abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 november 2011 @ 11:30:41 #91
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_104068520
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 10:56 schreef Boze_Appel het volgende:

Aquarium kan prima zonder planten, maar je moet wel wat andere vormen van 'verstopplekken' regelen dan. Wat stenen of heel kitscherig plastic verzonken dingen.

Ik heb het ook altijd gezeur gevonden, die planten, zeker met de speciale groeilampen die ik had. Binnen no-time was het een grote sla geworden.
Krijg je zonder planten niet een verschrikkelijke algenbak?
  maandag 7 november 2011 @ 11:35:32 #92
92409 Twinky
Little star.
pi_104068675
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 10:06 schreef Komakie het volgende:
ik zit trouwens wel met iets aparts.
Mijn planten groeien als kool, maar als je kijkt naar de plant zie je dat het bovenste gedeelte heel veel blaadjes heeft. Dat is het gedeelte dat er vanaf het begin in zit. Het deel wat er bij is gegroeid zitten maar weinig blaadjes blaadjes aan.

Ik moet mijn planten zo langzamerhand gaan snoeien, want ze zijn echt zo lang dat ze al een paar cm boven het water uit zouden komen als ze recht trouwens blijven staan, maar ik ben bang dat als ik er redelijk wat af snoei er weinig behalve een stammetje over blijft...
Wat ik wel eens doe omdat de blaadjes onderaan gingen rotten (oa door woeste bewegingen van sommige vissen), is het afknippen en weer terug de grond in. Werkt niet bij allemaal maar wel bij sommige snelgroeiers; waterpest heb ik het mee gedaan en nog eentje.
voorbeeld linksonder, bovenaan de steeltjes groeit het heel goed en bij eentje (nu al bij meerdere) heb ik dan de onderkant eruitgehaald en in de grond gestoken.

overigens groeien deze plantjes in de hoogte, er komen dus meer blaadjes bij (en de onderste vallen dus af/laten los/doen het minder goed)
  Official ESF Kreviewer maandag 7 november 2011 @ 11:48:24 #93
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_104069101
quote:
7s.gif Op maandag 7 november 2011 11:35 schreef Twinky het volgende:

[..]

Wat ik wel eens doe omdat de blaadjes onderaan gingen rotten (oa door woeste bewegingen van sommige vissen), is het afknippen en weer terug de grond in. Werkt niet bij allemaal maar wel bij sommige snelgroeiers; waterpest heb ik het mee gedaan en nog eentje.
voorbeeld linksonder, bovenaan de steeltjes groeit het heel goed en bij eentje (nu al bij meerdere) heb ik dan de onderkant eruitgehaald en in de grond gestoken.
[ afbeelding ]
overigens groeien deze plantjes in de hoogte, er komen dus meer blaadjes bij (en de onderste vallen dus af/laten los/doen het minder goed)
Dat is op zich wel een goede oplossing inderdaad. Ik doe het ook wel eens, maar onderhoud op de bodem is nogal lastig bij mij omdat alleen het water al 65cm hoog is.
  maandag 7 november 2011 @ 11:53:49 #94
92409 Twinky
Little star.
pi_104069299
quote:
14s.gif Op maandag 7 november 2011 11:48 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dat is op zich wel een goede oplossing inderdaad. Ik doe het ook wel eens, maar onderhoud op de bodem is nogal lastig bij mij omdat alleen het water al 65cm hoog is.
ah :D iets met eetstokjes? duikbril? :P wat ik ook best lastig vind is om de plantjes daadwerkelijk weer vast te krijgen in de grond, daar moet je echt even voor prutsen. Als je ze er recht insteekt, gaan ze er ook recht weer uit, helemaal als één van mijn sewelia's er met een noodgang overheen crost.
  maandag 7 november 2011 @ 12:15:45 #95
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_104070236
je hebt toch ook loodjes om aan de planten te hangen of is dat niks?
pi_104070497
loodjes niet om je planten laten hangen. lood lost heel langzaam op in water en stapelt zich op in de lever van de vis is mij verteld.
je kan ook een plantenpincet gebruiken als je zo'n diep aquarium hebt. ik vind het ondingen maargoed.

ik snoei snelgroeiers ook door de onderkant in te korten. dit omdat de bovenkant mooi vol is en bij enkele planten rood kleurt. als ik de bovenkant top dan ben ik de mooie (rode) toppen kwijt en hou je idd zo'n zielig stengeltje over.
reflector moet ik ook maar eens naar kijken. misschien helpt dat nog een beetje. TL lamp is bij mij net nieuw dus dat zou het probleem niet moeten zijn. ik denk dat 1 tl lamp (15wat) voor een 60cm bak gewoon net te weinig is.
  † In Memoriam † maandag 7 november 2011 @ 12:46:28 #97
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104071191
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 11:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Krijg je zonder planten niet een verschrikkelijke algenbak?
Nee, een paar enthousiaste algeneters en dat is opgelost. Maar voor kleine bakken is dat geen optie.
Carpe Libertatem
pi_104071219
Reflector werkt echt goed. 1x 15W op 60cm is idd vrij weinig.
Ik weet niet of je in je kap nog een tl kwijt kan?
Indien het past, zou ik er eentje bijplaatsen (ook met reflector).
Je planten zullen je dankbaar zijn ;)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 7 november 2011 @ 13:00:08 #99
92409 Twinky
Little star.
pi_104071658
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 12:47 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Hmm, ik ga maar eens een stukje aluminiumfolie boven mijn tl plakken dan.
  maandag 7 november 2011 @ 13:23:17 #100
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_104072424
quote:
14s.gif Op maandag 7 november 2011 12:46 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nee, een paar enthousiaste algeneters en dat is opgelost. Maar voor kleine bakken is dat geen optie.
Ah, okee. Ik moet met mijn 60cm bakje alle zeilen bijzetten om het een beetje algvrij te houden.
  maandag 7 november 2011 @ 13:51:49 #101
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104073503
quote:
7s.gif Op maandag 7 november 2011 13:00 schreef Twinky het volgende:

[..]

Hmm, ik ga maar eens een stukje aluminiumfolie boven mijn tl plakken dan.
Krijg je spijt van, aluminiumfolie wordt op den duur dof. Witte platen of wit schilderen is een betere optie.
  maandag 7 november 2011 @ 14:00:30 #102
92409 Twinky
Little star.
pi_104073807
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 13:51 schreef betyar het volgende:

[..]

Krijg je spijt van, aluminiumfolie wordt op den duur dof. Witte platen of wit schilderen is een betere optie.
ooo dan laat ik het zo, het staat in een witte kast :)
pi_104074393
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 12:47 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
het zou kunnen maar dan moet ik de hele kap verbouwen. misschien makkelijker om dan een ander kap te kopen?
het is een monolux 60 kap.

losse reflector kopen kan ook zag ik net. http://www.zooplus.nl/sho(...)t5/reflectoren/28074
pi_104076244
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 13:51 schreef betyar het volgende:

[..]

Ach, die witte reflectors die er vaak standaard in zitten worden na een tijdje ook vies en/of dof (door kalk?). Nieuwe aluminiumfolie zit er zo in, die dingen er proberen uit te halen zonder dat ze afbreken, ze dan schoonmaken en terug doen kost meer tijd. :P
Je raekt an de dinge geweun.
  maandag 7 november 2011 @ 16:50:12 #105
92409 Twinky
Little star.
pi_104080162
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 15:12 schreef Messina het volgende:

[..]

Ach, die witte reflectors die er vaak standaard in zitten worden na een tijdje ook vies en/of dof (door kalk?). Nieuwe aluminiumfolie zit er zo in, die dingen er proberen uit te halen zonder dat ze afbreken, ze dan schoonmaken en terug doen kost meer tijd. :P
Ik heb bij de mijne het licht eruitgehaald, dat zit nu 'los'. zonder kap, anders paste het niet.

ik was net in een dierenwinkel met best veel aquaria achterin, ga je toch even kijken. Liggen er gewoon twee vissen (leken erg op goudvissen maar wel verwarmd) dood op de bodem, en worden opgevreten door twee andere! Niet normaal. En dan komt er zo'n man een goudvis halen voor zijn dochtertje, toen stond ik toch even op mijn tong te bijten. En toen hoorde ik ineens "HEY JUF *Twinky*", is één van mijn ex-stage-kids haar moeder aan het overhalen schildpadden te kopen. Nou, gelukkig hebben ze het niet gedaan :P

Ik heb daar wel van dat diepvriesspul gekocht. Erg leuk :D maar veeeel te veel voor mijn brigittae. Ze hebben net een kwart gekregen van zo'n blokje en daar al de grootste moeite mee, vanavond dus nog maar een beetje (dan is het ook helemaal gesmolten).

Verder: van de drie roodneusgarnalen zijn er nu twee uitgesprongen. Jammer, dan ligt er eentje opgedroogd naast! Hoe kan ik de bak helemaal dichtmaken? Er ligt nu een glazen plaat op die ongeveer 7 mm aan de randen open is.. Ik kan niet in de hoogte en de lamp zit er vlak boven...

En de draadalg is weer aan het woekeren, heeft daar iemand nog tips voor/tegen?
  maandag 7 november 2011 @ 23:00:07 #106
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_104102743
Zal even hier laten zien hoever ik met de achterwand ben.

Ik heb een creatie verzonnen van rotsen. Die heb ik uitgesneden uit isolatiemateriaal en op een isolatieplaat gelijmd.
Daarna ben ik begonnen door er egaliseercement overheen te smeren met een kwast. Heb dit nu 2x gedaan.

Morgen ga ik er een 3e keer overheen. Daarna ga ik kijken of ik het eventueel een andere kleur geef en daarna nog moet oversmeren met epoxyhars. Wat raden jullie aan? En wat voor verf zou ik moeten gebruiken?
  maandag 7 november 2011 @ 23:20:07 #107
92409 Twinky
Little star.
pi_104103869
VET :D dat je dat durft zeg :D

hou ons op de hoogte! met veel foto's!

en hoe ben je op dit ontwerp gekomen? Vertel er eens wat meer over?
  maandag 7 november 2011 @ 23:31:22 #108
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104104450
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 23:00 schreef egelhond het volgende:
Zal even hier laten zien hoever ik met de achterwand ben.
[ link | afbeelding ]
Ik heb een creatie verzonnen van rotsen. Die heb ik uitgesneden uit isolatiemateriaal en op een isolatieplaat gelijmd.
Daarna ben ik begonnen door er egaliseercement overheen te smeren met een kwast. Heb dit nu 2x gedaan.
[ link | afbeelding ]

Morgen ga ik er een 3e keer overheen. Daarna ga ik kijken of ik het eventueel een andere kleur geef en daarna nog moet oversmeren met epoxyhars. Wat raden jullie aan? En wat voor verf zou ik moeten gebruiken?
Epoxyhars uit de scheepbouw, en acrylverf.

Nadat de epoxy is uitgehard 2 weken filteren over actieve kool. (Dit weet ik niet of het werkt, dit heb ik "van horen zeggen".)
  dinsdag 8 november 2011 @ 00:06:16 #109
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_104106301
quote:
7s.gif Op maandag 7 november 2011 23:20 schreef Twinky het volgende:
VET :D dat je dat durft zeg :D

hou ons op de hoogte! met veel foto's!

en hoe ben je op dit ontwerp gekomen? Vertel er eens wat meer over?
Nou ik vond de wanden erg duur als je die kant en klaar gaat kopen. Zeker voor een groot aquarium. Dus kwam ik via google op dit idee. Met hulp van google en youtube ben ik aan de slag gegaan. Mijn broer is zijn huis aan het verbouwen dus die had nog genoeg isolatiemateriaal liggen. Dus ik ben gaan snijden en plakken gegaan en met beetje brainstormen kwam ik op dit ontwerp. Leuk klusje, hoop dat het helemaal gaat lukken zoals ik in gedachten heb. Het kost wat tijd, maar wel erg leuk om te doen!
Hier een rots waar visjes doorheen kunnen zwemmen.
pi_104106436
Het mooiste en voor mij belangrijkste reden voor een eigen achterwand bouwen was dat ik alle techniek beter kon wegwerken
pi_104109573
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 14:17 schreef loecje het volgende:

[..]

het zou kunnen maar dan moet ik de hele kap verbouwen. misschien makkelijker om dan een ander kap te kopen?
het is een monolux 60 kap.

losse reflector kopen kan ook zag ik net. http://www.zooplus.nl/sho(...)t5/reflectoren/28074

Ik denk dat je dan beter zelf een kap kan maken.
Opzich is dat best goed te doen, en dan kun je alles meteen naar wens maken.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 8 november 2011 @ 08:30:12 #112
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_104110109
Ik heb al reflextoren erin zitten dus dat is het probleem niet.
Nu moet ik wel zeggen dat op het moment mijn planten zo lang worden dat ze wat overhellen in de bak en het er daarom niet beter op zal worden.
Alleen de plant waar het om gaat heeft gewoon worteltjes in de grond dus het gaat niet werken om ze af te knippen en de bovenkant weer in de grond te zetten. Dat wordt dus afknippen en weer wachten totdat er blaadjes aan de stengels komen :(
Met een andere plant zou dat wel gaan. Die heeft wortels boven de grond dus dat moet geen probleem zijn. Mijn vriendin vond het mooi om die een beetje achter een rots te zetten, maar dan krijgt hij dus gewoon te weinig licht. Had ik zelf kunnen bedenken.

Wordt weer knutselen vanavond :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Official ESF Kreviewer dinsdag 8 november 2011 @ 08:38:15 #113
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_104110225
Dat uitstekende stuk lijkt een beetje op een penis. Wel tof, benieuwd hoe het er straks uitziet.
pi_104110519
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 08:30 schreef Komakie het volgende:
Ik heb al reflextoren erin zitten dus dat is het probleem niet.
Nu moet ik wel zeggen dat op het moment mijn planten zo lang worden dat ze wat overhellen in de bak en het er daarom niet beter op zal worden.
Alleen de plant waar het om gaat heeft gewoon worteltjes in de grond dus het gaat niet werken om ze af te knippen en de bovenkant weer in de grond te zetten. Dat wordt dus afknippen en weer wachten totdat er blaadjes aan de stengels komen :(
Met een andere plant zou dat wel gaan. Die heeft wortels boven de grond dus dat moet geen probleem zijn. Mijn vriendin vond het mooi om die een beetje achter een rots te zetten, maar dan krijgt hij dus gewoon te weinig licht. Had ik zelf kunnen bedenken.

Wordt weer knutselen vanavond :P
bijna elke plant heeft wortels in de grond. alleen niet elke plant haalt zijn voedingstoffen uit de grond.
de plant die ik onderaan afknip heeft ook wortels maar haalt zijn voeding uit het water.
pi_104110929
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 november 2011 08:38 schreef Kreator het volgende:
Dat uitstekende stuk lijkt een beetje op een penis. Wel tof, benieuwd hoe het er straks uitziet.
Ik moest hardop lachen :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_104111833
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 23:31 schreef betyar het volgende:

[..]

Epoxyhars uit de scheepbouw, en acrylverf.

Nadat de epoxy is uitgehard 2 weken filteren over actieve kool. (Dit weet ik niet of het werkt, dit heb ik "van horen zeggen".)
Actieve kool zou de afvalstoffen uit het water filteren. Heb het zelf bij mijn achterwand niet gebruikt. Gewoon regelmatig een grote waterverversing en na 2 weken al het water verversen was voldoende (bij een goede epoxyhars natuurlijk).

Ik raad je zeker aan je achterwand nog te verven. Door de achterste zijden donkerder te maken creëer je nog meer diepte en ziet je wand er nog natuurlijker uit. Wat ook vaak erg mooi uit ziet is in je laatste laag epoxyhars heel fijn zand strooien (helemaal vol strooien kan ook en dan is verven natuurlijk niet nodig). Door de epoxyhars gaat je achterwand best wel "glanzen". Het zand breekt dit ook.
pi_104111909
Mn pH controller is ermee opgehouden :{

Hij meet nog wel pH, maar het magneetventiel schakelt niet meer. Heb hem uiteraard meteen open geschroeft om te kijken wat er aan de hand is, ik denk dat het relais kapot is. meteen maar een nieuw relais besteld, ben benieuwd of ie het dan weer doet. Ik hoop het wel, anders moet ik mn portemonnee weer trekken. Heb nu het magneetventiel op de schakelklok vd verlichting gezet, zodat er alleen tegelijk met de verlichting CO2 wordt toegevoegd. Vanochtend klopte de pH nog heel aardig, maar ik maak me toch een beetje zorgen hoe de pH is vanavond, als ik thuis kom. Heb het naaldventiel natuurlijk ook een stuk dicht gedraaid.
pi_104113335
Das fuck..
Zo'n magneetventiel kost een 50 euro ongeveer (want ik wil een nieuwe, dus ben al aan het rondkijken :P)

Als je je naaldventiel een stuk dicht gedraaid hebt, zal het wel meevallen denk ik
Prrrrttt
  dinsdag 8 november 2011 @ 11:18:03 #119
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104113822
Ooit een co2 systeem systeem aangeschaft 1 maand gebruikt. Ligt nu op zolder te verstoffen. :{ :{
pi_104114361
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 00:06 schreef egelhond het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ] Hier een rots waar visjes doorheen kunnen zwemmen.
Ben je niet bang dat door de drijfkracht je rots van je achterwand knapt ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')