altijd zo groot mogelijk gaan! ga je nu voor de kleinste optie dan zul je er later spijt van krijgen en alsnog die grotere bak kopenquote:Op dinsdag 1 november 2011 21:31 schreef egelhond het volgende:
Is de Record 800 niet overdreven groot voor een beginner? kwa prijsverschil scheelt het maar 37 euro. (nieuwprijs)
Lijkt haast wel een natuurlijke drang om een steeds grotere bak te willen.quote:Op woensdag 2 november 2011 07:51 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
altijd zo groot mogelijk gaan! ga je nu voor de kleinste optie dan zul je er later spijt van krijgen en alsnog die grotere bak kopen
been there, done that
Geeft niks, hoorquote:Op woensdag 2 november 2011 07:12 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik drukte snel op 'een nieuw deel', en niet gekeken verder
Deze stond er in het vorige deel ook. Moet ie gewijzigd worden?
Een glasplaat erover lijmen is ons meerdere keren door verschillende bouwers afgeraden.quote:Op woensdag 2 november 2011 09:00 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ligt eraan hoe die lek is.. De kitrand, of gebroken glas?
Soms is kit en glas nog te vervangen/repareren, en soms kun je een glasplaat over het glas lijmen. Maargoed, dan moet de bak helemaal leeg..
er is maar weinig waarvoor een bak echt leeg moet, dus wat wil je dan veranderen dat je je vissen moet vangen?quote:Op woensdag 2 november 2011 12:01 schreef Kreator het volgende:
Ik ben echt geen goede aquariumhouder. Ik heb em nu sinds mei en ik wil alles weer omgooien omdat het anders moet. Dat ga ik uiteraard niet doen, maar het jeukt enorm om het mooier en beter en opnieuw te gaan doen.
Sommige details storen me als ik er naar kijk.
(enige dat me echt tegenhoudt is het feit dat ik 's werelds slechtste vissenvanger ben)
Ben ook wel blij met dat hout, alleen hou je niet veel ruimte over. Dus moet maar es kijken wat ik ermee doe. Zou ook al mooier zijn als ik er mos op laat groeien.quote:Op woensdag 2 november 2011 12:21 schreef loecje het volgende:
Gaat over je grote aquarium ?
is dat 1 stuk hout wat erin zit? ik vind het een erg mooi stuk die zou ik houden. maar wat je ook kan doen is het hout ophangen. dan heb je daaronder wat ruimte om holletjes te maken.
Maak een plan op basis van welke vissen je wilt houden. Staat de bijbehorende biotoop je niet aan zul je andere vissen moeten nemen. Vaak willen mensen verschillende vissen die niet bij elkaar passen en/of niet horen in de nagebootste biotoop.quote:Op woensdag 2 november 2011 12:15 schreef Kreator het volgende:
Nu ja. Qua vissenbestand ben ik wel tevreden. Daar heb ik ook lang over gedaan, omdat ik ze niet zomaar weer wil verkopen. Je hecht je toch aan die beestjes als je ze ziet opgroeien..
Het is meer dat ik ontevreden ben over de inrichting qua planten, plantenkeuze, achterwand en hout. Het is bv wel een mooi stuk hout, maar er is weinig ruimte over voor andere dingen. Ook had ik achteraf toch een zandbodem moeten kiezen ipv grind.
Ik mis ook hier en daar plekken voor de algeneters om te schuilen. Die zijn er wel, maar die wil ik speciaal creeren, door een soort stenen holletjes te maken.
Dat soort dingen. En ik ben er ook niet echt goed in. Ik weet wel wat ik ongeveer wil, maar heb niet echt een plan. (ik kan er rustig maanden over nadenken en aan ergeren, voordat ik een plan heb en meestal is dat dan niet echt makkelijk uitvoerbaar).
Ik heb er 3, maar in die grote bak vang ik ze niet. Heb wel eens wekenlang een L75 geprobeerd te pakken...quote:Op woensdag 2 november 2011 13:30 schreef Messina het volgende:
Btw, Kreator, ik vang vissen altijd met twee netten1 grote, en met het kleintje leid ik ze er zo in
ach als je toch alles overhoop wil halen:quote:Op woensdag 2 november 2011 13:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik heb er 3, maar in die grote bak vang ik ze niet. Heb wel eens wekenlang een L75 geprobeerd te pakken.... Alles geprobeerd.
Ik ben er anders ook niet echt geweldig inquote:Op woensdag 2 november 2011 12:01 schreef Kreator het volgende:
Ik ben echt geen goede aquariumhouder. Ik heb em nu sinds mei en ik wil alles weer omgooien omdat het anders moet. Dat ga ik uiteraard niet doen, maar het jeukt enorm om het mooier en beter en opnieuw te gaan doen.
Sommige details storen me als ik er naar kijk.
(enige dat me echt tegenhoudt is het feit dat ik 's werelds slechtste vissenvanger ben)
Het is net als met een auto.quote:Op woensdag 2 november 2011 08:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Lijkt haast wel een natuurlijke drang om een steeds grotere bak te willen.
Toch had ik nooit 1 probleem in mijn 25 liter bak (geen alg, geen sterfte, geen gekke dingen) en in mijn 325 liter bak bijna alleen maar ellende.quote:Op woensdag 2 november 2011 16:02 schreef Komakie het volgende:
Ik vind het niet slecht om met een kleine bak te beginnen. Die zijn in de regel moeilijker te houden dus als je dat kunt, is een grote bak een eitje
op twee punten is de kitrand lek. Hij word binnenkort opnieuw gekitquote:Op woensdag 2 november 2011 09:00 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ligt eraan hoe die lek is.. De kitrand, of gebroken glas?
Soms is kit en glas nog te vervangen/repareren, en soms kun je een glasplaat over het glas lijmen. Maargoed, dan moet de bak helemaal leeg..
Kun je makkelijk zelf doen.quote:Op woensdag 2 november 2011 19:58 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
op twee punten is de kitrand lek. Hij word binnenkort opnieuw gekit
Nog een weekje, als het lekker snel gaat.quote:Op donderdag 3 november 2011 01:50 schreef Staal het volgende:
Messina, hoe staat het er nu voor?
Je kunt me niet kwalijk nemen dat ik niet twee topics ga teruglezen maar ben benieuwd hoe het met jouw aquarium gaat.
Ik word een beetje naar van het lezen over lekkages hier. Volgens mij moet mijn bak namelijk ook opnieuw gekit worden na ruim twee jaar..
Je kunt een achterwand ook zelf maken van PUR,tegellijm, acrylverf en epoxyhars. Met vaak verbazend mooie creaties.quote:Op woensdag 2 november 2011 23:38 schreef egelhond het volgende:
Ben nu aan het kijken voor Decoratie. Je kan van die wanden kopen, is dat iets? Ziet er wel mooi uit. Vind zo'n poster op de achterkant zo cheap uitzien.
Ook een scheepswrak of vliegtuigwrak lijkt me wel mooi om erin te zetten.
Toevallig zat ik er nét naar te kijken.quote:Op donderdag 3 november 2011 15:30 schreef egelhond het volgende:
Is er een site waarop staat hoe je zelf een wand kan maken? Is wel leuk om te doen, en die wanden kosten een vermogen.
Wees creatief. Tempex en PUR vormen vaak samen de basis, daarna gebruik je tegellijm om de PUR en tempex te "plamuren" de gedroogde tegellijm schilder je in de gewenste kleur. Dan gebruik je vervolgens epoxy om de boel te "sealen", de epoxy kun je eventueel met zand bestrooien.quote:Op donderdag 3 november 2011 15:30 schreef egelhond het volgende:
Is er een site waarop staat hoe je zelf een wand kan maken? Is wel leuk om te doen, en die wanden kosten een vermogen.
Staalwol toch?quote:Op donderdag 3 november 2011 14:02 schreef loecje het volgende:
als het mos is dan is het juist de bedoeling omdat het mos daar mooi omheen kan groeien.
als het zo'n bakje is:
[ afbeelding ]
dan moet je deze wel verwijderen. en ook de watten(ben de naam ff kwijt) die eromheen zitten.
iemand nog een idee?quote:Op woensdag 2 november 2011 23:37 schreef Twinky het volgende:
ik heb even mijn best gedaan en een mooi filmpje gemaakt van mijn beestjes! Op het moment van filmen stond de pomp even uit en ik merkte dat de brigittae veel meer aan het klitten waren (zoals in het filmpje helemaal in de hoek), dat doen ze normaal nooit.
Het valt me sowieso op dat ze best bleek blijven, er zijn er één of twee al best rood maar de rest niet zo... hoe komt dat? Ik weet ook niet hoeveel eten ze eigenlijk moeten hebben! Het zinkt altijd best snel naar de bodem en dan komt de rest van de aquariumvreters eraan, dus meestal geef ik een klein beetje en dan een paar minuten later nog een beetje. In het filmpje was het wel vijf van zulke kleine beetjes.Maar hoeveel moeten ze eigenlijk?
De combinatie van de beide lichtbalken maken dat het goed is voor je bak. Dus de ene lamp zal wat meer gericht zijn op het goed groeien van je plantjes, en de andere balk voor een goede lichtval.quote:Op vrijdag 4 november 2011 18:53 schreef egelhond het volgende:
Heb mijn Juwel Record 800 binnen.
Ik ben echt een n00b in dit dus moet nog veel leren.
Dus een paar simpele vraagjes:
* Waarom zitten er 2 verschillende kleuren licht in? Dag en nacht licht? Alleen je kan ze niet afzonderlijk aanzetten....
*Er zaten 2 plastig plaatjes in de doos. Hetzelfde materiaal als de kap/deksel van het aquarium. Ik kan nergens uithalen waar dit voor is. Iemand enig idee?
Als ze honger hebben, eten ze wel. Dan zijn ze snel genoeg. (heb ze zelf ook). Ik denk trouwens dat mannetjes en vrouwtjes een licht kleurverschil hebben.quote:
nouja, elke keer als ik ze eten geef lijken ze uitgehongerd dus dan ga ik zo wel doorquote:Op zaterdag 5 november 2011 12:00 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als ze honger hebben, eten ze wel. Dan zijn ze snel genoeg. (heb ze zelf ook). Ik denk trouwens dat mannetjes en vrouwtjes een licht kleurverschil hebben.
Update:quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 17:29 schreef Messina het volgende:
Overigens las ik na even googlen dan het mogelijk is dat de staart terug gaat groeien. Laten we het hopen
dat gaat snelquote:Op zaterdag 5 november 2011 13:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Update:
De staarten groeien alweer, ze hebben alweer een kwart terug.
Toppie!quote:Op zaterdag 5 november 2011 13:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Update:
De staarten groeien alweer, ze hebben alweer een kwart terug.
Welke CD?quote:Op zaterdag 5 november 2011 19:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Cd is ook binnenjeeeej
Eindelijk fatsoenlijke kwaliteit tegenover die gedownloade mp3's.. <3
Crimineeltje.quote:Op zaterdag 5 november 2011 19:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Cd is ook binnenjeeeej
Eindelijk fatsoenlijke kwaliteit tegenover die gedownloade mp3's.. <3
hoe groot is ie?quote:Op zondag 6 november 2011 12:38 schreef missyB het volgende:
iemand nog belang bij mijn hoekaquarium? waterdichtheid dus niet meer gegarandeerd wel goed als terrariumbak te gebruiken.
Het is er 1 met bolle ruit
gratisssss af te halen met onderkast in Arnhem
Wat voor biotoopje wil je houden? Een tip koop een paar boeken en lees je in.quote:Op zondag 6 november 2011 18:24 schreef egelhond het volgende:
Juwel Record 800. 81x35x40 cm. Ik wil zoetwateraquariumvissen gaan houden. Heb alleen geen idee hoeveel je van welke soort mag houden en welke er niet mogen. Ook wil ik slakken/algen eters.
Zoals betyar al zegt, lees je in. Slakken is leuk, maar dat kan snel uit de hand lopen. Het zijn onderwaterkonijntjes, je hebt er zo hele bakken van vol.quote:Op zondag 6 november 2011 18:24 schreef egelhond het volgende:
Juwel Record 800. 81x35x40 cm. Ik wil zoetwateraquariumvissen gaan houden. Heb alleen geen idee hoeveel je van welke soort mag houden en welke er niet mogen. Ook wil ik slakken/algen eters.
daarom neritina slakkenquote:Op zondag 6 november 2011 22:58 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zoals betyar al zegt, lees je in. Slakken is leuk, maar dat kan snel uit de hand lopen. Het zijn onderwaterkonijntjes, je hebt er zo hele bakken van vol.
Juwel is wel degelijk spul overigens.
Ik bedoelde slakken eters en algen eters.quote:Op zondag 6 november 2011 18:24 schreef egelhond het volgende:
CO2 bedoel je? Wordt vrij veel gedaan bij zwaar beplante bakken inderdaad.quote:Op maandag 7 november 2011 00:29 schreef Komakie het volgende:
Ik hoorde vanmorgen ook weer eens iets aparts wat ik nog nooit eerder gehoord had.
Iemand vertelde dat hij weer iemand kent die een soort van systeem heeft met koolzuur waarvan om de zoveel tijd een beetje van in het water wordt gespoten automatisch.
Een beetje als zo'n belletjes ding, maar dan met koolzuur.
Het schijnt dat daardoor zijn planten groeiden als gekken en alg en dergelijke weg bleven.
Iemand wel eens wat van gehoord
geen idee of het werkt. ik heb zelf het aquarium gewoon 4 weken laten indraaien.quote:Op maandag 7 november 2011 00:18 schreef egelhond het volgende:
[..]
Ik bedoelde slakken eters en algen eters.Dus geen slakken.
Even een vraagje over een of ander spul om je aquarium schoon te houden. Zijn Sera Aquatan en Sera Bio Nitrivec goed? De een voor te zorgen dat mn aquarium binnen 24 uur gevuld kan worden met visjes, de ander voor het op helder laten blijven van het water?
Iemand bekend met het Juwel Aqua Clean systeem?
Trap er niet in, trap er niet in. Geldtrekkerij en de kans dat je vissen gaan hemelen is enorm.quote:Op maandag 7 november 2011 00:18 schreef egelhond het volgende:
[..]
Ik bedoelde slakken eters en algen eters.Dus geen slakken.
Even een vraagje over een of ander spul om je aquarium schoon te houden. Zijn Sera Aquatan en Sera Bio Nitrivec goed? De een voor te zorgen dat mn aquarium binnen 24 uur gevuld kan worden met visjes, de ander voor het op helder laten blijven van het water?
Iemand bekend met het Juwel Aqua Clean systeem?
Oeps..quote:
Volgens de wet mag hetquote:
1 Tip, begin niet aan levendbarenden zoals Platy's en Guppies. Het zijn leuke en makkelijke vissen om te houden echter krijg je daar na een half jaar spijt van, want dan heb je er plotseling 180 van in je bak. Of je moet het niet erg vinden om zo nu en dan de kat blij te maken.quote:Op zondag 6 november 2011 18:24 schreef egelhond het volgende:
Ik gok dat het dan CO2 is. Hij had het over koolzuur, maar hij had niet zo veel verstand van aquaria dus het zou best kunnen dat het CO2 isquote:Op maandag 7 november 2011 00:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
CO2 idd of bedoel je echt koolzuur? Want co2 systemen werken top, mijn planten groeien als kool, behouden mooie kleuren en algen zijn verminderd sinds het gebruik
Bij mijn weten, koolzuur=Co2.quote:Op maandag 7 november 2011 00:30 schreef Ruis het volgende:
[..]
CO2 bedoel je? Wordt vrij veel gedaan bij zwaar beplante bakken inderdaad.
Te weinig lichtintensiteit die de onderste waterlagen bereikt. Heb ik ook last van, kun je op zich weinig aan doen. Een reflector achter je TL kan helpen, of je lamp is te oud. Maar over het algemeen doe je er weinig aan.quote:Op maandag 7 november 2011 10:06 schreef Komakie het volgende:
ik zit trouwens wel met iets aparts.
Mijn planten groeien als kool, maar als je kijkt naar de plant zie je dat het bovenste gedeelte heel veel blaadjes heeft. Dat is het gedeelte dat er vanaf het begin in zit. Het deel wat er bij is gegroeid zitten maar weinig blaadjes blaadjes aan.
Ik moet mijn planten zo langzamerhand gaan snoeien, want ze zijn echt zo lang dat ze al een paar cm boven het water uit zouden komen als ze recht trouwens blijven staan, maar ik ben bang dat als ik er redelijk wat af snoei er weinig behalve een stammetje over blijft...
Aquarium kan prima zonder planten, maar je moet wel wat andere vormen van 'verstopplekken' regelen dan. Wat stenen of heel kitscherig plastic verzonken dingen.quote:Op maandag 7 november 2011 10:51 schreef Kreator het volgende:
Mijn volgende inrichting/aquarium wordt er sowieso 1 zonder planten. Wat een gezeik.
Malawi of Tanganyikaquote:Op maandag 7 november 2011 10:51 schreef Kreator het volgende:
Mijn volgende inrichting/aquarium wordt er sowieso 1 zonder planten. Wat een gezeik.
Klopt, ik heb er ook een reflector in zitten, scheelt een stuk.quote:Op maandag 7 november 2011 10:40 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Reflectors plaatsen kan al heel veel verschil maken.
Kap aan de binnenkant wit maken helpt ook.
Heb ik geen ruimte voor...quote:Daarnaast meer TL's erin is ook een optie (kost wat, maar heb je ook wat)
Krijg je zonder planten niet een verschrikkelijke algenbak?quote:Op maandag 7 november 2011 10:56 schreef Boze_Appel het volgende:
Aquarium kan prima zonder planten, maar je moet wel wat andere vormen van 'verstopplekken' regelen dan. Wat stenen of heel kitscherig plastic verzonken dingen.
Ik heb het ook altijd gezeur gevonden, die planten, zeker met de speciale groeilampen die ik had. Binnen no-time was het een grote sla geworden.
Wat ik wel eens doe omdat de blaadjes onderaan gingen rotten (oa door woeste bewegingen van sommige vissen), is het afknippen en weer terug de grond in. Werkt niet bij allemaal maar wel bij sommige snelgroeiers; waterpest heb ik het mee gedaan en nog eentje.quote:Op maandag 7 november 2011 10:06 schreef Komakie het volgende:
ik zit trouwens wel met iets aparts.
Mijn planten groeien als kool, maar als je kijkt naar de plant zie je dat het bovenste gedeelte heel veel blaadjes heeft. Dat is het gedeelte dat er vanaf het begin in zit. Het deel wat er bij is gegroeid zitten maar weinig blaadjes blaadjes aan.
Ik moet mijn planten zo langzamerhand gaan snoeien, want ze zijn echt zo lang dat ze al een paar cm boven het water uit zouden komen als ze recht trouwens blijven staan, maar ik ben bang dat als ik er redelijk wat af snoei er weinig behalve een stammetje over blijft...
Dat is op zich wel een goede oplossing inderdaad. Ik doe het ook wel eens, maar onderhoud op de bodem is nogal lastig bij mij omdat alleen het water al 65cm hoog is.quote:Op maandag 7 november 2011 11:35 schreef Twinky het volgende:
[..]
Wat ik wel eens doe omdat de blaadjes onderaan gingen rotten (oa door woeste bewegingen van sommige vissen), is het afknippen en weer terug de grond in. Werkt niet bij allemaal maar wel bij sommige snelgroeiers; waterpest heb ik het mee gedaan en nog eentje.
voorbeeld linksonder, bovenaan de steeltjes groeit het heel goed en bij eentje (nu al bij meerdere) heb ik dan de onderkant eruitgehaald en in de grond gestoken.
[ afbeelding ]
overigens groeien deze plantjes in de hoogte, er komen dus meer blaadjes bij (en de onderste vallen dus af/laten los/doen het minder goed)
ahquote:Op maandag 7 november 2011 11:48 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat is op zich wel een goede oplossing inderdaad. Ik doe het ook wel eens, maar onderhoud op de bodem is nogal lastig bij mij omdat alleen het water al 65cm hoog is.
Nee, een paar enthousiaste algeneters en dat is opgelost. Maar voor kleine bakken is dat geen optie.quote:Op maandag 7 november 2011 11:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Krijg je zonder planten niet een verschrikkelijke algenbak?
Hmm, ik ga maar eens een stukje aluminiumfolie boven mijn tl plakken dan.quote:Op maandag 7 november 2011 12:47 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Reflector werkt echt goed. 1x 15W op 60cm is idd vrij weinig.
Ik weet niet of je in je kap nog een tl kwijt kan?
Indien het past, zou ik er eentje bijplaatsen (ook met reflector).
Je planten zullen je dankbaar zijn
Ah, okee. Ik moet met mijn 60cm bakje alle zeilen bijzetten om het een beetje algvrij te houden.quote:Op maandag 7 november 2011 12:46 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, een paar enthousiaste algeneters en dat is opgelost. Maar voor kleine bakken is dat geen optie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |