James1988 | dinsdag 25 juni 2013 @ 14:31 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor Belgi (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door Belgi, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Vis - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreilndereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
James1988 | dinsdag 25 juni 2013 @ 14:32 |
@dennistd: Inderdaad een fraaie verzameling aan plaatjes ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 14:36 |
Ja, vind ik ook. Alleen ontgaat het me een beetje wat nou de excursietrein is? En die trein die bij Breyell twee keer moest wachten, was dat ook een excursietrein? Oh en die duffe NVBS-vlag op die neus ![]() ![]() | |
icloud | dinsdag 25 juni 2013 @ 14:43 |
@remcop ja die bedoel ik. | |
Peter | dinsdag 25 juni 2013 @ 14:44 |
Dus de excursietrein is onduidelijk en een vlag op een trein is kut. Wat wil je nu dan? ![]() Hebben ze eindelijk gn vlag op de excursietrein is het weer niet goed ![]() | |
dennistd | dinsdag 25 juni 2013 @ 14:48 |
De trein bij Breyell is de excursietrein, waarmee we van Kaldenkirchen naar Koblenz zijn gegaan en weer terug. De foto's zijn dan ook van de lege trein, die vanuit Koblenz kwam en ook weer terug moest. En die vlag heeft er niet de hele dag op gezeten hoor, ongeveer een half uur na aankomst is ie opgehangen en een kwartier voor vertrek was ie eraf. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 14:55 |
Nja, okee ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 14:56 |
Waarom zat die vlag er op dan? Tegen "piraterij"? Is de NVBS ook op dat niveau beland inmiddels ja? Dan hoor ik het graag want dan kan ik m'n geld wel beter gebruiken. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:00 |
Bron Weer niks doen, geef ze de kans tot 1 oktober. Drie keer raden wat er op 1 oktober gebeurt ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:02 |
Dan slaat men op de verjaardagskalender een blaadje om... | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:03 |
Precies, en gebeurt er weer niks. NS blijft gewoon minimaal tot en met het eind van de huidige concessie met dit onvermogen wegkomen en de reiziger is de lul ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:06 |
Dat zullen we nog wel eens zien. | |
icloud | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:11 |
![]() ![]() ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:24 |
de italianen zullen er mee weg komen. | |
Ireyon | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:35 |
Waarom moet dat tuig van Infrabel altijd staken als ik eens een dagje naar fucking Brussel wil. Dit is nu serieus al de derde fucking keer sinds 14 november vorig jaar ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:36 |
mja, waarom. Driek roept zoiets niet zomaar he | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:41 |
Ik voel me niet vertegenwoordigd door MVBOV, de toon waarop gecommuniceerd word bij iedere ruft die de NS laat staat me niet aan... ![]() Dan maar rover idd, ook al is dat ook niet ideaal.... Overigens moet ik wel zeggen dat driek uitstekend dingen kan uitleggen op de radio ![]() | |
James1988 | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:44 |
MVBOV komt ook niet op voor reizigers in le-de-France... ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:48 |
mja, er is wel reden tot ongerustheid, want de reiziger krijgt al jaren niet geleverd wat er beloofd is, Dan wordt het onderhand wel eens tijd om de duimschroeven wat aan te draaien | |
DriekOplopers | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:49 |
![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:53 |
ergens vraag ik me af wat er in de tussentijd aan de v250 treinen (is) gebeurd. tussen januari 2013 en juni 2013 zit een half jaar. het laatste wat ik uit de berichtgeving heb vernomen is dat de AnsaldoBreda-technici terug naar Italie zijn gegaan. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 juni 2013 @ 16:01 |
Oh dus ik heb niet het recht om te k*nkeren mopperen omdat ik over de grens woon? ![]() Ook ik heb baat bij een fatsoenlijke oplossing.. Dus ook ik voel me vertegenwoordigd door de OV clubs | |
KnightSolaire | dinsdag 25 juni 2013 @ 16:14 |
Ik neem aan dat er nog een hele tijd niets mee gaat gebeuren zolang juridische procedures lopen. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 16:14 |
De laag guano op het dak is wat dikker geworden. | |
_serial_ | dinsdag 25 juni 2013 @ 16:18 |
Pff spoorlopers tussen Gouda en Rotterdam ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 juni 2013 @ 16:25 |
Oh jee, de kerkgangers van OLV ter nood zijn verdwaald... ![]() | |
bork | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:28 |
http://www.nu.nl/politiek(...)lere-intercitys.html CU FTW! [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 25-06-2013 18:36:08 ] | |
remcoP | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:30 |
Ik mis hier Amersfoort - Zwolle. Daar kan met het afsnijden van de boog bij Harderwijk ook een grote reistijdwinst gehaald worden. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:35 |
Komen er weer verkiezingen aan of zo? ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:36 |
Nee, dat is al een hele tijd het standpunt van CU. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:38 |
En waarom wordt het dan nu ineens als nieuws gebracht? ![]() | |
remcoP | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:40 |
Omdat nu de tweede kamer ermee instemt. | |
lyolyrc | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:40 |
Leuk verhaaltje van CU, maar er zijn flinke aanpassingen van de infrastructuur nodig om dit te realiseren. Daarvoor zal eerst budget moeten worden vrijgemaakt. Daarnaast vraag ik me af of de aanschaf van snellere treinen afgedwongen kan worden, aangezien de concessie voor het hoofdrailnet onderhands aan NS is gegund. Ik vraag me ook af of dat Europese veiligheidssysteem al op de Hanzelijn wordt gebruikt. De meeste NS-treinen zijn niet eens uitgerust met apparatuur om daarmee om te gaan. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:41 |
Oh ja okee ![]() Maar eigenlijk had daar pakweg 30 jaar geleden al op ingezet kunnen en dus moeten worden natuurlijk ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:44 |
De concessieafspraken moeten nog in detail worden vastgesteld. Dan voeg je een regeltje toe: De concessiehouder dient optimaal gebruik te maken van mogelijkheden in de infrastructuur om reistijden te verkorten. Dan kom je echt niet meer weg met 160 km/h op het moment dat er al jarenlang 200 km/h gereden kan worden. | |
Janneke141 | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:45 |
Je komt er als concessiehouder zelfs mee weg om heleml geen treinen te laten rijden. | |
James1988 | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:46 |
De concessiehouder komt overal mee weg, want de opdrachtgever wil niet weten van andere mogelijkheden. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:55 |
Tsja, dan heeft iemand het nut van aanbestedingen toch echt niet helemaal begrepen, to put things nicely. | |
lyolyrc | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:57 |
De overheid wil maar twee petten blijven ophouden, dat botst. | |
Peter | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:07 |
Breng al het OV onder bij een aparte openbaarvervoers-autoriteit waarin rijk en provincie/gemeente aandeelhouder zijn. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:10 |
Ja. Van de regen in de drup. Heb je nog meer van die geweldige ideen? ![]() | |
Peter | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:11 |
Wat is er mis mee? Nu heb je overheden met 2 petten op. Aandeelhouder en concessieverstrekker. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:17 |
Ja, en in jouw voorstel ook ![]() | |
Peter | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:19 |
Dan is de concessieverstrekker een apart overheidsorgaan dat geen verantwoording hoeft af te leggen aan aandeelhouders van OV-bedrijven. Je kunt dan duidelijke afspraken maken over het handhaven van concessies. Lijkt mij veel makkelijker dan alles bij 1 of 2 ministers te parkeren qua landelijke OV | |
remcoP | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:20 |
Klopt, er zijn vast genoeg pro-rail betuttelingsregeltjes die allemaal eisen stellen. Zul je zien dat een trein bijvoorbeeld niet met 200 km/h langs een perron mag rijden. Moeter er starks allerlei nieuwe stations komen. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:21 |
Stom dat ze daar in Kampen-Zuid geen rekening mee gehouden hebben idd. Bij Dronten wel. | |
Peterselieman | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:25 |
mja, Kampen-Zuid ligt in een bocht, waardoor er daar maar 160 km/h gereden mag worden en dan mag het wel zo | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:28 |
Ook een ban op stations in bochten dus ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:29 |
neuh. Lijkt me dat de boogstraal op dit moment de beperkende factor is | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:43 |
Gewoon een ban op bochten ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:58 |
Nullarbor Plain ftw ![]() Gewoon overal alleen rechte stukken en als je de andere kant op moet: Draaischijven. Wel van 400 meter doorsnee natuurlijk want er moet 16 bakken ICM op passen. | |
#ANONIEM | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:12 |
Ik mis Duivendrecht - Utrecht en Eindhoven - Venlo. Was die eerste niet al voorbereid op 200? | |
Ireyon | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:15 |
Ja, dus daar hoeft niks meer voor te worden aangepast h ![]() Helmond - Horst-Sevenum is ook al geschikt voor 160. 200 is niet te doen met die bocht bij Helmond. | |
#ANONIEM | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:17 |
Ik checkte even dat kaartje van de baanvaksnelheden in dit topic en daar staat 140 bij Utrecht - Duivendrecht terwijl er wel 200 staat op de Hanzelijn, vandaar mijn vraag. | |
remcoP | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:21 |
Ik weet niet of Helmonders het berhaupt fijn vinden als treinen met 200 km/h dwars door Helmond gaan. Iets met geluid en NIMBY's. In dat geval zou je net al bij harderwijk de bocht moeten afsnijden door onder Helmond een spoor voor 200 km/h aan te leggen. | |
Ireyon | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:25 |
Ik weet het ook niet allemaal precies, maar ik geloof dat in ieder geval de buitenste sporen voor 200km/h geschikt zijn tussen Utrecht en Bijlmer ArenA en de binnenste sporen voor 160km/h (is ook geel in het plaatje in de OP). | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:26 |
Met ICM heb je geen draaischijf nodig, he. Die hebben de unieke feature van een cabine aan iedere kant. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:37 |
Nee, gewoon de kopstation inrichten zoals je dat in de Efteling hebt bij een aantal attracties, met zo een draaischijf al rijdend instappen.... ![]() | |
Peter | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:45 |
16 bakken? 1 lange bak van 300 meter. Waarom zou je dat in stukkies doen en kostbare ruimte met bakovergangen verliezen? ![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:48 |
Misschien kunnen ze de Fyra nu in gaan zetten. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:51 |
Met treinen werkt dat zo: ![]() | |
Peter | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:51 |
en wegschieten als een katapult ![]() | |
greavy | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:52 |
Hee Dennis. Die 2 218'en in Koblenz Lutzel, gelukkig heb je hem zonder lelijke vlag van NVBS op de front. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:53 |
lijkt mij kei handig! Zeker tijdens de spits en met mensen die op het idiote idee komen om een fiets mee te nemen in de trein. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:57 |
Om een bocht te maken bedoel ik ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 19:59 |
ja of op stations waar meer dan 6 man tegelijk met dezelfde trein mee willen ![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 25 juni 2013 @ 20:01 |
Laten we een trein gebruiken om in een trein te stappen. "Dames en heren, de trein voor de trein heeft vertraging door een vertraagde trein van een trein." | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 20:02 |
Trainception ![]() Yo dawg, I see you like trains. So we put a train in your train so you can train while you train! | |
Ireyon | dinsdag 25 juni 2013 @ 20:21 |
Geen mooier geluid dan een kabel die over een set rollers naar 200 km/h accelereert | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 20:25 |
Holy shit dude ![]() ![]() Oh dat is nog "maar" 1,4 g. Tering zwaartekracht is ook geen kattepis dus. ![]() | |
Ireyon | dinsdag 25 juni 2013 @ 20:36 |
Het kan nog gekker ![]() Ding haalt 2.7g, alleen dat klinkt toch net wat minder lekker ![]() 'k Denk niet dat een treinstel na zo'n lancering nog als 1 geheel aan elkaar zit ![]() Ter vergelijking: de v250 heeft een maximale versnelling van 0.58 m/s oftewel 0.06g. Slechts 45 keer trager ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Ireyon op 25-06-2013 20:44:25 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 20:51 |
Wauw. Hoeveel bodemplaten zouden hier vanaf donderen? ![]() | |
Frenk3nstein | dinsdag 25 juni 2013 @ 20:55 |
Wat halen treinen in Nederland voor vertraging bij een noodstop dan? Op wiki zie ik 1m/s2 staan voor sgm, is dat normaal? | |
Peterselieman | dinsdag 25 juni 2013 @ 20:56 |
het sprintermaterieel kan er zelfs boven zitten. Voor IC's kom je iets lager uit. | |
Peterselieman | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:08 |
Leo Express boert in Tsjechi best behoorlijk met 400.000 passagiers in nog geen zes maanden tijd http://www.railjournal.co(...)ths.html?channel=542 | |
Mr_Klaasje | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:09 |
Combinatie van perron, maximale verkanting langs perron en boogstraal. Al mag je van Prorail met slechts 160 km/h langs het perron. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:11 |
SLT, VIRM, DDZ, ICM 1,2 m/s^2. SGM lager. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:16 |
Oohja.. over hard langs een perron rijden.. In Nederland zijn we een stelletje watjes.. | |
Frenk3nstein | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:20 |
Bij lange na niet zo hoog natuurlijk als een auto (duh), toch nog heel behoorlijk zeker als je erin zit. | |
Ireyon | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:28 |
In Duitsland doen ze over 200 km/h ook nog niet moeilijk ![]() | |
greavy | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:29 |
Overbrenging van de Veolaro E320 in Belgi bij Montzen, foto Maarten Schoubben:![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:34 |
En dan staat bij ons "de lijn" ook nog wat verder van het randje af ![]() | |
Duvel | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:34 |
Ik ook! | |
Duvel | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:35 |
BTW: 200 tussen Gouda en Utrecht lukt alleen als je het spoor op een zettingsvrije plaat bouwt... | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 21:59 |
Of 30 meter diep afgraaft en volgooit met zand ![]() | |
remcoP | dinsdag 25 juni 2013 @ 22:15 |
Of rotsen. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 25 juni 2013 @ 22:26 |
Die Sapsan vliegt toch met 250/300 langs perrons in Rusland? ![]() | |
bork | dinsdag 25 juni 2013 @ 22:32 |
Zoiets ![]() ![]() Deze is nice voor Ansaldo Breda, Sapsan in de sneeuw! | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 22:56 |
Die eerste is mooi man, met die perronopzichter met dat bordje ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 25 juni 2013 @ 23:26 |
Je kan toch omroepen als een trein op hoge snelheid passeert? | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 25 juni 2013 @ 23:27 |
Ja, als je dat op tijd genoeg doet wel ![]() | |
Duvel | dinsdag 25 juni 2013 @ 23:27 |
Beangstigend hard rijdt dat ding... | |
Duvel | dinsdag 25 juni 2013 @ 23:27 |
Ja, hoi pleistoceen zand, bouw dan gelijk een tunnel. | |
Dr_Flash | dinsdag 25 juni 2013 @ 23:47 |
Een tunnel? Voor wat? | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 00:08 |
ondergronds spoor. Kun je ook gelijk een aantal verstoringsveroorzakers doorstrepen | |
Darkwing_Duck | woensdag 26 juni 2013 @ 00:12 |
Zoals daar zijn... Sneeuw ![]() Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 00:12 |
je weet dat Mart ook fanatiek treinreiziger is he ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 00:19 |
Ja, en dan? Lekker in Alexander op Metrostellen botsen? Duizenden doden ![]() | |
dennistd | woensdag 26 juni 2013 @ 00:34 |
Ik heb foto's met en foto's zonder. Het heeft allebei wel wat: de foto met geeft duidelijk de gelegenheid aan, de foto zonder kan altijd gemaakt zijn. | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 00:37 |
Sneltram in Alexander is bovengronds. | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 00:46 |
gaat niet gebeuren | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 01:45 |
Nou, zo maar eens gaan slapen. En dan nog een dagje vervelen. En donderdag, eindelijk, dan gaat het beginnen. De vakantie ![]() ![]() | |
dennistd | woensdag 26 juni 2013 @ 01:51 |
Die boom op het spoor tussen Veenendaal West en De Haar aansl. afgelopen zondag lag mooi in de bovenleiding:![]() | |
bork | woensdag 26 juni 2013 @ 02:10 |
Veel plezier Lviv daar wil ik ook een keer naar toe, veel over gehoord van Poolse vrienden. Krakow-achtig zeggen ze zelf. Staat trouwens mooi op Google Streetview. Veel mensen uit Lvov (Poolse spelling) zijn aan het einde van de oorlog naar Wrocław verkast btw, toen hebben ze ook het panoroma van Racławice meegenomen dat hing oorspronkelijk in Lvov. | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 02:44 |
Ah mooi. Wroclwaw komen we niet. We beginnen wel met 2 nachttreinen op rij dus we hebben bij het hotel in Lviv "early checkin" bedongen voor 40 dollar extra. Ik ga ECHT niet van 06:00 tot 14:00 als een zombie door een totaal vreemde stad lopen zwalken als ik dat voor 15 euro p.p kan voorkomen ![]() | |
Duvel | woensdag 26 juni 2013 @ 08:28 |
Is hip, tunnels onder het Groene Hart. | |
greavy | woensdag 26 juni 2013 @ 08:45 |
8 September 1958: Snelheidsproeven op het traject Helmond-Blerick met 160 km/h: http://www.openbeelden.nl(...)ject_Helmond_Blerick | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 09:43 |
Gaaf! ![]() Wel geinig dat de commentator zegt dat NS verder niet van plan is om met deze snelheden te gaan rijden ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 juni 2013 @ 09:46 |
Aan het einde zie je ze nog maar met een losse stroomafnemer achteraan de voorste bak rijden. Bij de Hondekopviertjes was het altijd gebruikelijk om met de twee buitenste te rijden als ik mij niet vergis. Een enkele stroomafnemer heeft als voordeel dat je geen last hebt van een tweede stroomafnemer die tegen de deinende draad aanstuitert. Die draad deint uiteraard als gevolg van de eerste stroomafnemer. | |
Duvel | woensdag 26 juni 2013 @ 10:12 |
Gaat al mis met twee treinstellen. ![]() Bij het oude mat was een viertje eigenlijk een dubbel tweetje zonder koppen in het midden. Eigenlijk net als de V250, die daarmee een 80 jaar oud materieelconcept nieuw leven inblaast. | |
James1988 | woensdag 26 juni 2013 @ 10:16 |
Dat geldt ook voor de Eurostar, daarbij hebben de helften zelfs eigen treinstelnummers ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 26 juni 2013 @ 10:16 |
Ja, ik zou vandaag en morgen gaan roeren in het OV in Marseille. Voorlopig wacht ik nog steeds op een vliegtuig die mij daar heen gaat brengen... ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 26 juni 2013 @ 10:17 |
Voor een staking in Belgie valt de Tyfuszooi me behoorlijk mee http://railtime.be/websit(...)=1&tr=10:15-60&stn=0 | |
Darkwing_Duck | woensdag 26 juni 2013 @ 10:20 |
Ik heb een hekel aan Mart.. Als we dan het hebben over Treinen en Bekende Nederlanders, dan verkies ik Paul Haenen... ![]() | |
James1988 | woensdag 26 juni 2013 @ 10:21 |
Misschien komt dat doordat die staking pas morgen is? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 26 juni 2013 @ 10:22 |
Ohja ![]() | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 10:23 |
![]() | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 10:26 |
![]() | |
Duvel | woensdag 26 juni 2013 @ 10:27 |
Net als die nieuwe Amsterdamse metro's dus... | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 juni 2013 @ 10:34 |
Sunday. No Service. Ik kan het bijna niet geloven maar het staat er echt. Op zondag geen treinen ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 10:36 |
Het mooie is dat die nu eindelijk officieel met passagiers zijn gaan rijden ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 26 juni 2013 @ 11:10 |
Hebben ze al wel onofficieel met passagiers gereden dan? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 11:13 |
ja, tijdens een testritje ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 11:14 |
Die oude dieselstellen in Duitsland ook, daarvan heette de ene bak 628nogwat en de andere 928 nogwat. | |
ReisT | woensdag 26 juni 2013 @ 11:50 |
Dat is niet helemaal dezelfde opzet, bij die stellen zijn er twee nummers omdat de bak een motor heeft en de andere niet. Daar kan je dus niet zomaar twee willekeurige halve stellen aan elkaar koppelen. | |
Mr_Klaasje | woensdag 26 juni 2013 @ 11:52 |
Maar meer ruimte tussen twee stroomafnemers is dan wel beter. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 26 juni 2013 @ 12:05 |
Mooi, dan kan Kropswolde ook wel weg ![]() | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 12:11 |
Zwaagwesteinde en Amsterdam Centraal of Utrecht Centraal voor een deel ook, om maar eens wat te noemen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 26 juni 2013 @ 12:14 |
Dankzij deze hufter stonden mijn vriendin in en ik dus 40 minuten te wachten op vervangend bus vervoer ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 26 juni 2013 @ 12:26 |
Dankzij deze hufter stonden mijn vriendin in en ik dus 40 minuten te wachten op vervangend bus vervoer ![]() [/quote] als ze nou gewoon met een flink aanloop je door die boom knallen. Wat rotten die paar blaadjes nou. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 26 juni 2013 @ 12:27 |
als ze nou gewoon met een flink aanloop je door die boom knallen. Wat rotten die paar blaadjes nou. ![]() [/quote] Dan had ik niet 40 minuten ho9even te wachten ![]() Mwoah je ziet wel dat er beschadiging is, dus snap wel dat er niets rijdt. Maar dat die bussen zo lang moesten duren is wel weer matig. Vooral op een fantastisch station als Veenendaal ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 26 juni 2013 @ 12:29 |
Dan had ik niet 40 minuten ho9even te wachten ![]() Mwoah je ziet wel dat er beschadiging is, dus snap wel dat er niets rijdt. Maar dat die bussen zo lang moesten duren is wel weer matig. Vooral op een fantastisch station als Veenendaal ![]() ![]() ![]() ![]() [/quote] ![]() je had gelukkig wat snoepjes voor het oog bij je... | |
#ANONIEM | woensdag 26 juni 2013 @ 12:31 |
Dat klopt ![]() Was gewoon een lange kutdag door heel Nederland heen gegaan en op het moment dat je verwacht al lang en breed thuis te zitten met een koud biertje, zit je op Veenendaal en moet je nog naar Rhenen voor een verjaardag ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 26 juni 2013 @ 12:33 |
Ja, sinds vanmorgen. Ik was bij de openingsrit. Mooie treinen. Comfortabel, stil, goede rijeigenschappen, goede reisinformatie. | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 12:40 |
Ik wil je feestje niet verpesten maar hij heeft maandag en dinsdag ook al met reizigers gereden ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 26 juni 2013 @ 12:52 |
Sommige sporen op Groningen en Leeuwarden dus ook. | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 12:54 |
"Hoi, sorry, trein is stuk, ik kan niet komen doei" ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 juni 2013 @ 12:55 |
Vergeet Olst niet! | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 12:56 |
Ja kom, laten we alle stations gaan opsommen die in een bocht liggen! | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 12:56 |
Castricum, Obdam! | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 12:56 |
![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 26 juni 2013 @ 12:58 |
Paris Noord! | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 13:06 |
Deventer! Opdoeken die klootzak! | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 juni 2013 @ 13:07 |
Station verplaatsen naar het terrein voor Saxion. | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 13:08 |
over enkele dagen start de sloop van het station al. | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 13:09 |
Verbouwing nummer 1000. | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 juni 2013 @ 13:11 |
Ik ben nergens meer veilig ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 26 juni 2013 @ 13:16 |
Worden in de saneringsoperatie van ProRail eigenlijk ook wissels betrokken die ook al heel lang niet in gebruik zijn? Ik denk bv. aan oude inhaalwissels zoals je bij diverse stations (of voormalige stationslocaties) ziet liggen. | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 13:19 |
Heb je een praktijklocatie want ik kan me er eigenlijk weinig voorstelling van maken.. | |
DriekOplopers | woensdag 26 juni 2013 @ 13:21 |
Klopt. Maar vanmorgen was de officile ingebruikname, inclusief gore koffie en kleffe broodjes. ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 26 juni 2013 @ 13:22 |
Oss! | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 13:25 |
ja. Het aantal overloopwissels wordt enorm beperkt. In Limburg is men daar al een heel eind mee, wat al enkele malen een storing flink groter heeft gemaakt ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 26 juni 2013 @ 13:30 |
Beek-Elsloo! Nuth! Spaubeek! Maastricht-Randwyck! | |
#ANONIEM | woensdag 26 juni 2013 @ 13:32 |
Mijn gedachte. Maar schoonfamlie he. ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 26 juni 2013 @ 13:39 |
Zat inderdaad te denken aan het zuiden van het land. Andere voorbeelden die ik ken zijn bij Geldrop (inhaalspoor) en het voormalige station Heeze-Leende. Deze worden naar mijn weten overigens niet gebruikt. Zo heb ik zelf een keer op station Geldrop gestaan omdat onze Plan V toen de geest gaf. Je zou denken: dan kan de eerstvolgende IC van dat inhaalwissel dat er ligt gebruikmaken! Maar nee, die knalde gewoon over linkerspoor voorbij ![]() | |
ReisT | woensdag 26 juni 2013 @ 14:10 |
IC over een zijspoor sturen is niet zo'n handig idee, afremmen naar 40 kost veel tijd. Maar ehm, hebben we het nu over overloopwissels of zijsporen? Dat zijn twee verschillende dingen. Prorail is inderdaad vooral in het zuiden druk bezig oude zijsporen op te ruimen. | |
dennistd | woensdag 26 juni 2013 @ 15:12 |
