abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 juni 2013 @ 14:31:53 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128238247
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  dinsdag 25 juni 2013 @ 14:32:10 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128238255
@dennistd: Inderdaad een fraaie verzameling aan plaatjes :)
  dinsdag 25 juni 2013 @ 14:36:03 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128238366
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 14:32 schreef James1988 het volgende:
@dennistd: Inderdaad een fraaie verzameling aan plaatjes :)
Ja, vind ik ook. Alleen ontgaat het me een beetje wat nou de excursietrein is? En die trein die bij Breyell twee keer moest wachten, was dat ook een excursietrein?

Oh en die duffe NVBS-vlag op die neus :') Bitch please :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128238635
@remcop ja die bedoel ik.
pi_128238647
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 14:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, vind ik ook. Alleen ontgaat het me een beetje wat nou de excursietrein is? En die trein die bij Breyell twee keer moest wachten, was dat ook een excursietrein?

Oh en die duffe NVBS-vlag op die neus :') Bitch please :')
Dus de excursietrein is onduidelijk en een vlag op een trein is kut. Wat wil je nu dan? :P
Hebben ze eindelijk géén vlag op de excursietrein is het weer niet goed :+
dag
  Redactie Sport dinsdag 25 juni 2013 @ 14:48:07 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128238764
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 14:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, vind ik ook. Alleen ontgaat het me een beetje wat nou de excursietrein is? En die trein die bij Breyell twee keer moest wachten, was dat ook een excursietrein?

Oh en die duffe NVBS-vlag op die neus :') Bitch please :')
De trein bij Breyell is de excursietrein, waarmee we van Kaldenkirchen naar Koblenz zijn gegaan en weer terug. De foto's zijn dan ook van de lege trein, die vanuit Koblenz kwam en ook weer terug moest. En die vlag heeft er niet de hele dag op gezeten hoor, ongeveer een half uur na aankomst is ie opgehangen en een kwartier voor vertrek was ie eraf.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 25 juni 2013 @ 14:55:35 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128239040
quote:
12s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 14:44 schreef Peter het volgende:

[..]

Dus de excursietrein is onduidelijk en een vlag op een trein is kut. Wat wil je nu dan? :P
Hebben ze eindelijk géén vlag op de excursietrein is het weer niet goed :+
Nja, okee :') :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 25 juni 2013 @ 14:56:36 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128239067
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 14:48 schreef dennistd het volgende:

[..]

De trein bij Breyell is de excursietrein, waarmee we van Kaldenkirchen naar Koblenz zijn gegaan en weer terug. De foto's zijn dan ook van de lege trein, die vanuit Koblenz kwam en ook weer terug moest. En die vlag heeft er niet de hele dag op gezeten hoor, ongeveer een half uur na aankomst is ie opgehangen en een kwartier voor vertrek was ie eraf.
Waarom zat die vlag er op dan? Tegen "piraterij"? Is de NVBS ook op dat niveau beland inmiddels ja? Dan hoor ik het graag want dan kan ik m'n geld wel beter gebruiken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 25 juni 2013 @ 15:00:27 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128239197
quote:
Geen marktverkenning Fyra-alternatief
De Tweede Kamer zal staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) niet oproepen om buiten de NS naar alternatieven voor de Fyra te gaan zoeken. Dat blijkt dinsdag bij een rondgang langs de diverse partijen.

Coalitiepartij PvdA en een aantal oppositiepartijen zeiden vorige week in het debat over het mislukte hogesnelheidsproject een marktverkenning te willen om te kijken of er naast de Nederlandse Spoorwegen ook andere partijen op het traject tussen Amsterdam en Brussel zouden kunnen gaan rijden.

Mansveld zei tijdens het debat echter dat dit juridisch niet kan, omdat de concessie nu eenmaal is gegund aan de NS. Pas als de NS op 1 oktober niet kan aantonen een volwaardig alternatief te bieden voor de ten grave gedragen V250 van Ansaldobreda, kan er ruimte komen voor andere marktpartijen.

Aanbesteding

Een marktverkenning nu zou volgens de staatssecretaris het karakter kunnen krijgen van een aanbesteding, wat juridische consequenties zal hebben. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe stelde dat een verkenning wel zou kunnen. Het voordeel hiervan is dat er snel geanticipeerd kan worden als blijkt dat de NS op 1 oktober geen geschikte vervanger heeft gevonden.

PvdA-Kamerlid Duco Hoogland legt zich voorlopig neer bij de uitleg van Mansveld, maar hij wil wel een hoorzitting met experts op het gebied van aanbestedingen.

Knarsetandend

Ook VVD-Kamerlid Betty de Boer zegt 'knarsetandend' te wachten op het alternatieve plan van de NS. "De NS moet nu laten zien wat ze waard zijn. We moeten het plan toetsen aan de concessie, pas dan kunnen we vervolgstappen zetten."

Begin deze maand werd de stekker definitief uit het Fyra-project getrokken.
Bron

Weer niks doen, geef ze de kans tot 1 oktober. Drie keer raden wat er op 1 oktober gebeurt ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 25 juni 2013 @ 15:02:09 #10
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128239257
quote:
9s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Weer niks doen, geef ze de kans tot 1 oktober. Drie keer raden wat er op 1 oktober gebeurt ;(
Dan slaat men op de verjaardagskalender een blaadje om...
  dinsdag 25 juni 2013 @ 15:03:17 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128239288
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dan slaat men op de verjaardagskalender een blaadje om...
Precies, en gebeurt er weer niks. NS blijft gewoon minimaal tot en met het eind van de huidige concessie met dit onvermogen wegkomen en de reiziger is de lul :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 25 juni 2013 @ 15:06:59 #12
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128239417
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies, en gebeurt er weer niks. NS blijft gewoon minimaal tot en met het eind van de huidige concessie met dit onvermogen wegkomen en de reiziger is de lul :Y
Dat zullen we nog wel eens zien.
pi_128239575
quote:
99s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:06 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Dat zullen we nog wel eens zien.
:') :') :') Wat een arrogantie.
pi_128240103
de italianen zullen er mee weg komen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_128240585
Waarom moet dat tuig van Infrabel altijd staken als ik eens een dagje naar fucking Brussel wil. Dit is nu serieus al de derde fucking keer sinds 14 november vorig jaar :{w .
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 25 juni 2013 @ 15:36:44 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128240657
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:11 schreef icloud het volgende:

[..]

:') :') :') Wat een arrogantie.
mja, waarom. Driek roept zoiets niet zomaar he
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 25 juni 2013 @ 15:41:16 #17
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128240850
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:36 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, waarom. Driek roept zoiets niet zomaar he
Ik voel me niet vertegenwoordigd door MVBOV, de toon waarop gecommuniceerd word bij iedere ruft die de NS laat staat me niet aan... :{w

Dan maar rover idd, ook al is dat ook niet ideaal....

Overigens moet ik wel zeggen dat driek uitstekend dingen kan uitleggen op de radio :Y
  dinsdag 25 juni 2013 @ 15:44:16 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128240974
MVBOV komt ook niet op voor reizigers in Île-de-France... :s)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 25 juni 2013 @ 15:48:40 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128241166
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:41 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik voel me niet vertegenwoordigd door MVBOV, de toon waarop gecommuniceerd word bij iedere ruft die de NS laat staat me niet aan... :{w
mja, er is wel reden tot ongerustheid, want de reiziger krijgt al jaren niet geleverd wat er beloofd is, Dan wordt het onderhand wel eens tijd om de duimschroeven wat aan te draaien
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 25 juni 2013 @ 15:49:49 #20
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128241198
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:44 schreef James1988 het volgende:
MVBOV komt ook niet op voor reizigers in Île-de-France... :s)
_O_
pi_128241333
ergens vraag ik me af wat er in de tussentijd aan de v250 treinen (is) gebeurd. tussen januari 2013 en juni 2013 zit een half jaar. het laatste wat ik uit de berichtgeving heb vernomen is dat de AnsaldoBreda-technici terug naar Italie zijn gegaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 25 juni 2013 @ 16:01:16 #22
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128241669
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:44 schreef James1988 het volgende:
MVBOV komt ook niet op voor reizigers in Île-de-France... :s)
Oh dus ik heb niet het recht om te k*nkeren mopperen omdat ik over de grens woon? :{w Ik bedoel als ik naar familie in Nederlqnd ga doe ik dat liever vanaf MLV Chessy met een overstap in Brussel en dan de Fyra of wat er voor door moet gaan dan dat ik nu nog steeds doe: Via gare du nord met de Thalys.

Ook ik heb baat bij een fatsoenlijke oplossing.. Dus ook ik voel me vertegenwoordigd door de OV clubs
  dinsdag 25 juni 2013 @ 16:14:07 #23
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_128242170
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
ergens vraag ik me af wat er in de tussentijd aan de v250 treinen (is) gebeurd. tussen januari 2013 en juni 2013 zit een half jaar. het laatste wat ik uit de berichtgeving heb vernomen is dat de AnsaldoBreda-technici terug naar Italie zijn gegaan.
Ik neem aan dat er nog een hele tijd niets mee gaat gebeuren zolang juridische procedures lopen.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 16:14:58 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128242201
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
ergens vraag ik me af wat er in de tussentijd aan de v250 treinen (is) gebeurd. tussen januari 2013 en juni 2013 zit een half jaar. het laatste wat ik uit de berichtgeving heb vernomen is dat de AnsaldoBreda-technici terug naar Italie zijn gegaan.
De laag guano op het dak is wat dikker geworden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128242350
Pff spoorlopers tussen Gouda en Rotterdam :(
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 16:25:24 #26
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128242553
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 16:18 schreef _serial_ het volgende:
Pff spoorlopers tussen Gouda en Rotterdam :(
Oh jee, de kerkgangers van OLV ter nood zijn verdwaald... :P
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:28:20 #27
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128244794
http://www.nu.nl/politiek(...)lere-intercitys.html CU FTW!

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 25-06-2013 18:36:08 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_128244874
quote:
quote:
Kansrijk zijn de trajecten Utrecht-Eindhoven, Gouda-Utrecht-Arnhem, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Amersfoort-Apeldoorn
Ik mis hier Amersfoort - Zwolle. Daar kan met het afsnijden van de boog bij Harderwijk ook een grote reistijdwinst gehaald worden.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:35:04 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128244995
quote:
Komen er weer verkiezingen aan of zo? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:36:19 #30
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_128245045
Nee, dat is al een hele tijd het standpunt van CU.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:38:28 #31
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128245128
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 17:36 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Nee, dat is al een hele tijd het standpunt van CU.
En waarom wordt het dan nu ineens als nieuws gebracht? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128245186
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 17:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En waarom wordt het dan nu ineens als nieuws gebracht? :?
Omdat nu de tweede kamer ermee instemt.
pi_128245217
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 17:30 schreef remcoP het volgende:

[..]

[..]

Ik mis hier Amersfoort - Zwolle. Daar kan met het afsnijden van de boog bij Harderwijk ook een grote reistijdwinst gehaald worden.
Leuk verhaaltje van CU, maar er zijn flinke aanpassingen van de infrastructuur nodig om dit te realiseren. Daarvoor zal eerst budget moeten worden vrijgemaakt. Daarnaast vraag ik me af of de aanschaf van snellere treinen afgedwongen kan worden, aangezien de concessie voor het hoofdrailnet onderhands aan NS is gegund.

Ik vraag me ook af of dat Europese veiligheidssysteem al op de Hanzelijn wordt gebruikt. De meeste NS-treinen zijn niet eens uitgerust met apparatuur om daarmee om te gaan.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:41:35 #34
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128245236
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 17:40 schreef remcoP het volgende:

[..]

Omdat nu de tweede kamer ermee instemt.
Oh ja okee :)

quote:
Omdat de NS vaak tientallen jaren met materieel doet, moet er volgens de ChristenUnie en GroenLinks nu worden ingezet op snelle uitvoeringen.
Maar eigenlijk had daar pakweg 30 jaar geleden al op ingezet kunnen en dus moeten worden natuurlijk :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:44:49 #35
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_128245323
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 17:40 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Leuk verhaaltje van CU, maar er zijn flinke aanpassingen van de infrastructuur nodig om dit te realiseren. Daarvoor zal eerst budget moeten worden vrijgemaakt. Daarnaast vraag ik me af of de aanschaf van snellere treinen afgedwongen kan worden, aangezien de concessie voor het hoofdrailnet onderhands aan NS is gegund.
De concessieafspraken moeten nog in detail worden vastgesteld. Dan voeg je een regeltje toe: De concessiehouder dient optimaal gebruik te maken van mogelijkheden in de infrastructuur om reistijden te verkorten.

Dan kom je echt niet meer weg met 160 km/h op het moment dat er al jarenlang 200 km/h gereden kan worden.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:45:42 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128245343
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 17:44 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Dan kom je echt niet meer weg met 160 km/h op het moment dat er al jarenlang 200 km/h gereden kan worden.
Je komt er als concessiehouder zelfs mee weg om helemáál geen treinen te laten rijden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:46:43 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128245374
De concessiehouder komt overal mee weg, want de opdrachtgever wil niet weten van andere mogelijkheden.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:55:23 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128245648
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 17:46 schreef James1988 het volgende:
De concessiehouder komt overal mee weg, want de opdrachtgever wil niet weten van andere mogelijkheden.
Tsja, dan heeft iemand het nut van aanbestedingen toch echt niet helemaal begrepen, to put things nicely.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128245725
De overheid wil maar twee petten blijven ophouden, dat botst.
pi_128246108
Breng al het OV onder bij een aparte openbaarvervoers-autoriteit waarin rijk en provincie/gemeente aandeelhouder zijn.
dag
  dinsdag 25 juni 2013 @ 18:10:41 #41
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128246237
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:07 schreef Peter het volgende:
Breng al het OV onder bij een aparte openbaarvervoers-autoriteit waarin rijk en provincie/gemeente aandeelhouder zijn.
Ja. Van de regen in de drup. Heb je nog meer van die geweldige ideeën? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128246274
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. Van de regen in de drup. Heb je nog meer van die geweldige ideeën? :?
Wat is er mis mee? Nu heb je overheden met 2 petten op. Aandeelhouder en concessieverstrekker.
dag
  dinsdag 25 juni 2013 @ 18:17:42 #43
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128246520
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:11 schreef Peter het volgende:

[..]

Wat is er mis mee? Nu heb je overheden met 2 petten op. Aandeelhouder en concessieverstrekker.
Ja, en in jouw voorstel ook :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128246592
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, en in jouw voorstel ook :)
Dan is de concessieverstrekker een apart overheidsorgaan dat geen verantwoording hoeft af te leggen aan aandeelhouders van OV-bedrijven. Je kunt dan duidelijke afspraken maken over het handhaven van concessies. Lijkt mij veel makkelijker dan alles bij 1 of 2 ministers te parkeren qua landelijke OV
dag
pi_128246623
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 17:40 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Leuk verhaaltje van CU, maar er zijn flinke aanpassingen van de infrastructuur nodig om dit te realiseren. Daarvoor zal eerst budget moeten worden vrijgemaakt. Daarnaast vraag ik me af of de aanschaf van snellere treinen afgedwongen kan worden, aangezien de concessie voor het hoofdrailnet onderhands aan NS is gegund.

Klopt, er zijn vast genoeg pro-rail betuttelingsregeltjes die allemaal eisen stellen. Zul je zien dat een trein bijvoorbeeld niet met 200 km/h langs een perron mag rijden. Moeter er starks allerlei nieuwe stations komen. :')
  dinsdag 25 juni 2013 @ 18:21:45 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128246676
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:20 schreef remcoP het volgende:

[..]

Klopt, er zijn vast genoeg pro-rail betuttelingsregeltjes die allemaal eisen stellen. Zul je zien dat een trein bijvoorbeeld niet met 200 km/h langs een perron mag rijden. Moeter er starks allerlei nieuwe stations komen. :')
Stom dat ze daar in Kampen-Zuid geen rekening mee gehouden hebben idd. Bij Dronten wel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 25 juni 2013 @ 18:25:22 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128246822
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Stom dat ze daar in Kampen-Zuid geen rekening mee gehouden hebben idd. Bij Dronten wel.
mja, Kampen-Zuid ligt in een bocht, waardoor er daar maar 160 km/h gereden mag worden en dan mag het wel zo
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 25 juni 2013 @ 18:28:11 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128246943
Ook een ban op stations in bochten dus :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 25 juni 2013 @ 18:29:35 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128247002
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Ook een ban op stations in bochten dus :+
neuh. Lijkt me dat de boogstraal op dit moment de beperkende factor is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128247525
Gewoon een ban op bochten :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')