Ik zou er meer proberen eruit te halen, ze hebben je vervoerd, das waar, maar het comfort speelt voor mij een grotere rol op zo een trip. Ik kies bewust voor de slaaptrein als ik naar het Zuiden van Frankrijk ga, zelfs als overdags goedkoper is.... Dus uit mijn standpunt had ik het niet zomaar voor zoete koek aangenomen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:54 schreef Bitlord het volgende:
Cnl biedt mij aan de helft van de reissom te retourneren, dwz 50 van de 98 euro. Akkoordgaan of toch nog proberen er meer uit te halen?
Meer uithalen, ze hopen altijd dat je akkoord gaat met het 1e voorstel. Even door zeiken (liefst per telefoon) helpt vaak.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:54 schreef Bitlord het volgende:
Cnl biedt mij aan de helft van de reissom te retourneren, dwz 50 van de 98 euro. Akkoordgaan of toch nog proberen er meer uit te halen?
26 januari, en ik geloof dat Duitsland weer op de planning stond zei James.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 10:19 schreef dennistd het volgende:
Is er eigenlijk al een planning of tenminste een concreter plan voor ons nieuwjaarsrondje?
Je hebt te maken met een veel langere remweg. Staal op staal glijdt makkelijker dan rubber op asfalt (meer wrijving).quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:01 schreef Gitarist het volgende:
Vooropgesteld; ik ben een spoorleek, maar lees wel regelmatig dit topic door...
Maar wat ik me n.a.v. dat "nieuwsbericht" over die machinist die door rood reed a.g.v. onvoldoende baanvakbekendheid afvraag, is hoe dat dan zit?
Ik weet dat het misschien een kromme vergelijking is, maar ik rij met de auto toch ook wel in plaatsen waar ik nooit eerder ben geweest waar verkeerslichten staan?
Hoe kan dat dan?
Het zal inderdaad wel een sensatiestuk zijn, maar volgens mij heeft die machinist gewoon niet goed genoeg opgelet en dat sein gemist (net zoals dat ook op de weg zou kunnen gebeuren). En ja, dat is -net als op de weg- gevaarlijk.
En dat hij het rode sein genegeerd zou hebben klopt ook niet. Hij merkte het door onvoldoende kennis van het traject te laat op, remde maximaal en gleed toen door rood heen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 10:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
idd. Er wordt creatief met de feiten omgegaan ...
Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:06 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
Je hebt te maken met een veel langere remweg. Staal op staal glijdt makkelijker dan rubber op asfalt (meer wrijving).
Niet elk sein zie je al van verre afstand. Het komt daarom ook aan op kennis van de route, want een noodstop vanaf volle snelheid is onvoldoende om op tijd stil te staan. In dit geval was de trein een meter of vijftig door rood gereden, maar was de afstand van waar hij stilstond tot het wissel nog een meter of honderd op zijn minst. Er wordt dus wel rekening gehouden met de positionering van de seinen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:10 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
Jawel. Vóór een rood sein staat minimaal op remwegafstand het gele sein. Geel betekent "volgende sein rood".quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:10 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:07 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En dat hij het rode sein genegeerd zou hebben klopt ook niet. Hij merkte het door onvoldoende kennis van het traject te laat op, remde maximaal en gleed toen door rood heen.
Een goede journalist zou uitzoeken of de overdracht van de concessie van de ene naar de andere vervoerder wel goed verloopt en of de regelgeving van de overheid op dat gebied wel voldoende en realistisch is.
Dat is dan een aanname, en zeker bij het spoor zijn aannames levensgevaarlijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef dennistd het volgende:
Maar ik kan met zo voorstellen dat je er vanuit gaat dat het rode sein groen is als je er bent (er hoeft immers alleen nog een trein voorlangs te kruisen, maar de kans is groot dat ie er bij het gele sein nog niet voorbij is en bij het groene wel).
In de beschikbare remweg tussen het sein dat een waarschuwing geeft (geel) en het sein dat stop toont (rood) kan het materieeltype dat daar rijdt wel twee keer tot stilstand komen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:10 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
weet ik, maar ik kan me er wel iets bij voorstellenquote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat is dan een aanname, en zeker bij het spoor zijn aannames levensgevaarlijk.
De machinist had tot dan toe vooral veel ervaring met het rijden onder ATB-NG. Daarbij krijg je rembegeleiding waardoor je goed optimaal kan remmen. Bij ATB-EG krijg je alleen een remopdracht met slechts een beperkte remdwang (komt door de afstelling). Dat geeft veel ruimte aan de machinist om de remming optimaal uit te voeren maar dat betekent ook dat een machinist die niet zo goed weet hoe lang de remweg nu eigenlijk is maar wel uitgesmeerd wil remmen de kans krijgt om een risico te nemen. Met weinig wegbekendheid en veel vertragingen is het menselijk om dat risico ook te gaan nemen. Daarom is het belangrijk om heel duidelijk voor ogen te houden dat er bij twijfel op veiligheid en dus wat steviger remmen terug gevallen moet worden. Op zich hoef je dan niet eens heel stevig te remmen, met de halve remkracht van de trein kan je de laatste meters altijd wel repareren door iets steviger te remmen als je zeker kunt weten dat er geen glad spoor is.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Ik ook. En juist omdat het zo logisch lijkt, is het een enorme valkuil.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:43 schreef dennistd het volgende:
[..]
weet ik, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen
Afgaande op de verhalen die GekkeHaan hier postte, vraag ik me sterk af of de regelgeving wel juist is. In korte tijd moet een machinist blijkbaar het traject leren kennen, terwijl de nieuwe concessiehouder ook nog eens met nieuw materieel gaat rijden. Is dat realistisch en veilig?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:45 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Afgaande op de verhalen die GekkeHaan hier postte, vraag ik me sterk af of de regelgeving wel juist is. In korte tijd moet een machinist blijkbaar het traject leren kennen, terwijl de nieuwe concessiehouder ook nog eens met nieuw materieel gaat rijden. Is dat realistisch en veilig?
Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stilquote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.
In Stavoren is de baanvaksnelheid niet 140 km/h. En een winkelpand remt behoorlijk efficiënt af.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:52 schreef Gutz het volgende:
[..]
Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stil
Dan was de maximum toegestane snelheid ook slechts 60 km/h.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:52 schreef Gutz het volgende:
[..]
Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stil
mja, het spul had in theorie die snelheid wel kunnen rijden, daar het geen ATB-NG aan boord had. Niet dat de Speno zo snel kon, maar tochquote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
In Stavoren is de baanvaksnelheid niet 140 km/h. En een winkelpand remt behoorlijk efficiënt af.
Max 40, harder mag niet gereden worden in een BD.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:54 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dan was de maximum toegestane snelheid ook slechts 60 km/h.
De andere ATB-versie kwam er nog eens bij. De vraag is of de opleiding en opleidingseisen voldoen en zo niet, wie je dat dan mag aanrekenen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.
Klopt. Dat scheelt zeker een factor twee onder goede weersomstandigheden. Dat staat een paar posts terug ook.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:59 schreef Duvel het volgende:
Jij hebt het over de remwegen waarop het seinstelsel gebaseerd is, niet de realistische oncomfortabele noodremmingen.
Erg fijn zo'n trap na van je werkgever!quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Sorry, maar dat is in de eerste plaats toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik begrijp dat je dus nog geen volledig bevoegde machinist was toen je daar ging rijden?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 14:12 schreef GekkeHaan het volgende:
Kom ik weer uit bij het verhaal dat ik er wettelijk gezien niet eens had mogen rijden...... iets over een wettelijk bepaald minimum van 60 rijdagen voordat je op een ander baanvak losgelaten mag worden b.v..
Ik zou dit soort dingen niet op een forum uitvechten maar via rechtsbijstand of zo.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 14:12 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
Erg fijn zo'n trap na van je werkgever in ieder geval.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |