abonnement Unibet Coolblue
pi_210291727
Wat me trouwens ook dit jaar weer opvalt is hoe sterk de neontretra's zijn (dacht eerst dat ik een ander soort visje had tot ze groter werden dus de viswinkel had ze in de verkeerde bak).
Had er een stuk of 15 in 2019 en tel er nog steeds 12 (foto's moeten maken, ze zwemmen te snel :P).
pi_210292319
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik weet niet zoveel af van filtering maar ik ben voor mijn 180 liter gegaan voor de beproefde methode die we in de 80's thuis ook hadden: een bodemfilter.
Die kan ik me ook nog herinneren uit die periode... Die werken heel erg goed. Je kunt het ook heel goed toepassen met een Luchthevel-pomp dan heb je geen enkele mechanische delen in het filter dat kan verstoppen of kapot zou kunnen gaan, het loopt dan op een luchtpompje buiten de bak geplaatst. En tegenwoordig krijg je hele stille luchtpompen die je niet hoort. Vroeger waren dat van die kabaal dingen waar je continue dat gebrom aan je oren had. :)

Ook in de vijverhobby kan dit heel effectief worden toegepast in een beplant ondiep aangelegd gedeelte. Gemakkelijk zelf te maken voor een redelijk budget en bespaard veel kosten en energie. Meer als een goede luchtpomp is dan niet nodig.


Zou je meer van planten en filtering af willen weten kan ik je adviseren dit uiterst leerzaam forum (United Kingdom Aquatic Plant Society) te bezoeken
https://www.ukaps.org/for(...)er.72718/post-732123

Daar zijn heel veel kundige leden actief van over de hele wereld...

Met o.a. deze man is goed om te volgen.
https://ukaps.org/forum/members/dw1305.484/
Hij is Botanicus en expert op het gebied van planten en ook filtering etc. werkzaam als docent op de Universiteit van Bath (UK). Hij heeft dus toegang tot bronmateriaal dat voor de particulier niet direct toegankelijk is, of wij weten gewoon niet waar het te zoeken. Daarnaast is hij al 10tallen jaren actief in de aquariumhobby. Als wandelende encyclopedie op dit gebied ook een erelid van dit forum.
^O^
pi_210292373
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:53 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Die kan ik me ook nog herinneren uit die periode... Die werken heel erg goed. Je kunt het ook heel goed toepassen met een Luchthevel-pomp dan heb je geen enkele mechanische delen in het filter dat kan verstoppen of kapot zou kunnen gaan, het loopt dan op een luchtpompje buiten de bak geplaatst. En tegenwoordig krijg je hele stille luchtpompen die je niet hoort. Vroeger waren dat van die kabaal dingen waar je continue dat gebrom aan je oren had. :)

Ook in de vijverhobby kan dit heel effectief worden toegepast in een beplant ondiep aangelegd gedeelte. Gemakkelijk zelf te maken voor een redelijk budget en bespaard veel kosten en energie. Meer als een goede luchtpomp is dan niet nodig.
[ afbeelding ]

Zou je meer van planten en filtering af willen weten kan ik je adviseren dit uiterst leerzaam forum (United Kingdom Aquatic Plant Society) te bezoeken
https://www.ukaps.org/for(...)er.72718/post-732123

Daar zijn heel veel kundige leden actief van over de hele wereld...

Met o.a. deze man is goed om te volgen.
https://ukaps.org/forum/members/dw1305.484/
Hij is Botanicus en expert op het gebied van platen en ook filtering etc. werkzaam als docent op de Universiteit van Bath (UK). Hij heeft dus toegang tot bronmateriaal dat voor de particulier niet direct toegankelijk is, of wij weten gewoon niet waar het te zoeken. Daarnaast is hij al 10tallen jaren actief in de aquariumhobby. Als wandelende encyclopedie op dit gebied ook een erelid van dit forum.
^O^
We hadden vroeger inderdaad luchtslang met een bruissteentje in de stijgbuis en dat zorgde voor genoeg flow.
Maar de Aquael pompjes die ik heb zijn ook heel stil dus heb er geen last van.

De commercie praat je allemaal dure apparatuur aan maar zoveel is er niet nodig, zelfs een verwarmingselement is voor veel vissoorten en garnalen overbodige luxe als je aquarium in een verwarmde ruimte staat.
pi_210292557
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
De commercie praat je allemaal dure apparatuur aan maar zoveel is er niet nodig
Dat is inderdaad correct, je kunt wel stellen dat 80% van de hulpmiddelen wat ons in de winkels wordt aangesmeerd totaal overbodig is. Niet dat je er iets fout mee doet, maar het is allemaal niet van essentieel belang, maar het wordt wel zo aangeprezen. En dan de meeste boeken die er liggen en de nodige websites worden uitgebracht gesponsord door merknamen van aquariumproducten. Zoals Sera, Jbl, Colombo, Dupla etc. EN daar worden dan ook weer hun producten aangeprezen. Zoals dure koffertjes met Testsets voor druppeltelling/titratie om waterkwaliteit te meten. Wat ze niet vertellen is dat ze zo onnauwkeurig zijn als de pest. Je hebt er eigenlijk weinig of niets aan en je hoeft het niet echt te weten in meeste gevallen. Maar het wordt aangeprezen als onmisbaar. En zo'n koffertje ben je zo ¤200 voor kwijt. Het is geld weg gooien meer gericht op de gemoedsrust van de gebruiker dan de kwaliteit van het aquarium.
pi_210292641
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:14 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat is inderdaad correct, je kunt wel stellen dat 80% van de hulpmiddelen wat ons in de winkels wordt aangesmeerd totaal overbodig is. Niet dat je er iets fout mee doet, maar het is allemaal niet van essentieel belang, maar het wordt wel zo aangeprezen. En dan de meeste boeken die er liggen en de nodige websites worden uitgebracht gesponsord door merknamen van aquariumproducten. Zoals Sera, Jbl, Colombo, Dupla etc. EN daar worden dan ook weer hun producten aangeprezen. Zoals dure koffertjes met Testsets voor druppeltelling/titratie om waterkwaliteit te meten. Wat ze niet vertellen is dat ze zo onnauwkeurig zijn als de pest. Je hebt er eigenlijk weinig of niets aan en je hoeft het niet echt te weten in meeste gevallen. Maar het wordt aangeprezen als onmisbaar. En zo'n koffertje ben je zo ¤200 voor kwijt. Het is geld weg gooien meer gericht op de gemoedsrust van de gebruiker dan de kwaliteit van het aquarium.
Ik heb al een paar jaar niets meer getest, afgezien van de onverklaarbare garnalensterfte in de "grote" bak maar dat lag zo te zien niet aan waterwaarden, eerder aan concurrentie in de bak (grote garnalen waren ~1,5 jaar oud en de kleintjes redden het niet meer tegen de slakken en de groeiende groep cory's).

Ik schep wat drijfplanten eruit, knip wat planten bij, ververs 4x per jaar wat water, maak 1x in het jaar de pompjes schoon en voor de rest redt alles zich wel. Plantenvoeding ben ik ook mee gestopt.

En voeren moet nog wel natuurlijk maar dat hoort er altijd bij als je diertjes hebt.

Heb kort na iedere waterwissel wel weer 1 of 2 cory's erbij dus ook een reden om dat niet te vaak te doen :+

edit: heb sinds eind vorig jaar een Z-Wave verbruiksmeter tussen het verwarmingselement en daar zie je dat de verwarming in de zomer ook weinig te doen heeft. Alleen na een waterwissel of als het net onder de 24 graden wordt in de bak. De lamp (LED) zelf houdt het aardig op temperatuur.



[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-08-2023 13:27:07 ]
pi_210299327
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb kort na iedere waterwissel wel weer 1 of 2 cory's erbij dus ook een reden om dat niet te vaak te doen :+
Ik heb ooit eens ergens gelezen van Cory kwekers,

In hun natuurlijke setting schieten ze kuit tijdens het regenseizoen in de ondiepe overstromingsgebieden van de rivieruitlopers. De gemiddelde watertemperatuur loopt dan terug van +25°C naar +/- 19°C en dit is de stimulus voor Cory's om zich voort te planten.

En dat het voor kwekers zelfs nog effectiever blijkt te werken om tijdens zo'n grote beurt van water verversen een sproeikop te gebruiken. Dit simuleert niet alleen de afkoeling maar ook een echte regenbui en dit verrijkt het water ook met veel meer zuurstof en zullen de Cory's meer en gezonder kuit afzetten.

Dit heb ikzelf nooit uitgeprobeerd maar jou verhaal sluit hier wel op aan... ^O^
pi_210299378
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 23:34 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Ik heb ooit eens ergens gelezen van Cory kwekers,

In hun natuurlijke setting schieten ze kuit tijdens het regenseizoen in de ondiepe overstromingsgebieden van de rivieruitlopers. De gemiddelde watertemperatuur loopt dan terug van +25°C naar +/- 19°C en dit is de stimulus voor Cory's om zich voort te planten.

En dat het voor kwekers zelfs nog effectiever blijkt te werken om tijdens zo'n grote beurt van water verversen een sproeikop te gebruiken. Dit simuleert niet alleen de afkoeling maar ook een echte regenbui en dit verrijkt het water ook met veel meer zuurstof en zullen de Cory's meer en gezonder kuit afzetten.

Dit heb ikzelf nooit uitgeprobeerd maar jou verhaal sluit hier wel op aan... ^O^
Ja, dat zal de oorzaak wel zijn, ik meng koud water bij (ivm koper spiralen in m'n warm water boiler) en laat het ook van vrij hoog er in stromen, als dat geluid stopt weet ik namelijk dat het tijd wordt om het waterpeil in de gaten te houden omdat ik anders een zwembad heb :+
pi_210343499
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 13:11 schreef qajariaq het volgende:
Terug van mijn vakantie was mijn bak niet fijn om te zien.
Update:
Met het toevoegen van wat planten was het aanzicht gelijk wat minder wanhopig. De ramen flink gepoetst en wat vuil van de bodem geheveld. Tevens de verlichting wat meer uren aan.

Het water is langzamerhand weer bijna geheel helder en het geheel toont veel beter. Met een paar weken maar eens zien of het rommelige effect van die vrij drijvende waterpest wat gereduceerd kan worden. De meeste vis heeft het overleeft, daar ga ik niets aan doen. Alleen is de garnaal bijna uitgestorven, er zit nog wel iets in maar dat is weinig. Ik ben er nog niet over uit of ik ga wachten op natuurlijke aangroei of toch maar op marktplaats ga zoeken.

Eerst maar even afwachten of die bruinalg echt weg wil blijven en zien of mn javavaren weer hersteld. Maar goed, ik ben een stuk minder somber over de bak gelukkig.
pi_210554016
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar goed, prettige avond, ga ik bij een kennis een nieuw filterpompje in de visbak hangen.
Nice! Hoeveel meter / liter?
Even gekopieerd naar dit topic...

Betreft een bijna negentig jarige moeder van een vriendin van me. Pa was gek op aquarium maar die raakte een jaar of vijf terug in het ziekenhuis. Vanaf dat moment verzorg ik die bak. Pa kwam weer thuis maar raakte erg de weg kwijt. Dus zes keer per dag voeren en de verwarming op max. Ook dagelijks planten verzetten helpt niet echt maar de man was er gelukkig mee.

Pa is twee jaar terug overleden en de bak gaat wel iets beter maar echt mooi wordt het nooit. Zo eens per maand doe ik wat onderhoud. De pomp zou herrie maken, compliment voor haar audicien want ik hoorde het niet. Toch maar de pomp vervangen want alleen de rotor met asjes vond ze geen goed idee, kennelijk te goedkoop of zo. Gelijk de filters ook maar vervangen. Bak is 80 liter, 300 liter pompje en nu helemaal stil.

Ach het mensie is er blij mee en de wijkverpleging geeft wel complimenten. Prima toch.
pi_210596814
Hopelijk is het niet al te erg off topic, maar dit zijn mooie koraalvissenprogramma's die ik jullie wilde laten zien;


H

Het mooie aan deze docus vind ik dat de nadruk op het geven van informatie ligt.
pi_211780466
Besloten om te gaan stoppen met de hobby, de bak verdiend meer aandacht dan dat ik nu kan geven.

Laat het huidige bestand uitsterven en die krijgt echt wel de benodigde zorg.

Alleen zal ik iets minder kritisch zijn op een slak of algen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_211789236
Jamm
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:04 schreef MatthijsDJ het volgende:
Besloten om te gaan stoppen met de hobby, de bak verdiend meer aandacht dan dat ik nu kan geven.

Laat het huidige bestand uitsterven en die krijgt echt wel de benodigde zorg.

Alleen zal ik iets minder kritisch zijn op een slak of algen.
Jammer man. Wat voor vissen zitten er in? Is het geen idee het hele spulletje op marktplaats te zetten? Of de vissen. Zijn altijd mensen op zoek naar gratis vissen.
pi_211789798
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 02:27 schreef Nico987 het volgende:
Jamm
[..]
Jammer man. Wat voor vissen zitten er in? Is het geen idee het hele spulletje op marktplaats te zetten? Of de vissen. Zijn altijd mensen op zoek naar gratis vissen.
Er zit hier ook een vissen asiel. Het gaat om nog een paar kardinaal tetra's. Die zitten er al sinds het begin.

Nog één of twee Corydoras pand en een Corydoras soort waarvan ik de naam even kwijt. En dan nog wat japonica garnalen.

Mss toch maar is contact opnemen met dat vissen asiel. Ik gun mijn visjes namelijk wel een goede plek. Jarenlang plezier gehad.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_211979338
Ha jongens, zal toch hier mijn prangende vraag eens droppen.

Afgelopen zondag toch maar weer eens aan een aquarium begonnen. Vroeger (lang Gelee) liep het altijd uit op een mislukking en voor zo’n 4 jaar geleden liep het uit de Hand waarna we met een te grote bak zaten en hier afstand van hebben gedaan met de verhuizing.

Nu zo’n nano bak gehaald om daar wat garnaaltjes en een schooltje in te plempen. Ding is 30l en zondag opgestart met wat planten en een stukkie hout. Nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar ik moet dus wachten op een nitriet piek die dan weer over gaat in de aanwezigheid van nitraat. Nu is mijn punt dat ik nu na 2 dagen al nitriet meet (25) zonder verder echt wat gedaan te hebben. Mijn vraag is dan ook, kan dit voorkomen en is het erg? Ik meet geen nitraat nog. Overigens stripjes gebruikt om te meten, maar met zulke waardes zal er iets van waarde vanaf te lezen zijn niet?

BVD
  woensdag 10 januari 2024 @ 20:17:27 #240
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_211987326
Hier ook een klein vraagje. Ik heb ooit KItty tetra's gehaald naast de standaard neontetras die ik heb in mijn aqua. Nu zijn er een aantal kitty's weg/overleden en zijn het er nog maar 3. Ik zie ze wel meezwemmen in het schooltje neontetra's maar zou graag weer een schooltje kitty's hebben. Ik kan deze visjes echter nergens meer vinden lokale dierenwinkel/intratuin/hornbach. Heeft iemand een idee hoe ik hieraan kom of kunnen deze 3 visjes prima mee met het schooltje neontetra's?
"Zou Je Haar Geven?? :P"
pi_211987503
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 02:01 schreef Nebelwerfer het volgende:
Nu zo’n nano bak gehaald om daar wat garnaaltjes en een schooltje in te plempen. Ding is 30l en zondag opgestart met wat planten en een stukkie hout. Nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar ik moet dus wachten op een nitriet piek die dan weer over gaat in de aanwezigheid van nitraat.
Met dertig liter kan je misschien beter beperken tot alleen die garnalen. De vuist regel is maximaal 1 cm vis per liter water. Dus kan je een garnaal of dertig er in kwijt. Of een schooltje van zes tetra's of zo maar de minimum school aantal is weer tien...

Die nitriet piek kan een week of twee duren. Je had kunnen verkorten door water uit een bestaand aquarium te gebruiken.
pi_211987620
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:17 schreef dikkedaniel het volgende:
Hier ook een klein vraagje. Ik heb ooit KItty tetra's gehaald naast de standaard neontetras die ik heb in mijn aqua. Nu zijn er een aantal kitty's weg/overleden en zijn het er nog maar 3. Ik zie ze wel meezwemmen in het schooltje neontetra's maar zou graag weer een schooltje kitty's hebben. Ik kan deze visjes echter nergens meer vinden lokale dierenwinkel/intratuin/hornbach. Heeft iemand een idee hoe ik hieraan kom of kunnen deze 3 visjes prima mee met het schooltje neontetra's?
Weet je zeker dat het geen citroen tetra's zijn ?

Die worden wel veel verkocht. Lijken heel erg op die kitty tetra's.
  woensdag 10 januari 2024 @ 20:49:11 #243
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_211987793
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:38 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Weet je zeker dat het geen citroen tetra's zijn ?

Die worden wel veel verkocht. Lijken heel erg op die kitty tetra's.
het is echt de puur grijze variant met een zwart-wit staartje. Maar deze passen er wel bij, mocht ik ze echt nergens kunnen vinden :P
"Zou Je Haar Geven?? :P"
pi_211987834
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Met dertig liter kan je misschien beter beperken tot alleen die garnalen. De vuist regel is maximaal 1 cm vis per liter water. Dus kan je een garnaal of dertig er in kwijt. Of een schooltje van zes tetra's of zo maar de minimum school aantal is weer tien...

Die nitriet piek kan een week of twee duren. Je had kunnen verkorten door water uit een bestaand aquarium te gebruiken.
Wat vissen betreft nog maar even kijken. Misschien alleen de vissen dan. Ik zal nog eens peinzen.

Het gaat mij erom dat het erop lijkt dat ik die piek al na 2 dagen heb. Vandaag was het gezakt van 25 naar 10. Benieuwd of het nitraat zo ook al stijgen gaat..
pi_212111419
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Met dertig liter kan je misschien beter beperken tot alleen die garnalen. De vuist regel is maximaal 1 cm vis per liter water. Dus kan je een garnaal of dertig er in kwijt. Of een schooltje van zes tetra's of zo maar de minimum school aantal is weer tien...

Die nitriet piek kan een week of twee duren. Je had kunnen verkorten door water uit een bestaand aquarium te gebruiken.
Je advies ter harte genomen. Dank !
Ondertussen de eerste 10 garnalen aangeschaft, lijken zich prima te voelen in de bak.
  zondag 21 januari 2024 @ 14:03:11 #246
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_212117515
Ik had een superleuke kweekgroep garnalen in een bak met ook kweekguppen, kon elke maand overschot in de axolototlbak zetten van zowel de guppen als de garnalen, kreeg van mn broertje wat planten en hop , al mn garnalen dood }:|
Geloof dat ik er klaar mee ben en die kleine bak maar eens op ga ruimen.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_212126626
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Met dertig liter kan je misschien beter beperken tot alleen die garnalen. De vuist regel is maximaal 1 cm vis per liter water. Dus kan je een garnaal of dertig er in kwijt. Of een schooltje van zes tetra's of zo maar de minimum school aantal is weer tien...

Die nitriet piek kan een week of twee duren. Je had kunnen verkorten door water uit een bestaand aquarium te gebruiken.
Die stelregel is leuk, maar is niet de 'juiste' stelregel. Want dat gaat dus fout. Een tetra heeft nl 70cm zwemruimte nodig. Kan dus nooit in 30 liter.
Garnalen hebben nagenoeg geen negatief effect op het water. Ik zou in een 30 liter dus beginnen met 20 garnalen, het worden er vanzelf veel meer. Evt 2 kleine visjes of een paar slakken, ook erg leuk.
pi_212126678
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 08:44 schreef Nico987 het volgende:

[..]
Die stelregel is leuk, maar is niet de 'juiste' stelregel. Want dat gaat dus fout. Een tetra heeft nl 70cm zwemruimte nodig. Kan dus nooit in 30 liter.
Garnalen hebben nagenoeg geen negatief effect op het water. Ik zou in een 30 liter dus beginnen met 20 garnalen, het worden er vanzelf veel meer. Evt 2 kleine visjes of een paar slakken, ook erg leuk.
Het is ook een vuistregel. Gewoon een eerste schatting van wat kan. En ja, zeer rustige beesten kunnen mogelijk met minder ruimte toe dan drukke zwemmers. Net zo goed als dat er vissen zijn die baantjes willen trekken en vissen zijn die juist veel verstopruimte nodig hebben. Zelfde verhaal voor stroming in je bak.

Maar je moet ergens beginnen en dan is een vuistregel een bruikbaar uitgangspunt. En ja, met een klein bakje is lastig om een evenwicht geheel te krijgen en vooral langdurig te behouden.
pi_212175845
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 08:52 schreef qajariaq het volgende:
Maar je moet ergens beginnen en dan is een vuistregel een bruikbaar uitgangspunt. En ja, met een klein bakje is lastig om een evenwicht geheel te krijgen en vooral langdurig te behouden.
Tja, al die theoretische stelregels of vuistregels uit de literatuur worden commercieel geinjecteerd. De meeste boeken die over deze hobby worden geschreven worden de auteurs doorgaans gesponsord door merknamen zoals Tetra, Dupla e.d. Het uiteindelijk doel is de hobby lucratief te houden. Zouden ze in die boekjes geheel eerlijk zijn dan zouden aquariums van 30 liter verboden moeten worden om vissen in te houden. Maar er wordt geen woord over gerept, jij mag doen wat je maar wil. Vraag het in de winkel en ze zullen allemaal zeggen geen probleem meneer alles kan. Dat de jonge vis uiteindelijk te groot zal worden voor dit kleine bakkie moet je zelf maar leren/weten. 95% van de winkelhouders zal daarover zwijgen en of zelfs liegen en willen alleen maar verkopen. Vraag naar een vissenkom en een goudvis en je krijgt wat je vraagt.

Die 1 cm vis per liter water kan ik me ook nog wel herinneren wat eigenlijk compleet uit de duim gezogen is door de handelaren. En zo zie je dan mensen met bv. een vis van 8 cm grootte in een bakje van 40 x 25 cm die zich van geen kwaad bewust zijn, vinden het prachtig en menen zelfs nog ruimte over te hebben om er nog eens 10 guppies bij te gooien. Wat je dan nauwelijks leefruimte kunt noemen en geheel uit proportie is. Volgens de berekening niets aan de hand, maar schrikt de vis ooit eens ergens van en wil weg knalt ie binnen 1 seconde met zijn harses tegen de glasplaat voordat hij op snelheid is.

Er is eigenlijk geen enkele officiële stelregel, welke je ook neemt het is of verzonnen door de handel of geheel volgens persoonlijke inzicht en opvatting en de vis leeft dan in jouw wereld en niet de zijne. :)

Door de jaren heen en veel nadenken en het eeen beetje naar mijzelf toe te reflecteren. Dacht ik ooit, waar zou ik indien ik opgesloten zit nou willen verblijven? Met 15 man in een standaard Gymzaal van 23 x 15 meter of in een grote fabriekshal van 80 x 30 meter. Dan zou ik toch voor de laatste kiezen dan kun je nog een beentje strekken en jezelf eventueel afzonderen.

Een vis zou dan toch op zijn minst een beetje van dezelfde behoeftes kunnen hebben. Ik weet het niet maar eerlijkheidshalve geef ik ze het voordeel van de twijfel. Hier heb ik voor mijzelf de stelling aangenomen dat in mijn aquarium hoort een vis minimaal 25 x zijn eigen lichaamslengte te kunnen zwemmen in de lengte en 10x in de breedte van de bak. Wanneer hij dan eens zin heeft om snelheid te maken, hoort hij daar ok de ruimte voor te krijgen om te kunnen starten en te kunnen remmen zonder hersenschudding op te lopen. Dus in een bak van 90cm lang en 40 cm breedt komt bij mij geen vis in die groter wordt dan 3cm.

Aan deze regel houd ik me nu al meer dan 10 jaar en uiteindelijk vond ik het zelfs qua proporties en perspectief nog het mooiste ook wat het dichst bij de natuur staat voor zover mogelijk. Met beplanting en hout of steen kun je mooi gebroken zichtlijnen aanbrengen. Dus de vis kan zich afzonderen, zou hij dat willen. Houd je ze nog kleiner en houd je beetje rekening met de waterlagen (oppervlak/midden/bodem) waar ze leven kun je hele mooie gezonde schooltjes van +20 visjes houden zonder dat het uitziet als een blik haringfilet.

Enzo heeft ieder het zijne, maak er wat moois van... ^O^ Ben lief voor je visjes... *;
pi_213284623
Ik ben teruggekomen op mijn besluit het aquarium weg te doen. Omdat het toch gewoon heel tof blijft die visjes hun ding te zien doen.

Eerst wilde ik de bak langzaam aan gaan aanpassen voor dwergcichliden en was me goed begonnen met inlezen. Stap één was het gevecht aan te gaan met de weelderige algen groei (heb geen echte planten meer, maar de bodem bevat nog wel planten voeding...).

Maar toen het gevecht begonnen was, werd ik twee weken ziek en hadden de algen weer terrein gewonnen. Teven besefte me ik dat ik de enige ben die het aquarium verzorgd hier en dat dwergcichliden niet zomaar zonder wat minder aandacht kunnen als het bijv. gaat om water waarden (ph etc).

Dus de bak zou een simpele gezelschap bak worden, maar nu met een andere eyecatcher dan een Kempvis. De nieuwe eyecatcher is een dwerg gourami met inmiddels 4 vrouwtjes (één bleek te weinig..) ook is het schooltje kardinaaltetra's weer op sterkte gebracht.

Het gevecht met de algen gaat langzaam de goede kant op, idee is wel om in de nabije toekomst het grind op de bodem te vervangen door zand wat beter is voor de overgebleven Corydora's/
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')