Het Tropisch Aquarium Topic
Het Tropisch Aquarium Topic Deel 2
Het Tropisch Aquarium Topic Deel 3
Het Tropisch Aquarium Topic Deel 4
de installatie is als volgt gemaakt:
1 grote (2l) petfles als gistvat en een kleine (0.5l) als wasfles.
boor een gat in de dop vd grote fles dat net te klein is voor je slang
boor 2 gaten in de dop van de kleine fles, ook weer net te klein. neem een stuk slang van ongeveer 50 cm en knip beide uiteinden schuin af.
trek het uiteinde 2 cm door de dop van de gistfles, en 20 cm door de dop vd was fles.neem nog een stuk slang en trek dit 2 cm door de dop van de wasfles. vul de wasfles met water en de gistfles met water, gist en suiker (1L, 1g, 100g). hang het andere uiteinde van de slang in je aquarium. beschrijving komt van: http://www.aqua-archief.nl/
quote:is wel geinig zo'n eigenbouw co2 set maar heb je ook aan een ontluchtingsventiel gedacht wanneer je nl een verkeerde verhouding er in hebt gedaan ken het zooitje uit elkaar klappen en dat is smerig zo niet gevaarlijk
Op zondag 28 december 2003 11:37 schreef Byte_Me het volgende:
ik heb eergisteren zo'n bio-co2 installatie in elkaar gezet, met 2 petflessen en wat slang. ik kan het iedereen aanraden. het is ongever 15 minuten werk, en het werkt perfekt. pH is van 7.5-8 naar 6.5-7 gegaan, wat veel beter is voor mijn vissen, en ook voor mijn plantengroei.de installatie is als volgt gemaakt:
1 grote (2l) petfles als gistvat en een kleine (0.5l) als wasfles.
boor een gat in de dop vd grote fles dat net te klein is voor je slang
boor 2 gaten in de dop van de kleine fles, ook weer net te klein. neem een stuk slang van ongeveer 50 cm en knip beide uiteinden schuin af.
trek het uiteinde 2 cm door de dop van de gistfles, en 20 cm door de dop vd was fles.neem nog een stuk slang en trek dit 2 cm door de dop van de wasfles. vul de wasfles met water en de gistfles met water, gist en suiker (1L, 1g, 100g). hang het andere uiteinde van de slang in je aquarium. beschrijving komt van: http://www.aqua-archief.nl/
quote:Ja, legrooster. Ook wel eirooster of eierrooster. Zodat de oudervisjes hun eigen eitjes niet opeten.
Op maandag 29 december 2003 14:19 schreef Byte_Me het volgende:
legrooster???
quote:Die zit toch standaard in een kweekbakje? Ik heb wel het kweekbakje, maar het roostertje is inmiddels kwijt geraakt. Hij zal toendertijd in Amsterdam gekocht zijn, weet alleen niet bij welke winkel. Er zat geloof ik een grote aquariumwinkel in de buurt van het Sarphati-park (maar de straat wel een drukke doorlopende weg ben ik vergeten). Waarschijnlijk is die kweekbak in die winkel gekocht, maar ik denk dat je die ook bij andere aquariumwinkels zult vinden. Amsterdam en omstreken (Hoofddorp) hebben er genoeg.
Op maandag 29 december 2003 14:40 schreef _Abu_ het volgende:
Ja, legrooster. Ook wel eirooster of eierrooster. Zodat de oudervisjes hun eigen eitjes niet opeten.
Mijn vissen vertonen een raar trekje; het lijkt namelijk of ze hijgen. Ze eten wel goed, bewegen vlot, gaan niet dood, maar 'happen' wel erg snel.
Dit zei een kennis
Water is niet goed, ffies goed schoonmaken je bak en redelijk vaak bijhouden..
Ik heb een Juwel Rekord 60 en in die manual staat dat je door het bio filter nauwelijks water hoeft te verversen.. toch maar doen dus.. ?
Dit zei de dierenwinkel...
Koop een watertest of laat ons het water testen (duur!).
Naderhand bleken ze driee keer per week te voeren, en ik elke dag 2 keer dus wellicht geef ik ze te veel eten. Ze eten wel altijd alles op, maar volgens de dierenwinkel miep hoeven ze niet zoveel te eten en moet je elke 3 weken 1/3 water verversen.
OVerigens ververs ik wel het grove filter elke week en het koolfilter eronder om de maand (zoals in de manual staat).. het biofilter zou elk half jaar moeten. Aangezien die vissen dus wel normaal doen verder, behalve dat happen, verwacht ik geen zuurstof te kort. Een nachtje een luchtpompje erin hielp nix tegen het happen.
Hoe vaak voeren jullie (1) en waar kan dat 'happen' op duidden (2)?
'k ben benieuwd
quote:Ik heb ook een Record 60, elke week water verversen voor ongeveer een kwart. Waar ze het over hebben in de handleiding is dat het filter niet zoveel schoonmaak behoeft. Ik doe dat elke 6 tot 8 weken.
Op maandag 29 december 2003 22:06 schreef NiGeLaToR het volgende:
Water is niet goed, ffies goed schoonmaken je bak en redelijk vaak bijhouden..
Ik heb een Juwel Rekord 60 en in die manual staat dat je door het bio filter nauwelijks water hoeft te verversen.. toch maar doen dus.. ?
quote:Ik voer de vissen die ik er in heb 1 keer per dag, een klein maatschepje, wat ik bij het voer gekregen heb. Hier hebben ze genoeg aan.
Naderhand bleken ze driee keer per week te voeren, en ik elke dag 2 keerdus wellicht geef ik ze te veel eten. Ze eten wel altijd alles op, maar volgens de dierenwinkel miep hoeven ze niet zoveel te eten en moet je elke 3 weken 1/3 water verversen.
quote:Ik zou het luchtpompje dag en nacht aan laten doe ik ook. Misschien hebben je vissen toch wel wat luchttekort.
OVerigens ververs ik wel het grove filter elke week en het koolfilter eronder om de maand (zoals in de manual staat).. het biofilter zou elk half jaar moeten. Aangezien die vissen dus wel normaal doen verder, behalve dat happen, verwacht ik geen zuurstof te kort. Een nachtje een luchtpompje erin hielp nix tegen het happen.
Verder draait deze bak, zoals ik hem nu onderhoud uitstekend. Het water is superhelder en de vissen zijn erg tevreden.
quote:Goed streven, zal ik doen.. had het dus 2 maanden niet gedaan.
Op maandag 29 december 2003 22:24 schreef Mariposa het volgende:[..]
Ik heb ook een Record 60, elke week water verversen voor ongeveer een kwart. Waar ze het over hebben in de handleiding is dat het filter niet zoveel schoonmaak behoeft. Ik doe dat elke 6 tot 8 weken.
[..]
quote:Heb me voorgenomen om de ene dag vlokjes te doen en de andere dag tabletten (ook voor de slakken).
Ik voer de vissen die ik er in heb 1 keer per dag, een klein maatschepje, wat ik bij het voer gekregen heb. Hier hebben ze genoeg aan.
[..]
quote:Kutding maakt herrie, daarom zit ie er niet meer in. Daarnaast stond in die manual dat het niet nodig is, maar als je het wilt moet je hem goed in het midden opstellen.. - handig, spettert ie tegen je lamp aan.
Ik zou het luchtpompje dag en nacht aan laten doe ik ook. Misschien hebben je vissen toch wel wat luchttekort.
quote:Ik zal je 'methode' overnemen, naast wat ik al wist, vooral minder eten en meer water verversen zal belangrijk zijn.
Verder draait deze bak, zoals ik hem nu onderhoud uitstekend. Het water is superhelder en de vissen zijn erg tevreden.
Thx!
quote:1. Eten: doe niet teveel vlokjes, daarvan had ik in mijn grote bak ook eerst teveel gegeven. Wat ik nu heb zijn een soort korreltjes voor siervissen, die dus met dat maatschepje heel makkelijk te doseren zijn.
Op maandag 29 december 2003 22:32 schreef NiGeLaToR het volgende:
Heb me voorgenomen om de ene dag vlokjes te doen en de andere dag tabletten (ook voor de slakken).Kutding maakt herrie, daarom zit ie er niet meer in. Daarnaast stond in die manual dat het niet nodig is, maar als je het wilt moet je hem goed in het midden opstellen.. - handig, spettert ie tegen je lamp aan.
2. Ja, dat geeft wel geluid. Maar wij hebben de aquaria beneden staan en we hebben onder die pomp een onderzetter van kurk voor de pannen gezet. Dit helpt enigzins. Ik heb dat blokje in de hoek van beide bakken hangen, niet in het midden ofzo. Verder zijn mijn blokjes met een afsluitertje verbonden, dus je kan de snelheid van het luchtblazen regelen, daardoor komt het minder bij de lamp. Ik heb dus 1 pompje waar een verdeelstuk met aflsluitertjesnet zoals bij de gasleiding, zo'n kraantje de beide blokjes in beide aquaria luchtblaast.
Wat misschien ook nog voor extra zuurstrof kan helpen is meer plantjes in je water te doen, die goed te laten groeien en er evt. een CO2-dingt zie 2e post in te hangen. Maar dat geknutsel gaat mij net even te ver.
quote:Heb net van die kennis een hele berg mooie planten gekregen.. die zijn in plaats van een zooi bodem-prullaria erin gegaan, want dat vonnik toch niet mooi.. (bruggetjes enzo, van die gips-dingen). Nu ook soort etage-tje met kleinere steentjes, een zandbankje en nog een grind-rots-tuintje
Op maandag 29 december 2003 22:47 schreef Mariposa het volgende:[..]
1. Eten: doe niet teveel vlokjes, daarvan had ik in mijn grote bak ook eerst teveel gegeven. Wat ik nu heb zijn een soort korreltjes voor siervissen, die dus met dat maatschepje heel makkelijk te doseren zijn.
2. Ja, dat geeft wel geluid. Maar wij hebben de aquaria beneden staan en we hebben onder die pomp een onderzetter van kurk voor de pannen gezet. Dit helpt enigzins. Ik heb dat blokje in de hoek van beide bakken hangen, niet in het midden ofzo. Verder zijn mijn blokjes met een afsluitertje verbonden, dus je kan de snelheid van het luchtblazen regelen, daardoor komt het minder bij de lamp. Ik heb dus 1 pompje waar een verdeelstuk met aflsluitertjesnet zoals bij de gasleiding, zo'n kraantje de beide blokjes in beide aquaria luchtblaast.
Wat misschien ook nog voor extra zuurstrof kan helpen is meer plantjes in je water te doen, die goed te laten groeien en er evt. een CO2-dingt zie 2e post in te hangen. Maar dat geknutsel gaat mij net even te ver.
Die CO2 setup moet makkelijker kunnen.. ffies aan me vriendin vragen hoe je CO2 krijgt
quote:Op een willikeurige dag in de week sla ik een dagje over, dan krijgen ze geen eten.
Op maandag 29 december 2003 22:06 schreef NiGeLaToR het volgende:
Heb een vraagje aan de expertsMijn vissen vertonen een raar trekje; het lijkt namelijk of ze hijgen. Ze eten wel goed, bewegen vlot, gaan niet dood, maar 'happen' wel erg snel.
Dit zei de dierenwinkel...
Koop een watertest of laat ons het water testen (duur!).
Naderhand bleken ze driee keer per week te voeren, en ik elke dag 2 keerdus wellicht geef ik ze te veel eten. Ze eten wel altijd alles op, maar volgens de dierenwinkel miep hoeven ze niet zoveel te eten en moet je elke 3 weken 1/3 water verversen.
{/quote]Hmm ben geen expert maar het water laten testen kan zowiezo geen kwaad. Op advies van sommige mensen ook laten doen. bij mij krijgen ze 1x op een dag te eten.
[quote]
Hoe vaak voeren jullie (1) en waar kan dat 'happen' op duidden (2)?
Volgens mij is dt hapen id van te weinig zuurstof. goudvissen in een gewone bak hben dat toch ook altijd. Zal dat luchtpompje er mar gewoon permanent inlten,v inden je vissen misschien nog leuk ook
quote:'k ga kijken.. helaas heb ik nog nooit iets voor 'een paar euro' bij een dierenwinkel gekocht
Op dinsdag 30 december 2003 12:51 schreef Byte_Me het volgende:
en als ie teveel lawaai maakt, voor een paar euro heb je een stille...
quote:Ik heb een binnenfilter ja, wat bedoel je met een pitotbuisje?
Op dinsdag 30 december 2003 21:03 schreef Byte_Me het volgende:
hier: http://www.aquariaveldhuis.nl/query2.php?B=8&C=3 vind je al een stille voor de helft. en veldhuis zal vast niet de goedkoopste zijn. overigens, als je een binnenfilter erin hebt staan, dan kun je misschien een pitot buisje plaatsen.
welk merk filter heb je? het kan bij juwel- en tetratecfilters voor zover ik weet.
Bespaar niet op een zuurstofpompje als je dat er zo graag in wil hebben. Van de duurdere kan je losse onderdelen kopen, van de goedkope niet. Op deze manier haal je je kostene r uiteindelijk wel uit, anders kan je ieder jaar een nieuwe kopen, of je moet een bromtol willen hebben.
Je kan beter geen luchtslangetjes op je filter aansluiten, ook al hebben ze die mogelijkheid wel. Dan gaat de capaciteit van je filter vér naar beneden.
Overigens is het beter voor je planten als je 's nachts het luchtpompje uit zet. Een luchtpompje breekt nml co2 af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |