Peterselieman | woensdag 20 april 2011 @ 19:36 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Blijbol (Werkt niet in FF); De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden; De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen); jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar); en als joker ![]() ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 april 2011 @ 19:38 |
Eigenlijk moet er een foto met sluitseinen in de sluitpost van het vorige topic komen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 april 2011 @ 19:40 |
Beetje dit idee dus:![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 19:43 |
Nee, duidelijker ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 20 april 2011 @ 19:47 |
Hmm hoe kan het dat dit topic automatisch in mijn active topics komt zonder dat ik iets doe? | |
Peterselieman | woensdag 20 april 2011 @ 19:48 |
Dat is nieuw. Heeft te maken met de topicreeksen. Als je in het vorige topic gepost hebt dan komt het topic nu automatisch in je MyAT te staan. Hoef je niet meer te zoeken naar de nieuwe | |
Peterselieman | woensdag 20 april 2011 @ 19:48 |
Dan heb ik niets meer in de aanbieding wat ik nog online heb staan ![]() | |
James1988 | woensdag 20 april 2011 @ 19:49 |
Heel handig ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 19:57 |
Asjeblief ![]() ![]() | |
bork | woensdag 20 april 2011 @ 19:58 |
![]() shit net te laat [ Bericht 1% gewijzigd door bork op 20-04-2011 20:14:34 ] | |
bork | woensdag 20 april 2011 @ 19:59 |
![]() nog 1 | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 20:02 |
Hee dat is Hannover he ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 20 april 2011 @ 20:02 |
Mijn eerste post in deze reeks was volgens mij eentje met deze foto:![]() Ook met sluitseinen, maar ik geloof niet dat daar toen iemand over viel. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 20:03 |
Nog eentje ![]() ![]() | |
Temlin | woensdag 20 april 2011 @ 20:03 |
Wat hebben jullie met sluitseinen? Dan doe ik ook mee. ![]() 3 rode zelfs ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 20:04 |
Ik ben het inderdaad eens met de TT ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 april 2011 @ 20:05 |
Platen met sluitseinen er op kunnen best fraai zijn | |
bork | woensdag 20 april 2011 @ 20:07 |
Hier 3x fout! Gras Palen en sluitseinen ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 20:14 |
ik moet er nog ergens eentje hebben waarbij een sluitsein kapot was en er een rode lantaarn achter de cabineruit geplaatst was ![]() Kan die foto niet meer vinden ![]() | |
bork | woensdag 20 april 2011 @ 20:16 |
![]() o.a. richting Hildesheim (ICE halte trouwens) | |
V2 | woensdag 20 april 2011 @ 20:18 |
Ja, dat zou je moeten posten daar. "Ja, ik zag iets heel bijzonder! Maar, ja, sluitseinen he, dus ik ga de foto niet posten." | |
Ireyon | woensdag 20 april 2011 @ 20:25 |
![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 20:26 |
Ja dat kan ook ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 20:29 |
En nu natuurlijk de vraag: "Mag u zo gaan rijden?" | |
Temlin | woensdag 20 april 2011 @ 20:45 |
Mag dit wel?? | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 20:48 |
Nee, dat mag niet ![]() | |
greavy | woensdag 20 april 2011 @ 20:56 |
Nee, want als er een andere trein op dat spoor rijdt verwacht die machinist dat de trein voor hem weg rijdt ipv op hem af komt enzo | |
James1988 | woensdag 20 april 2011 @ 21:20 |
Valt me tegen dat de lichten kennelijk niet gekoppeld zijn aan de stand van de tractiehendel. | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 21:27 |
Je moet ook nog gevaarsein, rangeersein en zo kunnen instellen he. Hoe de tractiehendel ook staat. | |
Temlin | woensdag 20 april 2011 @ 21:33 |
Mag je trouwens treinen koppelen met de deuren open? | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 21:34 |
Lijkt me niet. Om te kunnen koppelen moet je met minstens 1 trein rijden. Dat mag niet met open deuren. | |
greavy | woensdag 20 april 2011 @ 21:35 |
Ja, dat mag bij het stilstaande treinstel. Maar er zijn materieeltypen waar het niet mag. Ik dacht DD-AR vanwege de harde klap die het geeft. Normaal kan het stilstaande treinstel de deuren gewoon geopend houden. | |
Temlin | woensdag 20 april 2011 @ 21:42 |
Syntus namelijk met deze, viel er iemand tijdens het instappen toen ze aan het aankoppelen waren. Gelukkig was het een jong iemand en had hij nergens last van maar toch. ![]() | |
Brembo | woensdag 20 april 2011 @ 22:06 |
Ik heb meegemaakt in Utrecht dat ze toch floten, deuren dicht dan koppelen en weer open doen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 22:09 |
Heel verwarrend is dat altijd ja. Je weet ook meestal niet van tevoren of er nog een tweede/derde/vierde treinstel bij gaat komen, dus sommige mensen blijven staan en andere gaan naar achteren lopen en zo. Wordt ook vrijwel nooit iets over omgeroepen trouwens. | |
Peterselieman | woensdag 20 april 2011 @ 22:13 |
Ik heb in eerdere delen ook al eens geroepen dat het iets is waar ze naar moeten kijken. Een simpel lichtlijntje op het perron zou genoeg moeten zijn. Voor de blinden en slechtzienden moet dan nog iets bedacht worden. | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 22:13 |
Bron Gaaf. Ligt er een compleet af station een half jaar stof te happen tot de gemeente er eens een weg naartoe gebouwd heeft ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 april 2011 @ 22:13 |
Ik zie het inderdaad vaak bij de trein naar Amersfoort, Enschede/Groningen/Leeuwarden. Komt in twee delen binnen, eerst een stuk uit Rotterdam, dan uit Den Haag (of omgekeerd). Meestal dan. En dan zie je dus iedereen dringen om in dat eerste kleine stukje trein te komen omdat ze denken dat dat de hele trein is... Zolang je halverwege het perron een sein op geel-knipper ziet staan weet je zeker dat er nog een deel aankomt! ![]() | |
Temlin | woensdag 20 april 2011 @ 22:14 |
Ik heb bij NS mee gemaakt en dan lopen ze even door de treinen om het te zeggen dat ze gaan koppelen. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 20 april 2011 @ 22:21 |
Helaas zijn de samenstellingen niet altijd zoals verwacht. Defecte stellen, tekort op eindstations, etc etc. | |
Brembo | woensdag 20 april 2011 @ 22:22 |
Staan soms mensen nog relaxt op het perron ![]() | |
dennistd | woensdag 20 april 2011 @ 22:25 |
Ach ja, op Drienerlo zie je ook wel eens Buffeltjes voorbij komen met rangeersein, aangezien deze in Enschede vertrekken van een ander spoor dan dat ze binnenkomen. http://www.spoornieuws.nl/index?page=foto&img=311 dus bijvoorbeeld | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 22:25 |
Waarbij zich dus de merkwaardige situatie voordoet dat HELEMAAL NIEMAND weet hoe lang een trein is. Publiek niet, trdl niet, MCN niet, HC niet. Bijsturing zou het kunnen weten, maar of kennis DAARvandaan ooit de werkvloer bereikt? ![]() | |
Fixers | woensdag 20 april 2011 @ 22:38 |
Ach gewoon een speelgoed fluitje meenemen naar 't station en er op random momenten even hard op blazen werkt ook al. ![]() | |
ReisT | woensdag 20 april 2011 @ 22:42 |
Wat kan mij het nou schelen wat de samenstelling had moeten zijn? JUIST bij afwijkingen zou er aangegeven moeten kunnen worden hoe lang de trein dan wél is. | |
#ANONIEM | woensdag 20 april 2011 @ 22:43 |
En een ICE of Thalys die in omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt kan ook worden omgeroepen, dus blijkbaar is er wel een voorziening aanwezig waarmee de omroep van dit soort gegevens kan worden voorzien. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 22:44 |
Dat is heel anders, daarvan hoef je alleen maar te weten of hij onverwacht gedriehoekt heeft moeten worden. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 april 2011 @ 22:46 |
Dit kwam ik tot eind vorig jaar ook geregeld tegen, nu gelukkig niet meer trouwens: Trein bestaande uit 3 delen ICMm komt binnen in Deventer, met op de 3 delen 'Enschede', 'Ensched'e en 'Deventer'. Ook op het bord boven het perron staat dat het laatste treinstel te Deventer achter zal blijven. De laatste twee delen (dus ook 1 waar 'Enschede' op staat) worden echter afgekoppeld. Nee, ook in de trein was dat niet omgeroepen, blijkbaar wist alleen de lokale rangeer-machinist dat er twee af moesten en hoefde dat niet doorgecommuniceerd te worden met de reizigers of het rijdend personeel ![]() Maar goed, ze hebben nu de omloop enigszins veranderd, en op het tijdstip waar bovenstaande zich vorig jaar nog geregeld voordeed rijden nu alle 3 de stellen door naar Enschede ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 22:52 |
Dat zal wel opgevallen zijn door een enorme hoeveelheid GtbV's op die verbinding. Ik zou niet weten hoe iemand daar anders ooit achter gekomen moet zijn ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 april 2011 @ 22:54 |
Mja, het resultaat was meestal dat de trein met 5 minuten vertraging uit Deventer vertrok om toch al die mensen nog de gelegenheid zich in het voorste treinstel te wurmen... Ik heb meer dan eens maar de stoptrein gepakt die er achteraan kwam... Die was ook stervensdruk, maar 90% daarvan stapte in Deventer Colmschate alweer uit ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 20 april 2011 @ 23:00 |
Waar het om gaat is volgens mij dat er heel veel verschillende systemen zijn. Ritschema's voor machinisten, procesplannen voor treindienstleiders, vertrekstaten op de stations, informatievoorziening via de CTA's en omroep, enzovoort. Dat zijn vast allemaal losstaande systemen, die allemaal afzonderlijk met de normale dienstregeling geïnitialiseerd moeten worden en die ook allemaal afzonderlijk aangepast moeten worden bij een onverwachte wijziging. Nou ja, niet helemaal dan. Ik kan me zo voorstellen dat de vertragingsgegevens uit het treinnummervolgsysteem en procesplanwijzigingen worden gebruikt om automatisch informatie over vertragingen en spoorwijzigingen aan te geven en om te roepen. En er is dus blijkbaar ook een procedure aanwezig waarmee het CTA en omroepsysteem duidelijk kan worden gemaakt dat een trein vandaag in omgekeerde volgorde rijdt. Volgens mij kan de computer dat niet zelf uitvogelen, maar zijn er dus bedrijfsprocedures om die gegevens op de goeie plek te krijgen. Bijvoorbeeld een treindienstleider die het na een driehoeken in de juiste computer invoert, of dat doet wanneer een machinist opbelt dat z'n trein verkeerd om staat, weet ik veel. Dan lijkt mij dat het ook mogelijk moet zijn om een afwijkende treinlengte o.i.d. ook op dezelfde manier in het proces van informatievoorziening op te nemen. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2011 23:01:36 ] | |
Yreal | woensdag 20 april 2011 @ 23:05 |
ik snap sowieso niet waarom ze in deventer een stel achter laten en dan terug uit enschede weer aankoppelen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 april 2011 @ 23:10 |
Je zegt het goed. Er zijn erg veel systemen, terwijl het beter is om één meer geïntegreerd systeem te hebben, zodat de kans op fouten veel kleiner is en als je het goed doet de reiziger er mee geholpen is. Er tegen in te brengen is dat je wel erg veel informatie aan de concurrenten weggeeft, zoals de omlopen van treinstellen, de lengtes van treinen, etc. Maar als je delen van het systeem af kunt schermen voor de buitenwereld dan zou het zo moeten kunnen zijn dat er veel partijen mee geholpen zijn. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 april 2011 @ 23:10 |
Omdat ze in de spits op het drukste traject dan met meer stellen heen en weer kunnen rijden (gedeelte van de trein hoeft niet naar Enschede, kan dus eerder weer op de terugweg gebruikt worden), en buiten de spits omdat de ruimte om 'm in Enschede aan de kant te kunnen houden ook maar beperkt is. Zoiets, maar dan nog een sausje van hogere wiskunde, en de ritschema's, procesplannen, bijsturing en wat al niet meer waar Igen het ook al over had. | |
Ascendancy | woensdag 20 april 2011 @ 23:27 |
Minder mat. Doen ze op de MLL ook. Trein rijdt tot Gorinchen met 6 bakken en 3 daarvaan gaan weer terug Dordrecht zonder reizigers, puur omdat er anders een treinstel extra nodig was. | |
#ANONIEM | woensdag 20 april 2011 @ 23:40 |
ProRail mag dat soort dingen toch wel weten, lijkt mij? Voor de gewone dienstregeling weten ze het sowieso toch al, lijkt mij, om de dienstregeling überhaupt te kunnen ontwerpen, om te zien of de treinen wel langs de perrons passen, etc. Maar misschien zouden ze iets kunnen bedenken dat de software in de trein automatisch de samenstelling van de trein aan het treinnummervolgsysteem van ProRail doorgeeft. Dan moet het toch geen probleem zijn voor ProRail om ook iets zinnigs op de CTA aan te geven of desnoods lampjes langs de perronrand te laten branden o.i.d. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2011 23:42:12 ] | |
KapiteinT | woensdag 20 april 2011 @ 23:40 |
Leeg? Is dat stel niet beter te gebruiken? Bijvoorbeeld om te koppelen aan een trein richting Dordrecht of een extra (snel)dienst? | |
Dr_Flash | woensdag 20 april 2011 @ 23:45 |
Hangt er maar net vanaf in welke richting er een vervoersvraag is op welk tijdstip he ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 april 2011 @ 23:45 |
Mee eens, alleen zie de bedrijven maar eens te overtuigen dat dit in het belang van de reizigers en ook de treindienstleiders is. ProRail weet niet van alle treinen de lengtes, getuige het feit dat er af en toe een bak buiten het perron staat. Het is voor de machinisten ook handig dat ze een richtpunt hebben waar ze moeten stoppen. Er staan bakborden, maar zeker bij combineren/splitsen is dat lang niet altijd genoeg. | |
Ascendancy | woensdag 20 april 2011 @ 23:49 |
Geen tijd voor. De trein Uit Dordrecht komt om .29 aan. De trein uit Geldermalsen vertrekt op .34. Daarin moet het een heel stuk terugrijden tot voor de wissels. Komt nog bij dat het spits is en de Spoorwegovergang dan al veel teveel dicht is. Extra sneltreindienst gaat het niet worden. Staat te lang stil in Hardinxveld en heeft geen tijd om op Sliedrecht/stadspolders te stoppen. Komt nog bij dat de spitsrichting in de avond richting Gorinchem is. Maar voor volwaardige dienst heb je in de spits 8 stellen nodig en dit vond arriva het schijnbaar niet waard. Zeker omdat je richting Geldermalsen maar 1 trein nodig hebt die 6 bakken is. De rest is met 3 bakken al ruim. Hoe ze het 's ochtends doen weet ik overigens niet. Zal er eens een keer op letten. Want Gorinchem is niet geschikt voor rangeerbewegingen en 6 bakken is pure noodzaak in de ochtendspits. | |
Yreal | donderdag 21 april 2011 @ 00:00 |
Ja dat snap ik dus niet. Je hebt op dat stukje 2 treinen per uur in beide richtingen, klaar. Hoe ga je dan tijdswinst pakken door stellen af te kopelen halverwegen? | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 00:04 |
Tijdwinst? Materiaalwinst. In plaats van dat er een extra stel meegaat naar Geldermalsen, wordt het teruggestuurd naar Dordrecht, zodat dit stel weer eerder in de spitsrichting ingezet kan worden. | |
Yreal | donderdag 21 april 2011 @ 00:08 |
oh wacht effe, dus er rijden 2 stellen van dord naar gor, dat 2de stel word afgekopeld, trein verder naar geldermalsen en dat andere stel word weer aangekoppeld op de trein naar dordrecht? | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 00:09 |
Nee, gaat als leeg mat terug. Er is geen tijd om het aan de andere trein te koppelen. En dan moet de hoofdader van het Gorinchemse verkeer ook gekruisd worden en die weg zit al dicht genoeg in de avondspits. | |
Peterselieman | donderdag 21 april 2011 @ 00:09 |
Je kunt zo momenteel in de spits met 6 stellen rijden en eentje op reserve of in onderhoud te hebben. Ook kun je besluiten om voor de drukste trein een stel extra door te laten rijden naar Geldermalsen als alle 7 stellen aanwezig zijn.Nee, dat andere stel rijdt er los achteraan en koppelt in Dordrecht aan. | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 00:10 |
Dat gebeurt ook. Tevens stelt arriva zich zo in staat de GTW's overdag te wassen en toch een reservestel te hebben. | |
Yreal | donderdag 21 april 2011 @ 00:11 |
Dat klinkt als behoorlijk inefficient gebruik van je treinen en machinisten, om een volle en een lege trein achter elkaar aan te hebben rijden. staan trouwens best wat vertragingen op de borden, is er nog iets speciaals aan de hand? | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 00:13 |
Een extra trein is blijkbaar duurder. Want een trein door laten rijden naar Geldermalsen is nog inefficienter, want die krijg je toch niet vol. | |
Yreal | donderdag 21 april 2011 @ 00:13 |
Voornamelijk oude lijn en utrecht -> amsterdam. Sneltreinen naar Amsterdam die 3 kwartier vertraagd zijn, sprinters naar den haag met +35. Das toch behoorlijk voor zo'n laat tijdstip | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 12:20 |
NS weer lekker bezig dit weekend. Omdat er bij lage zwaluwe werkzaamheden zijn vervalt de 1900 tussen Breda en Den haag, waardoor Centraal alleen met een stoptrein vanuit Rotterdam te bereiken is. | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 12:31 |
Misschien rijdt er van Rotterdam Centraal wel een IC naar Den Haag HS, waarvandaan je ongeveer zandkorrelduizend trams naar Centraal kunt nemen? | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 12:54 |
Ja, met als meest gereden, tram 9, en waar wil tokkie-Nederland heen met pasen en lekker weer?(het is geen ikea ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 13:01 |
Scheveningen Noorderstrand? ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 april 2011 @ 13:03 |
Keukenhof? | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 13:03 |
Ja. Dinsdag nog mee geweest en dat kreng zit om 2 uur nog gewoon vol hoor, op een werkdag. Dus met pasen helemaal. | |
Peterselieman | donderdag 21 april 2011 @ 13:06 |
Die ligt niet in de buurt van Den Haag ![]() | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 13:09 |
Des te meer reden om er naar toe te gaan. | |
Peterselieman | donderdag 21 april 2011 @ 13:13 |
Mja, je struikelt er in het voorjaar over de toeristen | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 april 2011 @ 13:24 |
Tram 9 vol met Keukenhof-toeristen laden, deuren vergrendelen, en op een dieplader naast de Keukenhof dumpen. Win-win-situatie. | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 13:39 |
Ik stel eerder voor om met pasen de ikea vol te laten lopen en er daarna een koepel van 10 centimeter dik lood overheen te leggen. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 april 2011 @ 13:42 |
Ook goed. Als het maar niet met de IKEA in Groningen gebeurt, daar wil ik nog af en toe wel eens heen. | |
Peterselieman | donderdag 21 april 2011 @ 13:43 |
Die Ikea is niet vol te krijgen ![]() | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 13:46 |
Als het maar niet met pasen is. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 april 2011 @ 13:48 |
Nee hoor, ik ga meestal doordeweeks. De kleine houdt van Zweedse gehaktballetjes. | |
Kentekenplaat | donderdag 21 april 2011 @ 13:59 |
De parkeerplaats daarintegen. ![]() | |
Yreal | donderdag 21 april 2011 @ 14:40 |
Staat hier op schiphol een witte trax voor een fyra, en mijn sneltrein naar leiden staat al weer 12 minuten stil ![]() | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 15:31 |
Maar nog even flash, hoe wil je al die paashazen, die met dit zonnige weer zondag en maandag naar het strand willen in Den haag vanaf HS gaan verwerken? De auto is ook geen optie, want tokkie Nederland staat ook in de rij om de ikea Delft te bereiken. | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 16:42 |
Oh ehmm. Niet mijn probleem ![]() Ik dacht dat jij een makkelijke manier zocht om naar CS te komen. Indachtig de verwachte drukte zou ik dat stukje gewoon gaan lopen eigenlijk ![]() Maar als het helemaal vastloopt daar, tsja dan loopt het helemaal vast daar. Ik kan er niet wakker van liggen ![]() | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 16:50 |
Totdat het over een fyra zou gaan ![]() | |
Yreal | donderdag 21 april 2011 @ 17:05 |
2,5 uur over Amsterdam Bijlmer arena => leiden. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 17:12 |
Hou eens op met je getroll ![]() | |
James1988 | donderdag 21 april 2011 @ 17:36 |
Kan kloppen, dat is een van de nieuwe locs. Die gaan niet rood worden, maar wel van een Fyra-sticker voorzien worden. | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 18:16 |
Helemaal wit verder? Dat kan er best mooi uitzien denk ik. Al snel beter dan dat gifgroen.... | |
ReisT | donderdag 21 april 2011 @ 18:19 |
Wit met een rood Fyra logo wordt het dan? Zeg maar precies het tegenovergestelde van dit: ![]() | |
ReisT | donderdag 21 april 2011 @ 18:19 |
-oeps- | |
#ANONIEM | donderdag 21 april 2011 @ 18:20 |
Best mooi? Dat ding is binnen een paar weken smerig. | |
ReisT | donderdag 21 april 2011 @ 18:22 |
Hier zomaar nog wat plaatjes:![]() Sluitseintjes in Rotterdam ![]() Nieuwe stationnetje Houten | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 18:23 |
Nou ja, die rijtuigen blijven toch ook best mooi schoon? sws kan je ze natuurlijk iedere week ff door de wasstraat gooien of zo | |
Kentekenplaat | donderdag 21 april 2011 @ 18:58 |
Dat Rotterdam CS wordt straks ook wel mooi als het klaar is volgens mij. Door die hoge perronoverkapping lijkt het wel mooi ruim. | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 19:02 |
ik ben benieuwd naar die über mega maxi turbo kraan die ze daar gaan bouwen ![]() | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 19:09 |
Inderdaad. Ik dacht eerst dat die foto een render was. | |
Temlin | donderdag 21 april 2011 @ 19:28 |
Met eigen fundering ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 19:29 |
Dat heeft iedere vaste torenkraan ![]() Maar deze schijnt dus wel Hors Catégorie te worden ![]() ![]() | |
Temlin | donderdag 21 april 2011 @ 19:40 |
Jah maar niet zo groot als die van Rotterdam. | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 19:41 |
Over die heb ik het idioot ![]() | |
Temlin | donderdag 21 april 2011 @ 19:48 |
Jah dat weet, ik maar die fundering is heel groot. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 april 2011 @ 20:29 |
Ik stel een nieuwe regel voor voor in dit topic: alleen foto's met sluitseinen plaatsen. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 20:31 |
Ja ik wou al gaan krijsen over die ene die een verkeerde foto postte ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 21 april 2011 @ 20:46 |
| |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 20:47 |
loccen... Loccen.. hm. | |
Peterselieman | donderdag 21 april 2011 @ 20:49 |
![]() Je mag blij zijn dat het spul niet gefrituurd is | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 20:51 |
Inderdaad ja, hoe kan dat?? ![]() | |
James1988 | donderdag 21 april 2011 @ 20:51 |
Verkeerde rijweg ingesteld gok ik. | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 20:53 |
je meent het ![]() Maar hoe kan die boel onder 25 kV intact gebleven zijn? | |
James1988 | donderdag 21 april 2011 @ 20:55 |
Misschien is de trein tot stoppen gekomen voor de 25 kV-sectie (noodremming + stroomafnemers neer)? | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 20:57 |
Stroomafnemers neer alleen denk ik. anders zak je gewoon achteruit terug naar Gdm ![]() | |
James1988 | donderdag 21 april 2011 @ 20:58 |
Alles beter dan je koppeltje SLT laten frituren door 25 kV. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 21:00 |
Mwoa. Die kutzooi afbranden en vervangen door nieuwbouw MET plee erin ![]() | |
James1988 | donderdag 21 april 2011 @ 21:04 |
In principe ben ik het met je eens. Maar om nou 850 miljoen euro aan trein zomaar af te schrijven binnen 3 jaar nadat ze in dienst zijn gekomen? ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 21 april 2011 @ 21:07 |
Ik denk dat de machinist echt het bordje 'pas op, andere bovenleidingspanning, doe er wat mee!' gezien heeft, en toen in een instinctieve reactie de stroomafnemers naar beneden heeft gegooid om z'n trein heel te houden? | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 21:08 |
Wat een prachtige actie van die trdl. Die wilde die SLT's natuurlijk kapot krijgen. ![]() | |
James1988 | donderdag 21 april 2011 @ 22:34 |
OpeensHadIkHet:Ofwel, daar is wat stuk. | |
Peterselieman | donderdag 21 april 2011 @ 22:35 |
Hmm, daar zag de verzekering niet blij van worden | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 22:38 |
daar zal GtbV alleen wel niet genoeg zijn ook ![]() | |
V2 | donderdag 21 april 2011 @ 22:41 |
Hoeveel afvalbakjes zouden er zijn volgepist? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 21 april 2011 @ 22:42 |
Frituurpannen vol | |
Yreal | donderdag 21 april 2011 @ 22:43 |
ik vind het een geweldig verhaal ![]() ![]() Fuck de dienstregeling, gewoon wat doen ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 21 april 2011 @ 22:45 |
Even Apeldoorn bellen? Oh nee, wacht... | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 22:51 |
Hoe kan het nou weer dat die mensen 2 uur in die kuttrein opgesloten zitten. Zo onbereikbaar is het daar nu ook weer niet | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 april 2011 @ 23:04 |
Mooi kodakmoment moet dat zijn. Ik heb er vandaag ook een paar gecreëerd: een paar keer een Spurtje bij Haren en een ICM pal voor de post, naast de brug zeg maar. | |
Bitlord | donderdag 21 april 2011 @ 23:19 |
Lolz, de trein van Tirana naar Dürres, zoals ik deze afgelopen week aantrof. Meer foto's binnenkort.![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 21 april 2011 @ 23:21 |
zo, wat een luxe ![]() ICM omhalen via spoor 40? | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 23:22 |
Meer meer ![]() Dit is echt Champions League gaafheid ![]() Vind ik dan ![]() | |
V2 | donderdag 21 april 2011 @ 23:22 |
Wel meer beenruimte dan in een SLT ![]() | |
Ascendancy | donderdag 21 april 2011 @ 23:22 |
SLT vindt ie nix, maar hier wil ie wel in staan hoor. | |
Peterselieman | donderdag 21 april 2011 @ 23:23 |
Mja, als de tractie onderbroken is geweest dan zou het misschien best nog wel eens mee kunnen vallen. | |
Dr_Flash | donderdag 21 april 2011 @ 23:27 |
![]() Zo gaat het in Irak. Het is maar one step beyond eigenlijk ![]() | |
Yreal | donderdag 21 april 2011 @ 23:28 |
En dan klagen wij over 4 baks sletjes ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 21 april 2011 @ 23:44 |
Zoiets. Denk ik. Al ken ik de term omhalen niet. Maar 15 bakken ICM past iig niet op spoor 7. | |
Peterselieman | donderdag 21 april 2011 @ 23:55 |
spoor 7 is geschikt voor 12 bakken ja ![]() Omhalen is rangeren waarbij een stel of loc aan de ene zijde er af gehaald wordt en er aan de andere zijde weer aangeplakt wordt ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 22 april 2011 @ 00:37 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() de oldtimer meeting waar ik vorig weekend stond in Budapest was in het spoormuseum aldaar. aanrader ![]() zit nu in Bratislava, is ook een transportmuseum, maar dit is niet echt mijn stad (itt Budapest) dus daar ga ik (dit keer) niet naar toe ![]() ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 22 april 2011 @ 00:39 |
![]() ![]() | |
Bitlord | vrijdag 22 april 2011 @ 01:04 |
Een degelijke vertrekprocedure maakt deel uit van een veilige treinreis... | |
dennistd | vrijdag 22 april 2011 @ 04:04 |
De Fyra gaat nu toch echt waar voor zijn geld leveren:Bron: treinreiziger.nl | |
greavy | vrijdag 22 april 2011 @ 06:00 |
-laatmaar- berichten gemist | |
Duvel | vrijdag 22 april 2011 @ 07:51 |
Nope, met beugels op door de sluis is alles uitschakelen, zodat je trein dus niet gefrituurd wordt. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 april 2011 @ 08:48 |
Oh ja, wij noemen dat omlopen. En er kunnen 14 bakken op 7. ![]() | |
bork | vrijdag 22 april 2011 @ 09:14 |
Vraagje, Fyra rijdt tijdens de werkzaamheden dit weekend bij Lage Zwaluwe toch gewoon Breda-Rotterdam? en toeslagvrij of word ik gek? | |
Ireyon | vrijdag 22 april 2011 @ 09:20 |
Ja dat doet 't, ja 't rijdt de hele maand april nog toeslagvrij en dat laatste weet ik niet ![]() | |
bork | vrijdag 22 april 2011 @ 09:23 |
Thx! Nou dan wordt deze route angstvallig geheim gehouden door de diverse reisplanners als je van Mechelen naar Utrecht moet op maandag ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 22-04-2011 09:31:28 ] | |
Ascendancy | vrijdag 22 april 2011 @ 09:44 |
Dat is gewoon om je op kosten te jagen Edit: Ik krijg in de reisplanner gewoon een benelux te zien die ook in breda stopt. | |
bork | vrijdag 22 april 2011 @ 09:50 |
ja precies die je in Breda de slt instuurt naar Den Bosch of Utrecht.(omdat dit iets korter duurt, vanwege een brakke overstap in rotterdam, 2 minuten om van 13 naar 12 te gaan ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 22 april 2011 @ 09:54 |
Wat is je probleem dan? Je moest altijd al via Den Bosch naar Brede vanuit Utrecht. Dat de overstap vanuit Utrecht niet goed is is dan ook niet echt vreemd en gewoon te risicovol. In mijn ervaring is deze overstap wel prima te halen overigens want in de andere richting heb ik 'm al 2x gemaakt. En die fyra is toch altijd te laat ![]() | |
bork | vrijdag 22 april 2011 @ 10:54 |
probleem=slt | |
Ascendancy | vrijdag 22 april 2011 @ 10:57 |
Dan pak je de 800 en de 3600. Probleem opgelost. | |
bork | vrijdag 22 april 2011 @ 11:03 |
ehm [ Bericht 13% gewijzigd door bork op 22-04-2011 11:57:47 ] | |
Kentekenplaat | vrijdag 22 april 2011 @ 11:16 |
Bewust of was dat in de categorie: Foutje, bedankt... ? En dan nog was het niet zo'n duur foutje. Een Spurtje gaat niet stuk als hij bij Haren rijdt. ![]() ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 22 april 2011 @ 11:28 |
Dat moet je met de fyra ook ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 april 2011 @ 11:33 |
Door een storing bij Waterhuizen hadden we een koppel Spurtjes via Haren naar Groningen laten rijden. En die stonden dus toen verkeerdom, met het Indusistel aan de Groningse kant. En zo konden ze de wc's ook niet meer legen, dat kan maar aan één kant. | |
Peterselieman | vrijdag 22 april 2011 @ 11:38 |
Tsja, dan moeten ze idd via dezelfde route weer even omgedraaid worden. Best handig dat die sporendriehoek vrij klein is. | |
Kentekenplaat | vrijdag 22 april 2011 @ 11:52 |
Ach joh, WC's zijn overrated, vraag maar aan de NS... ![]() | |
bork | vrijdag 22 april 2011 @ 11:57 |
| |
ReisT | vrijdag 22 april 2011 @ 11:57 |
Breda-Den Bosch is 36 minuten, dan mag je er al weer uit; is dat nou echt zo'n ramp? Ik zou allang blij zijn dat je niet een deel van je reis met een NS-bus hoeft te doen. | |
bork | vrijdag 22 april 2011 @ 12:01 |
nou vorige week tilburg-west den bosch gedaan en was niet fijn. Overigens ben ik niet alleen maar ook nog met mijn vriendin en een klein ventje die nogal eens moet. Bovendien wil best een keertje met de Fyra ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 22 april 2011 @ 12:25 |
Dat ding is echt niet leuk. Keer hoogzomer de laatste trein Den haag-Dordrecht genomen. Dan zit je dus meer dan een uur in die trein. Was buiten nog een lekkere 26 graden, maar binnen zat de airco vol op me te blazen ![]() | |
Stefanovic83 | vrijdag 22 april 2011 @ 12:32 |
Beter dat dan zo'n Mat'64 zweethok ![]() | |
bork | vrijdag 22 april 2011 @ 12:43 |
Dit was heel erg afgelopen zomer, 35 graden buitentemperatuur, geen airco en geen open raampjes en bomvol!![]() Betrof hier een Stadler Flirt volgens mij. | |
Temlin | vrijdag 22 april 2011 @ 13:10 |
OV is vandaag ineens wel geldig ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 april 2011 @ 13:15 |
Het is een feestdag (goede vrijdag). Wie van jullie wist dat er onder Londen een smalspoorlijntje ligt, in het verleden gebruikt door de posterijen? Inmiddels is het geheel verlaten (want verlieslatend) maar een paar mensen zijn op verkenningsreis gegaan, en ze hebben een fotoverslag gemaakt. | |
Ireyon | vrijdag 22 april 2011 @ 13:16 |
Ja ter compensatie omdat nieuwe studenten, die hier dus niks aan hebben, straks niet meer een gratis OV-chipkaart krijgen maar daar eenmalig ¤7,50 voor moeten betalen ![]() | |
trainfreak | vrijdag 22 april 2011 @ 13:24 |
Vandaag reed de 1802 de testtrein tussen Welkenraedt-Oostende-Welkenraedt. We zien de trein hier bij de terugrit naar Welkenraedt. ![]() Jammer staat de zon altijd verkeerd, de foto toont dus de achterkant van de trein. | |
James1988 | vrijdag 22 april 2011 @ 13:25 |
Sluitseinen ![]() ![]() ![]() Nee even serieus... leuke foto ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 april 2011 @ 13:29 |
| |
trainfreak | vrijdag 22 april 2011 @ 13:41 |
Ik heb al horen waaien dat ze vanaf begin mei in dienst zouden komen op P treinen. Men is ook al bezig met het opleiden van bestuurders ervoor. | |
Mr.Jorn. | vrijdag 22 april 2011 @ 15:47 |
http://www.powned.tv/nieuws/raar/2011/04/treinfapper_gepakt.html Hehe. | |
Duvel | vrijdag 22 april 2011 @ 16:01 |
Fijn, erg goed opgelet. | |
Ascendancy | vrijdag 22 april 2011 @ 16:33 |
Wow, dat is echt supervet! Waarom kan dat geen metrolijntje worden. | |
Temlin | vrijdag 22 april 2011 @ 16:58 |
Oke wie woont er in Rotterdam ![]() | |
dennistd | vrijdag 22 april 2011 @ 17:03 |
greavy woont er wel in de buurt... maar die is geen 28 | |
Socios | vrijdag 22 april 2011 @ 17:03 |
In de categorie hogesnelheidstreinen:![]() Thalys naar Paris Nord te Rotterdam Centraal ![]() FYRA naar Breda te Rotterdam Centraal | |
Ascendancy | vrijdag 22 april 2011 @ 17:08 |
*hap* Wat is er hogesnelheid aan 160km/u? | |
Socios | vrijdag 22 april 2011 @ 17:09 |
Zie tabel 9 van het Spoorboekje. FYRA staat aangeven als HST. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 april 2011 @ 17:16 |
Kssst met je oud papier. | |
Ascendancy | vrijdag 22 april 2011 @ 17:22 |
Het spoorboekje maakt ook fouten. Daarnaast suggereert HST een hoge snelheid en die heeft de fyra voor Nederlandse begrippen niet. Ook aan de definitie van wikipedia schaart de fyra niet onder HST. Kortom, NS weet niet eens wat voor treinen het zelf rijdt ![]() | |
Ireyon | vrijdag 22 april 2011 @ 17:23 |
Dat is wel een rare definitie.. Dus als-tie sneller kan dan 360km/h is het ook geen HST meer ![]() | |
Temlin | vrijdag 22 april 2011 @ 17:25 |
Spoorboekje ![]() | |
dan13lv | vrijdag 22 april 2011 @ 17:42 |
wauw alle foto's bekeken, ziet er heel mooi uit ![]() | |
Kentekenplaat | vrijdag 22 april 2011 @ 17:46 |
Ja, je weet wel, dat hele dikke boek wat je vroeger kon kopen. Uit de tijd dat de NS nog gewoon treinen liet rijden en een abonnement en voordeelurenkaart nog voor alle spoorlijnen geldig waren. Uit de tijd van de Tienertoer, werkende doorloopkoppen en getrokken treinen tussen Zandvoort en Maastricht. ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 april 2011 @ 18:18 |
Ja, ik kan mijn fiets ook als als HSF beplakken, met allerlei flitsende namen enzo. Dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk zo ís. De internationaal vastgestelde definitie voor een hogesnelheidstrein specificeert een trein die minimaal 200 km/h (op bestaand spoor) of 250 km/h (op speciaal aangelegd spoor) rijdt in reizigersdienst. Een zeerhogesnelheidstrein begint zelfs bij 310 km/h. De intercity Berlijn is dus een hogesnelheidstrein volgens die begrippen. De Fyra niet. Maar je foto's zijn leuk. ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 april 2011 @ 18:58 |
De Pimpel? ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 april 2011 @ 20:04 |
Ja. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 april 2011 @ 20:11 |
Zoiets is erg leuk om te lezen ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 april 2011 @ 20:18 |
Cool, dat wist ik niet. Daar zit ik eind volgende week weer in. | |
Peterselieman | vrijdag 22 april 2011 @ 21:00 |
De SLeTjes die gisteren Utrecht - Nijmegen via de Betuweroute probeerden te doen hebben aan het incident niets overgehouden en waren vandaag dan ook gewoon weer in dienst | |
dennistd | vrijdag 22 april 2011 @ 21:18 |
De 23 058 (stoomloc FStM) komt dit weekend niet naar Nederland: de Zwitserse autoriteiten hebben geen toestemming gegeven voor vertrek. | |
James1988 | vrijdag 22 april 2011 @ 21:26 |
Hoe kom je vanuit Utrecht in Nijmegen via Geldermalsen? | |
Peterselieman | vrijdag 22 april 2011 @ 21:30 |
Utrecht - Geldermalsen - Betuweroute - Nijmegen De boogjes liggen er ![]() | |
Duvel | vrijdag 22 april 2011 @ 21:50 |
Natuurlijk hebben ze daar niets aan overgehouden. ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 april 2011 @ 21:52 |
Onkruid vergaat immers niet, bedoel je? ![]() | |
Duvel | vrijdag 22 april 2011 @ 21:53 |
Nee, de sluizen zijn er juist op ontworpen om te voorkomen dat een 1500V-trein onder 25kV komt te staan. En dat systeem is geloof ik uitentreuren getest. | |
bork | vrijdag 22 april 2011 @ 22:21 |
Woepie met meer dan een uur vertraging aangekomen op Mechelen. We hadden ook nog eens een OBB-sauna coupe, heerlijk! Betalen ze nog iets voor dit materiaal of krijgen ze er geld voor anders snap ik het niet meer. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 april 2011 @ 23:30 |
Kassa! | |
Peter | zaterdag 23 april 2011 @ 00:13 |
![]() Hoeveel stickers passen er op een maandabbo? ![]() | |
Ascendancy | zaterdag 23 april 2011 @ 00:28 |
Oh, dus ze kunnen het wel? Dat testen voordat iets in gebruik gaat ![]() | |
James1988 | zaterdag 23 april 2011 @ 00:41 |
Het verschil tussen de Betuweroute en de HSL-Zuid is echt gigantisch. De Betuweroute loopt inmiddels als een trein (groeit nog steeds) en is betrouwbaar. Met de HSL wordt al jaren aangesukkeld, en niet alleen met de treinen maar ook de baan zelf (EMC-problematiek, bijvoorbeeld). | |
Ascendancy | zaterdag 23 april 2011 @ 00:46 |
Hou toch op. De betuweroute was ook een bende in het begin, alleen begonnen ze daar eerder mee. Maar er reed in het begin geen kut op en de eerste problemen met die 25k waren tussen Hardinxveld en Gorkum, waar ie direct naast de MLL ligt. Daarnaast was bijvoorbeeld de aansluiting bij Geldermalsen ook ernstig vertraagd | |
James1988 | zaterdag 23 april 2011 @ 02:44 |
De Betuweroute is inmiddels iets van 5 jaar in gebruik, waarvan 4 jaar onder draad (de bovenleiding is later aangezet). De HSL is in 2009 in gebruik gekomen, en 1,5 jaar later, zijn er nog steeds veel problemen met zo'n prestigeproject. Uit de Betuweroute hadden meer lessen getrokken kunnen worden. NS Hispeed vingerwijst naar ProRail, zodra er een Fyra uitvalt is het "problemen met het beveiligingssysteem, want gloednieuw!" wat gewoon niet waar is. ERTMS ligt al 5 jaar op de Betuweroute, is al jaren in gebruik in het buitenland en ook in Nederland - Thalys heeft er geen moeite mee. De ERTMS-problemen zullen waarschijnlijk te maken hebben met de Bombardier-locomotieven. Die hebben al zo veel problemen gehad met ERTMS wanneer ze over een niet-Bombardier-baan moeten rijden. Wanneer de noordsectie van de HSL wordt omgezet naar ERTMS Level 2 verwacht ik ook daar een hoop problemen en uitval met de Fyra, meer dan nu het geval is. | |
Fixers | zaterdag 23 april 2011 @ 07:18 |
Hoe dan precies? | |
Duvel | zaterdag 23 april 2011 @ 08:08 |
Als een trein met pantograaf op de sluis in rijdt, maakt hij kortsluiting. Die kortsluiting wordt gedetecteerd en voordat de trein de 25kV in rijdt, is de spanning daar al afgeschakeld. Ook de 1500V wordt volgens mij in zo'n geval uitgeschakeld. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 april 2011 @ 09:58 |
Eindeloos veel. Ze worden er toch meteen weer vanaf gerukt door eoa overijverig kutwijf "omdat daar heel veel mee gefraudeerd wordt". Heb ik gehoord ![]() | |
Ireyon | zaterdag 23 april 2011 @ 15:16 |
Je weet hopelijk dat je de airco in zo'n coupé zelf even aan moet zetten ![]() | |
Yreal | zaterdag 23 april 2011 @ 15:31 |
![]() ![]() ![]() | |
dennistd | zaterdag 23 april 2011 @ 19:41 |
Afgelopen week nog even een toevallig filmpje in Haaksbergen gemaakt van de MBS: | |
Schenkstroop | zaterdag 23 april 2011 @ 20:17 |
Hallo treinliefhebbers! Ik zit met een nieuwsgierig vraagje en hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen hierover. Hoeveel cameratoezicht er zit in treinen en waar dan precies. En wat kunnen de heren/dames voyeurs allemaal zien en wat niet? | |
Ireyon | zaterdag 23 april 2011 @ 20:19 |
Er is geen cameratoezicht in treinen dus fap d'r maar flink op los | |
Duvel | zaterdag 23 april 2011 @ 20:19 |
D'r is toch een VIRM met camera's? | |
Dr_Flash | zaterdag 23 april 2011 @ 20:20 |
jezus zit die gek ook al hier. Moet je mij hebben of zo? | |
Duvel | zaterdag 23 april 2011 @ 20:23 |
Waar heb jij last van? | |
Dr_Flash | zaterdag 23 april 2011 @ 20:24 |
Van Schenkstroop ![]() ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 april 2011 @ 20:25 |
Reis met Arriva, dan zit je gebakken | |
Anne | zaterdag 23 april 2011 @ 20:25 |
Tja, toeval misschien. Hij stelt in ieder geval gewoon een normale vraag. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 april 2011 @ 20:26 |
Mja, ook weer zo. Laat ook maar ![]() | |
Ascendancy | zaterdag 23 april 2011 @ 20:32 |
Heeft SLT geen camera's? GTW iig wel en daar is niets mis mee imo. MLL schijnt de veiligste lijn van Nederland te zijn. | |
James1988 | zaterdag 23 april 2011 @ 20:36 |
SLT heeft camera's, dat zijn de kleine zwarte bolletjes bij de bakovergangen. Het rijdend personeel kan naar het schijnt niet bij de beelden, dit mede voor hun eigen veiligheid. Onderhoudspersoneel kan er natuurlijk wel bij. | |
Duvel | zaterdag 23 april 2011 @ 20:42 |
Hoort dat niet aangekondigd te worden, zoals in die VIRM? | |
Peterselieman | zaterdag 23 april 2011 @ 20:44 |
Als er op de deur een pictogram van ene camera staat dan is dat voldoende | |
Duvel | zaterdag 23 april 2011 @ 20:44 |
Dat is me bij SLT nog nooit opgevallen... | |
Temlin | zaterdag 23 april 2011 @ 20:46 |
Bij VIRM zit er geen camera bewaking die kun je dus gerust slopen. | |
Ireyon | zaterdag 23 april 2011 @ 21:48 |
170 treinstellen per uur ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 april 2011 @ 21:56 |
ja ja, een hoop gegoochel met treinen, treinstellen en bakken, en dan nog meters, per uur of per dag, en dan nog in of buiten de spits, anyway, het zijn er veel. Nou ja, best veel voor zuidelijke begrippen ![]() | |
dennistd | zaterdag 23 april 2011 @ 22:14 |
Zijn ze wel mee bezig: http://www.flickr.com/photos/46425670@N08/5591757457/ | |
greavy | zondag 24 april 2011 @ 08:31 |
![]() 3x Class66 door Roosendaal ![]() DDAR en Varkensneus te Roosendaal ![]() Plan V te Roosendaal De volgende foto's zijn te Brussel Zuid: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 24 april 2011 @ 16:04 |
In de GTW kan de machinist de camerabeelden live bekijken. | |
dennistd | zondag 24 april 2011 @ 16:29 |
Maar dat is omdat het daar een vervanging van de conducteur is, en bij NS dient het waarschijnlijk alleen als bewijsmateriaal. | |
Schenkstroop | zondag 24 april 2011 @ 16:39 |
| |
Schenkstroop | zondag 24 april 2011 @ 16:41 |
SLT, GTW, VIRMN ? (ik ga even zoeken, bedankt) | |
Yreal | zondag 24 april 2011 @ 17:11 |
vraag blijft , waarom wil je dit zo graag weten? | |
Duvel | zondag 24 april 2011 @ 17:21 |
KJRELS LOEFRHAS UOFS IORJE Q;P,CD HRTBVGF SAB HVBS KJSRFV BHVFR AKSD. | |
Dr_Flash | zondag 24 april 2011 @ 17:34 |
| |
greavy | zondag 24 april 2011 @ 18:20 |
![]() | |
Duvel | zondag 24 april 2011 @ 18:36 |
Tieptering, dat zie je toch. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 april 2011 @ 18:45 |
Zeg greavy, dat kan echt niet hoor! ![]() Ik zie veel te weinig sluitseinen op die foto's! Heb je de topic-titel niet gelezen ofzo? ![]() Alleen die DDAR is goedgekeurd, de rest mag je bewaren tot het volgende deel ofzo ![]()
| |
greavy | zondag 24 april 2011 @ 18:46 |
LOL. De laatste 2 hebben sowieso sluitseintjes | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 april 2011 @ 18:47 |
O ja, sorry, toen had ik al te veel front-seinen gezien om nog goed op te letten, excuus! | |
greavy | zondag 24 april 2011 @ 18:53 |
Whaha. Zal er straks nog wel 1 met sluitseintjes posten ![]() | |
Ascendancy | zondag 24 april 2011 @ 18:57 |
Wat zijn belgische treinen toch afzichtelijk. | |
Dr_Flash | zondag 24 april 2011 @ 19:00 |
Ik heb me vorige week nog zitten verbazen over hoe slecht de AM96-motorstellen wel zijn ingedeeld. 3 bakken, waarvan een HELE bak eerste klas. Waar dus nooit iemand in zit ![]() En dan gaan ze ook nog met een enkel setje rijden, één keer per uur, op een grote IC-lijn als Luik - Namen - Lille. Madness eigenlijk. | |
greavy | zondag 24 april 2011 @ 19:17 |
Ik las "op een grote IC-lijn als Luik - Namen - Lille - Madness" Ging ik zoeken waar Madness ligt ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | zondag 24 april 2011 @ 19:17 |
De locs met die puntneus zijn nog wel lollig: die zijn zo ontworpen om de drukgolf zo klein mogelijk te maken. Qua treinstellen is het janken. (Oh, en qua moderne e-locs ook.) | |
Duvel | zondag 24 april 2011 @ 19:18 |
In Schotland. Tegenover Inverness. | |
Ireyon | zondag 24 april 2011 @ 19:19 |
Belgische treinen ![]() Ook AM96 zit en rijdt een stuk lekkerder dan al het Nederlandse materieel. Net als M4, M6 en I11 rijtuigen en de Breaks ![]() | |
trainfreak | zondag 24 april 2011 @ 19:28 |
Je bedoeld de 11/12/21/27?? | |
greavy | zondag 24 april 2011 @ 19:34 |
Dan heeft die IC wel een afstandje af te leggen. Gelukkig dat ik later las dat er naar Lille een . (punt) kwam. | |
Duvel | zondag 24 april 2011 @ 20:16 |
Ja, die. En de reeks 20 ook wel. | |
#ANONIEM | zondag 24 april 2011 @ 20:18 |
Heb het laatst gezien ja, maar overdag is het eigenlijk wel genoeg. Meer dan zelfs. | |
trainfreak | zondag 24 april 2011 @ 20:26 |
Ja, die vergeet ik altijd. Mede doordat die er net iets anders uitzien dan de 11/12/21/27, en de techniek is volgens mij ook anders ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 april 2011 @ 21:02 |
Bij ons rijdt er op een vergelijkbare lijn ieder kwartier 8 of 10 bakken dubbeldeks ![]() | |
Ascendancy | zondag 24 april 2011 @ 21:18 |
Dat is onzin. Die treinen rijden ieder kwartier tussen de steden Utrecht, Amsterdam, Den haag en Rotterdam. De enige steden in Belgie die daar echt mee te vergelijken zijn, zijn Antwerpen en Brussel. | |
Dr_Flash | zondag 24 april 2011 @ 21:23 |
Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Alkmaar, Ede, Arnhem, Nijmegen, s-Hertogenbosch, Eindhoven, Dordrecht, Leiden, anders nog iets? ![]() | |
Duvel | zondag 24 april 2011 @ 21:30 |
Gouda, natuurlijk. | |
#ANONIEM | zondag 24 april 2011 @ 21:44 |
Enschede - Hengelo - Almelo - Wierden | |
Dr_Flash | zondag 24 april 2011 @ 21:55 |
En aan de andere kant is Luik ook best groot hoor. En Gent. En Charleroi. En Namen. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 april 2011 @ 22:40 |
O ja, dit weekend kun je weer onmeunig lang (vergeef me m'n twents) zonder overstappen in de trein zitten: roosendaal-groningen zonder overstappen! | |
greavy | zondag 24 april 2011 @ 22:52 |
Jaja. Daar zal Socios wel inzitten omdat het minder overstappen is... Er is zelfs 1 late rit die door naar Vlissingen gaat volgens mij. | |
Dr_Flash | zondag 24 april 2011 @ 23:11 |
Vast niet, omdat ie vaker stopt ![]() | |
Ascendancy | zondag 24 april 2011 @ 23:22 |
Gent mee eens, luik is eerder vergelijkbaar met Breda. Punt is, alle IC's die je noemt houden verband met zeer relevante steden, waar jou IC dat niet doet. Die is eerder vergelijkbaar met de 3600. Je ziet het ook aan het veel meer radiale netwerk van wegen vanuit Brussel en Antwerpen, dan in Nederland het geval is. Daarnaast is het belgische spoorwegennet dusdanig kut dat iedereen daar liever de auto pakt. | |
Dr_Flash | zondag 24 april 2011 @ 23:28 |
Ben je er weleens geweest? ![]() Omdat ie precies alle net-niet-ECHT-grote steden verbindt? Misschien. Waarom rijden we de 3600 in Nederland dan met 10 bakken ICRm of 6 bakken VIRM per HALF uur en is in België 3 bakken enkeldeks per HEEL uur blijkbaar genoeg? Dat is dan toch omdat het spoor in België gewoon totaal niet aantrekkelijk is? Okee daar zijn we het eens dus ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 april 2011 @ 23:30 |
No way dat die ICRm stammen in de 3600 (Roosendaal-Zwolle) 10 bakken zijn, volgens mij ook maar 7 ofzo... In ieder geval veels te weinig in de spits tussen Deventer en Zwolle | |
Dr_Flash | zondag 24 april 2011 @ 23:32 |
best. 7 bakken per half uur. Tegen 3 bakken per heel uur. ![]() | |
Ascendancy | zondag 24 april 2011 @ 23:34 |
7 bakken ICRm, niet liegen. En de 3600 werd toch ook wel eens met een ICM III gereden? Dat komt omdat Nederland een ander spoornetwerk heeft en veel flexibelere forenzen. In België wil het grootste deel naar Antwerpen of Brussel. Dat is in Nederland ook zo, maar wel minder. Vergelijk het met Parijs. Daar gaat toch ook iedere TGV naar Parijs. | |
Ascendancy | zondag 24 april 2011 @ 23:37 |
Fles, kijk ook eens naar de parallel lopende snelwegen en bekijk die intensiteiten. Waar de A2 onder Utrecht nog boven de 100k komt, komen vergelijkbare wegen in België op de ring nog niet boven de 80k. Behalve bij Brussen en Antwerpen, die vergelijkbaar zijn met Rotterdam qua intensiteiten. De mobiliteit is daar gewoon heel anders. | |
Dr_Flash | zondag 24 april 2011 @ 23:39 |
Ja, dat kunnen we wel concluderen idd. Maar je moet niet zeggen dat Luik vergelijkbaar is met Breda want dat is echt een beetje scheef ![]() | |
Ascendancy | zondag 24 april 2011 @ 23:40 |
Waarom, zelfde aantal inwoners ongeveer en ook Breda vervult een sterke regionale functie. Luik is alleen wel een heel stuk lelijker. Alsof je het oostblok inrijdt. | |
Dr_Flash | zondag 24 april 2011 @ 23:49 |
De regionale functie van Luik gaat wel IETS verder dan die van Breda hoor. Zowel stuwend als verzorgend. Luik is praktisch de hoofdstad van Wallonië. Breda heeft altijd nog plenty steden om zich heen, die de invloed van Breda toch wel beperken tot ongeveer de westbrabantse zeeklei, waar niet echt achterlijk veel mensen wonen ![]() | |
James1988 | maandag 25 april 2011 @ 00:51 |
Breda heeft vandaag (=zondag) en morgen een rechtstreekse verbinding met Antwerpen, want de IC Brussel rijdt niet tussen Roosendaal en Amsterdam. I.p.v. daarvan gaat hij naar Breda. Reizigers vanuit Amsterdam naar België kunnen (toeslagvrij) de Fyra naar Breda pakken en daar overstappen. | |
Dr_Flash | maandag 25 april 2011 @ 00:53 |
Oh gaaf. Dus als je vanaf Den Haag HS naar Antwerpen wil moet je niet 0 maar 2 keer overstappen ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 25 april 2011 @ 09:00 |
Ze liggen allebei onder de Grote Riolen. ![]() | |
Ascendancy | maandag 25 april 2011 @ 09:20 |
Wallonië is een Europees 3e wereldland | |
Duvel | maandag 25 april 2011 @ 09:54 |
Daar kan Breda niet tegenop. ![]() | |
Ascendancy | maandag 25 april 2011 @ 10:25 |
Je hebt gelijk, de inschatting was misschien niet helemaal juist, Maar kleiner dan Utrecht is het zeker. Misschien is Eindhoven een betere kandidaat ![]() | |
Duvel | maandag 25 april 2011 @ 10:34 |
Zou kunnen, maar in België is de bevolkingsverdeling anders volgens mij: een paar grote agglomeraties en daar buiten veel kleinere steden. Zo wonen er volgens een lijst op wikipedia maar weinig mensen in Brussel, maar staan Schaarbeek en Anderlecht als aparte steden... Terwijl ik die eigenlijk bij Brussel zou rekenen. ![]() | |
Ascendancy | maandag 25 april 2011 @ 10:40 |
Dat klopt, maar ik heb het even opgezocht. Nergens in het hele snelwegennet rond luik komen de intensiteiten boven de 100.000 voertuigen per dag. Dat zegt ook wel iets over de mobiliteit. Ik vraag me af wat daar de oorzaak van is. Is België wel in staat zijn werkgelegenheid goed te verdelen, itt tot Nederland, waar Almere vol gepropt wordt met arbeidskrachten, die allemaal ergens anders werken. Dat van die voorsteden is bij Rotterdam en Den haag ook zo. Schiedam, Vlaardingen, Poortugaal, Rijswijk, Voorburg, Leidschendam. Allemaal dorpen/steden die eigenlijk bij de aglommeratie horen. | |
greavy | maandag 25 april 2011 @ 11:24 |
![]() SLUITSEINTJES! ![]() Een RegioSprinter te ?? Is niet zo moeilijk denk ik | |
greavy | maandag 25 april 2011 @ 11:35 |
![]() En nog meer sluitseintjes! | |
Sounddragon | maandag 25 april 2011 @ 11:37 |
Er komen nu nog 16 sluitseintjes ? ![]() Mooi dak op dat station trouwens ![]() | |
Duvel | maandag 25 april 2011 @ 11:43 |
Liège Guillemins, van Calatrava! ![]() ![]() | |
greavy | maandag 25 april 2011 @ 11:44 |
Inderdaad een prachtstation:![]() ![]() En voor het gemak nog 1 met sluitseintjes ![]() ![]() | |
greavy | maandag 25 april 2011 @ 11:45 |
Maar aanstaande zomer eens wat meer tijd besteden aan de foto's daar, heb dan een overstap van anderhalf uur ofzo ![]() | |
Sounddragon | maandag 25 april 2011 @ 11:47 |
Naais! ![]() | |
Ireyon | maandag 25 april 2011 @ 11:48 |
![]() 'k Heb nog wel een mooie (al zeg ik het zelf) nachtreportage liggen.. 'k zal eens even in 't archief spitten ![]() | |
greavy | maandag 25 april 2011 @ 11:49 |
Luxemburg is ook een prachtstation, ook met sluitseintjes ![]() ![]() Oud stoptreintje.. ![]() Dubbeldekkers ![]() Loc met dubbeldeks ![]() Station van binnen. Door werkzaamheden aan de buitenzijde was het niet gelukt om dat te fotograferen, stond volledig in de steigers.. | |
Duvel | maandag 25 april 2011 @ 11:49 |
BTW, de pimpel is in de hens gevlogen:
| |
Ireyon | maandag 25 april 2011 @ 11:50 |
Ohjee als die NS-madame maar niet gaan twitteren dat ze nog een reden tegen wc's in de trein heeft gevonden.. | |
greavy | maandag 25 april 2011 @ 11:51 |
![]() Dit is ook wel netjes in Luxemburg, aankomst- en vertrektijden bij elke trap naar/van het perron! ![]() En daar werken ze lekker nog met oude vertrouwde flappen CTA's | |
Ascendancy | maandag 25 april 2011 @ 13:08 |
Is dat station van luik zo druk dat het zo'n station nodig heeft, want het is echt belachelijk duur geweest.
| |
Ireyon | maandag 25 april 2011 @ 13:09 |
Je ziet toch op de foto's hoe druk 't is ![]() | |
Ascendancy | maandag 25 april 2011 @ 13:11 |
Ja, er loopt dus eigenlijk gewoon geen kut. Maar ze laten daar toch geen treintjes rijden en dure stations bouwen, gewoon omdat het kan en de staatsschuld nog best wat hoger mag? Toch?? | |
Yreal | maandag 25 april 2011 @ 13:28 |
jawel ![]() | |
greavy | maandag 25 april 2011 @ 14:02 |
En die gasten daar spreken "alleen" maar Frans.. Ze mogen op zijn minst 2 talig (+Engels) en beter nog, 3 talig(+Nederlands) zijn daar.. | |
greavy | maandag 25 april 2011 @ 14:09 |
Stoomloc 23 058 met vertraging naar Nederland Een onverwachte tegenvaller voor de Friese Stoomtrein Maatschappij FStM. Stoomloc 23 058 werd een uur voor het vertrek de toegang tot het Zwitserse spoor geweigerd. Daardoor was de geplande overbrenging op 24 april naar Stadskanaal niet mogelijk. Per snelle ICE zijn de machinisten van FStM zaterdag comfortabel, maar met een onvoldaan gevoel, naar Nederland teruggekeerd. Om aan toekomstige milieueisen te kunnen voldoen, is rijden op kolen geen optie voor de FStM. Na een lange voorbereiding werd begin november 2010 een contract getekend met de Zwitserse locomotievenbouwer DLM in Winterthur. Naast een aantal aanpassingen zou de 23 058 worden voorzien van het door DLM ontwikkelde systeem voor het stoken op bio-diesel. Een beproefde methode die al eerder was toegepast op stoomlocomotieven en de raderboten op het meer van Geneve. Onderdeel van het contract was de opleverdatum van 22 april 2011 met als vertrekdatum zaterdag 23 april. In nauw overleg met DLM had Rail Event in Winterthur de overbrenging van de loc van Winterthur naar Stadskanaal geregeld. Geheel conform de planning kwam de overbrengings-locomotief en begeleidend rijtuig op 22 april op tijd in Schaffhausen aan. Voor de loods van de DLM stond de 23 058 onder stoom en klaar voor vertrek. Na een laatste check van de benodigde papieren bleek er geen laatste inspectie van de ketel te zijn en een goedkeuring voor de branders. Overleg met de Zwitsere autoriteiten leidde tot een verbod tot vertrek. En daarmee verviel de overbrenging naar Nederland. Dinsdag vindt een overleg tussen de DLM en Zwitserse autoriteiten plaats. Dan zal duidelijk worden hoe snel men voor de benodigde stempels kan zorgen. Pas na het beschikbaar zijn van de correcte toelatingspapieren wordt het transport naar Stadskanaal opnieuw ingepland. Inmiddels is de FStM in overleg met Nederlandse stoomcollegas om te kijken naar alternatieven voor het geval de goedkeuring langer zal duren dan de verwachte één week. Voorlopig gaat de FStM er van uit dat de eerste geplande rit op 2 juli 2011 doorgaat. | |
greavy | maandag 25 april 2011 @ 14:09 |
Daarom ook vol |