Dat was bij het strippenkaart systeem ook al het geval. 3 haltes reizen en daarmee net over de zonegrens gaan, tsjakka, 3 strippen betalen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 08:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We hebben het over eerlijke tarieven en niet over verschillende vervoerders die we op of in de markt hebben. We hebben helaas dit zelf zo gecreerd omdat marktwerking in de OV het beter voor iedereen zou maken.
Maar om terug te komen op eerlijke beprijzing, als klant heb ik vaak niet de keuze uit de vervoerder en ben ik al blij als er een bus vertrekt , omdat bussen nooit een rechte lijn rijden wordt je al;s ov-chipkaart gebruiker dan al per definitie genaaid.
En welke belang zouden die Snowgoon of ik er bij hebben?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 07:20 schreef Tokus het volgende:
[..]
maar geen enkele gaat een gebruiksvoorwerp zo stellig verdedigen zonder er belang bij te hebben
(afgezien van wat wat rare wijven die Ugg-fanaat zijn).
Leuk dat je niet op het argument van omrijden van bussen ingaat en de eerlijkste berekening dat die hemelsbreed zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:29 schreef VancouverFan het volgende:
Dat was bij het strippenkaart systeem ook al het geval. 3 haltes reizen en daarmee net over de zonegrens gaan, tsjakka, 3 strippen betalen.
Ik heb toch al gezegd dat ik ook van mening ben dat de hemelsbrede afstand gemeten zou moeten worden.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk dat je niet op het argument van omrijden van bussen ingaat en de eerlijkste berekening dat die hemelsbreed zou moeten zijn.![]()
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:05 schreef VancouverFan het volgende:
Ik had ook liever gezien dat ze hemelsbreed zouden rekenen, maar het is wel eerlijker betalen per km.
Als je net buiten het centrum woont en naar het centrum wil, ben je meteen een randdebiel?quote:Verder zijn de meeste zone's nog best wel logisch ingedeeld en zit bijvoorbeeld meestal het centrum van een zone bij een NS-station/ centrum van een stad. Hierdoor kregen dus bijna geen reizigers het door jou geschetste probleem. Alleen de randdebielen die van de ene rand van een dorp naar de andere rand van een naatsgelegen dorp reizen.![]()
Tja, moet ik jou echt serieus nemen wat dit betreft?quote:Wanneer ik van het centrum van een zone vertrek kan ik vaak nog niet eens tot de rand van de zone reizen voordat ik al meer betaal dan met een strippenkaart.![]()
Dat is toch een contradictie wat je hier beweert. Het is alleen voor de vervoerders eerlijker dat ze per afgelegde afstand reizigers kunnen laten betalen, maar voor de reizigers (waar het ov in mijn optiek primair voor bedoeld is) totaal niet.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:47 schreef VancouverFan het volgende:
Ik had ook liever gezien dat ze hemelsbreed zouden rekenen, maar het is wel eerlijker betalen per km.
Dan reis je dus nog altijd minimaal 2.5 kilometer hemels breed door de nieuwe zone heen.quote:Als je net buiten het centrum woont en naar het centrum wil, ben je meteen een randdebiel?
Grapje zeker.
Ow dus omdat ik nog niet genoeg met de ov-chipknip gereisd heb val ik nog steeds in de groep onbetrouwbare reizigers die er niets vanaf weten. Nee een fantastisch argument VC.quote:Tja, moet ik jou echt serieus nemen wat dit betreft?
Je hebt net voor de eerste keer met de OV chipkaart gereisd...
Het is maar hoe je het wil lezen. Ik ben een voorstander van hemelsbreed de afstand meten, dat lijkt me duidelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is toch een contradictie wat je hier beweert. Het is alleen voor de vervoerders eerlijker dat ze per afgelegde afstand reizigers kunnen laten betalen, maar voor de reizigers (waar het ov in mijn optiek primair voor bedoeld is) totaal niet.
En betaal je 3 strippen terwijl iemand die 2.5 km binnen de zones reist maar 2 strippen betaald.quote:Dan reis je dus nog altijd minimaal 2.5 kilometer hemels breed door de nieuwe zone heen.
