Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:14 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy [ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Klaasje op 29-10-2013 23:17:58 ] | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:17 |
Net even zitten rekenen met Klaasje. Als je een verbindingsboog Amsterdam Zuid - Lelylaan aanlegt kan je sneller vanaf Almere Centrum op Sloterdijk zijn via Zuid dan over Amsterdam Centraal. | |
Ireyon | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:19 |
En dan via de Hemboog verder naar het noorden? Wordt die achterlijk dure boog ook eens voor meer dan 2 sprinters per uur gebruikt. | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:22 |
Altijd grappig gevonden dat ze zo'n ding hebben aangelegd voor die 2 boemeltjes ja. | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:23 |
Zou kunnen. Overigens ook keersporen achter Bijlmer Arena of Holendrecht, en achter Purmerend Overwhere. Volbouwen met huisjes en knallen met die zug. | |
bazbo | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:23 |
Het stormt, er is alarmcode oranje afgegeven en De Zoon besluit na een dag hard werken de elf kilometer naar huis niet helemaal te fietsen, maar op station Twello in de sprinter naar Apeldoorn te stappen. Als hij de fiets in de speciale coupé wil tillen, komt de conducteur op hem af. Of hij niet weet dat je tussen 16.30 en 17.00 uur niet met een fiets in de trein mag reizen. De Zoon, die nog een papieren kaartje uit een automaat heeft weten te krijgen, is verbijsterd en vraagt sinds wanneer dit is en waar hij informatie daarover had kunnen vinden. De conducteur wijst op zijn kaartje. De Zoon is nog niet zo kippig als zijn vader en leest het kaartje zonder bril. Inmiddels is de sprinter vertrokken. Nu is mijn vraag: waar stond de verborgen camera? ![]() | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:25 |
"Onder enkele voorwaarden kunt u uw fiets meenemen in de trein. Voor het meenemen van een fiets geldt dat u dit buiten spitstijden doet. Dat wil zeggen dat u op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.30 uur en na 18.00 uur uw fiets kunt vervoeren (vouwfietsen zijn een uitzondering op deze regel). " http://www.ns.nl/reiziger(...)-fiets-huisdier.html | |
bazbo | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:26 |
Gevonden: Vergeten, maar weer! Bedankt b2py! ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:29 |
Als die trein niet heel druk was, had die conducteur die fiets best kunnen gedogen, zeker gezien de weersomstandigheden. Vind ik. | |
Viezze | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:31 |
Maar die trein was natuurlijk hartstikke druk want dikke chaos ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:34 |
heb wel eens de fiets mee gehad in de trein van Arriva. Mooi aan de rand van de spits en zonder extra kaartje ![]() Gelukkig was er toen geen controle. Is al lang geleden, want Arriva had toen nog de wadslopers en de Buffels in dienst ![]() | |
Viezze | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:35 |
Er is (in mijn ervaring althans) sowieso weinig controle bij Arriva. Ze slingeren je daarentegen wel direct op de bon. | |
GlenSpey | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:01 |
Hehe, altijd maar weer die voorliefde voor weinig klusjes en zoveel mogelijk niks doen. Merk zelf dat ik die mentaliteit nog een beetje mis. Maarja, zal ik vanzelf wel ingroeien ![]() | |
Socios | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:02 |
V&A / [TK] Veel rails en treinen van Duplo 'Kloon' van "Fles"? ![]() | |
Litpho | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:13 |
Voor vouwfietsen mogen ze ook nog wel eens een toeslag gaan invoeren. Hoe vaak ik die niet vastgeketend halve deuren heb zien blokkeren (terwijl de eigenaar uiteraard prinsheerlijk een halve coupé verderop zat). | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:20 |
Echt verschrikkelijk.. Of persé willen uitklappen in de trein waardoor zo'n ding bij het uitstappen in de weg staat.. | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:21 |
klopt. Het lijkt erop of ze echt in periodes controleren. Zo heb je meerdere keren achter elkaar controle en dan weer een hele tijd niet. Soms controleren ze een halve trein en stappen uit, omdat ze hun uitstapstation bereikt hebben en daarna de trein terug kunnen nemen | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:22 |
als je iedere dag van dezelfde last hebt: betonschaar meenemen en de vouwfiets eerder uit laten stappen ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:24 |
Bij hinderlijke fietsen consequent de ventieltjes eruit draaien. ![]() | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:24 |
Dat heb ik wel eens gedaan ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:28 |
nou nou. Zo kennen we je niet Driek. Is wel rebels ![]() | |
Litpho | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:34 |
Met betonschaar? ![]() | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 23:35 |
Nee, maar wel die krengen de trein uit gemieterd | |
_serial_ | woensdag 30 oktober 2013 @ 00:54 |
Door oplopende hoge irritatie ? | |
Yreal | woensdag 30 oktober 2013 @ 01:00 |
yes | |
Fiorano | woensdag 30 oktober 2013 @ 07:57 |
Mensen met vouwfietsen moeten sowieso als laatste instappen wat mij betreft. En die dingen inderdaad uitklappen ergens achter op het perron ofzo. | |
greavy | woensdag 30 oktober 2013 @ 08:51 |
28 September 2013 is er nogal een ongeluk gebeurd op het spoor in Texas:![]() Nieuwsbericht op Foxnews | |
James1988 | woensdag 30 oktober 2013 @ 08:51 |
België: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen Dat kan natuurlijk ook. Of de reizigers daar beter af mee zijn is een tweede, ik mis de argumentatie voor zo'n splitsing. | |
_serial_ | woensdag 30 oktober 2013 @ 08:57 |
Mijn grootste irritatie is dat : 1) ze altijd als eerste willen in- of uitstappen met bij voorkeur de fiets nog/al uitgevouwen 2) ze op hun dooie akkertje in een drukke spitstrein dat ding trachten in/uit te vouwen 3) ze als het even kan dat ding nog meenemen en parkeren in het gangpad. ![]() Juist om zelf geen irritatie te creeren voor anderen heb ik zelf een fiets staan op station van aankomst ![]() | |
Fiorano | woensdag 30 oktober 2013 @ 09:09 |
Deze 3 punten Ja Haha. Dat zou ik inderdaad ook doen, kan nu een redelijk goede busverbinding pakken naar m'n stage adres :-) | |
ReisT | woensdag 30 oktober 2013 @ 09:12 |
De argumentatie is makkelijk te raden: het scheelt gedoe als Vlaanderen onafhankelijk wordt. Daarom wil die partij dat nu alvast regelen. | |
Dos37 | woensdag 30 oktober 2013 @ 10:08 |
Waar zijn de witte sprinters gebleven tussen Apeldoorn en Enschede? | |
Pinnenmutske | woensdag 30 oktober 2013 @ 10:13 |
waar is De Wever in godsnaam mee bezig? BHV splitsen was al zo'n soep | |
Peterselieman | woensdag 30 oktober 2013 @ 10:50 |
Ik lees het net ja. Die man is knettergek http://www.gva.be/nieuws/(...)in-zes-splitsen.aspx | |
Peterselieman | woensdag 30 oktober 2013 @ 10:53 |
Die Deense machinisten zijn zo gek nog niet. Deze held kocht cola en pizza's voor de 50 passagiers die gestrand waren vanwege de grote storm van afgelopen maandag http://politiken.dk/indla(...)trandede-passagerer/ | |
Pinnenmutske | woensdag 30 oktober 2013 @ 11:12 |
kijk, dat zouden we in Belgie ook moeten doen maar ja, het is een apenland hé | |
b2py | woensdag 30 oktober 2013 @ 11:13 |
Elders in het land. | |
James1988 | woensdag 30 oktober 2013 @ 11:16 |
Ik vind België zo nu en dan best leuk hoor ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 30 oktober 2013 @ 11:48 |
Klopt. Zo ook afgelopen weekend waar ik zag hoe een vrouw met een kinderwagen doodleuk het hele in en uitstap gedeelte van de coupe blokkeerde en doodleuk bleef zitten i.p.v. aanstalten te maken ergens anders te gaan zitten zodat de kinderwagen ook geen hinderlijk obstakel meer vormde. ![]() | |
Pinnenmutske | woensdag 30 oktober 2013 @ 11:49 |
ik ook hoor en dan vooral de Belgische Kust ![]() | |
JDude | woensdag 30 oktober 2013 @ 11:51 |
Aparte Infrabels voor Vlaanderen en Wallonie. En dan de Walen zeker op hun achterste poten staan dat ze ook een nieuw wisseltje willen als Vlaanderen er eentje krijgt ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 30 oktober 2013 @ 12:36 |
Ach, BHV is intussen inderdaad gesplitst, het gewone OV is gesplitst, het onderwijs is gesplitst, de politieke partijen zijn gesplitst, de publieke omroep is gesplitst... dan is een splitsing van de spoorwegen best een logische volgende stap. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2013 12:36:42 ] | |
Peterselieman | woensdag 30 oktober 2013 @ 13:21 |
Gisteren een punctualiteit van 63,3% op het Nederlandse spoor | |
Sandrvich | woensdag 30 oktober 2013 @ 14:02 |
In Bosnië is dat ook zo geregeld onderhand; de ZFBH in de Bosnische Federatie en de ZSR in de Bosnische Republiek Servië. Toen een paar jaar geleden de Beograd-Sarajevo nog reed was dat echt schitterend; -een serie 441-locomotief van Belgrado tot de Kroatische grens, -locwissel met een serie 441-locomotief tot de Bosnische grens, -locwissel met een serie 441-locomotief tot aan de Bosnische Federatie -om weer een locwissel te doen met ...-tromgeroffel-... een serie 441-locomotief! ![]() | |
Doc__Zenith | woensdag 30 oktober 2013 @ 15:46 |
Ooit in de sprinter van Haarlem naar Amsterdam gehad dat zo'n gast dat ding begon uit te klappen op het balkon. Conducteur ziet dat en vertelt hem een boete te geven als hij dat niet pas op het perron doet. Dus schijnbaar is dat ook al de regel. | |
Frozen-assassin | woensdag 30 oktober 2013 @ 15:52 |
Vanmiddag nog moeten wachten voor twee mensen omdat zij hoognodig hun vouwfiets in een ICM moesten ontvouwen en vastzetten voordat ze uitstapten... Het is dat de trein lang stil staat.... | |
_serial_ | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:13 |
![]() | |
Litpho | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:17 |
*iets met handhaving* *iets met stiltecoupé* | |
Viezze | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:25 |
Is vast zo'n persoon die een voet op het perron heeft en hem dan daar direct gaat uitklappen. Net zo hatelijk als mensen die direct voor de deur hun veter gaan strikken, loop even twee meter door ![]() | |
dennistd | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:25 |
Het lijkt me trouwens geen slecht idee om vouwfietsen alleen nog maar toe te staan in een tas, die pas buiten het station uitgepakt mag worden. | |
MPG | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:36 |
![]() Laatst nog twee conducteurs gehad die zelf in de stiltecoupe uitgebreid en luidruchtig hun weekend gingen bespreken ![]() | |
Frozen-assassin | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:38 |
Spreek ze erop aan zou ik zeggen ![]() | |
b2py | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:42 |
Toen ik maandag in een van de eerste treinen van Amsterdam naar Haarlem zat wist de conducteur nog om te roepen dat ondanks de drukte mensen vroeg toch respect te hebben voor de stiltecoupe als ze daar stonden. De opperbaas. | |
Litpho | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:42 |
Die mensen heb ik eigenlijk alleen maar aan het eind van de roltrap. En daar lost het probleem zich vanzelf op omdat de roltrap niet met hun mee pauzeert ![]() Stiltecoupé heb ik opgegeven iets van te zeggen, net als links lopen op een roltrap. Het zit gewoon niet in de volksaard om dat soort richtlijnen te volgen zonder handhaving en degene die denkt dat met beter plakkende stickers op te lossen is hopeloos naief. | |
Litpho | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:44 |
Netjes. Alhoewel je ook wel weer een ontzettende zeiksnor bent (als passagier) wanneer je hardop verwacht dat alle sardines om je heen hooguit fluisteren. | |
b2py | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:46 |
Dit was een opgewekte jonge gozer die echt zijn best deed, mensen toonden begrip ![]() | |
Peterselieman | woensdag 30 oktober 2013 @ 16:57 |
precies ![]() | |
b2py | woensdag 30 oktober 2013 @ 17:47 |
Dear Fans, Please note the following information about our connections, which will not run as scheduled due to the storm. CNL 40447 Amsterdam - Copenhagen: Passengers will be carried with the CNL 40447 until Hanover. In Hanover (approx 02:30 CET) a transition into the CNL 472 Basel - Hamburg until Hamburg (arrival approx 04:00 CET) is required. From Hamburg the onward journey to Copenhagen will be organised by bus. CNL 40473 Copenhagen - Amsterdam: Passengers will be carried to Hamburg by bus. In Hamburg a transition into the CNL 473 Hamburg - Basel (departure 00:31 CET) until Hanover is required. In Hanover the CNL 40473 (departure approx. 02:30 CET) will be available for the onward journey to Amsterdam. CNL 473 Copenhagen - Basel: Passengers will be carried to Hamburg by bus. In Hamburg the CNL 473 (departure 00:31 CET) will be available for the onward journey to Basel. CNL 50473 Copenhagen - Prague: Passengers will be carried to Hamburg by bus. Arrived in Hamburg, passengers will have the possibility to stay in hotels. (Our crew will inform our passengers on board about the hotel booking). In the morning, for the onward journey in direction to Prague passengers have the possibility to take the EC 173 (departure in Hamburg Hbf 06:28 CET) or the EC 175 (departure in Hamburg Hbf 08:28 CET). Furthermore the City Night Line tickets will be accepted on these trains for the onward journey until Prague. We apologize for any inconvenience. Bron | |
James1988 | woensdag 30 oktober 2013 @ 17:56 |
Lekker midden in de nacht overstappen... goed bezig. ![]() | |
gebrokenglas | woensdag 30 oktober 2013 @ 17:57 |
Ja. Het lijkt wel een privilege te zijn dat je uberhaupt meemag zeg. En het dan raar vinden, als NS zijnde, dat de reiziger zo vaak zo ontevreden is... | |
b2py | woensdag 30 oktober 2013 @ 18:00 |
De dienstregeling rond Weeps wordt weer wat robuuster. Er gaat vernieuwing aan de Vechtbrug plaatsvinden, de brug wordt oa. stiller gemaakt en er wordt voor gezorgd dat de brug sneller open en dicht kan. Twee weekenden geen treinverkeer, wanneer is onbekend voor mij. https://www.tenderned.nl/(...)6cbbb9ae9/cid/193488 | |
James1988 | woensdag 30 oktober 2013 @ 19:02 |
Trein vertraagd? Soep ter compensatie!
![]() | |
Pinnenmutske | woensdag 30 oktober 2013 @ 19:04 |
ons ma en haar gezelschap zaten eens in de stiltecoupé zonder dat ze het wisten. tateren maar tot iemand erop wees. ![]() | |
Litpho | woensdag 30 oktober 2013 @ 19:08 |
Valt best mee, maar één keer per jaar. | |
drakin | woensdag 30 oktober 2013 @ 19:15 |
Vouwfietsgebruikster hier, maar meestal niet in de NS, Arriva is gebruiksvriendelijker met de fietsen. | |
James1988 | woensdag 30 oktober 2013 @ 19:16 |
Zeer uitgebreide informatie over aankomende werkzaamheden, maar of de reiziger hier nou iets mee opschiet...? | |
b2py | woensdag 30 oktober 2013 @ 19:18 |
![]()
| |
b2py | woensdag 30 oktober 2013 @ 19:31 |
Nieuw, de OV-Coach! | |
_JdM_ | woensdag 30 oktober 2013 @ 19:43 |
Apeldoorn, Hilversum, Arnhem ![]() EDIT: ow wacht, geen Hilversum. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 30 oktober 2013 @ 19:51 |
Oeps. Beetje interne informatie zo te zien. | |
greavy | woensdag 30 oktober 2013 @ 21:02 |
Ik begin bijna een inwoner van België te lijken in het weekend. In oktober 2013 ben ik al dagen (alle keren met BNL heen en terug) in het Belgische land geweest, en ga zaterdag, maandag en woensdag alweer .... | |
greavy | woensdag 30 oktober 2013 @ 21:07 |
Hmm, opzich nette informatie. Ookal zou het er niet mogen staan. Maar als ze zulke informatie in leken-taal gaan plaatsen, is er opzich niks mis mee. | |
_serial_ | woensdag 30 oktober 2013 @ 22:41 |
Alleen jammer dat het wederom net het weekend is dat ik van het nachtnet gebruik wilde maken ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 30 oktober 2013 @ 23:13 |
Lastige vragen over achtergronden geheimzinnige problemen Haarlem - Zandvoort, effecten op punctualiteitscijfers en compensatie voor de reizigers: http://www.voorbeterov.nl/page9.php | |
Regenjas | woensdag 30 oktober 2013 @ 23:39 |
Nou, zo geheimzinnig is dat probleem ook weer niet, er is een probleem met de spoorbrug over de Zanderijvaart. | |
James1988 | woensdag 30 oktober 2013 @ 23:42 |
Geheimzinnig is -denk ik- niet het juiste woord, 'totaal gebrek aan communicatie' is dat echter wél. Een probleem met de spoorbrug = defect aan het spoor, en dat moet als zodanig worden gemeld. | |
Frozen-assassin | woensdag 30 oktober 2013 @ 23:54 |
De afdeling communicatie van NS heeft dat natuurlijk niet gehoord van de spooronderhoudsafdeling of whatever.. Knullig weer... | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 07:30 |
Dat hoort NS sowieso van Prorail ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 31 oktober 2013 @ 07:50 |
Daarom de vraag zowel aan NS als ProRail gesteld. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 07:59 |
"een probleem met de spoorbrug". Vind ik behoorlijk geheimzinnig. Dat betekent niet anders dan "je hebt er last van". Of je er een kwartier of 2 maanden last van hebt zeggen we er niet bij ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 08:43 |
Trieste aftocht: NS stalt Fyra-treinen uit het zicht![]() | |
greavy | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:24 |
Een melding die je in een SLT kan krijgen op het diagnosescherm als de Reizigers Informatie Schermen blanco zijn, maar de omroep het wel doet:![]() | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:27 |
Ben ik benieuwd met wie. Ik hoef dr niet. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:27 |
tante truus ![]() | |
greavy | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:34 |
![]() | |
Fiorano | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:36 |
NS is begonnen met het uitdelen van vouchers voor een kop koffie en een appelflap als "goed makertje" voor de werkzaamheden op het traject Amersfoort - Utrecht. Vanochtend trouwens 2 zeer actieve conducteurs die zich door de paden wurmde en controleerde in de Sprinter Amsterdam Centraal - Rhenen. Niet eerder meegemaakt ![]() | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:38 |
Wilde het net posten. Ben benieuwd waar in de haven een ding staat ![]() | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:38 |
wehehehe
![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:39 |
goed ding, want ook in de spitsen moet er gecontroleerd worden | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:48 |
je kan beter in de 1e klas een keer gaan controleren. Daar zat het de afgelopen dagen vol me al dan niet blowende schooljeugd. | |
Fiorano | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:55 |
Tsja, misschien was de 2e klas overvol? | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 09:56 |
Nee. Sowieso is dat geen excuus natuurlijk. | |
Fiorano | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:00 |
Hoezo niet, jij vind als de 2e klassen overvol is, de 1e klasse leeg moet blijven? | |
Ireyon | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:03 |
Een tweede klas kaartje komt onlosmakelijk met het risico dat je geen zitplaats zult hebben. De 1ste klas is en blijft te allen tijde voorbehouden aan mensen die dat risico niet nemen door meer te betalen voor een 1ste klas kaartje. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:10 |
verschoond van schooljeugd sowieso. Die gaan maar staan of wachten op een volgende trein, maar niet in de 1e klas. | |
Fiorano | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:10 |
' Zitplaats vind ik ook logisch, maar ik doel meer eigenlijk op: Niet meekunnen met de trein, of in de 1e klasse gaan staan. | |
Fiorano | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:11 |
Waarom zou je onderscheid maken tussen schooljeugd en overig? | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:12 |
schooljeugd, uitschot, zwartrijders, drugsgebruikers, allemaal 1 pot nat en allemaal niet welkom in de 1e klas ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:12 |
Bijna vergeten. Afgelopen weekend was een drama met de spoorwegen. En dan te bedenken dat ik al niet veel met de trein reis maar werkelijk. Van waar ik opstapte naar Doetinchem duurt +/-3 uur met alle aansluitende verbindingen. Nu...4! uur omdat er gedoe was in Breda na eerst bij de opvolgende station van waar ik opstapte 20 minuten te hebben stilgestaan omdat er " mensen op het spoor liepen. " Vervolgens was het ook weer raak in Arnhem waar er andermaal een trein uitviel en dat ook weer minstens een half uur duurde eer ik een verbinding had voor richting mijn einddoel. Je begrijpt dat ik nu iets meer begrip heb voor mensen die doordeweeks dit soort idioterie meemaken met de NS. Oh ja: Ik zag ook diverse intercity wagons die wilde wegrijden en wiens wielen weer aardig aan het slippen waren op het spoor. Alsof ze nu al geen grip hadden! ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2013 10:20:52 ] | |
Fiorano | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:13 |
![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Fiorano op 31-10-2013 10:25:24 ] | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:21 |
De verhouding aangedreven draaistellen/totaal aantal draaistellen bij VIRM (de dubbeldekkers) is best wel zuinig uitgevoerd voor zo'n zware trein. | |
Panthera. | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:21 |
Ja, als de braadworst op is bij de slager eis je toch ook niet dat je biefstuk meekrijgt voor dezelfde prijs? | |
Fiorano | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:26 |
![]() Lekkere vergelijking. | |
_serial_ | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:27 |
Regering nauwelijks onder de indruk van "Behoud de intercity voor Dordrecht" Petitie No shit sherlock, zo'n klein aantal hantekeningen zet ook weinig zoden aan de dijk http://www.rijnmond.nl/ni(...)citys-naar-dordrecht Neemt niet weg dat het plan voor Dordrecht, en doorgaande reizigers natuurlijk weinig positief is. | |
Litpho | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:27 |
Juist in de spitsen. Net zoals reizigerstellingen niet om dinsdagmiddag half twee moeten plaatsvinden. | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:28 |
Vandaag reizen we 'grijs'.![]() ![]() Wat ben ik toch een boefje ![]() (Hopelijk doen de foto's het. Internet in de trein is niet zo denderend snel ![]() | |
Litpho | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:29 |
Strikt genomen kán de eerste klas zo vol zitten met mensen die daar legitiem zitten. In de praktijk noemen we dat een conducteurscongres. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:30 |
Al zou er een miljard handtekeningen zijn verzameld, dan zou het nog geen indruk hebben gemaakt. Anders zouden de regeringspartijen namelijk Mansveld afvallen en dat kan natuurlijk niet. Het plan is voor bijna niemand positief t.o.v. de oude situatie of zelfs de Fyra naar Brussel zoals deze 39 dagen gereden heeft. Alleen Breda wint er enigszins wat mee. | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:30 |
Personeelsuitjes ![]() | |
Litpho | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:32 |
Niet zo negatief denken ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:35 |
De foto's doen het beter dan Het Systeem ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:37 |
Overigens heb ik mijn eerste week nachtdiensten overleeft. Wel grappig om te zien dat ik bij de eerste nacht behoorlijk zenuwachtig was. Helemaal alleen met rangeerbriefjes en toch een hoop bewegingen maken. Afgelopen avond kwam ik binnen lopen en stuurde ik de andere 2 alvast naar huis omdat er niet superveel te doen was. Ben lekker bezig geweest en kon alsnog lekker anderhalf uur TV kijken ![]() Nog wel ruzie gehad met een stelletje waar de GSM-r behoorlijk in de stress was, en een reset lukte niet meer. Dus zelf maar een beetje lopen kloten en dingen proberen. Uiteindelijk gewoon de batterijen er uit gehaald waardoor de trein helemaal zo dood als maar kon ging. Daarna weer opgebouwd en alles was zo smooth als het maar kon. Dat is echt wel het voordeel van rangeren ipv rijdende dienst. Je gaat je materieel nog beter kennen. ![]() Nu 'weekend'. Lekker naar het vrouwtje toe en 2 dagen lang geen flikker doen ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:38 |
Ik zal Carla hierover informeren wanneer ik weer terug ben. ![]() Mwoah, kan gebeuren dat het systeem niet werkt, ze heeft echt alles geprobeerd, ook op andere computers. Da's wel goede service. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:40 |
Nee dat lijkt me duidelijk. Je gaat het vrouwtje doen. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:41 |
![]() | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:41 |
![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:42 |
Oude ÖBB-rijtuigen kosten dus ¤ 200.000 per stuk. Valt me mee gezien de kost van nieuw materieel. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:50 |
Kan je best aardig voor wonen trouwens ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:50 |
Hangt er vanaf waar je kijkt ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:51 |
Inderdaad, overal om mij heen ![]() | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 10:54 |
Nouja vooral vanwege die chaos die daarna ontstond in Hilversum. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:07 |
![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:15 |
De naam PESA is vrijwel onbekend in treinenland, maar daar lijkt langzamerhand verandering in te komen. Vorig jaar tekende DB een raamwerkovereenkomst voor veel dieseltreinstellen van de Poolse leverancier, onlangs hebben ze een IC-trein gepresenteerd: de DART.![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:21 |
Wat een kansloos gebeuren weer. Die vrouw is nog erger dan Schultz. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:23 |
Huu nee dan moet je nadenken en dat kriebelt huu ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:24 |
Weliswaar juist, maar dankzij Nederlandse regels (WP2000) vrijwel onmogelijk om daar iets rendabels mee op te kunnen zetten. | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:27 |
Walgelijk. Wat een loopse kakteef die Mansveld. ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:27 |
Ik hoop echt dat de EU een dikke streep door die hele HSL-concessie zet. Dit is onacceptabel. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:28 |
Heerlijk toch? NS kan er een grenzeloze pleuriszooi van maken EN daar grenzeloos mee door blijven gaan, en de concessieverlener doet.... NIETS ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:29 |
Fantastisch. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:36 |
Het is zo slecht dat ik er gewoon enorm hard om moet lachen. Wat triest dat ze er nog mee weg komen ook. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:37 |
Gisteren vond je zes vervoerders in België in risico, in Nederland hebben we er inmiddels negen en daar wil je er nog meer bijduwen. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:38 |
Arriva hebben we al. Dat is niet "meer". | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:40 |
Ik hoop echt dat het Europese Hof korte metten maakt met Mansveld en consorten. Ook geen wachtgeld geven als ze weg moet, maar direct celstraf. ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:42 |
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat ik mijn twijfels had bij die plannen, maar dat werd ingegeven door de voorgestelde splitsing van Infrabel in drie Infrabelletjes en het verdere gebrek aan visie. Het hoeven er niet per sé meer te zijn, maar ik wil een einde aan die HSL-soap waarvan de reiziger de dupe is en blijft. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:43 |
had niet anders verwacht. En het voorstel van de NS dat er nu ligt is op punten interessant, maar op andere punten ook totaal niet. De verbinding met België wordt er iig niet veel beter op. | |
ReisT | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:44 |
Zijn dat dezelfde rijtuigen die nu eigenlijk tussen Amsterdam en Brussel zouden moeten rijden? Waarom heeft NS die niet gekocht... | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:44 |
Het enige interessante aan het NS-voorstel vind ik dat er een directe Eurostar gaat rijden. De rest kan me gestolen worden. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:45 |
had niet anders verwacht. Moet alleen wel zo zijn dat het de ov-reiziger niets extra zal gaan kosten, want die extra afschrijvingen moeten niet ten koste gaan van ov-projecten die niets met de HSL van doen hebben | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:47 |
zes vervoerders? Zes bedrijven bedoel je ![]() En in Nederland hebben we meer dan 9 vervoerders. Heb een jaar of vijf terug voor de grap al eens op één dag met 9 verschillende vervoerders gereisd zonder Nederland te verlaten en dan had ik zo nog lang niet allemaal ![]() | |
Viezze | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:55 |
Ik vermoed dat ze dat toch wel gaan doen, het geld moet ergens vandaan komen.. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:56 |
Wegenprojecten? | |
bork | donderdag 31 oktober 2013 @ 11:57 |
Niet bekend bij het grote publiek, wel in Polen uiteraard ze maken vooral ook veel trams. ![]() Ietsje meer info over Dart. | |
Viezze | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:00 |
Dat zou een mogelijkheid zijn, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. Hoorde gisteren al op de radio dat er weer geïnvesteerd moet worden in wegenprojecten omdat de files weer zullen toenemen. Dit kabinet zal dat niet doen denk ik. Daarnaast is het ook een beetje scheef dat door gestuntel op het spoor de weggebruiker langer in de file staat. (Het is ook scheef dat de OV reiziger er de dupe van wordt natuurlijk..) | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:00 |
Ik begrijp geen iota van wat er staat (behalve de specs aan de rechterkant) maar vind het wel gaaf dat er wat meer variatie lijkt te komen in treinenland. Naast Alstom, Bombardier en Siemens zie je steeds meer nieuwkomers. Onder Rutte-I werd er flink bezuinigd op het OV terwijl er werd geïnvesteerd in wegen. Dat mag ook wel eens omgedraaid worden. ![]() | |
Ajaxfan | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:00 |
Er zijn al jaren plannen om de spoorwegovergang bij station Diemen op te hogen en er een tunnel onder aan te leggen. Bestaat dat plan nog of is dat definitief afgeschoten nu? | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:05 |
gaat ooit wel eens gebeuren. Er worden immers steeds meer overwegen opgeheven ![]() In Twente is men daar al een behoorlijk eind mee gevorderd zag ik laatst | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:05 |
De designs van dat bedrijf spreken me nogal aan, dit model mag er absoluut zijn maar de ELF en vooral de LINK II zien er echt hip uit ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:05 |
Is onderdeel van OV-SAAL dan gaan er meer treinen rijden en moet er iets gebeuren met die overweg. Waarschijnlijk ergens tussen 2016 en 2020. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:05 |
Klinkt goed, ik doe mee ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:06 |
Drama.. Zo kan ik ook vragen beantwoorden met 15 glaasjes alcohol achter de kiezen. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:06 |
PESA stond met dat ding op InnoTrans: van binnen is het zowat een balzaal. Gigantisch! | |
Litpho | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:07 |
Het klinkt als de Almere Buiten besparing ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:07 |
Volgens mij heb het er prima vanaf gebracht, hoor. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:08 |
De vraag wordt niet eens beantwoord ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:11 |
Ik maak eruit op dat men probeert te doen voorkomen alsof de verbinding TRAGER wordt door over de HSL te gaan rijden ![]() Misschien moet ik het ook eens met 15 glaasjes op proberen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:11 |
Tsja ... Zo kun je een vraag ook beantwoorden of eigenlijk helemaal niet natuurlijk. | |
Frozen-assassin | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:13 |
En zo blijven we gewoon aanmodderen.. Hopelijk bereikt Driek wel succes bij de Europese Hof. Dit kan echt niet | |
Viezze | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:13 |
We hebben nog steeds een kabinet met Rutte aan het roer. Het mag dan misschien wel tijd zijn om dat om te draaien, maar ik vrees dat het niet gaat gebeuren. Wat ik me gisteren afvroeg; als je nu achteraf kijkt naar hoe "nuttig" de HSL is (in nieuwe plannen), hoeveel reizigers hebben er daadwerkelijk profijt van? Of had het geld beter gestoken kunnen worden in een spoorlijn Utrecht - Breda. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:16 |
Van het geld dat je niet stopt in de Blankenburgtunnel en niet stopt in het op een onnodig op een bepaald punt verbreden van de A27 moet je al een heel eind kunnen komen lijkt me. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:19 |
De zuidsectie van de HSL is nuttig (de tijdwinst op Rotterdam - Antwerpen is indrukwekkend), maar over de noordsectie kun je twijfelen. Het grootste voordeel is dat er een nieuwe spoorlijn is (waardoor er meer capaciteit zou kunnen vrijkomen op de oude route), maar de manier waarop die spoorlijn is aangelegd is suboptimaal. Achteraf gezien zou een 'gewone' spoorlijn (zoals de Hanzelijn) waarschijnlijk stukken goedkoper zijn geweest, zeker als je de tunnel onder het Groene Hart achterwege had kunnen laten. Als de noordsectie een gewone spoorlijn zou zijn (d.w.z. 1500 volt + ATB) hadden er veel sneller veel meer treinen kunnen rijden. | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:25 |
Er had dan ook een kruisingsstation bij de lijn Den Haag-Utrecht kunnen komen waar ook de Randstadrail naar toe had kunnen rijden. Zoetermeer-Den Haag HSL. | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:26 |
Een heel aantal vragen later wordt het wel beantwoord. Het scheelt 15 minuten. | |
Viezze | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:27 |
Die tijdswinst op R'dam - Antwerpen pak je nu alleen met de Thalys. Van de plannen van de NS rijden alsnog veel treinen via Breda als ik het me goed herinner, dus dan verlies je die tijdswinst (gedeeltelijk). Maar goed, achteraf praten heeft weinig zin alleen wat er nu wordt gedaan lijkt ook niet het beste te zijn. Je zou verwachten dat ze er van hebben geleerd. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:29 |
Wat een toeval, dat is zo ongeveer het verschil tussen de route via Roosendaal en de voorgestelde route van de Beneluxmin. Met een fatsoenlijke trein die een fatsoenlijke route rijdt pak je die tijdwinst mee. Met kopmaken in Breda verlies je een kwartier waardoor je bijna niets opschiet met de route. ![]() | |
Viezze | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:31 |
Driek, de storing staat op de NS site;http://www.ns.nl/storingen/index.form | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:31 |
Behalve dat je wat reizigers bedient. Huuuu reizigers bedienen ![]() ![]() ![]() | |
Ajaxfan | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:39 |
Ah ok. Ze zijn nu ook op het briljante idee gekomen dat 3e goederenspoortje wat echt al jaren niet meer gebruikt word te verwijderen. De overweg was onnodig breed nu. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:43 |
spoortje was volgens mij niet helemaal ongebruikt, want het was een extra ingang voor opstelterrein Watergraafsmeer. Door de uitbreiding van de opstelcapaciteit aldaar zal deze ingang verdwijnen en is het spoortje overbodig geworden. Vermeldenswaardig is dat ze onlangs er nog wel een wissel vervangen hebben die niet meer gebruikt zal gaan worden ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:44 |
Die gaat over een paar weken op de klem ja. | |
Litpho | donderdag 31 oktober 2013 @ 12:57 |
Waarom? Het is overduidelijk dat er geen consequenties zitten aan stug niet-leren. | |
DriekOplopers | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:00 |
Dank voor de moral support! Reactie onzerzijds hier: http://www.voorbeterov.nl/130930.php | |
DriekOplopers | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:01 |
Wel sneu dat wij daar eerst een brief/mail over moeten sturen... http://www.voorbeterov.nl/page9.php ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:02 |
Je hebt het over verliezen die bijgepast worden. Hoe moet ik dat zien? | |
Litpho | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:04 |
Minder dividend van NS naar Financien --> Minder budget naar IenM voor oa. OV --> Reiziger gaat er op achteruit omdat een commercieel bedrijf speculeerde met overheidsgeld. | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:06 |
Dividend is winstuitkering. Minder winst is minder winstuitkering. Dat heeft in de verste verte niets met staatssteun te maken. Het is boekhouden. | |
Litpho | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:08 |
Zolang dat binnen hetzelfde bedrijf blijft, ja. Als "minder winst NS" gelijk staat aan "minder investeringen in OV", dan is die onafhankelijkheid toch wat minder gewaarborgd. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:10 |
Nee klaas, boekhouden in zoverre dat het ook schuiven met potjes is. Je moet er alleen niet je ogen voor sluiten waar die potjes vandaan komen. En als er dus van potje staat naar potje NS geschoven wordt mag jij dat boekhouden noemen, maar het is ook gewoon staatssteun. | |
DriekOplopers | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:11 |
Boekhouden als U-bocht, ja. We zullen zien wat de Europese kartelpolitie vindt... Litpho en dr. Flash hebben het bij het rechte eind. De eigenaar van de NS mag de winstderving verrekenen met IenM. Dat is dus gewoon een korting op de concessievergoeding. (Nu effe offline. Moet dik 30 pagina's antwoorden becommentariëren voor mijn club. Oldskool met een stapel printjes en een rooie pen. Dat soort klussen doe ik altijd in een CoffeeCompany; ik kan heel goed werken in wat geroezemoes.) | |
DriekOplopers | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:12 |
-- dubbel -- | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:13 |
Ho wacht even, zo werkt dit natuurlijk niet. NS heeft genoeg reserves om eventuele verliezen op te kunnen vangen. De minister rekent zich rijk met geld wat ze niet heeft. Dat is niet schuiven met geld van de belastingbetaler. | |
MPG | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:13 |
Mansveld niet open voor Fyraplan Arriva | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:14 |
Gaan jullie nou echt met droge ogen beweren dat je niet snapt hoe een aandeelhoudersconstructie werkt? | |
Frozen-assassin | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:17 |
Ondanks ik er weinig verstand van heb, kan ik hier wel zeggen dat het niet gaat om een normale aandeelhoudersconstructie. Dat zou je inmiddels ook wel moeten weten | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:17 |
Heb je hem weer. Ik stop ermee ![]() | |
MPG | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:17 |
Hoe gaaf zou dat zijn, een ÖBB-rijtuig ombouwen tot woning ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:24 |
Het is een doodgewone N.V. met alle bijkomende rechten en plichten. Dat er slechts één aandeelhouder is maakt helemaal niets uit. Bedrijven als Stork & Fokker hebben ook staatssteun gehad en waren niet een tiende zo belangrijk voor het functioneren van de maatschappij als de NS. Zeggen dat verliezen bijgepast worden is simpelweg onwaar (ook al zal er echter wél minder geld naar de staatskas vloeien). Dat komt in eerste instantie uit de reserves van de NS zelf. Pas als die onder een bepaalde grens (weerstandsvermogen) komen, gaan de alarmbellen af. Dat is nog helemaal niet aan de orde. Met andere woorden: De conclusie van VBOV is weer eens broddelwerk. | |
Ajaxfan | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:24 |
Ah dat wist ik niet. Ben daar vaak alleen kort als ik de trein moet pakken of de overgang over moet steken. Op de plekken waar het nodig is vervangen ze dus niet genoeg en op dit soort plaatsen wel. | |
bork | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:25 |
![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:27 |
Even andersom.. Er is iets gebeurd. Een bedrijf dat eigendom is van Jeroen, heeft een probleem en moet waarde afschrijven en rekening houden met minder winst in de toekomst. Jeroen gaat dus zeer waarschijnlijk minder geld krijgen. Het bedrijf van Jeroen heeft afspraken over geld met Wilma. Wilma krijg het geld netjes en dat blijft zo, ondanks dat er problemen bij het bedrijf van Jeroen zijn. Jeroen krijgt als aandeelhouder waarschijnlijk minder geld en moet zijn budget toch rond krijgen. In overleg met Jet, Ronald, Mark, Lodewijk en nog een paar anderen zeggen ze allemaal dat ze geen zin hebben om dat gat van Jeroen bij te passen. Wilma wil dat ook niet. Toch zeggen alle anderen: "Ja, zal wel, maar het gat komt door jouw beleid, daar willen wij niet voor bloeden, de begroting is al lastig zat. Je verzint ergens maar een bezuiniging." Vervolgens gaan Wilma en Melanie in gesprek. Melanie is er heilig van overtuigd dat haar asfalt heilig is. Die stomme klotetreintjes doen er niet toe. Het geld komt dus ook niet bij het asfalt vandaan. Dan zit Wilma met een probleem. Niemand wil lappen, bij haar is het probleem ontstaan en ze kan haar contract niet wijzigen in verband met juridische problemen. Iedereen wil wel dat Wilma gaat lappen. Dan toch maar op zoek. Echter, als NS straks goed presteert, dan is die voorlopige afschrijving nergens voor nodig en krijgt de staat alsnog het geld wat nu weggedacht is. Dat is een groot verschil met het structureel verlagen van de concessievergoeding. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:29 |
Wat een toeval: Tien jaar NS dividend levert Staat ruim 2 miljard op | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:29 |
Jammer, gemiste kans om iets te leren over bedrijfseconomie en staatsfinanciën want schijnbaar schort het hier ontzettend aan die kennis. | |
Litpho | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:29 |
Tot zover klopt het volgens mij wel. Door oa. wanbeleid van voorgangster Tineke ![]() En volgens mij zit hier de kneep. Men wíl geen consequenties naar de NS uitvoeren (om te voorkomen dat Jeroen nog een keer komt zeuren), dat is niet hetzelfde als het niet kunnen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:30 |
Is niet echt belangrijk. Verantwoordelijkheid is overerfelijk voor ministers en staatssecretarissen. | |
Litpho | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:31 |
Vandaar ook de ' ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:39 |
Exact hetzelfde gebeurt overigens als NS besluit minder treinen te leasen bij NSFS. Alleen is NS dan de rijksoverheid en NSFS NS. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:42 |
kan zijn. Ik ben jouw "oh god wat ZIJN jullie dom" toontje gewoon ff zat. Hate me ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:44 |
Dat vind ik alleen van Driek. Als je jezelf zo'n belangrijke maatschappelijke functie toedicht hoor je goed geïnformeerd te zijn. Maar veel verder dan het niveau van 'jammer dat die auto net niet onder de trein zat' komt ie niet. Inhoudelijk is het ronduit bagger en het getuigt niet van enige feitenkennis. En er zijn er hier genoeg die er klakkeloos achteraan lopen. Dat is wel logisch want die denken dat VBOV zijn huiswerk goed gedaan heeft maar ze snappen daar MAVO economie tweede klas niet. Echt te bizar voor woorden. | |
RichardHammond | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:46 |
Ik zit niet echt in deze materie, maar op het eerste gezicht vind ik het niet echt een frisse constructie. Het zal allemaal best werken, maar het werkt wel situaties als deze in de hand. Student Accountancy hier. Wat mij betreft mag je het wel uitleggen, want ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. Zit zelf niet in de materie en ik denk dat er wel meer mensen zijn die het een en ander graag verder uitgediept zien. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:47 |
In plaats van hier je gal te spuwen over hoe dom MVBOV is kun je natuurlijk ook eens je expertise aan Driek en z'n mensen aanbieden. | |
Viezze | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:52 |
De hele constructie (het ene ministerie als aandeelhouder, de andere als toezichthouder) is niet zo handig. Dan krijg je op den duur gewoon tegenstrijdige belangen. Maar wat is het alternatief? NS naar de beurs? ![]() | |
Frozen-assassin | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:57 |
Exact my thoughts, als je het zo goed weet en op zo'n arrogant toontje praat. Doe er dan wat nuttigs mee... | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:57 |
Wat er niet fris aan is is de gedrochtelijke constructie dat het ene ministerie aandeelhouder is en een tweede de concessieverlener, voor de rest is het een doodgewone N.V. | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 oktober 2013 @ 13:58 |
Het is hier al heel vaak uitgelegd, in zeer heldere bewoordingen door onder andere Klaasje en in wat meer galspuwende bewoordingen door mij. Daarnaast dicht ik mezelf die functie niet toe, ik zit hier gewoon op een discussieplatform. ROVER begrijpt het bijvoorbeeld veel beter en blaast daarom ook niet zo hoog van de toren. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:03 |
ik heb sterk mijn twijfels of de gekozen constructie wel door de beugel kan. Had Jeroen als aandeelhouder zijn 'verlies' genomen en het niet doorgeschoven naar Wilma, de concessieverlener, dan was er niets aan de hand geweest. Wilma heeft echter gezegd dat zij het 'verlies' van Jeroen op zich zal nemen en hierdoor kan de concessieverlener niet meer onafhankelijk opereren van de NS, omdat de eigenaar van de NS half op de stoel van de concessieverlener geschoven is. Elke beslissing die Wilma neemt en negatief uit kan pakken raakt Jeroen die het al ingeboekte geld toch wil hebben, al is het alleen maar om de waarde van het bedrijf NS op peil te houden. Ik ben benieuwd wat de Europese Commissie hier over zegt, te meer omdat niet duidelijk is wat er zal gaan gebeuren als de NS toch meer baten heeft en meer waard wordt. Zou dat geld dan naar Wilma gaan? | |
Viezze | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:09 |
Dit probleem komt volgens mij gedeeltelijk door de crisis. De regering zit steeds rond de 3% begrotingstekort, waarbij elke tegenvaller gecompenseerd moet worden. Omdat overal al bezuinigd wordt heeft niemand zin om deze tegenvaller te dragen (en het moet toch ergens vandaan komen). Buiten een crisis had Dijsselbloem misschien zijn verlies genomen. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:12 |
Daar hebben we oa jou als adviseur toch voor? | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:12 |
klopt, maar het hoeft niet te betekenen dat de nu gekozen constructie toegestaan is. Het is goed dat dit op Europees niveau getoetst wordt. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:14 |
Dat sowieso. Om elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen zou het het beste zijn om de NV Nederlandse Spoorwegen geheel te verkopen. De andere kant die je op kunt gaan is een volledige nationalisatie (NS onderbrengen bij I&M) maar of de zaak daar beter van wordt hangt af van je politieke insteek. De SP gelooft daar bijvoorbeeld heilig in. ![]() Er is niks mis met een goede discussie, ik weet zeker dat alle input die hier wordt geleverd ook wordt gewaardeerd. Wat mij zo nu en dan stoort is de ondertoon die in sommige van je berichten te lezen is, maar ik kan me wel enigszins voorstellen waar dat vandaan komt. ROVER zit in een andere situatie dan MVBOV, onder andere vanwege de ton subsidie die ze per jaar krijgen. De berichten van ROVER zijn altijd een stuk genuanceerder dan die van MVBOV, het gezegde 'don't bite the hand that feeds you' komt bij me op. Niet dat ik het altijd eens ben met de toon van MVBOV, in sommige gevallen vind ik echt wel dat ze te snel inspringen op iets kleins, of te fel van leer trekken over iets wat helemaal geen ramp hoeft te zijn. Nee? | |
Viezze | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:15 |
Ik bedoelde meer dat de crisis de nadelen van deze constructie nu blootlegt. Hoe werkt dit in andere landen eigenlijk? | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:15 |
Dan zou ik beginnen je eigen kennis aan te gaan bieden in plaats van anderen er op te wijzen dat ze ook kunnen helpen. | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:15 |
Ja, veel naar de wissels blijven kijken en heeeeeel rustig rijden ![]() En ik heb geluk dat gespreksdicipline er hard is ingeramd. Ook al gaat het nu al wat 'luchtiger', het geeft voor beide partijen wel een voordeel qua duidelijkheid ![]() Alleen de aankomstmeldingen in ncbg moet ik niet vergeten ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:18 |
Ik ben geen expert in economie en ga ook niet pretenderen dat te zijn. Mijn expertise ligt op andere gebieden en waar nodig bied ik die ook daadwerkelijk aan. | |
_JdM_ | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:18 |
Overigens is ook een van de argumenten dat wanneer Arriva over de HSL mag/gaat rijden, zij ook binnenlandse stoptreintjes (uiteraard waar zij geld voor willen, terwijl NS dat "er gratis bij" doet) willen rijden. En daar willen ze niet aan... | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:19 |
Zeg dan niet dat je geen adviseur bent ![]() | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:21 |
Dat begrijp ik terdege. Volgens mij is het in veel landen een stuk minder gescheiden dan hier, maar heb je weer andere constructies. Zo is in Engeland het vervoer vrijwel volledig geliberaliseerd en kun je in Duitsland binnenlandse IC-verbindingen starten als je wilt. Concessiehouderschap en concessieverlener zijn daar wel behoorlijk gescheiden, omdat het de deelstaten zijn die de concessies uitgeven en de centrale overheid eigenaar van de DB is. Voor de rest moet ik het antwoord schuldig blijven, omdat ik me er simpelweg niet in verdiept heb. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:25 |
Terecht, in mijn ogen. Dat DB/Arriva heeft aangeboden om over de HSL te willen rijden vind ik mooi, om dan meteen een stuk HRN erbij te eisen gaat mij een stapje te ver. Ik heb de afgelopen tijd een beetje zitten krabbelen over hoe het HSL-aanbod in mijn ogen eruit moet zien, daar zitten ook uitlopers op het HRN in. Mocht ik een aanbod aan de staat doen, dan zou ik duidelijk maken dat de uitlopers op het HRN optioneel zijn ("ik denk dat er meerwaarde voor reizigers te realiseren is, mits we toegang krijgen op dat-en-dat traject") en zou ik het zeker niet opeisen. In dat hypothetische geval zou ik er ook duidelijk bij vermelden dat ik streef naar tarief-/chipkaartintegratie en het accepteren van kortingsproducten e.d., want daar zijn reizigers meer bij gebaat dan bij "een groene trein waarmee ik niet mee mag omdat ik een kaartje heb voor geel-blauw". Wat je in het buitenland veel ziet is dat infrabeheerder en exploitant gescheiden zijn, maar dat beide bedrijven in handen zijn van dezelfde aandeelhouder. Sommige landen gaan er verder in dan andere: in Spanje zijn ADIF en RENFE volledig van elkaar gesplitst, in Oostenrijk is het één holding. In Oostenrijk was dat tot voor kort geen probleem: alleen ÖBB reed personentreinen en er zijn geen plannen voor regionale aanbesteding. Toen WESTBahn ook in Oostenrijk begon te rijden werd duidelijk dat de holdingstructuur niet ideaal is, er was sprake van belangenverstrengeling (het Europees Hof moest eraan te pas komen). | |
lyolyrc | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:39 |
Klein foutje in de tweede regel: er staat 'vervoeder' in plaats van 'vervoerder'. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:42 |
nu niet meer ![]() | |
GekkeHaan | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:47 |
Dat is opzich wel handig. Heb het destijds ook wel diverse keren gehad dat ik een rangeerbeweging op NCBG wilde maken, maar de TRDL geen toestemming wilde geven omdat de collega zich nog niet binnen had gemeld. Deze zat allang weer op de schijf naar de tv te koekeloeren. | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:52 |
Ja inderdaad. Het is best vaak dat je op je aankomstspoortje nog moet combineren en aan de kabel moet hangen en dood moet gooien, en dat je dan alweer op het perron loopt om het volgende stel op te halen. Dan schiet het er nog wel eens bij in ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 14:58 |
Bijna 24 uur wakker nu. Ik twijfel of ik nog een uurtje of 2/3 slaap pak en dan vanavond lekker met het vrouwtje een paar biertjes ga drinken, of nog ff doorhalen en dan op tijd slapen en dan weer een normaal ritme hebben ![]() Keuzes keuzes | |
ziggyziggyziggy | donderdag 31 oktober 2013 @ 15:00 |
Dat hoorde ik van mijn collega inderdaad. ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 31 oktober 2013 @ 15:03 |
"Je collega was op weg naar spoor zoveel maar heeft zich niet binnen gemeld. Hou hem in de gaten alstublieft." Opgelost en je hebt niet het hele proces stilliggen. | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 15:09 |
Misschien zet DB/Arriva ook gewoon zo hoog mogelijk in, met het risico hun hand te overspelen. Sowieso ging het bij hun eis niet om uitlopers van de HSL over het HRN, maar juist om stukken HRN die volledig losstaan van de HSL. Daarvan zou iets moeten worden aanbesteed om DB/Arriva de kans te geven de risico's op de HSL te compenseren met een veilige investering in een gegarandeerd winstgevende conventionele corridor. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 15:16 |
Het is hoe dan ook een lastig parket, helaas. Mocht de overheid alsnog besluiten om de HSL opnieuw aan te besteden (waar ik een voorstander van ben) dan is dat een langdurig traject. De aanbestedingsronde zelf neemt de nodige maanden in en dan moet de winnende vervoerder ook nog eens in de gelegenheid gesteld worden om nieuwe treinen te bestellen en in dienst te krijgen. Mijn vermoeden is dat het dan op z'n vroegst per dienstregeling 2017 is dat de nieuwe concessie + treinen in zullen gaan (mits er geen tegenvallers zijn). Ik kan me voorstellen dat dat een politiek ongewenst scenario is (de lijn ligt er tegen die tijd al ruim 10 jaar) en dat men daarom toch maar vooral met NS door wil blijven modderen...
[ Bericht 44% gewijzigd door James1988 op 31-10-2013 15:22:20 ] | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 15:43 |
Voordat je überhaupt met een aanbesteding kan beginnen krijg je eerst alle rechtszaken nog. Daarna nog het programma van eisen etc. Voordat je een tender de markt in heb ben je minimaal drie jaar verder. Voor de HRN concessie is men bij het ministerie ruim een jaar bezig bijvoorbeeld. | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 oktober 2013 @ 15:45 |
Ik ben niet voor en niet tegen. Ik zie het als een zeer belangrijke nutsvoorziening. Ik geloof ook niet dat de liberalisering van de energiemarkt nou zo goed werkt. Of concurrentie in de zorg. Al die dingen die zogenaamd met marktwerking afgedwongen worden, kunnen ook afgedwongen worden in de ambtenarij. Oh je bent echt niet de enige en dit is ook niet het enige forum waar mensen dat vinden. Ik trek me er alleen bijzonder weinig van aan. Frontaal in de aanval gaan levert vaak leukere discussies op, zelfs al ben ik het soms niet eens met mijn eigen argumenten eens. Zo werkt subsidie niet helemaal. Kijk maar naar de NPO, die houden hun mond ook niet. Niet dat ik het altijd eens ben met de toon van MVBOV, in sommige gevallen vind ik echt wel dat ze te snel inspringen op iets kleins, of te fel van leer trekken over iets wat helemaal geen ramp hoeft te zijn. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 16:05 |
De Fyra V250 rijdt weer ![]() http://www.dumpert.nl/med(...)_rijdende_fyra_.html
| |
GlenSpey | donderdag 31 oktober 2013 @ 16:13 |
Zag ze vanmiddag al staan inderdaad. Steekt wel af zo'n gloednieuwe trein tussen al die ouwe rommel die daar staat ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 oktober 2013 @ 16:14 |
1600's zijn geen oude rommel ![]() Vorige week realiseerde ik me dat de oudste types alweer 32 jaar zijn ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 16:21 |
Ook echt met een diesellocomotief ervoor. Zeker om te voorkomen dat AnsaldoBreda straks zegt dat de treinen het heus wel prima doen. ![]() | |
Frozen-assassin | donderdag 31 oktober 2013 @ 16:23 |
Dat meuk op dijksgracht mag anders ook wel eens opgeruimd worden, staat onderhand toch wel al een tijdje | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 16:37 |
Proeven met nieuwe (waarschuwings)systemen dit najaar NS en ProRail beproeven dit najaar twee (waarschuwings)systemen (ORBIT & Routelint) die het spoor nog veiliger moeten maken en in het geval van Routelint ook een positief effect hebben op het milieu en de reis van de klant. Om het aantal roodseinpassages van treinen verder terug te dringen is het afgelopen jaar een aantal maatregelen genomen door ProRail en NS. Een van de maatregelen is het waarschuwingssysteem ORBIT. Met ORBIT krijgen machinisten een stem in de cabine die aangeeft wanneer ze op te hoge snelheid richting een rood sein rijden. Zo kunnen ze nog tijdig afremmen. Een verglijkbaar systeem draait ook met succes in vliegtuigen. Van week 42 tot en met week 45 wordt met het nieuwe systeem een aantal weken getest op het traject Venlo – Den Haag. Ter voorbereiding zijn deze zomer 10 ICR-treinen die op dit traject rijden omgebouwd. Als uit de evaluatie blijkt dat het systeem goed werkt, wordt snel daarna door de Directie besloten over landelijke uitrol. Het systeem RouteLint is afgelopen maand met positief gevolg beproefd door machinisten in de treinsimulator van NS. Het systeem is te vergelijken met de verkeersinformatie van een TomTom. Machinisten kunnen op een display zien wat er om hen heen op het spoor gebeurt (waar zijn andere treinen, welke seinen komen er aan en wat is bijvoorbeeld het seinbeeld daar momenteel). De machinist kan zo beter anticiperen op (toekomstige) situaties op het spoor. Zo kan de machinist bijvoorbeeld besluiten eerder snelheid te minderen. Dit zorgt voor een comfortabeler reis voor reizigers zonder veel stops voor rode seinen. Ook rijden treinen zo efficiënter en dus energiezuiniger. Daarnaast wordt het spoor beter benut door een snellere doorstroming van opvolgende treinen. De testen van afgelopen maand lieten een afname van het risico op een roodsein passage zien. Het systeem ondergaat nu de laatste praktijktesten, waarna het mogelijk al gereedgemaakt kan worden voor uitrol in 2014. Orbit en Routelint komen naast de andere veiligheidsmaatregelen die onlangs al zijn genomen door ProRail en NS, zoals de uitbreiding van het aantal seinen met ATB-vv en een andere manier van plannen bij bijvoorbeeld werkzaamheden. Bron | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 16:51 |
Vanaf 2017 rond Genève: een grensoverschrijdend S-Bahn-netwerk.![]() | |
Frozen-assassin | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:06 |
Lekker vlak voor de spits:
| |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:10 |
Now here's something you don't see every day...![]() ![]() Een llama in de tram van Bordeaux ![]() | |
Woods | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:24 |
Project SAAL begint nu zijn vorm goed aan te nemen alleen snap ik een ding niet, ze zijn nu bezig met een extra boog vanaf Schiphol die afbuigt naar Lelylaan. Ik woon tussen dit stuk maar daar is helemaal geen plek voor nog 2 extra sporen ![]() | |
MTL | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:27 |
Eh wtf? Routelint was al jaren geleden in de proef, de kastjes zitten nog in de 1700 locs. Destijds afgeschoten omdat ERTMS/ETCS er aan kwam, en het dus niet meer nodig was (de functionaliteit zit ook in ERTMS/ETCS). Het klinkt alsof ERTMS/ETCS in de ijskast wordt gezet door NS als ze nu deze systemen willen inbouwen in de treinen, of zie ik dat verkeerd? | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:32 |
Zolang er geen beslissing over ERTMS is genomen, zal geen partij investeren. En de kans dat NS de dans ontspringt is enorm, en zal bij de overgang in 2025 een gapend gat ontstaan, tenzij er in de concessie een eis wordt opgenomen die NS verplicht te investeren in ERTMS. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:33 |
Er komen twee aparte. En geloof het of niet, er is genoeg ruimte tussen Hemboog Aansluiting en Riekerpolder Aansluiting om de westtak viersporig te maken ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:34 |
Wat NS dan weer pareert met "Jamaar jullie willen ERTMS dus moeten jullie met geld over de brug komen, anders kunnen wij straks geen treinen meer rijden." Waar de stas dan weer intrapt, want van "iets anders dan NS" wil ze niet weten. | |
MTL | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:38 |
Het is uiteindelijk toch de overheid die eigenaar is van de NS, dus dat boeit eigenlijk dan ook weer niet. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:40 |
![]() Hiervoor zijn landelijke danwel internationale afspraken en budgetten voor nodig. Natuurlijk gaat NS geen ERTMS inbouwen als het niet hoeft, en als het ook niet gebruikt wordt. Zou compleet ridicuul zijn. Verder is de landelijke politiek hier druk mee bezig, zie de Roadmap ERTMS, en de beslissing gaat vallen, niemand weet alleen wanneer. Je reactie is echt belachelijk vergeleken met jouw verstandsniveau, je zou beter moeten weten. | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:41 |
Van de frontpage: 'Kabinet kijkt alleen naar OV Randstad' De provinciebesturen van Limburg, Friesland, Gelderland, Groningen en Overijssel zijn boos op staatssecretaris Mansveld. Ze verwijten haar dat ze alleen naar de Randstad kijkt, en daarmee 'een bom legt' onder het treinverkeer in de rest van Nederland. Volgens de provinciebesturen hebben de maatregelen die de staatssecretaris wil nemen 'desastreuze gevolgen' voor regionale spoorverbindingen. Als alle plannen doorgaan, zouden de kaartjes tot 40 procent duurder worden en zouden er flink wat treindiensten geschrapt worden. "Het water staat de regionale vervoerders aan de lippen", schrijven de bestuurders in een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet wil af van het accijnsvoordeel op rode diesel. Ook wil het de gebruiksheffing voor het spoor vanaf 2015 fors verhogen. Dit is een grote strop voor regionale vervoerders, omdat deze juist grotendeels gebruikmaken van treinen die op rode diesel rijden. De provincies zien het liefst dat er in de toekomst geen treinen meer op diesel of gas rijden. Daarom zouden alle spoorlijnen volledig geëlektrificeerd moeten worden. De provincies bieden volgens omroep L1 aan de haalbaarheid daarvan voor de staatssecretaris te onderzoeken. (bron: L1) [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2013 17:42:27 ] | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:41 |
Die persoonlijke aanval is nergens voor nodig en laat vooral zien dat het je niet gelukt is om het sarcasme in mijn post te doorgronden. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:45 |
De sarcasme is ver te zoeken omdat je in vrijwel iedere post net als VBOV NS probeert af te kraken. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 17:51 |
Klinkklare nonsens. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 18:00 |
Beantwoording feitelijke vragen inzake alternatief voor de Fyra V250 38 pagina's, rijksoverheid.nl | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 18:34 |
Wat een lijst! Een inhoudsopgave zou handig zijn geweest... ![]() edit: Ik lees heel veel "volgens NS" en heel weinig "volgens I&M". Het ministerie lijkt vrijwel kritiekloos met NS mee te gaan en amper eigen onderzoek te verrichten, ondanks input van anderen. Jammer. [ Bericht 11% gewijzigd door James1988 op 31-10-2013 18:42:32 ] | |
DaMart | donderdag 31 oktober 2013 @ 18:45 |
Ja, dat was een erg goede timing ![]() Ging lekker op Leiden Centraal: ![]() Daardoor reed er ook even niets tussen Leiden en Schiphol (+/- half uur) en Haarlem (+/- uur). De eerste trein die weer naar Haarlem reed (de 2100 van 17:57, stopte extra te Voorhout en Hillegom. Prima service voor de mensen die daarnaartoe moesten natuurlijk, alleen een beetje jammer dat dat pas werd omgeroepen toen we bij Voorhout stopten en het bij de mensen die eerder in Leiden op het perron stonden te wachten dus niet bekend was ![]() En het was dat de omroep meldde dat die trein naar Haarlem ging rijden, want op de CTA werd hij zo aangekondigd ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 18:50 |
Dit is een mooie:Klopt helemaal, want de persoon die verantwoordelijk was voor de aanschaf van de V250, Bert Meerstadt, is begin deze maand vertrokken. ![]() | |
DaMart | donderdag 31 oktober 2013 @ 18:53 |
Heeft de politie trouwens hele treinen afgehuurd? ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 18:56 |
Uiteraard. Een politieman wil ook wel eens wat comfort en rust | |
Ireyon | donderdag 31 oktober 2013 @ 18:59 |
Wordt heel de westtak viersporig dan? Ik dacht dat die extra bogen alleen voor de realisatie van een vorkaansluiting werden aangelegd en dat de rest gewoon tweesporig bleef. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 18:59 |
In Engeland is High Speed 2, een gloednieuwe, peperdure hogesnelheidslijn (ontwerpsnelheid 400 km/u!) die Londen met Birmingham, Manchester en Leeds moet verbinden een stapje dichterbij gekomen. De MPs zijn akkoord gegaan met een wet die een pot met goud reserveert voor het aankopen van land en het compenseren van huiseigenaren. Bron: BBC Mooi citaat: Wtf is NS Hispeed aan het doen? ![]() Een Fyra van Alphen aan de Rijn naar Breda? ![]() [ Bericht 31% gewijzigd door James1988 op 31-10-2013 19:04:47 ] | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:10 |
Dat nummertje alleen al ![]() | |
Frozen-assassin | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:11 |
Triest om het op de man te spelen | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:13 |
Hmm, de trein lijkt te bestaan... | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:14 |
Ze zijn ook wakker.. ![]() Ligt het trouwens aan mij of worden er de laatste tijd echt heel veel bommen gevonden? | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:16 |
Gaat grotendeels ook alleen maar over de schade aan de schatkist en eventuele compensatie daarvan. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:18 |
Treinreizigers vallen flauw in overvolle trein Oss In een overvolle trein op station Oss zijn reizigers donderdagochtend flauw gevallen. Dat meldt BN De Stem. Ambulance personeel heeft bij het station Rosmalen een flauwgevallen persoon geholpen, aldus de krant. Onduidelijk is of er één of meerdere mensen zijn flauw gevallen. Het is niet voor het eerst dat de treinen tussen Nijmegen en Den Bosch prop vol zitten. Het Brabants Dagblad kreeg eerder vijftig mails over ervaringen met overvolle treinen op dit traject. ![]() Bron | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:19 |
Dat is wat je noemt V-vervoer ![]() | |
DaMart | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:19 |
De conducteur van trein 8854 heeft ze waarschijnlijk even ingelicht. Die wist te Alphen namelijk al in de trein te melden dat er een explosief was gevonden tussen Leiden en Den haag Mariahoeve. Reizigers richting Den Haag konden in Alphen dan de sprinter naar Gouda nemen. Alleen reed die sprinter volgens mij weg toen de deuren van de intercity open gingen... | |
Janneke141 | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:22 |
Maar de NS blijft erbij dat SGM-2+3 genoeg is voor deze trein, ook in de spits. Dit is namelijk al jááááren zo. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:24 |
Ik zie geen SGM hoor? ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:27 |
Ik weet niet hoeveel mensen in deze reeks regelmatig met Fyra reizen, maar voor degenen die dat wel doen heb ik een vraagje. Het valt mij de laatste tijd op dat de rit onrustiger lijkt te zijn dan voorheen. Het is heel wisselend (het verschilt per rijtuig), voor mijn gevoel trilt alles wat meer en hoor ik ook meer gebrom. Soms hoor ik ook een flink kabaal van onder de trein komen (wielen op de betonnen baan). Ben ik de enige of hebben meer Fyranauten ( ![]() | |
Janneke141 | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:27 |
Duh ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:28 |
![]() Lijkt me wel een goed traject trouwens om wat terzijde staand DDAR in te zetten, het is qua Sprintermaterieel nu soms gewoon te krap. Toch jammer dat die vervolgbestelling SLT nooit is doorgezet vanwege de toiletgate imo, nu is het nog jaren aanpoten met ouder materieel. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:29 |
Overigens interessante is vraag nummer 36. NS wilt een omvangrijke, lees 300 (!), treinstellen kopen IC200. Aantallen anno 2013: ICM: 144 (94-III en 50-IV) VIRM: 178 (98-IV en 80-VI) DDZ: 50 (30-IV en 20-VI) (Deels in aanbouw) Dat zijn 372 treinstellen. Redelijkerwijs kan je ervan uitgaan dat het ICM sowieso vervangen wordt, en op termijn het DDZ. Vraag is wat NS van plan is met de rest van het VIRM. Zeker de laatste serie (51 stellen) is nog geen 10 jaar oud. Iemand goed in wishfull thinking? | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:30 |
Altijd op zelfde locatie of ook op verschillende plekken op de baan? | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:32 |
Ik vermoed dat dat gelezen moet worden als '300 bakken', wat zou neerkomen op 75 viertjes. Ik reis voornamelijk tussen Rotterdam en Breda, maar ook tussen Rotterdam en Amsterdam merk ik het. Het is echt heel wisselend, sommige stammen zoeven fluisterstil over de baan, maar de stam die ik nu heb bromt en trilt erger dan een gemiddeld wasmachine. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:34 |
50 zesjes zou logischer zijn imo. Vergelijkbaar met een V250. Zijn er wel heel veel, moet wel integratie HRN opleveren. Zal wel aan het rijtuig liggen dan. Kan me niet voorstellen dat het aan de aardebaan ligt in ieder geval ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:36 |
Ze zijn bedoeld voor inzet op de HSL, de Hanzelijn, Amsterdam - Eindhoven, enz. Dat zijn trajecten waar tijdens de spits zeer veel vraag is maar het in de daluren wisselend is. Met viertjes kun je flexibeler omgaan met de materieelbehoefte. Dat denk ik ook, het is iets wat mij opvalt. Net op tijd erlangs dus ![]() | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:38 |
True true, en wat er allemaal nog meer op stapel staat natuurlijk. In 2021 kan Utrecht - Arnhem ook wel 160 zijn natuurlijk. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:40 |
Kut, verkeerde forum ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:46 |
Misschien houdt NS wel rekening met het verlies van enekel stoptrein verbindingen (Leeuwarden - Zwolle, Groningen - Zwolle) en verkoopt men wat ICM mat aan Arriva tegen die tijd ![]() | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 19:54 |
Zoals hierboven ergens vermeld: denk aan bakken. Het lijkt me dat IC200 ook Groningen - Hanzelijn - Den Haag CS zal gaan doen en dat de Leeuwarder voortaan altijd via de Veluwe geleid zal worden. Denk zelf dat er viertjes en zesjes zullen gaan komen van het nieuwe nog te bestellen IC-materieel | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:03 |
Arriva kan het volgens mij leasen, spul is eigendom van NSFSC ![]() | |
Sj0rSz | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:07 |
Vandaag reed er stiekem ICMm als sprinter tussen Weert en Tilburg Universiteit. Gebeurt volgens mij niet heel vaak meer sinds DDZ samen met de V-tjes daar zijn rondjes maakt. | |
KnightSolaire | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:19 |
Wordt vanaf december planmatig SLT, meen ik hier hier gelezen te hebben. Is nu inderdaad een mengelmoes van materieel, ik geloof dat er ook nog ergens een SGMm in de omloop verstopt zit bv. | |
KnightSolaire | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:21 |
Maar stroomt het ICMm niet uit samen met het ICRm rond de tijd dat de IC200 in zou moeten stromen? Aan 75 viertjes heb je dan niet genoeg om alles op te vangen lijkt me? | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:24 |
vergeet niet de Sprinter Nieuwe Generatie die al verlichting geeft, omdat dan al het DDZ naar de IC-diensten door kan schuiven | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:24 |
Wat moeten ze met die treinen rijden? 6x per uur Venlo/Heerlen/Maastricht-Utrecht-Amsterdam-Alkmaar(-Den Helder) 6x per uur (Nijmegen-)Arnhem-Utrecht-Schiphol 4x per uur Amsterdam-Rotterdam(-Breda) 2x per uur Groningen-Zwolle-Schiphol-Den Haag. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:24 |
kijk, aan zo'n uitleg hebben we wat:Mag ook wel eens gezegd worden ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:29 |
Oké, maar hoe lang blijft het DDZ in dienst? ![]() Mijn gevoel zegt vooral: koop vooral een zo groot mogelijk vloot IC's en SPR's van hetzelfde type, zodat je niet zoals nu een mengelmoes van materieel hebt wat voor reizigers verwarrend werkt (en onhandig omdat je niet weet wat je kan verwachten qua materieel). Nu is een teveel aan materieel ook weer niet goed natuurlijk, maar wat meer uniformiteit lijkt me praktisch gezien beter. (Wel minder leuk voor de treinliefhebbers misschien ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:29 |
Alleen voor Den Helder-Zuiden zijn al er al meer dan 40 materieelcomposities. Dus dan heb je het al snel over 80 á 90 treinstellen. | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:34 |
Als je er dan vanuit gaat dat men drietjes en viertjes gaat bestellen... Dan rij je al snel met drie stellen in een drukke trein. Dan gaat het heel hard met aantallen treinstellen. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:36 |
Eens, prima melding. De ellende veroorzaakt door de WO-2-bom bij Leiden is bijna voorbij, gelukkig. ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:37 |
Ik neem aan dat het dubbeldekkers gaan worden. Met 100 drietjes kun je vrij veel kanten op. Stiekem hoop ik nog steeds de Talgo 22 op de sporen te mogen zien, maar die kans acht ik klein. Brochure: http://www.talgo.com/pdf/T22in.pdf | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:40 |
Ik denk dat ze wel dolgraag zoveel mogelijk zitplaatsen in zo weinig mogelijk bakken wil hebben. Dat ziet er bij dat type trein niet heel handig uit. | |
spectrumanalyser | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:41 |
er is blijkbaar geen haast met het verwijderen van de 'Fyra' logo's. op de rijtuigen staan tot op de dag van vandaag nog de fyra letters. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:43 |
Talgo-bakken zijn heel kort, maar wel breed. Daardoor kun je op dezelfde hoeveelheid vierkante meters meer mensen kwijt zonder dat het krap aanvoelt. Talgo had een paar bakken AVRIL meegenomen naar de laatste innotrans, dat is van binnen een heel ruime trein ondanks de 2+3-opstelling.Sommige stammen en locs zijn hun letters al wel kwijt. Ik denk dat ze verwijderd worden wanneer de stam regulier onderhoud krijgt, waardoor het wat langer duurt. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:47 |
Dan kom je al gauw bij dubbeldeksviertjes uit als ideale maat. | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:49 |
Drietjes zal men waarschijnlijk ook willen omdat de stap tussen 4 en 8 wel erg groot is. Zesjes wil men vast niet want dan rij je in het dal veel te groot. Dat kost klauwen vol met geld. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:50 |
Vergeet niet het verschil tussen breedspoor en normaalspoor. Dat is waarschijnlijk net het verschil tussen breed genoeg en krap aanvoelen. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:52 |
Bij ICM is er dus goed over nagedacht. Die tussenmaat is vaak ideaal ![]() En zeg je nu dat het IRM eigenlijk niet verlengd had moeten worden? ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:52 |
De AVRIL is gebouwd voor normaalspoor volgens het op hogesnelheidslijnen gangbare omgrenzingsprofiel. ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:53 |
Eigenlijk wel ja.. Maar als de nood aan de man is.. Al is er wel een verschil ten opzichte van het VIRM-tijdperk. Toen reed men nog veel met hele lange treinen. Met de PHS-plannen zal men meer met relatief korte treinen frequent gaan rijden. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:55 |
Hier nog wat tekst en vergelijkingsplaatjes over de AVRIL tov een gewone HST: http://www.ferropedia.es/wiki/Talgo_AVRIL | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:55 |
Topic vol! |