Uit de telecommunicatiewet.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 16:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat Telfort, KPN, Vodafone etc hun paalgegevens niet kunnen gebruiken om jouw positie te zien?
als jij appels peren noemt en ik zeg dat het geen peren zijn maar appels en jij zegt dat het mijnmening is, dan houdt het wel op he.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 16:53 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat mijn voorbeelden niet gelijk staan aan de OV chipkaart is jouw mening.
[..]
De NS heeft ze wel en geen enkel bedrijf heeft dezelfde koppeling tussen locatie en persoonsgegevens van mijn GSM. Daarom gaat je analogie niet op.quote:Dat laatste is niet zo. Net zoals niet elk bedrijf jouw OV chipkaart gegevens op kan vragen.
Kun je wat specifieker zijn.quote:
Nogmaals, privacy is geen maatstaf of iets een korting is of niet.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:00 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Jawel, want in mijn voorbeeld met het brood laat ik de privacy op een gelijk niveau tussen de 2 situaties maar de prijs is verschillend. Duidelijk kan haast niet.
Als je tegenstander bent van het EPD dan moet je ook bijna wel tegenstander zijn van het gebruik van GSM en pinpas. Zeker die laatste verteld anderen veel over jou doen of laten. Waar je boodschappen doet, waar je op de trein stapt etc.quote:Telecommunicatiewet
[..]
http://sargasso.nl/archie(...)-dossier/#more-52487
onderwerp is epd, maar de achterliggende informatie over collectief opslaan van data en de gevaren daarvan zijn voor nu belangrijker. En zijn argumentatie wint het imo toch meer voor mij.
Ja dat kan gebeuren dat mensen een andere mening hebben. Gelukkig maar.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:06 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
als jij appels peren noemt en ik zeg dat het geen peren zijn maar appels en jij zegt dat het mijnmening is, dan houdt het wel op he.
Ik zie nergens in de Telecom wet of ergens anders staan dat de Telecom bedrijven niet dezelfde koppeling tussen jouw GSM en prive gegevens hebben.quote:De NS heeft ze wel en geen enkel bedrijf heeft dezelfde koppeling tussen locatie en persoonsgegevens van mijn GSM. Daarom gaat je analogie niet op.
Wel als dat het enige is wat is verandert aan het product dat je koopt.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:15 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nogmaals, privacy is geen maatstaf of iets een korting is of niet.
nee hoor, zit een wereld van verschil tussen.quote:[..]
Als je tegenstander bent van het EPD dan moet je ook bijna wel tegenstander zijn van het gebruik van GSM en pinpas. Zeker die laatste verteld anderen veel over jou doen of laten. Waar je boodschappen doet, waar je op de trein stapt etc.
Ik heb je de link gegeven.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:17 schreef One_of_the_few het volgende:
nee, ik heb het stuk niet zo direct digitaal bij de hand.
Nou iemand moet die gegevens hebben. Anders zouden ze niet gebruikt kunnen worden zoals in de rechtzaak tegen Louwes.quote:Maar jij doet toch elke keer de situatie voor als die van een gsm is gelijk aan ovchipkaart kwa volgen. Maar je weet niet eens of dit wel zo is?
Er is wel een verschil tussen de oude en nieuwe situatie wat betreft strippenkaart en OV chipkaart. Maar ik ben van mening dat er geen verschil is tussen gebruik van GSM of Pinpas en OV chipkaart. Met al die 3 produkten kan men zien waar je bent.quote:Ik begrijp wel dat jij de kaart en zijn privacy beleid prima vind. Ik niet, maar ik begrijp het wel als jij het je niks kan schelen. Ik begrijp alleen niet waarom je zo een beeld moet doen voorkomen dat er geen verschil is tussen de oude en nieuwe situatie?
De politie is geen KPN of telfort. Wat ik al had gezegd.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:21 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik heb je de link gegeven.
[..]
Nou iemand moet die gegevens hebben. Anders zouden ze niet gebruikt kunnen worden zoals in de rechtzaak tegen Louwes.
En ik denk niet dat de politie of het OM een pijplijn heeft met al die gegevens.
[..]
Er is wel een verschil tussen de oude en nieuwe situatie wat betreft strippenkaart en OV chipkaart. Maar ik ben van mening dat er geen verschil is tussen gebruik van GSM of Pinpas en OV chipkaart. Met al die 3 produkten kan men zien waar je bent.
Maar als vrijwel iedereen GSM en/of pinpas gebruikt en daar geen probleem van maakt, is het voor mij moeilijk te begrijpen als er wel een probleem wordt gemaakt van de OV chipkaart.
Hmm.....quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:24 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
De politie is geen KPN of telfort. Wat ik al had gezegd.
Maar als je alles op 1 hoop gaat gooien en je handen voor je ogen doet en zegt ik zie niks. dan ben ik er wel klaar mee. Succes met op alles en iedereen reageren die hier klaagt.
quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:10 schreef VancouverFan het volgende:
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_01-05-2010
En dan ben ik diegene die z'n handen voor z'n ogen doetquote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:17 schreef One_of_the_few het volgende:
nee, ik heb het stuk niet zo direct digitaal bij de hand.
Zoals welke nadelen dan?quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:45 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik zie (iig voor studenten) alleen maar nadelen aan de OV-chipkaart, geen enkel voordeel. Dus.
Reisinformatie wordt opgeslagen, controleren duurt langer, problemen als je uit vergeet te checken in bussen, etc.quote:
Uitchecken is een gewenning.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:53 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Reisinformatie wordt opgeslagen, controleren duurt langer, problemen als je uit vergeet te checken in bussen, etc.
Dat zou ook met de oude studentenkaart doorgevoerd kunnen worden. Trajectkaarten tussen bepaalde steden bestaan al.quote:Bovendien ben ik bang dat we door dit systeem binnenkort alleen nog maar mogen reizen tussen woonplaats en plaats van de uni, wat me ook een slecht iets lijkt.
Dan hadden ze misschien niet moeten afstappen van het strippenkaartsysteem, had de reiziger de ellende bespaard van in- en uitchecken.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 08:36 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jij pleit voor het afschaffen van het uitchecken. Maar dat is essentieel voor betalen per kilometer.
quote:[..]
Misschien moet je eerst eens nadenken voordat je wat zegt.
Dus in jouw digitale tijdperk kan je dat niet op zon chipkaart zetten?quote:[..]
Bij controles komen ze die groot verbruikers passen natuurlijk wel tegen. Want ze kunnen vooraf natuurlijk niet zien wie een groot verbruikers pas heeft. Maar dan kunnen ze niet controleren of diegene die de kaart gebruikt op dat moment aan het werk is. Aangezien ze niet van iedere agent weten wat zijn werktijden zijn.
Als ik daar de enige in zou zijn.quote:[..]
Oftewel, je hebt geen enkel bewijs dat de gepresenteerde cijfers niet kloppen. Je roept zomaar wat.
Tekenend voorbeeld, niet hét bewijs.quote:[..]
Jawel. Dus daarom zou het vreemd zijn geweest als die agenten jouw bewijs waren dat het zwartrijden niet zoveel was afgenomen.
Alles en iedereen die (bewezen) kritiek heeft op de chipkaart bestrijden of zwart maken omdat jij van mening bent 'dat het allemaal wel mee valt'. Is dat normaal?quote:[..]
Achja. Wat is normaal he?
Een vaag Telegraaf bericht over agenten die afspraken niet nakomen, wanhopig gebruiken om iets aan te tonen over zwartrijden. Is dat normaal?
zie in bold in de quote.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:43 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dan hadden ze misschien niet moeten afstappen van het strippenkaartsysteem, had de reiziger de ellende bespaard van in- en uitchecken.
lekker makkelijk, waarom maken we het OV niet gewoon gratis, dan zijn we helemaal van deze problemen met het OV af...
[..]
![]()
[..]
Dus in jouw digitale tijdperk kan je dat niet op zon chipkaart zetten?
nee, met de werking van de huidige OV-chipkaart kan dat niet, zelfs als het zou kunnen is het niet te doen om dit goed bij te houden met verlof, dinstwissels etcetera.
Waarom maak je hier zo'n groot probleem van trouwens, je gelooft toch niet dat wanneer ze strippenkaarten van de baas gehad zouden hebben om mee te reizen dat ze die niet gebruikt zouden hebben? Dit probleem wat jij maakt is geen probleem met en van de OV-chipkaart maar iets tussen werknemer en werkgever, om het gelijk maar algemeen te maken en niet politie specifiek.
[..]
Als ik daar de enige in zou zijn.
Dus als maar genoeg mensen roepen dat iets waar is dan is het ook zo?
[..]
Tekenend voorbeeld, niet hét bewijs.
zoals ik al zei is je voorbeeld niet gerelateerd aan de OV-chipkaart, met strippenkaarten had dit niet voorkomen kunnen worden. Dit is tussen vergever en werknemer.
[..]
Alles en iedereen die (bewezen) kritiek heeft op de chipkaart bestrijden of zwart maken omdat jij van mening bent 'dat het allemaal wel mee valt'. Is dat normaal?
bestrijden is onderdeel van een discussie met voor en tegenstanders, jij doet exact hetzelfde en verwijt als pot dat de ketel zwart ziet.
Volgens mij ( ik heb het niet gechecked) zis in die steden maar 1 vervoersmaatschappij aktief, wat de invoer en werking van die pasjes een stuk makkelijker maakt.quote:Op zondag 2 mei 2010 18:33 schreef macca728 het volgende:
waarom is niet gewoon gekeken naar het buitenland en de OV chipkaart van Singapore, Hong Kong of Londen genomen of combinatie daarvan ?
waarom kan je hier niet gewoon anoniem reizen ?
Wat is ht belang van de OV bedrijven daarbij ? Dat ze je een aanbieding kunnen doen naar aanleiding van je rijgedrag ?
ja je kan anoniem reizen met de anonieme OV chipkaart, maar niet voor iedereen. Dat weet jij ook, niet voor OV studenten, niet voor kinderen, niet voor ouderen, niet voor abonnementhouders.quote:Op zondag 2 mei 2010 18:42 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Volgens mij ( ik heb het niet gechecked) zis in die steden maar 1 vervoersmaatschappij aktief, wat de invoer en werking van die pasjes een stuk makkelijker maakt.
Je kan gewoon anoniem reizen, daarvoor is de anonieme OV-chipkaart..
Het enige belang dat ik me kan voorstellen is dat ze door middel van dit systeem beter en sneller inzichtelijk hebben wat het reisgedrag van mensen is en daar eventueel hun beleid en dienstregeling op aan kunnen passen.
Over de privacy ben ik ook erg kritisch, maar voor zover ik gezien heb kan je niet 'zomaar' bij alle gegevens en zal bij een misdrijf ook volgens de regels en wetten gehalndeld worden. Dat het kan betekend niet dat het ook gebeurd. ( ja, ik geloof graag nog in het goede van de mens, zonder kan je niet normaal leven).
Hoe wil je dan controleren of diegene die de kaart gebruikt ook recht heeft op het abonnement of gratis OV wat de kaart met zich mee brengt? Wat zou me tegenhouden om mijn in jouw situatie anoniemen studenten OV-chipkaart aan een familielid/vriend/kennis/vreemde te gevenom mee te reizen? Hetzelfde geldt voor abonnementen en andere kortingsproducten, je moet dit ergens kunnen controleren. Met een anonieme kaart is dat niet mogelijk, als dat wel zou kunnen is de kaart niet meer anoniem namelijk.quote:Op zondag 2 mei 2010 18:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja je kan anoniem reizen met de anonieme OV chipkaart, maar niet voor iedereen. Dat weet jij ook, niet voor OV studenten, niet voor kinderen, niet voor ouderen, niet voor abonnementhouders.
Dus is er geen enkel argument om het reizen volledig anoniem te maken eigenlijk ?Want jouw argument kan ook heel goed anoniem, alleen dan niet persoonsgericht. Dus waarom het niet standaard anoniem maken. Had je veel gezeik al bij voorbaat niet gehad.
quote:Op zondag 2 mei 2010 20:23 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Hoe wil je dan controleren of diegene die de kaart gebruikt ook recht heeft op het abonnement of gratis OV wat de kaart met zich mee brengt? Wat zou me tegenhouden om mijn in jouw situatie anoniemen studenten OV-chipkaart aan een familielid/vriend/kennis/vreemde te gevenom mee te reizen? Hetzelfde geldt voor abonnementen en andere kortingsproducten, je moet dit ergens kunnen controleren. Met een anonieme kaart is dat niet mogelijk, als dat wel zou kunnen is de kaart niet meer anoniem namelijk.
Als iemand anoniem wil reizen is dat prima, die mogelijkheid is er, maar dan moet hij/zij niet gaan klagen dat hij/zij niet dezelfde mogelijkheden heeft als iemand die wel zijn gegevens koppelt aan de kaart.
Ow vast wel. Alleen denk ik dat er eerste belangrijkere zaken zijn om voor elkaar te krijgen.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:43 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dan hadden ze misschien niet moeten afstappen van het strippenkaartsysteem, had de reiziger de ellende bespaard van in- en uitchecken.
[quote]
Had gekund. Er is gekozen om per KM te betalen.
De ellende dat je na 2 haltes de zones grens over gaat wordt de reiziger zo bespaard.
[q]
![]()
[..]
Dus in jouw digitale tijdperk kan je dat niet op zon chipkaart zetten?
Zal me een wordt wezen. Voorlopig roep je zomaar wat zonder daar bewijs voor te hebben. Het zou je sieren als je dat ook gewoon toe zou geven. Maar op deze manier wordt wel heel erg duidelijk dat je alleen maar wil zeuren om het zeuren.quote:Als ik daar de enige in zou zijn.
Voorbeeld voor wat in godsnaam?quote:Tekenend voorbeeld, niet hét bewijs.
Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag?quote:Alles en iedereen die (bewezen) kritiek heeft op de chipkaart bestrijden of zwart maken omdat jij van mening bent 'dat het allemaal wel mee valt'. Is dat normaal?
Je kunt hier gewoon anoniem reizen. Niet liegen.quote:Op zondag 2 mei 2010 18:33 schreef macca728 het volgende:
waarom is niet gewoon gekeken naar het buitenland en de OV chipkaart van Singapore, Hong Kong of Londen genomen of combinatie daarvan ?
waarom kan je hier niet gewoon anoniem reizen ?
Wat is het belang van de OV bedrijven daarbij ? Dat ze je een aanbieding kunnen doen naar aanleiding van je rijgedrag ?
quote:Op zondag 2 mei 2010 18:30 schreef Prachtman het volgende:
Anders lees je je even in.quote:lekker makkelijk, waarom maken we het OV niet gewoon gratis, dan zijn we helemaal van deze problemen met het OV af...
Zoals je het nu neerzet kan het wel degelijk.quote:nee, met de werking van de huidige OV-chipkaart kan dat niet, zelfs als het zou kunnen is het niet te doen om dit goed bij te houden met verlof, dinstwissels etcetera.
Zwartrijden is slechts licht afgenomen. Bewijs (dat voor VF ooit misschien überhaupt geaccepteerd zal worden...) is daar niet voor. Maar met een beetje gezond verstand kan ieder normaal persoon dat bedenken. Uit het aangehaalde bericht blijkt dat zelfs de politie niet op de juiste manier gebruik maakt van de kaart (of het nu kan/mag van wie-dan-ook, het gebeurt gewoon)quote:Waarom maak je hier zo'n groot probleem van trouwens, je gelooft toch niet dat wanneer ze strippenkaarten van de baas gehad zouden hebben om mee te reizen dat ze die niet gebruikt zouden hebben? Dit probleem wat jij maakt is geen probleem met en van de OV-chipkaart maar iets tussen werknemer en werkgever, om het gelijk maar algemeen te maken en niet politie specifiek.
Anders lees je je even in.quote:Dus als maar genoeg mensen roepen dat iets waar is dan is het ook zo?
De chipkaart maakt het gemakkelijker, omdat je aan de kaart zelf niets meer ziet, i.t.t. een strippenkaart.quote:[..]
zoals ik al zei is je voorbeeld niet gerelateerd aan de OV-chipkaart, met strippenkaarten had dit niet voorkomen kunnen worden. Dit is tussen vergever en werknemer.
Als jij hier nog een discussie in ziet, er zijn meer dan genoeg (keiharde) feiten die worden afgedaan, genegeerd, worden betwijfeld, etc., en dat allemaal door 1 persoon.quote:bestrijden is onderdeel van een discussie met voor en tegenstanders, jij doet exact hetzelfde en verwijt als pot dat de ketel zwart ziet.
Als ik zou zeggen dat het mij ook worst was, ging je daar ook nog over zeuren.quote:Op zondag 2 mei 2010 20:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zal me een wordt wezen. Voorlopig roep je zomaar wat zonder daar bewijs voor te hebben. Het zou je sieren als je dat ook gewoon toe zou geven. Maar op deze manier wordt wel heel erg duidelijk dat je alleen maar wil zeuren om het zeuren.
Welke vraag?quote:Voorbeeld voor wat in godsnaam?
Je loopt nu al een dag of drie te miepen over iets wat totaal niet tekenend is voor het functioneren voor de OV chipkaart.
Bij gebrek aan beter klamp je je er wanhopig aan vast en kan het niet anders zijn dat de agenten sinds de invoering van de OV chipkaart ineens zwartrijden....
[..]
Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag?
Die stond er toch duidelijk.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:07 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als ik zou zeggen dat het mij ook worst was, ging je daar ook nog over zeuren.
[..]
Welke vraag?
quote:Achja. Wat is normaal he?
Een vaag Telegraaf bericht over agenten die afspraken niet nakomen, wanhopig gebruiken om iets aan te tonen over zwartrijden. Is dat normaal?
Jij gaat nu steeds meer de discussie vervalsen.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:05 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
[..]
Anders lees je je even in.
[..]
Zoals je het nu neerzet kan het wel degelijk.
[..]
Zwartrijden is slechts licht afgenomen. Bewijs (dat voor VF ooit misschien überhaupt geaccepteerd zal worden...) is daar niet voor. Maar met een beetje gezond verstand kan ieder normaal persoon dat bedenken. Uit het aangehaalde bericht blijkt dat zelfs de politie niet op de juiste manier gebruik maakt van de kaart (of het nu kan/mag van wie-dan-ook, het gebeurt gewoon)
Claimen dat zwartrijden is afgenomen op basis van zeer summier onderzoek is gewoon niet juist.
[..]
Anders lees je je even in.
[..]
De chipkaart maakt het gemakkelijker, omdat je aan de kaart zelf niets meer ziet, i.t.t. een strippenkaart.
[..]
Als jij hier nog een discussie in ziet, er zijn meer dan genoeg (keiharde) feiten die worden afgedaan, genegeerd, worden betwijfeld, etc., en dat allemaal door 1 persoon.
Het antwoord staat hier:quote:
quote:Alles en iedereen die (bewezen) kritiek heeft op de chipkaart bestrijden of zwart maken omdat jij van mening bent 'dat het allemaal wel mee valt'. Is dat normaal?
Jij zou geen feiten negeren?quote:Op zondag 2 mei 2010 21:12 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jij gaat nu steeds meer de discussie vervalsen.
Er zijn duidelijke cijfers over het zwartrijden. Jij hebt geen enkel bewijs of onderbouwing dat die cijfers niet kloppen maar toch durf je te zeggen dat die cijfers fout zijn.
Je bent wel heel wanhopig als je nu ronduit gaat liegen en dan mij ervan beschuldigd dat ik feiten negeer.
Nee dat doe ik niet.quote:
Dat heb ik gedaan. Ik trek je argumentatie een stukje verder. Lekker makkelijk antwoord in plaats van inhoudelijk te reageren.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:07 schreef Stupendous76 het volgende:
anders lees je je even in
---------------quote:OV-chipkaart per 1 oktober verplicht
ARNHEM - De provincie wil vanaf 1 oktober de strippenkaart in Gelderland afschaffen. De OV-chipkaart is dan het enige geldige betaalmiddel in het openbaar vervoer.
Dat heeft gedeputeerde Van Haaren woensdag gezegd in de vergadering van Provinciale Staten. Voorwaarde is dat de opstartproblemen met de OV-chipkaart zijn opgelost.
Dat de reizigers op de Veluwe duurder uit zijn met de OV-chipkaart betekent volgens Van Haaren dat ze met de strippenkaart al die tijd mazzel hebben gehad.
---------------quote:'OV-chipkaart maakt reizen duurder'
28-4-2010 22:27:13
De invoering van de OV-chipkaart maakt het openbaar vervoer fors duurder. De prijzen zouden met bijna 20% stijgen. Dat beweert de SP in Zwolle na onderzoek.
De fractie heeft fictieve busritten gemaakt met de chipkaart en die vergeleken met de strippenkaart. Minister Huizinga van Verkeer en Waterstaat heeft eerder dit jaar toegezegd een onderzoek te starten naar de tarieven. De Zwolse SP hoopt dat haar onderzoek daarin mee wordt genomen. Volgens Huizinga zou het openbaar niet duurder worden.
quote:Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder
AMSTERDAM - Reizen is met de ov-chipkaart in Amsterdam gemiddeld 1,5 procent duurder dan met een bij sigarenboer of postkantoor gekochte strippenkaart.
Zo worden de vervoermaatschappijen gecompenseerd voor de 'opbrengstenderving' die ontstaat doordat, na invoering van de ov-chipkaart, minder reizigers pas na instappen een kaartje zullen kopen bij de chauffeur.
Dat staat in het onderzoek dat de commissie-Kist op verzoek van de Tweede Kamer heeft verricht naar de kosten van de ov-chipkaart in Amsterdam.
De helft van de reizigers die in het verleden op de halte ontdekten dat ze geen strippenkaart hadden, zal straks wel een ov-chipkaart op zak hebben, zo is verondersteld bij het vaststellen van het kilometertarief voor de ov-chipkaart. Reizigers zullen in dat geval geen duur kaartje kopen bij de conducteur.
Als deze reizigers - die na invoering van de ov-chipkaart dus minder gaan betalen - worden meegeteld, valt de balans uit in het voordeel van de ov-chipkaart. In totaal is de reiziger zelfs 1,4 procent goedkoper uit dan met de strippenkaart. Gemiddeld genomen althans. Wie met de strippenkaart lange reizen maakt door grote zones gaat met de chipkaart veelal meer betalen.
Volgens de commissie-Kist kan gesproken worden van een 'kostenneutrale overgang naar de ov-chipkaart'. Minister van Verkeer Camiel Eurlings heeft daarop gisteren toestemming gegeven voor het schrappen van de strippenkaart in Amsterdam per 3 juni.
Het GVB heeft verheugd gereageerd op het besluit van de minister. Het GVB maakt nu extra kosten omdat het twee betaalsystemen tegelijk in bedrijf moet houden.
Het aantal reizigers dat in de tram of bus vergeet uit te checken is inmiddels tot 1 procent teruggedrongen. In de metro, waar de strippenkaart al in augustus verdween en de reizigers door dichte tourniquettes eraan wordt herinnerd om uit te checken, ligt dat aantal nog lager.
Ook is het GVB nog coulant in het terugbetalen voor reizigers die vergeten uit te checken. Volgens de Commissie-Kist heeft inmiddels negentig procent van de Amsterdamse reizigers een chipkaart.
(BART VAN ZOELEN) 21-04-10 15:38
Jawel, dat heet een wedervraag. Misschien niet goed genoeg voor jou, maar dat is heel veel in deze reeks niet. Wen er maar aan.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:18 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Niet lekker makkelijk antwoorden, jij komt met het voorstel om het OV helemaal gratis te maken.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:23 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan. Ik trek je argumentatie een stukje verder. Lekker makkelijk antwoord in plaats van inhoudelijk te reageren.
Dat wc-eend zegt dat wc-eend het beste is betekent niet dat het waar is. Vlak na de invoering van die kaart bleek uit onderzoek door de vervoerbedrijven dat zwartrijden gigantisch was afgenomen. Sindsdien is er nooit een ander geluid gehoord van de vervoerbedrijven, terwijl voor de bus en de tram zwartrijden veel gemakkelijker is geworden. En dat zul je ook niet in een onderzoek terugvinden, want als je voortijdig uitcheckt sta je in de statistieken toch als reiziger geboekt.quote:Daarnaast, Waarom zou ik me moeten inlezen in wat mensen roepen over het zwartrijden terwijl er cijfers liggen die anders spreken? Nogmaals, dat 'veel' mensen iets roepen betekend niet dat het waar is.
21 april 2010quote:Op dit moment is er nog een relatief kleine groep mensen die daadwerkelijk problemen met het gebruik en aanvragen van de OV-chipkaart. Het overgrote deel van de mensen heeft hier geen problemen mee (gehad) en gebruikt hem dagelijks. De invoering van de Studenten OV-chipkaart is hierop wel een uitzondering, dit was een puinhoop en bracht veel meer problemen mee dan verwacht. Deze zijn op dit moment ook zo goed als opgelost.
Lekker makkelijk weer. Wen er maar aan dat ik gezeur gezeur noem en niet alles wat jij zegt als feit zie.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:24 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jawel, dat heet een wedervraag. Misschien niet goed genoeg voor jou, maar dat is heel veel in deze reeks niet. Wen er maar aan.
uit je laatste link: Vooral studenten klagen over de kaart. Ook over het OV-loket zelf, 'ombudsman voor een beter openbaar vervoer', komen er bij het alternatieve meldpunt veel klachten binnen.quote:Op zondag 2 mei 2010 21:30 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Niet lekker makkelijk antwoorden, jij komt met het voorstel om het OV helemaal gratis te maken.
Wat an sich niet zo heel verkeerd is, in België werkt het in een aantal steden al jaren perfect en de proef die ze hier hebben gehouden (ik dacht Eindhoven) toonde ook aan dat dat heel goed kan. Is vervolgens wel bij die proef gebleven...
[..]
Dat wc-eend zegt dat wc-eend het beste is betekent niet dat het waar is. Vlak na de invoering van die kaart bleek uit onderzoek door de vervoerbedrijven dat zwartrijden gigantisch was afgenomen. Sindsdien is er nooit een ander geluid gehoord van de vervoerbedrijven, terwijl voor de bus en de tram zwartrijden veel gemakkelijker is geworden. En dat zul je ook niet in een onderzoek terugvinden, want als je voortijdig uitcheckt sta je in de statistieken toch als reiziger geboekt.
[..]
21 april 2010
artikel is van mei en jij zegt eerder dat de problemen voor studenten grotendeels opgelost zijn.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:16 schreef Prachtman het volgende:
[..]
uit je laatste link: Vooral studenten klagen over de kaart. Ook over het OV-loket zelf, 'ombudsman voor een beter openbaar vervoer', komen er bij het alternatieve meldpunt veel klachten binnen.
Dit onderstreept wat ik al zei, de studenten hebben veel problemen gehad, deze zijn ondertussen bijna allemaal opgelost en wat nu nog rest hierover is de afhandeling van de schadevergoeding.
Ook nu zijn er in bus en tram gewoon controles op kaartjes, als je niet hebt ingechecked bij de controle krijg je een boete, net als 'vroeger'. Hier is verder niets aan veranderd. In de statistieken zal dit niet veel veranderen, er vanuit gaande dat deze controles gewoon doorgaan. De pakkans en de statistiek hierover zou dus hetzelfde moeten blijven.
Daarnaast, wie is wc-eend? De tegenstanders die roepen dat het systeem slecht is of de OV-bedrijven die al dan niet een te rooskleurig beeld voorstellen?
het zwartrijden is natuurlijk ook mede afgenomen door de grote hoeveelheden personeel bij bv de metrostations.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:16 schreef Prachtman het volgende:
[..]
uit je laatste link: Vooral studenten klagen over de kaart. Ook over het OV-loket zelf, 'ombudsman voor een beter openbaar vervoer', komen er bij het alternatieve meldpunt veel klachten binnen.
Dit onderstreept wat ik al zei, de studenten hebben veel problemen gehad, deze zijn ondertussen bijna allemaal opgelost en wat nu nog rest hierover is de afhandeling van de schadevergoeding.
Ook nu zijn er in bus en tram gewoon controles op kaartjes, als je niet hebt ingechecked bij de controle krijg je een boete, net als 'vroeger'. Hier is verder niets aan veranderd. In de statistieken zal dit niet veel veranderen, er vanuit gaande dat deze controles gewoon doorgaan. De pakkans en de statistiek hierover zou dus hetzelfde moeten blijven.
Daarnaast, wie is wc-eend? De tegenstanders die roepen dat het systeem slecht is of de OV-bedrijven die al dan niet een te rooskleurig beeld voorstellen?
Bij een roze kaart kan je ook gevraagd worden bewijs te tonen voor de korting. Net als bij abonnementskaarten. Ik ben nooit in Singapore geweest, dus ik heb geen idee wat de details zijn van de reisproducten daar. Het lijkt me logisch dat die anonieme kortingsproducten ergens in het systeem gecontroleerd worden op geldigheid.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:21 schreef macca728 het volgende:
leuk dat je ook hier niet op reageert, net als VF
wat een rare vergelijking, je kan nu toch ook anoniem reizen en met abonnement en kortingen ?
Je kan ook bv een 'roze' anonieme chipkaart uitgeven net zoals nu gebeurt.
dus waarom niet kiezen voor een anonieme OV chipkaart, net als in Singapore ???
Ja ID kaart is bewijs voor de korting nu, kan dat niet met OV chipkaart ofzo ?quote:Op zondag 2 mei 2010 22:34 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Bij een roze kaart kan je ook gevraagd worden bewijs te tonen voor de korting. Net als bij abonnementskaarten. Ik ben nooit in Singapore geweest, dus ik heb geen idee wat de details zijn van de reisproducten daar. Het lijkt me logisch dat die anonieme kortingsproducten ergens in het systeem gecontroleerd worden op geldigheid.
Het artikel is van eind april, logisch dat hierin de aantallen nog hoog liggen.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
artikel is van mei en jij zegt eerder dat de problemen voor studenten grotendeels opgelost zijn.
Dus waarom blijven die dan klagen ?
in Singapore kan je hem zelfs opladen via je bank.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:34 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Bij een roze kaart kan je ook gevraagd worden bewijs te tonen voor de korting. Net als bij abonnementskaarten. Ik ben nooit in Singapore geweest, dus ik heb geen idee wat de details zijn van de reisproducten daar. Het lijkt me logisch dat die anonieme kortingsproducten ergens in het systeem gecontroleerd worden op geldigheid.
en eind april is al zoooo lang geleden, en tot dusver zijn ze al in heeeeel de maand mei er mee bezig...... ?quote:Op zondag 2 mei 2010 22:38 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Het artikel is van eind april, logisch dat hierin de aantallen nog hoog liggen.
volgens mij iwas 16 maart alles al in orde volgens het ministerie, dat was namelijk de voorwaardequote:Op zondag 2 mei 2010 22:38 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Het artikel is van eind april, logisch dat hierin de aantallen nog hoog liggen.
Er is een verschil tussen alles in orde en werkzaam voor de overgrote meerderheid. Gezien de enorme aantallen studenten, ~650.000 die begin dit jaar een chipkaart nodig hadden, is het percentage dat rond 16 maart nog problemen hadden relatief klein. Dat dat kleine percentage alsnog een paar duizend studenten waren is jammer, ondertussen is bijna alles voor hen opgelost.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
volgens mij iwas 16 maart alles al in orde volgens het ministerie, dat was namelijk de voorwaarde
Gek dat ze dan in april nog gaan klagen
Zeker, stupendous reagert alleen zo omdat Vancouverfan al 8 topics geen discussie wil voeren, maar het OV chipkaartsysteem beter vind en geen kritiek duldtquote:Op zondag 2 mei 2010 23:26 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen alles in orde en werkzaam voor de overgrote meerderheid. Gezien de enorme aantallen studenten, ~650.000 die begin dit jaar een chipkaart nodig hadden, is het percentage dat rond 16 maart nog problemen hadden relatief klein. Dat dat kleine percentage alsnog een paar duizend studenten waren is jammer, ondertussen is bijna alles voor hen opgelost.
Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.
Ik wil in deze hele discussie trouwens niet beweren dat het systeem perfect is, ik vind alleen dat de hele negatieve mentaliteit die eromheen hangt niet nodig is. Alle negatieve dingen worden onder een vergrootglas gelegd (zie stupendous76 met het drama dat agenten het systeem 'misbruiken' bijvoorbeeld) terwijl het systeem voor heel veel mensen wel goed functioneert.
Men is druk bezig om het systeem te verbeteren en alles loopt al beter dan in de beginfase. Het systeem zal niet het 'perfecte OV systeem' zijn, gewoon anders dan wat we gewend waren.
Dus er zijn nog steeds studenten met problemen. En dat terwijl ze al sinds 16 maart verplicht moeten in- en uitchecken bij NS, en in bus en tram was die verplichting er al eerder.quote:Op zondag 2 mei 2010 23:26 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen alles in orde en werkzaam voor de overgrote meerderheid. Gezien de enorme aantallen studenten, ~650.000 die begin dit jaar een chipkaart nodig hadden, is het percentage dat rond 16 maart nog problemen hadden relatief klein. Dat dat kleine percentage alsnog een paar duizend studenten waren is jammer, ondertussen is bijna alles voor hen opgelost.
Dus het is niet mogelijk bij het inchecken te zien of het juiste tarief wordt gehanteerd (er wordt een borg afgeschreven die niet gerelateerd is aan de reiskosten), het is maar de vraag of je kunt uitchecken (ik heb meerdere keren gezien dat de automaten in de bus buiten gebruik waren bij aankomst op het station) en als je uitcheckt kun je nog niet controleren of het juiste bedrag is afgeschreven, laat staan dat je iets kunt doen als je constateert dat een fout tarief in rekening wordt gebracht. En je moet maar afwachten of en wanneer je reisinformatie te bekijken is via de website, om op die manier te controleren of de juiste reis in rekening is gebracht.quote:Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.
Een perfect systeem bestaat waarschijnlijk ook helemaal niet. Maar vooralsnog zie ik weinig voordelen voor de reiziger.quote:Ik wil in deze hele discussie trouwens niet beweren dat het systeem perfect is, ik vind alleen dat de hele negatieve mentaliteit die eromheen hangt niet nodig is. Alle negatieve dingen worden onder een vergrootglas gelegd (zie stupendous76 met het drama dat agenten het systeem 'misbruiken' bijvoorbeeld) terwijl het systeem voor heel veel mensen wel goed functioneert.
Een vergelijkbaar systeem wordt op meer plekken gebruikt. En toch gaan we in Nederland gewoon weer het wiel opnieuw uitvinden, om vervolgens verbaasd te zijn dat het systeem kinderziektes heeft.quote:Men is druk bezig om het systeem te verbeteren en alles loopt al beter dan in de beginfase. Het systeem zal niet het 'perfecte OV systeem' zijn, gewoon anders dan wat we gewend waren.
Leuk idee, die site. Als het zou werken. Ik heb me er vanavond ook geregistreerd. Kaartsaldo wordt niet getoond en reisinformatie wordt ook niet gegeven. Daar heb ik dus helemaal niets aan.quote:Op zondag 2 mei 2010 23:35 schreef macca728 het volgende:
Wat betreft die OV chipkaart site, die faalt al gewoon 5 jaar, RET werkt al 5 jaar met de OV chipkaart en juist die transacties ontbreken. Dat mag niet meer als de OV chipkaart het enige middel is, want je kan nu gewoon je reizen niet meer declareren.
Wat zie jij dan wel als feit?quote:Op zondag 2 mei 2010 21:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Lekker makkelijk weer. Wen er maar aan dat ik gezeur gezeur noem en niet alles wat jij zegt als feit zie.
Het gaat niet zozeer om het inchecken, maar om het te vroeg uitchecken.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:16 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Tenzij je die kaart bijvoorbeeld met contant geld zou kunnen opladen, zodat ie echt anoniem is (wat dan ook al weer "niet kan" in Nederland...)quote:Op zondag 2 mei 2010 22:34 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Je bedoelt: vanaf de introductie tot en met nu.quote:Op zondag 2 mei 2010 23:26 schreef Prachtman het volgende:
[..]
We hadden anders een redelijk perfect systeem. En als dat makkelijker kan met een chipkaart, waarom niet?quote:Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.
Ik wil in deze hele discussie trouwens niet beweren dat het systeem perfect is, ik vind alleen dat de hele negatieve mentaliteit die eromheen hangt niet nodig is. Alle negatieve dingen worden onder een vergrootglas gelegd (zie stupendous76 met het drama dat agenten het systeem 'misbruiken' bijvoorbeeld) terwijl het systeem voor heel veel mensen wel goed functioneert.
Men is druk bezig om het systeem te verbeteren en alles loopt al beter dan in de beginfase. Het systeem zal niet het 'perfecte OV systeem' zijn, gewoon anders dan wat we gewend waren.
In die andere steden waar het systeem wordt gebruikt, zoals Londen, was men al gewend aan in en uitchecken en poortjes.quote:Op maandag 3 mei 2010 00:59 schreef Light het volgende:
[..]
Dus er zijn nog steeds studenten met problemen. En dat terwijl ze al sinds 16 maart verplicht moeten in- en uitchecken bij NS, en in bus en tram was die verplichting er al eerder.
[..]
Dus het is niet mogelijk bij het inchecken te zien of het juiste tarief wordt gehanteerd (er wordt een borg afgeschreven die niet gerelateerd is aan de reiskosten), het is maar de vraag of je kunt uitchecken (ik heb meerdere keren gezien dat de automaten in de bus buiten gebruik waren bij aankomst op het station) en als je uitcheckt kun je nog niet controleren of het juiste bedrag is afgeschreven, laat staan dat je iets kunt doen als je constateert dat een fout tarief in rekening wordt gebracht. En je moet maar afwachten of en wanneer je reisinformatie te bekijken is via de website, om op die manier te controleren of de juiste reis in rekening is gebracht.
Ter vergelijking, als ik een strippenkaart gebruik, kan (/moet) ik controleren of de chauffeur de juiste zone en tijd heeft ingesteld op de stempel en of het juiste aantal strippen is afgestempeld. Als er dan iets niet klopt, kan ik er meteen iets van zeggen.
[..]
Een perfect systeem bestaat waarschijnlijk ook helemaal niet. Maar vooralsnog zie ik weinig voordelen voor de reiziger.
[..]
Een vergelijkbaar systeem wordt op meer plekken gebruikt. En toch gaan we in Nederland gewoon weer het wiel opnieuw uitvinden, om vervolgens verbaasd te zijn dat het systeem kinderziektes heeft.
En ook dat is een leugen van je:quote:Op maandag 3 mei 2010 01:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Tenzij je die kaart bijvoorbeeld met contant geld zou kunnen opladen, zodat ie echt anoniem is (wat dan ook al weer "niet kan" in Nederland...)
quote:Alle automaten zijn geschikt voor betaling met pin of chipknip en creditcard! Bij verkoop- en oplaadautomaten kunt u ook betalen met muntgeld.
Redelijk perfect? Alleen maar omdat iedereen niet beter weet. Je zegt het zelf al.quote:Op maandag 3 mei 2010 01:40 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je bedoelt: vanaf de introductie tot en met nu.
Een systeem dat binnen nu en korte tijd in heel Nederland moet gaan werken, maar enkel voor de (overgrote) meerderheid...
[..]
We hadden anders een redelijk perfect systeem. En als dat makkelijker kan met een chipkaart, waarom niet?
Maar nee, het wordt gelijk anders.
En een echte reden is er niet: de privacy wordt geschonden, gemiddeld wordt reizen duurder en het is zo storingsgevoelig als maar kan.
Maar je hebt gelijk hoor, zometeen is iedereen tevreden, want dan weten ze niet beter. Maar maakt dat het dan opeens goed? Als de overgrote meerderheid dat zegt?
kijk daarom zijn mensen zo negatief over de chipkaart.quote:Op maandag 3 mei 2010 06:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Redelijk perfect? Alleen maar omdat iedereen niet beter weet. Je zegt het zelf al.
Als we de OV chipkaart gewend zouden zijn en zouden overstappen naar de strippenkaart zou iedereen zeggen dat het oplichterij is om met zones te gaan werken, dat het niet te begrijpen is hoe je moet stempelen, dat het tijd kost om te stempelen, dat je telkens een nieuwe kaart moet kopen etc.
Wil je er een BNW topic van maken?quote:Op maandag 3 mei 2010 07:09 schreef Schenkstroop het volgende:
Het OV heeft ruim 1 miljard gekregen voor een update van hun diensten. 1 miljard belastinggeld hebben ze van de burgers via de oevrheid gekregen en uiteindelijk dient het geen algemeen belang. Enkelt het belang van de corporatieve OV en de spaarpot van de overheid. Zodat ze samen ons nog preciezer en konsekwenter kunnen uitmelken. Snap je dat? De belastingbetaler betaalt zodat de overheid middelen kan aanwenden om de burger te onderdrukken. Corporatieve facisme is dat en bijna niemand heeft dit door.
Ik vind dit geen goed systeem. Met een pas kan je reizen, laat de ocntroleurs maar controleren. Dan creeer en behoud je ook banen. Nu willen de bedrijven intern alles automatiseren zodat ze kunnen besparen op personeel. Dat zal diensten echt niet beter op maken denk ik. Net zoals de VVD meer camera's wilt plaatsen in de binnensteden ipv. patrouille. Wat heeft een slachtoffer bij een overval en iemand vanachter een camera die passief meekijkt? Als er al gekeken wordt natuurlijk. Het heeft allemaal te maken met besparen omdat de nederlandse natuur gewoon gierig is. Zie VVD.quote:Op maandag 3 mei 2010 06:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Redelijk perfect? Alleen maar omdat iedereen niet beter weet. Je zegt het zelf al.
Als we de OV chipkaart gewend zouden zijn en zouden overstappen naar de strippenkaart zou iedereen zeggen dat het oplichterij is om met zones te gaan werken, dat het niet te begrijpen is hoe je moet stempelen, dat het tijd kost om te stempelen, dat je telkens een nieuwe kaart moet kopen etc.
Ik heb zo'n vermoeden dat jij nog nooit bij de RET je kaart met muntgeld hebt geprobeerd op te laden. Ja, het kan wel, maar het is heel onhandig, en ook natuurlijk precies niet zoals normale automaten werken.quote:Op maandag 3 mei 2010 06:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En ook dat is een leugen van je:
http://www.ret.nl/service(...)ik-ov-chipkaart.aspx
[..]
Voor mijn part mag het ook naar ONZ want die hele ov-kutkaart is gewoon onzin. Het mag ook naar KLB want er zijn genoeg kinderziektes met dit systeem die ws. niet worden verholpen alleen overbrugt door tollerantie! Je debunkt mij niet door mij aftedoen als "een truther" gozah!!!quote:Op maandag 3 mei 2010 07:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wil je er een BNW topic van maken?
Inderdaad iets met verschillende poortjes. Bus/trein/metro. Als je bij de vekeerde uitchekt.heb je dus eigenlijk niet uitgecheckt met de gevolgen vandien?quote:Op maandag 3 mei 2010 10:08 schreef Basp1 het volgende:
Nou ook weer terug, alles is redelijk geod gegaan. Alleen het extra moeten activeren van je ov_kortingskaart bij bij een NS automaat gaat echt nergens over. Je kunt wel meteen al geld opladen maar dan kun je er gewoon bij de NS nog geen gebruik van maken, dan moet je nogmaals je kaart voort de automaat houden en vervolgens nog een toets op het scherm indrukken.
De NS zou voor het activeren of een los invoerscherm moeten maken dat je alleen maar op die knop kan drukkken ipv andere dingen kan doen , af die compleet overbodige stap eruit slopen.
Verder ging alles goed met in en uitchecken. Behalve dat ik het heel vreemd vind dat waneer ik op amstel uitstap er op het perron 1 NS automaat te vinden is om uit te checkenen en wel 10 GVB automaten om voor de metro in te checken.
De kennis uit amstelveen vertelde wel nog een vreemde lancune die in het systeem zit. In amstelveen zijn perrons waar zowel metro's als wel trams stoppen. Wanneer je met de metro reist moet je op het perron inchecken, en wanneer je met de tram gaat moet je dat in de tram doen. Het is dat hij het mij verteld nu heeft, maar dat gaat toch nergens over.
ja klopt, als ze gewoon hadden gekozen voor onderling uitwisselbare poortjes, had je ook geen verwarring gehad.quote:Op maandag 3 mei 2010 12:28 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Inderdaad iets met verschillende poortjes. Bus/trein/metro. Als je bij de vekeerde uitchekt.heb je dus eigenlijk niet uitgecheckt met de gevolgen vandien?
Niet zo drammerig zijn met je woord leugen, ik heb me daar gewoon in vergist.quote:Op maandag 3 mei 2010 06:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En ook dat is een leugen van je:
http://www.ret.nl/service(...)ik-ov-chipkaart.aspx
[..]
Beter dan het nu is? De chipkaart moest het makkelijker maken dan het was, dat blijkt op veel punten juist niet zo te zijn en als dat dan (hopelijk) wordt aangepast is het opeens beter?quote:Op maandag 3 mei 2010 06:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat er genoeg voordelen aan de kaart zijn en dat het allemaal beter wordt dan het nu is.
Niet redelijk perfect omdat iedereen niet beter weet, maar omdat het systeem zo was. Beter quoten.quote:Op maandag 3 mei 2010 06:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dus een rit tussen A en B met verschillende tarieven is wel duidelijk en terecht?quote:Als we de OV chipkaart gewend zouden zijn en zouden overstappen naar de strippenkaart zou iedereen zeggen dat het oplichterij is om met zones te gaan werken, dat het niet te begrijpen is hoe je moet stempelen, dat het tijd kost om te stempelen, dat je telkens een nieuwe kaart moet kopen etc.
Hebben we sinds vorig jaar nog ander onderzoek gehad over de waardering?quote:Gebruik OV-Chipkaart
De OV-chipkaart werd door ouderen in Amsterdam massaal omhelsd, omdat zij met de kaart de eerste maanden gratis mochten reizen. Ongeveer een derde van de reizigers gebruikt de OV-chipkaart in de Amsterdamse tram en bus. Dat blijkt uit cijfers van het GVB op de dag dat de chipkaart in de metro verplicht werd. Voor de invoering gebruikte 25% van de reizigers de kaart in bus en tram. Abonnemethouders en OV-studentenkaarthouders hoeven nu nog niet in te checken in de tram en bus.
NS wil het gebruik van de OV-chipkaart aan te moedigen door reizigers met de OV-chipkaart extra korting te geven.
Het klopt dat ik niet met muntgeld ga opladen. Ik maak me niet zo druk om die kleine dingen dat ik perse met contant geld wil betalen. Pinnen vind ik veel handiger.quote:Op maandag 3 mei 2010 07:23 schreef Tokus het volgende:
[..]
Ik heb zo'n vermoeden dat jij nog nooit bij de RET je kaart met muntgeld hebt geprobeerd op te laden. Ja, het kan wel, maar het is heel onhandig, en ook natuurlijk precies niet zoals normale automaten werken.
Zoals meestal kom je met linkjes naar hoe het in theorie werkt. In de praktijk blijken er echter allerhande ogen en haken aan te zitten waardoor het verre van ideaal is.
Ik dacht dat je zo goed op de hoogte was van de mogelijkheden...quote:Op maandag 3 mei 2010 17:04 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Niet zo drammerig zijn met je woord leugen, ik heb me daar gewoon in vergist.
Ik heb geen banden met welk OV bedrijf dan ook. Ik maak zelf gebruik van de OV chipkaart.quote:Op maandag 3 mei 2010 11:25 schreef Maverick_tfd het volgende:
@VancouverFan
Twee vragen,
-Ben je beroepsmatig betrokken bij de OV-chipkaart?
en
-Maak je zelf gebruik van de OV-chipkaart?
Wat sommige dingen betreft heb je een punt maar het lijkt wel alsof je er niks negatiefs over wil horen, terwijl er heel veel mensen zijn met negatieve ervaringe.
De burger heeft een regering aangesteld om de keuzes voor hun te maken. Als de burger persoonlijk over alles zou moeten beslissen, dan is de regering en tweede kamer niet nodig.quote:Op maandag 3 mei 2010 07:36 schreef Schenkstroop het volgende:
Waarom krijgen de burgers eigenlijk nooit de keuze? Als wij als groot collectief fouten maken nemen wij verantwoordleijkheid of leren wij daarvan. Nu bepaald de overheid wat er gebeurt. Of eigenlijk nu bepalen de corporaties met veel geld via lobby's en politici (en het gemeenschapdsgeld) wat er gebeurt. Zoals de gezondheidszorg. Hoezo is dat sociaal gebleken? Maar we moeten wel meer dokken. Beter systeem?
Zijn de prijzen al definitief in Enschede en kun je niet meer met strippenkaart reizen?quote:Op maandag 3 mei 2010 08:00 schreef Light het volgende:
Die eerlijkere prijzen is ook grote onzin. Ok, je betaalt voor wat je reist, dat zou eerlijker kunnen zijn. Goedkoper is het allerminst. In Enschede kan ik voor 2 strippen naar het station, ongeacht vertrekpunt. Met een OV-chipkaart-basistarief van € 0,78 (bron: 9292ov.nl) durf ik de bewering aan dat driekwart van de Enschedeers meer kwijt is voor een ritje naar het station. Goedkoper wordt het op die manier natuurlijk niet.
Dus mijn stelling dat als de OV chipkaart al 20 jaar had bestaan en vervangen zou worden door de strippenkaart en jij dan ook op je achterste benen staan, klopt.quote:Op maandag 3 mei 2010 17:09 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Niet redelijk perfect omdat iedereen niet beter weet, maar omdat het systeem zo was. Beter quoten.
Ik had ook liever gezien dat ze hemelsbreed zouden rekenen, maar het is wel eerlijker betalen per km.quote:Dus een rit tussen A en B met verschillende tarieven is wel duidelijk en terecht?
Ja dat denk ik wel. Stempelen moesten je altijd vouwen en goed mikken om de kaart in de automaat te krijgen. Pas hoef je alleen maar langs een lezer te halen. Hoef je amper stil te staan.quote:In- én uitchecken i.p.v. 1 keer stempelen is een vooruitgang? In- én uitchecken kost minder tijd dan 1 keer stempelen?
Om de 5 jaar. Heel wat minder vaak dan om de paar weken een nieuwe strippenkaart te kopen.quote:De chipkaart vervalt nooit? Hoef je ook nooit meer wat aan te doen?
Ja.quote:Op maandag 3 mei 2010 11:25 schreef Maverick_tfd het volgende:
@VancouverFan
Twee vragen,
-Ben je beroepsmatig betrokken bij de OV-chipkaart?
en
-Maak je zelf gebruik van de OV-chipkaart?
Wat sommige dingen betreft heb je een punt maar het lijkt wel alsof je er niks negatiefs over wil horen, terwijl er heel veel mensen zijn met negatieve ervaringe.
Betalen per kilometer is helemaal niet eerlijker, ja voor de vervoerders, maar een openbaar vervoer kan bestaan bij gratie van reizigers en die zouden dus koning moeten zijn voor dit product.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:05 schreef VancouverFan het volgende:
Ik had ook liever gezien dat ze hemelsbreed zouden rekenen, maar het is wel eerlijker betalen per km.
.
Eerst kwam die met een andere username?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:11 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ja.
Eerst kwam hij met de username "houtworm", daarna met "snowgoon" en nu "vancouverFan". Vreemd genoeg iedere keer wanneer er een topic over de OV-chipkaart omhoog komt, en anders is hij nergens op het forum te bekennen.
Zo schoof hij alle kritiek al voor de invoering, tijdens de invoering en ook nu na de invoering van de OV-chipkaart zomaar van tafel. Niets meer dan lof over de OV-chipkaart. De mensen die kritiek hebben, hebben het mis. Aldus die user die betaald wordt om hier de grammafoonplaat grijs te draaien.
Het is alsof je tegen de muur praat. Zinloos. Verscheidene users hebben het al meerdere malen gedaan, maar alle argumenten en feiten worden óf genegeerd, óf als onjuist benoemd. Zonde van je tijd dus. Lees de voorgaande OV-chipkaarttopics maar eens.
Ik weet niet of je zo blij zou moeten worden van 1 vervoerder. De concurrentie houd ze toch wel scherp. En je vergeet ook weer dat het openbaar vervoer is. Massa transport. Daar is geen budgetaire ruimte om het alle klanten naar de zin te maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Betalen per kilometer is helemaal niet eerlijker, ja voor de vervoerders, maar een openbaar vervoer kan bestaan bij gratie van reizigers en die zouden dus koning moeten zijn voor dit product.
Hemelsbreed zou ik graag mijn reis dan compleet willen afreken zonder met verschillende vervoerders geconfronteerd te worden en tussen verschillende soorten vervoer weer opnieuw instap tarieven te moeten betalen. Daar trek je reizigers mee naar het openbaar verveer niet door het duurder te maken als zelf een auto gaan rijden.
Of de prijzen definitief zijn, weet ik niet. Het is mogelijk met een ov-chipkaart te reizen, maar met strippenkaart mag ook nog.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:56 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zijn de prijzen al definitief in Enschede en kun je niet meer met strippenkaart reizen?
Misschien niet, maar als ik kijk naar het instaptarief (78 eurocent, volgens 9292ov.nl) dan vraag ik me af of het in de rest van het land beter is. Het instaptarief met een strippenkaart is 1 strip, dus 50-51 cent (op basis van de voorverkoopprijs).quote:Sowieso is Enschede niet maatgevend voor heel Nederland.
Dat je een flauwe kloon bent die steeds dezelfde "discussie"tactieken gebruikt, namelijk: ontwijken van discussie en negeren van argumenten. Je kan dan wel met een andere username aan komen zetten, maar vanaf post één val je al door de mand.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Eerst kwam die met een andere username?
Ik post ook in tal van andere topics dus ik snap niet waar je het over hebt. Ik zou worden betaald om hier de OV chipkaart te verdedigen.
Heb je ze wel allemaal op een rijtje of zie je vaker spoken?
Dat laatste is denk ik eerder van toepassing op jou.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:35 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dat je een flauwe kloon bent die steeds dezelfde "discussie"tactieken gebruikt, namelijk: ontwijken van discussie en negeren van argumenten. Je kan dan wel met een andere username aan komen zetten, maar vanaf post één val je al door de mand.
Precies. Er wordt nu ook gezegd dat de prijzen per KM verschillend zijn. Dat is niet anders dan bij de zones. Die zijn ook van verschillende grotes.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:35 schreef superworm het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zone_%28openbaar_vervoer%29
Een zone is 4 a 5 kilometer gemiddeld, zegt Wikipedia, dus precies weet ik het niet. Een strip kost, wat, 45 cent of zo? Dit komt dus neer op 10 cent per kilometer en dat zou de chipkaartcijfers staven.
Bovendien zou je er goed aan doen de wiki over zones eens door te nemen. Ook bij de strippenkaart word je op alle mogelijke manieren genaaid waar je bij staat en daar hoor je nooit iemand over klagen.
Rotterdam CS zuidplein was 2 zones, 3 strippen, 1,50. Dus het is juist goedkoper geworden.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:29 schreef Light het volgende:
[..]
Of de prijzen definitief zijn, weet ik niet. Het is mogelijk met een ov-chipkaart te reizen, maar met strippenkaart mag ook nog.
[..]
Misschien niet, maar als ik kijk naar het instaptarief (78 eurocent, volgens 9292ov.nl) dan vraag ik me af of het in de rest van het land beter is. Het instaptarief met een strippenkaart is 1 strip, dus 50-51 cent (op basis van de voorverkoopprijs).
Misschien moet ik een ander voorbeeld geven. Rotterdam Centraal - Rotterdam Zuidplein was in de strippenkaarttijd 2 strippen (voor zover ik weet). Tegenwoordig mag je 1,42 euro afrekenen voor die reis (volgens 9292ov.nl). Da's een prijsstijging van een slordige 40%.
Nog een voorbeeld. Arnhem - Nijmegen, met de bus. 6 strippen (omgerekend 3 euro), maar met ov-chipkaart mag je 3,54 euro afrekenen. Een prijsstijging van 18%.
Ok, dan zat ik daar fout. Zo goed ben ik ook niet bekend in Rotterdam. Die reis is dan zo'n 5 % goedkoper geworden.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Rotterdam CS zuidplein was 2 zones, 3 strippen, 1,50. Dus het is juist goedkoper geworden.
http://www.ret.nl/reizen-(...)T_Zonekaart2009.ashx
Ik heb die gegevens gewoon van 9292ov.nl. En dat het de ene keer goedkoper en de andere keer duurder is, zal best. Maar tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar trajecten gevonden waar het duurder geworden is.quote:En dat is vaak zo vervelend in deze discussie. Mensen weten niet goed waar ze het over hebben, vormen toch een conclusie en gooien het op het net.
Het stuk Arnhem Nijmegen kan ik zo snel niet vinden. Het kan best dat dat inderdaad duurder is. Dat is ook telkens zo gezegd. De ene keer is de OV chiipkaart goedkoper, de andere keer duurder.
nou dat zijn geen spoken hoor, dezelfde stijl en dezelfde argumenten met je pinpas en GSM en die repeterende breuk dat de OV chipkaart goedkoper is. En ook altijd 10 posten achter elkaar.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Eerst kwam die met een andere username?
Ik post ook in tal van andere topics dus ik snap niet waar je het over hebt. Ik zou worden betaald om hier de OV chipkaart te verdedigen.
Heb je ze wel allemaal op een rijtje of zie je vaker spoken?
De OV chipkaart is 1% goedkoper in Rotterdam geworden, alleen VF vergeet erbij te vertellen dat net voor de invoering van de OV chipkaart de zones even flink kleiner zijn gemaakt, wat heeft geleid tot een prijsverhoging van 15 a 20% zodat de invoering van de OV chipkaart uberhaupt mogelijk was voor de RETquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:10 schreef Light het volgende:
[..]
Ok, dan zat ik daar fout. Zo goed ben ik ook niet bekend in Rotterdam. Die reis is dan zo'n 5 % goedkoper geworden.
[..]
Ik heb die gegevens gewoon van 9292ov.nl. En dat het de ene keer goedkoper en de andere keer duurder is, zal best. Maar tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar trajecten gevonden waar het duurder geworden is.
maar geen enkele gaat een gebruiksvoorwerp zo stellig verdedigen zonder er belang bij te hebbenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:37 schreef VancouverFan het volgende:
Er zijn meerdere mensen die de OV chipkaart graag zien komen
We hebben het over eerlijke tarieven en niet over verschillende vervoerders die we op of in de markt hebben. We hebben helaas dit zelf zo gecreerd omdat marktwerking in de OV het beter voor iedereen zou maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik weet niet of je zo blij zou moeten worden van 1 vervoerder. De concurrentie houd ze toch wel scherp. En je vergeet ook weer dat het openbaar vervoer is. Massa transport. Daar is geen budgetaire ruimte om het alle klanten naar de zin te maken.
en dat begrijpt VF ook al nietquote:Op dinsdag 4 mei 2010 08:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We hebben het over eerlijke tarieven en niet over verschillende vervoerders die we op of in de markt hebben. We hebben helaas dit zelf zo gecreerd omdat marktwerking in de OV het beter voor iedereen zou maken.
Maar om terug te komen op eerlijke beprijzing, als klant heb ik vaak niet de keuze uit de vervoerder en ben ik al blij als er een bus vertrekt , omdat bussen nooit een rechte lijn rijden wordt je al;s ov-chipkaart gebruiker dan al per definitie genaaid.
Dat was bij het strippenkaart systeem ook al het geval. 3 haltes reizen en daarmee net over de zonegrens gaan, tsjakka, 3 strippen betalen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 08:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We hebben het over eerlijke tarieven en niet over verschillende vervoerders die we op of in de markt hebben. We hebben helaas dit zelf zo gecreerd omdat marktwerking in de OV het beter voor iedereen zou maken.
Maar om terug te komen op eerlijke beprijzing, als klant heb ik vaak niet de keuze uit de vervoerder en ben ik al blij als er een bus vertrekt , omdat bussen nooit een rechte lijn rijden wordt je al;s ov-chipkaart gebruiker dan al per definitie genaaid.
En welke belang zouden die Snowgoon of ik er bij hebben?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 07:20 schreef Tokus het volgende:
[..]
maar geen enkele gaat een gebruiksvoorwerp zo stellig verdedigen zonder er belang bij te hebben
(afgezien van wat wat rare wijven die Ugg-fanaat zijn).
Leuk dat je niet op het argument van omrijden van bussen ingaat en de eerlijkste berekening dat die hemelsbreed zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:29 schreef VancouverFan het volgende:
Dat was bij het strippenkaart systeem ook al het geval. 3 haltes reizen en daarmee net over de zonegrens gaan, tsjakka, 3 strippen betalen.
Ik heb toch al gezegd dat ik ook van mening ben dat de hemelsbrede afstand gemeten zou moeten worden.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk dat je niet op het argument van omrijden van bussen ingaat en de eerlijkste berekening dat die hemelsbreed zou moeten zijn.![]()
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:05 schreef VancouverFan het volgende:
Ik had ook liever gezien dat ze hemelsbreed zouden rekenen, maar het is wel eerlijker betalen per km.
Als je net buiten het centrum woont en naar het centrum wil, ben je meteen een randdebiel?quote:Verder zijn de meeste zone's nog best wel logisch ingedeeld en zit bijvoorbeeld meestal het centrum van een zone bij een NS-station/ centrum van een stad. Hierdoor kregen dus bijna geen reizigers het door jou geschetste probleem. Alleen de randdebielen die van de ene rand van een dorp naar de andere rand van een naatsgelegen dorp reizen.![]()
Tja, moet ik jou echt serieus nemen wat dit betreft?quote:Wanneer ik van het centrum van een zone vertrek kan ik vaak nog niet eens tot de rand van de zone reizen voordat ik al meer betaal dan met een strippenkaart.![]()
Dat is toch een contradictie wat je hier beweert. Het is alleen voor de vervoerders eerlijker dat ze per afgelegde afstand reizigers kunnen laten betalen, maar voor de reizigers (waar het ov in mijn optiek primair voor bedoeld is) totaal niet.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:47 schreef VancouverFan het volgende:
Dan reis je dus nog altijd minimaal 2.5 kilometer hemels breed door de nieuwe zone heen.quote:Als je net buiten het centrum woont en naar het centrum wil, ben je meteen een randdebiel?
Grapje zeker.
Ow dus omdat ik nog niet genoeg met de ov-chipknip gereisd heb val ik nog steeds in de groep onbetrouwbare reizigers die er niets vanaf weten. Nee een fantastisch argument VC.quote:Tja, moet ik jou echt serieus nemen wat dit betreft?
Je hebt net voor de eerste keer met de OV chipkaart gereisd...
Het is maar hoe je het wil lezen. Ik ben een voorstander van hemelsbreed de afstand meten, dat lijkt me duidelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is toch een contradictie wat je hier beweert. Het is alleen voor de vervoerders eerlijker dat ze per afgelegde afstand reizigers kunnen laten betalen, maar voor de reizigers (waar het ov in mijn optiek primair voor bedoeld is) totaal niet.
En betaal je 3 strippen terwijl iemand die 2.5 km binnen de zones reist maar 2 strippen betaald.quote:Dan reis je dus nog altijd minimaal 2.5 kilometer hemels breed door de nieuwe zone heen.
Jij stelt:quote:Ow dus omdat ik nog niet genoeg met de ov-chipknip gereisd heb val ik nog steeds in de groep onbetrouwbare reizigers die er niets vanaf weten. Nee een fantastisch argument VC.Net zo goed als het onderzoek naar de klanttevredenheid waarbij men voornamelijk mensen die gratis reizen ondervraagd.
Alsof je al alle zones in de grote steden hebt bereisd met je OV chipkaart. En voor iemand die net pas met de OV chipkaart is gaan reizen, lijkt me dat redelijk onmogelijk.quote:Wanneer ik van het centrum van een zone vertrek kan ik vaak nog niet eens tot de rand van de zone reizen voordat ik al meer betaal dan met een strippenkaart.
Wanneer mensen hier wat eigen onderzoeken doen is het ook weer niet goed want dan is het toch cherrypicking in jou optiek. Ik heb ergens in voorgaande delen wel een paar voor mij veelkomende ritten met de bus gezet en deze pakken toevalligerwijze altijd duurder uit voor mij. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik toevallig weer de uitzondering op de regel zal zijn.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:17 schreef VancouverFan het volgende:
Alsof je al alle zones in de grote steden hebt bereisd met je OV chipkaart. En voor iemand die net pas met de OV chipkaart is gaan reizen, lijkt me dat redelijk onmogelijk.
Als je dan ook geen onderzoeken aantoont waaruit blijkt dat jij gelijk hebt, kom je niet overtuigend over.
Nee ik geef ook voorbeelden van ritten die duurder zijn vanwege een omweg, maar die worden ook genegeerd natuurlijkquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer mensen hier wat eigen onderzoeken doen is het ook weer niet goed want dan is het toch cherrypicking in jou optiek. Ik heb ergens in voorgaande delen wel een paar voor mij veelkomende ritten met de bus gezet en deze pakken toevalligerwijze altijd duurder uit voor mij. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik toevallig weer de uitzondering op de regel zal zijn.
Ah, dat helpt wel. Ik twijfelde over het aantal strippen van Rotterdam Centraal - Zuidplein, en hier las ik dat het er twee waren.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 06:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
De OV chipkaart is 1% goedkoper in Rotterdam geworden, alleen VF vergeet erbij te vertellen dat net voor de invoering van de OV chipkaart de zones even flink kleiner zijn gemaakt, wat heeft geleid tot een prijsverhoging van 15 a 20% zodat de invoering van de OV chipkaart uberhaupt mogelijk was voor de RET
Minder reizigers? Ik had wel gehoord dat er minder zwartrijders waren, maar minder reizigers is nieuw voor mij. Overigens moeten de tarieven omlaag kunnen als er geen zwartrijders zijn, lijkt me.quote:Wat VF ook vergeet te vermelden dat van Provinciale Staten de tarieven in ZUid Holland gemiddeld 7,5 % mogen stijgen, ter compensatie van gedaalde reizigersaantallen als gevolg van de OV chipkaart.
lijkt me ook jaquote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:00 schreef Light het volgende:
[..]
Ah, dat helpt wel. Ik twijfelde over het aantal strippen van Rotterdam Centraal - Zuidplein, en hier las ik dat het er twee waren.
[..]
Minder reizigers? Ik had wel gehoord dat er minder zwartrijders waren, maar minder reizigers is nieuw voor mij. Overigens moeten de tarieven omlaag kunnen als er geen zwartrijders zijn, lijkt me.
terwijl VF zelf nooit met eigen ervaringen komt, maar altiijd met thhorieen komtquote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:59 schreef Basp1 het volgende:
Ow dus omdat ik nog niet genoeg met de ov-chipknip gereisd heb val ik nog steeds in de groep onbetrouwbare reizigers die er niets vanaf weten. Nee een fantastisch argument VC.Net zo goed als het onderzoek naar de klanttevredenheid waarbij men voornamelijk mensen die gratis reizen ondervraagd.
Vergissen is menselijk. Of wist je dat nog niet?quote:Op maandag 3 mei 2010 23:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik dacht dat je zo goed op de hoogte was van de mogelijkheden...
Als jij die mening bent toebedaan, soit. Voor mij heb je geen gelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dus mijn stelling dat als de OV chipkaart al 20 jaar had bestaan en vervangen zou worden door de strippenkaart en jij dan ook op je achterste benen staan, klopt.
Nee, het is voor sommigen eerlijker, voor de (grote) rest niet.quote:[..]
Nee, ik denk van niet.quote:[..]
Ja dat denk ik wel. Stempelen moesten je altijd vouwen en goed mikken om de kaart in de automaat te krijgen. Pas hoef je alleen maar langs een lezer te halen. Hoef je amper stil te staan.
Afgezien van de kosten voor het overboeken van je krediet, vind ik dit een redelijk klein argument, je hebt/had namelijk ook abonnementen.quote:[..]
Om de 5 jaar. Heel wat minder vaak dan om de paar weken een nieuwe strippenkaart te kopen.
Waar je juist bij bus/metro/tram abbonement van die leuke sterabbonementen had en als je bijvoorbeeld 3 zones dagelijks moet reizen nam je een 2 sterren abbonement van de middelste zone, want daarme mag je naar de ene en naar de andere zone en kun je 3 zones doorreizen. Hoe het nu zit met zulke abbonementen zou ik niet wetn. Maar VC heeft vast wel een leuke propaganda verhaaltje voor ons daar over.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:13 schreef Stupendous76 het volgende:
Afgezien van de kosten voor het overboeken van je krediet, vind ik dit een redelijk klein argument, je hebt/had namelijk ook abonnementen.
In Rotterdam bestaan die abonnementen (voorlopig) nog.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar je juist bij bus/metro/tram abbonement van die leuke sterabbonementen had en als je bijvoorbeeld 3 zones dagelijks moet reizen nam je een 2 sterren abbonement van de middelste zone, want daarme mag je naar de ene en naar de andere zone en kun je 3 zones doorreizen. Hoe het nu zit met zulke abbonementen zou ik niet wetn. Maar VC heeft vast wel een leuke propaganda verhaaltje voor ons daar over.
Claimformulier halen bij NS-balie.quote:Op donderdag 6 mei 2010 20:33 schreef ShadyLane het volgende:
De NS heeft 10 euro afgeschreven toen ik afgelopen vrijdag (Koninginnedag) bij dezelfde poortjes op A'dam CS weer uitcheckte als waar ik was ingecheckt. Blijkbaar brengen ze dat standaard bedrag in rekening als er een bepaalde tijd zit tussen in- en uitchecken omdat ze denken dat je hebt gereisd en niet weten waarheen.
Ik kan het geld ongetwijfeld terugkrijgen want het ligt voor de hand dat ik er niet mee heb gereisd aangezien al het treinverkeer plat lag. Mij benieuwen hoe makkelijk of moeilijk dat gaat en hoeveel betaalde nummers ik ervoor moet bellen.
-2.47+6=3.53. Inchecken is vier euro borg. 3.53 < 4.00, dus eigen schuld helaas. Vier euro kan je gewoon via 't formulier op de ov-chipkaart-site terug krijgen, plus je hebt gratis met de bus kunnen reizen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:05 schreef VeX- het volgende:
Die hoerenchipkaart. Paar dagen geleden probeerde ik vanaf Leidseplein naar het Amstelstation te komen. Eerst kan ik gewoon bij de tram inchecken en als ik eruit wil krijg ik een foutmelding. Ik dacht, het zal wel.
Dus daarna ga ik via de metro van het Weesperplein richting Amstel, kom ik de poortjes niet door. Iets met pas ongeldig. Dus ik pas checken staat er -2.47 op. Dus ik die pas opwaarderen met 6 euro om 2 minuten te reizen. Kom ik alsnog de poortjes niet door. Pas na vele malen het opnieuw geprobeerd te hebben kom ik er door heen.
En dan wil ik de bus richting Almere nemen bij Amstel staat er weer ongeldige pas. De chauffeur had me wel meegenomen uit piëteit, maar wat een ellende is die pas toch.
Als je overstapt betaal je bij de chipkaart ook geen basistarief.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
lijkt me ook ja![]()
nee het zijn 3 strippen, maar als je overstapt, spaar je een strip uit, dus 2
Ik krijg op ov-chipkaart.nl wel te zien hoe laat ik heb in- en uitgecheckt bij een busrit, maar niet bij welke haltes dat geweest is. En dat was een rit met Connexxion, dus het lijkt er op dat die ook geen plaatgegevens meegeven.quote:Op zondag 2 mei 2010 23:26 schreef Prachtman het volgende:
Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.
ach ik maak al mijn busritten met de RET volgens OV chipkaart.nl terwijl ik toch echt met Qbuzz rijdt.quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:51 schreef Light het volgende:
[..]
Ik krijg op ov-chipkaart.nl wel te zien hoe laat ik heb in- en uitgecheckt bij een busrit, maar niet bij welke haltes dat geweest is. En dat was een rit met Connexxion, dus het lijkt er op dat die ook geen plaatgegevens meegeven.
Daarbij vertelde een chauffeur me dat ik moet gaan mailen als er ten onrechte een bedrag wordt afgeschreven. Leuk, maar ik kan niet controleren of het juiste bedrag is afgeschreven. In de bus wordt een bedrag aangegeven zonder dat te zien is waar dat op wordt gebaseerd. Via internet is (dagen later) wel te zien hoe laat het inchecken en het uitchecken waren, maar nog steeds niet waar. Ook daar is het dus niet te controleren.
Al met al een lekker systeem.
Hier vinden de meeste chauffeurs het nog prima als ik ze gewoon m'n OV-jaartrajectkaart gewoon toon, zonder in en/of uit te checken. En bij NS kan ik niet in- of uitchecken, dus waarom zou ik dat in de bus wel moeten...quote:Op donderdag 6 mei 2010 23:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
ach ik maak al mijn busritten met de RET volgens OV chipkaart.nl terwijl ik toch echt met Qbuzz rijdt.
Ben benieuwd wie het geld dan krijgt
Serieus, stuur een mail. Mails via de ov-chipkaart-site worden tegenwoordig bijzonder snel naar de technische dienst doorgestuurd, waar uitgezocht wordt hoe het zit met accounts en dergelijke. Je krijgt binnen een paar dagen netjes antwoord in de vorm van een telefoontje, mail of brief waarin je gesommeerd wordt voor het antwoord terug te bellen (als je onbereikbaar was); doen dus. Hoe uitgebreider, hoe beter. Maar, wees duidelijk. To the point. Medewerkers hebben een hekel aan lange mails.quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:51 schreef Light het volgende:
[..]
Ik krijg op ov-chipkaart.nl wel te zien hoe laat ik heb in- en uitgecheckt bij een busrit, maar niet bij welke haltes dat geweest is. En dat was een rit met Connexxion, dus het lijkt er op dat die ook geen plaatgegevens meegeven.
Daarbij vertelde een chauffeur me dat ik moet gaan mailen als er ten onrechte een bedrag wordt afgeschreven. Leuk, maar ik kan niet controleren of het juiste bedrag is afgeschreven. In de bus wordt een bedrag aangegeven zonder dat te zien is waar dat op wordt gebaseerd. Via internet is (dagen later) wel te zien hoe laat het inchecken en het uitchecken waren, maar nog steeds niet waar. Ook daar is het dus niet te controleren.
Al met al een lekker systeem.
Ik heb dat contactformulier eens bekeken. Erboven staat "Voor vragen over tarieven, reisproducten of reizen bij uw vervoerder verwijzen wij u door naar uw OV-bedrijf." Maar als ik wil weten van waar naar waar een bepaalde reis was, dan is dat toch een vraag over een reis en zou ik bij de vervoerder moeten zijn?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 00:02 schreef superworm het volgende:
[..]
Serieus, stuur een mail. Mails via de ov-chipkaart-site worden tegenwoordig bijzonder snel naar de technische dienst doorgestuurd, waar uitgezocht wordt hoe het zit met accounts en dergelijke. Je krijgt binnen een paar dagen netjes antwoord in de vorm van een telefoontje, mail of brief waarin je gesommeerd wordt voor het antwoord terug te bellen (als je onbereikbaar was); doen dus. Hoe uitgebreider, hoe beter. Maar, wees duidelijk. To the point. Medewerkers hebben een hekel aan lange mails.
De OV-Chipkaart, ofwel TransLink Systems, die de site en de kaarten e.d. onderhouden, krijgt de gegevens van de verschillende vervoersbedrijven. Dit kan tot zeven dagen duren. Als er daarna permutaties optreden kan dit onderzocht worden.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 00:31 schreef Light het volgende:
[..]
Ik heb dat contactformulier eens bekeken. Erboven staat "Voor vragen over tarieven, reisproducten of reizen bij uw vervoerder verwijzen wij u door naar uw OV-bedrijf." Maar als ik wil weten van waar naar waar een bepaalde reis was, dan is dat toch een vraag over een reis en zou ik bij de vervoerder moeten zijn?
De overheid is de grootste faal, ja. Hoewel het lang niet altijd goed gaat kunnen mensen bij vervoersbedrijven in de regel prima terecht, maar studenten kunnen bij vadertje staat géén vergoeding krijgen van de kosten die ze moeten maken omdat hún reisrecht niet op een pas staat omdat-ie zomaar kapot is gegaan. Paars II heeft destijds dit balletje nog opgegooid dus laat de politiek er maar voor opdraaien!quote:Op vrijdag 7 mei 2010 00:57 schreef Schenkstroop het volgende:
lach-topic dit. en het moet toch nu wel duideljk zijn dat de overheid het terreur zelf is.
Rechts of links stemmen heeft altijd al geen ene kut uitgemaakt, de drie grote partijen wisselen hooguit stuivertje en neuken het volk toch altijd wel. Daar heeft de Ov-Chip niks mee te maken verder.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 17:28 schreef Schenkstroop het volgende:
Binnenkort in mijn stad/regio geen strippenkaarten meer. Je bent dus verplicht de ovchipkaart te omhelzen. Allemaal problemen, weggegooid geld, geen voordelen voor de reiziger/consument en dat verrekte syteem toch verplicht maken en door de strot duwen. Maakt wara je op stemt of links/rechts dus nog wat uit? Tsja..
Dus als ik twijfels heb of iets wel goed gegaan is, moet ik zeven dagen wachten voordat ik het kan controleren?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 00:55 schreef superworm het volgende:
[..]
De OV-Chipkaart, ofwel TransLink Systems, die de site en de kaarten e.d. onderhouden, krijgt de gegevens van de verschillende vervoersbedrijven. Dit kan tot zeven dagen duren. Als er daarna permutaties optreden kan dit onderzocht worden.
Ja. TOT zeven dagen. Veel gegevens staan er vaak direct op.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 18:09 schreef Light het volgende:
[..]
Dus als ik twijfels heb of iets wel goed gegaan is, moet ik zeven dagen wachten voordat ik het kan controleren?
Alleen jammer dat de OV chipkaart site na 5 jaar nog steeds niet goed werkt.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 18:36 schreef superworm het volgende:
[..]
Ja. TOT zeven dagen. Veel gegevens staan er vaak direct op.
quote:Ov-chipkaart onnodig duur
AMSTERDAM - De invoering van de ov-chipkaart jaagt gebruikers onnodig op kosten.
Een reis waarbij overgestapt wordt van het ene naar het andere vervoerssysteem wordt zelfs meer dan tachtig procent duurder. Dit schrijft reizigersvereniging Rover aan de Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat.
In de brief wordt een voorbeeld van het prijseffect gegeven: een reis van Amsterdam Sloterdijk naar de wijk IJburg (trein tot CS, overstap op tram) kan nu met de strippenkaart worden gemaakt en kost dan vier strippen (?2,03). Met de ov-chipkaart kost dit ?3,39. Tachtig procent meer, omdat overstappen van de NS naar het GVB als het begin van een nieuwe reis wordt beschouwd. Dit geldt ook bij overstappen van NS naar een andere treinexploitant.
vooral dit ene naar het andere vervoerssysteemquote:
Niet de waarheid verfraaien, de meeste reizen komen pas na 7 dagen erop, zeker niet direct, behalve bij NSquote:Op vrijdag 7 mei 2010 18:36 schreef superworm het volgende:
[..]
Ja. TOT zeven dagen. Veel gegevens staan er vaak direct op.
weer een nieuw dieptepuntquote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:25 schreef Schenkstroop het volgende:
Het moest zo te zien landelijk als ze het zo verplcihten. Het was gepland. En wat voor voordeel hebent de burgers hier ook alweer mee? Onee het kan niemand wat schelen we zijn hier "te nuchter" daarvoor.
Afgelopen vrijdag weer met OV chipkaart gereisd. NS en GVB transacties staan onlinequote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Niet de waarheid verfraaien, de meeste reizen komen pas na 7 dagen erop, zeker niet direct, behalve bij NS
Let wel 7 WERKdagen
ja, want bij het aanmaken van de account werd de vraag al gesteld of dat soort info getoond mocht worden (je moet de site er voor machtigen), waarop ik Ja geantwoord had. Als ik dan ga kijken verwacht ik niet dat het uitstaat.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 17:12 schreef VancouverFan het volgende:
Zo zie je maar weer. Er wordt altijd wel geklaagd.
quote:Storing ov-chipcard bussen Midden-Nederland
Uitgegeven: 16 mei 2010 14:00 /// Laatst gewijzigd: 16 mei 2010 16:04
UTRECHT - Busreizigers in Midden-Nederland hebben zondagmiddag te maken met een storing. De ov-chipcard wordt in de bussen van Connexxion en het Utrechtse vervoerbedrijf GVU ten onrechte 'niet geldig' verklaard door de kaartlezers.
Volgens een woordvoerder van Connexxion gaat het om een storing in de software. Reizigers kunnen hun busreis gratis vervolgen, aldus de woordvoerster.
Volgens Connexxion lijken vooral de gebieden rond Utrecht en Amersfoort getroffen door de storing. Wat de oorzaak is van het probleem, is nog onduidelijk.
Volgens de woordvoerder zal het euvel naar verwachting aan het einde van de middag opgelost zijn.
Ja gratis als je instapt, maar de mensen die al hebben ingecheckt, die kregen gelijk hun 4 euro terug ???quote:
zo niet kunnen ze dit alsnog bij de vervoerder terugvragen, lijkt me dat ze daar gezien de situatie helemaal geen probleem van maken.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja gratis als je instapt, maar de mensen die al hebben ingecheckt, die kregen gelijk hun 4 euro terug ???
duurt alleen 2 maanden, kunnen ze toch gelijk regelen bij een storingquote:Op zondag 16 mei 2010 17:16 schreef Prachtman het volgende:
[..]
zo niet kunnen ze dit alsnog bij de vervoerder terugvragen, lijkt me dat ze daar gezien de situatie helemaal geen probleem van maken.
en dat mag je elk jaar doen met een voordeelurenkaart, terwijl ik dezelfde voordeelurenkaart houdt.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:23 schreef One_of_the_few het volgende:
ook zoiets.
Ik heb een ov chipkaart. Wil daar voordeelurenabbo opzetten. Ik ben bij loket. Vul al mijn gegevens in. Ze noteren mijn pasnr, want op die pas staat 2 weken later het abbo.
Nu is 2 weken behoorlijk lang, een bankpas heb je sneller in huis. Maar wat zie ik, ze hebben een nieuwe pas opgestuurd. Met daarop het abbo, hoef dus niks meer op te halen. Om er echter ook geld op te zetten voor de NS moet ik eerst aangeven via internet of ik 1e of 2e klas wil reizen. En dat moet ik dan weer ophalen bij een oplaadpunt.
Waarom niet eerst mijn naam opgeven. Dan later mijn adres, dan nog later mijn postcode etc. Nee, dat doen we in 1 keer, is lekker snel. Behalve het vinkje 1e of 2e klas. Dat moet weer met een procedure. Man man, lekker efficiënt. Baliemedewerker was wel met mij eens dat dit vrij omslachtig was. Gister dus maar met kaartje gereisd en straks mijn ovkaart maar activeren op 2e klas.
Nou zeg, dat is veel moeite.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
en dat mag je elk jaar doen met een voordeelurenkaart, terwijl ik dezelfde voordeelurenkaart houdt.
Onbegrijpelijk dat ik hem dan elk jaar opnieuw moet activeren
Idd, dan dan zijn er nog mensen die melden hoe geweldig die OV chipcard wel niet is. Las dat laatste bericht ook over die OV failcard, goh wéér problemen hoor.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
en dat mag je elk jaar doen met een voordeelurenkaart, terwijl ik dezelfde voordeelurenkaart houdt.
Onbegrijpelijk dat ik hem dan elk jaar opnieuw moet activeren
Geef het ook door aan de NSquote:Op zondag 16 mei 2010 17:23 schreef One_of_the_few het volgende:
ook zoiets.
Ik heb een ov chipkaart. Wil daar voordeelurenabbo opzetten. Ik ben bij loket. Vul al mijn gegevens in. Ze noteren mijn pasnr, want op die pas staat 2 weken later het abbo.
Nu is 2 weken behoorlijk lang, een bankpas heb je sneller in huis. Maar wat zie ik, ze hebben een nieuwe pas opgestuurd. Met daarop het abbo, hoef dus niks meer op te halen. Om er echter ook geld op te zetten voor de NS moet ik eerst aangeven via internet of ik 1e of 2e klas wil reizen. En dat moet ik dan weer ophalen bij een oplaadpunt.
Waarom niet eerst mijn naam opgeven. Dan later mijn adres, dan nog later mijn postcode etc. Nee, dat doen we in 1 keer, is lekker snel. Behalve het vinkje 1e of 2e klas. Dat moet weer met een procedure. Man man, lekker efficiënt. Baliemedewerker was wel met mij eens dat dit vrij omslachtig was. Gister dus maar met kaartje gereisd en straks mijn ovkaart maar activeren op 2e klas.
En weer val je door de mand, wat praat je toch raar man.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:16 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou zeg, dat is veel moeite.
Effe je pas door een apparaat halen voordat je gaat reizen.
Dat is bijna net zoveel moeite als nu elke jaar een formulier invullen dat je weer een kortingskaart wil.
nee met een persoonlijke kaart kan je je korting krijgen als student, abonnementhouder, kind of ouderequote:Op zondag 16 mei 2010 21:21 schreef Schenkstroop het volgende:
Is het verschil tussen een anonieme kaart en een persoonlijke, dat op een persoonlijke jouw pasfoto met gegevens staat?
En kun je ook "reis produkten" of tegoed laden op een anonieme kaart?
En kun je ook anderen met een andere pinpas "reis produkten" (wat een lagere school petteflat taal eigenlijk), tegoed ed laten laden op zo'n anonieme kaart?
Wat zijn de voordelen van een persoonijke kaart?
Waarbij het meest recenste bericht over de OV failcard weer eens aangeeft hoe goed dat wel niet is.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow dus omdat ik nog niet genoeg met de ov-chipknip gereisd heb val ik nog steeds in de groep onbetrouwbare reizigers die er niets vanaf weten. Nee een fantastisch argument VC.Net zo goed als het onderzoek naar de klanttevredenheid waarbij men voornamelijk mensen die gratis reizen ondervraagd.
Je beodelt ze geven mensen met anonieme kaarten geen korting op reizen?quote:Op zondag 16 mei 2010 21:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee met een persoonlijke kaart kan je je korting krijgen als student, abonnementhouder, kind of oudere
alleen tegoed kan je laden op anonieme kaart, gen abonnementen ofzo
Nee alleen voor jezelf op beide kaarten
Nee dit is de realiteit, jij leeft in de droomwereld.quote:
Ja inderdaadquote:Op zondag 16 mei 2010 21:26 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Je beodelt ze geven mensen met anonieme kaarten geen korting op reizen?
En je kunt op een anonieme klaart alleen met je eigen pinpas reizen/ en tegoed erop laden?
(wat is er dan zo anoniem aan eigenlijk)
Jij hebt een doorlopende kortingskaart?quote:Op zondag 16 mei 2010 21:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
En weer val je door de mand, wat praat je toch raar man.
Ik hoef helemaal NIETS te doen in de oude situatie, zelfs geen formulier invullen.
Maar ja als je nooit reist met het OV weet je dat niet
En reageer eens normaal of helemaal niet
Als het de realiteit is dat die mensen tijdens de storing hun geld terug moeten vragen zou ik daar graag een bron van zien waaruit dat blijkt.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee dit is de realiteit, jij leeft in de droomwereld.
Of moet je soms geen weken wachten op je geld ? Er is een crisis aan de gaan hoor, mensen hebben het hard genoeg nodig
Meerdere mensen kunnen met een anonieme kaart reizen, alleen niet tegelijk. Je kunt met verschillende pinpassen opladen en met contant geld.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:26 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Je beodelt ze geven mensen met anonieme kaarten geen korting op reizen?
edit: Oh OK. en ook geen abbonementen, alleen tegoed dus.
En je kunt op een anonieme klaart alleen met je eigen pinpas reizen/ en tegoed erop laden?
(wat is er dan zo anoniem aan eigenlijk)
Ja makkelijk he ??quote:Op zondag 16 mei 2010 21:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jij hebt een doorlopende kortingskaart?
Als je per jaar koopt moet je elk jaar weer bevestigen.
Geen idee. Vraag het de NS.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja makkelijk he ??
Jij niet ??? Wat ouderwets, kies je niet voor gemak ?
Waarom moet ik diezelfde OV kaart weer activeren ?
Heb ik gevraagd , antwoord ja zo is het syteem nu eenmaal he meneerquote:Op zondag 16 mei 2010 21:34 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Geen idee. Vraag het de NS.
Maar als dat de dingen zijn waar jij je nu nog druk om maakt is dat een goed teken
thanks. Heb ik ter plekke al gedaanquote:Op zondag 16 mei 2010 21:18 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Geef het ook door aan de NS
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)art/ikchipforum/main
Kunnen ze vast wel wat mee.
nee, de betalingen gaan wel automatisch door.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jij hebt een doorlopende kortingskaart?
Als je per jaar koopt moet je elk jaar weer bevestigen.
nee je kan niet alle tarieven vooraf checken. ov9292.nl heeft wel die mogelijkheod, als je 5x doorklikt, maar niet voor alle plaatsen waar de chipkaart gebruikt kan worden en de tarieven zijn zelf niet altijd betrouwbaar.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:38 schreef Schenkstroop het volgende:
Kan ik ook ergens online een reis plannen + de kosten inzien met de ovchip. Want ov9292.nl heeft dat nog niet.
Ik ben net bij de automaat geweest en die voreg eerst om mijn ovchip te scannen, maar die heb ik nog niet.
mijn kaart wordt dus wel automatisch verlengd, jaren niets hoeven doen, maar nu moet ik jaarlijks de kaart gaan activeren (dezelfde fysieke kaart dus)quote:Op zondag 16 mei 2010 22:34 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
nee, de betalingen gaan wel automatisch door.
druk forum zeg, geef jij die antwoorden ofzo ?quote:Op zondag 16 mei 2010 21:18 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Geef het ook door aan de NS
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)art/ikchipforum/main
Kunnen ze vast wel wat mee.
primaquote:Op zondag 16 mei 2010 22:32 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
thanks. Heb ik ter plekke al gedaan
Ik kreeg een brief thuis.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:52 schreef Mula het volgende:
Macca, hoe re-activeer je jaarlijks je voordeelurenkaart van de ns?
Ik heb een ns voordeelurenkaart chipkaart waar het voordeelurenabo al meer dan een jaar verlopen is. Kaart is nog wel 2 jaar geldig. Nou lijkt me dat ik dat gewoon weer kan activeren en geen nieuwe kaart met pasfoto hoef te halen. Maar hoe doe ik dat? Kan het nergens vinden.
ligt er aan. als product te lang geleden is afgelopen krijg je nieuwe, ook al is de kaart nog lang geldig. Aldus baliemedewerker.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:52 schreef Mula het volgende:
Macca, hoe re-activeer je jaarlijks je voordeelurenkaart van de ns?
Ik heb een ns voordeelurenkaart chipkaart waar het voordeelurenabo al meer dan een jaar verlopen is. Kaart is nog wel 2 jaar geldig. Nou lijkt me dat ik dat gewoon weer kan activeren en geen nieuwe kaart met pasfoto hoef te halen. Maar hoe doe ik dat? Kan het nergens vinden.
zou kunnen, sowieso moet je hem dan weer activeren voor reizen op saldoquote:Op zondag 16 mei 2010 23:23 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
ligt er aan. als product te lang geleden is afgelopen krijg je nieuwe, ook al is de kaart nog lang geldig. Aldus baliemedewerker.
Denk dat je nieuwe krijgt.
Dat is nu ook al het geval bij strippenkaarten, abbonementen, 5 retourenkaarten etc.quote:Op zondag 16 mei 2010 23:29 schreef Schenkstroop het volgende:
Waarom eigenlijk zo'n godverdomde hoge borg?
Ik ga ervanuit dat je dat dus standaard op je kaart moet hebben. Maw. NS gaat elke dag rente trekken met al dat krediet op al die pasjes.
??????? Welke borg bedoel je precies ???quote:Op zondag 16 mei 2010 23:33 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat is nu ook al het geval bij strippenkaarten, abbonementen, 5 retourenkaarten etc.
Geen borg, de genoemde dingen worden ook allemaal vooruitbetaald. Net als het saldo op je OV chipkaart.quote:Op zondag 16 mei 2010 23:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
??????? Welke borg bedoel je precies ???
Serieus VF, op welke school heb je leren lezen ??quote:Op zondag 16 mei 2010 23:29 schreef Schenkstroop het volgende:
Waarom eigenlijk zo'n godverdomde hoge borg?
Ik ga ervanuit dat je dat dus standaard op je kaart moet hebben. Maw. NS gaat elke dag rente trekken met al dat krediet op al die pasjes.
Ik reageerde niet op de borg, maar op het krediet.quote:Op zondag 16 mei 2010 23:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Serieus VF, op welke school heb je leren lezen ??
Ik zal ze aanklagen
Je praat dus weer onzin, want bij de strippenkaart en alle andere betaal je alleen reistegoed
Geen borg zoals bij de chipkaart wel
Duidelijk nu ?
Klaag je eigen school aan.quote:Ik ga ervanuit dat je dat dus standaard op je kaart moet hebben. Maw. NS gaat elke dag rente trekken met al dat krediet op al die pasjes.
Iemand stelt een vraag en je negeert dat weer ? Het ging gewoon over de borg hoor, mieren.....quote:Op zondag 16 mei 2010 23:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik reageerde niet op de borg, maar op het krediet. Klaag je eigen school aan.
Succesquote:Op zondag 16 mei 2010 23:46 schreef Schenkstroop het volgende:
Maar ik ga het wel proberen. ik wil het fijne weten van dit systeem. En daar wellicht een duidelijk verlag van maken ooit op een blog. Zo helder en makkelijk dat zelfs een kind het kan begrijpen. Met nadruk op de fouten he.
Maar wees eens eerlijk VF. Jij werkt voor NS of een van die andere vervoersbedrijven of niet?quote:
Jij bent pas de 10de die deze vraag stelt .......quote:Op zondag 16 mei 2010 23:52 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Maar wees eens eerlijk VF. Jij werkt voor NS of een van die andere vervoersbedrijven of niet?
En als ik echt een helder stukje wilt schrijven kan ik dat best hoor. Dus die hoogmoed van jouw mag je bij je houden.
Nee ik werk niet voor de NS of een ander vervoersbedrijf.quote:Op zondag 16 mei 2010 23:52 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Maar wees eens eerlijk VF. Jij werkt voor NS of een van die andere vervoersbedrijven of niet?
En als ik echt een helder stukje wilt schrijven kan ik dat best hoor. Dus die hoogmoed van jouw mag je bij je houden.
dat je gebruiker bent ?? Nee dat geloof ik zeker niet of je moet die 2 reisjes als ervaring betitelenquote:Op zondag 16 mei 2010 23:56 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nee ik werk niet voor de NS of een ander vervoersbedrijf.
Ik ben gewoon een tevreden OV chipkaart gebruiker die niet in de stress schiet als nieuwe dingen worden geïntroduceerd. Dat heb ik nu al diverse malen uitgelegd, maar sommige mensen willen dat niet geloven.
Wat nou ??????quote:
Diverse malen heb ik gevraagd welk traject dat betreft. Daar heb je nog nooit antwoord op gegeven.quote:Op maandag 26 april 2010 00:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Mijn vrouw reist voor haar werk tussen twee haltes. In eerste instantie gebruikte zij daarvoor een 45-strippenkaart, dus als van ouds één overslaan en de tweede afstempelen. Kosten 21,60 euro gedeeld door 45 strippen = 0.48 eurocent per strip. Dus met een 45-strippenkaart kost haar rit 2 x 0.48 cent = 0.96 eurocent. Natuurlijk wordt alles duurder, aanzich ook acceptabel. Maar nu ze is overgestapt naar de gebruik van de OV chipkaart, hebben we het over een prijsstijging van 81,25% op de heenreis (kost 1,74 euro) en 27,08% op de terugreis (kost 1,22 euro), wat overigens ook nog eens merkwaardig is dat de heen en terugreis van prijs verschillen. Maar al met al kost het heen en weer reizen naar haar werk, geen 1,92 eurocent meer, maar 2,96 euro oftewel bijna 1 euro meer dan met de 45-strippenkaart. Oftewel 54,16% duurder. En dan nog niet eens meegerekend dat ze 7,50 euro heeft moeten betalen voor de aanschaf van die OV Chipkaart.
jaja, 2 haltes en goedkoper
Dat bestaat al, al jaren.quote:Op zondag 16 mei 2010 23:46 schreef Schenkstroop het volgende:
Maar ik ga het wel proberen. ik wil het fijne weten van dit systeem. En daar wellicht een duidelijk verslag van maken ooit op een blog. Zo helder en makkelijk dat zelfs een kind het kan begrijpen. Met nadruk op de fouten he.
Dat is toch de man die een dag nadat een poortje is geplaatst begint te klagen dat die niet goed werkt?quote:
Ja goed hé de harde werkelijkheid.quote:Op maandag 17 mei 2010 09:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat is toch de man die een dag nadat een poortje is geplaatst begint te klagen dat die niet goed werkt?
De harde werkelijkheid is dat dergelijke zaken niet altijd meteen goed werken. Als je bewust op zoek gaat naar dingen die fout zijn, dan moet je ook niet janken als je ze tegenkomt.quote:
De werkelijkheid is dat je voor een goede acceptatie van het grote publiek pas een systeem moet uitrollen als de kinderziektes eruit zijn, dat is/was blijkbaar nog steeds niet echt het geval.quote:Op maandag 17 mei 2010 09:18 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De harde werkelijkheid is dat dergelijke zaken niet altijd meteen goed werken. Als je bewust op zoek gaat naar dingen die fout zijn, dan moet je ook niet janken als je ze tegenkomt.
En al zo vaak is uitgelegd waarom een dergelijk systeem niet compleet kinderziektes vrij geintroduceerd kan worden. Dat toch verwachten en dan gaan janken dat het niet goed werkt is dan toch het probleem van diegene die het meteen gaat proberen.quote:Op maandag 17 mei 2010 09:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De werkelijkheid is dat je voor een goede acceptatie van het grote publiek pas een systeem moet uitrollen als de kinderziektes eruit zijn, dat is/was blijkbaar nog steeds niet echt het geval.
wat een onzin weer zeg, het systeem is al 5 jaar in gebruikquote:Op maandag 17 mei 2010 09:18 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De harde werkelijkheid is dat dergelijke zaken niet altijd meteen goed werken. Als je bewust op zoek gaat naar dingen die fout zijn, dan moet je ook niet janken als je ze tegenkomt.
En weer negeer je mijn vraag over welk traject jouw vrouw rijdquote:Op maandag 17 mei 2010 09:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat een onzin weer zeg, het systeem is al 5 jaar in gebruik
en waarom wordt er dan niet gekozen voor een dual systeem zoals Rover wil, zoals in vrijwel alle landen waar een chipkaart gebruikt wordt ook is en waar ze goed naast elkaar functioneren ?
ik blijf herhalen zegquote:Op maandag 17 mei 2010 09:42 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En weer negeer je mijn vraag over welk traject jouw vrouw rijd
5 jaar allleen in Rotterdam. En Rotterdam is maar een fractie van Nederland en de OV bedrijfen die in Rotterdam werken, werken niet door heel Nederland.
Maar goed, welk systeem wil Rover dan? En welke landen met welk systeem neem je dan als voorbeeld? Hebben ze daar ook strippenkaarten gebruikt.
Kinderziektes volgens onze zelfbenoemde ov-chip specialist.quote:Storing ov-chipcard Connexxion verholpen
Uitgegeven: 16 mei 2010 23:48
Laatst gewijzigd: 16 mei 2010 23:48
UTRECHT - De storing in het ov-chipcardsysteem die zondagmiddag ontstond in de bussen van Connexxion en het Utrechtse vervoerbedrijf GVU is voorbij.
© In de nacht van zondag op maandag wordt nieuwe software ingevoerd waardoor er maandag weer gewoon met de ov-chipcard kan worden gereisd, meldde Connexxion zondagavond.
De kaartlezers in de bussen van Connexxion en GVU verklaarden zondag de chipcard ten onrechte 'niet geldig'.
Volgens een woordvoerster van Connexxion was er iets mis met de software. Reizigers konden hun busreis gratis vervolgen.
Vooral de gebieden rond Utrecht en Amersfoort waren getroffen door de storing. Maandag moet iedereen weer gewoon in- en uitchecken.
terwijl ze in Singapore maar 3 maanden hebben getest en toen werkte het gewoon goedquote:Op maandag 17 mei 2010 09:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kinderziektes volgens onze zelfbenoemde ov-chip specialist.
Waarom KAN dat niet?quote:Op maandag 17 mei 2010 09:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En al zo vaak is uitgelegd waarom een dergelijk systeem niet compleet kinderziektes vrij geintroduceerd kan worden. Dat toch verwachten en dan gaan janken dat het niet goed werkt is dan toch het probleem van diegene die het meteen gaat proberen.
quote:OV-website lekt gegevens 168.000 reizigers
AMSTERDAM - Door een basale beveiligingsfout heeft een hacker het voor elkaar gekregen om met behulp van standaardtools toegang te krijgen tot de persoonlijke informatie van 168.000 reizigers in het openbaar vervoer.
De website www.ervaarhetov.nl van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland wordt ingezet om mensen warm te maken voor het openbaar vervoer.
Via de website wordt ook een persoonlijke OV-chipkaart aangeboden. Alle aanvragen worden centraal geregistreerd in een database van de provincies.
Basaal lek
Via een fout in de website is het voor onbevoegden voor onbevoegden om met de database te communiceren. Zo kunnen gegevens worden uitgelezen, aangepast of verwijderd. Een hacker met de naam ins3ct3d tipte de redactie van Webwereld via een video, waarin wordt gedemonstreerd hoe de persoonlijke gegevens van een freelance journalist uit de database komen.
De zwakheid is met standaard hulpmiddelen te misbruiken, waardoor iemand met relatief weinig technische kennis toch misbruik van het lek kan maken.
Ook blijken de problemen langer in de site aanwezig te zijn, waardoor het niet bekend is of ook kwaadwillende hackers misbruik hebben gemaakt. Ins3ct3d heeft tijdens zijn onderzoek geen indicaties gekregen dat de aanval werd opgemerkt.
Minister naar de kamer
De provincie Gelderland erkent het lek en belooft beterschap. De website is van internet afgehaald tot er een oplossing voor de problemen bestaat. Voor de Socialistische Partij is het probleem aanleiding om verkeersminister Eurlings vanmiddag naar het parlement te roepen.
Zij willen dat de privacy van de OV-chipkaart voor eens en voor altijd goed wordt geregeld en er een veiligere kaart komt.
oh ik moet met die chipkaart reizen, dus mijn wens is dat het ook een goed product was geweestquote:Op dinsdag 18 mei 2010 18:03 schreef Gillette_M5 het volgende:
OV-website lekt gegevens 168.000 reizigers
En dan nog beweren hoe 'geweldig' die OVchipkaart wel niet is. De pro's falen met de dag harder en harder. Dus macca728, maak je geen zorgen. Elke dag is er wel iets negatiefs te melden over dit wanproduct.
Om nog meer te laten hoe fout al die privacy-schending is het bericht zoals dat op tweakers staat:quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
quote:Hackers konden door lek in ov-site bij gegevens 168.000 personen
Door Wout Funnekotter, dinsdag 18 mei 2010 11:14 Submitter: LuckY, views: 19.969
Een hacker heeft een enorm lek aangetoond in de website ervaarhetov.nl van de provincie Gelderland. Door een simpele sql-injection uit te voeren, wist de hacker toegang te krijgen tot de database met persoonsgegevens van 168.000 mensen.
Een hacker die schuilgaat onder de naam ins3ct3d tipte Webwereld dat de site ervaarhetov.nl gevoelig was voor een simpele hackmethode. Via een zogenaamde sql-injection, waarbij in dit geval een sql-query aan een url werd vastgeplakt, kreeg de hacker toegang tot de complete database met persoonsgegevens van 168.000 reizigers. Naast naam en adresgegevens stonden ook de e-mailadressen en telefoonnummers van sommige gebruikers geregistreerd. Er zijn zelfs databasevelden gevonden voor het opslaan van nummers van legitimatiebewijzen. De provincie Gelderland heeft de website meteen nadat het op de hoogte was gebracht offline gehaald.
De ontwikkeling van de website werd geleid door reclamebureau DMO, dat uit voorzorg alle door het bureau ontwikkelde sites die persoonsgegevens opslaan offline heeft gehaald. Volgens Frans Colthoff van DMO wordt de beveiliging van alle websites die het bureau ontwikkelt op verschillende manieren getest, maar is de sql-injection hack in het teststadium niet opgemerkt. Het bedrijf zegt nu hard te werken aan het vinden van de precieze oorzaak en het dichten van het lek. Wanneer de website weer online komt, is in handen van de provincie, aldus het bureau. Colthoff bevestigt dat in sommige gevallen ook nummers van identiteitsbewijzen in de database werden opgenomen, al zou het hier maar om een 'fractie' van de ongeveer 168.000 geregistreerde personen gaan.
Volgens ins3ct3d pleegde hij de hack om aan te tonen dat de overheid niet genoeg aandacht besteedt aan de beveiliging van online-diensten. "Zolang de overheid de burger onveilige systemen blijft opdringen, voel ik me gedwongen de veiligheid van mijn medeburgers te beschermen en hen te waarschuwen”, meldt hij tegen Webwereld.
De website ervaarhetov.nl is een initiatief van de provincie Gelderland en de verschillende vervoersbedrijven in de regio, bedoeld om het gebruik van het openbaar vervoer in de regio te stimuleren. Via de site, die al drie jaar in de lucht is, konden reizigers zich voor verschillende acties aanmelden en ook was het mogelijk een persoonlijke ov-chipkaart aan te vragen.
In Londen, Singapore en Hong Kong hebben ze nooit een strippenkaart met stempels gebruikt. Daar waren al magneetkaartjes die poortjes openden.quote:Op maandag 17 mei 2010 09:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik blijf herhalen zeg
Londen, Singapore, Hong Kong
een dual systeem wat volgens jou de oorzaak was van het hoge aantal zwartrijders en daarom maar zsm heel Nederland aan de chipkaart moet
Nee.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan is de privacy discussie in elk geval hierbij beslist
Zeer Vervelend dat het gebeurd, maar het is geen bewuste privacy schending zoals je nu probeert te suggereren.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 18:54 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Om nog meer te laten hoe fout al die privacy-schending is het bericht zoals dat op tweakers staat:
[..]
Ik suggereer niets.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 19:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zeer Vervelend dat het gebeurd, maar het is geen bewuste privacy schending zoals je nu probeert te suggereren.
ja slecht lezen ja, ik heb het nooit over een strippenkaart gehad in Londen, Sinapore of Hong Kongquote:Op dinsdag 18 mei 2010 19:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
In Londen, Singapore en Hong Kong hebben ze nooit een strippenkaart met stempels gebruikt. Daar waren al magneetkaartjes die poortjes openden.
Over slecht lezen gesproken....
Zoals ik al zei, in die steden waren er al poortjes die open gemaakt moesten worden met magneetkaarten. Dat kenden wij in Nederland nog niet.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja slecht lezen ja, ik heb het nooit over een strippenkaart gehad in Londen, Sinapore of Hong Kong
Blijft de vraag waarom een dual systeem daar wel werkt, volgens jou de oorzaak van veel problemen en zwartrijden. Wat heb je daar tegen, dat je zelf kan kiezen als consument ?
Alsof de poortjes zelf het probleem zijn zeg, dat is nog wel het laatste waar aan gewerkt moet worden, het bovenstaande bericht laat wel zien dat er gewoon geen aandacht wordt besteed aan privacy. Al die gegevens HOEVEN nieteens opgeslagen te worden, dat WILLEN ze alleen graag. En kijk wat je nu krijgtquote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, in die steden waren er al poortjes die open gemaakt moesten worden met magneetkaarten. Dat kenden wij in Nederland nog niet.
Toevoeging: Ik had ook liever gehad dat er een dual systeem mogelijk was waarbij Nederlanders al gewend waren aan de poortjes. Maar die overgang viel niet te maken.
Wat mij betreft zijn die poortjes geen probleem. Maar anderen maken er wel een probleem van. Dat ze niet goed opengaan, dat ze een kaart moeten gebruiken om een poortje open te maken. Het is nieuw voor de mensen en nieuw voor de OV bedrijven, dus dat levert wel eens irritaties op.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:27 schreef fs180 het volgende:
[..]
Alsof de poortjes zelf het probleem zijn zeg, dat is nog wel het laatste waar aan gewerkt moet worden, het bovenstaande bericht laat wel zien dat er gewoon geen aandacht wordt besteed aan privacy. Al die gegevens HOEVEN nieteens opgeslagen te worden, dat WILLEN ze alleen graag. En kijk wat je nu krijgt
alsof die poortjes het probleem zijn. In de bus, tram en trein (meeste stations) heb je ze niet eens.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, in die steden waren er al poortjes die open gemaakt moesten worden met magneetkaarten. Dat kenden wij in Nederland nog niet.
Toevoeging: Ik had ook liever gehad dat er een dual systeem mogelijk was waarbij Nederlanders al gewend waren aan de poortjes. Maar die overgang viel niet te maken.
geef nou eens antwoord waarom die gegevens moeten worden opgeslagen 7 jaar langquote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:35 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat mij betreft zijn die poortjes geen probleem. Maar anderen maken er wel een probleem van. Dat ze niet goed opengaan, dat ze een kaart moeten gebruiken om een poortje open te maken. Het is nieuw voor de mensen en nieuw voor de OV bedrijven, dus dat levert wel eens irritaties op.
Dat er geen aandacht wordt besteed aan de privacy is totale onzin. Uit bovenstaande bericht blijkt duidelijk dat een regio site niet goed beveiligd was. De centrale OV chipkaart site is NIET gekraakt.
En in de landen die jij zo goed vind werkt de chipkaart vooral bij gesloten systemen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
alsof die poortjes het probleem zijn. In de bus, tram en trein (meeste stations) heb je ze niet eens.
Poortjes werken alleen in een gesloten systeem (bv bij metro)
Geef jij nou eens antwoord op de vraag op welk traject jouw vrouw reist en het zoveel duurder is geworden.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
geef nou eens antwoord waarom die gegevens moeten worden opgeslagen 7 jaar lang
Trollquote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:35 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat mij betreft zijn die poortjes geen probleem. Maar anderen maken er wel een probleem van. Dat ze niet goed opengaan, dat ze een kaart moeten gebruiken om een poortje open te maken. Het is nieuw voor de mensen en nieuw voor de OV bedrijven, dus dat levert wel eens irritaties op.
Dat er geen aandacht wordt besteed aan de privacy is totale onzin. Uit bovenstaande bericht blijkt duidelijk dat een regio site niet goed beveiligd was. De centrale OV chipkaart site is NIET gekraakt.
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Geef jij nou eens antwoord op de vraag op welk traject jouw vrouw reist en het zoveel duurder is geworden.
Ik reis al enige tijd met de kaart, en ik moet zeggen dat het tot nu toe goed bevalt. Als ik zo een paar reacties hier doorlees word ik al moe van al dat geklaag. Klagen en nog maar eens klagen, typisch Nederlands! Ook hier weer het onnodig op de man spelen omdat iemand een andere mening is toegedaan.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:44 schreef fs180 het volgende:
[..]
Troll![]()
Je roept steeds dezelfde dingen waar niemand naar vraagt. Het gaat om de opslag van de gegevens, niet wie ze opslaat, kwalijke zaak daar niet van, maar dit had simpelweg voorkomen kunnen worden door een goed systeem, welke geen tot minimaal prive gegevens opslaat. Maak je het ook niet aantrekkelijk om het te hacken of anderzijds het hele project tegen te werken.
Ook weer een leuke; kwam aan op het station, waar ik normaal de trein pak. Check in, wacht op de trein.. geen trein.. Denk ik, check ik gewoon weer uit, geen probleem; nergens heen gegaan. Maar nee "u bent al ingecheckt" Paar minuten laten zelfde bericht, ik moest toch naar mijn bestemming (tram gepakt) maar weg 4 euro
ja doet hij altijd als de argumenten op zijn.quote:
Het is geen mening, het is domme blindheid.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:47 schreef Topmodelz het volgende:
[..]
Ik reis al enige tijd met de kaart, en ik moet zeggen dat het tot nu toe goed bevalt. Als ik zo een paar reacties hier doorlees word ik al moe van al dat geklaag. Klagen en nog maar eens klagen, typisch Nederlands! Ook hier weer het onnodig op de man spelen omdat iemand een andere mening is toegedaan.
Jammer.
Kan zeker zo zijn, maar vergeet niet dat er enorm veel problemen zijn (geweest). En die mensen vragen daar ook niet om, beetje kinderachtig om het af te doen als zeuren. Het is namelijk erg vervelend wanneer je bij verschillende vervoerders verschillende producten hebt staanquote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:47 schreef Topmodelz het volgende:
[..]
Ik reis al enige tijd met de kaart, en ik moet zeggen dat het tot nu toe goed bevalt. Als ik zo een paar reacties hier doorlees word ik al moe van al dat geklaag. Klagen en nog maar eens klagen, typisch Nederlands! Ook hier weer het onnodig op de man spelen omdat iemand een andere mening is toegedaan.
Jammer.
Wat is de meerwaarde van het weten welk traject? In die post stond niet dat zijn vrouw opeens een heel andere route nam, maar wel dat ze duurder uit was, sinds de chipkaart.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Geef jij nou eens antwoord op de vraag op welk traject jouw vrouw reist en het zoveel duurder is geworden.
Als je geen gegevens af wil staan: Koop een anonieme kaart. Hoe fucking moeilijk kan het zijn?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:44 schreef fs180 het volgende:
[..]
Troll![]()
Je roept steeds dezelfde dingen waar niemand naar vraagt. Het gaat om de opslag van de gegevens, niet wie ze opslaat, kwalijke zaak daar niet van, maar dit had simpelweg voorkomen kunnen worden door een goed systeem, welke geen tot minimaal prive gegevens opslaat. Maak je het ook niet aantrekkelijk om het te hacken of anderzijds het hele project tegen te werken.
Interessante leerervaring. Deel het met de NS en het OV bedrijf van de tram.quote:Ook weer een leuke; kwam aan op het station, waar ik normaal de trein pak. Check in, wacht op de trein.. geen trein.. Denk ik, check ik gewoon weer uit, geen probleem; nergens heen gegaan. Maar nee "u bent al ingecheckt" Paar minuten laten zelfde bericht, ik moest toch naar mijn bestemming (tram gepakt) maar weg 4 euro
Omdat ik zelf wil checken op de verschillende sites of die route ook echt duurder is geworden.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:49 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wat is de meerwaarde van het weten welk traject? In die post stond niet dat zijn vrouw opeens een heel andere route nam, maar wel dat ze duurder uit was, sinds de chipkaart.
Wat bedoel je met verschillende vervoerders en verschillende producten?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:49 schreef fs180 het volgende:
[..]
Kan zeker zo zijn, maar vergeet niet dat er enorm veel problemen zijn (geweest). En die mensen vragen daar ook niet om, beetje kinderachtig om het af te doen als zeuren. Het is namelijk erg vervelend wanneer je bij verschillende vervoerders verschillende producten hebt staan
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:53 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als je geen gegevens af wil staan: Koop een anonieme kaart. Hoe fucking moeilijk kan het zijn?
De gegevens die nu uitgelekt zijn, zijn echt niet veel meer dan de gegevens die je nu moet opgeven als je een abbo of kortingskaart koopt.
Dat soort gegevens hadden net zo goed gehackt kunnen worden.
[..]
Interessante leerervaring. Deel het met de NS en het OV bedrijf van de tram.
Van dit soort dingen kunnen ze leren en het systeem beter maken.
Omdat ik dan niet mijn abbonement erop kan laden, hoe moeilijk is dat om te begrijpenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:53 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als je geen gegevens af wil staan: Koop een anonieme kaart. Hoe fucking moeilijk kan het zijn?
De gegevens die nu uitgelekt zijn, zijn echt niet veel meer dan de gegevens die je nu moet opgeven als je een abbo of kortingskaart koopt.
[..]
Dat reisproducten door bedrijf a wel worden herkent, maar bedrijf b krijgt de melding dat de kaart ongeldig is. Geef mij maar overal een los kaartje voorquote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:56 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat bedoel je met verschillende vervoerders en verschillende producten?
En hoe is dat vervelend?
Nu is het ook zo dat je met je een bus abbo hebt en daarnaast een trein abbo. Dat kan nu allemaal op 1 kaart.
terwijl studenten en ouderen die keus niet eens hebben.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:56 schreef fs180 het volgende:
[..]
Omdat ik dan niet mijn abbonement erop kan laden, hoe moeilijk is dat om te begrijpen![]()
?
Dat soort gegevens werden eerst niet digitaal opgeslagen, als ik een nieuwe moest halen moest ik die zelf komen halen, zelf gegevens invoeren, en kreeg ik na afloop een kaart mee. Lijkt me simpel verschil met nu niet?
Verder, in 4 jaar tijd heeft NIEMAND bedacht dat mensen ook wel eens op het perron komen en zien dat de trein niet rijdt?![]()
Achnee... Tot aan de OV chipkaart werkten ze gewoon met pen en papier. Geen computers, geen netwerken waar dat werd opgeslagen. Komop zeg.....quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:56 schreef fs180 het volgende:
[..]
Omdat ik dan niet mijn abbonement erop kan laden, hoe moeilijk is dat om te begrijpen![]()
?
Dat soort gegevens werden eerst niet digitaal opgeslagen, als ik een nieuwe moest halen moest ik die zelf komen halen, zelf gegevens invoeren, en kreeg ik na afloop een kaart mee. Lijkt me simpel verschil met nu niet?
Geen idee.quote:Verder, in 4 jaar tijd heeft NIEMAND bedacht dat mensen ook wel eens op het perron komen en zien dat de trein niet rijdt?![]()
Waarom zou B reisproducten van A moeten herkennen?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:58 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dat reisproducten door bedrijf a wel worden herkent, maar bedrijf b krijgt de melding dat de kaart ongeldig is. Geef mij maar overal een los kaartje voor
Jawel hoor. Niemand is verplicht om met de OV chipkaart te reizen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
terwijl studenten en ouderen die keus niet eens hebben.
vertel, hoe werden die reizen opgeslagen ? Jij als insider weet dat vast welquote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Achnee... Tot aan de OV chipkaart werkten ze gewoon met pen en papier. Geen computers, geen netwerken waar dat werd opgeslagen. Komop zeg.....
[..]
Wat een onzinquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:00 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jawel hoor. Niemand is verplicht om met de OV chipkaart te reizen.
Het gaat niet over reizen, maar om persoonsgegevens.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
vertel, hoe werden die reizen opgeslagen ? Jij als insider weet dat vast wel
Tief op met die duurdere kaart.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:53 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat voor nut heeft een vervoerder aan de paspoortgegevens van de ov-chipkaart-reizigers (en waarom zijn die nu wel opeens nodig?)quote:De gegevens die nu uitgelekt zijn, zijn echt niet veel meer dan de gegevens die je nu moet opgeven als je een abbo of kortingskaart koopt.
Dat hadden ze al 5 10 15 jaar geleden kunnen doenquote:[..]
Wie zet de ouderen en studenten een pistool op het hoofd om een persoonlijke OV chipkaart te nemen?quote:
Wellicht, niet zeker maar ik ga er wel vanuit. Eén ding is zeker; ik kreeg voor de chipkaart geen post van de vervoersbedrijven met mijn naam in de bus, of dat mij privegegevens uit konden worden gelezen door een boa. Er was een kaart, en daar stond mij naam, leeftijd en soort kaart op. Niets wat ik geheim wil houden.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Achnee... Tot aan de OV chipkaart werkten ze gewoon met pen en papier. Geen computers, geen netwerken waar dat werd opgeslagen. Komop zeg.....
[..]
Geen idee.
Misschien ook wel en heb jij een verkeerde handeling gedaan.
Dat soort dingen alleen maar hier posten gaat het echt niet oplossen.
Moet je in Rotterdam eens proberen...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:00 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jawel hoor. Niemand is verplicht om met de OV chipkaart te reizen.
Bar weinig keus niet? Gemiddelde student is naar mijn idee minmaal 20 euro per dag kwijt. Daarbij komen studiekosten van zo'n 2500+ bij. Knappe student die dat allemaal even bij elkaar schraaptquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wie zet de ouderen en studenten een pistool op het hoofd om een persoonlijke OV chipkaart te nemen?
en gewoon geen argumenten geven waarom niet iedereen met een anonieme kaart kan reizen hequote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Moet je in Rotterdam eens proberen...
Leze/troll.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Waarom zou B reisproducten van A moeten herkennen?
De BOA kan jouw prive gegevens niet zien.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:02 schreef fs180 het volgende:
[..]
Wellicht, niet zeker maar ik ga er wel vanuit. Eén ding is zeker; ik kreeg voor de chipkaart geen post van de vervoersbedrijven met mijn naam in de bus, of dat mij privegegevens uit konden worden gelezen door een boa. Er was een kaart, en daar stond mij naam, leeftijd en soort kaart op. Niets wat ik geheim wil houden.
Lekkere appels met peren vergelijkingquote:Mwah, je verkondigd steeds hoe fucking simpel het is right? Dan ga ik er vanuit dat de pas voor de paal houden voldoende is om in te checken, en even laten weer uit kunt checken.
Stom van mij. Ik had beter moeten weten dat alles in Jip en Janneke taal uitgelegd moet worden en dat je niet zelf kunt begrijpen dat ik persoonlijke OV chipkaart bedoelde.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Moet je in Rotterdam eens proberen...
Dat zei je eerst ook al. Maar toch wist de man mijn gegevensquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:06 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De BOA kan jouw prive gegevens niet zien.
Digitaal staan alleen de reizen en je geboortedatum op de kaart.
En voor de rest staan gegevens op je kaart geprint die ook al op je abbo stonden.
[..]
Lekkere appels met peren vergelijking
Dat systeem dat je niet snel achter elkaar in en uit kunt checken is juist bedacht om te zorgen dat dat niet per ongeluk gebeurd. Mensen die denken dat ze niet hebben ingecheckt halen hun pas nog een keer langs de lezer, zijn uitgecheckt en gaan zo op reis. Want toen hoorde ze wel een piepje.
En dat geloof ik nog steeds niet.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:10 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dat zei je eerst ook al. Maar toch wist de man mijn gegevens![]()
![]()
De NS heeft ook duidelijke paaltjes met text. Ik zie geen schokkende verschillen daartussen.quote:Ik zei zelf al, ik heb even gewacht (tot er echt geen trein kwam, begrijpend lezen blijft moeilijk) voordat ik de pas erlangs haalde. Ik ga niet 10+ minuten wachten tot het apparaat wel werkt, ik heb andere dingen te doen
![]()
Verder zijn de paaltjes bij de ns anders als in de bus; met een groene lamp en duidelijke tekst. Kan niet anders dan dat ik gewoon keurig in was gecheckt.
Nee hoor. Gewoon iemand die een andere mening heeft dan jij.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:14 schreef fs180 het volgende:
Fuck it, zit ik serieus te posten bij een troll
ja en het leuke is dat hij denkt dat je verhalen zit te verzinnen net als de rest hier die met eigen ervaringen komtquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:14 schreef fs180 het volgende:
Fuck it, zit ik serieus te posten bij een troll
Misschien is het dan toch eens handig om proberen te begrijpen wat anderen hier zoal posten i.p.v. blind blijven herhalen welke mening volgens jou de enige echte is:quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:12 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En dat geloof ik nog steeds niet.
[..]
Controle kan enkel door verbinding met de database, en tada: daar staan al die gegevens in.quote:Naast naam en adresgegevens stonden ook de e-mailadressen en telefoonnummers van sommige gebruikers geregistreerd. Er zijn zelfs databasevelden gevonden voor het opslaan van nummers van legitimatiebewijzen.
Ik wens je veel plezier verderquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:14 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nee hoor. Gewoon iemand die een andere mening heeft dan jij.
En iemand die niet tevreden is met vage verhalen.
Ik zou niet weten waarom ik mijn mening aan moet passen aan de mening van anderen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien is het dan toch eens handig om proberen te begrijpen wat anderen hier zoal posten i.p.v. blind blijven herhalen welke mening volgens jou de enige echte is:
De controle die nodig is in de trein of bus is alleen kijken of de kaart geldig is. Oftewel, een kaart die bekend staat in het systeem en ingecheckt is. En dat is af te lezen aan de kaart zelf.quote:Controle kan enkel door verbinding met de database, en tada: daar staan al die gegevens in.
Van het zelfdequote:
Wat jij met je mening doet moet jij wetenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ik mijn mening aan moet passen aan de mening van anderen.
Hoe kan de conducteur zien dat die kaart niet gehacked is?quote:
[..]
De controle die nodig is in de trein of bus is alleen kijken of de kaart geldig is. Oftewel, een kaart die bekend staat in het systeem en ingecheckt is. En dat is af te lezen aan de kaart zelf.
Er wordt GEEN controle uitgevoerd met andere gegevens.
Dat controle alleen plaats kan vinden door verbinding met de database is totale onzin. Ik ben wel heel benieuwd waar jij die kolder vandaan haalt.
Welke feiten negeer ik dan?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:29 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wat jij met je mening doet moet jij weten![]()
Feiten negeren![]()
Elke nacht worden de gehackte of ongeldige kaarten in het systeem bijgewerkt. Dan kan de conducteur dat de volgende dag zien dat de kaart niet meer geldig is.quote:Hoe kan de conducteur zien dat die kaart niet gehacked is?
quote:Dat controle alleen plaats kan vinden door verbinding met de database is totale onzin. Ik ben wel heel benieuwd waar jij die kolder vandaan haalt.
Die van deze en de vorige 27 topics.quote:
Het feit dat alle reisgegevens worden opgeslagen kan enkel gebeuren als alle controlepunten een verbinding hebben met de centrale database. Of hoe had jij gedacht dat dat ging? Door 's avonds een print te maken van elk controlepunt en dat met de fiets of step naar de centrale te brengen om het daar over te typen ofzo?quote:[..]
Elke nacht worden de gehackte of ongeldige kaarten in het systeem bijgewerkt. Dan kan de conducteur dat de volgende dag zien dat de kaart niet meer geldig is.
Dus als de kaart 's ochtends wordt gehack, kan de conducteur dat 's middags nog niet zien.
Nogmaals mijn vraag:
[..]
Wat jij nu doet is in ieder geval zeuren.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:48 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die van deze en de vorige 27 topics.
Oh wacht, dat zijn geen feiten, dat is enkel gezeur![]()
Ik sta verbaasd dat je wel zoveel kritiek hebt over de OV chipkaart maar eigenlijk niet goed weet hoe het werkt.Op zich ook geen probleem, maar geef dan gewoon toe dat je niet weet hoe het werkt.quote:Het feit dat alle reisgegevens worden opgeslagen kan enkel gebeuren als alle controlepunten een verbinding hebben met de centrale database. Of hoe had jij gedacht dat dat ging? Door 's avonds een print te maken van elk controlepunt en dat met de fiets of step naar de centrale te brengen om het daar over te typen ofzo?
quote:chipkaart conducteur
De conducteur heeft een mobiele chipkaartlezer waarmee hij de geldigheid van een Voordeelurenabonnement op de OV-chipkaart kan checken en hij kan zien of en waar er een check-in gedaan is. Daarnaast kan hij - met de toestemming van de kaarthouder - ook de reishistorie zien.
Het gaat fout bij de bewering van Stupendous dat de controle alleen maar plaats kan vinden door een verbinding met de database.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
ze kunnen dus gewoon de reishistorie aflezen, dus daar gaat het al fout
En hoe moet ik mijn toestemming geven aan de conductuer? Krijgt hij een digitale handtekening van mij dat de baas daarna kan zien dat er door mij toestemming is gegeven?quote:
Als bij het in- en uitchecken een te laag/negatief saldo wordt geconstateerd, kan bij automatische opwaardering je saldo worden aangevuld. Lijkt mij sterk dat je daar een dag op moet wachten als die gegevens pas 's avonds worden gesynchroniseerd.Ergo: permanente verbinding met de database.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:15 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het gaat fout bij de bewering van Stupendous dat de controle alleen maar plaats kan vinden door een verbinding met de database.
Een conducteur heeft GEEN permanenten verbinding met de database. En daar begon deze discussie mee.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:38 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als bij het in- en uitchecken een te laag/negatief saldo wordt geconstateerd, kan bij automatische opwaardering je saldo worden aangevuld. Lijkt mij sterk dat je daar een dag op moet wachten als die gegevens pas 's avonds worden gesynchroniseerd.Ergo: permanente verbinding met de database.
Geen idee hoe dat precies werkt. Vraag het de NS.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoe moet ik mijn toestemming geven aan de conductuer? Krijgt hij een digitale handtekening van mij dat de baas daarna kan zien dat er door mij toestemming is gegeven?
Met jou is er uberhaupt geen discussiequote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Een conducteur heeft GEEN permanenten verbinding met de database. En daar begon deze discussie mee.
Wat verwacht je zelf van een discussie waarbij je vooral aannames en redenaties gebruikt?
Gaaaaaaap....quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Met jou is er uberhaupt geen discussie
je schrijft nu over jezelf ?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:54 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Gaaaaaaap....
Lees eens even je eigen posts terug. Je beschuldig mij ervan dat ik feiten negeer, je kunt niet aangeven welke.
Je doet alsof je precies weet hoe de OV chipkaart werkt, het blijken alleen maar redenaties te zijn.
Ga zelf eens een fatsoenlijke discussie voeren voordat je anderen ervan beschuldigd dat ze dat niet doen.
Bij deze.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Denk je echt wat te bereiken door zo op de man te spelen?
Stupendous mag ook antwoorden.
quote:Provincies lokken met privacyschendende ov-actie - UPDATE
Gepubliceerd: Vrijdag 7 mei 2010 /// Auteur: Brenno de Winter
Drie provincies bieden reizigers 20 procent korting op busreizen. Maar anoniem reizen met de OV-chipkaart mag dan niet meer en dat schendt mogelijk privacyregelgeving.
De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland en de stadsregio's Twente en Arnhem-Nijmegen willen mensen enthousiast maken voor de OV-chipkaart. Die lokale overheden bieden busreizigers nu 20 procent korting. Dat geldt alleen voor reizen in de daluren en het aanbod loopt tot 1 september 2010. Dit reisproduct wordt gratis aangeboden, maar het heeft wel een prijs. Het past namelijk alleen op een op naam gestelde OV-chipkaart. Juist dat laatste staat haaks op intenties van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
Prijsdruk
Die verkoop van de privacy blijkt uit vrijgegeven stukken. Op 16 november 2005 schrijft het CBP dat reizigers niet door prijsdruk gedwongen mogen worden hun anonimiteit op te geven. Dat lijkt nu wel te gebeuren, omdat iedereen de korting kan aanvragen.
Advocaat en universitair docent Gerrit-Jan Zwenne heeft dan ook zijn twijfels bij deze aanpak. “Ik betwijfel of dit juridisch wel correct is. Ze hebben terecht gesteld dat privacy niet onder prijsdruk mag worden opgegeven”, stelt hij tegenover Webwereld. “Dit lijkt mij een duidelijk geval van prijsdruk en dat is in ieder geval zowel oneigenlijk als twijfelachtig.”
Oud-collegelid van het CBP Jan-Willem Broekema is duidelijk over de rechtmatigheid: "Ik zie geen reden waarom het dat zou moeten zijn maar dat geldt ook voor allerlei andere voordelen (trajectkaart e.d.). Het probleem is dat men probeert een 19e eeuws vergoedingenstelsel in de 21e eeuw in te voeren op geheel nieuwe technieken."
Voorloper abonnement
Een zegsvrouw van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen is duidelijk over het belang van een persoonsgebonden OV-chipkaart. “Wij willen dat omdat een persoonlijke kaart wat meer mogelijkheden geeft om wat meer informatie op de kaart te krijgen”, zegt ze in een reactie tegenover Webwereld. Wat ze precies met de informatie willen, kan ze niet aangeven, maar ze ziet wel voordelen. “Zo is dan ook vaak het bankrekeningnummer bekend. Ook kun je de kaart automatisch opladen.”
Voorlichters van de provincies Gelderland en Overijssel maken duidelijk dat klanten een soort abonnement krijgen. Daarvoor kan volgens hun alleen een op naam gestelde kaart worden gebruikt. “Er komt later dit jaar een dalurenabonnement van 7,50 euro per jaar”, vertrouwt een voorlichter Webwereld toe. “Zie dit als een voorloper."
De RET verkoopt op dit moment wel OV-chipkaartabonnementen, waarbij klanten 20 of 40 procent korting krijgen. Deze maandabonnementen passen zowel op een anonieme als op een persoonlijke OV-chipkaart.
Zoveelste keer
Het is niet de eerste keer dat reizigers onder prijsdruk worden verleid tot het inleveren van hun privacy. Bij diverse acties om mensen aan een OV-chipkaart te helpen zijn persoonlijke kaarten met foto voor 1,50 euro of zelfs gratis aangeboden, terwijl voor een anonieme kaart 7,50 euro moet worden betaald. Alle reisbewegingen van klanten worden zeven jaar lang in een database bewaard.
Ook Broekema ziet dit ook en plaatst daarbij vraagtekens: "Is dat ongeoorloofde prijsdruk? Je hebt ook het ¤1,00 aanbod gehad in Haaglanden. Dan kreeg je een persoonsgebonden kaart met ¤6,50 korting. Prijsdruk of korting?"
Op dit moment voert het CBP een onderzoek uit naar vermeende misstanden rond privacy bij de studentenvariant van de OV-chipkaart. De resultaten daarvan kunnen elk moment publiek worden. In een reactie laat de privacywaakhond weten de specifieke details van de aanbieding niet te kennen en daarom niet te kunnen reageren.
Update:
10:30 Reactie CBP toegevoegd.
Staan hele goede reacties tussen.quote:Meerkosten OV-chipkaart blijven onduidelijk UPDATE
Gepubliceerd: Woensdag 21 april 2010 /// Auteur: Brenno de Winter
Vanaf november gaat heel Nederland stapsgewijs over op een nieuwe OV-chip. Andere technische problemen blijven bestaan. Trans Link Systems wil naast eigen behandeling ook CBP klachten laten afhandelen
De conductuer hoeft alleen maar op een knopje drukken, die electronische handtekeing van mij zou het waarborgen maar dit is gewoon weer mooie NS propaganda en het gepeupel trapt erin als zijnde dat het op deze manier wel voldoende afgedekt is.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:42 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat precies werkt. Vraag het de NS.
Het is dus zeker niet zo dat de conducteur zomaar altijd alle gegevens kan zien.
In ieder geval met saldo wel, en met een abbonement ook lijkt me.quote:Op woensdag 19 mei 2010 01:56 schreef Schenkstroop het volgende:
Stel ik heb een Ov-chip. En ik laad nog even snel 15 minuten voordat ik de bus pak een "reisprodukt" op mijn kaart. Ik neem dan binnen 10-15 min een bus. Weet de scanner in die bus dan al dat ik een geldig reisbewijs heb?
Het staat jou ook vrij om mij compleet te negeren. Telkens maar weer op de man spelen, vage beschuldigingen aan mijn adres uiten heeft geen enkele zin.quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:40 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Bij deze.
Op basis van ervaringen in de topics alhier en elders klopt het dat conducteurs waarschijnlijk niet draadloos in verbinding staan. Fouten met de kaarten buiten de trein worden door de conducteurs niet herkend met hun apparatuur. Waarschijnlijk hebben ze daarom geen verbinding met het netwerk.
En het negeren van feiten?
Diverse mensen hebben hier ervaringen aangehaald. Dat jij die niet accepteert, moet jij weten. Het staat je vrij om de (summiere) informatie die enkel jouw idee bevestigd te accepteren, tegenover de massa ervaringen van vele anderen.
Zijn dat mensen die al maandenlang telkens weer over de zelfde dingen lopen te klagen? Telkens weer de voordelen van de OV chipkaart negeren?quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:49 schreef Stupendous76 het volgende:
Webwereld heeft trouwens een mooi overzicht van nieuwsberichten over de ov-chipkaart, alhier.
Zoals bijvoorbeeld dit bericht:
[..]
Staan hele goede reacties tussen.
Oh sorry, dat moet natuurlijk zijn: daar staan allemaal idioten die enkel zeuren over het falen van die kaart die constant lopen te fantaseren wat er mis ging mis zou kunnen gaan.
![]()
dus die problemen worden verzonnen ? of ze moeten misschien een keer opgelost gaan worden na 5 jaar ?quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:03 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het staat jou ook vrij om mij compleet te negeren. Telkens maar weer op de man spelen, vage beschuldigingen aan mijn adres uiten heeft geen enkele zin.
De massa negatieve ervaringen vind ik wel meevallen. Basp1 heeft pas onlangs zijn eerste reizen gemaakt maar loopt al veel langer te klagen. En toen bleek dat Basp1 niet eens goed op de hoogte was van de werkwijzen. Jij loopt dingen te roepen waarvan je ook niet eens goed weet hoe het werkt.
Daarnaast zijn er ook regelmatig mensen langsgekomen die wel degelijk positieve ervaringen hebben en ook niet de problemen zien die hier worden aangehaald.
Als ik het goed begrepen heb is dat nalezen van die reizen alleen maar tijdelijk. Zo gauw die een nieuwe chipkaart heeft gescand verdwijnt jouw reishistorie. Dus ik denk dat er weinig plezier te beleven is aan het aflezen van alle reisdata van een hele trein.quote:Op woensdag 19 mei 2010 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De conductuer hoeft alleen maar op een knopje drukken, die electronische handtekeing van mij zou het waarborgen maar dit is gewoon weer mooie NS propaganda en het gepeupel trapt erin als zijnde dat het op deze manier wel voldoende afgedekt is.
Klok + klepelquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:03 schreef VancouverFan het volgende:
Het staat jou ook vrij om mij compleet te negeren. Telkens maar weer op de man spelen, vage beschuldigingen aan mijn adres uiten heeft geen enkele zin.
De massa negatieve ervaringen vind ik wel meevallen. Basp1 heeft pas onlangs zijn eerste reizen gemaakt maar loopt al veel langer te klagen. En toen bleek dat Basp1 niet eens goed op de hoogte was van de werkwijzen. Jij loopt dingen te roepen waarvan je ook niet eens goed weet hoe het werkt.
Daarnaast zijn er ook regelmatig mensen langsgekomen die wel degelijk positieve ervaringen hebben en ook niet de problemen zien die hier worden aangehaald.
Problemen moeten altijd voorkomen worden. Als het kan.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
dus die problemen worden verzonnen ? of ze moeten misschien een keer opgelost gaan worden na 5 jaar ?
blijft natuurlijk staan dat de meeste problemen sowieso voorkomen hadden moeten worden
Ow dus omdat het maar tijdelijk is mogen we het geen probleem meer vindenquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:21 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als ik het goed begrepen heb is dat nalezen van die reizen alleen maar tijdelijk. Zo gauw die een nieuwe chipkaart heeft gescand verdwijnt jouw reishistorie. Dus ik denk dat er weinig plezier te beleven is aan het aflezen van alle reisdata van een hele trein.
ik zeg nergens dat er geen problemen zijn opgelostquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Problemen moeten altijd voorkomen worden. Als het kan.
Dat er niks wordt opgelost is weer zo'n flauwe onzin beschuldiging van jou. Daar ga ik verder niet eens meer moeite op doen om te reageren.
Welke vage beschuldigingen van mij aan jouw adres?quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Klok + klepelDan moet je maar de vage beschuldingen tegen mij weg zetten en hiermee op de man spelen, goed bezig VCF
![]()
![]()
Niet met alle regels, wel met de meeste.quote:Verder kan geen mens in nederland op de hoogte zijn van alle regeltjes omtrent die vage OV-chip kaart werkzijze, zo'n systeem kan alleen werken als het uniform overal hetzelfde werkt, niet met allemaal verschilende uitzonderingen op uitzondering.
Volgens mij zou het wel duidelijk moeten zijn dat je bij trams en bussen IN het voertuig in moet checken. En bij metro op het perron.quote:Om maar weer even het voorbeeld van de stations in amstelveen aan te halen, dat je voor de tram niet op het perron mag inchecken, maar perse in de tram moet inchecken en uitchecken, en voor de metro juist wel al op het perron ingecheckt moet zijn omdat je ander bij de door poortjes afgelsoten uitgangen er niet meer uit komt.
Je mag alles een probleem vinden. Net zoals ik dat dan gezeur mag vinden.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow dus omdat het maar tijdelijk is mogen we het geen probleem meer vinden.
want?quote:Verder is het natuurlijk een wassen neus die regel van de NS dat je toestemmign moet geven.
Dan kijk je toch echt selectief.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik zeg nergens dat er geen problemen zijn opgelost
ik zie trouwens na 10 topics nog steeds geen ervaringen van jou, alleen theoretisch geneuzel
als jij zo vaak reist met de trein, wordt je ook vaak gecontroleerd en kan je het gelijk vragen aan de conducteur wat hij zietquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dan kijk je toch echt selectief.
Als ik de conducteur tegenkom, zal ik dat zeker doenquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
als jij zo vaak reist met de trein, wordt je ook vaak gecontroleerd en kan je het gelijk vragen aan de conducteur wat hij ziet
lijkt me sterk dat je nog nooit een conducteur ben tegengekomen op je dagelijkse reizen met de treinquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:35 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als ik de conducteur tegenkom, zal ik dat zeker doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |