abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 mei 2010 @ 21:07:25 #26
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_80947107
quote:
Op zondag 2 mei 2010 20:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zal me een wordt wezen. Voorlopig roep je zomaar wat zonder daar bewijs voor te hebben. Het zou je sieren als je dat ook gewoon toe zou geven. Maar op deze manier wordt wel heel erg duidelijk dat je alleen maar wil zeuren om het zeuren.
Als ik zou zeggen dat het mij ook worst was, ging je daar ook nog over zeuren.
quote:
Voorbeeld voor wat in godsnaam?
Je loopt nu al een dag of drie te miepen over iets wat totaal niet tekenend is voor het functioneren voor de OV chipkaart.
Bij gebrek aan beter klamp je je er wanhopig aan vast en kan het niet anders zijn dat de agenten sinds de invoering van de OV chipkaart ineens zwartrijden....

[..]

Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag?
Welke vraag?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_80947227
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:07 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Als ik zou zeggen dat het mij ook worst was, ging je daar ook nog over zeuren.
[..]

Welke vraag?
Die stond er toch duidelijk.
quote:
Achja. Wat is normaal he?

Een vaag Telegraaf bericht over agenten die afspraken niet nakomen, wanhopig gebruiken om iets aan te tonen over zwartrijden. Is dat normaal?
Leaf
pi_80947319
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:05 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]


[..]

Anders lees je je even in.
[..]

Zoals je het nu neerzet kan het wel degelijk.
[..]

Zwartrijden is slechts licht afgenomen. Bewijs (dat voor VF ooit misschien überhaupt geaccepteerd zal worden...) is daar niet voor. Maar met een beetje gezond verstand kan ieder normaal persoon dat bedenken. Uit het aangehaalde bericht blijkt dat zelfs de politie niet op de juiste manier gebruik maakt van de kaart (of het nu kan/mag van wie-dan-ook, het gebeurt gewoon)
Claimen dat zwartrijden is afgenomen op basis van zeer summier onderzoek is gewoon niet juist.
[..]

Anders lees je je even in.
[..]

De chipkaart maakt het gemakkelijker, omdat je aan de kaart zelf niets meer ziet, i.t.t. een strippenkaart.
[..]

Als jij hier nog een discussie in ziet, er zijn meer dan genoeg (keiharde) feiten die worden afgedaan, genegeerd, worden betwijfeld, etc., en dat allemaal door 1 persoon.
Jij gaat nu steeds meer de discussie vervalsen.
Er zijn duidelijke cijfers over het zwartrijden. Jij hebt geen enkel bewijs of onderbouwing dat die cijfers niet kloppen maar toch durf je te zeggen dat die cijfers fout zijn.

Je bent wel heel wanhopig als je nu ronduit gaat liegen en dan mij ervan beschuldigd dat ik feiten negeer.
Leaf
  zondag 2 mei 2010 @ 21:16:59 #29
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
  zondag 2 mei 2010 @ 21:17:31 #30
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_80947553
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:12 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Jij gaat nu steeds meer de discussie vervalsen.
Er zijn duidelijke cijfers over het zwartrijden. Jij hebt geen enkel bewijs of onderbouwing dat die cijfers niet kloppen maar toch durf je te zeggen dat die cijfers fout zijn.

Je bent wel heel wanhopig als je nu ronduit gaat liegen en dan mij ervan beschuldigd dat ik feiten negeer.
Jij zou geen feiten negeren?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_80947600
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:16 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Het antwoord staat hier:

[..]


Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Leaf
pi_80947691
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:17 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Jij zou geen feiten negeren?

Nee dat doe ik niet.
Ondertussen wordt wel steeds duidelijker dat jij dat dus juist wel doet. Want nog steeds geen bewijs dat de cijfers over het zwartrijden niet kloppen.
Leaf
pi_80947817
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:07 schreef Stupendous76 het volgende:
anders lees je je even in
Dat heb ik gedaan. Ik trek je argumentatie een stukje verder. Lekker makkelijk antwoord in plaats van inhoudelijk te reageren.

Daarnaast, Waarom zou ik me moeten inlezen in wat mensen roepen over het zwartrijden terwijl er cijfers liggen die anders spreken? Nogmaals, dat 'veel' mensen iets roepen betekend niet dat het waar is.

Op dit moment is er nog een relatief kleine groep mensen die daadwerkelijk problemen met het gebruik en aanvragen van de OV-chipkaart. Het overgrote deel van de mensen heeft hier geen problemen mee (gehad) en gebruikt hem dagelijks. De invoering van de Studenten OV-chipkaart is hierop wel een uitzondering, dit was een puinhoop en bracht veel meer problemen mee dan verwacht. Deze zijn op dit moment ook zo goed als opgelost.
  zondag 2 mei 2010 @ 21:23:45 #34
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_80947837
Nieuwsberichten:
quote:
OV-chipkaart per 1 oktober verplicht
ARNHEM - De provincie wil vanaf 1 oktober de strippenkaart in Gelderland afschaffen. De OV-chipkaart is dan het enige geldige betaalmiddel in het openbaar vervoer.

Dat heeft gedeputeerde Van Haaren woensdag gezegd in de vergadering van Provinciale Staten. Voorwaarde is dat de opstartproblemen met de OV-chipkaart zijn opgelost.

Dat de reizigers op de Veluwe duurder uit zijn met de OV-chipkaart betekent volgens Van Haaren dat ze met de strippenkaart al die tijd mazzel hebben gehad.
---------------
quote:
'OV-chipkaart maakt reizen duurder'
28-4-2010 22:27:13
De invoering van de OV-chipkaart maakt het openbaar vervoer fors duurder. De prijzen zouden met bijna 20% stijgen. Dat beweert de SP in Zwolle na onderzoek.

De fractie heeft fictieve busritten gemaakt met de chipkaart en die vergeleken met de strippenkaart. Minister Huizinga van Verkeer en Waterstaat heeft eerder dit jaar toegezegd een onderzoek te starten naar de tarieven. De Zwolse SP hoopt dat haar onderzoek daarin mee wordt genomen. Volgens Huizinga zou het openbaar niet duurder worden.
---------------
quote:
Reizen in Amsterdam met ov-chip 1,5 procent duurder
AMSTERDAM - Reizen is met de ov-chipkaart in Amsterdam gemiddeld 1,5 procent duurder dan met een bij sigarenboer of postkantoor gekochte strippenkaart.

Zo worden de vervoermaatschappijen gecompenseerd voor de 'opbrengstenderving' die ontstaat doordat, na invoering van de ov-chipkaart, minder reizigers pas na instappen een kaartje zullen kopen bij de chauffeur.

Dat staat in het onderzoek dat de commissie-Kist op verzoek van de Tweede Kamer heeft verricht naar de kosten van de ov-chipkaart in Amsterdam.

De helft van de reizigers die in het verleden op de halte ontdekten dat ze geen strippenkaart hadden, zal straks wel een ov-chipkaart op zak hebben, zo is verondersteld bij het vaststellen van het kilometertarief voor de ov-chipkaart. Reizigers zullen in dat geval geen duur kaartje kopen bij de conducteur.

Als deze reizigers - die na invoering van de ov-chipkaart dus minder gaan betalen - worden meegeteld, valt de balans uit in het voordeel van de ov-chipkaart. In totaal is de reiziger zelfs 1,4 procent goedkoper uit dan met de strippenkaart. Gemiddeld genomen althans. Wie met de strippenkaart lange reizen maakt door grote zones gaat met de chipkaart veelal meer betalen.

Volgens de commissie-Kist kan gesproken worden van een 'kostenneutrale overgang naar de ov-chipkaart'. Minister van Verkeer Camiel Eurlings heeft daarop gisteren toestemming gegeven voor het schrappen van de strippenkaart in Amsterdam per 3 juni.

Het GVB heeft verheugd gereageerd op het besluit van de minister. Het GVB maakt nu extra kosten omdat het twee betaalsystemen tegelijk in bedrijf moet houden.

Het aantal reizigers dat in de tram of bus vergeet uit te checken is inmiddels tot 1 procent teruggedrongen. In de metro, waar de strippenkaart al in augustus verdween en de reizigers door dichte tourniquettes eraan wordt herinnerd om uit te checken, ligt dat aantal nog lager.

Ook is het GVB nog coulant in het terugbetalen voor reizigers die vergeten uit te checken. Volgens de Commissie-Kist heeft inmiddels negentig procent van de Amsterdamse reizigers een chipkaart.
(BART VAN ZOELEN) 21-04-10 15:38
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  zondag 2 mei 2010 @ 21:24:49 #35
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_80947902
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:18 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Jawel, dat heet een wedervraag. Misschien niet goed genoeg voor jou, maar dat is heel veel in deze reeks niet. Wen er maar aan.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  zondag 2 mei 2010 @ 21:30:11 #36
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_80948172
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:23 schreef Prachtman het volgende:

[..]

Dat heb ik gedaan. Ik trek je argumentatie een stukje verder. Lekker makkelijk antwoord in plaats van inhoudelijk te reageren.
Niet lekker makkelijk antwoorden, jij komt met het voorstel om het OV helemaal gratis te maken.
Wat an sich niet zo heel verkeerd is, in België werkt het in een aantal steden al jaren perfect en de proef die ze hier hebben gehouden (ik dacht Eindhoven) toonde ook aan dat dat heel goed kan. Is vervolgens wel bij die proef gebleven...
quote:
Daarnaast, Waarom zou ik me moeten inlezen in wat mensen roepen over het zwartrijden terwijl er cijfers liggen die anders spreken? Nogmaals, dat 'veel' mensen iets roepen betekend niet dat het waar is.
Dat wc-eend zegt dat wc-eend het beste is betekent niet dat het waar is. Vlak na de invoering van die kaart bleek uit onderzoek door de vervoerbedrijven dat zwartrijden gigantisch was afgenomen. Sindsdien is er nooit een ander geluid gehoord van de vervoerbedrijven, terwijl voor de bus en de tram zwartrijden veel gemakkelijker is geworden. En dat zul je ook niet in een onderzoek terugvinden, want als je voortijdig uitcheckt sta je in de statistieken toch als reiziger geboekt.
quote:
Op dit moment is er nog een relatief kleine groep mensen die daadwerkelijk problemen met het gebruik en aanvragen van de OV-chipkaart. Het overgrote deel van de mensen heeft hier geen problemen mee (gehad) en gebruikt hem dagelijks. De invoering van de Studenten OV-chipkaart is hierop wel een uitzondering, dit was een puinhoop en bracht veel meer problemen mee dan verwacht. Deze zijn op dit moment ook zo goed als opgelost.
21 april 2010
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_80948186
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:24 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Jawel, dat heet een wedervraag. Misschien niet goed genoeg voor jou, maar dat is heel veel in deze reeks niet. Wen er maar aan.
Lekker makkelijk weer. Wen er maar aan dat ik gezeur gezeur noem en niet alles wat jij zegt als feit zie.
Leaf
pi_80950472
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:30 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Niet lekker makkelijk antwoorden, jij komt met het voorstel om het OV helemaal gratis te maken.
Wat an sich niet zo heel verkeerd is, in België werkt het in een aantal steden al jaren perfect en de proef die ze hier hebben gehouden (ik dacht Eindhoven) toonde ook aan dat dat heel goed kan. Is vervolgens wel bij die proef gebleven...
[..]

Dat wc-eend zegt dat wc-eend het beste is betekent niet dat het waar is. Vlak na de invoering van die kaart bleek uit onderzoek door de vervoerbedrijven dat zwartrijden gigantisch was afgenomen. Sindsdien is er nooit een ander geluid gehoord van de vervoerbedrijven, terwijl voor de bus en de tram zwartrijden veel gemakkelijker is geworden. En dat zul je ook niet in een onderzoek terugvinden, want als je voortijdig uitcheckt sta je in de statistieken toch als reiziger geboekt.
[..]

21 april 2010
uit je laatste link: Vooral studenten klagen over de kaart. Ook over het OV-loket zelf, 'ombudsman voor een beter openbaar vervoer', komen er bij het alternatieve meldpunt veel klachten binnen.
Dit onderstreept wat ik al zei, de studenten hebben veel problemen gehad, deze zijn ondertussen bijna allemaal opgelost en wat nu nog rest hierover is de afhandeling van de schadevergoeding.

Ook nu zijn er in bus en tram gewoon controles op kaartjes, als je niet hebt ingechecked bij de controle krijg je een boete, net als 'vroeger'. Hier is verder niets aan veranderd. In de statistieken zal dit niet veel veranderen, er vanuit gaande dat deze controles gewoon doorgaan. De pakkans en de statistiek hierover zou dus hetzelfde moeten blijven.
Daarnaast, wie is wc-eend? De tegenstanders die roepen dat het systeem slecht is of de OV-bedrijven die al dan niet een te rooskleurig beeld voorstellen?
pi_80950724
leuk dat je ook hier niet op reageert, net als VF

wat een rare vergelijking, je kan nu toch ook anoniem reizen en met abonnement en kortingen ?
Je kan ook bv een 'roze' anonieme chipkaart uitgeven net zoals nu gebeurt.

dus waarom niet kiezen voor een anonieme OV chipkaart, net als in Singapore ???
pi_80950832
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:16 schreef Prachtman het volgende:

[..]

uit je laatste link: Vooral studenten klagen over de kaart. Ook over het OV-loket zelf, 'ombudsman voor een beter openbaar vervoer', komen er bij het alternatieve meldpunt veel klachten binnen.
Dit onderstreept wat ik al zei, de studenten hebben veel problemen gehad, deze zijn ondertussen bijna allemaal opgelost en wat nu nog rest hierover is de afhandeling van de schadevergoeding.

Ook nu zijn er in bus en tram gewoon controles op kaartjes, als je niet hebt ingechecked bij de controle krijg je een boete, net als 'vroeger'. Hier is verder niets aan veranderd. In de statistieken zal dit niet veel veranderen, er vanuit gaande dat deze controles gewoon doorgaan. De pakkans en de statistiek hierover zou dus hetzelfde moeten blijven.
Daarnaast, wie is wc-eend? De tegenstanders die roepen dat het systeem slecht is of de OV-bedrijven die al dan niet een te rooskleurig beeld voorstellen?
artikel is van mei en jij zegt eerder dat de problemen voor studenten grotendeels opgelost zijn.
Dus waarom blijven die dan klagen ?
pi_80950907
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:16 schreef Prachtman het volgende:

[..]

uit je laatste link: Vooral studenten klagen over de kaart. Ook over het OV-loket zelf, 'ombudsman voor een beter openbaar vervoer', komen er bij het alternatieve meldpunt veel klachten binnen.
Dit onderstreept wat ik al zei, de studenten hebben veel problemen gehad, deze zijn ondertussen bijna allemaal opgelost en wat nu nog rest hierover is de afhandeling van de schadevergoeding.

Ook nu zijn er in bus en tram gewoon controles op kaartjes, als je niet hebt ingechecked bij de controle krijg je een boete, net als 'vroeger'. Hier is verder niets aan veranderd. In de statistieken zal dit niet veel veranderen, er vanuit gaande dat deze controles gewoon doorgaan. De pakkans en de statistiek hierover zou dus hetzelfde moeten blijven.
Daarnaast, wie is wc-eend? De tegenstanders die roepen dat het systeem slecht is of de OV-bedrijven die al dan niet een te rooskleurig beeld voorstellen?
het zwartrijden is natuurlijk ook mede afgenomen door de grote hoeveelheden personeel bij bv de metrostations.

Lijkt me niet zo moeilijke conclusie
pi_80951305
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:21 schreef macca728 het volgende:
leuk dat je ook hier niet op reageert, net als VF

wat een rare vergelijking, je kan nu toch ook anoniem reizen en met abonnement en kortingen ?
Je kan ook bv een 'roze' anonieme chipkaart uitgeven net zoals nu gebeurt.

dus waarom niet kiezen voor een anonieme OV chipkaart, net als in Singapore ???
Bij een roze kaart kan je ook gevraagd worden bewijs te tonen voor de korting. Net als bij abonnementskaarten. Ik ben nooit in Singapore geweest, dus ik heb geen idee wat de details zijn van de reisproducten daar. Het lijkt me logisch dat die anonieme kortingsproducten ergens in het systeem gecontroleerd worden op geldigheid.
pi_80951423
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:34 schreef Prachtman het volgende:

[..]

Bij een roze kaart kan je ook gevraagd worden bewijs te tonen voor de korting. Net als bij abonnementskaarten. Ik ben nooit in Singapore geweest, dus ik heb geen idee wat de details zijn van de reisproducten daar. Het lijkt me logisch dat die anonieme kortingsproducten ergens in het systeem gecontroleerd worden op geldigheid.
Ja ID kaart is bewijs voor de korting nu, kan dat niet met OV chipkaart ofzo ?

Ja dus ? Anoniem is geen mogelijkheid dan ?
pi_80951509
* 26-04-2010

Het OV loket ontving veel klachten over de transactieoverzichten. Houders van een persoonlijke OV-chipkaart kunnen via internet nagaan welke bedragen zijn afgeschreven en welke ritten ze hebben gemaakt. Veel reizigers gebruiken dit om reiskosten te declareren bij hun werkgever. Helaas zijn de gegevens op deze transactieoverzichten pas na 7 dagen beschikbaar. Het systeem is af en toe langere tijd niet beschikbaar of er ontbreken gegevens op het transactieoverzicht.


DIt probleem speelt dus ook nog steeds, al 5 jaar trouwens
Ook bij mij ontbreken er nog steeds reizen, zo ben ik volgens de site wel ingecheckt in de metro, niet uitgecheckt, niet ingechect in de bus daarna, maar wel uitgecheckt in de bus.

Vreemd, heel vreemd
pi_80951546
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:24 schreef macca728 het volgende:

[..]

artikel is van mei en jij zegt eerder dat de problemen voor studenten grotendeels opgelost zijn.
Dus waarom blijven die dan klagen ?
Het artikel is van eind april, logisch dat hierin de aantallen nog hoog liggen.
pi_80951703
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:34 schreef Prachtman het volgende:

[..]

Bij een roze kaart kan je ook gevraagd worden bewijs te tonen voor de korting. Net als bij abonnementskaarten. Ik ben nooit in Singapore geweest, dus ik heb geen idee wat de details zijn van de reisproducten daar. Het lijkt me logisch dat die anonieme kortingsproducten ergens in het systeem gecontroleerd worden op geldigheid.
in Singapore kan je hem zelfs opladen via je bank.
Niets geen afhalen bij een vage automaat, gewoon via de computer al je reisproducten opladen

En daar kan je trouwens ook nog gewoon een kaartje kopen, dus dual system, geen enkel probleem
En de chipcard is 20% goedkoper reizen !! Dus de meeste mensen kiezen daar zelf voor
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 mei 2010 @ 22:46:56 #47
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_80951884
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:38 schreef Prachtman het volgende:

[..]

Het artikel is van eind april, logisch dat hierin de aantallen nog hoog liggen.
en eind april is al zoooo lang geleden, en tot dusver zijn ze al in heeeeel de maand mei er mee bezig...... ?
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_80952024
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:38 schreef Prachtman het volgende:

[..]

Het artikel is van eind april, logisch dat hierin de aantallen nog hoog liggen.
volgens mij iwas 16 maart alles al in orde volgens het ministerie, dat was namelijk de voorwaarde
Gek dat ze dan in april nog gaan klagen
pi_80952192
Any trip paid for with the EZ-Link Card is cheaper than the same trip paid for with cash. Also, if you need to transfer to another bus or train, the fare for the subsequent part of your journey is discounted - not so if you paid cash.

However, most of these glitches were rectified by the second year of operation: upgrading of the system software and changing the way fares are deducted. Nowadays, when a commuter taps his/her card on the entry card reader, the screen will display the remaining value in the card. The fare will only be deducted when the card is tapped on the exit reader. To ensure that commuters pay their fares, bus drivers are required to ensure that all commuters tap their EZ-Link cards on the entry reader (this gives off a discernible beep), and as with magnetic farecards, inspectors occasionally come on board buses to check the status of commuters' cards and ensure they have paid their fare. Non-EZ-Link card commuters use cash and receive a proof of purchase for the particular bus trip.

Er word NA VEEL KLACHTEN dus geen borg meer afgeschreven in Singapore, als je vergeet uit te checken heeft dat geen financiele gevolgen.

Dat heeft maar een jaar geduurd daar, voordat men het systeem veranderede.
Goh zijn we hier ouderwets zeg

Overigens heeft het systeem ook zijn nadelen, veel vergelijkbaar met hier, falende software, poortjes bv
pi_80953180
quote:
Op zondag 2 mei 2010 22:50 schreef macca728 het volgende:

[..]

volgens mij iwas 16 maart alles al in orde volgens het ministerie, dat was namelijk de voorwaarde
Gek dat ze dan in april nog gaan klagen
Er is een verschil tussen alles in orde en werkzaam voor de overgrote meerderheid. Gezien de enorme aantallen studenten, ~650.000 die begin dit jaar een chipkaart nodig hadden, is het percentage dat rond 16 maart nog problemen hadden relatief klein. Dat dat kleine percentage alsnog een paar duizend studenten waren is jammer, ondertussen is bijna alles voor hen opgelost.

Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.

Ik wil in deze hele discussie trouwens niet beweren dat het systeem perfect is, ik vind alleen dat de hele negatieve mentaliteit die eromheen hangt niet nodig is. Alle negatieve dingen worden onder een vergrootglas gelegd (zie stupendous76 met het drama dat agenten het systeem 'misbruiken' bijvoorbeeld) terwijl het systeem voor heel veel mensen wel goed functioneert.

Men is druk bezig om het systeem te verbeteren en alles loopt al beter dan in de beginfase. Het systeem zal niet het 'perfecte OV systeem' zijn, gewoon anders dan wat we gewend waren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')