abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 juni 2013 @ 11:39:08 #1
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127352516

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

update:
Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  maandag 3 juni 2013 @ 11:49:02 #2
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127352878
Hij staat nog wel in de reisplanner trouwens. De naam Fyra.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 3 juni 2013 @ 11:49:55 #3
402748 SandraJ
Omdat het kan
pi_127352912
Heb 'm vorige week nog zien rijden in Arnhem richting Nijmegen. Testrit stond erop.
  maandag 3 juni 2013 @ 11:51:06 #4
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127352954
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Hij staat nog wel in de reisplanner trouwens. De naam Fyra.
Ja, er moet eerst definitief een andere benaming worden gevonden en vervolgens alles daarop aangepast. Dat gaat nog wel even duren. Tot die tijd blijft het gewoon de Fyra naar Breda, die onverminderd 2x per uur blijft rijden (om NS Hispeed te citeren) :P
pi_127353036
Wat zal er nu met de V250 gaan gebeuren, denken jullie?
pi_127353087
We kunnen er een in het spoorwegmuseum zetten, met een schaal tomaten of rotte eieren erbij. Kan iedereen zich lekker uitleven.

Maar serieus: Mochten ze wel geschikt te krijgen zijn voor normale snelheden, dan kunnen ze blauw/geel gespoten worden en in de gewone IC-dienst ingezet worden. Zou ik niet verkeerd vinden, het design van die neus is in elk geval prachtig. Maar of het PR-technisch gezien een handige zet is, vraag ik me af...
  maandag 3 juni 2013 @ 11:55:21 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127353130
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:52 schreef GlenSpey het volgende:
Wat zal er nu met de V250 gaan gebeuren, denken jullie?
Slopen, denk ik. NS en NMBS willen ze niet, en verder zijn ze voor AB onverkoopbaar vanwege de rapporten van Mott MacDonald en Concept Risk.
pi_127353277
Ik denk eigenlijk niet dat ze die treinen, die voor vele miljoenen zijn aangeschaft, nu al naar de sloop zullen sturen. Denk dat ze rustig de tijd zullen pakken om alle fouten weg te werken en er dan een geschikt alternatief wordt gezocht, hetzij verkoop of inderdaad inzet in een normale IC-dienst.

Als de media het een tijdje heeft laten rusten zijn de meeste mensen die trein toch alweer vergeten :+
pi_127353418
naar india verschepen, daar mag het wel rijden :+
pi_127353560
Zou mij persoonlijk niets verbazen als NS die treinen inderdaad gewoon afneemt en daarna in Haarlem geheel opnieuw laat opbouwen. Kost volgens mij nog minder tijd ook als een nieuwe aanbesteding :P
pi_127353725
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:59 schreef GlenSpey het volgende:
Ik denk eigenlijk niet dat ze die treinen, die voor vele miljoenen zijn aangeschaft, nu al naar de sloop zullen sturen. Denk dat ze rustig de tijd zullen pakken om alle fouten weg te werken en er dan een geschikt alternatief wordt gezocht, hetzij verkoop of inderdaad inzet in een normale IC-dienst.

Als de media het een tijdje heeft laten rusten zijn de meeste mensen die trein toch alweer vergeten :+
Ze hebben er natuurlijk "slechts" 9 aangeschaft. De andere 7 kunnen natuurlijk retour fabrikant wegens enorme technische gebreken. Het blijft de vraag of het het geld en de moeite loont om de andere stellen rijvaardig te maken.
  maandag 3 juni 2013 @ 12:09:37 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127353731
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:59 schreef GlenSpey het volgende:
Ik denk eigenlijk niet dat ze die treinen, die voor vele miljoenen zijn aangeschaft, nu al naar de sloop zullen sturen. Denk dat ze rustig de tijd zullen pakken om alle fouten weg te werken
Tegen die tijd ligt overal Maglev.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 3 juni 2013 @ 12:10:52 #13
141482 Q.
JurassiQ
pi_127353776
quote:
3s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tegen die tijd ligt overal Maglev.
Tegen die tijd heeft iedereen een personal transporter en beamen ze je van de ene naar de andere plek. :')
For great justice!
  maandag 3 juni 2013 @ 12:12:22 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127353818
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:10 schreef Q. het volgende:

[..]

Tegen die tijd heeft iedereen een personal transporter en beamen ze je van de ene naar de andere plek. :')
Gratis. Zonder OV-chipgefaal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 12:13:19 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127353850
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:10 schreef Q. het volgende:

[..]

Tegen die tijd heeft iedereen een personal transporter en beamen ze je van de ene naar de andere plek. :')
dat gaat nog niet zo snel gebeuren, maar wel dat het individuele transport een hoge vlucht neemt, waarbij computergestuurde voertuigen op inductie rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 12:14:36 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127353887
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat gaat nog niet zo snel gebeuren,
3176 strafpunten wegwerken ook niet hoor :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127353923
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:06 schreef MTL het volgende:
Zou mij persoonlijk niets verbazen als NS die treinen inderdaad gewoon afneemt en daarna in Haarlem geheel opnieuw laat opbouwen. Kost volgens mij nog minder tijd ook als een nieuwe aanbesteding :P
Haarlem is vol tot eind 2018 dus Watergraafsmeer ligt mee voor de hand. Als ze dat al gaan doen.
pi_127353952
quote:
12s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

3176 strafpunten wegwerken ook niet hoor :s)
Voor twee halve treinstellen toch? Ben benieuwd hoeveel punten het worden als ze de resterende 16 helften gaan controleren.
pi_127353954
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:15 schreef b2py het volgende:

[..]

Haarlem is vol tot eind 2018 dus Watergraafsmeer ligt mee voor de hand. Als ze dat al gaan doen.
Al bouwen ze daar de werkplaats Tilburg geheel opnieuw voor op :+ Het ging om het idee uiteraard ;)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 12:16:59 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127353967
quote:
12s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

3176 strafpunten wegwerken ook niet hoor :s)
het zou een hele prestatie zijn als ze het onder de 10 weten te krijgen :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 12:17:26 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127353981
Wat ik me afvraag he. Stel we nokken er idd mee en AnsaldoFaalhaas gaat op de fles. Dat ligt best wel voor de hand allemaal.

Wat gebeurt er dan met die dingen die ze WEL goed kunnen? Ik begreep dat AnsaldoSTS op het gebied van seinen en beveiliging best goeie dingen doet? Gaat dat dan ook omver? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127354015
Ik vind het trouwens wel een vaag verhaal dat het merknaam Fyra bij NMBS ligt en daardoor niet meer gebruikt mag worden door NSH. Ik denk dat je die naam voor een prikkie wel even over kan nemen.
  maandag 3 juni 2013 @ 12:19:13 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127354041
Ik denk dat je wel goed krankjogge moet zijn om die naam nog te willen gebruiken, laat staan ervoor te betalen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127354070
quote:
3s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat ik me afvraag he. Stel we nokken er idd mee en AnsaldoFaalhaas gaat op de fles. Dat ligt best wel voor de hand allemaal.

Wat gebeurt er dan met die dingen die ze WEL goed kunnen? Ik begreep dat AnsaldoSTS op het gebied van seinen en beveiliging best goeie dingen doet? Gaat dat dan ook omver? :?
Volgens mij zijn het allemaal losse dochters van Finmecannica (als ik het goed spel) en zullen die dus niet zomaar omvallen. Wel is het omvallen van AB niet positief voor het moederbedrijf natuurlijk. En er zullen waarschijnlijk genoeg kopers zijn voor AnsaldoSTS.
  maandag 3 juni 2013 @ 12:22:16 #25
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127354157
quote:
10s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik denk dat je wel goed krankjogge moet zijn om die naam nog te willen gebruiken, laat staan ervoor te betalen :P
Dat lijkt me ook voor de V250. Wat heb je nu aan een vloot van negen V250's die op z'n vroegst over twee jaar inzetbaar is en vervolgens qua onderhoud zeer kostbaar is?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 12:24:26 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127354213
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:52 schreef GlenSpey het volgende:
Wat zal er nu met de V250 gaan gebeuren, denken jullie?
tentoonstellen. Het is immers een kunstwerk van Italiaanse makelij
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 12:25:40 #27
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127354264
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:24 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

tentoonstellen. Het is immers een kunstwerk van Italiaanse makelij
Ambachtelijk geproduceerd inderdaad :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 12:26:35 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127354305
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:25 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ambachtelijk geproduceerd inderdaad :P
precies, waardoor de maker een eigen stempel op het kunstwerk heeft kunnen drukken
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 12:28:03 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127354370
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 3 juni 2013 @ 12:30:59 #30
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127354464
quote:
De Rouwe heeft geen goed woord over voor de politieke aanpak van de Fyra-problemen. Het is "een enorme fout" van het ministerie van Infrastructuur om hierover niet te communiceren met de Kamer. De Rouwe wil dat Mansveld de recente rapporten over de problemen met de Fyratreinen direct naar de Kamer stuurt. "Het ministerie is de regie kwijt", zegt de CDA'er.
Ik ben het uiteraard eens met de stelling, maar het CDA heeft natuurlijk wel vele bergen boter op het hoofd hier. Nu hameren op de politieke 'enorme fout' gaat wel erg hard voorbij aan de vele jaren gedoe rond de Fyra, waarvan de eerste paar jaar onder een CDA-kabinet.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 3 juni 2013 @ 12:33:14 #31
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_127354553
Vraag me af wat NS voor vervanging wil aanschaffen...
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  maandag 3 juni 2013 @ 12:33:35 #32
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127354567
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:30 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik ben het uiteraard eens met de stelling, maar het CDA heeft natuurlijk wel vele bergen boter op het hoofd hier. Nu hameren op de politieke 'enorme fout' gaat wel erg hard voorbij aan de vele jaren gedoe rond de Fyra, waarvan de eerste paar jaar onder een CDA-kabinet.
Tevens: waarom heeft het CDA zich niet eerder geroerd? Waarom is het nu "opeens" een enorm probleem? CDA :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 12:34:19 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127354599
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:33 schreef breaky het volgende:
Vraag me af wat NS voor vervanging wil aanschaffen...
zie wel wat in de treinen van Hitachi Rail
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 12:34:37 #34
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127354611
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tevens: waarom heeft het CDA zich niet eerder geroerd? Waarom is het nu "opeens" een enorm probleem? CDA :')
Sterker nog, van een paar maanden geleden:

http://nos.nl/video/474355-opzienbarend-rapport-over-hsl.html
quote:
Ambtenaren van toenmalig minister Peijs waarschuwden al in 2005 voor de slechte Fyra-treinen. Ze schreven in een geheime notitie over de onervarenheid van de Italliaanse treinenbouwer. Dat staat in het rapport over de hogesnelheidslijn dat 6 jaar lang in een la lag.
En van welke partij was Peijs ook weer?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 3 juni 2013 @ 12:34:49 #35
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127354622
Ik vraag me vooral af hoe lang e.e.a. gaat duren. Maar ja, misschien is het ook niet zo slim te kiezen voor de snelste oplossing als dat wederom tot halfbakken treinen leidt :')
pi_127354624
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:33 schreef breaky het volgende:
Vraag me af wat NS voor vervanging wil aanschaffen...
Laten we voor een bestaand concept gaan. Bijvoorbeeld voor de Zefiro van Bombardier... Hoewel die volgens mij in samenwerking met de Italianen wordt gemaakt.
  maandag 3 juni 2013 @ 12:37:51 #37
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127354741
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:33 schreef breaky het volgende:
Vraag me af wat NS voor vervanging wil aanschaffen...
CAF ftw!


TCDD HT65000
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 3 juni 2013 @ 12:38:22 #38
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127354763
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:37 schreef bork het volgende:

[..]

CAF ftw!

[ afbeelding ]
TCDD HT65000
Ik zie dat het oude logo van NS er al op staat :P
  maandag 3 juni 2013 @ 12:59:04 #39
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127355512
Dijsselbloem vertraagt stopzetten Fyra - Meerstadt in 2003 gewaarschuwd

In een groepsraad, een half jaar voor de definitieve aankoop, is hem voorgehouden dat de techniek van AnsaldoBreda zich niet bewezen had en dat het onderhoud veel ingewikkelder zou zijn dan de Italianen beweerden. Een van de aanwezigen toen: "Letterlijk zeiden we: dit wordt een drama." Meerstadt, destijds projectleider, schoof de kritiek terzijde.

bron: nrc
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 3 juni 2013 @ 13:02:13 #40
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127355625
Er moet nu ineens "eerst goed gekeken worden naar consequenties"? 8)7

Beetje laat he vriend :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 3 juni 2013 @ 13:10:22 #41
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127355931
Het is niet te vroeg om de stekker uit de Fyra V250 te trekken. Met de kennis van nu is het al veel te laat. Beter laat dan nooit zeggen we dan maar :P
pi_127356644
quote:
quote:
"Als NS definitief stopt met de Fyra kost dat het bedrijf honderden miljoenen euro’s. Bovendien heeft dat gevolgen voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel."
Gevolgen? Zoals het niet rijden van een hogesnelheidstrein? Hoe is dat toch mogelijk en waarom zag niemand dit aankomen?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 3 juni 2013 @ 13:31:08 #43
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127356769
Trouwens een beetje achterbaks dat maar klats boem meteen die meneer Huges benoemd is. Ik zeg: Aanbesteden die hap!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 3 juni 2013 @ 13:31:49 #44
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127356797
quote:
13s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Trouwens een beetje achterbaks dat maar klats boem meteen die meneer Huges benoemd is. Ik zeg: Aanbesteden die hap!
Je wilt solliciteren?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 13:35:13 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127356907
Fles rails, waar een BVO'tje standaard is :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 13:40:51 #46
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_127357145
De Fyra gaat letterlijk en figuurlijk toch nooit meer rijden, dus waarom het besluit uitstellen?

En als we toch nieuwe moeten aanschaffen doe maar een van die toffe Shinkansen treinen. :)
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_127357157
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:35 schreef Peterselieman het volgende:
Fles rails, waar een BVO'tje standaard is :P
En uiteraard bij elk nieuw station een BVF'je.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 3 juni 2013 @ 13:41:25 #48
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127357175
Wat hier gebeurt is werkelijk hallucinant! Het brevet van onvermogen wordt magna cum laude uitgereikt aan vooral de rijksoverheid, die met een ongeëvenaarde bunker voor de taas het HSL-verhaal op de gitzwarte pagina's van de vaderlandse spoorgeschiedenis heeft doen belanden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_127357182
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:40 schreef breaky het volgende:
De Fyra gaat letterlijk en figuurlijk toch nooit meer rijden, dus waarom het besluit uitstellen?
Zwartepieten moet je altijd op eigen voorwaarden doen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 3 juni 2013 @ 13:43:47 #50
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127357260
quote:
6s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:31 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Je wilt solliciteren?
Ik niet. Maar wat nou als zijn salaris boven de aanbestedingsgrens komt? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 13:44:43 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127357297
ook een goede is waar de stellen naar toe moeten als de NS ze niet meer wil hebben. Op de Watergraafsmeer zullen ze in de weg staan, dat weet AnsaldoTilburg ook wel en de Italianen zullen ongetwijfeld geen enkele zin hebben om hun troep op te halen. Probleem is dan ook dat de stellen die nog van de Italianen zijn niet zomaar versleept mogen worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 13:45:36 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127357344
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:44 schreef Peterselieman het volgende:
ook een goede is waar de stellen naar toe moeten als de NS ze niet meer wil hebben. Op de Watergraafsmeer zullen ze in de weg staan, dat weet AnsaldoTilburg ook wel en de Italianen zullen ongetwijfeld geen enkele zin hebben om hun troep op te halen. Probleem is dan ook dat de stellen die nog van de Italianen zijn niet zomaar versleept mogen worden.
Huur een paar zwervers. De deuren kunnen toch niet fatsoenlijk dicht. Heeft tot nu toe altijd succes gehad als het gaat om het rap afvoeren van sloopmaterieel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_127357375
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:44 schreef Peterselieman het volgende:
ook een goede is waar de stellen naar toe moeten als de NS ze niet meer wil hebben. Op de Watergraafsmeer zullen ze in de weg staan, dat weet AnsaldoTilburg ook wel en de Italianen zullen ongetwijfeld geen enkele zin hebben om hun troep op te halen. Probleem is dan ook dat de stellen die nog van de Italianen zijn niet zomaar versleept mogen worden.
Dan stuurt de NS een rekening voor stallingskosten naar de Italianen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 13:46:37 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127357387
quote:
7s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:45 schreef Duvel het volgende:

[..]

Huur een paar zwervers. De deuren kunnen toch niet fatsoenlijk dicht. Heeft tot nu toe altijd succes gehad als het gaat om het rap afvoeren van sloopmaterieel.
weet niet of je die wel op de Meer rond wilt hebben lopen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 13:47:07 #55
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_127357411
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:46 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Dan stuurt de NS een rekening voor stallingskosten naar de Italianen.
Hee, wordt hiet een nieuw business model geboren voor NSHispeed, om toch winst te kunnen maken?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 13:47:47 #56
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127357442
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:46 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Dan stuurt de NS een rekening voor stallingskosten naar de Italianen.
die kan toch niet betaald worden. De Italianen gaan bankroet en tot de zaak afgewikkeld is blijven de stellen staan waar ze staan :')

tenzij er met de curator of nieuwe eigenaar wat geregeld kan worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 13:48:26 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127357469
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:46 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Dan stuurt de NS een rekening voor stallingskosten naar de Italianen.
Ja, je kan rekeningen sturen tot je er scheel van ziet. Daar komt geen cent vandaan hoor :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 3 juni 2013 @ 13:48:54 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127357489
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:46 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

weet niet of je die wel op de Meer rond wilt hebben lopen :P
Duurt nooit lang voordat die treinen in rook opgaan. Als het al niet spontaan gebeurt (zo accu's).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_127357499
Toch maar gewoon naar IJmuiden sturen en meteen de hoogovens in. ^O^
Wat is tegenwoordig de prijs voor oud ijzer?
pi_127357513
quote:
10s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, je kan rekeningen sturen tot je er scheel van ziet. Daar komt geen cent vandaan hoor :')
Op een gegeven moment kan je er een dwangsom aanhangen met als uiterlijk maatregel dat de stellen verplaatst worden. Daar zal de curator ook gevoelig voor zijn. Het ging natuurlijk voornamelijk om de stellen die niet verplaatst mochten worden.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 13:50:51 #61
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127357568
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:49 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Toch maar gewoon naar IJmuiden sturen en meteen de hoogovens in. ^O^
Wat is tegenwoordig de prijs voor oud ijzer?
ze willen daar geen materiaal van inferieure kwaliteit hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127357588
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ze willen daar geen materiaal van inferieure kwaliteit hebben
En terecht...
pi_127357656
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ze willen daar geen materiaal van inferieure kwaliteit hebben
Bovendien kost het opruimen van wat er op weg naar IJmuiden naast de baan terecht is gekomen teveel.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_127357856
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:18 schreef b2py het volgende:
Ik vind het trouwens wel een vaag verhaal dat het merknaam Fyra bij NMBS ligt en daardoor niet meer gebruikt mag worden door NSH. Ik denk dat je die naam voor een prikkie wel even over kan nemen.
Nog een betere vraag; kan je een buitenlands hoofdtelwoord als handelsmerk deponeren?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 3 juni 2013 @ 13:58:27 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127357918
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ze willen daar geen materiaal van inferieure kwaliteit hebben
Sowieso, zit veel te veel plestik in.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 3 juni 2013 @ 13:58:55 #66
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127357945
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Nog een betere vraag; kan je een buitenlands hoofdtelwoord als handelsmerk deponeren?
one.com?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127358277
http://www.volkskrant.nl/(...)stilstand-kwam.dhtml

Het is mij hiermee wel duidelijker. Ik dacht dat ik wat gemist had, maar het staat nog maar net online :>
pi_127358469
quote:
3s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

one.com?
Ja prima, maar dat is geen antwoord op de vraag ;)
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 3 juni 2013 @ 14:13:36 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127358564
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja prima, maar dat is geen antwoord op de vraag ;)
Nou ja, lijkt me dat het vaker gebeurt dus. En dat het dus wel kan :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 14:14:27 #70
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127358604
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:06 schreef Doc__Zenith het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)stilstand-kwam.dhtml

Het is mij hiermee wel duidelijker. Ik dacht dat ik wat gemist had, maar het staat nog maar net online :>
volgens mij heeft een groot deel van het verhaal al eens online gestaan en is het laatste stukje nu een beetje anders opgeschreven
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127358662
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:06 schreef Doc__Zenith het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)stilstand-kwam.dhtml

Het is mij hiermee wel duidelijker. Ik dacht dat ik wat gemist had, maar het staat nog maar net online :>
Eigenlijk is het ministerie, en zeker Tineke Tolpoort, dus verantwoordelijk voor de malaise. Door het eerste bod van de NS met nadreunende woorden van tafel te vegen heeft ze het bedrijf gedwongen een onrealistisch bod te doen. Zeker toen de andere vervoerders véél lager boden hadden ze misschien achter hun oren moeten krabbelen.

Ik vind het trouwens ook wel tekenend dat het ministerie van Financiën nu zegt: Jullie kunnen wel willen stoppen met de Fyra, maar daar beslissen wij over. Dag NS!
pi_127358746
Ik heb zelf dat originele plan altijd beter gevonden, de HSLZ heeft dan het meeste nut. Dat losse gedoe was al niets, te duur ingeschreven of niet.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 14:19:52 #73
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127358794
het plan met de IC Max blijkt achteraf behoorlijk realistisch te zijn geweest
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 14:20:16 #74
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127358809
In de berichtgeving van vrijdag had ik dit gemist:

http://www.volkskrant.nl/(...)echter-stappen.dhtml
quote:
De fabrikant van de Fyra-treinen, de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, gaat juridische stappen nemen tegen de Belgische spoorwegen, de NMBS. Volgens AnsaldoBreda kloppen verwijten niet die de NMBS vrijdag maakte over de mankementen.

De NMBS kondigde aan het contract voor de levering van Fyratoestellen te verbreken. Maar daar liggen volgens de treinbouwer geen technische redenen, maar andere redenen aan ten grondslag.

AnsaldoBreda zegt verbaasd en teleurgesteld te zijn over de beslissing van de Belgen. 'Er zijn de afgelopen periode diverse ontmoetingen geweest, op verschillend niveau, waarbij ook de Belgische technici aanwezig waren", aldus het bedrijf.

De aankondiging van de NMBS om het contract te verbreken, lijkt in tegenspraak met de resultaten van die bijeenkomsten, stelt AnsaldoBreda.
In de categorie 'de aanval is de beste verdediging'? :')
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127358830
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:18 schreef Doc__Zenith het volgende:
Ik heb zelf dat originele plan altijd beter gevonden, de HSLZ heeft dan het meeste nut. Dat losse gedoe was al niets, te duur ingeschreven of niet.
Precies. Echt gtfo met dat gemekker over aparte concessies en meuk. Gewoon binnenlandse treinen over die hap.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_127358835
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:16 schreef WhiteJoker het volgende:
Ik vind het trouwens ook wel tekenend dat het ministerie van Financiën nu zegt: Jullie kunnen wel willen stoppen met de Fyra, maar daar beslissen wij over. Dag NS!
Als de Kamer vervolgens Dijsselbloem naast Schultz op het hakblok legt, is het het waard.

* verder dagdroomt *
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 14:21:59 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127358886
quote:
11s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:20 schreef De_Hertog het volgende:
In de berichtgeving van vrijdag had ik dit gemist:

http://www.volkskrant.nl/(...)echter-stappen.dhtml

[..]

In de categorie 'de aanval is de beste verdediging'? :')
categorie jennen. NMBS moet via de juridische weg nog even op kosten gejaagd worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127359876
Ik zie net op watergraafsmeer een Fyra door een Nedtrain loc geduwd worden, dus ze zijn er nog wel mee aan het slepen. Misschien om ruimte te maken voor rijwaardig materieel :P
  maandag 3 juni 2013 @ 14:59:17 #79
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127360370
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

categorie jennen. NMBS moet via de juridische weg nog even op kosten gejaagd worden
Dat kan NSH dus ook nog wel verwachten als de minister akkoord gaat met het afblazen van de order.
  maandag 3 juni 2013 @ 14:59:40 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127360389
Wat is trouwens de waarde van de toelating door I&M, als blijkt dat elk stel tig gebreken heeft?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 3 juni 2013 @ 14:59:59 #81
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127360395
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:59 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Dat kan NSH dus ook nog wel verwachten als de minister akkoord gaat met het afblazen van de order.
Dan verklaar je NSH failliet?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 3 juni 2013 @ 15:00:21 #82
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127360409
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:19 schreef Peterselieman het volgende:
het plan met de IC Max blijkt achteraf behoorlijk realistisch te zijn geweest
Ben blij dat ik die folder net op tijd heb teruggevonden. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 3 juni 2013 @ 15:00:50 #83
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127360427
quote:
10s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dan verklaar je NSH failliet?
Dan verdwijnen zelfs de V160's van het spoor en rijdt er dus echt bijna niks meer op de HSL? :')

quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ben blij dat ik die folder net op tijd heb teruggevonden. :)
Stuur 'm even naar het ministerie zou ik zeggen! :-)
  maandag 3 juni 2013 @ 15:01:19 #84
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127360442
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:09 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ze hebben er natuurlijk "slechts" 9 aangeschaft. De andere 7 kunnen natuurlijk retour fabrikant wegens enorme technische gebreken. Het blijft de vraag of het het geld en de moeite loont om de andere stellen rijvaardig te maken.
De vloot DDM-1 was groter dan het aantal afgeleverde V250's, en is toch geheel aan de kant gegaan omdat onderhoud en modernisering van zo'n kleine serie 'te duur' zou zijn. De omvang van de vloot van het reeds afgenomen V250 is kleiner, en bovendien wijkt ieder stel nog eens op allerlei punten af. Onderhoud in serie is dan helemaal onbetaalbaar.
  maandag 3 juni 2013 @ 15:02:10 #85
141482 Q.
JurassiQ
pi_127360469
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

De vloot DDM-1 was groter dan het aantal afgeleverde V250's, en is toch geheel aan de kant gegaan omdat onderhoud en modernisering van zo'n kleine serie 'te duur' zou zijn. De omvang van de vloot van het reeds afgenomen V250 is kleiner, en bovendien wijkt ieder stel nog eens op allerlei punten af. Onderhoud in serie is dan helemaal onbetaalbaar.
De DDM-1's waren wel een tikkie goedkoper dan de V250s gok ik.
For great justice!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 15:02:26 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127360479
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:00 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Dan verdwijnen zelfs de V160's van het spoor en rijdt er dus echt bijna niks meer op de HSL? :')
dat is dus niet waar, want dan rijdt het spul door middel van een rechtstreekse opdracht van het ministerie over de HSL totdat de nieuwe aanbestedingsronde is geweest
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 15:02:46 #87
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127360500
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:02 schreef Q. het volgende:

[..]

De DDM-1's waren wel een tikkie goedkoper dan de V250s gok ik.
Dat valt denk ik wel mee. Een V250 was (inclusief korting voor de vertraagde levering) ongeveer evenduur als een VIRM-zesje geloof ik. :')

quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat is dus niet waar, want dan rijdt het spul door middel van een rechtstreekse opdracht van het ministerie over de HSL totdat de nieuwe aanbestedingsronde is geweest
Oh oké, dat scheelt. Wist het ook niet zeker; vandaar het vraagteken. :)
  maandag 3 juni 2013 @ 15:05:19 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127360603
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat is dus niet waar, want dan rijdt het spul door middel van een rechtstreekse opdracht van het ministerie over de HSL totdat de nieuwe aanbestedingsronde is geweest
DOR all over again :Y

DOR = Directly Operated Railways, een 100%-dochter van het Britse Department of Transport, opgezet nadat National Express East Coast niet meer aan haar verwachtingen kon voldoen. Sindsdien rijdt DOR op de East Coast Main Line in afwachting van een nieuwe aanbesteding.
  maandag 3 juni 2013 @ 15:06:41 #89
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127360656
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

DOR all over again :Y

DOR = Directly Operated Railways, een 100%-dochter van het Britse Department of Transport, opgezet nadat National Express East Coast niet meer aan haar verwachtingen kon voldoen. Sindsdien rijdt DOR op de East Coast Main Line in afwachting van een nieuwe aanbesteding.
Ik vond de service van East Coast best ok trouwens! Wel apart dat een DOR zelfs een eigen huisstijl heeft, het personeel aangepaste uniformen, e.d.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 3 juni 2013 @ 15:13:28 #90
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127360868
Vandaag is het startschot gegeven voor een megaklus rond Utrecht, vernieuwing en ontvlechting van sporen.
  maandag 3 juni 2013 @ 15:14:08 #91
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127360891
In België trappen ze in ieder geval niet in dat 'opstappen allang van plan' verhaal:

quote:
NS-topman betaalt gelag voor falende Fyra

Na de NMBS zouden ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) stoppen met de Fyra. Dat meldt althans De Telegraaf, maar is nog niet bevestigd. Op dit moment zit de NS-top samen met de Nederlandse staatssecretaris voor Infrastructuur. De topman van de NS, Bert Meerstadt, moest alvast opstappen.
beluister

NS-topman Bert Meerstadt (rechts op de kleine foto) is alvast de eerste kop die rolt naar aanleiding van het Fyra-debacle. De Nederlandse minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem heeft een nieuwe president-directeur benoemd bij de Nederlandse spoorwegen. Timo Huges, topman van de bloemenveiling FloraHolland, is aangewezen als zijn opvolger.

Het opstappen van Meerstadt was volgens de vakbonden onvermijdelijk. "Hij was een van de beste directeuren van de laatste jaren, maar het Fyra-debacle is te veel aan hem blijven kleven", klinkt het. De bonden beseffen wel dat louter het opstappen van de topman het Fyra-dossier niet oplost en wijzen ook naar de politiek. "De opeenvolgende ministers zijn ook verantwoordelijk."

Meerstadt verlaat de NS op 1 oktober, maar gaat naar eigen zeggen tot die tijd nog aan de slag met "het vinden van een goede vervoersoplossing tussen Nederland en België over de hogesnelheidslijn".
http://deredactie.be/cm/v(...)30603_fyra_nederland
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127361289
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

De vloot DDM-1 was groter dan het aantal afgeleverde V250's, en is toch geheel aan de kant gegaan omdat onderhoud en modernisering van zo'n kleine serie 'te duur' zou zijn. De omvang van de vloot van het reeds afgenomen V250 is kleiner, en bovendien wijkt ieder stel nog eens op allerlei punten af. Onderhoud in serie is dan helemaal onbetaalbaar.
Ik bedoelde vooral te zeggen dat ik het nutteloos zou vinden om nog geld en moeite te gaan steken in de V250's die niet zijn afgenomen. Ik denk dat het ook niet de moeite loont voor de 9 stellen waarvoor wel betaald is, omdat dan zo ongeveer de hele trein opnieuw "ge-enigeerd" moet worden, wat ontzettend veel man-uren en geld kost.

Ik kan me ook goed voorstellen dat veel mensen niet begrijpen dat er ¤ 180 miljoen is uitgegeven aan treinen die het beste direct op de schroothoop te geparkeerd kunnen worden.
  maandag 3 juni 2013 @ 15:26:50 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127361334
Het ís ook niet te verklaren dat dit geblunder zo ontzettend veel geld moet kosten. Ik hoop daarom oprecht dat NS en NMBS het geld dat is uitgegeven aan de treinen, zowel voor voorschotten als voor treinen die al zijn afgenomen, terug kunnen krijgen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 15:32:18 #94
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127361568
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:46 schreef Viezze het volgende:
Ik zie net op watergraafsmeer een Fyra door een Nedtrain loc geduwd worden, dus ze zijn er nog wel mee aan het slepen. Misschien om ruimte te maken voor rijwaardig materieel :P
ik kan me voorstellen dat je de stellen niet meer in de werkplaats wilt hebben staan. ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127361629
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

DOR all over again :Y

DOR = Directly Operated Railways, een 100%-dochter van het Britse Department of Transport, opgezet nadat National Express East Coast niet meer aan haar verwachtingen kon voldoen. Sindsdien rijdt DOR op de East Coast Main Line in afwachting van een nieuwe aanbesteding.
Komt hij weer met zijn afkorting :P
  maandag 3 juni 2013 @ 15:34:25 #96
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127361669
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:26 schreef James1988 het volgende:
Het ís ook niet te verklaren dat dit geblunder zo ontzettend veel geld moet kosten. Ik hoop daarom oprecht dat NS en NMBS het geld dat is uitgegeven aan de treinen, zowel voor voorschotten als voor treinen die al zijn afgenomen, terug kunnen krijgen.
Nou daar heb ik een hard hoofd in. Aan de andere kant: Laten we het wel even in perspectief blijven zien. De 19 treinstellen van NS kosten 380 miljoen euro. De 3 Belgische stellen zijn gedekt door bankgaranties. Het maximale wat we er dus bij in kunnen schieten is die 380 miljoen euro, aangenomen dat alles al betaald is. (en dat zal wel niet).

Dat is nog geen 5 % van de aanlegkosten van de HSL.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 3 juni 2013 @ 15:41:32 #97
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127362008
DB heeft excuses aangeboden voor het ongeluk bij Eschede in 1998: http://nos.nl/artikel/513(...)S+Journaal+Nieuws%29
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 3 juni 2013 @ 15:47:09 #98
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127362252
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:00 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Dan verdwijnen zelfs de V160's van het spoor en rijdt er dus echt bijna niks meer op de HSL? :')

Nee, want dan organiseer je een overheidsopdracht om asap te gaan rijden, bij voorbeeld onder een attest van of door Arriva of Veolia.

Alles beter dan de NS. qua rijden op de HSL.
pi_127362449
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:47 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Nee, want dan organiseer je een overheidsopdracht om asap te gaan rijden, bij voorbeeld onder een attest van of door Arriva of Veolia.

Alles beter dan de NS. qua rijden op de HSL.
Waarom ben jij zo kien op het inwisselen van de ene staatsvervoerder voor de andere?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 3 juni 2013 @ 15:54:48 #100
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127362584
quote:
10s.gif Op maandag 3 juni 2013 15:14 schreef De_Hertog het volgende:
In België trappen ze in ieder geval niet in dat 'opstappen allang van plan' verhaal:

[..]

http://deredactie.be/cm/v(...)30603_fyra_nederland
De eerlijkheid gebiedt mij dit te zeggen:

Ik ken Bert Meerstand persoonlijk vrij goed.

Hoe het ook zij: hij heeft inderdaad reeds afgelopen najaar aangegeven dat hij weg wilde. Dus voordat het Fyrasco in volle omvang duidelijk werd.

En laten we niet vergeten, dat niet Bert Meerstadt de hoofdschuldige is, maar NS-HiSpeed-directeur Jan Willem Siebers. Maar die lafbek is sinds begin januari onzichtbaar, zodat Kaper, Van Vroonhoven en Meerstadt mogen redden wat er te redden valt.

Waarvan graag akte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')