abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:57:23 #63
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_121305767
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:54 schreef Bitlord het volgende:
Cnl biedt mij aan de helft van de reissom te retourneren, dwz 50 van de 98 euro. Akkoordgaan of toch nog proberen er meer uit te halen?
Ik zou er meer proberen eruit te halen, ze hebben je vervoerd, das waar, maar het comfort speelt voor mij een grotere rol op zo een trip. Ik kies bewust voor de slaaptrein als ik naar het Zuiden van Frankrijk ga, zelfs als overdags goedkoper is.... Dus uit mijn standpunt had ik het niet zomaar voor zoete koek aangenomen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:58:28 #64
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_121305801
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 11:54 schreef Bitlord het volgende:
Cnl biedt mij aan de helft van de reissom te retourneren, dwz 50 van de 98 euro. Akkoordgaan of toch nog proberen er meer uit te halen?
Meer uithalen, ze hopen altijd dat je akkoord gaat met het 1e voorstel. Even door zeiken (liefst per telefoon) helpt vaak.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_121305894
Vooropgesteld; ik ben een spoorleek, maar lees wel regelmatig dit topic door...

Maar wat ik me n.a.v. dat "nieuwsbericht" over die machinist die door rood reed a.g.v. onvoldoende baanvakbekendheid afvraag, is hoe dat dan zit?
Ik weet dat het misschien een kromme vergelijking is, maar ik rij met de auto toch ook wel in plaatsen waar ik nooit eerder ben geweest waar verkeerslichten staan?

Hoe kan dat dan?

Het zal inderdaad wel een sensatiestuk zijn, maar volgens mij heeft die machinist gewoon niet goed genoeg opgelet en dat sein gemist (net zoals dat ook op de weg zou kunnen gebeuren). En ja, dat is -net als op de weg- gevaarlijk.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_121305935
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 10:19 schreef dennistd het volgende:
Is er eigenlijk al een planning of tenminste een concreter plan voor ons nieuwjaarsrondje?
26 januari, en ik geloof dat Duitsland weer op de planning stond zei James.
pi_121306005
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:01 schreef Gitarist het volgende:
Vooropgesteld; ik ben een spoorleek, maar lees wel regelmatig dit topic door...

Maar wat ik me n.a.v. dat "nieuwsbericht" over die machinist die door rood reed a.g.v. onvoldoende baanvakbekendheid afvraag, is hoe dat dan zit?
Ik weet dat het misschien een kromme vergelijking is, maar ik rij met de auto toch ook wel in plaatsen waar ik nooit eerder ben geweest waar verkeerslichten staan?

Hoe kan dat dan?

Het zal inderdaad wel een sensatiestuk zijn, maar volgens mij heeft die machinist gewoon niet goed genoeg opgelet en dat sein gemist (net zoals dat ook op de weg zou kunnen gebeuren). En ja, dat is -net als op de weg- gevaarlijk.
Je hebt te maken met een veel langere remweg. Staal op staal glijdt makkelijker dan rubber op asfalt (meer wrijving).
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_121306030
quote:
13s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 10:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

idd. Er wordt creatief met de feiten omgegaan ...
En dat hij het rode sein genegeerd zou hebben klopt ook niet. Hij merkte het door onvoldoende kennis van het traject te laat op, remde maximaal en gleed toen door rood heen.

Een goede journalist zou uitzoeken of de overdracht van de concessie van de ene naar de andere vervoerder wel goed verloopt en of de regelgeving van de overheid op dat gebied wel voldoende en realistisch is.
pi_121306077
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:06 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

Je hebt te maken met een veel langere remweg. Staal op staal glijdt makkelijker dan rubber op asfalt (meer wrijving).
Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_121306265
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:10 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
Niet elk sein zie je al van verre afstand. Het komt daarom ook aan op kennis van de route, want een noodstop vanaf volle snelheid is onvoldoende om op tijd stil te staan. In dit geval was de trein een meter of vijftig door rood gereden, maar was de afstand van waar hij stilstond tot het wissel nog een meter of honderd op zijn minst. Er wordt dus wel rekening gehouden met de positionering van de seinen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:18:39 #71
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121306269
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:10 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
Jawel. Vóór een rood sein staat minimaal op remwegafstand het gele sein. Geel betekent "volgende sein rood".
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 12:23:38 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121306391
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:07 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

En dat hij het rode sein genegeerd zou hebben klopt ook niet. Hij merkte het door onvoldoende kennis van het traject te laat op, remde maximaal en gleed toen door rood heen.

Een goede journalist zou uitzoeken of de overdracht van de concessie van de ene naar de andere vervoerder wel goed verloopt en of de regelgeving van de overheid op dat gebied wel voldoende en realistisch is.
dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 12:23:51 #73
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121306394
Maar ik kan met zo voorstellen dat je er vanuit gaat dat het rode sein groen is als je er bent (er hoeft immers alleen nog een trein voorlangs te kruisen, maar de kans is groot dat ie er bij het gele sein nog niet voorbij is en bij het groene wel).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:30:34 #74
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121306529
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef dennistd het volgende:
Maar ik kan met zo voorstellen dat je er vanuit gaat dat het rode sein groen is als je er bent (er hoeft immers alleen nog een trein voorlangs te kruisen, maar de kans is groot dat ie er bij het gele sein nog niet voorbij is en bij het groene wel).
Dat is dan een aanname, en zeker bij het spoor zijn aannames levensgevaarlijk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:33:54 #75
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121306614
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:10 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar is er bij de positionering van de seinen hiermee geen rekening gehouden?
In de beschikbare remweg tussen het sein dat een waarschuwing geeft (geel) en het sein dat stop toont (rood) kan het materieeltype dat daar rijdt wel twee keer tot stilstand komen.
  Redactie Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 12:43:02 #76
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121306842
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat is dan een aanname, en zeker bij het spoor zijn aannames levensgevaarlijk.
weet ik, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:43:41 #77
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121306863
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
De machinist had tot dan toe vooral veel ervaring met het rijden onder ATB-NG. Daarbij krijg je rembegeleiding waardoor je goed optimaal kan remmen. Bij ATB-EG krijg je alleen een remopdracht met slechts een beperkte remdwang (komt door de afstelling). Dat geeft veel ruimte aan de machinist om de remming optimaal uit te voeren maar dat betekent ook dat een machinist die niet zo goed weet hoe lang de remweg nu eigenlijk is maar wel uitgesmeerd wil remmen de kans krijgt om een risico te nemen. Met weinig wegbekendheid en veel vertragingen is het menselijk om dat risico ook te gaan nemen. Daarom is het belangrijk om heel duidelijk voor ogen te houden dat er bij twijfel op veiligheid en dus wat steviger remmen terug gevallen moet worden. Op zich hoef je dan niet eens heel stevig te remmen, met de halve remkracht van de trein kan je de laatste meters altijd wel repareren door iets steviger te remmen als je zeker kunt weten dat er geen glad spoor is.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:44:49 #78
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121306909
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:43 schreef dennistd het volgende:

[..]

weet ik, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen
Ik ook. En juist omdat het zo logisch lijkt, is het een enorme valkuil.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_121306938
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Afgaande op de verhalen die GekkeHaan hier postte, vraag ik me sterk af of de regelgeving wel juist is. In korte tijd moet een machinist blijkbaar het traject leren kennen, terwijl de nieuwe concessiehouder ook nog eens met nieuw materieel gaat rijden. Is dat realistisch en veilig?
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:50:20 #80
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121307065
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:45 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Afgaande op de verhalen die GekkeHaan hier postte, vraag ik me sterk af of de regelgeving wel juist is. In korte tijd moet een machinist blijkbaar het traject leren kennen, terwijl de nieuwe concessiehouder ook nog eens met nieuw materieel gaat rijden. Is dat realistisch en veilig?
Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.
pi_121307138
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.
Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stil ;)
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:53:55 #82
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121307166
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:52 schreef Gutz het volgende:

[..]

Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stil ;)
In Stavoren is de baanvaksnelheid niet 140 km/h. En een winkelpand remt behoorlijk efficiënt af.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:54:28 #83
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121307182
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:52 schreef Gutz het volgende:

[..]

Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stil ;)
Dan was de maximum toegestane snelheid ook slechts 60 km/h.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 12:58:34 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121307282
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

In Stavoren is de baanvaksnelheid niet 140 km/h. En een winkelpand remt behoorlijk efficiënt af.
mja, het spul had in theorie die snelheid wel kunnen rijden, daar het geen ATB-NG aan boord had. Niet dat de Speno zo snel kon, maar toch :P

De wadlopers reden in de tijd voordat er ATB-NG lag op een aantal baanvakken ook regelmatig 115 km/h ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 8 januari 2013 @ 12:59:00 #85
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121307295
Jij hebt het over de remwegen waarop het seinstelsel gebaseerd is, niet de realistische oncomfortabele noodremmingen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_121307316
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:54 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dan was de maximum toegestane snelheid ook slechts 60 km/h.
Max 40, harder mag niet gereden worden in een BD.
pi_121307451
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.
De andere ATB-versie kwam er nog eens bij. De vraag is of de opleiding en opleidingseisen voldoen en zo niet, wie je dat dan mag aanrekenen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 13:21:52 #88
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121307993
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:59 schreef Duvel het volgende:
Jij hebt het over de remwegen waarop het seinstelsel gebaseerd is, niet de realistische oncomfortabele noodremmingen.
Klopt. Dat scheelt zeker een factor twee onder goede weersomstandigheden. Dat staat een paar posts terug ook.
pi_121309977
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Erg fijn zo'n trap na van je werkgever!

[ Bericht 42% gewijzigd door GekkeHaan op 08-01-2013 19:23:48 ]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 januari 2013 @ 14:15:33 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121310112
dat laatste doen ze om de imagoschade te beperken.

ik heb de VK al gemaild dat ze broddelwerk eerste klas geleverd hebben, maar nog geen reactie gehad helaas.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121310182
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:12 schreef GekkeHaan het volgende:
Kom ik weer uit bij het verhaal dat ik er wettelijk gezien niet eens had mogen rijden...... iets over een wettelijk bepaald minimum van 60 rijdagen voordat je op een ander baanvak losgelaten mag worden b.v..
Sorry, maar dat is in de eerste plaats toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik begrijp dat je dus nog geen volledig bevoegde machinist was toen je daar ging rijden?
Of denk je dat je voor elk baanvak 60 dagen moet krijgen?
pi_121310357
Maar ben je ontslagen dan GekkeHaan?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 14:26:25 #93
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121310562
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:12 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Erg fijn zo'n trap na van je werkgever in ieder geval.
Ik zou dit soort dingen niet op een forum uitvechten maar via rechtsbijstand of zo.

Je was toch sowieso niet op staande voet ontslagen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')