abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30373979
Vorige topic was vol, dus hier verder met al je vragen over aquaria, het showen van je bak of nieuwe aanwinst, en alle andere aan aquaria verwante zaken.

Linkjes naar de vorige delen:

Het Tropisch Aquarium Topic
Het Tropisch Aquarium Topic Deel 2
Het Tropisch Aquarium Topic Deel 3
Het Tropisch Aquarium Topic Deel 4
Het Tropisch Aquarium Topic Deel 5
Het Tropisch Aquarium Topic Deeltje 6
pi_30850360
zijn er nog mensen met interesse in Apistogramma cacatuoides? Ik heb er nog 13 zitten uit eigen kweek, die eigenlijk weg moeten.
pi_30856401
tvp's weggehaald. Maak er dan wat van mensen. Als je niets te zeggen hebt, heb je ook niets in een topic te zoeken, zie de faq
pi_30915750
Hallo mensen

ik kom ook dit topic bevuilen

dit zijn malawi cichliden en die hebben we al een hele tijd
sinds vrijdag een nieuw aquarium van 160 x 60 x 70 (450 liter)

en de witgrijzige vis met gele rugvin mannetje rechts zit er sinds gister in en dat zorgde nog al voor opschudding bij het mannetje (links) wat al wat langer de baas is
aangezien cichliden nog al gesteld zijn op hun territorium

ik post vandeweek nog wel wat meer foto's en info

want dit is tevens een tvp!
Narf!
  maandag 26 september 2005 @ 01:50:16 #5
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_30934341
Ondertussen alweer een jaar zonder aquarium, ben druk op zoek naar een nieuwe
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_31025305
Ik ben bezig met een nano bakje die ik wil 'bevolken' met wat kleine, guitige visjes.

Ik ben daarom op zoek naar informatie over en ervaringen met de Badis Badis Bengalensis oftewel Bengaals Vuurtje.

Dit weet ik al:

De badis badis bengalensis is een klein tropisch baarsje van zo'n 2 tot 2,5 cm. Hij komt voornamelijk voor in de wateren rondom India, Bengalen en Bangladesh. Hij is rood gekleurd en wordt daarom ook wel Bengaals Vuurtje genoemd. Het mannetje is vooral kleurrijk, het vrouwtje wat saaier grijs. In de paartijd krijgen de vrouwtjes wat meer kleur. Donkere strepen worden dan zichtbaar en een groene gloed is waarneembaar. Het geslachtsonderscheid bij jonge beestjes is heel moeilijk. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de beestjes volwassen zijn bij aanschaf.

Verder doet hij denken wat betreft uiterlijk aan een miniatuur cichilde. Het vrouwtje wordt zo'n 2 cm, het mannetje 2,5 cm.

Omdat ze zo klein zijn, kunnen ze al in een bak vanaf 40 cm. Het zijn rustige vissen, die zich het beste op hun gemak voelen bij andere rustige vissen, of in een speciaalaquarium. Het zijn tropische vissen en vragen daarom om een temperatuur van 22-26 graden. De PH moet ergens tussen de 6,0 en 7,5 liggen. Een GH tussen de 5-10 graden wordt op prijs gesteld, evenals een zwakke stroming. Ze eten vooral klein levendvoer, zoals cyclops.

Het beste kunnen de visjes in een harem gehouden worden. Eén mannetje op twee ā drie vrouwtjes. Bij twee mannetjes zal het zwakste mannetje uiteindelijk wegkwijnen in een hoekje van het aquarium.

De kweek is vrij eenvoudig, naar het schijnt. Wanneer het mannetje eenmaal zijn territorium heeft afgebakend, zal het vrouwtje hier naartoe worden gelokt. Door middel van een omhelsing - zoals bij bijvoorbeeld labyrinthvissen - worden de eitjes uit het vrouwtje geknepen. Ze leggen niet veel eitjes; slechts 1 tot 3 eitjes vallen uit het vrouwtje op een willekeurige plek. javamos, wordt vanwege de paring op prijs gesteld. Andere vissen worden uit het territorium weggehouden, maar omdat de visjes zo klein zijn, kunnen ze weinig échte schade aanrichten.

=====

Misschien kan iemand zijn ervaringen posten met het visje of misschien wat informatie aanvullen of corrigeren?
pi_31559453
Ik zit er zelf over na te denken om een aquarium(pje) aan te schaffen. Nu twijfel ik tussen een gewone kom met wat goudvissen (koudwater dus) en een aquarium met wat leuke fleurige visjes.
Klopt het dat je met een aquarium meer tijd kwijt bent qua schoonmaak enzo?
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
pi_31559598
Met een kom ben je juist meer tijd kwijt. Je moet constant water verversen om het nitrietpeil en dergelijke laag te houden. In de regel geldt: hoe groter je bak, hoe beter de balans, hoe minder onderhoud...
pi_31563424
bovendien zijn kommen een beetje visonvriendelijk. ze zijn namelijk vrijwel altijd te klein.
pi_31563852
en een klein aquarium heb je al voor ¤ 50,- met pompje en alles erbij
Narf!
pi_31564430
De Aqua-40

Die heb ik dus
pi_31567548
Bedankt voor de reacties tot dusverre. Ik ga er eens goed over nadenken
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
  woensdag 4 januari 2006 @ 02:23:14 #13
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_33682594
quote:
Op maandag 26 september 2005 01:50 schreef Prowl het volgende:
Ondertussen alweer een jaar zonder aquarium, ben druk op zoek naar een nieuwe
En zaterdag ga ik mn nieuwe bakje ophalen

130x50x80, toch wel een 500 litertjes

Heeft er toevallig iemand mooi kienhout of wortelhout over in Limburg/Brabant?
pi_33685105
Ah, het topic dat ik zoek! Jammer dat ik geen vissennamen ken... Kent iemand hier een goede site met veel foto's zodat ik het wat overzichtelijker kan maken?

Ik heb namelijk een probleempje... Ik weet weinig van aquaria maar ik heb er zelf wel eentje en alles gaat goed. Ik ben rustig gestart met een tweedehandsje, 60x30x30, voedingsbodem, steentjes, plantjes, bijna 4 weken gewacht (intussentijd 3 tests laten doen bij de intratuin) en inmiddels is het een volle bak. We hadden er een paar vissen in, maar omdat de broer van mijn vriend voor bijna een jaar op vakantie gaat zwemmen zijn vissen nu ook bij de onze.

Nu had ik zelf een heel lief vissensoortje, bij bijna iedere dierenwinkel te krijgen: de hebben een simpel, grijs lijfje, zijn vrij klein, en hebben een hele mooie staart, in de kleuren rood of geel, en danm et zwarte vlekjes erop. Sinds de nieuwe vissen er zijn worden ze echter heel erg opgejaagd, ik ben er ook al 1 kwijt, met als gevolg dat ik ze nu alleen nog maar achter de pomp verstopt zie zitten. Ze zwemmen niet meer, behalve 1 minuut heel haastig als ik eten geef.

Wat kan ik hieraan doen? Ik vind dit ook zo... visonterend...
I had a signature once. It was awful.
pi_33686437
Heb je het niet over guppy's?

Een mooi database is deze site, maar zelfs die is nog niet compleet. Er wordt wel aan gewerkt.
pi_33686476
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 09:52 schreef Byte_Me het volgende:
zijn er nog mensen met interesse in Apistogramma cacatuoides? Ik heb er nog 13 zitten uit eigen kweek, die eigenlijk weg moeten.
Ja.

Waar op te halen en hoeveel wil je ervoor hebben?
pi_33687072
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:23 schreef MadGuy het volgende:
Heb je het niet over guppy's?

[afbeelding]

Een mooi database is deze site, maar zelfs die is nog niet compleet. Er wordt wel aan gewerkt.
Jup, dat zijn de mooitjes die ik bedoel Is het normaal dat die achterna gezeten worden? Ik heb nu twee hele grote vissen erbij, een cm of 10 lang, ze zijn vrij plat, ze zijn wit glanzend met één dunne zwarte streep en hebben twee van die lange sprieten naar onder hangen... Ik heb het idee dat die de boosdoeners kunnen zijn... Pfff, lastig, visjes omschrijven
pi_33687317
Ik geloof dat je een gourami bedoelt. Welke soort je hebt weet ik niet, maar het lijkt vast op deze:

Die kunnen volgens mij vrij agressief reageren, zeker in de broedtijd. Helemaal zeker weten doe ik het niet. IK ben geen expert. Aan de andere kant zitten de mannetjes guppen ook vaak achter de vrouwtjes aan. Mannen-guppen zijn gewoon 24 uur per dag geil.

Overigens, houd jij 10 cm grote vissen in een aquarium van 60 cm? Dat is eigenlijk wel iets te krap. Ik wil niet té schoolmeester-achtig overkomen, overigens.
pi_33687498
Ja, ik weet het.. Die vissen komen uit een ander aquarium waar ze ooit als gupjes ingingen, niet wetend dat het dus zulke joekels worden... Ze zijn wel heel mooi maar inderdaad vrij groot. Volgens mij zit mijn aquarium, met bijna 30 vissen, nu ook veel te vol, maargoed, waar moet ik het laten? Ik weet wel dat als er vissen doodgaan ik ze niet snel zal vervangen, maar ik ga ze niet zomaar door de wc spoelen als ze gezond zijn... toch?

Ik heb 5 neonvisjes, 1 gestreepte bodemafzuiger, 1 grote meerval-achtig dinges, die ramen en grond schoonmaakt, 5 guppy's waarvan ik er zeker 1 kwijt ben, 5 kleine oranje visjes (geen goudvissen), 2 hele gave dalmatiervisjes, 2 zalmroze visjes die haast doorschijnend zijn, 4 saaie grijze vissen, 1 maanvisje, 2 van die grote vissen zoals hierboven afgebeeld ongveer, net een ande rkleurtje, wel zelfde bouw, 1 kleine meerval di eik echt nergens meer kan vinden...

Dat is het ongeveer en inderdaad veel te veel... Als je interesse hebt zijn er visjes op te halen in zeewolde

Edit: de dalmatiervisjes wil ik sowieso houden want die zijn veel te leuk
pi_33690150
Zojuist heb ik getracht om aquariumfoto's te maken, de meesten hie rzullen wel weten wat een hel dat is Ik krijg het nog niet helemaal voor elkaar.

Dit is een foto van mijn mooie aquacleaner Hij zuigt alles af wat hij tegenkomt:

En hieronder twee pogingen om mijn grote vissen vast te leggen. De eerste is van opzij en geeft vooral een impressie van ehm, kleur, en de onderste is wel redelijk scherp maar de vis draaide zich net om. Je ziet wel dattie zo'n lange spriet heeft

pi_33692773
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:25 schreef Triangeljosti het volgende:

[..]

Ja.

Waar op te halen en hoeveel wil je ervoor hebben?
Af te halen in Eindhoven, voor 3 euro per stuk. Heb helaas alleen nog vrouwtjes.
  woensdag 4 januari 2006 @ 14:37:40 #22
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_33694374
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:05 schreef zoeperzazke het volgende:
heel verhaal
Wat jij daar allemaal hebt hoort in een bak van 150x50x50 thuis!
pi_33696567
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:37 schreef Prowl het volgende:

[..]

Wat jij daar allemaal hebt hoort in een bak van 150x50x50 thuis!
Die heb ik dus niet en nogmaals, ik kan er ook weinig aan doen... waar moet ik die visjes nu anders laten?
pi_33698521
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 15:44 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Die heb ik dus niet en nogmaals, ik kan er ook weinig aan doen... waar moet ik die visjes nu anders laten?
ander aquarium, aquariumzaak, verkopen, etc...
pi_33698678
er is geen goede aquariumzaak in de buurt, voor een ander aquarium heb ik geen plek en verkopen... wie wil er in vredesnaam volwassen vissen hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')