#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:48 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:49 |
Hmm hoe zit het eigenlijk met dat plaatje in de OP? Iemand die die plaatjes nog heeft? | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 22:50 |
Tekening van dssu 2011 wijkt nauwelijks af van die in document. Alleen de brug op utrecht - woerden is verkleind. | |
Anno1982 | donderdag 23 mei 2013 @ 22:50 |
Gokje: misschien problemen met zijn trein en daarom zijn trein opnieuw opgebouwd zodat die in ATBM stond? | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:51 |
de machinist heeft in de vertrekprocedure drie momenten waarop hij kan denken dat hij niet helemaal de goede volgorde aanhoudt. Dat hij ze alle drie mist, dat noem ik wel ernstig. Dat ATB-NG de trein niet voor het gevaarpunt stilzet is inherent aan het ontwerp van het station en de werking van het systeem. Was ATB-NG met strengere criteria ontworpen dan zou je ook niet met toestemming van de TRDL door het rode sein kunnen rijden. | |
bork | donderdag 23 mei 2013 @ 22:53 |
Had ook een goeie TT, Nou hier in Utrecht heb je nu hulp van TotalOV Driek, die gaat Connexxion bij de lurven pakken omdat bijna niemand gebruik maakt van zijn/haar recht om geld terug te vragen. Connexxion schijnt er miljoenen aan over te houden. Staat in een reactie van Connexxion dat het erg makkelijk is om bij hun geld terug te vragen, alleen maar een formulier in vullen. Ja, ja hufters zijn het, je moest (nu weet ik het niet meer) die dingen met porto opsturen!!! naar Connexxion, doen dan maar Veolia! telefoontje is genoeg. Ik ga op mijn knietjes bij de bushalte zitten als de eerste Qbus arriveeert, Connexxion ![]() ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:53 |
Als ik een sein zelf afschiet met infrarood pistool, en de deuren zelf sluit via de knop aan de zijkant, dan hou ik de stuurstand op neutraal, en blijf ik staan tot ik zie dat het sein groen is. Wanneer je er niet helemaal 'bij' bent en je hebt de deuren gesloten en al afgeschoten, kan het sein nog rood staan en kan je er zo door vertrekken als je niet oplet. Kwalijke zaak, dus ik blijf gewoon staan in de cabine of ik kijk uit het raam ofzo. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 22:56 |
Op welke trajecten rij jij? ![]() ![]() | |
b2py | donderdag 23 mei 2013 @ 22:56 |
Als ik uit het raam kijk is de machinist altijd door rood gereden. | |
bork | donderdag 23 mei 2013 @ 22:56 |
Het heeft gewerkt! Op http://www.totalov.nl/ staat te lezen: Connexxion gaat reizigers die sinds eind April 2013 gedupeerd zijn door de storing aan de kaartlezers aan het perron Utrecht Jaarbeursplein (Utrecht CS) van de sneltram 60, 61 en 260 compenseren. Dit laat Connexxion weten in een persbericht. Connexxion is met dit persbericht naar buiten gekomen door de druk van TotalOV naar aanleiding van een artikel in het AD Utrecht Artikel AD | |
ziggyziggyziggy | donderdag 23 mei 2013 @ 22:57 |
Ja, je hoeft me de principes van NG niet uit te leggen, hoor. Ik zei alleen dat het jammer was dat desondanks een open overweg werd gehaald. | |
Deezertje | donderdag 23 mei 2013 @ 22:57 |
Staan trouwens steeds vaker stil als we Nijmegen willen inrijden op de Waalbrug... Daardoor mis ik de aansluiting met mijn bus en moet ik een half uur wachten. Helpt ook niet dat Breng vanaf 1 juni eerder vertrekt vanaf Nijmegen CS, nog minder overstaptijd... Vanavond stonden we ook stil op de Waalbrug en hadden we last van een Fyra voor ons! Sinds wanneer rijdt er een Fyra Nijmegen binnen? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 22:58 |
Zo'n beetje elk traject in de provincie Groningen op de NSR lijntjes na ![]() En een lijntje naar Leeuwarden vanaf Groningen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:58 |
mooie onderzoeksvraag voor ILT | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:59 |
welk traject vind je nu het mooiste om op te rijden? | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 22:59 |
tering. Dan ben ik dus vorige maand op Gn - Rd - Dz - Gn aan de dood ontsnapt. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 22:59 |
testritje volgens mij ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 23:00 |
Groningen - Leeuwarden is wel tof. Seintjes afschieten met de stopper, beetje het Friese landschap. Naar Leer is ook mooi, al mag ik maar (onder begeleiding) rijden naar Nieuweschans. Ik mag niet in Duitsland rijden | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 23:00 |
| |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 23:01 |
Wees er blij mee, ik heb de meest verschrikkelijke ongelukken veroorzaakt. Ketelwagens die voor mijn neus ontspoorde enzo ![]() Nah, gaat prima op het moment, mooi spul om mee te rijden en gewoon lekker mijn ding aan het doen daar ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 23:01 |
dat laatste is logisch, want je zit met een totaal andere wet en regelgeving. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 23 mei 2013 @ 23:02 |
Maar het aanschieten moet in de provincie Groningen alleen in Grijpskerk, Zuidhorn, Groningen en Zuidbroek. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 23:02 |
Je staat op zwart, Mono ... watskebeurt? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 23 mei 2013 @ 23:03 |
Mono is tegenwoordig een neger... Dat zie je toch ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 23:03 |
Groningen ook, de stopper naar Delfzijl op perron 1 Alfa ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 23 mei 2013 @ 23:03 |
Groningen - Leeuwarden vind ik als treindienstleider ook het leukste baanvak. | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 23:03 |
Oh, beetje gedonder gehad in de FC ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 23 mei 2013 @ 23:04 |
Die noemde ik ook. En je vergeet 2 Charlie. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 23:04 |
kan af en toe een slangenkuil zijn ... | |
ziggyziggyziggy | donderdag 23 mei 2013 @ 23:05 |
Mwoah. Nooit problemen mee gehad. | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 23:05 |
2 Charlie ? | |
ziggyziggyziggy | donderdag 23 mei 2013 @ 23:08 |
2a heeft twee seinen achter elkaar met een wissel ertussen. En het tweede seintje staat in de aankondiging van de Paterswoldseweg en heeft een stopdoorschakeling met infrarood. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 23:08 |
ik zo af en toe. Ook wel eens op mijn handen moeten zitten om me er maar niet in een bepaalde discussie te mengen die me aan zou kunnen gaan | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 23:10 |
Ah zo! Ik ben nog niet naar Roodeschool geweest, dus nog geen vertrek van 2A gehad. Wel naar 2A toe met een rangeerbeweging vanaf die fabriek, weet niet meer wel spooortje dat was. De overweg over langs jullie, kopmaken en dan weer terug 2A op meen ik. | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 23:13 |
Rangeren via de Niemeyer dus ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 23:13 |
Zo ja ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 23:17 |
![]() Die gaf ik wel lelijk makkelijk weg zeg ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 23:20 |
Ruis op de kabel heeft vorige maand veel storingen veroorzaakt tussen Doetinchem en Zevenaar ![]() http://www.gelderlander.n(...)s-op-kabel-1.3831029 | |
DriekOplopers | donderdag 23 mei 2013 @ 23:32 |
Wij proberen zelfs wiskundig aan te tonen dat gevolgen van storingen bij afname van wissels niet lineair, maar exponentieel stijgen. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 23:37 |
Als ze dat zelf nog niet weten hebben ze echt KLUNZEN an vervoers"kundigen" in huis. ALLEEN MAAR klunzen. | |
DriekOplopers | donderdag 23 mei 2013 @ 23:40 |
Zij weten het vast wel, maar zeggen het niet met zoveel woorden. Dus is het aan ons. Gaat wel lukken. | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 23:42 |
Oh ja er wordt vast een hoop geschuild achter "bedrijfsgeheim". Die onzin moet ook eens afgelopen wezen | |
Dr_Flash | donderdag 23 mei 2013 @ 23:47 |
"gescholen" if you will | |
Peterselieman | donderdag 23 mei 2013 @ 23:52 |
zou mooi zijn. Het kan namelijk tegen weinig meerkosten namelijk zoveel beter, maar dat geldt bijvoorbeeld ook in de zorg om maar eens wat te noemen | |
#ANONIEM | donderdag 23 mei 2013 @ 23:57 |
En wat doet de kans op storingen? Immers, risico = kans * gevolg, hè. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2013 23:58:00 ] | |
DriekOplopers | donderdag 23 mei 2013 @ 23:59 |
Die daalt lineair. Maar als de hinder van die lineaire gedaalde storingen dus exponentieel stijgt gaat het al snel per saldo mis. | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 00:05 |
Die daalt niet lineair, aangezien je bij minder wissels meer capaciteit hebt om die op een hoger betrouwbaarheidsniveau te krijgen. Volgens jouw theorie zou je Utrecht Centraal het beste met 10.000 wissels kunnen volleggen, maar met een beetje boerenverstand kun je wel bedenken dat dat ook niet werkt. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2013 00:05:41 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 00:15 |
ook hier wil ik iedereen bedanken die mij vandaag van repliek diende ![]() Een PR is het niet geworden, een gedenkwaardige score wel ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 24 mei 2013 @ 00:26 |
Hoezo? De betrouwbaarheid behoort sowieso in orde te zijn. "Bakker, waarom levert u thans slechts halve broden voor de prijs van hele broden?" "Dan kan ik de kwaliteit op peil houden." "Ah, fijn, dank u." ![]() Nietes, want ... ... je moet zoeken naar het optimum. | |
DriekOplopers | vrijdag 24 mei 2013 @ 00:34 |
Maar bij minder omheenrijmogelijkheden wordt de impact van een storing groter. Dat is wat wij proberen uit te rekenen. Een maat voor de hinder. | |
Bitlord | vrijdag 24 mei 2013 @ 01:50 |
De ic pimpel Adam-Berlijn, is die voorin het drukste of achterin (denkend aan reserveringen)? | |
Bitlord | vrijdag 24 mei 2013 @ 02:16 |
http://www.rijksoverheid.(...)station-utrecht.html Meer info over DSSO Utrecht. | |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 05:27 |
Staat ook al in vorige topic ![]() | |
Litpho | vrijdag 24 mei 2013 @ 07:05 |
Bovendien, als er maar de helft van de wissels ligt, is het erg optimistisch dat dat inhoudt dat er dan twee keer zoveel geld naar een individuele wissel gaat. Uiteindelijk wordt dan gewoon de kostenpost "wisselonderhoud" gehalveerd. Iets met efficientie en iedere afdeling boekhoudkundig eigen broek laten ophouden. Oh, en iets met "onze klant is van alles, maar NIET de reiziger" (aldus ProRail). | |
DeaDLocK2K | vrijdag 24 mei 2013 @ 07:52 |
Mja, ATB-NG werkt met bakens en niet met een continue stroom aan informatie zoals LZB of ERTMS Level 2. Verder doet dit me denken aan het zijdelings botsen ICM-Thalys in Gouda. Daar brandde de V niet op het perron maar de conducteur floot toch, het sein stond onveilig maar nadat de deuren gesloten waren vertrok de machinist toch. Ook zo'n mooie opstapeling waarvan je denkt 'wtf waren die lui op vakantie oid'.' | |
Duvel | vrijdag 24 mei 2013 @ 08:51 |
Nee, ik kwam toen terug van vakantie. | |
Duvel | vrijdag 24 mei 2013 @ 08:52 |
Ja dag. | |
GlenSpey | vrijdag 24 mei 2013 @ 08:54 |
Hoppa, gisteren mijn eerste meters kunnen maken op t rangeerterrein. Ik kan VIRM, DDAR (stuurstand) en 1700 afvinken van het lijstje. Geweldig om na driekwart jaar bijrijder spelen eindelijk eens zelf te mogen rijden ![]() Ik kijk ontzettend uit naar volgend schooljaar, waarin we de vrije baan op mogen ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 24 mei 2013 @ 09:52 |
Je bent eruit gemieterd? Das mooi zuur. Ik heb ook een dergelijk iets meegemaakt; was admin op een grote gamingcommunity. Op een gegeven moment kwam er een geschil en vond het Duitse ( ![]() ![]() [/offtopic] | |
Darkwing_Duck | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:02 |
Bestemming bereikt ![]() Zie je nou zug dat een overstap van 3 uur niet nodig is? Het kan best met 25 minuten. Maar je moet wel willen ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:08 |
FC=Fok Crew? | |
Duvel | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:12 |
Janee, foruwcrew geloof ik. | |
Duvel | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:14 |
Lijkt me een ideaal podium voor mij, waar kan ik toegang krijgen? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:19 |
Uit een Safety Manual voor kinderen uit 1969. Sick. ![]() Meer hier. | |
GlenSpey | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:22 |
Mja, ALS je er dan onder komt dan kun je er maar beter goed onder komen ook ![]() Hoorde laatst een of ander horrorverhaal van een springer die werd gespiest door de haak van de koppeling. Diegene leefde dus nog. Auw auw auw ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:23 |
Tussen Leeuwarden en Grou-Irnsum werd ooit iemand geraakt door een trein op volle snelheid. Hij was compleet ongedeerd. Ook bijzonder. | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:23 |
open sollicitatie sturen naar het welbekende adres ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:27 |
![]() | |
MTL | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:40 |
Testritje die voor ons uit reed. De Fyra moest ook wachten tot ie Nijmegen binnen mocht rijden, en dus stond ik samen met mijn mentormachinist er achter (en jij zat er in ![]() ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 24 mei 2013 @ 10:48 |
Duidelijk niet Chuck Norris. | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:22 |
Gisteren een stukje gewandeld:![]() Kijk, daar beneden rijdt de trein terug naar huis. De volgende komt pas over een uur, dus tijd om nog wat langer te blijven treintjes kijken. ![]() Het duurt nooit lang voor de volgende goederentrein massa's splinternieuwe auto's van Tsjechië naar Duitsland komt brengen. Deze hier wordt getrokken door een Baureihe 230 180 locomotief. ![]() Een EuroCity naar Praag en Brno, met een Tsjechisch exemplaar van hetzelfde type locomotief. De foto's zijn zeker niet perfect, geen zon, te lange sluitertijd... Maar misschien toch wel aardig om te zien. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2013 11:35:40 ] | |
DeaDLocK2K | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:29 |
BR230? Dat is toch een elektrisch masjientje? | |
dennistd | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:30 |
Dat zie je helemaal verkeerd: Breng zorgt ervoor dat je juist minder lang hoeft te wachten op de volgende bus ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:34 |
Ja, tweesysteemlocomotief voor 3 kV in Tsjechië en 15 kV in Duitsland. Edit, O wacht, DR-Baureihe 230, tegenwoordig BR 180. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2013 11:35:30 ] | |
KnightSolaire | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:34 |
Deze vraag zal hier vast al eens langsgekomen zijn, maar wordt het ICRm ook nog van OBIS voorzien dit jaar? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:35 |
BR180 dus. Alles wat van de DB is en in de 200 reeks zit is diesel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_180 Edit: Okay! | |
DeaDLocK2K | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:35 |
Nee. En volgend jaar ook niet. En nooit zeg maar. | |
KnightSolaire | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:36 |
Wel vreemd dat NS dan claimt dat 'eind 2013' alle IC's van OBIS zijn voorzien. Het ICRm gaat nog wel even mee immers. | |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:37 |
Dat is wat jij denkt ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:38 |
Ik hoop het vooral, niks mis met dat spul. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:41 |
Met de oude oranje banken? Klopt! Nu? Bah. | |
Fiorano | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:51 |
Grote storing rond Weesp | |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 12:11 |
Stroomstoring om precies te zijn. | |
dennistd | vrijdag 24 mei 2013 @ 12:22 |
Het was eerst alleen een sectiestoring bij Keverdijk aansluiting (waar de Flevolijn aantakt op de Gooilijn, aan de kant van Naarden-Bussum). | |
dennistd | vrijdag 24 mei 2013 @ 12:23 |
Je moet stoppen voor het juk Mono, niet er zo hard mogelijk tegenaan rijden: http://www.blikopnieuws.n(...)rzaakt-twee-gewonden | |
Fiorano | vrijdag 24 mei 2013 @ 12:24 |
Ik denk ga via Almere want die gaan nog wel. Nu ook niet meer dus. | |
MaxMark | vrijdag 24 mei 2013 @ 13:11 |
Ik was daar toevallig ivm opnames voor iets anders, heb nog wat beelden kunnen maken van de hulpdiensten. Was best nog wel veel van aanwezig, maar niks bijzonders te zien. | |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 13:13 |
Je vraagt je wel af wat voor mongolen er steeds achter die ramptoeristensites zitten. Ik bedoel, hoe krijg je zoiets uit je toetsenbord?
| |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 13:14 |
mja, het was in de kelder van het GWK. Ik neem aan dat ze daar niet met treintjes rijden ![]() | |
WhiteJoker | vrijdag 24 mei 2013 @ 13:42 |
Nu.nl heeft ongeveer dezelfde zin. Ik weet niet hoe ver het GWK kantoor van de rest van de kantoren ligt.
| |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 13:44 |
Ja. Maar die is wel goed. Maar dat je 5 centimeter verderop geen idee meer hebt of je in het enkelvoud of in het meervoud bezig was... ![]() | |
V2 | vrijdag 24 mei 2013 @ 13:49 |
Komt door de hevige knal, daar raakt de grammatica van door de war! ![]() | |
dennistd | vrijdag 24 mei 2013 @ 14:12 |
Als de knal maar hard genoeg is ![]() De explosie bij de vuurwerkramp was ook kilometers verderop nog te merken | |
MaxMark | vrijdag 24 mei 2013 @ 14:15 |
Weet je nog niet dat daar een metro rijdt? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 14:17 |
bijna niemand weet dat | |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 14:28 |
Oh ik dacht een kabelbaan dat ze gingen maken ![]() Ook een lekkere totale kutzin trouwens. | |
KnightSolaire | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:00 |
Er wordt weer eens samengewerkt! | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:23 |
Fantastisch ja, in de VIRM-6 moet je op vrijdag al altijd staan vanaf Maastricht vanwege de huiswaarts reizende studenten. Nu moet alles in een tweetje van Veolia, minimaal driekwart van de reizigers kon de trein niet in ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2013 16:24:08 ] | |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:23 |
Er hebben gewoon onnodig veel wissels gelegen, dit had je 10 jaar terug al moeten doen. Dan had je dit hele ge-emmer niet gehad. | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:24 |
Er komt vanaf eind 2017 definitief een extra sneltrein te rijden tussen Leeuwarden en Groningen. Ook worden alle perrons op het traject verlengd naar 168 meter en komt er in Zuidhorn een extra perronspoor met keervoorziening bij | |
greavy | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:25 |
Eigenlijk de dingen die in de Maatregelenkaart staan worden wél doorgevoerd, heb ik begrepen. | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:31 |
zo ongeveer wel ja. Alleen de snelheidsverhoging tussen Grijpskerk en Noordhorn brug niet, want dat stukje is al 120 km/h ![]() | |
greavy | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:40 |
Hm, oké. Die tweede sneltrein mocht ook wel eens | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:57 |
Ik las "tweetje" op zijn Engels... ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:09 |
Rijdt er normaal ook niet 2x2? De ene keer dat ik in die Veolia sneltrein zat tussen Maastricht en Heerlen, ergens midden op de dag, waren het volgens mij zelfs vier bakken. En toen zat het ook al aardig vol. | |
Bitlord | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:13 |
Ik zag laatst alleen maar losse tweetjes en drietjes rijden. Zou toch fijn zijn als alle treinen in NL zo luxe waren als dat IC Amsterdam-Berlijn. Bistro is trouwens gesloten: personeel is zoek. | |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:19 |
Mooi kloten, ik ga altijd schoftig Beck's drinken in de Bistro! ![]() | |
Ireyon | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:25 |
Goed bezig NS ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:29 |
met dit soort service hou je de passagiers wel binnenboord ![]() | |
Salatrel | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:40 |
ongeveer 100 meter ja? dan zou er bijna 4 bakken buiten het perron staan ![]() | |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:41 |
Ook deze kan zo in het dossier 'Hoe behandel ik de reiziger.' | |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:43 |
En wat een empathie ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:44 |
Bistro? ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:45 |
wordt die er niet weer uit gehaald? | |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:46 |
Nog 2 weken ja. 9 juni worden ze weer omgekat. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:46 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:46 |
"kreeg ik door van bronnen binnen NSR ![]() | |
Bitlord | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:51 |
Net even gekeken, er zitninderdaad een restaurant in met twee man personeel. | |
DriekOplopers | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:02 |
Even voor de duidelijkheid: Ook ik vind het verstandig om te kijken of het een tikkie minder kan qua aantal wissels. Dat is mijn punt ook niet. ![]() | |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:05 |
Boos worden op de plannen is mijns inziens nutteloos werk. Het plan ligt er en komt er ook. Waar je beter op kan sturen is het berijdbaar houden van defecte wissels. Mocht er toch een wissel defect raken dat hij in 1 stand alsnog berijdbaar blijft. Bijvoorbeeld in de afbuigende stand defect, in rechtdoor stand alsnog berijdbaar blijven zorgt er in ieder geval voor dat een deel van de treindienst alsnog goed uitgevoerd kan worden. | |
greavy | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:09 |
Plan V 919 van Connexxion heeft nog 2 weken te gaan. Het streven is om deze per 4 juni niet meer in te zetten. Per 11 juni gaat hij retour NSR. Vanaf 4 juni wordt de GTW volledig ingezet. | |
Straatcommando. | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:10 |
Zal 'ie bij de rest van de rottende bende op Arnhem Goederen gepropt worden? ![]() | |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:12 |
Eerst ontstickeren ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:14 |
Heb zelf ook wel eens in zo'n trein gezeten die deels buiten het perron stond (12 bakken VIRM, denk dat de laatste twee bakken buiten het perron stonden). Werd niets omgeroepen als waarschuwing o.i.d., terwijl de conducteurs dat wel gezien moeten hebben. | |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:15 |
Veel HC's weten het ook. Zeker op vaste trajecten als Den Helder - Alkmaar of Hoorn - Enkhuizen is het vaak bekend. | |
Fiorano | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:18 |
De vorige plan v stond ook nog op bokkenduinen. Van de week stond hij in de garage van cxx. Geen idee waar die nu is gebleven. | |
James1988 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:41 |
![]() | |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:43 |
Hier krijg je toch acuut een gezwel van? De tering.. ![]() | |
James1988 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:44 |
Het gebruik van Comic Sans MS telt in mijn ogen als een misdaad tegen de menselijkheid.
| |
b2py | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:45 |
Daar let ik niet eens op ![]() | |
Anno1982 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:48 |
Hoe misbruik je een afvalcontainer? En wat is de bijbehorende straf? Een week lang NMBS holdingafval scheiden van Intrafbel- / NMBS-afval? | |
Ireyon | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:10 |
![]() | |
James1988 | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:14 |
Nee. | |
bork | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:37 |
Even "geleend" uit een ander topic.locatie (o.a.) https://maps.google.com/m(...)1.893&hl=en&t=m&z=15 meer info ->http://nl.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rotrain | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:40 |
Goed bezig die Belgen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:52 |
Hier gaat de energie in domme promofilmpjes zitten over die waardeloze twitterservice van ze. How much better? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:57 |
is minder onzinnig dan elkaar zo openlijk tegen te werken | |
Straatcommando. | vrijdag 24 mei 2013 @ 20:36 |
Godverdomme. Schrik me rot. Heb die taurus hoorn als sms toon.. Ik zit in de sprinter met oordopjes in hahaha | |
Straatcommando. | vrijdag 24 mei 2013 @ 20:38 |
En om het plaatje compleet te maken, ik keek uit het raam en zag de neus van een Arriva gtw | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 20:43 |
Geluid ff goed hard zetten | |
Duvel | vrijdag 24 mei 2013 @ 21:22 |
Dat commentaar... ![]() | |
Bitlord | vrijdag 24 mei 2013 @ 21:39 |
De GTW stond vanmiddag zielig en alleen achteraan op Amersfoort Bokkeduinen. Ik zag trouwens ook nog een 2, 3 of viertal gele Plan U-stellen daar. Weet iemand van wie die zijn. Stonden tussen de voormalige ACTS 6700-en, rijp voor sloop dunkt me. | |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:57 |
Welk commentaar? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:13 |
Dit wordt dus de nieuwe sporenlay-out van Utrecht Centraal:![]() bron: http://www.skyscrapercity(...)82105&postcount=2615 | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:20 |
voor de bijsturing zou je eigenlijk nog een wissel moeten hebben waarmee je vanaf perronspoor 15 naar het binnenspoor richting Amsterdam kunt komen. | |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:24 |
De voorlopig definitief in zachtgekookt beton gegoten conceptversie 5716.88 build 93miljoennogwat? | |
Peterselieman | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:27 |
ik vrees dat het cement voor dit plan al gestort is ... | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:40 |
Ahhh, heerlijk, een complete trein-coupe voor mij alleen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:51 |
ja duh. Weet je hoe laat het is. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:52 |
Ik denk ongeveer 10 voor twaalf 's avonds! ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 25 mei 2013 @ 00:01 |
precies. Dus geen kat meer in de trein. | |
dennistd | zaterdag 25 mei 2013 @ 01:17 |
Vorige week zondag hadden we met vier man zeker twee bakken voor ons alleen, en misschien zelfs wel het hele stel (werd kort voor vertrektijd bijgeplaatst in Rotterdam, helemaal aan het eind van het perron aan de westkant). | |
b2py | zaterdag 25 mei 2013 @ 03:54 |
Ik heb een alto met zijn vieren ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 25 mei 2013 @ 07:38 |
Dat is in veel gevallen al het geval. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 25 mei 2013 @ 09:18 |
Er staat een meandering klaar van -heb ik jou daar- voor station Nice Ville, De Efteling zou er jaloers op zijn ![]() | |
_serial_ | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:19 |
Pic ? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:29 |
Ik heb er dus gisteren een videootje van gemaakt en die kom van de week wel online. Ik heb daarom dus bewust een hotel gekozen op de luchthaven/station nice sint august om dit gezeik te voorkomen en daar al kan opstappen. Als je het niet erg vind ga ik nu niet station nice ville uitstappen voor een fotootje. En dan weer achteraan aansluiten ![]() | |
_serial_ | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:31 |
Haha je hebt groot gelijk ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:39 |
Bedankt voor je begrip. ![]() Wellicht ter overvloede, maar voor wie de link niet gelegd heeft, dit alles heeft natuurlijk te maken met de Grote Prijs van Monte Carlo dit weekend + het laaste weekend filmfestival van Cannes ![]() | |
bork | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:47 |
![]() ![]() ![]() | |
b2py | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:34 |
Even kijken of ik je kan spotten op de tribune. | |
dennistd | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:42 |
Er zit blijkbaar ook een fout in de tarieven op bahn.de: een kaartje Hoek van Holland Haven-Aachen Hbf kost totaal ¤7,10 ![]() | |
Duvel | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:54 |
Zit er een "Sofort Kaufen" knop? | |
#ANONIEM | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:58 |
Gelijk kopen dus ![]() | |
Fiorano | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:08 |
Ben je bij de GP Darkwing? | |
b2py | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:23 |
![]() | |
Bitlord | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:38 |
Ik kom ook zo ver, zou het zo kunnen boeken. | |
Bitlord | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:40 |
Je kunt beter naar Herzogenrath boeken, dan betaal je maar 5,10. | |
b2py | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:40 |
![]() | |
Bitlord | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:40 |
8,60 eerste klasse. | |
bork | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:41 |
5, 30 euro met kortingskaart ![]() | |
Bitlord | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:44 |
Het lijkt alleen voor HvHaven te werken, Strand en Maassluis doet ie wel normale tarieven. Nederland lijkt gratis te zijn ofzo. | |
Bitlord | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:45 |
Ik had ook nog geprobeerd of het mogelijk is om te reizen via Groningen, maar dat lijkt niet te werken.. EEEEDDDIITT Kan wel! | |
bork | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:47 |
Via Keulen niet ![]() | |
Bitlord | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:49 |
Nu lukt het me ook weer niet. | |
Bitlord | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:51 |
Volgens mij kan het alleen als je niet twee keer over hetzelfde traject reist. Meer dan 400 kilometer voor 1,2 cent per kilometer.![]() Terug werkt het trouwens ook. Als er nog mensen zijn die flinke reisje gaan boeken, grijp je kans! [ Bericht 10% gewijzigd door Bitlord op 25-05-2013 13:00:05 ] | |
Bitlord | zaterdag 25 mei 2013 @ 13:01 |
Het kan ook via Belgie! | |
b2py | zaterdag 25 mei 2013 @ 13:01 |
Het wordt steeds mooier dit. | |
bork | zaterdag 25 mei 2013 @ 13:09 |
![]() ![]() | |
Facepalm | zaterdag 25 mei 2013 @ 13:27 |
Hoek van Holland - Zwolle - Herzogenrath 3,25 euro met Railplus en Voordeeluren ![]() ![]() ![]() Hoe doe je dat? Ik moet 10 juni nog naar Groningen, als dat voor een paar euro kan is dat leuk ![]() [ Bericht 31% gewijzigd door Facepalm op 25-05-2013 13:33:29 ] | |
Hugo__Boss | zaterdag 25 mei 2013 @ 13:39 |
Grappig, het gaat inderdaad alleen goed als je eenmaal over hetzelfde traject reis. Ik moet toevallig volgende week van Emmen naar Schiphol. Via bestemming Emmen wil niet, want dan leg je Zwolle Emmen tweemaal af. Als ik doe via Zwolle, via Schiphol kost het 3,70 en zou ik alleen nog een kaartje Emmen - Zwolle moeten kopen. Is goedkoper dan een los kaartje Emmen - Schiphol ![]() Komen die via bestemmingen dan wel op je kaartje te staan? Dus via Zwolle en via Schiphol, zodat het logisch is dat je je op het traject Zwolle Schiphol bevindt? [ Bericht 15% gewijzigd door Hugo__Boss op 25-05-2013 13:47:24 ] | |
moddermonster | zaterdag 25 mei 2013 @ 13:45 |
Geldt Dal voordeel ook als voordeelurenabo bij db? En als dit zo is kan ik die dan ook voor andere passagiers zonder abonnement gebruiken ivm samenreiskorting? | |
bork | zaterdag 25 mei 2013 @ 13:55 |
Je kan het kiezen in het menu bij de DB zie ik tot mijn grote verbazing ![]() ![]() ![]() ![]() Dat samenreizen zou ik vragen bij de DB, vragen op FB werkt erg snel bij de DB btw. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 25 mei 2013 @ 19:36 |
![]() ![]() | |
greavy | zaterdag 25 mei 2013 @ 19:38 |
Er staat gewoon NL - Voordelenurenabo, dus het Nederlandse voordeelurenabo is geldig. Hij "zou" alleen over het Nederlandse traject korting moeten rekenen. Maar ergens gaat iets gruwelijk mis ![]() | |
Harrie314 | zaterdag 25 mei 2013 @ 20:10 |
Ik heb een ticket gekocht maar helaas komen er geen 'via' stations op te staan. Het reisschema staat er wel op maar dat geeft je waarschijnlijk geen poot om op te staan tijdens een controle. Wat op het ticket komt te staan: Herzogenrath - Hoek van Holland, Via: <1080> Herzogenrath (Gr.) <1184> Normalpreis, en de code voor de korting die je hebt gebruikt. Geldigheid is 1 dag. Overigens is het zonder kortingskaart nog steeds spotgoedkoop (5,10). Dus helaas is het niet echt mogelijk om het te gebruiken voor een mooie rondreis, alleen voor reizen ergens op het traject Hoek van Holland - Herzogenrath. | |
Peterselieman | zaterdag 25 mei 2013 @ 20:26 |
mja, je mag een gegeven paard natuurlijk niet in de bek kijken he | |
Dr_Flash | zaterdag 25 mei 2013 @ 20:26 |
Zo. Ik ben weer thuis. 644 km voor 22 euro is ook niet echt slecht. Okee 256 daarvan waren met weekendVrij maar dan nog. | |
Fiorano | zaterdag 25 mei 2013 @ 20:37 |
Wijs! Vorig jaar naar Duitsland geweest. Ben al een keer of 5 in Monaco geweest, alleen nooit tijdens een GP. Veel plezier!! | |
greavy | zaterdag 25 mei 2013 @ 21:38 |
Om 22:00 is Zwartboek op TV. Nederland 1. Speelfilm van de Tweede Wereldoorlog, waar de SSN 01 1075 ook in voorkomt. De oplettende kijker ziet op spoorgebied: * Niet te Den Haag HS maar te Haarlem * In 1944 waren de witte tegels op de perronrand er ook niet maar in deze speelfilm wel * De 01 1075 reed in 1944 niet met de Belgische K1A-rijtuigen, maar in deze speelfilm wel | |
Duvel | zaterdag 25 mei 2013 @ 21:44 |
![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 25 mei 2013 @ 22:55 |
Ik zie trouwens voor morgenavond met de terugreis dat ik maar 21 minuten overstap heb op Paris Gare de Lyon met de TGV uit Nice op de allerlaatste RER naar Marne la Vallee ![]() | |
b2py | zaterdag 25 mei 2013 @ 22:57 |
Uitdaging! ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 25 mei 2013 @ 22:58 |
je tart het lot wederom ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 25 mei 2013 @ 23:00 |
Ken jou het flikkeren man. Pak je toch een taxi ![]() | |
greavy | zaterdag 25 mei 2013 @ 23:00 |
Je plant het wel altijd erg fijn hè. Maar dat zou voldoende "moeten" zijn ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 25 mei 2013 @ 23:05 |
Ik heb op de heenweg al een vervoersbewijs stukje karton wat een poortje opent gekocht, dus hoef alleen maar de trap af te rollen ![]() Maar ooit moet het fout gaan natuurlijk. ![]() ![]() Heb trouwens wel een aantal leuke dingen gezien zoals de treintjes van het Prinsendom zelf die versterkingsritten reden ![]() | |
bork | zondag 26 mei 2013 @ 00:28 |
DareDevilDD! Ik heb trouwens een retourtje Hoek van Holland Haven naar Herzogenrath voor 7,60 (DB25) met heen en terug over hetzelfde traject dus een opmerking daarover is niet juist. Er staat op loopafstand een grote Kaufland bij het station, ik moet ik mijn tijd daar dan stuk slaan. Aken ben ik al genoeg geweest. Ik ben wel benieuwd wanneer dit lekje wordt gedicht ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door bork op 26-05-2013 01:44:25 ] | |
bork | zondag 26 mei 2013 @ 00:35 |
Mag ik vragen hoe je op dit traject bent uit gekomen? ![]() | |
Bitlord | zondag 26 mei 2013 @ 04:47 |
Heb je bij SNCF geen thuiskomgarantie als bij Ns, zodat je bijvoorbeeld nog met een taxi zou kunnen? | |
James1988 | zondag 26 mei 2013 @ 05:11 |
Jazeker: La Garantie Voyage. | |
Darkwing_Duck | zondag 26 mei 2013 @ 06:37 |
Al weet natuurlijk niet of dat geld voor de aansluiting op een RATP RER lijn ![]() In die tgv waarin ik zat op de heenweg waren er ook passagier die meteen 15 minuten overstap hun laatste verbinding aan hun neus voorbij zagen gaan met de ter naar een of ander klein plaatsje, daarvoor werd meteen een taxi gebeld ![]() | |
dennistd | zondag 26 mei 2013 @ 06:58 |
Ik kwam het tegen op somda: http://somda.nl/forum/134(...)S%2C+hoe+kan+dat%3F/ | |
Darkwing_Duck | zondag 26 mei 2013 @ 07:30 |
De hamvraag is natuurlijk: Hoe reageert de conducteur ![]() En, werkt het ook voor Frankrijk (Helaas, met Ipodje proberen is niet optimaal ![]() | |
dennistd | zondag 26 mei 2013 @ 07:31 |
Zolang het traject er maar op staat kan hij je niets maken lijkt me, hoewel een extra controle van echtheidskenmerken er wel in zit ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 26 mei 2013 @ 08:28 |
Sta ik op station Nice Sint august is de trein naar monaco vertraagd. Niet zo bijzonder maar de opgegeven reden wel "Er word gewacht op een locomotief of een zelfstandig tracterend rijtuig" ![]() ![]() | |
bork | zondag 26 mei 2013 @ 08:58 |
ok, thx. ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 26 mei 2013 @ 09:32 |
Hoppa! Wachtrij omzeild in Station Nice Ville! Ik moest daar vandaag toch helaas zijn om bagage neer te zetten. Nu zijn er in Nice Ville 2 tunnels, waarvoor nu 1 is richting Monaco en de ander richting Cannes.Een en ander afgezet met dranghekken. Wachtrij voor de tunnel naar Monaco, waar men groepsgewijs word doorgelaten. Als je richting Cannes gaat kan je zo het station inlopen. Dat heb ik gedaan. Naar het achterste perron gelopen, daar weer de andere tunnel ingegaan, een klein stukje tegendraads en hop! ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 26 mei 2013 @ 10:06 |
Dus je deelt dat je een snellere en eigenlijk alternatieve route hebt gevonden om sneller je trein te kunnen pakken en op je plaats van bestemming te komen? Weet je zeker dat dit de volgende keer ook lukt en er geen bij wijze van een extra hek of controle is geplaatst ter voorkoming wat je ons nu net mededeelde? | |
dennistd | zondag 26 mei 2013 @ 10:09 |
Je kunt het altijd proberen natuurlijk, en als je er iets van gezegd wordt hou je je gewoon van de domme. | |
Darkwing_Duck | zondag 26 mei 2013 @ 10:25 |
Als ik teruggefloten was en had moeten wachten had ik dat zonder morren gedaan. Het spoorpersoneel samen met de spoorpolitie was en is vooral geconcentreerd op de regulatie aan de voorkant. Het is iets typisch Frans dat -net niet- en mocht dit nu door mij volgend jaar tot een extra dranghekje komen (wat ik onwaarschijnlijk acht) dan vind ik dat prima ![]() | |
Peterselieman | zondag 26 mei 2013 @ 11:00 |
ik zit net de documentatie voor de extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen door te bladeren en er viel me toch wel iets schokkends op. - Eind 2017 valt het doek voor station Achter de Hoven http://www.fryslan.nl/826(...)financieel-haalbaar/ | |
Zug-Chef | zondag 26 mei 2013 @ 11:47 |
Schokkends? Hou toch op ![]() | |
Sandrvich | zondag 26 mei 2013 @ 11:48 |
...Ik mag toch hopen dat je weet dat tracter=trekken & offrir=trakteren? ![]() | |
Peterselieman | zondag 26 mei 2013 @ 11:50 |
Het is de laatste fabriekshalte van Nederland. Is toch nostalgie ![]() | |
brandsrus | zondag 26 mei 2013 @ 11:51 |
Waarom niet een stuk verdubbelen tussen Leeuwarden en Hurdegaryp, wordt enkel gesproken over stuk tussen Zuidhorn en Hoogkerk. | |
b2py | zondag 26 mei 2013 @ 11:53 |
Met nostalgie in de spoorwereld hebben we ook al zoveel bereikt.. ![]() | |
Peterselieman | zondag 26 mei 2013 @ 12:05 |
omdat het zo volgens de berekeningen ook past. De sneltrein hoeft ten opzichte van de huidige dienstregeling bijvoorbeeld maar ongeveer anderhalve minuut te winnen om het aan de Friese kant te laten passen. In de oorspronkelijke plannen zou Hurdegaryp - Veenwouden ook verdubbeld worden, maar dat plan is lang geleden al geschrapt | |
b2py | zondag 26 mei 2013 @ 12:34 |
Na Frankrijk volgt ook DB. De IC-Bus. 1x per 2 uur een bus München - Freiburg en 1 maals daags Berlijn - Krakau. http://www.bahn.de/p/view/angebot/preis/zuege/ic-bus.shtml | |
Darkwing_Duck | zondag 26 mei 2013 @ 12:38 |
Ja joh, je weet wat ik bedoel. ![]() ![]() | |
greavy | zondag 26 mei 2013 @ 16:02 |
WTF is er aan de hand? In de IC Den Haag - Venlo rijden alleen maar setjes van 9 bakken ICM (3x ICM-III) of 10 bakken VIRM (VIRM-IV+VI). Dat de IC niet tussen Boxtel en Gilze-Rijen kon rijden tot ca. 13:00 heeft daar toch niks mee te maken? Ik heb vandaag 2 keer een kanon in 2 treinen kunnen afschieten zonder ook maar iemand te kunnen raken. | |
b2py | zondag 26 mei 2013 @ 16:07 |
Omreizende mensen omdat 's-Hertogenbosch - Utrecht eruit ligt. | |
greavy | zondag 26 mei 2013 @ 16:08 |
Maar dan zoveel capaciteit bieden? Die bussen puilen allemaal uit, en de IC Den Haag - Venlo vv heb je 2 vierzitters voor je alleen ....... | |
b2py | zondag 26 mei 2013 @ 16:11 |
Er is in ieder geval rekening mee gehouden, verdient ook wel wat lof ![]() | |
Peterselieman | zondag 26 mei 2013 @ 16:26 |
zijn de treinen een keer op lengte, is het weer niet goed ... | |
greavy | zondag 26 mei 2013 @ 16:28 |
Ik vind het niet erg, maar het is gewoon erg apart zo. Met de bus ben je in veel gevallen alsnog sneller ... Hoewel er vanochtend in Den Bosch bussen te weinig waren of reizigers teveel ... | |
Duvel | zondag 26 mei 2013 @ 16:29 |
Een bus heeft geen comfort. | |
Peterselieman | zondag 26 mei 2013 @ 16:31 |
volgens de NS is dat laatste soms het geval ... | |
greavy | zondag 26 mei 2013 @ 16:37 |
![]() HSLL 1832 + biodieseltrein Vandaag ging er weer een biodieseltrein van Emmerich naar de Kijfhoek onder leiding van de HSLL 1832, en kon zodoende bij doorkomst te Dordrecht gefotografeerd worden. ![]() NSR 1742 + LeegMat AutoSlaapTrein Bij Dordrecht passeert deze trein, bestaande uit 9 rijtuigen, de fotograaf en is opweg naar de Watergraafsmeer bovenlangs (via Leiden-Haarlem-Amsterdam). | |
Peterselieman | zondag 26 mei 2013 @ 16:43 |
Het goedkope tarief van Hoek van Holland Haven naar Aken kan hierdoor wel eens komen: http://www.stenaline.co.uk/ferry/routes/germany/explore-aachen/ | |
Duvel | zondag 26 mei 2013 @ 16:50 |
Wat stuift dat kreng, of heeft ie een vaste rem? | |
greavy | zondag 26 mei 2013 @ 16:51 |
Ik kon het niet thuisbrengen wat het wel was ... Begon te stuiven tussen de achterste as van de loc. | |
Darkwing_Duck | zondag 26 mei 2013 @ 18:30 |
1e klas, _en_ in de rijrichting _en_ aan het raam voor de komende 6 uur in de tgv. Heb ook eens mazzel.. ![]() | |
James1988 | zondag 26 mei 2013 @ 18:30 |
Bron: Hobbes op HGBTF 20 juni... dat is nog 3,5 week. Hoeveel uitstel willen ze nog geven? ![]() | |
b2py | zondag 26 mei 2013 @ 18:34 |
De hoeveelheid testkilomers die afgelopen 3 weken gemaakt zijn met die dingen geven toch wel hoop eigenlijk. Ze zijn niet eens defect gegaan. | |
James1988 | zondag 26 mei 2013 @ 18:35 |
Voor zover wij weten. | |
b2py | zondag 26 mei 2013 @ 18:36 |
Niet gestrand defect ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 26 mei 2013 @ 18:41 |
Laat dat spul alsjeblieft afgevoerd worden. En dan duimen dat er Alstom komt ofzo. En een andere exploitant [ Bericht 20% gewijzigd door Darkwing_Duck op 26-05-2013 18:54:59 ] | |
spectrumanalyser | zondag 26 mei 2013 @ 18:43 |
er ligt nu dan ook geen sneeuw. was er niet een probleem in combinatie met hevige sneeuwval | |
greavy | zondag 26 mei 2013 @ 18:48 |
Gewoon een toestemming geven tot de eerste sneeuwvlok valt ![]() | |
Mr_Klaasje | zondag 26 mei 2013 @ 18:48 |
Ze wachten alleen op dat rapportje van Mott McDonald. Daar gaat de beslissing vanaf hangen. Wat anders speelt daar echt niet in mee. | |
James1988 | zondag 26 mei 2013 @ 19:41 |
Interesting... ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 26 mei 2013 @ 19:43 |
Dankzij James zit ik nu aan een salade en een potje pils. ![]() James, daar ga je jongen! Bedankt ![]() | |
James1988 | zondag 26 mei 2013 @ 19:46 |
Proost! ![]() | |
b2py | zondag 26 mei 2013 @ 20:14 |
Toch sneller dan ik had verwacht. | |
Peterselieman | zondag 26 mei 2013 @ 20:17 |
Ik hou het op level 2+ | |
DeaDLocK2K | zondag 26 mei 2013 @ 20:22 |
Nee, level 3. | |
DeaDLocK2K | zondag 26 mei 2013 @ 20:23 |
Of wacht, 2+ was dat je level 3 rijdt en dat een trein die onder level 2 rijdt er achter aan kan op een vast blok? Want dan ja dat. | |
Peterselieman | zondag 26 mei 2013 @ 20:26 |
Je rijdt level 2, maar met voor reizigerstreinen voordelen van level 3. http://www.technischweekb(...)g-ertms.282191.lynkx | |
Dr_Flash | zondag 26 mei 2013 @ 20:40 |
Het gaat weer lekker. Werkzaamheden tussen utrecht en den bosch. Snelbussen zijn overvol dus of iedereen maar alsnog via Arnhem wil gaan. U bent een half uur tot een uur langer onderweg. Dus niemand doet dat. Maar goed ook want er kwam een enkel zesje voorrijden ![]() | |
Zug-Chef | zondag 26 mei 2013 @ 20:44 |
Heb een keer in een bus van Utrecht naar Den Bosch moeten rijden ivm werkzaamheden, nou eens maar nooit weer. Ik ga dan nog liever via Arnhem. Weet je tenminste zeker dat je aankomt en gaat het ook nog voorspoedig. | |
greavy | zondag 26 mei 2013 @ 20:55 |
Vanochtend was op Den Bosch richting Utrecht de wachttijd voor de snelbus tussen de 15 en 25 minuten. Ook toen gingen de mensen niet omreizen via Arnhem ... | |
greavy | zondag 26 mei 2013 @ 20:57 |
Er moet staan "geen bussen". Treinen reden toch al niet. Maar inmiddels is de wachtrij voor de bussen zo groot, dat je gemiddeld 45 tot 70 minuten voor de bus te wachten staat, aldus diverse mensen via Twitter en Facebook die massaal klagen. Ja, dan kan je beter via Arnhem. | |
Basekid_NZ | zondag 26 mei 2013 @ 20:57 |
Gister zat de trein van Eindhoven naar Rotterdam helemaal vol ondanks dat er een dubbeldekker was ingezet - zelfs eerste klas zat helemaal vol. Goede zet dus dat de NS extra grote treinen hebben ingezet om de werkzaamheden op te vangen. Nu terug naar eindhoven is de trein erg leeg... enige nadeel nu is dat het raapje in mn coupe steeds openvliegt ![]() | |
Dr_Flash | zondag 26 mei 2013 @ 21:23 |
Das toch wel dik gefaal van NS dan..... | |
Dr_Flash | zondag 26 mei 2013 @ 21:26 |
Overigens zit mijn trein lekker in zn rijtijd zeg. Nèt in Amersfoort 5 minuten stil gestaan, nu in Apeldoorn weer 9 .... | |
Peterselieman | zondag 26 mei 2013 @ 21:27 |
de pimpel? | |
Dr_Flash | zondag 26 mei 2013 @ 21:28 |
Check die tijden. Nee. ![]() | |
greavy | zondag 26 mei 2013 @ 21:30 |
Er zijn vandaag zelfs nog bussen bij besteld. De bussen rijden af en aan, gemiddeld elke 2-3 minuten een bus. Per richting per uur dus circa 20-30 snelbussen. Een bus is gemiddeld 2 uur kwijt voor hij weer terug is en kan vertrekken met reizigers om weer een nieuw retourtje te maken (Den Bosch - Utrecht - Den Bosch). | |
Dr_Flash | zondag 26 mei 2013 @ 21:33 |
En dat is dus bij lange na niet genoeg ![]() | |
Pino112 | zondag 26 mei 2013 @ 21:35 |
Brandmelding in Schipholtunnel. | |
b2py | zondag 26 mei 2013 @ 21:39 |
Ik snap hier geen fluit van. Dit is niet de eerste keer dat 's-Hertogenbosch eruit ligt wegens werkzaamheden en toch krijgen ze dit voor elkaar. | |
greavy | zondag 26 mei 2013 @ 21:52 |
Probleem was vandaag ook nog eens dat Boxtel-Tilburg eruit lag tot 13:00, en dus kon de IC Den Haag-Venlo deel van de dag niet gebruikt worden | |
Dr_Flash | zondag 26 mei 2013 @ 21:53 |
Traditioneel weekendje Spoorbaan Hindernisbaan dus ![]() | |
Dr_Flash | zondag 26 mei 2013 @ 21:54 |
Was wel grappig, moest vandaag naar de verjaardag van m'n moeder. Normaal kom ik over Arnhem en m'n zusje (uit Sittard) over Utrecht. Vandaag hadden we allebei een omleiding waardoor IK over Utrecht en ZIJ over Arnhem kwam ![]() Dus NOG niet het laatste stukje samen kunnen rijden ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 26 mei 2013 @ 22:24 |
Val je even een half uurtje in slaap, loop je nog maar weer eens naar de bar, staan alle balkons overvol met mensen en en staan er drie controleurs aan de lopende band zwartrijdersbonnen uit te schrijven. Onder hevig protest van diegene die op de balkons staan. Ik weet niet wat er gebeurd is, ik weet niet wat het moet kosten, ik weet wel dat aix en provence de laatste stop is voor parijs, dus dat zal wel een half maandsalaris zijn ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 26 mei 2013 @ 22:58 |
Dat is gewoon gepland: er is maar één spoor in Deventer beschikbaar, waardoor de IC naar Enschede zes minuten later vertrekt uit Apeldoorn (normaal komen ze elkaar immers tegen in Deventer). Nadelige bijkomstigheid hiervan is dat de stopper Zwolle-Enschede hierdoor ook zes minuten in Wierden staat, waardoor deze te laat is voor de knoop in Hengelo en ik een half uur extra reistijd Zwolle-Oldenzaal had ![]() Het beschikbaar hebben van maar één spoor in Deventer is trouwens ook de reden van het verbussen van de sprinters Apeldoorn-Rijssen. En de pimpel stond langer stil in Bad Bentheim om vanaf Hengelo in het pad van de IC naar Schiphol te rijden. | |
Dr_Flash | zondag 26 mei 2013 @ 23:50 |
Ja, dat heb ik allemaal live mee kunnnen maken dit weekend. | |
DeaDLocK2K | maandag 27 mei 2013 @ 09:16 |
Dankzij twee minuten vertraging mijn trein vanochtend gehaald ![]() | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 10:58 |
heb nu een mooie reden om ziggy of een van zijn collega's de schuld te geven van een onnodige vertraging. Er werd een keteltrein in een niet bestaand pad gefrommeld, waardoor mijn treintje naar Groningen Noord geheel onnodig pas met +5 kon vertrekken. | |
Darkwing_Duck | maandag 27 mei 2013 @ 11:13 |
Nogmaals bedankt James![]() En ![]() ![]() Later meer ![]() | |
Dr_Flash | maandag 27 mei 2013 @ 13:06 |
kut ziggy ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 27 mei 2013 @ 13:07 |
oh nee ik ging vrolijk doen vandaag want het zonnetje schijnt lekker ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 27 mei 2013 @ 13:26 |
Ik heb vandaag late dienst. ![]() | |
Bitlord | maandag 27 mei 2013 @ 13:47 |
Stel, ik wil bij de kaartautomaat een ticket Amersfoort - Ede-Wageningen kopen. Dat kost mij 6,20. Als ik een "via"-station, liggend aan de Valleilijn, invoer op de kaartautomaat, krijg ik hele andere prijzen: - via Hoevelaken: 7,40 - via Barneveld Noord, -Centrum, Lunteren: 7,10 - via Ede-Centrum: 8,30 | |
Dr_Flash | maandag 27 mei 2013 @ 13:52 |
ja. Volgens NS reis je dan langer. Je reist sowieso Amersfoort - Ede-wageningen via Utrecht, plus nog een slagje Amersfoort - 1 van die tussenstations erbij ![]() Nee, laat niemand de NS vertellen hoe je reizigers moet naaien ![]() | |
bork | maandag 27 mei 2013 @ 13:56 |
Voor de liefhebber te koop: een originele treinwagon van Mitropa met rails en bielzen uit Duitsland. -> http://www.redres.nl/erfg(...)oop.asp#.UaNJ7UBkM5A ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 14:07 |
daar gaat het al mis ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 27 mei 2013 @ 14:18 |
Stap 1: koffie inschenken. Stap 2: die lelijke trein op spoor 8 terugsturen. | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 14:20 |
Keteltreintje kwam vanaf Groningen Noord ![]() Ander opvallend iets was dat spoortje 40 door Arriva gebruikt werd als rangeerspoortje. Eerste keer dat ik daar dieselmeuk van Arriva gezien heb. | |
ziggyziggyziggy | maandag 27 mei 2013 @ 14:22 |
Gebeurt vaker, hoor. Past makkelijk een drietje. | |
ziggyziggyziggy | maandag 27 mei 2013 @ 14:30 |
Zo, die stofzuiger is weer terug naar waar hij vandaan kwam. | |
Dr_Flash | maandag 27 mei 2013 @ 14:34 |
Terug naar AnsaldoFrikandel ja? | |
ziggyziggyziggy | maandag 27 mei 2013 @ 14:47 |
Geen idee. In elk geval ver weg van Groningen. | |
James1988 | maandag 27 mei 2013 @ 15:43 |
![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 27 mei 2013 @ 15:51 |
Ze dachten in Zwolle zeker ook "help, een stofzuiger, wat moeten we ermee!? Laten we 'm maar naar Groningen sturen, dan is het niet ons probleem meer ![]()
![]() | |
KnightSolaire | maandag 27 mei 2013 @ 15:55 |
Ze rijden echt overal zeg. Vraag me af in hoeverre er technische vorderingen zijn geboekt.. Maar wanneer we dat te weten krijgen.. | |
Pino112 | maandag 27 mei 2013 @ 15:57 |
Student die het niet meer ziet zitten? | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 15:59 |
denk dat ze de druk nu wel beginnen te voelen. Het is kijken hoever we komen en of het spul goed inzetbaar te krijgen is. Anders is het dag dodo en kan het niet anders dan dat de HSL-concessie klapt | |
Bitlord | maandag 27 mei 2013 @ 16:06 |
Ze zullen er wel oneindig kilometers mee willen maken. | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 16:09 |
Nu nog even richting Leeuwarden sturen en dan is al het materieel daar ook weer geweest | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 27 mei 2013 @ 16:14 |
Stuur 'm dan gelijk even met een dieselloc erachter met een rotvaart naar Stavoren, kunnen we 'm mooi door het stootjuk heen het water in pleuren. Opgeruimd! | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 16:27 |
Eemshaven is makkelijker. Staat het stootjuk dichter bij het water ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 27 mei 2013 @ 16:28 |
Ach.. Als dat ding vier jaar in de dienstregeling rijdt... Klaagt niemand meer over dat ding op één aspect na: De lelijkheid. | |
Dr_Flash | maandag 27 mei 2013 @ 16:32 |
En voor wanneer had je dat gepland? ![]() | |
KnightSolaire | maandag 27 mei 2013 @ 16:35 |
Vier jaar? Mag toch hopen dat 'ie wat langer meegaat ![]() | |
James1988 | maandag 27 mei 2013 @ 16:44 |
Alsof die dodo dat ooit haalt ![]() AnsaldoBreda-materieel staat om één ding bekend: het is onbetrouwbare zooi. | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 16:50 |
nog voor de eerste revisietermijn staat het terzijde | |
b2py | maandag 27 mei 2013 @ 17:05 |
Storingsvrijekilometers. | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 17:14 |
alsof die met dat ding makkelijk gehaald gaan worden ![]() | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 17:18 |
vol |