Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:52 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:53 |
Bestond deze Thalys al?![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:54 |
Ja goede vraag, is er plaats in Rotterdam en Amsterdan om er een Eurostar grenscontrole te bouwen? | |
bork | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:54 |
Kan iemand iemand deze vrouw duidelijk maken dat ze nooit meer Engels mag bezigen ![]() | |
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:54 |
Bashir kan niet zo goed tegen andere meningen, heb ik zo het idee. En dan is Driek natuurlijk makkelijk aanvallen. | |
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:55 |
"It is important that you never busy the English language ever again." | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:55 |
Dan ben je wel de Benelux kwijt tot je zelf de grens over kan. Daar zijn papieren en extra loc's voor nodig. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:57 |
Bashir kruipt in de kont van de NS en NMBS, terwijl ze nu niet de voor de reizigers beste oplossing bieden | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:00 |
NS wil dus zelf niet meer hoogsnelheidstreintje spelen, want ze zijn er achter gekomen dat een grote vloot handig is... ![]() Waarom dan niet zo een constructie als Lyria heeft met de SNCF? | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:03 |
Tuurlijk. Is er de wil? Nee. | |
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:06 |
Maar wel nog steeds de integratie HRN/HSL? Om maar te voorkomen dat iemand anders als zijeffect ook wat mensen binnen de grenzen vervoert? | |
MPG | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:06 |
TTB en Rover zijn geen leuke mensen, aldus BB. Veel te veeleisend. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:09 |
niet veeleisend genoeg, want ze hebben zich in de luren laten leggen | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:09 |
Ik heb even een voorlopig spoorboekje van de Beneluxtrein 2014 in elkaar gedraaid in PDF voor wie wil klik | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:10 |
Is het het aangluren waard? Url? ![]() | |
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:10 |
Als Rover al eisen heeft, dan zijn die in de vorm van snoepreisjes voor Kruyt, niet namens de reiziger. | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:10 |
http://downloadhq.kpnstre(...)Thorbecke_Extern500k | |
bork | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:11 |
Wat voor treinen heeft die dan eind 2016? | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:13 |
Eerder is geopperd dat Stadler en Alstom kunnen leveren voor die tijd.. | |
bork | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:14 |
Ik had er al eerder om gevraagd maar nu pas antwoord, bron? ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:15 |
Driek zei dat geloof ik zojuist...maar dat is onder voorbehoud, want toen was er nog geen camera en dat is puur op mijn stemherkenning.. | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:15 |
Als je dat zou willen doen zou dat heel erg fijn zijn ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2013 14:18:03 ] | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:19 |
onder meer hier: http://www.treinreiziger.(...)ere_trajecten-145644 Op Rail Journal stond recentelijk ook te lezen dat Stadler nog capaciteit over had om te bouwen | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:19 |
Wat is dit nu? Een Fransman met een Joegoslavische naam die Engels spreekt en die later nogeens in Engels vertaald wordt ![]() | |
MPG | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:20 |
Sebigboss van Joerostaar. | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:20 |
telefoon ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:20 |
![]() | |
bork | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:20 |
Erger nog, die niet weet dat het Nederland regeltjesland is, hij praat Frengels btw. | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:21 |
Franglais ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:21 |
Is det juu, Leklerc? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:22 |
Gezellig. Fish & Stokbrood in een ouwe krant | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:22 |
gebeurt veel vaker | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:22 |
dat gaat niet werken ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:23 |
Staan daar nou bekertjes Yogurt? ![]() | |
ReisT | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:23 |
Of je laat de Benelux nog even zoals ie is tot je zelf de grens over kan. Als NS toch al van plan was extra loc's te regelen zal dat het probleem niet zijn. | |
bork | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:24 |
Een Flirt die harder gaat dan 200 km/h? Ik weet niet of daar durf in te stappen. | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:25 |
![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:26 |
Stadler heeft iets voor 249 km/h op de tekentafel liggen | |
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:26 |
"Nog precies zóveel ruimte over voor passagiers..." | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:27 |
Zoek Driek in de spiegeling![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:28 |
Reserveringsplicht afschaffen voor Thalys ![]() | |
MPG | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:29 |
Lekker volproppen dat ding. What's next? Staanplaatsen? Veewagon ertussen? | |
Q. | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:30 |
Stadler. ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:30 |
Al weleens meegemaakt dat er 2 stellen in 1 stel zijn geperst....t past... | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:31 |
ICE heeft ook geen RP. Gaat ook prima toch? ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:32 |
Hoe graag zullen de Belgen willen meewerken denk je als NS niet met ze wil samenwerken? Oeps, probleem. Dat gaat dus niet gebeuren. | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:32 |
Maar is/zijn die verbindingen niet veel minder "schaars"? | |
Mexicanobakker | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:32 |
waarom wel bij thalys en niet bij ice? | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:33 |
-Gaap-![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:33 |
ze gaan helaas wel iets meer op de andere fabrikanten lijken, want echt probleemloos is het helaas allemaal niet meer. Zie Luxemburg waar ze hun bestelde KISS teruggestuurd hebben om de problemen op te lossen voordat ze verder willen testen | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:34 |
Wat bedoel je daarmee? | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:34 |
Klopt en er is ook een hoog "normaal" tarief en de kortingen kan je alleen krijgen op basis van beschikbaarheid. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:34 |
voordeel: je valt niet om ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:34 |
Dat de verhouding vraag en aanbod anders ligt.. | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:35 |
Nee, maar als zo een trein even een santiagootje doet is het leed niet te overzien... ![]() | |
ReisT | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:39 |
Ze moeten meewerken van "Brussel". | |
mschol | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:39 |
![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:47 |
Dat was een innige omhelzing, Driek ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:47 |
Capture? | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:51 |
die heb ik niet | |
Kowloon | donderdag 17 oktober 2013 @ 14:59 |
Dit ziet er goed uit. ![]()
| |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:00 |
In ruil daarvoor wil Arriva wel een stukje van het winstgevende reguliere hoofdrailnet, want anders is hen het risico te groot en hebben ze er geen zin in. | |
Kowloon | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:06 |
Hoeft het nog steeds geen slechte deal te maken. Ook omdat daarmee wellicht een gedragsverandering bij NS kan worden bewerkstelligd. Van luie monopolist naar actieve dienstverlener. | |
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:09 |
Dat wordt een partijtje blokkeren en inpraten op Wilma waar je niet goed van wordt. Onderwijl nog steeds desgevraagd in het voordeel van de reiziger, uiteraard. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:10 |
het is een voorwaarde die de plannen onhaalbaar lijken te maken Maar de plannen laten wel meer ambitie zien dan wat de NS nu doet | |
dennistd | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:11 |
Die Goverde vergeet alleen dat ICRm ook maar 160km/h kan, dat het dus niet alleen aan de locs ligt.. | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:14 |
Wat een coole bril heeft die Jansen dude ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:15 |
Dat is onwil. Je kunt gewoon een weekje 220 gaan rijden met die dingen op een testbaan en dan kun je er in de praktijk ook 200 mee. ICK kon al 200. | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:15 |
Dat laatste is wel iets om over na te denken. Dat NMBS+Thalys+Eurostar wat minder ambitieus zijn dan DB/Arriva is begrijpelijk, want zij vragen niks ter compensatie van de risico's. Maar NS zou juist moeten laten zien waarom zij, als Nederlands bedrijf en als bezitter van het gehele winstgevende hoofdrailnet, méér kunnen dan welke concurrentie dan ook. | |
MPG | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:15 |
Past bij zijn macbook ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:16 |
Voor de rest zou ik eerst de plannen van DB/Arriva moeten zien voordat ik er verder over kan oordelen | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:18 |
Wacht eens, NS gaf toe dat ze van het Fyra-debacle hebben geleerd dat ze de competentie niet hebben voor HSL-treinen en dat ze het daarom maar beter aan Thalys en Eurostar kunnen overlaten. Arriva zou dat probleem niet moeten hebben aangezien die onderdeel zijn van DB, die natuurlijk zat eigen expertise hebben. | |
Kowloon | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:24 |
Dat maakt de zaak nog raarder vind ik. De concessiehouder geeft dus openlijk toe dat zij niet kan leveren wat er in de concessie staat? | |
ReisT | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:27 |
En vervolgens kopen we straks ter vervanging van ICRm nieuwe rijtuigen voor max. 160km/h "want de locs kunnen toch niet sneller"? | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:29 |
Het was een beetje een rare formulering. Iets als "we gaan beproefde treinen kopen, vandaar Thalys en Eurostar". Maar dat zijn natuurlijk helemaal geen treinen maar vervoerders en het komt inderdaad erop neer dat NS de concessie zou krijgen, maar deze in feite 'onderverhuurt' aan Thalys en Eurostar voor de echt snelle treindiensten (zoals ze nu ook al doen). [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2013 15:30:00 ] | |
MPG | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:31 |
"Geluid is een groot probleem, vooral in lansingerland want dat is mijn geboorteplaats en er woont nog en fractiegenoot van me." | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:33 |
Ja. Waardeloos stuk "volksvertegenwoordiger" dat het is ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:38 |
eigenbelang mag nooit gaan prevaleren. Het wil niet zeggen dat er niet een geluidsprobleem is aldaar | |
MPG | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:40 |
Geluid ís ook een probleem. Maar ga hier niet je privé-oorlogje voeren op het moment dat je het volk moet vertegenwoordigen. | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:40 |
Dat klopt. Maar onze vriend Hoogland dient hier de geloofwaardigheid van dat probleem wel een aardige doodssteek toe. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:42 |
zeker. Als je het al doet dan verwijs je naar de onafhankelijke onderzoeken die uitgevoerd zijn, niet naar je eigen subjectieve beleving | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:52 |
Precies. De beste trein is een trein die nergens stopt en waar niemand in zit ![]() | |
MPG | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:52 |
IJzerschuiven FTW | |
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:53 |
En ruimschoots verderop rijdt zodat je hem niet hoort. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:57 |
de beste trein is geen trein, alleen dat is net zoiets als een snelweg waar geen verkeer overheen rijdt | |
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 15:58 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:00 |
Het zal me benieuwen hoe lang het nog gaat duren voordat we eindelijk een fatsoenlijke verbinding Amsterdam - België hebben, me fatsoenlijke aansluitingen vanuit Den haag en Brabant. Voldoende hoogfrequent, voor iedereen toegankelijk, betaalbaar. Ik weet 1 ding wel: Tegen die tijd is Lansingerland een ontvolkt spookdorp van ruïnes. | |
Dr.Mikey | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:08 |
Moet je voor NS Hispeed altijd een speciaal ticket hebben? Ik moet morgen van Enschede naar Antwerpen en zag via de site dat ik via Rotterdam kon gaan maar de trein tussen Rotterdam en Antwerpen is een hispeed. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:13 |
uiteraard | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:14 |
Ja. En je moet verplicht reserveren. En het kost godsonmeunig veel doekoes. En hij gaat in 2024 rijden. Misschien ![]() | |
Dr.Mikey | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:16 |
Dus ik kan niet gewoon naar Rotterdam afreizen, Daar een kaartje kopen Rotterdam- Antwerpen en gewoon in die trein gaan zitten? Ik reis normaal altijd Enschede - Antwerpen via Roosendaal en daar kan je wel gewoon een ticket kopen voor de boemel. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:18 |
hangt er vanaf welke trein je wilt nemen | |
Dr.Mikey | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:19 |
De trein Rotterdam Centraal- Antwerpen Centraal die via Roosendaal gaat. | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:20 |
Daar mag je gewoon in zonder extra moeilijk hip glanzend kaartje ![]() | |
Dr.Mikey | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:21 |
Ok mooi | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:26 |
De oplossing: http://www.speld.nl/2013/10/11/ns-introduceert-de-non-stoptrein/ | |
Viezze | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:26 |
Als je via ns-hispeed nou een ticket boekt voor de trein naar Antwerpen (niet de Thalys maar de benelux) met gratis reizen in Nederland, dan hoef je hopelijk niet in te checken in Nederland? Ga morgen namelijk ook naar Antwerpen. | |
Dr.Mikey | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:31 |
Dat vroeg ik me ook af. | |
WhiteJoker | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:36 |
Ok. Dus wat is nou de uitkomst van die vergadering? Ik zit op m'n werk, dus die livestream kan niet aan. | |
Bitlord | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:37 |
Nee dat hoeft niet. Als.je maar een bewijs meeneemt dat gratis reizen-recht hebt in NL. Quote van Ns hispeed Bij het maken van een internationale reis checkt u niet in en uit, ook niet als u een internationaal vervoerbewijs vanaf de grens heeft. In- en uitchecken is in het buitenland namelijk niet mogelijk. Uw NS- abonnement is in dit geval dus geldig zonder in- en uit te checken met de OV-chipkaart! | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:44 |
Vraag me vooral af waarom DB dat wel kan en NS niet en met welk materieel DB dat gaat doen. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:44 |
De standpunten van alle partijen zijn duidelijk gemaakt en de kamerleden hebben vragen kunnen stellen. Op basis hiervan kunnen zijn een oordeel vormen over de koers die hun partij zal gaan volgen inzake de HSL-kwestie. | |
Viezze | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:45 |
Top ![]() | |
Peter | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:46 |
Wanneer staat het debat in de kamer dan op de agenda? ![]() | |
Dr.Mikey | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:48 |
Dus ik kan inchecken in Enschede, Uitchecken in Rotterdam en daar gewoon overstappen op de trein naar Antwerpen ? En als de conducteur komt laat ik mijn 40% kortings-kaart zien? | |
Viezze | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:49 |
Nee, je kan op hispeed een reis boeken van Enschede naar Antwerpen met vrij reizen op NS traject, en dan hoef je helemaal niet in te checken. O je hebt geen vrij reizen, dan selecteer je korting. Maar alsnog niet inchecken lijkt me. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:50 |
volgens mij begin november | |
Peter | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:50 |
Als je in Rotterdam een kaartje koopt wel ja. En wat hier boven staat, ALS je een vrij reizen abbo hebt. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:51 |
dat laatste klopt ook. Ook als je korting hebt en je kunt aantonen dat je de grens over gaat dan hoef je niet in te checken, mits je een geldig kaartje hebt natuurlijk ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:51 |
Oh dat is wel handig dus, als ik in het weekend met weekendvrij met de pimpel het land uit wil zoals overmorgen ![]() | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:51 |
En ohja. Hoe zien al die geluksroepers enige integratie HSL <-> HRN voor zich als DB de HSL gaat exploiteren? | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:52 |
Enige uitzondering is Leer, want daar staat wel een Arriva-paaltje ![]() | |
Peter | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:52 |
Dat de NS een vergoeding aan DB dokt. Net zoals Thalys nu aan de NS doet. Simpel toch? | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:52 |
Niet. Is dat erg dan? ![]() | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:53 |
Ja. Een snelle trein Den haag <-> Eindhoven kan je wel vergeten. En een trein Almere - Rotterdam over de HSL ook. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:53 |
daarvoor zijn alle plannen nog te vaag | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:53 |
Ik snap niet dat er dan zo gejubeld wordt om de DB optie als alles nog zo vaag is? ![]() | |
Bitlord | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:57 |
Inderdaad, maar dan dus wel een kaartje kopen deventer-duits station. Heb je een schones wochenede ticket ofzo wat alleen geldig is in Duitsland denk ik wel dat je ewn extra kaartje Deventer-Bad Bentheim moet kopen (NS-traject gratis). | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:58 |
het lijkt een serieus alternatief tov het NS-bod. Verder zou ik op dit moment niet willen gaan Het enige dat ik over het NS-bod kan zeggen is dat het op een aantal punten wel erg magertjes is en een gebrek aan ambitie toont. Op andere punten ziet het er wel prima uit. De vraag is alleen of het stand kan houden, daar de inhoud van de HSL-concessie substantieel gewijzigd is tov het in 2001 afgesproken aanbod. | |
Bitlord | donderdag 17 oktober 2013 @ 16:59 |
En Weener. Maar naar beide station rijdt NS Hispeed/partner van NS Hispeed niet maar Arriva/DB. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:07 |
Het alternatieve Arriva plan![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ik ga voor het NS plan met integratie in HRN. | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:15 |
Ik koop mijn kaartjes gewoon bij de DB. Daar kun je niet kiezen voor "NS-traject gratis"natuurlijk. Maar een conducteur kan heus wel zien dat ik WeekendVrij op mijn chipkaart heb staan. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:17 |
Ja dat is echt irritant. Kut DB.. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:20 |
dat laatste plaatje klopt toch niet helemaal? Ik heb de NS namelijk nergens horen zeggen dat ze vanaf 2021 nog een verbinding met Brussel in willen leggen | |
Frozen-assassin | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:30 |
Ik ga voor Arriva/DB... Zij mogen nu aantonen dat zij het kunnen.. NS heeft genoeg kansen gekregen.. | |
Ireyon | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:39 |
Lekker met 160 km/h over een miljardenlijn, te kansloos voor woorden ![]() | |
ReisT | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:48 |
Laat gewoon elk bedrijf doen waar ze goed in zijn. DB internationale treinen, NS binnenlandse met integratie. | |
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:48 |
Als Arriva erover twijfelt of het voor Thalys wel rendabel is om van 14 naar 16 ritten per dag te gaan, hoe denkt Arriva dan zelf rendabel 16 extra ritten per dag te kunnen uitvoeren? Edit: En het binnenlandse verhaal van Arriva valt tegen. Zou je niet NS de concessie voor binnenlands vervoer kunnen geven en het internationaal vervoer openstellen voor "open access" zodat we vanzelf kunnen zien of en hoeveel treinen Thalys, Eurostar en DB/Arriva willen laten rijden? [ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2013 17:50:58 ] | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 17:52 |
De groene verbinding komt er ook. Wat er nog wel ontbreekt is een verbinding naar Eindhoven op de HSL. | |
Regenjas | donderdag 17 oktober 2013 @ 18:02 |
Van die groene verbinding weet ik niets af en hun eigen Lage Landen Trein die via Roosendaal zou rijden is ook stilletjes afgeserveerd blijkbaar. Ik ben benieuwd hoe de gemeente Den Haag daar over denkt... | |
KnightSolaire | donderdag 17 oktober 2013 @ 18:43 |
Ja met die dooddoener kun je een goede discussie voeren. Het is een miljardenlijn dus het moet harder. Ook al heeft het praktisch totaal geen nut, al helemaal niet als je de HSL integreert met het HRN. | |
Socios | donderdag 17 oktober 2013 @ 18:54 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:04 |
Had men beter eerder kunnen bedenken natuurlijk he ![]() | |
Bitlord | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:12 |
Het lijkt er op dat de dienstregeling 2014 in de NS-reisplanner staat. | |
_serial_ | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:13 |
Great, nog een minuut eerder opstaan ![]() | |
Ireyon | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:15 |
Ja dat moet, al is het maar voor het reizigerscomfort. Ik ben het constant scheef hangen in bochten wel een beetje zat eigenlijk. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:17 |
Nou boehoe, je wint wel 3 minuten ten opzichte van een goed treinpad voor Rotterdam - Dordrecht - Breda terwijl je wel een relatief grote groep reizigers (Dordrecht - Brabant v.v.) een snelle verbinding ontzegt. Die komt in de door NS gepresenteerde plannen ook niet voor ![]() Bovendien, ooit van samenloop gehoord, ofwel dat je twee vervoerders hebt op hetzelfde baanvak? Er is geen natuurwet ofzo die dat onmogelijk maakt, alleen systeemautistisch hokjesdenken. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:19 |
Samenloop kan prima, maar als je gaat verwachten dat de HSL geïntegreerd gaat worden in het HRN door verder te rijden het land in kan je het wel vergeten. | |
_serial_ | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:19 |
Daar ben ik dus helemaal niet blij mee inderdaad.... Even spam van plaatselijke politiek : http://petities.nl/petitie/dordrecht-behoud-intercityverbinding | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:19 |
Desnoods haal je een paar lijnen úít het HRN en besteed je die aan als onderdeel van de HSL. Big deal. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:20 |
Alsof dat over een nacht ijs gaat. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:20 |
Alsof je met de huidige oplossing zo veel verder komt. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:21 |
Dat heb ik net al zeven keer verteld. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:23 |
Voortang maatregelen winterweerprogramma Vervoerconcessie voor het hogesnelheidsnet rijksoverheid.nl | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:24 |
En ik heb ook al zeven keer iets verteld. Ik denk niet dat je met 'integratie met het HRN' zoveel verder komt. Den Haag - Eindhoven via de HSL levert weinig winst op terwijl je redelijk wat reizigers dupeert. Almere - Rotterdam is een relatief zeldzame relatie om rechtstreeks aan te bieden via de HSL, Almere is meer gericht op Amsterdam en Schiphol. Let's agree to disagree on this. | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:27 |
We gaan hier al helemaal dezelfde kant op als die hoorzitting vanmiddag. Het blijft tot in de eeuwigheid voortduren met discussiëren en doormodderen en er GEBEURT uiteindelijk geen flikker gewoon ![]() | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:29 |
Mja, eens. Ik ben trouwens ook niet helemaal onder de indruk van het plan van DB/Arriva. Ze hebben goede punten (en dat ze snel de beschikking hebben over ICE's geeft ze een streepje voor tov NS) maar toch heb ik het gevoel dat ook zij niet de mogelijkheden pakken die er - in mijn ogen - zijn. | |
Peter | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:30 |
Zullen wij hier dan besluiten dat DB 15 jaar de concessie krijgt? Met een meetpunt om de 2 jaar en een korting van 5% op de infraheffing als ze voldoen aan alle consessie-eisen en een boete van 5% per jaar als dat niet zo is? Klaar ![]() | |
_serial_ | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:30 |
Duurt het echt zo lang om een off-the-shelf trein op de baan te krijgen ? | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:32 |
ah, ik kon het lijntje namelijk nergens vinden in de documenten die ik op de site van het ministerie zag. Mocht die verbinding er wel komen dan geeft het toch een andere kijk op de zaak | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:33 |
Ik zou Almere - Rotterdam alleen aanbieden als spitsverdichting, zodat Amsterdam-Zuid op die tijdstippen een goede verbinding met Rotterdam krijgt. Buiten die uren is het een niet zo nodige verbinding | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:35 |
nee. Ook het plan van DB-Arriva lijkt zo zijn minpunten te hebben, zeker omdat niet duidelijk is wat er met het binnenlandse deel zal gaan gebeuren. Is toch een belangrijk onderdeel dat opheldering verdient. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:36 |
Een directe spitstrein Rotterdam - Amsterdam Zuid kan inderdaad nuttig zijn voor de vele mensen die werken op de zuidas. De rest van de dag is het een relatief nutteloze verbinding.Yep. Alles moet namelijk getest worden. | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:36 |
Laat op die drukke trajecten toch lekker 2 vervoerders hetzelfde traject rijden man wat rukt dat nou ![]() De reiziger is gewoon het allerbelangrijkste wat er is. Anders had je maar geen vervoerder moeten worden. Op Arnhem - Doetinchem kan het ook. Hup, niet zo zaniken. | |
Bitlord | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:37 |
Begrijp ik trouwens met betrekking tot DB/Arriva dat ze, in het geval dat ze doorzetten (wat m.i. gewoon kan aangezien het een internationale, m.a.w. concessievrije verbinding) ze gebruik maken van enkele stellen serie 407 en die dus even niet in gaan zetten in Duitsland (en dus op een enkele duitse verbinding nog een IC laten rijden ipv een ICE of een oude ICE nog een paar jaar langer inzetten? | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:40 |
Ik denk dat je dat goed begrijpt, ja. Ik verwacht dat men eerder voor BR 406 (huidige ICE 3) zal kiezen omdat die al goedkeuring hebben in Nederland en België (muv HSL), dan hoeft men voor BR 407 alleen toelating in NL óf BE te regelen (en kan men dus sneller rijden). | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:40 |
Hoe zit het eigenlijk met die trein naar Breda in dat DB plan? | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:41 |
LageLandenLijn Den Haag - Rotterdam - Breda - Antwerpen - Brussel-Nat-Luchthaven - Brussel. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:42 |
is wel zonde, want het kan mooie verbindingen opleveren, zoals Vlissingen - Amsterdam (via HSL). Kun je de oude lijn mooi mee ontlasten ![]() | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:44 |
Amsterdam - Breda? En DB krijgt alleen een Eurostar voor elkaar als er in Amsterdam, Schiphol en Rotterdam hekken etc komen? Ding stopt niet te Brussel-Zuid? Denk dat ze daarmee een enorm negatief kosten-baten saldo initiëren. | |
Peter | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:45 |
De Thalys en Eurostar staan er wel op, maar die gaat de DB echt niet zelf rijden hoor ![]() Maar wat ik ook zie is dat de Lage Landen Lijn niet via Dordrecht gaat rijden in de plannen, maar toch via Breda.. Dat is gewijzigd ten opzichte van wat men eerder vertelde. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:46 |
Je kan één stuk spoor prima gebruiken met meerdere vervoerders. Mits die vervoerders het juiste materieel hebben... geen VIRM dus. ![]() Waarschijnlijk is dat niet gneoemd door DB/Arriva omdat het internationale vraagstuk op dit moment meer aandacht vraagt. Het binnenlandse traject is makkelijk te bedenken... Huidige plannen van Eurostar zijn dat iedereen in Brussel uitstapt, door de scan gaat, en opnieuw instapt. Ik verwacht dat dat met DB/Arriva's plannen niet anders zal zijn. Vergeet niet dat Eurostar tegenwoordig een volledig zelfstandig bedrijf is. Den Haag - Breda kun je ook via Dordrecht rijden. Het tijdsverschil t.o.v. rijden via de HSL is echt minimaal... | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:48 |
Lijkt mij minstens zo belangrijk. Het staat letterlijk in de Eurostar plannen. Er moet controle komen op Amsterdam C, Schiphol en Rotterdam C. Ding stopt niet te Brussel-Zuid. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:49 |
Is het ook, maar op dit moment minder dringend. Die treinen rijden (enigszins punctueel...) en kunnen blijven rijden. Eurostar's eigen plannen, of DB's versie? Niet stoppen in Bxl lijkt me niet echt goed voor de businesscase gezien die treinen 900 man kunnen vervoeren... | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:52 |
Je breekt de concessie op of niet. Die V160 stopt dan ook acuut met rijden. In de DB plannen die op het internet zijn gezet. Ik zal ze nog even voor je tevoorschijn toveren. ![]() De twee sterretjes referreren naar de Eurostar. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:52 |
als het wel NS is dan hoeft het niet zo'n probleem te vormen, want ook VIRM zou over het noordelijk deel van de HSL moeten kunnen of je zou er DDZ voor kunnen gebruiken, mits het natuurlijk kan ![]() | |
Peter | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:53 |
En de berichten van begin deze week van Eurostar zelf hebben het over uitstappen en controle op Brussel. Denk dat DB dit heeft aangenomen en niet van Eurostar te horen gekregen dat men op Brussel controleert. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:54 |
Dat wat Eurostar communiceerde refereerde naar de NS/NMBS plannen, niet naar die van de DB. | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:55 |
Klikje voor de officieel door NMBS uitgegeven DRGL van de BNL 2014 als PDF. Heb hem nog niet vergeleken. | |
KnightSolaire | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:55 |
... maar over de HSL moeten wel per se treinen die 300km/u halen? Dát verschil is pas minimaal ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:56 |
Minimaler iig.. Op Rotterdam-Breda kan je zeker van zes naar acht minuten winst. Terwijl het verschil tussen 200 en 300 op de noordsectie 1 minuut is. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 19:58 |
NS is wettelijk verplicht om - op kosten van de staat - nog maximaal een jaar door te blijven rijden, en om het materieel beschikbaar te stellen aan een volgende exploitant (de "redelijk regeling") Ah, dat. Dat is inderdaad een beetje raar... maar waarschijnlijk is de PDF van DB/Arriva ouder dan de door Eurostar gepresenteerde plannen. Ik verwacht in ieder geval niet ¤* Brussel links zal laten liggen, want met reizigers uit Nederland en Antwerpen alleen gaan ze die trein niet vol krijgen. VIRM over de HSL gaat niet gebeuren. Dit onder meer vanwege de kosten, technische uitdagingen en HSL-regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan brandveiligheid of de impact van een kruising met een Thalys die 300 rijdt. Bij DDZ zit je met dezelfde problemen + lagere maximumsnelheid (140 voor zover ik weet). 300 km/h is zinloos voor binnenlandse dienst. Zelfs 250 km/h is zinloos, op Rotterdam - Breda haal je maarliefst 5 seconden 250 km/h voor je weer in de ankers moet. Rotterdam - Breda non-stop via Dordrecht kan in dezelfde tijd als via de HSL (bron: eigen ervaring). Mét stop in Dordrecht ben je hoogstens 5 minuten langer onderweg, maar dan moet er wel een zo optimaal mogelijk treinpad zijn. | |
KnightSolaire | donderdag 17 oktober 2013 @ 20:04 |
Precies, en dat plan van DB speelt volgens mij juist in op diegenen die gevoelig zijn voor hogere maximumsnelheden (misschien de VVD'ers die allemaal net iets te opgewonden raakten over die 130km/u-borden voor op de autosnelwegen?), terwijl het praktisch niet uitmaakt. Doe mij maar de IC200 die zowel op het HRN als op de HSL ingezet kan worden en de weg vrijmaakt voor een nog strakkere integratie van beide. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 20:07 |
Dat is het aanbod, en niet anders. Zo staat het in de brief die is aangeboden én zo is doorrekening van de kosten geweest. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 20:08 |
Uiteindelijk is het niet DB die daarover beslist, maar Eurostar. Behalve als DB zelf die trein naar Londen gaat rijden, dan is het natuurlijk wel hun beslissing. | |
Peter | donderdag 17 oktober 2013 @ 20:26 |
De doorrekening van de kosten daar neemt DB toch juist een slag om de arm omdat Mansveld weigert cijfers te geven? | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 20:30 |
er zijn volgens mij wel plannen in die richting geweest | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 20:42 |
het omstreden donorspotje wordt van de buis gehaald: http://www.nu.nl/binnenla(...)met-donorspotje.html | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:02 |
Geweest, ja. | |
KnightSolaire | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:18 |
Terecht ook dat het verleden tijd is, het IC200 dat in de toekomst zowel het ICMm als het ICRm gaat vervangen kan dan dienst doen op alle trajecten die deels over de HSL rijden alsook de trajecten waarop een deel harder gereden kan worden (Amsterdam - Utrecht en de Hanzelijn), dan kan het (tegen die tijd gemoderniseerde) VIRM mooi naar alle resterende verbindingen. | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:29 |
Vanavond is er weer een Fyra V160 bij Hoofddorp op het viaduct gestrand, en heeft daar (opnieuw) anderhalf uur zonder stroom gestaan, en dus zonder verwarming. NSR deed het af als een wisselstoring. Of dat ook de echte reden is, weet ik niet. Er reden alleen minder Fyra's. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:32 |
Ik denk dat je voor een zo goed mogelijke integratie tussen de HSL en Breda ervoor moet zorgen dat de overgang HSL-klassiek spoor minder abrupt is. Een IC160/IC200/HST moet nu fors afremmen naar 140 km/h, wat ook wat baanvakcapaciteit vraagt. Door het rechterspoor HSL - Breda-Prinsenbeek op te waarderen naar 200 km/h hoeven treinen minder af te remmen, maar kunnen ze uitrollen. Dit betekent het aanleggen van ERTMS met een exitsnelheid van 140 km/h t.h.v. Breda-Prinsenbeek (i.v.m. het perron en een paar overwegen). De bovenleidingspanning kan denk ik op 1500 V blijven: als een trein bij het verlaten van de HSL moet afremmen of stoppen heeft het toch geen zin om te versnellen tot meer dan 140 km/h voordat hij in Breda is. Thoughts? [ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 17-10-2013 21:38:22 ] | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:35 |
geen slecht idee. Zou er wel voor gezorgd moeten worden dat treinen die van de HSL af komen voorrang hebben boven treinen die over het conventionele spoor rijden, want om optimaal te profiteren van die snelheidsverhoging wil je daar geen stel voor de rooie hebben staan | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:37 |
Helemaal mee eens, het lijkt er gelukkig op dat de treindienstleider er vaker rekening mee houdt. "Vroegah" gebeurde het met enige regelmaat dat een Fyra t.h.v. Lage Zwaluwe de sprinter naar Breda of een goederentrein inhaalde, om vervolgens bij Zevenbergschen Hoek vol in de ankers mocht om diezelfde trein voor te laten gaan. Dat heb ik al een aantal maanden niet meer meegemaakt. | |
dennistd | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:40 |
Zijn er überhaupt wissels voor 200km/h? | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:41 |
Spotje Donorweek uit de lucht "Verkeerd signaal", zegt de Reclame Code Commissie Het reclamespotje voor de Donorweek wordt niet meer uitgezonden, heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport laten weten. De Reclame Code Commissie vindt het spotje nodeloos kwetsend en in strijd met de goede smaak. Het ministerie haalt de reclame daarom zo snel mogelijk van de televisie. Zondag ontstond ophef over het spotje, waarin te zien is hoe een triatleet gesloten spoorbomen passeert en voor een trein langs rent. Vakbond FNV Spoor reageerde woedend en diende een klacht in bij de Code Commissie. Ook machinistenbond VVMC (pdf) was verbijsterd over het filmpje. Opdracht De Reclame Code Commissie is het met de bonden eens dat van het spotje een verkeerd signaal uitgaat. De commissie zegt verder dat de beelden bij machinisten en slachtoffers van spoorongelukken een schokeffect teweeg brengen. "Van de overheid had mogen worden verwacht dat zij met deze gevoelens rekening zouden hebben gehouden", aldus de Reclame Code Commissie. Het spotje was gemaakt in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Minister Schippers zag na de kritiek van de bonden geen reden om de reclame niet meer uit te zenden, maar naar aanleiding van de uitspraak van de Reclame Code Commissie is de spot alsnog ingetrokken. http://nos.nl/artikel/563716-spotje-donorweek-uit-de-lucht.html En terecht dat het van de buis gaat enzovoorts. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:42 |
Op de HSL liggen voor zover mij bekend een paar overloopwissels die geschikt zijn voor 220 km/h. | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:43 |
Voor zover ik weet niet. Wel overloopwissels. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:46 |
Bij Zoeterwoude liggen 1:62 exemplaren, 220 km/h krom. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:46 |
Weer? Laatste keer was 2012? | |
Koen66 | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:48 |
Gaan ze via de HSL rijden? Eerste keer dat ik dat hoor. Dat zou betekenen dat ze de mede voorvechters Dordrecht en Roosendaal opeens negeren? | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:49 |
Of Dordrecht aangedaan wordt weet ik niet zeker. Roosendaal wordt wederom het duupje. | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:52 |
Alsof Roosendaal zo ontzettend interessant is. Het is slechts een kleine stad wat een groot station en een IC stop heeft bij de gratie dat het toevallig een kruising van lijnen is. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:53 |
Roosendaal is een dood gat waar op een doordeweekse dag na 21:00 niks meer te beleven is. Zelfs de bussen stoppen al om 21:30. ![]() 't is vooral dat je de provincie Zeeland dan opzadelt met een flinke achteruitgang qua verbinding met België (in zoverre die reizigersstroom er is). | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:54 |
Zelfde als Breda eigenlijk? Dat dan toevallig in de buurt van de HSL ligt. | |
KomtTijd... | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:56 |
Als de provincie Zeeland naar België wil, bellen ze maar een taxibusje met zijn zessen. ![]() | |
Koen66 | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:57 |
Maar Breda aandoen zonder de HSL te gebruiken is vrij lastig lijkt me. | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 oktober 2013 @ 21:58 |
Of het nu om Dordrecht, Roosendaal, Breda, Amersfoort, Almere of Zwolle gaat.. Het zijn allemaal plaatsen waar je met een internationale trein stopt als je er toevallig langskomt maar wat nooit interessante plekken zijn om speciaal een andere route voor te gaan rijden. Doorgaande internationale treinen verbinden echt belangrijke steden met elkaar. Daarnaast is de rendabiliteit erbij gebaat om onderweg ook binnenlandse reizigers te vervoeren en internationale reizigers op andere relaties te bedienen maar beiden zijn dan niet het hoofddoel maar een subdoel. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:00 |
Breda leeft stukken meer dan Roosendaal. Er zijn twee hogescholen (NHTV en Avans), veel bedrijvigheid, goede verbindingen met Eindhoven, Arnhem, Amsterdam, enz. Nee hoor. Dordrecht -> Breda -> Antwerpen. Eens. Ik zie niet zoveel in het kopmaken in Breda, of het nou een Beneluxplus of een LageLandenLijn is. De relatie Breda - Antwerpen kan beter op een andere manier bediend worden, bijvoorbeeld door de sprinter Eindhoven - Tilburg door te trekken naar Antwerpen (mits geschikt materieel). | |
_JdM_ | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:00 |
In de Syntuslintjes, die gereviseerd zijn en nieuw interieur hebben, zitten bij de vierzitters bij de cabine stopcontacten ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:01 |
Die dingen zijn tegenwoordig toch van Arriva? ![]() | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:03 |
Nee, die gereviseerde Lint'en komen op Zutphen - Oldenzaal te rijden. Arriva heeft nog steeds geen Lint'en voor Almelo - Mariënberg, | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:03 |
Ah ok ![]() | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:04 |
Hebben als het goed is ook een toilet ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:05 |
die hebben ze wel. Sterker nog, ze zijn naar Duitsland voor revisie | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:05 |
Oh, zijn ze al officieel overgedragen? Zover was ik nog niet. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:07 |
volgens mij wel, want de 33 en 34 hebben al deels een Arriva-uiterlijk | |
Koen66 | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:08 |
Dus naar Antwerpen via Etten-Leur en Roosendaal? | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:10 |
Vanuit Breda kan je ook rg Antwerpen de HSL op, en anders idd via Etten-Leur richting Roosendaal ev | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:11 |
Klopt. Wel via een rare 80 km/h-wissel. | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:13 |
http://www.flickr.com/photos/markrail/9615039754/ | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:14 |
Ja, die snap ik niet helemaal. Maar ligt die aansluitboog niet inmiddels weg te roesten, of sturen ze daar regelmatig wat lege meuk langs? | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:15 |
Owja, je hebt gelijk. GekkeHaan had hier volgens mij ook al eens foto's geplaatst toen hij daar eens was. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:16 |
Er gaat incidenteel een omgeleide Thalys overheen als hij niet via Rotterdam kan for some odd reason. Afgezien daarvan ligt die boog best wel weg te roesten ja. ![]() | |
greavy | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:18 |
Die Thalys wordt echt niet wekelijks omgeleid, dus daar moet bij de eerste beste Thalys 5 meter roest per vierkante millimeter liggen ofzo. Doet mij denken aan die vage boog naar de Betuweroute richting Emmerich als je uit de richting Den Bosch komt. | |
Koen66 | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:19 |
Maar heeft Arriva materiaal op het oog dat al HSL capable is? Het was immers juist de bedoeling conventioneel spoor te gebruiken | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:22 |
Voor treindetectie zal het waarschijnlijk niet uitmaken (assentellers of JADE), als die bogen onderdeel zijn van de HSL dan is het aan Infraspeed om ervoor te zorgen dat ze bruikbaar blijven. Misschien rijdt er 's nachts soms een treintje van IS overheen om de boel te ontroesten ofzo... ![]() Als Arriva materieel bestelt dat 25 kV en ETCS aankan is het geen enkel probleem om over de HSL te gaan. 't is wel een beetje een verrassing, want de LLL was juist gepresenteerd als 'klassiek alternatief' voor de Fyra. Maar nu Fyra verleden tijd is staat alles natuurlijk op de helling, en zoekt ook Arriva naar de economisch meest interessante oplossing. | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:22 |
Hihi grapje. Is Roelofarendsveen. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:27 |
Belangrijkste is: ze bestaan, ze zijn getest en ze werken. Zijn ze ook een beetje betrouwbaar, of moet Infraspeed er iedere nacht aan knutselen? | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:31 |
Geen idee. Betrouwbaar genoeg, want er heeft nog nooit een melding gestaan op ns.nl van een wisselstoring op de HSL zelf. Alleen op de toeleidende sporen of emplacementen waar normaal NS verkeer ook last van heeft. | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:36 |
Ik meen me te herinneren dat er wel eens een wisselstoring op de zuidsectie is geweest, maar het gebeurt inderdaad niet vaak ![]() | |
Bitlord | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:39 |
Huh, deze had ik compleet gemist... | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:42 |
bij deze dan | |
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 22:49 |
Scheelt weer, en niet op de noordsectie waar die joekels liggen. ![]() | |
_JdM_ | donderdag 17 oktober 2013 @ 23:10 |
Sprinter Apeldoorn-Enschede gaat miv december 2013 er op het gehele traject 6 minuten langer over doen. 3 minuten eerder weg tussen Apeldoorn-Wierden, daar een lange stop. Vanaf Almelo, Almelo de Riet en Borne 1 minuut later, Vanaf Hengelo 4 minuten later, vanaf Drienerlo +5, in Enschede 3 minuten later. Behalve dat, wanneer de pimpelexpress rijdt, wordt de sprinter in Rijssen rechts ingehaald (met 40kmh). De stop voor de sprinter is daar 12 minuten, maar in die 12 minuten worden er straalmotoren onder gehangen, want de sprinter is dan slechts 1 minuut later in Enschede dan volgens het patroon. (oftewel: op Rijssen-Enschede heeft deze sprinter 5 minuten minder de tijd dan nu om in Enschede aan te komen. Op blokafstand volgt de Noord/Oost-IC. Dat wordt krapjes om dan nog de stadsbussen te halen... | |
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 23:35 |
Dit is een typisch gevalletje "de rijtijden worden langer maar daar wordt de dienstregeling robuuster van"? ![]() Of meer een typisch gevalletje "Oh nee toch niet, we maken er gewoon een zootje van. Pak de auto en hou je bek" ![]() | |
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 23:47 |
een deel van het verschil valt te verklaren doordat de sprinter als deze in normaal patroon rijdt onderweg opgehouden wordt om zo met de 7900 een betere kwartiersdienst te kunnen bieden | |
James1988 | donderdag 17 oktober 2013 @ 23:58 |
Ook daar lijkt het inderdaad mee te vallen. De meeste wisselstoringen lijken in de buurt van stations te zijn, maar niet op de vrije baan: http://www.rijdendetreine(...)orzaak=wisselstoring Wat kost dat nou, zo'n 1:62 wissel? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 00:06 |
wissels vaker smeren zou al wat ellende kunnen voorkomen | |
dennistd | vrijdag 18 oktober 2013 @ 04:39 |
Doordeweeks zou je daar alleen last van kunnen hebben om 21.15u met de meeste bussen, twee uur daarvoor rijden ze nog een kwartiersdienst. Ware het niet dat om 21.10u de sprinter al niet meer aankomt in Enschede: om 20.10u komt de laatste aan. Alleen op zaterdag is het lastig: dan is het om kwart over zeven al een halfuursdient. | |
b2py | vrijdag 18 oktober 2013 @ 06:29 |
Moah, ik denk dat je met de koop+aanleg al richting de half miljoen gaat. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 07:26 |
Dan koop ik liever een leuk huisje. En een knappe auto erbij ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 18 oktober 2013 @ 07:35 |
Dat kan ook komen doordat een vrije baan pas een vrije baan is als er geen wissels liggen. Anders is het geen vrije baan. OTC-secties uitgezonderd uiteraard. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 08:33 |
En we gaan vrolijk verder met het duperen van reizigers ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:01 |
Al is uw Fyra nog zo snel, ProRail stuurt er wel een miljoenmiljard badslippers voor. * James1988 ziet zijn overstap in rook opgaan ![]() Valt me mee om eerlijk te zijn ![]() | |
Viezze | vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:27 |
Extra stops? NS denkt, al die negatieve aandacht over stations overslaan moet maar gecompenseerd worden, we gaan wel extra stoppen ![]() | |
b2py | vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:38 |
Ik wilde eigenlijk inzetten op een miljoen, maar dat vond ik wat overdreven. De waarheid ligt ergens daartussen. [ Bericht 1% gewijzigd door b2py op 18-10-2013 09:46:43 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:43 |
Precies, dat schreef ik op Facebook ook al ![]() | |
James1988 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:59 |
Vraagje over iets waar ik niet genoeg van afweet ![]() Als een trein onder 3 kV met een continu vermogen van 2400 kW (maximum 3900 kW) een initiële acceleratie van 0,8 m/s^2 haalt, kun je dan iets zinnigs zeggen over hoe dit zal zijn onder 1,5 kV? | |
V2 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:07 |
Nee. Als die trein onder 1.5kV twee keer zoveel stroom trekt, zodat hij 2400kW binnenkrijgt, dan is de acceleratie hetzelfde. Maar je weet niet of de vermogenselektronica zulke stromen aan kan. Laat staan de bovenleiding. Dat laatste zou je trouwens kunnen opzoeken/afleiden, hoeveel vermogen er maximaal uit 1.5kV kan worden getrokken in Nederland. Volgens mij is dat ongeveer gelijk aan 1 1600/1700 loc. | |
Duvel | vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:08 |
Lastig, 3900 kW is prima leverbaar onder 1500 V, alleen zijn de verliezen groter dan bij 3kV. Het is afhankelijk van de opbouw van je net (afstand tussen onderstations, koperdoorsnede bovenleiding) welke spanning je trein ziet en of die spanning nog hoog genoeg is om het gevraagde vermogen te halen. | |
Duvel | vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:10 |
In de Nederlandse regelgeving is opgenomen dat de maximale stroomafname van een trein onder 1500 V, 4000 A bedraagt. In theorie staat er 1800 V op de bovenleiding, maar met 1350 V moet je ook nog kunnen de dienstregeling kunnen rijden. Worst case vermogen is dus 5,4 MW. | |
V2 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:18 |
Kan er nog 4kA geleverd worden bij 1350V dan? Indien ja, dan is het leveren van het vermogen inderdaad niet het probleem. Volgende punt wordt dan of die loc om kan gaan met 2888A aan stroom, in plaats van de 1300A die nodig is bij 3kV. Dat is nogal een stukje meer ![]() | |
James1988 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:44 |
Helder verhaal, super! ![]() | |
Duvel | vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:50 |
Waarom zou er geen 4 kA geleverd kunnen worden? Afhankelijk van de weerstand in het bovenleidingcircuit, met de vermogenselektronica kan veel geregeld worden. Bijvoorbeeld een loc 1700, die max. 3,6 kA opneemt, kan zijn maximum vermogen van 4540 kW zelfs nog bij 1350 V opnemen. | |
V2 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:58 |
Ja, dat weet ik niet. Misschien door andere, externe redenen, die ervoor zorgen dat de spanning zo ver daalt. Dwz, misschien komt zo'n spanningsval alleen voor bij hoog verbruik elders, en zorgt een extra 4kA spanningsvraag voor nog verder inkakken van de spanning. | |
DriekOplopers | vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:09 |
Nog even nav gisteren in de Tweede Kamer. Linkje naar mijn inleiding. Later nog een reactie op de bash van lompenkoning Farshad Basir, waar in het vorige deeltje in deze prachtserie al even wat over werd gesproken/gevraagd. Maar eerst ga ik effe ergens koffie zuipen. ![]() De tekst: http://www.voorbeterov.nl/ | |
Duvel | vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:16 |
Het grootste deel van het spanningsverlies zit in de stroomweg tussen onderstation en trein, voornamelijk de bovenleiding. Voordat de spanning in het onderstation zelf zo ver inkakt moet het ruim meer dan 10 kA leveren. | |
V2 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:32 |
Okee ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:32 |
Ik heb wel wat ideeën, maar zou ze eens een keer wat beter uit moeten werken. Inclusief hippe plaatjes ![]() | |
V2 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:47 |
Feit is wel dat er veel samenhangt met de vermogenselektronica in de loc, en hoe die is ontworpen. Het omzetten van gelijkspanning naar drie-fasen wisselstroom wordt als ik het goed begrepen heb afgestemd op de te verwachten ingangsspanning en stroom. Als daar van wordt afgeweken zal de efficiëntie omlaag gaan. Dit zorgt er dan voor dat de elektronica onvoldoende vermogen op kan nemen/om kan zetten. Hoe groot die effecten zijn is lastig te bepalen, daar heb je redelijk wat kennis van zowel elektronica als het ontwerp van de loc voor nodig. | |
Duvel | vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:20 |
Ik ben benieuwd! | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:03 |
Cool. Weekend Vrij wordt volgend jaar 29 euro per maand ipv 40 nu ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:04 |
is best wel een koopje | |
James1988 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:25 |
Dat is zeker niet duur. ![]() | |
dennistd | vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:36 |
Betaal ik dit jaar voor 1e klas ![]() Waar lees je dat trouwens? | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:39 |
In mijn mailbox ![]() | |
b2py | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:19 |
En dan nog een aanbiedingsactie eroverheen ![]() | |
dennistd | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:20 |
Laatst had monopoly het erover wat er vernieuwd werd op Groningen-Nieuweschans, hier kreeg ik net een persbericht over:
| |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:21 |
zo te lezen dus ook die vervloekte wissel ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:22 |
Het wissel. | |
b2py | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:22 |
De, zie vandale. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:24 |
In jargon is het een onzijdig ding. Dat in tegenstelling tot normaal Nederlands. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:24 |
![]() | |
dennistd | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:25 |
Volgens wikipedia: "In vakkringen wordt vaak gesproken van het wissel, elders vaak van de wissel." | |
b2py | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:31 |
Zitten we hier bedrijfsmatig dan? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:32 |
Veel mensen hier hebben er meer feeling mee dan de gemiddelde medewerker van een woordenboek. Dat is wat telt. | |
b2py | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:35 |
Je hebt teveel wijn gedronken. Laten we nou gewoon de en het accepteren. Case closed. ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:40 |
Ik ben knettersnuchter kerol! ![]() | |
b2py | vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:11 |
Dat is dan ook voor het eerst deze week. ![]() | |
Duvel | vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:14 |
De wissel = voetbal; Het wissel = spoor. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:27 |
vroegah was het ook een betaalmiddel. De wissel. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:37 |
We mogen allang blij zijn dat het niet een rki heet in dat zelfgenoegzame jargon van jullie ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:03 |
Een wissel. Klaar. | |
Crientj | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:07 |
Hm, dan moet ik eens gaan bellen. Die van mij verlengen ze, maar staat nog het bedrag van 40 euro bij. | |
b2py | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:11 |
Dit is overigens alleen geldig als je al een abbo hebt. Niet voor nieuwe klanten. | |
Crientj | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:11 |
Van 21 tot 24 oktober ligt Bilthoven plat, dan gaan ze in 100 uur proberen om de boel een stuk op te schuiven, of weet ik veel wat ze precies gaan doen. (Jeuj! Lekker met de bus naar Centraal. Whooo. ![]() Informatie verstrekken over de werkzaamheden, prima. Maar dit is wellicht een beetje overkill. ![]() | |
mschol | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:13 |
monteer dan een bakje aan die paal, damn... ![]() | |
b2py | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:27 |
Wel heel creatief als ik eerlijk ben. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:29 |
het is wel een goeie proef om te kijken hoeveel kaartjes er aan de paal kunnen, maar ik zie liever dat de NS op andere terreinen creatief is ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:33 |
Het is vooral een goeie proef om aan te tonen hoe stuurloos het beleid op het gebied van reizigersinformatie eigenlijk is. Het is al heel wat als men er in slaagt tot "men doet maar wat" te komen. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:37 |
af en toe zijn ze ook gewoon eerlijk hoor woordvoerder Eric Trinthamer gisteren: bron: http://www.dichtbij.nl/de(...)en-uit-den-haag.aspx | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:42 |
Beetje onzin natuurlijk. Ze gaan er vanuit dat iedereen die naar Den Haag HS of Rotterdam C gaat, daarheen gaat om ovber te stappen op weer wat anders. Dat is natuurlijk niet zo. En iedereen die in die trein zat en naar Delft moest, of in Delft stond en er vandaan moest, wordt hierdoor wel gedupeerd. Maak mij niet wijs dat dat om weinig mensen gaat. Stations overslaan moet sowieso NOOIT gebeuren. Of men moet ophouden met "we vinden het belangrijk dat reizigers weten waar ze aan toe zijn" te prediken. Opportunistisch geklungel is het. Ophouden. Snel. | |
Peterselieman | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:45 |
De reizigers die onderweg uit willen stappen moeten maar terugreizen. Het inlopen van de vertraging is belangrijker dan een paar reizigers die toevallig de trein voortijdig willen verlaten. | |
Brembo | vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:52 |
De hele discussie is helemaal uit zijn verband gerukt ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:00 |
Precies. IJzer schuiven is belangrijker dan reizigers ordentelijk vervoeren ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:24 |
Het is beter om meer reizigers meer vertraging te geven? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:32 |
Er is nergens ook maar gesuggereerd dat dat het gevolg zou zijn. Er wordt wat gewauweld over meer en minder reizigers, maar onderliggend hoor je gewoon "het is belangrijker om het ijzer op de juiste tijd op de juiste plaats te hebben, dan wie er al of niet in had willen zitten". | |
MTL | vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:44 |
Hoezo wordt er eigenlijk vanuit gegaan dat reizigers terug moeten reizen? Nu heb ik enkel ervaring op het stuk Arnhem - Nijmegen met het overslaan van de stations door de IC Zwolle - Roosendaal, maar de keren dat het gebeurde terwijl ik er in zat werd er gewoon keurig van te voren al omgeroepen dat het zou gaan gebeuren en wat de eerstvolgende trein was richting de tussenstations. Als je dan nog terug moet reizen dan heb je gewoon niet opgelet (lees: je zat kutmuziek te luisteren of je had gewoon geen zin om op te staan of zoiets ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:49 |
Tja, zelfs als je het puur op de materieelkwestie gooit is er iets voor te zeggen dat het materieel op een bepaalde tijd op de bestemming moet zijn omdat er anders weer andere reizigers worden gedupeerd (ofwel uitval ofwel te korte trein). De argumenten van NS zijn echt wel steekhoudend, zie ook de voorbeelden die anderen in dit topic geven. | |
Facepalm | vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:54 |
Vanochtend zat ik in een SLT naar Zwolle en daar zat een nieuwe omroepstem in, nog meer mensen die dit is opgevallen? Duidelijkere stem om te horen imo. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:54 |
Goed nieuws dus ![]() Vandaag overal mannetjes met groene vestjes en rode vestjes langs het spoor. Alle onderdelen worden geleverd en men is druk bezig om de laatste dingen klaar te krijgen voor het baanvak 'er uit' gaat. Dubbel voordeel dat dit gebeurt, ik ben komende week 3 dagen vrij ![]() Zag de bui al hangen om de hele dag de stopper Delfzijl te moeten gaan rijden ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:55 |
Volgens mij had James het daar laatst over; hij vond het een achteruitgang. ![]() | |
James1988 | vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:56 |
Walgelijke grafstem ![]() ![]() ![]() | |
Facepalm | vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:56 |
Ja de stem had wel iets harder gemogen maar ik vind het wel een fijne stem om te horen. En nu wordt mijn station Kampen Zuid ook eindelijk omgeroepen. ![]() | |
Hinder | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:03 |
Ja, dat is dezelfde stem als in SGMm. Eerst hoorde ik 't telkens enkel in stel 2401, maar van de week hoorde ik 't ook in andere (dacht 2435 en 2661). Vind 't ook maar niets ![]() | |
Kentekenplaat | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:04 |
Of de Intercity naar Roodeschool ![]() | |
Crientj | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:13 |
Ah, de dame met de hete aardappel in dr mond. | |
Socios | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:14 |
De 3600 oefent tussen Arnhem en Nijmegen alvast voor als zij daar in de toekomst sowieso niet op tussengelegen stations stopt (wat volledig terecht is). | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:16 |
"Daemes, en eh.. gepeupel. Aanstonds halteert dit stalen ros bij de statie van Heemschteede - AAEERdenhoudt. Onze excuses veur de inconveniëntie. Parbleu!" | |
Dr_Flash | vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:17 |
Vol |