abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:17:06 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131947538
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 07-10-2013 20:39:46 ]
pi_131947625
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:16 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Lees ik het nou goed, gaan de treintijden veranderen om een doorglijtolerantie in te bouwen? :')
Ja, dat doen ze al jaren hoor Darkwing.. :P
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:19:52 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131947657

TSP 5941 + rijtuigen + 6077
Met de laatste foto-excursie van de TSP werd de Linker Scheldeoever bereikt, en staat de trein hier op het viaduct over de Beverentunnel te poseren voor de fotografen.


Infrabel 6219 + rijtuigen + TSP 5941
Zaterdag 5 oktober een plezierige rit gehad. Bij de laatste fotostop kon er nog met een akker met prei een foto gemaakt worden, terwijl de trein in het laatste licht staat te genieten tussen Puurs en Dendermonde.
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:20:56 #4
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131947710
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Ja, dat doen ze al jaren hoor Darkwing.. :P
Ja, de dienstregeling uitdunnen, maar niet de aankomst en vertrektijden veranderen... waar las ik dat nou ook alweer... :?
pi_131947716
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 19:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Beschikbaarheid om te gebruiken waar het voor bedoelt is, dat is toch vrij algemeen de uitleg van beschikbaarheid?
Zegt natuurlijk niet veel. Als ze per komend jaar een baanvak een hogere beschikbaarheid geven terwijl er niks wordt gedaan, en vervolgens een ander (korter) baanvak een lagere beschikbaarheid geven terwijl die juist wel gebruikt kan worden, gaat per saldo de beschikbaarheid omhoog maar daar heeft niemand wat aan. Dat is ook direct het nadeel van KPIs
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:22:46 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131947797
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rband-met-de-herfst/

(Nee het is geen Dieseltractie hoe lang nog :@ )
pi_131947841
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:22 schreef Darkwing_Duck het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rband-met-de-herfst/

(Nee het is geen Dieseltractie hoe lang nog :@ )
Dat doen ze echt al sinds er blaadjes vallen ongeveer :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 20:23:39 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131947842
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:20 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja, de dienstregeling uitdunnen, maar niet de aankomst en vertrektijden veranderen... waar las ik dat nou ook alweer... :?
hier en daar wat minuutjes extra rijtijd. Dat is een standaard herfstmaatregel.

Uitdunnen is standaard als ze weer eens met de handen in het haar zitten. Dat is gelukkig in de herfst nog niet standaard het geval
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:24:23 #9
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131947885
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

hier en daar wat minuutjes extra rijtijd. Dat is een standaard herfstmaatregel
WTF, waar ben ik de afgelopen jaren geweest dan... :? 8)7
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 20:25:37 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131947943
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

WTF, waar ben ik de afgelopen jaren geweest dan... :? 8)7
ik denk dat je de herfst verwart met de winter waarbij er na één vlokje sneeuw al een beperkte dienstregeling ingezet wordt :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131947973
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:21 schreef Viezze het volgende:

[..]

Zegt natuurlijk niet veel. Als ze per komend jaar een baanvak een hogere beschikbaarheid geven terwijl er niks wordt gedaan, en vervolgens een ander (korter) baanvak een lagere beschikbaarheid geven terwijl die juist wel gebruikt kan worden, gaat per saldo de beschikbaarheid omhoog maar daar heeft niemand wat aan. Dat is ook direct het nadeel van KPIs
Klopt.

Interessant masterthesis door een student wat hier wel een raakvlak mee heeft wat ik vanmiddag ook tegen kwam op het www.
Veel leesvoer, en houdt in het achterhoofd dat het geschreven is door iemand die dit in opdracht van NS heeft gedaan. Opportunisme op het spoor: Analyse van transacties tussen NS en ProRail
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:28:34 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131948085
Spoor 3 in Eindhoven is inmiddels ook weer in gebruik. Enkel de Sprinter tussen Tilburg Universiteit en Weert is vooralsnog opgeheven. De IC richting Maastricht / Heerlen rijdt niet als Sprinter t/m Weert, maar er zijn stopbussen ingezet. Er rijden tussen Eindhoven en Boxtel dus ook minder sprinters. Tussen Boxtel en Tilburg Universiteit wordt wel volgens dienstregeling gereden.
pi_131948118
OOSTENDE - De beroemde kusttram is met name in de zomer erg druk. De Lijn heeft daarom in samenwerking met de NMBS gewerkt aan de "Zomersneltram" die met meer capaciteit dan de conventionele kusttrams zal gaan rijden.

Omdat de V250 multicourant is opgebouwd, en opzich ook wel aardig werkt op 600 Volt gelijkstroom, heeft De Lijn op aanraden van AnsaldoBreda en NSHispeed treinstel 4806 over laten brengen naar De Panne, en daar op smalspoordraaistellen gezet.

Treinstel 4881 komt hier langs het Domein Raversijde in Oostende, tijdens een testrit over de Kusttramlijn van Knokke naar De Panne.

In de dienstregeling van 2014 zijn voor de sneltram al stops voorzien in Knokke-Heist, Blankenberge Station, De Haan aan Zee, Bredene Renbaan, Oostende Station, Nieuwpoort Stad, De Panne Plopsaland en De Panne Station. De bedoeling is om in anderhalf uur tijd het 60 kilometer lange traject te overbruggen.

Als alles meezit zal in de zomer 2014 de eerste "V250-170" (= 80 km/h) op de baan verschijnen.

Welk bedrag voor dit project beschikbaar is gesteld en door wie is nog onduidelijk. Geruchten doen de ronde dat dit uit diverse Italiaanse verzekeringsfondsen komt, waar De Lijn in 2009 aandelen in heeft gekocht.
pi_131948279
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:20 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja, de dienstregeling uitdunnen, maar niet de aankomst en vertrektijden veranderen... waar las ik dat nou ook alweer... :?
Ik zag vanuit de trein dat er in Haren een bord hing dat de overweg langer gesloten bleef door het herfstweer. Ik denk dat ze dit doen voor doorglijdende stoppers uit Groningen. Had het nog nooit eerder gezien iig.
pi_131948307
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:32 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik zag vanuit de trein dat er in Haren een bord hing dat de overweg langer gesloten bleef door het herfstweer. Ik denk dat ze dit doen voor doorglijdende stoppers uit Groningen. Had het nog nooit eerder gezien iig.
Ook normaal, het uitzetten van de stop-door schakeling. :)
pi_131948501
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:33 schreef b2py het volgende:

[..]

Ook normaal, het uitzetten van de stop-door schakeling. :)
Dacht al dat zoiets de oplossing was, maar had het bord nog nooit eerder gezien.
pi_131949117

"ProRail begonnen met fundering voor asfaltwegen over spoor, naar aanleiding van bezuinigingen bij het ministerie."
  maandag 7 oktober 2013 @ 20:58:34 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131949481
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:51 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
"ProRail begonnen met fundering voor asfaltwegen over spoor, naar aanleiding van bezuinigingen bij het ministerie."
"Nu met ingebouwde muiscursor"
pi_131949514
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

"Nu met ingebouwde muiscursor"
Niet mijn cursor overigens :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 21:01:12 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131949611
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

"Nu met ingebouwde muiscursor"
click and buy :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131949638
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:29 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
OOSTENDE - De beroemde kusttram is met name in de zomer erg druk. De Lijn heeft daarom in samenwerking met de NMBS gewerkt aan de "Zomersneltram" die met meer capaciteit dan de conventionele kusttrams zal gaan rijden.

Omdat de V250 multicourant is opgebouwd, en opzich ook wel aardig werkt op 600 Volt gelijkstroom, heeft De Lijn op aanraden van AnsaldoBreda en NSHispeed treinstel 4806 over laten brengen naar De Panne, en daar op smalspoordraaistellen gezet.

Treinstel 4881 komt hier langs het Domein Raversijde in Oostende, tijdens een testrit over de Kusttramlijn van Knokke naar De Panne.

In de dienstregeling van 2014 zijn voor de sneltram al stops voorzien in Knokke-Heist, Blankenberge Station, De Haan aan Zee, Bredene Renbaan, Oostende Station, Nieuwpoort Stad, De Panne Plopsaland en De Panne Station. De bedoeling is om in anderhalf uur tijd het 60 kilometer lange traject te overbruggen.

Als alles meezit zal in de zomer 2014 de eerste "V250-170" (= 80 km/h) op de baan verschijnen.

Welk bedrag voor dit project beschikbaar is gesteld en door wie is nog onduidelijk. Geruchten doen de ronde dat dit uit diverse Italiaanse verzekeringsfondsen komt, waar De Lijn in 2009 aandelen in heeft gekocht.
Dit is een grap mag ik hopen? :P
pi_131949705
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 20:51 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
"ProRail begonnen met fundering voor asfaltwegen over spoor, naar aanleiding van bezuinigingen bij het ministerie."
"Rijkswaterstaat heeft last van een computerstoring op de A2. Daarom wordt het cementverkeer tijdelijk omgeleid via het spoor. De vertraging bedraagt meer dan 60 minuten"
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 21:05:40 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131949804
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:01 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Dit is een grap mag ik hopen? :P
nee, ze zijn bloedserieus
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131950172
quote:
12s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nee, ze zijn bloedserieus
quote:
12s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nee, ze zijn bloedserieus
moet je anders met die rommel die toch geen 250km/h kan rijden als het niet de "perfecte" omstandigheden zijn? :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 7 oktober 2013 @ 21:15:46 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131950238
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 21:14 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

[..]

moet je anders met die rommel die toch geen 250km/h kan rijden als het niet de "perfecte" omstandigheden zijn? :P
enige probleem daar langs de kust zou corrosie kunnen zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')