quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 09:44 schreef Crackerjacker het volgende:[
afbeelding ]
Zit er echt strak uit, ik wil in me nieuwe huis ook z'n aquarium hebben. Maar ik moet en wil me eerst helemaal in gaan verdiepen want ben nu echt nog een noobie erin. Dus hierbij een noobie vraag, moet je ondanks dat je filters en pompjes heb in z'n aquarium, de aquarium vaak schoonmaken? Ik bedoel hiermee, het water vervangen.
ik ververs op dit moment weinig omdat ik niet zo'n grote bezetting heb, ik ververs dus 10% van het water per week. Als ik er (eindelijk

) discussen in heb zitten zal dit wel naar 20 a 30% per week gaan en meer indien nodig.
op dit moment ververs ik op de volgende manier:
- water eruit door slang aan uitstroom van mijn grootste filter te hangen en het andere uiteinde van de slang in het toilet hangen
- water erin door slang aan extra kraantje (jammer genoeg alleen koud water) in het toiletmeubeltje te koppelen met gardena koppeling en andere uiteinde in het aquarium te hangen.
omdat er dus koud water in mijn aquarium stroomt met verversen kan ik dus maar max 10% per keer verversen anders daalt de algehele temperatuur van de bak teveel (nu ongeveer 2 graden daling).
Maar met zo'n grote bak ga je niet met emmers aan de gang dus moet het maar even zo.
Ik ben wel bezig met het volgende plan om mijn slangenbende eens orderlijk te maken:
![]()
te maken van 25mm PVC, slangtules en kogelkranen (dat zijn de kruizen) zodat ik de doorstroom van de verschillende onderdelen kan regelen (ieder onderdeel heeft zijn eigen maximale doorvoersnelheid dus zomaar parallel of serieel zetten zonder regeling ertussen lukt niet).
ook kan ik dan een willekeurig onderdeel afsluiten en loskoppelen om bijvoorbeeld schoon te maken of te vervangen zonder dat ik de rest stil hoef te leggen (dit is vooral belangrijk voor het wervelbedfilter welke niet te lang stil mag komen te staan).
Op de logeerkamer zal dan een regenton komen te staan als opslagvat waar ik het water in voor ga bereiden (waarschijnlijk ook met osmose apparaat in de badkamer erbij) en door de inloop kraan dicht te draaien en de kraan voor het opslagvat open te zetten zal het opslagvat leeggezogen worden door mijn 2 filters. Het water kan in de regenton voorverwarmt worden dus dan zit ik niet meer aan die 10% max verversen vast.
en het weg laten lopen van het water uit het aquarium zal ook zeer makkelijk worden met een extra aansluiting rechtstreeks naar het riool

kosten ongeveer kwa PVC, tules en kogelkranen: 160 euro