En met het opruimen van de zijsporen worden vaak ook de overloopwissels verwijderd: deze lagen er immers vooral om het zijspoor van beide kanten bereikbaar te maken en als het zijspoor weg is, is voor ProRail het nut van de overloopwissels ook weg. Die worden dan ook verwijderd, en van het station rest niets anders meer dan een halte aan de vrije baan.. | |
Peter | woensdag 26 juni 2013 @ 15:12 |
Spoor 1 bij Olst wordt ook niet vaak gebruikt toch? | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 juni 2013 @ 15:16 |
Verschilt. De ene dag een keer of vier, dan drie dagen niet. Veel leegmat staat daar te wachten op de trein uit Deventer en dan mag het in Deventer via spoor 5. | |
Darkwing_Duck | woensdag 26 juni 2013 @ 15:23 |
QFT Zo maak je vrienden bij het GVB.... | |
icloud | woensdag 26 juni 2013 @ 15:58 |
Als ze al die opstelterreinen in zuid limburg eens gingen opruimen dan bespaarde je veel meer. | |
KomtTijd... | woensdag 26 juni 2013 @ 16:00 |
| |
remcoP | woensdag 26 juni 2013 @ 16:00 |
Hoe was de Eurostar? | |
icloud | woensdag 26 juni 2013 @ 16:02 |
Zag er wel kicken uit, heb hem even zien wegrijden | |
remcoP | woensdag 26 juni 2013 @ 16:03 |
Heb je foto's/filmpjes gemaakt? | |
icloud | woensdag 26 juni 2013 @ 16:04 |
Nee, daar was ik veel te laat voor, ben richting aachen gaan vanuit heerlen en zag hem net wegrijden in aachen west. | |
remcoP | woensdag 26 juni 2013 @ 16:09 |
Jammer. ![]() Gelukkig zijn er al genoeg filmpjes op youtube te vinden. ![]() | |
Ireyon | woensdag 26 juni 2013 @ 16:12 |
Ik neem morgen de stoptrein van 09:22 uit Roosendaal richting Antwerpen, wie raadt hoe laat ik op Brussel-Noord sta krijgt een pakketje Duvel ![]() | |
icloud | woensdag 26 juni 2013 @ 16:14 |
10:55 Wat hangt er achter de eurostar? | |
remcoP | woensdag 26 juni 2013 @ 16:15 |
11 uur ofzo? Maar er word toch gestaakt? Het zou dus veel later kunnen zijn. ![]() | |
James1988 | woensdag 26 juni 2013 @ 16:16 |
Ik verwacht rond 12:30. Met een bus van De Lijn of MIVB. | |
Ireyon | woensdag 26 juni 2013 @ 16:16 |
Ja dat is dus de uitdaging h. Reisplanner raadplegen kan iedereen ![]() | |
remcoP | woensdag 26 juni 2013 @ 16:17 |
Dan gok ik nu op 12 uur. | |
icloud | woensdag 26 juni 2013 @ 16:18 |
Half een | |
remcoP | woensdag 26 juni 2013 @ 16:20 |
Remwagen ofzo? | |
James1988 | woensdag 26 juni 2013 @ 16:21 |
Koppel- en remwagen, zodat er een locomotief aan gehangen kan worden. ![]() | |
MPG | woensdag 26 juni 2013 @ 16:23 |
13.00 uur | |
icloud | woensdag 26 juni 2013 @ 16:29 |
Om te duuwen? Die was toch niet nodig? | |
James1988 | woensdag 26 juni 2013 @ 16:30 |
Da's wel handig voor rangeerwerkzaamheden bijvoorbeeld, of wanneer er van rijrichting moet worden gekeerd. Ook kan zo'n wagen een klap opvangen als er een andere trein achterop komt. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 26 juni 2013 @ 16:34 |
Als je daarmee rekening moet gaan houden, heb je grotere problemen, denk ik. | |
James1988 | woensdag 26 juni 2013 @ 16:37 |
Hij gaat door Belgi, het land waar treinen met 160 km/h door rood kunnen knallen... | |
Viezze | woensdag 26 juni 2013 @ 18:34 |
Uit de krant; aantal reizigers Hanzelijn valt tegen. Ze hadden gerekend op zo'n 3000 in-/uitstappers per dag op Kampen Zuid, maar het zijn er nu zo'n 1200. Is vooral te wijten aan het nog steeds rijdende Kamperlijntje (daling van 15% aan in-/uitstappers terwijl er op 30% was gerekend). | |
icloud | woensdag 26 juni 2013 @ 18:36 |
Kunnen ze het kamperlijntje niet doortrekken naar kampen zuid en vadaar doortrekken naar een nieuwe bestemming? | |
Janneke141 | woensdag 26 juni 2013 @ 18:37 |
Daar ligt een slootje in de weg denk ik. | |
Viezze | woensdag 26 juni 2013 @ 18:38 |
En aardig wat bebouwing, dus dat is niet echt een optie. Kampen-Zuid ligt heel slecht dus het is logisch dat veel mensen het Kamperlijntje nog pakken | |
dennistd | woensdag 26 juni 2013 @ 18:40 |
En als de laatste bus vanaf het station om 19u al vertrekt is het niet heel raar vind ik.. | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 18:41 |
Lees: Het mensen de trein uit jagen lukt nog niet erg goed. | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 18:43 |
Wat een ontzettend mooi ding! Verliefdheid als die ooit naar Amsterdam gaat komen. | |
icloud | woensdag 26 juni 2013 @ 18:46 |
Eerste versie was mooier. | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 juni 2013 @ 18:52 |
Het ligt voor meer dan de helft van de Kampenaren op dezelfde afstand of dichterbij. | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 18:56 |
4de spoorpakket Beantwoording vragen van De Graaf over bericht dat OVC weer gekraakt is Beide bron rijksoverheid.nl | |
Viezze | woensdag 26 juni 2013 @ 18:57 |
Zoals hier boven gezegd slecht bereikbaar met de bus, daarnaast is het Kamperlijntje sneller (oke, maar 1 minuut maar als je de keuze hebt) en je moet IJsselmuiden niet vergeten, ook wonen ook nog bijna 12.000 mensen en die gaan sowieso niet naar Kampen Zuid. Kampen Zuid is praktisch als je richting Dronten e.v. moet maar anders nog niet echt. | |
HetBrabandertje | woensdag 26 juni 2013 @ 19:31 |
Staat er ook iets in over het gebruik van station Dronten? | |
Viezze | woensdag 26 juni 2013 @ 19:48 |
Nee alleen over Kampen Zuid. | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 19:50 |
NS gaat vaker langere trein inzetten bij winterweer De NS zal bij winterdienstregelingen vaker met langere treinen gaan rijden om te voorkomen dat de treinen stampvol zitten en reizigers op het perron achterblijven. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag in een brief over de winterweeraanpak op het spoor. Om een totale platlegging van het spoorsysteem te voorkomen werd gewerkt met uitgeklede dienstregelingen indien er winters weer werd voorspeld. Dit heeft goed gewerkt, blijkt uit een evaluatie, want de olievlekwerking is daarmee voorkomen. Het voornemen om in de uitgeklede dienstregeling met langere treinen te rijden is echter niet altijd nagekomen. "Dat moet volgende winter beter en daar zal ik op toezien", aldus de staatssecretaris. Als oorzaak wordt genoemd dat het aanpassen van een dienstregeling veel vergt van de bijsturingscapaciteit. Immers, niet alleen de dienstregeling moet worden aangepast, ook de treinen moeten worden verlengd. Vorstcriterium Verder gaat de NS onderzoeken over de criteria om een aangepaste dienstregeling in te zetten kunnen worden gewijzigd, zodat vaker aan het reguliere spoorboek kan worden vastgehouden. Afgelopen winter werd de dienstregeling omgegooid indien er minimaal 10 procent kans was op minimaal 3 centimeter sneeuw of minimaal 10 graden vorst. Mansveld wil in aanloop naar komende winter bekijken of er mogelijkheden zijn deze criteria te wijzigen. Zo kan mogelijk bij de eerste sneeuwval later worden overgestapt op een andere dienstregeling. Ook kan wellicht sneller worden teruggegaan naar de reguliere dienstregeling. De staatssecretaris overlegt komende tijd over de criteria met NS, Prorail en de consumentenorganisaties. Omschakeling NS en Prorail werken daarnaast momenteel aan een plan van aanpak om het beheer van de treindienst fundamenteel te herzien. Hierdoor moet sneller kunnen worden omgeschakeld in een dienstregeling. Ook gaat Prorail de storingsgevoeligheid van de wissels aanpakken. Op sommige gebieden moet dit de storingen met de helft verminderen. Uit de evaluatie blijkt verder dat de klanttevredenheid afgelopen winter is toegenomen. Ook de reizigersinformatie werd goed gewaardeerd, schrijft Mansveld. Bron Evaluatie winterweer op het spoor Rijksoverheid.nl | |
KnightSolaire | woensdag 26 juni 2013 @ 19:51 |
Komt daar een nieuwe ava aan? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 19:54 |
werd tijd ook dat er in de winterdienstregeling langere treinen ingezet zouden worden. Het is namelijk niet te verkopen dat veel inzetbaar materieel langs de kant staat, terwijl de overgebleven treinen uitpuilen. Hopelijk hebben ze de nachtovergangen van het materieel nu wel voor elkaar. | |
James1988 | woensdag 26 juni 2013 @ 19:55 |
Zozo, daar komen ze ook lekker snel mee zeg... ![]() | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 20:00 |
Tabelletje met cijfers, gek op cijfers![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 20:01 |
http://www.nu.nl/politiek(...)-bij-winterweer.html Ben benieuwd ![]() | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 20:03 |
Spuit 11 ![]() ![]() ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 26 juni 2013 @ 20:07 |
Wanneer gaan ze dan beginnen alle perrons op stoptreinstations te verlengen? | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 20:08 |
Gaat meer om intercity's die te lang zijn. | |
Ireyon | woensdag 26 juni 2013 @ 20:10 |
http://www.deredactie.be/(...)_spoorstaking_hinderNondeju het zullen eens niet alleen de gare Kutwallonirs zijn die moeilijk lopen te doen. | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 20:11 |
dat doen ze alleen vanaf het moment dat er proppers nodig zijn om alle mensen in de treinen te kunnen krijgen | |
KomtTijd... | woensdag 26 juni 2013 @ 20:14 |
Er moeten ook zonder winterdienstregeling vaak genoeg mensen blijven staan dus blijkbaar is er een stuk meer nodig dan dat. | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 20:14 |
Oh stond dat al ergens? Sorry ![]() | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 20:16 |
5 (!) posts erboven. Jij bent echt aan vakantie toe ![]() | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 20:17 |
ze proberen eerst andere maatregelen uit ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 20:23 |
Gaan we weer zo'n winterdienstregelings-testdag krijgen? Zoals die poppenkast op 10 oktober 2010? Iedereen gratis koffie en gevulde koeken en erwtensoep ![]() ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 26 juni 2013 @ 20:25 |
Verbijsterend geneuzel van een "best wel redelijk tevreden" Mansveld. Om je dood te schamen. Reactie MVBOV liegt er niet om: http://www.voorbeterov.nl/130116.php ![]() | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 20:26 |
Wat zijn 'normale weersomstandigheden' en wat zijn 'winterse omstandigheden'? En verder is hoofdstuk 2.5, alinea 4 van het rapport buitengewoon interessant om te begrijpen waarom er sinds dit jaar ineens zoveel meer onaangekondigde werkzaamheden zijn. | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 20:29 |
10 % kans op 3 cm sneeuw voldoende om de boel te decimeren ![]() | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 20:32 |
Nog een mooie uit het rapport:Zeer veel treinen defect waardoor er niet de normale dienstregeling gereden kon worden door hoge defectenstand. | |
Dr_Flash | woensdag 26 juni 2013 @ 20:34 |
En de werkplaatsen hadden nikks te doen want de defecte treinen konden door het winterweer de werkplaatsen niet bereiken. Ofjah, dat lees ik erin ![]() | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 20:38 |
viel volgens mij voor een redelijk gedeelte wel mee. Stond ook nog behoorlijk wat wel inzetbaar materieel aan de kant | |
DriekOplopers | woensdag 26 juni 2013 @ 21:01 |
Wat overigens destijds door de NS werd ontkend. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd! | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 21:07 |
Enige nuance over jouw uitspraak is wel noodzakelijk want het is niet volledig de schuld van NS. Voor enige uitleg zie daarvoor de rapportage. | |
icloud | woensdag 26 juni 2013 @ 21:12 |
Dat heeft de minister toch zelf geeist twee jaar geleden. | |
Duvel | woensdag 26 juni 2013 @ 21:25 |
Ik moet morgen met de metro in Asd, op welke lijn rijdt ie? | |
b2py | woensdag 26 juni 2013 @ 21:25 |
50, alleen in de spits. | |
Duvel | woensdag 26 juni 2013 @ 21:29 |
Oeh, die moet ik hebben! Ik vind de nieuwe lijnvoering in Amsterdam trouwens wel overzichtelijker dan de oude! | |
DriekOplopers | woensdag 26 juni 2013 @ 21:43 |
50 | |
Peterselieman | woensdag 26 juni 2013 @ 21:53 |
het klopt dat het niet alleen de schuld van de NS was, maar de NS had net als bijvoorbeeld ProRail wel meer kunnen doen om het leed te verzachten | |
Bitlord | woensdag 26 juni 2013 @ 22:23 |
Hoe zit het met de bebouwing in Kampen Zuid? Is die Vinexlocatie al compleet afgebouwd? Bovendien: die Hanzelijn rijdt pas een halfjaar. Het duurt nog wel even voordat iedereen de nieuwe lijn "ontdekt" heeft. Mensen die een vervolgopleiding gaan volgen in september kunnen dan wel vanaf het eerste jaar gebruik maken van de nieuwe spoorlijn. Bij het begin van het afgelopen schooljaar kon dat nog niet. Dat zal zijn effecten hebben. Zelfde bij baanwisseling of verhuizingen. | |
bork | donderdag 27 juni 2013 @ 00:37 |
Sapsan en meer snelle Russen De muziek is van Монокини (Monokini ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 00:37 |
Ja dat snap ik wel. Maar duik als NS dan dankbaar op die effecten. Want het gaat er natuurlijk om om mensen dat kamperlijntje uit te jagen. Waarom is er in Dronten geen onderzoek gedaan dan? | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 00:39 |
Die kat ![]() Enneh. Zien we daar gelede elocs? | |
bork | donderdag 27 juni 2013 @ 00:41 |
Die kat ja, ubercool, waar ben je nu? | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 00:44 |
Ik? Deventer ![]() ![]() | |
bork | donderdag 27 juni 2013 @ 00:46 |
Vanavond is de 1e nachttrein dan vanaf? Arnhem? | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 00:49 |
Utrecht. Ik moet nog iets blonds uit Den haag oppikken ![]() | |
bork | donderdag 27 juni 2013 @ 00:51 |
Morgen, donderdag, denk niet dat ik kan komen uitzwaaien, ik zou zweren dat je vanavond al weg was. Eerst naar Warschau en dan naar Lviv/Lvov? | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 00:53 |
Ut - Poznan - Krakw - Lviv. 2 nachttreinen op rij. Lekker stinken ![]() | |
bork | donderdag 27 juni 2013 @ 00:55 |
Best wel, dat is dan wel vroeg in Poznan om in een nachttrein te stappen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 00:55 |
nee in Poznan hebben we een dagtrein naar Kkow en daar pas de nachttrein naar Lviv | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 00:57 |
Veel plezier, Fles en blonde meereizigster | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 00:57 |
yeah thx komt wel goed denk ![]() | |
James1988 | donderdag 27 juni 2013 @ 01:00 |
Legofles ook ingepakt? | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 01:01 |
Ja hoor ![]() | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 01:02 |
mooi zo, want Legofles moet uitgebreid verslag doen. In Itali was ie zo van slag door de Italiaanse praatjes dat ie er niets van bakte ![]() | |
bork | donderdag 27 juni 2013 @ 01:04 |
ok, snap em, lekkerste pizza bij Cyclop btw | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 01:24 |
Nog adresjes in Poznan? Daar hebben we 4en een half uur. In Kkow anderhalf. En in Kkow weet ik de weg wel ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 01:25 |
je weet LegoFles en LegoBar in Berlin nog wel he? Dat was een testrit voor wat er morgen gaat gebeuren ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 01:46 |
Goed idee wel zo te zien. We hebben niet al te veel tijd daar, en een dikke pizza kan er goed in dan. Ook niet zo ver lopen vanaf Glwny ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 juni 2013 @ 08:24 |
Ik ga een lang verhaal kort maken ![]() Wat 2 dagen roeren in het Marseillais' OV netwerk moest worden heeft zich beperkt tot een nachtje doorhalen op de luchthaven aldaar ![]() ![]() | |
b2py | donderdag 27 juni 2013 @ 08:31 |
Mooi klote man :/ | |
James1988 | donderdag 27 juni 2013 @ 08:48 |
Staking in Belgi: in Vlaanderen rijdt 't, in Walloni ligt 't redelijk plat door acties in Charleroi en Doornik. Realtime kaart | |
b2py | donderdag 27 juni 2013 @ 09:03 |
#mijntreinrijdt is trending in Belgi ![]() | |
James1988 | donderdag 27 juni 2013 @ 09:17 |
De machinist van mijn trein neemt "Energiezuinig rijden" wel heel letterlijk. Op Breda - Dordrecht liet hij de trein vanaf het Hollandsch Diep al uitrollen (10 bakken VIRM), op Dordrecht - Rotterdam vanaf Barendrecht. De trein komt wel steeds op tijd aan. ![]() Ik denk dat er nog wel wat tijd te winnen valt met "Duits rijden" (de hele rit maximumsnelheid rijden, met 80 het perron binnenkomen en pas zo laat mogelijk beginnen met afremmen). ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 27 juni 2013 @ 09:21 |
Klinkt als goed uitgevoerde UZI. Snel optrekken tot baanvaksnelheid, en vroeg uitschakelen, soms wel tot acht minuten voor aankomst. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 27 juni 2013 @ 09:42 |
![]() | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 09:57 |
leuk reisje dan ![]() | |
KomtTijd... | donderdag 27 juni 2013 @ 10:01 |
Als je regeneratief remt, moet dat qua energieverbruik nieteens veel uitmaken. Alleen zal de netbelasting dan wat minder constant - en dus minder efficint - zijn. | |
bork | donderdag 27 juni 2013 @ 10:39 |
'Gekkenhuis' op station Den Bosch blijft uit: 'Minder reizigers dan op een normale werkdag' Geen treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom omroep brabant Webcam Prorail (ze mogen de druppels er weleens vanaf halen ![]() BN de Stem houdt het bij voor ons ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door bork op 27-06-2013 10:48:39 ] | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:02 |
Regeneratief remmen heeft alleen zin als er verbruikers in de buurt zijn. In de praktijk kun je de stroom niet in het net kwijt, dus stook je je remweerstanden warm. | |
KomtTijd... | donderdag 27 juni 2013 @ 11:04 |
In dat geval: gewoon in eigen accu's stoppen. | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:07 |
Supercaps misschien, accu's zijn te traag. Ter indicatie: een VIRM-IV weegt 234000kg, dus de kinetische energie bedraagt bij 140 km/u: 177 MJ. Een Li-ion accu heeft een dichtheid van 0,36 MJ/kg. Je hebt dus heel veel accu nodig om dat op te slaan. | |
KomtTijd... | donderdag 27 juni 2013 @ 11:12 |
nouja, 500kg aan accu's, die kun je echt wel kwijt in zo'n ding. | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:14 |
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Ik zat ff dom te rekenen. ![]() Alleen krijg je Li-ion dus niet zo snel opgeladen. | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 11:17 |
Vliegwiel zou eventueel ook kunnen | |
Mr_Klaasje | donderdag 27 juni 2013 @ 11:19 |
Supercaps. | |
Mr_Klaasje | donderdag 27 juni 2013 @ 11:19 |
Dat vraagt eigenlijk ook om een andere opzet van het net. | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:23 |
Bij 25kV kan het wel, bij gelijkstroomnetten moet je de gelijkrichter vervangen door een vierkwadrantconverter of zo iets. | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:23 |
Niet altijd even fijn in bewegende objecten als gevolg van gyro-effect. | |
Mr_Klaasje | donderdag 27 juni 2013 @ 11:28 |
Al kan het doorschakelen van verschillende bovenleidingsgebieden ook al een hoop helpen. Zeker bij een iets hogere spanning. | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 11:28 |
klopt, maar in de afgelopen jaren is er door Williams flink aan het concept vliegwiel gesleuteld, waardoor flinke verbeteringen op zijn getreden. | |
KomtTijd... | donderdag 27 juni 2013 @ 11:28 |
Of gewoon voedingsstations die ook terug kunnen leveren aan het net. | |
bork | donderdag 27 juni 2013 @ 11:29 |
Hee hee kan dat technisch gezever ergens anders, moet wel leuk voor iedereen blijven ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:30 |
Bij 1500V is alle bovenleiding al doorverbonden. Een hogere recuperatiespanning kan werken, maar dit is gebonden aan normen. Een oplossing kan zijn de nominale spanning te verlagen, zodat je een groter spanningsverschil hebt waarbinnen je kunt recupereren. | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:31 |
Dat bedoelde ik met die converter! ![]() | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 11:38 |
Op deze doelde ik: | |
KomtTijd... | donderdag 27 juni 2013 @ 11:44 |
+10% is toch eigenlijk nooit een probleem? Gewoon terugleveren op 1650 volt. Maar sowieso moeten ze gewoon een keer een weekje [ ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 27 juni 2013 @ 11:45 |
Verbouw jij even alle krappe viaducten over het spoor heen? ![]() | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:46 |
25kV is pass. | |
KomtTijd... | donderdag 27 juni 2013 @ 11:47 |
Daar maak je gewoon een paar meter spanningsvrij. Zo'n trein heeft toch 2 pantografen?
| |
Mr_Klaasje | donderdag 27 juni 2013 @ 11:47 |
Wel hoor ik 3 kV steeds vaker. | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:48 |
Daarom. ![]() | |
KomtTijd... | donderdag 27 juni 2013 @ 11:48 |
Ook leuk. Maar meer is beter ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 27 juni 2013 @ 11:49 |
Daarbij vind ik wel grappig dat de Belgen nog steeds met 25 kV plannen zitten. | |
Mr_Klaasje | donderdag 27 juni 2013 @ 11:49 |
Meer CO2 is ook beter? | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:50 |
Nee, 25 kV is wisselspanning en kost een godsvermogen, nog los van de benvloeding van de omgeving. | |
KomtTijd... | donderdag 27 juni 2013 @ 11:52 |
In de broeikas wel ja ![]() Ik heb trouwens in zwitserland een keer in een trein gezeten met dubbele bovenleiding. Dat ding reed gewoon op draaistroom, en de neergaande trein wekte een groot deel van de stroom op voor de opgaande trein. Dt zouden we moeten bouwen. Gewoon omdat het kan. Die berg, die komt er! [ Bericht 1% gewijzigd door KomtTijd... op 27-06-2013 11:57:23 ] | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 11:52 |
precies en ik zie het er uiteindelijk nog wel van komen ook | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 11:59 |
Ja, scheelt toch weer gedoe met de Belgen! | |
KomtTijd... | donderdag 27 juni 2013 @ 11:59 |
Volgens mij is 3kV ook niet zo'n ingrijpende verandering toch? Gewoon rustigaan beginnen treinen om te bouwen, en als je ze allemaal gehad hebt, zet je gewoon de knop om. | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 12:01 |
komt wel iets meer bij kijken dan het omzetten van alleen een knop, maar de ombouwkosten zijn relatief gezien gering, zeker ten opzichte van de winst die je ermee kunt boeken. | |
icloud | donderdag 27 juni 2013 @ 12:12 |
Is er al contact met brussel-noord voor de prijsvraagwinnaar? | |
Ireyon | donderdag 27 juni 2013 @ 12:22 |
Ik stond er al om 11:30. In Antwerpen op de IR trein naar Nijvel overgestapt ![]() | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 12:37 |
En we hebben er op de GTW weer een nieuwe bestemming bij: https://twitter.com/RobDammers/status/350194370147938304/photo/1 | |
Dr_Flash | donderdag 27 juni 2013 @ 12:44 |
Dat is een vliegtuig. Althans, ik lees dat hij "rijst". | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 12:48 |
het is een oven voorzien van deeg dat nodig gebakken moet worden | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 13:03 |
Klopt, de bovenleiding kan het aan, dat scheelt al. | |
DeaDLocK2K | donderdag 27 juni 2013 @ 13:06 |
Kan je onder 3KV zo hard rijden dan? | |
James1988 | donderdag 27 juni 2013 @ 13:09 |
Lijn 25N (Mechelen - Brussel via Brussels Airport) en 36N (Brussel - Luik) zijn ontworpen voor 200 km/h onder 3 kV. Op 25N wordt geen 200 gereden vanwege bochten met een Vmax van 160 km/h, op 36N wordt het niet gereden omdat er geen beveiligingssysteem ligt. De planning was om daar TBL2 voor te gebruiken, maar toen stelde de EU verplicht. | |
DeaDLocK2K | donderdag 27 juni 2013 @ 13:11 |
De EU stelt ERTMS op dit moment alleen verplicht voor spoorlijnen die met Europese subsidies gebouwd worden ![]() Maar euh, nee lijkt me niet handig nee, 200 zonder beveiligingssysteem. Ik zat echter eerder te denken aan 330km/u wat er in het buitenland over HSL's wordt geknald. | |
James1988 | donderdag 27 juni 2013 @ 13:13 |
Snelheden van 300 km/h of hoger worden in de regel niet onder 1,5 kV = of 3 kV = gereden, maar onder 15 kV ~ of 25 kV ~. | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 13:14 |
harder dan onder 1800 Volt. De reden zit m in het feit dat je bij 1800 Volt door de lagere spanning veel stroom (Ampre) uit de bovenleiding moet trekken om hetzelfde vermogen (Watt) te bereiken. Het is ook een reden waarom in Nederland bij een aantal treinen het vermogen beperkt is omdat je anders te veel van de bovenleiding kunt vragen met alle gevolgen van dien. | |
Duvel | donderdag 27 juni 2013 @ 13:14 |
Omdat je daar echt idiote vermogens voor nodig hebt. 200 km/u is ook nog wel enigszins realistisch voor het Nederlandse kernnet. 300 is overkill to the max. | |
DeaDLocK2K | donderdag 27 juni 2013 @ 13:16 |
Ja ik ken het principe maar ik vroeg me af of het haalbaar is om op de HSL Zuid onder 3KV zo hard te knallen. | |
Peterselieman | donderdag 27 juni 2013 @ 13:18 |
in theorie zou het misschien wel kunnen, maar het is absoluut niet aan te raden ivm het erg hoge vermogen dat hiervoor gevraagd wordt en de enorm hoge slijtage van allerlei onderdelen die er dan bij hoort. |