abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:37:28 #1
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132548582
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:39:58 #2
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132548662
Oef, ik gooide 'm vol. :@

Even een herhaling van de laatste post.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:35 schreef James1988 het volgende:
Je mag je reis onderbreken op elk station dat langs de route ligt.
Ok... Maar Amsterdam ligt normaal gesproken niet op de route als je van DH naar Utrecht reist. Dan mag het toch niet?

Ik reis niet vaak met de trein.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_132548679
Hier op de bureaustoel gaat alles ook nog op tijd :)
pi_132548801
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:39 schreef gebrokenglas het volgende:
Ok... Maar Amsterdam ligt normaal gesproken niet op de route als je van DH naar Utrecht reist. Dan mag het toch niet?

Ik reis niet vaak met de trein.
Dat lijken mij twee enkeltjes. Voorbeeld, van Arnhem naar Amsterdam mag je wel in Utrecht uitstappen maar niet in Hilversum :).
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:43:50 #5
67174 Dos37
Come on Twente
pi_132548802
Haha dacht dat de ergste spoordag maandagmorgen was deze week. Maar vandaag kan ook vanaf Deventer kan je geen kant meer op
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_132548938
Maandag was prima hoor, 0 minuten vertraging gehad en ben twee keer over Hilversum gegaan.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:48:39 #7
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132548955
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:43 schreef Dos37 het volgende:
Haha dacht dat de ergste spoordag maandagmorgen was deze week. Maar vandaag kan ook vanaf Deventer kan je geen kant meer op
Er zijn flink wat storingen
- defecte trein
- aanrijding met een persoon
- Tussen Apeldoorn en Deventer rijden geen treinen door beperkingen op last van de politie.
Er rijden stopbussen tussen Apeldoorn en Deventer.


Stopbussen. Die kende ik nog niet.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_132549099
Die stopt dus ook in Apeldoorn dinges en Twello.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:14:56 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132549884
Reizigers rondom Haarlem-Amsterdam vv klaagden vandaag steen en been vanwege geplande werkzaamheden. Hierdoor kwamen zij te laat op het werk. Helaas waren deze werkzaamheden gewoon planmatig, dus die forenzen hebben zich niet voorbereid ...
pi_132549960
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:39 schreef gebrokenglas het volgende:
Oef, ik gooide 'm vol. :@

Even een herhaling van de laatste post.

[..]

Ok... Maar Amsterdam ligt normaal gesproken niet op de route als je van DH naar Utrecht reist. Dan mag het toch niet?

Ik reis niet vaak met de trein.
Als er geen treinen rijden op (een deel van) het normale traject, dan kun je zonder bijbetalen gebruikmaken van een trein op de geadviseerde omleidingsroute. Voor de route Den Haag - Utrecht zal dat in de regel niet via Amsterdam zijn. ;)
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:28:29 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132550365
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:22 schreef DriekOplopers het volgende:
Zo. Nu ook geen treinverkeer tussen Deventer en Zwolle wegens defecte trein. Weghalen daarvan duurt naar verwachting tot 17 uur (!!!!!).

Lijkt te zijn opgelost:
quote:
Zwolle-Deventer
Vrijdag 25 Oktober 15:18
Oorzaak
De beperkingen tussen Deventer en Olst als gevolg van een defecte trein zijn voorbij.
Verwachting
Houdt u nog rekening met een langere reistijd.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:36:41 #12
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_132550647
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 15:14 schreef greavy het volgende:
Reizigers rondom Haarlem-Amsterdam vv klaagden vandaag steen en been vanwege geplande werkzaamheden. Hierdoor kwamen zij te laat op het werk. Helaas waren deze werkzaamheden gewoon planmatig, dus die forenzen hebben zich niet voorbereid ...
Of NS heeft die forenzen niet goed ingelicht. Dat had ik een paar maanden terug ook een keer toen Utrecht-Amsterdam er onverwachts op een doordeweekse dag uit lag wegens werkzaamheden.

Mag ik zeggen dat "het was gewoon planmatig" een slap excuus is bij doordeweekse werkzaamheden?
De meeste treinreizigers weten onderhand wel dat er in het weekend veel aan het spoor gewerkt wordt maar doordeweeks, dat zijn we niet gewend.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:37:10 #13
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_132550668
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 15:14 schreef greavy het volgende:
Reizigers rondom Haarlem-Amsterdam vv klaagden vandaag steen en been vanwege geplande werkzaamheden. Hierdoor kwamen zij te laat op het werk. Helaas waren deze werkzaamheden gewoon planmatig, dus die forenzen hebben zich niet voorbereid ...
Aan de andere kant had er ook prima een kwartierdienst Haarlem-Sloterdijk kunnen rijden die dan zou keren bij de Overbrakerpolder. Is niet gebeurd maar het zou een hoop hebben gescheeld.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:38:03 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132550697
Voor ik 's ochtends van huis vertrek kijk ik wel naar de actuele vertrektijden, maar ik kijk niet zo vaak naar de geplande werkzaamheden. Zeker doordeweeks verwacht ik die (inderdaad) niet.
pi_132551912
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 15:36 schreef ReisT het volgende:

[..]

Of NS heeft die forenzen niet goed ingelicht.
Belangrijk probleem was, dat er op Haarlem veel te weinig vervangende bussen beschikbaar waren. Daardoor liepen reizigers extra vertraging op.

Schuldvraag:

Reizigers: 0%
NS: 100%
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:15:07 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132551982
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:13 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Belangrijk probleem was, dat er op Haarlem veel te weinig vervangende bussen beschikbaar waren. Daardoor liepen reizigers extra vertraging op.

Schuldvraag:

Reizigers: 0%
NS: 100%
nee, er was een onverwacht reizigersoverschot. Daar kun je niets aan doen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132552063
quote:
12s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nee, er was een onverwacht reizigersoverschot. Daar kun je niets aan doen
_O-
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:30:46 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132552566
-foutje
pi_132552635
Huh? Als de trein niet rijdt gaat er toch ook niemand met de trein?

Fijn weekend trouwens mannen!
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:33:56 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132552671
Morgen eens kijken hoe CFL de bussen heeft geregeld tussen Dommeldange en Luxemburg Gare. Dat je achter deze werkzaamheden moet komen via de Infrabel-app (België), maar dat de CFL-reisplanner niks meldt is ook erg "logisch"...
pi_132553186
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:52 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Die stopt dus ook in Apeldoorn dinges en Twello.
In Deventer is inmiddels een verkeerschaos ontstaan. (Rij auto's op de kade vanaf het station tot de oude Ijsselbrug (Rijksstraatweg iig)
Bussen stopte niet te Apdo, wel te Twl.
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_132553447
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:48 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

In Deventer is inmiddels een verkeerschaos ontstaan. (Rij auto's op de kade vanaf het station tot de oude Ijsselbrug (Rijksstraatweg iig)
Bussen stopte niet te Apdo, wel te Twl.
Het is hier géén Somda!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_132553712
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 14:35 schreef James1988 het volgende:
Je mag je reis onderbreken op elk station dat langs de route ligt.
Als je het station verlaat dien je anders wel uit te checken, en bij hervatting van de reis check je uiteraard weer in.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:08:20 #24
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132553824
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:03 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Als je het station verlaat dien je anders wel uit te checken, en bij hervatting van de reis check je uiteraard weer in.
maar als je dat niet doet en je reis gewoon 2 uurtjes onderbreekt voor het shoppen is er ook niks aan de hand. Gewoon uitchecken op je eindbestemming en klaar.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:08:22 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132553825
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:03 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Als je het station verlaat dien je anders wel uit te checken, en bij hervatting van de reis check je uiteraard weer in.
het is niet verplicht om dat te doen
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:19:17 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132554161
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het is niet verplicht om dat te doen
Is het wel.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:21:25 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132554229
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het is niet verplicht om dat te doen
Volgens de Algemene Voorwaarden is dat het wél. Maar zolang je de poortjes niet sluit, is het niet te handhaven. Heel officieel fraudeer je als je het station verlaat zonder uit te checken om later verder te reizen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:27:20 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132554420
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:19 schreef James1988 het volgende:

[..]

Is het wel.
hmm, dat was vroeger toch wel anders of was dat toen zo omdat het niet te controleren viel?
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:36:49 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132554694
Het venijn zit 'm in de staart. In de AVR-NS staat iets als "Een reis van A naar B mag onderbroken worden", in de AV OV-chipkaart staat dan weer "Wanneer bij een reis het station wordt verlaten zonder uit te checken geldt dit als fraude" (niet precies in die woorden). Zo staat er in de AV over het Voordeelurenabonnement ook niets over dat dat gebonden zou zijn aan papieren kaartjes.

Door de boel op te splitsen in verschillende AV's voorkomt NS dat mensen zouden kunnen protesteren tegen het afschaffen van papieren kaartjes op gronde van de AV-VDU. Door de uitcheckplicht op te nemen in de AV-OVC voorkomt NS dat mensen die reizen met een ander vervoerbewijs (zoals zo'n Spoordeelwinkel-combideal of een internationaal vervoerbewijs dat mensen geconfronteerd worden met regels die niet op hun van toepassing zijn.
pi_132554972
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:36 schreef James1988 het volgende:
Het venijn zit 'm in de staart. In de AVR-NS staat iets als "Een reis van A naar B mag onderbroken worden", in de AV OV-chipkaart staat dan weer "Wanneer bij een reis het station wordt verlaten zonder uit te checken geldt dit als fraude" (niet precies in die woorden). Zo staat er in de AV over het Voordeelurenabonnement ook niets over dat dat gebonden zou zijn aan papieren kaartjes.

Door de boel op te splitsen in verschillende AV's voorkomt NS dat mensen zouden kunnen protesteren tegen het afschaffen van papieren kaartjes op gronde van de AV-VDU.
Jurisprudentie: wanneer de sterkste partij (in dit geval de NS) twee tegenstrijdige voorwaarden hanteert, geldt de gunstigste voor de zwakste partij (de reiziger). :)
pi_132555071
Geen treinverkeer Apeldoorn-Deventer door vondst WO-2 bom

Update van 17:45 uur.

Momenteel is er geen treinverkeer mogelijk tussen Apeldoorn en Deventer nadat vanmorgen bij werkzaamheden een explosief uit de Tweede Wereldoorlog is gevonden. Uit onderzoek van de EOD (Explosieven OpruimingsDienst) is gebleken dat de bom verwijderd moet worden vóórdat het treinverkeer kan worden hervat. Het ruimen van de bom zal enkele uren in beslag nemen. Zodra we meer weten over de voortgang ervan, zullen we dat hier melden.

In de tussentijd rijden er tussen Apeldoorn en Deventer snel- en stopbussen.

Let op! Ook tussen Zutphen en Dieren (traject Zutphen-Arnhem) rijden geen treinen maar bussen. Dit komt door een aanrijding met een persoon. Deze storing duurt naar verwachting tot 18.00 uur.

Voor het meest actuele (om)reisadvies kunt u de NS reisplanner raadplegen.

Deze pagina wordt bijgewerkt.

Bron
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:02:35 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132555452
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:13 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Belangrijk probleem was, dat er op Haarlem veel te weinig vervangende bussen beschikbaar waren. Daardoor liepen reizigers extra vertraging op.

Schuldvraag:

Reizigers: 0%
NS: 100%
Nog meer leed hierdoor: De 2600 IC Lelystad-Amsterdam-Leiden-Den Haag-Rotterdam-Vlissingen rijdt nu op het drukke stuk rondom Amsterdam als enige IC, en ook nog een aantal treinen met losse viertjes en zesjes. Dat is nu dus echt te krap, want de omreizende reizigers heb je ook in die trein.
De drukste spitstrein in de richting Amsterdam -> Rotterdam met een los viertje. Normaal al 2 stellen.
pi_132556641
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:36 schreef James1988 het volgende:
Het venijn zit 'm in de staart. In de AVR-NS staat iets als "Een reis van A naar B mag onderbroken worden", in de AV OV-chipkaart staat dan weer "Wanneer bij een reis het station wordt verlaten zonder uit te checken geldt dit als fraude" (niet precies in die woorden). Zo staat er in de AV over het Voordeelurenabonnement ook niets over dat dat gebonden zou zijn aan papieren kaartjes.

Door de boel op te splitsen in verschillende AV's voorkomt NS dat mensen zouden kunnen protesteren tegen het afschaffen van papieren kaartjes op gronde van de AV-VDU. Door de uitcheckplicht op te nemen in de AV-OVC voorkomt NS dat mensen die reizen met een ander vervoerbewijs (zoals zo'n Spoordeelwinkel-combideal of een internationaal vervoerbewijs dat mensen geconfronteerd worden met regels die niet op hun van toepassing zijn.
Ik denk dat die twee teksten elkaar niet direct tegenspreken. Als je tussentijds het station verlaat, betekent dat dat je gewoon een reis hebt gemaakt en dat je later opnieuw een reis maakt.

Je gaat bv. van station A naar B, maar besluit op C uit te stappen om te winkelen. Je maakt dan twee reizen: één van A naar C en één van C naar B. Dus dan is uit- en inchecken noodzakelijk op C.
pi_132556737
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 17:45 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Jurisprudentie: wanneer de sterkste partij (in dit geval de NS) twee tegenstrijdige voorwaarden hanteert, geldt de gunstigste voor de zwakste partij (de reiziger). :)
Ik zie niet in hoe dat in tegenspraak met elkaar is eigenlijk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_132556918
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:42 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik denk dat die twee teksten elkaar niet direct tegenspreken. Als je tussentijds het station verlaat, betekent dat dat je gewoon een reis hebt gemaakt en dat je later opnieuw een reis maakt.

Je gaat bv. van station A naar B, maar besluit op C uit te stappen om te winkelen. Je maakt dan twee reizen: één van A naar C en één van C naar B. Dus dan is uit- en inchecken noodzakelijk op C.
Betaal je bij de NS een opstaptarief?
dag
pi_132556979
Niet als je binnen 35 minuten weer incheckt, anders wel.
pi_132556991
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:51 schreef Peter het volgende:

[..]

Betaal je bij de NS een opstaptarief?
Dat weet ik niet uit mijn hoofd maar de ritprijs is degressief. Dus hoe meer kilometers je maakt, hoe minder je per kilometer betaalt. Als je uit- en weer incheckt begint je reis opnieuw.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_132557005
Dus wordt je wel benadeeld als je uit en in moet checken.. Met een papieren kaartje mag het dus wel?
dag
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:54:26 #39
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132557013
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:51 schreef Peter het volgende:

[..]

Betaal je bij de NS een opstaptarief?
Ik dacht het wel. En als je tussentijds uit- en weer incheckt nav het ff de stad ingaan (dus voor langer dan 35 minuten) betaal je dat opstaptarief weer (en zijn het feitelijk 2 afzonderlijke reizen).
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:55:34 #40
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132557044
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:54 schreef Peter het volgende:
Dus wordt je wel benadeeld als je uit en in moet checken.. Met een papieren kaartje mag het dus wel?
Precies, dat lijkt het verschil. Hoewel als de conducteur een papieren kaartje knipt er een tijdstip op komt te staan. Dus bij een 2e controle zou de volgende conducteur eventueel kunnen zien dat de reis niet ononderbroken gemaakt wordt. Maarja wie let daar nou op? Plus dat er sowieso niks illegaals aan is, zolang het allemaal maar op dezelfde dag is.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:58:28 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132557116
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:55 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Precies, dat lijkt het verschil. Hoewel als de conducteur een papieren kaartje knipt er een tijdstip op komt te staan. Dus bij een 2e controle zou de volgende conducteur eventueel kunnen zien dat de reis niet ononderbroken gemaakt wordt. Maarja wie let daar nou op? Plus dat er sowieso niks illegaals aan is, zolang het allemaal maar op dezelfde dag is.
In Nederland mag je een reis onderbreken, ook als je geen 'Via'-kaartje hebt. In België mag dat niet, en daar kijkt de treinbegeleider weldegelijk naar het stempel. Niet zo verwonderlijk, want die lui ontvangen provisie per aan boord verkocht ticket.
pi_132557241
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:54 schreef Peter het volgende:
Dus wordt je wel benadeeld als je uit en in moet checken.. Met een papieren kaartje mag het dus wel?
Ja, maar de wet heeft specifieke bepalingen over digitale vervoersbewijzen. Normaliter zou Driek helemaal gelijk hebben maar aangezien dit over verschillende producten gaat denk ik dat de uitspraak niet 1-op-1 over te nemen valt. Een vriendin van me die advocaat is denkt dat een uitspraak, mocht dit voor de rechter komen, wel eens anders zou uit kunnen pakken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_132557500
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 19:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja, maar de wet heeft specifieke bepalingen over digitale vervoersbewijzen. Normaliter zou Driek helemaal gelijk hebben maar aangezien dit over verschillende producten gaat denk ik dat de uitspraak niet 1-op-1 over te nemen valt. Een vriendin van me die advocaat is denkt dat een uitspraak, mocht dit voor de rechter komen, wel eens anders zou uit kunnen pakken.
Anders dan wat? En staan de AV van de NS in de wet? :@ Ik volg je even niet. Ik zie alleen dat men er met de OV-Chipkaart op achteruit gaat..
dag
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:30:22 #44
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132558211
Note voor Fles: Dit weekend de nachttreinen door Deventer (zonder stop):
9:05 & 11:05 (rg Amersfoort)
18:53 & 20:24 (rg Arnhem)
pi_132558534
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 16:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het is hier géén Somda!
Waar ik zei Apdo, Apeldoorn Osseveld
Waar ik zei Twl, Twello.
Stop de tijd.
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_132559142
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:55 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Precies, dat lijkt het verschil. Hoewel als de conducteur een papieren kaartje knipt er een tijdstip op komt te staan. Dus bij een 2e controle zou de volgende conducteur eventueel kunnen zien dat de reis niet ononderbroken gemaakt wordt. Maarja wie let daar nou op? Plus dat er sowieso niks illegaals aan is, zolang het allemaal maar op dezelfde dag is.
de stempel van de conducteur bestaat uit datum+treinnummer alleen de palen op het station zetten een tijd
pi_132559651
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:51 schreef Peter het volgende:

[..]

Betaal je bij de NS een opstaptarief?
Ja. Dat opstaptarief zit weggemoffeld in de peperdure eerste kilometers van het degressieve tarief.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:04:22 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132559757
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 18:53 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Dat weet ik niet uit mijn hoofd maar de ritprijs is degressief. Dus hoe meer kilometers je maakt, hoe minder je per kilometer betaalt. Als je uit- en weer incheckt begint je reis opnieuw.
Daarom zou het op dagniveau afgetopt moeten worden. Dat is er bij de ov-chip nu niet
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 20:04:51 #49
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_132559783
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 19:52 schreef Salatrel het volgende:

[..]

de stempel van de conducteur bestaat uit datum+treinnummer alleen de palen op het station zetten een tijd
Uit het treinnummer zou een andere conducteur moeten kunnen afleiden wanneer dat stempeltje erop gezet is.
In België zetten ze daarom ook inderdaad het treinnummer in het stempel. Dat doen NS-conducteurs vaak niet.
pi_132560667
NS_online twitterde op vrijdag 25-10-2013 om 20:23:30 Delft-Den Haag HS: er kunnen momenteel geen treinen rijden door een brandmelding in de tunnel van Rijswijk. http://t.co/axyyfHaEPO #DtGv reageer retweet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')