not yet > na mn bruiloft ga ik van de opbrengsten een big ass aquarium zettenquote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:52 schreef ursel het volgende:
[..]
Whehe.. ouwe visser man..![]()
Wist niet dat jij ook een aquarium hebt..
Ahhh.. cool..quote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:53 schreef IJsmuts het volgende:
[..]
not yet > na mn bruiloft ga ik van de opbrengsten een big ass aquarium zettenmaar ben al enige tijd aan het inlezen
ik ververs op dit moment weinig omdat ik niet zo'n grote bezetting heb, ik ververs dus 10% van het water per week. Als ik er (eindelijkquote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:44 schreef Crackerjacker het volgende:
[ afbeelding ]
Zit er echt strak uit, ik wil in me nieuwe huis ook z'n aquarium hebben. Maar ik moet en wil me eerst helemaal in gaan verdiepen want ben nu echt nog een noobie erin. Dus hierbij een noobie vraag, moet je ondanks dat je filters en pompjes heb in z'n aquarium, de aquarium vaak schoonmaken? Ik bedoel hiermee, het water vervangen.
Ah.quote:Op donderdag 12 maart 2009 23:28 schreef Catch22- het volgende:
xa1pt; dat is het kienhout, niet zon beste monitor zeker?
Al een idee wat je wilt gaan doen?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:53 schreef IJsmuts het volgende:
[..]
not yet > na mn bruiloft ga ik van de opbrengsten een big ass aquarium zettenmaar ben al enige tijd aan het inlezen
ach je kan het zo gek maken als je zelf wil, ik heb deze dingen ook vele jaren niet nodig gehad, maar gemak dient de mens dus als ik het wekelijkse onderhoud kan vergemakkelijken dan doe ik dat graagquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:53 schreef Crackerjacker het volgende:
[ afbeelding ]
woohoo, staat me nog een grote uitdaging te wachten, thanks anyways!
Wow echt een mooi aquarium en vissen bestand, je hebt echt smaakquote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:31 schreef Leipo666 het volgende:
update van mijn aquarium (maar oude fotoplanten situatie is nog hetzelfde)
[ afbeelding ]
Aquarium:
200*70*60cm lxdxh
840 liter
6x 54w T5 verlichting op flora-mate dimmer
Eheim 2180 filter
Eheim 2322 filter
Resun Wervelbedfilter
PH gestuurd co2 systeem met externe aquamedic reactor
UV-C lamp 9w (al is de lamp stuk op dit moment)
Huidige bewoners:
50 Roodneuszalmen
12 Coydoras sterbai
4 Siamese algeneters (de echte natuurlijk)
4 Rode fantoomzalmen (overblijfsel uit het verleden)
4 Corydoras sodalis (idem)
1 Ancistrus sp.
6 Otocinclus vittatus
10 Waaierhand garnalen
30 Japonica garnalen
en er moeten nog een keer hoofdbewoners in komen: ongeveer 6 discussen en weer nieuwe Apistogramma's (weet nog niet welke soorten).
Ik bemest met Easy-life Profito (10ml om de dag) en met KNO3 (kaliumnitraat) voor het ophogen van mijn nitraat (is heel soms nodig)
Waterwaarden:
PH constant op 7.00 door PH regelaar
KH van 8
No3 max 5mg/l
Po4 max 0,1mg/l
Fe max 1mg/l
Bak draait overigens sinds eind februari 2008
yepquote:
wat een aparte maat! wat is precies de lengte breedte en hoogte? l*b*h = 61*54*40? net een miniatuur roggenbakquote:Op vrijdag 13 maart 2009 19:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Even mijn aquarium tonen, het is een aquarium met een afmeting van 54 x 61 x 40, inhoud is dus ongeveer 105 liter. Verlichting bestaat uit 2 x 15 watt T8 tl's in een lichtkap met reflector. Het aquarium is uitgevoerd met een topfilter
[ afbeelding ]
De hoofdbewoner is een koppeltje Honing Gourami's.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn huidige vissenbestand is :
- 8 neontetra's
- Koppeltje Honing Gourami's
- 3 Otocinclus Affinis
- +/- 100 vuurgarnalen
Hij is inderdaad 60x50x40 (LxBxH) het staat inderdaad wat raar in de omschrijving. Op zoek naar een leuk aquarium kwam ik tot de conclusie dat de maximale lengte maat 60 kon zijn (de muur was namelijk maar max. 64 cm breed) er zijn niet zo heel veel leuke formaat bakjes die dan passen.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 02:07 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
wat een aparte maat! wat is precies de lengte breedte en hoogte? l*b*h = 61*54*40? net een miniatuur roggenbak
Wat een mooie gematigde bezetting. Ik zou zelf de tetra's nog iets uitbreiden, naar 12 of 15 of zo? en de oto's ook, naar stuk of 8 of zo, omdat het eigenlijk kleine groepsvisjes zijn en in de weg zitten doen ze toch niet.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 19:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn huidige vissenbestand is :
- 8 neontetra's
- Koppeltje Honing Gourami's
- 3 Otocinclus Affinis
- +/- 100 vuurgarnalen
Neem 3 dwerg cichliden en voor de rest makkelijk vissen zoals cory's, neon's en 2 l-nummers, bijmarmerzalmquote:Op zaterdag 14 maart 2009 12:52 schreef Xa1pt het volgende:
Hangt een beetje van je bezetting af. Als je bijv. Malawi-cichliden hebt is het geen overbodige luxe om voor een totaalcapaciteit van circa 600 l. p/u aan externe pompen te hebben. Kijk eens naar de Eheims 2213 en 2215.
Een kleine bak met veel verschillende vissen is al snel te druk. De neontetra's heb ik al eens uitgebreid maar schijnbaar zijn ze gevoelig voor bepaalde dingen in mijn aquariumwater want zodra ik neons toevoeg aan de huidige populatie laten er altijd 2 of 3 het levenquote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:25 schreef As_33 het volgende:
[..]
Wat een mooie gematigde bezetting. Ik zou zelf de tetra's nog iets uitbreiden, naar 12 of 15 of zo? en de oto's ook, naar stuk of 8 of zo, omdat het eigenlijk kleine groepsvisjes zijn en in de weg zitten doen ze toch niet.
Ongelooflijk leuk formaat bak ook, doet denken aan de Juwel Lido, daar ben ik ook altijd al een beetje verliefd op geweest. Met zo'n hoogte heb je zo heerlijk veel keus voor je plantenbezetting zonder dat je iedere 2 weken alles weer moet bijsnoeien.
Oh oke.quote:Op zondag 15 maart 2009 21:07 schreef Catch22- het volgende:
Niet eigenlijk...
In een aquariumspeciaalzaak (geen dierenwinkel) in Amersfoort.quote:Op zondag 15 maart 2009 21:16 schreef Catch22- het volgende:
waar heb je het hout gekocht? Wat je altijd kan doen is het uitkoken, maar dat zou in principe niet nodig hoeven zijn.
Ja, ik heb mijn waterwaarden net gemetenquote:Op zondag 15 maart 2009 21:40 schreef Catch22- het volgende:
Dat denk ik niet. Wat er kan gebeuren is dat het water de eerste dagen wat meekleurt.
Heb je je waterwaarden gemeten? Ik denk dat er wat anders mis is.
Ik weet eigenlijk niet of het wel echt schimmel was, maar ineens zaten er zwarte puntjes op die bleven groeien.quote:Op zondag 15 maart 2009 22:15 schreef As_33 het volgende:
Redenen om het hout uit te koken is omdat het anders stoffen aan je water afgeeft die niet alleen voor verkleuring zorgen maar ook voor een verzuring van je water. Dat kan hardstikke leuk zijn voor bijvoorbeeld een amazone bakje vol met visjes die de ph toch het liefst iets onder de 7 hebben, maar in andere gevallen is het natuurlijk zeer ongewenst.
Maar schimmel erop ben ik nog nooit tegen gekomen eerlijk gezegd.
25 liter volgens mij, kan het fout hebben, wiskunde is niet m'n sterkste kantquote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:26 schreef de_boswachter het volgende:
Hattrick
Hier ben ik zo slecht in
Hoeveel liter water gaat in een bak van 40x25x25 cm max.
Meer dan 2 pakken melk..quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:26 schreef de_boswachter het volgende:
Hattrick
Hier ben ik zo slecht in
Hoeveel liter water gaat in een bak van 40x25x25 cm max.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
40*25*25 = 25.000cl / 1.000 = 25 literquote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:32 schreef babba het volgende:
[..]
25 liter volgens mij, kan het fout hebben, wiskunde is niet m'n sterkste kant
ik zou dan voor 60*30*30 gaan. heb ik ook en is prima te doen. het is een aardig standaard maat en ze zijn niet zo duur. en ook niet zo gek grootquote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:42 schreef de_boswachter het volgende:
Probleem is dat ik graag een groot aquarium wil, maar dat mijn vriendin zegt dat ik dan maar naar de chinees moet gaan![]()
![]()
![]()
Vandaar dat ik voor de gulden middenweg kies.
Ze heeft het sowieso al zo moeilijk met me
dat zal nogal aan de grootte van de huiskamer liggen, denk je ook niet?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:46 schreef de_boswachter het volgende:
Maak eens een foto zodat ik kan zien hoe huiskamervullend ie is
Alles hangt helemaal af van de visjes die je er in wil. Vanaf 40 cm is er wel een bezetting te bedenken, maar je bent wel beperkter, heel erg veel beperkter (hoewel dat ook wel weer heel leuk is).quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:39 schreef de_boswachter het volgende:
40x25x25 = Dat een beetje een bak die ook voor vissen goed te doen is ?
Ik las ergens dat 80 cm minimaal ideaal was, maar dat is me wat te gortig.
Moet voor mij niet te groot worden.
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:13 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
dat zal nogal aan de grootte van de huiskamer liggen, denk je ook niet?
edit: ik zie dat je al geholpen bent
Ik ga straks eens meten in mijn slaapkamerquote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:14 schreef As_33 het volgende:
[..]
Alles hangt helemaal af van de visjes die je er in wil. Vanaf 40 cm is er wel een bezetting te bedenken, maar je bent wel beperkter, heel erg veel beperkter (hoewel dat ook wel weer heel leuk is).
Nog een reden trouwens om een kom af te raden, naast het veel te kleine formaat, is het feit dat het oppervlak te klein is en er dus te weinig zuurstof in het water komt.
ik denk dat je een betere indicatie krijgt als je gewoon even in je kamer meet waar een 60*30*30 bakje past. en goudvissen in zo'n aquarium lijkt me geen top idee. met gekleurde zul je wel guppies bedoelen, dat kan dan weer wel.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:14 schreef de_boswachter het volgende:
[..]Jij vind het wiel zeker ook elke dag opnieuw uit he.
Je kan zo wel een indicatie krijgen slimbo.
Waarom niet ? (uitleg plzquote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:19 schreef Byte_Me het volgende:
en goudvissen in zo'n aquarium lijkt me geen top idee.
goudvissen hebben ruimte nodig en zijn koudwater vissen. guppen hebben veel minder ruimte nodig en bij voorkeur verwarmd water. een goudvis die de ruimte krijgt (een "normale" goudvis, niet zo'n misvormde kweekvariant) kan makkelijk een cm of 15 worden, en dan is zo'n 60*30*30 bakje natuurlijk veel te klein. Uiteraard worden ze nooit zo groot in een klein aquarium, maar dat komt gewoon door de slechte omstandigheden.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:21 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Waarom niet ? (uitleg plz).
Vroeger toen ik nog een menneke was hadden we een kom van liter of 6 met daarin 2 vissen.
in de kap zit een lamp, dus je visjes zitten niet in het donkerquote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:16 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik ga straks eens meten in mijn slaapkamer
Heb daar een "dode" hoek waar een bureau staat, enige probleem is dat er vrij weinig daglicht is. Weet niet of dat een probleem is.
En qua vissen moet ik me eens orienteren. Niet te groot i.i.g. Kleine goudvisjes en van die gekleurde waar ik de naam niet van weet
sterker nog, aquarium + zonlicht = alg, dus bij voorkeur niet in direct zonlichtquote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:14 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
in de kap zit een lamp, dus je visjes zitten niet in het donker
Maar ik heb dan wel een bak licht in mijn slaapkamer als ik wil pittenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:14 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
in de kap zit een lamp, dus je visjes zitten niet in het donker
Mag je je vriending ook eens naakt zien..quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:38 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Maar ik heb dan wel een bak licht in mijn slaapkamer als ik wil pitten
Zij wil altijd met het licht uit en alleen op zijn hondjesquote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:40 schreef ursel het volgende:
[..]
Mag je je vriending ook eens naakt zien..![]()
aquarium op slaapkamer is sowieso niet ideaal, helemaal geruisloos zijn ze nooit (met filterpomp)quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:38 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
natuurlijk gaat het licht snachts uitquote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:38 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Hmz. Thanks.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:04 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
aquarium op slaapkamer is sowieso niet ideaal, helemaal geruisloos zijn ze nooit (met filterpomp)
natuurlijk moet je het zelf weten. bij mij heeft ie jarenlang op de slaapkamer gestaan. ik heb m best wel eens vervloekt (die keer dat de pomp stukging), maar op zich was het best te doen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:52 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Hmz. Thanks.
Dus toch niet zo verstandig een aqua met pomp op mijn kamer neerzetten.
Paste perfect: Net zitten meten
voor minder dan 100 euro koop je op marktplaats een aquarium met alles erop en eraan dat groter is dan de jouwe.quote:Op maandag 23 maart 2009 23:38 schreef pluisje81 het volgende:
**NEWBIE ALERT**oke het zit zo.... ik heb een aquarium gekregen van iemand die er geen zin meer in had en zijn vissen door de plee wilde spoelen, ik heb aangeboden om ze over te nemen. Alleen eigenlijk meteen al spijt omdat de bak zo smerig is dat ik hem niet schoon krijg, ik de filterpomp (voor buiten de bak) niet werken krijg (zuigt geen water aan), warmtestaaf aan de buitenkant gesmolten is (ik ben geen gekke henkie dat ik die nog in het aquarium steek) en verder ziet alles eruit alsof het ze beste tijd heeft gehad.
Maar nu heb ik zelf groter aquarium waar ik muizen in hou. Dat aquarium is B80XD35XH40 groot.
Mijn vragen zijn:
Als ik mijn grotere aquarium volledig reinig en nieuwe kitranden aanbreng, 48 uur laat drogen en dan langzaam testen of er geen lekkage zit (wat ik sowieso niet denk) of ik dat nog kan gebruiken?
Als ik een filterpomp, warmteregelaar en evt andere benodigdheden (exl lampen, vissen) nieuw zou kopen, zou ik dan aan ongeveer 100 euro genoeg hebben?
Groter durf ik eigenlijk nietquote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:01 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
voor minder dan 100 euro koop je op marktplaats een aquarium met alles erop en eraan dat groter is dan de jouwe.
Algengroei, krassen in glas, vind zwarte kit wat de vorige eigenaar gebruikt heeft niet mooi en de bovendeksel (zelf gemaakt ofzoquote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:14 schreef Catch22- het volgende:
wat krijg je niet schoon? alg op de ramen oid?
Hmm goed punt van dat grind.. Het probleem is dat ik wel aan bruine garnalen kan komen, maar die gaan denk ik mijn vissen pakken (mijn vissen zijn gem. 3 a 4 cm lang). En de plek waar ik altijd mijn aquarium materiaal haal (Hornbach met uitstekend aquarium-personeel) heeft alleen kleinere garnalen (die overigens wel groeien).quote:Op maandag 30 maart 2009 12:15 schreef Guppyfriend het volgende:
ik ben zelf niet zo'n fan van die drijfbakjes...
en als je er grind en dergelijke in gaat doen, denk ik ook niet dat ie blijft drijven. verkopen ze geen grotere garnalen in de winkel? soms wel toch?
Welke garnalen bedoel je met bruine garnalen? Heb je misschien een plaatje of een latijnse naam?quote:Op maandag 30 maart 2009 13:00 schreef Triforce_Courage het volgende:
[..]
Hmm goed punt van dat grind.. Het probleem is dat ik wel aan bruine garnalen kan komen, maar die gaan denk ik mijn vissen pakken (mijn vissen zijn gem. 3 a 4 cm lang). En de plek waar ik altijd mijn aquarium materiaal haal (Hornbach met uitstekend aquarium-personeel) heeft alleen kleinere garnalen (die overigens wel groeien).
Het probleem is dus... jonkies. En deze worden weer door mijn vissen opgegeten.
Heb helaas geen latijnse naam (en nog geen plaatje, ben druk op zoek) wel een korte omschrijving: zijn bruine van kleur en zo'n 5 a 6 cm lang (met scharen). Dus het zijn geen waaierhand garnalen. Over de rest van je mooie betoog ;o) ik denk er vaak hetzelfde over, het personeel van de Ranzijn (die hier ook in de buurt zit) heeft absoluut geen kaas gegeten van de dieren waar ze mee werken en dat vind ik nogal schokwekkend. Zolang ze maar kunnen verkopen is alles best en on top of that verkopen ze ook beschadigde/zieke vissen.quote:Op maandag 30 maart 2009 18:28 schreef As_33 het volgende:
[..]
Welke garnalen bedoel je met bruine garnalen? Heb je misschien een plaatje of een latijnse naam?
En ik sta versteld dat er nog mensen zijn met positieve ervaringen bij de hornbach. Begrijp me niet verkeerd, ik kom er graag, en heb er zelfs wel eens iets van de aquariumafdeling gehaald, maar het personeel dat ik tot nu toe trof kwam wat mij betreft qua kennis echt niet uit boven dat van de gemiddelde dierenwinkel verkoper; ik vind bijvoorbeeld het meegeven van twee mannetjes M. ramirezi als je om een paartje vraagt echt een grove fout. En het is hoe dan ook altijd tenenkrommend om daar te staan en te horen hoe er weer eens bevestigd wordt dat 'dat leuke zwarte visje' echt wel in het bakje van de klant kan hoor (en dan gaat het om black molly's in een aqua 40 of zo), en dat 2 neons, 3 cory's en paar guppen toch een hele geschikte bezetting is.
Sorry, jaren frustratie uit zich nu
Inderdaad keurig, ik zou willen dat het bij mijn hornbach ook zo was, dan zou ik er nog eens visjes durven halen.quote:Op maandag 30 maart 2009 18:38 schreef Triforce_Courage het volgende:
[..]
Heb helaas geen latijnse naam (en nog geen plaatje, ben druk op zoek) wel een korte omschrijving: zijn bruine van kleur en zo'n 5 a 6 cm lang (met scharen). Dus het zijn geen waaierhand garnalen. Over de rest van je mooie betoog ;o) ik denk er vaak hetzelfde over, het personeel van de Ranzijn (die hier ook in de buurt zit) heeft absoluut geen kaas gegeten van de dieren waar ze mee werken en dat vind ik nogal schokwekkend. Zolang ze maar kunnen verkopen is alles best en on top of that verkopen ze ook beschadigde/zieke vissen.
De Hornbach hier (in Zaandam voor de nieuwsgierigen) heeft (naar mijn mening) een goede kennis en zullen ook zeggen dat bepaalde combinaties absoluut niet mogelijk zijn en zelfs verkopen weigeren indien de klant toch aandringt. Ik zeg, hoedje af en chapeau!
Welke Hornbach is dat, die in wateringen?quote:Op maandag 30 maart 2009 20:35 schreef As_33 het volgende:
[..]
Inderdaad keurig, ik zou willen dat het bij mijn hornbach ook zo was, dan zou ik er nog eens visjes durven halen.
Ik ben ook al een beetje aan het googelen, ben gek op garnelen, dus erg benieuwd. Je bedoelt vast geen roodschaar garnaal, die wordt wel omschreven als bruin tot diepbruin, hoewel ik het meer transparant met bruingloed vind. Ze hebben wel scharen, maar doen visjes geen kwaad en worden zo'n 7 cm.
Wateringen jaquote:Op maandag 30 maart 2009 20:44 schreef ursel het volgende:
[..]
Welke Hornbach is dat, die in wateringen?
Ben daar 1x geweest in ieder geval en had niet het gevoel dat degene die ik sprak nu wat uit zijn nek zat te lullen..
Zal dan wel liggen wie je dan net toevallig spreekt..
Mja, daar heb ik ook nog geen verstand van van wat er bij elkaar kan, maar daar kwam ik toen ook niet voor.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:00 schreef As_33 het volgende:
[..]
Wateringen jaIk heb één keer iemand getroffen die klonk alsof ze er wel verstand van had, maar helaas bleek dat degene die twee mannetjes M. ramirezi meegaf, dus dat viel ook tegen. Ik heb er sindsdien ook zelf geen levende have meer gehaald (toch al weer jaartje of 2 terug), alleen filterspul, kienhout enz. Misschien dat er tegenwoordig wel ook iemand werkt die wel weet waar hij het over heeft hoor.
Nee het is geen roodschaar garnaal. Ze zijn echt diep bruin van kleur en zeker niet transparant. Volgens mij worden ze tussen de 8 a 10 cm groot en worden dus onder de naam "Bruine Garnaal" verkocht. Achja, ze zijn toch niet interessant voor mij aangezien ze kleinere vissen pakken met hun scharen.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:35 schreef As_33 het volgende:
[..]
Inderdaad keurig, ik zou willen dat het bij mijn hornbach ook zo was, dan zou ik er nog eens visjes durven halen.
Ik ben ook al een beetje aan het googelen, ben gek op garnelen, dus erg benieuwd. Je bedoelt vast geen roodschaar garnaal, die wordt wel omschreven als bruin tot diepbruin, hoewel ik het meer transparant met bruingloed vind. Ze hebben wel scharen, maar doen visjes geen kwaad en worden zo'n 7 cm.
En hier dan ook de foto's..quote:Op maandag 30 maart 2009 19:28 schreef ursel het volgende:
Kreeg ik van het weekend een schattig klein "aquarium" van vrouwtje lief, was die vandaag gevuld met een prachtige witte kreeftje en zwarte kreeftje
Enkele kleine guppies en plantjes voor de afwerking.
Zal zo wel foto´s maken..
maatje van me heb ook guppies met zulke kreeftjes en ze worden toch best vaak gepakt. m.n. 's nachts (die kreeften zijn lelijk snel en kunnen soortemet van zwemmen)quote:
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:24 schreef Catch22- het volgende:
[..]
maatje van me heb ook guppies met zulke kreeftjes en ze worden toch best vaak gepakt. m.n. 's nachts (die kreeften zijn lelijk snel en kunnen soortemet van zwemmen)
Dat is hoogst waarschijnlijk een schimmel. Ontstaat vaak bij een wondje en kan dodelijk zijn, maar volgens mij niet besmettelijk. Ik zou even naar de dierenwinkel gaan voor advies, waarschijnlijk red ie het wel met een anti-fungus behandelingquote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:16 schreef Byte_Me het volgende:
mijn A. baenschi heeft een wit bultje op zn kiewdeksel, en ik kom er niet uit of het gewoon een wondje is, of een bacteriele infectie oid.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
het was erg lastig om te fotograferen. maar het is spierwit, het is echt een bultje, en het ziet er een beetje gerafeld uit aan 1 kant, maar niet pluizig of zo.
de vis gedraagt zich normaal, zwemt en eet.
iemand die me kan helpen?
Bovenste vis is een zwaarddrager, Xiphophorus helleri, die andere zijn guppen, zo te zien een mannetje en een vrouwtje, dus niet zo gek dat de een achter de ander aan zit. En je garnalen zijn Japonica's, oftewel de Amano garnaalquote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:16 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoi
Ik heb een aquarium overgenomen en weet eigenlijk niet welke vissen ik erbij heb gekregen![]()
Ik ben trouwens een beginneling dus tips zijn welkom
Heb een nieuwe filterpomp gekocht en een verwarmings-element. Wil eigenlijk overstappen op fijn grind/zand met een mest voedingsbodem en wat meer aparte vissen/kreeften en dergelijke erbij. Maarja ben nog nieuw dus als jullie tips hebben
is schimmel dan niet altijd pluizig?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:22 schreef Wootboon het volgende:
[..]
Dat is hoogst waarschijnlijk een schimmel. Ontstaat vaak bij een wondje en kan dodelijk zijn, maar volgens mij niet besmettelijk. Ik zou even naar de dierenwinkel gaan voor advies, waarschijnlijk red ie het wel met een anti-fungus behandeling. Wel even snel doen, morgen of overmorgen.
aaah topquote:Op dinsdag 31 maart 2009 23:58 schreef As_33 het volgende:
[..]
Bovenste vis is een zwaarddrager, Xiphophorus helleri, die andere zijn guppen, zo te zien een mannetje en een vrouwtje, dus niet zo gek dat de een achter de ander aan zit. En je garnalen zijn Japonica's, oftewel de Amano garnaalGrote nadeel: ze planten zich alleen voort in brak water.
Ik zou inderdaad overstappen of heel fijn grind of zand, dat biedt zoveel meer mogelijkheden, maar laat die voedingsbodem lekker weg. Die kunnen vaak meer kwaad dan dat ze ooit goed doen.
En tips voor een nieuwe bezetting heb ik genoeg, er is zķ veel mogelijk. Wat is de maat van het aquarium? Als ik kijk naar de zwaarddragere doe ik even een grove gok: 60 cm? Daar zijn héle leuke bezettingen voor, maar dan moet je wel eerst enig idee hebben wat voor vissen je leuk lijken. Ik raad aan héél veel te lezen op internet, beste manier om te leren.
Ow, en gefeliciteerd met de overname
Even de garnalen wegdenkend: een 'amazone' bezetting? Met een koppeltje of harempje dwergcichliden (hangt van de soort af in welke verhouding), die houden dan je guppenbezetting een beetje in bedwang, want een guppenjong gaat er vast wel in bij die vreetzakjes en cichliden vertonen echt heel erg mooi gedrag, vele malen interessanter dan dat van schoolvisjes (zei ze volledig objectief uiteraard). Die arme, ene?, zwaarddrager moet zijn tijd maar gewoon uitdienen of je moet er een ander huisje voor weten te vinden, want die heeft eigenlijk een grotere bak en meer soortgenootjes nodig. Maar een koppel of harem dwergcichliden, guppen en de garnalen is een meer dan geweldige bezetting voor zo'n bakje, eventueel kan er nog een hele kleine cory soort bij, ik heb zelf Corydoras habrosus gehad in een 60 cm bak. Die zouden een zandbodem trouwens ook flink waarderen, evenals de garnaaltjes.quote:Op woensdag 1 april 2009 00:30 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
aaah top
Ja aquarium is 60x40x45
Ja wat ik er voor vissen in wil weet ik zelf eigenlijk nog niet, maar wil er geen standaard siervisjes indoen enzo. Ben me al veel aan het inlezen![]()
Kheb nog een 80x40x45 aquarium maar daar moet ik eerst de kitranden opnieuw van doen (en niet de kit uit de bouwmarkt) en een achterwand erin zetten. Aquarium waar ze nu in zitten heeft groen glas en dat vind ik echt niet mooi, dat andere aquarium heeft wit glas wat ik mooier vind.
Maar wil dus fijn grind/zand met redelijk wat planten en gekke/aparte bezetting. Guppies heb ik in overvloed dus een guppe-eter mag ook
Ik zou de japonica's uitbreiden naar minstens 10, het zijn groepsdieren en ze planten zich in zoetwater niet zelf voort.quote:Op woensdag 1 april 2009 11:15 schreef Triforce_Courage het volgende:
Gisteren 5 nieuwe garnalen aangeschaft en meteen advies gevraagd over het drijfbakje (ze noemde het daar een guppenbakje).
Aangeschaft:
3 japonica garnalen
2 rode garnalen
De rode garnalen heb ik met een plantje en een klein beetje grind (het blijft nog drijven) in het bakje gedaan en ze zien er blij uit. De japonica heb ik gewoon in de grote bak losgelaten. Ik ben benieuwd of dit goed blijft gaan, zo ja dan gaat deze jongen een heleboel kleinere garnalen aanschaffen en deze in het drijfbakje doen. Zodra ze groot genoeg zijn (ong. 1 a 1,5 cm) zal ik ze dus loslaten in de grote bak.
Er zitten nu 4 japonica's en 3 vuurgarnalen in de bak. Ik zal ook regelmatig nieuwe aanschaffen, maar er waren op dit moment nog geen grotere beschikbaar. Komt helemaal goedquote:Op woensdag 1 april 2009 11:55 schreef As_33 het volgende:
[..]
Ik zou de japonica's uitbreiden naar minstens 10, het zijn groepsdieren en ze planten zich in zoetwater niet zelf voort.
die standaard interne filterpomp van juwel aquaria? eruit slopen en een externe plaatsen.quote:Op donderdag 2 april 2009 18:26 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb een probleem met mijn pomp van mijn Juwel Rio 240 bak.
Ik heb de pomp al eens moeten vervangen omdat ie er gewoon mee stopte. Toen heb ik een nieuwe gekocht. Een jaar lang is alles goed gegaan alleen nu merk ik dat de kracht van de pomp maar op 20/25% van zijn normale kunnen zit.
Vorige week tijdens het verversen van het water heb ik de pomp zo goed en kwaad als het kan schoon gemaakt, het gedeelte waar de pomp zich bevindt ontdaan van alle blaadjes etc. (dat was overigens niet noemenswaardig veel). Maar nu, 5 dagen later zit de pomp wederom op 20/25% van zijn kunnen.
Wat kan toch het probleem zijn? Doe ik iets verkeerd? Met het oog op het feit dat ik de pomp al eens heb moeten vervangen?
Alvast bedankt voor het lezen & de eventuele reacties.
Heb je een advies/linkje van zo'n externe pomp?quote:Op donderdag 2 april 2009 18:29 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
die standaard interne filterpomp van juwel aquaria? eruit slopen en een externe plaatsen.
mocht dit geen optie zijn, kijk dan eens naar het filtermateriaal. sponzen en filterwatten kunnen snel dichtslibben. het fijnste werkt keramische buisjes oid, icm een laagje filterwatten voor het zwevend vuil.
zoiets: http://www.eheim.de/eheim(...)iendetail_27510_ehenquote:Op donderdag 2 april 2009 18:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Heb je een advies/linkje van zo'n externe pomp?
Geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen
Hmm, dat betekent dat ik het "pomp" gedeelte, de omhuizing, in zijn totaliteit uit mn aquarium kan halen. Echter, mijn verwarmingselement zit daar wel aan vast.quote:Op donderdag 2 april 2009 19:13 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
zoiets: http://www.eheim.de/eheim(...)iendetail_27510_ehen
eheim is zo'n beetje het topmerk, maar ik heb zelf een veel goedkopere fluval filterpomp die het net zo goed doet als een eheim.
los in het aquarium hangen. ik heb zelf de rio180 en had altijd problemen met het schoonmaken vh filter, omdat alle troep meteen je aquarium in drijft. heb hem dus eruit gesloopt en een losse pomp, bevalt me zoveel beter. en de verwarming hangt naast de instroom van de pomp.quote:Op donderdag 2 april 2009 19:45 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Hmm, dat betekent dat ik het "pomp" gedeelte, de omhuizing, in zijn totaliteit uit mn aquarium kan halen. Echter, mijn verwarmingselement zit daar wel aan vast.
Waar laat ik die dan?
quote:Op donderdag 2 april 2009 19:49 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
los in het aquarium hangen. ik heb zelf de rio180 en had altijd problemen met het schoonmaken vh filter, omdat alle troep meteen je aquarium in drijft. heb hem dus eruit gesloopt en een losse pomp, bevalt me zoveel beter. en de verwarming hangt naast de instroom van de pomp.
ik heb de mijne van ebay. die site is van de producent, geloof niet dat je daar kunt kopen. vergelijk eens wat prijzen en laat je niet gek maken. eheim is dan wel het topmerk, maar er zijn genoeg goedkopere alternatieven.quote:Op donderdag 2 april 2009 20:15 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Bedankt voor je adviesEn je hebt me overtuigd, ik ga er ook een buitenfilter aanhangen.
Waar heb jij hem gekocht? Op die Duitse site die je gaf?
Met een Lamprologus soort?quote:Op donderdag 2 april 2009 23:36 schreef Wooldoor het volgende:
Hier weer opnieuw beginnen na een paar jaar niets meer gedaan te hebben. Ga dit keer voor een tanganyika bak van 50x30x30.
Ik heb een Rekord 60 met 3 corydorassen en 1 algeneter (hij wordt 10 cm en is nu nog maar 3 cm).quote:Op woensdag 1 april 2009 00:50 schreef Byte_Me het volgende:
laatste tip: de nummer 1 fout met dit soort kleine aquaria is overbezetting en te grote vissen erin.
ooh, je hebt precies mijn aquarium!! ik heb ook een rekord 60 met 3 cory's en 1 algeneterquote:Op vrijdag 3 april 2009 11:01 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik heb een Rekord 60 met 3 corydorassen en 1 algeneter (hij wordt 10 cm en is nu nog maar 3 cm).
Eigenlijk wil ik nog 3 corydorassen erbij doen, dus in totaal 6 corydorassen en 1 algeneter.
Kan ik hierna nog meer vissen toevoegen of is het dan al te vol?
Ik zou de kardinalen uitbreiden naar minstens 20. Een leuk bodemvisje erbij, een middelgrote cory's soort? De panda of zo? Verder een stuk of 10 otocinclus en een koppeltje dwergcichliden?quote:Op vrijdag 3 april 2009 09:27 schreef Mausalicious het volgende:
Morgen me nieuwe bak halen.. 80 bij 50 bij 40
Iemand nog ideen voor een bezetting.. ik wil er alleen wel 10 kardinaal tetera's in ( die heb ik al in oude bak )
ideen zijn welkom!
Groetjes
Eventueel kan er nog een midden/bovenlaagsvisje bij, moet je wel een kleine soort nemen die niet té veel beweging wil. Ik zou zelf voor een koppel of haremvisje gaan om het een beetje rustig te houden, een gouramisoort of zo.quote:Op vrijdag 3 april 2009 11:01 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik heb een Rekord 60 met 3 corydorassen en 1 algeneter (hij wordt 10 cm en is nu nog maar 3 cm).
Eigenlijk wil ik nog 3 corydorassen erbij doen, dus in totaal 6 corydorassen en 1 algeneter.
LoLquote:Op vrijdag 3 april 2009 11:34 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
ooh, je hebt precies mijn aquarium!! ik heb ook een rekord 60 met 3 cory's en 1 algeneter
Gourami's lijken me ook erg leuk.quote:Op vrijdag 3 april 2009 11:39 schreef As_33 het volgende:
Eventueel kan er nog een midden/bovenlaagsvisje bij, moet je wel een kleine soort nemen die niet té veel beweging wil. Ik zou zelf voor een koppel of haremvisje gaan om het een beetje rustig te houden, een gouramisoort of zo.
met 6 cory's en een algeneter zit je al dicht tegen de max. 1cm vis per liter water is echt het maximale wat je erin wil hebben, maar minder is eigenlijk beter.je cory's worden waarschijnlijk een cm of 5, dus met 6 van die en je algeneter zit je op 40cm. er is dus nog wel een beetje ruimte. as_33 zegt goerami's, idd, misschien de colisa lalia.quote:Op vrijdag 3 april 2009 11:01 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Hoe herkenbaar is dat?! Maar gelukkig krijgt mijn vriend die slok altijd binnen!!quote:Op vrijdag 3 april 2009 20:00 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoe verschonen jullie het waterHeb een binnenfilter en wilde zoals vaker met een tuinslang water eruit zuigen en in de emmer laten lopen
alleen kreeg een grote slok water binnen
![]()
Iets korter zuigen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 20:00 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoe verschonen jullie het waterHeb een binnenfilter en wilde zoals vaker met een tuinslang water eruit zuigen en in de emmer laten lopen
alleen kreeg een grote slok water binnen
![]()
Ga voor de honinggourami of de dwergknor, goed te doen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 11:49 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Gourami's lijken me ook erg leuk.
Is dat wel wat voor een "beginner" zoals ik?
Aangezien ze zo'n 13 cm kunnen worden zou ik er zeker niet meer bij doen, behalve als je al vrij zeker weet dat de boel snel naar je 80 cm bak gaat. Let er op dat er niets scherps in de bak mag zitten bij dit beestje, ze verwonden zichzelf snel. Als je wel perse iets algenetends er bij wil zou ik voor Otocinclus gaan, welke soort dan ook, en dan een stuk of 6.quote:Op zaterdag 4 april 2009 09:58 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik heb nu trouwens 1 beaufortia leveretti oftewel de chinese algeneter maar zou het een probleem kunnen opleveren als ik er nog 1 of 2 bij zou doen? Of hebben jullie suggesties voor andere algeneters?
Ik zelf heb 3 stuks Glyptoperichthys gibbiceps. Die doen het goed. Maar ik vind het ook hele mooie vissen vandaar dat ik er 3 hebquote:Op zaterdag 4 april 2009 13:06 schreef admiraal_anaal het volgende:
En de Pangio oblonga zou evt ook als algen/slakkeneter kunnen werken toch?
[ afbeelding ]
hij zit vastgeplakt tegen de twee ruiten. als je daar met een broodmes oid achtersteekt krijg je hem wel los gewrikt.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:14 schreef onlogisch het volgende:
Voordeel is dat ik mijn juwel binnenpomp "omhulsel" er nu uit kan halen. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het gewoon een soort van klik systeem of is het toch wat lastiger?
Beter ga je gewoon naar de plaatselijke dierenwinkel/speciaalzaak en vraag je daar naar wat geschikte tl-buizenquote:Op zondag 5 april 2009 00:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand misschien nog een lichtbak over? Ik heb een aquarium staan waar eigenlijk altijd gerbils in hebben gezeten. Aquarium is 80x35 en 40 cm hoog. Maar met enige google zoekwerk kom ik er niet echt uit. Dus misschien hebben jullie tips.
Wil deze week namelijk beginnen met achterwand erin plakken, nieuwe kitranden zetten en zo de komende 2 weken langzaam aan de bak laten draaien zonder vissen. Om over 2/3 weken de vissen over te gooien
TL buizen zijn geen probleem, maar heb totaal geen deksel voor het aquariumquote:Op zondag 5 april 2009 00:22 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Beter ga je gewoon naar de plaatselijke dierenwinkel/speciaalzaak en vraag je daar naar wat geschikte tl-buizen
quote:Op zondag 5 april 2009 00:23 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
TL buizen zijn geen probleem, maar heb totaal geen deksel voor het aquarium
Nope geen juwel aquarium, wat ik wel heb weet ik nietquote:Op zondag 5 april 2009 00:26 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Je hebt toch een juwel aquarium?
Daar heeft iedere dierenzaak wel onderdelen van.
Dat filmpjequote:Op zondag 5 april 2009 00:27 schreef onlogisch het volgende:
Btw, dit is mijn probleem dus :
Het O-ring verhaal
Bekijk deze YouTube-video
quote:Op zondag 5 april 2009 00:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dat filmpjeen die kat op het eind
Sorry ben een newbiequote:Op zondag 5 april 2009 00:32 schreef onlogisch het volgende:
[..]
![]()
Kom nou maar met een oplossing, dat helpt me meer dan om mijn kat te lachen
Mja dat is opzich wel een idee.quote:Op zondag 5 april 2009 00:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Sorry ben een newbie![]()
Ik zelf zou denken, in kokend water hangen, dan in het water proberen het uiteinde wat over de andere buis en ring moet wat oprekken van binnenuit met bijv een punttang ofzo
Nee niet de ring oprekken maar de flexibele slang die eroverheen moet vallen oprekken. Wel in warm water doen omdat ie dan beter meegeeft.....quote:Op zondag 5 april 2009 00:44 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Mja dat is opzich wel een idee.
Maar de ring oprekken? De ring moet gewoon op zijn plaats blijven zitten allleen de flexibele slang moet er netjes overheen vallen terwijl de O-ring in die groef moet blijven. Daar is die groef immers voor
quote:Op zondag 5 april 2009 00:50 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Nee niet de ring oprekken maar de flexibele slang die eroverheen moet vallen oprekken. Wel in warm water doen omdat ie dan beter meegeeft.....
Je kunt ook niet een deel van het filtermateriaal overzetten en eventueel aanvullen met nieuw spul? Weliswaar gaat het om een iets ander formaat, maar ik heb bij het opnieuw opstarten van mijn aqua40 2 weken geleden de filterwattten uit mijn rekord gehaald en die in de nieuwe pomp gedaan en dat verder aangevuld tot het compartiment vol was.quote:Op zondag 5 april 2009 13:46 schreef onlogisch het volgende:
Waar ik nog niet aan heb gedacht is het volgende.
Natuurlijk weet ik dat je een bak 3 weken moet laten draaien zodat het bacterie gehalte op pijl komt. Nu, met de nieuwe pomp bevatten de filtes nog geen enkele bacterie.
Op verschilende forums lees je dat het verstandig is om je oude pomp 3 weken te laten meedraaien.
Maar die vlieger gaat voor mij niet op omdat het juist de pomp is die kapot is. De filters uit mn binnenpomp overplaatsen naar de buitenpomp is eveneens geen optie omdat dat niet past.
Wat is wijsheid?
O-ring is niet nodig. als je er beter door slaapt kun je er nog een slangenklem opzetten.quote:Op zondag 5 april 2009 00:27 schreef onlogisch het volgende:
Btw, dit is mijn probleem dus :
Het O-ring verhaal
Bekijk deze YouTube-video
er zijn al wat nuttige tips genoemd: filtermateriaal overzetten en bakteriecultuur toevoegen. verder nitriet gehalte in de gaten houden, meer water verversen dan normaal en minder voeren dan normaal.quote:Op zondag 5 april 2009 13:46 schreef onlogisch het volgende:
Waar ik nog niet aan heb gedacht is het volgende.
Natuurlijk weet ik dat je een bak 3 weken moet laten draaien zodat het bacterie gehalte op pijl komt. Nu, met de nieuwe pomp bevatten de filtes nog geen enkele bacterie.
Op verschilende forums lees je dat het verstandig is om je oude pomp 3 weken te laten meedraaien.
Maar die vlieger gaat voor mij niet op omdat het juist de pomp is die kapot is. De filters uit mn binnenpomp overplaatsen naar de buitenpomp is eveneens geen optie omdat dat niet past.
Wat is wijsheid?
Maar je hoeft toch helemaal niet al je filtermateriaal over te zetten, gewoon alleen de filterwatten of zo kom je al een eind mee.quote:Op zondag 5 april 2009 14:16 schreef onlogisch het volgende:
Bedankt voor de reacties.
ik denk dat er weinig filter materiaal is wat ik over kan zetten. De samenstelling is ook compleet anders qua filters dan de juwel filter.
Juwel filter van onder naar boven :
Fijn blauw
Grof blauw
Dan in gedeelte 2
Fijn blauw
Groen
zwart
en wit
Bij de nieuwe pomp heb ik alleen onder een grove blauwe filter, daar boven op de koolstof filter (de zwarte op de juwel filter.) en helemaal bovenop de witte filter watten.
Zo'n flesje met bacterien heb ik wel, die gebruik ik ook met het verversen van mijn water.
Tot slot , Byte_Me, bedankt voor je adviezen so far.
Het is me ondertussen gelukt om de O-ring op zijn plaats te houden door het uiteinde van de flexibele slang te verwarmen in heet water
Zou het een zekere dood zijn voor al mijn vissen als ik de nieuwe filter/pomp aansluit?
Natuurlijk wil ik dat niet, maar ik zie geen mogelijkheid om oud filtermateriaal over te plaatsen.
Het past gewoon niet. Niet omdat het te groot is, maar omdat het te hoog wordt.
quote:Op zondag 5 april 2009 14:31 schreef As_33 het volgende:
[..]
Maar je hoeft toch helemaal niet al je filtermateriaal over te zetten, gewoon alleen de filterwatten of zo kom je al een eind mee.
die heb ik nooit gehad, maar ik weet dat het een prima pompje is.quote:Op zondag 5 april 2009 14:37 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand ervaring met de Eheim 2222 buitenfilter/pomp?
Ik kan van een goeie vriend namelijk zijn aquarium overnemen met alles erop en eraan incl popen, verwarmings-elementen en noem het maar op. En was eigenlijk benieuwd naar jullie ervaring. Kweet dat Eheim pompen superkwaliteit zijn iig.
Aquarium is 100x40x45 volgens mij
gewoon geduld hebben, vele mensen zijn je voor gegaanquote:Op zondag 5 april 2009 15:28 schreef onlogisch het volgende:
Nou, het los wrikken van de juwel filter is alles behalve een pretje.
Hij zit op 8 punten vast gekit. Maar zelfs met een mes is dit moeilijk lost te wrikken.
Wat baal ik op dit moment van mijn aquarium
Het is zelfs mij gelukt, dan moet het jou ook lukkenquote:Op zondag 5 april 2009 15:28 schreef onlogisch het volgende:
Nou, het los wrikken van de juwel filter is alles behalve een pretje.
Hij zit op 8 punten vast gekit. Maar zelfs met een mes is dit moeilijk lost te wrikken.
Wat baal ik op dit moment van mijn aquarium
Hoe heb jij het gedaan dan?quote:Op zondag 5 april 2009 15:38 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Het is zelfs mij gelukt, dan moet het jou ook lukken
Met een metalen spies.quote:Op zondag 5 april 2009 15:50 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Hoe heb jij het gedaan dan?
Ik beschik niet over een superlang brood mes... en/of ijzerdraad ofzo.
quote:Op zondag 5 april 2009 21:21 schreef Byte_Me het volgende:
pomp eerst vol water laten lopen? zit er een aanzuigsysteem op? (de mijne heeft een handpompje)
ik heb ook weleens dat ie na een schoonmaakbeurt niet meteen pompt, komt inderdaad door lucht. dan zet ik hem uit en pomp even met de hand en zet hem weer aan. eventueel herhaal ik dit een paar keer.
lucht zit trouwens niet in de leidingen, ik neem aan dat je de leiding die het water aanzuigt vol water hebt laten lopen om de pomp te vullen. lucht in de uitstroomleiding maakt niet uit, dat heeft geen enkel effect.
Daar heb ik ook al aan zitten denken. Maarja, het lijkt me sterk dat "iedere koper van deze pomp" dat zo moet doen wil hij/zij een werkende pomp hebben. Dat is natuurlijk te gek om los te lopen.quote:Op zondag 5 april 2009 22:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
En als je even die bovenste gaatjes met tape ofzo dichtmaakt zodat ie geen water aanzuigt?
De gaatjesbuis is toch juist voorquote:Op zondag 5 april 2009 21:57 schreef onlogisch het volgende:
Die "vlekjes" die ik heb gemaakt, dat zijn de gaatjes die in die buis zitten. Die zitten er neem ik aan om het makkelijker te maken om water in de buisje te zuigen.
Zowel de uitgang als ingang zijn 2 exacte buisjes, met gaatjes.quote:Op zondag 5 april 2009 23:03 schreef Napalm het volgende:
[..]
De gaatjesbuis is toch juist voorde uitgang en niet de ingang?
Ja, maar op deze manier blijven er natuurlijk weinig alternatieven over. En het is toch niet zo dat het product verkeerd is.quote:Op zondag 5 april 2009 23:14 schreef Catch22- het volgende:
lijkt mij ook niet handig. als je water niet helemaal tot de bovenste rand komt dan hangtie.
beter haal je een gewone buis (dus met de uitgang als 1 gat onderaan)
De gaatjes zijn 100% het probleem.quote:Op zondag 5 april 2009 23:47 schreef Byte_Me het volgende:
kun je de slang loskoppelen vd pomp, en ermee water in een emmer hevelen? dan zie je meteen of de gaatjes een probleem zijn.
dat ja. is wel lullig dat het je zoveel tijd gekost heeft.quote:Op zondag 5 april 2009 23:51 schreef onlogisch het volgende:
Moet ik zover gaan denken dat er tijdens het inpakken van mijn pomp in de fabriek buisjes zijn verwisseld? Dat de pomp geleverd hoort te worden met 1 buisje met gaatjes (uitvoer) en 1 zonder gaatjes? (invoer?)
Dat probleem doet zich vrijwel altijd voor. Als je de juiste buis hebt voor de invoer duurt het vooralsnog even voordat 'ie zich heeft volgezogen. Dat kan met een hoop geratel gepaard gaan, maar als het goed is is dat relatief snel voorbij. Je zou je pomp ook een handje kunnen helpen door aan de de uitvoer te zuigen.quote:Op zondag 5 april 2009 23:51 schreef onlogisch het volgende:
Op een ander forum kreeg ik de bruikbare tip om de dop die op de pomp zit open te draaien en het op die manier te "ontluchten". Dat ging goed maar de druk viel vrijwel direct weer weg omdat het eerste gaatje boven het waterspiegel uit kwam. Op die manier werd er dus nieuwe lucht aangevoerd.
Ja, dat zou kunnen. De invoer heeft geen gaatjes, hier plaats je een korfje overheen.quote:Moet ik zover gaan denken dat er tijdens het inpakken van mijn pomp in de fabriek buisjes zijn verwisseld? Dat de pomp geleverd hoort te worden met 1 buisje met gaatjes (uitvoer) en 1 zonder gaatjes? (invoer?)
quote:Op maandag 6 april 2009 06:43 schreef onlogisch het volgende:
Nou, het is voorbij denk ik.
Mn kardinaal tetra's zien er grijs uit, die hebben niet lang meer. Zelfde geldt voor de keizer tetra's.
En mn kersenbuikjes zijn al dood
Vanmiddag maar vrij nemen en dan de bak maar leeghalen, ik denk dat de rest dan ook dood is
Iemand een diervriendelijke manier om het restant wat misschien nog leeft uit zijn lijden te verlossen?
KUT-KUT-KUTZOOI!
quote:Hoe vervelend ook, soms kan een vis beter uit zijn lijden verlost worden. Er doen verschillende verhalen de ronde over de methoden daarvoor, hieronder wat wel en niet kan.
Voor de duidelijkheid: onderstaande tekst is g??n mening. Er circuleert over het internet door een dierenarts onderschreven tekst. Daarin lijkt het onderdompelen in kokend water een goede methode te zijn. Dat is NIET juist. De dierenarts gaf aan dat dat om een misverstand ging. Onderstaande informatie is deels van dierenarts Peter Werkman overgenomen. Er zijn meer dodingsmethoden, maar deze zijn niet vermeld om e.e.a. praktisch, relatief veilig en goedkoop (hooguit een paar euro) te houden.
Methoden
Verkeerde dodingsmethoden:
- onderdompelen in heet water
- in een bakje water in de koelkast of vriezer plaatsen
- door het toilet spoelen
- vergiftigen met ammoniak of CO2
- alle andere methoden met een prachtige uitleg
Juiste dodingsmethoden:
- toedienen overdosis verdovingsmiddel
- met een harde klap doodslaan, hard tegen een hard oppervlak gooien
Voor de zekerheid n? de klap of verdoving:
- achter de kop doorsnijden van de wervelkolom
- invriezen
Verdovingsmiddel
Onderstaande middelen worden gebruikt om vissen te verdoven. Een overdosis van zo'n middel kan ervoor zorgen dat een vis niet meer uit zijn verdoving ontwaakt.
- kruidnagelolie (eugenol)
- benzoca?ne
- 2-phenoxy-ethanol
Deze stoffen zijn bij de apotheek te koop, er kunnen zoet- en zout-, warm- en koud-watervissen mee verdoofd/ge-euthanaseerd worden.
Dosering:
- kruidnagelolie: doe 0,5 ml. kruidnagelolie in een liter aquariumwater en los dit goed op. Doe de vis(sen) in het water: binnen enkele minuten zijn ze dood.
- benzoca?ne: los 5 gram benzoca?ne op in 25 ml. aceton. Vraag eventueel aan de apotheker dit voor je te doen. Voeg van deze oplossing 2 ml. bij 1 liter aquariumwater in een bakje en doe de vis(sen) erin. Binnen enkele minuten zijn de vissen dood.
- los 5 ml. 2-phenoxy-ethanol op in 1 liter aquariumwater. Meng goed, tot de vloeistof is opgelost. Doe de vis(sen) in het water: binnen enkele minuten zijn ze dood.
Kruidnagelolie en 2-phenoxy-ethanol zijn olie-achtige stoffen die niet goed oplossen. Dit gaat makkelijker door de bestanddelen in een afgesloten fles goed door elkaar te schudden.
Laat de vis(sen) voldoende lang in de verdovingsvloeistof, dit om zeker te zijn dat de dood is ingetreden. Dode vissen bewegen niet en reageren niet op aantikken of aanraking. De kieuwdeksels bewegen niet, de vissen gaan ondersteboven, scheef of op hun zij drijven. Ze zakken naar de bodem en kunnen in een later stadium gaan drijven.
Als je bang bent dat de vissen nog kunnen bijkomen, kan het zekere voor het onzekere worden genomen en kan de vis worden ingevroren.
Voor zover ik heb begrepen behoren de genoemde stoffen niet tot gevaarlijke stoffen en kunnen ze verdund met water door de gootsteen gespoeld worden.
Deze tekst mag vrijelijk verspreid worden. Bronvermelding moet wel.
Bron: NVCweb.nl
Auteur: Bart Jansen.
De mijne wel zo te zienquote:Op maandag 6 april 2009 12:34 schreef Catch22- het volgende:
dat is mooi.
Ik zou even een buisje scoren, kost niets.
en over 'taaie rakkers', dat zijn tetra's niet.
met buisje hopelijk? als de pomp draait bacterie cultuur toevoegen aan het filtermateriaal en meteen maar ff water verversen. misschien kan die jongen ook even de nitrietwaarde meten.quote:Op maandag 6 april 2009 13:40 schreef onlogisch het volgende:
[..]
De mijne wel zo te zien
Al met al in mn bak op dit moment erg vies. Met name door de rotzooi die achter mijn interne pomp vandaan kwam. De hele bodem is bezaait met troep.
Ik ben zojuist bij de dierenzaak geweest en de jongen die mij de pomp heeft verkocht komt aan het einde van de middag even langs
Ik heb nu al een korter buisje. Deze zat er ook al bijquote:Op maandag 6 april 2009 13:51 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
met buisje hopelijk? als de pomp draait bacterie cultuur toevoegen aan het filtermateriaal en meteen maar ff water verversen. misschien kan die jongen ook even de nitrietwaarde meten.
probeer dit eens:quote:Op maandag 6 april 2009 14:11 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik heb nu al een korter buisje. Deze zat er ook al bij![]()
Ik heb hier niet goed opgelet en niet goed bij doorgedacht. Soms ben ik echt een hark wat dat aan gaat.
Maar volgens de tekening moest wel degelijk het lange buisje er op.
Anyway : Het korte buisje zit er nu op, ik krijg de slang nu compleet luchtvrij, maar met het aanzetten van de pomp circuleert het water nog steeds niet.
- aanzuigslang : lucht vrij <- check
- Kraantjes open <- check
- pomp helemaal vol met water <- check
- geen lekkage <- check
- Je hoort de pomp draaien als hij aanstaat <- check
Ben benieuwd wat hij er aan kan doen.
Zo staat het ook exact in de omschrijving. Maar dit stuit toch op een paar problemen.quote:Op maandag 6 april 2009 14:21 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
probeer dit eens:
haal de uitstroom uit het aquarium, en doe deze in een emmer, op de grond, onder het aquarium
stroomt er geen water? zuig aan de uitstroom tot het water begint te stromen (denk dat je de gaatjesbuis moet verwijderen)
door het heveleffect stroomt er nu water uit je aquarium, door de pomp, in de emmer
zet de pomp aan, nu moet het water veel harder gaan stromen
als er geen lucht meer meekomt, de de uitstroom weer in het aquarium zetten (pomp even uitzetten)
als je nu de pomp weer aanzet moet het werken, soms komt er weer lucht vrij uit het filtermateriaal en gaat de pomp ratelen. dan uitzetten, schudden en weer aanzetten, evt een paar keer.
maakt niet uit dat de overheveling stopt. pomp uit, kraantjes dicht, uitstroom plaatsen, kraantjes weer open en pomp weer aan. dan zou het toch echt moeten werken.quote:Op maandag 6 april 2009 14:56 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Zo staat het ook exact in de omschrijving. Maar dit stuit toch op een paar problemen.
A. Hij zit al gemonteerd en wel. (Inclusief zuignapjes etc).
En B. Als ik er aan heb gezogen en het stroomt (uiteraard, zoals jij zegt ZONDER het verlengstukje met de gaatjes) goed door.... Dan zal ie toch weer terug moeten in mijn aquarium. En dan is het onoverkomelijk om hem over mijn aquarium te tillen (en dus hoger dan het waterspiegel) en er dus voor zorgt dat de overheveling stopt vanwege druk verschil.
Of bedoel je zuigen aan de aansluiting van de uitstroom die bij de pomp zit?
Sorry als ik het allemaal verkeerd begrijp maar ik snap er echt helemaal niets meer van
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
![]()
Mijn excuses voor mijn lompheid, en toch ontzettend bedankt voor de ideeen die jullie hebben aangedragen.
quote:Op maandag 6 april 2009 17:12 schreef onlogisch het volgende:
Als er iemand voor de award "meest domme persoon 2009" in aanmerking komt dan sta ik toch met stip op 1.
Wat was het probleem?
Het sproeistuk is bevestigd aan een 90gradenbochtje. Die bevestiging van die 2 stukken gebeurt dmv een massief kleurig verloop stukje.
Die jongen van de dierenzaak vond het erg vreemd dat hij het niet deed, dus hij wilde gaan doen wat jij zei byte_me. Hij verwijdert het sproeistuk van het 90 graden bochtje...
En wat denk je?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
![]()
Mijn excuses voor mijn lompheid, en toch ontzettend bedankt voor de ideeen die jullie hebben aangedragen.
ach we maken allemaal weleens een foutje. ik heb mn aquarium al 2 keer laten overstromen, en ik ga niet eens vertellen wat er allemaal misging toen ik een kraantje voor de vaatwasser ging aanleggen![]()
Jou wil ik toch ff speciaal bedanken. Ondanks dat het een domme fout van mij was bleef je naar oplossingen voor me zoeken.quote:Op maandag 6 april 2009 17:20 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ach we maken allemaal weleens een foutje. ik heb mn aquarium al 2 keer laten overstromen, en ik ga niet eens vertellen wat er allemaal misging toen ik een kraantje voor de vaatwasser ging aanleggen
graag gedaan hoor, help graag mede-aquarianen.quote:Op maandag 6 april 2009 17:22 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Jou wil ik toch ff speciaal bedanken. Ondanks dat het een domme fout van mij was bleef je naar oplossingen voor me zoeken.
Echt bedankt man
bij je zwaarddragers en guppenquote:
50x30? een litertje of 5. ik zou metselzand nemen, geen grind.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:03 schreef Trusten het volgende:
Kan iemand hier me miss vertellen hoeveel kg grind ik ongeveer nodig heb voor een 50 cm aqua?
Voor me guppen mag wel, heb er stuk of 50 nuquote:Op donderdag 9 april 2009 19:12 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
bij je zwaarddragers en guppen
succes ermee!! misschien dat is je garnalen wel met rust laat, maar zelfs dat weet ik niet zeker.
47 X 33 X 43,50 cmquote:Op donderdag 9 april 2009 20:08 schreef Byte_Me het volgende:
50x30? een litertje of 5. ik zou metselzand nemen, geen grind.
quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:48 schreef admiraal_anaal het volgende:
M'n kogelvisje heeft over zijn linker oog een soort vliesje/blaasje, lijkt op een ontsteking ofzo, zijn andere oog is gewoon helder. Iemand tips?
ik vind grind altijd een grote ellende omdat er vuil in gaat zitten. bij zand blijft het erop liggen en dat is makkelijk op te ruimen. heb eergisteren weer een bak met grindbodem helemaal leeg gemaakt en er een zandbodem in gedaan, en dat was echt de laatste keer dat ik grind probeer.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:30 schreef Trusten het volgende:
[..]
47 X 33 X 43,50 cm
Ik vind zelf heel fijn (1-2 mm) zwart grind het mooiste, wat is het voordeel van zand?
bij grind kun je het vuil niet makkelijk wegzuigen, omdat het in het grind zakt. als je geen planten in je aquarium hebt is het nog wel te doen om het vuil tussen het grind weg te krijgen, maar bij veel planten lukt dit niet. bij een zandbodem gaat dit juist erg makkelijk omdat het erop blijft liggen. en dat van dat rotten wordt vaak gezegd, maar valt reuze mee. je moet uiteraard geen voedingsbodem gebruiken, maar dat is sowieso een fabeltje verzonnen om geld te verdienen. verder zorgen puntslakken er voor dat de bodem lekker luchtig blijft. denk er maar eens over na, hoevaak zie je in de natuur een grindbodem onder water?quote:Op zondag 12 april 2009 01:20 schreef Saninl het volgende:
Bij zandbodem heb je wel veel sneller kans op rotting. Omdat het niet ademt, grind daarin tegen rot minder snel omdat het luchtig is. (en er inderdaad wel sneller vuil op blijft liggen). Dit kan je wel gemakkelijk stofzuiger met een bodemzuiger. Dit kan je bijvoorbeeld bij elke waterverversing heel gemakkelijk doen.
Klopt, maar met een gewone bodemzuiger is het gewoon super te doen hoor... Verder is een voedingsbodem nutteloos omdat je na een half jaar tot een jaar de voedingsbodem zou moeten vervangen. Vloeibare plantenvoeding is weer iets gemakkelijker. Pas hiermee wel op met de aanbevolen hoeveelheid bij bijvoorbeeld garnalen etc.quote:Op zondag 12 april 2009 13:20 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
bij grind kun je het vuil niet makkelijk wegzuigen, omdat het in het grind zakt. als je geen planten in je aquarium hebt is het nog wel te doen om het vuil tussen het grind weg te krijgen, maar bij veel planten lukt dit niet. bij een zandbodem gaat dit juist erg makkelijk omdat het erop blijft liggen. en dat van dat rotten wordt vaak gezegd, maar valt reuze mee. je moet uiteraard geen voedingsbodem gebruiken, maar dat is sowieso een fabeltje verzonnen om geld te verdienen. verder zorgen puntslakken er voor dat de bodem lekker luchtig blijft. denk er maar eens over na, hoevaak zie je in de natuur een grindbodem onder water?
quote:
Haha ja wel gewoon op FOK!, alleen dit topic is er even bij in geschoten. Tijd gaat snel haha, zeker als je opeens mod bent en dan druk op een ander subforum, school etc. en alle andere bekende problemenquote:Op zondag 12 april 2009 22:49 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Waar was je?
Heb je idd gemist in dit topic. Niet dat ik hier zo super vaak post maar toch
Het viel wel op
Wat zijn dergelijke? En hoe heb je het filter schoongemaakt?quote:Op zondag 12 april 2009 23:17 schreef rene90 het volgende:
[..]
Haha ja wel gewoon op FOK!, alleen dit topic is er even bij in geschoten. Tijd gaat snel haha, zeker als je opeens mod bent en dan druk op een ander subforum, school etc. en alle andere bekende problemen
Verder gaat het met mijn bak allemaal wel prima, heb het nu een aantal weken niet ververst het water, wel in de gaten gehouden en het water is nog super volgens de waarden, filter en dergelijke wel gewoon schoon gemaakt uiteraard.
Garnaaltjes en van dat spul zijn overleden, kunnen blijkbaar niet goed samen in dit water met de andere visjes, helaas. Waren erg gevoelig blijkbaar.
Algen, bodem, plantjes. Filter door wekelijks nieuwe filterwatten erin te doen en om de week dat filter eruit te halen en al het prut wat ertussen is gegaan eruit te halen zodat het weer soepel loopt.quote:Op zondag 12 april 2009 23:19 schreef Saninl het volgende:
[..]
Wat zijn dergelijke? En hoe heb je het filter schoongemaakt?
Dat is dus echt niet goed... Bacteriën nestelen zich in je filter, hier zitten zeker ook goede bacteriën tussen die je aquarium zeker nodig hebben. De filters kan je eens in de twee maanden vervangen, maar hoeft niet perse. Pas als de kracht van je filter minder wordt moet je iets gaan veranderen (dit kan ook gewoon de prut eruit halen zijn). Je zou eens in de twee weken het filter in oud aquariumwater (wat je bijvoorbeeld net hebt ververst) soppen, en even licht erin knijpen, hierdoor wordt het wel schoon maar behoudt je de meeste bacteriën.quote:Op zondag 12 april 2009 23:21 schreef rene90 het volgende:
[..]
Algen, bodem, plantjes. Filter door wekelijks nieuwe filterwatten erin te doen en om de week dat filter eruit te halen en al het prut wat ertussen is gegaan eruit te halen zodat het weer soepel loopt.
Met een bodemzuiger kan je dat heel gemakkelijk doen, het grind valt weer naar beneden en het vuil wordt aangezogen. Overigens kan je voor de kleine visjes gewoon een panty om je slang heen doenquote:Op maandag 13 april 2009 00:12 schreef onlogisch het volgende:
Trouwens, even 2 dingen.
Hoe maken jullie de bodem schoon? Ik, waarschijnlijk net als jullie, gewoon een tuinslang er in en dan over de bodem gaan.... Echter, bij mij is er wel een probleem. Mijn vissen zijn zo nieuwsgierig dat ze er bij in de buurt gaan zwemmen. (Ik en mijn vriendin hebben al verschillende keren moeten rennen omdat er een klein visje mee werd gezogen). Hoe pakken jullie dit probleem aan?
Hier weet ik niet veel over, sorry.quote:Ten tweede : [.....]
Je vinger op het uiteinde houden zodat je de kracht een beetje kunt controleren?quote:Op maandag 13 april 2009 00:12 schreef onlogisch het volgende:
Hoe maken jullie de bodem schoon? Ik, waarschijnlijk net als jullie, gewoon een tuinslang er in en dan over de bodem gaan.... Echter, bij mij is er wel een probleem. Mijn vissen zijn zo nieuwsgierig dat ze er bij in de buurt gaan zwemmen. (Ik en mijn vriendin hebben al verschillende keren moeten rennen omdat er een klein visje mee werd gezogen). Hoe pakken jullie dit probleem aan?
Dat valt wel mee hoor. Als je de juiste adressen weet kun je ook mooie bakken voor minder geld laten plakken.quote:Is de Juwel Rio 400 de grootste "standaard bak" die er is? Want ik zou in de toekomst een echt grote bak willen hebben. Maarja, als je dan kijkt naar de prijzen van "cutomized bakken" praat je al gauw over 3 a 4 duizend euro.
Vierkante bakken nemen veel ruimte in?quote:En waarom zijn bakken meestal lang? En niet erg diep & breed? Hier schijnt een logische verklaring voor te zijn las ik vd week in het AD. (Was een interview met een aquarium speciaalzaak). Maar wat is die verklaring?
Tja, wat is super makkelijk?quote:In dat zelfde interview las ik dat het, met de huidige technologie, "super makkelijk" is om een zoutwater aquarium te houden. Is dat zo???
Met filterwatten bedoel ik de bovenste laag, dus niet al die lagen daaronder maar die witte helemaal bovenaan, die het eerste prut van het water filteren als het ware.quote:Op maandag 13 april 2009 00:27 schreef Saninl het volgende:
[..]
Dat is dus echt niet goed... Bacteriën nestelen zich in je filter, hier zitten zeker ook goede bacteriën tussen die je aquarium zeker nodig hebben. De filters kan je eens in de twee maanden vervangen, maar hoeft niet perse. Pas als de kracht van je filter minder wordt moet je iets gaan veranderen (dit kan ook gewoon de prut eruit halen zijn). Je zou eens in de twee weken het filter in oud aquariumwater (wat je bijvoorbeeld net hebt ververst) soppen, en even licht erin knijpen, hierdoor wordt het wel schoon maar behoudt je de meeste bacteriën.
Oh, sorry.quote:Op maandag 13 april 2009 11:35 schreef rene90 het volgende:
[..]
Met filterwatten bedoel ik de bovenste laag, dus niet al die lagen daaronder maar die witte helemaal bovenaan, die het eerste prut van het water filteren als het ware.
noem ze eens? Ik vind de Juwel bakken op van die goedkope meubels al erg aan de prijs.. EUR600 voor een Rio 400 met meubelquote:Op maandag 13 april 2009 00:59 schreef Xa1pt het volgende:
Dat valt wel mee hoor. Als je de juiste adressen weet kun je ook mooie bakken voor minder geld laten plakken.![]()
De Juwel vision 450 (met de gebogen voorruit)is 50 liter meer.quote:Op maandag 13 april 2009 00:12 schreef onlogisch het volgende:
Is de Juwel Rio 400 de grootste "standaard bak" die er is?
De Trigon is een mooie uitzondering. Volgens mij had het echter met zuurstof/ licht te makenquote:Op maandag 13 april 2009 00:12 schreef onlogisch het volgende:
En waarom zijn bakken meestal lang? En niet erg diep & breed?
Zoutbadje? Heb je evt linkje? Ik heb de Groene Kogelvis (Tetraodontidae)quote:Op maandag 13 april 2009 17:20 schreef Byte_Me het volgende:
schimmel. ik zou hem een zoutbadje geven, wel even opzoeken of jouw specifieke vis daartegen kan, maar kogels kunnen dat wel hebben denk ik.
Het is echter wel al in een ver stadium helaas..., ik denk dat het voor je kogelvisje niet meer echt te doen is om te leven met één oog. Zeker om de manier hoe hij eet, het liefste levend aas en daar heb je (volgens mij ook bij vissen) wel diepte voor nodig om te zien, wat met één oog niet echt gaat denk ik.quote:Op maandag 13 april 2009 17:20 schreef Byte_Me het volgende:
schimmel. ik zou hem een zoutbadje geven, wel even opzoeken of jouw specifieke vis daartegen kan, maar kogels kunnen dat wel hebben denk ik.
Ik gebruik rode muglarven (levend en ingevroren) en die kan hij makkelijk genoeg nog vindenquote:Op maandag 13 april 2009 17:25 schreef rene90 het volgende:
[..]
Het is echter wel al in een ver stadium helaas..., ik denk dat het voor je kogelvisje niet meer echt te doen is om te leven met één oog. Zeker om de manier hoe hij eet, het liefste levend aas en daar heb je (volgens mij ook bij vissen) wel diepte voor nodig om te zien, wat met één oog niet echt gaat denk ik.
Maar hoe en wat betreft zo'n zoutbadje?quote:Op maandag 13 april 2009 17:29 schreef rene90 het volgende:
Oké gelukkig maar![]()
Dat zout badje dan maar even proberen wat Byte zei...en hopen dat het werkt.
kom AA, gewoon even in google intypen:quote:Op maandag 13 april 2009 17:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Maar hoe en wat betreft zo'n zoutbadje?
Meer neons, minstens 15, meer oto's, minstens 6 en eventueel een schooltje kleine cory's op de bodem, de habrosus of zo.quote:Op maandag 13 april 2009 19:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn bakje (Lido 120 formaat) staat er op dit moment (al zeg ik het zelf) prachtig bij![]()
[ afbeelding ]
Huidig vissenbestand :
2 x Honinggourami
9 x Neontetra
3 x Octocinclus (dwergalgeneter)
En ongeveer +/- 100 vuurgarnalen
Op dit moment voeg ik via Dennerle BIO Co2 toe, en wekelijks 10 ml profito
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eigenlijk wil ik mijn vissenbestand nog gaan uitbreiden, maar ik heb geen enkel idee wat ik hier het beste bij in kan doen
Niet meer nodigquote:Op dinsdag 14 april 2009 00:21 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
kom AA, gewoon even in google intypen:
http://www.google.com/search?source=ig&hl=en&rlz=&q=aquarium+vissen+zoutbad&aq=f&oq=
Ik mag hopen dat ie al dood was? Je spoelt nooit een levende vis door de wcquote:Op dinsdag 14 april 2009 16:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Niet meer nodigKogelvisje is naar de eeuwige wc-velden, andere vissen hebben gelukkig die symptomen niet
quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:41 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat ie al dood was? Je spoelt nooit een levende vis door de wc
niet uit eindhoven, alleen ik weet niet wat voor planjes je hebt maar anders mag je ze best tegen vergoeding deze kant opsturen haha.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:57 schreef Byte_Me het volgende:
lopen er in dit topic trouwens fokkers uit eindhoven rond? ik gooi maandelijks een hoop planten weg waar ik misschien ook wel iemand blij mee kan maken, en ik heb ook wel interesse in het ruilen van vuurgarnalen om inteelt een beetje te voorkomen.
quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:07 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Niet meer nodigKogelvisje is naar de eeuwige wc-velden, andere vissen hebben gelukkig die symptomen niet
quote:Op maandag 13 april 2009 20:00 schreef onlogisch het volgende:
Nette bak
Ik zou er wel sowieso wat meer tetra's in doen. Het is immers een scholenvisje en 9 stuks vind ik wat weinig voor een vis die het beste tot zijn recht komt in grote groepen
Maargoed, da's een persoonlijke visie
Ik heb er een stuk of 30 in mn Rio 240.
De eerste lading neons die ik had waren 15 stuks, helaas heb ik toen ziekte in de bak gehad en heeft maar 1 van die 15 het overleefd. Vervolgens heb ik (zo diervriendelijk als ik benquote:Op dinsdag 14 april 2009 09:05 schreef As_33 het volgende:
[..]
Meer neons, minstens 15, meer oto's, minstens 6 en eventueel een schooltje kleine cory's op de bodem, de habrosus of zo.
Er zijn wel veel meer omstandigheden die ertoen hebben kunnen lijden dat ze dood zijn, denk aan Zuurstof gebrek, rottingen, verkeerd voer, teweinig/teveel licht enzovoorts...quote:Op dinsdag 14 april 2009 22:16 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
[..]
De eerste lading neons die ik had waren 15 stuks, helaas heb ik toen ziekte in de bak gehad en heeft maar 1 van die 15 het overleefd. Vervolgens heb ik (zo diervriendelijk als ik ben) de groep voor de tweede maal aangevuld tot 15 stuks. Maar het sterftecijfer onder de neons blijft hier erg hoog
Van die 15 (die op dit moment heb ik op dit moment nog deze 9 over, en eigenlijk ben ik ze zat en vul ik ze niet meer aan.
Zonder aanwijsbare oorzaak !
- pH, kH, nitraat, nitriet, ijzer is allemaal stabiel en zeker niet te hoog
- De waarden komen overeen met de waarde waarop een neon maximaal en minimaal gehouden kan worden.
- Er zitten geen rovers in de bak (ik zie mijn dwergalgeneters en gourami's echt geen neon vermoorden.
- Ze vertonen geen ziektebeeld alvorens ze het hoekje omgaan.
- Het maakt niet uit of ik ze van bedrijf A of bedrijf B haal, het resultaat is na enige tijd precies hetzelfde.
Misschien is het wel net zo als aquariumplanten, bepaalde soorten kun je prima in je bak houden en andere planten willen gewoon niet. Zolang mijn neons in leven zijn wil ik ze houden maar ik ga ze niet weer een keer aanvullen
Corydorasen wil ik niet in de bak doen, die kun je veel beter op zand houden dan op grind; en de ziekte die ik de eerste keer in de bak had (waar die 14 neons door stierven ontstond door het toevoegen van corydorassen
Maar een endler gup heeft toch een splitsing zeg maar, niet zoals de zwaarddrager 1 puntvin heeft heeft de Endler er 2 toch?(onder en boven)quote:
niet perse: http://www.thaiguppy.com/index.php?topic=438.0quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Maar een endler gup heeft toch een splitsing zeg maar, niet zoals de zwaarddrager 1 puntvin heeft heeft de Endler er 2 toch?(onder en boven)
Koi's??quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:38 schreef Napalm het volgende:
Zo, vandaag twee koi`s van 10cm in mijn bak (Trigon 350) erbij gestopt. Dat zijn flink actieve vissen zeg..
Dat je me helpt vaak vind ik top, alleen niet echt eerlijk ten opzichte van de andere om dan voor jou te stemmenquote:Op vrijdag 17 april 2009 20:23 schreef Byte_Me het volgende:
[SPAM ON]
Zouden alle mensen in dit topic die ik ooit heb geholpen, mij willen helpen en op Arie stemmen?
[stemtopic] F&F doet de beesten weer in de was.
alvast bedankt!!!
ja maar iedereen doet hetquote:Op vrijdag 17 april 2009 20:34 schreef rene90 het volgende:
[..]
Dat je me helpt vaak vind ik top, alleen niet echt eerlijk ten opzichte van de andere om dan voor jou te stemmen
dan mogen ze de vijver in natuurlijk.. Nu is die niet extreem groot maar nog altijd een stuk ruimer dan de bak bij de chinees binnen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:16 schreef Guppyfriend het volgende:
Koi's??![]()
Heb je enig idee hoeveel zwemruimte die nodig hebben als ze eenmaal groot worden?
volgens mij moet je er wat meer tetra's in doen, zodat ze in een school gaan zwemmen. ziet er veel mooier uit en is beter voor die visjes. ziet er verder goed uit!quote:Op vrijdag 17 april 2009 23:26 schreef freddygonzales het volgende:
Hier wat foto`s van mijn rio 125
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klein beetje wazig komt doordat foto met telefoon is gemaakt![]()
oh, oke, dan ben ik gerust gesteldquote:Op vrijdag 17 april 2009 21:04 schreef Napalm het volgende:
Hmmm, de kleine monsters hebben de eerste plant gesloopt
[..]
dan mogen ze de vijver in natuurlijk.. Nu is die niet extreem groot maar nog altijd een stuk ruimer dan de bak bij de chinees binnen.
Voorlopig kan ik er eerst binnen van genieten, ze spelen iig leuk met de zandbodem. Als ze nu af en toe nog van de bodem loskomen ben ik vooralsnog gelukkig..
De lokale chinees heeft er een stuk of zes in een bakje van 40 bij 100 cm. De grootste is 40 cm, dat vind ik ook geen goede combinatie.. Desondanks heeft hij al jaren dezelfde vissen dus voor het overleven maakt het niet uit..quote:Op zaterdag 18 april 2009 10:39 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
oh, oke, dan ben ik gerust gesteld![]()
je wilt niet weten hoeveel mensen ze wel gewoon in n aquarium blijven houden, en dat vind ik zo zielig...
Misschien wat drijfplanten halen voor je koi's?quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:20 schreef Napalm het volgende:
[..]
De lokale chinees heeft er een stuk of zes in een bakje van 40 bij 100 cm. De grootste is 40 cm, dat vind ik ook geen goede combinatie.. Desondanks heeft hij al jaren dezelfde vissen dus voor het overleven maakt het niet uit..
Verder staat er bij mij een redelijk buitenfilter op dus er is wat stroming. Ze zijn nu zo`n 10cm, ik denk dat ik ze tot 20cm binnen hou. Ik vraag me af hoelang dat zal duren (koudwaterbak), 1,5 jaar?
Zojuist voor het eerst de lampen aangehad ; dat vonden ze niet leuk; ze zijn meteen in de hoek achter de planten weggekropen. In de winkel zaten ze natuurlijk ook wat donkerder.
Ik zal volgende week eens kijken. Sowieso wil ik er nog iets bij want nu heb ik binnen twee koi van 10 cm en vijf goudvisjes op 350 liter water. Eigenlijk wil ik er nog twee koi (Ogon+doitsu) bij maar dacht eerst maar even te kijken hoe het met deze twee gaat.quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:25 schreef rene90 het volgende:
Misschien wat drijfplanten halen voor je koi's?
Je moet nog aflakken met epoxy hars, om te voorkomen dat er stoffen uit de tegellijm in het water kunnen komen. De meningen zijn wat verdeeld erover, in hoeverre dat kwaad zou kunnen, maar je krijgt hoe dan ook erg hard water als je niet aflakt, dat is leuk voor een tanga of malawi bak, maar anders kan je beter een laagje epoxy erover heen gooien.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:00 schreef admiraal_anaal het volgende:
Moet er nog op gelet worden wat voor soort piepschuim er gebruikt wordt? Of maakt dat niet uit?
Ik wil binnenkort beginnen aan het proberen dus en zal dus piepschuim daarvoor moeten kopen. Dan uitsnijden op de maten van mijn aquarium, daarna met stift bijv uitteken van stenen en structuur. Dan zou ik een vijl of soldeerbout diepte inbrengen in piepschuim. Als dat gebeurt is dan tegellijm (een aantal lagen) laag voor laag aanbrengen (af en toe met plantenspuit beetje natsprayen) Daarna evt met acrylverf kleur aanbrengen aan de wand om daarna als alles droog is de achterwand vastkitten. Dat meerdere malen filteren om daarna pas te beginnen aan de opbouw....
Zie ik iets over het hoofd of zijn er dingen die anders moeten of wat ik fout zie?
als laatste. overigens kun je ook kleurstoffen of bv. zand in de epoxy mengen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
Die epoxyhars doe ik NA de lagen tegellijm of pas na de lagen acrylverf?
Dat dus, en dan heb je verder geen acrylverf nodig.quote:Op dinsdag 21 april 2009 23:51 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
als laatste. overigens kun je ook kleurstoffen of bv. zand in de epoxy mengen.
quote:
Enige manier om die eitjes ooit tot volwassen garnalen uit te laten groeien, is door de garnaal over te zetten naar brak water. Maar ik weet niet hoeveel zin je daar in hebt, of je de mogelijkheden hebt, en eigenlijk ook niet hoe erg de schok van zoet naar brak voor de garnaal is.quote:Op donderdag 30 april 2009 19:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mijn Caridina japonica (oftewel japanse garnaal) draagt eitjes, alleen nu vraag ik me af hoe en wat verder?
Hoe werkt dat dan? Moet ik de garnaal nu al overzetten dan naar brakwater of pas als de eitjes loskomen of een andere kleur hebben (nu zwarte bolletjes sinds vannacht) en met temperatuur en zuurstof? Hoe moet dat geregeld worden?quote:Op donderdag 30 april 2009 20:58 schreef As_33 het volgende:
[..]
Enige manier om die eitjes ooit tot volwassen garnalen uit te laten groeien, is door de garnaal over te zetten naar brak water. Maar ik weet niet hoeveel zin je daar in hebt, of je de mogelijkheden hebt, en eigenlijk ook niet hoe erg de schok van zoet naar brak voor de garnaal is.
Helaas weet ik het dus ook niet precies, ik heb juist vanwege dat voortplanten in brak water nooit japonica's gehad, en voel ik me op dit moment ook iets te belabberd om research te gaan doenquote:Op donderdag 30 april 2009 21:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Hoe werkt dat dan? Moet ik de garnaal nu al overzetten dan naar brakwater of pas als de eitjes loskomen of een andere kleur hebben (nu zwarte bolletjes sinds vannacht) en met temperatuur en zuurstof? Hoe moet dat geregeld worden?
Heb al wat gelezen op internet verder maar kom er niet helemaal uit zeg maar, enkel verhoudingen van brakwater vind ik ergens maar meer ook niet
Ze lijken op de foto nog vrij klein, maar het mannetje krijgt een baardquote:Op donderdag 30 april 2009 22:50 schreef admiraal_anaal het volgende:
Zijn die algeneters trouwens mannetje en vrouwtje? Aangezien ze hele tijd om elkaar heen draaien, op elkaar rug zitten en mekaar niet met rust laten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |