Ik zie het, bizar ik dacht dat die nummers automatisch werden opgehoogd.quote:
niet iedereen weet dat en verhoogt het nummertje dan nog eensquote:Op zondag 10 november 2013 11:59 schreef bork het volgende:
[..]
Ik zie het, bizar ik dacht dat die nummers automatisch werden opgehoogd.
ah, ok.quote:Op zondag 10 november 2013 12:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
niet iedereen weet dat en verhoogt het nummertje dan nog eens
Dat is bij de metro in Amsterdam ook.quote:Op zondag 10 november 2013 12:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[ afbeelding ]
Bizarre seingeving hier op de S-bahn trouwens: een bezet blok wordt afgeschermd door een geel sein, en niet door een rode.
Aha. Weer wat geleerd. Geel betekent dus eigenlijk op zicht rijden.quote:Op zondag 10 november 2013 12:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is bij de metro in Amsterdam ook.
Rood = geen rijweg ingesteld
Geel = rijweg ingesteld (of automatisch blokstelsel op de vrije baan?) maar sectie nog bezet
Groen = rijweg ingesteld en vrij
Zoiets. In Amsterdam betekent het in elk geval "stop", terwijl volgens mij (bijvoorbeeld) in München op sommige stukken S-Bahn de treinen mogen doorrijden een station in, terwijl ze de vorige trein het perron zien verlaten. Verschilt per stad.quote:Op zondag 10 november 2013 12:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Aha. Weer wat geleerd. Geel betekent dus eigenlijk op zicht rijden.
Grammatica is niet mijn sterkste puntquote:Op zondag 10 november 2013 12:32 schreef gebrokenglas het volgende:
"verklaard" in de TT moet "verklaart" zijn.
Alvast puik werk, want het is een monsterklus die snel opgepakt isquote:Op zondag 10 november 2013 13:09 schreef b2py het volgende:
Alle dwarsliggers in Borne zijn vervangen, nu het vervangen van de seinwezen kabels, het testen ervan en ze zijn klaar. ProRail houdt een slag om de arm en weet nog niet of ze morgenochtend klaar zijn.
https://www.prorail.nl/ni(...)r-vernieuwd-in-borne
dus ze kunnen het wel gewoon...quote:Waar normaal gesproken anderhalf jaar voorbereiding nodig is, is er nu in een dag tijd een enorme vernieuwingsoperatie op gang gezet nadat bekend werd dat een goederenwagon met twee wielen naast het spoor was beland. ProRail, aannemer VolkerRail en haar onderaannemers hebben dag en nacht doorgewerkt en zullen dat ook komende nacht weer doen
Dat is niet mogelijk.quote:Op zondag 10 november 2013 13:15 schreef mschol het volgende:
[..]
dus ze kunnen het wel gewoon...
ik hoop dat diverse hoge piefen realiseren dat anderhalf jaar nu dus wel erg gortig is en dit best naar een half jaar teruggeschroefd kan worden..
Jouw waarheid vs de mijne, ik laat het hierbij.quote:Op zondag 10 november 2013 13:33 schreef mschol het volgende:
[..]
dat willen ze je graag doen geloven ja...
Nummertje wordt ook verhoogt als Chrome crasht en je dan nogmaals op 'Nieuw deel' openen klikt.quote:Op zondag 10 november 2013 12:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
niet iedereen weet dat en verhoogt het nummertje dan nog eens
ICE-Tquote:Op zondag 10 november 2013 16:12 schreef James1988 het volgende:
Quizvraagje: welk materieeltype (serienummer) zien we op deze foto?
[ afbeelding ]
Ik zat mij meer te verbazen over de draaistellen. Volgens mij doet die trein een soort van Borne na, aan de hoogte van de aspotten te zien...quote:Op zondag 10 november 2013 17:10 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Slim geplaatst bovenleidingsportaal_!
Inderdaadquote:Op zondag 10 november 2013 17:14 schreef MTL het volgende:
[..]
Ik zat mij meer te verbazen over de draaistellen. Volgens mij doet die trein een soort van Borne na, aan de hoogte van de aspotten te zien...
Het slaat ook nergens op, Barneveld Centrum is vanuit die kant van het dorp prima te bereiken. Had liever gezien dat Noord een perron aan de lijn Amersfoort - Apeldoorn zou krijgen en een regiosprinter. Veel nuttiger.quote:Op zondag 10 november 2013 17:16 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
Sowieso wel balen dat er nog een station Barneveld bij komt. Zo duurt het nog langer voor ik in Ede Centrum ben.
Oh handig, zo kon de aansluiting van de IC uit Amsterdam (die vast zat achter de CNL) nog overgenomen word..... oh nee toch nietquote:Op zondag 10 november 2013 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Op tijd rijdende IC naar Almelo wordt in Amersfoort vastgehouden voor vertraagde en omgeleide CNL. Welterusten prorail
quote:Op zondag 10 november 2013 19:25 schreef EddyAlbena het volgende:
waarom geeft de planner mij dat dan als advies?
quote:Op zaterdag 9 november 2013 11:27 schreef dennistd het volgende:
Altijd fijn: krijg je bij het plannen van Oldenzaal-Zutphen-Amersfoort een advies met de omgeleide ICE, rijdt dat ding je in Zutphen voorbij via perronloos spoor 5...
twitter:dennistd twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:06:01@NS_online waarom krijg ik een reisadvies Zp-Amf met een ICE die vervolgens via een perronloos spoor voorbij rijdt? reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:17:35@dennistd Dank voor je signaal. Ik ga het doorzetten. ^SJ reageer retweet
Echt, als iemand Eva ooit leert twitteren kunnen er weer een paar uitzendkrachten uitquote:Op zondag 10 november 2013 20:17 schreef dennistd het volgende:
[..]
[..]twitter:dennistd twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:06:01@NS_online waarom krijg ik een reisadvies Zp-Amf met een ICE die vervolgens via een perronloos spoor voorbij rijdt? reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:17:35@dennistd Dank voor je signaal. Ik ga het doorzetten. ^SJ reageer retweet
Zegt u het maar?quote:Op zondag 10 november 2013 20:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Hallo hallo? HoorUn, kunt u ons hoorun?
Ik heb ook al wel eens meegemaakt dat ie in Deventer op 4 werd binnengenomen zodat de IC er via 3 langs kon. Erg handig voor reizigers naar Osseveld of Twello... Zelfde geldt trouwens voor de stopper uit Zwolle bij Wierden, ook al wel meegemaakt dat ie in Wierden ervoor ging en pas in Hengelo ingehaald werd (terwijl de IC er bij Almelo al vlak achter hangt...)quote:Op zondag 10 november 2013 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Apeldoorn, eindelijk. De stoptrein naar Twello wacht op ons. Logisch, anders rijdtie leeg voor ons uitmaar goed, is er toch iets goed gegaan
Heel soms gebeurd dat op het spoor ook als je de treindienstleider belt.quote:
Ik had begrepen dat de M6-stuurstanden niet zijn goedgekeurd voor 200 km/h omdat ze te erg zouden trillen. Ik zie het stuurstandrijtuig (BDx) niet voorkomen in je lijstje...quote:Op zondag 10 november 2013 21:55 schreef greavy het volgende:
In België staan er inmiddels enkele wijzigingen op stapel:
* Er worden 6 M6-stammen omgebouwd voor 200km/h. Een dubbele stam (loc-4 rtgn-stuurstand-stuurstand-4 rtgn-loc) zal in de spits dienst doen als IC Eupen - Oostende. In de ochtend één richting, IC 506, uit, en pas in de middag weer terug als IC 529
De ombouw bestaat uit:
HV M6-B 62232 tot en met 62276 van 160km/h naar 200km/h (45 rijtuigen)
HV M6-A 61067 tot en met 61076 van 160km/h naar 200km/h (10 rijtuigen)
HV M6-BD 69072 tot en met 69076 van 160km/h naar 200km/h (5 rijtuigen)
Gek hè, 120 locs bestellen en dan tot de ontdekking komen dat je als spoorbedrijf toch wel heel veel locs hebtquote:* Ook zullen volgend jaar de eerste 30 HLE21'en buiten dienst gaan, want er blijkt een groot lokkenoverschot te zijn bij NMBS door instroom van veel HLE18'en. Hiervoor wordt het eea omgebouwd en aangepast:
- M4-stuurstand krijgt MUX(benaming voor een bepaald systeem om te communiceren tussen stuurstand en loc), en kan daardoor communiceren met HLE27 (en zelfs met HLE18)
- M5-stuurstand krijgt MUX, en gaat met HLE18 en HLE27 rijden
- De HLE27'en die nu met M6'en rondrijden worden HLE18'en
HLE 20 zou er toch ook uit gaan?quote:De HLE21'en die wel blijven rijden, zullen grotendeels naar de Piekuurtreinen rijden, daar in die treinen veelal geen stuurstandrijtuig zit. Er is straks geen getrokken mat. met stuurstand zonder MUX.
En zo komt het einde van HLE21 ook alweer dichterbij.
Foutje van mij, de stuurrijtuigen worden niet aangepast omdat er met 2 lokken gereden zal worden.quote:Op zondag 10 november 2013 22:00 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat de M6-stuurstanden niet zijn goedgekeurd voor 200 km/h omdat ze te erg zouden trillen. Ik zie het stuurstandrijtuig (BDx) niet voorkomen in je lijstje...
Men had de HLE27 eerder uit dienst zien gaan, want een HLE21 is betrouwbaarder. Maar er is toch anders besloten bij NMBS.quote:[..]
Gek hè, 120 locs bestellen en dan tot de ontdekking komen dat je als spoorbedrijf toch wel heel veel locs hebt
HLE20 rijdt er nog, omdat NMBS maar 4 lokken van NMBS Logistics kan huren, en bij één defecte HLE13 is een HLE20 toch weer nodig.quote:[..]
HLE 20 zou er toch ook uit gaan?
De HLE 13 zou worden 'verkocht' aan NMBS Logistics voor goederentreinen en er zouden een paar oude locseries uitstromen (HLE 11, HLE 12, HLE 20, ...) zodat de hoeveelheid locomotieven min of meer in balans blijft.quote:Op zondag 10 november 2013 22:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik was ook heel verbaasd dat ze na de 60 13'en nog 120 18'en bijbestelden.
Dit gaat echt over het reizigersdeel, en NMBS Logistics heeft bijna alle 13'en nodig. Er rijden maar 4 of 5 bij het reizigersdeel, en daardoor zijn er nog steeds 3 HLE20'en in dienst als er een 13 uitvalt bij de reizigers. Dan neemt een 20 de dienst van- en naar Luxemburg over.quote:Op zondag 10 november 2013 22:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik was ook heel verbaasd dat ze na de 60 13'en nog 120 18'en bijbestelden.
HLE13 mag ook naar Luxemburgquote:Op zondag 10 november 2013 22:06 schreef James1988 het volgende:
[..]
De HLE 13 zou worden 'verkocht' aan NMBS Logistics voor goederentreinen en er zouden een paar oude locseries uitstromen (HLE 11, HLE 12, HLE 20, ...) zodat de hoeveelheid locomotieven min of meer in balans blijft.
Met NMBS Logistics gaat het wat minder goed dan gepland dankzij de economische crisis, en dat bedrijf lijkt meer interesse te hebben in Traxx-locs: ze hebben HLE 28 (voor BE, NL, DE) en HLE 29 (voor DE?, BE en FR). Daarmee kun je meer dan met HLE 13 die alleen geschikt is voor België en Frankrijk...
Dat was niet het plan waarmee ze aangeschaft zijn. Ze zijn aangeschaft als allround locs destijds. Dat bewijst ook de hoge topsnelheid.quote:Op zondag 10 november 2013 22:07 schreef greavy het volgende:
[..]
Dit gaat echt over het reizigersdeel, en NMBS Logistics heeft bijna alle 13'en nodig. Er rijden maar 4 of 5 bij het reizigersdeel, en daardoor zijn er nog steeds 3 HLE20'en in dienst.
Ohja, nu je het zegt! Er wordt zelfs ETCS in die locs gestopt omdat Luxemburg binnen een paar jaar geheel over gaat op ETCS.quote:
Jup. Eerst was deze ombouwing naar ETCS niet de bedoeling omdat ze er dan uit zouden gaan, maar voorlopig blijven ze wel rijden.quote:Op zondag 10 november 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ohja, nu je het zegt! Er wordt zelfs ETCS in die locs gestopt omdat Luxemburg binnen een paar jaar geheel over gaat op ETCS.
Jup, die plannen zijn er wel, maar zover is het nog niet.quote:Op zondag 10 november 2013 22:08 schreef DeaDLocK2K het volgende:
HLE18 mag straks ook naar het Groothertogdom.
Toch wordt er wel gekeken naar de mogelijkheden. Zelf blijf ik het ook apart vinden. Onder 25kV lijkt mij ook niet helemaal lekker te gaan.quote:Op zondag 10 november 2013 22:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Desiro is niet geschikt voor 15KV en volgens mij ook niet makkelijk aanpasbaar.
Om 15:35 werd deze post gemaakt op Somda:twitter:NSHispeed_info twitterde op zondag 10-11-2013 om 10:35:35#Fyra 926: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 09:55 kan door materieel problemen niet verder dan Schiphol. reageer retweet
En volgens deze website zijn er tot na 18:00 geen treinen vertrokken van spoor 6 te Schiphol. Dat moet een aardig defect zijn geweestquote:Op zondag 10 november 2013 15:35 schreef SGMm2137 het volgende:
Op spoor 6 in Shl staat TRAXX 186.236 met een lege Fyra stam GDST om 15.10. Loc heeft geen front of sluitseinen aan.
Duidelijk, thanksquote:Op zondag 10 november 2013 22:13 schreef greavy het volgende:
@ James, BDx is te licht, en mag daardoor niet 200 km/h rijden.
De Noorderkempenshuttle rijdt met Desiro, dat gaat voor zover ik over het algemeen wel goed. Wat weet jij zoal?quote:Op zondag 10 november 2013 22:14 schreef greavy het volgende:
[..]
Toch wordt er wel gekeken naar de mogelijkheden. Zelf blijf ik het ook apart vinden. Onder 25kV lijkt mij ook niet helemaal lekker te gaan.
Traxx-loc met een paar I6/I10/I11-rijtuigen?quote:Wat zijn andere opties voor de NMBS om naar Aken te rijden?
Dat is de reden dat het mij onwaarschijnlijk lijkt. Het apparaat kan ook met geen mogelijkheid in Nederland rijden.quote:Op zondag 10 november 2013 22:20 schreef greavy het volgende:
Ik bedoel met de installatie op 25kV en dan Duitsland in met maar 15kV op de draad. Hoe reageert een Desiro dan met al die technische snufjes en vermogen enzo?
Oh, zo.quote:Op zondag 10 november 2013 22:20 schreef greavy het volgende:
Ik bedoel met de installatie op 25kV en dan Duitsland in met maar 15kV op de draad. Hoe reageert een Desiro dan met al die technische snufjes en vermogen enzo?
Dat zou misschien nog moeten kunnen, de frequentie is wel gelijk.quote:Op zondag 10 november 2013 22:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dat is de reden dat het mij onwaarschijnlijk lijkt. Het apparaat kan ook met geen mogelijkheid in Nederland rijden.
Misschien kon die trein wel niet worden weggesleept?quote:Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef greavy het volgende:
Waarom die defecte trein niet is weggesleept op Schiphol? Geen idee... Heb 3 wegsleeplocs van DBS vandaag gezien, en alle 3 hadden continu bemensing.
Bijna elke trein kan wel sleepgereed worden gemaakt. Alle kranen en remmen afsluiten en spuien dat de remmen niet aan kunnen slaan.quote:Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef James1988 het volgende:
[..]
Misschien kon die trein wel niet worden weggesleept?
[/worst-kaas-scenario]
Nee het is onmogelijk. Sowieso is er bij gelijkstroom geen sprake van een frequentie en de motor valt gewoon af bij een voltage lager dan 2200V. En dat is technisch niet zomaar op te lossen.quote:Op zondag 10 november 2013 22:21 schreef James1988 het volgende:
[..]
Oh, zo.
Prut prut prut plof, verwacht ik. In Duitsland staat er niet alleen minder spanning op de draad, de frequentie is ook heel anders (16,7 Hz). Een installatie die daarop niet is voorbereid zal daar niet vrolijk van worden.
[..]
Dat zou misschien nog moeten kunnen, de frequentie is wel gelijk.
Ik had de 958 Amsterdam - Rotterdam, en halteerden op spoor 6. Toen was-ie sowieso al weg.quote:Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef James1988 het volgende:
[..]
Misschien kon die trein wel niet worden weggesleept?
[/worst-kaas-scenario]
Oh natuurlijk, dat was stom van mij.quote:Op zondag 10 november 2013 22:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee het is onmogelijk. Sowieso is er bij gelijkstroom geen sprake van een frequentie
Daar zit wat in.quote:en de motor valt gewoon af bij een voltage lager dan 2200V. En dat is technisch niet zomaar op te lossen.
Frequentieomzettingen zijn nog veel gecompliceerder dan DC omzetten.
Schiphol lijkt me om eerlijk te zijn niet echt een plek waar een treindienstleider graag een spoor kwijt is...quote:Op zondag 10 november 2013 22:31 schreef b2py het volgende:
Wellicht stond die trein daar wel prima en kon de dienstregeling gewoon uitgevoerd worden. Als je dat ding wilt wegslepen ben je sowieso een spoor kwijt, en kan je niet de hele dienstregeling laten rijden.
958 vertrekt om 18:09 in Schiphol, dus dat zou mooi kunnen. De 186.236 is een grijze loc, dus het zou 'm best eens geweest kunnen zijn.quote:Op zondag 10 november 2013 22:32 schreef greavy het volgende:
[..]
Ik had de 958 Amsterdam - Rotterdam, en halteerden op spoor 6. Toen was-ie sowieso al weg.
Ik ben ze onderweg niet tegengekomen. Op Hoofddorp Opstel stond wel een Fyra-stam met een grijze Traxx met frontjes richting Leiden. Zal dat de defecte geweest zijn? Panto's tegen de draad.
ze zijn niet echt happig op diesel in de Schipholtunnelquote:Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef greavy het volgende:
Op de Meer werd ook een eend uitgelaten, even kort buiten de poort, maar werd later weer snel naar binnengedreven door de 713. Er stonden tevens 2 TRAXX-locs ingesloten tussen een stootjuk en een eend.
Waarom die defecte trein niet is weggesleept op Schiphol? Geen idee... Heb 3 wegsleeplocs van DBS vandaag gezien, en alle 3 hadden continu bemensing.
Op dit moment 2 dingen:quote:Op zondag 10 november 2013 22:32 schreef KnightSolaire het volgende:
Wat kun je nu precies allemaal vinden op ovtijden.com? Zag er laatst een post over langskomen, maar ben de linkjes vergeten op te slaan..
Een spoor kwijtraken als treindienstleider heeft meer effect dan een perronquote:Op zondag 10 november 2013 22:34 schreef James1988 het volgende:
[..]
Schiphol lijkt me om eerlijk te zijn niet echt een plek waar een treindienstleider graag een spoor kwijt is...
Reizigerstaal vs jargon, je snapt wat ik bedoelquote:Op zondag 10 november 2013 22:36 schreef b2py het volgende:
[..]
Een spoor kwijtraken als TRDL heeft meer effect dan een perron
quote:Op zondag 10 november 2013 22:36 schreef James1988 het volgende:
[..]
Reizigerstaal vs jargon, je snapt wat ik bedoel
Ja! Inderdaadquote:Op zondag 10 november 2013 22:34 schreef James1988 het volgende:
[..]
Oh natuurlijk, dat was stom van mij.
[..]
Daar zit wat in.
Wel jammer, want als dat ding wél 1500 V zou lusten, dan had de Noorderkempenshuttle door kunnen rijden tot in Breda.
het was anders wel een goede cheap ass oplossing geweest om de verbinding Breda-Antwerpen voor elkaar te kunnen boksenquote:Op zondag 10 november 2013 22:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja! InderdaadVolgens mij hebben de Belgen het expres gedaan trouwens
Mwah, niet echt. De Desiro heeft alleen de benodigde hardware voor ETCS L1 aan boord...quote:Op zondag 10 november 2013 22:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het was anders wel een goede cheap ass oplossing geweest om de verbinding Breda-Antwerpen voor elkaar te kunnen boksen
Mwoah, dat is denk ik wel te regelen.quote:Op zondag 10 november 2013 22:47 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mwah, niet echt. De Desiro heeft alleen de benodigde hardware voor ETCS L1 aan boord...
In België is dat geen probleem omdat op HSL 4 zowel ETCS L1 als L2 gelijktijdig actief zijn, in Nederland kan dat niet.
Alles is te regelen, maar iemand moet ervoor betalen.quote:Op zondag 10 november 2013 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Mwoah, dat is denk ik wel te regelen.
Je zou bijna gaan denken dat het een wonder is dat de trajecten op elkaar aansloten bij de grens tijdens de bouw.quote:Op zondag 10 november 2013 22:47 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mwah, niet echt. De Desiro heeft alleen de benodigde hardware voor ETCS L1 aan boord...
In België is dat geen probleem omdat op HSL 4 zowel ETCS L1 als L2 gelijktijdig actief zijn, in Nederland kan dat niet.
Ja hequote:Op zondag 10 november 2013 22:49 schreef b2py het volgende:
[..]
Je zou bijna gaan denken dat het een wonder is dat de trajecten op elkaar aansloten bij de grens tijdens de bouw.
precies. Het is jammer dat het niet meteen in een keer goed is gedaanquote:Op zondag 10 november 2013 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Mwoah, dat is denk ik wel te regelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |