abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121138857

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_121138865
Zamelt allen geld in :o

Help Bitlord de winter door :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 4 januari 2013 @ 02:18:06 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_121138880
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 02:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee. Jij? O-)
Nee, ik niet :D

Maar goed, dit is geen DM of SC, viel me alleen op :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_121138888
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 02:17 schreef Dr_Flash het volgende:

^O^
pi_121138893
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 02:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nee, ik niet :D

Maar goed, dit is geen DM of SC, viel me alleen op :P
:P ben wel weg nu hoor :W :*
pi_121138899
V-100 gereden die jankte als een zieke hond door de Botlektunnel.
Daarna G-2000 _O_ De stilte zelve O+
pi_121139046
Hooi allemaal, we staan inmiddels stil in Hannover om daar rijtuigen uit te wisselen. Babytje is weer lekker aan het huilen.

Er staan hier drie nachttreinen die met elkaar wagons uitwisselen, weet iemand welke treinen dat zijn?
  vrijdag 4 januari 2013 @ 02:29:20 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121139055
Italianen kunnen er wat van :')

Halverwege de jaren 80 bestelden de Italiaanse spoorwegen (FS) bij een consortium bestaande uit verschillende Italiaanse bedrijven (o.a. Ansaldo) nieuwe elektrische locomotieven van het type E492, vooruitlopende op elektrificatie van de spoorwegen in Sardinië met 25 kV.

Dit elektrificatieproject werd afgeblazen, terwijl er al redelijk wat locs gebouwd waren. FS zat toen opgescheept met 25 éénspanningslocomotieven (25 kV AC) die niet inzetbaar waren in de rest van Italië (3 kV DC).

In 2008 was er sprake van een mogelijke verkoop aan een Servisch bedrijf, maar in 2011 zijn een aantal locs verkocht aan een sloopbedrijf.
pi_121139154
Wat zijn van jullie anderen de slechtste treinervaringen ooit?

Hiervoor was dat (ook) een nachttrein, en wel die van Podgorica (Montenegro) naar Belgrado (Republiek Servië). Broeiend warm, oude bedjes in een rijtuig van 54 jaar oud en mensen die constant de deur naar het gangpad.open wilden houden voor frisse.lucht terwijl ik daardoor niet kon slapen omdat ik bang was tijdens mijn slaap bestolen te worden van mijn camera en andere spullen.
pi_121139174
Ik ben ooit eens op wintersport geweest met de CNL naar München.
één coupé voor mezelf en mijn broer. Ware het niet dat hij nogal flatulent was. Wat een lucht :r
Barvoertuig maar opgezocht maar ik kon toen maar tot 2 uur mijn eenzaamheid weg drinken :') Klotenacht terwijl ik normaliter prima slaap in een trein.
pi_121139238
De hele wagon wordt weer wakker aangezien het babytje weer huilt. Voor mij zit een student met in zijn oge uitzichtloosheid. Naast hem een meisje wat uit verveling nog maar eensnwat aan haar haren pulkt. We staan nog steeds stil, terwijl af en toe een rijtuig aan en afgekoppeld wordt.

Naast ons zijn al twee andere nachttreinennvertrokken, maar wij staan nog in Hannover. Ben benieuwd wat straks de vertraging is als we in Bielefeld aankomen.
pi_121139276
Bah, rot zeg. Sterkte ermee, ook voor je meissie.
Ik voel me lullig dat ik nu in mijn twee persoons bed kruip :@

Succes en sterkte ermee :W
pi_121139396
Wij zijn nog jong, we trekken het wel. Stonden net buiten even op het perron in Hannover, komt er een man van 80 naar ons (medereiziger en de wagonbaas) toe. Of er echt geen ligplaatsen meer zijn , want hij trekt het niet langer. Maar er is niks meer vrij.

Meneer loopt nu als een kreupele door het gangpad langs me heen.
  vrijdag 4 januari 2013 @ 05:37:23 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121139871
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 02:39 schreef Bitlord het volgende:
Niet persoonlijk, maar ik zat er wel bij: vorig jaar waren een paar gasten met het vliegtuig uit Engeland gekomen om een dagje Nederland te doen. Omdat ze nog wat tijd over hadden wilden ze een retourtje Amsterdam - Breda - Schiphol doen met Fyra om aldaar hun vlucht terug naar Engeland te halen. Ze hadden anderhalf uur marge tussen aankomst op Schiphol en het sluiten van de gate.

Na vertrek uit Rotterdam kwam de Fyra tot stilstand vlak voor de tunnelbuis van Barendrecht, in verband met een storing verderop de HSL. De uiteindelijke aankomst in Breda was 65 minuten later dan gepland.

Uiteindelijk heb ik van ze begrepen dat ze met +87 aankwamen op Schiphol en dus nog drie minuten hadden om vanaf Schiphol Plaza tot aan de gate te komen. Het is ze gelukt.
pi_121139873
Still going strong. We rijden door Wuppertal, zag net nog een Schwebebahn voorbijrijden.
pi_121139979
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 02:28 schreef Bitlord het volgende:
Hooi allemaal, we staan inmiddels stil in Hannover om daar rijtuigen uit te wisselen. Babytje is weer lekker aan het huilen.

Er staan hier drie nachttreinen die met elkaar wagons uitwisselen, weet iemand welke treinen dat zijn?
Er komen er nogal wat daar, maar als ik het goed heb cnl 379, 347, 319, 1243, 483, 50483. Ik ga straks na het slapen even verder zoeken..

[ Bericht 2% gewijzigd door b2py op 04-01-2013 07:18:51 ]
pi_121139983
quote:

kerst 2010 met de sneeuw toen :')
pi_121140176
Zit je trouwens niet stiekem in de EuroNight ipv CNL? :P
  Moderator vrijdag 4 januari 2013 @ 08:09:17 #19
155227 crew  Guppy
dus
pi_121140382
Tot per wanneer kunnen er eigenlijk papieren retourtjes met korting gekocht worden bij de automaat? Of is daar nog geen einddatum voor?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121140748
Weet ik veel zou kunne .
pi_121141059
Duisburg en.Emmerich compleet gemist; zou ik dan toch nog even hebben geslapen?
  vrijdag 4 januari 2013 @ 09:24:36 #22
298335 AllesWatWas
Ga Niet Weg Van Me
pi_121141313
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 08:09 schreef Guppyfriend het volgende:
Tot per wanneer kunnen er eigenlijk papieren retourtjes met korting gekocht worden bij de automaat? Of is daar nog geen einddatum voor?
Staat nu vastgesteld op 1 maart. En om het simpel te houden mogen trajectkaarthouders dan nog wel papieren kortingskaartjes kopen, maar voordeelurenkaarthouders niet :')
“Je moet vergeten, alles kun je vergeten, want alles verdwijnt al.
Vergeet de tijd van misverstanden, en de tijd verspild aan het hoe en waarom.
Vergeet de uren waarin wij vermoordden, door het zoeken waarom, het hart van ons geluk.”
pi_121141430
Toch ga ik straks moeilijk wennen om straks ipv mijn NS jaarkaart altijd te moeten inchecken met een Altijd Vrij :(
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_121141605
Die brand bij Loenersloot is waarschijnlijk ontstaan door kortsluiting aldus de Telegraaf. De verdachten zijn vrijgelaten en eisen excuses en een schadevergoeding van de politie.
pi_121141609
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 08:47 schreef Bitlord het volgende:
Weet ik veel zou kunne .
Maakt niet uit, kom er net achter dat EuroNight en CityNightLine samen rijden tussen Amsterdam en Hannover..
pi_121141862
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 09:38 schreef WhiteJoker het volgende:
Die brand bij Loenersloot is waarschijnlijk ontstaan door kortsluiting aldus de Telegraaf. De verdachten zijn vrijgelaten en eisen excuses en een schadevergoeding van de politie.
Excuses krijg je nooit van de politie, 105 euro schadevergoeding voor een nachtje onterecht zitten is het maximaal haalbare.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 4 januari 2013 @ 09:51:13 #27
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121141863
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 02:17 schreef Dr_Flash het volgende:

:D
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_121142029
We zijj weer thuis. Godver wat een vreselijkheid was dit.
pi_121142059
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 09:58 schreef Bitlord het volgende:
We zijj weer thuis. Godver wat een vreselijkheid was dit.
Welkom thuis
Volgende keer toch maar weer Wizzair ?
pi_121142102
Heen was ik daar al mee gevlogen, voortaan ook maar weer terug.
pi_121142365
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 10:01 schreef Bitlord het volgende:
Heen was ik daar al mee gevlogen, voortaan ook maar weer terug.
Nu lekker slapen?
  vrijdag 4 januari 2013 @ 10:13:47 #32
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_121142392
quote:
Hm, geen heel slechte ervaringen gehad. De reis die het minst verliep zoals gepland was Londen-Brussel op de dag van het treinongeluk in Buizingen. Eerste berichten waren "sorry, geen trein, we weten het ook nog niet, veel plezier op dit station." Uiteindelijk een uur of 2 na de oorspronkelijke vertrektijd meegekund met een Eurostar naar Parijs (1e klas 8-)) tot aan Lille, alwaar m'n schoonvader ons vanuit Breda met de auto kwam ophalen :D.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Moderator vrijdag 4 januari 2013 @ 10:34:28 #33
155227 crew  Guppy
dus
pi_121142967
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 09:24 schreef AllesWatWas het volgende:

[..]

Staat nu vastgesteld op 1 maart. En om het simpel te houden mogen trajectkaarthouders dan nog wel papieren kortingskaartjes kopen, maar voordeelurenkaarthouders niet :')
Oh mèn :')

Ik heb een VDU dus, maar als ik met de OV chipkaart incheck krijg ik geen korting bij andere vervoerders. Om dat wel te krijgen moet ik een papieren kaartje kopen. Dat kan dus straks niet meer? Dan krijg ik dus geen korting meer bij andere vervoerders?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121143385
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 10:34 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik heb een VDU dus, maar als ik met de OV chipkaart incheck krijg ik geen korting bij andere vervoerders. Om dat wel te krijgen moet ik een papieren kaartje kopen. Dat kan dus straks niet meer? Dan krijg ik dus geen korting meer bij andere vervoerders?
Klopt, je wordt genaaid en ze doen zogezegd hun best om het zo snel mogelijk op te lossen. Maar vast niet voor 1 maart.
pi_121143463
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 10:47 schreef Alopex het volgende:

[..]

Klopt, je wordt genaaid en ze doen zogezegd hun best om het zo snel mogelijk op te lossen. Maar vast niet voor 1 maart.
En dan komen ze met een "oplossing" die qua prijs ergens tussen de oude en nieuwe situatie in zit. En gaan ze pochen met hoeveel goedkoper het wel niet is geworden.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 januari 2013 @ 10:55:39 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121143620
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 10:50 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

En dan komen ze met een "oplossing" die qua prijs ergens tussen de oude en nieuwe situatie in zit. En gaan ze pochen met hoeveel goedkoper het wel niet is geworden.
reizen met de chipkaart is sowieso al een stuk duurder wanneer je onderweg van vervoerder wisselt, want het is geen degressief tarief meer. Letterlijk alle stukjes worden nu bij elkaar opgeteld, ook bij papieren kaartjes
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121144489
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 00:27 schreef Bitlord het volgende:
Het zou theoretisch ook nog een Talgo kunnen zijn. Ik heb er jaren geleden eentje van DB zien staan in Berlijn, maar bij mijn weten wordt die niet meer ibgezet en rijden alleen Spanje, Bosnië en Amerika met Talgotreinen. We rijden inmiddels door Alexanderplatz. Ben benieuwd zometeen bij Hbf hoe druk het is.
In het geval van Bosnië is "rijden" een groot woord. :P
pi_121144611
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 10:50 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Beter dan de volledig nieuwe situatie maar nog steeds geen fatsoenlijke oplossing nee.

Gelukkig zelf weinig last van gezien ik in feite altijd vrij kan reizen, maar heel vervelend voor de mensen die dit niet hebben. Zelf ook jaren een VDU gehad en dan was dit mijn dank geweest zeker.
pi_121144756
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/912338
Die gasten willen een excuses van de politie. Als ik in die trein had gezeten had ik ze ook aangewezen :')
pi_121144814
Acties aangekondigd in railinfrasector
Arbo | Laatst gewijzigd:04-01-2013 09:51 | Martjan Kuit |

Woerden - FNV Bouw kondigt voor 2013 acties aan in de railinfrasector.
Dat is de uitkomst van ledenbijeenkomsten die de bond vorige maand hield. Eind vorig jaar liepen de cao-onderhandelingen Railinfra vast.

Bron
Wat voor acties moet ik me hierbij voorstellen?
  vrijdag 4 januari 2013 @ 11:34:16 #41
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_121144982
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 10:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

reizen met de chipkaart is sowieso al een stuk duurder wanneer je onderweg van vervoerder wisselt, want het is geen degressief tarief meer. Letterlijk alle stukjes worden nu bij elkaar opgeteld, ook bij papieren kaartjes
bij papieren kaartjes is dat (nog) niet het geval tenminste als ik de prijzen vergelijk die NS.nl opgeeft (Utrecht-Den Bosch is nog steeds even duur als Zevenaar-Cuijk). Straks eens testen of de kaartautomaat er ook zo over denkt.
pi_121145010
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 11:29 schreef b2py het volgende:
Acties aangekondigd in railinfrasector
Arbo | Laatst gewijzigd:04-01-2013 09:51 | Martjan Kuit |

Woerden - FNV Bouw kondigt voor 2013 acties aan in de railinfrasector.
Dat is de uitkomst van ledenbijeenkomsten die de bond vorige maand hield. Eind vorig jaar liepen de cao-onderhandelingen Railinfra vast.

Bron
Wat voor acties moet ik me hierbij voorstellen?
Niet zo veel denk ik. Het spoor gaat ook zonder acties al makkelijk genoeg stuk :P
pi_121145023
'Machinistwurger' heeft spijt van actie
De man die eind februari vorig jaar een machinist mishandelde op station Amsterdam Bijlmer heeft spijt van zijn actie.

Donderdag stond Johny S. uit Breukelen voor de rechtbank. Uit een verslag in dagblad Metro blijkt dat S., die de keel van de machinist 40 seconden dichtkneep nadat hij zijn aansluiting miste, spijt heeft van zijn actie, maar niet vindt dat hij volledig schuldig is aan het incident.

Volgens S. werd hij namelijk aangevallen door de machinist, nadat hij hem zelfs had uitgedaagd. 'Ik werd niet netjes te woord gestaan nadat ik mijn aansluiting had gemist', vertelde de toen 23-jarige Johnny volgens Metro. Na een woordenwisseling, wat duwwerk en een poging de vertrekkende trein te stoppen, stortte Johnny zich op de uit zijn cabine gekomen machinist.

Uit bewakingsbeelden die donderdag werden getoond bleek echter geen agressief gedrag van de machinist. Het slachtoffer liet via een verklaring weten nog altijd veel last te hebben van het voorval. Hij liep onder meer een kneuzing in zijn strottenhoofd op en kon ruim twee maanden niet werken. Inmiddels is de man weer aan het werk, maar kampt hij nog steeds met huilbuien en mijdt hij toesnellende passagiers. 'Ik voelde het leven uit mij wegglijden', vertelde het slachtoffer in een voorgelezen verklaring over de wurgpartij.

Het OM eiste donderdag een voorwaardelijke celstraf van 120 dagen, een werkstraf van 240 uur en een schadevergoeding voor het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Uitspraak over twee weken.

Bron
pi_121145036
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 11:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Niet zo veel denk ik. Het spoor gaat ook zonder acties al makkelijk genoeg stuk :P
Ik zat meer te denken aan, het niet meer oplossen van storingen ofzo :S
pi_121145087
quote:

Hiervoor was dat (ook) een nachttrein, en wel die van Podgorica (Montenegro) naar Belgrado (Republiek Servië). Broeiend warm, oude bedjes in een rijtuig van 54 jaar oud en mensen die constant de deur naar het gangpad.open wilden houden voor frisse.lucht terwijl ik daardoor niet kon slapen omdat ik bang was tijdens mijn slaap bestolen te worden van mijn camera en andere spullen.
Dat had ik kunnen zijn geweest, bij wijze van spreken. :D

Ben een keer met de nachttrein van Boekarest naar Wenen gereisd. Aan het begin van de rit had ik een medereiziger gewaarschuwd voor diefstallen, zeker vanaf de Hongaarse grens tot Boedapest. Vervolgens vol goede moed naar bed, maar in Roemenië slingert het traject door het dal alle kanten uit en de airco viel ook nog eens uit. Dus bij de Hongaarse grens, wetende dat vanaf daar het spoor vlak en recht is, besloot ik toch maar de deur open te zetten. De medereiziger in m'n coupé keek me toen wel wat vreemd aan. :+ Maar niks gestolen en heerlijk geslapen. :)

Toch was die rit meteen ook mijn slechtste treinervaring ooit. We kwamen uren te laat aan in Wenen, aansluiting weg, en ik zou die dag niet meer naar huis kunnen komen. Zegt zo'n servicemedewerker in Wenen dat ik maar zelf bij een internetcafé de EU-verordeningen moest uitprinten als ik meende recht te hebben op iets. Wat ik toen dus ook heb gedaan. :D Uiteindelijk heb ik in Keulen overnacht, de 50 euro daarvoor teruggekregen, dus zo'n slechte ervaring was het al met al toch niet.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 januari 2013 @ 11:40:38 #46
Maffe Fries
pi_121145187
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 11:34 schreef ReisT het volgende:

[..]

bij papieren kaartjes is dat (nog) niet het geval tenminste als ik de prijzen vergelijk die NS.nl opgeeft (Utrecht-Den Bosch is nog steeds even duur als Zevenaar-Cuijk). Straks eens testen of de kaartautomaat er ook zo over denkt.
het gaat iig wel veranderen. dat is een ding wat zeker is
pi_121145218
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 11:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het gaat iig wel veranderen. dat is een ding wat zeker is
Kwaakt de eend, en spartelt de vis,
dan verandert het weer, of het blijft zoals 't is
pi_121145230
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 10:34 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Met een VDU krijg je voor zover ik weet wel gewoon korting bij andere vervoerders?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 januari 2013 @ 11:43:45 #49
Maffe Fries
pi_121145286
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 11:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kwaakt de eend, en spartelt de vis,
dan verandert het weer, of het blijft zoals 't is

je hebt je roeping gemist
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 11:42 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Met een VDU krijg je voor zover ik weet wel gewoon korting bij andere vervoerders?
je hebt er recht op, maar of je het overal krijgt is een tweede. Met name Veolia doet moeilijk. Heb zelf met Arriva nog nooit problemen gehad
pi_121145548
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 21:18 schreef James1988 het volgende:
The Man In Seat 61 heeft een vergelijking gemaakt: zijn treintickets in Engeland nou echt zo duur als beweerd wordt? Het lijkt mee te vallen...
Goed artikel, dank voor de link. Hij slaat de hamer op de kop.

Zijn cijfers van 15% t.o.v. 85% zijn natuurlijk wel een beetje een slag in de lucht. Maar het verhaal moet tenminste op hoofdlijnen wel waar zijn, want de spoorwegen in het VK hebben sinds de privatisering een enorme heropleving gehad als je kijkt naar het aantal reizigers en het marktaandeel t.o.v. bijvoorbeeld de auto. Dat was natuurlijk nooit gelukt als de doorsnee reiziger daadwerkelijk die extreme tarieven zou betalen waar ze in de kranten soms mee aan komen zetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')