abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144298354
Ah een aquariumtopic!

Vorig jaar op vakantie heb ik een paar mooie steentjes van de zeebodem gepakt tijdens het snorkelen. Zouden deze in mijn zoetwater aquarium kunnen, of is dat niet zo handig?
pi_144303020
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2014 23:58 schreef coccinelle het volgende:
Ah een aquariumtopic!

Vorig jaar op vakantie heb ik een paar mooie steentjes van de zeebodem gepakt tijdens het snorkelen. Zouden deze in mijn zoetwater aquarium kunnen, of is dat niet zo handig?
Toevallig heb ik net zoiets meegemaakt. Paar dagen geleden een paar schelpen van het strand meegenomen. Ik heb ze gewoon een tijd laten koken in ruim water, en daarna in het aquarium gedaan. Lijkt mij weinig op tegen.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_144303280
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 08:15 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Toevallig heb ik net zoiets meegemaakt. Paar dagen geleden een paar schelpen van het strand meegenomen. Ik heb ze gewoon een tijd laten koken in ruim water, en daarna in het aquarium gedaan. Lijkt mij weinig op tegen.
Je voegt wel een hoop kalk toe door er schelpen in te doen. Kan dus betekenen dat de pH van je water gaat stijgen.
pi_144303723
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 08:15 schreef naamdrager het volgende:

[..]

nooit schelpen in je aquarium doen.Idd. vanwege het kalk.
nee echt niet !
  maandag 8 september 2014 @ 14:57:29 #106
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144312498
HET IS ZO VER!

Ik heb mijn eerste (nano 30L) aquarium gekregen voor mijn verjaardag. Verstandig als ik ben wil ik graag beginnen met zoetwater en daar een paar garnalen en visjes in doen.

Vraag is alleen hoe begin ik, en wanneer plaats ik het mos etc er in? Hoelang moet de bak stabiliseren (2 weken, 4 weken)?

Ennnn: ik las dat Deze garnalen makkelijk te houden zijn, maar welke (kleine) visjes passen daar bij?

Veel dank alvast, ik kan niet wachten!
pi_144313149
2 weken is voldoende verder zou ik 30 liter echt alleen gebruiken van garnalen en niet voor vissen.
nee echt niet !
  maandag 8 september 2014 @ 15:28:14 #108
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144313616
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 15:16 schreef HighVolume het volgende:
2 weken is voldoende verder zou ik 30 liter echt alleen gebruiken van garnalen en niet voor vissen.
Thanks - de reden dat ik aan vissen dacht is dat die een beetje wat hoger in het aquarium zitten. ik zat zelf te denken aan twee of drie guppies ofzo
pi_144313803
quote:
7s.gif Op maandag 8 september 2014 15:28 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Thanks - de reden dat ik aan vissen dacht is dat die een beetje wat hoger in het aquarium zitten. ik zat zelf te denken aan twee of drie guppies ofzo
Dat moet kunnen idd maar ik ben er zelf niet zon voorstander van maar dat terzijde. :)
Je zou zelfs voor een betta vis kunnen gaan (kempvis) en dan 1 stuk, zorg dan wel voor wat schuilplekken dmv beplanting.
maar dan zou ik er geen garnalen of kreeftjes bij doen.
nee echt niet !
pi_144313839
Guppies kunnen garnalen wel 'pesten'. Ik heb er 1 gup bij zitten die iedere keer een garnaal omstoot, er even naar kijkt en dan weer verder zwemt :D
  maandag 8 september 2014 @ 15:35:26 #111
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144313876
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 14:57 schreef --H-I-M-- het volgende:
HET IS ZO VER!

Ik heb mijn eerste (nano 30L) aquarium gekregen voor mijn verjaardag. Verstandig als ik ben wil ik graag beginnen met zoetwater en daar een paar garnalen en visjes in doen.

Vraag is alleen hoe begin ik, en wanneer plaats ik het mos etc er in? Hoelang moet de bak stabiliseren (2 weken, 4 weken)?

Ennnn: ik las dat Deze garnalen makkelijk te houden zijn, maar welke (kleine) visjes passen daar bij?

Veel dank alvast, ik kan niet wachten!
Vuurgarnalen zijn vrij makkelijk om te houden inderdaad. Ik vind ze alleen een beetje saai. Chrystal Red garnalen zijn dan leuker.

De visjes gaat voornamelijk om de visjes die in de bak kunnen. Meer dan om de welke bij elkaar kunnen. Maar zoals gezegd. vissen is misschien niet de beste optie in zo'n klein aquarium.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_144316750
quote:
1s.gif Op zondag 7 september 2014 23:58 schreef coccinelle het volgende:
Ah een aquariumtopic!

ligt eraan wat voor materialen er in de stenen zitten.Stenen kunnen stoffen afgeven die niet goed zijn voor je vissen.
Aangezien je eenzoetwater bak hebt zou ik het gewoon niet gokken.
Leisteen en breuksteen kunnen bv prima in een zoetwateraquarium.
nee echt niet !
  maandag 8 september 2014 @ 23:54:39 #113
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144336401
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 15:35 schreef Komakie het volgende:

[..]

Vuurgarnalen zijn vrij makkelijk om te houden inderdaad. Ik vind ze alleen een beetje saai. Chrystal Red garnalen zijn dan leuker.

De visjes gaat voornamelijk om de visjes die in de bak kunnen. Meer dan om de welke bij elkaar kunnen. Maar zoals gezegd. vissen is misschien niet de beste optie in zo'n klein aquarium.
Thanks! zijn er ook aanraders voor planten? ik hoor snelgroeiende zachte planten maar dan nog is de keuze enorm...!

quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 15:34 schreef coccinelle het volgende:
Guppies kunnen garnalen wel 'pesten'. Ik heb er 1 gup bij zitten die iedere keer een garnaal omstoot, er even naar kijkt en dan weer verder zwemt :D
haha leuk, ja zoiets lijkt me wel geinig :)
  dinsdag 9 september 2014 @ 08:55:17 #114
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144340421
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 23:54 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Thanks! zijn er ook aanraders voor planten? ik hoor snelgroeiende zachte planten maar dan nog is de keuze enorm...!
Mos is sowieso altijd belangrijk. Daar worden ze heel gelukkig van. Ze voelen zich er veilig en willen het graag gebruiken om voort te planten.
Een zakje met snelgroeiers (waterpest, hoornblad en dat soort spul) is sowieso goed om in het begin in je aquarium te hebben. Ik ben er alleen niet zo'n fan van omdat ik het niet zo mooi vindt staan.
Java varens zijn vrij makkelijk te houden en zitten ook een hoop verstop plekjes in.
Overigens is het ook verstandig om wat hout in het aquarium te hebben en het lekker "vol" in te richten.

Het betekent trouwens niet dat als garnalen zich een beetje willen verstoppen dit ook gelijk betekent dat je ze nooit ziet. Als het goed is heb je zo veel garnalen in je bak dat er altijd wel een paar te zien zijn. Zo lang je maar niet voor schuilplaatsen zorgt waar ze echt altijd in zitten en onzichtbaar zijn.

Ik heb een keer een 60L bak gehad. Daar zat een intern filter in met wat ruimte er onder. De ruimte er onder zat niet vol met grind en was ook niet helemaal afgesloten. Er zat een paar kleine gaatjes in.
Gevolg: alle garnalen zaten onder het filter en waren onzichtbaar, totdat ik ze op een dag toevalligerwijs vond :D
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
  dinsdag 9 september 2014 @ 08:57:09 #115
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144340459
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 15:35 schreef Komakie het volgende:

[..]

En vele malen duurder.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  dinsdag 9 september 2014 @ 09:36:24 #116
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144341029
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 08:57 schreef Samzz het volgende:

[..]

En vele malen duurder.
En ook moeilijker voort te laten planten.
Maar ik had het over mooier, niet over de prijs :P

Overigens hoeven ze niet zo duur te zijn, zo lang je ze maar niet in de winkel koopt.
pi_144348911
Niet 1 maar 2 nesten van de borelli's. Het mannetje is druk geweest :P
  dinsdag 9 september 2014 @ 14:57:29 #118
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144350455
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 09:36 schreef Komakie het volgende:

[..]

En ook moeilijker voort te laten planten.
Maar ik had het over mooier, niet over de prijs :P

Overigens hoeven ze niet zo duur te zijn, zo lang je ze maar niet in de winkel koopt.
Je had het over leuker. Maar goed, feit blijft dat Chrystals duurder zijn dan vuurtjes. Qua gedrag zijn ze vrijwel identiek.
  dinsdag 9 september 2014 @ 16:30:12 #119
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144353857
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 14:57 schreef Samzz het volgende:

[..]

Je had het over leuker. Maar goed, feit blijft dat Chrystals duurder zijn dan vuurtjes. Qua gedrag zijn ze vrijwel identiek.
Foutje, leuker dan.
Onderdeel van het "leuker" vind ik dat ze mooier zijn :P
pi_144357691
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 16:30 schreef Komakie het volgende:

[..]

Foutje, leuker dan.
Onderdeel van het "leuker" vind ik dat ze mooier zijn :P
_O-
nee echt niet !
pi_144357925
Zijn vuurtjes sterker dan crystals?

Voor crystals kun je het beste even op marktplaats kijken. Je hebt dan al een paar mooie exemplaren voor ¤1,50/¤2,- per stuk. In de dierenwinkel zijn ze veel duurder. Hier in de buurt worden crystals verkocht voor ¤7,95 per stuk :')
  dinsdag 9 september 2014 @ 18:27:45 #122
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144358021
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:24 schreef coccinelle het volgende:
Zijn vuurtjes sterker dan crystals?

Voor crystals kun je het beste even op marktplaats kijken. Je hebt dan al een paar mooie exemplaren voor ¤1,50/¤2,- per stuk. In de dierenwinkel zijn ze veel duurder. Hier in de buurt worden crystals verkocht voor ¤7,95 per stuk :')
Vuurtjes kunnen in principe wel wat meer hebben ja, zijn echte beginnersgarnalen :).
pi_144358198
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 09:12 schreef HighVolume het volgende:

[..]

nooit schelpen in je aquarium doen.Idd. vanwege het kalk.
Goh daar had ik eigenlijk niet aan gedacht, bedankt voor de tip!
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_144358669
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:33 schreef naamdrager het volgende:

[..]

Goh daar had ik eigenlijk niet aan gedacht, bedankt voor de tip!
Met een simpele test kan je kalkhoudende materialen onderscheiden. Een paar druppels (schoonmaak)azijn op het materiaal loslaten. Als het bruist zit er kalk in. En kalk wil je echt niet in zoetwater, tenzij men de Afrikaanse cichliden houdt uit Malawi, Tanganyika of Victoria meer.
pi_144363112
Morgen heb ik eindelijk ook weer een bak!

In verband met het gewicht durf ik geen grotere dan 80 te nemen dus een Rio (voorheen had ik een Vision 260 maar ik denk niet dat ik daar nu ruimte voor heb en ik heb geen zin om uit te frobelen waar de balken zitten en hoeveel ze kunnen hebben), dus ben wel wat beperkt in het uiteindelijke bestand maar dat is niet erg, het is uiteindelijk de bedoeling om er een speciaalbak (Hypancistrus zebra) van te maken.

Achterwand zit er geloof ik niet in (Marktplaats) en ik vind het wel leuk om dat zelf te gaan maken zodra ik de bak om ga gooien naar een speciaalbak, maar dat duurt nog wel even dus ik heb ruim de tijd.

Momenteel is dit de bak, lang leve Marktplaats! Wel jammer dat er een bak op zit en geen losse platen maargoed het is niet anders.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2014 20:27:09 ]
pi_144367602
Overigens besloten de achterwand toch maar een stenenopbouw te doen i.v.m. grotten en minder zooi om te maken (ik heb geen schuur meer). Daarnaast is dat veel mooier en natuurlijker. En in plaats van enkel L046 erin, een Rio Xingu bak _O_

Zal wel kutten worden om de vissen bij elkaar te vinden (het doel is om te kweken, enerzijds om het geld maar vooral omdat het heel leuk is om te doen) maargoed, als hij eenmaal af is. _O_

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2014 21:29:05 ]
  woensdag 10 september 2014 @ 11:58:08 #127
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144384223
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 08:55 schreef Komakie het volgende:

[..]

Mos is sowieso altijd belangrijk. Daar worden ze heel gelukkig van. Ze voelen zich er veilig en willen het graag gebruiken om voort te planten.
Een zakje met snelgroeiers (waterpest, hoornblad en dat soort spul) is sowieso goed om in het begin in je aquarium te hebben. Ik ben er alleen niet zo'n fan van omdat ik het niet zo mooi vindt staan.
Java varens zijn vrij makkelijk te houden en zitten ook een hoop verstop plekjes in.
Overigens is het ook verstandig om wat hout in het aquarium te hebben en het lekker "vol" in te richten.

Het betekent trouwens niet dat als garnalen zich een beetje willen verstoppen dit ook gelijk betekent dat je ze nooit ziet. Als het goed is heb je zo veel garnalen in je bak dat er altijd wel een paar te zien zijn. Zo lang je maar niet voor schuilplaatsen zorgt waar ze echt altijd in zitten en onzichtbaar zijn.

Ik heb een keer een 60L bak gehad. Daar zat een intern filter in met wat ruimte er onder. De ruimte er onder zat niet vol met grind en was ook niet helemaal afgesloten. Er zat een paar kleine gaatjes in.
Gevolg: alle garnalen zaten onder het filter en waren onzichtbaar, totdat ik ze op een dag toevalligerwijs vond :D
Veel dank voor de reactie! ik hoop vandaag het grind en de voedingsbodem binnen te krijgen.
pi_144394349
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Veel dank voor de reactie! ik hoop vandaag het grind en de voedingsbodem binnen te krijgen.
Daar ga je spijt van krijgen.
pi_144394425
Voedingsbodem zou ik ook niet doen inderdaad. Gewoon grint en veel planten.
Aan de andere kant heb je maar een hele kleine bak dus die voedingsbodem kun je er ook zo weer uit halen.

Leuk dat je een garnalenbak begint! Ik heb nog steeds een gigantische kom staan met nog steeds het plan om er garnalen in te doen. Er gaat 20 liter in met nog ruim water over dus ik zit te denken aan kardinalen, maar moet nog even zien hoe ik een pompje en verwarmingselement mooi weg kan werken in een kom.

[ Bericht 46% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2014 17:54:13 ]
pi_144395808
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

gewoon 2 kleibolletjes int grind of zand en een paar druppeltjes florish excel oid 1 x in de week
nee echt niet !
pi_144396370
Hmmm, noodgevalletje.

Ik heb geen dierenzaak in de buurt voor zakjes om vissen over te plaatsen, dus ik dacht van nou diepvrieszakken werken ook prima (die dikke), maar die hadden ze niet. Alleen de blauwe maar die zijn zo lek als een mandje.

Heb verder een giga bak om het water in mee te nemen, zakken voor het grind en een paar potten voor de planten. Het zijn weckpotten, de vissen kunnen daar toch ook wel even in? Ik hoef er maar een kwartier mee te rijden. Dan gooi ik de planten wel gewoon bij het water. Zijn kleine beetjes, 12 stuks en ik heb drie potten, dat moet geen probleem zijn lijkt me?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2014 18:59:21 ]
pi_144397419
Als ze schoon zijn lijkt het me geen probleem
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_144406715
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 19:21 schreef Thaboel het volgende:
Als ze schoon zijn lijkt het me geen probleem
Toch nog bij dat vrouwtje in de buurt wat goede zakken op de kop kunnen tikken bij de Jumbo *O*

Ik ben toch wat angstig over het gewicht gezien ik in een oud pand woon, zo'n 120 kilogram zal niet echt een probleem zijn toch? Ik heb ook wel mensen met dat gewicht over de vloer gehad.

Ik kan wel eventueel de pootjes eronder vandaan halen maar ik denk dat dat niet nodig is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2014 22:50:03 ]
pi_144412839

ik heb deze skimmer al een tijdje in mijn 120 liter bak hangen.Hij doet zijn werk prima maar sinds ik er een meer open structuur sponsje er in heb gedaan blaast hij kleine lucht belletjes het aquarium in en lijkt het op een soort diffusor.. nu vraag ik me af of deze luchtbelletjes hetzelfde effect hebben als de co2 die ik toevoeg
nee echt niet !
  donderdag 11 september 2014 @ 09:30:19 #135
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144413312
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2014 17:47 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Daar ga je spijt van krijgen.
oh ooh? echt? Wat kan er allemaal mis gaan?

quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 18:39 schreef HighVolume het volgende:

[..]

gewoon 2 kleibolletjes int grind of zand en een paar druppeltjes florish excel oid 1 x in de week
Aha, dat klinkt ook wel eenvoudig :)
  donderdag 11 september 2014 @ 09:32:30 #136
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144413344
Het gaat rotten, vroeg of laat.
  donderdag 11 september 2014 @ 17:29:23 #137
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144426476
Top, ik kon de voedingsbodem nog cancellen :) Hopelijk komt de rest morgen binnen, dan haal ik de voedingsbollen (plus wat mooie stenen en plantjes) nog even bij mij in de buurt :)
pi_144427881
Ehhh wat doen jullie met een nitriet- én nitraatpiek?

:(
  donderdag 11 september 2014 @ 18:41:42 #139
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_144428712
Water verversen
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_144429138
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2014 18:15 schreef coccinelle het volgende:
Ehhh wat doen jullie met een nitriet- én nitraatpiek?

:(
Hoelang draait het bakje?
pi_144429605
Water vandaag weer ververst. (Doe ik 1x per week ongeveer 1/3 van aquarium. Vandaag 1/2 gedaan)

Aquarium draait nu bijna 5 weken. De waardes wáren goed vorige week. Afgelopen vrijdag 10 crystal reds erbij gedaan waarvan er nu nog maar 3 leven ;( . De vissen lijken helemaal niet last van de nitriet te hebben.
pi_144430363
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2014 19:13 schreef coccinelle het volgende:
Water vandaag weer ververst. (Doe ik 1x per week ongeveer 1/3 van aquarium. Vandaag 1/2 gedaan)

Aquarium draait nu bijna 5 weken. De waardes wáren goed vorige week. Afgelopen vrijdag 10 crystal reds erbij gedaan waarvan er nu nog maar 3 leven ;( . De vissen lijken helemaal niet last van de nitriet te hebben.
Garnalen zijn de eerste die het loodje leggen, vissen kunnen heel wat hebben. Morgen weer 50% waterwissel doen en de eventuele filter uitspoelen met water uit het aquarium. Voer je niet teveel trouwens? Vissen mogen best honger hebben zolang de buikjes niet invallen.
pi_144430808
2x per dag een hoeveelheid welke ze binnen 2 minuten op hebben. De garnalen kregen 1x per dag 5 korrels.
Mijn man heeft vrijdag wel gigantisch veel gevoerd. Na een halve dag heb ik het meeste eruit geschept.

De komende 24 uur krijgen ze in ieder geval geen voer en dan morgen weer water verversen.

Qua planten aantal zit het trouwens goed en ze groeien uitstekend.
pi_144431055
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2014 19:42 schreef coccinelle het volgende:
2x per dag een hoeveelheid welke ze binnen 2 minuten op hebben. De garnalen kregen 1x per dag 5 korrels.
Mijn man heeft vrijdag wel gigantisch veel gevoerd. Na een halve dag heb ik het meeste eruit geschept.

De komende 24 uur krijgen ze in ieder geval geen voer en dan morgen weer water verversen.

ik denk idd. Dat te veel voer het probleem is.. ik geef mijn vissen 2 dagen in de week geen eten de overige 5 dagen krijgen ze 1x voer dat in 3 minuten op is.

Vissen zullen bijna altijd "bedelen" om voedsel,dit moet je gewoon negeren.
nee echt niet !
pi_144431377
quote:

Handig inderdaad, een vent die er weinig van weet. Heb zelf vanochtend ook voer lopen scheppen (m'n vriend maakt voor het eerst een aquarium mee). Ik heb hem nu pas sinds vannacht staan maar ik deed ook altijd twee keer per dag voeren en dan een beetje erin gooien, wachten tot het grootste deel weg was en dan nog een beetje erbij.

Eigenlijk hebben ze het maar zwaar, ik moet er niet aan denken om twee keer per dag een klein beetje te eten terwijl ik de hele dag energie verbrand door te zwemmen (vandaar dat ik er een meerval tabletje bij gooi die ik er in de avond weer uit haal. De bodem is nu nog vrij leeg dus het kan nog zonder de tablet kwijt te raken).

Eigenlijk vind ik het wel een beetje dubbel, je vissen weinig te eten geven om je water goed te houden ter bevordering van hun leven, maar intussen hebben ze dus wel heel weinig te eten. Vandaar dat ik er een beetje de tijd voor neem ze eten te geven en een paar keer achter elkaar voer erin gooi en wacht tot ze het op hebben.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2014 19:55:57 ]
pi_144431622
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 19:54 schreef Myrr het volgende:

[..]

Handig inderdaad, een vent die er weinig van weet. Heb zelf vanochtend ook voer lopen scheppen (m'n vriend maakt voor het eerst een aquarium mee). Ik heb hem nu pas sinds vannacht staan maar ik deed ook altijd twee keer per dag voeren en dan een beetje erin gooien, wachten tot het grootste deel weg was en dan nog een beetje erbij.

Eigenlijk hebben ze het maar zwaar, ik moet er niet aan denken om twee keer per dag een klein beetje te eten terwijl ik de hele dag energie verbrand door te zwemmen (vandaar dat ik er een meerval tabletje bij gooi die ik er in de avond weer uit haal. De bodem is nu nog vrij leeg dus het kan nog zonder de tablet kwijt te raken).

Eigenlijk vind ik het wel een beetje dubbel, je vissen weinig te eten geven om je water goed te houden ter bevordering van hun leven, maar intussen hebben ze dus wel heel weinig te eten. Vandaar dat ik er een beetje de tijd voor neem ze eten te geven en een paar keer achter elkaar voer erin gooi en wacht tot ze het op hebben.
Erg cliche klinkt dit, maar de vissen hebben het beter in de bak dan in de natuur. Daar kunnen ze dagen zoeken naar eten. Je moet ook niet vergeten dat wij hun voer geven en ze hoeven er niet naar te zoeken. Te vaak komt het voor dat de vissen in ons aquarium te vet zijn. Minimale beweging in een naar verhouding te kleine leefomgeving. Daar zul je dus de voeding op moeten aanpassen.
pi_144431686
quote:
7s.gif Op donderdag 11 september 2014 19:58 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Erg cliche klinkt dit, maar de vissen hebben het beter in de bak dan in de natuur. Daar kunnen ze dagen zoeken naar eten. Je moet ook niet vergeten dat wij hun voer geven en ze hoeven er niet naar te zoeken. Te vaak komt het voor dat de vissen in ons aquarium te vet zijn. Minimale beweging in een naar verhouding te kleine leefomgeving. Daar zul je dus de voeding op moeten aanpassen.
dit dus
nee echt niet !
pi_144446584

Deze aquascape wil ik ook proberen te maken in mijn bak.Nu vraag ik me af welke steen dit is (of is het versteent hout?) of welke steen ik het best kan gebruiken.
Verder wil ik graag weten welke beplanting ik het beste kan nemen.
nee echt niet !
pi_144446684
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 09:21 schreef HighVolume het volgende:
[ afbeelding ]

Deze aquascape wil ik ook proberen te maken in mijn bak.Nu vraag ik me af welke steen dit is (of is het versteent hout?) of welke steen ik het best kan gebruiken.
Verder wil ik graag weten welke beplanting ik het beste kan nemen.
wat je zou kunnen doen is aquaplantsonline een mailtje sturen. Ik heb erg goede ervaringen met ze en ze zijn zeer behulpzaam. Ik denk dat als je die foto stuurt ze je wel op weg kunnen helpen.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_144446705
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 09:27 schreef rene90 het volgende:

[..]

wat je zou kunnen doen is aquaplantsonline een mailtje sturen. Ik heb erg goede ervaringen met ze en ze zijn zeer behulpzaam. Ik denk dat als je die foto stuurt ze je wel op weg kunnen helpen.
goeie ^O^
nee echt niet !
  vrijdag 12 september 2014 @ 09:52:53 #151
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144447140
quote:

Ik voerde mijn vissen hooguit 1 keer per dag. Soms een dag niet. Het voer was dan binnen 2 minuten op. Te veel voeren is echt killing voor je bak.

Heb je bij het opstarten van je bak eigenlijk een nitriet piek gehad? Die krijg je altijd wel dus misschien was die van jou wat later? Het beste is om pas na die piek vissen/garnalen/etc toe te voegen. Anders levert het al snel problemen op en als je vanaf het begin al problemen hebt, blijf je problemen houden.
pi_144460610
Ben ik nou gek of...

http://www.marktplaats.nl(...)nugget-big-spot.html

Dit lijken mij geen L177 toch? Ik vind de stippen toch vrij klein.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2014 17:49:49 ]
pi_144461061
De L177 heeft de grootste stippen idd. Ik heb ook mijn twijfels
nee echt niet !
pi_144461455
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 18:07 schreef HighVolume het volgende:
De L177 heeft de grootste stippen idd. Ik heb ook mijn twijfels
Het is jammer dat ze niet in mijn bak kunnen, vind het leuke beestjes (de echte dan, deze niet).
  zaterdag 13 september 2014 @ 13:14:18 #155
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144482384
Zo, vandaag voor het eerst van mijn leven een aquarium gevuld!

Nu staat hij zo, maar ik wil denkik nog wat doen met de planten (wellicht de voorste twee omruilen en het hout wat naar voren :) tips en tricks zijn welkom :)

Ik kwam er trouwens achter dat als je het hout met water vacumeert en dan weer opentrekt en in het aquarium legt, het drijfvermogen drastisch is afgenomen.

pi_144483700
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 september 2014 13:14 schreef --H-I-M-- het volgende:

Nu staat hij zo, maar ik wil denkik nog wat doen met de planten (wellicht de voorste twee omruilen en het hout wat naar voren :) tips en tricks zijn welkom :)

Ik kwam er trouwens achter dat als je het hout met water vacumeert en dan weer opentrekt en in het aquarium legt, het drijfvermogen drastisch is afgenomen.

[ afbeelding ]
gaaf!! ^O^
nee echt niet !
pi_144485457
quote:

[ afbeelding ]
Mooi strak minimalistisch bakkie! ^O^ Zou wel die lange plant links op de voorgrond naar achteren plaatsen.. Dan creëer je toch wat meer diepte. Nu zal die nadat die eenmaal goed ingegroeid is het zicht gaan belemmeren. Je kunt daar beter een laagblijvende kruiper plaatsen. En op het hout zou je wat mos kunnen binden, om wat meer groen naar voren te halen... :)
  zaterdag 13 september 2014 @ 15:43:37 #158
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_144486435
quote:

[ afbeelding ]
Ziet er prima uit :)
Zoals eerder al gezegd is met een goed idee om de grotere planten wat naar achteren te plaatsen. Planten worden alleen maar groter, tenminste, dat is de bedoeling, dus op een gegeven moment gaan ze het zicht echt belemmeren.
Daarnaast krijgt hij (zo te zien) dan wat meer licht, wat hij ook niet vervelend zal vinden.
  zondag 14 september 2014 @ 09:02:44 #159
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_144508288
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 14:04 schreef HighVolume het volgende:

[..]

gaaf!! ^O^
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 15:10 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Mooi strak minimalistisch bakkie! ^O^ Zou wel die lange plant links op de voorgrond naar achteren plaatsen.. Dan creëer je toch wat meer diepte. Nu zal die nadat die eenmaal goed ingegroeid is het zicht gaan belemmeren. Je kunt daar beter een laagblijvende kruiper plaatsen. En op het hout zou je wat mos kunnen binden, om wat meer groen naar voren te halen... :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 15:43 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ziet er prima uit :)
Zoals eerder al gezegd is met een goed idee om de grotere planten wat naar achteren te plaatsen. Planten worden alleen maar groter, tenminste, dat is de bedoeling, dus op een gegeven moment gaan ze het zicht echt belemmeren.
Daarnaast krijgt hij (zo te zien) dan wat meer licht, wat hij ook niet vervelend zal vinden.
Dank voor jullie reacties! Ik heb inderdaad de grote plant nar achter gezet.

Ook merk ik dat het filtertje in de techniekkamer nogal resoneert en in het vrije water doet hij dat niet. Omdat hij op mijn slaapkamer staat overweeg ik toch het filter buiten de kamer te plaatsen :)
pi_144543622
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2014 08:55 schreef HighVolume het volgende:

ik heb deze skimmer al een tijdje in mijn 120 liter bak hangen.Hij doet zijn werk prima maar sinds ik er een meer open structuur sponsje er in heb gedaan blaast hij kleine lucht belletjes het aquarium in en lijkt het op een soort diffusor.. nu vraag ik me af of deze luchtbelletjes hetzelfde effect hebben als de co2 die ik toevoeg
nog even mijn vraag misschien weet iemand het :)
nee echt niet !
pi_144543816
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 10:34 schreef HighVolume het volgende:

[..]

Lijkt me niet, want het is geen co2 simpelweg? Ik denk dat hij door dat sponsje misschien wat meer lucht mee zuigt en dat dus ook uitblaast?
Top 5 China producten
pi_144544044
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 10:34 schreef HighVolume het volgende:

[..]

Wel als je je co2 uitgang op je pomp zet, zo had ik het en de fijne belletjes werden door de hele bak geblazen ! O+
pi_144544123
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 10:51 schreef Aloria het volgende:

[..]

Wel als je je co2 uitgang op je pomp zet, zo had ik het en de fijne belletjes werden door de hele bak geblazen ! O+
Ik heb een diffusor die ervoor zorgt dat de belletjes wat langer door het water gaan (soort spiraal) waardoor het meer tijd heeft om opgenomen te worden. Ik weet niet wat je nu in je bak hebt highvolume om de co2 te verspreiden?
Top 5 China producten
pi_144544324
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 10:54 schreef rene90 het volgende:

[..]

Ik heb een diffusor die ervoor zorgt dat de belletjes wat langer door het water gaan (soort spiraal) waardoor het meer tijd heeft om opgenomen te worden. Ik weet niet wat je nu in je bak hebt highvolume om de co2 te verspreiden?

Hij loopt eerst door de spiraal buis en dan in de pomp. Maar deze setup heb ik afgebroken. Woon tijdelijk waar ik even geen aquariums kan hebben. Maar dit werkte zeer goed.
pi_144544355
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:03 schreef Aloria het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hij loopt eerst door de spiraal buis en dan in de pomp. Maar deze setup heb ik afgebroken. Woon tijdelijk waar ik even geen aquariums kan hebben. Maar dit werkte zeer goed.
Zo'n soort ding heb ik ook, alleen dan gewoon een soort glazen fles waar ik wat meuk in moet doen met water zodat het gaat gisten en er C02 vrij komt :)
Top 5 China producten
pi_144544405
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:05 schreef rene90 het volgende:

[..]

Zo'n soort ding heb ik ook, alleen dan gewoon een soort glazen fles waar ik wat meuk in moet doen met water zodat het gaat gisten en er C02 vrij komt :)
Mijn systeem draaide op een ph controler en had gewoon co2 flessen. Jij hebt gewoon water gist en suiker, kun je zelf maken en is een mooie goedkope oplossing. Zo'n setje heb ik 10 jaar geleden eens gemaakt voor mijzelf. Werkte goed ;)
pi_144544434
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:07 schreef Aloria het volgende:

[..]

Mijn systeem draaide op een ph controler en had gewoon co2 flessen. Jij hebt gewoon water gist en suiker, kun je zelf maken en is een mooie goedkope oplossing. Zo'n setje heb ik 10 jaar geleden eens gemaakt voor mijzelf. Werkte goed ;)
Ja klopt inderdaad, alleen wat ik heb is met zakjes gewoon (kost niet heel veel, en dat vind ik het wel waard i.p.v. lopen kloten met suikergelei / whatever). Werkt prima :)
Misschien in de toekomst als ik naar een grotere bak zou gaan dat ik wel een volledige opstelling zou gaan neerzetten met gewoon een co2 fles.
Top 5 China producten
pi_144546951
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 11:03 schreef Aloria het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

is dit een complete set?en wat kost zoiets?
nee echt niet !
pi_144562876
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 12:53 schreef HighVolume het volgende:

[..]

is dit een complete set?en wat kost zoiets?
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=4175

Ik heb hem jaren geleden goedkoper gekocht omdat de verpakking veranderd werd. Ik heb er 225 voor gegeven in die tijd. En heel veel andere mensen blij gemaakt die bij deze zelfde persoon het pakket kochten voor deze zeer mooie prijs. ;)
pi_144592136
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 20:34 schreef Aloria het volgende:

[..]

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=4175

Ik heb hem jaren geleden goedkoper gekocht omdat de verpakking veranderd werd. Ik heb er 225 voor gegeven in die tijd. En heel veel andere mensen blij gemaakt die bij deze zelfde persoon het pakket kochten voor deze zeer mooie prijs. ;)
ah ok even kijken ^O^
nee echt niet !
pi_144915159
Morgen,

Kunnen jullie aangeven met wat voor probleem ik zit met mijn nieuwe bak? Ik ben deze langzaam aan het opstarten met wat bodem bedekkers en wat hout, maar nu zit er een waas over mijn hout heen..

pi_144915502
ook gehad in het begin, gaat vanzelf weg

maar ik heb wel het idee dat het een teken is dat het slecht hout is: de stukken die het bij mij hadden rotten het snelst weg, krijgen veel alg op zich en geven een behoorlijke biologische druk op het aquarium (het rottingsproces neemt veel zuurstof tot zich en dat heeft mij al een keer voor een paar honderd euro aan vis gekost...)

ik zou het in de gaten houden en anders op zoek naar een ander stuk hout :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_144916592
Het kan natuurlijk neerslag zijn van fijne stofdeeltjes uit het substraat, dat wrijf je er dan ook zo weer vanaf en dwarrelt dan ook weer duidelijk op . :) Maar wat voor substraat gebruik je? Is deze niet neutraal maar bemest (wat vaak ten tbv de planten ten onrechte wordt aanbevolen in de winkel), dan zullen de voedingswaardes in het water vooral in het begin erg omhoog knallen. Hierdoor krijg je een overmatige aanwas van bacterieleven wat een glibberig slijklaagje vormt op het hout en overige oppervlakken (kun je ook vaak zien en voelen dat verschil) en bij voldoende licht ook nog een algen explosie. Dit zal dan eerst een aantal weken moeten stabiliseren. Koop zo'n standaard doosje met druppeltesters voor waterkwaliteit in aquarium om deze waardes te meten o.a. nitraat (stikstof belasting) is hier de grootste boosdoener. Zijn de waardes te hoog zal je water moeten verversen (indien nodig zelfs dagelijks) en goed blijven filteren. Blijven meten tot de waardes stabiliseren en geruime tijd stabiel blijven). Daar kun je met bemest substraat wel een week of 6 tot 12 mee bezig zijn voordat het perfect is. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 26-09-2014 09:35:07 ]
pi_144918777
Ik heb bewust geen voedingsbodem gepakt en heb alleen wat mos en wat bodembedekkers erin zitten totdat dit goed draait.

Ik geef dagelijks een paar druppels "Co2" en planten voeding (wat aangegeven staat op de verpakking).

Ik wou pas meer planten erin gaan zetten wanneer mijn bodem en boom zou gaan groeien.

Het is inderdaad een glibberige substantie :)

[ Bericht 9% gewijzigd door BadderAapje op 26-09-2014 11:56:43 ]
pi_144921277
Die meuk had ik ook ja, geen idee meer hoe ik er vanaf kwam :').
Top 5 China producten
pi_144921334
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 11:07 schreef BadderAapje het volgende:
Ik heb bewust geen voedingsbodem gepakt en heb alleen wat mos en wat bodembedekkers erin zitten totdat dit goed draait.

Ik geef dagelijks een paar druppels "Co2" en planten voeding (wat aangegeven staat op de verpakking).

Ik wou pas meer planten erin gaan zetten wanneer mijn bodem en boom zou gaan groeien.

Het is inderdaad een glibberige substantie :)
Dan misschien daar toch even mee stoppen :) ook plantjes krijgen vaak even een optater van verplaatsen en plotseling een omgeving met totaal andere waarden dan ze gewend zijn. De stofwisseling komt dan even op rust en weer heel langzaam terug op gang. Dus geef de plantjes even de tijd om bij te komen en te wennen voordat je ze met extra voeding bombardeert. Geen voedingsbodem wil nog niet zeggen dat dit substraat dan ook volkomen voedingsloos is. ;) Je kunt beter meten en van daaruit bepalen wat nodig is, dan beschrijvingen op verpakkingen vertrouwen..
pi_144921958
Dan ga ik even stoppen met de voeding, bedankt voor de informatie!

Als het wat gegroeid is zal ik mijn bak ook wel laten zien :)
pi_144925793
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 12:55 schreef BadderAapje het volgende:
Dan ga ik even stoppen met de voeding, bedankt voor de informatie!

Als het wat gegroeid is zal ik mijn bak ook wel laten zien :)
En als je extra Co2 toevoegt wil dat nog niet zeggen dat het baat heeft.. Vooral die druppeltjes halen niet zoveel uit.. ;) Het is eigenlijk beetje weggegooid geld, wanneer je hier ook niet meet of het wel noodzakelijk is. Das toch zonde, kun je beter leuk plantje voor kopen. Planten gedijen eigenlijk pas echt goed wanneer ze dan ook in een omgeving staan die constant de juiste C02 waarde heeft en er voldoende licht ter beschikking is. Even zo'n korte boost van Co2 heeft niet zoveel invloed, juist omdat deze niet constant genoeg is. Heb je het geld niet om een behoorlijke C02 installatie te kopen, beperk je dan tot planten die niet zo'n hoge licht intensiteit verlangen, bv plantjes uit Blackwater biotopen (uit veen en turfrijke gebieden) (bv Java varens e.d.). Dat water is van nature behoorlijk donker en laat niet veel licht door en is redelijk arm aan voeding. Die planten zijn zeer gemakkelijk te houden en verlangen niet zoveel extra. Doen het al goed genoeg met alleen de poep van de visjes. :)

Schaf je anders eens zo'n tester aan waar je aan kunt aflezen of de Co2 waarde in het water goed is. https://www.aquasabi.de/co2/co2-dauertests/aquasabi-co2-dauertest
Daarmee zul je al kunnen zien, dat wanneer het nodig zou zijn die druppeltjes niet lang hun werk doen al dan helemaal niet. ;)
pi_144926030
http://www.banggood.com/A(...)st-KIT-p-930617.html

Hier goedkoop te krijgen inclusief verzenden, heb er zelf nu ook 1 besteld.
Top 5 China producten
  zondag 28 september 2014 @ 11:04:21 #180
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_144976557
Na maandenlang last te hebben gehad van een kaamlaag waar ik maar niet vanaf kwam. Alles geprobeerd, verlichting, stroming, bemesten, co2 en weet ik veel wat. Liep ik tegen deze skimmer van Walther aan: oberflächenabsauger.

Wat een bazending is dat, aansluiten, afstellen en weg is je kaamlaag. _O_
pi_144984854
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 september 2014 15:20 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

En als je extra Co2 toevoegt wil dat nog niet zeggen dat het baat heeft.. Vooral die druppeltjes halen niet zoveel uit.. ;) Het is eigenlijk beetje weggegooid geld, wanneer je hier ook niet meet of het wel noodzakelijk is. Das toch zonde, kun je beter leuk plantje voor kopen. Planten gedijen eigenlijk pas echt goed wanneer ze dan ook in een omgeving staan die constant de juiste C02 waarde heeft en er voldoende licht ter beschikking is. Even zo'n korte boost van Co2 heeft niet zoveel invloed, juist omdat deze niet constant genoeg is. Heb je het geld niet om een behoorlijke C02 installatie te kopen, beperk je dan tot planten die niet zo'n hoge licht intensiteit verlangen, bv plantjes uit Blackwater biotopen (uit veen en turfrijke gebieden) (bv Java varens e.d.). Dat water is van nature behoorlijk donker en laat niet veel licht door en is redelijk arm aan voeding. Die planten zijn zeer gemakkelijk te houden en verlangen niet zoveel extra. Doen het al goed genoeg met alleen de poep van de visjes. :)

Schaf je anders eens zo'n tester aan waar je aan kunt aflezen of de Co2 waarde in het water goed is. https://www.aquasabi.de/co2/co2-dauertests/aquasabi-co2-dauertest
Daarmee zul je al kunnen zien, dat wanneer het nodig zou zijn die druppeltjes niet lang hun werk doen al dan helemaal niet. ;)
Ik heb onlangs ook de bio co2 afgekoppeld en de planten doen het veel beter. Het is de combinatie voeding en licht intensiteit en de daarbij behorende vraag naar co2. Met de co2 toevoeging moest ik ook veel voeding erin gooien met daarbij risico van alg. Nou is het wel zo dat ik weinig veeleisende planten heb: een veldje javavarens, een thaise lotus, veldje Crypto's en Braziliaans klimop. Bevalt goed zo!
pi_144987229
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2014 16:25 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Ik heb onlangs ook de bio co2 afgekoppeld en de planten doen het veel beter. Het is de combinatie voeding en licht intensiteit en de daarbij behorende vraag naar co2. Met de co2 toevoeging moest ik ook veel voeding erin gooien met daarbij risico van alg. Nou is het wel zo dat ik weinig veeleisende planten heb: een veldje javavarens, een thaise lotus, veldje Crypto's en Braziliaans klimop. Bevalt goed zo!
ik hoor iedereen in mijn omgeving over het zelf maken van co2 dmv gist en suiker.
Iedereen is dol enthousiast en raden het aan om te gebruiken.

Nu is het zo dat planten snachts geen co2 nodig hebben en het zelfs slecht voor de vissen is om het dan toe te voegen.

nu vraag ik me af wanneer ik zon do it yourself co2 set maak en ik wil het savonds uitzetten.Dan knallen die flessen op een gegeven moment toch uit elkaar door de druk? Of overdrijf ik nu :?
nee echt niet !
pi_144987769
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2014 17:25 schreef HighVolume het volgende:

[..]

ik hoor iedereen in mijn omgeving over het zelf maken van co2 dmv gist en suiker.
Iedereen is dol enthousiast en raden het aan om te gebruiken.

Nu is het zo dat planten snachts geen co2 nodig hebben en het zelfs slecht voor de vissen is om het dan toe te voegen.

nu vraag ik me af wanneer ik zon do it yourself co2 set maak en ik wil het savonds uitzetten.Dan knallen die flessen op een gegeven moment toch uit elkaar door de druk? Of overdrijf ik nu :?
Die gaan knallen ja :P En maakt best een zooi.
En daarom doe ik geen d.i.y. kit meer. Af en toe mik ik er wel een beetje easycarbo in maar dat zal wel niet veel uithalen, alleen tijdelijk even. Trouwens wel fantastisch spul om hout/stenen algvrij mee te maken ;)
en eigenlijk wil ik toch weer terug naar Tanganyika
pi_144987891
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2014 17:37 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Die gaan knallen ja :P En maakt best een zooi.
En daarom doe ik geen d.i.y. kit meer. Af en toe mik ik er wel een beetje easycarbo in maar dat zal wel niet veel uithalen, alleen tijdelijk even. Trouwens wel fantastisch spul om hout/stenen algvrij mee te maken ;)
en eigenlijk wil ik toch weer terug naar Tanganyika
ja idd :D
nee echt niet !
pi_144990684
Als je dat bio co2 setje zelf maakt gebruik dan van die dikke 5 liter jerry can's met rubber dichting in de dop. In die dop kun je ook heel stevige doorvoering maken voor een slang of leiding aansluiting.

http://www.jerrycanshop.n(...)CqhMECFWXlwgodOkgACA

1 of 2 met het gist de ander om te bufferen er naast zetten.. Die kunnen wel de nodige druk aan en knallen niet zo snel.. :) Anders gebruik zo'n afblaaspijpje met waterslot wat ook gebruikt wordt in de wijnmakerij om gassen van het gistproces te laten ontsnappen.
http://www.dewijkgaard.nl(...)l-rode-kap_1475.html

Het nadeel van die bio co2 constructie is natuurlijk dat de druk nooit constant zal zijn en het daarom moeilijk af te regelen is hoeveel bellen per minuut je precies nodig hebt.

Met Co2 werken is leuk maar inderdaad heb je de planten er niet voor is het niet noodzakelijk. Ook die tabletten en druppels zijn allemaal onzin en beloven meer dan ze waar maken.
Hier is een leuke blog, waar regelmatig nieuwe artikels verschijnen en een en ander goed wordt uitgelegd hoe je het best met Co2 kunt werken.
http://www.aquascaping-blog.com/

En hier bij Tropica staat een hele mooie lijst van planten die aangegeven staan van Easy tot Advanced. Bij planten aangemerkt als easy kun je er van uitgaan dat ze het zeer goed doen zonder extra Co2. En vanaf medium wordt het al wat moeilijker, kun je dan maar beter geen geld aan spenderen wanneer je niet met Co2 werkt of als beginner nog niet precies weet waar je mee bezig bent.
http://tropica.com/en/plants/

Anyway, :) Co2 gebruiken is je goed inlezen over de ins and outs en meten en meten en meten. En voedingsschema's en logboeken er op na houden. ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 28-09-2014 18:55:08 ]
pi_144990975
Eerst even hier vragen voordat het op MP staat: een complete witte (geschilderd) Rio 125 inclusief Eheim 2213 met kranen en thermostaat met de ouderwetsche T8 lampen (830/840).

Ook nog een hele voorraad aan thermostaten, kweekbakken, zakken grind, zakje garnalenbodem, voer enz enz enz... :Z

Moet weg ivm ruimtegebrek ([me=Gummiebeer][/me] wordt papa O+ )
pi_144991427
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2014 18:57 schreef Gummiebeer het volgende:
Eerst even hier vragen voordat het op MP staat: een complete witte (geschilderd) Rio 125 inclusief Eheim 2213 met kranen en thermostaat met de ouderwetsche T8 lampen (830/840).

Ook nog een hele voorraad aan thermostaten, kweekbakken, zakken grind, zakje garnalenbodem, voer enz enz enz... :Z

Moet weg ivm ruimtegebrek ([me=Gummiebeer][/me] wordt papa O+ )
gefeliciteerd! Mijn vrouw is 38 weken zwanger van de 2e :D ... geen interresse veder :P
nee echt niet !
pi_145160189
Een paar plantjes binnen gekregen en die maar geplaatst. Morgen komt ook een stromingspomp binnen en 2 reflectoren voor op de TL balken. Hopelijk gaat dat helpen om de plantjes een beetje te laten groeien met ook nog de bio co2.

Ik had ook een mooi keramieke grot gekocht waarop een plantje is vast gemaakt die er dan overheen gaat groeien. Ben benieuwd of dat gaat werken maar de algeneter zat er al gelijk in :).
Top 5 China producten
pi_145181754
Oh, ik heb sinds vorige week ook een tropisch aquarium O+ Ik zal foto's posten als ik ze heb. Staat nu nog bij mijn moeder en stiefvader, ik krijg hem zelf ergens volgend jaar.

Vind het nu al zo leuk!
pi_145182670
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 11:22 schreef RenRen- het volgende:
Oh, ik heb sinds vorige week ook een tropisch aquarium O+ Ik zal foto's posten als ik ze heb. Staat nu nog bij mijn moeder en stiefvader, ik krijg hem zelf ergens volgend jaar.

Vind het nu al zo leuk!
Waarom pas volgend jaar? Als hij nu nog leeg is zou ik toch kijken of er al iets mogelijk is om hem naar jou te verslepen. Anders kan dat best lastig zijn met het water / de vissen etc.
Top 5 China producten
pi_145210515
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 12:06 schreef rene90 het volgende:

[..]

Waarom pas volgend jaar? Als hij nu nog leeg is zou ik toch kijken of er al iets mogelijk is om hem naar jou te verslepen. Anders kan dat best lastig zijn met het water / de vissen etc.
Dat ligt behoorlijk ingewikkeld. Nu kan mijn stiefvader er nog van genieten, volgend jaar niet meer, en als het niet meer kan krijg ik 'm. Ik woon niet ver dus het zal wel gaan O+
pi_145277276
Mijn bakje (Juwel Vision 260) op dit moment:

Bewoners:

15 x Paracheirodon axelrodi
10 x Corydoras panda
4 x pterophyllum scalare red back

Ochtendverlichting (LED):

Middag (hoofd-)verlichting:

Avondverlichting (LED):

Nachtverlichting (LED):

De verlichting wordt geregeld door dit apparaatje:

http://www.fish-street.co(...)for_light_wave_maker
pi_145283498
quote:
2s.gif Op maandag 6 oktober 2014 23:02 schreef Papabear het volgende:

Bewoners:

10 x Corydoras panda

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Avondverlichting (LED):
[ afbeelding ]

Nachtverlichting (LED):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

gaaf! Hoe groeien de planten met deze verlichting?
nee echt niet !
pi_145283630
quote:

Bewoners:

10 x Corydoras panda

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Avondverlichting (LED):
[ afbeelding ]

Nachtverlichting (LED):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

erg mooi, wat kost zo een geintje alles bij elkaar?
Top 5 China producten
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 11:19:27 #195
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145287960
quote:

Bewoners:

10 x Corydoras panda

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Avondverlichting (LED):
[ afbeelding ]

Nachtverlichting (LED):
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wanneer gaat de verlichting aan en uit? Ben ik wel benieuwd naar aangezien ik me afvraag wanneer het allemaal goed te zien is in het aquarium.

Wel erg gaaf dat je het zo realistisch hebt opgezet.
pi_145293800
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 06:53 schreef HighVolume het volgende:

[..]

gaaf! Hoe groeien de planten met deze verlichting?
Thnx! Groeien doen ze gewoon met de T5 verlichting die overdag brandt :)
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 07:26 schreef rene90 het volgende:

[..]

erg mooi, wat kost zo een geintje alles bij elkaar?
Ehm, 2 LED buizen á ¤ 15,00, 2 Juwel T5 á ¤ 22,50 en de controller was een paar tientjes. Bij elkaar een kleine 100 euro dus :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 11:19 schreef Komakie het volgende:

[..]

Wanneer gaat de verlichting aan en uit? Ben ik wel benieuwd naar aangezien ik me afvraag wanneer het allemaal goed te zien is in het aquarium.

Wel erg gaaf dat je het zo realistisch hebt opgezet.
Ochtend LED: van 6:30 tot 14:02
Middag T5 : van 14:00 tot 22:00
Avond LED : van 21:58 tot 00:00
Nacht LED : van 00:00 tot 1:30

Daarna is het tot 6:30 uur donker. De avond LED's zijn gewoon de ochtend- en nacht buizen die samen branden en geven heel zacht licht. Al zouden die overdag branden, dan zie je daar niets van.
Maar 's avonds is het wel een mooi gezicht inderdaad :)
  Official ESF Kreviewer dinsdag 7 oktober 2014 @ 16:44:52 #197
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_145298692
Ziet er wel tof uit. De laatste keer dat ik dat had uitgezocht kwam ik nog op honderden euro's uit.

Hier geen nieuws overigens. Alle vissen doen het nog steeds, maar doe helemaal niets meer aan het aquarium, behalve schoonmaken.
pi_145301990
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 16:44 schreef Kreator het volgende:
Ziet er wel tof uit. De laatste keer dat ik dat had uitgezocht kwam ik nog op honderden euro's uit.

Hier geen nieuws overigens. Alle vissen doen het nog steeds, maar doe helemaal niets meer aan het aquarium, behalve schoonmaken.
De prijzen van LED's zijn flink gedaald idd, maar ik moest het ook hebben van een aanbieding hoor. Je moet er maar net tegenaan lopen :)

En als alles eenmaal lekker draait hoef je er ook niet meer zo gek veel aan te doen, behalve af en toe schoonmaken en genieten van je bakkie :)
  Official ESF Kreviewer woensdag 8 oktober 2014 @ 08:34:27 #199
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_145320937
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 18:10 schreef Papabear het volgende:

[..]

De prijzen van LED's zijn flink gedaald idd, maar ik moest het ook hebben van een aanbieding hoor. Je moet er maar net tegenaan lopen :)
Dat scheelt inderdaad wel veel, maar het zat hem vooral in het schakelkastje. Had er 1 gevonden die de natuur nabootst, maar die was 400 euro. Dan begin je er niet aan.

Zit er wel aan te denken om toch eens ledlampen te gaan gebruiken. Scheelt toch weer 80w, 11 uur lang per dag.
pi_145339241
Dit is dus het aquarium. :) Soms wat crappy foto's, maar vissen zwemmen snel. (No shit :') )

5 Pseudomugil paskai
4 Poecilia wingei
6 Corydoras habrosus
2 Crystal Red garnalen en 2 Crystal Black garnalen

Volgend jaar komt hij hier te staan, dus nu leer ik er nog voor zorgen.

pi_145342927
Mooi Ren! Ik denk alleen wel dat je iets meer garnalen in mag doen. Garnalen leven het liefst in een groep. 10 is wel het minimum ^O^ . En het zijn erg toffe beestjes! (Tip: via marktplaats zijn garnalen bij de kweker vaak veel goedkoper!)
pi_145345101
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 19:17 schreef RenRen- het volgende:
Dit is dus het aquarium. :) Soms wat crappy foto's, maar vissen zwemmen snel. (No shit :') )

[ afbeelding ]

5 Pseudomugil paskai
4 Poecilia wingei
6 Corydoras habrosus
2 Crystal Red garnalen en 2 Crystal Black garnalen

Volgend jaar komt hij hier te staan, dus nu leer ik er nog voor zorgen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk bakje inderdaad, daar kun je iets heel moois van maken ^O^
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 20:41 schreef coccinelle het volgende:
Mooi Ren! Ik denk alleen wel dat je iets meer garnalen in mag doen. Garnalen leven het liefst in een groep. 10 is wel het minimum ^O^ . En het zijn erg toffe beestjes! (Tip: via marktplaats zijn garnalen bij de kweker vaak veel goedkoper!)
Absoluut mee eens. Ik zou ze zelf in groepen van 20 zetten, het worden er vanzelf wel meer *;
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')