Beter dan het nu is? De chipkaart moest het makkelijker maken dan het was, dat blijkt op veel punten juist niet zo te zijn en als dat dan (hopelijk) wordt aangepast is het opeens beter?quote:Op maandag 3 mei 2010 06:46 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat er genoeg voordelen aan de kaart zijn en dat het allemaal beter wordt dan het nu is.
Niet redelijk perfect omdat iedereen niet beter weet, maar omdat het systeem zo was. Beter quoten.quote:Op maandag 3 mei 2010 06:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Redelijk perfect? Alleen maar omdat iedereen niet beter weet. Je zegt het zelf al.
Dus een rit tussen A en B met verschillende tarieven is wel duidelijk en terecht?quote:Als we de OV chipkaart gewend zouden zijn en zouden overstappen naar de strippenkaart zou iedereen zeggen dat het oplichterij is om met zones te gaan werken, dat het niet te begrijpen is hoe je moet stempelen, dat het tijd kost om te stempelen, dat je telkens een nieuwe kaart moet kopen etc.
Hebben we sinds vorig jaar nog ander onderzoek gehad over de waardering?quote:Gebruik OV-Chipkaart
De OV-chipkaart werd door ouderen in Amsterdam massaal omhelsd, omdat zij met de kaart de eerste maanden gratis mochten reizen. Ongeveer een derde van de reizigers gebruikt de OV-chipkaart in de Amsterdamse tram en bus. Dat blijkt uit cijfers van het GVB op de dag dat de chipkaart in de metro verplicht werd. Voor de invoering gebruikte 25% van de reizigers de kaart in bus en tram. Abonnemethouders en OV-studentenkaarthouders hoeven nu nog niet in te checken in de tram en bus.
NS wil het gebruik van de OV-chipkaart aan te moedigen door reizigers met de OV-chipkaart extra korting te geven.
Het klopt dat ik niet met muntgeld ga opladen. Ik maak me niet zo druk om die kleine dingen dat ik perse met contant geld wil betalen. Pinnen vind ik veel handiger.quote:Op maandag 3 mei 2010 07:23 schreef Tokus het volgende:
[..]
Ik heb zo'n vermoeden dat jij nog nooit bij de RET je kaart met muntgeld hebt geprobeerd op te laden. Ja, het kan wel, maar het is heel onhandig, en ook natuurlijk precies niet zoals normale automaten werken.
Zoals meestal kom je met linkjes naar hoe het in theorie werkt. In de praktijk blijken er echter allerhande ogen en haken aan te zitten waardoor het verre van ideaal is.
Ik dacht dat je zo goed op de hoogte was van de mogelijkheden...quote:Op maandag 3 mei 2010 17:04 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Niet zo drammerig zijn met je woord leugen, ik heb me daar gewoon in vergist.
Ik heb geen banden met welk OV bedrijf dan ook. Ik maak zelf gebruik van de OV chipkaart.quote:Op maandag 3 mei 2010 11:25 schreef Maverick_tfd het volgende:
@VancouverFan
Twee vragen,
-Ben je beroepsmatig betrokken bij de OV-chipkaart?
en
-Maak je zelf gebruik van de OV-chipkaart?
Wat sommige dingen betreft heb je een punt maar het lijkt wel alsof je er niks negatiefs over wil horen, terwijl er heel veel mensen zijn met negatieve ervaringe.
De burger heeft een regering aangesteld om de keuzes voor hun te maken. Als de burger persoonlijk over alles zou moeten beslissen, dan is de regering en tweede kamer niet nodig.quote:Op maandag 3 mei 2010 07:36 schreef Schenkstroop het volgende:
Waarom krijgen de burgers eigenlijk nooit de keuze? Als wij als groot collectief fouten maken nemen wij verantwoordleijkheid of leren wij daarvan. Nu bepaald de overheid wat er gebeurt. Of eigenlijk nu bepalen de corporaties met veel geld via lobby's en politici (en het gemeenschapdsgeld) wat er gebeurt. Zoals de gezondheidszorg. Hoezo is dat sociaal gebleken? Maar we moeten wel meer dokken. Beter systeem?
Zijn de prijzen al definitief in Enschede en kun je niet meer met strippenkaart reizen?quote:Op maandag 3 mei 2010 08:00 schreef Light het volgende:
Die eerlijkere prijzen is ook grote onzin. Ok, je betaalt voor wat je reist, dat zou eerlijker kunnen zijn. Goedkoper is het allerminst. In Enschede kan ik voor 2 strippen naar het station, ongeacht vertrekpunt. Met een OV-chipkaart-basistarief van € 0,78 (bron: 9292ov.nl) durf ik de bewering aan dat driekwart van de Enschedeers meer kwijt is voor een ritje naar het station. Goedkoper wordt het op die manier natuurlijk niet.
Dus mijn stelling dat als de OV chipkaart al 20 jaar had bestaan en vervangen zou worden door de strippenkaart en jij dan ook op je achterste benen staan, klopt.quote:Op maandag 3 mei 2010 17:09 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Niet redelijk perfect omdat iedereen niet beter weet, maar omdat het systeem zo was. Beter quoten.
Ik had ook liever gezien dat ze hemelsbreed zouden rekenen, maar het is wel eerlijker betalen per km.quote:Dus een rit tussen A en B met verschillende tarieven is wel duidelijk en terecht?
Ja dat denk ik wel. Stempelen moesten je altijd vouwen en goed mikken om de kaart in de automaat te krijgen. Pas hoef je alleen maar langs een lezer te halen. Hoef je amper stil te staan.quote:In- én uitchecken i.p.v. 1 keer stempelen is een vooruitgang? In- én uitchecken kost minder tijd dan 1 keer stempelen?
Om de 5 jaar. Heel wat minder vaak dan om de paar weken een nieuwe strippenkaart te kopen.quote:De chipkaart vervalt nooit? Hoef je ook nooit meer wat aan te doen?
Ja.quote:Op maandag 3 mei 2010 11:25 schreef Maverick_tfd het volgende:
@VancouverFan
Twee vragen,
-Ben je beroepsmatig betrokken bij de OV-chipkaart?
en
-Maak je zelf gebruik van de OV-chipkaart?
Wat sommige dingen betreft heb je een punt maar het lijkt wel alsof je er niks negatiefs over wil horen, terwijl er heel veel mensen zijn met negatieve ervaringe.
Betalen per kilometer is helemaal niet eerlijker, ja voor de vervoerders, maar een openbaar vervoer kan bestaan bij gratie van reizigers en die zouden dus koning moeten zijn voor dit product.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:05 schreef VancouverFan het volgende:
Ik had ook liever gezien dat ze hemelsbreed zouden rekenen, maar het is wel eerlijker betalen per km.
.
Eerst kwam die met een andere username?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:11 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ja.
Eerst kwam hij met de username "houtworm", daarna met "snowgoon" en nu "vancouverFan". Vreemd genoeg iedere keer wanneer er een topic over de OV-chipkaart omhoog komt, en anders is hij nergens op het forum te bekennen.
Zo schoof hij alle kritiek al voor de invoering, tijdens de invoering en ook nu na de invoering van de OV-chipkaart zomaar van tafel. Niets meer dan lof over de OV-chipkaart. De mensen die kritiek hebben, hebben het mis. Aldus die user die betaald wordt om hier de grammafoonplaat grijs te draaien.
Het is alsof je tegen de muur praat. Zinloos. Verscheidene users hebben het al meerdere malen gedaan, maar alle argumenten en feiten worden óf genegeerd, óf als onjuist benoemd. Zonde van je tijd dus. Lees de voorgaande OV-chipkaarttopics maar eens.
Ik weet niet of je zo blij zou moeten worden van 1 vervoerder. De concurrentie houd ze toch wel scherp. En je vergeet ook weer dat het openbaar vervoer is. Massa transport. Daar is geen budgetaire ruimte om het alle klanten naar de zin te maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Betalen per kilometer is helemaal niet eerlijker, ja voor de vervoerders, maar een openbaar vervoer kan bestaan bij gratie van reizigers en die zouden dus koning moeten zijn voor dit product.
Hemelsbreed zou ik graag mijn reis dan compleet willen afreken zonder met verschillende vervoerders geconfronteerd te worden en tussen verschillende soorten vervoer weer opnieuw instap tarieven te moeten betalen. Daar trek je reizigers mee naar het openbaar verveer niet door het duurder te maken als zelf een auto gaan rijden.
Of de prijzen definitief zijn, weet ik niet. Het is mogelijk met een ov-chipkaart te reizen, maar met strippenkaart mag ook nog.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:56 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zijn de prijzen al definitief in Enschede en kun je niet meer met strippenkaart reizen?
Misschien niet, maar als ik kijk naar het instaptarief (78 eurocent, volgens 9292ov.nl) dan vraag ik me af of het in de rest van het land beter is. Het instaptarief met een strippenkaart is 1 strip, dus 50-51 cent (op basis van de voorverkoopprijs).quote:Sowieso is Enschede niet maatgevend voor heel Nederland.
Dat je een flauwe kloon bent die steeds dezelfde "discussie"tactieken gebruikt, namelijk: ontwijken van discussie en negeren van argumenten. Je kan dan wel met een andere username aan komen zetten, maar vanaf post één val je al door de mand.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Eerst kwam die met een andere username?
Ik post ook in tal van andere topics dus ik snap niet waar je het over hebt. Ik zou worden betaald om hier de OV chipkaart te verdedigen.
Heb je ze wel allemaal op een rijtje of zie je vaker spoken?
Dat laatste is denk ik eerder van toepassing op jou.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:35 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dat je een flauwe kloon bent die steeds dezelfde "discussie"tactieken gebruikt, namelijk: ontwijken van discussie en negeren van argumenten. Je kan dan wel met een andere username aan komen zetten, maar vanaf post één val je al door de mand.
Precies. Er wordt nu ook gezegd dat de prijzen per KM verschillend zijn. Dat is niet anders dan bij de zones. Die zijn ook van verschillende grotes.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:35 schreef superworm het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zone_%28openbaar_vervoer%29
Een zone is 4 a 5 kilometer gemiddeld, zegt Wikipedia, dus precies weet ik het niet. Een strip kost, wat, 45 cent of zo? Dit komt dus neer op 10 cent per kilometer en dat zou de chipkaartcijfers staven.
Bovendien zou je er goed aan doen de wiki over zones eens door te nemen. Ook bij de strippenkaart word je op alle mogelijke manieren genaaid waar je bij staat en daar hoor je nooit iemand over klagen.
Rotterdam CS zuidplein was 2 zones, 3 strippen, 1,50. Dus het is juist goedkoper geworden.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:29 schreef Light het volgende:
[..]
Of de prijzen definitief zijn, weet ik niet. Het is mogelijk met een ov-chipkaart te reizen, maar met strippenkaart mag ook nog.
[..]
Misschien niet, maar als ik kijk naar het instaptarief (78 eurocent, volgens 9292ov.nl) dan vraag ik me af of het in de rest van het land beter is. Het instaptarief met een strippenkaart is 1 strip, dus 50-51 cent (op basis van de voorverkoopprijs).
Misschien moet ik een ander voorbeeld geven. Rotterdam Centraal - Rotterdam Zuidplein was in de strippenkaarttijd 2 strippen (voor zover ik weet). Tegenwoordig mag je 1,42 euro afrekenen voor die reis (volgens 9292ov.nl). Da's een prijsstijging van een slordige 40%.
Nog een voorbeeld. Arnhem - Nijmegen, met de bus. 6 strippen (omgerekend 3 euro), maar met ov-chipkaart mag je 3,54 euro afrekenen. Een prijsstijging van 18%.
Ok, dan zat ik daar fout. Zo goed ben ik ook niet bekend in Rotterdam. Die reis is dan zo'n 5 % goedkoper geworden.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:58 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Rotterdam CS zuidplein was 2 zones, 3 strippen, 1,50. Dus het is juist goedkoper geworden.
http://www.ret.nl/reizen-(...)T_Zonekaart2009.ashx
Ik heb die gegevens gewoon van 9292ov.nl. En dat het de ene keer goedkoper en de andere keer duurder is, zal best. Maar tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar trajecten gevonden waar het duurder geworden is.quote:En dat is vaak zo vervelend in deze discussie. Mensen weten niet goed waar ze het over hebben, vormen toch een conclusie en gooien het op het net.
Het stuk Arnhem Nijmegen kan ik zo snel niet vinden. Het kan best dat dat inderdaad duurder is. Dat is ook telkens zo gezegd. De ene keer is de OV chiipkaart goedkoper, de andere keer duurder.
nou dat zijn geen spoken hoor, dezelfde stijl en dezelfde argumenten met je pinpas en GSM en die repeterende breuk dat de OV chipkaart goedkoper is. En ook altijd 10 posten achter elkaar.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Eerst kwam die met een andere username?
Ik post ook in tal van andere topics dus ik snap niet waar je het over hebt. Ik zou worden betaald om hier de OV chipkaart te verdedigen.
Heb je ze wel allemaal op een rijtje of zie je vaker spoken?
De OV chipkaart is 1% goedkoper in Rotterdam geworden, alleen VF vergeet erbij te vertellen dat net voor de invoering van de OV chipkaart de zones even flink kleiner zijn gemaakt, wat heeft geleid tot een prijsverhoging van 15 a 20% zodat de invoering van de OV chipkaart uberhaupt mogelijk was voor de RETquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:10 schreef Light het volgende:
[..]
Ok, dan zat ik daar fout. Zo goed ben ik ook niet bekend in Rotterdam. Die reis is dan zo'n 5 % goedkoper geworden.
[..]
Ik heb die gegevens gewoon van 9292ov.nl. En dat het de ene keer goedkoper en de andere keer duurder is, zal best. Maar tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar trajecten gevonden waar het duurder geworden is.
maar geen enkele gaat een gebruiksvoorwerp zo stellig verdedigen zonder er belang bij te hebbenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:37 schreef VancouverFan het volgende:
Er zijn meerdere mensen die de OV chipkaart graag zien komen
We hebben het over eerlijke tarieven en niet over verschillende vervoerders die we op of in de markt hebben. We hebben helaas dit zelf zo gecreerd omdat marktwerking in de OV het beter voor iedereen zou maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik weet niet of je zo blij zou moeten worden van 1 vervoerder. De concurrentie houd ze toch wel scherp. En je vergeet ook weer dat het openbaar vervoer is. Massa transport. Daar is geen budgetaire ruimte om het alle klanten naar de zin te maken.
en dat begrijpt VF ook al nietquote:Op dinsdag 4 mei 2010 08:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We hebben het over eerlijke tarieven en niet over verschillende vervoerders die we op of in de markt hebben. We hebben helaas dit zelf zo gecreerd omdat marktwerking in de OV het beter voor iedereen zou maken.
Maar om terug te komen op eerlijke beprijzing, als klant heb ik vaak niet de keuze uit de vervoerder en ben ik al blij als er een bus vertrekt , omdat bussen nooit een rechte lijn rijden wordt je al;s ov-chipkaart gebruiker dan al per definitie genaaid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |