abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80953523
quote:
Op zondag 2 mei 2010 23:26 schreef Prachtman het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen alles in orde en werkzaam voor de overgrote meerderheid. Gezien de enorme aantallen studenten, ~650.000 die begin dit jaar een chipkaart nodig hadden, is het percentage dat rond 16 maart nog problemen hadden relatief klein. Dat dat kleine percentage alsnog een paar duizend studenten waren is jammer, ondertussen is bijna alles voor hen opgelost.

Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.

Ik wil in deze hele discussie trouwens niet beweren dat het systeem perfect is, ik vind alleen dat de hele negatieve mentaliteit die eromheen hangt niet nodig is. Alle negatieve dingen worden onder een vergrootglas gelegd (zie stupendous76 met het drama dat agenten het systeem 'misbruiken' bijvoorbeeld) terwijl het systeem voor heel veel mensen wel goed functioneert.

Men is druk bezig om het systeem te verbeteren en alles loopt al beter dan in de beginfase. Het systeem zal niet het 'perfecte OV systeem' zijn, gewoon anders dan wat we gewend waren.
Zeker, stupendous reagert alleen zo omdat Vancouverfan al 8 topics geen discussie wil voeren, maar het OV chipkaartsysteem beter vind en geen kritiek duldt

Wat betreft die OV chipkaart site, die faalt al gewoon 5 jaar, RET werkt al 5 jaar met de OV chipkaart en juist die transacties ontbreken. Dat mag niet meer als de OV chipkaart het enige middel is, want je kan nu gewoon je reizen niet meer declareren.

En nogmaals, als men voor een anoniem systeem had gekozen en/of voor een dual systeem, was er lang niet zon negatief oordeel geweest over de OV chipkaart. En dat kan, zie Singapore, Hong Kong

En als je een ander product wil introduceren moet het gewoon beter zijn. Punt

En dat is de OV chipkaart niet, terwijl het wel al (bijna) het enigste betaalmiddel is in de 2 grootste regio's van Nederland met miljoenen reizigers
pi_80956029
quote:

[..]

Er is een verschil tussen alles in orde en werkzaam voor de overgrote meerderheid. Gezien de enorme aantallen studenten, ~650.000 die begin dit jaar een chipkaart nodig hadden, is het percentage dat rond 16 maart nog problemen hadden relatief klein. Dat dat kleine percentage alsnog een paar duizend studenten waren is jammer, ondertussen is bijna alles voor hen opgelost.
Dus er zijn nog steeds studenten met problemen. En dat terwijl ze al sinds 16 maart verplicht moeten in- en uitchecken bij NS, en in bus en tram was die verplichting er al eerder.
quote:
Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.
Dus het is niet mogelijk bij het inchecken te zien of het juiste tarief wordt gehanteerd (er wordt een borg afgeschreven die niet gerelateerd is aan de reiskosten), het is maar de vraag of je kunt uitchecken (ik heb meerdere keren gezien dat de automaten in de bus buiten gebruik waren bij aankomst op het station) en als je uitcheckt kun je nog niet controleren of het juiste bedrag is afgeschreven, laat staan dat je iets kunt doen als je constateert dat een fout tarief in rekening wordt gebracht. En je moet maar afwachten of en wanneer je reisinformatie te bekijken is via de website, om op die manier te controleren of de juiste reis in rekening is gebracht.
Ter vergelijking, als ik een strippenkaart gebruik, kan (/moet) ik controleren of de chauffeur de juiste zone en tijd heeft ingesteld op de stempel en of het juiste aantal strippen is afgestempeld. Als er dan iets niet klopt, kan ik er meteen iets van zeggen.
quote:
Ik wil in deze hele discussie trouwens niet beweren dat het systeem perfect is, ik vind alleen dat de hele negatieve mentaliteit die eromheen hangt niet nodig is. Alle negatieve dingen worden onder een vergrootglas gelegd (zie stupendous76 met het drama dat agenten het systeem 'misbruiken' bijvoorbeeld) terwijl het systeem voor heel veel mensen wel goed functioneert.
Een perfect systeem bestaat waarschijnlijk ook helemaal niet. Maar vooralsnog zie ik weinig voordelen voor de reiziger.
quote:
Men is druk bezig om het systeem te verbeteren en alles loopt al beter dan in de beginfase. Het systeem zal niet het 'perfecte OV systeem' zijn, gewoon anders dan wat we gewend waren.
Een vergelijkbaar systeem wordt op meer plekken gebruikt. En toch gaan we in Nederland gewoon weer het wiel opnieuw uitvinden, om vervolgens verbaasd te zijn dat het systeem kinderziektes heeft.
pi_80956136
quote:
Op zondag 2 mei 2010 23:35 schreef macca728 het volgende:

Wat betreft die OV chipkaart site, die faalt al gewoon 5 jaar, RET werkt al 5 jaar met de OV chipkaart en juist die transacties ontbreken. Dat mag niet meer als de OV chipkaart het enige middel is, want je kan nu gewoon je reizen niet meer declareren.
Leuk idee, die site. Als het zou werken. Ik heb me er vanavond ook geregistreerd. Kaartsaldo wordt niet getoond en reisinformatie wordt ook niet gegeven. Daar heb ik dus helemaal niets aan.
  maandag 3 mei 2010 @ 01:19:50 #54
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_80956407
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:30 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Lekker makkelijk weer. Wen er maar aan dat ik gezeur gezeur noem en niet alles wat jij zegt als feit zie.
Wat zie jij dan wel als feit?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  maandag 3 mei 2010 @ 01:20:58 #55
188877 Stupendous76
pi_80956432
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:16 schreef Prachtman het volgende:

[..]

uit je laatste link: Vooral studenten klagen over de kaart. Ook over het OV-loket zelf, 'ombudsman voor een beter openbaar vervoer', komen er bij het alternatieve meldpunt veel klachten binnen.
Dit onderstreept wat ik al zei, de studenten hebben veel problemen gehad, deze zijn ondertussen bijna allemaal opgelost en wat nu nog rest hierover is de afhandeling van de schadevergoeding.

Ook nu zijn er in bus en tram gewoon controles op kaartjes, als je niet hebt ingechecked bij de controle krijg je een boete, net als 'vroeger'. Hier is verder niets aan veranderd. In de statistieken zal dit niet veel veranderen, er vanuit gaande dat deze controles gewoon doorgaan. De pakkans en de statistiek hierover zou dus hetzelfde moeten blijven.
Daarnaast, wie is wc-eend? De tegenstanders die roepen dat het systeem slecht is of de OV-bedrijven die al dan niet een te rooskleurig beeld voorstellen?
Het gaat niet zozeer om het inchecken, maar om het te vroeg uitchecken.
Repent, Pray, Forgive
  maandag 3 mei 2010 @ 01:22:28 #56
188877 Stupendous76
pi_80956458
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:34 schreef Prachtman het volgende:

[..]

Bij een roze kaart kan je ook gevraagd worden bewijs te tonen voor de korting. Net als bij abonnementskaarten. Ik ben nooit in Singapore geweest, dus ik heb geen idee wat de details zijn van de reisproducten daar. Het lijkt me logisch dat die anonieme kortingsproducten ergens in het systeem gecontroleerd worden op geldigheid.
Tenzij je die kaart bijvoorbeeld met contant geld zou kunnen opladen, zodat ie echt anoniem is (wat dan ook al weer "niet kan" in Nederland...)

[ Bericht 0% gewijzigd door Stupendous76 op 03-05-2010 01:43:50 ]
Repent, Pray, Forgive
  maandag 3 mei 2010 @ 01:40:13 #57
188877 Stupendous76
pi_80956759
quote:

[..]

Je bedoelt: vanaf de introductie tot en met nu.
Een systeem dat binnen nu en korte tijd in heel Nederland moet gaan werken, maar enkel voor de (overgrote) meerderheid...
quote:

We hadden anders een redelijk perfect systeem. En als dat makkelijker kan met een chipkaart, waarom niet?
Maar nee, het wordt gelijk anders.
En een echte reden is er niet: de privacy wordt geschonden, gemiddeld wordt reizen duurder en het is zo storingsgevoelig als maar kan.

Maar je hebt gelijk hoor, zometeen is iedereen tevreden, want dan weten ze niet beter. Maar maakt dat het dan opeens goed? Als de overgrote meerderheid dat zegt?
Repent, Pray, Forgive
pi_80957851
quote:
Op maandag 3 mei 2010 00:59 schreef Light het volgende:

[..]

Dus er zijn nog steeds studenten met problemen. En dat terwijl ze al sinds 16 maart verplicht moeten in- en uitchecken bij NS, en in bus en tram was die verplichting er al eerder.
[..]

Dus het is niet mogelijk bij het inchecken te zien of het juiste tarief wordt gehanteerd (er wordt een borg afgeschreven die niet gerelateerd is aan de reiskosten), het is maar de vraag of je kunt uitchecken (ik heb meerdere keren gezien dat de automaten in de bus buiten gebruik waren bij aankomst op het station) en als je uitcheckt kun je nog niet controleren of het juiste bedrag is afgeschreven, laat staan dat je iets kunt doen als je constateert dat een fout tarief in rekening wordt gebracht. En je moet maar afwachten of en wanneer je reisinformatie te bekijken is via de website, om op die manier te controleren of de juiste reis in rekening is gebracht.
Ter vergelijking, als ik een strippenkaart gebruik, kan (/moet) ik controleren of de chauffeur de juiste zone en tijd heeft ingesteld op de stempel en of het juiste aantal strippen is afgestempeld. Als er dan iets niet klopt, kan ik er meteen iets van zeggen.

[..]

Een perfect systeem bestaat waarschijnlijk ook helemaal niet. Maar vooralsnog zie ik weinig voordelen voor de reiziger.
[..]

Een vergelijkbaar systeem wordt op meer plekken gebruikt. En toch gaan we in Nederland gewoon weer het wiel opnieuw uitvinden, om vervolgens verbaasd te zijn dat het systeem kinderziektes heeft.
In die andere steden waar het systeem wordt gebruikt, zoals Londen, was men al gewend aan in en uitchecken en poortjes.
En wordt er met zones gerekend ipv KM's.

Dus dat zijn wel degelijk nieuwe dingen.
Leaf
pi_80957862
quote:
Op maandag 3 mei 2010 01:22 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Tenzij je die kaart bijvoorbeeld met contant geld zou kunnen opladen, zodat ie echt anoniem is (wat dan ook al weer "niet kan" in Nederland...)
En ook dat is een leugen van je:

http://www.ret.nl/service(...)ik-ov-chipkaart.aspx
quote:
Alle automaten zijn geschikt voor betaling met pin of chipknip en creditcard! Bij verkoop- en oplaadautomaten kunt u ook betalen met muntgeld.
Leaf
pi_80957864
quote:
Op maandag 3 mei 2010 01:19 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Wat zie jij dan wel als feit?
Dat er genoeg voordelen aan de kaart zijn en dat het allemaal beter wordt dan het nu is.
Leaf
pi_80957868
quote:
Op maandag 3 mei 2010 01:40 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Je bedoelt: vanaf de introductie tot en met nu.
Een systeem dat binnen nu en korte tijd in heel Nederland moet gaan werken, maar enkel voor de (overgrote) meerderheid...
[..]

We hadden anders een redelijk perfect systeem. En als dat makkelijker kan met een chipkaart, waarom niet?
Maar nee, het wordt gelijk anders.
En een echte reden is er niet: de privacy wordt geschonden, gemiddeld wordt reizen duurder en het is zo storingsgevoelig als maar kan.

Maar je hebt gelijk hoor, zometeen is iedereen tevreden, want dan weten ze niet beter. Maar maakt dat het dan opeens goed? Als de overgrote meerderheid dat zegt?
Redelijk perfect? Alleen maar omdat iedereen niet beter weet. Je zegt het zelf al.

Als we de OV chipkaart gewend zouden zijn en zouden overstappen naar de strippenkaart zou iedereen zeggen dat het oplichterij is om met zones te gaan werken, dat het niet te begrijpen is hoe je moet stempelen, dat het tijd kost om te stempelen, dat je telkens een nieuwe kaart moet kopen etc.
Leaf
pi_80957906
quote:
Op maandag 3 mei 2010 06:49 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Redelijk perfect? Alleen maar omdat iedereen niet beter weet. Je zegt het zelf al.

Als we de OV chipkaart gewend zouden zijn en zouden overstappen naar de strippenkaart zou iedereen zeggen dat het oplichterij is om met zones te gaan werken, dat het niet te begrijpen is hoe je moet stempelen, dat het tijd kost om te stempelen, dat je telkens een nieuwe kaart moet kopen etc.
kijk daarom zijn mensen zo negatief over de chipkaart.

Bij kritiek krijg je te maken met figuren als hierboven, de doodsteek voor elk product
  maandag 3 mei 2010 @ 07:09:17 #63
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80957917
Het OV heeft ruim 1 miljard gekregen voor een update van hun diensten. 1 miljard belastinggeld hebben ze van de burgers via de oevrheid gekregen en uiteindelijk dient het geen algemeen belang. Enkelt het belang van de corporatieve OV en de spaarpot van de overheid. Zodat ze samen ons nog preciezer en konsekwenter kunnen uitmelken. Snap je dat? De belastingbetaler betaalt zodat de overheid middelen kan aanwenden om de burger te onderdrukken. Corporatieve facisme is dat en bijna niemand heeft dit door.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_80957923
quote:
Op maandag 3 mei 2010 07:09 schreef Schenkstroop het volgende:
Het OV heeft ruim 1 miljard gekregen voor een update van hun diensten. 1 miljard belastinggeld hebben ze van de burgers via de oevrheid gekregen en uiteindelijk dient het geen algemeen belang. Enkelt het belang van de corporatieve OV en de spaarpot van de overheid. Zodat ze samen ons nog preciezer en konsekwenter kunnen uitmelken. Snap je dat? De belastingbetaler betaalt zodat de overheid middelen kan aanwenden om de burger te onderdrukken. Corporatieve facisme is dat en bijna niemand heeft dit door.
Wil je er een BNW topic van maken?
Leaf
  maandag 3 mei 2010 @ 07:20:46 #65
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80957944
quote:
Op maandag 3 mei 2010 06:49 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik vind dit geen goed systeem. Met een pas kan je reizen, laat de ocntroleurs maar controleren. Dan creeer en behoud je ook banen. Nu willen de bedrijven intern alles automatiseren zodat ze kunnen besparen op personeel. Dat zal diensten echt niet beter op maken denk ik. Net zoals de VVD meer camera's wilt plaatsen in de binnensteden ipv. patrouille. Wat heeft een slachtoffer bij een overval en iemand vanachter een camera die passief meekijkt? Als er al gekeken wordt natuurlijk. Het heeft allemaal te maken met besparen omdat de nederlandse natuur gewoon gierig is. Zie VVD.
Ik vind het het geen goede ontwikkeling omdat je mensen zichzelf steeds laat inchecken-uitchecken, inchecken-uitchecken, aanmelden-afmelden, inloggen-uitloggen. Naar wat voor samenleving willen de slimme mensen hierachter naartoe?

[ Bericht 1% gewijzigd door Schenkstroop op 03-05-2010 07:26:22 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 3 mei 2010 @ 07:23:55 #66
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_80957950
quote:
Op maandag 3 mei 2010 06:46 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

[..]
Ik heb zo'n vermoeden dat jij nog nooit bij de RET je kaart met muntgeld hebt geprobeerd op te laden. Ja, het kan wel, maar het is heel onhandig, en ook natuurlijk precies niet zoals normale automaten werken.

Zoals meestal kom je met linkjes naar hoe het in theorie werkt. In de praktijk blijken er echter allerhande ogen en haken aan te zitten waardoor het verre van ideaal is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tokus op 03-05-2010 07:48:45 ]
Nothing lasts forever but the certainty of change
  maandag 3 mei 2010 @ 07:24:15 #67
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80957951
quote:
Op maandag 3 mei 2010 07:11 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Wil je er een BNW topic van maken?
Voor mijn part mag het ook naar ONZ want die hele ov-kutkaart is gewoon onzin. Het mag ook naar KLB want er zijn genoeg kinderziektes met dit systeem die ws. niet worden verholpen alleen overbrugt door tollerantie! Je debunkt mij niet door mij aftedoen als "een truther" gozah!!!

Je geeft trouwens ook geen antwoord alleen cheap oneliners.
  maandag 3 mei 2010 @ 07:36:22 #68
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80957970
Waarom krijgen de burgers eigenlijk nooit de keuze? Als wij als groot collectief fouten maken nemen wij verantwoordleijkheid of leren wij daarvan. Nu bepaald de overheid wat er gebeurt. Of eigenlijk nu bepalen de corporaties met veel geld via lobby's en politici (en het gemeenschapdsgeld) wat er gebeurt. Zoals de gezondheidszorg. Hoezo is dat sociaal gebleken? Maar we moeten wel meer dokken. Beter systeem?
  maandag 3 mei 2010 @ 07:40:40 #69
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80957984
Een van de punten van de OV-chip waar ze mee prijken is dat het goedkoper en eerlijker zou zijn. Eerlijker voor wie? En denk je echt dat die ietsjes lagere prijzen niet na een jaar gewoon weer de pan uit zullen rijzen? Wat heeft 1 miljard gemeenschapsgeld de burgers terugbezorgd behalve totale nazistische controle en verminderde privacy? Oja en een nieuw trucje om ons alvast voortebereiden op een futuristiche incheck-uitcheck maatschappij. Voor die 1.5 miljard hadden ze ons ook gratis OV kunnen geven!!
pi_80958064
Die eerlijkere prijzen is ook grote onzin. Ok, je betaalt voor wat je reist, dat zou eerlijker kunnen zijn. Goedkoper is het allerminst. In Enschede kan ik voor 2 strippen naar het station, ongeacht vertrekpunt. Met een OV-chipkaart-basistarief van € 0,78 (bron: 9292ov.nl) durf ik de bewering aan dat driekwart van de Enschedeers meer kwijt is voor een ritje naar het station. Goedkoper wordt het op die manier natuurlijk niet.
pi_80959598
Nou ook weer terug, alles is redelijk geod gegaan. Alleen het extra moeten activeren van je ov_kortingskaart bij bij een NS automaat gaat echt nergens over. Je kunt wel meteen al geld opladen maar dan kun je er gewoon bij de NS nog geen gebruik van maken, dan moet je nogmaals je kaart voort de automaat houden en vervolgens nog een toets op het scherm indrukken.

De NS zou voor het activeren of een los invoerscherm moeten maken dat je alleen maar op die knop kan drukkken ipv andere dingen kan doen , af die compleet overbodige stap eruit slopen.

Verder ging alles goed met in en uitchecken. Behalve dat ik het heel vreemd vind dat waneer ik op amstel uitstap er op het perron 1 NS automaat te vinden is om uit te checkenen en wel 10 GVB automaten om voor de metro in te checken.

De kennis uit amstelveen vertelde wel nog een vreemde lancune die in het systeem zit. In amstelveen zijn perrons waar zowel metro's als wel trams stoppen. Wanneer je met de metro reist moet je op het perron inchecken, en wanneer je met de tram gaat moet je dat in de tram doen. Het is dat hij het mij verteld nu heeft, maar dat gaat toch nergens over.
pi_80961740
@VancouverFan
Twee vragen,

-Ben je beroepsmatig betrokken bij de OV-chipkaart?
en
-Maak je zelf gebruik van de OV-chipkaart?

Wat sommige dingen betreft heb je een punt maar het lijkt wel alsof je er niks negatiefs over wil horen, terwijl er heel veel mensen zijn met negatieve ervaringe.
  maandag 3 mei 2010 @ 12:28:07 #73
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80963925
quote:
Op maandag 3 mei 2010 10:08 schreef Basp1 het volgende:
Nou ook weer terug, alles is redelijk geod gegaan. Alleen het extra moeten activeren van je ov_kortingskaart bij bij een NS automaat gaat echt nergens over. Je kunt wel meteen al geld opladen maar dan kun je er gewoon bij de NS nog geen gebruik van maken, dan moet je nogmaals je kaart voort de automaat houden en vervolgens nog een toets op het scherm indrukken.

De NS zou voor het activeren of een los invoerscherm moeten maken dat je alleen maar op die knop kan drukkken ipv andere dingen kan doen , af die compleet overbodige stap eruit slopen.

Verder ging alles goed met in en uitchecken. Behalve dat ik het heel vreemd vind dat waneer ik op amstel uitstap er op het perron 1 NS automaat te vinden is om uit te checkenen en wel 10 GVB automaten om voor de metro in te checken.

De kennis uit amstelveen vertelde wel nog een vreemde lancune die in het systeem zit. In amstelveen zijn perrons waar zowel metro's als wel trams stoppen. Wanneer je met de metro reist moet je op het perron inchecken, en wanneer je met de tram gaat moet je dat in de tram doen. Het is dat hij het mij verteld nu heeft, maar dat gaat toch nergens over.
Inderdaad iets met verschillende poortjes. Bus/trein/metro. Als je bij de vekeerde uitchekt.heb je dus eigenlijk niet uitgecheckt met de gevolgen vandien?
pi_80964140
quote:
Op maandag 3 mei 2010 12:28 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Inderdaad iets met verschillende poortjes. Bus/trein/metro. Als je bij de vekeerde uitchekt.heb je dus eigenlijk niet uitgecheckt met de gevolgen vandien?
ja klopt, als ze gewoon hadden gekozen voor onderling uitwisselbare poortjes, had je ook geen verwarring gehad.

En ook geen extra kosten voor de consument
  maandag 3 mei 2010 @ 17:04:48 #75
188877 Stupendous76
pi_80974325
quote:
Op maandag 3 mei 2010 06:46 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

[..]

Niet zo drammerig zijn met je woord leugen, ik heb me daar gewoon in vergist.
Repent, Pray, Forgive
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')