abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145728853
Hmmm, mijn eigen ervaringen met Kersenbuikjes is toch niet zo dramatisch.. Nou heb ik ze nooit met die afzichtelijke guppen samengehouden.. Maar wel met black molly's, platy's Kardinaal en neon Tetra's, harlekijnzalmpjes, danio's, en nog meer klein grut waar ik zo de namen niet meer van weet. En dat ging toch altijd redelijk goed. Had zelfs nog maanvis erbij en heb zowel de maanvis als de kersenbuik aan de broed gekregen in die bak.

Waar je dan wel goed op moet letten is dat je het kleine grut niet te klein koopt. Want dan zijn het inderdaad opportunistische lekkere hapjes voor de kersenbuik.

Verder is het formaat bak en de manier van inrichting nogal van belang bij zulke combinaties. EN natuurlijk de hoeveelheid van elk soort. 40 tetra's met 6 kersenbuiken is natuurlijk vragen om vraatschade. Mijn bak was toen 250 liter 100x50x50. Alle genoemde soorten leven in verschillende regionen of lagen van de habitat waarin ze vertoeven. Die kersenbuik bijvoorbeeld die verblijft overwegend graag in de onderste lagen, die terta's als kleine schooltjes meer in het middelste vrije zwemgedeelte en het overige genoemde weer liever wat hoger.

De maanvis die eigenlijk ook een opportunistische rover is verstopt zich graag in de bovenlaag tussen een bosje met planten. Het liefst in bosjes met lange lancetvormige bladeren. Wanneer je bijvoorbeeld een hoek in de achtergrond van de bak inricht met een mooi weelderige combinatie van de wat grotere Cryptocoryne, Echinodorus en of Microsorum soorten. Dan zul je zien dat ze daar niet is weg te slaan en dit zal gebruiken om zich terug te trekken. In een goede waterkwaliteit en temperatuur stimuleert deze schuilplaats zelfs broedgedrag en zullen kuit afzetten op de bladeren van deze planten. Wat echt een prachtig schouwspel oplevert.

En de kersenbuik is dol op holletjes en lage beplanting, wanneer je in de tegenoverliggende hoek op de voorgrond tussen wat lage beplanting een klein gehalveerd terracotta bloempotje ondersteboven ingraaft waaruit je een toegangetje uit knabbelt. Soms zie je ook zo'n lelijke halve cocosnoot :) maar zo'n terracotta potje kun je makkelijker verstoppen en met mos of alg laten begroeien en is natuurlijk in meer formaten verkrijgbaar. Anyway, je zult dan zien dat de kersenbuik daar dan ook niet weg te meppen is, een beetje door de bak struint maar overwegend in haar favo hoekje ligt uit te buiken. Maak nog wat nisjes en holletjes met kienhout verspreid door de bak en ze struinen van holletje naar holletje, maar dat bloempotje blijft de thuisbasis. :D En zal daar ook gaan broeden.

Verder zorg je dat je een mooie vrije zwemruimte in het midden houd waar je dan ook wat fijnbladig beplanting houd waar zich het kleine grut in kan terugtrekken en verschuilen wanneer grote boze papa kersenbuik door de bak struint en te dichtbij komt.

En wanneer je het zo aanpakt is een zulke combinatie heel goed te doen. *O*

Wat zich in de bovenste lagen ophoud hoef je eigenlijk niet zo bang te zijn dan. Wanneer de inrichting goed is heeft die kersenbuik helemaal geen behoefte om omhoog te komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 20-10-2014 12:26:25 ]
  maandag 20 oktober 2014 @ 12:49:13 #252
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145730094
Ik heb gisteren eindelijk mijn aquarium kunnen verkopen :)

Alleen had ik mijn vrouw beloofd om een klein aquarium te nemen als de grote weg was. Aangezien onze dochter van 9maanden het leuk vindt om naar te kijken.
Nu heeft ze op een 60L aquarium geboden en die mogen we vanavond ophalen.

Ik ben dus wel een dag aquariumloos geweest :')
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_145730454
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 12:49 schreef Komakie het volgende:
Ik heb gisteren eindelijk mijn aquarium kunnen verkopen :)

Alleen had ik mijn vrouw beloofd om een klein aquarium te nemen als de grote weg was. Aangezien onze dochter van 9maanden het leuk vindt om naar te kijken.
Nu heeft ze op een 60L aquarium geboden en die mogen we vanavond ophalen.

Ik ben dus wel een dag aquariumloos geweest :')
Weet niet uit welke regio je komt maar ik heb dr nog wel 2 die je gratis kan ophalen
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  maandag 20 oktober 2014 @ 13:57:34 #254
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145732274
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 13:00 schreef Thaboel het volgende:

[..]

Weet niet uit welke regio je komt maar ik heb dr nog wel 2 die je gratis kan ophalen
Dronten.
Deze is overigens wel helemaal ingericht. Inclusief vis. Hoewel ik niet weet hoe blij ik daar mee ben...

Er staat trouwens in de advertentie "luxe dubbele filter". Iemand een idee wat daarmee bedoeld wordt :?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
pi_145972893
Weer terug van 2 dagen Aquavaria beurs als standhouder. 2 leuke, maar ook drukke dagen gehad! Op de stand liep het goed door en volgende maand op naar Nieuwegein voor de Vivarium beurs!

Gelijk wat vissen meegenomen, 3 chocolade goerami's waar ik al een tijdje naar op zoek was.
Ook 2 koppels Limia perugiae voor de kweek te pakken gekregen waar ik erg blij mee ben *O*
pi_145973699
Wat voor stand heb je? Dit weekend kon ik niet, maar ben wel van plan om naar het vivarium te gaan :)
pi_145974145
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 21:11 schreef Dragonberry het volgende:
Wat voor stand heb je? Dit weekend kon ik niet, maar ben wel van plan om naar het vivarium te gaan :)
Wij staan met planten (Aquaria-Twente) samen met Festal (plantenvoeding)
Al veel goede feedback gekregen op de beurs dus vol goede moed op naar het Vivarium! wie weet tot ziens dan :)
  zondag 26 oktober 2014 @ 22:21:10 #258
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145977735
Ons aquarium staat ook inmiddels er weer mooi bij.
Alles helemaal schoon gemaakt en de bak weer gevuld met het water wat er al was. Inclusief de vissen die er nog in zaten van de vorige eigenaar. Waren er maar 3 dus kan er verder veel moois van maken.

Gisteren er een zooitje guppen bij gekregen. Speciaal voor mijn vrouw. Ik ben zelf niet zo van de guppen. Tevens een aantal plantjes gekregen. Was ook wel nodig. Er zat alleen maar nepspul in die bak :(

Nu nog een lading mos en wat garnaaltjes en ik ben helemaal gelukkig :)
pi_145978053
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:21 schreef Komakie het volgende:
Ons aquarium staat ook inmiddels er weer mooi bij.
Alles helemaal schoon gemaakt en de bak weer gevuld met het water wat er al was. Inclusief de vissen die er nog in zaten van de vorige eigenaar. Waren er maar 3 dus kan er verder veel moois van maken.

Gisteren er een zooitje guppen bij gekregen. Speciaal voor mijn vrouw. Ik ben zelf niet zo van de guppen. Tevens een aantal plantjes gekregen. Was ook wel nodig. Er zat alleen maar nepspul in die bak :(

Nu nog een lading mos en wat garnaaltjes en ik ben helemaal gelukkig :)
Ik heb nog wel vuurtjes te koop voor je ;)
  maandag 27 oktober 2014 @ 13:04:57 #260
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145992128
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:25 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Hmmm ik zal er aan denken.
Ik zat zelf meer te denken aan Crystal Red garnaaltjes, maar ik hou het in mijn hoofd.
Ook nog wat mos te koop toevallig? :P (of iemand anders)

"te heb" mag natuurlijk ook ;)
pi_145992879
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:04 schreef Komakie het volgende:

[..]

Hmmm ik zal er aan denken.
Ik zat zelf meer te denken aan Crystal Red garnaaltjes, maar ik hou het in mijn hoofd.
Ook nog wat mos te koop toevallig? :P (of iemand anders)

"te heb" mag natuurlijk ook ;)
mos niet, dat slaat hier helaas niet zo best aan. Van dat op engelenhaar lijkende alg daarentegen... :X
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:40:39 #262
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_145999538
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:30 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

mos niet, dat slaat hier helaas niet zo best aan. Van dat op engelenhaar lijkende alg daarentegen... :X
Draadalg?
Ondanks dat alg een natuurlijke reactie is en heel normaal in water vind ik het schijtspul :(
pi_145999951
Draadalg = CO2 tekort

En ik heb wel Javamos, ¤2,50 per bakje. Verzendkosten maken het alleen wat duurder helaas of je moet in de buurt wonen.
  maandag 27 oktober 2014 @ 19:04:45 #264
307755 Draai_kont
Nee heb je, ja kun je krijgen.
pi_146004723
quote:
7s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:52 schreef Gummiebeer het volgende:
Draadalg = CO2 tekort

En ik heb wel Javamos, ¤2,50 per bakje. Verzendkosten maken het alleen wat duurder helaas of je moet in de buurt wonen.
javamos kun je gewoon in een boterhamzakje en dan in een envelop versturen :') zo duur hoeft het niet te worden.
Op woensdag 18 augustus 2010 15:37 schreef Schenkstroop het volgende:
Als een vrouw zich als een eikel gedraagt mag je dr als een eikel behandelen. gelijke rechten enzo.
pi_146032218
Deze al gezien: https://www.kickstarter.c(...)g-tropical-fish-tank ?

Ik wil liever geen standaard "bak-aquarium". Zijn er nog mooie (betaalbare) design fish tanks?
pi_146032378
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:40 schreef Komakie het volgende:

[..]

Draadalg?
Ondanks dat alg een natuurlijke reactie is en heel normaal in water vind ik het schijtspul :(
Ik denk inderdaad dat het draadalg is. Ik vind het op zich niet lelijk, zelfs wel passen bij de bak. En aangezien het gelukkig alleen maar in het kleine garnalenbakje zit en niet in de grote Z-A biotoopbak hoef ik er ook niet per se van af.
Het groeit alleen zo vreselijk snel, dus eens per week de grootste plukken weghalen is wel de norm zeg maar.
pi_146032394
Fluval heeft hele mooie in hun assortiment en zelf heb ik de aquafish home 25.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:31:15 #268
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_146036174
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 13:42 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat het draadalg is. Ik vind het op zich niet lelijk, zelfs wel passen bij de bak. En aangezien het gelukkig alleen maar in het kleine garnalenbakje zit en niet in de grote Z-A biotoopbak hoef ik er ook niet per se van af.
Het groeit alleen zo vreselijk snel, dus eens per week de grootste plukken weghalen is wel de norm zeg maar.
Ik ken het.
Meestal is een paar planten meer wel een oplossing.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:42:49 #269
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_146036670
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:25 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Met de vrouw overlegt. Zij wil vuurgarnaaltjes.
Quanta costa?
  woensdag 29 oktober 2014 @ 15:03:29 #270
415912 Planga
They say an end can be a start
pi_146075209
Een man gup ligt bij mij op de bodem van het aquarium al sinds een week.

Komt enkel naar boven om voer te eten en zakt dan langzaam weer af. Door tetra's wordt zijn staart al licht aangepikt.

Wat is wijsheid en wat kan dit voor ziekte zijn?
Leef in het moment. Gisteren en morgen zijn een illusie.
pi_146077968
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 15:03 schreef Planga het volgende:
Een man gup ligt bij mij op de bodem van het aquarium al sinds een week.

Komt enkel naar boven om voer te eten en zakt dan langzaam weer af. Door tetra's wordt zijn staart al licht aangepikt.

Wat is wijsheid en wat kan dit voor ziekte zijn?
Dat kan natuurlijk van alles en nog wat zijn.. Gewoon algehele malaise door verzwakking, kan veroorzaakt worden door waterkwaliteit met vitaminegebrek als gevolg en vatbaarheid voor infecties van bacterie en of schimmels. Om uit te vinden hoe en wat heb je wat meer nodig dan de omschreven symptomen.

Je zou eens kunnen beginnen met de waterkwaliteit te controleren.. Heel vaak zijn ammoniak en of nitriet vergiftiging het begin van dit soort gedrag. ;) En dan hoor ik je denken "Ja maar de rest doet het nog goed". Nou er is altijd eentje de eerste..

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 29-10-2014 16:37:14 ]
pi_146079027
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 13:38 schreef Syntix het volgende:
Deze al gezien: https://www.kickstarter.c(...)g-tropical-fish-tank ?

Ik wil liever geen standaard "bak-aquarium". Zijn er nog mooie (betaalbare) design fish tanks?
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 13:42 schreef coccinelle het volgende:
Fluval heeft hele mooie in hun assortiment en zelf heb ik de aquafish home 25.
Fluval heeft inderdaad wat mooie bakken, maar dat moet toch nog veel mooier kunnen? Anderen nog websites met mooie design aquariums die betaalbaar zijn?
  woensdag 29 oktober 2014 @ 18:55:39 #273
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146082860
Heeft er iemand hier ervaring met een Nano-reef? Ik zou graag een klein zoutwater aquarium willen opzetten.
pi_146083042
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 18:55 schreef Sunri5e het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met een Nano-reef? Ik zou graag een klein zoutwater aquarium willen opzetten.
Lijkt me erg intensief, het is natuurlijk veel kleiner en minder stabiel. Dus veel meer meten / weten / bijstellen. Ik zou het wel willen maar ga het dan doen met gelijk een grote bak.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  woensdag 29 oktober 2014 @ 19:00:22 #275
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146083074
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 18:59 schreef rene90 het volgende:

[..]

Lijkt me erg intensief, het is natuurlijk veel kleiner en minder stabiel. Dus veel meer meten / weten / bijstellen. Ik zou het wel willen maar ga het dan doen met gelijk een grote bak.
Aan welk formaat zit je dan te denken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')