Ik zie het, bizar ik dacht dat die nummers automatisch werden opgehoogd.quote:
niet iedereen weet dat en verhoogt het nummertje dan nog eensquote:Op zondag 10 november 2013 11:59 schreef bork het volgende:
[..]
Ik zie het, bizar ik dacht dat die nummers automatisch werden opgehoogd.
ah, ok.quote:Op zondag 10 november 2013 12:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
niet iedereen weet dat en verhoogt het nummertje dan nog eens
Dat is bij de metro in Amsterdam ook.quote:Op zondag 10 november 2013 12:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[ afbeelding ]
Bizarre seingeving hier op de S-bahn trouwens: een bezet blok wordt afgeschermd door een geel sein, en niet door een rode.
Aha. Weer wat geleerd. Geel betekent dus eigenlijk op zicht rijden.quote:Op zondag 10 november 2013 12:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is bij de metro in Amsterdam ook.
Rood = geen rijweg ingesteld
Geel = rijweg ingesteld (of automatisch blokstelsel op de vrije baan?) maar sectie nog bezet
Groen = rijweg ingesteld en vrij
Zoiets. In Amsterdam betekent het in elk geval "stop", terwijl volgens mij (bijvoorbeeld) in München op sommige stukken S-Bahn de treinen mogen doorrijden een station in, terwijl ze de vorige trein het perron zien verlaten. Verschilt per stad.quote:Op zondag 10 november 2013 12:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Aha. Weer wat geleerd. Geel betekent dus eigenlijk op zicht rijden.
Grammatica is niet mijn sterkste puntquote:Op zondag 10 november 2013 12:32 schreef gebrokenglas het volgende:
"verklaard" in de TT moet "verklaart" zijn.
Alvast puik werk, want het is een monsterklus die snel opgepakt isquote:Op zondag 10 november 2013 13:09 schreef b2py het volgende:
Alle dwarsliggers in Borne zijn vervangen, nu het vervangen van de seinwezen kabels, het testen ervan en ze zijn klaar. ProRail houdt een slag om de arm en weet nog niet of ze morgenochtend klaar zijn.
https://www.prorail.nl/ni(...)r-vernieuwd-in-borne
dus ze kunnen het wel gewoon...quote:Waar normaal gesproken anderhalf jaar voorbereiding nodig is, is er nu in een dag tijd een enorme vernieuwingsoperatie op gang gezet nadat bekend werd dat een goederenwagon met twee wielen naast het spoor was beland. ProRail, aannemer VolkerRail en haar onderaannemers hebben dag en nacht doorgewerkt en zullen dat ook komende nacht weer doen
Dat is niet mogelijk.quote:Op zondag 10 november 2013 13:15 schreef mschol het volgende:
[..]
dus ze kunnen het wel gewoon...
ik hoop dat diverse hoge piefen realiseren dat anderhalf jaar nu dus wel erg gortig is en dit best naar een half jaar teruggeschroefd kan worden..
Jouw waarheid vs de mijne, ik laat het hierbij.quote:Op zondag 10 november 2013 13:33 schreef mschol het volgende:
[..]
dat willen ze je graag doen geloven ja...
Nummertje wordt ook verhoogt als Chrome crasht en je dan nogmaals op 'Nieuw deel' openen klikt.quote:Op zondag 10 november 2013 12:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
niet iedereen weet dat en verhoogt het nummertje dan nog eens
ICE-Tquote:Op zondag 10 november 2013 16:12 schreef James1988 het volgende:
Quizvraagje: welk materieeltype (serienummer) zien we op deze foto?
[ afbeelding ]
Ik zat mij meer te verbazen over de draaistellen. Volgens mij doet die trein een soort van Borne na, aan de hoogte van de aspotten te zien...quote:Op zondag 10 november 2013 17:10 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Slim geplaatst bovenleidingsportaal_!
Inderdaadquote:Op zondag 10 november 2013 17:14 schreef MTL het volgende:
[..]
Ik zat mij meer te verbazen over de draaistellen. Volgens mij doet die trein een soort van Borne na, aan de hoogte van de aspotten te zien...
Het slaat ook nergens op, Barneveld Centrum is vanuit die kant van het dorp prima te bereiken. Had liever gezien dat Noord een perron aan de lijn Amersfoort - Apeldoorn zou krijgen en een regiosprinter. Veel nuttiger.quote:Op zondag 10 november 2013 17:16 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
Sowieso wel balen dat er nog een station Barneveld bij komt. Zo duurt het nog langer voor ik in Ede Centrum ben.
Oh handig, zo kon de aansluiting van de IC uit Amsterdam (die vast zat achter de CNL) nog overgenomen word..... oh nee toch nietquote:Op zondag 10 november 2013 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Op tijd rijdende IC naar Almelo wordt in Amersfoort vastgehouden voor vertraagde en omgeleide CNL. Welterusten prorail
quote:Op zondag 10 november 2013 19:25 schreef EddyAlbena het volgende:
waarom geeft de planner mij dat dan als advies?
quote:Op zaterdag 9 november 2013 11:27 schreef dennistd het volgende:
Altijd fijn: krijg je bij het plannen van Oldenzaal-Zutphen-Amersfoort een advies met de omgeleide ICE, rijdt dat ding je in Zutphen voorbij via perronloos spoor 5...
twitter:dennistd twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:06:01@NS_online waarom krijg ik een reisadvies Zp-Amf met een ICE die vervolgens via een perronloos spoor voorbij rijdt? reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:17:35@dennistd Dank voor je signaal. Ik ga het doorzetten. ^SJ reageer retweet
Echt, als iemand Eva ooit leert twitteren kunnen er weer een paar uitzendkrachten uitquote:Op zondag 10 november 2013 20:17 schreef dennistd het volgende:
[..]
[..]twitter:dennistd twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:06:01@NS_online waarom krijg ik een reisadvies Zp-Amf met een ICE die vervolgens via een perronloos spoor voorbij rijdt? reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:17:35@dennistd Dank voor je signaal. Ik ga het doorzetten. ^SJ reageer retweet
Zegt u het maar?quote:Op zondag 10 november 2013 20:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Hallo hallo? HoorUn, kunt u ons hoorun?
Ik heb ook al wel eens meegemaakt dat ie in Deventer op 4 werd binnengenomen zodat de IC er via 3 langs kon. Erg handig voor reizigers naar Osseveld of Twello... Zelfde geldt trouwens voor de stopper uit Zwolle bij Wierden, ook al wel meegemaakt dat ie in Wierden ervoor ging en pas in Hengelo ingehaald werd (terwijl de IC er bij Almelo al vlak achter hangt...)quote:Op zondag 10 november 2013 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Apeldoorn, eindelijk. De stoptrein naar Twello wacht op ons. Logisch, anders rijdtie leeg voor ons uitmaar goed, is er toch iets goed gegaan
Heel soms gebeurd dat op het spoor ook als je de treindienstleider belt.quote:
Ik had begrepen dat de M6-stuurstanden niet zijn goedgekeurd voor 200 km/h omdat ze te erg zouden trillen. Ik zie het stuurstandrijtuig (BDx) niet voorkomen in je lijstje...quote:Op zondag 10 november 2013 21:55 schreef greavy het volgende:
In België staan er inmiddels enkele wijzigingen op stapel:
* Er worden 6 M6-stammen omgebouwd voor 200km/h. Een dubbele stam (loc-4 rtgn-stuurstand-stuurstand-4 rtgn-loc) zal in de spits dienst doen als IC Eupen - Oostende. In de ochtend één richting, IC 506, uit, en pas in de middag weer terug als IC 529
De ombouw bestaat uit:
HV M6-B 62232 tot en met 62276 van 160km/h naar 200km/h (45 rijtuigen)
HV M6-A 61067 tot en met 61076 van 160km/h naar 200km/h (10 rijtuigen)
HV M6-BD 69072 tot en met 69076 van 160km/h naar 200km/h (5 rijtuigen)
Gek hè, 120 locs bestellen en dan tot de ontdekking komen dat je als spoorbedrijf toch wel heel veel locs hebtquote:* Ook zullen volgend jaar de eerste 30 HLE21'en buiten dienst gaan, want er blijkt een groot lokkenoverschot te zijn bij NMBS door instroom van veel HLE18'en. Hiervoor wordt het eea omgebouwd en aangepast:
- M4-stuurstand krijgt MUX(benaming voor een bepaald systeem om te communiceren tussen stuurstand en loc), en kan daardoor communiceren met HLE27 (en zelfs met HLE18)
- M5-stuurstand krijgt MUX, en gaat met HLE18 en HLE27 rijden
- De HLE27'en die nu met M6'en rondrijden worden HLE18'en
HLE 20 zou er toch ook uit gaan?quote:De HLE21'en die wel blijven rijden, zullen grotendeels naar de Piekuurtreinen rijden, daar in die treinen veelal geen stuurstandrijtuig zit. Er is straks geen getrokken mat. met stuurstand zonder MUX.
En zo komt het einde van HLE21 ook alweer dichterbij.
Foutje van mij, de stuurrijtuigen worden niet aangepast omdat er met 2 lokken gereden zal worden.quote:Op zondag 10 november 2013 22:00 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat de M6-stuurstanden niet zijn goedgekeurd voor 200 km/h omdat ze te erg zouden trillen. Ik zie het stuurstandrijtuig (BDx) niet voorkomen in je lijstje...
Men had de HLE27 eerder uit dienst zien gaan, want een HLE21 is betrouwbaarder. Maar er is toch anders besloten bij NMBS.quote:[..]
Gek hè, 120 locs bestellen en dan tot de ontdekking komen dat je als spoorbedrijf toch wel heel veel locs hebt
HLE20 rijdt er nog, omdat NMBS maar 4 lokken van NMBS Logistics kan huren, en bij één defecte HLE13 is een HLE20 toch weer nodig.quote:[..]
HLE 20 zou er toch ook uit gaan?
De HLE 13 zou worden 'verkocht' aan NMBS Logistics voor goederentreinen en er zouden een paar oude locseries uitstromen (HLE 11, HLE 12, HLE 20, ...) zodat de hoeveelheid locomotieven min of meer in balans blijft.quote:Op zondag 10 november 2013 22:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik was ook heel verbaasd dat ze na de 60 13'en nog 120 18'en bijbestelden.
Dit gaat echt over het reizigersdeel, en NMBS Logistics heeft bijna alle 13'en nodig. Er rijden maar 4 of 5 bij het reizigersdeel, en daardoor zijn er nog steeds 3 HLE20'en in dienst als er een 13 uitvalt bij de reizigers. Dan neemt een 20 de dienst van- en naar Luxemburg over.quote:Op zondag 10 november 2013 22:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik was ook heel verbaasd dat ze na de 60 13'en nog 120 18'en bijbestelden.
HLE13 mag ook naar Luxemburgquote:Op zondag 10 november 2013 22:06 schreef James1988 het volgende:
[..]
De HLE 13 zou worden 'verkocht' aan NMBS Logistics voor goederentreinen en er zouden een paar oude locseries uitstromen (HLE 11, HLE 12, HLE 20, ...) zodat de hoeveelheid locomotieven min of meer in balans blijft.
Met NMBS Logistics gaat het wat minder goed dan gepland dankzij de economische crisis, en dat bedrijf lijkt meer interesse te hebben in Traxx-locs: ze hebben HLE 28 (voor BE, NL, DE) en HLE 29 (voor DE?, BE en FR). Daarmee kun je meer dan met HLE 13 die alleen geschikt is voor België en Frankrijk...
Dat was niet het plan waarmee ze aangeschaft zijn. Ze zijn aangeschaft als allround locs destijds. Dat bewijst ook de hoge topsnelheid.quote:Op zondag 10 november 2013 22:07 schreef greavy het volgende:
[..]
Dit gaat echt over het reizigersdeel, en NMBS Logistics heeft bijna alle 13'en nodig. Er rijden maar 4 of 5 bij het reizigersdeel, en daardoor zijn er nog steeds 3 HLE20'en in dienst.
Ohja, nu je het zegt! Er wordt zelfs ETCS in die locs gestopt omdat Luxemburg binnen een paar jaar geheel over gaat op ETCS.quote:
Jup. Eerst was deze ombouwing naar ETCS niet de bedoeling omdat ze er dan uit zouden gaan, maar voorlopig blijven ze wel rijden.quote:Op zondag 10 november 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ohja, nu je het zegt! Er wordt zelfs ETCS in die locs gestopt omdat Luxemburg binnen een paar jaar geheel over gaat op ETCS.
Jup, die plannen zijn er wel, maar zover is het nog niet.quote:Op zondag 10 november 2013 22:08 schreef DeaDLocK2K het volgende:
HLE18 mag straks ook naar het Groothertogdom.
Toch wordt er wel gekeken naar de mogelijkheden. Zelf blijf ik het ook apart vinden. Onder 25kV lijkt mij ook niet helemaal lekker te gaan.quote:Op zondag 10 november 2013 22:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Desiro is niet geschikt voor 15KV en volgens mij ook niet makkelijk aanpasbaar.
Om 15:35 werd deze post gemaakt op Somda:twitter:NSHispeed_info twitterde op zondag 10-11-2013 om 10:35:35#Fyra 926: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 09:55 kan door materieel problemen niet verder dan Schiphol. reageer retweet
En volgens deze website zijn er tot na 18:00 geen treinen vertrokken van spoor 6 te Schiphol. Dat moet een aardig defect zijn geweestquote:Op zondag 10 november 2013 15:35 schreef SGMm2137 het volgende:
Op spoor 6 in Shl staat TRAXX 186.236 met een lege Fyra stam GDST om 15.10. Loc heeft geen front of sluitseinen aan.
Duidelijk, thanksquote:Op zondag 10 november 2013 22:13 schreef greavy het volgende:
@ James, BDx is te licht, en mag daardoor niet 200 km/h rijden.
De Noorderkempenshuttle rijdt met Desiro, dat gaat voor zover ik over het algemeen wel goed. Wat weet jij zoal?quote:Op zondag 10 november 2013 22:14 schreef greavy het volgende:
[..]
Toch wordt er wel gekeken naar de mogelijkheden. Zelf blijf ik het ook apart vinden. Onder 25kV lijkt mij ook niet helemaal lekker te gaan.
Traxx-loc met een paar I6/I10/I11-rijtuigen?quote:Wat zijn andere opties voor de NMBS om naar Aken te rijden?
Dat is de reden dat het mij onwaarschijnlijk lijkt. Het apparaat kan ook met geen mogelijkheid in Nederland rijden.quote:Op zondag 10 november 2013 22:20 schreef greavy het volgende:
Ik bedoel met de installatie op 25kV en dan Duitsland in met maar 15kV op de draad. Hoe reageert een Desiro dan met al die technische snufjes en vermogen enzo?
Oh, zo.quote:Op zondag 10 november 2013 22:20 schreef greavy het volgende:
Ik bedoel met de installatie op 25kV en dan Duitsland in met maar 15kV op de draad. Hoe reageert een Desiro dan met al die technische snufjes en vermogen enzo?
Dat zou misschien nog moeten kunnen, de frequentie is wel gelijk.quote:Op zondag 10 november 2013 22:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dat is de reden dat het mij onwaarschijnlijk lijkt. Het apparaat kan ook met geen mogelijkheid in Nederland rijden.
Misschien kon die trein wel niet worden weggesleept?quote:Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef greavy het volgende:
Waarom die defecte trein niet is weggesleept op Schiphol? Geen idee... Heb 3 wegsleeplocs van DBS vandaag gezien, en alle 3 hadden continu bemensing.
Bijna elke trein kan wel sleepgereed worden gemaakt. Alle kranen en remmen afsluiten en spuien dat de remmen niet aan kunnen slaan.quote:Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef James1988 het volgende:
[..]
Misschien kon die trein wel niet worden weggesleept?
[/worst-kaas-scenario]
Nee het is onmogelijk. Sowieso is er bij gelijkstroom geen sprake van een frequentie en de motor valt gewoon af bij een voltage lager dan 2200V. En dat is technisch niet zomaar op te lossen.quote:Op zondag 10 november 2013 22:21 schreef James1988 het volgende:
[..]
Oh, zo.
Prut prut prut plof, verwacht ik. In Duitsland staat er niet alleen minder spanning op de draad, de frequentie is ook heel anders (16,7 Hz). Een installatie die daarop niet is voorbereid zal daar niet vrolijk van worden.
[..]
Dat zou misschien nog moeten kunnen, de frequentie is wel gelijk.
Ik had de 958 Amsterdam - Rotterdam, en halteerden op spoor 6. Toen was-ie sowieso al weg.quote:Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef James1988 het volgende:
[..]
Misschien kon die trein wel niet worden weggesleept?
[/worst-kaas-scenario]
Oh natuurlijk, dat was stom van mij.quote:Op zondag 10 november 2013 22:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee het is onmogelijk. Sowieso is er bij gelijkstroom geen sprake van een frequentie
Daar zit wat in.quote:en de motor valt gewoon af bij een voltage lager dan 2200V. En dat is technisch niet zomaar op te lossen.
Frequentieomzettingen zijn nog veel gecompliceerder dan DC omzetten.
Schiphol lijkt me om eerlijk te zijn niet echt een plek waar een treindienstleider graag een spoor kwijt is...quote:Op zondag 10 november 2013 22:31 schreef b2py het volgende:
Wellicht stond die trein daar wel prima en kon de dienstregeling gewoon uitgevoerd worden. Als je dat ding wilt wegslepen ben je sowieso een spoor kwijt, en kan je niet de hele dienstregeling laten rijden.
958 vertrekt om 18:09 in Schiphol, dus dat zou mooi kunnen. De 186.236 is een grijze loc, dus het zou 'm best eens geweest kunnen zijn.quote:Op zondag 10 november 2013 22:32 schreef greavy het volgende:
[..]
Ik had de 958 Amsterdam - Rotterdam, en halteerden op spoor 6. Toen was-ie sowieso al weg.
Ik ben ze onderweg niet tegengekomen. Op Hoofddorp Opstel stond wel een Fyra-stam met een grijze Traxx met frontjes richting Leiden. Zal dat de defecte geweest zijn? Panto's tegen de draad.
ze zijn niet echt happig op diesel in de Schipholtunnelquote:Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef greavy het volgende:
Op de Meer werd ook een eend uitgelaten, even kort buiten de poort, maar werd later weer snel naar binnengedreven door de 713. Er stonden tevens 2 TRAXX-locs ingesloten tussen een stootjuk en een eend.
Waarom die defecte trein niet is weggesleept op Schiphol? Geen idee... Heb 3 wegsleeplocs van DBS vandaag gezien, en alle 3 hadden continu bemensing.
Op dit moment 2 dingen:quote:Op zondag 10 november 2013 22:32 schreef KnightSolaire het volgende:
Wat kun je nu precies allemaal vinden op ovtijden.com? Zag er laatst een post over langskomen, maar ben de linkjes vergeten op te slaan..
Een spoor kwijtraken als treindienstleider heeft meer effect dan een perronquote:Op zondag 10 november 2013 22:34 schreef James1988 het volgende:
[..]
Schiphol lijkt me om eerlijk te zijn niet echt een plek waar een treindienstleider graag een spoor kwijt is...
Reizigerstaal vs jargon, je snapt wat ik bedoelquote:Op zondag 10 november 2013 22:36 schreef b2py het volgende:
[..]
Een spoor kwijtraken als TRDL heeft meer effect dan een perron
quote:Op zondag 10 november 2013 22:36 schreef James1988 het volgende:
[..]
Reizigerstaal vs jargon, je snapt wat ik bedoel
Ja! Inderdaadquote:Op zondag 10 november 2013 22:34 schreef James1988 het volgende:
[..]
Oh natuurlijk, dat was stom van mij.
[..]
Daar zit wat in.
Wel jammer, want als dat ding wél 1500 V zou lusten, dan had de Noorderkempenshuttle door kunnen rijden tot in Breda.
het was anders wel een goede cheap ass oplossing geweest om de verbinding Breda-Antwerpen voor elkaar te kunnen boksenquote:Op zondag 10 november 2013 22:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja! InderdaadVolgens mij hebben de Belgen het expres gedaan trouwens
Mwah, niet echt. De Desiro heeft alleen de benodigde hardware voor ETCS L1 aan boord...quote:Op zondag 10 november 2013 22:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het was anders wel een goede cheap ass oplossing geweest om de verbinding Breda-Antwerpen voor elkaar te kunnen boksen
Mwoah, dat is denk ik wel te regelen.quote:Op zondag 10 november 2013 22:47 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mwah, niet echt. De Desiro heeft alleen de benodigde hardware voor ETCS L1 aan boord...
In België is dat geen probleem omdat op HSL 4 zowel ETCS L1 als L2 gelijktijdig actief zijn, in Nederland kan dat niet.
Alles is te regelen, maar iemand moet ervoor betalen.quote:Op zondag 10 november 2013 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Mwoah, dat is denk ik wel te regelen.
Je zou bijna gaan denken dat het een wonder is dat de trajecten op elkaar aansloten bij de grens tijdens de bouw.quote:Op zondag 10 november 2013 22:47 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mwah, niet echt. De Desiro heeft alleen de benodigde hardware voor ETCS L1 aan boord...
In België is dat geen probleem omdat op HSL 4 zowel ETCS L1 als L2 gelijktijdig actief zijn, in Nederland kan dat niet.
Ja hequote:Op zondag 10 november 2013 22:49 schreef b2py het volgende:
[..]
Je zou bijna gaan denken dat het een wonder is dat de trajecten op elkaar aansloten bij de grens tijdens de bouw.
precies. Het is jammer dat het niet meteen in een keer goed is gedaanquote:Op zondag 10 november 2013 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Mwoah, dat is denk ik wel te regelen.
Weet je of dat ook via de DBFM methode gedaan is?quote:Op zondag 10 november 2013 22:50 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ja he
De Nederlanders en de Belgen hebben totaal andere contracten afgesloten met totaal andere leveranciers. In Nederland was er sprake van een Publiek-Private Samenwerking-constructie, waarbij Infraspeed (o.a. Siemens en Fluor) de hele bovenbouw heeft gedaan en onderhoudt gedurende 25 jaar. In België is het veel meer in-house gehouden en valt de HSL rechtstreeks onder Infrabel.
Toen werd begonnen met de aanleg van de HSL was er slechts één unitaire NMBS, de splitsing (in NMBS, Infrabel en NMBS Holding) vond pas plaats per 1-1-2005.quote:Op zondag 10 november 2013 22:54 schreef b2py het volgende:
[..]
Weet je of dat ook via de DBFM methode gedaan is?
Nou het werkt kut want ik kreeg voor Maastricht - Utrecht de indicatie "rustig" terwijl de trein stampvol was, en voor Utrecht - Deventer de indicatie "druk" terwijl de bezetting nog geen 50 % was. Weg met die onzin.quote:Op zondag 10 november 2013 22:54 schreef greavy het volgende:
Voor degenen die willen weten hoe de huidige drukte-indicator in de NS-app werkt:
"Tsja, we kunnen nou eenmaal niet inspelen op een plotseling reizigersoverschot"quote:Op zondag 10 november 2013 22:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou het werkt kut want ik kreeg voor Maastricht - Utrecht de indicatie "rustig" terwijl de trein stampvol was, en voor Utrecht - Deventer de indicatie "druk" terwijl de bezetting nog geen 50 % was. Weg met die onzin.
Zeker niet als je de conducteur de helft van de tijd niet ziet omdat hij in de eerste klas uithangt. Ik heb een keer de IC Nijmegen - Schiphol genomen, vol tijdens de avondspits. Ik heb tijdens de hele rit de conducteur niet gezien, ik zag 'm pas toen hij in Schiphol de deuren sloot (trein was ook niet 'leeg gelopen')...quote:Op zondag 10 november 2013 22:54 schreef greavy het volgende:
Voor degenen die willen weten hoe de huidige drukte-indicator in de NS-app werkt:
Om een indicatie te kunnen geven heb je 2 inputgetallen nodig:
Door de 'reizigerstellingen' van de HC's (niet van de roodjassen), komt er een drukte van de trein uit. Dit wordt gebaseerd op '20% vol', '40% vol' enzovoorts. De stappen die de HC in moet geven, werken per stappen van 5%. De logistieke systemen bij NS verwerken deze percentages tot een getal X-reizigers, die weer afgeleid wordt uit de matinzet en het ingegeven druktepercentage door de HC. Niet helemaal betrouwbaar dus.
Een stampvol drietje vooraan en een leeg viertje achterop maken dus een 'rustige' trein?quote:De combinatie tussen 'ingevoerde drukte' en de aanwezige treinsamenstelling maken de gegevens van deze drukte-indicator. De data die hiervoor gebruikt worden, zijn tussen de 2 en 8 maanden verouderd.
Waarom niet?quote:De proef die in de IC Zwolle-Roosendaal gehouden is met sensoren werd als 'onbruikbaar' bestempeld, en gaat geen doorgang meer krijgen. De data die uit deze proef is gekomen, mag ook niet gebruikt worden voor verdere verwerking voor andere doeleinden.
De sensoren konden de verplaatsingen van reizigers misschien niet goed meten, waardoor de gemelde bezetting niet klopte t.o.v. de werkelijkheid? Dan zie ik een tweetal mogelijke alternatieven: sensors in iedere stoel of gewichtssensors op de draaistellen om zo grofweg te bepalen hoe vol een bak zit.quote:Op zondag 10 november 2013 23:09 schreef greavy het volgende:
De gegevens voor die proef bleken niet representatief
Dat geldt dan zeker weer als een groepsreis o.i.d., remember de ellende die ik had met het boeken van die V250-tickets begin dit jaar?quote:Op zondag 10 november 2013 23:11 schreef greavy het volgende:
Mên. Willen met 8 man op 8 Februari een retourtje Parijs plannen, en de 2 treinen die het beste voor ons uitkomen, kan je alleen voor maximaal 4 man een boeking doen voor de ¤25/ticket enkele reis. Dan moet je dus met 2 aparte boekingen werken (volgens het loket), en zit je absoluut niet bij elkaar in de buurt. Die 2 Thalys-treinen zijn te druk, dus laten ze boekingen voor > 4 personen voor het "First-Minute" ticket openen.
ik denk te vroeg mee gestopt. Denk dat je met een langere testperiode beter een inschatting had kunnen maken van de bezetting in een trein. Als je per deurkoppel meet hoeveel in- en uitstappers tov het totaal aantal reizigers dat er in de trein aanwezig is dan moet je na enkele maanden wel redelijk in kunnen schatten wat de bezetting van een bak is, hoe de mensen zich door de trein bewegen en waar mensen het beste kunnen gaan zitten/staan.quote:Op zondag 10 november 2013 23:09 schreef greavy het volgende:
De gegevens voor die proef bleken niet representatief, en er is vroegtijdig mee gestopt.
Kleinigheidje: voor ons als afnemers bij in ieder geval NDOVloket.nl (9292-contracten ken ik niet) valt het sinds het dinsdag openbaar is geworden onder de normale leveringsovereenkomst. Het echte testen van in ieder geval performance is daarvoor al geweest.quote:En dan de informatie die via 'ovtijden.com' beschikbaar komt: Deze informatie is voorlopig voor ontwikkelaars gratis beschikbaar via het NDOV-loket. Het betreft een pilot-overeenkomst tussen NSR en NDOV-loket. Als deze pilot positief uitpakt, wordt deze pilotovereenkomst omgezet naar een definitieve overeenkomst. Via de NS-api komt dit niet beschikbaar, maar wel via het NDOV-loket.
Ik denk dat je handmatig de omlopen moet vullen, dat doorkopieren tot een hele serie gedaan is. En dat iedere serie doen. Anders kom je alweer uit bij betaalde planprogrammas.quote:Op maandag 11 november 2013 01:55 schreef James1988 het volgende:
Iemand hier die een idee heeft over hoe je materieelinzet plant? Dan bedoel ik niet de Somda-achtige manier ("de 9224 rijdt nu in de 4790 dus over twee uur zie ik 'm weer"), maar een manier om gegeven rittijd en frequentie te berekenen hoeveel materieel je nodig hebt.
Ik kom er niet helemaal aan uit hoe je zoiets nou een beetje logisch aanpakt, een zetje in de juiste richting zou op prijs gesteld worden.
Toch wel weer ruk dat je als developer, als je alles wilt, tegen meerdere systemen aan moet gaan praten. (eventuele vergoedingen nog daargelaten)quote:Op zondag 10 november 2013 22:54 schreef greavy het volgende:
En dan de informatie die via 'ovtijden.com' beschikbaar komt: Deze informatie is voorlopig voor ontwikkelaars gratis beschikbaar via het NDOV-loket. Het betreft een pilot-overeenkomst tussen NSR en NDOV-loket. Als deze pilot positief uitpakt, wordt deze pilotovereenkomst omgezet naar een definitieve overeenkomst. Via de NS-api komt dit niet beschikbaar, maar wel via het NDOV-loket.
Waarom niet?quote:Op zondag 10 november 2013 22:54 schreef greavy het volgende:
De proef die in de IC Zwolle-Roosendaal gehouden is met sensoren werd als 'onbruikbaar' bestempeld, en gaat geen doorgang meer krijgen. De data die uit deze proef is gekomen, mag ook niet gebruikt worden voor verdere verwerking voor andere doeleinden.
Wisselstoring werd iig in Apeldoorn omgeroepen. Alleen niet waar die was.quote:Op maandag 11 november 2013 07:57 schreef Fiorano het volgende:
Tering IC Amersfoort - Schiphol rijdt niet. Staat alleen nergens een verstoring aangegeven op dat traject.
Ik las op twitter dat Infoplus sowieso een zooitje is op Amersfoortquote:Op maandag 11 november 2013 07:57 schreef Fiorano het volgende:
Tering IC Amersfoort - Schiphol rijdt niet. Staat alleen nergens een verstoring aangegeven op dat traject.
Maar hij is in Amersfoortquote:Op maandag 11 november 2013 07:59 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Wisselstoring werd iig in Apeldoorn omgeroepen. Alleen niet waar die was.
Snap ik. Wisselstoring kan ook bij Amersfoort liggen en dan heb ik er in Apeldoorn ook last van. Zelfs als er een scheet in Utrecht dwarszit vallen er in Apeldoorn treinen uit.quote:
Omdat de reizigers op magische wijze zouden moeten verdwijnen? Hoe vaak heb je niet een "trein die te vol is gaat niet verder" waarbij ns_online hevig verbaasd is dat de volgende wat aan de drukke kant is?quote:Op maandag 11 november 2013 07:51 schreef WhiteJoker het volgende:
Waarom denkt NS dat het een prima plan is om twee drukke treinen samen te voegen? VIRM met 8 bakken naar Enkhuizen wordt leeggehaald en bij de ICMm met 7 bakken gepropt. Needless to say: sardienen in blik.
Ik ben ook nog niet gewend aan Eindhoven-Schiphol als storingsgebied. Maar goed, ik denk ook niet (en volgens mij is die mening gedeeld met iedereen op de Flevolijn) dat corridors zo'n briljant idee zijn. Corridors met Schipholtunnel in ieder geval nietquote:Op maandag 11 november 2013 08:07 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Snap ik. Wisselstoring kan ook bij Amersfoort liggen en dan heb ik er in Apeldoorn ook last van. Zelfs als er een scheet in Utrecht dwarszit vallen er in Apeldoorn treinen uit.
Ah, dan is de pilot inmiddels dus al omgezet naar een normale overeenkomst tussen NSR en NDOVloket. Daar was ik nog niet van op de hoogte.quote:Op maandag 11 november 2013 01:45 schreef Poepdoos het volgende:
[..]
Kleinigheidje: voor ons als afnemers bij in ieder geval NDOVloket.nl (9292-contracten ken ik niet) valt het sinds het dinsdag openbaar is geworden onder de normale leveringsovereenkomst. Het echte testen van in ieder geval performance is daarvoor al geweest.
Ja same here. Gedonder op Driebergen-Zeist. Geen treinen richting Utrecht wegens uitgelopen werkzaamheden. Zouden tot half 8 duren, dus heb een uur daar staan wachten maar om half 9 reed er nog niks. Ja, bussen die bij aankomst door 6000 man bestormd werden, lekker duwen en trekken. Ben maar terug naar huis gegaanquote:Op maandag 11 november 2013 08:34 schreef Fiorano het volgende:
Dikke vertragingen rondom Utrecht. IC Utrecht - Schiphol rijdt natuurlijk ook niet... Had beter een half uur op Amersfoort kunnen wachten.
Ik vind vooral de omroepen "Wij vinden de huidige overlast erg vervelend, daarom willen wij u graag een kop koffie of thee bij de Kiosk aanbieden" erg leuk. Wel jammer dat ik altijd ver van de Kiosk af sta.quote:Op maandag 11 november 2013 09:52 schreef Fiorano het volgende:
Goed, drie kwartier later op stage. NS aardig gek, weinig excuses en een hoop nors gezeik.
Ik heb bijna dagelijks vertraging en nog nooit een kop koffie gehad. En inderdaad, als het dan een keer zover is dan staat er of een enorme rij of je hebt er geen tijd voor om er te komenquote:Op maandag 11 november 2013 09:58 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Ik vind vooral de omroepen "Wij vinden de huidige overlast erg vervelend, daarom willen wij u graag een kop koffie of thee bij de Kiosk aanbieden" erg leuk. Wel jammer dat ik altijd ver van de Kiosk af sta.
Je piept wel anders als je moet gaan denken aan files en parkeerplekkenquote:Op maandag 11 november 2013 09:59 schreef Fiorano het volgende:
[..]
Ik heb bijna dagelijks vertraging en nog nooit een kop koffie gehad. En inderdaad, als het dan een keer zover is dan staat er of een enorme rij of je hebt er geen tijd voor om er te komen. Het is dat ik een SOV heb anders zou ik dagelijks met de auto gaan...
Edit: Ik probeer een MijnNS account aan te maken om een Gtbv formulier in te vullen. Wat is dat voor omslachting hoerengedoe joh. Eerst krijg je een activatie link toegestuurd naar je mail (duurt tien minuten), account geactiveerd moet je eerst nog een fucking bevestigingcode invoeren die je per post krijgt.
Er reed er wel een om 8:28 die heb je dan zeker net gemist. Niet dat je er nog bij had gepast, die trein was 10 minuten voor vertrektijd al helemaal vol.quote:Op maandag 11 november 2013 08:34 schreef Fiorano het volgende:
Dikke vertragingen rondom Utrecht. IC Utrecht - Schiphol rijdt natuurlijk ook niet...
Die trein rijdt Schiphol-Schothorst v.v., dus als er geen trein uit Schiphol kan komen dan komt er ook geen trein uit Schothorst.quote:Op maandag 11 november 2013 08:17 schreef Fiorano het volgende:
IC Amersfoort - Schiphol rijdt niet door wisselstoring, maar die komt toch vanuit Schothorst om 8.10?
Haha klopt, maar op mijn route richting stage gaat dat best aardig. Als de A1 vast staat kan ik over Utrecht, paar kilometer om maar rijdt eigenlijk altijd wel door.quote:Op maandag 11 november 2013 10:03 schreef WhiteJoker het volgende:
[..]
Je piept wel anders als je moet gaan denken aan files en parkeerplekkenEn ik kreeg dat MijnNS account gelukkig bij de aanvraag van m'n abo. Inclusief koppeling met Ov-chipkaart.
Al de 5e keer deze maand dat ik GTbV aanvraag trouwens. Eerste keer was met +60m waardoor ik ¤23,80 terugkreeg.
Klopt, trein vanuit Amersfoort stond ongeveer +-15 minuten te wachten voor Utrecht... Dus uiteindelijk had ik die van 8.58 die net zo goed uitpulde.quote:Op maandag 11 november 2013 10:05 schreef ReisT het volgende:
[..]
Er reed er wel een om 8:28 die heb je dan zeker net gemist. Niet dat je er nog bij had gepast, die trein was 10 minuten voor vertrektijd al helemaal vol.
Eventuele overlast in Borne.quote:Op maandag 11 november 2013 10:37 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Dat ziet er goed uit. Gratis als compensatie voor??
Daar kan ik het volmondig ja op zeggen.quote:Op maandag 11 november 2013 08:11 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik ben ook nog niet gewend aan Eindhoven-Schiphol als storingsgebied. Maar goed, ik denk ook niet (en volgens mij is die mening gedeeld met iedereen op de Flevolijn) dat corridors zo'n briljant idee zijn. Corridors met Schipholtunnel in ieder geval niet.
heldenquote:Op maandag 11 november 2013 07:43 schreef bork het volgende:
Spoedoperatie aan spoor Borne gelukt
Het herstel van het spoor bij Borne is zondagnacht op tijd afgerond. Maandagochtend konden daardoor weer de eerste passagierstreinen sinds de ontsporing van een goederenwagon rijden.
Vind ik ookquote:Op maandag 11 november 2013 11:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
helden
Echt een knappe prestatie om dat binnen 4,5 dagen voor elkaar te krijgen.
waarschijnlijk trekken ze daar negen dagen voor uit, al moet daarbij aangetekend worden dat ze in die periode ook andere werkzaamheden uitvoeren, omdat het baanvak dan toch plat ligt.quote:Op maandag 11 november 2013 13:03 schreef _JdM_ het volgende:
Hoelang zou 5 kilometer spoor geheel vervangen (ala Borne) duren als je 1,5 jaar voorbereidingstijd hebt?
Weekendje, en misschien dat er nog wel een kilometer bij kan.quote:Op maandag 11 november 2013 13:03 schreef _JdM_ het volgende:
Hoelang zou 5 kilometer spoor geheel vervangen (ala Borne) duren als je 1,5 jaar voorbereidingstijd hebt?
Nee, dat ging niet helemaal goed toen ze bij Tytsjerk een kudde koeien tegenkwamen...quote:Op zondag 10 november 2013 23:23 schreef Peterselieman het volgende:
Het is al weer even geleden dat het gedaan is, maar ze hebben ICM via een dieselspoor versleept. Ditmaal ging het om zes bakken die van Zutphen naar Hengelo zijn gebracht
http://somda.nl/forum/141(...)+dingen+10+november/
Gelukkig nu achter een loc en niet achter een stel wadslopers
Waarom rijd die beschuitbus over de grens maar tot 8 december, en waarom kan dat niet tot einde dienstregeling?quote:Op maandag 11 november 2013 13:34 schreef dennistd het volgende:
Logisch om zoiets op je site te zetten
http://www.grenslandexpre(...)ar_bad_bentheim.aspx
foutje bij het ingaan van de nieuwe concessie Twente. Had een weekje later gemoeten, maar een ambtenaar kon niet rekenenquote:Op maandag 11 november 2013 13:53 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Waarom rijd die beschuitbus over de grens maar tot 8 december, en waarom kan dat niet tot einde dienstregeling?
Pff toch zeker de laatste maand was die drukte-indicatie, in ieder geval tussen Den Bosch en Roosendaal, bijzonder actueel en nauwkeurig. 't Zal wel weer gewoon te duur zijn geweest.quote:Op zondag 10 november 2013 23:09 schreef greavy het volgende:
De gegevens voor die proef bleken niet representatief, en er is vroegtijdig mee gestopt.
je bent serieus?quote:Op maandag 11 november 2013 13:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
foutje bij het ingaan van de nieuwe concessie Twente. Had een weekje later gemoeten, maar een ambtenaar kon niet rekenen
Ja, de huidige concessie loopt te vroeg af en xx wil de bussen en treinen geen dag langer laten rijden, dus moest de nieuwe concessie Twente wel eerder ingaanquote:
Wat een stel kleuters ook bij cxxquote:Op maandag 11 november 2013 14:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ja, de huidige concessie loopt te vroeg af en xx wil de bussen en treinen geen dag langer laten rijden, dus moest de nieuwe concessie Twente wel eerder ingaan
Voor zover ik weet is NSR <-> Loketten nog tot 1 januari een pilot, alleen voor ons als afnemers is het onder de normale overeenkomst te krijgen intussen.quote:Op maandag 11 november 2013 08:31 schreef greavy het volgende:
[..]
Ah, dan is de pilot inmiddels dus al omgezet naar een normale overeenkomst tussen NSR en NDOVloket. Daar was ik nog niet van op de hoogte.
volgens mij kun je dat niet zo zeggen. Alleen dat de machinist af moet remmen naar 40 km/h, maar dat deze bij het passeren van het sein nog niet bereikt hoeft te zijn. Ook moet hij er rekening mee houden dat er een rood sein kan volgen.quote:Op maandag 11 november 2013 17:39 schreef b2py het volgende:
Als een P-Sein geel toont, en de cijferbak toont het cijfer 'vier'. 15 meter voor het sein staat een bord 'afremmen naar 80'. Hoe hard mag de machinist het sein passeren?
Afremmen doe je vanaf het punt dat je met de neus van de trein het sein passeert. Versnellen zodra je het sein dat een snelheidsverhoging toestaat in zijn geheel bent gepasseerd.quote:Op maandag 11 november 2013 17:53 schreef b2py het volgende:
Hij knipperde niet, dat weet ik 150% zeker. Maar duidelijk, ik dacht namelijk dat hij al 40 had moeten rijden bij passeren sein.
Volgens sein nummer 210 in het NS seinenboek kan er bij geel ook een snelheid staan, er wordt niet gerept over wat dan de getallen kunnen zijn trouwens.quote:Op maandag 11 november 2013 17:52 schreef GekkeHaan het volgende:
Geel+4 is imho een onjuist seinbeeld. Bij geel begrens je tenslotte altijd naar 40km/u of zoveel minder dat je voor het volgende sein tot stilstand kunt komen. Geel+4 knipper zou overigens wel weer kunnen. Ik zou de veilige kant opgaan en begrenzen naar 40km/u of zoveel minder dat ik eventueel voor het volgende sein kan stoppen. Afremmen naar 80km/u zegt mij in dit geval niet zoveel of het nu op het bord staat of niet. Altijd de veilige kant kiezen!
Kan zijn dat hij bij de uitrijder groen knipper krijgt omdat hij wordt doorgewisseld bijvoorbeeld.quote:Op maandag 11 november 2013 18:26 schreef b2py het volgende:
Ik hoopte stiekem dat hij een snelremming had gekregen maar dat viel me wel tegen.
Vraag me wel af waarom hij geel-vier kreeg, was het sein voor de inrijder van een station.
Groen knipper met een 8quote:
Kan in theorie ieder getal tussen 4 en 13 (40 - 130 km/u) zijn. 140 is de hoogste snelheid in Nederland (als je HSL baanvakken even buiten beschouwing laat), dus die zal je niet zien in een geel + getal setting. Als een nóg lagere snelheid dan 40 gewenst is dan zal je gewoon een aanwijzing snelheid begrenzen krijgen.quote:Op maandag 11 november 2013 18:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Volgens sein nummer 210 in het NS seinenboek kan er bij geel ook een snelheid staan, er wordt niet gerept over wat dan de getallen kunnen zijn trouwens.
Groen knipper en groen knipper + getal geven aan dat de aangegeven snelheid (bij geen getal: 40 km/u) gereden MOET worden bij het passeren van dat lichtsein.quote:
Welcome to my worldquote:Op maandag 11 november 2013 19:29 schreef James1988 het volgende:
Voor degenen die interesse hebben in de wereld achter OV, ik kwam op Wikipedia het wikibook Fundamentals of Transportation tegen. Ik weet wat ik ga lezen
Dat is verwarrend.quote:Op maandag 11 november 2013 19:17 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Groen knipper en groen knipper + getal geven aan dat de aangegeven snelheid (bij geen getal: 40 km/u) gereden MOET worden bij het passeren van dat lichtsein.
Geel + getal zegt dat de door het getal aangegeven snelheid bij het volgende lichtsein moet zijn bereikt. Men kan het gele sein dus nog gewoon met de normale snelheid passeren. Het wordt daardoor in feite gewoon het begin van je remweg
Dakduifquote:Op maandag 11 november 2013 19:35 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Echt serieus. Ik denk, ga een rondje treinen vanavond.
Dus ik laat me door een collega op station pontault afzetten. ZOdoende heb ik een ander startpunt.
Nee zeg, val ik midden in de prijzen. Rijd er geen enkele trein op dat traject. Sta ik dus nu al 3 kwartier zonder vorm van reisinfo, in de tieverituskou mn pik warm te houden...
voortaan eerst ff de berichten kijken voordat ik me ergens laat afzetten
Het wordt pas leuk als de cijfers gaan knipperen..quote:Op maandag 11 november 2013 19:37 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Mwah, het klinkt ingewikkelder dan het is hoor
quote:Op maandag 11 november 2013 19:35 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Echt serieus. Ik denk, ga een rondje treinen vanavond.
Dus ik laat me door een collega op station pontault afzetten. Zodoende heb ik een ander startpunt.
Nee zeg, val ik midden in de prijzen. Rijd er geen enkele trein op dat traject. Sta ik dus nu al 3 kwartier zonder vorm van reisinfo, in de tieverituskou mn pik warm te houden...
voortaan eerst ff de berichten kijken voordat ik me ergens laat afzetten
![]()
![]()
![]()
Nou nee. Groen + cijfer = hier moet je KLAAR ZIJN met remmen tot de aangegeven snelheidquote:Op maandag 11 november 2013 19:37 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Mwah, het klinkt ingewikkelder dan het is hoor
Pik die toch langzaam tieverituskoud wordt. De daklozendienst begint 1 december pas dus wie weet rijdt er tegen 5 uur morgenochtend weer een trein of zoquote:
Ja... Maar in plaats van groen met een cijfer kan er ook een geel sein staan. Daarom is het bij de betekenis van het gele sein met een niet-knipperend cijfer ook vastgelegd dat die snelheid bij het volgende sein bereikt moet zijn.quote:Op maandag 11 november 2013 19:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou nee. Groen + cijfer = hier moet je KLAAR ZIJN met remmen tot de aangegeven snelheid
Geel + cijfer: hier moet je BEGINNEN met remmen tot aangegeven snelheid. Toch?
Gooi geel met een knipperend cijfer of geel wat zelf knippert er ook nog even bij om het Fles nog wat lastiger te makenquote:Op maandag 11 november 2013 19:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ja... Maar in plaats van groen met een cijfer kan er ook een geel sein staan. Daarom is het bij de betekenis van het gele sein met een niet-knipperend cijfer ook vastgelegd dat die snelheid bij het volgende sein bereikt moet zijn.
Gewoon zwartrijden joh, dat ze de bloedcholera krijgen stelletje grafstervende hoere neukfoutenquote:Op maandag 11 november 2013 19:40 schreef b2py het volgende:
Waarom kan ik nergens aangeven dat ik heenweg vrij reizen heb in NL en terugreizen alleen korting, kut NSHiSpeed, kut B-Europe en kut DB.![]()
Word ik ook nog door ze opgelicht, waar gaat dit over?
[ afbeelding ]
Gelukkig zijn er ook nog blauwe lampen en rode vlaggen. Daarnaast heb je nog wit-licht.quote:Op maandag 11 november 2013 19:52 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Gooi geel met een knipperend cijfer of geel wat zelf knippert er ook nog even bij om het Fles nog wat lastiger te maken
ik snap het nu al niet meerquote:Op maandag 11 november 2013 19:52 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Gooi geel met een knipperend cijfer of geel wat zelf knippert er ook nog even bij om het Fles nog wat lastiger te maken
WIBO's, WIRT's ook nog..quote:Op maandag 11 november 2013 19:53 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er ook nog blauwe lampen en rode vlaggen. Daarnaast heb je nog wit-licht.
dat werkt alleen als je bejaard bent... dan krijg je een brief van de hoogste baasch bij de NS dat ze je niet uit de trein hadden moeten pleuristralen.quote:Op maandag 11 november 2013 19:52 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Gewoon zwartrijden joh, dat ze de bloedcholera krijgen stelletje grafstervende hoere neukfouten![]()
Nou inderdaadquote:Op maandag 11 november 2013 19:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
dat werkt alleen als je bejaard bent... dan krijg je een brief van de hoogste baasch bij de NS dat ze je niet uit de trein hadden moeten pleuristralen.
En L-, H-, G- en X-seinen.quote:Op maandag 11 november 2013 19:53 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er ook nog blauwe lampen en rode vlaggen. Daarnaast heb je nog wit-licht.
En X-seinen die kunnen knipperenquote:Op maandag 11 november 2013 19:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
En L-, H-, G- en X-seinen.
Het is vrij simpel. Geel is remmen, groen is rijden, rood is stoppen. En dan staat er een cijfer om te zeggen naar/met welke snelheid. En als er geen cijfer staat, is het baanvaksnelheid bij groen en anders 40.quote:
2x een enkele reis boeken?quote:Op maandag 11 november 2013 19:40 schreef b2py het volgende:
Waarom kan ik nergens aangeven dat ik heenweg vrij reizen heb in NL en terugreizen alleen korting, kut NSHiSpeed, kut B-Europe en kut DB.![]()
Word ik ook nog door ze opgelicht, waar gaat dit over?
[ afbeelding ]
Maar aangezien we dan alles wel gehad hebben is het allemaal toch niet zo lastig.quote:Op maandag 11 november 2013 19:56 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
En X-seinen die kunnen knipperen
Ja, als je met borden gaat smijten, zijn we nog twee topics bezig.quote:
Oh okee. En bij mist en zo nog langzamer dan. Op zicht. Toch? "Snelheid zodanig aanpassen dat je altijd op tijd kunt stoppen voor iets wat je ziet verschijnen of zo"?quote:Op maandag 11 november 2013 19:58 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Het is vrij simpel. Geel is remmen, groen is rijden, rood is stoppen. En dan staat er een cijfer om te zeggen naar/met welke snelheid. En als er geen cijfer staat, is het baanvaksnelheid bij groen en anders 40.
DB hapt geen vrij reizen NL, hufters.quote:Op maandag 11 november 2013 19:58 schreef greavy het volgende:
[..]
2x een enkele reis boeken?
Enne, ik ben nu ook bezig met een boeking voor 8 man Amsterdam - Parijs. Kan niet online, moet je 2 boekingen hebben. Via loket, Telesales en de Treinreiswinkel kan het wel gewoon.
Maar over je prijs: De ene boeking is met 4x vrij-reizen en 1x korting en de ander is met 4x vrij-reizen. Hoewel ik 120 euro verschil nog wel wat veel vind. NS HiSpeed zijn gewoon oplichters. Gewoon lekker via de DB boeken als je naar Duitsland gaat.
Dat is geel knipper, rijden op zicht. Of een aanwijzing VR. Maar bij mist is dat niet nodig.quote:Op maandag 11 november 2013 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh okee. En bij mist en zo nog langzamer dan. Op zicht. Toch? "Snelheid zodanig aanpassen dat je altijd op tijd kunt stoppen voor iets wat je ziet verschijnen of zo"?
Dan boek je toch vanaf een ander station dan Amsterdam Centraalquote:Op maandag 11 november 2013 20:01 schreef b2py het volgende:
[..]
DB hapt geen vrij reizen NL, hufters.
Oh en als er dan ineens een geslipte fietser voor je neus ligt dan heeft ie pech gehadquote:Op maandag 11 november 2013 20:03 schreef GlenSpey het volgende:
Over mist gesproken. Had een paar weken terug m'n eerste rit in zeer dichte mist, en dan ook nog 's avonds laat. Heel aparte ervaring, om 120 (SGM) te rijden terwijl je geen fluit voor ogen ziet. Was toch wel even blij met een mentor met goede wegbekendheid naast me
Maar als je toch via Venlo gaat, waarom koop je in Venlo niet gewoon een NRW-ticket à ¤39 ?? Zeker als men vrij-reizen in Nederland heeft.quote:Op maandag 11 november 2013 20:01 schreef b2py het volgende:
[..]
DB hapt geen vrij reizen NL, hufters.
Eentje heeft geen vrij reizenquote:Op maandag 11 november 2013 20:03 schreef greavy het volgende:
[..]
Dan boek je toch vanaf een ander station dan Amsterdam Centraal
Heb ik ook gedaan toen ik naar Hannover ging, geboekt vanaf Bad Bentheim. Scheelde ¤10 met uit NL, en vrij reizen ivm WeekendVrij.
Als er iets ping zegt maar je niets hebt gezien weet je dat het tijd is om stevig te remmen dan..quote:Op maandag 11 november 2013 20:03 schreef GlenSpey het volgende:
Over mist gesproken. Had een paar weken terug m'n eerste rit in zeer dichte mist, en dan ook nog 's avonds laat. Heel aparte ervaring, om 120 (SGM) te rijden terwijl je geen fluit voor ogen ziet. Was toch wel even blij met een mentor met goede wegbekendheid naast me
Ohja, ook geldig op vrijdagavond? Wellicht op zondag wel interessant.quote:Op maandag 11 november 2013 20:05 schreef greavy het volgende:
[..]
Maar als je toch via Venlo gaat, waarom koop je in Venlo niet gewoon een NRW-ticket à ¤39 ?? Zeker als men vrij-reizen in Nederland heeft.
Koopt die zijn kaartje lekker in de automaat naar Venlo, en vanaf Venlo met het NRW-ticket verder?quote:
maar dat heb je in het donker ook als er geen licht isquote:Op maandag 11 november 2013 20:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh en als er dan ineens een geslipte fietser voor je neus ligt dan heeft ie pech gehad
Dit lijkt me veruit het meest logische ja.quote:Op maandag 11 november 2013 20:06 schreef greavy het volgende:
[..]
Koopt die zijn kaartje lekker in de automaat naar Venlo, en vanaf Venlo met het NRW-ticket verder?
Super chill, thanks! NRW ook ticket vanaf Venlo?quote:Op maandag 11 november 2013 20:06 schreef greavy het volgende:
[..]
Koopt die zijn kaartje lekker in de automaat naar Venlo, en vanaf Venlo met het NRW-ticket verder?
Is op ma-vr na 9:00 geldig en weekend+feestdagen hele dag. Mag je ook mee in de U-bahn/tram/bus en zulk meuk.
Vogeles mij mag je dan ook geen 120 rijden als er dichte mist is. Duisternis of niet, wegbekendheid of niet. Mag op de snelweg ook niet namelijk.quote:Op maandag 11 november 2013 20:07 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
maar dat heb je in het donker ook als er geen licht is
Zonder mist sta je meestal ook niet op tijd stil, dus dat maakt niet zoveel uit...quote:Op maandag 11 november 2013 20:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh en als er dan ineens een geslipte fietser voor je neus ligt dan heeft ie pech gehad
Ja. Ging er vanuit dat je dat wel wist eigenlijk.quote:Op maandag 11 november 2013 20:07 schreef b2py het volgende:
[..]
Super chill, thanks! NRW ook ticket vanaf Venlo?
Gewoon geldig vanaf Venlo. Geen gezeik meer met onnodige grenskaartjes of Zuzatstickets.quote:Op maandag 11 november 2013 20:07 schreef b2py het volgende:
[..]
Super chill, thanks! NRW ook ticket vanaf Venlo?
Auto's rijden altijd op zicht, treinen niet. Dat is het grote verschil.quote:Op maandag 11 november 2013 20:08 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vogeles mij mag je dan ook geen 120 rijden als er dichte mist is. Duisternis of niet, wegbekendheid of niet. Mag op de snelweg ook niet namelijk.
Ik laat dat soort dingen altijd regelen door een Diemenaarquote:Op maandag 11 november 2013 20:08 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja. Ging er vanuit dat je dat wel wist eigenlijk.
Oh, je bent Eenoog.quote:Op maandag 11 november 2013 20:09 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik laat dat soort dingen altijd regelen door een Diemenaar
Nu ben ik de aangewezen treinfiguur van de groep die dat moet regelen
Ik heb geleerd dat geel+4 niet een sein is dat voorkomt en je geel+cijfer pas zult zien vanaf geel+6. Zou ook totaal overbodig zijn om een 4 op het cijferbord te laten zien als het sein erboven al geel is. Geel geeft je immers als de opdracht om te begrenzen naar 40km/u. Het is ook niet zo'n vreemde situatie als je vaker geel achter elkaar hebt. Dan blijf je gewoon 40km/u rijden tot je een sein tegenkomt die toestaat je snelheid weer te verhogen zoals Monoploy vorige week had. Maar ik begrijp je redenering gezien de verklaring bij sein 210 uit het seinenboek.quote:Op maandag 11 november 2013 18:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Volgens sein nummer 210 in het NS seinenboek kan er bij geel ook een snelheid staan, er wordt niet gerept over wat dan de getallen kunnen zijn trouwens.
Ze rijden nog steeds de beloofde dienstregeling nietquote:Op maandag 11 november 2013 20:37 schreef James1988 het volgende:
De aanbestedingen zijn een gevolg van wanbeleid gevoerd door DB, dat erg veel bespaarde op de S-Bahn en het zo ver liet komen dat het EBA een groot deel van de vloot aan de kant zette. Een dermate groot deel van de vloot dat de normale dienstregeling een behoorlijk aantal maanden niet uitgevoerd kon worden.
Kijk Mansveld, zo kan het ook...
Nog steeds niet?quote:Op maandag 11 november 2013 20:40 schreef b2py het volgende:
[..]
Ze rijden nog steeds de beloofde dienstregeling niet
Geel geeft je opdracht om te remmen naar 40, maar daarna moet je rood of geel-knipper verwachten. Bij geel-4 volgt in elk geval geen rood of geel-knipper, en dat is wel een essentieel verschil in de seinopvolging.quote:Op maandag 11 november 2013 20:40 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
Ik heb geleerd dat geel+4 niet een sein is dat voorkomt en je geel+cijfer pas zult zien vanaf geel+6. Zou ook totaal overbodig zijn om een 4 op het cijferbord te laten zien als het sein erboven al geel is. Geel geeft je immers als de opdracht om te begrenzen naar 40km/u. Het is ook niet zo'n vreemde situatie als je vaker geel achter elkaar hebt. Dan blijf je gewoon 40km/u rijden tot je een sein tegenkomt die toestaat je snelheid weer te verhogen zoals Monoploy vorige week had. Maar ik begrijp je redenering gezien de verklaring bij sein 210 uit het seinenboek.
Wellicht heeft e.e.a. te maken met rollend materieel, de winnende partij moet daar ook voor zorgen.quote:Op maandag 11 november 2013 20:56 schreef b2py het volgende:
Wel belachelijk trouwens.
In september 2013 al geshortlist zijn en pas eind 2014 weten wie er wint..
Op de Flevolijn in maar 12 seinen.quote:Op maandag 11 november 2013 21:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Overigens zijn er genoeg plaatsen waar je geel-4 tegen kan komen. Bij mij in de buurt in elk geval als je krom door de wissels gaat in Waterhuizen, en als je vanaf Haren Onnen binnen gaat.
Duurt wel lang ja, maar denk dat het vooral komt omdat de politiek een stevige vinger in de pap heeft en niet wil dat het vervoer weer zulke problemen geeft. Daarom zou alles in één keer goed geregeld moeten wordenquote:Op maandag 11 november 2013 20:56 schreef b2py het volgende:
Ik was iets te enthousiast idd..
http://www.railjournal.co(...)s-bahn-contract.html
http://www.railjournal.co(...)ring-concession.html
Wel belachelijk trouwens.
In september 2013 al geshortlist zijn en pas eind 2014 weten wie er wint..
In ieder geval meer dus dan "dat seinbeeld ga je nooit tegenkomen"...quote:Op maandag 11 november 2013 21:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Op de Flevolijn in maar 12 seinen.
Ik had het nog even iemand gevraagd en ik had het inderdaad bij het verkeerde eind. Weer wat (opnieuw) geleerd!quote:Op maandag 11 november 2013 21:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Geel geeft je opdracht om te remmen naar 40, maar daarna moet je rood of geel-knipper verwachten. Bij geel-4 volgt in elk geval geen rood of geel-knipper, en dat is wel een essentieel verschil in de seinopvolging.
quote:Op maandag 11 november 2013 21:29 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
Ik had het nog even iemand gevraagd en ik had het inderdaad bij het verkeerde eind. Weer wat (opnieuw) geleerd!
Als je er genoeg gewicht bijhangt, bijv. loc + rijtuigen, moet er toch wel iets te regelen zijn?quote:Op maandag 11 november 2013 21:43 schreef greavy het volgende:
In België zijn de M6 Bx'en (M6 stuurstandrijtuigen) afgekeurd om 200km/h te rijden. De overige rijtuigen hebben wel goedkeuring. De reden: Ze zijn te licht.
Iemand die iets meer weet over dit minimum gewicht en bijhorende maximum snelheden?
De stuurrijtuigen zijn afgekeurd om 200km/h te rijden, ondanks dat er nog 9 rijtuigen + loc aan de trein hangen.quote:Op maandag 11 november 2013 21:47 schreef b2py het volgende:
[..]
Als je er genoeg gewicht bijhangt, bijv. loc + rijtuigen, moet er toch wel iets te regelen zijn?
Zo'n beetje elke trein die ik tegenkom is fucking ranzig de laatste maanden. Vandaag in een koplopertje 3 stoelen overgeslagen omdat er respectievelijk kauwgom, koffie en wil-ik-niet-weten op zat geplakt. Om over de vloer nog maar te zwijgen.quote:Op maandag 11 november 2013 21:46 schreef James1988 het volgende:
Trouwens, ligt het aan mij of wordt er op onderhoud en reiniging van treinen bespaard? Ik zie de laatste tijd vaker meldingen over defecte treinen, en hoewel ik schoonmakers wel vaak de prullenbakken leeg zie maken vind ik de treinen niet echt schoon ogen. De Fyra die mij eerder vandaag van Rotterdam naar Breda bracht was van buiten bruin waar het normaal wit is
Eens, moest afgelopen vrijdag zo ongeveer de hele coupe doorlopen om een schone plek te zoeken. De treinen zijn ook heel vies van buiten.quote:Op maandag 11 november 2013 21:51 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Zo'n beetje elke trein die ik tegenkom is fucking ranzig de laatste maanden. Vandaag in een koplopertje 3 stoelen overgeslagen omdat er respectievelijk kauwgom, koffie en wil-ik-niet-weten op zat geplakt. Om over de vloer nog maar te zwijgen.
Ohja, ik zie het ja. Beetje vreemd. Het totaalgewicht is het dus niet ...quote:Op maandag 11 november 2013 21:51 schreef b2py het volgende:
Wel bijzonder, het is het zwaarste 'rijtuig' uit de M6 serie..
Volgend jaar revisie en dan naar de HSL aldus de berichten op Somda, het is nog even afwachten dus.quote:Op maandag 11 november 2013 21:57 schreef James1988 het volgende:
De zetels van het ICRm PRIO-materieel dat de ex-Fyra-diensten rijdt worden ook steeds smoezeliger, inderdaad...
Dat spul wordt echt helemaal naar de tering geholpen op de HSL, volgens mij. De hoeveelheid herrie en gekke geluiden die ik van die bakken hoor komen lijkt steeds erger te worden.quote:Op maandag 11 november 2013 22:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Volgend jaar revisie en dan naar de HSL aldus de berichten op Somda, het is nog even afwachten dus.
Denk dat dat wel meevalt, ligging is nergens zo goed dus als ze ergens naar de klote worden geholpen is het wel op het conventionele spoorquote:Op maandag 11 november 2013 22:03 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat spul wordt echt helemaal naar de tering geholpen op de HSL, volgens mij. De hoeveelheid herrie en gekke geluiden die ik van die bakken hoor komen lijkt steeds erger te worden.
quote:Op maandag 11 november 2013 22:04 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Zo, thuis![]()
Belangrijk spoornieuws trouwens uit een van de kleinste spoorlanden van De wereld: http://www.nicematin.com/node/1504264
Toch voel ik me niet helemaal op mijn gemak als ik in een Fyra zit die op 'hoge snelheid' (jaja, 160 km/h is dat! Echt!) rijdt en dan een fikse herrie produceert.quote:Op maandag 11 november 2013 22:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Denk dat dat wel meevalt, ligging is nergens zo goed dus als ze ergens naar de klote worden geholpen is het wel op het conventionele spoor
Op conventioneel maken ze nog meer herriequote:Op maandag 11 november 2013 22:06 schreef James1988 het volgende:
[..]
Toch voel ik me niet helemaal op mijn gemak als ik in een Fyra zit die op 'hoge snelheid' (jaja, 160 km/h is dat! Echt!) rijdt en dan een fikse herrie produceert.
Mij viel de geproduceerde herrie ook nogal op, dan zijn die Belgische i11 rijtuigen toch wel van een ander kaliber. Ik vind die Fyra IC-Direct rijtuigen ook nogal goedkoop aan doen met al die kleuren...quote:Op maandag 11 november 2013 22:06 schreef James1988 het volgende:
[..]
Toch voel ik me niet helemaal op mijn gemak als ik in een Fyra zit die op 'hoge snelheid' (jaja, 160 km/h is dat! Echt!) rijdt en dan een fikse herrie produceert.
Volgens mij zorgt de betonbaan ervoor dat het op de HSL lawaaiiger is dan op conventioneel spoor hoor?quote:Op maandag 11 november 2013 22:14 schreef b2py het volgende:
[..]
Op conventioneel maken ze nog meer herrie
Functioneert als een klankkastquote:Op maandag 11 november 2013 22:26 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Volgens mij zorgt de betonbaan ervoor dat het op de HSL lawaaiiger is dan op conventioneel spoor hoor?
Nope, betonbaan is aantoonbaar stiller dan ballastspoor. Verder wordt er een geluidsarmer spoorprofiel gebruikt dan op conventioneel spoor.quote:Op maandag 11 november 2013 22:26 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Volgens mij zorgt de betonbaan ervoor dat het op de HSL lawaaiiger is dan op conventioneel spoor hoor?
Niet echt, de treinen vanuit Enkhuizen zijn op zich best schoon, daar zullen bij de keringen dus wel schoonmakers door de treinen lopen. Maar treinen vanuit Deventer en/of Amersfoort zijn vaak wel smerig. Dan is het jammer dat er geen schoonmaker door de trein loopt, kan prima met een stop van vaak minstens 7 minuten in A'dam CSquote:Op maandag 11 november 2013 21:46 schreef James1988 het volgende:
Trouwens, ligt het aan mij of wordt er op onderhoud en reiniging van treinen bespaard? Ik zie de laatste tijd vaker meldingen over defecte treinen, en hoewel ik schoonmakers wel vaak de prullenbakken leeg zie maken vind ik de treinen niet echt schoon ogen. De Fyra die mij eerder vandaag van Rotterdam naar Breda bracht was van buiten bruin waar het normaal wit is
Hihi, as if.quote:Op maandag 11 november 2013 22:28 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Hopelijk wordt de IC200 wat beter geïsoleerd of hoe dat ook werkt. Nog maar een paar jaartjes
Daar hadden we het al eens over toch.quote:Op maandag 11 november 2013 22:23 schreef James1988 het volgende:
IC Direct
Kansarme fantasieloze kutnaam, bedacht door een stagiaire Marketing vlak voor de vrijmibo.
Yepquote:Op maandag 11 november 2013 22:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Daar hadden we het al eens over toch.
Ze hadden er IC+ van moeten maken en weer gaan rijden met die bazenrijtuigen van eind jaren 90quote:Op maandag 11 november 2013 22:23 schreef James1988 het volgende:
IC Direct
Kansarme fantasieloze kutnaam, bedacht door een stagiaire Marketing vlak voor de vrijmibo.
Maar dat vereist visie.quote:Op maandag 11 november 2013 22:33 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ze hadden er IC+ van moeten maken en weer gaan rijden met die bazenrijtuigen van eind jaren 90
bron: http://www.bild.de/region(...)a-33357024.bild.htmlquote:Wieder diese Horror-Strecke! Knapp anderthalb Jahre nach dem Zug-Crash im südbrandenburgischen Bahnhof Hosena, erschüttert nun eine weiteres Bahn-Unglück den Ort.
Montag, gegen 18.30 Uhr, fährt ein unbeladener Güterzug ungebremst auf einen abgestellten Güterzug auf. Bei dem Zusammenstoß verkeilen sich fünf bis sechs Wagons ineinander.
„Die Trümmer stapeln sich auf die Höhe eines dreistöckigen Hauses“, sagt ein Polizeisprecher. Der Fahrer wird schwer verletzt, kommt ins Krankenhaus.
Die Bilder vor Ort erinnern an das furchtbare Unglück vom Juli 2012. Auch damals waren zwei Güterzüge an dem Verkehrsknotenpunkt kollidiert, wobei die Folgen jedoch noch verheerender waren. Einer der Eisenkolosse hatte ein Stellwerk niedergewalzt, ein Bahnwärter (54) war in den Trümmern verstorben.
Tragisch zudem: Die Probleme vor Ort waren bekannt. Deshalb sollte Mittwoch mit dem Einbau elektronischer Stellwerktechnik begonnen werden.
huh wat?quote:Op maandag 11 november 2013 22:44 schreef Monopoly het volgende:
Ik geloof dat wij hier geen ijzeren/metalen remsloffen meer mogen gebruiken ivm opstuwing.
Vraag ik me toch af hoe dat heeft kunnen gebeuren. Geen PZB?quote:Op maandag 11 november 2013 22:48 schreef Monopoly het volgende:
Ik heb het verkeerd gelezen. Ik dacht dat er een paar wagons gingen 'spoken'.
Maar nu ik het nog een keer lees, zie ik dat de goederentrein tegen opgestelde wagens is aangeknalt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |