abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133104333
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_133104359
Want #653 heeft nooit bestaan :P
  zondag 10 november 2013 @ 11:59:56 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_133104459
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:56 schreef GlenSpey het volgende:
Want #653 heeft nooit bestaan :P
Ik zie het, bizar ik dacht dat die nummers automatisch werden opgehoogd. 8)7
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_133104533
Tijd voor een nieuwe reeks dus?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 november 2013 @ 12:06:43 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133104637
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 11:59 schreef bork het volgende:

[..]

Ik zie het, bizar ik dacht dat die nummers automatisch werden opgehoogd. 8)7
niet iedereen weet dat en verhoogt het nummertje dan nog eens ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 10 november 2013 @ 12:10:19 #6
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_133104738
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2013 12:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

niet iedereen weet dat en verhoogt het nummertje dan nog eens ;)
ah, ok. :)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 10 november 2013 @ 12:17:24 #7
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133104891


Bizarre seingeving hier op de S-bahn trouwens: een bezet blok wordt afgeschermd door een geel sein, en niet door een rode.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133104931
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 12:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[ afbeelding ]

Bizarre seingeving hier op de S-bahn trouwens: een bezet blok wordt afgeschermd door een geel sein, en niet door een rode.
Dat is bij de metro in Amsterdam ook.
Rood = geen rijweg ingesteld
Geel = rijweg ingesteld (of automatisch blokstelsel op de vrije baan?) maar sectie nog bezet
Groen = rijweg ingesteld en vrij
pi_133105054
@Monopoly: die SGMm stond gisteravond in Zwolle, ook met Schiphol op de koersrol. Vroeg me al af wat die daar deed, maar is natuurlijk Sandite. Zag hem net niet meer staan in Groningen dus zal wel weer terug zijn gegaan.
  zondag 10 november 2013 @ 12:22:57 #10
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133105057
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 12:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is bij de metro in Amsterdam ook.
Rood = geen rijweg ingesteld
Geel = rijweg ingesteld (of automatisch blokstelsel op de vrije baan?) maar sectie nog bezet
Groen = rijweg ingesteld en vrij
Aha. Weer wat geleerd. Geel betekent dus eigenlijk op zicht rijden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zondag 10 november 2013 @ 12:31:11 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133105255
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2013 12:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Aha. Weer wat geleerd. Geel betekent dus eigenlijk op zicht rijden.
Zoiets. In Amsterdam betekent het in elk geval "stop", terwijl volgens mij (bijvoorbeeld) in München op sommige stukken S-Bahn de treinen mogen doorrijden een station in, terwijl ze de vorige trein het perron zien verlaten. Verschilt per stad.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 10 november 2013 @ 12:32:08 #12
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_133105290
"verklaard" in de TT moet "verklaart" zijn.
How can I make this topic about me?
pi_133105382
quote:
11s.gif Op zondag 10 november 2013 12:32 schreef gebrokenglas het volgende:
"verklaard" in de TT moet "verklaart" zijn.
Grammatica is niet mijn sterkste punt :P
  zondag 10 november 2013 @ 12:56:45 #14
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_133106004
Maf treintje:

Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_133106312
Barneveld krijgt straks meer stations dan een plaats als Zoetermeer.. (RR niet meegerekend)
pi_133106344
Alle dwarsliggers in Borne zijn vervangen, nu het vervangen van de seinwezen kabels, het testen ervan en ze zijn klaar. ProRail houdt een slag om de arm en weet nog niet of ze morgenochtend klaar zijn.
https://www.prorail.nl/ni(...)r-vernieuwd-in-borne
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 november 2013 @ 13:14:06 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133106450
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:09 schreef b2py het volgende:
Alle dwarsliggers in Borne zijn vervangen, nu het vervangen van de seinwezen kabels, het testen ervan en ze zijn klaar. ProRail houdt een slag om de arm en weet nog niet of ze morgenochtend klaar zijn.
https://www.prorail.nl/ni(...)r-vernieuwd-in-borne
Alvast puik werk, want het is een monsterklus die snel opgepakt is _O_
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133106493
quote:
Waar normaal gesproken anderhalf jaar voorbereiding nodig is, is er nu in een dag tijd een enorme vernieuwingsoperatie op gang gezet nadat bekend werd dat een goederenwagon met twee wielen naast het spoor was beland. ProRail, aannemer VolkerRail en haar onderaannemers hebben dag en nacht doorgewerkt en zullen dat ook komende nacht weer doen
dus ze kunnen het wel gewoon...

ik hoop dat diverse hoge piefen realiseren dat anderhalf jaar nu dus wel erg gortig is en dit best naar een half jaar teruggeschroefd kan worden..
  zondag 10 november 2013 @ 13:23:16 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_133106681
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 12:56 schreef Fiorano het volgende:
Maf treintje:

[ afbeelding ]
Het lijkt nog best aardig op de Protos die rijdt op dat lijntje:

pi_133106731
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:15 schreef mschol het volgende:

[..]

dus ze kunnen het wel gewoon...

ik hoop dat diverse hoge piefen realiseren dat anderhalf jaar nu dus wel erg gortig is en dit best naar een half jaar teruggeschroefd kan worden..
Dat is niet mogelijk.
pi_133106946
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:25 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat is niet mogelijk.
dat willen ze je graag doen geloven ja...
pi_133107371
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:33 schreef mschol het volgende:

[..]

dat willen ze je graag doen geloven ja...
Jouw waarheid vs de mijne, ik laat het hierbij.
pi_133107463
Ik denk dat het best korter van te voren gepland kan worden, maar dat heeft zijn prijs. ProRail werkt met aannemers, en die zullen meer geld vragen voor klussen die korter van te voren gepland zijn. Voor dit akkefietje zullen ze de hoofdprijs betalen. Daarnaast moeten onderdelen op voorraad zijn en machines gehuurd worden.
  Forum Admin zondag 10 november 2013 @ 15:46:08 #24
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_133110978
Inderdaad petje af voor pro rail. Mag ook wel eens gezegd worden :)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 10 november 2013 @ 15:51:36 #25
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_133111159
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2013 12:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

niet iedereen weet dat en verhoogt het nummertje dan nog eens ;)
Nummertje wordt ook verhoogt als Chrome crasht en je dan nogmaals op 'Nieuw deel' openen klikt.

Dacht dat het niet op zou vallen. 😳

Deze bad boy is zojuist vertrokken vanuit Zwolle en onderweg naar Roffa.
pi_133111267
Gisteren hier een ritje mee gemaakt:


Als dit ding je bekend voorkomt, dat kan kloppen. Hier een lijstje met films waar ze in meedeed:
http://www.orangeblossomcannonball.com/about/movie-posters/
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 10 november 2013 @ 16:12:05 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133111956
Quizvraagje: welk materieeltype (serienummer) zien we op deze foto?

pi_133112029
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 16:12 schreef James1988 het volgende:
Quizvraagje: welk materieeltype (serienummer) zien we op deze foto?

[ afbeelding ]
ICE-T
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133113247
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 16:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

ICE-T
Tssk, en dan quote je de vraag nog wel zo letterlijk. Dat is een BR 411, 4011 ;)
  zondag 10 november 2013 @ 16:43:20 #30
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133113347
Trein rijdt koperdief dood in België http://nos.nl/l/572934

Mooi, zo'n probleem dat zichzelf oplost.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133114442
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 12:56 schreef Fiorano het volgende:
Maf treintje:

[ afbeelding ]
Slim geplaatst bovenleidingsportaal :')_!
pi_133114581
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2013 17:10 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Slim geplaatst bovenleidingsportaal :')_!
Ik zat mij meer te verbazen over de draaistellen. Volgens mij doet die trein een soort van Borne na, aan de hoogte van de aspotten te zien... :P
pi_133114657
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 17:14 schreef MTL het volgende:

[..]

Ik zat mij meer te verbazen over de draaistellen. Volgens mij doet die trein een soort van Borne na, aan de hoogte van de aspotten te zien... :P
Inderdaad _O-
Sowieso wel balen dat er nog een station Barneveld bij komt. Zo duurt het nog langer voor ik in Ede Centrum ben.
  zondag 10 november 2013 @ 17:21:49 #34
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_133114836
Best glad op het spoor bij Rotterdam Alexander. Wielen waren lekker aan het spinnen voordat er werd ingegrepen door tractioncontrol(?).
  zondag 10 november 2013 @ 18:01:11 #35
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_133116477
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2013 17:16 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Inderdaad _O-
Sowieso wel balen dat er nog een station Barneveld bij komt. Zo duurt het nog langer voor ik in Ede Centrum ben.
Het slaat ook nergens op, Barneveld Centrum is vanuit die kant van het dorp prima te bereiken. Had liever gezien dat Noord een perron aan de lijn Amersfoort - Apeldoorn zou krijgen en een regiosprinter. Veel nuttiger.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_133117831
Gaat ICE vandaag echt via Zutphen? _O_
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 november 2013 @ 19:10:01 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133118536
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 18:48 schreef EddyAlbena het volgende:
Gaat ICE vandaag echt via Zutphen? _O_
jup, stopt er alleen niet ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133119024
:'( waarom geeft de planner mij dat dan als advies?
pi_133119384
De trein moet in Zutphen even wachten op de IC's Zwolle-Roosendaal v.v., en staat daarom even een paar minuten stil op spoor 4 (dus perronloos spoor). Die stop wordt helaas gewoon in de planner getoond (iemand vergeten om ze aan te merken met 'Niet voor reizigers' o.i.d.).
pi_133119513
O nou heel erg bedankt dan, was serieus van plan om te wachten zodat ik rechstreeks kon gaan.
pi_133120177
Vanochtend klassiek motorstel 663 in de stoptrein Maastricht -Luik. Helaas geen foto. Vanmiddag was die verbinding ineens verbust. Dus weer geen foto.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133120522
Op tijd rijdende IC naar Almelo wordt in Amersfoort vastgehouden voor vertraagde en omgeleide CNL. Welterusten prorail :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133120903
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Op tijd rijdende IC naar Almelo wordt in Amersfoort vastgehouden voor vertraagde en omgeleide CNL. Welterusten prorail :W
Oh handig, zo kon de aansluiting van de IC uit Amsterdam (die vast zat achter de CNL) nog overgenomen word..... oh nee toch niet :') Zijn deuren gaan open en de onze dicht. Hollee, weer honderd man gedupeerd *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 november 2013 @ 20:11:16 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133121181
ze kunnen het wel :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133121333
En wat nog nergens staat: het lijkt op een overwegstoring tussen Amersfoort en Apeldoorn. Alles wordt stapvoets aangereden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zondag 10 november 2013 @ 20:17:08 #46
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133121551
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2013 19:25 schreef EddyAlbena het volgende:
:'( waarom geeft de planner mij dat dan als advies?
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 11:27 schreef dennistd het volgende:
Altijd fijn: krijg je bij het plannen van Oldenzaal-Zutphen-Amersfoort een advies met de omgeleide ICE, rijdt dat ding je in Zutphen voorbij via perronloos spoor 5...
dennistd twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:06:01 @NS_online waarom krijg ik een reisadvies Zp-Amf met een ICE die vervolgens via een perronloos spoor voorbij rijdt? reageer retweet
NS_online twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:17:35 @dennistd Dank voor je signaal. Ik ga het doorzetten. ^SJ reageer retweet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133121847
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 20:17 schreef dennistd het volgende:

[..]


[..]

dennistd twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:06:01 @NS_online waarom krijg ik een reisadvies Zp-Amf met een ICE die vervolgens via een perronloos spoor voorbij rijdt? reageer retweet
NS_online twitterde op zaterdag 09-11-2013 om 11:17:35 @dennistd Dank voor je signaal. Ik ga het doorzetten. ^SJ reageer retweet
Echt, als iemand Eva ooit leert twitteren kunnen er weer een paar uitzendkrachten uit :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_133122075
Kunnen er allebei wel uit. Eva en uitzendkrachten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133122464
Apeldoorn, eindelijk. De stoptrein naar Twello wacht op ons. Logisch, anders rijdtie leeg voor ons uit :') maar goed, is er toch iets goed gegaan :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 november 2013 @ 20:49:12 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133123767
De werkzaamheden rond Hoorn gaan uitlopen is nu al bekend. in ieder geval tot 6 uur morgenochtend geen treinen, maar mogelijk duurt het nog langer
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133123905
Hallo hallo? HoorUn, kunt u ons hoorun?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133126407
quote:
9s.gif Op zondag 10 november 2013 20:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Hallo hallo? HoorUn, kunt u ons hoorun?
Zegt u het maar?
pi_133127058
Shit, verkeerd verbonden -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zondag 10 november 2013 @ 21:42:11 #54
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133127982
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Apeldoorn, eindelijk. De stoptrein naar Twello wacht op ons. Logisch, anders rijdtie leeg voor ons uit :') maar goed, is er toch iets goed gegaan :)
Ik heb ook al wel eens meegemaakt dat ie in Deventer op 4 werd binnengenomen zodat de IC er via 3 langs kon. Erg handig voor reizigers naar Osseveld of Twello... Zelfde geldt trouwens voor de stopper uit Zwolle bij Wierden, ook al wel meegemaakt dat ie in Wierden ervoor ging en pas in Hengelo ingehaald werd (terwijl de IC er bij Almelo al vlak achter hangt...)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133128057
quote:
10s.gif Op zondag 10 november 2013 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Shit, verkeerd verbonden -O-
Hoorn is onbereikbaar op het moment, probeer een bus.
  zondag 10 november 2013 @ 21:45:17 #56
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_133128171
Weet iemand wat voor werkzaamheden er zijn bij Hoorn? Zag dat ze wel bij de rangeersporen aan de slag waren, maar wat precies?

Er is volgende week nog een buitendienststelling op traject Enkhuizen - A'dam CS maar dan bij Zaandam
pi_133128664
Aanpassingen aan opstelsporen.
In de Hemtunnel was laatst een aanbesteding over de blusleidingen, dus wellicht dat ze er iets mee aan het doen zijn komend weekend.
pi_133128926
quote:
10s.gif Op zondag 10 november 2013 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Shit, verkeerd verbonden -O-
Heel soms gebeurd dat op het spoor ook als je de treindienstleider belt.
Dan zit er een vage storing in het systeem en dan bel je op Winschoten de Trdl en krijg je de post Arnhem of Nijmegen aan de telefoon :')

Maar meestal krijg je Groningen aan de telefoon terwijl je groningen oost moet hebben. Is niet zo'n probleem aangezien ze naast elkaar zitten :)
  zondag 10 november 2013 @ 21:55:43 #59
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133128952
In België staan er inmiddels enkele wijzigingen op stapel:
* Er worden 6 M6-stammen omgebouwd voor 200km/h. Een dubbele stam (loc-4 rtgn-stuurstand-stuurstand-4 rtgn-loc) zal in de spits dienst doen als IC Eupen - Oostende. In de ochtend één richting, IC 506, uit, en pas in de middag weer terug als IC 529
De ombouw bestaat uit:
HV M6-B 62232 tot en met 62276 van 160km/h naar 200km/h (45 rijtuigen)
HV M6-A 61067 tot en met 61076 van 160km/h naar 200km/h (10 rijtuigen)
HV M6-BD 69072 tot en met 69076 van 160km/h naar 200km/h (5 rijtuigen)

* Ook zullen volgend jaar de eerste 30 HLE21'en buiten dienst gaan, want er blijkt een groot lokkenoverschot te zijn bij NMBS door instroom van veel HLE18'en. Hiervoor wordt het eea omgebouwd en aangepast:
- M4-stuurstand krijgt MUX(benaming voor een bepaald systeem om te communiceren tussen stuurstand en loc), en kan daardoor communiceren met HLE27 (en zelfs met HLE18)
- M5-stuurstand krijgt MUX, en gaat met HLE18 en HLE27 rijden
- De HLE27'en die nu met M6'en rondrijden worden HLE18'en

De HLE21'en die wel blijven rijden, zullen grotendeels naar de Piekuurtreinen rijden, daar in die treinen veelal geen stuurstandrijtuig zit. Er is straks geen getrokken mat. met stuurstand zonder MUX.
En zo komt het einde van HLE21 ook alweer dichterbij.
  zondag 10 november 2013 @ 21:59:50 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133129203
Vandaag hebben enkele treinen ruim een halfuur stilgestaan bij Hürth in Duitsland, omdat de lokale treindienstleider enorm nodig naar het toilet moest, maar het toilet in het gebouw defect was. Hij moest hierdoor naar een locatie in de buurt, en dat kostte even tijd. De Treindienstleider heeft netjes gemeld dat zijn post eventjes niet bediend was, en liet alle treinen stoppen voor een rood sein. Pas toen verliet hij zijn post. Betroffen 2 goederentreinen en 1 RE.
  zondag 10 november 2013 @ 22:00:01 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133129213
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 21:55 schreef greavy het volgende:
In België staan er inmiddels enkele wijzigingen op stapel:
* Er worden 6 M6-stammen omgebouwd voor 200km/h. Een dubbele stam (loc-4 rtgn-stuurstand-stuurstand-4 rtgn-loc) zal in de spits dienst doen als IC Eupen - Oostende. In de ochtend één richting, IC 506, uit, en pas in de middag weer terug als IC 529
De ombouw bestaat uit:
HV M6-B 62232 tot en met 62276 van 160km/h naar 200km/h (45 rijtuigen)
HV M6-A 61067 tot en met 61076 van 160km/h naar 200km/h (10 rijtuigen)
HV M6-BD 69072 tot en met 69076 van 160km/h naar 200km/h (5 rijtuigen)
Ik had begrepen dat de M6-stuurstanden niet zijn goedgekeurd voor 200 km/h omdat ze te erg zouden trillen. Ik zie het stuurstandrijtuig (BDx) niet voorkomen in je lijstje...
quote:
* Ook zullen volgend jaar de eerste 30 HLE21'en buiten dienst gaan, want er blijkt een groot lokkenoverschot te zijn bij NMBS door instroom van veel HLE18'en. Hiervoor wordt het eea omgebouwd en aangepast:
- M4-stuurstand krijgt MUX(benaming voor een bepaald systeem om te communiceren tussen stuurstand en loc), en kan daardoor communiceren met HLE27 (en zelfs met HLE18)
- M5-stuurstand krijgt MUX, en gaat met HLE18 en HLE27 rijden
- De HLE27'en die nu met M6'en rondrijden worden HLE18'en
Gek hè, 120 locs bestellen en dan tot de ontdekking komen dat je als spoorbedrijf toch wel heel veel locs hebt :D
quote:
De HLE21'en die wel blijven rijden, zullen grotendeels naar de Piekuurtreinen rijden, daar in die treinen veelal geen stuurstandrijtuig zit. Er is straks geen getrokken mat. met stuurstand zonder MUX.
En zo komt het einde van HLE21 ook alweer dichterbij.
HLE 20 zou er toch ook uit gaan?
pi_133129364
Heeft de NMBS niet al decennia een locomotievenoverschot?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133129397
Ik was ook heel verbaasd dat ze na de 60 13'en nog 120 18'en bijbestelden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 10 november 2013 @ 22:06:15 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133129690
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:00 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik had begrepen dat de M6-stuurstanden niet zijn goedgekeurd voor 200 km/h omdat ze te erg zouden trillen. Ik zie het stuurstandrijtuig (BDx) niet voorkomen in je lijstje...
Foutje van mij, de stuurrijtuigen worden niet aangepast omdat er met 2 lokken gereden zal worden.

quote:
[..]

Gek hè, 120 locs bestellen en dan tot de ontdekking komen dat je als spoorbedrijf toch wel heel veel locs hebt :D
Men had de HLE27 eerder uit dienst zien gaan, want een HLE21 is betrouwbaarder. Maar er is toch anders besloten bij NMBS.

quote:
[..]

HLE 20 zou er toch ook uit gaan?
HLE20 rijdt er nog, omdat NMBS maar 4 lokken van NMBS Logistics kan huren, en bij één defecte HLE13 is een HLE20 toch weer nodig.
  zondag 10 november 2013 @ 22:06:25 #65
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133129709
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik was ook heel verbaasd dat ze na de 60 13'en nog 120 18'en bijbestelden.
De HLE 13 zou worden 'verkocht' aan NMBS Logistics voor goederentreinen en er zouden een paar oude locseries uitstromen (HLE 11, HLE 12, HLE 20, ...) zodat de hoeveelheid locomotieven min of meer in balans blijft.

Met NMBS Logistics gaat het wat minder goed dan gepland dankzij de economische crisis, en dat bedrijf lijkt meer interesse te hebben in Traxx-locs: ze hebben HLE 28 (voor BE, NL, DE) en HLE 29 (voor DE?, BE en FR). Daarmee kun je meer dan met HLE 13 die alleen geschikt is voor België en Frankrijk...
  zondag 10 november 2013 @ 22:07:00 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133129754
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik was ook heel verbaasd dat ze na de 60 13'en nog 120 18'en bijbestelden.
Dit gaat echt over het reizigersdeel, en NMBS Logistics heeft bijna alle 13'en nodig. Er rijden maar 4 of 5 bij het reizigersdeel, en daardoor zijn er nog steeds 3 HLE20'en in dienst als er een 13 uitvalt bij de reizigers. Dan neemt een 20 de dienst van- en naar Luxemburg over.
  zondag 10 november 2013 @ 22:07:31 #67
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133129795
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

De HLE 13 zou worden 'verkocht' aan NMBS Logistics voor goederentreinen en er zouden een paar oude locseries uitstromen (HLE 11, HLE 12, HLE 20, ...) zodat de hoeveelheid locomotieven min of meer in balans blijft.

Met NMBS Logistics gaat het wat minder goed dan gepland dankzij de economische crisis, en dat bedrijf lijkt meer interesse te hebben in Traxx-locs: ze hebben HLE 28 (voor BE, NL, DE) en HLE 29 (voor DE?, BE en FR). Daarmee kun je meer dan met HLE 13 die alleen geschikt is voor België en Frankrijk...
HLE13 mag ook naar Luxemburg :)
pi_133129817
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:07 schreef greavy het volgende:

[..]

Dit gaat echt over het reizigersdeel, en NMBS Logistics heeft bijna alle 13'en nodig. Er rijden maar 4 of 5 bij het reizigersdeel, en daardoor zijn er nog steeds 3 HLE20'en in dienst.
Dat was niet het plan waarmee ze aangeschaft zijn. Ze zijn aangeschaft als allround locs destijds. Dat bewijst ook de hoge topsnelheid.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133129835
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:07 schreef greavy het volgende:

[..]

HLE13 mag ook naar Luxemburg :)
Sinds kort ja.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 10 november 2013 @ 22:08:13 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133129844
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:07 schreef greavy het volgende:

[..]

HLE13 mag ook naar Luxemburg :)
Ohja, nu je het zegt! Er wordt zelfs ETCS in die locs gestopt omdat Luxemburg binnen een paar jaar geheel over gaat op ETCS.
pi_133129891
HLE18 mag straks ook naar het Groothertogdom.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 10 november 2013 @ 22:12:00 #72
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133130071
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ohja, nu je het zegt! Er wordt zelfs ETCS in die locs gestopt omdat Luxemburg binnen een paar jaar geheel over gaat op ETCS.
Jup. Eerst was deze ombouwing naar ETCS niet de bedoeling omdat ze er dan uit zouden gaan, maar voorlopig blijven ze wel rijden.

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:08 schreef DeaDLocK2K het volgende:
HLE18 mag straks ook naar het Groothertogdom.
Jup, die plannen zijn er wel, maar zover is het nog niet.

Ook zijn er plannen om Desiro naar Aken te kunnen sturen, maar moet eerst een toelatingsprocedure doorlopen. DB wil namelijk de bovenleiding aanpassen in Aken, waardoor de spanning in Aken niet meer omgeschakeld kan worden op spoor 8 en 9. Hierdoor kunnen er in 2015 of 2016 geen grijze motorstellen meer naar Luik.
pi_133130131
Desiro is niet geschikt voor 15KV en volgens mij ook niet makkelijk aanpasbaar.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 10 november 2013 @ 22:13:32 #74
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133130162
@ James, BDx is te licht, en mag daardoor niet 200 km/h rijden.
  zondag 10 november 2013 @ 22:14:36 #75
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133130237
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Desiro is niet geschikt voor 15KV en volgens mij ook niet makkelijk aanpasbaar.
Toch wordt er wel gekeken naar de mogelijkheden. Zelf blijf ik het ook apart vinden. Onder 25kV lijkt mij ook niet helemaal lekker te gaan.
Wat zijn andere opties voor de NMBS om naar Aken te rijden?
  zondag 10 november 2013 @ 22:17:57 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133130486
Vanochtend kwam deze tweet voorbij:
NSHispeed_info twitterde op zondag 10-11-2013 om 10:35:35 #Fyra 926: #Fyra naar Breda; Amsterdam Centraal v 09:55 kan door materieel problemen niet verder dan Schiphol. reageer retweet
Om 15:35 werd deze post gemaakt op Somda:

quote:
Op zondag 10 november 2013 15:35 schreef SGMm2137 het volgende:

Op spoor 6 in Shl staat TRAXX 186.236 met een lege Fyra stam GDST om 15.10. Loc heeft geen front of sluitseinen aan.
En volgens deze website zijn er tot na 18:00 geen treinen vertrokken van spoor 6 te Schiphol. Dat moet een aardig defect zijn geweest :X

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:13 schreef greavy het volgende:
@ James, BDx is te licht, en mag daardoor niet 200 km/h rijden.
Duidelijk, thanks :)

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:14 schreef greavy het volgende:

[..]

Toch wordt er wel gekeken naar de mogelijkheden. Zelf blijf ik het ook apart vinden. Onder 25kV lijkt mij ook niet helemaal lekker te gaan.
De Noorderkempenshuttle rijdt met Desiro, dat gaat voor zover ik over het algemeen wel goed. Wat weet jij zoal?
quote:
Wat zijn andere opties voor de NMBS om naar Aken te rijden?
Traxx-loc met een paar I6/I10/I11-rijtuigen?
  zondag 10 november 2013 @ 22:20:37 #77
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133130698
Ik bedoel met de installatie op 25kV en dan Duitsland in met maar 15kV op de draad. Hoe reageert een Desiro dan met al die technische snufjes en vermogen enzo?
pi_133130789
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:20 schreef greavy het volgende:
Ik bedoel met de installatie op 25kV en dan Duitsland in met maar 15kV op de draad. Hoe reageert een Desiro dan met al die technische snufjes en vermogen enzo?
Dat is de reden dat het mij onwaarschijnlijk lijkt. Het apparaat kan ook met geen mogelijkheid in Nederland rijden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 10 november 2013 @ 22:21:56 #79
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133130820
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:20 schreef greavy het volgende:
Ik bedoel met de installatie op 25kV en dan Duitsland in met maar 15kV op de draad. Hoe reageert een Desiro dan met al die technische snufjes en vermogen enzo?
Oh, zo.

Prut prut prut plof, verwacht ik. In Duitsland staat er niet alleen minder spanning op de draad, de frequentie is ook heel anders (16,7 Hz). Een installatie die daarop niet is voorbereid zal daar niet vrolijk van worden.

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Dat is de reden dat het mij onwaarschijnlijk lijkt. Het apparaat kan ook met geen mogelijkheid in Nederland rijden.
Dat zou misschien nog moeten kunnen, de frequentie is wel gelijk.
  zondag 10 november 2013 @ 22:22:14 #80
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133130841
Op de Meer werd ook een eend uitgelaten, even kort buiten de poort, maar werd later weer snel naar binnengedreven door de 713. Er stonden tevens 2 TRAXX-locs ingesloten tussen een stootjuk en een eend.

Waarom die defecte trein niet is weggesleept op Schiphol? Geen idee... Heb 3 wegsleeplocs van DBS vandaag gezien, en alle 3 hadden continu bemensing.
  zondag 10 november 2013 @ 22:22:57 #81
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133130894
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef greavy het volgende:

Waarom die defecte trein niet is weggesleept op Schiphol? Geen idee... Heb 3 wegsleeplocs van DBS vandaag gezien, en alle 3 hadden continu bemensing.
Misschien kon die trein wel niet worden weggesleept? :X

[/worst-kaas-scenario]
pi_133131396
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef James1988 het volgende:

[..]

Misschien kon die trein wel niet worden weggesleept? :X

[/worst-kaas-scenario]
Bijna elke trein kan wel sleepgereed worden gemaakt. Alle kranen en remmen afsluiten en spuien dat de remmen niet aan kunnen slaan.
't is een klus maar echt stranden zit er tegenwoordig niet meer in. Meer het oude spul wat die functies wellicht niet heeft gok ik.
pi_133131495
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Oh, zo.

Prut prut prut plof, verwacht ik. In Duitsland staat er niet alleen minder spanning op de draad, de frequentie is ook heel anders (16,7 Hz). Een installatie die daarop niet is voorbereid zal daar niet vrolijk van worden.

[..]

Dat zou misschien nog moeten kunnen, de frequentie is wel gelijk.
Nee het is onmogelijk. Sowieso is er bij gelijkstroom geen sprake van een frequentie en de motor valt gewoon af bij een voltage lager dan 2200V. En dat is technisch niet zomaar op te lossen.

Frequentieomzettingen zijn nog veel gecompliceerder dan DC omzetten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_133131591
Wellicht stond die trein daar wel prima en kon de dienstregeling gewoon uitgevoerd worden. Als je dat ding wilt wegslepen ben je sowieso een spoor kwijt, en kan je niet de hele dienstregeling laten rijden.
  zondag 10 november 2013 @ 22:32:16 #85
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133131629
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef James1988 het volgende:

[..]

Misschien kon die trein wel niet worden weggesleept? :X

[/worst-kaas-scenario]
Ik had de 958 Amsterdam - Rotterdam, en halteerden op spoor 6. Toen was-ie sowieso al weg.
Ik ben ze onderweg niet tegengekomen. Op Hoofddorp Opstel stond wel een Fyra-stam met een grijze Traxx met frontjes richting Leiden. Zal dat de defecte geweest zijn? Panto's tegen de draad.
pi_133131653
Wat kun je nu precies allemaal vinden op ovtijden.com? Zag er laatst een post over langskomen, maar ben de linkjes vergeten op te slaan..
  zondag 10 november 2013 @ 22:34:12 #87
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133131764
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Nee het is onmogelijk. Sowieso is er bij gelijkstroom geen sprake van een frequentie
Oh natuurlijk, dat was stom van mij. :@
quote:
en de motor valt gewoon af bij een voltage lager dan 2200V. En dat is technisch niet zomaar op te lossen.

Frequentieomzettingen zijn nog veel gecompliceerder dan DC omzetten.
Daar zit wat in.

Wel jammer, want als dat ding wél 1500 V zou lusten, dan had de Noorderkempenshuttle door kunnen rijden tot in Breda.

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:31 schreef b2py het volgende:
Wellicht stond die trein daar wel prima en kon de dienstregeling gewoon uitgevoerd worden. Als je dat ding wilt wegslepen ben je sowieso een spoor kwijt, en kan je niet de hele dienstregeling laten rijden.
Schiphol lijkt me om eerlijk te zijn niet echt een plek waar een treindienstleider graag een spoor kwijt is...

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:32 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik had de 958 Amsterdam - Rotterdam, en halteerden op spoor 6. Toen was-ie sowieso al weg.
Ik ben ze onderweg niet tegengekomen. Op Hoofddorp Opstel stond wel een Fyra-stam met een grijze Traxx met frontjes richting Leiden. Zal dat de defecte geweest zijn? Panto's tegen de draad.
958 vertrekt om 18:09 in Schiphol, dus dat zou mooi kunnen. De 186.236 is een grijze loc, dus het zou 'm best eens geweest kunnen zijn.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 november 2013 @ 22:34:29 #88
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133131785
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:22 schreef greavy het volgende:
Op de Meer werd ook een eend uitgelaten, even kort buiten de poort, maar werd later weer snel naar binnengedreven door de 713. Er stonden tevens 2 TRAXX-locs ingesloten tussen een stootjuk en een eend.

Waarom die defecte trein niet is weggesleept op Schiphol? Geen idee... Heb 3 wegsleeplocs van DBS vandaag gezien, en alle 3 hadden continu bemensing.
ze zijn niet echt happig op diesel in de Schipholtunnel
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 10 november 2013 @ 22:35:46 #89
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133131875
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:32 schreef KnightSolaire het volgende:
Wat kun je nu precies allemaal vinden op ovtijden.com? Zag er laatst een post over langskomen, maar ben de linkjes vergeten op te slaan..
Op dit moment 2 dingen:
- AV (ook geschiedenis, gelogd vanaf 7 november). De feed die opgehaald wordt, word op een eigen database van hun opgeslagen.
- Matinzet (geen stelnummer, maar wel materieel en lengte)
- Vertraging in seconden, sporen, tijden enz

Voor de AV: http://ovtijden.com/avtdag/RTD
Op het eind de verkorting van het station, en via de scrolldown-menu's die sinds kort er zijn kan je ook station selecteren en datum. Eventueel kan je in de link achter het station nog '/jaarmaanddag' zetten voor een datum
Voor de matinzet van een trein waar je het treinnummer al weet: http://ovtijden.com/infoplus/mat/TREINNR/20131110/
Daar moet je TREINNR vervangen door het treinnummer, en datum daarachter is ook formaat jaarmaanddag.

Wordt nog uitgebreid.

Dit is nog een pilot tussen NS en de beheerders hiervan.
pi_133131899
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:34 schreef James1988 het volgende:

[..]

Schiphol lijkt me om eerlijk te zijn niet echt een plek waar een treindienstleider graag een spoor kwijt is...

Een spoor kwijtraken als treindienstleider heeft meer effect dan een perron ;)
  zondag 10 november 2013 @ 22:36:39 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133131940
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2013 22:36 schreef b2py het volgende:

[..]

Een spoor kwijtraken als TRDL heeft meer effect dan een perron ;)
Reizigerstaal vs jargon, je snapt wat ik bedoel :s)
pi_133132164
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

Reizigerstaal vs jargon, je snapt wat ik bedoel :s)
:)
pi_133132193
Dank voor de toelichting greavy!
pi_133132320
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:34 schreef James1988 het volgende:

[..]

Oh natuurlijk, dat was stom van mij. :@

[..]

Daar zit wat in.

Wel jammer, want als dat ding wél 1500 V zou lusten, dan had de Noorderkempenshuttle door kunnen rijden tot in Breda.
Ja! Inderdaad :D Volgens mij hebben de Belgen het expres gedaan trouwens :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 november 2013 @ 22:45:38 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133132468
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja! Inderdaad :D Volgens mij hebben de Belgen het expres gedaan trouwens :D
het was anders wel een goede cheap ass oplossing geweest om de verbinding Breda-Antwerpen voor elkaar te kunnen boksen
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 10 november 2013 @ 22:47:22 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133132576
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2013 22:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het was anders wel een goede cheap ass oplossing geweest om de verbinding Breda-Antwerpen voor elkaar te kunnen boksen
Mwah, niet echt. De Desiro heeft alleen de benodigde hardware voor ETCS L1 aan boord...

In België is dat geen probleem omdat op HSL 4 zowel ETCS L1 als L2 gelijktijdig actief zijn, in Nederland kan dat niet.
pi_133132610
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mwah, niet echt. De Desiro heeft alleen de benodigde hardware voor ETCS L1 aan boord...

In België is dat geen probleem omdat op HSL 4 zowel ETCS L1 als L2 gelijktijdig actief zijn, in Nederland kan dat niet.
Mwoah, dat is denk ik wel te regelen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 10 november 2013 @ 22:48:58 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133132674
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Mwoah, dat is denk ik wel te regelen.
Alles is te regelen, maar iemand moet ervoor betalen. ;)
pi_133132678
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mwah, niet echt. De Desiro heeft alleen de benodigde hardware voor ETCS L1 aan boord...

In België is dat geen probleem omdat op HSL 4 zowel ETCS L1 als L2 gelijktijdig actief zijn, in Nederland kan dat niet.
Je zou bijna gaan denken dat het een wonder is dat de trajecten op elkaar aansloten bij de grens tijdens de bouw.
  zondag 10 november 2013 @ 22:50:36 #100
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133132762
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2013 22:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Je zou bijna gaan denken dat het een wonder is dat de trajecten op elkaar aansloten bij de grens tijdens de bouw.
Ja he :D

De Nederlanders en de Belgen hebben totaal andere contracten afgesloten met totaal andere leveranciers. In Nederland was er sprake van een Publiek-Private Samenwerking-constructie, waarbij Infraspeed (o.a. Siemens en Fluor) de hele bovenbouw heeft gedaan en onderhoudt gedurende 25 jaar. In België is het veel meer in-house gehouden en valt de HSL rechtstreeks onder Infrabel.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 november 2013 @ 22:51:17 #101
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133132798
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Mwoah, dat is denk ik wel te regelen.
precies. Het is jammer dat het niet meteen in een keer goed is gedaan
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')