abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121295740

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121295789
Vooruit, repost omdat hij zo fijn is :@
quote:


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2013 00:19:18 ]
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:19:35 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121295805
alweer te laat als ts: Parallelfahrt von ICE3 iets meer dan 10 jaar geleden! dat was een mooie geweest.

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121295843
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:19 schreef bork het volgende:
alweer te laat: Parallelfahrt von ICE3 iets meer dan 10 jaar geleden! dat was een mooie geweest.

[ afbeelding ]
In dit geval was het VEEL knapper geweest als één van de treinen sluitseinen gevoerd had *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:22:26 #5
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121295902
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

In dit geval was het VEEL knapper geweest als één van de treinen sluitseinen gevoerd had *)
mwah kan je zo soepen, met z'n 2-en 300 knallen lijkt we wel ultiem, toch iets andere koek dan tussen Woensel West en Best-litovsk :o samen tsjoeken..
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121295949
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:22 schreef bork het volgende:

mwah kan je zo soepen

net echt toch? :+

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2013 00:24:07 ]
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:23:59 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121295955
In een ICE die 300 gaat uit het raam kijken en een andere ICE zien die ook 300 gaat lijkt me een erg gaaf uitzicht *O*
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:26:23 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121296014
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:23 schreef CrashO het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
net echt toch? :+
nog ff hispeed erop plakken i.p.v. DB en dan is het bijna homemade :) .

Oei, zou dat het idee van Driek zijn? :P
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121296177
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:26 schreef bork het volgende:
nog ff hispeed erop plakken i.p.v. DB en dan is het bijna homemade :) .

:?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2013 00:32:24 ]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 00:33:59 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121296235
wahahaha _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121296297
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:32 schreef CrashO het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:?
WELK van deze twee stellen is zojuist uitgevallen in LeDakar na een zware stuiter in een zandduin? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:38:42 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121296369
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:19 schreef bork het volgende:
alweer te laat als ts: Parallelfahrt von ICE3 iets meer dan 10 jaar geleden! dat was een mooie geweest.

[ afbeelding ]
Dit proefje is ook ooit op de HSL uitgevoerd met een stel Thalys'en.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_121296397
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dit proefje is ook ooit op de HSL uitgevoerd met een stel Thalys'en.
parallelfahrt hoef je niet te proberen. Volle bak tegen elkaar in rijden lijkt me meer zin hebben.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:40:07 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121296402
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:32 schreef CrashO het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:?
sterk, ik doelde op een ice 3 met NS-logo:



Deze foto heet heel toepasselijk Kuss O+
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:40:41 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121296413
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

parallelfahrt hoef je niet te proberen. Volle bak tegen elkaar in rijden lijkt me meer zin hebben.
Was wel parallelfahrt afaik.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_121296419
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:40 schreef bork het volgende:

[..]

sterk, ik doelde op:

[ afbeelding ]
Moffenhoer-karpersnuit :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:44:17 #17
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121296516
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:32 schreef CrashO het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:?
V250 is wel heel lelijk als je het zo ziet, afgelopen dagen zag je wat aardige foto's maar het is echt een misbaksel naast een ICE-3.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 00:44:38 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121296529
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dit proefje is ook ooit op de HSL uitgevoerd met een stel Thalys'en.
en op de hanzelijn met een bak of 24 VIRM :')
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 00:45:28 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121296543
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:46:30 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121296571
quote:
is leuk maar geen 300 km/h ;)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 00:47:35 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121296599
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:46 schreef bork het volgende:

[..]

is leuk maar geen 300 km/h ;)
versneld afspelen. Dan lijkt het er tenminste op
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:48:43 #22
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121296630
Ik vind het wel gaaf om te zien hoor, snel of minder snel zo naast elkaar. :o
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:50:56 #23
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121296699
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:48 schreef bork het volgende:
Ik vind het wel gaaf om te zien hoor, snel of minder snel zo naast elkaar. :o
Wat Fles en Duck deden is een bekende, als ik naar Den Bosch reis vanaf Utrecht is het ff racen met de trein naar Nijmegen/Arnhem en vanaf Amersfoort naar Utrecht gaat het ook wel eens tussen die naar Utrecht en die naar Schiphol, zijn er nog meer in Nederland?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121296729
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:44 schreef bork het volgende:

[..]

V250 is wel heel lelijk als je het zo ziet, afgelopen dagen zag je wat aardige foto's maar het is echt een misbaksel naast een ICE-3.
Wat verwacht van zo'n soep :'). Je kan ze beter zo vergelijken:

(Smiley.toerist, Wikipedia)


(Sebastian Terfloth, Wikipedia)

Ach, ik vind 'm toch wel wat hebben. Een beetje vreemd, maar wel lekker. Zoiets. En het blijft toch echt ónze hogesnelheidstrein ;).
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:53:10 #25
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121296767
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:51 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Wat verwacht van zo'n soep :'). Je kan ze beter zo vergelijken:
[ afbeelding ]
(Smiley.toerist, Wikipedia)

[ afbeelding ]
(Sebastian Terfloth, Wikipedia)

Ach, ik vind 'm toch wel wat hebben :).
Ja dan wel maar zet ze maar eens naast elkaar, dan zie je het echt wel. Janken jongen! :o

DAF is ook onze auto, I rest my case.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 00:54:45 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121296813
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:50 schreef bork het volgende:

[..]

Wat Fles en Duck deden is een bekende, als ik naar Den Bosch reis vanaf Utrecht is het ff racen met de trein naar Nijmegen/Arnhem en vanaf Amersfoort naar Utrecht gaat het ook wel eens tussen die naar Utrecht en die naar Schiphol, zijn er nog meer in Nederland?
het moet rond Leiden kunnen met de trein Amsterdam - Haarlem - Den Haag CS en Amsterdam - Schiphol - Den Haag HS - Vlissingen

Zwolle kan met wat mazzel zelfs een driedubbele hebben. IC Roosendaal, stopper Nijverdal West en Arriva naar Emmen :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 januari 2013 @ 00:56:39 #27
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121296861
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het moet rond Leiden kunnen met de trein Amsterdam - Haarlem - Den Haag CS en Amsterdam - Schiphol - Den Haag HS - Vlissingen

Zwolle kan met wat mazzel zelfs een driedubbele hebben. IC Roosendaal, stopper Nijverdal West en Arriva naar Emmen :+
Dat snap ik niet, de treinen naar Emmen en Roosendaal rijden toch elk een andere kant op?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 00:58:55 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121296910
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:56 schreef bork het volgende:

[..]

Dat snap ik niet, de treinen naar Emmen en Roosendaal rijden toch elk een andere kant op?
bij het uitrijden van het station rijden ze nog ruim een kilometer naast elkaar ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 januari 2013 @ 01:01:14 #29
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121296973
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

bij het uitrijden van het station rijden ze nog ruim een kilometer naast elkaar ;)
Hier moet ik een nachtje over slapen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121296983
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 00:53 schreef bork het volgende:

[..]

Ja dan wel maar zet ze maar eens naast elkaar, dan zie je het echt wel. Janken jongen! :o

DAF is ook onze auto, I rest my case.
Ach, de neus is vreemd en voor sommigen is dat genoeg om de trein lelijk te verklaren, maar ik vind dat gekkige wel wat hebben én voor de rest is er op het uiterlijk weinig aan te merken in mijn ogen. Blijft een prachtige kleurstelling ook.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 01:05:51 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121297070
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 01:01 schreef bork het volgende:

[..]

Hier moet ik een nachtje over slapen.
komt er zo ongeveer op neer dat de treinen naar het noorden na een kilometer linksaf gaan, die naar het oosten rechtdoor en die richting Deventer (en Roosendaal) rechtsaf :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121297264
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 01:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

komt er zo ongeveer op neer dat de treinen naar het noorden na een kilometer linksaf gaan, die naar het oosten rechtdoor en die richting Deventer (en Roosendaal) rechtsaf :+
Uitstekende plek voor een driewegwissel dus O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 01:24:36 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121297426
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 01:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Uitstekende plek voor een driewegwissel dus O+
denk dat het wissel meteen door ProRail opgeruimd zal gaan worden, want overbodig :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121297577
Ik steek de vlag uit op de dag dat

quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 01:24 schreef Peterselieman het volgende:
ProRail opgeruimd zal gaan worden, want overbodig :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121299122
En Rikus, hoe verliep het gesprek met NS Hispeed gisteravond? Komt er spoedig uitbreiding van de Fyradienst? Kappen ze er binnenkort mee? Heb je een tegoedbon voor mij meegenomen na de fout met het zit/slaaprijtuig Praag-Utrecht?
  dinsdag 8 januari 2013 @ 06:40:09 #36
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121300288
quote:
Doordat een machinist die onbekend was met de route bij Zwolle een rood sein negeerde, kon een treinramp ternauwernood worden voorkomen. De Telegraaf meldt dinsdag dat het incident zich eind vorig jaar voordeed op het drukke knooppunt Zwolle-Herfte.

De machinist, die voor Arriva werkte, schrijft over het bijna-ongeluk op een spoorblog. Volgens Arriva-directeur Anne Hettinga is de man op staande voet ontslagen.

Een woordvoerder van de NS zegt in De Telegraaf dat machinisten bij de NS niet mogen rijden onder die omstandigheden. 'Het kan levensgevaarlijk zijn als ze de baan niet goed kennen.'

Een anonieme machinist van de NS die lang bij Arriva heeft gewerkt, vertelt dat Arriva minder veilig is dan NS omdat er meer op de kosten wordt gelet en men er minder oog heeft voor de veiligheid.

http://www.volkskrant.nl/(...)eren-rood-sein.dhtml

Wat een rare zin. Doordat er door rood werd gereden, is er een ramp voorkomen?

En over welk spoorblog hebben ze eigenlijk?

[ Bericht 2% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 08-01-2013 07:26:19 ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 07:32:37 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121300523
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 01:01 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ach, de neus is vreemd en voor sommigen is dat genoeg om de trein lelijk te verklaren, maar ik vind dat gekkige wel wat hebben én voor de rest is er op het uiterlijk weinig aan te merken in mijn ogen. Blijft een prachtige kleurstelling ook.
Voor Beter OV noemde de V250 ooit 'kreupeltrein', best wel een toepasselijke naam voor een trein die het net niet is.

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 06:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)eren-rood-sein.dhtml

Wat een rare zin. Doordat er door rood werd gereden, is er een ramp voorkomen?

En over welk spoorblog hebben ze eigenlijk?
Ik denk dat ze het over ons mooie forumpje hier hebben.

[ Bericht 35% gewijzigd door James1988 op 08-01-2013 07:50:13 ]
pi_121300621
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 06:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)eren-rood-sein.dhtml

Wat een rare zin. Doordat er door rood werd gereden, is er een ramp voorkomen?

En over welk spoorblog hebben ze eigenlijk?
Net op Nederland 1 vertelden ze dat door dit incident Arriva een gevaar op het spoor zou zijn. Daarna versnelde beelden van een arriva trein die over een wissel reed en een station binnen kwam.

Sensatie journalistiek :')
pi_121301847
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 06:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat een rare zin. Doordat er door rood werd gereden, is er een ramp voorkomen?
Nee hoor, dat is doodnormale Telegraaf-woordkeus ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Dr_Flash op 08-01-2013 09:25:23 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121301992
Nee wacht, het is de Volkskrant.

En als door rood rijden, rampen voorkomt, dan zeg ik: Doen! ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 09:27:02 #41
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121302028
Nooit meer overstromingen en aardbevingen, en dat alleen maar omdat iemand door rood rijdt *O*
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_121302032
Vaker doen *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 januari 2013 @ 09:30:26 #43
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121302083
quote:
Een anonieme machinist van de NS die lang bij Arriva heeft gewerkt, vertelt dat Arriva minder veilig is dan NS omdat er meer op de kosten wordt gelet en men er minder oog heeft voor de veiligheid.
:')
  dinsdag 8 januari 2013 @ 09:32:24 #44
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121302119
  dinsdag 8 januari 2013 @ 09:52:37 #45
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121302489
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 06:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)eren-rood-sein.dhtml

Wat een rare zin. Doordat er door rood werd gereden, is er een ramp voorkomen?

En over welk spoorblog hebben ze eigenlijk?
Ga maar uit van het volgende scenario: Het treinentopic op Fok met Gekke Haan als hoofdrolspeler.
pi_121302670
Dat ligt nogal voor de hand ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121302713
Of Somda, daar heeft het ook gestaan ;-)
pi_121302747
wij zijn geen spoorblog he :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 januari 2013 @ 10:04:46 #49
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121302762
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 10:02 schreef b2py het volgende:
Of Somda, daar heeft het ook gestaan ;-)
Maar daar is het vrij vlot weer weggehaald. Hier niet.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 10:06:54 #50
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121302801
Volgende TT: Wanneer weer in de Telegraaf?
pi_121302843
quote:
15s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 10:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Volgende TT: Wanneer weer in de Telegraaf?
Welnee, die schreeuwerds hebben aandacht genoeg :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 8 januari 2013 @ 10:13:14 #52
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121302928
*)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 10:13:59 #53
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121302946
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 10:04 schreef Dr_Flash het volgende:
wij zijn geen spoorblog he :{w
Daarom. Maar ja, weten journalisten veel.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_121302993
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 10:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Maar daar is het vrij vlot weer weggehaald. Hier niet.
Dat was mij onbekend ;-)
pi_121303018
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 10:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Daarom. Maar ja, weten journalisten veel.
Nee.

Misschien zijn we wel een treintoestellenblog, wie weet :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 10:19:12 #56
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121303073
Is er eigenlijk al een planning of tenminste een concreter plan voor ons nieuwjaarsrondje?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_121303090
Weet ik niet, moet je bij James wezen :P Ik ben ook wel benieuwd trouwens :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 10:56:31 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121304033
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 07:44 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Net op Nederland 1 vertelden ze dat door dit incident Arriva een gevaar op het spoor zou zijn. Daarna versnelde beelden van een arriva trein die over een wissel reed en een station binnen kwam.

Sensatie journalistiek :')
idd. Er wordt creatief met de feiten omgegaan ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121304753
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 07:44 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Net op Nederland 1 vertelden ze dat door dit incident Arriva een gevaar op het spoor zou zijn. Daarna versnelde beelden van een arriva trein die over een wissel reed en een station binnen kwam.

Sensatie journalistiek :')
Op zich al netjes dat ze daadwerkelijk een Arriva-trein lieten zien... :P
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:24:35 #60
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_121304809
Pater Henk beheert de Heilige Maria Kerk in Veenhuizen. Op een gegeven moment is er een storm waardoor er dertien grote ramen kapot waaien. De gemeente vindt het vervelend en wil een gebaar maken. Ze geven pater Henk 100.000 euro om mooie glas-in-loodramen te laten maken. Dus pater Henk maakt een afspraak met een glashandel die gespecialiseerd is in glas-in-loodramen. De man van de glashandel stelt zich voor als Bob en hij vraagt naar de wensen van pater Henk.
Zegt Pater Henk: "Nou, in die twaalf ramen lijkt het me mooi om beeltenissen te hebben van de twaalf apostelen."
Zegt Bob: "Alles goed en wel, maar wat wilt u dan met dat dertiende raam?"
Zegt pater Henk: "Nou, maak daarin een beeltenis van Jezus."
Bob kijkt een beetje om zich heen met zo'n blik van 'Nou, het zal allemaal wel goed zijn' en spreekt af dat hij de volgende dag begint. Drie dagen later komt pater Henk kijken naar het resultaat. Hij is verbluft door de schitterende beeltenissen van de twaalf apostelen, elk met hun naam en de periode waarin ze leefden, omringd door perkamenten boeken. Maar dan ziet hij het dertiende raam, met een afbeelding van een vrouw met een trui en een spijkerbroek die onderuitgezakt op de bank met de tv aan op haar iPhone zit te WhatsAppen.
Zegt pater Henk een beetje verbaasd: "Eh, zeg maar, wie is dat?"
Zegt Bob: "Da's m'n zus Marjoke."
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:24:44 #61
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_121304815
Mijn pappa Duck die in een videoclip op het spoor Clarinet speelt O+

pi_121305698
Cnl biedt mij aan de helft van de reissom te retourneren, dwz 50 van de 98 euro. Akkoordgaan of toch nog proberen er meer uit te halen?
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:57:23 #63
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_121305767
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:54 schreef Bitlord het volgende:
Cnl biedt mij aan de helft van de reissom te retourneren, dwz 50 van de 98 euro. Akkoordgaan of toch nog proberen er meer uit te halen?
Ik zou er meer proberen eruit te halen, ze hebben je vervoerd, das waar, maar het comfort speelt voor mij een grotere rol op zo een trip. Ik kies bewust voor de slaaptrein als ik naar het Zuiden van Frankrijk ga, zelfs als overdags goedkoper is.... Dus uit mijn standpunt had ik het niet zomaar voor zoete koek aangenomen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:58:28 #64
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_121305801
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:54 schreef Bitlord het volgende:
Cnl biedt mij aan de helft van de reissom te retourneren, dwz 50 van de 98 euro. Akkoordgaan of toch nog proberen er meer uit te halen?
Meer uithalen, ze hopen altijd dat je akkoord gaat met het 1e voorstel. Even door zeiken (liefst per telefoon) helpt vaak.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_121305894
Vooropgesteld; ik ben een spoorleek, maar lees wel regelmatig dit topic door...

Maar wat ik me n.a.v. dat "nieuwsbericht" over die machinist die door rood reed a.g.v. onvoldoende baanvakbekendheid afvraag, is hoe dat dan zit?
Ik weet dat het misschien een kromme vergelijking is, maar ik rij met de auto toch ook wel in plaatsen waar ik nooit eerder ben geweest waar verkeerslichten staan?

Hoe kan dat dan?

Het zal inderdaad wel een sensatiestuk zijn, maar volgens mij heeft die machinist gewoon niet goed genoeg opgelet en dat sein gemist (net zoals dat ook op de weg zou kunnen gebeuren). En ja, dat is -net als op de weg- gevaarlijk.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_121305935
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 10:19 schreef dennistd het volgende:
Is er eigenlijk al een planning of tenminste een concreter plan voor ons nieuwjaarsrondje?
26 januari, en ik geloof dat Duitsland weer op de planning stond zei James.
pi_121306005
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:01 schreef Gitarist het volgende:
Vooropgesteld; ik ben een spoorleek, maar lees wel regelmatig dit topic door...

Maar wat ik me n.a.v. dat "nieuwsbericht" over die machinist die door rood reed a.g.v. onvoldoende baanvakbekendheid afvraag, is hoe dat dan zit?
Ik weet dat het misschien een kromme vergelijking is, maar ik rij met de auto toch ook wel in plaatsen waar ik nooit eerder ben geweest waar verkeerslichten staan?

Hoe kan dat dan?

Het zal inderdaad wel een sensatiestuk zijn, maar volgens mij heeft die machinist gewoon niet goed genoeg opgelet en dat sein gemist (net zoals dat ook op de weg zou kunnen gebeuren). En ja, dat is -net als op de weg- gevaarlijk.
Je hebt te maken met een veel langere remweg. Staal op staal glijdt makkelijker dan rubber op asfalt (meer wrijving).
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_121306030
quote:
13s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 10:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

idd. Er wordt creatief met de feiten omgegaan ...
En dat hij het rode sein genegeerd zou hebben klopt ook niet. Hij merkte het door onvoldoende kennis van het traject te laat op, remde maximaal en gleed toen door rood heen.

Een goede journalist zou uitzoeken of de overdracht van de concessie van de ene naar de andere vervoerder wel goed verloopt en of de regelgeving van de overheid op dat gebied wel voldoende en realistisch is.
pi_121306077
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:06 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

Je hebt te maken met een veel langere remweg. Staal op staal glijdt makkelijker dan rubber op asfalt (meer wrijving).
Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_121306265
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:10 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
Niet elk sein zie je al van verre afstand. Het komt daarom ook aan op kennis van de route, want een noodstop vanaf volle snelheid is onvoldoende om op tijd stil te staan. In dit geval was de trein een meter of vijftig door rood gereden, maar was de afstand van waar hij stilstond tot het wissel nog een meter of honderd op zijn minst. Er wordt dus wel rekening gehouden met de positionering van de seinen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:18:39 #71
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121306269
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:10 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
Jawel. Vóór een rood sein staat minimaal op remwegafstand het gele sein. Geel betekent "volgende sein rood".
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 12:23:38 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121306391
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:07 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

En dat hij het rode sein genegeerd zou hebben klopt ook niet. Hij merkte het door onvoldoende kennis van het traject te laat op, remde maximaal en gleed toen door rood heen.

Een goede journalist zou uitzoeken of de overdracht van de concessie van de ene naar de andere vervoerder wel goed verloopt en of de regelgeving van de overheid op dat gebied wel voldoende en realistisch is.
dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 12:23:51 #73
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121306394
Maar ik kan met zo voorstellen dat je er vanuit gaat dat het rode sein groen is als je er bent (er hoeft immers alleen nog een trein voorlangs te kruisen, maar de kans is groot dat ie er bij het gele sein nog niet voorbij is en bij het groene wel).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:30:34 #74
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121306529
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef dennistd het volgende:
Maar ik kan met zo voorstellen dat je er vanuit gaat dat het rode sein groen is als je er bent (er hoeft immers alleen nog een trein voorlangs te kruisen, maar de kans is groot dat ie er bij het gele sein nog niet voorbij is en bij het groene wel).
Dat is dan een aanname, en zeker bij het spoor zijn aannames levensgevaarlijk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:33:54 #75
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121306614
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:10 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
In de beschikbare remweg tussen het sein dat een waarschuwing geeft (geel) en het sein dat stop toont (rood) kan het materieeltype dat daar rijdt wel twee keer tot stilstand komen.
  Redactie Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 12:43:02 #76
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121306842
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat is dan een aanname, en zeker bij het spoor zijn aannames levensgevaarlijk.
weet ik, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:43:41 #77
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121306863
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
De machinist had tot dan toe vooral veel ervaring met het rijden onder ATB-NG. Daarbij krijg je rembegeleiding waardoor je goed optimaal kan remmen. Bij ATB-EG krijg je alleen een remopdracht met slechts een beperkte remdwang (komt door de afstelling). Dat geeft veel ruimte aan de machinist om de remming optimaal uit te voeren maar dat betekent ook dat een machinist die niet zo goed weet hoe lang de remweg nu eigenlijk is maar wel uitgesmeerd wil remmen de kans krijgt om een risico te nemen. Met weinig wegbekendheid en veel vertragingen is het menselijk om dat risico ook te gaan nemen. Daarom is het belangrijk om heel duidelijk voor ogen te houden dat er bij twijfel op veiligheid en dus wat steviger remmen terug gevallen moet worden. Op zich hoef je dan niet eens heel stevig te remmen, met de halve remkracht van de trein kan je de laatste meters altijd wel repareren door iets steviger te remmen als je zeker kunt weten dat er geen glad spoor is.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:44:49 #78
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121306909
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:43 schreef dennistd het volgende:

[..]

weet ik, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen
Ik ook. En juist omdat het zo logisch lijkt, is het een enorme valkuil.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_121306938
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Afgaande op de verhalen die GekkeHaan hier postte, vraag ik me sterk af of de regelgeving wel juist is. In korte tijd moet een machinist blijkbaar het traject leren kennen, terwijl de nieuwe concessiehouder ook nog eens met nieuw materieel gaat rijden. Is dat realistisch en veilig?
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:50:20 #80
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121307065
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:45 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Afgaande op de verhalen die GekkeHaan hier postte, vraag ik me sterk af of de regelgeving wel juist is. In korte tijd moet een machinist blijkbaar het traject leren kennen, terwijl de nieuwe concessiehouder ook nog eens met nieuw materieel gaat rijden. Is dat realistisch en veilig?
Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.
pi_121307138
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.
Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stil ;)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:53:55 #82
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121307166
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:52 schreef Gutz het volgende:

[..]

Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stil ;)
In Stavoren is de baanvaksnelheid niet 140 km/h. En een winkelpand remt behoorlijk efficiënt af.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:54:28 #83
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121307182
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:52 schreef Gutz het volgende:

[..]

Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stil ;)
Dan was de maximum toegestane snelheid ook slechts 60 km/h.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 12:58:34 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121307282
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

In Stavoren is de baanvaksnelheid niet 140 km/h. En een winkelpand remt behoorlijk efficiënt af.
mja, het spul had in theorie die snelheid wel kunnen rijden, daar het geen ATB-NG aan boord had. Niet dat de Speno zo snel kon, maar toch :P

De wadlopers reden in de tijd voordat er ATB-NG lag op een aantal baanvakken ook regelmatig 115 km/h ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:59:00 #85
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121307295
Jij hebt het over de remwegen waarop het seinstelsel gebaseerd is, niet de realistische oncomfortabele noodremmingen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_121307316
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:54 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dan was de maximum toegestane snelheid ook slechts 60 km/h.
Max 40, harder mag niet gereden worden in een BD.
pi_121307451
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.
De andere ATB-versie kwam er nog eens bij. De vraag is of de opleiding en opleidingseisen voldoen en zo niet, wie je dat dan mag aanrekenen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 13:21:52 #88
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121307993
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:59 schreef Duvel het volgende:
Jij hebt het over de remwegen waarop het seinstelsel gebaseerd is, niet de realistische oncomfortabele noodremmingen.
Klopt. Dat scheelt zeker een factor twee onder goede weersomstandigheden. Dat staat een paar posts terug ook.
pi_121309977
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Erg fijn zo'n trap na van je werkgever!

[ Bericht 42% gewijzigd door GekkeHaan op 08-01-2013 19:23:48 ]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 14:15:33 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121310112
dat laatste doen ze om de imagoschade te beperken.

ik heb de VK al gemaild dat ze broddelwerk eerste klas geleverd hebben, maar nog geen reactie gehad helaas.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121310182
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:12 schreef GekkeHaan het volgende:
Kom ik weer uit bij het verhaal dat ik er wettelijk gezien niet eens had mogen rijden...... iets over een wettelijk bepaald minimum van 60 rijdagen voordat je op een ander baanvak losgelaten mag worden b.v..
Sorry, maar dat is in de eerste plaats toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik begrijp dat je dus nog geen volledig bevoegde machinist was toen je daar ging rijden?
Of denk je dat je voor elk baanvak 60 dagen moet krijgen?
pi_121310357
Maar ben je ontslagen dan GekkeHaan?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:26:25 #93
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121310562
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:12 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Erg fijn zo'n trap na van je werkgever in ieder geval.
Ik zou dit soort dingen niet op een forum uitvechten maar via rechtsbijstand of zo.

Je was toch sowieso niet op staande voet ontslagen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_121311120
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:17 schreef mc3347 het volgende:

[..]

Sorry, maar dat is in de eerste plaats toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik begrijp dat je dus nog geen volledig bevoegde machinist was toen je daar ging rijden?
Of denk je dat je voor elk baanvak 60 dagen moet krijgen?
Mijn eigen verantwoordelijkheid heb ik allang genomen. Ik zat fout. Nee het had niet mogen gebeuren, maar het gebeurde toch. Denk je dat ik het zo fijn vond om door rood te gaan? Ben er dagen door van slag geweest!

En nee ik denk niet dat ik op ieder baanvak 60 rijdagen moet hebben, maar wel voordat je van je opleidingsplaats vertrekt en andere baanvakken mag wegleren en mag berijden!

[ Bericht 10% gewijzigd door GekkeHaan op 08-01-2013 19:24:42 ]
pi_121311815
Rot Haan, vind het echt klote voor je.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2013 14:56:41 ]
  Redactie Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 15:02:13 #96
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121312038
Ik zou in dit geval toch sterk de neiging krijgen om met mijn eigen verhaal naar de media te stappen...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 15:04:08 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121312123
quote:
15s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:02 schreef dennistd het volgende:
Ik zou in dit geval toch sterk de neiging krijgen om met mijn eigen verhaal naar de media te stappen...
mja, ik zou in eerste instantie toch rechtsbijstand inwinnen en dan op basis daarvan beslissen wat verder te doen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 januari 2013 @ 15:31:28 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121313191
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, ik zou in eerste instantie toch rechtsbijstand inwinnen en dan op basis daarvan beslissen wat verder te doen.
En het dus niet via dit topic te laten lopen. Bedenk je: iedereen kan hier meelezen. Geen registratie vereist, niks. Dus doe jezelf een lol GH, en luister naar die Maffe Fries.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 8 januari 2013 @ 15:33:55 #99
141482 Q.
JurassiQ
pi_121313289
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

En het dus niet via dit topic te laten lopen. Bedenk je: iedereen kan hier meelezen. Geen registratie vereist, niks. Dus doe jezelf een lol GH, en luister naar die Maffe Fries.
Te laat.

http://www.treinreiziger.(...)m_source=twitterfeed
For great justice!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 15:39:05 #101
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121313505
quote:
tekst kan nog altijd weggehaald worden he ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')