Moet je in Rotterdam eens proberen...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:00 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jawel hoor. Niemand is verplicht om met de OV chipkaart te reizen.
Bar weinig keus niet? Gemiddelde student is naar mijn idee minmaal 20 euro per dag kwijt. Daarbij komen studiekosten van zo'n 2500+ bij. Knappe student die dat allemaal even bij elkaar schraaptquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wie zet de ouderen en studenten een pistool op het hoofd om een persoonlijke OV chipkaart te nemen?
en gewoon geen argumenten geven waarom niet iedereen met een anonieme kaart kan reizen hequote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Moet je in Rotterdam eens proberen...
Leze/troll.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 20:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Waarom zou B reisproducten van A moeten herkennen?
De BOA kan jouw prive gegevens niet zien.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:02 schreef fs180 het volgende:
[..]
Wellicht, niet zeker maar ik ga er wel vanuit. Eén ding is zeker; ik kreeg voor de chipkaart geen post van de vervoersbedrijven met mijn naam in de bus, of dat mij privegegevens uit konden worden gelezen door een boa. Er was een kaart, en daar stond mij naam, leeftijd en soort kaart op. Niets wat ik geheim wil houden.
Lekkere appels met peren vergelijkingquote:Mwah, je verkondigd steeds hoe fucking simpel het is right? Dan ga ik er vanuit dat de pas voor de paal houden voldoende is om in te checken, en even laten weer uit kunt checken.
Stom van mij. Ik had beter moeten weten dat alles in Jip en Janneke taal uitgelegd moet worden en dat je niet zelf kunt begrijpen dat ik persoonlijke OV chipkaart bedoelde.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Moet je in Rotterdam eens proberen...
Dat zei je eerst ook al. Maar toch wist de man mijn gegevensquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:06 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De BOA kan jouw prive gegevens niet zien.
Digitaal staan alleen de reizen en je geboortedatum op de kaart.
En voor de rest staan gegevens op je kaart geprint die ook al op je abbo stonden.
[..]
Lekkere appels met peren vergelijking
Dat systeem dat je niet snel achter elkaar in en uit kunt checken is juist bedacht om te zorgen dat dat niet per ongeluk gebeurd. Mensen die denken dat ze niet hebben ingecheckt halen hun pas nog een keer langs de lezer, zijn uitgecheckt en gaan zo op reis. Want toen hoorde ze wel een piepje.
En dat geloof ik nog steeds niet.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:10 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dat zei je eerst ook al. Maar toch wist de man mijn gegevens![]()
![]()
De NS heeft ook duidelijke paaltjes met text. Ik zie geen schokkende verschillen daartussen.quote:Ik zei zelf al, ik heb even gewacht (tot er echt geen trein kwam, begrijpend lezen blijft moeilijk) voordat ik de pas erlangs haalde. Ik ga niet 10+ minuten wachten tot het apparaat wel werkt, ik heb andere dingen te doen
![]()
Verder zijn de paaltjes bij de ns anders als in de bus; met een groene lamp en duidelijke tekst. Kan niet anders dan dat ik gewoon keurig in was gecheckt.
Nee hoor. Gewoon iemand die een andere mening heeft dan jij.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:14 schreef fs180 het volgende:
Fuck it, zit ik serieus te posten bij een troll
ja en het leuke is dat hij denkt dat je verhalen zit te verzinnen net als de rest hier die met eigen ervaringen komtquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:14 schreef fs180 het volgende:
Fuck it, zit ik serieus te posten bij een troll
Misschien is het dan toch eens handig om proberen te begrijpen wat anderen hier zoal posten i.p.v. blind blijven herhalen welke mening volgens jou de enige echte is:quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:12 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En dat geloof ik nog steeds niet.
[..]
Controle kan enkel door verbinding met de database, en tada: daar staan al die gegevens in.quote:Naast naam en adresgegevens stonden ook de e-mailadressen en telefoonnummers van sommige gebruikers geregistreerd. Er zijn zelfs databasevelden gevonden voor het opslaan van nummers van legitimatiebewijzen.
Ik wens je veel plezier verderquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:14 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nee hoor. Gewoon iemand die een andere mening heeft dan jij.
En iemand die niet tevreden is met vage verhalen.
Ik zou niet weten waarom ik mijn mening aan moet passen aan de mening van anderen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien is het dan toch eens handig om proberen te begrijpen wat anderen hier zoal posten i.p.v. blind blijven herhalen welke mening volgens jou de enige echte is:
De controle die nodig is in de trein of bus is alleen kijken of de kaart geldig is. Oftewel, een kaart die bekend staat in het systeem en ingecheckt is. En dat is af te lezen aan de kaart zelf.quote:Controle kan enkel door verbinding met de database, en tada: daar staan al die gegevens in.
Van het zelfdequote:
Wat jij met je mening doet moet jij wetenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ik mijn mening aan moet passen aan de mening van anderen.
Hoe kan de conducteur zien dat die kaart niet gehacked is?quote:
[..]
De controle die nodig is in de trein of bus is alleen kijken of de kaart geldig is. Oftewel, een kaart die bekend staat in het systeem en ingecheckt is. En dat is af te lezen aan de kaart zelf.
Er wordt GEEN controle uitgevoerd met andere gegevens.
Dat controle alleen plaats kan vinden door verbinding met de database is totale onzin. Ik ben wel heel benieuwd waar jij die kolder vandaan haalt.
Welke feiten negeer ik dan?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:29 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Wat jij met je mening doet moet jij weten![]()
Feiten negeren![]()
Elke nacht worden de gehackte of ongeldige kaarten in het systeem bijgewerkt. Dan kan de conducteur dat de volgende dag zien dat de kaart niet meer geldig is.quote:Hoe kan de conducteur zien dat die kaart niet gehacked is?
quote:Dat controle alleen plaats kan vinden door verbinding met de database is totale onzin. Ik ben wel heel benieuwd waar jij die kolder vandaan haalt.
Die van deze en de vorige 27 topics.quote:
Het feit dat alle reisgegevens worden opgeslagen kan enkel gebeuren als alle controlepunten een verbinding hebben met de centrale database. Of hoe had jij gedacht dat dat ging? Door 's avonds een print te maken van elk controlepunt en dat met de fiets of step naar de centrale te brengen om het daar over te typen ofzo?quote:[..]
Elke nacht worden de gehackte of ongeldige kaarten in het systeem bijgewerkt. Dan kan de conducteur dat de volgende dag zien dat de kaart niet meer geldig is.
Dus als de kaart 's ochtends wordt gehack, kan de conducteur dat 's middags nog niet zien.
Nogmaals mijn vraag:
[..]
Wat jij nu doet is in ieder geval zeuren.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 21:48 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die van deze en de vorige 27 topics.
Oh wacht, dat zijn geen feiten, dat is enkel gezeur![]()
Ik sta verbaasd dat je wel zoveel kritiek hebt over de OV chipkaart maar eigenlijk niet goed weet hoe het werkt.Op zich ook geen probleem, maar geef dan gewoon toe dat je niet weet hoe het werkt.quote:Het feit dat alle reisgegevens worden opgeslagen kan enkel gebeuren als alle controlepunten een verbinding hebben met de centrale database. Of hoe had jij gedacht dat dat ging? Door 's avonds een print te maken van elk controlepunt en dat met de fiets of step naar de centrale te brengen om het daar over te typen ofzo?
quote:chipkaart conducteur
De conducteur heeft een mobiele chipkaartlezer waarmee hij de geldigheid van een Voordeelurenabonnement op de OV-chipkaart kan checken en hij kan zien of en waar er een check-in gedaan is. Daarnaast kan hij - met de toestemming van de kaarthouder - ook de reishistorie zien.
Het gaat fout bij de bewering van Stupendous dat de controle alleen maar plaats kan vinden door een verbinding met de database.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
ze kunnen dus gewoon de reishistorie aflezen, dus daar gaat het al fout
En hoe moet ik mijn toestemming geven aan de conductuer? Krijgt hij een digitale handtekening van mij dat de baas daarna kan zien dat er door mij toestemming is gegeven?quote:
Als bij het in- en uitchecken een te laag/negatief saldo wordt geconstateerd, kan bij automatische opwaardering je saldo worden aangevuld. Lijkt mij sterk dat je daar een dag op moet wachten als die gegevens pas 's avonds worden gesynchroniseerd.Ergo: permanente verbinding met de database.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:15 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het gaat fout bij de bewering van Stupendous dat de controle alleen maar plaats kan vinden door een verbinding met de database.
Een conducteur heeft GEEN permanenten verbinding met de database. En daar begon deze discussie mee.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:38 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als bij het in- en uitchecken een te laag/negatief saldo wordt geconstateerd, kan bij automatische opwaardering je saldo worden aangevuld. Lijkt mij sterk dat je daar een dag op moet wachten als die gegevens pas 's avonds worden gesynchroniseerd.Ergo: permanente verbinding met de database.
Geen idee hoe dat precies werkt. Vraag het de NS.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoe moet ik mijn toestemming geven aan de conductuer? Krijgt hij een digitale handtekening van mij dat de baas daarna kan zien dat er door mij toestemming is gegeven?
Met jou is er uberhaupt geen discussiequote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Een conducteur heeft GEEN permanenten verbinding met de database. En daar begon deze discussie mee.
Wat verwacht je zelf van een discussie waarbij je vooral aannames en redenaties gebruikt?
Gaaaaaaap....quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Met jou is er uberhaupt geen discussie
je schrijft nu over jezelf ?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:54 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Gaaaaaaap....
Lees eens even je eigen posts terug. Je beschuldig mij ervan dat ik feiten negeer, je kunt niet aangeven welke.
Je doet alsof je precies weet hoe de OV chipkaart werkt, het blijken alleen maar redenaties te zijn.
Ga zelf eens een fatsoenlijke discussie voeren voordat je anderen ervan beschuldigd dat ze dat niet doen.
Bij deze.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 23:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Denk je echt wat te bereiken door zo op de man te spelen?
Stupendous mag ook antwoorden.
quote:Provincies lokken met privacyschendende ov-actie - UPDATE
Gepubliceerd: Vrijdag 7 mei 2010 /// Auteur: Brenno de Winter
Drie provincies bieden reizigers 20 procent korting op busreizen. Maar anoniem reizen met de OV-chipkaart mag dan niet meer en dat schendt mogelijk privacyregelgeving.
De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland en de stadsregio's Twente en Arnhem-Nijmegen willen mensen enthousiast maken voor de OV-chipkaart. Die lokale overheden bieden busreizigers nu 20 procent korting. Dat geldt alleen voor reizen in de daluren en het aanbod loopt tot 1 september 2010. Dit reisproduct wordt gratis aangeboden, maar het heeft wel een prijs. Het past namelijk alleen op een op naam gestelde OV-chipkaart. Juist dat laatste staat haaks op intenties van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
Prijsdruk
Die verkoop van de privacy blijkt uit vrijgegeven stukken. Op 16 november 2005 schrijft het CBP dat reizigers niet door prijsdruk gedwongen mogen worden hun anonimiteit op te geven. Dat lijkt nu wel te gebeuren, omdat iedereen de korting kan aanvragen.
Advocaat en universitair docent Gerrit-Jan Zwenne heeft dan ook zijn twijfels bij deze aanpak. “Ik betwijfel of dit juridisch wel correct is. Ze hebben terecht gesteld dat privacy niet onder prijsdruk mag worden opgegeven”, stelt hij tegenover Webwereld. “Dit lijkt mij een duidelijk geval van prijsdruk en dat is in ieder geval zowel oneigenlijk als twijfelachtig.”
Oud-collegelid van het CBP Jan-Willem Broekema is duidelijk over de rechtmatigheid: "Ik zie geen reden waarom het dat zou moeten zijn maar dat geldt ook voor allerlei andere voordelen (trajectkaart e.d.). Het probleem is dat men probeert een 19e eeuws vergoedingenstelsel in de 21e eeuw in te voeren op geheel nieuwe technieken."
Voorloper abonnement
Een zegsvrouw van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen is duidelijk over het belang van een persoonsgebonden OV-chipkaart. “Wij willen dat omdat een persoonlijke kaart wat meer mogelijkheden geeft om wat meer informatie op de kaart te krijgen”, zegt ze in een reactie tegenover Webwereld. Wat ze precies met de informatie willen, kan ze niet aangeven, maar ze ziet wel voordelen. “Zo is dan ook vaak het bankrekeningnummer bekend. Ook kun je de kaart automatisch opladen.”
Voorlichters van de provincies Gelderland en Overijssel maken duidelijk dat klanten een soort abonnement krijgen. Daarvoor kan volgens hun alleen een op naam gestelde kaart worden gebruikt. “Er komt later dit jaar een dalurenabonnement van 7,50 euro per jaar”, vertrouwt een voorlichter Webwereld toe. “Zie dit als een voorloper."
De RET verkoopt op dit moment wel OV-chipkaartabonnementen, waarbij klanten 20 of 40 procent korting krijgen. Deze maandabonnementen passen zowel op een anonieme als op een persoonlijke OV-chipkaart.
Zoveelste keer
Het is niet de eerste keer dat reizigers onder prijsdruk worden verleid tot het inleveren van hun privacy. Bij diverse acties om mensen aan een OV-chipkaart te helpen zijn persoonlijke kaarten met foto voor 1,50 euro of zelfs gratis aangeboden, terwijl voor een anonieme kaart 7,50 euro moet worden betaald. Alle reisbewegingen van klanten worden zeven jaar lang in een database bewaard.
Ook Broekema ziet dit ook en plaatst daarbij vraagtekens: "Is dat ongeoorloofde prijsdruk? Je hebt ook het ¤1,00 aanbod gehad in Haaglanden. Dan kreeg je een persoonsgebonden kaart met ¤6,50 korting. Prijsdruk of korting?"
Op dit moment voert het CBP een onderzoek uit naar vermeende misstanden rond privacy bij de studentenvariant van de OV-chipkaart. De resultaten daarvan kunnen elk moment publiek worden. In een reactie laat de privacywaakhond weten de specifieke details van de aanbieding niet te kennen en daarom niet te kunnen reageren.
Update:
10:30 Reactie CBP toegevoegd.
Staan hele goede reacties tussen.quote:Meerkosten OV-chipkaart blijven onduidelijk UPDATE
Gepubliceerd: Woensdag 21 april 2010 /// Auteur: Brenno de Winter
Vanaf november gaat heel Nederland stapsgewijs over op een nieuwe OV-chip. Andere technische problemen blijven bestaan. Trans Link Systems wil naast eigen behandeling ook CBP klachten laten afhandelen
De conductuer hoeft alleen maar op een knopje drukken, die electronische handtekeing van mij zou het waarborgen maar dit is gewoon weer mooie NS propaganda en het gepeupel trapt erin als zijnde dat het op deze manier wel voldoende afgedekt is.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 22:42 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat precies werkt. Vraag het de NS.
Het is dus zeker niet zo dat de conducteur zomaar altijd alle gegevens kan zien.
In ieder geval met saldo wel, en met een abbonement ook lijkt me.quote:Op woensdag 19 mei 2010 01:56 schreef Schenkstroop het volgende:
Stel ik heb een Ov-chip. En ik laad nog even snel 15 minuten voordat ik de bus pak een "reisprodukt" op mijn kaart. Ik neem dan binnen 10-15 min een bus. Weet de scanner in die bus dan al dat ik een geldig reisbewijs heb?
Het staat jou ook vrij om mij compleet te negeren. Telkens maar weer op de man spelen, vage beschuldigingen aan mijn adres uiten heeft geen enkele zin.quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:40 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Bij deze.
Op basis van ervaringen in de topics alhier en elders klopt het dat conducteurs waarschijnlijk niet draadloos in verbinding staan. Fouten met de kaarten buiten de trein worden door de conducteurs niet herkend met hun apparatuur. Waarschijnlijk hebben ze daarom geen verbinding met het netwerk.
En het negeren van feiten?
Diverse mensen hebben hier ervaringen aangehaald. Dat jij die niet accepteert, moet jij weten. Het staat je vrij om de (summiere) informatie die enkel jouw idee bevestigd te accepteren, tegenover de massa ervaringen van vele anderen.
Zijn dat mensen die al maandenlang telkens weer over de zelfde dingen lopen te klagen? Telkens weer de voordelen van de OV chipkaart negeren?quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:49 schreef Stupendous76 het volgende:
Webwereld heeft trouwens een mooi overzicht van nieuwsberichten over de ov-chipkaart, alhier.
Zoals bijvoorbeeld dit bericht:
[..]
Staan hele goede reacties tussen.
Oh sorry, dat moet natuurlijk zijn: daar staan allemaal idioten die enkel zeuren over het falen van die kaart die constant lopen te fantaseren wat er mis ging mis zou kunnen gaan.
![]()
dus die problemen worden verzonnen ? of ze moeten misschien een keer opgelost gaan worden na 5 jaar ?quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:03 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het staat jou ook vrij om mij compleet te negeren. Telkens maar weer op de man spelen, vage beschuldigingen aan mijn adres uiten heeft geen enkele zin.
De massa negatieve ervaringen vind ik wel meevallen. Basp1 heeft pas onlangs zijn eerste reizen gemaakt maar loopt al veel langer te klagen. En toen bleek dat Basp1 niet eens goed op de hoogte was van de werkwijzen. Jij loopt dingen te roepen waarvan je ook niet eens goed weet hoe het werkt.
Daarnaast zijn er ook regelmatig mensen langsgekomen die wel degelijk positieve ervaringen hebben en ook niet de problemen zien die hier worden aangehaald.
Als ik het goed begrepen heb is dat nalezen van die reizen alleen maar tijdelijk. Zo gauw die een nieuwe chipkaart heeft gescand verdwijnt jouw reishistorie. Dus ik denk dat er weinig plezier te beleven is aan het aflezen van alle reisdata van een hele trein.quote:Op woensdag 19 mei 2010 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De conductuer hoeft alleen maar op een knopje drukken, die electronische handtekeing van mij zou het waarborgen maar dit is gewoon weer mooie NS propaganda en het gepeupel trapt erin als zijnde dat het op deze manier wel voldoende afgedekt is.
Klok + klepelquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:03 schreef VancouverFan het volgende:
Het staat jou ook vrij om mij compleet te negeren. Telkens maar weer op de man spelen, vage beschuldigingen aan mijn adres uiten heeft geen enkele zin.
De massa negatieve ervaringen vind ik wel meevallen. Basp1 heeft pas onlangs zijn eerste reizen gemaakt maar loopt al veel langer te klagen. En toen bleek dat Basp1 niet eens goed op de hoogte was van de werkwijzen. Jij loopt dingen te roepen waarvan je ook niet eens goed weet hoe het werkt.
Daarnaast zijn er ook regelmatig mensen langsgekomen die wel degelijk positieve ervaringen hebben en ook niet de problemen zien die hier worden aangehaald.
Problemen moeten altijd voorkomen worden. Als het kan.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
dus die problemen worden verzonnen ? of ze moeten misschien een keer opgelost gaan worden na 5 jaar ?
blijft natuurlijk staan dat de meeste problemen sowieso voorkomen hadden moeten worden
Ow dus omdat het maar tijdelijk is mogen we het geen probleem meer vindenquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:21 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als ik het goed begrepen heb is dat nalezen van die reizen alleen maar tijdelijk. Zo gauw die een nieuwe chipkaart heeft gescand verdwijnt jouw reishistorie. Dus ik denk dat er weinig plezier te beleven is aan het aflezen van alle reisdata van een hele trein.
ik zeg nergens dat er geen problemen zijn opgelostquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Problemen moeten altijd voorkomen worden. Als het kan.
Dat er niks wordt opgelost is weer zo'n flauwe onzin beschuldiging van jou. Daar ga ik verder niet eens meer moeite op doen om te reageren.
Welke vage beschuldigingen van mij aan jouw adres?quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Klok + klepelDan moet je maar de vage beschuldingen tegen mij weg zetten en hiermee op de man spelen, goed bezig VCF
![]()
![]()
Niet met alle regels, wel met de meeste.quote:Verder kan geen mens in nederland op de hoogte zijn van alle regeltjes omtrent die vage OV-chip kaart werkzijze, zo'n systeem kan alleen werken als het uniform overal hetzelfde werkt, niet met allemaal verschilende uitzonderingen op uitzondering.
Volgens mij zou het wel duidelijk moeten zijn dat je bij trams en bussen IN het voertuig in moet checken. En bij metro op het perron.quote:Om maar weer even het voorbeeld van de stations in amstelveen aan te halen, dat je voor de tram niet op het perron mag inchecken, maar perse in de tram moet inchecken en uitchecken, en voor de metro juist wel al op het perron ingecheckt moet zijn omdat je ander bij de door poortjes afgelsoten uitgangen er niet meer uit komt.
Je mag alles een probleem vinden. Net zoals ik dat dan gezeur mag vinden.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow dus omdat het maar tijdelijk is mogen we het geen probleem meer vinden.
want?quote:Verder is het natuurlijk een wassen neus die regel van de NS dat je toestemmign moet geven.
Dan kijk je toch echt selectief.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik zeg nergens dat er geen problemen zijn opgelost
ik zie trouwens na 10 topics nog steeds geen ervaringen van jou, alleen theoretisch geneuzel
als jij zo vaak reist met de trein, wordt je ook vaak gecontroleerd en kan je het gelijk vragen aan de conducteur wat hij zietquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dan kijk je toch echt selectief.
Als ik de conducteur tegenkom, zal ik dat zeker doenquote:Op woensdag 19 mei 2010 10:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
als jij zo vaak reist met de trein, wordt je ook vaak gecontroleerd en kan je het gelijk vragen aan de conducteur wat hij ziet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |