Hmmm, mijn eigen ervaringen met Kersenbuikjes is toch niet zo dramatisch.. Nou heb ik ze nooit met die afzichtelijke guppen samengehouden.. Maar wel met black molly's, platy's Kardinaal en neon Tetra's, harlekijnzalmpjes, danio's, en nog meer klein grut waar ik zo de namen niet meer van weet. En dat ging toch altijd redelijk goed. Had zelfs nog maanvis erbij en heb zowel de maanvis als de kersenbuik aan de broed gekregen in die bak.
Waar je dan wel goed op moet letten is dat je het kleine grut niet te klein koopt. Want dan zijn het inderdaad opportunistische lekkere hapjes voor de kersenbuik.
Verder is het formaat bak en de manier van inrichting nogal van belang bij zulke combinaties. EN natuurlijk de hoeveelheid van elk soort. 40 tetra's met 6 kersenbuiken is natuurlijk vragen om vraatschade. Mijn bak was toen 250 liter 100x50x50. Alle genoemde soorten leven in verschillende regionen of lagen van de habitat waarin ze vertoeven. Die kersenbuik bijvoorbeeld die verblijft overwegend graag in de onderste lagen, die terta's als kleine schooltjes meer in het middelste vrije zwemgedeelte en het overige genoemde weer liever wat hoger.
De maanvis die eigenlijk ook een opportunistische rover is verstopt zich graag in de bovenlaag tussen een bosje met planten. Het liefst in bosjes met lange lancetvormige bladeren. Wanneer je bijvoorbeeld een hoek in de achtergrond van de bak inricht met een mooi weelderige combinatie van de wat grotere Cryptocoryne, Echinodorus en of Microsorum soorten. Dan zul je zien dat ze daar niet is weg te slaan en dit zal gebruiken om zich terug te trekken. In een goede waterkwaliteit en temperatuur stimuleert deze schuilplaats zelfs broedgedrag en zullen kuit afzetten op de bladeren van deze planten. Wat echt een prachtig schouwspel oplevert.
En de kersenbuik is dol op holletjes en lage beplanting, wanneer je in de tegenoverliggende hoek op de voorgrond tussen wat lage beplanting een klein gehalveerd terracotta bloempotje ondersteboven ingraaft waaruit je een toegangetje uit knabbelt. Soms zie je ook zo'n lelijke halve cocosnoot

maar zo'n terracotta potje kun je makkelijker verstoppen en met mos of alg laten begroeien en is natuurlijk in meer formaten verkrijgbaar. Anyway, je zult dan zien dat de kersenbuik daar dan ook niet weg te meppen is, een beetje door de bak struint maar overwegend in haar favo hoekje ligt uit te buiken. Maak nog wat nisjes en holletjes met kienhout verspreid door de bak en ze struinen van holletje naar holletje, maar dat bloempotje blijft de thuisbasis.

En zal daar ook gaan broeden.
Verder zorg je dat je een mooie vrije zwemruimte in het midden houd waar je dan ook wat fijnbladig beplanting houd waar zich het kleine grut in kan terugtrekken en verschuilen wanneer grote boze papa kersenbuik door de bak struint en te dichtbij komt.
En wanneer je het zo aanpakt is een zulke combinatie heel goed te doen.

Wat zich in de bovenste lagen ophoud hoef je eigenlijk niet zo bang te zijn dan. Wanneer de inrichting goed is heeft die kersenbuik helemaal geen behoefte om omhoog te komen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 20-10-2014 12:26:25 ]