Jij stelt:quote:Ow dus omdat ik nog niet genoeg met de ov-chipknip gereisd heb val ik nog steeds in de groep onbetrouwbare reizigers die er niets vanaf weten. Nee een fantastisch argument VC.Net zo goed als het onderzoek naar de klanttevredenheid waarbij men voornamelijk mensen die gratis reizen ondervraagd.
Alsof je al alle zones in de grote steden hebt bereisd met je OV chipkaart. En voor iemand die net pas met de OV chipkaart is gaan reizen, lijkt me dat redelijk onmogelijk.quote:Wanneer ik van het centrum van een zone vertrek kan ik vaak nog niet eens tot de rand van de zone reizen voordat ik al meer betaal dan met een strippenkaart.
Wanneer mensen hier wat eigen onderzoeken doen is het ook weer niet goed want dan is het toch cherrypicking in jou optiek. Ik heb ergens in voorgaande delen wel een paar voor mij veelkomende ritten met de bus gezet en deze pakken toevalligerwijze altijd duurder uit voor mij. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik toevallig weer de uitzondering op de regel zal zijn.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:17 schreef VancouverFan het volgende:
Alsof je al alle zones in de grote steden hebt bereisd met je OV chipkaart. En voor iemand die net pas met de OV chipkaart is gaan reizen, lijkt me dat redelijk onmogelijk.
Als je dan ook geen onderzoeken aantoont waaruit blijkt dat jij gelijk hebt, kom je niet overtuigend over.
Nee ik geef ook voorbeelden van ritten die duurder zijn vanwege een omweg, maar die worden ook genegeerd natuurlijkquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer mensen hier wat eigen onderzoeken doen is het ook weer niet goed want dan is het toch cherrypicking in jou optiek. Ik heb ergens in voorgaande delen wel een paar voor mij veelkomende ritten met de bus gezet en deze pakken toevalligerwijze altijd duurder uit voor mij. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik toevallig weer de uitzondering op de regel zal zijn.
Ah, dat helpt wel. Ik twijfelde over het aantal strippen van Rotterdam Centraal - Zuidplein, en hier las ik dat het er twee waren.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 06:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
De OV chipkaart is 1% goedkoper in Rotterdam geworden, alleen VF vergeet erbij te vertellen dat net voor de invoering van de OV chipkaart de zones even flink kleiner zijn gemaakt, wat heeft geleid tot een prijsverhoging van 15 a 20% zodat de invoering van de OV chipkaart uberhaupt mogelijk was voor de RET
Minder reizigers? Ik had wel gehoord dat er minder zwartrijders waren, maar minder reizigers is nieuw voor mij. Overigens moeten de tarieven omlaag kunnen als er geen zwartrijders zijn, lijkt me.quote:Wat VF ook vergeet te vermelden dat van Provinciale Staten de tarieven in ZUid Holland gemiddeld 7,5 % mogen stijgen, ter compensatie van gedaalde reizigersaantallen als gevolg van de OV chipkaart.
lijkt me ook jaquote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:00 schreef Light het volgende:
[..]
Ah, dat helpt wel. Ik twijfelde over het aantal strippen van Rotterdam Centraal - Zuidplein, en hier las ik dat het er twee waren.
[..]
Minder reizigers? Ik had wel gehoord dat er minder zwartrijders waren, maar minder reizigers is nieuw voor mij. Overigens moeten de tarieven omlaag kunnen als er geen zwartrijders zijn, lijkt me.
terwijl VF zelf nooit met eigen ervaringen komt, maar altiijd met thhorieen komtquote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:59 schreef Basp1 het volgende:
Ow dus omdat ik nog niet genoeg met de ov-chipknip gereisd heb val ik nog steeds in de groep onbetrouwbare reizigers die er niets vanaf weten. Nee een fantastisch argument VC.Net zo goed als het onderzoek naar de klanttevredenheid waarbij men voornamelijk mensen die gratis reizen ondervraagd.
Vergissen is menselijk. Of wist je dat nog niet?quote:Op maandag 3 mei 2010 23:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik dacht dat je zo goed op de hoogte was van de mogelijkheden...
Als jij die mening bent toebedaan, soit. Voor mij heb je geen gelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dus mijn stelling dat als de OV chipkaart al 20 jaar had bestaan en vervangen zou worden door de strippenkaart en jij dan ook op je achterste benen staan, klopt.
Nee, het is voor sommigen eerlijker, voor de (grote) rest niet.quote:[..]
Ik had ook liever gezien dat ze hemelsbreed zouden rekenen, maar het is wel eerlijker betalen per km.
Nee, ik denk van niet.quote:[..]
Ja dat denk ik wel. Stempelen moesten je altijd vouwen en goed mikken om de kaart in de automaat te krijgen. Pas hoef je alleen maar langs een lezer te halen. Hoef je amper stil te staan.
Afgezien van de kosten voor het overboeken van je krediet, vind ik dit een redelijk klein argument, je hebt/had namelijk ook abonnementen.quote:[..]
Om de 5 jaar. Heel wat minder vaak dan om de paar weken een nieuwe strippenkaart te kopen.
Waar je juist bij bus/metro/tram abbonement van die leuke sterabbonementen had en als je bijvoorbeeld 3 zones dagelijks moet reizen nam je een 2 sterren abbonement van de middelste zone, want daarme mag je naar de ene en naar de andere zone en kun je 3 zones doorreizen. Hoe het nu zit met zulke abbonementen zou ik niet wetn. Maar VC heeft vast wel een leuke propaganda verhaaltje voor ons daar over.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:13 schreef Stupendous76 het volgende:
Afgezien van de kosten voor het overboeken van je krediet, vind ik dit een redelijk klein argument, je hebt/had namelijk ook abonnementen.
In Rotterdam bestaan die abonnementen (voorlopig) nog.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar je juist bij bus/metro/tram abbonement van die leuke sterabbonementen had en als je bijvoorbeeld 3 zones dagelijks moet reizen nam je een 2 sterren abbonement van de middelste zone, want daarme mag je naar de ene en naar de andere zone en kun je 3 zones doorreizen. Hoe het nu zit met zulke abbonementen zou ik niet wetn. Maar VC heeft vast wel een leuke propaganda verhaaltje voor ons daar over.
Claimformulier halen bij NS-balie.quote:Op donderdag 6 mei 2010 20:33 schreef ShadyLane het volgende:
De NS heeft 10 euro afgeschreven toen ik afgelopen vrijdag (Koninginnedag) bij dezelfde poortjes op A'dam CS weer uitcheckte als waar ik was ingecheckt. Blijkbaar brengen ze dat standaard bedrag in rekening als er een bepaalde tijd zit tussen in- en uitchecken omdat ze denken dat je hebt gereisd en niet weten waarheen.
Ik kan het geld ongetwijfeld terugkrijgen want het ligt voor de hand dat ik er niet mee heb gereisd aangezien al het treinverkeer plat lag. Mij benieuwen hoe makkelijk of moeilijk dat gaat en hoeveel betaalde nummers ik ervoor moet bellen.
-2.47+6=3.53. Inchecken is vier euro borg. 3.53 < 4.00, dus eigen schuld helaas. Vier euro kan je gewoon via 't formulier op de ov-chipkaart-site terug krijgen, plus je hebt gratis met de bus kunnen reizen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:05 schreef VeX- het volgende:
Die hoerenchipkaart. Paar dagen geleden probeerde ik vanaf Leidseplein naar het Amstelstation te komen. Eerst kan ik gewoon bij de tram inchecken en als ik eruit wil krijg ik een foutmelding. Ik dacht, het zal wel.
Dus daarna ga ik via de metro van het Weesperplein richting Amstel, kom ik de poortjes niet door. Iets met pas ongeldig. Dus ik pas checken staat er -2.47 op. Dus ik die pas opwaarderen met 6 euro om 2 minuten te reizen. Kom ik alsnog de poortjes niet door. Pas na vele malen het opnieuw geprobeerd te hebben kom ik er door heen.
En dan wil ik de bus richting Almere nemen bij Amstel staat er weer ongeldige pas. De chauffeur had me wel meegenomen uit piëteit, maar wat een ellende is die pas toch.
Als je overstapt betaal je bij de chipkaart ook geen basistarief.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
lijkt me ook ja![]()
nee het zijn 3 strippen, maar als je overstapt, spaar je een strip uit, dus 2
Ik krijg op ov-chipkaart.nl wel te zien hoe laat ik heb in- en uitgecheckt bij een busrit, maar niet bij welke haltes dat geweest is. En dat was een rit met Connexxion, dus het lijkt er op dat die ook geen plaatgegevens meegeven.quote:Op zondag 2 mei 2010 23:26 schreef Prachtman het volgende:
Het transactieoverzicht is een probleem ja, dit systeem loopt door zo veel schijven voordat het zichtbaar is dat de kans dat ergens iets mis gaat groter is dan gewenst. Daarnaast werken de OV-bedrijven hier nog niet optimaal aan mee, veolia en arriva (volgens mij waren het die 2) geven helemaal geen plaatsgegevens mee, dus als je met hen reist zal je overzicht nooit volledig zijn.
ach ik maak al mijn busritten met de RET volgens OV chipkaart.nl terwijl ik toch echt met Qbuzz rijdt.quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:51 schreef Light het volgende:
[..]
Ik krijg op ov-chipkaart.nl wel te zien hoe laat ik heb in- en uitgecheckt bij een busrit, maar niet bij welke haltes dat geweest is. En dat was een rit met Connexxion, dus het lijkt er op dat die ook geen plaatgegevens meegeven.
Daarbij vertelde een chauffeur me dat ik moet gaan mailen als er ten onrechte een bedrag wordt afgeschreven. Leuk, maar ik kan niet controleren of het juiste bedrag is afgeschreven. In de bus wordt een bedrag aangegeven zonder dat te zien is waar dat op wordt gebaseerd. Via internet is (dagen later) wel te zien hoe laat het inchecken en het uitchecken waren, maar nog steeds niet waar. Ook daar is het dus niet te controleren.
Al met al een lekker systeem.
Hier vinden de meeste chauffeurs het nog prima als ik ze gewoon m'n OV-jaartrajectkaart gewoon toon, zonder in en/of uit te checken. En bij NS kan ik niet in- of uitchecken, dus waarom zou ik dat in de bus wel moeten...quote:Op donderdag 6 mei 2010 23:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
ach ik maak al mijn busritten met de RET volgens OV chipkaart.nl terwijl ik toch echt met Qbuzz rijdt.
Ben benieuwd wie het geld dan krijgt
Serieus, stuur een mail. Mails via de ov-chipkaart-site worden tegenwoordig bijzonder snel naar de technische dienst doorgestuurd, waar uitgezocht wordt hoe het zit met accounts en dergelijke. Je krijgt binnen een paar dagen netjes antwoord in de vorm van een telefoontje, mail of brief waarin je gesommeerd wordt voor het antwoord terug te bellen (als je onbereikbaar was); doen dus. Hoe uitgebreider, hoe beter. Maar, wees duidelijk. To the point. Medewerkers hebben een hekel aan lange mails.quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:51 schreef Light het volgende:
[..]
Ik krijg op ov-chipkaart.nl wel te zien hoe laat ik heb in- en uitgecheckt bij een busrit, maar niet bij welke haltes dat geweest is. En dat was een rit met Connexxion, dus het lijkt er op dat die ook geen plaatgegevens meegeven.
Daarbij vertelde een chauffeur me dat ik moet gaan mailen als er ten onrechte een bedrag wordt afgeschreven. Leuk, maar ik kan niet controleren of het juiste bedrag is afgeschreven. In de bus wordt een bedrag aangegeven zonder dat te zien is waar dat op wordt gebaseerd. Via internet is (dagen later) wel te zien hoe laat het inchecken en het uitchecken waren, maar nog steeds niet waar. Ook daar is het dus niet te controleren.
Al met al een lekker systeem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |