Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:17 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Crientj | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:22 |
Thanks voor de OP edit ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:23 |
Nog even over dat voorbijrijden van stations (vorige editie van deze prachtige reeks): De NS kan niet zeggen hoe vaak dat gebeurt. Brief op poten naar Mansveld omdat ze dat nog blijkt te accepteren en zelfs te verdedigen ook. http://www.voorbeterov.nl/131018.php | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:24 |
Mansveld begint in de gaten te krijgen hoe ze genaaid is door Melly Schulds. | |
DriekOplopers | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:25 |
![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:26 |
Het wordt tijd dat er een eerlijk iemand uit het vakgebied op die plek komt te zitten ipv mevrouw Mansveld. Gewoon iemand met verstand van zaken en die niet pro NS of een ander bedrijf is. Gewoon om het spoor beter te maken voor iedereen, en die de ballen heeft om keihard nee durven te zeggen tegen onrechtmatigheid van sommige vervoerders. | |
dennistd | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:28 |
Ik stel voor om haar te vervangen door de vaste bezoekers van het treinentopic. Komt een stuk meer zinnigs uit ![]() | |
remcoP | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:28 |
Idd, wordt nu echt omgeroepen alsof we allemaal een stel debielen zijn. ![]() | |
James1988 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:28 |
Waar moet ik tekenen? | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:30 |
Op Jeroen Dijsselbloem zijn voorhoofd. | |
V2 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:32 |
Met een scherp geslepen potlood! Zet een ferme punt achter je naam! | |
DriekOplopers | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:32 |
Inderdaad. Want niet de minister of staatssecretaris van IenM maakt de dienst uit, maar de minister van FIN. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:33 |
![]() * Monopoly gaat Inglorious Bastards maar weer eens opzetten. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:37 |
ik zoek nog werk, dus ik hou me aanbevolen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:38 |
Mansveld wordt straks jouw en mijn burgemeester, let maar op | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:43 |
Mansveld ipv Rehwinkel? Ik dacht dat het niet slechter kon maar het ongelijk wordt bewezen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:44 |
Het kan nog slechter: Henk Bleker maar het kan ook beter: Sharon Dijksma | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:45 |
Rehwinkel? Mister wacht-op-wachtgeld-geld? ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:47 |
Ja, die mafklapper was/is mijn burgemeester ![]() Triest. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:51 |
ja. is gewogen en te licht bevonden voor Groningen | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:53 |
Voor al wie het weten wil: die oerlelijke schijttunnel vol zwervers van station Brussel-Centraal naar het gelijknamige metrostation is volledig vernieuwd. Het ziet er stukken beter uit dan eerst in ieder geval. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:56 |
Gasselterboerveenschemond is ook in het nieuws. De STAR is er niet blij mee dat er een wegversperring opgeheven is, omdat de spoorbrug erboven na een aanrijding los zit http://www.rtvdrenthe.nl/(...)lterboerveenschemond | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:00 |
Bloeiende metropool dat Gasselterboerveenschemond Gebeurd van alles daar. Criminaliteit viert hoogtij ![]() Toch wel bizar, je moet toch een aardige kronkel in je kop hebben als je die betonblokken weg haalt ![]() Sommige mensen ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:03 |
Nou.. Ik ken niet veel ergere poppenkasten dan de gemeentepolitiek van Groningen. Pff.. Muiden is er niets bij. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:04 |
Langste plaatsnaam van Nederland toch? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:05 |
Schijnt in Roermond ook een aardig zootje te wezen. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:08 |
je mag blij zijn dat het vorige college gestruikeld is over de tramplannen. Heeft wel voor wat andere namen gezorgd, alleen binnen de Groningse PvdA staan de neuzen nog niet dezelfde richting op was laatst in het nieuws. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:10 |
Daarom heb ik zo'n moeite met de PVDA. Die staan vaak niet open voor feiten. Het is meer gezellig thee drinken en maar met subsidies smijten. Voorheen altijd VVD gestemd maar ook daar heb ik steeds vaker mijn twijfels bij. Over 3 maanden bij de landelijke verkiezingen (ik denk echt dat ze de rit niet gaan uitzitten, al hoop ik van wel), maar gewoon stemmen op Pechtold en kornuiten. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:11 |
bestaande uit één woord wel. De langste is denk ik Westerhaar-Vriezenveensewijk dat nabij Almelo ligt. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:12 |
heeft dat nog iets met spoor te maken? Jawel, want de stations van Geerdijk, Vroomshoop en Daarlerveen zijn niet ver weg | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:15 |
Langse stationsnaam van Nederland was toch Den Haag Laan van Nieuwoost-Indië en de kortste Oss ? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2013 20:16:18 ] | |
DriekOplopers | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:18 |
Ik lig weleens 's nachts te woelen in m'n bed. De telegrafische afkorting van Oss is Os. Welke s hebben ze nou weggelaten? De eerste of de tweede? | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:19 |
die eerste telt niet, want dat is nu Den Haag Laan v NOI ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:19 |
Stuur een brief aan Mansveld en vraag het d'r ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:19 |
nee, de spoorafkorting van Oss is O. Oss West is Ow ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:45 |
Oss is O. kortste stationsnaam van de benelux is Sy. Zie de belgen er nog wel voor aan om een langere "verkorting" daarvoor te bedenken. | |
Dos37 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:10 |
bij Vriezenveen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:17 |
Eén pot nat, net zoals Twente en de Achterhoek dat zijn ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:19 |
![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:25 |
Dat zijn twee potten nat vriend. Of jah. Wat zeg ik. Dat zijn twee potten nat, vage kennis. | |
greavy | vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:36 |
Ik zit te dubben. Morgen kan ik 4:41 de nachttrein via Amsterdam nemen naar Utrecht, en dan naar Amersfoort (a. 7:19), of gewoon de rechtstreekse route, en dan a. 7:34. Mijn IC-Berlijn (die ik gereserveerd heb Bad Bentheim - Hannover via de Sparpreis, was ¤10 goedkoper dan vanaf een NL-station) vertrekt om 7:37. Zal ik de gok wagen, of toch maar omreisroute nemen en dus een uur eerder weg ... (Dit weekend geen IC Berlijn vanaf Amsterdam of Schiphol, wel vanaf Amersfoort). Er wordt door NS HiSpeed geadviseerd om via de nachttrein te reizen, want de IC Berlijn 141 mag niet wachten op de IC uit Rotterdam, zelfs niet als die +2 heeft. Edit: Gaan dus maar lekker vroeg me nest uit, en een rondje VIRM'en ... [ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 18-10-2013 21:47:09 ] | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:48 |
Twee natte potten? Wat moet ik daar nu weer van denken? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:56 |
En als ik nou een keertje extra zwaai, zou dat helpen? | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:57 |
Tuinbroeken, zware shag. Dikke bossen schaamhaar, afstotelijke porno. Meer details naar smaak toevoegen. | |
Peter | vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:01 |
Alleen als je hem per abuis het verkeerde spoor op stuurt voor de afwisseling in de sleur ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:11 |
nee bedankt | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:13 |
richting Delfzijl op Groningen Noord een keer op spoor 2 binnen nemen ipv het normale spoor 1. Wordt er ook gelijk even een wisseltje ontroest ![]() | |
Litpho | vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:14 |
Het pleit niet direkt voor haar dat ze dat nu pas door begint te krijgen. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:28 |
nee, dat klopt. | |
bleiblei | vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:32 |
Ben je niet bang dat je het dagelijkse lachertje wordt/bent voor de heren en dames pers/NS/ProRail/collega-OV-clubjes? Moet zeggen dat mijn hoofd ![]() | |
bork | vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:36 |
Hij heeft ze wel bij de lurven via de EU, dat hebben de meer gerenomeerde organisaties laten lopen. Alles heeft voor- en nadelen ik heb ook mijn mening over MVBOV en andere reisorganisaties maar je kan dingen ook voor jezelf houden. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:37 |
Zou dit nu tot het verleden gaan behoren? http://somda.nl/forum/14096/Stoppen+Onze+Lieve+Vrouwe+ter+Nood/ http://www.onzelievevrouwternood.nl/agenda.html (zie ergens halverwege voor de tekst) | |
bork | vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:39 |
Staat er wel PSM. Een bus i.p.v. een trein. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:52 |
eind 2017 wordt nog een markante halte opgeheven, namelijk Leeuwarden Achter de Hoven. De enig overgebleven fabriekshalte van Nederland waar slechts 3x per dag een trein stopt bron: http://www.fryslan.nl/826(...)financieel-haalbaar/ | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 23:44 |
dat commentaar ook ![]() | |
WhiteJoker | vrijdag 18 oktober 2013 @ 23:50 |
Ik zag vandaag dat een stuk spoor bij Amsterdam Centraal rood was geschilderd. Het is als je Amsterdam uitrijdt richting Sloterdijk en dan ga je wat bruggetjes over, vlakbij de Opvoed Poli. Het was ook het spoor aan de kant van dat gebouw. Weet iemand wat dit betekent? | |
Duderd | zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:13 |
Treinliefhebberssss ![]() Kunnen jullie mij misschien helpen? Het komend jaar moet ik 2 a 3x per week op en neer van Maastricht naar Köln. Om dit betaalbaar te kunnen houden moet ik dit natuurlijk doen met een combi van Nederlandse en Duitse abonnementen. Ik kom er helaas niet echt achter wat het gunstigste is voor mij... Kan iemand mij daarbij helpen? ![]() | |
Ireyon | zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:18 |
Ben m'n archief aan het afstoffen en kwam deze tegen:![]() | |
James1988 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 00:33 |
Reis je tijdens de spits of erbuiten? @Ireyon: fraai! | |
Regenjas | zaterdag 19 oktober 2013 @ 01:07 |
Als ik je een tip mag geven: Maastricht - Aachen kan je beter met bus 50 doen, die rijdt vaker dan de trein, is sneller dan de trein en is ook nog overstapvrij. Abonnementen voor de bus kan je vinden bij Veolia. Abonnementen voor Aachen - Köln kan je vinden bij DB via https://fahrkarten.bahn.d(...)07_Preisberater_LZ01 Weekkaarten (NRW Schöne-Woche-Ticket) zijn gunstig bij drie retourritten per week en kosten voor Aachen - Köln 85 euro, maandkaarten (NRW Schöne-Monat-Ticket) zijn gunstig bij vijftien retourritten per week en kosten 267,60 voor Aachen - Köln. Bij een vast maandabonnement (die je dus elke maand automatisch betaald) is het 12 maanden halen, 10 maanden betalen. | |
James1988 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 01:19 |
Dan ben je wel een heel fervent treinreiziger ![]() | |
Ajaxfan | zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:37 |
Begint lekker met het hele weekend dat ze daar aan het werk zijn. | |
_serial_ | zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:46 |
oke... | |
Ajaxfan | zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:56 |
Uitloop van 20 minuten is nou ook weer niet de Prorail standaard. | |
Dr_Flash | zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:26 |
Zo. Rijtuig 7 stoel 86 voor de komende 2,5 uur ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:29 |
Gezellig naar de Gamma. ![]() | |
b2py | zaterdag 19 oktober 2013 @ 11:06 |
Ik heb volgens mij je nachtnet trein gezien. Kwart over zes bij overbrakerpolder? | |
Mr_Klaasje | zaterdag 19 oktober 2013 @ 11:14 |
Een ding moet ik MVBOV meegeven.. Voordat de klacht bij de EU in behandeling is genomen heeft men het wel voor elkaar gekregen dat het ministerie een compleet rapport heeft laten opstellen over de juridische kant van de zaak. Dit voorkomt waarschijnlijk de effectiviteit van MVBOV. Maar dat is slechts een detail hč ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:05 |
Volgens mij heeft hij het nog niet helemaal begrepen ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:07 |
hier kan ik nog wel wat van maken:maar het betekent ook weer niet dat alles bij het oude moet blijven, want anders mis je de boot | |
Socios | zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:08 |
Bij het reserveren van een zitplaats in een ICE kan men tegenwoordig zelf de stoel uitkiezen. ![]() http://www.bahn.de/p/view(...)te-Reservierung_LZ01 ![]() | |
Frozen-assassin | zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:12 |
Hij is wel heel erg bang voor veranderingen... | |
James1988 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:28 |
Net zo'n clown als Bashir. | |
Duvel | zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:40 |
Zo lang Frankrijk en Duitsland hun spoormarkt niet op dezelfde manier opengooien als nu in Nederland verwacht wordt met de HSL, zie ik er geen brood in om de boel maar aan Arriva weg te geven. | |
Litpho | zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:04 |
Tuurlijk wel, NS is voor werkgelegenheid, als maandelijks de loonstrookjes maar worden overgemaakt boeit het niet of er treinen rijden. Alle respect voor het rijdend personeel, maar de FNV zou ook moeten opkomen voor de werkende treinreizigers en dát is wat Berghuis stelselmatig nalaat. | |
b2py | zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:10 |
Zo heb ik er nooit naar gekeken maar ik vind het eigenlijk heel erg terecht. | |
Peterselieman | zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:11 |
hoeft ook niet, maar er wordt door een aantal te eenzijdig naar het spoor gekeken, namelijk of vanuit het oogpunt om kosten te besparen of vanuit de werknemers van de NS. Dat is een veel te smalle blik, want dan wordt vergeten waar het om draait: reizigers vervoeren. | |
bork | zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:16 |
Dat is langer hoor Socios ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:16 |
Wat is er precies niet open aan de spoormarkt in Duitsland? Voor zover ik weet rijdt DB Fernverkehr volledig via open access en er zijn ook concurrenten zoals HKX, HarzBerlinExpress en InterConnex. In Nederland zou dat niet kunnen. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2013 16:17:14 ] | |
Duderd | zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:28 |
85 euro per week, of 267,60 per maand... das preciesss niej goejekoop ![]() | |
Duvel | zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:35 |
DB Netz, om maar wat te noemen, is geen onafhankelijke infrabeheerder zoals we hier met ProRail hebben. | |
Duvel | zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:35 |
Nee, geen enkel bedrijf heeft dat tot doel. Het doel is het verdienen van geld door het vervoeren van reizigers. | |
James1988 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:58 |
DB Netz opereert zelfstandig binnen de DB-holding. Dat mag onder EU-regels, zolang alle klanten gelijk worden behandeld. | |
DriekOplopers | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:01 |
Toen ik namens MVBOV twitterde: werd het opeens weer doodstil van zijn kant. Tsja... | |
Litpho | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:04 |
Waarbij je dus van overheidswege (als eigenaar van de infrastructuur) moet bewaken dat het gaat om vervoeren van reizigers in plaats van schuiven van ijzer en voldoen aan arbitraire (en manipuleerbare) punctualiteitscijfers. | |
Peter | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:07 |
Als je de reiziger een keus biedt om tussen A en B met X of Z te reizen, dan zal degene die het beste product levert de meeste reizigers (= inkomen) krijgen. Dat werkt dan toch prima? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:12 |
precies. Dat moet de overheid bewaken, maar helaas wordt daar onvoldoende naar gekeken. En helaas sluiten de personeelsroosters niet meer aan op de dienstregeling, waardoor bijsturing een dagtaak heeft aan het bijsturen van personeel ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:19 |
Samen met Us Edit: Oh, wacht! | |
Duvel | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:21 |
Ik denk eerder dat dat een taak is van de concessieverlener. Maar aannemen dat het een marktpartij te doen is om de reizigers, nee, dat is van secundair belang na de opbrengst van het self loading cargo. | |
Duvel | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:22 |
Het mag. Maar het garandeert geen onafhankelijkheid. Mag NS trouwens een treindienst starten op de Neubaustrecken in Duitsland als ze dat zouden willen? | |
DriekOplopers | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:25 |
Ik zou wel wat voelen voor veel meer bevoegdheden voor de ACM. Nu zie je dat opdrachtgevers die tevens de eigenaar van de vervoerder zijn, er ongestraft een potje van maken. Naar de EU heeft wel kans van slagen, maar hun beslissingen laten (begrijpelijk) lang op zich wachten. | |
Litpho | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:29 |
Ja. Ik geloof niet in vergelijkbare producten binnen het Nederlands spoor en dus ook niet in werkelijke concurrentie op het Nederlands spoor. Leuk dat ik ook met de bus, ov-fiets en hovercraft kan, maar die accepteren mijn abonnement niet op het moment dat NS het weer eens laat afweten en leveren geen beter product (anders had ik wel een hovercraft-abonnement). | |
Peter | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:31 |
Tja.. maar als X en Z beiden een abonnement bieden voor een verbinding tussen A en B, dan kies jij de maatschappij die voor jou het beste aanbod heeft. Daar moeten X en Z dus wat voor doen: zorgen dat hun dienst het meest aantrekkelijk is. | |
Litpho | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:31 |
Dat is vanuit het reizigersbelang altijd een overheid. Hoe vaak je ook boekhoudkundig roept dat het anders is, of een staatssecretaris aanstelt omdat je zelf geen zin meer hebt in het gezeik, het blijft overheid. Geen marktpartij gaat zich kunnen veroorloven om iets anders op nummer 1 te zetten dan hun eigen financiën. | |
Peterselieman | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:32 |
uhuh. De ACM lijkt een tandenloze tijger te zijn, terwijl de organisaties die er in op gingen meer macht leken te hebben. | |
Litpho | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:32 |
En per bus of vliegtuig of zo gaat dat prima. Zoals we in Nederland het spoor inrichten gaat dat hem niet worden. Of je moet samenloop op het hele HRN toe gaan staan en dan zijn er wel meer mensen over de zeik dan alleen Berghuis. | |
Peter | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:35 |
Spoor / rijwegtoedeling anders inrichten dus ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:43 |
ik hoop niet dat de columnist van het nrc gelijk krijgt:
![]() | |
Duvel | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:44 |
Over DB: Het ene staatsbedrijf dat het andere staatsbedrijf becuncurreert, da's gewoon waanzin. | |
James1988 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:46 |
Ja. | |
dennistd | zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:14 |
En er rijden weer minder sprinters Utrecht-Baarn vanwege de gladde sporen... Overigens slechts gedurende een uur: om 19u moet alles weer in orde zijn ![]() | |
DriekOplopers | zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:27 |
Wel een inhoudelijke opmerking over dat verder prima stuk: MVBOV sprak NS wel aan op miskoop V250. In de 1e brief aan Brussel: "Het niet tijdig voorhanden hebben van rijvaardig spoorwegmaterieel is het ondernemersrisico van de exploitant en kan naar ons oordeel geen vrijwaring opleveren ten aanzien van de verplichting om te voldoen aan de bij de inschrijving geldende kwaliteitscriteria." Zie voor de brievenschrijverij naar Brussel ook http://www.voorbeterov.nl/130923.php | |
greavy | zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:45 |
Nice. Ik heb vanochtend IC141, Amersfoort v. 7:37, genomen naar Hannover. Rijtuig 7, stoel 80 op de heenweg. Gelukkig dat ik met het Nachtnet naar Utrecht gegaan was, want anders had ik heul die IC niet kunnen halen, en mogelijk heul IC143 ook niet eens. Die IC Rotterdam v. 6:35 had ergens bij Woerden iemand gekopt. | |
bork | zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:03 |
Dan ik niet achter blijven morgen Wagen 180 Bettplätze 51 53 55. 19.29 vertrek Utrecht Centraal. | |
greavy | zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:13 |
Het is dat die trein beetje op onmogelijke tijd komt, maar ook op een onmogelijke positie stopt. Wilde proberen hem eerst te fotograferen hier, maar de trein is iets te lang (lok staat puntje perron op Hannover). | |
Dr_Flash | zaterdag 19 oktober 2013 @ 21:54 |
ik had vandaag zo'n geweldig clubje Nederlanders wat niet begrepen had dat "je hoeft niet te reserveren" iets anders is dan "blokkeer lekker het halve rijtuig met al je ooms en tantes en kindere en koffers, want als je niet reserveert houden we die plekken toch voor je vrij" ![]() Hoop gevloek en gescheld en geschuif bij elk station weer. Slim he, die paar eurie uitsparen ![]() ![]() | |
bork | zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:28 |
Daar heb ik ook geen medelijden mee, ik vind het wel lastig om een Japans gezin met jonge kinderen die echt nergens vanaf weten van onze plaatsen in een bomvolle trein weg te sturen, je kan op dat soort momenten ook nooit behulpzaam personeel vinden. Meest geweldige waren 2 dikke taarten die op onze plek zaten in Keulen, maar we zitten hier al vanaf Basel! Ja dus zeg ik dan. We hebben gereserveerde plekken. Fijn maar niet deze , dat gaven ze dan weer toe maar voor dat ze dan weg zijn tsjongejonge. ![]() | |
greavy | zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:55 |
-Edit; foutje- | |
greavy | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:03 |
Vandaag en morgen zit ik dus in Hannover. Vanwege twee redenen wilde ik naar Hannover: Even langs een goede kennis (die tevens Bahnhofsmitarbeiter is op Hannover Hbf) en dan samen ergens wat drinken en eten, maar ook voor zeker 2 nachttreinen, en mogelijk een derde. Toen IC142 in Hannover aankwam, zag ik al dat er bij spoor 8 een fraai oranje lokje met ballasttrein stond, goed voor de zon én fotografeerbaar. Dus nadat ik de kennis had opgezocht, gingen wij dit treintje even vastleggen. ![]() BBL Logistik 18 + ballasttrein In Hannover Hauptbahnhof werd er hard gewerkt om sporen te vernieuwen. Deze dag assisteerde de fraaie BBL Logistik 18 bij de werkzaamheden. Hier staat de trein aan een ballasttrein gekoppeld, maar de wagenset die rechts van de trein staat, ging hij hedenavond ook mee aan de haal. Toen even een rondje Hannover - Braunschweig (maar die RE zat knoertvol met Schalke04-supporters, en ook veel politie in de trein). Vanaf Braunschweig met een RB naar Goslar, om daar naar Bad Harzburg af te reizen. Vanaf Bad Harzburg met de n-Wagens+BR218 terug naar Hannover. Hierna even langs het hostel om spullen te dumpen, en daarna een restaurant opzoeken voor wat eten naar binnen te werken. Hedenavond: Vandaag en morgen zit ik dus in Hannover. Vanwege twee redenen wilde ik naar Hannover: Even langs een goede kennis (die tevens Bahnhofsmitarbeiter is op Hannover Hbf) en dan samen ergens wat drinken en eten, waarna mijn kennis moest aftuigen, want hij moest werken van 19:00 tot 02:00 op het station. Ik ging toen even op foto-jacht: ![]() DB 120 132 + 120 106 + EN 453 Te Hannover Hauptbahnhof kwam keurig op tijd EuroNight 453 binnenrijden, met afwijkend de 120 132 en 120 106 in dubbeltractie. Vlak na deze foto werden de loks afgerangeerd, en ondertussen werd de nieuwe BR120 aan de andere kant aangekoppeld. ![]() DB 120 120 + EN 453 Nadat de beide BR120'ers aan de andere kant waren afgekoppeld, kon de nieuwe lok aangekoppeld worden. Dat betrof hier lok 120 120. Aan de haak heeft de lok 8 Russische WLABmee rijtuigen en één PKP WRmnouz (derde rijtuig vanaf de lok), oftewel een restaurant. Deze trein is afkomstig uit Paris Est, en is aldaar om 9:28 hedenochtend vertrokken. De trein heeft de eindbestemming Moskou Belorusskaja, maar rijdt vanaf Brest Central verder als trein EN 24JI. Aankomst in Moskou is morgenavond voorzien om 23:58. Vandaag zal een groot deel van het traject tussen Hannover en Brest met circa +50 afgelegd worden, omdat vandaag de HSL-strecke nog niet open is. Over 2 weken kan de trein weer over de HSL. Andere foto's volgen nog wel. | |
Janneke141 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:20 |
Hoe zit het eigenlijk met geld-terug-bij-vertraging-op-een-internationale rit? | |
James1988 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:20 |
Ook komende winter heeft DB Fernverkehr te kampen met materieeltekort: de 16 Velaro D's zijn nog niet toegelaten en ook 27 Dubbeldeks IC-treinen van Bombardier zijn nog niet ter plaatse. Ondertussen moet de ICE-vloot vaker naar de werkplaats voor asinspecties (dit na een asbreuk in 2008) waardoor de beschikbaarheid van de vloot lager ligt. DB neemt maatregelen om Koning Winter de baas te zijn: bij 7500 wissels zijn maatregelen genomen om te voorkomen dat ijsbrokken het wissel slopen, bij 48.000 wissels zijn de verwarmingsinstallaties getest en bij Frankfurt wordt een nieuwe ontijzingsinstallatie in bedrijf genomen. Om het verkeer met Frankrijk op orde te houden wordt een TGV van SNCF gehuurd. Bron: Der Westen | |
Frozen-assassin | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:24 |
Zou dit artikel misschien beter kunnen worden ingescand? Of heb je het zelf ook ergens vandaan? | |
Peterselieman | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:27 |
je moet even op de link in de tweet klikken en daar kun je het nog een keer vergroten | |
Frozen-assassin | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:29 |
Ah thanks! | |
greavy | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:31 |
25% vanaf 60 minuten, 50% vanaf 120 minuten. GtbV moet je terugvragen bij je originele verkooppunt (als je bij NS HiSpeed gekocht hebt, daar declareren, bij DB bij DB declareren enz). | |
Janneke141 | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:33 |
OK, thanks. Kaartjes via de treinreiswinkel, zal daar eens informeren. De ICE vanuit Basel was vandaag verbouwd tot goederentrein, heeft me toch maar mooi een gratis flesje cola opgeleverd ![]() | |
greavy | zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:39 |
Omdat de Treinreiswinkel alleen maar een agentschap is, moet je de vertraging bij het bedrijf claimen waar de Treinreiswinkel jou tickets heeft geboekt. Voor jou situatie is dat dus bij de DB, daar de Treinreiswinkel voor ICE enz. hun tickets via DB inkoopt. De Treinreiswinkel heeft het ook online staan hoe je het kan doen: Klikje | |
GlenSpey | zondag 20 oktober 2013 @ 00:17 |
Weer een tof stageweekje bij het spoor achter de rug ![]() | |
Maegrim | zondag 20 oktober 2013 @ 02:10 |
Meeloopstage van het roc ofzo? Kwam van de week op Breda wat jongens tegen die bij allerlei spoorbedrijven mee mochten lopen | |
#ANONIEM | zondag 20 oktober 2013 @ 10:18 |
Ik herken dit van heel lang geleden toen ik weleens de trein pakte en dan ook weleens dit soort momenten mee maakte. Het ergelijke is gewoon dat je tijd moet besteden aan het verwijderen van mensen die niet willen begrijpen dat hun comfort ondergeschikt is aan jouw reservering en je vaak ook ervoor betaalt hebt. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2013 10:26:24 ] | |
ziggyziggyziggy | zondag 20 oktober 2013 @ 10:23 |
Weer een goederentrein ontploft in Canada. Met LPG ditmaal. http://mobiel.nu.nl/buite(...)entrein-canada-.html | |
Peterselieman | zondag 20 oktober 2013 @ 10:55 |
in België hebben honderden mensen de nacht door moeten brengen in Thalys-treinen Gestrande Thalysreizigers slapen in trein | |
b2py | zondag 20 oktober 2013 @ 11:01 |
Dat onderschrift bij de foto ook echt ![]() | |
GlenSpey | zondag 20 oktober 2013 @ 12:23 |
Nah, meeloopstage was vorig jaar, toen mocht ik enkel op het klapstoeltje naast de machinist de kunst afkijken. Nu zit ik gewoon zelf op de bok ![]() Pretty much hetzelfde als wat een BLM doet alleen heb ik na iedere week stage weer drie weken gewoon school. Die jongens in Breda, liepen die mee met NSH? | |
Mr_Klaasje | zondag 20 oktober 2013 @ 12:57 |
Ik had niet afgelopen week maar de week ervoor een jonge knul zonder spoorkledij in een sprinter. Dat ging wel een beetje traag. | |
GlenSpey | zondag 20 oktober 2013 @ 13:22 |
Zou niet de eerste keer zijn dat er mensen die niets met het spoor te maken hebben toch een trein besturen ![]() | |
MTL | zondag 20 oktober 2013 @ 13:24 |
Dan was dat niet van onze klas ![]() Wij hebben enkel de afgelopen week stage gelopen (naast uiteraard al eerdere stagedagen/week) maar wellicht dat het STC in die week stage had, dat weet ik niet. Edit: note to self... Sneller reageren op posts ![]() | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 17:37 |
Heel vervelend inderdaad. Ik had ook ooit eens een ligplaats geboekt inde CNL. Kom ik in die trein, heeft eoa kutwijf al haar kind op mijn plek gelegd ![]() IS THAT A PROBLEM?? Sindsdien dus gewoon single sleeper. Afgelopen met dat gezeik. | |
Peterselieman | zondag 20 oktober 2013 @ 17:45 |
ziggy zocht treinplaatjes toch? Dit is er weer eentje http://www.dumpert.nl/med(...)ein_terug_9835_.html
| |
Bitlord | zondag 20 oktober 2013 @ 17:48 |
Vrijdagavond rond tienen. Locomotor 320 staat opgesteld in het Noord-Friesche land bij het voormalige stationsgebouw van Marrum-Westernijkerk aan de oude spoorlijn Leeuwarden - Anjum.![]() | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 18:39 |
Noes. Afgek. statn. nmn. | |
ziggyziggyziggy | zondag 20 oktober 2013 @ 19:20 |
Oh ja, dat deed ik inderdaad. Thanx. | |
Duvel | zondag 20 oktober 2013 @ 19:21 |
Zelfs autotune kan hier niets meer mee. | |
Peterselieman | zondag 20 oktober 2013 @ 20:07 |
klopt. Om het goed te maken: De zanger van dit sfeerorkest heeft vandaag afscheid van het publiek genomen. | |
Frozen-assassin | zondag 20 oktober 2013 @ 20:08 |
Conducteur op spoor A'dam CS gegooid Belachelijk, zou me niet verbazen als het afkomstig is van de o zo bekende irritante groep | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 20:09 |
Neuk eens op met die epileptische avatar ijsmoordenaartje ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 20 oktober 2013 @ 20:38 |
Dit. | |
Peterselieman | zondag 20 oktober 2013 @ 20:47 |
Dit ja. | |
Sandrvich | zondag 20 oktober 2013 @ 21:08 |
Haha dat was toeval ja. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 21:11 |
Nee man donder op, we geilen hier allemaal alleen maar op pics van het bushaltebordje van Breda-Prinsenbeek jeweetzelf. | |
Sandrvich | zondag 20 oktober 2013 @ 21:14 |
http://goo.gl/maps/zEP4Y Hier heb je je bushaltebordje alvast. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 21:20 |
Sodemieter wat een geile boel daar man ![]() | |
dennistd | zondag 20 oktober 2013 @ 21:46 |
Vandaag bij de najaarsstoomdag van de MBS geweest. Met name bij de NVBS gestaan, dus alleen wat foto's van de laatste treinen: Elna (loc 5) heeft bijna station Zoutindustie bereikt op weg met trein 28 van Boekelo naar Haaksbergen Elna (loc 5) vlakbij Stepelo op weg naar Haaksbergen met trein 28 Sik 259 rijdt met trein 29 richting Zoutindustie Sik 259 heeft zojuist station Zoutindustie verlaten en rijdt richting Boekelo Sik 259 nadert met trein 29 langs de Weleweg Boekelo | |
Peterselieman | zondag 20 oktober 2013 @ 21:50 |
Mooie platen, Dennis ![]() | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 21:56 |
Ja man mooie platen dennis ![]() ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 20 oktober 2013 @ 22:04 |
12-13 reizigerstreinen per richting, en daarnaast nog 4-5 goederentreinen per richting. Flink wat moet ik zeggen. Tussen 10u en 17u elke 50 minuten een trein, met daartussen nog wat extra's (korte trein met één rijtuig + bagagewagen en goederentreinen). Zelf ben ik mee geweest met de E129 (bagagewagen) op een retourritje Boekelo-Haaksbergen (had wel wat moet ik zeggen ![]() [ Bericht 24% gewijzigd door dennistd op 20-10-2013 22:09:30 ] | |
dennistd | zondag 20 oktober 2013 @ 22:10 |
Er zijn trouwens wel wat auto's gesneuveld in de foto's om eerlijk te zijn, niet iedereen parkeert even tactisch ![]() | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 22:27 |
Één van de mooiste bordjes van het weekend ![]() ![]() Meer komt nog ![]() | |
dennistd | zondag 20 oktober 2013 @ 22:34 |
Daar ben ik in 2010 nog langsgekomen naar Hannover Messe. Westfalenbahn Bentheim-Bünde, daar overstappen op de Eurobahn via Löhne, Hessisch Oldendorf en Hameln naar Elze, en daar overstappen op de Metronom via Nordstemmen naar Hannover Messe. Totaal maar 3.19u reistijd ![]() Opvallend vond ik daar trouwens het deels opgebroken en deels nog in normale staat verkerende linkerspoor. Blijkbaar was het goedkoper om dat spoor niet meer te gebruiken en alles over één spoor af te handelen. | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 22:37 |
Draak. Gewoon pimpel naar Hannover Hbf en RE naar Hildesheim voor Messe/Laatzen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 23:08 |
Hessisch-Oldendorf was ook meer een gevalletje van "okee ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 20 oktober 2013 @ 23:17 |
wehehehe. Niet te veel borstkloppen, want de volgende keer mis je m en moet je nog een keer terug ![]() | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 23:24 |
Ik kan me dit soort dingen inmiddels wel permitteren hoor. Er zijn HEEL weinig mensen die op eigen kracht een completere collectie van de bordjes van NRW hebben dan ik. | |
Peterselieman | zondag 20 oktober 2013 @ 23:25 |
je moet een tikkeltje gestoord zijn om dat voor elkaar te krijgen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 23:27 |
Ja. Ben dat dan ook maar ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 20 oktober 2013 @ 23:29 |
Aangezien er geen tijd was afgesproken bestaat er juridisch gezien niet als 'niet tijdig'. Waarom snap je dit soort dingen zo consequent niet? | |
James1988 | zondag 20 oktober 2013 @ 23:31 |
Helaas heb ik het gevoel dat hij nog wel eens gelijk kan krijgen ![]() 1 april 2007. | |
DeaDLocK2K | zondag 20 oktober 2013 @ 23:35 |
Euh, hoe is dit precies een weerlegging van wat ik zei? | |
James1988 | zondag 20 oktober 2013 @ 23:36 |
Dat was de tussen opdrachtgever en NS afgesproken tijd waarop de treinen in dienst zouden moeten komen. | |
DeaDLocK2K | zondag 20 oktober 2013 @ 23:38 |
Mag ik een quote hoe je dat er precies uitgehaald hebt? | |
DeaDLocK2K | zondag 20 oktober 2013 @ 23:40 |
En ik wil ook graag weten hoe dat mijn punt onderuit haalt dat het juridisch ook iets is waar NS op afgerekend zou kunnen worden. Want een berichtje in een krant heeft he-le-maal niets te maken met juridische verantwoordelijkheid. | |
James1988 | zondag 20 oktober 2013 @ 23:40 |
Ik begrijp dat begrijpend lezen niet voor iedereen is weggelegd, dus bij deze: 1) "De opening van de snelle lijn van Amsterdam naar Brussel was gepland op 1 april 2007." 2) "Peijs eist dan ook dat het spoorbedrijf vanaf april 2007 maandelijks ongeveer acht miljoen voor het gebruik van het HSL-spoor overmaakt." 3) "In het contract staat gewoon 1 april 2007" 4) "Op 1 april 2007 zouden zes treinen moeten worden afgeleverd. " 5) "order van zes treinen per 1 april zou veel te weinig zijn om aan de minimum-afspraken te voldoen" | |
GlenSpey | zondag 20 oktober 2013 @ 23:42 |
Ja, dit soort incidenten met agressievelingen komen helaas steeds vaker voor ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 20 oktober 2013 @ 23:43 |
Dat kan er wel instaan, in het contract staat gewoon keihard dat de NS pas verplichtingen heeft zoveel maanden na de goedkeuring van het HSL-materieel. Snap je wat ik bedoel met juridisch geen verstand van zaken hebben? Dan mag je wel je zorgen uiten over de fabrikant hoor, geen probleem maar ook hier zat de NS in een bankschroef. | |
James1988 | zondag 20 oktober 2013 @ 23:46 |
Toegegeven, door problemen met het beveiligingssysteem is de oplevering van de infrastructuur vertraagd (eind 2008 opgeleverd) en zijn ook de treinen later gekomen (eerste prototype geleverd in april 2009). Dat is deels te wijten aan overmacht (door instabiele ERTMS), en deels te wijten aan een incompetente leverancier. Dat ontslaat NS niet van háár verplichtingen: in de concessie zijn eisen opgenomen over rijtijden en bedieningspatronen. NS heeft willens en wetens de concessie geaccepteerd en daarbij horen ook de verplichtingen om aan die eisen te voldoen. Daartoe is NS niet meer bereid. Ten tijde van de start van de concessie (juli 2009) heeft minister Eurlings een "niet-handhavingsbrief" geschreven omdat NS buiten haar schuld om nog niet de beschikking had over rollend materieel waarmee de rijtijden gehaald zouden kunnen worden. Die brief is enkele maanden terug door Mansveld ingetrokken, waardoor NS nu wél afgerekend kan worden op de gestelde eisen mbt punctualiteit, rijtijd en bedienpatroon. | |
DeaDLocK2K | zondag 20 oktober 2013 @ 23:50 |
Ja lekker is dat, achteraf een afspraak ontbinden en dán nog iemand verantwoordelijk stellen ![]() | |
DriekOplopers | zondag 20 oktober 2013 @ 23:51 |
In zijn algemeenheid: geplande start ongeveer 2007. Nou, vooruit: 2008. Dan is anno 2013 geen treinen beschikbaar hebben heus wel dat je zegt niet tijdig. | |
DeaDLocK2K | zondag 20 oktober 2013 @ 23:52 |
Geplande start, halve levering, megakosten bij het annuleren toen, nee het gaat er bij mij gewoon niet in. Niet tijdig is een waardeoordeel wat door geen enkele rechter gevolgd zal worden. | |
DeaDLocK2K | zondag 20 oktober 2013 @ 23:52 |
Op dezelfde manier zou je kunnen beargumenteren dat de HSL niet tijdig af is. | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 23:55 |
Ja deadlock bewijst hier niemand een dienst mee. Beetje hetzelfde modderfiguur als Duco Hoogland die deze week iedere geloofwaardigheid van het probleem van de geluidoverlast van Lansingerland naar het Rijk der Fabelen verwees met zijn nogal spitsovindige (ahem) opmerking dat het tenslotte wel ZIJN geboorteplaats was en EN dat een fractiegenoot van hem er NOG woonde ![]() Echt, hoe dom kun je zijn als volksvertegenwoordiger? | |
WhiteJoker | zondag 20 oktober 2013 @ 23:56 |
Op 16 november 2001 schrijft toenmalig Minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos een brief naar de Tweede Kamer over de HSL concessie. Zij schrijft hierin dat de aanvangsperiode van de concessie 1 oktober 2006 is, en dat het consortium een ingroeiperiode van twee jaar heeft om de volgende bedieningspatroon te realiseren:Oftewel op 1 oktober 2008 had dit moeten rijden, dat doet het niet, dus heeft HSA verzaakt en kan het contract ontbonden worden. | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 23:56 |
Wie vertelt je dat dat wel zo is dan? ![]() | |
WhiteJoker | zondag 20 oktober 2013 @ 23:57 |
Ik vind dit trouwens ook wel een goede citaat om hier neer te zetten:
| |
DeaDLocK2K | zondag 20 oktober 2013 @ 23:57 |
Je kan Jan Mastwijk zijn. | |
DeaDLocK2K | zondag 20 oktober 2013 @ 23:59 |
Driek, ik heb een leuke voor je, compleet HSL-ongerelateerd. Klaasje en ik hebben ons zitten te verbazen over bussen tussen Zwolle en Olst en Zwolle en Raalte. Volgens ons is dat niet nodig omdat er genoeg perroncapaciteit is en is het luiheid van de NS. We hebben zelfs een werkende conceptdienstregeling. Hiervoor moet de stoptrein naar Enschede wel een kwartier verlegd worden (dat past in de dienstregeling) maar het is altijd nog beter dan bussen. De trein via Olst en Deventer naar Roosendaal kan zijn normale loop houden. | |
Dr_Flash | zondag 20 oktober 2013 @ 23:59 |
Ja, jij ook ![]() 1 voordeel, we zijn het niet ALLEBEI ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 21 oktober 2013 @ 00:01 |
Nee niet jij ![]() | |
Straatcommando. | maandag 21 oktober 2013 @ 00:05 |
Mooi dit. Ik zit net in de trein richting Winterswijk, na Velperpoort hoor je de machinist ineens ''Dames en heren, houd u even vast, we gaan zo door een paar wissels heen'' wat ik bijzonder vond, want we reden (volgens mij) gewoon op het juiste spoor. We stopten in ieder geval op Velperpoort op rechterspoor. Ondertussen gewoon gas geven natuurlijk. Ongeveer voor de spoorbrug krijgen we met z'n allen een zwiepert van links naar rechts. Alsof we van rechterspoor naar linkerspoor naar rechterspoor gingen. En nóg waren er mensen die hun drinken lieten vallen ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 21 oktober 2013 @ 00:13 |
Dit is dus niet compleet. Er is een voorwaarde in de overeenkomst waarbij deze verplichting niet geldt als er nog geen materieel beschikbaar is. | |
WhiteJoker | maandag 21 oktober 2013 @ 00:15 |
Ok, dat was dus blijkbaar de "tijdelijke concessie". De nieuwe concessie uit 2008 heeft gelijk al een ontheffing doordat het materieel niet tijdig beschikbaar is. De opschorting is voor onbepaalde tijd, met als eis dat HSA zich tot het uiterste inzet om dit te verhelpen. Wat ik wel een interessante bepaling vond is de volgende over het intrekken van de concessie door de minister: Stel nou dat de Europese Commissie bepaald dat er inderdaad sprake is van verkapte staatssteun, moet de minister dan deze clausule aanroepen? | |
DriekOplopers | maandag 21 oktober 2013 @ 00:23 |
Dat is een van de zaken waat EU naar kijkt. Immers, dit is benadeling van andere inschrijvers die dit (op geld waardeerbare) voordeel (accepteren dat je de voorwaarden niet waar weet te maken) niet konden incalculeren. De minister is gerechtigd (maar hoeft dat dus niet). Maar daar zal de EU mogelijk wel opdracht toe geven. Daarom noemen wij in onze klacht niet alleen staatssteun, maar ook kartelvorming. | |
DeaDLocK2K | maandag 21 oktober 2013 @ 00:23 |
Naar die zaken is al gekeken in een onderzoek en daar kwam ook niets spannends uit. Dit is gewoon verspilling van Europees belastinggeld. | |
WhiteJoker | maandag 21 oktober 2013 @ 00:25 |
Hierbij zit wel een nieuw aspect, namelijk de integratie in het HRN. Dit zorgt best wel voor een scheve situatie. | |
DriekOplopers | maandag 21 oktober 2013 @ 00:30 |
Uiteraard hebben wij ons ook over dat OXERA-rapport gebogen. En aangetoond dat dat rapport niet deugt. Belangstellenden die dat commentaar onder strikt embargo willen hebben, mailen naar info@voorbeterov.nl . | |
Dr_Flash | maandag 21 oktober 2013 @ 00:33 |
GlenSpey | maandag 21 oktober 2013 @ 00:38 |
Laatste rit naar Winterswijk? Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar het schijnt vaak gepland te zijn dat de laatste ritten op bepaalde trajecten over het andere spoor gaan. Zo kunnen de diverse installaties die normaal niet gebruikt worden (denk aan lichtseinen) gelijk getest worden of ze nog wel goed werken ![]() Anderzijds zou het ook gewoon roestrijden kunnen zijn, zodat de wissels mooi glad blijven ![]() | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 00:38 |
wehehehe | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 00:47 |
ik zou het niet direct verspilling willen noemen. Er zijn nogal wat dingen wezenlijk gewijzigd tov de oorspronkelijke plannen dat je kunt spreken van een geheel nieuwe concessie, waarbij de partij die de eerste concessie verwierf nogal wat voordelen behaald heeft terwijl er dingen misgingen die binnen de macht van de concessiehouder lagen. De concessieverlener accepteert elk uitstel en helpt de concessiehouder waar nodig om het in eerste instantie geboden bedrag naar beneden te krijgen. In dat licht bekeken is het best wel een onderzoek waard, zeker omdat nu weer niet het voor de reiziger beste bod op tafel ligt, maar een bod dat de concessieverlener het minste kost en de eigenaar van de concessiehouder waarschijnlijk het minst dupeert. De concessieverlener zegt niet: concessiehouder stem het bod nog beter af op de wensen van de reiziger, want ondanks het akkoord van Rover en TTB zijn er nog genoeg verbeterpunten te bedenken. Ik ben dan ook benieuwd wat er uit zal gaan komen, al kan de uitkomst nog behoorlijk lang op zich laten wachten. | |
Straatcommando. | maandag 21 oktober 2013 @ 00:49 |
Laatste rit inderdaad. Zat zelf ook te denken aan roestrijden, lijkt me namelijk niet dat die wissels erg veel gebruikt worden. Wisselen van spoor gebeurt meestal bij Velperpoort in mijn ervaring. Ik heb het ook wel eens meegemaakt met de sprinter naar Zutphen, dan kom je op linkerspoor aan. Dat had dan weer te maken met onderhoud. ''Moet dat nou'' was wel de kers op de taart. Heb m'n lach in moeten houden ![]() Erg interessante discussie over de HSL trouwens. ![]() | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 00:51 |
heerlijk ![]() Kun je de dag met een glimlach afsluiten ![]() | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 04:14 |
Tegenwoordig stopt op Messe/Laatzen alleen nog maar 1x/uur een S-bahn, de S4 Bennemühlen - Hildesheim. Het andere halfuur rijdt ie alleen Bennemühlen - Hannover Hbf. Alleen bij een drukke beurs ofzo stopt er wel wat meer. | |
dennistd | maandag 21 oktober 2013 @ 05:38 |
Dit was Cebit, zelfs de ICE stopte er toen ![]() Dit was volgens mij trouwens gewoon het reisadvies dat bahn.de mij destijds gaf. | |
Ajaxfan | maandag 21 oktober 2013 @ 08:49 |
Wat is er in hemelsnaam gebeurd vannacht op het spoor? Aan de hoeveelheid storingen te zien is het niet helemaal goed gegaan. Randstad kun je beter maar vermijden nu lijkt het. | |
Duvel | maandag 21 oktober 2013 @ 08:59 |
Mooi dat ik niet werk vandaag. ![]() | |
smitjew | maandag 21 oktober 2013 @ 09:00 |
Volgens mij bevind ik me op verkeerd trein ! | |
James1988 | maandag 21 oktober 2013 @ 09:00 |
Ik ving iets op over een korte stroomstoring bij Lage Zwaluwe, verder nog wat defecte treinen en uitlopende werkzaamheden. | |
_serial_ | maandag 21 oktober 2013 @ 09:13 |
Mijn IC van 6:06 was inderdaad ook met +6 vertrokken vanaf roosendaal, en kwam met +15 in dordrecht aan. | |
remcoP | maandag 21 oktober 2013 @ 09:47 |
Ik had het een keer random om 2 uur 's middags. IC uit Rotterdam hangt toch achter een vertraagde sprinter en wordt dan vlak voor Gouda ff naar links en weer terug naar rechts gestuurd. ![]() | |
ReisT | maandag 21 oktober 2013 @ 09:54 |
Da's nog maar een klein deel. Vanochtend ook nog even een stroomstoring in Weesp, wisselstoringen bij Amsterdam Zuid en Den Bosch en niet te vergeten de geplande werkzaamheden die vandaag zijn begonnen. | |
V2 | maandag 21 oktober 2013 @ 10:09 |
Iemand in m'n Facebook-timeline meldt dat de NS heeft omgeroepen "The trains will run later as usual" ... heel accuraat dus ![]() | |
Socios | maandag 21 oktober 2013 @ 10:25 |
Uit Duitsland heb ik een aantal oude koersborden. Ondere andere van de Holland-Italiën-Express, Leipzig - Amsterdam CS en van wat minder land geleden EC 149 Johannes Vermeer. Om maar wat te noemen. Een verbinding Amsterdam CS - Hagen Hbf was vroeger ook heel gewoon. Totaal 15 stuks. Een aantal van metaal, de rest van plastic. Kan ik hier iemand blij mee maken? | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 10:26 |
Doordeweeks die werkzaamheden tussen Utrecht en Amersfoort, wie verzint het. *onderweg naar Zwolle vanuit Utrecht* | |
Frozen-assassin | maandag 21 oktober 2013 @ 10:39 |
Het is nu herfstvakantie in het Noorden, dus als je een periode nodig hebt om te klussen aan het spoor dan is dit de uitgelezen mogelijkheid | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 10:41 |
Yup. Overwegstoring te Hilversum sportpark. Chaos allover. Arme Klaasje, die moet straks in Zwolle wachten ![]() | |
DriekOplopers | maandag 21 oktober 2013 @ 10:51 |
Ik hoef er geen 15. Maar een leuke van metaal daar zou je me wel blij mee maken. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 10:59 |
dat kun je wel stellen ja. De opstart van de dienstregeling vandaag is door alle storingen knudde met een rietje ![]() | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 11:00 |
iemand nog een te kort treintje gezien? In ieder geval niet tussen Leeuwarden en Heerenveen, want daar pendelt nu een VIRM-VI heen en weer en op het opstelterrein stond ook nog voldoende ![]() | |
remcoP | maandag 21 oktober 2013 @ 11:22 |
Maar in de vakantie zijn er minder reizigers! ![]() ![]() ![]()
| |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 11:23 |
De scholieren zaten vandaag iig niet in mijn trein die daarom ook gelijk een heel stuk leger was | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 11:33 |
Zo druk is het ook niet trouwens ![]() | |
Dr_Flash | maandag 21 oktober 2013 @ 12:03 |
Nee ik ook niet ![]() ![]() | |
WhiteJoker | maandag 21 oktober 2013 @ 13:18 |
Ik had een uur vertraging omdat NS twee treinen achter elkaar liet uitvallen. Excuus was uitgelopen werkzaamheden tussen Amersfoort en Utrecht. Mijn traject ligt daar helemaal niet in (Apeldoorn -> Amsterdam), maar de NS had z'n materieel niet op de juiste plek. Goed eerste trein viel uit. Tweede trein van 08.00 uur had +15, maar op de oorspronkelijke vertrektijd kwam ineens "rijdt niet" in beeld. Servicemedewerker die eerst zei dat hij zeker zal rijden moest toch toegeven dat dit niet zo was, maar dat zou komen omdat hij anders in het pad van de IC naar Schiphol zat, die slechts tot Amersfoort reed door een stroomstoring bij Duivendrecht. Persoonlijk zou ik dan die trein naar Enkhuizen laten rijden. | |
_JdM_ | maandag 21 oktober 2013 @ 13:21 |
Vanochtend waren "ze" bezig met wat overwegen en een bovenleidingsportaal (de funderingsblokken stonden op een platte wagen) tussen Wijhe-Zwolle. (en verkeerspoor rijden op Zwolle-Olst heeft men liever niet, al was dat omdat de overwegen niet meewerken.) | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 13:23 |
Het kwam door uitgelopen werkzaamheden tussen Apeldoorn en Amersfoort, waardoor er daar tot ergens halverwege de ochtendspits slechts enkelspoor gereden kon worden ... | |
WhiteJoker | maandag 21 oktober 2013 @ 13:25 |
Dat is niet wat servicemedewerker en omroep zeiden. Als ze dat hadden gezegd was er een hoop good will gecreëerd. Nu hadden mensen de pest erin omdat de NS geen treinen beschikbaar had. | |
#ANONIEM | maandag 21 oktober 2013 @ 13:26 |
Nog bezoekers uit deze reeks in het hoge noorden te vinden vandaag? Ik vertrek zo uit Roodeschool, en mag mij dan nog twee keer komen melden in Veendam. Als ik vrij ben pendel ik even naar Leeuwarden denk ik. Even buurten daar. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 13:27 |
zie: http://somda.nl/forum/14111/p471993/Opvallende+dingen+21+oktober/ | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 13:28 |
ben wel in de buurt, maar ik ga niet meereizen ![]() In Leeuwarden zie je veel stilstaand NS-materieel. Voor de rest pendelt de NS met enkele stellen tussen Leeuwarden en Heerenveen | |
#ANONIEM | maandag 21 oktober 2013 @ 13:36 |
Vanmorgen ook SGM gespot op Groningen. Iemand die weet waarom? Zag gisteren ook al wat op Zwolle staan. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 13:49 |
kan twee dingen zijn. 1. Er worden bij de SGMm drietjes in Onnen magneetremmen ingebouwd. 2. SGMm wordt gebruikt voor het Sanditen van het spoor in de herfst. | |
Sandrvich | maandag 21 oktober 2013 @ 13:56 |
Jazeker! Toevallig ook nog eentje van de Zwitserland EC's, meerbepaald de EC Berner Oberland? ![]() | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 15:43 |
Ja, oké. Maar het is op het station heel weird aangegeven voor dingen die alleen gelden bij grote beurzen. "DIESER ANGABE GILT NUR FÜR TAGEN MIT GROSSE AKTIVITÄTEN IN DER MESSE" op een heel klein blaadje in een hoekje weggefrommeld. De Wagenstandanzeiger hangt er gewoon 365 dagen per jaar ... ![]() En de S8 in Hannover rijdt al tijden niet meer ... ![]() Tevens zijn spoor 10&11 permanent afgesloten met een rolluik (alleen de lift is nog toegankelijk), en op die 2 juksporen zit zo ongeveer 5 meter dikke laag roest ... Het restaurant is gesloten, de Kiosk is gesloten, het loket is gesloten (met de mededeling op een klein blaadje voor het raam "OHNE GEOFFNET BEI GROSSE AKTIVITÄTEN IN DER MESSE". Op de perrons heb je geen bankje, niks ... Zelfs maandag-vrijdag heb je daar een uursdienst .... ![]() En op ongeveer 5 minuten lopen zit de tramhalte, die ma-vr (lijn 1+2) een 10-minutendienst rijden, dus elke 5 minuten een tram. | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 15:43 |
Als je ze nog hebt, heb ik zeker interesse! | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 16:00 |
De Sandite-treinen rijden weer. Met SGMm (zie spoiler voor de routes):
| |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 16:06 |
Niet meer naar Alkmaar? | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 16:09 |
De Hoekse Lijn wordt gedaan met het SGMm wat in trein 88446 / 88447 gereden wordt. Sandite-stellen rijden in de normale dienst mee op de Hoekse Lijn. Daar ik geen LeegMat-ritten van SGMm terug kan vinden Alkmaar - Amersfoort vv (in Amersfoort is het Sandite-vulpunt), zal er geen Sandite SGMm planmatig richting Alkmaar rijden. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 16:09 |
Trein te warm? Bel de politie http://www.stimme.de/poli(...)von-Polizei-gestoppt;art17125,2920611 | |
Straatcommando. | maandag 21 oktober 2013 @ 16:12 |
Vertrokken net weer 2 stellen dm90 in de richting van velperpoort. | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 16:27 |
Zondag 20 Oktober 2013![]() Erixx 648 494 en 648 4xx Omdat ik een verkeerde S4 had genomen (verkeerde richting op), kwam ik verkeerd uit. Onderweg overgestapt op een plek met de kortste overstap, wat in dit geval Langenhagen Mitte zou zijn. Hier is een Lint van Erixx net vertrokken richting Buchholz(Nordheide), terwijl de 648 494 binnen komt rijden opweg richting Hannover Hauptbahnhof. ![]() TXL 189 997 + Tanzzug MT 1859 naar Köln Op Drehscheibe las ik dat een Sonderzug van Hannover naar Keulen zou rijden, maar daarbij waren er alleen tijden aangegeven rondom Keulen. Ik ben toen even langs het station van vertrek (Hannover Messe/Laatzen) gegaan, om te kijken of daar ook de Sonderzugangabe hing. En die was er. Volgens het blad zou MT 1859 om 12:53 van spoor 12 vertrekken. Toen ik een rondje met S4 deed, kwam ik langs Hannover Nordstadt. Daar stond de trein opgesteld, dus ben om 12 uur gaan posten op Messe/Laatzen. Dit betekende namelijk dat de lok omgelopen moest worden. Om 12:21 arriveert deze fraaie trein, met op kop de TXL 189 997. Aan de haak heeft de trein 5 MüllerTouristik-rijtuigen, wel te weten (volgorde vanaf vertrek, dus op deze foto achterste rijtuig eerst): D-EURO 56 80 50-71 124-8 Bcvmz D-EURO 56 80 50-71 118-9 Bcvmz D-EURO 56 80 89-90 009-4 WGm D-EURO 56 80 50-71 119-7 Bcvmz D-EURO 56 80 22-80 010-2 Bm ![]() TXL 189 997 + Tanzzug MT 1859 naar Köln "Nadat de locomotief was omgelopen, kon nog 15 minuten gewacht worden op vertrek. Zeer stipt op tijd komt de trein in beweging, en zal spoedig Hannover achter zich laten, en met stops in Bielefeld, Hamm, Dortmund, Essen en Düsseldorf de eindbestemming in Keulen bereiken. | |
Crientj | maandag 21 oktober 2013 @ 17:33 |
Nee, de beslissing om bussen in te zetten die s'ochtends wél doorrijden naar Utrecht CS na Overvecht, en smiddags niet meer. Ik had beter kunnen fietsen. ![]() | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 18:15 |
Enkele opvallende wijzigingen in de materieelinzet vanaf de nieuwe dienstregeling in december: * 6800 (Stopper Roermond - Maastricht) en 6900 (Stopper Sittard - Heerlen) integraal met Mat '64. SGM is er niet meer. * Veel DDZ in de 1900 (Intercity Den Haag - Venlo). Spits met 2xDDZ4 (dus 8 bakken DDZ), dal met losse stellen. * ICR is verdwenen uit de 1900 (Intercity Den Haag - Venlo). Alleen nog 7-wagenstammen in de 3600 (Intercity Zwolle - Roosendaal). * Drie omlopen ICM in de 1900 (Den Haag - Venlo) * Geen solo ICM meer gepland in de 3600 (Intercity Zwolle - Roosendaal), alles met minimaal 6 bakken ICM (of 4 bakken IRM). * 5200 (Tilburg Universiteit - Eindhoven) en 6400 (Eindhoven - Weert) integraal met SLT. * 9600 (Den Bosch - Deurne) integraal met Mat'64. * Museumpendel Utrecht Centraal - Maliebaan gaat weer planmatig met Mat'64 rijden. Op de rustige momenten met een solo stel, de drukke dagen met 2 stellen. Ook gaat de NoordOost (Den Haag - Gouda - Utrecht - Amersfoort - Zwolle enz) in Den Haag gekoppeld worden aan de 2100 (Intercity Den Haag - Amsterdam), die in Amsterdam weer gekoppeld is aan de 2200 (Intercity Dordrecht - Amsterdam). Hierdoor komt er ook ICM te rijden in deze 2 IC's. Ook opvallend: De nachttreinen tussen Amsterdam en Rotterdam via de Oude Lijn rijden op enkele dagen via een afwijkende route: Amsterdam - Schiphol - Leiden - Den Haag HS - (kopmaken, via Binckhorstboog) Gouda - (kopmaken) - Rotterdam vv. In Den Haag en Gouda beide keren 7 minuten gepland voor kopmaken. Bron: Somda | |
Dr_Flash | maandag 21 oktober 2013 @ 18:17 |
bron link url | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 18:18 |
Had al op Invoeren geklikt, maar staat er inmiddels al bij hoor ![]() Had ff ge-edit (maar jij las het eerder...) | |
Kapitein_Schavuit | maandag 21 oktober 2013 @ 18:22 |
Straks drie omlopen ICM op Venlo-Den Haag? Hoeveel is dat nu? | |
James1988 | maandag 21 oktober 2013 @ 18:31 |
Die hoerige graftakkenstem in SLT kom ik steeds vaker tegen ![]() Serieus, welke idioot heeft daar z'n "Dit vind ik goed"-stempel op gezet? ![]() | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 18:31 |
Eh, dat klopt niet, want de Noord-Oost tussen Den Haag en Utrecht rijdt of naar Schothorst of naar Enschede. Of wordt er de Noord-Oost via Schiphol bedoeld? Dat laatste zou wel een uitkomst zijn, omdat de IC Den Haag - Schiphol - Almere - Zwolle en verder vaak te laat vertrekt uit de Hofstad edit: ja dus | |
_JdM_ | maandag 21 oktober 2013 @ 18:34 |
De serie Rotterdam-Utrecht-Leeuwarden keert daar op de serie Leeuwarden-Lelystad-Schiphol-Den Haag. Miv de nieuwe dienstregeling gaat in Den Haag nog keren op de serie Den Haag-Haarlem-Amsterdam (en die keert daar weer op de serie Amsterdam-Haarlem-Dordrecht) | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 18:35 |
Owja, je hebt gelijk. Het gaat om de (12)700, dus inderdaad de IC via Leiden - Schiphol - Almere enzovoorts. | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 18:39 |
Vanmiddag een Arriva machinist die buiten dat hij knikkebollend achter het tableau zat ook nog eens verveeld was. De steward vroeg of hij wat leuke tekstjes op de schermen kon toveren, waarschijnlijk familie van de steward.![]() ![]() ![]() Overigens had de beste man nog bijna zijn rempunt gemist ook, tringeling uit de cabine ![]() Was de trein 11:50 vanaf Zwolle naar Emmen. | |
Dr_Flash | maandag 21 oktober 2013 @ 18:40 |
Bovendien was het maar 6-1 ![]() | |
Litpho | maandag 21 oktober 2013 @ 19:09 |
Dat laatste punt is relevant genoeg (en iets waar MVBOV ook vaak genoeg voor gewaarschuwd wordt), maar te kritisch? Wie vindt dat?!? Roel Berghuis en Farshad Bashir vermoedelijk, maar verder... | |
Duvel | maandag 21 oktober 2013 @ 19:51 |
Al die koppelingen zullen de punctualiteit echt goed doen. ![]() | |
Sj0rSz | maandag 21 oktober 2013 @ 19:53 |
Dus DDZ gaat er op dit traject weer uit, of blijft dat ook nog rijden? En geen Mat '64 meer dus ![]() | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 19:53 |
Leeuwarden - Den Haag (via de Hanzelijn) Den Haag - Amsterdam Amsterdam - Dordrecht Dordrecht - Amsterdam Amsterdam - Den Haag Den Haag - Leeuwarden (via de Hanzelijn) Leeuwarden - Rotterdam De eerste omloop kan dit rondje nog precies afmaken gok ik ... Maar idd, voor de punctualiteit is het niet echt beter. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 19:54 |
het wordt inderdaad te ingewikkeld gemaakt. Daarnaast wordt er wederom beknibbeld op de materieelinzet. Ben benieuwd hoeveel mensen er op de perrons achter zullen gaan blijven | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 19:54 |
Klopt. DDZ verdwijnt, Mat'64 verdwijnt, en SLT hierin. De trein wordt losgekoppeld in Eindhoven, er gaat gependeld worden Tilburg Universiteit - Eindhoven vv en Eindhoven - Weert vv. Hiervoor kan je niet meer blijven zitten. | |
Viezze | maandag 21 oktober 2013 @ 19:55 |
Ik hoop het ![]() ![]() | |
greavy | maandag 21 oktober 2013 @ 19:56 |
Als ik zo kijk gaan er trajecten gruwelijk de mist in. Één van de grote treffers is toch wel volledig SGM in de 5000 SPR Den Haag - Breda en 5100 SPR Den Haag - Roosendaal. Toen hier MAT en mDDM reed, en zelfs nog toen hiet SGMm reed voor het SLT, waren er regelmatig achterblijvers in de MAT en SGMm-omlopen. Nu maar met mate, maar meestal geen problemen. Wel veel staanplaatsen. Maar zo zijn er wel meer trajecten die structureel verslechterd worden. Van VIRM8 naar ICM8 (op Amsterdam - Dordrecht oa, ivm de koppeling met NoordOost enzo) | |
Sj0rSz | maandag 21 oktober 2013 @ 19:56 |
Ahh, wel zonde. De banken van de DDZ naar Eindhoven zijn 's ochtends heerlijk. Maar SLT is in vergelijk met Mat '64 ook zeer zeker een verademing. En wat dat blijven zitten betreft, ik moet er in Eindhoven toch uit ![]() | |
Duvel | maandag 21 oktober 2013 @ 19:56 |
Het is nu al klote. ![]() | |
Sj0rSz | maandag 21 oktober 2013 @ 19:59 |
Overigens weet ik sinds vandaag weer even wat het is om haring te zijn. De IC naar Den Haag (v. 17.02) reed niet, waardoor alles en iedereen richting Tilburg in 2x Mat '64 mocht. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 19:59 |
Eén voordeel, je valt niet snel om ![]() | |
Viezze | maandag 21 oktober 2013 @ 20:04 |
Vrijdagmiddag ging ik richting Antwerpen, vraag naar een verbinding richting Antwerpen en verder is er blijkbaar genoeg. In de gedeeltes die ik heb gezien een bezettingsgraad van bijna 100% (Roosendaal - Antwerpen). Terug met het boemeltje op zondag maar ook die zat goed vol. | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 20:13 |
Alles ging goed vandaag, 0 minuten vertraging gehad ![]() | |
James1988 | maandag 21 oktober 2013 @ 20:14 |
Ik weet niet of ik daar heel erg rouwig om ben, ik vind SGMm een aangenamere trein om in te verblijven dan SLT. Ik zit tegenwoordig vaak in de printer Den Haag - Rotterdam. Die gigantische doorkoppeling van de NoordOost snap ik dan weer niet, probeert NS de hoeveelheid tijd dat rollend materieel stilstaat te verminderen? | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 20:14 |
De keringen in Den Haag worden verruimd. | |
James1988 | maandag 21 oktober 2013 @ 20:19 |
De verbouwing van station Breda is een nieuwe ronde in gegaan: ronde 4. De perronkap boven spoor 3/4 is geheel afgebroken en de sporen zijn weer in dienst. Spoor 7/8 is sinds vandaag t/m 29 december buiten dienst, in die tijd gaat de aannemer verder met de bouw van het dak, worden de tijdelijk verlengde perrons bij spoor 5/6 afgemaakt (denk aan bankjes en borden) en worden de perrons voorzien van hun definitieve inrichting. | |
Straatcommando. | maandag 21 oktober 2013 @ 20:20 |
2 x SLT in de sprinter naar Zutphen. Nog nooit gezien, heb er ook niks mee. Net een ziekenhuis met krakkemikkige omroep stem. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 20:23 |
het gaat alleen ten koste van het in de omloop houden van de stellen. Zie het maar eens voor elkaar te krijgen om al die treinen de gehele dag op de juiste lengte te laten rijden. Kan nu al voorspellen dat het in 2014 op geen enkele dag zal gaan lukken | |
_JdM_ | maandag 21 oktober 2013 @ 20:25 |
Met oa de 2441? Die reden om 10:16 de vervangende IC (Zutphen of eerder)-Deventer-OIst. Hoop verbaasde gezichten op het perron ![]() | |
Duvel | maandag 21 oktober 2013 @ 20:29 |
Is dat die stem die in SGMm Alphen aan den Rijn uitspreekt op een manier die je suďcidaal maakt? | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 20:30 |
Het zou juist het tegenovergestelde effect moeten hebben. De Noord-Oost over Almere is nu vaak te laat in Den Haag waardoor kering niet gehaald wordt en er vervangend materieel of te weinig materieel ingezet wordt. Zonder extra omlopen te creëren wordt de dienstregeling robuuster. | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 20:33 |
Stond ik trouwens vanmiddag in Almelo. Komen er twee van die roestbakken uit de middeleeuwen voorgereden voor de sprinter naar Apeldoorn. Arme mensen. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 20:35 |
Robuuster is mooi, maar de omlopen niet te ingewikkeld worden | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 20:41 |
Het wordt niet ingewikkelder dan het al is, het is nu ook al een mengbedrijf.. | |
Duvel | maandag 21 oktober 2013 @ 20:41 |
Daar kun je tenminste mee thuiskomen. | |
Regenjas | maandag 21 oktober 2013 @ 20:42 |
Er is bovendien amper een andere keuze. Men zit krap in het materieel en er is te weinig ruimte in Den Haag om eens uitgebreide keringen te gaan houden zolang de RandstadRail E niet naar +2 is verhuisd: dan de boel maar aan elkaar knopen. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 20:49 |
hoe langer de omloop, hoe ingewikkelder het wordt. Idealiter heb je lijngebonden materieel, waardoor je makkelijker bij kunt plaatsen en af kunt trappen en je de treinen beter op de ideale lengte kunt houden, maar dat lukt niet. Nu heb je een gigantisch lange omloop die gewoon niet makkelijk bij te sturen is. | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 20:53 |
Het is nu ook al niet lijngebonden materieel? | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 20:58 |
nee, want als je lijngebonden materieel hebt dan werk je min of meer met vaste stelnummers per lijn met weinig uitwisseling. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen ![]() | |
Duvel | maandag 21 oktober 2013 @ 21:10 |
Voordat RaRa bestond, waren er zeker twee sporen gereserveerd voor de Hofplein- en Zoetermeerlijn. Op zich zou er dus geen groot probleem moeten zijn. | |
Socios | maandag 21 oktober 2013 @ 21:13 |
Ze zijn inmiddels verstuurd naar een andere usert. (Ook ter info voor andere geďnteresseerden) Bedankt voor de interesse; wellicht dat ik in de toekomst 'nieuwe' bemachtig. | |
Mr_Klaasje | maandag 21 oktober 2013 @ 21:13 |
In theorie heb je natuurlijk gelijk. In de praktijk kan dat alleen als je én de capaciteit op de stations hebt om met treinseries op lang zichzelf te keren én bereid bent om de kosten voor extra materieel te betalen. Men heeft nu maanden lang een aardige poging gedaan om de Noordoost niet te hoeven koppelen aan de treinen naar Haarlem in Den Haag maar helaas blijkt dat bijzonder veel vertragingen te veroorzaken die voor veel vertraging op de drukke zuidtak en Flevolijn veroorzaken. Dat je daar op een bepaald moment wel klaar mee bent lijkt mij niet raar en dat je dan toch voor een oplossing kiest die misschien nieuwe problemen veroorzaakt is jammer maar dat moet dan maar. | |
Viezze | maandag 21 oktober 2013 @ 21:15 |
Daarnaast moet moet materieel toch op gezette tijden ook in bijv. Onnen komen voor checks/onderhoud? Dat kan met dit soort omlopen ook makkelijker lijkt me. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 22:04 |
nachtovergangen of uitwisseling in Den Haag of Rotterdam. En natuurlijk de 3600 als aanvoerroute gebruiken. Mogelijkheden te over nu eigenlijk | |
b2py | maandag 21 oktober 2013 @ 22:07 |
![]() | |
Gezicht | maandag 21 oktober 2013 @ 22:10 |
Eindhoven - Tilburg is tijdens de spits altijd enorm druk. | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 22:21 |
er heeft iemand al een omloop van de lange treinserie uitgetekend http://somda.nl/forum/125(...)4%2C+wat+is+waar%3F/ | |
Socios | maandag 21 oktober 2013 @ 22:23 |
De "3600" is zo'n beetje net zo ingeburgerd als de term "Pimpel". Die wordt ook niet altijd "IC Berlin" genoemd. ![]() | |
Viezze | maandag 21 oktober 2013 @ 22:25 |
Toch scheelt dit wat ijzerschuiven. Wat eigenlijk raar is voor een bedrijf dat het liefst ijzer schuift | |
James1988 | maandag 21 oktober 2013 @ 22:28 |
Die reactie meteen eronder ![]() | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 22:29 |
precies. Ik wil het ook wel schrootlijn noemen. Ook goed ![]() | |
Peterselieman | maandag 21 oktober 2013 @ 22:30 |
och, af en toe hou je ritjes Roosendaal - Onnen ![]() | |
_serial_ | maandag 21 oktober 2013 @ 22:51 |
Ik mag hopen op volle maximale lengte, hij is nu al korter dan eerst. | |
bork | maandag 21 oktober 2013 @ 23:46 |
2 uur en 45 minuten vertraging op de route naar Warschau opgelopen in Duitsland. Hoop stress want voor de overstap in Warschau stond dik anderhalf uur. Dat gaat niet lukken balen want ga dat maar weer eens uitleggen in je beste Pools. Geen probleem er kwam in Konin een conducteur aan boord en draaide voor iedereen die ze nodig had nieuwe kaartjes uit. De wagonbegeleider kwam daarna zelf met vertragingsformulieren aan. Niet leuk maar je wordt wel goed verder geholpen | |
#ANONIEM | maandag 21 oktober 2013 @ 23:54 |
Godverdetyfus komen er in Limburg weer alleen maar van die roestbakken in de sprinters te rijden. -_- Het is maar goed dat de sprinters hier binnenkort aanbesteed gaan worden, komen we hier eindelijk eens van die ouwe rommel af. | |
GlenSpey | dinsdag 22 oktober 2013 @ 01:11 |
Nostalgie. Vintage. Klassiekers. Jeugdsentiment ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 22 oktober 2013 @ 01:41 |
GTW ![]() | |
Socios | dinsdag 22 oktober 2013 @ 03:48 |
Haten op Plan V ![]() Plan V is de enige reden waarvoor ik weleens een stoptrein boven een Intercity verkies. | |
greavy | dinsdag 22 oktober 2013 @ 04:15 |
Zoals ik al zei, in de spits met DDZ8, buiten de spits met DDZ4. | |
James1988 | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:04 |
Descheemaecker: "Ik heb mobiliteit in Antwerpen verbeterd" In het artikel wordt geschreven over 33.700 opstappers per dag in Antwerpen... gekeken naar waar men vanaf komt is het zeker een verbetering (+60%), maar op mij komt het over als best wel weinig voor de tweede stad van het land. Of ligt dat aan mij? | |
Bitlord | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:19 |
In Nederland rekenen ze toch met in- en uitstappers? Dus vermenigvuldigen met twee. Heb het artikel niet gelezen, maar wordt Berchem ook meegerekend? | |
James1988 | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:28 |
Klopt, in Nederland wordt gerekend met in- en uitstappers. Als ik kijk naar de cijfers op Wikipedia gaat het alleen over Centraal. In 2009 waren daar 31.118 instappers. Berchem is niet indrukwekkend: 9.594 instappers op werkdagen in 2009. In totaal 40.712 instappers, ofwel 81.424 in- en uitstappers verspreid over twee stations. Ik vind dat best weinig in vergelijking met de grootste Nederlandse stations. | |
b2py | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:29 |
Ik vind het ook wel weinig ja ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:30 |
je zit er 10.000 resp 20.000 naast. | |
James1988 | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:31 |
Welnee ![]() Fixed ![]() Dan blijf ik het nog steeds erg weinig vinden. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:35 |
Heeft iemand enig idee wat dat vervoersplan waar hij het over heeft in zou moeten houden? | |
James1988 | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:37 |
Belangrijkste punt is voor zover ik weet afstappen van het 'elk boerengat heeft een trein naar Brussel'-principe. | |
Dr_Flash | dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:53 |
![]() | |
Ireyon | dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:13 |
Bizar, 4 bakken VIRM puilt nu al regelmatig uit in de middag, dan gaat daar nog eens een halve bak vanaf. | |
Peterselieman | dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:16 |
Qua capaciteit is een DDZ viertje vergelijkbaar met een VIRM-IV |