abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 juli 2011 @ 01:18:43 #1
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_99906120

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 25 juli 2011 @ 01:21:11 #2
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_99906212


Bezoek met NVBS Jongeren bovenbouwwerkplaats Crailoo!

Heb je je altijd al afgevraagd wat er zich afspeelt op dat grote terrein langs het spoor tussen Hilversum en Naarden-Bussum? Of wil je gewoon een keer een kijkje nemen op de bovenbouwwerkplaats Crailoo van voestalpine Railpro? Dat kan! NVBS Jongeren organiseert op donderdag 11 augustus een bezoek aan Crailoo met een rondleiding verzorgd door Voestalpine Railpro.

Programma donderdag 11 augustus:
Vanaf 09:30 uur kun je terecht in ons verenigingsgebouw NVBS Centraal, onder de hal van het NS station in Amersfoort. De deur vind je links vlak naast de uitgang van de hal bij de bloemenzaak. Hier kun je onder genot van wat te drinken naar het spoor kijken vanaf originele ICM-banken, en een kijkje nemen in de bibliotheek en de NVBS-winkel met de nieuwste boeken en dvd’s.

Om ongeveer 12:00 vertrekken we samen per trein naar voestalpine Railpro (zorg zelf voor een geldig vervoersbewijs naar Hilversum-Noord!)
13.00u ontvangst bij voestalpine Railpro BV
13.15u korte presentatie over de werkzaamheden van voestalpine Railpro en hierna een uitgebreide rondleiding over het terrein (o.a. magazijn, voorbouwen wissels)
15.15u rondleiding door de lasfabriek (o.a. maken van een spoorlas)
15.45u afsluiting met drankje en hapje in bedrijfsrestaurant en gelegenheid tot stellen laatste vragen
16.15u einde excursie

Deelname aan deze excursie is gratis. Aanmelden kan door te mailen naar jongeren@nvbs.com, bij te grote belangstelling krijgen jongeren voorrang. Vermeld daarom even je leeftijd bij je aanmelding. We hopen dat je erbij kunt zijn!
Voor vragen kun je altijd mailen!



[ Bericht 1% gewijzigd door MREn op 25-07-2011 01:28:54 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 25 juli 2011 @ 01:28:15 #3
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_99906438


[ Bericht 100% gewijzigd door MREn op 25-07-2011 01:28:27 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_99906543
klinkt goed...

waar stond nvbs ook alweer voor?
  maandag 25 juli 2011 @ 01:37:31 #5
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_99906729
http://www.nvbs.com/jongeren/ ;)

Is een nogal oubollige naam, dus het letterwoord volstaat tegenwoordig met een beetje geluk. Net als bij VPRO en ANWB.

[ Bericht 9% gewijzigd door MREn op 25-07-2011 01:44:33 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_99907644
Vrijdagochtend liep ik rond op het station van Zwolle, maar het is daar inderdaad één grote bouwput.
Maar toch wel leuk dat het er wel mooier en efficiënter op wordt :)

2 sporen zijn nu buiten gebruik, en ze zijn nu de loop tunnel aan het uitgraven om die te verbreden en er daarna weer nieuw spoor overheen te leggen :)
  maandag 25 juli 2011 @ 02:12:08 #7
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_99907688
[/quote]
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2011 02:09 schreef Monopoly het volgende:

2 sporen zijn nu buiten gebruik, en ze zijn nu de loop tunnel aan het uitgraven om die te verbreden en er daarna weer nieuw spoor overheen te leggen :)
Dat is ook hoognodig. Het is immers wel practisch dat bijna alle treinen tegelijk aankwamen, maar een paar honderd man in een paar minuten door dat tunneltje persen ging wat minder goed.

Overigens was een extra tunnel aan de noordzijde m.i. ook prima geweest om snel bij het busstation te komen. Twee tunnels van 10m breed werkt immers beter dan één tunnel van 20m breed, maar vooruit.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_99907752
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 02:12 schreef MREn het volgende:

Dat is ook hoognodig. Het is immers wel practisch dat bijna alle treinen tegelijk aankwamen, maar een paar honderd man in een paar minuten door dat tunneltje persen ging wat minder goed.

Overigens was een extra tunnel aan de noordzijde m.i. ook prima geweest om snel bij het busstation te komen. Twee tunnels van 10m breed werkt immers beter dan één tunnel van 20m breed, maar vooruit.
Je hebt gelijk. Maar ik heb ooit eens vernomen dat ze het bussation willen verplaatsen naar de andere kant, of boven de sporen zelfs. Ik zal eens kijken of ik daar nog een bron van kan vinden. Wel interessant op zich :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2011 02:15:29 ]
pi_99907889
quote:
De gemeente Zwolle heeft vrijdag vier varianten gepresenteerd voor de verplaatsing van het busstation.

De meest spectaculaire is een busstation boven op het dak van het treinstation. Het verplaatsen van het busstation wordt gezien als de eerste dominosteen in de verdere ontwikkeling van het spoorgebied. Met de verplaatsing van het busstation hoopt Zwolle de verkeersproblemen het hoofd te kunnen bieden. De raad moet beslissen waar het busstation komt.
[Datum 6-03-2009]

Overigens kan ik nergens vinden of dat plan ook daadwerkelijk wordt aangenomen.
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 07:13:48 #10
155227 crew  Guppy
dus
pi_99910634
Heb ik iets gemist en is de dienstregeling veranderd? De intercities van Arnhem naar Utrecht vertrekken nu ineens niet meer om :00 :16 :30 :46 om het uur, maar om :10 :22 :40 :52 :? en vanaf andere sporen ook nog?

Waarom is dit? Normaal roepen ze dat toch altijd weken van te voren om?

Zie ook: http://www.ns.nl/actuele-vertrektijden/
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Sport maandag 25 juli 2011 @ 07:52:36 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99911015
Op somda is er wel meer over te vinden: http://www.somda.nl/forum/7782/p344176/Verbouwing+Arnhem/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 08:23:48 #12
155227 crew  Guppy
dus
pi_99911358
Nou ja, het zal wel. Ik snap geen kut van Somda. Neem voorlopig wel een trein een trein eerder, hopelijk is het na de werkzaamheden weer voorbij
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 25 juli 2011 @ 08:25:58 #13
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99911382
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 07:13 schreef Guppyfriend het volgende:
Heb ik iets gemist en is de dienstregeling veranderd? De intercities van Arnhem naar Utrecht vertrekken nu ineens niet meer om :00 :16 :30 :46 om het uur, maar om :10 :22 :40 :52 :? en vanaf andere sporen ook nog?

Waarom is dit? Normaal roepen ze dat toch altijd weken van te voren om?

Zie ook: http://www.ns.nl/actuele-vertrektijden/
Tijden zijn aangepast ivm de werkzaamheden rondom Arnhem, waardoor beperkter spoorgebruik is
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 08:38:05 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_99911497
Hadden ze ook wel eens mogen communiceren. Van te voren, bedoel ik dan, en niet op de dag zelf.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 25 juli 2011 @ 09:04:07 #15
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99911884
Inderdaad.. Maar staat hier ook:
http://www.ns.nl/werktrajecten/
Daar staat dan weer niet dat de IC's andere tijden rijden.
  maandag 25 juli 2011 @ 09:06:21 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99911915
Nostalgie!!


1600+6702+Leeuwarden shuttle naast de Veendammer :P

Deze vond ik door even in het archief te neuzen.

Nog een stuk nostalgie:

Rurtalbahn V256 met 3 Wadlopers aan de haak. Dezen zijn al in Argentinië, waar een spotter foto's heeft gemaakt: http://www.flickr.com/photos/gcastelo/5970177561/in/photostream/
pi_99913078
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2011 02:21 schreef Monopoly het volgende:

[..]

[Datum 6-03-2009]

Overigens kan ik nergens vinden of dat plan ook daadwerkelijk wordt aangenomen.
Het busstation wordt naar de zuidzijde verplaatst. Weet niet op welke termijn dit gaat gebeuren.
pi_99913324
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 02:12 schreef MREn het volgende:
[..]
Overigens was een extra tunnel aan de noordzijde m.i. ook prima geweest om snel bij het busstation te komen. Twee tunnels van 10m breed werkt immers beter dan één tunnel van 20m breed, maar vooruit.
Oostzijde bedoel je denk ik? Het station ligt namelijk ongeveer oost-west.
In dat geval ben ik het helemaal met je eens. En dat is niet eens zo moeilijk, daar ligt al een bus/fietsers/voetgangers-tunnel, je hoeft 'm alleen nog maar op de perrons aan te sluiten! ^O^
  maandag 25 juli 2011 @ 10:22:22 #19
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99913369
Zoiets als Den Haag HS dus, waar je de stationstunnel zelf hebt, en aan de andere kant van de perrons nog een tunnel met een uitgang naar de voet- en fietstunnel (die dus niet bij het station hoort, maar wel een in- en uitgang is). Dat zou ook handig zijn. Verspreiden de mensen nog meer.
pi_99913437
O ja, en de HEMA boven station Schiphol doet een poging ook de internationale reizigers te laten weten dat de koffie-automaat stuk is:


[ Bericht 0% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 25-07-2011 10:33:59 ]
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 juli 2011 @ 10:31:37 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99913596
Nu maar hopen dat ze het woord kapot snappen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 juli 2011 @ 10:55:01 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99914169
Oh ja er rijdt vandaag een 1700 met een TD7 op het IC-traject Amersfoort Schothorst - Enkhuizen.

Best wel apart om dat mat in Hoorn en verder rond te zien rijden :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 25 juli 2011 @ 11:42:33 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99915576
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 07:13 schreef Guppyfriend het volgende:
Heb ik iets gemist en is de dienstregeling veranderd? De intercities van Arnhem naar Utrecht vertrekken nu ineens niet meer om :00 :16 :30 :46 om het uur, maar om :10 :22 :40 :52 :? en vanaf andere sporen ook nog?

Waarom is dit? Normaal roepen ze dat toch altijd weken van te voren om?

Zie ook: http://www.ns.nl/actuele-vertrektijden/
Het is de komende maanden nog druk met werk op Arnhem (echt permanent), dus hou er rekening mee dat het nog een paar keer verandert. Maar wel raar dat jij het niet weet, want normaal kletsen ze je de oren van de kop voor een wijziging van een minuutje.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99916817
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2011 10:55 schreef Peterselieman het volgende:
Oh ja er rijdt vandaag een 1700 met een TD7 op het IC-traject Amersfoort Schothorst - Enkhuizen.

Best wel apart om dat mat in Hoorn en verder rond te zien rijden :P
Twee stammen zelfs.
Hooray for beer.
  maandag 25 juli 2011 @ 12:37:40 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99917362
Geef die serie z'n VIRM terug en stop dat ICRm in de IC's Gouda - Utrecht!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator maandag 25 juli 2011 @ 12:42:49 #26
155227 crew  Guppy
dus
pi_99917507
quote:
3s.gif Op maandag 25 juli 2011 11:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het is de komende maanden nog druk met werk op Arnhem (echt permanent), dus hou er rekening mee dat het nog een paar keer verandert. Maar wel raar dat jij het niet weet, want normaal kletsen ze je de oren van de kop voor een wijziging van een minuutje.
Precies, normaal gezien hoor je dat weken van te voren. Dat er gewerkt werd wist ik trouwens wel :P
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99917517


Overdrijven is ook een kunst :')
pi_99918378
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 12:43 schreef Yreal het volgende:
[ afbeelding ]

Overdrijven is ook een kunst :')
Zul je net zien dat ze een stop van 20 mins. maken :')
  Redactie Sport / Supervogel maandag 25 juli 2011 @ 14:51:54 #29
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_99921910
Weet iemand of er nog kortingsacties zijn voor een dagje treinen?
pi_99922323
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2011 14:51 schreef Pino112 het volgende:
Weet iemand of er nog kortingsacties zijn voor een dagje treinen?
Ik lees net in de krant dat de tienertoer weer terug is.
  Redactie Sport / Supervogel maandag 25 juli 2011 @ 15:14:45 #31
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_99922787
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2011 15:03 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik lees net in de krant dat de tienertoer weer terug is.
Vanaf woensdag, ik ga morgen naar Zeeland met de trein vanaf Zwolle :+.
  maandag 25 juli 2011 @ 15:20:02 #32
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_99922972
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2011 14:51 schreef Pino112 het volgende:
Weet iemand of er nog kortingsacties zijn voor een dagje treinen?
Dalvrijabonnement.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 25 juli 2011 @ 15:20:24 #33
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_99922989
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2011 15:14 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Vanaf woensdag, ik ga morgen naar Zeeland met de trein vanaf Zwolle :+.
Zeeland heeft trouwens helemaal geen station. Neem je vanaf Nijmegen de bus?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_99923186
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 15:20 schreef MREn het volgende:

[..]

Zeeland heeft trouwens helemaal geen station. Neem je vanaf Nijmegen de bus?
:') ^O^
  Redactie Sport / Supervogel maandag 25 juli 2011 @ 15:35:04 #35
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_99923557
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 15:20 schreef MREn het volgende:

[..]

Zeeland heeft trouwens helemaal geen station. Neem je vanaf Nijmegen de bus?
Middelburg? :')
pi_99924053
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2011 15:35 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Middelburg? :')
Er is ook een plaats in Gelderland genaamd Zeeland :')
  Redactie Sport / Supervogel maandag 25 juli 2011 @ 15:54:15 #37
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_99924341
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 15:47 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Er is ook een plaats in Gelderland genaamd Zeeland :')
Gast.. :')14.gif
pi_99924398
Nederland heeft ook geen station, en ik vraag me af of er wel een bus komt _O-
  maandag 25 juli 2011 @ 15:56:10 #39
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_99924417
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 15:47 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Er is ook een plaats in Gelderland genaamd Zeeland :')
Brabant is dat toch?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_99924452
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 15:56 schreef MREn het volgende:

[..]

