Zeker, stupendous reagert alleen zo omdat Vancouverfan al 8 topics geen discussie wil voeren, maar het OV chipkaartsysteem beter vind en geen kritiek duldtquote:Op zondag 2 mei 2010 23:26 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen alles in orde en werkzaam voor de overgrote meerderheid. Gezien de enorme aantallen studenten, ~650.000 die begin dit jaar een chipkaart nodig hadden, is het percentage dat rond 16 maart nog problemen hadden relatief klein. Dat dat kleine percentage alsnog een paar duizend studenten waren is jammer, ondertussen is bijna alles voor hen opgelost.
Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.
Ik wil in deze hele discussie trouwens niet beweren dat het systeem perfect is, ik vind alleen dat de hele negatieve mentaliteit die eromheen hangt niet nodig is. Alle negatieve dingen worden onder een vergrootglas gelegd (zie stupendous76 met het drama dat agenten het systeem 'misbruiken' bijvoorbeeld) terwijl het systeem voor heel veel mensen wel goed functioneert.
Men is druk bezig om het systeem te verbeteren en alles loopt al beter dan in de beginfase. Het systeem zal niet het 'perfecte OV systeem' zijn, gewoon anders dan wat we gewend waren.
Dus er zijn nog steeds studenten met problemen. En dat terwijl ze al sinds 16 maart verplicht moeten in- en uitchecken bij NS, en in bus en tram was die verplichting er al eerder.quote:Op zondag 2 mei 2010 23:26 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen alles in orde en werkzaam voor de overgrote meerderheid. Gezien de enorme aantallen studenten, ~650.000 die begin dit jaar een chipkaart nodig hadden, is het percentage dat rond 16 maart nog problemen hadden relatief klein. Dat dat kleine percentage alsnog een paar duizend studenten waren is jammer, ondertussen is bijna alles voor hen opgelost.
Dus het is niet mogelijk bij het inchecken te zien of het juiste tarief wordt gehanteerd (er wordt een borg afgeschreven die niet gerelateerd is aan de reiskosten), het is maar de vraag of je kunt uitchecken (ik heb meerdere keren gezien dat de automaten in de bus buiten gebruik waren bij aankomst op het station) en als je uitcheckt kun je nog niet controleren of het juiste bedrag is afgeschreven, laat staan dat je iets kunt doen als je constateert dat een fout tarief in rekening wordt gebracht. En je moet maar afwachten of en wanneer je reisinformatie te bekijken is via de website, om op die manier te controleren of de juiste reis in rekening is gebracht.quote:Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.
Een perfect systeem bestaat waarschijnlijk ook helemaal niet. Maar vooralsnog zie ik weinig voordelen voor de reiziger.quote:Ik wil in deze hele discussie trouwens niet beweren dat het systeem perfect is, ik vind alleen dat de hele negatieve mentaliteit die eromheen hangt niet nodig is. Alle negatieve dingen worden onder een vergrootglas gelegd (zie stupendous76 met het drama dat agenten het systeem 'misbruiken' bijvoorbeeld) terwijl het systeem voor heel veel mensen wel goed functioneert.
Een vergelijkbaar systeem wordt op meer plekken gebruikt. En toch gaan we in Nederland gewoon weer het wiel opnieuw uitvinden, om vervolgens verbaasd te zijn dat het systeem kinderziektes heeft.quote:Men is druk bezig om het systeem te verbeteren en alles loopt al beter dan in de beginfase. Het systeem zal niet het 'perfecte OV systeem' zijn, gewoon anders dan wat we gewend waren.
Leuk idee, die site. Als het zou werken. Ik heb me er vanavond ook geregistreerd. Kaartsaldo wordt niet getoond en reisinformatie wordt ook niet gegeven. Daar heb ik dus helemaal niets aan.quote:Op zondag 2 mei 2010 23:35 schreef macca728 het volgende:
Wat betreft die OV chipkaart site, die faalt al gewoon 5 jaar, RET werkt al 5 jaar met de OV chipkaart en juist die transacties ontbreken. Dat mag niet meer als de OV chipkaart het enige middel is, want je kan nu gewoon je reizen niet meer declareren.
Wat zie jij dan wel als feit?quote:Op zondag 2 mei 2010 21:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Lekker makkelijk weer. Wen er maar aan dat ik gezeur gezeur noem en niet alles wat jij zegt als feit zie.
Het gaat niet zozeer om het inchecken, maar om het te vroeg uitchecken.quote:Op zondag 2 mei 2010 22:16 schreef Prachtman het volgende:
[..]
uit je laatste link: Vooral studenten klagen over de kaart. Ook over het OV-loket zelf, 'ombudsman voor een beter openbaar vervoer', komen er bij het alternatieve meldpunt veel klachten binnen.
Dit onderstreept wat ik al zei, de studenten hebben veel problemen gehad, deze zijn ondertussen bijna allemaal opgelost en wat nu nog rest hierover is de afhandeling van de schadevergoeding.
Ook nu zijn er in bus en tram gewoon controles op kaartjes, als je niet hebt ingechecked bij de controle krijg je een boete, net als 'vroeger'. Hier is verder niets aan veranderd. In de statistieken zal dit niet veel veranderen, er vanuit gaande dat deze controles gewoon doorgaan. De pakkans en de statistiek hierover zou dus hetzelfde moeten blijven.
Daarnaast, wie is wc-eend? De tegenstanders die roepen dat het systeem slecht is of de OV-bedrijven die al dan niet een te rooskleurig beeld voorstellen?
Tenzij je die kaart bijvoorbeeld met contant geld zou kunnen opladen, zodat ie echt anoniem is (wat dan ook al weer "niet kan" in Nederland...)quote:Op zondag 2 mei 2010 22:34 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Bij een roze kaart kan je ook gevraagd worden bewijs te tonen voor de korting. Net als bij abonnementskaarten. Ik ben nooit in Singapore geweest, dus ik heb geen idee wat de details zijn van de reisproducten daar. Het lijkt me logisch dat die anonieme kortingsproducten ergens in het systeem gecontroleerd worden op geldigheid.
Je bedoelt: vanaf de introductie tot en met nu.quote:Op zondag 2 mei 2010 23:26 schreef Prachtman het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen alles in orde en werkzaam voor de overgrote meerderheid. Gezien de enorme aantallen studenten, ~650.000 die begin dit jaar een chipkaart nodig hadden, is het percentage dat rond 16 maart nog problemen hadden relatief klein. Dat dat kleine percentage alsnog een paar duizend studenten waren is jammer, ondertussen is bijna alles voor hen opgelost.
We hadden anders een redelijk perfect systeem. En als dat makkelijker kan met een chipkaart, waarom niet?quote:Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.
Ik wil in deze hele discussie trouwens niet beweren dat het systeem perfect is, ik vind alleen dat de hele negatieve mentaliteit die eromheen hangt niet nodig is. Alle negatieve dingen worden onder een vergrootglas gelegd (zie stupendous76 met het drama dat agenten het systeem 'misbruiken' bijvoorbeeld) terwijl het systeem voor heel veel mensen wel goed functioneert.
Men is druk bezig om het systeem te verbeteren en alles loopt al beter dan in de beginfase. Het systeem zal niet het 'perfecte OV systeem' zijn, gewoon anders dan wat we gewend waren.
In die andere steden waar het systeem wordt gebruikt, zoals Londen, was men al gewend aan in en uitchecken en poortjes.quote:Op maandag 3 mei 2010 00:59 schreef Light het volgende:
[..]
Dus er zijn nog steeds studenten met problemen. En dat terwijl ze al sinds 16 maart verplicht moeten in- en uitchecken bij NS, en in bus en tram was die verplichting er al eerder.
[..]
Dus het is niet mogelijk bij het inchecken te zien of het juiste tarief wordt gehanteerd (er wordt een borg afgeschreven die niet gerelateerd is aan de reiskosten), het is maar de vraag of je kunt uitchecken (ik heb meerdere keren gezien dat de automaten in de bus buiten gebruik waren bij aankomst op het station) en als je uitcheckt kun je nog niet controleren of het juiste bedrag is afgeschreven, laat staan dat je iets kunt doen als je constateert dat een fout tarief in rekening wordt gebracht. En je moet maar afwachten of en wanneer je reisinformatie te bekijken is via de website, om op die manier te controleren of de juiste reis in rekening is gebracht.
Ter vergelijking, als ik een strippenkaart gebruik, kan (/moet) ik controleren of de chauffeur de juiste zone en tijd heeft ingesteld op de stempel en of het juiste aantal strippen is afgestempeld. Als er dan iets niet klopt, kan ik er meteen iets van zeggen.
[..]
Een perfect systeem bestaat waarschijnlijk ook helemaal niet. Maar vooralsnog zie ik weinig voordelen voor de reiziger.
[..]
Een vergelijkbaar systeem wordt op meer plekken gebruikt. En toch gaan we in Nederland gewoon weer het wiel opnieuw uitvinden, om vervolgens verbaasd te zijn dat het systeem kinderziektes heeft.
En ook dat is een leugen van je:quote:Op maandag 3 mei 2010 01:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Tenzij je die kaart bijvoorbeeld met contant geld zou kunnen opladen, zodat ie echt anoniem is (wat dan ook al weer "niet kan" in Nederland...)
quote:Alle automaten zijn geschikt voor betaling met pin of chipknip en creditcard! Bij verkoop- en oplaadautomaten kunt u ook betalen met muntgeld.
Redelijk perfect? Alleen maar omdat iedereen niet beter weet. Je zegt het zelf al.quote:Op maandag 3 mei 2010 01:40 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je bedoelt: vanaf de introductie tot en met nu.
Een systeem dat binnen nu en korte tijd in heel Nederland moet gaan werken, maar enkel voor de (overgrote) meerderheid...
[..]
We hadden anders een redelijk perfect systeem. En als dat makkelijker kan met een chipkaart, waarom niet?
Maar nee, het wordt gelijk anders.
En een echte reden is er niet: de privacy wordt geschonden, gemiddeld wordt reizen duurder en het is zo storingsgevoelig als maar kan.
Maar je hebt gelijk hoor, zometeen is iedereen tevreden, want dan weten ze niet beter. Maar maakt dat het dan opeens goed? Als de overgrote meerderheid dat zegt?
kijk daarom zijn mensen zo negatief over de chipkaart.quote:Op maandag 3 mei 2010 06:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Redelijk perfect? Alleen maar omdat iedereen niet beter weet. Je zegt het zelf al.
Als we de OV chipkaart gewend zouden zijn en zouden overstappen naar de strippenkaart zou iedereen zeggen dat het oplichterij is om met zones te gaan werken, dat het niet te begrijpen is hoe je moet stempelen, dat het tijd kost om te stempelen, dat je telkens een nieuwe kaart moet kopen etc.
Wil je er een BNW topic van maken?quote:Op maandag 3 mei 2010 07:09 schreef Schenkstroop het volgende:
Het OV heeft ruim 1 miljard gekregen voor een update van hun diensten. 1 miljard belastinggeld hebben ze van de burgers via de oevrheid gekregen en uiteindelijk dient het geen algemeen belang. Enkelt het belang van de corporatieve OV en de spaarpot van de overheid. Zodat ze samen ons nog preciezer en konsekwenter kunnen uitmelken. Snap je dat? De belastingbetaler betaalt zodat de overheid middelen kan aanwenden om de burger te onderdrukken. Corporatieve facisme is dat en bijna niemand heeft dit door.
Ik vind dit geen goed systeem. Met een pas kan je reizen, laat de ocntroleurs maar controleren. Dan creeer en behoud je ook banen. Nu willen de bedrijven intern alles automatiseren zodat ze kunnen besparen op personeel. Dat zal diensten echt niet beter op maken denk ik. Net zoals de VVD meer camera's wilt plaatsen in de binnensteden ipv. patrouille. Wat heeft een slachtoffer bij een overval en iemand vanachter een camera die passief meekijkt? Als er al gekeken wordt natuurlijk. Het heeft allemaal te maken met besparen omdat de nederlandse natuur gewoon gierig is. Zie VVD.quote:Op maandag 3 mei 2010 06:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Redelijk perfect? Alleen maar omdat iedereen niet beter weet. Je zegt het zelf al.
Als we de OV chipkaart gewend zouden zijn en zouden overstappen naar de strippenkaart zou iedereen zeggen dat het oplichterij is om met zones te gaan werken, dat het niet te begrijpen is hoe je moet stempelen, dat het tijd kost om te stempelen, dat je telkens een nieuwe kaart moet kopen etc.
Ik heb zo'n vermoeden dat jij nog nooit bij de RET je kaart met muntgeld hebt geprobeerd op te laden. Ja, het kan wel, maar het is heel onhandig, en ook natuurlijk precies niet zoals normale automaten werken.quote:Op maandag 3 mei 2010 06:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En ook dat is een leugen van je:
http://www.ret.nl/service(...)ik-ov-chipkaart.aspx
[..]
Voor mijn part mag het ook naar ONZ want die hele ov-kutkaart is gewoon onzin. Het mag ook naar KLB want er zijn genoeg kinderziektes met dit systeem die ws. niet worden verholpen alleen overbrugt door tollerantie! Je debunkt mij niet door mij aftedoen als "een truther" gozah!!!quote:Op maandag 3 mei 2010 07:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wil je er een BNW topic van maken?
Inderdaad iets met verschillende poortjes. Bus/trein/metro. Als je bij de vekeerde uitchekt.heb je dus eigenlijk niet uitgecheckt met de gevolgen vandien?quote:Op maandag 3 mei 2010 10:08 schreef Basp1 het volgende:
Nou ook weer terug, alles is redelijk geod gegaan. Alleen het extra moeten activeren van je ov_kortingskaart bij bij een NS automaat gaat echt nergens over. Je kunt wel meteen al geld opladen maar dan kun je er gewoon bij de NS nog geen gebruik van maken, dan moet je nogmaals je kaart voort de automaat houden en vervolgens nog een toets op het scherm indrukken.
De NS zou voor het activeren of een los invoerscherm moeten maken dat je alleen maar op die knop kan drukkken ipv andere dingen kan doen , af die compleet overbodige stap eruit slopen.
Verder ging alles goed met in en uitchecken. Behalve dat ik het heel vreemd vind dat waneer ik op amstel uitstap er op het perron 1 NS automaat te vinden is om uit te checkenen en wel 10 GVB automaten om voor de metro in te checken.
De kennis uit amstelveen vertelde wel nog een vreemde lancune die in het systeem zit. In amstelveen zijn perrons waar zowel metro's als wel trams stoppen. Wanneer je met de metro reist moet je op het perron inchecken, en wanneer je met de tram gaat moet je dat in de tram doen. Het is dat hij het mij verteld nu heeft, maar dat gaat toch nergens over.
ja klopt, als ze gewoon hadden gekozen voor onderling uitwisselbare poortjes, had je ook geen verwarring gehad.quote:Op maandag 3 mei 2010 12:28 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Inderdaad iets met verschillende poortjes. Bus/trein/metro. Als je bij de vekeerde uitchekt.heb je dus eigenlijk niet uitgecheckt met de gevolgen vandien?
Niet zo drammerig zijn met je woord leugen, ik heb me daar gewoon in vergist.quote:Op maandag 3 mei 2010 06:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En ook dat is een leugen van je:
http://www.ret.nl/service(...)ik-ov-chipkaart.aspx
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |