dan gewoon een soort glazen fles waar ik wat meuk in moet doen met water zodat het gaat gisten en er C02 vrij komt :)
Top 5 China producten
pi_144544405
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:05 schreef rene90 het volgende:

[..]

Zo'n soort ding heb ik ook, alleen dan gewoon een soort glazen fles waar ik wat meuk in moet doen met water zodat het gaat gisten en er C02 vrij komt :)
Mijn systeem draaide op een ph controler en had gewoon co2 flessen. Jij hebt gewoon water gist en suiker, kun je zelf maken en is een mooie goedkope oplossing. Zo'n setje heb ik 10 jaar geleden eens gemaakt voor mijzelf. Werkte goed ;)
pi_144544434
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:07 schreef Aloria het volgende:

[..]

Mijn systeem draaide op een ph controler en had gewoon co2 flessen. Jij hebt gewoon water gist en suiker, kun je zelf maken en is een mooie goedkope oplossing. Zo'n setje heb ik 10 jaar geleden eens gemaakt voor mijzelf. Werkte goed ;)
Ja klopt inderdaad, alleen wat ik heb is met zakjes gewoon (kost niet heel veel, en dat vind ik het wel waard i.p.v. lopen kloten met suikergelei / whatever). Werkt prima :)
Misschien in de toekomst als ik naar een grotere bak zou gaan dat ik wel een volledige opstelling zou gaan neerzetten met gewoon een co2 fles.
Top 5 China producten
pi_144546951
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:03 schreef Aloria het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

is dit een complete set?en wat kost zoiets?
nee echt niet !
pi_144562876
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 12:53 schreef HighVolume het volgende:

[..]

is dit een complete set?en wat kost zoiets?
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=4175

Ik heb hem jaren geleden goedkoper gekocht omdat de verpakking veranderd werd. Ik heb er 225 voor gegeven in die tijd. En heel veel andere mensen blij gemaakt die bij deze zelfde persoon het pakket kochten voor deze zeer mooie prijs. ;)
pi_144592136
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 20:34 schreef Aloria het volgende:

[..]

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=4175

Ik heb hem jaren geleden goedkoper gekocht omdat de verpakking veranderd werd. Ik heb er 225 voor gegeven in die tijd. En heel veel andere mensen blij gemaakt die bij deze zelfde persoon het pakket kochten voor deze zeer mooie prijs. ;)
ah ok even kijken ^O^
nee echt niet !
pi_144915159
Morgen,

Kunnen jullie aangeven met wat voor probleem ik zit met mijn nieuwe bak? Ik ben deze langzaam aan het opstarten met wat bodem bedekkers en wat hout, maar nu zit er een waas over mijn hout heen..

pi_144915502
ook gehad in het begin, gaat vanzelf weg

maar ik heb wel het idee dat het een teken is dat het slecht hout is: de stukken die het bij mij hadden rotten het snelst weg, krijgen veel alg op zich en geven een behoorlijke biologische druk op het aquarium (het rottingsproces neemt veel zuurstof tot zich en dat heeft mij al een keer voor een paar honderd euro aan vis gekost...)

ik zou het in de gaten houden en anders op zoek naar een ander stuk hout :)
pi_144916592
Het kan natuurlijk neerslag zijn van fijne stofdeeltjes uit het substraat, dat wrijf je er dan ook zo weer vanaf en dwarrelt dan ook weer duidelijk op . :) Maar wat voor substraat gebruik je? Is deze niet neutraal maar bemest (wat vaak ten tbv de planten ten onrechte wordt aanbevolen in de winkel), dan zullen de voedingswaardes in het water vooral in het begin erg omhoog knallen. Hierdoor krijg je een overmatige aanwas van bacterieleven wat een glibberig slijklaagje vormt op het hout en overige oppervlakken (kun je ook vaak zien en voelen dat verschil) en bij voldoende licht ook nog een algen explosie. Dit zal dan eerst een aantal weken moeten stabiliseren. Koop zo'n standaard doosje met druppeltesters voor waterkwaliteit in aquarium om deze waardes te meten o.a. nitraat (stikstof belasting) is hier de grootste boosdoener. Zijn de waardes te hoog zal je water moeten verversen (indien nodig zelfs dagelijks) en goed blijven filteren. Blijven meten tot de waardes stabiliseren en geruime tijd stabiel blijven). Daar kun je met bemest substraat wel een week of 6 tot 12 mee bezig zijn voordat het perfect is. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 26-09-2014 09:35:07 ]
pi_144918777
Ik heb bewust geen voedingsbodem gepakt en heb alleen wat mos en wat bodembedekkers erin zitten totdat dit goed draait.

Ik geef dagelijks een paar druppels "Co2" en planten voeding (wat aangegeven staat op de verpakking).

Ik wou pas meer planten erin gaan zetten wanneer mijn bodem en boom zou gaan groeien.

Het is inderdaad een glibberige substantie :)

[ Bericht 9% gewijzigd door BadderAapje op 26-09-2014 11:56:43 ]
pi_144921277
Die meuk had ik ook ja, geen idee meer hoe ik er vanaf kwam :').
Top 5 China producten
pi_144921334
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 11:07 schreef BadderAapje het volgende:
Ik heb bewust geen voedingsbodem gepakt en heb alleen wat mos en wat bodembedekkers erin zitten totdat dit goed draait.

Ik geef dagelijks een paar druppels "Co2" en planten voeding (wat aangegeven staat op de verpakking).

Ik wou pas meer planten erin gaan zetten wanneer mijn bodem en boom zou gaan groeien.

Het is inderdaad een glibberige substantie :)
Dan misschien daar toch even mee stoppen :) ook plantjes krijgen vaak even een optater van verplaatsen en plotseling een omgeving met totaal andere waarden dan ze gewend zijn. De stofwisseling komt dan even op rust en weer heel langzaam terug op gang. Dus geef de plantjes even de tijd om bij te komen en te wennen voordat je ze met extra voeding bombardeert. Geen voedingsbodem wil nog niet zeggen dat dit substraat dan ook volkomen voedingsloos is. ;) Je kunt beter meten en van daaruit bepalen wat nodig is, dan beschrijvingen op verpakkingen vertrouwen..
pi_144921958
Dan ga ik even stoppen met de voeding, bedankt voor de informatie!

Als het wat gegroeid is zal ik mijn bak ook wel laten zien :)
pi_144925793
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 12:55 schreef BadderAapje het volgende:
Dan ga ik even stoppen met de voeding, bedankt voor de informatie!

Als het wat gegroeid is zal ik mijn bak ook wel laten zien :)
En als je extra Co2 toevoegt wil dat nog niet zeggen dat het baat heeft.. Vooral die druppeltjes halen niet zoveel uit.. ;) Het is eigenlijk beetje weggegooid geld, wanneer je hier ook niet meet of het wel noodzakelijk is. Das toch zonde, kun je beter leuk plantje voor kopen. Planten gedijen eigenlijk pas echt goed wanneer ze dan ook in een omgeving staan die constant de juiste C02 waarde heeft en er voldoende licht ter beschikking is. Even zo'n korte boost van Co2 heeft niet zoveel invloed, juist omdat deze niet constant genoeg is. Heb je het geld niet om een behoorlijke C02 installatie te kopen, beperk je dan tot planten die niet zo'n hoge licht intensiteit verlangen, bv plantjes uit Blackwater biotopen (uit veen en turfrijke gebieden) (bv Java varens e.d.). Dat water is van nature behoorlijk donker en laat niet veel licht door en is redelijk arm aan voeding. Die planten zijn zeer gemakkelijk te houden en verlangen niet zoveel extra. Doen het al goed genoeg met alleen de poep van de visjes. :)

Schaf je anders eens zo'n tester aan waar je aan kunt aflezen of de Co2 waarde in het water goed is. https://www.aquasabi.de/co2/co2-dauertests/aquasabi-co2-dauertest
Daarmee zul je al kunnen zien, dat wanneer het nodig zou zijn die druppeltjes niet lang hun werk doen al dan helemaal niet. ;)
pi_144926030
http://www.banggood.com/A(...)st-KIT-p-930617.html

Hier goedkoop te krijgen inclusief verzenden, heb er zelf nu ook 1 besteld.
Top 5 China producten
  zondag 28 september 2014 @ 11:04:21 #180
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_144976557
Na maandenlang last te hebben gehad van een kaamlaag waar ik maar niet vanaf kwam. Alles geprobeerd, verlichting, stroming, bemesten, co2 en weet ik veel wat. Liep ik tegen deze skimmer van Walther aan: oberflächenabsauger.

Wat een bazending is dat, aansluiten, afstellen en weg is je kaamlaag. _O_
pi_144984854
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 september 2014 15:20 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

En als je extra Co2 toevoegt wil dat nog niet zeggen dat het baat heeft.. Vooral die druppeltjes halen niet zoveel uit.. ;) Het is eigenlijk beetje weggegooid geld, wanneer je hier ook niet meet of het wel noodzakelijk is. Das toch zonde, kun je beter leuk plantje voor kopen. Planten gedijen eigenlijk pas echt goed wanneer ze dan ook in een omgeving staan die constant de juiste C02 waarde heeft en er voldoende licht ter beschikking is. Even zo'n korte boost van Co2 heeft niet zoveel invloed, juist omdat deze niet constant genoeg is. Heb je het geld niet om een behoorlijke C02 installatie te kopen, beperk je dan tot planten die niet zo'n hoge licht intensiteit verlangen, bv plantjes uit Blackwater biotopen (uit veen en turfrijke gebieden) (bv Java varens e.d.). Dat water is van nature behoorlijk donker en laat niet veel licht door en is redelijk arm aan voeding. Die planten zijn zeer gemakkelijk te houden en verlangen niet zoveel extra. Doen het al goed genoeg met alleen de poep van de visjes. :)

Schaf je anders eens zo'n tester aan waar je aan kunt aflezen of de Co2 waarde in het water goed is. https://www.aquasabi.de/co2/co2-dauertests/aquasabi-co2-dauertest
Daarmee zul je al kunnen zien, dat wanneer het nodig zou zijn die druppeltjes niet lang hun werk doen al dan helemaal niet. ;)
Ik heb onlangs ook de bio co2 afgekoppeld en de planten doen het veel beter. Het is de combinatie voeding en licht intensiteit en de daarbij behorende vraag naar co2. Met de co2 toevoeging moest ik ook veel voeding erin gooien met daarbij risico van alg. Nou is het wel zo dat ik weinig veeleisende planten heb: een veldje javavarens, een thaise lotus, veldje Crypto's en Braziliaans klimop. Bevalt goed zo!
pi_144987229
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2014 16:25 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Ik heb onlangs ook de bio co2 afgekoppeld en de planten doen het veel beter. Het is de combinatie voeding en licht intensiteit en de daarbij behorende vraag naar co2. Met de co2 toevoeging moest ik ook veel voeding erin gooien met daarbij risico van alg. Nou is het wel zo dat ik weinig veeleisende planten heb: een veldje javavarens, een thaise lotus, veldje Crypto's en Braziliaans klimop. Bevalt goed zo!
ik hoor iedereen in mijn omgeving over het zelf maken van co2 dmv gist en suiker.
Iedereen is dol enthousiast en raden het aan om te gebruiken.

Nu is het zo dat planten snachts geen co2 nodig hebben en het zelfs slecht voor de vissen is om het dan toe te voegen.

nu vraag ik me af wanneer ik zon do it yourself co2 set maak en ik wil het savonds uitzetten.Dan knallen die flessen op een gegeven moment toch uit elkaar door de druk? Of overdrijf ik nu :?
nee echt niet !
pi_144987769
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2014 17:25 schreef HighVolume het volgende:

[..]

ik hoor iedereen in mijn omgeving over het zelf maken van co2 dmv gist en suiker.
Iedereen is dol enthousiast en raden het aan om te gebruiken.

Nu is het zo dat planten snachts geen co2 nodig hebben en het zelfs slecht voor de vissen is om het dan toe te voegen.

nu vraag ik me af wanneer ik zon do it yourself co2 set maak en ik wil het savonds uitzetten.Dan knallen die flessen op een gegeven moment toch uit elkaar door de druk? Of overdrijf ik nu :?
Die gaan knallen ja :P En maakt best een zooi.
En daarom doe ik geen d.i.y. kit meer. Af en toe mik ik er wel een beetje easycarbo in maar dat zal wel niet veel uithalen, alleen tijdelijk even. Trouwens wel fantastisch spul om hout/stenen algvrij mee te maken ;)
en eigenlijk wil ik toch weer terug naar Tanganyika
pi_144987891
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2014 17:37 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Die gaan knallen ja :P En maakt best een zooi.
En daarom doe ik geen d.i.y. kit meer. Af en toe mik ik er wel een beetje easycarbo in maar dat zal wel niet veel uithalen, alleen tijdelijk even. Trouwens wel fantastisch spul om hout/stenen algvrij mee te maken ;)
en eigenlijk wil ik toch weer terug naar Tanganyika
ja idd :D
nee echt niet !
pi_144990684
Als je dat bio co2 setje zelf maakt gebruik dan van die dikke 5 liter jerry can's met rubber dichting in de dop. In die dop kun je ook heel stevige doorvoering maken voor een slang of leiding aansluiting.

http://www.jerrycanshop.n(...)CqhMECFWXlwgodOkgACA

1 of 2 met het gist de ander om te bufferen er naast zetten.. Die kunnen wel de nodige druk aan en knallen niet zo snel.. :) Anders gebruik zo'n afblaaspijpje met waterslot wat ook gebruikt wordt in de wijnmakerij om gassen van het gistproces te laten ontsnappen.
http://www.dewijkgaard.nl(...)l-rode-kap_1475.html

Het nadeel van die bio co2 constructie is natuurlijk dat de druk nooit constant zal zijn en het daarom moeilijk af te regelen is hoeveel bellen per minuut je precies nodig hebt.

Met Co2 werken is leuk maar inderdaad heb je de planten er niet voor is het niet noodzakelijk. Ook die tabletten en druppels zijn allemaal onzin en beloven meer dan ze waar maken.
Hier is een leuke blog, waar regelmatig nieuwe artikels verschijnen en een en ander goed wordt uitgelegd hoe je het best met Co2 kunt werken.
http://www.aquascaping-blog.com/

En hier bij Tropica staat een hele mooie lijst van planten die aangegeven staan van Easy tot Advanced. Bij planten aangemerkt als easy kun je er van uitgaan dat ze het zeer goed doen zonder extra Co2. En vanaf medium wordt het al wat moeilijker, kun je dan maar beter geen geld aan spenderen wanneer je niet met Co2 werkt of als beginner nog niet precies weet waar je mee bezig bent.
http://tropica.com/en/plants/

Anyway, :) Co2 gebruiken is je goed inlezen over de ins and outs en meten en meten en meten. En voedingsschema's en logboeken er op na houden. ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 28-09-2014 18:55:08 ]
pi_144990975
Eerst even hier vragen voordat het op MP staat: een complete witte (geschilderd) Rio 125 inclusief Eheim 2213 met kranen en thermostaat met de ouderwetsche T8 lampen (830/840).

Ook nog een hele voorraad aan thermostaten, kweekbakken, zakken grind, zakje garnalenbodem, voer enz enz enz... :Z

Moet weg ivm ruimtegebrek ([me=Gummiebeer][/me] wordt papa O+ )
pi_144991427
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2014 18:57 schreef Gummiebeer het volgende:
Eerst even hier vragen voordat het op MP staat: een complete witte (geschilderd) Rio 125 inclusief Eheim 2213 met kranen en thermostaat met de ouderwetsche T8 lampen (830/840).

Ook nog een hele voorraad aan thermostaten, kweekbakken, zakken grind, zakje garnalenbodem, voer enz enz enz... :Z

Moet weg ivm ruimtegebrek ([me=Gummiebeer][/me] wordt papa O+ )
gefeliciteerd! Mijn vrouw is 38 weken zwanger van de 2e :D ... geen interresse veder :P
nee echt niet !
pi_145160189
Een paar plantjes binnen gekregen en die maar geplaatst. Morgen komt ook een stromingspomp binnen en 2 reflectoren voor op de TL balken. Hopelijk gaat dat helpen om de plantjes een beetje te laten groeien met ook nog de bio co2.

Ik had ook een mooi keramieke grot gekocht waarop een plantje is vast gemaakt die er dan overheen gaat groeien. Ben benieuwd of dat gaat werken maar de algeneter zat er al gelijk in :).
Top 5 China producten
pi_145181754
Oh, ik heb sinds vorige week ook een tropisch aquarium O+ Ik zal foto's posten als ik ze heb. Staat nu nog bij mijn moeder en stiefvader, ik krijg hem zelf ergens volgend jaar.

Vind het nu al zo leuk!
pi_145182670
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 11:22 schreef RenRen- het volgende:
Oh, ik heb sinds vorige week ook een tropisch aquarium O+ Ik zal foto's posten als ik ze heb. Staat nu nog bij mijn moeder en stiefvader, ik krijg hem zelf ergens volgend jaar.

Vind het nu al zo leuk!
Waarom pas volgend jaar? Als hij nu nog leeg is zou ik toch kijken of er al iets mogelijk is om hem naar jou te verslepen. Anders kan dat best lastig zijn met het water / de vissen etc.
Top 5 China producten
pi_145210515
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 12:06 schreef rene90 het volgende:

[..]

Waarom pas volgend jaar? Als hij nu nog leeg is zou ik toch kijken of er al iets mogelijk is om hem naar jou te verslepen. Anders kan dat best lastig zijn met het water / de vissen etc.
Dat ligt behoorlijk ingewikkeld. Nu kan mijn stiefvader er nog van genieten, volgend jaar niet meer, en als het niet meer kan krijg ik 'm. Ik woon niet ver dus het zal wel gaan O+
pi_145277276
Mijn bakje (Juwel Vision 260) op dit moment:

Bewoners:

15 x Paracheirodon axelrodi
10 x Corydoras panda
4 x pterophyllum scalare red back

Ochtendverlichting (LED):

Middag (hoofd-)verlichting:

Avondverlichting (LED):

Nachtverlichting (LED):

De verlichting wordt geregeld door dit apparaatje:

http://www.fish-street.co(...)for_light_wave_maker
pi_145283498
quote:
2s.gif Op maandag 6 oktober 2014 23:02 schreef Papabear het volgende:

Bewoners:

10 x Corydoras panda

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Avondverlichting (LED):
[ afbeelding ]

Nachtverlichting (LED):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

gaaf! Hoe groeien de planten met deze verlichting?
nee echt niet !
pi_145283630
quote:

Bewoners:

10 x Corydoras panda

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Avondverlichting (LED):
[ afbeelding ]

Nachtverlichting (LED):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

erg mooi, wat kost zo een geintje alles bij elkaar?
Top 5 China producten
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 11:19:27 #195
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145287960
quote:

Bewoners:

10 x Corydoras panda

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Avondverlichting (LED):
[ afbeelding ]

Nachtverlichting (LED):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wanneer gaat de verlichting aan en uit? Ben ik wel benieuwd naar aangezien ik me afvraag wanneer het allemaal goed te zien is in het aquarium.

Wel erg gaaf dat je het zo realistisch hebt opgezet.
pi_145293800
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 06:53 schreef HighVolume het volgende:

[..]

gaaf! Hoe groeien de planten met deze verlichting?
Thnx! Groeien doen ze gewoon met de T5 verlichting die overdag brandt :)
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 07:26 schreef rene90 het volgende:

[..]

erg mooi, wat kost zo een geintje alles bij elkaar?
Ehm, 2 LED buizen á ¤ 15,00, 2 Juwel T5 á ¤ 22,50 en de controller was een paar tientjes. Bij elkaar een kleine 100 euro dus :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 11:19 schreef Komakie het volgende:

[..]

Wanneer gaat de verlichting aan en uit? Ben ik wel benieuwd naar aangezien ik me afvraag wanneer het allemaal goed te zien is in het aquarium.

Wel erg gaaf dat je het zo realistisch hebt opgezet.
Ochtend LED: van 6:30 tot 14:02
Middag T5 : van 14:00 tot 22:00
Avond LED : van 21:58 tot 00:00
Nacht LED : van 00:00 tot 1:30

Daarna is het tot 6:30 uur donker. De avond LED's zijn gewoon de ochtend- en nacht buizen die samen branden en geven heel zacht licht. Al zouden die overdag branden, dan zie je daar niets van.
Maar 's avonds is het wel een mooi gezicht inderdaad :)
  Official ESF Kreviewer dinsdag 7 oktober 2014 @ 16:44:52 #197
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_145298692
Ziet er wel tof uit. De laatste keer dat ik dat had uitgezocht kwam ik nog op honderden euro's uit.

Hier geen nieuws overigens. Alle vissen doen het nog steeds, maar doe helemaal niets meer aan het aquarium, behalve schoonmaken.
pi_145301990
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 16:44 schreef Kreator het volgende:
Ziet er wel tof uit. De laatste keer dat ik dat had uitgezocht kwam ik nog op honderden euro's uit.

Hier geen nieuws overigens. Alle vissen doen het nog steeds, maar doe helemaal niets meer aan het aquarium, behalve schoonmaken.
De prijzen van LED's zijn flink gedaald idd, maar ik moest het ook hebben van een aanbieding hoor. Je moet er maar net tegenaan lopen :)

En als alles eenmaal lekker draait hoef je er ook niet meer zo gek veel aan te doen, behalve af en toe schoonmaken en genieten van je bakkie :)
  Official ESF Kreviewer woensdag 8 oktober 2014 @ 08:34:27 #199
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_145320937
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 18:10 schreef Papabear het volgende:

[..]

De prijzen van LED's zijn flink gedaald idd, maar ik moest het ook hebben van een aanbieding hoor. Je moet er maar net tegenaan lopen :)
Dat scheelt inderdaad wel veel, maar het zat hem vooral in het schakelkastje. Had er 1 gevonden die de natuur nabootst, maar die was 400 euro. Dan begin je er niet aan.

Zit er wel aan te denken om toch eens ledlampen te gaan gebruiken. Scheelt toch weer 80w, 11 uur lang per dag.
pi_145339241
Dit is dus het aquarium. :) Soms wat crappy foto's, maar vissen zwemmen snel. (No shit :') )

5 Pseudomugil paskai
4 Poecilia wingei
6 Corydoras habrosus
2 Crystal Red garnalen en 2 Crystal Black garnalen

Volgend jaar komt hij hier te staan, dus nu leer ik er nog voor zorgen.

pi_145342927
Mooi Ren! Ik denk alleen wel dat je iets meer garnalen in mag doen. Garnalen leven het liefst in een groep. 10 is wel het minimum ^O^ . En het zijn erg toffe beestjes! (Tip: via marktplaats zijn garnalen bij de kweker vaak veel goedkoper!)
pi_145345101
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 19:17 schreef RenRen- het volgende:
Dit is dus het aquarium. :) Soms wat crappy foto's, maar vissen zwemmen snel. (No shit :') )

[ afbeelding ]

5 Pseudomugil paskai
4 Poecilia wingei
6 Corydoras habrosus
2 Crystal Red garnalen en 2 Crystal Black garnalen

Volgend jaar komt hij hier te staan, dus nu leer ik er nog voor zorgen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk bakje inderdaad, daar kun je iets heel moois van maken ^O^
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 20:41 schreef coccinelle het volgende:
Mooi Ren! Ik denk alleen wel dat je iets meer garnalen in mag doen. Garnalen leven het liefst in een groep. 10 is wel het minimum ^O^ . En het zijn erg toffe beestjes! (Tip: via marktplaats zijn garnalen bij de kweker vaak veel goedkoper!)
Absoluut mee eens. Ik zou ze zelf in groepen van 20 zetten, het worden er vanzelf wel meer *;
pi_145345148
Voedertijd:

Let niet op de poes :') >:)
pi_145345727
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 20:41 schreef coccinelle het volgende:
Ja, gaan we doen! :D Bij de dierenwinkel waren ze alleen niet mooi (Ik zag het verschil niet, maar geloofde het gelijk), dus volgende week, als hij kan rijden, ga ik met mijn stiefvader meer garnaaltjes kopen :D Ik vind het zulke leuke beestjes!

Mijn stiefvader is op zoek naar een specifiek soort red en black crystals, die samen meer kleuren kunnen krijgen, dus dat is een beetje afwachten denk ik :')
quote:
2s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:23 schreef Papabear het volgende:

[..]

Leuk bakje inderdaad, daar kun je iets heel moois van maken ^O^

[..]

Absoluut mee eens. Ik zou ze zelf in groepen van 20 zetten, het worden er vanzelf wel meer *;
Dankjewel :D We doen ons best. Mevrouw gup heeft gisteren jonkies gekregen. En de meneren met blauwe strepen hebben ze heel lekker opgegeten :')
pi_145345859
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:34 schreef RenRen- het volgende:
Mijn stiefvader is op zoek naar een specifiek soort red en black crystals, die samen meer kleuren kunnen krijgen, dus dat is een beetje afwachten denk ik
Hier heb je een overzichtje van alle types:
http://www.waterwereld.info/garnaal/crystalred/
Top 5 China producten
pi_145345904
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:34 schreef RenRen- het volgende:

Mevrouw gup heeft gisteren jonkies gekregen. En de meneren met blauwe strepen hebben ze heel lekker opgegeten :')
Die cory's lusten wel een lekker vers hapje :Y) Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst ^O^
pi_145345967
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:37 schreef rene90 het volgende:

[..]

Hier heb je een overzichtje van alle types:
http://www.waterwereld.info/garnaal/crystalred/
Volgens mij had hij het over de Tiger Tooth. Hij weet er heel veel van af, dus ik kijk wel waar hij mee komt (En neem aantekeningen)
quote:
2s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:38 schreef Papabear het volgende:

[..]

Die cory's lusten wel een lekker vers hapje :Y) Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst ^O^
Dat hebben we gemerkt ja :') Als het lang zo doorgaat, ga ik misschien eens wat babies eruit vissen. Anders is het zo zielig :@

Dankje :D
pi_145346205
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:39 schreef RenRen- het volgende:

Als het lang zo doorgaat, ga ik misschien eens wat babies eruit vissen. Anders is het zo zielig :@
Dan zou ik maar heel snel zijn met vangen _O-
pi_145346301
quote:
2s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 21:42 schreef Papabear het volgende:

[..]

Dan zou ik maar heel snel zijn met vangen _O-
Hij wíst dat ze aan het bevallen was, dus dan kom ik gewoon gelijk aangefietst met een netje 8-)
pi_145399015
Ik wil wat planten online bestellen.Iemand nog goede tips bij welk bedrijf ik moet zijn?

Ik ben met name opzoek naar planten die bellen produceren dmv fotosynthese.Iemand nog tips welke planten ik dan het best kan aanschaffen?
nee echt niet !
pi_145399839
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:10 schreef HighVolume het volgende:
Ik wil wat planten online bestellen.Iemand nog goede tips bij welk bedrijf ik moet zijn?
Ik ben met name opzoek naar planten die bellen produceren dmv fotosynthese.Iemand nog tips welke planten ik dan het best kan aanschaffen?
Planten produceren enkel bellen bij een goede co2 toevoeging. Voor planten kan je trouwens bij mij zijn. Er is weer veel binnengekomen voor de aankomende beurs in Vianen.
pi_145399909
Tevens heb ik een goed lopende Eheim 2213 incl orginele kranen in de aanbieding voor ¤35. Niet de jongste meer maar alles doet het, onlangs nog het binnenwerk vervangen.
pi_145400215
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:35 schreef Gummiebeer het volgende:
Tevens heb ik een goed lopende Eheim 2213 incl orginele kranen in de aanbieding voor ¤35. Niet de jongste meer maar alles doet het, onlangs nog het binnenwerk vervangen.
Heb je even een fototje van het hele spul, misschien wel interesse :)
Top 5 China producten
pi_145400428
quote:
wat Gummiebeer zegt :) maar dit kan dus ook zonder extra toevoeging van Co2 met voldoende belichting, dat planten zuurstofbelletjes produceren. Daarmee kun je ook zien wanneer je dus een goede C02 huishouding hebt. :) Goede indicatoren voor voor deze huishouding zijn dan de fijnbladige zuurstofplanten.. Zoals:

Cabomba
Hoornblad (Ceratophyllum)
Limnophila (vroeger ambulia genoemd)
Duizendblad (Myriophyllum,)
Vallisneria
Waterpest (Elodea)
Lidsteng :) hele leuke en een van de gevoeligste, die laat heel snel zien dat ze zich niet op het gemak voelt. En voelt ze zich goed, bubbelt ze als een dolle.

Het zijn overwegend wel hele snelle groeiers, in goede omstandigheden gaan ze als een trein en moet je veel snoeien. Daarom willen veel mensen (de kenners dan) Deze liever niet omdat het meer werk oplevert. In slechte omstandigheden verpieteren ze ook snel. :) Dus, om te beginnen geen slechte aanschaf, krijg je dit aan het bubbelen en aan het groeien doe je het goed. ^O^
pi_145401249
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:43 schreef rene90 het volgende:

[..]

Heb je even een fototje van het hele spul, misschien wel interesse :)
Ik maak effe een foto als ik weer thuis ben vanavond :)
pi_145401467
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:33 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Planten produceren enkel bellen bij een goede co2 toevoeging. Voor planten kan je trouwens bij mij zijn. Er is weer veel binnengekomen voor de aankomende beurs in Vianen.
top! Wat was jouw website ook al weer ?
nee echt niet !
pi_145401534
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 17:21 schreef HighVolume het volgende:

[..]

top! Wat was jouw website ook al weer ?
Iets met aquariatwente.com. iig niet mn onderschrift want die is verouderd..moet ik nog effe bijwerken.
pi_145401554
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:48 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

wat Gummiebeer zegt :) maar dit kan dus ook zonder extra toevoeging van Co2 met voldoende belichting, dat planten zuurstofbelletjes produceren. Daarmee kun je ook zien wanneer je dus een goede C02 huishouding hebt. :) Goede indicatoren voor voor deze huishouding zijn dan de fijnbladige zuurstofplanten.. Zoals:

Cabomba
Hoornblad (Ceratophyllum)
Limnophila (vroeger ambulia genoemd)
Duizendblad (Myriophyllum,)
Vallisneria
Waterpest (Elodea)
Lidsteng :) hele leuke en een van de gevoeligste, die laat heel snel zien dat ze zich niet op het gemak voelt. En voelt ze zich goed, bubbelt ze als een dolle.

Het zijn overwegend wel hele snelle groeiers, in goede omstandigheden gaan ze als een trein en moet je veel snoeien. Daarom willen veel mensen (de kenners dan) Deze liever niet omdat het meer werk oplevert. In slechte omstandigheden verpieteren ze ook snel. :) Dus, om te beginnen geen slechte aanschaf, krijg je dit aan het bubbelen en aan het groeien doe je het goed. ^O^
duidelijk ! ^O^
nee echt niet !
  FOK!fotograaf vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:28:00 #220
13368 NiGeLaToR
pi_145401653
Gister 'tekeer' gegaan in onze zoutwaterbak - flink wat SPS koraal 'gestekt' (effectief: afgebroken) en geruild bij een winkel voor nieuwe bewoners. Ook een te lomp stuk levend steen in stukken gehakt, heb nu een wat ruimere opstelling met meer grotten. Vanavond nog even bij een mede aquariaan in de buurt shoppen en kijken of dat wat is.
pi_145421626
quote:
Hier een leuk voorbeeld :) Dit is dus die Lidsteng en die staat hier niet in het aquarium maar in een ouwe zinken badkuip in de tuin.

Hier zie je dus duidelijk de zuurstofbelletjes aan de plant hangen. In deze kuip wordt geen extra Co2 toegevoegd. Wat wel belangrijk voor deze cyclus is dat o.a. de PH en KH van het water elkaar binnen bepaalde toleranties complimenteren, alleen dan zal het water vanaf de oppervlakte zelf al in samenwerking met de planten Co2 uit de lucht opnemen. En of ook uit de lucht van eventueel een bruissteentje. En er voldoende en de juiste voeding voorhanden is en voldoende licht ter beschikking. In de vrije natuur of als in zo'n kuip of vijver in de tuin is deze cyclus op zijn top wanneer het plantje midden op de dag in de volle zon staat. En zoals je ziet, bubbelt ze er vrolijk op los. :) In een aquarium is deze cyclus niet veel anders. Het enige verschil is het gebruik van kunstlicht en dit knalt meestal aan het begin van de dag pardoes vol aan en aan het eind weer helemaal uit. Dus je begint al meteen met volle zon en dit blijft constant totdat alles weer uitschakelt. Dus het begint ten eerste bij een goede verlichting die sterk genoeg in om dit proces vol op gang te krijgen. Heb je bij benadering een ideaal en gezond biotoop in elkaar weten te steken gaat de rest vanzelf.

Lukt het dan alsnog niet. :( Verder zoals ik al eens eerder aanhaalde in dit topic, een goede Aquariaan heeft altijd zijn meet setje in de aanslag en controleert regelmatig de waardes van het water. Lees je verder goed in wat betreft de correcte (ideale) waterwaardes en wanneer, hoe en waarmee het in check te houden. Google naar 'Co2 vijver' of Co2 aquarium en je wordt dood gegooid met goede uitleg die het gehele proces nauwkeurig beschrijven. ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 11-10-2014 09:27:15 ]
pi_145421670
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 09:19 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Hier een leuk voorbeeld :) Dit is dus die Lidsteng en die staat hier niet in het aquarium maar in een ouwe zinken badkuip in de tuin.
[ afbeelding ]
Hier zie je dus duidelijk de zuurstofbelletjes aan de plant hangen. In deze kuip wordt geen extra Co2 toegevoegd. Wat wel belangrijk voor deze cyclus is dat o.a. de PH en KH van het water elkaar binnen bepaalde toleranties complimenteren, alleen dan zal het water vanaf de oppervlakte zelf al in samenwerking met de planten Co2 uit de lucht opnemen. En of ook uit de lucht van eventueel een bruissteentje. En er voldoende en de juiste voeding voorhanden is en voldoende licht ter beschikking. In de vrije natuur of als in zo'n kuip of vijver in de tuin is deze cyclus op zijn top wanneer het plantje midden op de dag in de volle zon staat. En zoals je ziet, bubbelt ze er vrolijk op los. :) In een aquarium is deze cyclus niet veel anders. Het enige verschil is het gebruik van kunstlicht en dit knalt meestal aan het begin van de dag pardoes vol aan en aan het eind weer helemaal uit. Dus je begint al meteen met volle zon en dit blijft constant totdat alles weer uitschakelt. Dus het begint ten eerste bij een goede verlichting die sterk genoeg in om dit proces vol op gang te krijgen.

Verder zoals ik al eens eerder aanhaalde in dit topic, een goede Aquariaan heeft altijd zijn meet setje in de aanslag en controleert regelmatig de waardes van het water. Lees je verder goed in wat betreft de correcte (ideale) waterwaardes en wanneer, hoe en waarmee het in check te houden. Google naar 'Co2 vijver' of Co2 aquarium en je wordt dood gegooid met goede uitleg die het gehele proces nauwkeurig beschrijven. ^O^
gaaf zeg ^O^ .. Ik ga eens opzoek naar deze plant. Goede uitleg verder.Bedankt!
nee echt niet !
pi_145421797
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 09:24 schreef HighVolume het volgende:
[..]
gaaf zeg ^O^ .. Ik ga eens opzoek naar deze plant. Goede uitleg verder.Bedankt!
Je hoeft niet perse deze plant te nemen, al is zij wel een van de best en gemakkelijkst zuurstof producerende plantjes. (althans volgens mijn eigen ervaringen) Die anderen boven genoemd doen dat ook wel. Vooral die hele fijnbladige op veerpluimpjes gelijkende planten. Die hebben namelijk in verhouding een gigantische massa oppervlakte aan bladgroen. In deze dunne strengetjes van blad verzamelen zich die belletjes en zullen wanneer genoeg verzameld in de plant omhoogkruipen en loslaten. In deze vorm van plantjes kunnen zich behoorlijke knikkers aan zuurstofbellen vormen.
pi_145469521
Aangezien de prutser die mijn bak wou overnemen en op het laatste moment weer annuleert (MP eikels :') ) is de Rio 125 nog steeds in de aanbieding!
pi_145469995

hier even een update van wat nieuwe planten (op de voorgrond)

[ Bericht 92% gewijzigd door HighVolume op 12-10-2014 21:17:13 ]
nee echt niet !
pi_145470605
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2014 21:03 schreef Gummiebeer het volgende:
Aangezien de prutser die mijn bak wou overnemen en op het laatste moment weer annuleert (MP eikels :') ) is de Rio 125 nog steeds in de aanbieding!
heb je ff een link naar je advertentie ?
nee echt niet !
pi_145474899
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2014 21:20 schreef HighVolume het volgende:
[..]
heb je ff een link naar je advertentie ?
http://www.marktplaats.nl(...)viousPage=mympSeller
  maandag 13 oktober 2014 @ 07:20:07 #228
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_145482080
F&F / 2 goudvissen zoeken een nieuw huisje.

Hier ook maar even posten. De goudvissen komen ook uit een tropisch aquarium bij mij :)
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
  maandag 13 oktober 2014 @ 13:27:26 #229
415912 Planga
They say an end can be a start
pi_145489603
Ik heb voor mijn 2 algeneters van die tabletten voor bodembewoners. Ook voer ik ze zo eens in de maand komkommer, wat een mooi schouwspel is.

Wat voor voer, liefst groente of iets dergelijks kan ik ze nog meer voeren? En mijn modderkruipers? Bedankt alvast.
Leef in het moment. Gisteren en morgen zijn een illusie.
pi_145490021
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:27 schreef Planga het volgende:
Ik heb voor mijn 2 algeneters van die tabletten voor bodembewoners. Ook voer ik ze zo eens in de maand komkommer, wat een mooi schouwspel is.

Wat voor voer, liefst groente of iets dergelijks kan ik ze nog meer voeren? En mijn modderkruipers? Bedankt alvast.
doperwten maar dan zonder de vlies
nee echt niet !
pi_145510222
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:27 schreef Planga het volgende:
Volgens mij gewoon hetzelfde als voor garnalen:

GEKOOKT:

-Broccoli
-bloemkool, niet eerst in zout water zetten
-Wortelen
-Doperwten (je moet ze wel uit het velletje knijpen, zoals HighVolume al aangaf)
-bladspinazie
-spruitjes
-asperges
-sperziebonen

GROENTEN UIT BLIK:

-Maïs
-Doperwten (ook hier openknijpen)
-wortelen
-bonen
-asperges
-witte bonen uit het velletje geknepen

RAUWE GROENTEN:

-komkommer
-Courgette
-sla
-andijvie
-tomaat
-Spaghetti(niet teveel geven)
-amandelboombladeren (speciale bladeren die je in de aquariumwinkel kan vinden)
-Elzenproppen (vind je in de aquariumwinkel)
-goed gedroogde brandnetelbladeren (heel erg gezond), uit het bos, niet langs de weg of waar veel honden lopen
-wilgtakjes (je snijdt een vingerdik wilgtakje af, en gaat het ontschorsen. waarna je het grondig afspoelt. deze stokjes kunnen tot ongeveer 6 maanden in het aquarium blijven)
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:51:52 #232
415912 Planga
pi_145523896
quote:
2s.gif Op maandag 13 oktober 2014 21:46 schreef Papabear het volgende:

[..]

Volgens mij gewoon hetzelfde als voor garnalen:

GEKOOKT:

-Broccoli
-bloemkool, niet eerst in zout water zetten
-Wortelen
-Doperwten (je moet ze wel uit het velletje knijpen, zoals HighVolume al aangaf)
-bladspinazie
-spruitjes
-asperges
-sperziebonen

GROENTEN UIT BLIK:

-Maïs
-Doperwten (ook hier openknijpen)
-wortelen
-bonen
-asperges
-witte bonen uit het velletje geknepen

RAUWE GROENTEN:

-komkommer
-Courgette
-sla
-andijvie
-tomaat
-Spaghetti(niet teveel geven)
-amandelboombladeren (speciale bladeren die je in de aquariumwinkel kan vinden)
-Elzenproppen (vind je in de aquariumwinkel)
-goed gedroogde brandnetelbladeren (heel erg gezond), uit het bos, niet langs de weg of waar veel honden lopen
-wilgtakjes (je snijdt een vingerdik wilgtakje af, en gaat het ontschorsen. waarna je het grondig afspoelt. deze stokjes kunnen tot ongeveer 6 maanden in het aquarium blijven)
Mijn dank is groot.
pi_145636258
Ik heb nog een potje Powershrimp over, pellets voor garnalen(duh), nog 3/4 inhoud.
Iemand die het hebben wil? Ik ga het niet op sturen dus af te halen in Enschede
pi_145636958
Wie weet er een plant die niet zo hoog wordt?

In mijn 25 liter aquarium he ik nu een mooi klein plantje niet niet hoog wordt, een holletje met javamos en verder alleen maar planten die mijn aquarium uit wil groeien en onderaan dus vrij kaal worden }:|
Het zou mooi zijn dat de kale plekken een beetje verdwijnen zodat het weer een mooi geheel wordt.

Er zit wel een toef waterpest in, maar dat wil niet echt blijven zitten in het zand.
pi_145637602
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 13:56 schreef coccinelle het volgende:
Wie weet er een plant die niet zo hoog wordt?

In mijn 25 liter aquarium he ik nu een mooi klein plantje niet niet hoog wordt, een holletje met javamos en verder alleen maar planten die mijn aquarium uit wil groeien en onderaan dus vrij kaal worden }:|
Het zou mooi zijn dat de kale plekken een beetje verdwijnen zodat het weer een mooi geheel wordt.

Er zit wel een toef waterpest in, maar dat wil niet echt blijven zitten in het zand.
http://www.aquaria-twente(...)/cryptocoryne-parva/
http://www.aquaria-twente(...)en/didiplis-diandra/
http://www.aquaria-twente(...)inodorus-latifolius/
http://www.aquaria-twente(...)eocharis-acicularis/
http://www.aquaria-twente(...)ostigma-elatinoides/
http://www.aquaria-twente(...)helanthium-tenellus/
http://www.aquaria-twente(...)hus-callitrichoides/
Een kleine greep ;)
pi_145643107
Hallo allemaal,

mijn vriendin en ik hebben sinds vorige week ons eerste aquarium, nu 6 plantjes en onze eerste visjes (3 guppen en 2 black molly's, de een overwegend zwart met witte stippen en de ander overwegend wit met zwarte stippen) ook zitten er 3 garnaaltjes in(crystal reds)

de plantjes zijn:
fittonia (forrest flame)
acorus (gramineus pusillus)
acorus (gramineus variegatus)
ludwigia (repens diamond red)
bacopa (amplexicaulis)
alternanthera (rosaefolia)

het is een bak van 60*30*30 met fijn zwart grind op de bodem waar we wat grover rood grind overheen gestrooid hebben(dus niet helemaal bedekt met rood). ik zal zo dit bericht nog even updaten als ik wat foto's heb :)
[quote]Op vrijdag 31 oktober 2008 14:46 schreef timmmmm het volgende:
Yay *O*
Lordmagic reageert op mijn topic, dan weet ik zeker dat hij geslaagd is :+
pi_145657039
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 17:06 schreef Lordmagic het volgende:
Hallo allemaal,

mijn vriendin en ik hebben sinds vorige week ons eerste aquarium, nu 6 plantjes en onze eerste visjes (3 guppen en 2 black molly's, de een overwegend zwart met witte stippen en de ander overwegend wit met zwarte stippen) ook zitten er 3 garnaaltjes in(crystal reds)

de plantjes zijn:
fittonia (forrest flame)
bacopa (amplexicaulis)

het is een bak van 60*30*30 met fijn zwart grind op de bodem waar we wat grover rood grind overheen gestrooid hebben(dus niet helemaal bedekt met rood). ik zal zo dit bericht nog even updaten als ik wat foto's heb :)
Bakje is wat aan de krappe kant voor Black Molly's. Ben je ook op de hoogte van de leefomgeving en waterwaardes voor deze mooie vissen?

http://www.hobbykwekers.n(...)sphenops-black-molly
pi_145665422
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 17:06 schreef Lordmagic het volgende:
Hallo allemaal,

de plantjes zijn:
fittonia (forrest flame)
bacopa (amplexicaulis)

Binnen een week al vissen erin? En ook nog beestjes die eigenlijk te groot zijn/worden voor je bak?
pi_145675797
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 13:49 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Binnen een week al vissen erin? En ook nog beestjes die eigenlijk te groot zijn/worden voor je bak?
Welke worden te groot voor de bak dan? /noob Zie't al

Vandaag ben ik met mijn stiefvader weer op pad geweest. Hij heeft een tweede bak geregeld en twijfelde nog of hij kardinaalgarnaaltjes wou houden, of een zoutwaterbak zou gaan maken. Het is het laatste geworden. Ik denk dat hij nu bezig gaat met het inrichten van de bak, en dan over een maand visjes. En sexy shrimp. Die zijn leuk.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 20:40:53 #240
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_145677488
Ik weet niet, maar is na een maand visjes niet heel optimistisch voor zoutwater :@?
pi_145678232
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:40 schreef Samzz het volgende:
Ik weet niet, maar is na een maand visjes niet heel optimistisch voor zoutwater :@?
Nope, het schijnt te kunnen. Maand, 6 weken, zoiets. We hebben de tijd ook niet echt aan onze kant, dus ik hoop dat het zo snel mogelijk kan :Y Maar hij gaat het heus niet forceren, hij is geen noob. Unlike me.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 20:59:53 #242
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_145678263
Schijnt te kunnen... Is dat net zoiets als zeggen dat het schijnt te kunnen dat je na een week vissen in je kommetje kunt plempen :D?

Ik bedoel het ook niet lullig of zo, hoor... Maar van opstarts die ik mee heb gekregen duurde het allemaal veel langer.
pi_145678284
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:59 schreef Samzz het volgende:
Schijnt te kunnen... Is dat net zoiets als zeggen dat het schijnt te kunnen dat je na een week vissen in je kommetje kunt plempen :D?
Ehm. Nee. :')
pi_145678366
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 20:59 schreef Samzz het volgende:

Ik bedoel het ook niet lullig of zo, hoor... Maar van opstarts die ik mee heb gekregen duurde het allemaal veel langer.
Volgens hem, de vereniging waar hij bij zit en de winkel, moet dat prima te doen zijn. Eerst draaien met levend steen, als de algen weggaan (uh. Ik weet de juiste termen niet _O-) dan kun je dat zand erbij gaan gooien, en als het dan in orde is, zouden de visjes erbij kunnen geloof ik. Of eerst koraal. Ik weet de volgorde niet zo goed, maar dat hoor ik deze week allemaal nog wel een keer
pi_145678475
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 21:00 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Ehm. Nee. :')
ga maar uit van 2 maanden
nee echt niet !
pi_145678524
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 21:04 schreef HighVolume het volgende:

[..]

ga maar uit van 2 maanden
We zien wel. Hoe eerder, hoe beter, maar het laat zich ook niet forceren, dus we gaan wel zien
pi_145678706
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 21:06 schreef RenRen- het volgende:

[..]

We zien wel. Hoe eerder, hoe beter, maar het laat zich ook niet forceren, dus we gaan wel zien
daarom ^O^ :)
nee echt niet !
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 22:46:09 #248
415912 Planga
pi_145682663
Kan een koppel Kersenbuiken samen met guppen? Ik heb deze eerder gehad en meen er toen een gezien te hebben die een halfvolwassen gup verslond.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 22:50:36 #249
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_145682815
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 22:46 schreef Planga het volgende:
Kan een koppel Kersenbuiken samen met guppen? Ik heb deze eerder gehad en meen er toen een gezien te hebben die een halfvolwassen gup verslond.
Ze eten zeker jonge gupjes, zo lang ze in hun bek passen. Verder kunnen ze agressief zijn als ze een nest hebben, je bak moet dus groot genoeg zijn zodat de guppen kunnen vluchten. 100 cm breedte wordt geloof ik aangeraden, hoewel ook de hoogte van belang is (eitjes en jongen ziten op de bodem).
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_145710150
Guppen en Kersenbuiken gaan niet samen, helemaal niet als er een nest is van de Kersen. Feitelijk gaat niks samen met Kersen want ze maken sowieso wel een nest en dan is de bak al snel te klein.
De gupmannen met lange staarten zijn dan sowieso al snel het bokje want ze kunnen niet snel genoeg wegkomen.

Guppen horen trouwens op een graad of 20 max, Kersen op 24-26.

Zelf heb ik een harempje (2 vrouw 1 man) borelli's, die presteerden het om 6 Epiplatys annulatus om zeep te helpen tijdens hun broedzorg, en dat zijn geen langzame jongens zeg maar.

Dwergjes zijn leuk en aardig om te zien maar als het om broedzorg aangaat doen ze niks onder voor de grotere baarzen zoals een Jack Dempsey
pi_145728853
Hmmm, mijn eigen ervaringen met Kersenbuikjes is toch niet zo dramatisch.. Nou heb ik ze nooit met die afzichtelijke guppen samengehouden.. Maar wel met black molly's, platy's Kardinaal en neon Tetra's, harlekijnzalmpjes, danio's, en nog meer klein grut waar ik zo de namen niet meer van weet. En dat ging toch altijd redelijk goed. Had zelfs nog maanvis erbij en heb zowel de maanvis als de kersenbuik aan de broed gekregen in die bak.

Waar je dan wel goed op moet letten is dat je het kleine grut niet te klein koopt. Want dan zijn het inderdaad opportunistische lekkere hapjes voor de kersenbuik.

Verder is het formaat bak en de manier van inrichting nogal van belang bij zulke combinaties. EN natuurlijk de hoeveelheid van elk soort. 40 tetra's met 6 kersenbuiken is natuurlijk vragen om vraatschade. Mijn bak was toen 250 liter 100x50x50. Alle genoemde soorten leven in verschillende regionen of lagen van de habitat waarin ze vertoeven. Die kersenbuik bijvoorbeeld die verblijft overwegend graag in de onderste lagen, die terta's als kleine schooltjes meer in het middelste vrije zwemgedeelte en het overige genoemde weer liever wat hoger.

De maanvis die eigenlijk ook een opportunistische rover is verstopt zich graag in de bovenlaag tussen een bosje met planten. Het liefst in bosjes met lange lancetvormige bladeren. Wanneer je bijvoorbeeld een hoek in de achtergrond van de bak inricht met een mooi weelderige combinatie van de wat grotere Cryptocoryne, Echinodorus en of Microsorum soorten. Dan zul je zien dat ze daar niet is weg te slaan en dit zal gebruiken om zich terug te trekken. In een goede waterkwaliteit en temperatuur stimuleert deze schuilplaats zelfs broedgedrag en zullen kuit afzetten op de bladeren van deze planten. Wat echt een prachtig schouwspel oplevert.

En de kersenbuik is dol op holletjes en lage beplanting, wanneer je in de tegenoverliggende hoek op de voorgrond tussen wat lage beplanting een klein gehalveerd terracotta bloempotje ondersteboven ingraaft waaruit je een toegangetje uit knabbelt. Soms zie je ook zo'n lelijke halve cocosnoot :) maar zo'n terracotta potje kun je makkelijker verstoppen en met mos of alg laten begroeien en is natuurlijk in meer formaten verkrijgbaar. Anyway, je zult dan zien dat de kersenbuik daar dan ook niet weg te meppen is, een beetje door de bak struint maar overwegend in haar favo hoekje ligt uit te buiken. Maak nog wat nisjes en holletjes met kienhout verspreid door de bak en ze struinen van holletje naar holletje, maar dat bloempotje blijft de thuisbasis. :D En zal daar ook gaan broeden.

Verder zorg je dat je een mooie vrije zwemruimte in het midden houd waar je dan ook wat fijnbladig beplanting houd waar zich het kleine grut in kan terugtrekken en verschuilen wanneer grote boze papa kersenbuik door de bak struint en te dichtbij komt.

En wanneer je het zo aanpakt is een zulke combinatie heel goed te doen. *O*

Wat zich in de bovenste lagen ophoud hoef je eigenlijk niet zo bang te zijn dan. Wanneer de inrichting goed is heeft die kersenbuik helemaal geen behoefte om omhoog te komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 20-10-2014 12:26:25 ]
  maandag 20 oktober 2014 @ 12:49:13 #252
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145730094
Ik heb gisteren eindelijk mijn aquarium kunnen verkopen :)

Alleen had ik mijn vrouw beloofd om een klein aquarium te nemen als de grote weg was. Aangezien onze dochter van 9maanden het leuk vindt om naar te kijken.
Nu heeft ze op een 60L aquarium geboden en die mogen we vanavond ophalen.

Ik ben dus wel een dag aquariumloos geweest :')
pi_145730454
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 12:49 schreef Komakie het volgende:
Ik heb gisteren eindelijk mijn aquarium kunnen verkopen :)

Alleen had ik mijn vrouw beloofd om een klein aquarium te nemen als de grote weg was. Aangezien onze dochter van 9maanden het leuk vindt om naar te kijken.
Nu heeft ze op een 60L aquarium geboden en die mogen we vanavond ophalen.

Ik ben dus wel een dag aquariumloos geweest :')
Weet niet uit welke regio je komt maar ik heb dr nog wel 2 die je gratis kan ophalen
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  maandag 20 oktober 2014 @ 13:57:34 #254
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145732274
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 13:00 schreef Thaboel het volgende:

[..]

Weet niet uit welke regio je komt maar ik heb dr nog wel 2 die je gratis kan ophalen
Dronten.
Deze is overigens wel helemaal ingericht. Inclusief vis. Hoewel ik niet weet hoe blij ik daar mee ben...

Er staat trouwens in de advertentie "luxe dubbele filter". Iemand een idee wat daarmee bedoeld wordt :?
pi_145972893
Weer terug van 2 dagen Aquavaria beurs als standhouder. 2 leuke, maar ook drukke dagen gehad! Op de stand liep het goed door en volgende maand op naar Nieuwegein voor de Vivarium beurs!

Gelijk wat vissen meegenomen, 3 chocolade goerami's waar ik al een tijdje naar op zoek was.
Ook 2 koppels Limia perugiae voor de kweek te pakken gekregen waar ik erg blij mee ben *O*
pi_145973699
Wat voor stand heb je? Dit weekend kon ik niet, maar ben wel van plan om naar het vivarium te gaan :)
pi_145974145
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:11 schreef Dragonberry het volgende:
Wat voor stand heb je? Dit weekend kon ik niet, maar ben wel van plan om naar het vivarium te gaan :)
Wij staan met planten (Aquaria-Twente) samen met Festal (plantenvoeding)
Al veel goede feedback gekregen op de beurs dus vol goede moed op naar het Vivarium! wie weet tot ziens dan :)
  zondag 26 oktober 2014 @ 22:21:10 #258
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145977735
Ons aquarium staat ook inmiddels er weer mooi bij.
Alles helemaal schoon gemaakt en de bak weer gevuld met het water wat er al was. Inclusief de vissen die er nog in zaten van de vorige eigenaar. Waren er maar 3 dus kan er verder veel moois van maken.

Gisteren er een zooitje guppen bij gekregen. Speciaal voor mijn vrouw. Ik ben zelf niet zo van de guppen. Tevens een aantal plantjes gekregen. Was ook wel nodig. Er zat alleen maar nepspul in die bak :(

Nu nog een lading mos en wat garnaaltjes en ik ben helemaal gelukkig :)
pi_145978053
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:21 schreef Komakie het volgende:
Ons aquarium staat ook inmiddels er weer mooi bij.
Alles helemaal schoon gemaakt en de bak weer gevuld met het water wat er al was. Inclusief de vissen die er nog in zaten van de vorige eigenaar. Waren er maar 3 dus kan er verder veel moois van maken.

Gisteren er een zooitje guppen bij gekregen. Speciaal voor mijn vrouw. Ik ben zelf niet zo van de guppen. Tevens een aantal plantjes gekregen. Was ook wel nodig. Er zat alleen maar nepspul in die bak :(

Nu nog een lading mos en wat garnaaltjes en ik ben helemaal gelukkig :)
Ik heb nog wel vuurtjes te koop voor je ;)
  maandag 27 oktober 2014 @ 13:04:57 #260
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145992128
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:25 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Hmmm ik zal er aan denken.
Ik zat zelf meer te denken aan Crystal Red garnaaltjes, maar ik hou het in mijn hoofd.
Ook nog wat mos te koop toevallig? :P (of iemand anders)

"te heb" mag natuurlijk ook ;)
pi_145992879
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:04 schreef Komakie het volgende:

[..]

Hmmm ik zal er aan denken.
Ik zat zelf meer te denken aan Crystal Red garnaaltjes, maar ik hou het in mijn hoofd.
Ook nog wat mos te koop toevallig? :P (of iemand anders)

"te heb" mag natuurlijk ook ;)
mos niet, dat slaat hier helaas niet zo best aan. Van dat op engelenhaar lijkende alg daarentegen... :X
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:40:39 #262
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145999538
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:30 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

mos niet, dat slaat hier helaas niet zo best aan. Van dat op engelenhaar lijkende alg daarentegen... :X
Draadalg?
Ondanks dat alg een natuurlijke reactie is en heel normaal in water vind ik het schijtspul :(
pi_145999951
Draadalg = CO2 tekort

En ik heb wel Javamos, ¤2,50 per bakje. Verzendkosten maken het alleen wat duurder helaas of je moet in de buurt wonen.
  maandag 27 oktober 2014 @ 19:04:45 #264
307755 Draai_kont
Nee heb je, ja kun je krijgen.
pi_146004723
quote:
7s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:52 schreef Gummiebeer het volgende:
Draadalg = CO2 tekort

En ik heb wel Javamos, ¤2,50 per bakje. Verzendkosten maken het alleen wat duurder helaas of je moet in de buurt wonen.
javamos kun je gewoon in een boterhamzakje en dan in een envelop versturen :') zo duur hoeft het niet te worden.
Op woensdag 18 augustus 2010 15:37 schreef Schenkstroop het volgende:
Als een vrouw zich als een eikel gedraagt mag je dr als een eikel behandelen. gelijke rechten enzo.
pi_146032218
Deze al gezien: https://www.kickstarter.c(...)g-tropical-fish-tank ?

Ik wil liever geen standaard "bak-aquarium". Zijn er nog mooie (betaalbare) design fish tanks?
pi_146032378
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:40 schreef Komakie het volgende:

[..]

Draadalg?
Ondanks dat alg een natuurlijke reactie is en heel normaal in water vind ik het schijtspul :(
Ik denk inderdaad dat het draadalg is. Ik vind het op zich niet lelijk, zelfs wel passen bij de bak. En aangezien het gelukkig alleen maar in het kleine garnalenbakje zit en niet in de grote Z-A biotoopbak hoef ik er ook niet per se van af.
Het groeit alleen zo vreselijk snel, dus eens per week de grootste plukken weghalen is wel de norm zeg maar.
pi_146032394
Fluval heeft hele mooie in hun assortiment en zelf heb ik de aquafish home 25.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:31:15 #268
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_146036174
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 13:42 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat het draadalg is. Ik vind het op zich niet lelijk, zelfs wel passen bij de bak. En aangezien het gelukkig alleen maar in het kleine garnalenbakje zit en niet in de grote Z-A biotoopbak hoef ik er ook niet per se van af.
Het groeit alleen zo vreselijk snel, dus eens per week de grootste plukken weghalen is wel de norm zeg maar.
Ik ken het.
Meestal is een paar planten meer wel een oplossing.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:42:49 #269
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_146036670
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:25 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Met de vrouw overlegt. Zij wil vuurgarnaaltjes.
Quanta costa?
  woensdag 29 oktober 2014 @ 15:03:29 #270
415912 Planga
pi_146075209
Een man gup ligt bij mij op de bodem van het aquarium al sinds een week.

Komt enkel naar boven om voer te eten en zakt dan langzaam weer af. Door tetra's wordt zijn staart al licht aangepikt.

Wat is wijsheid en wat kan dit voor ziekte zijn?
pi_146077968
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 15:03 schreef Planga het volgende:
Een man gup ligt bij mij op de bodem van het aquarium al sinds een week.

Komt enkel naar boven om voer te eten en zakt dan langzaam weer af. Door tetra's wordt zijn staart al licht aangepikt.

Wat is wijsheid en wat kan dit voor ziekte zijn?
Dat kan natuurlijk van alles en nog wat zijn.. Gewoon algehele malaise door verzwakking, kan veroorzaakt worden door waterkwaliteit met vitaminegebrek als gevolg en vatbaarheid voor infecties van bacterie en of schimmels. Om uit te vinden hoe en wat heb je wat meer nodig dan de omschreven symptomen.

Je zou eens kunnen beginnen met de waterkwaliteit te controleren.. Heel vaak zijn ammoniak en of nitriet vergiftiging het begin van dit soort gedrag. ;) En dan hoor ik je denken "Ja maar de rest doet het nog goed". Nou er is altijd eentje de eerste..

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 29-10-2014 16:37:14 ]
pi_146079027
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 13:38 schreef Syntix het volgende:
Deze al gezien: https://www.kickstarter.c(...)g-tropical-fish-tank ?

Ik wil liever geen standaard "bak-aquarium". Zijn er nog mooie (betaalbare) design fish tanks?
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 13:42 schreef coccinelle het volgende:
Fluval heeft hele mooie in hun assortiment en zelf heb ik de aquafish home 25.
Fluval heeft inderdaad wat mooie bakken, maar dat moet toch nog veel mooier kunnen? Anderen nog websites met mooie design aquariums die betaalbaar zijn?
  woensdag 29 oktober 2014 @ 18:55:39 #273
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146082860
Heeft er iemand hier ervaring met een Nano-reef? Ik zou graag een klein zoutwater aquarium willen opzetten.
pi_146083042
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 18:55 schreef Sunri5e het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met een Nano-reef? Ik zou graag een klein zoutwater aquarium willen opzetten.
Lijkt me erg intensief, het is natuurlijk veel kleiner en minder stabiel. Dus veel meer meten / weten / bijstellen. Ik zou het wel willen maar ga het dan doen met gelijk een grote bak.
Top 5 China producten
  woensdag 29 oktober 2014 @ 19:00:22 #275
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146083074
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 18:59 schreef rene90 het volgende:

[..]

Lijkt me erg intensief, het is natuurlijk veel kleiner en minder stabiel. Dus veel meer meten / weten / bijstellen. Ik zou het wel willen maar ga het dan doen met gelijk een grote bak.
Aan welk formaat zit je dan te denken?
pi_146083288
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 19:00 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Aan welk formaat zit je dan te denken?
Minimaal litertje of 300 denk ik, heb me verder niet ingelezen want in mijn huidige appartement is het vast geen optie om een 300 liter bak neer te zetten i.v.m. het gewicht (flat).
Top 5 China producten
pi_146087611
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 19:04 schreef rene90 het volgende:

[..]

Minimaal litertje of 300 denk ik, heb me verder niet ingelezen want in mijn huidige appartement is het vast geen optie om een 300 liter bak neer te zetten i.v.m. het gewicht (flat).
Moet zat kunnen. Ik had een 320 liter bak staan op de 10e verdieping.
pi_146089181
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 18:55 schreef Sunri5e het volgende:
Met zoutwater heb ik geen ervaring.. Maar het is een veel voorkomende opvatting dat mensen met weinig ervaring denken dat het beter is klein te beginnen. Maar zelfs met zoet water is dat niet de meest geschikte manier. Juist omdat zoals eerder aangehaald "Hoe kleiner, hoe intensiever". Het is immers een goed functionerend biologisch biotoop dat je moet zien te handhaven. Hoe kleiner het volume hoe eerder de boel ontregeld zal zijn. Meer volume wil niet zeggen dat het dan een peulenschilletje is maar je hebt dan gewoon meer bufferruimte. En dan is zout water veel moeilijker dan zoet water. :)
pi_146091702
quote:
1s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 20:14 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Moet zat kunnen. Ik had een 320 liter bak staan op de 10e verdieping.
Het gedeelte van mijn appartement waar de bak staat steekt uit als het ware dus ik heb het er maar niet op gegokt. Wat ik op internet terug lees is dat je kan uitgaan van een belastbaarheid van 300kg/m2 in een pand.
Top 5 China producten
pi_146103325
Als je het echt wilt, moet je de bouwtekeningen door een constructeur laten beoordelen. Zij kunnen uitrekenen tot hoe ver je kan gaan. Ik heb dat op mijn appartement toendertijd ook gedaan, en de 600liter bak stond er ook (wel op de plek waar het geheel gedragen werd, want het is zwaarder dan je denkt)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_146187707
Nieuwe bak gekocht, voor alleen maar garnalen. Het is de fluval edge:

Ik wil me nu een stuk meer verdiepen in dat hele aqua-scaping gebeuren, dus wil niet gewoon maar grind erin gooien en garnalen erbij maar echt met diepte / contrasten werken. Heeft iemand tips / ervaring? Ik vind dat groene mos op de grond erg mooi, maar kan je dat gewoon planten en groeit dat vanzelf vervolgens goed door (zonder speciale extra poedertjes / aanvullingen / co2 meuk).

Thanks alvast :)
Top 5 China producten
pi_146188136
Mos groeit altijd, bij voldoende licht (veel!!) blijft het laag.
pi_146188160
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 16:37 schreef ChilllayD het volgende:
Mos groeit altijd, bij voldoende licht (veel!!) blijft het laag.
Ok, maar moet je het op mat kopen en dan wachten tot het uitgroeit?
Top 5 China producten
pi_146188271
Ligt er aan welk soort mos. Dat van de foto (javamos) kun je mooi op een stukje hout binden.
Kun je gewoon 'in plukjes' kopen. Op een mat, ken ik het niet.
  zaterdag 1 november 2014 @ 16:45:32 #285
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_146188285
Houd rekening met 't vrij slechte licht in de Edge.
pi_146188336
In dat bakje van de foto i.c.m de verlichting gaat dat idd niet lukken :)
pi_146188441
Dan zal ik me eens verdiepen in een manier om wat beter licht erin te krijgen, of minder eisende plantjes.
Top 5 China producten
pi_146188638
Led verlichtingsstripjes :)
pi_146190688
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 16:20 schreef rene90 het volgende:
Nieuwe bak gekocht, voor alleen maar garnalen. Het is de fluval edge:
[ afbeelding ]

Ik wil me nu een stuk meer verdiepen in dat hele aqua-scaping gebeuren, dus wil niet gewoon maar grind erin gooien en garnalen erbij maar echt met diepte / contrasten werken. Heeft iemand tips / ervaring? Ik vind dat groene mos op de grond erg mooi, maar kan je dat gewoon planten en groeit dat vanzelf vervolgens goed door (zonder speciale extra poedertjes / aanvullingen / co2 meuk).

Thanks alvast :)
nice !! Hoeveel liter is dit ?
nee echt niet !
pi_146190855
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2014 18:17 schreef HighVolume het volgende:

[..]

nice !! Hoeveel liter is dit ?
23 Liter. Ze hebben ook dit type bakken in 72 liter geïntroduceerd dus ik ben benieuwd wanneer die komen. Dinsdag komt mijn bakje binnen en heb er al zwart grind bij, dan hem laten draaien voor drie weken en kijken of de plantjes uit mijn grote bak het ook in die kleine doen. Zal wel wat foto's posten.
Top 5 China producten
  zaterdag 1 november 2014 @ 18:34:41 #291
170585 peterzx9r
buiten honger thuis eten
pi_146191121
woon er iemand in de omg van dordrecht die mij een x kan helpen heb het probleem dat mn water wittig blijf draai nu al 1,5 jaar maar word niet helder
sorry voor mn taal ik ben dyslectisch
  zaterdag 1 november 2014 @ 18:42:06 #292
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_146191321
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2014 18:24 schreef rene90 het volgende:

[..]

23 Liter. Ze hebben ook dit type bakken in 72 liter geïntroduceerd dus ik ben benieuwd wanneer die komen. Dinsdag komt mijn bakje binnen en heb er al zwart grind bij, dan hem laten draaien voor drie weken en kijken of de plantjes uit mijn grote bak het ook in die kleine doen. Zal wel wat foto's posten.
Tering, 46 liter is al vrij kut qua onderhoud.
pi_146191617
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2014 18:42 schreef Samzz het volgende:

[..]

Tering, 46 liter is al vrij kut qua onderhoud.
Fototje van die van jou?
Top 5 China producten
  zaterdag 1 november 2014 @ 18:53:29 #294
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_146191707
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 18:50 schreef rene90 het volgende:

[..]

Fototje van die van jou?
Niet beschikbaar mobiel.
pi_146191723
Zo verse vis in de bak. Roodkopzalmpjes en vuurneons. Of vuur tetra's, ik weet het eigenlijk niet meer zo goed. En wat planten erbij. Ziet er weer wat beter uit.
  zaterdag 1 november 2014 @ 18:57:32 #296
170585 peterzx9r
buiten honger thuis eten
pi_146191855
of iemand tips
pi_146191879
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 18:57 schreef peterzx9r het volgende:
of iemand tips
Ik heb geen idee. Ik heb er echt weinig verstand van.

Maar om eens te beginnen: Wat zijn je waterwaardes?

[ Bericht 6% gewijzigd door Ticootje op 01-11-2014 19:32:25 ]
pi_146192939

Ook maar eens een foto hier.
  Moderator zaterdag 1 november 2014 @ 20:05:17 #299
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_146194867
Mooie bakken
nee echt niet !
  zondag 2 november 2014 @ 10:43:07 #301
170585 peterzx9r
buiten honger thuis eten
pi_146209010
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 18:58 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik heb geen idee. Ik heb er echt weinig verstand van.

Maar om eens te beginnen: Wat zijn je waterwaardes?
volgens de aqua winkel hier zijn ze goed ik zou niet kunnen zeggen wat de waarde van wat is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')