Brabant is dat toch?
Oh ja ik zie het inderdaad. ^O^
  maandag 25 juli 2011 @ 16:11:30 #41
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_99924989
quote:
Zwolle-Amersfoort
Maandag 25 Juli 13:50

Oorzaak
Tussen Amersfoort en Zwolle rijden minder treinen door een defecte bovenleiding.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 45 min. De verstoring is naar verwachting rond 20:00 uur verholpen.
Dat is de tweede keer binnen 24 uur op hetzelfde trajact. Reparatie gister niet goed uitgevoerd? :9
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_99926119
Hebben er gisteravond uberhaubt dan al treinen gereden? Om 21:00 uur was die storing namelijk nog niet voorbij, dus wie weet is het gewoon nog *steeds* hetzelfde defect...
  maandag 25 juli 2011 @ 16:42:45 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99926173
Over een lengte van 20 kilometer is de bovenleiding beschadigd. Dat los je niet zomaar even op :')
pi_99927284
Elders op het net vraagt een deerne in nood:
quote:
Heeft iemand ervaring met het boeken van tickets via B-Europe.com, de website van SNCB Europe? Ik wil op 25 augustus naar Parijs met de trein, via NS Hispeed betaal ik minstens 68 euro en via die site kan het voor 57 euro. :)
  maandag 25 juli 2011 @ 17:36:13 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99927839
Bij B-Europe kun je alleen betalen met creditcards of Belgische banken (en dus geen iDeal) terwijl je bij NS Hispeed weer wel met iDeal terecht kunt. Beide sites bieden homeprint (zelf je kaartje afdrukken), B-Europe verzendt per post alleen naar België en Luxemburg waar NS Hispeed ook naar Nederland verstuurt.
  maandag 25 juli 2011 @ 17:48:55 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99928210
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 17:16 schreef Ireyon het volgende:
Elders op het net vraagt een deerne in nood:
Ik begrijp dat de "nood" met een pijpbeurt van 11 euro opgelost is? ^O^

Of is ze zo lelijk als de nacht?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 25 juli 2011 @ 17:50:09 #47
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_99928250
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 17:36 schreef James1988 het volgende:
Bij B-Europe kun je alleen betalen met creditcards of Belgische banken (en dus geen iDeal) terwijl je bij NS Hispeed weer wel met iDeal terecht kunt. Beide sites bieden homeprint (zelf je kaartje afdrukken), B-Europe verzendt per post alleen naar België en Luxemburg waar NS Hispeed ook naar Nederland verstuurt.
Ik heb ook een huis in België, dat is soms toch best handig ;)
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 25 juli 2011 @ 18:00:03 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99928532
quote:
3s.gif Op maandag 25 juli 2011 17:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik begrijp dat de "nood" met een pijpbeurt van 11 euro opgelost is? ^O^

Of is ze zo lelijk als de nacht?
Bwahaha _O-
  maandag 25 juli 2011 @ 20:32:59 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99934101
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 16:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Hebben er gisteravond uberhaubt dan al treinen gereden? Om 21:00 uur was die storing namelijk nog niet voorbij, dus wie weet is het gewoon nog *steeds* hetzelfde defect...
Vanochtend rond 7 uur was het treinverkeer weer hervat, maar vandaag is de bovenleiding opnieuw kapot gereden.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 01:09:57 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99946150
Op Facebook zag ik een foto van één van de ÖBB-rijtuigen met een NS-logo erop:
  dinsdag 26 juli 2011 @ 07:32:21 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_99949677
Zo, alweer 300kmh gereden. Nu Antwerpen, snelheid gelijk lager..
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:02:54 #52
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_99957388
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 18:07 schreef greavy het volgende:
Weet iemand eigenlijk hoe het zit met fotograferen op treinstations in Frankrijk? Aangezien ik Dinsdag naar Parijs (zit vlakbij Gare du nord).
Print die pagina uit, neem het mee in drievoud en als er dan een beveiligingsbeambte moelijk doet, geef je hem zo een velletje en uitgeluld.

Let wel even op met fotograferen op de RER A, B, D . Een deel van de stations is niet van de SNCF maar van de RATP, en daar wordt wel moelijk over gedaan al ze je zien. Een vuistregel is: Alle ondergrondse stations zijn zonbeetje van de RATP + plus de takken van de RER A naar het Oosten Boissy st Leger/ Marne la vallee-Chessy.

Wil je een tramlijn fotograferen, doe dan de T4, die is volledig van de SNCF. Ook de stationsgebouwen aan de T2 zijn van de SNCF...
pi_99959774
Ik ontving weer een mooi boekje met kortingsbonnen! Ik ga binnenkort maar eens goed gebruik maken van die overgangsbewijzen (allen in het weekend geld), ideaal samen met mijn OV-kaart!
pi_99960720
quote:
11s.gif Op maandag 25 juli 2011 15:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Nederland heeft ook geen station, en ik vraag me af of er wel een bus komt _O-
Gaat er wel een trein naar Poortugaal?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 juli 2011 @ 14:32:09 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99960912
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:26 schreef Bundesrepublik het volgende:

[..]

Gaat er wel een trein naar Poortugaal?
In America stopt ie in ieder geval niet
Om maar te zwijgen over buurtschappen als Canada, Egypte, Frankrijk, Moskou, Petersburg en Willemstad
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_99960987
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:26 schreef Bundesrepublik het volgende:

[..]

Gaat er wel een trein naar Poortugaal?
Nee, of ja... wanneer je de metro tot trein rekent ;)
pi_99962511
Waarom is die overgangskaart alleen in het weekend geldig? Hoeren :r .
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:19:40 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99962627
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 15:16 schreef Ireyon het volgende:
Waarom is die overgangskaart alleen in het weekend geldig? Hoeren :r .
Hoeren die in de overgang zijn? Ik bedank. :{w
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:29:55 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99963013
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 15:16 schreef Ireyon het volgende:
Waarom is die overgangskaart alleen in het weekend geldig? Hoeren :r .
Waarschijnijk omdat die overgangskaart vorig jaar de hele week geldig was, en de eerste klas toen overvol zat zodat mensen met een kaartje voor de 1e klas alsnog 2e klas moesten gaan zitten.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:22:15 #60
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99967101
Het systeem dat informatie uit BEPAC vertaalt naar bruikbare gegevens voor de nieuwe informatieschermen is stuk. Nu staan al sinds drie uur dezelfde treinen aangekondigd op de noordelijke stations. Ook in Nijmegen schijnt men dezelfde problemen te hebben.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:50:48 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99968012
Morgen en overmorgen ga ik kijken hoe betrouwbaar de Fyra is om op m'n werk te komen (Hoofddorp).

Wens me sterkte.
pi_99968149
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:50 schreef James1988 het volgende:
Morgen en overmorgen ga ik kijken hoe betrouwbaar de Fyra is om op m'n werk te komen (Hoofddorp).

Wens me sterkte.
Je gaat er al vanuit dat-ie wegens een storing niet verder rijdt dan .. ? :+
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:58:55 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99968249
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:55 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Je gaat er al vanuit dat-ie wegens een storing niet verder rijdt dan .. ? :+
Het is niet de meest betrouwbare trein van Nederland, nee. :')
  dinsdag 26 juli 2011 @ 18:08:42 #64
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99968518
Ik heb nog nooit problemen met de Fyra gehad.

Nou ja, hij werd een keer in Rotterdam opgeheven toen ik toch niet verder noordwaarts hoefde :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 26 juli 2011 @ 18:11:53 #65
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_99968597
http://www.bredavandaag.n(...)al-breda-goedgekeurd

Gekkenhuis. Straks gaan ze 'm nog echt bouwen ook :o.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  dinsdag 26 juli 2011 @ 18:17:06 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99968709
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 18:11 schreef JDude het volgende:
http://www.bredavandaag.n(...)al-breda-goedgekeurd

Gekkenhuis. Straks gaan ze 'm nog echt bouwen ook :o.
Niet het mooiste gebouw dat ik heb gezien, het nieuwe Rotterdam Centraal vind ik mooier.

Maar het belangrijkste staat er in ieder geval op:


En we krijgen kennelijk gele Thalyssen in Breda te zien:
pi_99969071
Morgenochtend heel vroeg vertrek ik voor een 5 dagen durende treinreis door Europa met "Interrail". :D

Naast Duisland keertje paar landen erbij waar ik nog nooit geweest ben. :P
pi_99970463
Goeie reis en heel veel plezier! :W
Ik vermoed dat we hier t.z.t. vast wel een foto-verslag te zien krijgen he ;)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 19:13:42 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99970563
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 18:31 schreef Socios het volgende:
Morgenochtend heel vroeg vertrek ik voor een 5 dagen durende treinreis door Europa met "Interrail". :D

Naast Duisland keertje paar landen erbij waar ik nog nooit geweest ben. :P
Vertel hier vast eens wat meer over? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 juli 2011 @ 07:56:01 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99992160
Heerlijk staaltje informatievoorziening zo vroeg op de morgen. Door een probleem bij Barendrecht was er geen treinverkeer mogelijk, kan gebeuren (al gebeurt dat vrij vaak).

De smartphone-app van NS meldde dat mijn Fyra gewoon zou rijden, dus had ik een toeslag op mijn OV-chipkaart geladen. Vervolgens loop ik verder de hal in en zie ik dat een hele hoop treinen - waaronder ook de Fyra - niet rijden. De omroep meldt ondertussen dat de storing voorbij is en het treinverkeer hervat wordt, geen woord over de Fyra.

Ik was dus maar de trein naar 's-Hertogenbosch ingestapt (ik moet naar Schiphol), tot ik de Fyra toch zag staan. Uitgestapt en naar dat perron gelopen, waar het bord leeg was. Geen Fyra-personeel te zien, maar de trein stond er, deuren open en al. Dus maar gewoon ingestapt... en hij rijdt.

Maar duidelijke informatievoorziening? Zeker niet. :')
pi_100000002
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 07:56 schreef James1988 het volgende:
Uitgestapt en naar dat perron gelopen, waar het bord leeg was. Geen Fyra-personeel te zien, maar de trein stond er, deuren open en al. Dus maar gewoon ingestapt... en hij rijdt.
Zonder context is 't net een spookverhaal :D
pi_100005957
vraagje:
ik zie dat bij de NS spoordeelweken een efteling tripje zit, nou is dat wel intressant maar bied het wat tegenstrijdige info:

in de omschrijvende tekst staat dat het NS kaartje vanaf 9:00 geldig is...
in de voorwaarden staat dat er een NS dagretour bijzit.. (+daluren kaartje voor veolia bus)
http://www.spoordeelwinkel.nl/product/juli/efteling
kan ik nou wel of niet voor 9:00 vertrekken? -O-
pi_100006072
Waar staat de tegenstrijdigheid dan? Je krijg een dagretour die doordeweeks geldig is vanaf 09:00 uur, dus 't lijkt me niet dat je vóór 09:00 daarmee mag reizen..
pi_100006118
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 15:04 schreef Ireyon het volgende:
Waar staat de tegenstrijdigheid dan? Je krijg een dagretour die doordeweeks geldig is vanaf 09:00 uur, dus 't lijkt me niet dat je vóór 09:00 daarmee mag reizen..
in de voorwaarden staat dat het om een dagretour gaat en niet 1 die geldig is vanaf 9:00
pi_100006236
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 15:05 schreef mschol het volgende:

[..]

in de voorwaarden staat dat het om een dagretour gaat en niet 1 die geldig is vanaf 9:00
quote:
Voor dat bedrag krijgt u een e-ticket Dagretour voor de trein (te gebruiken van maandag tot en met vrijdag vanaf 09.00 uur ’s ochtends en in het weekend de hele dag)
quote:
Deze aanbieding bevat een e-ticket Dagretour van NS
Het lijkt me logisch dat ze in de voorwaarden doelen op het e-ticket Dagretour zoals erboven beschreven.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 juli 2011 @ 16:52:12 #76
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100010424
Leuk die spoordeelweken :P

Rondje Nederland dat helemaal niets kost :)

Ergens in augustus maar eens doen, want ik heb nog een dagkaart liggen die voor half september op moet
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100010637
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juli 2011 16:52 schreef Peterselieman het volgende:
Leuk die spoordeelweken :P

Rondje Nederland dat helemaal niets kost :)

Ergens in augustus maar eens doen, want ik heb nog een dagkaart liggen die voor half september op moet
rondje nederland wat niks kost? wat heb ik gemist :+
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 juli 2011 @ 17:03:55 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100010833
ik ga wat kaartjes en dergelijke combineren, waardoor het wat aangenamer wordt.

Een tweede persoon kan zelfs helemaal gratis meereizen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100011696
Weten jullie toevallig of je met zo'n meereiskaart ook gratis kan meereizen met een zomertour kaart? Dus dat er in feite 3 mensen reizen voor de prijs van een zomertourkaart? Ik heb de NS een bericht gestuurd via twitter gister maar ze hebben nog niet hierop gereageerd..
Once I had a little game, I think you know the game I mean, I mean the game called go insane!
-je webicon was 3,8Mb, max. 100Kb toegestaan, niet terugplaatsen!-
pi_100011778
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juli 2011 17:03 schreef Peterselieman het volgende:
ik ga wat kaartjes en dergelijke combineren, waardoor het wat aangenamer wordt.

Een tweede persoon kan zelfs helemaal gratis meereizen.
de kaartjes zijn volgens mij niet geldig i.c.m. andere actie's?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 juli 2011 @ 17:33:32 #81
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100011869
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 17:30 schreef mschol het volgende:

[..]

de kaartjes zijn volgens mij niet geldig i.c.m. andere actie's?
neuh, maar ik heb nog een gewone dagkaart liggen ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 27 juli 2011 @ 18:55:34 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100014703
Handig, 2 van de 6 rijtuigen van de Fyra waar ik nu in zit zijn defect. Tussen Schiphol en Rotterdam zaten de twee andere tweedeklas rijtuigen dus stampvol... maar er werd niet gedeclasseerd. Beetje jammer.
pi_100014873
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juli 2011 17:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

neuh, maar ik heb nog een gewone dagkaart liggen ;)
ow... oke :P
pi_100028442
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 18:55 schreef James1988 het volgende:
Handig, 2 van de 6 rijtuigen van de Fyra waar ik nu in zit zijn defect. Tussen Schiphol en Rotterdam zaten de twee andere tweedeklas rijtuigen dus stampvol... maar er werd niet gedeclasseerd. Beetje jammer.
Is de Fyra tegenwoordig zo druk?
pi_100030452
Socios , heb hier wat vacatures oa. Service medewerker in Amsterdam, alkmaar, roosendaal of utrecht. pm maar
pi_100030772
NS wil ons soort mensen niet :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100034392
Hallo,

Aankomende zomer ga ik via de trein op vakantie. Ik heb zo'n interrailkaart gekocht daarvoor. Nu heb ik daar een vraag over. Je mag er namelijk niet mee in eigen land reizen. Ik vertrek echter in het buitenland aan de reis, dus mijn vraag is alleen voor de terugreis bedoeld. Ik moet vanaf Berlijn naar Nederland. Waar moet ik dan inchecken met mijn ovchipkaart? Moet ik dan snel mijn trein uit zodra ik in Nederland ben? En hoe krijg ik dan die korting van 50 % waar je recht op hebt volgens de interrail site?
  donderdag 28 juli 2011 @ 07:32:37 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100035055
Simpel, niet. Je zult een papieren kaartje moeten regelen via het loket voor dat laatste stuk.
  donderdag 28 juli 2011 @ 08:08:20 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100035355
Opvallend: de Fyra waar ik nu in zit (911, V Breda 7.54) rijdt rechterspoor naar Rotterdam. Normaalgesproken wordt op de zuidtak van de HSL-Zuid linkerspoor gereden omdat men in België ook links rijdt (bij Rotterdam wordt al gewisseld).

Edit: in de tunnel bij Barendrecht werd er gewisseld naar linkerspoor.

[ Bericht 14% gewijzigd door James1988 op 28-07-2011 08:13:55 ]
pi_100035532
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 08:08 schreef James1988 het volgende:
Opvallend: de Fyra waar ik nu in zit (911, V Breda 7.54) rijdt rechterspoor naar Rotterdam. Normaalgesproken wordt op de zuidtak van de HSL-Zuid linkerspoor gereden omdat men in België ook links rijdt (bij Rotterdam wordt al gewisseld).

Edit: in de tunnel bij Barendrecht werd er gewisseld naar linkerspoor.
Wie om 8 uur 's ochtends in een hogesnelheidstrein zit die al bijna nooit rijdt, vraagt om roestrijden oO<
  donderdag 28 juli 2011 @ 08:29:17 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100035562
Voor de liefhebbers van de ICE, Deutsche Bahn verkoopt interieurstukken uit de ICE 2, die niet meer nodig zijn na de renovatie die die stellen momenteel ondergaan. Hierbij valt te denken aan tafels en stoelen.

De volledige lijst (inclusief prijzen) is te vinden op DeutscheBahn.com.
pi_100039666
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 08:26 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Wie om 8 uur 's ochtends in een hogesnelheidstrein zit die al bijna nooit rijdt, vraagt om roestrijden oO<
Pff.. ik zat afgelopen zondag-middag om 17 uur ofzo in een roestrijdende slet van Rotterdam naar Hoek van Holland: vlak voor Maassluis naar links en 50m verder meteen weer naar rechts. Alle mensen die uit wilden stappen en al stonden bijna omgevallen enzo _O-
pi_100042736
ik was gisteren op Schiphol, bij de roltrappen naar perrons 1 en 2 stonden twee dames met koffers te twijfelen 'nee, hier moeten we niet zijn, we moeten naar perron 1-2' :D
pi_100042786
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 12:42 schreef computergirl het volgende:
ik was gisteren op Schiphol, bij de roltrappen naar perrons 1 en 2 stonden twee dames met koffers te twijfelen 'nee, hier moeten we niet zijn, we moeten naar perron 1-2' :D
En dat soort volk mag zelfstandig over straat.. :|W
  Moderator donderdag 28 juli 2011 @ 12:51:41 #95
155227 crew  Guppy
dus
pi_100043001
Het scheelt dat ze nog niet op zoek waren naar 9 3/4, die schijnen ze op Kings Cross nog wel eens te hebben :')
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 28 juli 2011 @ 13:55:36 #96
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100045554
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 11:16 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Pff.. ik zat afgelopen zondag-middag om 17 uur ofzo in een roestrijdende slet van Rotterdam naar Hoek van Holland: vlak voor Maassluis naar links en 50m verder meteen weer naar rechts. Alle mensen die uit wilden stappen en al stonden bijna omgevallen enzo _O-
Daarom doe ik het roestrijden meestal net ná vertrek van een trein. :)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 28 juli 2011 @ 14:17:45 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100046543
quote:
'Chinees treinongeluk kwam door ontwerpfout'
PEKING - De dodelijke botsing tussen twee hogesnelheidstreinen in China deze maand kwam door een ernstige ontwerpfout in de seinapparatuur.
Het staatspersbureau Xinhua meldde dat donderdag op gezag van het spoorbedrijf van Shanghai.
Zaterdagavond was een trein stilgevallen door blikseminslag. De machinist van een achteropkomende trein wist van niets en botste op de stilstaande trein.
Enkele wagons vielen van een viaduct: minstens 39 passagiers stierven en ruim 200 raakten gewond.

Groen
Door de ontwerpfout was het sein niet van groen op rood gesprongen, erkende de overheid. Officiële onderzoeksresultaten zijn echter niet bekendgemaakt.
Bij zeldzame protesten hadden Chinezen recentelijk geëist dat de overheid ''de ware reden van het ongeluk zou openbaren''.

Ze menen dat de overheid de oorzaak geheim houdt. Enkele gezinnen van slachtoffers weigeren zelfs de schadevergoeding aan te nemen zolang de echte oorzaak duidelijk is, aldus staatskrant China Daily donderdag.

''We hebben geen geld nodig. Wij willen de waarheid'', zei nabestaande Wang Hui. De overheid had nabestaanden 54.000 euro per dode geboden.

Problemen
Het is het ernstigste ongeluk met Chinese hsl-treinen ooit. Het land heeft een groot hsl-net, maar daar zijn veel problemen mee. Autoriteiten beloofden een snelle herziening van het spoorsysteem.

Premier Wen Jiabao is donderdag in Wenzhou aangekomen om de plaats van het ongeluk te bekijken.
Bron: Nu.nl

Lekker dan :{
  donderdag 28 juli 2011 @ 14:23:19 #98
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_100046839
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 14:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron: Nu.nl

Lekker dan :{
Wat is fail safe in het Chinees? Oh wacht, blijkbaar kennen ze dat woord daar niet...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 28 juli 2011 @ 18:57:17 #99
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100057568
Zo, nu weer naar Rotterdam onderweg uit Parijs. Was leuk om Parijs gezien te hebben zoals TER, SNCF, RATP etc :-)
  donderdag 28 juli 2011 @ 21:22:35 #100
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_100063317
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 18:57 schreef greavy het volgende:
Zo, nu weer naar Rotterdam onderweg uit Parijs. Was leuk om Parijs gezien te hebben zoals TER, SNCF, RATP etc :-)
Vertel eens wat meer? Welke lijnen?

Nog gezeik gehad?
  donderdag 28 juli 2011 @ 23:05:59 #101
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100068685
Heb 'onder' de grond niet veel foto's. Op Gare de l'est werd ik door de gendemerie (of hoe je dat schrijft) nog wel aangesproken... Verder geen gezeik gehad.
Heb veel lijntjes onder de grond gehad.. Morgen wel ff wat meer details via de pc (nu iPhone)
pi_100069932
Trouwens, triest gezicht, die NS1700's en NS1800's die werkloos staan te zijn bij Amsterdam Centraal. Kwam vandaag ook nog een Mat64 bak tegen op een trailer in Amsterdam. Die zie je ook overal.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 00:40:46 #103
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100072648
Over het ongeluk in China van afgelopen week las ik op Skyscrapercity iets opvallends:

Door de blikseminslag was het beveiligingssysteem (CTCS) uitgevallen, en was ook een trein tot stilstand gekomen. Vanwege de vele problemen met de Chinese HSL-lijnen van de afgelopen tijd (imagoschade) hadden verkeersleiders besloten om de treinbeveiliging uit te schakelen en de treinen gewoon te laten rijden. Jammergenoeg was iemand vergeten om door te geven dat er nog steeds een trein stilstond midden op de HSL...
  vrijdag 29 juli 2011 @ 00:48:51 #104
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100072896
dat is niet waar.

Door een grove ontwerpfout in de beveiliging stond er een sein op groen wat op rood had moeten staan.

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)t-in-seinapparatuur/
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 29 juli 2011 @ 01:11:48 #105
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100073561
quote:
4s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 00:48 schreef Dr_Flash het volgende:
dat is niet waar.

Door een grove ontwerpfout in de beveiliging stond er een sein op groen wat op rood had moeten staan.

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)t-in-seinapparatuur/
Op Skyscrapercity staat dit logboek:
quote:
19:39 - Signals near Wenzhou South were found to be malfunctioning, all showing red.

19:51 - D3115 arrived into Yongjia (north of Wenzhou South) 4 minutes late

19:53 - A decision was made that the signals are to be over-ridden and manual operation commenced from Wenzhou South control centre

19:55 - Manual operation commenced from Yongjia control centre

20:06 - D301 was informed of manual operation and made an unscheduled stop at Yongjia at 20:12

20:15 - D3115 departed from Yongjia 27 minutes late

20:22 - D301 was given the clear to proceed

20:23 - D3115 reached the start of signal failure area and stopped

20:24 - D301 departed from Yongjia at high speed, with his signals all showing clear

20:25 - D3115 began running towards Wenzhou South at 20 km/h

20:30 - D3115 driver reported a passenger operated emergency stop, unaware his train has just been rear-ended.

This is the most plausible explanation so far, based on analysis of the best evidence in the public domain. It may differ with official explanation when it is released. The main problem I have with this situation is that it seems to assume the use of conventional signalling system instead of in-cab signalling, though same principles probably apply? Otherwise it seems to fit most other accounts.
Hierop afgaande kloppen eigenlijk onze beide posts wel... waaruit ik de conclusie trek dat de seinen het wel deden, maar de interlockingsystemen (tegen twee treinen in één sectie) het niet deden.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 01:15:58 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100073691
A PASSENGER operated emergency stop 8)7

Waar zit die machinist naar te kijken dan?? :X

edit: Oh wacht dat is de aanGEreden trein, niet de aanrijdende trein.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 29 juli 2011 @ 01:19:06 #107
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100073775
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 01:15 schreef Dr_Flash het volgende:
A PASSENGER operated emergency stop 8)7

Waar zit die machinist naar te kijken dan?? :X

edit: Oh wacht dat is de aanGEreden trein, niet de aanrijdende trein.
De machinist zat 375 meter verderop voor zich te kijken terwijl hij met 20 km/h reed. De machinist is trouwens verboden om ook maar iets te zeggen tegen de media... maar heeft via een vriend wel vragen beantwoord via de Chinese Twitter. artikel
  vrijdag 29 juli 2011 @ 09:00:00 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100077602
Amazing: stipt om 7.54 vertrokken uit Breda met de Fyra, nog bij de toerit naar de HSL minutenlang stilgestaan omdat "er een vertraagde trein voor ons zit", uiteindelijk met +11 aangekomen in Rotterdam. In Rotterdam nog eens 16 minuten stilgestaan omdat er problemen waren met het wissel richting de HSL, en toen de trein uiteindelijk vertrok (met +27) werd omgeroepen dat het wissel nog steeds defect is en we klassiek (over Den Haag) naar Schiphol gaan. +20 erbij dus.

Heel raar.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 10:43:05 #109
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100080165
klote joh -O-

GtbV + toeslag terug?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100080492
Spoorlopers op Gouda... Sta nu al 5 minuten tussen Goverwelle en Gouda te wachten.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 11:03:57 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100080751
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 10:43 schreef Dr_Flash het volgende:
klote joh -O-

GtbV + toeslag terug?
Uiteindelijke aankomst is iets van +42 geworden. Dus ik ga inderdaad een claim invullen bij Hispeed. :s)

edit: even gekeken naar het GtbV-formulier van Hispeed, maar ik heb geen papieren toeslag (maar op de OV-chipkaart geladen). Kan alleen nergens mijn OV-chipkaartnummer invullen :')
  vrijdag 29 juli 2011 @ 12:42:50 #112
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100084057
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 11:03 schreef James1988 het volgende:

[..]

Uiteindelijke aankomst is iets van +42 geworden. Dus ik ga inderdaad een claim invullen bij Hispeed. :s)

edit: even gekeken naar het GtbV-formulier van Hispeed, maar ik heb geen papieren toeslag (maar op de OV-chipkaart geladen). Kan alleen nergens mijn OV-chipkaartnummer invullen :')
Leuk puzzeltje dan :P Deel je ervaringen hier :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 29 juli 2011 @ 13:13:47 #113
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100085175
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 11:03 schreef James1988 het volgende:

[..]
edit: even gekeken naar het GtbV-formulier van Hispeed, maar ik heb geen papieren toeslag (maar op de OV-chipkaart geladen). Kan alleen nergens mijn OV-chipkaartnummer invullen :')
Bij de NS kan je bijvoorbeeld met de nieuwe abonnementen nog geen GtbV terugvragen. Bijvoorbeeld het Weekend Vrij etc. Dat staat ook nog niet op de formulieren. Komt vast nog wel. Ik heb geld terug gevraagd door een briefje te schrijven, de gegevens te vermelden en juiste dingen bij te voegen.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 13:34:58 #114
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100086097
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 12:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Leuk puzzeltje dan :P Deel je ervaringen hier :D
Ik heb het nagevraagd bij NS Hispeed (via Twitter) en die verwijzen me door naar het GtbV-formulier van NS Reizigers.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 15:29:15 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100089988
quote:
NMBS: Angst voor dure Fyra Amsterdam - Brussel onterecht
vrijdag 29 juli 2011

De Fyra Amsterdam - Brussel, die per 2012 de Benelux moet gaan vervangen, zal niet "perperduur" worden. Naar verwachting zal de dienst "beduidend goedkoper" worden dan de Thalys tarieven, maar duurder dan de huidige Benelux tarieven. Dat verklaart een woordvoerder van de Belgische spoorwegen (NMBS).

De reizigersvereniging Rover en de Belgische collega's TreinTramBus maken zich zorgen dat de tarieven van de Fyra Amsterdam - Brussel "peperduur" zullen worden. Een woordvoerder van de Belgische spoorwegen weerspreekt die angst. "Die angst is nergens op gebaseerd. De treindienst wordt via de hogesnelheidslijn aanzienlijk sneller, dus het is logisch dat de tarieven iets duurder zullen worden" zegt woordvoerder Jochem Goovaerts. "Maar er blijven natuurlijk ook promotionele acties". De precieze tarieven zullen een paar maanden voordat de trein daadwerkelijk zal gaan rijden bekend worden gemaakt.

Reserveren
De tarieven van de Fyra zal beduidend goedkoper worden dan de huidige Thalys tarieven. "Ook de angst dat lang van te voren gereserveerd zal moeten worden is onterecht. Het is de bedoeling dat iemand vijf minuten voor vertrek nog een kaartje kan kopen" zegt hij. Het is wel correct dat de er voor de Fyra een reserveringsplicht zal gelden. "De reis Amsterdam - Brussel zal toch zo'n 1 uur en driekwartier gaan duren. Dan willen reizigers ook op een zitplek kunnen rekenen". Volgens hem wordt er nog gekeken of er voor binnenlandse reizigers een andere oplossing mogelijk is.

Startdatum
Wanneer de Benelux wordt vervangen door een Fyra, is nog onduidelijk. "Wij zijn afhankelijk van treinbouwer AnsaldoBreda, die heeft eerder aangegeven dat we de treinstellen per december in de reizigersdienst konden inzetten. We hebben de fabrikant gevraagd of die inzichten nog steeds reëel zijn" zegt de woordvoerder. NS Hispeed gaf eerder aan dat het ook wel eens het eerste kwartaal van 2012 kan worden.

Extra stoptrein
Maar als de Benelux wordt vervangen door een Fyra, is het nog allerminst zeker of er een extra stoptrein Roosendaal - Antwerpen komt. "We hebben afgesproken dat we een correct aanbod tussen Antwerpen en Roosendaal zullen aanbieden dat aansluit bij de vraag. Dus we zullen onderzoeken of er voldoende vraag is voor een tweede stoptrein" zegt Goovaerts.
Bron: Treinreiziger.nl
  vrijdag 29 juli 2011 @ 15:32:41 #116
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_100090105
quote:
"Wij zijn afhankelijk van treinbouwer AnsaldoBreda, die heeft eerder aangegeven dat we de treinstellen per december in de reizigersdienst konden inzetten. We hebben de fabrikant gevraagd of die inzichten nog steeds reëel zijn"
Kijk, er wordt alweer voorzichtig nog een uitstelling geïntroduceerd. Het zou ook te mooi zijn geweest om waar te zijn :D
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_100090181
quote:
"Die angst is nergens op gebaseerd. De treindienst wordt via de hogesnelheidslijn aanzienlijk sneller, dus het is logisch dat de tarieven iets duurder zullen worden", zegt woordvoerder Jochem Goovaerts.
Net als bij de IC Brussel - Luik dus. Ohnee wacht, die is geen cent duurder geworden. De kerel weet niet eens hoe 't er in z'n eigen land aan toe gaat, de kneus.

quote:
Maar als de Benelux wordt vervangen door een Fyra, is het nog allerminst zeker of er een extra stoptrein Roosendaal - Antwerpen komt. "We hebben afgesproken dat we een correct aanbod tussen Antwerpen en Roosendaal zullen aanbieden dat aansluit bij de vraag. Dus we zullen onderzoeken of er voldoende vraag is voor een tweede stoptrein" zegt Goovaerts.
Godverdomme zeg, niemand zit te wachten op een tweede stoptrein. De vraag is het behoud van de huidige IC, wat voor bord heb je voor je kop als je dat zo makkelijk blijft negeren.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 15:42:00 #118
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100090421
de afstand wordt korter, maar het is "logisch dat de tarieven duurder worden"? 8)7 mongolen :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_100090524
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 15:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron: Treinreiziger.nl
ze gaan de internationale trein vervangen door een duurdere variant die gereserveerde plaatsen heeft? wat een kutplan :X

whats next, gereserveerde plekken op binnenlandse (stop)treinen? :')
  vrijdag 29 juli 2011 @ 15:45:48 #120
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100090548
Tijd is geld, en de HSL is stukken duurder dan de conventionele route. Dat kan ik nog wel begrijpen.

Wat ik niet goed snap is dat er een reserveringsplicht gaat zijn, maar je nog wel 5 minuten op voorraad een kaartje kunt kopen. Als reiziger weet je dan dus gewoon niet waar je aan toe bent, want 5 minuten van tevoren kan de trein immers vol zijn.
pi_100090616
Nee, als er een reserveringsplicht is, en je 5 minuten vooraf nog een kaartje kunt kopen, dan koop je dus daar meteen de reservering bij. En dan vertelt de automaat je dus ook dat de trein al vol is en je geen kaartje kunt kopen in het onwaarschijnlijke geval...

Zal wel weer nieuwe software of zelfs speciale kaartautomaten vereisen...
pi_100090676
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 15:45 schreef James1988 het volgende:
Wat ik niet goed snap is dat er een reserveringsplicht gaat zijn, maar je nog wel 5 minuten op voorraad een kaartje kunt kopen. Als reiziger weet je dan dus gewoon niet waar je aan toe bent, want 5 minuten van tevoren kan de trein immers vol zijn.
En je krijgt er dan ook nog eens een mooie verplichte zitplaats bij, lekker aan de gangkant of naast een stuk 'muur'. Niet meer lekker helemaal achterin kunnen zitten omdat je dan op het station het dichtst bij de uitgang uit kan stappen. Kiezen of je vooruit of achteruit gaat zitten. Ergens anders gaan zitten wanneer je bij een stel krijsende huiswijven in het rijtuig zit.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 15:49:55 #123
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100090679
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 15:47 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Nee, als er een reserveringsplicht is, en je 5 minuten vooraf nog een kaartje kunt kopen, dan koop je dus daar meteen de reservering bij. En dan vertelt de automaat je dus ook dat de trein al vol is en je geen kaartje kunt kopen in het onwaarschijnlijke geval...
Ja, klopt. Maar als reiziger weet je dus op voorhand niet of je wel met de trein mee kúnt, ook al heb je geen bezwaar tegen staan.
quote:
Zal wel weer nieuwe software of zelfs speciale kaartautomaten vereisen...
In NL: software-update voor de NS-kaartautomaat.
In BE: aanschuiven aan het loket.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 15:59:31 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100091019
Bij de voorwaarden over (onder andere) de nieuwe abonnementen staat:
quote:
artikel 5.9: 'Er is onder meer in de volgende gevallen sprake van misbruik of fraude .... Wanneer u met de OV-Chipkaart bij herhaling eerder incheckt dan 30 minuten voor aanvang van uw reis ... .'
...
pi_100091213
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 15:59 schreef greavy het volgende:
Bij de voorwaarden over (onder andere) de nieuwe abonnementen staat:

[..]

...
whut? :D idioot
  vrijdag 29 juli 2011 @ 16:16:39 #126
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100091695
Zeker. Je pleegt fraude als je dat doet, zeggen ze :P

Hier het hele artikel:
quote:
5.9 NS heeft het recht om het Abonnement met onmiddellijke ingang op te
zeggen en/of OV-chipkaart te blokkeren en/ of in beslag te nemen en/of u een
boete op te leggen en/of uw Instaptarief te verhogen, indien u fraudeert met
of misbruik maakt van het Abonnement of de OV-chipkaart of indien er met
uw OV-chipkaart is gefraudeerd.
De in de vorige zin genoemde boete wordt bepaald aan de hand van de ernst
van het misbruik of fraude en bedraagt per Rit ten hoogste de Ritprijs voor de
langst mogelijke Rit op één dag voor de gereisde klasse plus het bedrag ter
grootte van de Wettelijke verhoging.
Het in de eerste zin van dit lid bedoelde verhoogde Instaptarief bedraagt
maximaal de Ritprijs voor de langst mogelijke Rit op één dag, eerste klas.
Er is onder meer in de volgende gevallen sprake van misbruik of fraude:
* Wanneer uit de administratie van bijvoorbeeld NS blijkt dat een Check-in of
Check-uit bij herhaling ontbreekt terwijl dit wel had moeten plaatsvinden;
* Wanneer u saldo op uw OV-chipkaart laadt zonder dat u hiervoor betaalt aan
de partij aan wie u, zoals u redelijkerwijs mag verwachten, dient te betalen;
* Wanneer u met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt, uitcheckt op
een andere wijze dan met een door een openbaar vervoer bedrijf of Trans Link
Systems B.V. daartoe aangewezen apparaat;
* Wanneer u met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt bij herhaling niet
uitcheckt op het station of de halte die u verlaat;
* Wanneer u met de OV-chipkaart bij herhaling eerder incheckt dan 30 minuten
voor aanvang van uw reis;
* Wanneer u bij herhaling in de richting van uw vertrekstation reist, zonder dat
dit onderdeel is van de Reisroute.


[ Bericht 43% gewijzigd door greavy op 29-07-2011 16:35:57 ]
  vrijdag 29 juli 2011 @ 16:44:04 #127
258802 Yreal
henk..!
pi_100092828
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 16:16 schreef greavy het volgende:
Zeker. Je pleegt fraude als je dat doet, zeggen ze :P

Hier het hele artikel:

[..]

Er staan hier heel veel dingen in die mij doen afvragen hoe ze dat precies willen weten...

Als je immers niet uitcheckt weten ze ook niet waar je de boel verlaat..

En een half uur van te voren inchecken.. Wat nou als mijn trein maar 1x per uur gaat? of om het half en omdat ik nog koffie ga halen ik die eerste trein mis...?
  vrijdag 29 juli 2011 @ 16:56:22 #128
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_100093291
Grotendeels bangmakerij denk ik :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 29 juli 2011 @ 17:00:45 #129
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100093455
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 15:45 schreef James1988 het volgende:
Tijd is geld, en de HSL is stukken duurder dan de conventionele route. Dat kan ik nog wel begrijpen.

Wat ik niet goed snap is dat er een reserveringsplicht gaat zijn, maar je nog wel 5 minuten op voorraad een kaartje kunt kopen. Als reiziger weet je dan dus gewoon niet waar je aan toe bent, want 5 minuten van tevoren kan de trein immers vol zijn.
In Zweden zijn die automaten standaard, net als de reservering voor intercity's. Geen gemekker, gewoon een centraal systeem dat alles registreert.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100093705
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 16:44 schreef Yreal het volgende:

[..]

Er staan hier heel veel dingen in die mij doen afvragen hoe ze dat precies willen weten...

Als je immers niet uitcheckt weten ze ook niet waar je de boel verlaat..

En een half uur van te voren inchecken.. Wat nou als mijn trein maar 1x per uur gaat? of om het half en omdat ik nog koffie ga halen ik die eerste trein mis...?
een keertje is niet erg, het gaat er met name om dat het niet structureel gebeurd..
  vrijdag 29 juli 2011 @ 17:49:12 #131
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100095109
Het gaat om stelselmatig, niet om maar af en toe, 1 keer of dergelijke.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 29 juli 2011 @ 17:49:55 #132
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100095140
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 17:49 schreef greavy het volgende:
Het gaat om stelselmatig, niet om maar af en toe, 1 keer of dergelijke.
De vraag is of ze het na kunnen gaan of het stelselmatig is ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_100095243
Als een trein ATB heeft , rijd deze dan te snel? Zit in trein 4206 welke net van almelo wegreed en na 100 meter fors tot stilstand kwam, en hoorde VIA de porto dat deze ATB melde..
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
pi_100095608
Ja, als de trein zodanig tot stilstand komt dat het lijkt of er aan de noodrem getrokken wordt is dat waarschijnlijk een ATB-noodremming. Het ATB-systeem (Automatische Trein Beinvloeding) heeft dan gemerkt dat de machinist te hard rijdt, moet remmen en dat niet tijdig zelf gedaan heeft.

Als zoiets gebeurt meldt de machinist dat wel eens zo aan de conducteur zodat die ook weet dat het niet een reiziger was die aan de noodrem trok waar die achteraan moet.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 18:15:20 #135
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100095891
Of de dodeman greep in.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_100096064
Mag een go pass vanaf Roosendaal gr. al of moet je persé via essen reizen? En waar kan je achter de prijs komen tot Roosendaal Gr.?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 29 juli 2011 @ 18:31:34 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_100096341
Grenspunten tellen niet mee iirc.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 18:34:01 #138
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100096397
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 18:21 schreef Ascendancy het volgende:
Mag een go pass vanaf Roosendaal gr. al of moet je persé via essen reizen? En waar kan je achter de prijs komen tot Roosendaal Gr.?
Go Pass (heb ik zelf ook) telt pas vanaf Essen als je met de Stoptrein gaat, of vanaf Antwerpen met de IC.
Je mag wél van Maastricht het Belgenland in, of vanuit het Belgenland naar Maastricht met de Go Pass, deze is op Maastricht geldig (Behoort ook onder Belgische stations qua tarieven).
pi_100096574
Eigenlijk belachelijk dat je moet betalen voor het stukje Roosendaal-Gr. - Essen. Wat zal het zijn, een meter of 4 :') ?
  vrijdag 29 juli 2011 @ 18:45:42 #140
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100096728
En als je gewoon in Nederland je kaartje al koopt, moet je dus Roosendaal-Essen hebben, tenzij je een netkaart (dus ook dagkaart enz) hebt. Ja, het is zonde. Maar dan kan ik nog tig voorbeelden bedenken waar het zonde is.
pi_100098664
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 18:21 schreef Ascendancy het volgende:
Mag een go pass vanaf Roosendaal gr. al of moet je persé via essen reizen? En waar kan je achter de prijs komen tot Roosendaal Gr.?
Volgens mij is sinds 2010 Roosendaal Grens verdwenen en vervangen door het station Roosendaal, alles er na is 'Belgisch spoor'.
pi_100099630
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 19:41 schreef Brembo het volgende:

[..]

Volgens mij is sinds 2010 Roosendaal Grens verdwenen en vervangen door het station Roosendaal, alles er na is 'Belgisch spoor'.
Nee hoor, de plannen waren er wel maar daar is, zoals bij alle Roosendaal-gerelateerde plannen, nog niks van terecht gekomen.
pi_100099902
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 20:08 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nee hoor, de plannen waren er wel maar daar is, zoals bij alle Roosendaal-gerelateerde plannen, nog niks van terecht gekomen.
Het eerste Roosendaalgerelateerde plan dat gaat lukken is de beneluxtrein opheffen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_100100398
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 16:04 schreef mschol het volgende:

[..]

whut? :D idioot
Valt wel mee, het heeft iets te maken met één van de nieuwe abonnementen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 29 juli 2011 @ 21:37:49 #145
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_100103466
Laatst was hier een stukje over de RTM. Op het forum van Beneluxspoor kwam ik dit topic tegen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13213.0.html

Er staat van de afgelopen weken een hele reportage in over een uitbreiding van het spoor. Het is dan nog steeds van niets naar nergens, maar wel weer een heel stuk langer :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 29 juli 2011 @ 22:21:36 #146
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100105468
Klopt. Die fotoreportage kwam van mij. Ze zijn druk bezig met de verlenging. Dat prijs ik zeker ook toe hoor! Prachtig dat dit weer wat terug gaat komen!
pi_100106802
Zo dichtbij, maar wist helemaal niet dat ze al bezig waren met de verlenging, laat staat dat ie bijna af is :') Wel tof ^O^
pi_100107312
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 20:30 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Valt wel mee, het heeft iets te maken met één van de nieuwe abonnementen.
dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen...
  vrijdag 29 juli 2011 @ 23:58:48 #149
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_100110622
Ik pakte vandaag om 18.05 de trein vanaf Hoogkarspel richting Amersfoort Schothorst, mij viel toen op dat er ook om 18.05 een spitstrein richting Enkhuizen stopte op de station. Ik was nogal verrast, het is toch nog steeds vakantie?

NS heeft dan toch een aangepaste 'vakantie'dienstregeling dacht ik? Zetten ze dan nog steeds spitstreinen in?!

En die trein was twee DD-AR's met in het midden een loc; DD-AR, loc, DD-AR.. Een opvallende manier vond ik, of kunnen twee DD-AR's niet met elkaar gekoppeld worden?
  zaterdag 30 juli 2011 @ 00:04:57 #150
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_100110942
Is normaal voor DD-AR, alleen omdat er minder stammen met locs zijn dan voor mDDM komt het minder vaak voor.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 30 juli 2011 @ 06:54:31 #151
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_100117453
Een DDAR is 4 rijtuigen met loc. Deze heeft geen motorwagen.
Een DDAR met mDDM is 4 rijtuigen, waarvan 1 rijtuig ook een motorwagen is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')