altijd zo groot mogelijk gaan! ga je nu voor de kleinste optie dan zul je er later spijt van krijgen en alsnog die grotere bak kopenquote:Op dinsdag 1 november 2011 21:31 schreef egelhond het volgende:
Is de Record 800 niet overdreven groot voor een beginner? kwa prijsverschil scheelt het maar 37 euro. (nieuwprijs)
Lijkt haast wel een natuurlijke drang om een steeds grotere bak te willen.quote:Op woensdag 2 november 2011 07:51 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
altijd zo groot mogelijk gaan! ga je nu voor de kleinste optie dan zul je er later spijt van krijgen en alsnog die grotere bak kopen
been there, done that
Geeft niks, hoorquote:Op woensdag 2 november 2011 07:12 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik drukte snel op 'een nieuw deel', en niet gekeken verder
Deze stond er in het vorige deel ook. Moet ie gewijzigd worden?
Een glasplaat erover lijmen is ons meerdere keren door verschillende bouwers afgeraden.quote:Op woensdag 2 november 2011 09:00 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ligt eraan hoe die lek is.. De kitrand, of gebroken glas?
Soms is kit en glas nog te vervangen/repareren, en soms kun je een glasplaat over het glas lijmen. Maargoed, dan moet de bak helemaal leeg..
er is maar weinig waarvoor een bak echt leeg moet, dus wat wil je dan veranderen dat je je vissen moet vangen?quote:Op woensdag 2 november 2011 12:01 schreef Kreator het volgende:
Ik ben echt geen goede aquariumhouder. Ik heb em nu sinds mei en ik wil alles weer omgooien omdat het anders moet. Dat ga ik uiteraard niet doen, maar het jeukt enorm om het mooier en beter en opnieuw te gaan doen.
Sommige details storen me als ik er naar kijk.
(enige dat me echt tegenhoudt is het feit dat ik 's werelds slechtste vissenvanger ben)
Ben ook wel blij met dat hout, alleen hou je niet veel ruimte over. Dus moet maar es kijken wat ik ermee doe. Zou ook al mooier zijn als ik er mos op laat groeien.quote:Op woensdag 2 november 2011 12:21 schreef loecje het volgende:
Gaat over je grote aquarium ?
is dat 1 stuk hout wat erin zit? ik vind het een erg mooi stuk die zou ik houden. maar wat je ook kan doen is het hout ophangen. dan heb je daaronder wat ruimte om holletjes te maken.
Maak een plan op basis van welke vissen je wilt houden. Staat de bijbehorende biotoop je niet aan zul je andere vissen moeten nemen. Vaak willen mensen verschillende vissen die niet bij elkaar passen en/of niet horen in de nagebootste biotoop.quote:Op woensdag 2 november 2011 12:15 schreef Kreator het volgende:
Nu ja. Qua vissenbestand ben ik wel tevreden. Daar heb ik ook lang over gedaan, omdat ik ze niet zomaar weer wil verkopen. Je hecht je toch aan die beestjes als je ze ziet opgroeien..
Het is meer dat ik ontevreden ben over de inrichting qua planten, plantenkeuze, achterwand en hout. Het is bv wel een mooi stuk hout, maar er is weinig ruimte over voor andere dingen. Ook had ik achteraf toch een zandbodem moeten kiezen ipv grind.
Ik mis ook hier en daar plekken voor de algeneters om te schuilen. Die zijn er wel, maar die wil ik speciaal creeren, door een soort stenen holletjes te maken.
Dat soort dingen. En ik ben er ook niet echt goed in. Ik weet wel wat ik ongeveer wil, maar heb niet echt een plan. (ik kan er rustig maanden over nadenken en aan ergeren, voordat ik een plan heb en meestal is dat dan niet echt makkelijk uitvoerbaar).
Ik heb er 3, maar in die grote bak vang ik ze niet. Heb wel eens wekenlang een L75 geprobeerd te pakken...quote:Op woensdag 2 november 2011 13:30 schreef Messina het volgende:
Btw, Kreator, ik vang vissen altijd met twee netten1 grote, en met het kleintje leid ik ze er zo in
ach als je toch alles overhoop wil halen:quote:Op woensdag 2 november 2011 13:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik heb er 3, maar in die grote bak vang ik ze niet. Heb wel eens wekenlang een L75 geprobeerd te pakken.... Alles geprobeerd.
Ik ben er anders ook niet echt geweldig inquote:Op woensdag 2 november 2011 12:01 schreef Kreator het volgende:
Ik ben echt geen goede aquariumhouder. Ik heb em nu sinds mei en ik wil alles weer omgooien omdat het anders moet. Dat ga ik uiteraard niet doen, maar het jeukt enorm om het mooier en beter en opnieuw te gaan doen.
Sommige details storen me als ik er naar kijk.
(enige dat me echt tegenhoudt is het feit dat ik 's werelds slechtste vissenvanger ben)
Het is net als met een auto.quote:Op woensdag 2 november 2011 08:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Lijkt haast wel een natuurlijke drang om een steeds grotere bak te willen.
Toch had ik nooit 1 probleem in mijn 25 liter bak (geen alg, geen sterfte, geen gekke dingen) en in mijn 325 liter bak bijna alleen maar ellende.quote:Op woensdag 2 november 2011 16:02 schreef Komakie het volgende:
Ik vind het niet slecht om met een kleine bak te beginnen. Die zijn in de regel moeilijker te houden dus als je dat kunt, is een grote bak een eitje
op twee punten is de kitrand lek. Hij word binnenkort opnieuw gekitquote:Op woensdag 2 november 2011 09:00 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ligt eraan hoe die lek is.. De kitrand, of gebroken glas?
Soms is kit en glas nog te vervangen/repareren, en soms kun je een glasplaat over het glas lijmen. Maargoed, dan moet de bak helemaal leeg..
Kun je makkelijk zelf doen.quote:Op woensdag 2 november 2011 19:58 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
op twee punten is de kitrand lek. Hij word binnenkort opnieuw gekit
Nog een weekje, als het lekker snel gaat.quote:Op donderdag 3 november 2011 01:50 schreef Staal het volgende:
Messina, hoe staat het er nu voor?
Je kunt me niet kwalijk nemen dat ik niet twee topics ga teruglezen maar ben benieuwd hoe het met jouw aquarium gaat.
Ik word een beetje naar van het lezen over lekkages hier. Volgens mij moet mijn bak namelijk ook opnieuw gekit worden na ruim twee jaar..
Je kunt een achterwand ook zelf maken van PUR,tegellijm, acrylverf en epoxyhars. Met vaak verbazend mooie creaties.quote:Op woensdag 2 november 2011 23:38 schreef egelhond het volgende:
Ben nu aan het kijken voor Decoratie. Je kan van die wanden kopen, is dat iets? Ziet er wel mooi uit. Vind zo'n poster op de achterkant zo cheap uitzien.
Ook een scheepswrak of vliegtuigwrak lijkt me wel mooi om erin te zetten.
Toevallig zat ik er nét naar te kijken.quote:Op donderdag 3 november 2011 15:30 schreef egelhond het volgende:
Is er een site waarop staat hoe je zelf een wand kan maken? Is wel leuk om te doen, en die wanden kosten een vermogen.
Wees creatief. Tempex en PUR vormen vaak samen de basis, daarna gebruik je tegellijm om de PUR en tempex te "plamuren" de gedroogde tegellijm schilder je in de gewenste kleur. Dan gebruik je vervolgens epoxy om de boel te "sealen", de epoxy kun je eventueel met zand bestrooien.quote:Op donderdag 3 november 2011 15:30 schreef egelhond het volgende:
Is er een site waarop staat hoe je zelf een wand kan maken? Is wel leuk om te doen, en die wanden kosten een vermogen.
Staalwol toch?quote:Op donderdag 3 november 2011 14:02 schreef loecje het volgende:
als het mos is dan is het juist de bedoeling omdat het mos daar mooi omheen kan groeien.
als het zo'n bakje is:
[ afbeelding ]
dan moet je deze wel verwijderen. en ook de watten(ben de naam ff kwijt) die eromheen zitten.
iemand nog een idee?quote:Op woensdag 2 november 2011 23:37 schreef Twinky het volgende:
ik heb even mijn best gedaan en een mooi filmpje gemaakt van mijn beestjes! Op het moment van filmen stond de pomp even uit en ik merkte dat de brigittae veel meer aan het klitten waren (zoals in het filmpje helemaal in de hoek), dat doen ze normaal nooit.
Het valt me sowieso op dat ze best bleek blijven, er zijn er één of twee al best rood maar de rest niet zo... hoe komt dat? Ik weet ook niet hoeveel eten ze eigenlijk moeten hebben! Het zinkt altijd best snel naar de bodem en dan komt de rest van de aquariumvreters eraan, dus meestal geef ik een klein beetje en dan een paar minuten later nog een beetje. In het filmpje was het wel vijf van zulke kleine beetjes.Maar hoeveel moeten ze eigenlijk?
De combinatie van de beide lichtbalken maken dat het goed is voor je bak. Dus de ene lamp zal wat meer gericht zijn op het goed groeien van je plantjes, en de andere balk voor een goede lichtval.quote:Op vrijdag 4 november 2011 18:53 schreef egelhond het volgende:
Heb mijn Juwel Record 800 binnen.
Ik ben echt een n00b in dit dus moet nog veel leren.
Dus een paar simpele vraagjes:
* Waarom zitten er 2 verschillende kleuren licht in? Dag en nacht licht? Alleen je kan ze niet afzonderlijk aanzetten....
*Er zaten 2 plastig plaatjes in de doos. Hetzelfde materiaal als de kap/deksel van het aquarium. Ik kan nergens uithalen waar dit voor is. Iemand enig idee?
Als ze honger hebben, eten ze wel. Dan zijn ze snel genoeg. (heb ze zelf ook). Ik denk trouwens dat mannetjes en vrouwtjes een licht kleurverschil hebben.quote:
nouja, elke keer als ik ze eten geef lijken ze uitgehongerd dus dan ga ik zo wel doorquote:Op zaterdag 5 november 2011 12:00 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als ze honger hebben, eten ze wel. Dan zijn ze snel genoeg. (heb ze zelf ook). Ik denk trouwens dat mannetjes en vrouwtjes een licht kleurverschil hebben.
Update:quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 17:29 schreef Messina het volgende:
Overigens las ik na even googlen dan het mogelijk is dat de staart terug gaat groeien. Laten we het hopen
dat gaat snelquote:Op zaterdag 5 november 2011 13:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Update:
De staarten groeien alweer, ze hebben alweer een kwart terug.
Toppie!quote:Op zaterdag 5 november 2011 13:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Update:
De staarten groeien alweer, ze hebben alweer een kwart terug.
Welke CD?quote:Op zaterdag 5 november 2011 19:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Cd is ook binnenjeeeej
Eindelijk fatsoenlijke kwaliteit tegenover die gedownloade mp3's.. <3
Crimineeltje.quote:Op zaterdag 5 november 2011 19:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Cd is ook binnenjeeeej
Eindelijk fatsoenlijke kwaliteit tegenover die gedownloade mp3's.. <3
hoe groot is ie?quote:Op zondag 6 november 2011 12:38 schreef missyB het volgende:
iemand nog belang bij mijn hoekaquarium? waterdichtheid dus niet meer gegarandeerd wel goed als terrariumbak te gebruiken.
Het is er 1 met bolle ruit
gratisssss af te halen met onderkast in Arnhem
Wat voor biotoopje wil je houden? Een tip koop een paar boeken en lees je in.quote:Op zondag 6 november 2011 18:24 schreef egelhond het volgende:
Juwel Record 800. 81x35x40 cm. Ik wil zoetwateraquariumvissen gaan houden. Heb alleen geen idee hoeveel je van welke soort mag houden en welke er niet mogen. Ook wil ik slakken/algen eters.
Zoals betyar al zegt, lees je in. Slakken is leuk, maar dat kan snel uit de hand lopen. Het zijn onderwaterkonijntjes, je hebt er zo hele bakken van vol.quote:Op zondag 6 november 2011 18:24 schreef egelhond het volgende:
Juwel Record 800. 81x35x40 cm. Ik wil zoetwateraquariumvissen gaan houden. Heb alleen geen idee hoeveel je van welke soort mag houden en welke er niet mogen. Ook wil ik slakken/algen eters.
daarom neritina slakkenquote:Op zondag 6 november 2011 22:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zoals betyar al zegt, lees je in. Slakken is leuk, maar dat kan snel uit de hand lopen. Het zijn onderwaterkonijntjes, je hebt er zo hele bakken van vol.
Juwel is wel degelijk spul overigens.
Ik bedoelde slakken eters en algen eters.quote:Op zondag 6 november 2011 18:24 schreef egelhond het volgende:
CO2 bedoel je? Wordt vrij veel gedaan bij zwaar beplante bakken inderdaad.quote:Op maandag 7 november 2011 00:29 schreef Komakie het volgende:
Ik hoorde vanmorgen ook weer eens iets aparts wat ik nog nooit eerder gehoord had.
Iemand vertelde dat hij weer iemand kent die een soort van systeem heeft met koolzuur waarvan om de zoveel tijd een beetje van in het water wordt gespoten automatisch.
Een beetje als zo'n belletjes ding, maar dan met koolzuur.
Het schijnt dat daardoor zijn planten groeiden als gekken en alg en dergelijke weg bleven.
Iemand wel eens wat van gehoord
geen idee of het werkt. ik heb zelf het aquarium gewoon 4 weken laten indraaien.quote:Op maandag 7 november 2011 00:18 schreef egelhond het volgende:
[..]
Ik bedoelde slakken eters en algen eters.Dus geen slakken.
Even een vraagje over een of ander spul om je aquarium schoon te houden. Zijn Sera Aquatan en Sera Bio Nitrivec goed? De een voor te zorgen dat mn aquarium binnen 24 uur gevuld kan worden met visjes, de ander voor het op helder laten blijven van het water?
Iemand bekend met het Juwel Aqua Clean systeem?
Trap er niet in, trap er niet in. Geldtrekkerij en de kans dat je vissen gaan hemelen is enorm.quote:Op maandag 7 november 2011 00:18 schreef egelhond het volgende:
[..]
Ik bedoelde slakken eters en algen eters.Dus geen slakken.
Even een vraagje over een of ander spul om je aquarium schoon te houden. Zijn Sera Aquatan en Sera Bio Nitrivec goed? De een voor te zorgen dat mn aquarium binnen 24 uur gevuld kan worden met visjes, de ander voor het op helder laten blijven van het water?
Iemand bekend met het Juwel Aqua Clean systeem?
Oeps..quote:
Volgens de wet mag hetquote:
1 Tip, begin niet aan levendbarenden zoals Platy's en Guppies. Het zijn leuke en makkelijke vissen om te houden echter krijg je daar na een half jaar spijt van, want dan heb je er plotseling 180 van in je bak. Of je moet het niet erg vinden om zo nu en dan de kat blij te maken.quote:Op zondag 6 november 2011 18:24 schreef egelhond het volgende:
Ik gok dat het dan CO2 is. Hij had het over koolzuur, maar hij had niet zo veel verstand van aquaria dus het zou best kunnen dat het CO2 isquote:Op maandag 7 november 2011 00:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
CO2 idd of bedoel je echt koolzuur? Want co2 systemen werken top, mijn planten groeien als kool, behouden mooie kleuren en algen zijn verminderd sinds het gebruik
Bij mijn weten, koolzuur=Co2.quote:Op maandag 7 november 2011 00:30 schreef Ruis het volgende:
[..]
CO2 bedoel je? Wordt vrij veel gedaan bij zwaar beplante bakken inderdaad.
Te weinig lichtintensiteit die de onderste waterlagen bereikt. Heb ik ook last van, kun je op zich weinig aan doen. Een reflector achter je TL kan helpen, of je lamp is te oud. Maar over het algemeen doe je er weinig aan.quote:Op maandag 7 november 2011 10:06 schreef Komakie het volgende:
ik zit trouwens wel met iets aparts.
Mijn planten groeien als kool, maar als je kijkt naar de plant zie je dat het bovenste gedeelte heel veel blaadjes heeft. Dat is het gedeelte dat er vanaf het begin in zit. Het deel wat er bij is gegroeid zitten maar weinig blaadjes blaadjes aan.
Ik moet mijn planten zo langzamerhand gaan snoeien, want ze zijn echt zo lang dat ze al een paar cm boven het water uit zouden komen als ze recht trouwens blijven staan, maar ik ben bang dat als ik er redelijk wat af snoei er weinig behalve een stammetje over blijft...
Aquarium kan prima zonder planten, maar je moet wel wat andere vormen van 'verstopplekken' regelen dan. Wat stenen of heel kitscherig plastic verzonken dingen.quote:Op maandag 7 november 2011 10:51 schreef Kreator het volgende:
Mijn volgende inrichting/aquarium wordt er sowieso 1 zonder planten. Wat een gezeik.
Malawi of Tanganyikaquote:Op maandag 7 november 2011 10:51 schreef Kreator het volgende:
Mijn volgende inrichting/aquarium wordt er sowieso 1 zonder planten. Wat een gezeik.
Klopt, ik heb er ook een reflector in zitten, scheelt een stuk.quote:Op maandag 7 november 2011 10:40 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Reflectors plaatsen kan al heel veel verschil maken.
Kap aan de binnenkant wit maken helpt ook.
Heb ik geen ruimte voor...quote:Daarnaast meer TL's erin is ook een optie (kost wat, maar heb je ook wat)
Krijg je zonder planten niet een verschrikkelijke algenbak?quote:Op maandag 7 november 2011 10:56 schreef Boze_Appel het volgende:
Aquarium kan prima zonder planten, maar je moet wel wat andere vormen van 'verstopplekken' regelen dan. Wat stenen of heel kitscherig plastic verzonken dingen.
Ik heb het ook altijd gezeur gevonden, die planten, zeker met de speciale groeilampen die ik had. Binnen no-time was het een grote sla geworden.
Wat ik wel eens doe omdat de blaadjes onderaan gingen rotten (oa door woeste bewegingen van sommige vissen), is het afknippen en weer terug de grond in. Werkt niet bij allemaal maar wel bij sommige snelgroeiers; waterpest heb ik het mee gedaan en nog eentje.quote:Op maandag 7 november 2011 10:06 schreef Komakie het volgende:
ik zit trouwens wel met iets aparts.
Mijn planten groeien als kool, maar als je kijkt naar de plant zie je dat het bovenste gedeelte heel veel blaadjes heeft. Dat is het gedeelte dat er vanaf het begin in zit. Het deel wat er bij is gegroeid zitten maar weinig blaadjes blaadjes aan.
Ik moet mijn planten zo langzamerhand gaan snoeien, want ze zijn echt zo lang dat ze al een paar cm boven het water uit zouden komen als ze recht trouwens blijven staan, maar ik ben bang dat als ik er redelijk wat af snoei er weinig behalve een stammetje over blijft...
Dat is op zich wel een goede oplossing inderdaad. Ik doe het ook wel eens, maar onderhoud op de bodem is nogal lastig bij mij omdat alleen het water al 65cm hoog is.quote:Op maandag 7 november 2011 11:35 schreef Twinky het volgende:
[..]
Wat ik wel eens doe omdat de blaadjes onderaan gingen rotten (oa door woeste bewegingen van sommige vissen), is het afknippen en weer terug de grond in. Werkt niet bij allemaal maar wel bij sommige snelgroeiers; waterpest heb ik het mee gedaan en nog eentje.
voorbeeld linksonder, bovenaan de steeltjes groeit het heel goed en bij eentje (nu al bij meerdere) heb ik dan de onderkant eruitgehaald en in de grond gestoken.
[ afbeelding ]
overigens groeien deze plantjes in de hoogte, er komen dus meer blaadjes bij (en de onderste vallen dus af/laten los/doen het minder goed)
ahquote:Op maandag 7 november 2011 11:48 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat is op zich wel een goede oplossing inderdaad. Ik doe het ook wel eens, maar onderhoud op de bodem is nogal lastig bij mij omdat alleen het water al 65cm hoog is.
Nee, een paar enthousiaste algeneters en dat is opgelost. Maar voor kleine bakken is dat geen optie.quote:Op maandag 7 november 2011 11:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Krijg je zonder planten niet een verschrikkelijke algenbak?
Hmm, ik ga maar eens een stukje aluminiumfolie boven mijn tl plakken dan.quote:Op maandag 7 november 2011 12:47 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Reflector werkt echt goed. 1x 15W op 60cm is idd vrij weinig.
Ik weet niet of je in je kap nog een tl kwijt kan?
Indien het past, zou ik er eentje bijplaatsen (ook met reflector).
Je planten zullen je dankbaar zijn
Ah, okee. Ik moet met mijn 60cm bakje alle zeilen bijzetten om het een beetje algvrij te houden.quote:Op maandag 7 november 2011 12:46 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, een paar enthousiaste algeneters en dat is opgelost. Maar voor kleine bakken is dat geen optie.
Krijg je spijt van, aluminiumfolie wordt op den duur dof. Witte platen of wit schilderen is een betere optie.quote:Op maandag 7 november 2011 13:00 schreef Twinky het volgende:
[..]
Hmm, ik ga maar eens een stukje aluminiumfolie boven mijn tl plakken dan.
ooo dan laat ik het zo, het staat in een witte kastquote:Op maandag 7 november 2011 13:51 schreef betyar het volgende:
[..]
Krijg je spijt van, aluminiumfolie wordt op den duur dof. Witte platen of wit schilderen is een betere optie.
het zou kunnen maar dan moet ik de hele kap verbouwen. misschien makkelijker om dan een ander kap te kopen?quote:Op maandag 7 november 2011 12:47 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Reflector werkt echt goed. 1x 15W op 60cm is idd vrij weinig.
Ik weet niet of je in je kap nog een tl kwijt kan?
Indien het past, zou ik er eentje bijplaatsen (ook met reflector).
Je planten zullen je dankbaar zijn
Ach, die witte reflectors die er vaak standaard in zitten worden na een tijdje ook vies en/of dof (door kalk?). Nieuwe aluminiumfolie zit er zo in, die dingen er proberen uit te halen zonder dat ze afbreken, ze dan schoonmaken en terug doen kost meer tijd.quote:Op maandag 7 november 2011 13:51 schreef betyar het volgende:
[..]
Krijg je spijt van, aluminiumfolie wordt op den duur dof. Witte platen of wit schilderen is een betere optie.
Ik heb bij de mijne het licht eruitgehaald, dat zit nu 'los'. zonder kap, anders paste het niet.quote:Op maandag 7 november 2011 15:12 schreef Messina het volgende:
[..]
Ach, die witte reflectors die er vaak standaard in zitten worden na een tijdje ook vies en/of dof (door kalk?). Nieuwe aluminiumfolie zit er zo in, die dingen er proberen uit te halen zonder dat ze afbreken, ze dan schoonmaken en terug doen kost meer tijd.
Epoxyhars uit de scheepbouw, en acrylverf.quote:Op maandag 7 november 2011 23:00 schreef egelhond het volgende:
Zal even hier laten zien hoever ik met de achterwand ben.
[ link | afbeelding ]
Ik heb een creatie verzonnen van rotsen. Die heb ik uitgesneden uit isolatiemateriaal en op een isolatieplaat gelijmd.
Daarna ben ik begonnen door er egaliseercement overheen te smeren met een kwast. Heb dit nu 2x gedaan.
[ link | afbeelding ]
Morgen ga ik er een 3e keer overheen. Daarna ga ik kijken of ik het eventueel een andere kleur geef en daarna nog moet oversmeren met epoxyhars. Wat raden jullie aan? En wat voor verf zou ik moeten gebruiken?
Nou ik vond de wanden erg duur als je die kant en klaar gaat kopen. Zeker voor een groot aquarium. Dus kwam ik via google op dit idee. Met hulp van google en youtube ben ik aan de slag gegaan. Mijn broer is zijn huis aan het verbouwen dus die had nog genoeg isolatiemateriaal liggen. Dus ik ben gaan snijden en plakken gegaan en met beetje brainstormen kwam ik op dit ontwerp. Leuk klusje, hoop dat het helemaal gaat lukken zoals ik in gedachten heb. Het kost wat tijd, maar wel erg leuk om te doen!quote:Op maandag 7 november 2011 23:20 schreef Twinky het volgende:
VETdat je dat durft zeg
hou ons op de hoogte! met veel foto's!
en hoe ben je op dit ontwerp gekomen? Vertel er eens wat meer over?
Ik denk dat je dan beter zelf een kap kan maken.quote:Op maandag 7 november 2011 14:17 schreef loecje het volgende:
[..]
het zou kunnen maar dan moet ik de hele kap verbouwen. misschien makkelijker om dan een ander kap te kopen?
het is een monolux 60 kap.
losse reflector kopen kan ook zag ik net. http://www.zooplus.nl/sho(...)t5/reflectoren/28074
bijna elke plant heeft wortels in de grond. alleen niet elke plant haalt zijn voedingstoffen uit de grond.quote:Op dinsdag 8 november 2011 08:30 schreef Komakie het volgende:
Ik heb al reflextoren erin zitten dus dat is het probleem niet.
Nu moet ik wel zeggen dat op het moment mijn planten zo lang worden dat ze wat overhellen in de bak en het er daarom niet beter op zal worden.
Alleen de plant waar het om gaat heeft gewoon worteltjes in de grond dus het gaat niet werken om ze af te knippen en de bovenkant weer in de grond te zetten. Dat wordt dus afknippen en weer wachten totdat er blaadjes aan de stengels komen
Met een andere plant zou dat wel gaan. Die heeft wortels boven de grond dus dat moet geen probleem zijn. Mijn vriendin vond het mooi om die een beetje achter een rots te zetten, maar dan krijgt hij dus gewoon te weinig licht. Had ik zelf kunnen bedenken.
Wordt weer knutselen vanavond
Ik moest hardop lachenquote:Op dinsdag 8 november 2011 08:38 schreef Kreator het volgende:
Dat uitstekende stuk lijkt een beetje op een penis. Wel tof, benieuwd hoe het er straks uitziet.
Actieve kool zou de afvalstoffen uit het water filteren. Heb het zelf bij mijn achterwand niet gebruikt. Gewoon regelmatig een grote waterverversing en na 2 weken al het water verversen was voldoende (bij een goede epoxyhars natuurlijk).quote:Op maandag 7 november 2011 23:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Epoxyhars uit de scheepbouw, en acrylverf.
Nadat de epoxy is uitgehard 2 weken filteren over actieve kool. (Dit weet ik niet of het werkt, dit heb ik "van horen zeggen".)
Ben je niet bang dat door de drijfkracht je rots van je achterwand knapt ?quote:Op dinsdag 8 november 2011 00:06 schreef egelhond het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ] Hier een rots waar visjes doorheen kunnen zwemmen.
Waarom gebruik je hem niet meer?quote:Op dinsdag 8 november 2011 11:18 schreef betyar het volgende:
Ooit een co2 systeem systeem aangeschaft 1 maand gebruikt. Ligt nu op zolder te verstoffen.![]()
Toch niet nodig gehad en mijn aquarium is momenteel even weg. Er komt straks een kleinere. Ik heb ook nog een volle CO2 fles van de sligro.quote:
nee het is nog erger, het magneetventiel werkt wel, maar de pH controller schakelt hem niet. nieuwe pH controller is ietsjes duurderquote:Op dinsdag 8 november 2011 11:01 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Das fuck..
Zo'n magneetventiel kost een 50 euro ongeveer (want ik wil een nieuwe, dus ben al aan het rondkijken)
Als je je naaldventiel een stuk dicht gedraaid hebt, zal het wel meevallen denk ik
Nee hoor die piemel zit goed stevig.quote:Op dinsdag 8 november 2011 11:35 schreef Aloria het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat door de drijfkracht je rots van je achterwand knapt ?
Misschien kun je een ringetje door het gat hangenquote:Op dinsdag 8 november 2011 13:40 schreef egelhond het volgende:
[..]
Nee hoor die piemel zit goed stevig.
Toen ik mijn achterwand had gemaakt heb ik em met een aantal lagen zwembad voegenlijm ingesmeerd. Dat is goed water bestendig en erg sterk. Bij de laatste laag heb ik er watervaste verf door de lijm gedaan voor kleur accenten. De achterwand heeft het 2 jaar goed gedaan zonder problemen, daarna was ik em beu door ruzie met een labeo bicolor die elke keer als ik die bicolor eruit wilde vissen verdween in een van de vele gemaakte tunnels.quote:Op dinsdag 8 november 2011 00:06 schreef egelhond het volgende:
[..]
Nou ik vond de wanden erg duur als je die kant en klaar gaat kopen. Zeker voor een groot aquarium. Dus kwam ik via google op dit idee. Met hulp van google en youtube ben ik aan de slag gegaan. Mijn broer is zijn huis aan het verbouwen dus die had nog genoeg isolatiemateriaal liggen. Dus ik ben gaan snijden en plakken gegaan en met beetje brainstormen kwam ik op dit ontwerp. Leuk klusje, hoop dat het helemaal gaat lukken zoals ik in gedachten heb. Het kost wat tijd, maar wel erg leuk om te doen!
[ link | afbeelding ] Hier een rots waar visjes doorheen kunnen zwemmen.
Onder water zal de glans meteen verdwijnen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 23:15 schreef Lon3 het volgende:
Epoxy en boten lak zijn erg glanzend en glad. Wat leuk was met die tegellijm is dat je een steen structuur behoud en alg en stukjes planten er op gaan groeien wat zorgd voor van die gras veldjes en een natuurlijke look.
Als je goedkopere acrylverf pakt is dit geen probleem, je moet er echter wel rekening mee houden dat wanneer je de epoxyhars op je wand gaat smeren, je de acrylverf weer een beetje uit gaat smeren. Ik raad je ook aan niet al te voorzichtig te zijn met verschillende kleurnuances. Deze vallen onder water best wel weg (er moet een duidelijker verschil in kleur zijn wil je het goed zien).quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:19 schreef egelhond het volgende:
Zo vandaag de 3e laag egaliseercement eroverheen gesmeerd. Hoevaak zou ik dit moeten doen? Heb acrylverf gekocht ( bij de action, lekker cheap). Weet alleen nog niet wat voor kleuren ik ga gebruiken.
Epoxy is helemaal niet lastig om mee te werken. Het is een beetje stroperig maar dat maakt het ook weer gemakkelijker bij relief. Het gaat dan niet allemaal naar de diepste punten van je wand lopen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:46 schreef egelhond het volgende:
Ik hoor ineens van iemand dat je ook Botenlak kan gebruiken in plaats van epoxy hars? Iemand ervaring en is dat idd wat? Lijkt me wel stuk makkelijker om mee te bewerken.
Ancustrussen en Pleco's kunnen er inderdaad aan kauwen zodat het piepschuim weer zichtbaar wordt. Verder geeft je cement stoffen af aan het water die niet voor ieder biotoop gewenst zijn (volgens mij wordt je Ph hoger). Ook is hij gemakkelijker schoon te maken als er epoxy over zit (alg gaat er heel gemakkelijk van af.quote:Op dinsdag 8 november 2011 23:23 schreef egelhond het volgende:
Maar je moet toch de wand bedekken met epoxy hars/ botenlak ivm dat de vissen er anders stukken uit gaan vreten, en de wand gaat stukken langer mee?
Dat wat je zegt over de ph waarde klopt idd. Ik had toen een biotoop die dat wel aan kon. Ik heb ook van tevoren de wand laten werken in het aquarium.quote:Op woensdag 9 november 2011 08:21 schreef MesaJJB het volgende:
[..]
Als je goedkopere acrylverf pakt is dit geen probleem, je moet er echter wel rekening mee houden dat wanneer je de epoxyhars op je wand gaat smeren, je de acrylverf weer een beetje uit gaat smeren. Ik raad je ook aan niet al te voorzichtig te zijn met verschillende kleurnuances. Deze vallen onder water best wel weg (er moet een duidelijker verschil in kleur zijn wil je het goed zien).
[..]
Epoxy is helemaal niet lastig om mee te werken. Het is een beetje stroperig maar dat maakt het ook weer gemakkelijker bij relief. Het gaat dan niet allemaal naar de diepste punten van je wand lopen.
[..]
Ancustrussen en Pleco's kunnen er inderdaad aan kauwen zodat het piepschuim weer zichtbaar wordt. Verder geeft je cement stoffen af aan het water die niet voor ieder biotoop gewenst zijn (volgens mij wordt je Ph hoger). Ook is hij gemakkelijker schoon te maken als er epoxy over zit (alg gaat er heel gemakkelijk van af.
Tip: Ik heb zelf tijdens het bouwen van mijn achterwand enkele teststukjes gemaakt. Gewoon platte plaatjes piepschuim met tegellijm ingesmeerd en verschillende kleuren verf aangebracht. Deze heb ik met epoxyhars ingesmeerd (kon ik dit meteen oefenen, fijn om gedaan te hebben voor je echt aan je wand begint). Ook heb ik enkele stukken met zand ingestrooid, de een wat meer dan de ander. Uiteindelijk kon ik zo onder water precies zien welke mij het beste beviel en heb ik er geen spijt van gekregen.
Over smaak valt niet te twisten over de techniek wel.quote:Op donderdag 10 november 2011 09:31 schreef egelhond het volgende:
Heb er nu 4 lagen egaliseercement opgedaan. Zou dit genoeg zijn of toch nog een 5e keer?
Wat is het mooiste, als ik alles verf. En dan epoxyhars overheensmeren met zand ertussen? Of zonder te verven. Het is nu lichtgrijs van kleur.
Dat hangt er natuurlijk helemaal van af hoeveel zand je er in gaat strooien. Als je hem echt helemaal vol strooit heeft verven natuurlijk geen zin. Strooi je er wat minder in dan moet je je afvragen wat je van de huidige kleur vind en wat je anders een mooie kleur zou vinden. Indien je gaat verven raad ik je sowieso aan om te zorgen voor meer diepte door de diepere punten van je wand donkerder te maken.quote:Op donderdag 10 november 2011 09:31 schreef egelhond het volgende:
Heb er nu 4 lagen egaliseercement opgedaan. Zou dit genoeg zijn of toch nog een 5e keer?
Wat is het mooiste, als ik alles verf. En dan epoxyhars overheensmeren met zand ertussen? Of zonder te verven. Het is nu lichtgrijs van kleur.
Ik kan van alles zelf gaan tikken, maar hier staat alles wat je weten moetquote:Op donderdag 10 november 2011 21:16 schreef naamdrager het volgende:
Een vraagje: wat doen jullie met je aquaria in de vakantie? In december ben ik 4 weken weg. Ik heb een 60cm bak met een klein groepje guppen en wat vuurgarnalen. Wat zou het minimum zijn aan zorg? Eens per 2 dagen wat voer, of zou het eventueel met nog minder kunnen?
4 weken is net wat aan de lange kant om niks te doen. tot twee weken laat ik ze altijd gewoon onverzorgd achter. 4 weken zou ik 2 keer per week laten voeren en de verzorgers echt heel duidelijk maken dat overvoeren heel slecht is. mijn ervaring is dat iedereen er veel te veel voer in kwakt, vandaar dat ik mijn vissen liever tot 2 weken laat vasten, dat overleven ze tenminste.quote:Op donderdag 10 november 2011 21:16 schreef naamdrager het volgende:
Een vraagje: wat doen jullie met je aquaria in de vakantie? In december ben ik 4 weken weg. Ik heb een 60cm bak met een klein groepje guppen en wat vuurgarnalen. Wat zou het minimum zijn aan zorg? Eens per 2 dagen wat voer, of zou het eventueel met nog minder kunnen?
Nee blijven vrij klein. hebben leuk gedrag. heel andrrs dan mijn Boesemani bv.quote:Op zaterdag 12 november 2011 20:20 schreef Komakie het volgende:
Die vind ik ook zo mooi
Worden ook niet zo groot of wel?
Ik heb ze ook ergens gezien en zou ze ook wel willen hebben, maar nog niet de kans gehad om ze te kopen.quote:Op zondag 13 november 2011 21:56 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nee blijven vrij klein. hebben leuk gedrag. heel andrrs dan mijn Boesemani bv.
100W voor 110 liter zou genoeg moeten zijn. Ik heb zelf een 300W element voor 325 liter en dat werkt prima.quote:minimaal 100 x 40 x 60 centimeter. Vooral de hoogte van het aquarium is belangrijk omdat een maanvis zich in laag water niet op zijn gemak voelt.
Nope, volgens mij niet. Dan kun je beter voor iets anders kiezen. Er zijn wel winkels die ze verkopen als dwerg-maanvissen, maar dat is gewoon feitelijk onjuist.quote:Op maandag 14 november 2011 11:34 schreef egelhond het volgende:
Ik heb de Juwel Record 800. Dus 80x35x40 ( LxBxH)
Ik zie dus dat maanvissen rond de 25 cm groot worden! Zijn er ook kleinere maanvissen die niet groter worden dan 10 cm ofzo?
Maar zoals ik lees is mijn bak te klein voor maanvissen. Dan ga ik er ook niet aan beginnen. Wil goed voor de vissen zijn dus alleen vissen komen erin die er ook echt in mogen.
Of de apistogramma cacatuoidesquote:Op maandag 14 november 2011 11:51 schreef loecje het volgende:
Apistogramma borelli is ook leuk als koppel of harem
Thanks! Heb er helemaal zin in!quote:Op maandag 14 november 2011 16:00 schreef loecje het volgende:
eindelijk!
succes met opstart/inrichting
Geld is geld. Zo simpel is het. Daarom worden ook nog steeds vissenkommen verkocht.quote:Op maandag 14 november 2011 15:44 schreef Komakie het volgende:
Maar ik vind het wel apart dat zo veel winkels toch maanvissen verkopen. Hoeveel mensen zullen een aquarium hebben om een vis van 25cm hoog te houden? Moet toch een aardige bak zijn....
Ik zou NOOIT meer holletjes en ligplekken maken in de achterwand. Zieke vissen gaan daar namelijk graag dood of verstoppen zich daar, zodat je ze met geen mogelijkheid te pakken krijgt zonder (in geval van dode vis) ze aan te raken met je handen. Je weet dat ik een fobie heb om vissen aan te raken he? Zeker dodequote:Op maandag 14 november 2011 16:06 schreef Kreator het volgende:
[..]
Geld is geld. Zo simpel is het. Daarom worden ook nog steeds vissenkommen verkocht.
@Messina: Zoiets heb ik ook. Zou zelf de volgende keer toch zelf maken, omdat je dan holletjes en ligplekken in je achterwand kunt integreren. Nu wat meer werk; straks meer plezier.
Ik ook vrijwel nooit, de laatste dode vis is ook alweer een tijdje geleden, na het overzetten. Maar goed, ik kan natuurlijk ook een achterwand zonder holletjes maken.quote:
op ebay duitsland staan ook altijd veel achterwanden voor mooie prijsjes. dan moet je zoeken op Aquarium Rückwandquote:Op maandag 14 november 2011 16:06 schreef Messina het volgende:
[..]
Thanks! Heb er helemaal zin in!
Twijfel nog wel of ik een achterwand ga kopen of maken. Ik heb er al enkele gemaakt en weet hoeveel fokking werk dat is en hoelang je erna nog stukken piepschuim terug vindt in de woning, dus dat staat me een beetje tegen. Bovendien moet 't dan een stuk langer indraaien dan als je een achterwandje koopt.
Ik vind zelf deze heel erg mooi:
[ afbeelding ]
Volgens mij wordt het met spierwit zand echt een prachtig plaatje.
De totaalprijs zou dan uitkomen op zo'n 200 euro (zand meegerekend).
Als ik het zelf doe, met de spullen die ik toch al in huis heb, kost het me zo'n 70 euro (zand meegerekend).
Keuzes, keuzes
Daar heb ik ook een koppeltje van, leuke beestjes. Het zijn wel verschrikkelijke schooiers, als je al naar je aquarium wijst denken ze al dat er vreten komt.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:21 schreef Kreator het volgende:
En ik heb nog maar 2 nieuwe visjes gekocht.... (Ramirezi)
Achteraf gezien valt het trouwens nog mee.quote:Op maandag 14 november 2011 16:06 schreef Kreator het volgende:
[..]
Geld is geld. Zo simpel is het. Daarom worden ook nog steeds vissenkommen verkocht.
@Messina: Zoiets heb ik ook. Zou zelf de volgende keer toch zelf maken, omdat je dan holletjes en ligplekken in je achterwand kunt integreren. Nu wat meer werk; straks meer plezier.
1 keer per dag, hoe meer hoe beter.quote:Op maandag 14 november 2011 19:47 schreef egelhond het volgende:
Zo het aquarium is gevuld met de zelfgemaakte achterwand erin. Er zit nu wel erg veel zuurstof/belletjes tegen het glas aan. Zal vanzelf wel weggaan. Ik ga nu een paar dagen het water verversen. Hoevaak moet ik dit doen en hoeveel water ongeveer?
Als het aan mij lag wel... Maar ja, de baas thuis he.quote:Op maandag 14 november 2011 19:48 schreef rene90 het volgende:
Zoekt helemaal niemand hier een rio 240?
Tja, als het je relatie kapot maakt moet je het niet doen natuurlijkquote:Op maandag 14 november 2011 19:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als het aan mij lag wel... Maar ja, de baas thuis he.
Het zal de relatie wel niet naar de knoppen helpen, ze vindt een aquarium ook best leuk. Maar ze vindt wat ik nu heb (60L) groot genoeg.quote:Op maandag 14 november 2011 19:59 schreef rene90 het volgende:
[..]
Tja, als het je relatie kapot maakt moet je het niet doen natuurlijk
Prijs?quote:Op maandag 14 november 2011 19:48 schreef rene90 het volgende:
Zoekt helemaal niemand hier een rio 240?
Een vriend van me heeft ook zo een vriendin, en hij vindt het zelf juist een vereiste om een grote tv te hebben. Dus hij tegen zijn vriendin gezegd dat er een 32 inch kwam, dus 'normaal/klein'.quote:Op maandag 14 november 2011 20:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het zal de relatie wel niet naar de knoppen helpen, ze vindt een aquarium ook best leuk. Maar ze vindt wat ik nu heb (60L) groot genoeg.![]()
Ben ook al een beetje bezig met allerlei voordelen te benoemen van een grote bak, beter dit, minder alg, beter zus en zo. Maar dat heeft weer ff tijd nodig.
Net zoals een tv, zij vindt een 80cm lcd oid wel genoeg...
[TK] Juwel Rio 240 aquarium, uitgebreide setquote:
Zoiets gaat bij mij ook nog wel gebeuren.quote:Op maandag 14 november 2011 20:17 schreef rene90 het volgende:
[..]
Een vriend van me heeft ook zo een vriendin, en hij vindt het zelf juist een vereiste om een grote tv te hebben. Dus hij tegen zijn vriendin gezegd dat er een 32 inch kwam, dus 'normaal/klein'.
Hebben ze die tv in huis, die vriendin: "zo dat is toch wel groter, maar er staat ook 102 cm op de doos?!". Hij: "ja jezus hij lijkt toch wel groter dan 80 cm in het echt hè, maar die 102 is de lengte dus dan klopt het wel".
De tv staat nog steeds
JBL Eheim filter? Zullen ze bij Eheim of JBL wel niet leuk vinden.quote:[TK] Juwel Rio 240 aquarium, uitgebreide set
Staat nu op MP voor 225, maar dat is dus inclusief alles. Laat maar even weten per dm anders, misschien komen we dan iets verder
Achja...quote:Op maandag 14 november 2011 20:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoiets gaat bij mij ook nog wel gebeuren.
[..]
JBL Eheim filter? Zullen ze bij Eheim of JBL wel niet leuk vinden.
Prima filters overigens, heb zelf de 700. Echt een verademing na dat gekloot met een intern filter.quote:
;')quote:Op maandag 14 november 2011 20:17 schreef rene90 het volgende:
[..]
Een vriend van me heeft ook zo een vriendin, en hij vindt het zelf juist een vereiste om een grote tv te hebben. Dus hij tegen zijn vriendin gezegd dat er een 32 inch kwam, dus 'normaal/klein'.
Hebben ze die tv in huis, die vriendin: "zo dat is toch wel groter, maar er staat ook 102 cm op de doos?!". Hij: "ja jezus hij lijkt toch wel groter dan 80 cm in het echt hè, maar die 102 is de lengte dus dan klopt het wel".
De tv staat nog steeds
[..]
Ze zitten er pas sinds zaterdag in, mannetje is nog vrij timide. Maar ik kan wel zien dat het een schooier wordt in elk geval. Zit regelmatig achter het vrouwtje aan, maar die lijkt toch wel de baas te zijn.quote:Op maandag 14 november 2011 18:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar heb ik ook een koppeltje van, leuke beestjes. Het zijn wel verschrikkelijke schooiers, als je al naar je aquarium wijst denken ze al dat er vreten komt.
En het mannetje heeft eens in de zoveel tijd nog wel eens de neiging om het vrouwtje te terroriseren.
Jonkiesquote:Op dinsdag 15 november 2011 12:11 schreef loecje het volgende:
ik snap nu ook het gedrag van mijn goerami's
man is een schuimnest aan het bouwen
Spannend!quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:11 schreef loecje het volgende:
ik snap nu ook het gedrag van mijn goerami's
man is een schuimnest aan het bouwen
Dan haal je 'm weg! Dan wordt het grootste deel opgegeten.quote:Op dinsdag 15 november 2011 13:19 schreef loecje het volgende:
ik hoef niet nog meer jonkies. ben dat kweeknetje in mn bak nu al zat.
dat lijkt me ook weer een beetje overdrevenquote:Op dinsdag 15 november 2011 14:03 schreef loecje het volgende:
hoe ik het doe:
kwartier zakje gewoon in het water laten drijven om aan de tempartuur te wennen. daarna elk 10 a 15 min wat aqaruimwater erbij.
na 1 uur het zakje leeg laten lopen boven een schepnetje zodat je de visjes opvangt in het schepnetje. visjes met schepnetje overbrengen naar het aquarium. water weggooien.
Je moet absoluut wat van je eigen aquariumwater erbij doen zoals loecje zegt. De waardes van jouw water kunnen HEEL anders zijn dan de waardes van de aquariumwinkel.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:05 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
dat lijkt me ook weer een beetje overdrevenlaat ze altijd een half uurtje in t water liggen en gooi ze er dan in 1 keer bij.
ja klopt, daarom doe ik meestal een half uurquote:Op dinsdag 15 november 2011 14:09 schreef Messina het volgende:
[..]
Je moet absoluut wat van je eigen aquariumwater erbij doen zoals loecje zegt. De waardes van jouw water kunnen HEEL anders zijn dan de waardes van de aquariumwinkel.
Vergelijk het met temperatuur. Als jij lekker in de sauna zit en daarna zo HOPPA een ijsbad in springt voel je je ook niet heel lekker
Oh leuk! Binnenkort eens kijken!quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:23 schreef loecje het volgende:
en om nog maar ff te spammen voor het hoge noorden. fremabo in Nieuwe Pekela is ook een aanrader.
Ik denk (uh-oh, gevaarlijk woord) dat de temperatuur in zo'n zakje na 30 minuten wel min of meer op dezelfde temperatuur als het aquariumwater is. Zoveel massa zit er niet in zo'n zakje uiteindelijk...quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:13 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
ja klopt, daarom doe ik meestal een half uurmaar deze moeten er zo snel mogelijk uit volgens de winkel. had moeten vragen hoe lang dat is
Uiteraard, dat gaf ik een bericht voor het laatste al aan. Maar als het erg stresserige vissen zijn zoals aangegeven door de LFS, zou je dat proces iets moeten versnellen, denk ik dan maar.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:43 schreef loecje het volgende:
het gaat niet alleen om de temperatuur maar ook om de waterwaarden.
Ik weet 't niet, ik heb nooit het advies gekregen ze 'niet te lang' in het zakje te houden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:49 schreef loecje het volgende:
tja of juist niet. rustig laten wennen geeft een rustigere overgang.
Nou zou opzich wel kunnen dat het je achterwand in getrokken is toch. Ik zie namelijk geen andere mogelijkheid.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:40 schreef egelhond het volgende:
Volgens mij word ik gek. Net het aquarium helemaal gevuld. Na 20 min ga ik ff kijken is ineens 1/4e van het water eruit. Snap er niks van. Kan toch niet ineens opgezogen zijn in de achterwand ofzo? Ook geen lek of water op de grond. vaag dit
Ik zit nu op 1/40, maar wil die iets hoger hebben. Is iets oudere DSLR met een redelijk langzame focus. Dan gooi ik de iso wel iets omhoog.quote:Op vrijdag 18 november 2011 09:13 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Probeer de sluitertijden bij vissen zo tussen de 1/30 en 1/50 te houden. Ter compensatie de iso waarden gewoon iets hoger houden (200/400 of zelfs 800). Dan zou het goed moeten komen
http://aquaplantsonline.com/quote:Op maandag 21 november 2011 13:58 schreef egelhond het volgende:
Waar kan ik online aquariumplanten kopen?
hoe ik het met je verlichting? Anders de tijden wat korter zetten misschien. Heeft bij mij wel gescheeld.quote:Op maandag 21 november 2011 17:48 schreef AchJa het volgende:
Nou, ik heb weer eens wat nieuws... De staarten zijn ondertussen weer compleet aangegroeid, echter heb ik nu een laag alg op het wateroppervlak liggen, zo'n groene waas.![]()
Heb al flink lopen afdeppen met wc-papier en aan waterverversen gedaan, maar binnen een paar dagen is het terug. Iemand nog tips?
Heb verder niets aan de verlichting veranderd (10:00 tot 20:00) Is spontaan gekomen.quote:Op maandag 21 november 2011 18:29 schreef rene90 het volgende:
[..]
hoe ik het met je verlichting? Anders de tijden wat korter zetten misschien. Heeft bij mij wel gescheeld.
Met vlokkenvoer kom je al een heel eind. Tetra's hoeven in principe niets anders te hebben.quote:Op maandag 21 november 2011 18:12 schreef egelhond het volgende:
Wat voor voer gebruiken jullie?
Ikzelf wil de volgende vissen gaan halen:
dwergmeerval (otocinclus affinis),
pantsermeerval (corydoras sterbai),
Kardinaaltetra's,
zwarte tetra's,
en dwergcichlide.
Wat is het beste voer voor deze beestjes? En bv de meervallen hebben die tabletten ofzo nodig omdat die op de grond grazen?
Probeer het eens te minderen je ligt, misschien in de tussentijd nog 2 uurtjes uit.quote:Op maandag 21 november 2011 18:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb verder niets aan de verlichting veranderd (10:00 tot 20:00) Is spontaan gekomen.
Ga het eens proberen, ik lees allerlei horrorverhalen over een blauwalg explosie na zoiets.quote:Op maandag 21 november 2011 18:53 schreef rene90 het volgende:
[..]
Probeer het eens te minderen je ligt, misschien in de tussentijd nog 2 uurtjes uit.
Verder gewoon de bovenlaag waar de meeste algen zitten gewoon eraf halen en verversen.
'meervallen' is nogal een grote groep. Sommige soorten hebben echt wel dagelijks voer nodig. Ik voer ze in elk geval wel elke dag. 'af en toe een tabletje' zouden ze niet overleven.quote:Op maandag 21 november 2011 18:49 schreef Komakie het volgende:
Meervallen eten veel afval van de grond. Af en toe een tabletje vinden ze wel lekker, maar het is niet iets wat je dagelijks moet doen.
Dwergcichlide eten ook vlokkenvoer, maar vinden het wel lekker om af en toe wat levend voer te krijgen. Dat is wel iets wat je regelmatig moet doen.
1 keer per week is ook regelmatigquote:Op dinsdag 22 november 2011 09:15 schreef Kreator het volgende:
[..]
'meervallen' is nogal een grote groep. Sommige soorten hebben echt wel dagelijks voer nodig. Ik voer ze in elk geval wel elke dag. 'af en toe een tabletje' zouden ze niet overleven.
Ik zou overigens niet vaker dan 1 à 2 keer per week levend/diepvries voeren, aangezien het nogal vet is.
True.quote:Op dinsdag 22 november 2011 10:31 schreef Komakie het volgende:
[..]
1 keer per week is ook regelmatig
Ik doe het 1 keer per week. Elke zaterdag gaan we naar de dierenwinkel en halen we een zakje met larfjes. Dan gaan we eerst langs de tante van mijn vriendin met haar aquarium, daarna naar ons grote aquarium en wat over blijft gaat in het kleine aquarium. Een beetje verdelen, want zo'n zakje is veel te veel voor mijn aquarium.
Wat die meervallen betreft, het ligt er natuurlijk aan wat voor je hebt. Ik heb er 1 in een bak zitten en die krijgt eigenlijk nooit te eten. Hij eet gewoon de rotzooi die in de bak zit. Doet hij al meer dan een jaar, dus geen probleem.
In de andere bak krijgen ze wel af en toe een tablet, maar die bak is schoner en er zitten er meer in.
dat is een kaamlaag, en de beste manier om er vanaf te komen is zorgen dat het oppervlak in beweging is. dit kan door luchtbellen (niet doen als je CO2 toevoegd), door de uitstroom van je pomp, of door het oppervlak af te zuigen dmv de instroom, daar heb je van die handige overloop stukken voor.quote:Op maandag 21 november 2011 17:48 schreef AchJa het volgende:
Nou, ik heb weer eens wat nieuws... De staarten zijn ondertussen weer compleet aangegroeid, echter heb ik nu een laag alg op het wateroppervlak liggen, zo'n groene waas.![]()
Heb al flink lopen afdeppen met wc-papier en aan waterverversen gedaan, maar binnen een paar dagen is het terug. Iemand nog tips?
Best wel irritant dat je hier blijft spammen met je aquariumverkoop.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:21 schreef rene90 het volgende:
Zoekt iemand hier toevallig nog een extern filter voor een bak tot 300 liter, dan even een DM/PM want heb er één te koop.
Dan ga ik jullie niet meer lastig vallen, verkoop het namelijk nu ook los dus vandaar. Succes iedereen hier met jullie bakken.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
Best wel irritant dat je hier blijft spammen met je aquariumverkoop.
planten zetten kan directquote:Op dinsdag 22 november 2011 17:15 schreef egelhond het volgende:
[ link | afbeelding ]
Mijn aquarium loopt nu sinds zondag. Heb er nog geen planten in. Hoelang moet ik hiermee wachten of kan ik ze er al inzetten?
Die vergissing had ik ook bijna gemaakt met mijn ancistrussen. Gelukkig zag ik de eitjes op tijd.quote:Op woensdag 23 november 2011 02:22 schreef Binkster het volgende:
Ik ben vaak zat gewaarschuwd in winkels dat sommige L soorten groot kunnen worden (niet mijn soort) maar niet dat ze 30+ kleintjes krijgen in een keer....
Er is beweging genoeg naar mijn mening, maar het is ook iets van de laatste tijd. Daarvoor had ik er nooit last van.quote:Op dinsdag 22 november 2011 22:39 schreef nappel2 het volgende:
Als 't aan het wateroppervlak hangt, is 't een kaamlaag.
Oppervlakte water in beweging brengen en 't is opgelost.
Die beweging is ook noodzakelijk voor de gasuitwisseling.
Hier nu 2 dagen geleden besteld, nog steeds niets van gehoord. Gvd denk mooi snel maar valt vies tegen. Dus dit weekend geen plantjes ben ik bangquote:Op maandag 21 november 2011 14:20 schreef rene90 het volgende:
[..]
http://aquaplantsonline.com/
Zeer goede zaak, zelf ook vaak geweest om het persoonlijk op te halen
Denk dat ik dan ruzie heb met mijn vriendin, de bak waar ze nu in zitten was dus voor deze 2 omdat ze in de grote bak altijd gingen knokken met de andere grote (13cm) algeneters. Moeders heeft vanavond weer bende eieren gelegd en jongen zijn nu ongeveer 3 weken oud....quote:Op woensdag 23 november 2011 16:40 schreef egelhond het volgende:
Dat is toch leuk zoveel kleintjes, bak erbij om ze groot te brengen en dan verkopen
Hoe laat heb je besteld?quote:Op donderdag 24 november 2011 20:23 schreef egelhond het volgende:
[..]
Hier nu 2 dagen geleden besteld, nog steeds niets van gehoord. Gvd denk mooi snel maar valt vies tegen. Dus dit weekend geen plantjes ben ik bang
Voortaan toch even de levertijden en voorwaarden doorlezen als je iets online besteld.quote:
het is helaas nog maar de vraag of de ouders de visjes niet zelf gaan opeten, maar ik hoop het niet voor je. als ze net zijn uitgekomen kun je ze voeren met liquifry, daarna verder gaan met net uitgekomen artemia. zelf artemia laten uitkomen is een eitjequote:Op zondag 27 november 2011 21:20 schreef Kreator het volgende:
Moeilijk te zien, maar mijn 2 nieuwe Ramirezi hebben gesext en eitjes achtergelaten op de achterwand. (vond het al vreemd dat ze niet kwamen eten vandaag, meestal zitten ze vooraan).
Best snel, na een week in de bak..
Nu maar eens uitzoeken hoe en wat...en wat ik moet doen (ga ze er niet uitvissen, maar wel proberen fijn voer te geven ofzo). Tips zijn welkom. Nog nooit jonkies gehad...
Vrouwtje beschermt haar eitjes:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 27 november 2011 21:20 schreef Kreator het volgende:
Moeilijk te zien, maar mijn 2 nieuwe Ramirezi hebben gesext en eitjes achtergelaten op de achterwand. (vond het al vreemd dat ze niet kwamen eten vandaag, meestal zitten ze vooraan).
Best snel, na een week in de bak..
Nu maar eens uitzoeken hoe en wat...en wat ik moet doen (ga ze er niet uitvissen, maar wel proberen fijn voer te geven ofzo). Tips zijn welkom. Nog nooit jonkies gehad...
Vrouwtje beschermt haar eitjes:
Valt over het algemeen wel een beetje mee. Een week kan wel is ondertussen mijn ervaring.quote:Op dinsdag 29 november 2011 18:45 schreef loecje het volgende:
na 1week al vissen? grote kans dat er nog een nitrietpiek komt.
waterwaardes kunnen nu wel goed zijn omdat die piek nog niet geweest is. er word niet voor niets aangeraden om minimaal 3 weken te wachten.
Je zou eens op diverse aquafora moeten lezen, dan zul je weten dat je geluk kan hebben, maar dat er nog een heleboel mis gaat bij mensen die na een week of 10 dagen al vissen in hun aquarium zetten.quote:Op dinsdag 29 november 2011 19:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Valt over het algemeen wel een beetje mee. Een week kan wel is ondertussen mijn ervaring.
Het grootste probleem is vaak het filter, daar zit vaak een hoop fabrieks/ bouwmeuk rest in. Als je die flink uitspoelt in schoon water heb je al een slag gewonnen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 20:35 schreef Messina het volgende:
[..]
Je zou eens op diverse aquafora moeten lezen, dan zul je weten dat je geluk kan hebben, maar dat er nog een heleboel mis gaat bij mensen die na een week of 10 dagen al vissen in hun aquarium zetten.
Niet alleen met ziektes, maar ook qua slechte bacterien en andere stoffen die niet goed zijn voor je vissen (wie weet wat er allemaal in die sloot geloost is).quote:Op dinsdag 29 november 2011 21:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het grootste probleem is vaak het filter, daar zit vaak een hoop fabrieks/ bouwmeuk rest in. Als je die flink uitspoelt in schoon water heb je al een slag gewonnen.
Gooi je bak vol, vul je externe filter met gewoon slootwater (ja, slootwater, bacterieen to the max) en je kunt na 3 dagen vissen los laten.
En nu schop ik natuulijk tegen een zeer been mbt ziektes ed.
Wat een leuk huisjequote:Op dinsdag 29 november 2011 18:39 schreef egelhond het volgende:
Vandaag de waardes van het water laten meten en die waren goed![]()
Dus gelijk de eerste 10 visjes gekocht. Kardinaaltetra's.
[ link | afbeelding ]
Er is helemaal niks mis met geduld, maar we moeten het gewoon niet overdrijven. Daarbij, als de vissen niet ondersteboven in de vijver liggen valt het allemaal wel een beetje mee met lozingen. Het gaat maar om een paar liter, aan de ene kant kiepen we zg. "goeie" bacterieen in het aquarium, maar aan de andere kant zijn we als de dood dat we een natuurlijk habitat in het aquarium pompen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 21:40 schreef Messina het volgende:
[..]
Niet alleen met ziektes, maar ook qua slechte bacterien en andere stoffen die niet goed zijn voor je vissen (wie weet wat er allemaal in die sloot geloost is).
Wat is er toch mis met een beetje geduld?
Omdat de vissen gekweekt worden in steriele omgevingen en niet zo'n goede weerstand hebben als die vissen in de vijver willen we liever geen "natuurlijk habitat".quote:Op dinsdag 29 november 2011 22:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is helemaal niks mis met geduld, maar we moeten het gewoon niet overdrijven. Daarbij, als de vissen niet ondersteboven in de vijver liggen valt het allemaal wel een beetje mee met lozingen. Het gaat maar om een paar liter, aan de ene kant kiepen we zg. "goeie" bacterieen in het aquarium, maar aan de andere kant zijn we als de dood dat we een natuurlijk habitat in het aquarium pompen.
Puntslakjes? Koop een Clown Botia, als die tenminste bij je aquarium past.quote:Op woensdag 30 november 2011 11:35 schreef LovelyLady het volgende:
Ik heb al een beetje rond gelezen maar ik heb echt een overschot aan slakjes
Is hier wat aan te doen?
Ja ik denk het wel, het krioelt er vanquote:Op woensdag 30 november 2011 12:00 schreef betyar het volgende:
[..]
Puntslakjes? Koop een Clown Botia, als die tenminste bij je aquarium past.
Er zijn slaketende slakken (maar die reproduceren ook, al weet ik niet in welke mate), en er zijn middeltjes om slakken uit te roeien, deze zijn naar mijn weten ongevaarlijk voor vissen.quote:
Ja die heb ik dus. Ze neuken nog meer dan konijnen en er worden regelmatig eitjes gelegd maar de babies blijven volgens mij heel lang klein, dus voordat je daar een plaag van hebt kun je alweer 10 kopers vindenquote:Op woensdag 30 november 2011 13:39 schreef Messina het volgende:
[..]
Er zijn slaketende slakken (maar die reproduceren ook, al weet ik niet in welke mate), en er zijn middeltjes om slakken uit te roeien, deze zijn naar mijn weten ongevaarlijk voor vissen.
Poelslakken zijn die platte ronde toch?quote:Op woensdag 30 november 2011 13:56 schreef Byte_Me het volgende:
slakken zijn zo erg niet hoor, alleen heb ik een hekel aan poelslakken. Maar ik zet altijd expres punt-/torenslakken en posthoorslakken in mn aquaria. ruimen de boel mooi op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |