quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:58 schreef Ad_rem het volgende:
[..]
Ik had die high speed drive (icoontje drie mapjes met een `H`eronder) gewoon aanstaan.
Verder de belichtingsautomaat niet op Manual maar op A (Aperture) zetten. (niet gedaan)
Had onder C. FnIII de 7e optie ´spiegel opklappen aangezet´ zodat ik minder trilling zou krijgen bij nemen van HDR foto´s. (bedenk me nu dat dat bij AEB helemaal geen zin heeft ofwel? Nu uitgezet en doet hij het opeens! Maar had dat eigenlijk eerder ook wel geprobeerd dacht ik.
Erg vreemd. Maargoed eens proberen nu..
Ps: laat het aan de profs over een nieuw topic te openen.
Met een 20D kan je ook gewoon je continu opname aanzetten en je ontspanknop ingedrukt houden. Hij schiet dan de 3 foto's na elkaar.quote:Op donderdag 23 juli 2009 18:47 schreef Isdatzo het volgende:
Euh, volgens mij moet je gewoon 3 keer klikken heur. Zo was 't iig bij m'n 20D, vruuugah.
Combinatie van de juiste belichting en de juiste omstandigheden. Tijdens de avondschemering is 't niet zo'n kunst om silhouetten te makenquote:Op vrijdag 24 juli 2009 10:15 schreef Susteren het volgende:
Hoe kun je een foto maken zoal deze
[ afbeelding ]
zodat het object zwart is en de achtergrond gewoon. Is het geshopt of op een speciale manier gefotografeerd?
Ja.quote:En kun je zo ook filmen?
Helpt eigenlijk niets, zelfs op de hoogste stand niet. Ook de andere standen werken niet. Ik moet zeggen dat het niet met een tripod gemaakt is maar met zo´n enkele poot. (uitschuifbare stok)quote:Op vrijdag 24 juli 2009 00:14 schreef Hartigan het volgende:
Gooi je Micro-smoothing eens omhoog onder de tab Micro.
Inderdaad, de belichting instellen op de lucht en niet op de fietser. Maar ook heel belangrijk: zet je flitser uit! Anders heb je nog steeds geen silhouet.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 10:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Combinatie van de juiste belichting en de juiste omstandigheden. Tijdens de avondschemering is 't niet zo'n kunst om silhouetten te maken. Gewoon zorgen dat de lucht goed belicht is en dan is 9 van de 10 keer je voorgrond onderbelicht, et voila.
De orginele foto is zeer zeker onderbelicht nu ik zo het orginele HDR bestand bekijk. Maar dit is toch niet (altijd) abnormaal toch als je de foto's hebt samengevoegd? Of moet het meteen na samenvoegen meteen ongeveer de juiste belichting hebben? Waarschijnlijk dus gewoon fout van mezelf denk ik. Ik heb nog behoorlijk moeite om de juiste belichting sluitertijd etc. zelf in te schatten. Ik had de instellingen van automatische stand overnemen maar de auto stand wilde wel gebruik maken van de fliter..quote:Op vrijdag 24 juli 2009 16:45 schreef Hartigan het volgende:
Vreemd. Heb je op hoge ISO geschoten? Of is de originele foto wat onderbelicht en heb je de exposure omhoog gegooid in Photomatix? Anders weet ik het ook niet meer
Nee ik zie nu in dat ik verkeerd zat met m´n foto´s. Ik probeer eerst nog wel keer 3 goede geschikte foto´s te schieten voordat ik jullie lastig val.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 19:37 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Op welke stand (instelling) heb je dan geschoten?
Ja.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:15 schreef Mirjam het volgende:
iemand hier met wat verstand w.b. flickr?
Je kijkt naar de medium stand, die zijn max 500x500 en wordt dus geresized. Je hebt de optie "all sizes" erboven, daar staat je origineel tussen.quote:ik heb een foto, 610 pixels breed, maar als ik 'm op flickr zet, is hij ineens nog maar 313 pixels breed?
doet flickr automatisch resizen ofzo? ik kon dat nergens vinden...
ahquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:55 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Je kijkt naar de medium stand, die zijn max 500x500 en wordt dus geresized. Je hebt de optie "all sizes" erboven, daar staat je origineel tussen.
Die gaat zonder meer passen. Naast de AF raak je ook wat beperkt in je lichtmeetmethoden, alleen M en A doen het nog en je moet met het diafragma dicht werken. Is allemaal geen ramp en met een dergelijke 50mm is er heel leuk te fotograferen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:05 schreef Jekoos het volgende:
Via marktplaats kan ik deze lens kopen:
SMC PENTAX -M 1:2 50mm standaardobjectief
Zou deze passen op mijn pentax *ist DL2? Handmatig focussen was ik al van op de hoogte.
Uhm, heb je meer eisen dan enkel de 15 mp? En die 700-800, is dat in- of exclusief btw?quote:Op maandag 31 augustus 2009 10:20 schreef Susteren het volgende:
Hallo, ik wil een spiegelreflex gaan kopen voor productfoto's. Het liefste had ik hiervoor een camera met veel megapixels (vanaf 15), maar zijn er body's die aan mijn eisen voldoen en niet meer dan 7 a 800 euro kosten?
Alvast bedankt!
jaaaaaaaaaaaaaaquote:Op maandag 31 augustus 2009 10:58 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Uhm, heb je meer eisen dan enkel de 15 mp? En die 700-800, is dat in- of exclusief btw?
De Canon 50D body heeft 15,1 mp en is bij konijn 829 inclusief.
Anders moet je volgens mij een foolframe pakken en die beginnen bij 2000 geloof ik.
Hou jij in de gaten of er een topic komt wat voor lens het beste gebruikt kan worden voor productfotografie?quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:10 schreef Ynske het volgende:
jaaaaaaaaaaaaaaFF vind ik een goed idee voor Susteren
http://www.jaapmeijer.com(...)ie/gulden-snede.htmlquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:24 schreef buachaille het volgende:
Vraag: met name in de reclamefotografie maakt men gebruik van de "Gulden Snede" bij de compositie? Wat bedoelen ze daarmee ????
Ja, en je hebt je vraag ook al in 3 topics gesteld. Heb je inmiddels een antwoord waar je wat aan hebt?quote:
Bij de Gulden Snede worden er vier denkbeeldige lijnen getrokken in het beeld van de foto. De lijnen liggen op 1/3 en 2/3 van de foto (vandaar ook die naam: regel van derden) , zowel horizontaal als verticaal. Hierdoor wordt het beeld in negen gelijke vlakken verdeeld. Groot voordeel is dat de foto minder rommelig lijkt, je hoeft niet te zoeken naar het onderwerp van de foto. Je ziet meteen wat het hoofdonderwerp van de foto is.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:24 schreef buachaille het volgende:
Vraag: met name in de reclamefotografie maakt men gebruik van de "Gulden Snede" bij de compositie? Wat bedoelen ze daarmee ????
nee, ik krijg alleen verschillende modellen naar mijn hoofd geschoten (of hoe dat spreekwoord ook gaatquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:27 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Ja, en je hebt je vraag ook al in 3 topics gesteld. Heb je inmiddels een antwoord waar je wat aan hebt?
* EchnaDarr slaps Susteren around a bit with a large troutquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:29 schreef Susteren het volgende:
[..]
nee, ik krijg alleen verschillende modellen naar mijn hoofd geschoten (of hoe dat spreekwoord ook gaat), maar geen gebruikersreviews, specificaties enz.
misschien he, was het handig geweest als ja a. van je ban geleerd had, en b. je zelf eens de moeite zou doen om informatie in te winnen. je heb t jezelf aardig moeilijk gemaakt hier, door de posters behoorlijk tegen de haren in te strijken. normaliter is men zeer behulpzaam voor anderen, maar kan me goed voorstellen dat ze bij t zien van jouw naam al denken nee he heb je hem weer.quote:Op maandag 31 augustus 2009 11:29 schreef Susteren het volgende:
[..]
nee, ik krijg alleen verschillende modellen naar mijn hoofd geschoten (of hoe dat spreekwoord ook gaat), maar geen gebruikersreviews, specificaties enz.
dan kun je niet zoekenquote:Op maandag 31 augustus 2009 11:40 schreef Susteren het volgende:
denk je écht dat ik zelf niet zoek![]()
Ik heb het hele internet afgezocht
Ik gebruik een EF-S 18-55mm IS lens. De standaard lens die ik bij de body kreeg.quote:Op dinsdag 1 september 2009 01:24 schreef Isdatzo het volgende:
Welke lens heb je gebruikt? Ik moet zeggen dat ik 'm er niet extreem onscherp uit vind zien eigenlijk. En anders heb je photoshop nog natuurlijk.
Wat je wel kan doen is met de autofocus op een bepaald punt op een lineaal of focuschart (google) scherpstellen en kijken of de scherpte ook ligt op 't punt waar je op scherp gesteld hebt (om te testen op front/backfocus). Maar nogmaals, 't ziet er niet echt heel onscherp uit. Ik zie dat je de foto op F5.6 gemaakt hebt, de meeste lenzen zijn op F7.1/F8 het scherpst. Sowieso heb je dan ook wat meer scherptediepte.
Het origineel.quote:Op dinsdag 1 september 2009 01:38 schreef Isdatzo het volgende:
Tja, ik zeg niet dat die foto 't toppunt van scherpte is. Maar met die 18-55 op F5.6 en zo te zien is 'ie ook nog verkleind.
Heb je 't origineel nog ergens? Denk dat 't best meevalt.
En de foto die je als voorbeeld aanhaalt.. tja, daar is nogal wat aan gephotoshopt hè. Waarschijnlijk heeft 'ie eerst op de voorgrond scherpgesteld en een (of meer) foto('s) gemaakt, daarna nog 1 (of meer) met de focus op de berg. Daarna die foto's over elkaar gelegd en in photoshop nog wat extra verscherpt. Even afgezien van de HDR.
Is wel het origineel, maar tinypic verkleint hemquote:Op dinsdag 1 september 2009 01:51 schreef Isdatzo het volgende:
Da's niet 't origineel.. (hoop ik).. even gespiekt, en de resolutie van een 450D is 4272 x 2848 pixels, jouw foto is 1600 x 1065. Op welke beeldkwaliteits-instellingen heb je geschoten dan?
unsharp mask in photoshop doet wonderen, probeer maar eens met standaard instellingenquote:Op dinsdag 1 september 2009 01:58 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Is wel het origineel, maar tinypic verkleint hem
Imageshack linkje dan maar
Inderdaad een wereld van verschil, thanksquote:Op dinsdag 1 september 2009 02:06 schreef Thomass het volgende:
[..]
unsharp mask in photoshop doet wonderen, probeer maar eens met standaard instellingen
Een UV-filter heeft geen optisch nut in digitale fotografie, je gebruikt hem alleen maar om het frontelement van een dure lens tegen krassen en vuil te beschermen. Als je er een ander filter opschroeft, zoals een polarisatiefilter, kun je die UV op dat moment beter weglaten.quote:Op dinsdag 1 september 2009 23:05 schreef Neo-Mullen het volgende:
Maar nou is mijn vraag: stel ik koop dat ding à 40-50 euro, schroef ik die filter dan net als mijn UV filter gewoon voorop de lens?
Is het dan tevens ook mogelijk om een UV én pola filter tegelijkertijd erop te hebben?
Als dat zo is: is het dan slimmer om de UV filter voorop te zetten of de pola?
Volgens mij bedoel je f3,5.quote:Op zaterdag 5 september 2009 18:49 schreef GoeRoe86 het volgende:
waarom is een lens met f2,8 beter dan een lens me f3,3? Onder welke omstandigheden merkt ik dat dan het meest. Heeft het veel met licht inval te maken?
Nee ik bedoel 3.3. Ik heb een 28-80 met een F3,3-5,6. Dus als ik het goed begrijp: Als je aan concertfotografie wil doen kun je het extra lichtinval gebruiken omdat je actie foto's sowieso met een kortere sluitertijd moet nemen.quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:22 schreef Hartigan het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je f3,5.
Maar goed, een lens is niet per se beter omdat ie een grotere aperture heeft. Het voordeel is dat er meer licht binnenvalt in kortere tijd en je sluitertijden dus korter worden. Of een lens beter is dan een andere, hangt van meer punten af dan enkel welke f-waardes hij kan bereiken.
Over het algemeen wil je inderdaad een zo kort mogelijke sluitertijd bij actiefoto's en dan koop je inderdaad beter een lens met een grotere aperture (2,8 dus).quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:33 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Nee ik bedoel 3.3. Ik heb een 28-80 met een F3,3-5,6. Dus als ik het goed begrijp: Als je aan concertfotografie wil doen kun je het extra lichtinval gebruiken omdat je actie foto's sowieso met een kortere sluitertijd moet nemen.
Klopt het een beetje?
Duidelijk. Jammer dat 2,8 altijd zo duur isquote:Op zaterdag 5 september 2009 19:38 schreef Hartigan het volgende:
[..]
Over het algemeen wil je inderdaad een zo kort mogelijke sluitertijd bij actiefoto's en dan koop je inderdaad beter een lens met een grotere aperture (2,8 dus).
Maar zoals al eerder aangegeven, hoe groter de aperture hoe kleiner het scherptediepteveld. Op 2,8 levert dat over het algemeen niet veel problemen op. Als je echter naar 1,8 of 1,4 gaat, kan je het probleem krijgen dat ogen wel scherp zijn, maar oren niet.
http://www.kieskeurig.nl/objectief/canon/ef_50mm_f18_ii/167075/quote:Op zaterdag 5 september 2009 19:48 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Duidelijk. Jammer dat 2,8 altijd zo duur is
Enige zoom is wel prettig> Bedankt, ik ga eens verder kijkenquote:Op zondag 6 september 2009 12:43 schreef squad23 het volgende:
[..]
http://www.kieskeurig.nl/objectief/canon/ef_50mm_f18_ii/167075/
Diafragma f/1.8
Prijs: nog geen 100 euro!
Wat zijn je eisen / budget? Moet 'ie licht zijn? Stevig? (Combinatie van licht en stevig = duur, bijvoorbeeld). Ga je 'm vaak gebruiken?quote:Op zondag 20 september 2009 20:58 schreef justmattie het volgende:
Wat voor 2e hands statief is een beetje geschikt voor een D40?
Misschien snap ik je vraag niet, maar:quote:Op zondag 20 september 2009 21:46 schreef Xcalibur het volgende:
Is dit een fotografische vraag? Meer een praktisch puntje eigenlijk
Ik ben op vakantie geweest en heb zo'n 400 foto's gemaakt. Een aanzienlijk deel daarvan staat op zijn kant (portrait). Ik heb Windows XP, en die laat de foto's dus op zijn kant zien. Wil ik niet, ik wil ze gewoon rechtop zien. Dus ik open de foto's in Photoshop, staan ze rechtop. Photoshop is slimmer dan Windows XP, maar nu kan ik ze dus niet rechtop zetten, want dat staan ze al.
Hoe los ik dit op?
Bij voorkeur doe ik niks aan de foto's en laat Windows ze gewoon rechtop zien
Nou vaak zal ik hem niet gaan gebruiken. Wil wel eens wat experimenteren met wat foto's van steden bij nacht. Wat de prijzen zijn voor een beetje redelijke 2ehands weet ik niet, maar laten we zeggen +- 40 euro. Of is daar niks voor te krijgen?quote:Op zondag 20 september 2009 21:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat zijn je eisen / budget? Moet 'ie licht zijn? Stevig? (Combinatie van licht en stevig = duur, bijvoorbeeld). Ga je 'm vaak gebruiken?
Voor dat geld kan je ook een nieuwe kopen.quote:Op zondag 20 september 2009 21:48 schreef justmattie het volgende:
[..]
Nou vaak zal ik hem niet gaan gebruiken. Wil wel eens wat experimenteren met wat foto's van steden bij nacht. Wat de prijzen zijn voor een beetje redelijke 2ehands weet ik niet, maar laten we zeggen +- 40 euro. Of is daar niks voor te krijgen?
In verkenner?quote:Op zondag 20 september 2009 21:48 schreef H-blast het volgende:
[..]
Misschien snap ik je vraag niet, maar:
1. selecteer foto's
2. rechtermuisknop op de geselecteerde foto's
3. linksom/rechtsom draaien?
4. klaar
Works for me
Het moet natuurlijk wel een beetje een normale hoogte hebbenquote:Op zondag 20 september 2009 22:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Voor dat geld kan je ook een nieuwe kopen.
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=744
Inderdaad! Mijn eerste statief was 162cm, maar dat is irritant hoor!quote:Op zondag 20 september 2009 23:25 schreef justmattie het volgende:
[..]
Het moet natuurlijk wel een beetje een normale hoogte hebben
Zo iets moet ik dus ook hebben. Alleen is dat 2e hands nog erg aan de prijs?quote:Op zondag 20 september 2009 23:33 schreef H-blast het volgende:
[..]
Inderdaad! Mijn eerste statief was 162cm, maar dat is irritant hoor!
Nu heb ik een Manfrotto, die denk tot de 190cm gaat (dus 200cm met kamera erbij) en dat is handig hoor. Precies goede sta hoogte.
Alleen hij is wel wat zwaarder... hehe
Geen idee eigenlijk. Ik heb even gekeken voor je bij KE en Foto Konijn, maar die hebben beide geen 2de hands statieven.quote:Op zondag 20 september 2009 23:41 schreef justmattie het volgende:
[..]
Zo iets moet ik dus ook hebben. Alleen is dat 2e hands nog erg aan de prijs?
Als je daarbij bedenkt dat een statief als je er niet teveel mee gooit met gemak een decennium of drie meegaat is het eigenlijk nog goedkoop ook. Met de aanschaf van een stevige Manfrotto ben je in één keer klaar, je weet immers nooit wat je volgende tele wordt laat staan wat ie weegtquote:Op zondag 20 september 2009 23:52 schreef H-blast het volgende:
.....Ik zelf heb een Manfrotto 055XDB + 804RC2. Geintje kost 150 euro, heb je top kwaliteit....
Ik ben beginnend, dus begin ook liever eerst met wat goedkoper spul. Stel dat ik het niks vindt zit je met een statief van 150 euro. Die raak je wel weer kwijt maar toch....Thnx voor de tips over Velbon. Zal eens wat rond kijken op marktplaatsquote:Op zondag 20 september 2009 23:52 schreef H-blast het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk. Ik heb even gekeken voor je bij KE en Foto Konijn, maar die hebben beide geen 2de hands statieven.
Ik zelf heb een Manfrotto 055XDB + 804RC2. Geintje kost 150 euro, heb je top kwaliteit.
Kijk ik op marktplaats gaan de meeste manfrotto combi nog voor 100 euro weg.
Ik zal mijn verhaal even toelichten. Ik had eerst een Velbon, maar die icm met mijn olympus een sigma tele werd in de kop veel te zwaar. Daarnaast was de kop van de Velbon plastic. De Velbon was rond de 50 euro. Ik heb mijzelf voor de keuze gesteld: óf ik ga een goed statief kopen waar ik nog minimaal 10 jaar plezier van heb, of ik blijf aanmodderen. Toen de keuze gemaakt voor de manfrotto.
Je kan eens naar deze kijken: http://link.marktplaats.nl/280967528
Kost nieuw 95, maar 2de hands moet 50 denk ik wel lukken.
Is een Velbon Sherpa, die zijn opzich wel goed. Beetje semi kwaliteit
Denk dat je beter hier kan zijn:quote:Op maandag 21 september 2009 12:15 schreef FP128 het volgende:
Vraag: Als je een foto scherper en lichter wilt maken. Wat is de makkelijkste en beste manier om dit te doen in Photoshop? Graag jip en janneke taal.
lichter door gebruik te maken van de histogrammen en levels in Photoshopquote:Op maandag 21 september 2009 12:15 schreef FP128 het volgende:
Vraag: Als je een foto scherper en lichter wilt maken. Wat is de makkelijkste en beste manier om dit te doen in Photoshop? Graag jip en janneke taal.
Ik zoek een Filter..quote:Op dinsdag 1 september 2009 23:05 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Inderdaad een wereld van verschil, thanks
edit: toch weer een nieuwe vraag. In een ander FOT topic werd mij aangeraden een polarisatiefilter ter kopen. Ik heb dus op wat sites gelezen wat zo'n ding precies doet en dat bevalt me eigenlijk wel.
Maar nou is mijn vraag: stel ik koop dat ding à 40-50 euro, schroef ik die filter dan net als mijn UV filter gewoon voorop de lens?
Is het dan tevens ook mogelijk om een UV én pola filter tegelijkertijd erop te hebben?
Als dat zo is: is het dan slimmer om de UV filter voorop te zetten of de pola?
Ik weet dat ik met domme vragen kom, maar ik vraag liever dan achteraf dom te staan kijken
Ligt er maar net aan wat je er mee wil gaan doen.quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:31 schreef justmattie het volgende:
Kleine kick. Ik heb een Velbon DV 30 gezien, in hoeverre is dit ding geschikt om mee te beginnen?
Ik zie dat statief nergens meer op websites voorbij komen?quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:31 schreef justmattie het volgende:
Kleine kick. Ik heb een Velbon DV 30 gezien, in hoeverre is dit ding geschikt om mee te beginnen?
Nee idd, wat is je budget?quote:Op zondag 11 oktober 2009 21:23 schreef justmattie het volgende:
Staat geen vraagprijs bij, en op het www is niet veel er over te vinden helaas.
+- 50/60, het is om te kijken of ik met een statief foto's maken bij nacht leuk vindt en zoquote:
Ja inderdaad.quote:Op zondag 11 oktober 2009 22:33 schreef justmattie het volgende:
[..]
+- 50/60, het is om te kijken of ik met een statief foto's maken bij nacht leuk vindt en zo
Die FZ38 is mij ietwat aan de prijzige kant, net als de FZ28 overigens maar laatstgenoemde kan ik wel kopen als er niets goedkoper is wat aan mijn eisen voldoet?quote:Op maandag 12 oktober 2009 00:31 schreef Hartigan het volgende:
Een camera maakt geen schitterende foto's, dat doet de fotograaf![]()
Wat betreft de FZ28 heb ik veel goede dingen gelezen, zie ook: http://alatest.nl/reviews(...)28/po3-61652341,147/
Lijkt me een prima ding voor het geld en wat je er van verlangt
EDIT: Overigens is sinds een paar maanden de FZ38 uit, de opvolger van de FZ28. Misschien is dat ook wel een optie?.
Die manfrotto staat nieuw bij FK voor 65 euro. Alleen heb ik een D60 met 55-200 lens dus dat weegt wel meer dan een kilo denk ik...quote:Op zondag 11 oktober 2009 22:58 schreef H-blast het volgende:
[..]
Ja inderdaad.
Manfrotto 785B of Vanguard MG-1. Beiden rond de 60 euro.
Nadeel van de Manfrotto is dat deze maar 1 KG kan hebben.
De Vanguard kan meer denk ik, al kan ik het gewicht niet vinden.
Nadeel van de Vanguard kan de hoogte zijn (140 cm). Daar komt de camera dan nog bij.
De manfrotto komt tot 150cm.
Beiden zijn overigens van aluminium en dus lekker stevig en geen goedkoop plastic.
Voor mijn 18mm heb ik een gewone Pola. Die geeft vol open (f/3,5) wel vignetting. Met een slim-filter zou je die niet hebben (of je moet alleen op kleinere diafragma's schieten).quote:Op maandag 12 oktober 2009 11:23 schreef infp2009 het volgende:
Wat is een goed maar niet al te duur polarisatiefilter (circulair) van 52mm?
Ik heb een 18-55VR en een 55-200VR lens, maar ik heb begrepen dat pola's op groothoeklenzen rare resultaten geven, is dat op 18mm ook al het geval? En moet ik een slim-filter hebben tegen vignetting?
We tillen deze discussie naar:quote:Op maandag 12 oktober 2009 17:53 schreef infp2009 het volgende:
Heb je daar misschien ook een voorbeeldfoto van?
Het lijkt mij handiger om het in dat topic te houden.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:27 schreef Stansfield het volgende:
Misschien niet helemaal het goede topic. Maar ik heb een probleem met mijn panansonic FZ 38. Die schiet in raw rw2 bestanden.
Nu vond ik dit topic:
RW2 bestand omzetten
Maar krijg ik dat dus niet geinstalleerd:
ik krijg de volgende melding:
An operating system supported for this software installation is not installed on this computer Installation will be ended.
Wat heb ik nog nodig op mijn computer om deze setup te beginnen?
Geel...? o.oquote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:59 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb een theoretisch vraagje
Als ik een foto maak in een (te) donkere ruimte kan ik twee dingen doen om hem goed te belichten: langere sluitertijd of ISO waarde omhoog. Werkt allebei prima, maar bij een langere sluitertijd verkleurt de foto (meestal geel) en bij een hogere ISO waarde niet. Wat veroorzaakt deze verkleuring?
Ik vraag me al een tijdje af hoe dit zit... voor mijn gevoel pikt de sensor in beide gevallen evenveel licht op, toch is het resultaat niet hetzelfde?
verkleurd beeld en sluitertijd hebben geen relatie met elkaar (met de ene beinvloed je de ander niet). Waarom de witbalans zich perse anders gedraagd met een andere iso weet ik ook niet. Misschien dat de witbalansmeting wel wat doet met de iso waarde?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:44 schreef Xcalibur het volgende:
En dat was dus precies mijn vraag: waarom verkleurt je beeld bij een langere sluitertijd
Deze had ik nog niet gezienquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 17:44 schreef Ynske het volgende:
kan t niet zo zijn dat de lampen die aanwezig zijn van andere intensiteit waren?
Let er in ieder geval op dat je zo veel mogelijk gebruik maakt van gelijke lichtbronnen. Elk type lamp heeft zijn eigen lichtkleur, dat niet zichtbaar is voor het menselijk oog doordat de hersenen dit compenseren, maar dat wel wordt opgemerkt door de camera. Zo kan er op het ene deel van het voorwerp een gelere gloed vallen als op het andere deel van het voorwerp, waardoor verkleuringen kunnen ontstaan.
jepquote:Op woensdag 21 oktober 2009 14:13 schreef Netsplitter het volgende:
Heb je je beeldscherm gecalibreerd?
Wat is een ICM profiel?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 14:17 schreef Netsplitter het volgende:
Lab alsin filmrolletje of digitaal af laten drukken?
Wanneer het het laatste is zou je kunnen vragen of ze het icm profile kunnen mailen.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 08:40 schreef Xcalibur het volgende:
Ik ga even wat opzoeken
Edit: bij deze
[ afbeelding ]
Diafragma 3.8
Sluitertijd 1/4 sec
ISO 200
[ afbeelding ]
Diafragma 4.5
Sluitertijd 1/13 sec
ISO 800
hoe moet ik dat doen? Via het menu ofzo? Ik kan het niet vinden! Op de lens zit het in ieder geval niet (kitlens)quote:
Met alle respect, maar ik denk dat jij er héél goed aan zou doen om de handleiding even te lezen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:29 schreef Susteren het volgende:
[..]
hoe moet ik dat doen? Via het menu ofzo? Ik kan het niet vinden! Op de lens zit het in ieder geval niet (kitlens)
A staat voor diafragma voorkeur, als je een andere sluitertijd wilt hebben meot je T(v) hebben,quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:08 schreef Mrdontknowwhy het volgende:
Goedenavond iedereen,
Ik heb een canon D70s geleend. Ik heb al enige ervaring met de camera, maar er zit me nog 1 ding dwars.
Dat is het manueel instellen van de sluitertijd. Ik heb gelezen dat de camera in stand P of A moet staan wil de aangepaste sluitertijd werken. Nu heb ik alles gebrobeerd (focus en zoom staan beide op manueel) maar ik krijg het niet voor mekaar. Ik heb ook alle settings gereset maar niets werkt, Ik heb de sluitertijd ook op verschillende standen gezet, maar hij gaat gewoon zijn eigen gang. Mijn uiteindelijke doel is om de camera een sluitertijd van 3 seconden te geven.
Wie o wie kan mij helpen.
bvd.
Olivier
Ik weet wel hoe je sluitertijd moet instellen in het menu maar voor 1 of andere reden doet de camera er niets mee... en stand T bestaat niet, ik kan kiezen tussen: M, A, S en P.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:13 schreef Ynske het volgende:
[..]
A staat voor diafragma voorkeur, als je een andere sluitertijd wilt hebben meot je T(v) hebben,
aaa kijk nikonquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:23 schreef Mrdontknowwhy het volgende:
[..]
Ik weet wel hoe je sluitertijd moet instellen in het menu maar voor 1 of andere reden doet de camera er niets mee... en stand T bestaat niet, ik kan kiezen tussen: M, A, S en P.
iig bedankt.
(sorry het is geen canon maar een nikkon D70s)
Dat snap ik, ik kan de shutterspeed ook aanpassen naar de gewenste keuze maar de camera doet er verder niets mee, hij blijft een snelle shutterspeed behouden ook al staan de settings anders. En nee hij staat niet op automatic.quote:
Als je schiet op een andere stand dan M (bijvoorbeeld Av of T) dan heeft het zin om de Ev in te stellen op over- of onderbelichten, de waarden die de camera dan zelf kiest (sluitertijd bij Av of diafragma bij T) worden daar op aangepast. Dus als je +1 EV instelt zal hij voor een langere sluitertijd of grotere diafragma-opening kiezen.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 23:50 schreef Xcalibur het volgende:
Ik bedoel inderdaad digitaal
Op mijn D90 (en volgens mij is dat vrij standaard) zit een belichtingscorrectie knop, waarmee je van +3 tot -3 Ev je belichting kunt corrigeren. Maar de enige factoren hiervoor zijn je sluitertijd, diafragma en ISO waarde. Waarom zou je die dan niet gewoon veranderen?
Of doet het iets in de postprocessing ofzo, en heb je dus feitelijk een 4e variabele?
Zijn de contactjes tussen lens en camera goed schoon, en zit er geen contactpinnetje ingedrukt?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:29 schreef katerwater het volgende:
Ik zit met een ernstig probleem: de autofocus van mijn D300 doet het niet meer. De lens is 16-85.
Na wat gegoogel blijk ik niet de enige te zijn, maar een oplossing had niemand. Ik heb de instellingen volledig gereset, maar dat blijkt niet te helpen.
Een grote opening en constant diafragma lijken mij een groter voordeel dan het grotere bereik van de andere lens.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:34 schreef Netsplitter het volgende:
FF een snelle vraag.
Circuit werk: 70-200 2.8 of 100-400 4.5-5.6?
Neig zelf naar de 70-200 maar zit toch te dubben.
Daarom neig ik ook naar de 70-200.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:40 schreef dvr het volgende:
[..]
Een grote opening en constant diafragma lijken mij een groter voordeel dan het grotere bereik van de andere lens.
Ik zou voor de 70-200 gaan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:34 schreef Netsplitter het volgende:
FF een snelle vraag.
Circuit werk: 70-200 2.8 of 100-400 4.5-5.6?
Neig zelf naar de 70-200 maar zit toch te dubben.
Zo op het eerste zicht is alles in orde.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:37 schreef dvr het volgende:
[..]
Zijn de contactjes tussen lens en camera goed schoon, en zit er geen contactpinnetje ingedrukt?
o lol dat is dat knopje met +/- in het display.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 23:54 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
Als je schiet op een andere stand dan M (bijvoorbeeld Av of T) dan heeft het zin om de Ev in te stellen op over- of onderbelichten, de waarden die de camera dan zelf kiest (sluitertijd bij Av of diafragma bij T) worden daar op aangepast. Dus als je +1 EV instelt zal hij voor een langere sluitertijd of grotere diafragma-opening kiezen.
Het wil nog wel eens handig zijn bij weinig licht situaties, door dan over te belichten krijg je meer licht op je sensor.
Uiteraard kun je bij RAW achteraf nog veel veranderen, maar bij JPEG is dat wat lastiger.
Persoonlijk raak ik het amper aan, ik heb het nog niet hoeven te gebruiken.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:57 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
o lol dat is dat knopje met +/- in het display.
is gewoon onder, of over belichten.
je meter gaat uit van grijs, dus iets met veel wit word te donker, en iets met teveel zwart word telicht. dus dat kun je compenseren in die waardes. kon het gister even niet plaatsen
Als je met circuit werk, Circuit van zandvoort bedoelt, huur ze beide eens. Ik heb er ooit eens een jaarkaart gehad, en daar begonnen met een Sigma 70-200 EX 2.8. Al snel daar een extender voor gekocht, maar dat was ook geen groot feest. Later veel gedaan met de 50-500 Sigma, en zat daar vaak boven de 300mm.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:34 schreef Netsplitter het volgende:
FF een snelle vraag.
Circuit werk: 70-200 2.8 of 100-400 4.5-5.6?
Neig zelf naar de 70-200 maar zit toch te dubben.
die heb ikquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:00 schreef EchnaDarr het volgende:
[..]
![]()
Begin maar weer opnieuw aan je 'Hoe leer ik mijn camera kennen' boek.
Maar is die 100-400 zoveel sneller dan de Sigma Bigma?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:02 schreef Marc H het volgende:
[..]
Als je met circuit werk, Circuit van zandvoort bedoelt, huur ze beide eens. Ik heb er ooit eens een jaarkaart gehad, en daar begonnen met een Sigma 70-200 EX 2.8. Al snel daar een extender voor gekocht, maar dat was ook geen groot feest. Later veel gedaan met de 50-500 Sigma, en zat daar vaak boven de 300mm.
Ik denk dat je voor de 100-400 gaat.
De 100-400 heeft een focus limiter, waardoor hij op afstanden verder dan 6.5 meter heel erg snel is. Veel sneller dan de sigma. Maar of hij snel genoeg is, geen idee, ik heb er nog geen autosport mee gefotografeerd. .quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Maar is die 100-400 zoveel sneller dan de Sigma Bigma?
Ik vond het al zo'n vaag antwoordquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 22:57 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
o lol dat is dat knopje met +/- in het display.
is gewoon onder, of over belichten.
je meter gaat uit van grijs, dus iets met veel wit word te donker, en iets met teveel zwart word telicht. dus dat kun je compenseren in die waardes. kon het gister even niet plaatsen
Je camera meet met zijn ingebouwde belichtingsmeter een bepaalde hoeveelheid licht, maar hij heeft geen idee of dat komt omdat er een licht voorwerp voor zijn lens staat, of een donker voorwerp waar heel veel licht op schijnt. In beide gevallen ziet hij evenveel licht. Maar jij wilt dat een licht voorwerp ook licht op je foto komt (dus lang belichten) terwijl een donker voorwerp ook donker op de foto moet komen (dus kort belichten). De meting van de camera is dus niet altijd precies zoals hij zou moeten zijn. Die belichtingscompensatieknop kun je gebruiken om te zorgen dat de camera wat meer of minder belicht dan hij zelf denkt dat nodig is.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 00:17 schreef Xcalibur het volgende:
Maar: mijn vraag was niet wat het doet, maar hoe het werkt.... waar komt het extra licht vandaan als je sluitertijd, diafragma en ISO waarde vaststaan? Maar dan kan kennelijk niet begreep ik...
Moire waarschijnlijk, of scherptequote:
Duidelijk scherpere foto's. Zie o.a. de Leica M9 -- die heeft geen AA filter.quote:
Ja... de sites en bladen die geen verkapte reclame maken voor Canon en Nikon e.d. met hun zogenaamde "onafhankelijke" testen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Bovendien kan je anti aliassing ook prima naderhand doen in software bewerking, net als bv ruisonderdrukking. Maar het probleem is waarschijnlijk een beetje dat de sites en bladen die cameras testen een camera zonder anti aliassing en ruisonderdrukking slechtere cijfers geven in de "testen"
Net als computerbladen, enige die ik daar vertrouw is Ct magazinquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:42 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Ja... de sites en bladen die geen verkapte reclame maken voor Canon en Nikon e.d. met hun zogenaamde "onafhankelijke" testen.
Weet je daar toevallig een "betrouwbaar" adres voor?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:51 schreef Erasmo het volgende:
Maar om terug te komen op de vraag, ik denk dat je de beste kans maakt bij toko's die ook camera's ombouwen naar IR.
Ja, alleen niet in Nederland.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 17:00 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Weet je daar toevallig een "betrouwbaar" adres voor?
Nietes, en dat is juist de reden waarom camerafabrikanten peperdure AA-filters voor de sensor zetten. De rare kleurzwemen die anders kunnen optreden zijn in software redelijk te compenseren, maar aan andere problemen zoals vals detail en het vervormen van lijnen en patronen is weinig te doen (zonder het echte detail aan te tasten). Die aliasing effecten treden in lang niet alle foto's hinderlijk op, zodat sommige fotografen voor hun doeleinden liever een AA-vrije camera hebben, maar het zou onzin zijn om te stellen dat daarom alle camera's wel zonder kunnen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Bovendien kan je anti aliassing ook prima naderhand doen in software bewerking, net als bv ruisonderdrukking.
http://www.maxmax.com/IRCameraConversions.htmquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 17:00 schreef SuikerVuist het volgende:
Weet je daar toevallig een "betrouwbaar" adres voor?
Weet je zeker dat dit een betrouwbaar adres is? De website ziet er iig erg amateuristisch uit.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 18:01 schreef dvr het volgende:
[..]
http://www.maxmax.com/IRCameraConversions.htm
Ik heb zelf geen ervaring met ze, maar mensen die ik bijzonder respecteer vinden LDP (MaxMax) simpelweg de beste en vertrouwen hun apparatuur aan niemand anders toe. Ze leveren ook aan defensie, Nasa, academische instellingen, etc. Die website ziet er niet uit, maar dat is juist een goed teken - hij is duidelijk door een engineer gemaakt. Als je hem op zijn inhoud beoordeelt in plaats van op de toeters en bellen is hij heel informatief.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 23:40 schreef SuikerVuist het volgende:
Weet je zeker dat dit een betrouwbaar adres is? De website ziet er iig erg amateuristisch uit.
Okay... bedankt. Ik zie dat ze ook AA filters vervangen door een ICF filter:quote:Op zondag 1 november 2009 00:15 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen ervaring met ze, maar mensen die ik bijzonder respecteer vinden LDP (MaxMax) simpelweg de beste en vertrouwen hun apparatuur aan niemand anders toe. Ze leveren ook aan defensie, Nasa, academische instellingen, etc. Die website ziet er niet uit, maar dat is juist een goed teken - hij is duidelijk door een engineer gemaakt. Als je hem op zijn inhoud beoordeelt in plaats van op de toeters en bellen is hij heel informatief.
Hier een Nikon D300 met en zonder AA filter... het verschil is enorm:quote:HR: High Resolution/Hot Rod. AA (Blur)/IR Cut Filter (ICF) filter removal and replacement with a new custom ICF.
hoezo is t niet makkelijk om daaraan te komen? die filter dan hequote:Op vrijdag 6 november 2009 16:01 schreef Neo-Mullen het volgende:
Omdat ik het zat ben altijd HDR'S te moeten maken omdat de lucht altijd overbelicht is ben ik op zoek naar een ND grad filter.
Echter is dit nie tzo gemakkelijk om aan te komen.
Ik heb een 48mm lens (18-55mm kitlens) en heb dus ook een filterhouder nodig.
Verder ben ik opzoek naar een filter die een wat hardere rand heeft (niet te overdreven ofcourse). In Nederland is alles vlak en is een zachte rand nog niet echt hard nodig.
Waar kan ik ze beide (houder + filter) het beste kopen?
Ik bedoel een harde filter:quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:20 schreef Ynske het volgende:
[..]
hoezo is t niet makkelijk om daaraan te komen? die filter dan he
de filterhouder van Cokin die ik heb , is niet zacht, die is best stootvast
ik zou dan ook kijken naar de filters en houders van Cokin
die van mij komt bij KE vandaanquote:Op vrijdag 6 november 2009 16:22 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ik bedoel een harde filter:
[ afbeelding ]
Verder heb ik idd gehoord dat die van Cokin goed zijn, maar nergens is een beetje fatsoenlijke site waar je die dingen kunt bestellen en duidelijk maken war je nou precies wilt.
Ja.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Maar is die 100-400 zoveel sneller dan de Sigma Bigma?
Ja.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:13 schreef Marc H het volgende:
[..]
De 100-400 heeft een focus limiter, waardoor hij op afstanden verder dan 6.5 meter heel erg snel is. Veel sneller dan de sigma. Maar of hij snel genoeg is, geen idee, ik heb er nog geen autosport mee gefotografeerd. .
Worden door Holst geleverd (o.a. samsonite, hama en sandisk), maar die krijgen ook maar 1 keer per maand een voorraad binnen van Cokin. Kan dus zijn dat bepaalde filters 1 a 2 maanden niet leverbaar zijn .. kan voorkomen dus, maar verder is het een goed en goedkoop systeem.quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:23 schreef Ynske het volgende:
[..]
die van mij komt bij KE vandaan
ow en je plaatje doet t niet
Leuk testje hier. Misschien niet 'wetenschappelijk', maar laat duidelijk het verschil zien tussen de Bigma, 100-400 en 400 f/5.6:quote:
Door die automatische stand zet hij de ISO erg hoog zodat er meer lichtgevoeligheid is.quote:Op donderdag 12 november 2009 17:27 schreef Black-Hole het volgende:
Hoe komt het dat mijn foto's die ik binnenshuis maak altijd veel ruis hebben (helemaal als de belichting niet optimaal is)? Heb meerdere (auto)standen geprobeerd met de camera zonder echt merkbaar resultaat. Dit in tegenstelling tot foto's die buiten genomen zijn en er wel goed uitzien.
Wat zijn nu goede instellingen om ook binnenshuis mooie foto's te maken? Mijn camera is de Fuji-Finepix F2000 EXR.
Hij flitst eigenlijk altijd automatisch ja en dat terwijl de camera bekend zou moeten zijn met goede foto's die in het donker genomen worden.quote:Op donderdag 12 november 2009 17:30 schreef Tijgertje. het volgende:
[..]
Door die automatische stand zet hij de ISO erg hoog zodat er meer lichtgevoeligheid is.
Denk dat je met zo'n camera geen andere keus hebt dan te gaan flitsen.
Bij mindere hoeveelheid licht schroeft je camera de gevoeligheid omhoog, waardoor je als bijeffect meer ruis krijgt.quote:Op donderdag 12 november 2009 17:27 schreef Black-Hole het volgende:
Hoe komt het dat mijn foto's die ik binnenshuis maak altijd veel ruis hebben (helemaal als de belichting niet optimaal is)? Heb meerdere (auto)standen geprobeerd met de camera zonder echt merkbaar resultaat. Dit in tegenstelling tot foto's die buiten genomen zijn en er wel goed uitzien.
Wat zijn nu goede instellingen om ook binnenshuis mooie foto's te maken? Mijn camera is de Fuji-Finepix F2000 EXR.
Dat is een kwestie van uitproberen, iedere camera heeft zijn eigen ruiscaracter.quote:Op donderdag 12 november 2009 17:35 schreef Black-Hole het volgende:
[..]
Hij flitst eigenlijk altijd automatisch ja en dat terwijl de camera bekend zou moeten zijn met goede foto's die in het donker genomen worden.
Welke ISO is aan te raden als je binnenshuis wil fotograferen? Volgens mij kan ik dat ook handmatig instellen
Eens, hoewel ruis wel snel lelijk wordt, zeker in vergelijk met de ruis/korrel die je vroeger op film kreegquote:Op donderdag 12 november 2009 17:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind ruis overginds niet per definitie slecht, liever wat ruis dan lelijk licht (flits)
ook dat is nogal camera afhankelijk valt me op, of de ruis lelijk is.quote:Op donderdag 12 november 2009 19:20 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Eens, hoewel ruis wel snel lelijk wordt, zeker in vergelijk met de ruis/korrel die je vroeger op film kreeg
Maar slecht flitslicht is imho vele malen storender...
Ik zou een SD-kaartje proberen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 20:38 schreef SuikerVuist het volgende:
Wat voor geheugenkaartje zouden jullie aanraden voor een Canon PowerShot S90?
Oké, dat is dan duidelijk. Ik heb echt de ballen verstand van geheugenkaartjes... zeker ik het geval van compactcamera's.quote:Op woensdag 18 november 2009 00:25 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik zou een SD-kaartje proberen.
Maar serieus: voor een Powershot S90 zou het mij echt niet uitmaken wat voor geheugen erin zit... Met de snelheid hoef je geen rekening te houden, aangezien ze toch allemaal wel snel genoeg zijn voor de S90.
Mja, ik ben aan de DSLR sinds 2004 volgens mij en ik heb het nog nooit mee mogen maken dat m'n buffer vol zat. 't Is maar net wat je zoal fotografeert.quote:Op woensdag 18 november 2009 15:13 schreef Omniej het volgende:
Nou ja, bij een DSLR die elke seconde 3, 4, 5+ RAW-foto's à 15-20 MB per stuk in burst mode moet weg zien te schrijven (afhankelijk van de snelheid van de camera natuurlijk), kan het nog wel de moeite waard zijn voor snel geheugen te gaan (zoals de Sandisk Extreme III of de iets langzamere Ultra II), omdat je met traag geheugen simpelweg ook niets aan een snelle camera hebt.
De Powershot S90 maakt volgens de specificaties 0,9 foto's per seconde in een serieopname, dus dat kunnen ook de tragere kaartjes nog wel bijbenen.
Precies wat je zegt: 't is maar net wat je fotografeert... Ik heb zelf ook nog nooit m'n buffer volgeschoten, maar ik kan me zo voorstellen dat er genoeg fotografen zijn die dat wel regelmatig doen.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mja, ik ben aan de DSLR sinds 2004 volgens mij en ik heb het nog nooit mee mogen maken dat m'n buffer vol zat. 't Is maar net wat je zoal fotografeert.
Lijkt wel heel erg op JPEG artifacten inderdaad, ruis is ook goed mogelijk met zeer lange sluitertijden.quote:Op donderdag 19 november 2009 20:41 schreef Xlarge het volgende:
Edit, het lijkt hier in het forum minder te zijn, zou Picasa Photo viewer een hoop vervormen ?
Ik moest googelen voor JPEG artifactenquote:Op donderdag 19 november 2009 20:56 schreef slashyou het volgende:
[..]
Lijkt wel heel erg op JPEG artifacten inderdaad, ruis is ook goed mogelijk met zeer lange sluitertijden.
http://www.flickr.com/photos/xlarge1/4118212414/sizes/l/quote:Op donderdag 19 november 2009 21:11 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb het idee dat ik meer jpg compressie zie dan ruis.....
Linkje naar het origineel?
lijkt mij ook compressie artefactenquote:Op donderdag 19 november 2009 20:56 schreef slashyou het volgende:
[..]
Lijkt wel heel erg op JPEG artifacten inderdaad, ruis is ook goed mogelijk met zeer lange sluitertijden.
dat is ruis, door de lange sluitertijd.quote:Op donderdag 19 november 2009 21:14 schreef Xlarge het volgende:
[..]
http://www.flickr.com/photos/xlarge1/4118212414/sizes/l/
Jaquote:Op vrijdag 20 november 2009 11:41 schreef Neo-Mullen het volgende:
Verdomme, mijn bestelling gemist vanochtend, moet wachten tot morgen
Is het trouwens slim om een filter te gebruiken terwijl er al een UV-filtertje opzit? Een fotozaak hier in de buurt zei van niet, omdat in de lens zelf allemaal lenzen zitten die uit bolle en holle vormen bestaan. 2 filters over elkaar zou dan het licht breken en rare ongewenste effecten geven. Klopt dit?
Koop daarom ook een Protect filter en geen UV, aangezien die volledig kleurloos zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
UV filters hebben trouwens ook verder geen nut anders dan dat je je objectief zou willen beschermen.
UV wordt uitstekend gefiltend door de coatings op je objectieven
Ik neem toch aan dat als je een 5d mk ii koopt je wel iets kan regelen met zo'n statiefje erbij...quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:31 schreef ebeaydojraes het volgende:
kom NIET op zaterdag naar KE. T is maar een tip (behalve als je van lang wachten houdt). en voor 100 euro een stevig statief kan je zo goed als vergeten. Op z'n minst kom je toch wel bij deze terecht: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=1610 a 149,-
De artefacten ontstaan doordat de JPG gecomprimeerd wordt, en daardoor data weggooit. Hoe lager de kwaliteit van je JPG, hoe meer artefacten. Bij het opslaan van de JPG heb je een keuze, die staat standaard op medium 60 / 100 of 8 / 12, als je deze hoger zet is de kwaliteit beter maar het bestand logischerwijs ook groterquote:Op donderdag 19 november 2009 21:13 schreef Xlarge het volgende:
Ik moest googelen voor JPEG artifacten, maar alsik het goed heb, ontstaan die omdat ik mijn RAW uiteindelijk hen opgelagen naar JPEG, en zo zijn die artefacten dus ontstaan ?
Hoe doen jullie dat , slaan jullie je foto's in tiff oid op, om ze te posten op het internet ?
Op 4000 meter (lager ook wel trouwens) zie ik toch een heel duidelijk verschil mét en zónder UV-filter op m'n 17-40.quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
UV filters hebben trouwens ook verder geen nut anders dan dat je je objectief zou willen beschermen.
UV wordt uitstekend gefiltend door de coatings op je objectieven
Serieuze vraag: wanneer is het NIET druk bij KE? Reed er laatst op een maandagmorgen langs en nog was dat parkeerterreintje vol.quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:31 schreef ebeaydojraes het volgende:
kom NIET op zaterdag naar KE. T is maar een tip (behalve als je van lang wachten houdt).
Vreemd. Dat betekend dat het optische glas en coating dus UV geschikt zijn, net als de sensor, dus je zou een "negatief UV filter"(een dat alleen UV doorlaat) kunnen nemen en dan UV fotos maken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Op 4000 meter (lager ook wel trouwens) zie ik toch een heel duidelijk verschil mét en zónder UV-filter op m'n 17-40.
Ik heb deze: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=1607quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:18 schreef RikH het volgende:
Ik wil dit weekend naar kamera-express voor een canon 5d mark ii, maar nu wil ook gelijk kijken voor een nieuw statief voor deze camera. Ik wil een stevige maar ook hoog statief. Ben namelijk 1.90 lang en geen zin meer om te bukken. Welk statief van rond de 100 euro kunnen jullie mij adviseren?
Ow en waar denk je dat dat geregeld kan worden? 150 euro vind ik trouwens ook goedquote:Op vrijdag 20 november 2009 12:38 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Ik neem toch aan dat als je een 5d mk ii koopt je wel iets kan regelen met zo'n statiefje erbij...
Ow we kunnen hem altijd nog 100 euro duurder maken idd. (geloof me er wordt NIETS verdient op dit soort camera's. integendeel zelfs ..)quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:38 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Ik neem toch aan dat als je een 5d mk ii koopt je wel iets kan regelen met zo'n statiefje erbij...
uhmzz. maandag/dinsdag en donderdag. Parkeerplaats staat wel vol, maar daar zit ook personeel bij en heb je hooguit 3 a 4 wachtenden voor je. Op zaterdag is de rest van het terrein vrij en worden de parkeerplaatsen ertegenover volgezet en dan staan er 30 a 40 wachtenden voor je ...quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:05 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Serieuze vraag: wanneer is het NIET druk bij KE? Reed er laatst op een maandagmorgen langs en nog was dat parkeerterreintje vol.
Inderdaad, ik ben ook benieuwd, ik vond die van ebeaydojraes hierboven er wel goed uitzien.......quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:31 schreef Ynske het volgende:
als we t toch over statieven hebben, met zo'n balhoofd, glijd hij dan lekker soepel ipv dat je aan alle kanten met schroefdingen zit te stellen?
enneh, welke zijn echt aan te raden?
Ben jij 2 meter 16 ? wat een lengte , zelf ben ik 2.04.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:25 schreef polariteit het volgende:
[..]
Ik heb deze: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=1607
Ben ik zeer tevreden mee, en behaalt een hoogte waar ik zelfs met mjn 216 centimeter op de tenen moet voor de hoogste stand
Je ogen zitten natuurlijk lager maar inderdaad bij 2,16 haha. Ik kan ook naar belgie rijden van het weekend daar zit ook een fotokonijnenberg alleen is de camera weer 40 euro duurder.......... Weet niet hoe druk het daar is?quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:35 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Ben jij 2 meter 16 ? wat een lengte , zelf ben ik 2.04.
Maar ik mis toch iets, de maximum hoogte volgens de link is 1.78 meter ?
nouja, oa voor nachtfotografie, die ik nu heb is wat aan de lage kant, ( en dan te denken dat ik maar 1.63 ben en m al laag vindquote:Op vrijdag 20 november 2009 16:38 schreef ebeaydojraes het volgende:
ligt er ook aan waarvoor je je statief gaat gebruiken. Een balhoofd is bij actie wel goed omdat je hem dan los kan gooien en snel kan bewegen zonder hem van de kop af te halen. Bij een 3weg kop (zoals de 804) heb je voor portretten e.d. meer stabiliteit en heb je alles wat je nodig hebt.
Maar sowieso... actie en een 5D ??? (humor), nee ik denk dat je met aan die 3wegkop veel meer hebt met een 5D. 7D ofzo zou ik nog kunnen begrijpen met balhoofd ..
Kom eens met een voorbeeld wat jij me aan zou raden? niet boven 200 euro. Of is dat die ene die je eerder genoemd hebt?quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:38 schreef ebeaydojraes het volgende:
ligt er ook aan waarvoor je je statief gaat gebruiken. Een balhoofd is bij actie wel goed omdat je hem dan los kan gooien en snel kan bewegen zonder hem van de kop af te halen. Bij een 3weg kop (zoals de 804) heb je voor portretten e.d. meer stabiliteit en heb je alles wat je nodig hebt.
Maar sowieso... actie en een 5D ??? (humor), nee ik denk dat je met aan die 3wegkop veel meer hebt met een 5D. 7D ofzo zou ik nog kunnen begrijpen met balhoofd ..
bedoel je dit nu in combi met die 5D van RikH?quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:48 schreef ebeaydojraes het volgende:
055 + 804 is voldoende. Maar als je het echt stabiel wilt hebben dan neem je een systematic van Gitzo of een Cambo, maar daar gaan we het niet over hebben
ow ja sowwie bedoelde RikH.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:49 schreef Ynske het volgende:
br
[..]
bedoel je dit nu in combi met die 5D van RikH?
edit, deze combi dus? http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=1610
das raar, geen borgringquote:Op vrijdag 20 november 2009 16:58 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
ow ja sowwie bedoelde RikH.
Maaruh.... Wat ik nu zou aanraden als balhoofd? ... tsja. Moeilijk. De 48-series van Manfrotto zijn er uit en zijn vervangen door de 49 series. Deze hebben vreemd genoeg alleen geen borgring om hem vast te kunnen zetten op je statief. erg vreemd ...
Allereerst welkom.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:09 schreef bas-beest het volgende:
ten eerste ben ik nieuw op het gebied van dSLR en in dit forum trouwens ook
ten tweede, Ik heb sinds vandaag een Nikon D3000 en nou vraag ik me af hoe ik de maat bereken die ik evt. nodig heb voor polarisatie-filters.
ik hoop maar dat deze eerste vraag niet gelijk heel dom is
quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:15 schreef Omniej het volgende:
[..]
Allereerst welkom.
Wat die filtermaat betreft: dat hangt niet af van je camera, maar van de lens die je erop hebt zitten. Waarschijnlijk staat in de rand van je lens wel de diameter aangegeven met zo'n Ø.
een 6 op de schaal van 10.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:09 schreef bas-beest het volgende:
ik hoop maar dat deze eerste vraag niet gelijk heel dom is
pfoe, valt alweer meequote:
ach... ik hoor hem zoooooooooooooo vaak.. "ja ik heb deze camera en zoek een filter .." en dan kijken ze je raar aan als je vraagt welke lens (welk objectief) erop zit ...quote:
Idd, vaak staat dit onderopquote:Op dinsdag 24 november 2009 23:15 schreef Omniej het volgende:
Allereerst welkom.
Wat die filtermaat betreft: dat hangt niet af van je camera, maar van de lens die je erop hebt zitten. Waarschijnlijk staat in de rand van je lens wel de diameter aangegeven met zo'n Ø.
Zeker weten ?quote:Op woensdag 25 november 2009 08:37 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Idd, vaak staat dit onderop
Als het om de standaard 18-55mm gaat die je hebt is de filtermaat 52mm...
quote:Op woensdag 25 november 2009 13:41 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Filtermaat 52mm
http://tweakers.net/price(...)56g-vr.html#tab:info
Ah gelukkig, ik heb nl een koppeling besteld die mijn 18-55 aan mijn 50mm 1.8 moet koppelen, dit was een 58-52 mm koppelring.quote:De 18-55 van Canon is wel 58mm ja, maar 't ging hier om de Nikon.
Ik was een tijdje met m'n fisheye aan het schieten, en toen zag ik dat hij de hele tijd al op manueel stond. Je merkt het soms wel, beetje afhankelijk van hoe dicht je onderwerp komt. Voor onderwerpen die wat op een afstand staan is er niet zoveel onscherpte te merken.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:45 schreef infp2009 het volgende:
Ik heb een nikon D60, en in de toekomst zie ik wel een upgrade (misschien over een jaar of zo) naar bijvoorbeeld een D300s. Hoe noodzakelijk is het als ik nu een ultrawide wil om er een met focusmotor te kopen? De tokina 11-16 vind ik bijvoorbeeld heel interessant, maar dan zou ik een jaar manual focus voor lief moeten nemen. Nu zag ik dat met de enorme dof van wide-angles dit triviaal is (klopt dat?)...
Wat vindt de expert?
Wie had dát gedachtquote:Op donderdag 26 november 2009 07:55 schreef Erasmo het volgende:
Dat is wel een lastig klusje hoor, een lens openmaken... Je wilt niet weten wat je allemaal tegenkomt aan piefjes, palletjes, schroefjes en veertjes;
[ afbeelding ]
Wat nog lastiger is, is hem weer in elkaar zetten
Voornamelijk landschappen, dus dat loopt wel los dan.quote:Op donderdag 26 november 2009 01:32 schreef Erasmo het volgende:
Ligt er aan wat je schiet... Als je hem bv. alleen maar voor landschappen gebruikt moet het geen probleem zijn.
En voor de rest is het door de grote scherptediepte goed gokken, hyperfocaal heb je volgens mij al onder een meter.
Ja "erg leuk". Maar hebben jullie nooit last dat een lens stroef met draaien wordt naar verloop van tijd? Zo ja hoe verhelpen jullie dat dan?quote:Op donderdag 26 november 2009 07:55 schreef Erasmo het volgende:
Dat is wel een lastig klusje hoor, een lens openmaken... Je wilt niet weten wat je allemaal tegenkomt aan piefjes, palletjes, schroefjes en veertjes;
[ afbeelding ]
Wat nog lastiger is, is hem weer in elkaar zetten
wow, wtfquote:Op donderdag 26 november 2009 07:55 schreef Erasmo het volgende:
Dat is wel een lastig klusje hoor, een lens openmaken... Je wilt niet weten wat je allemaal tegenkomt aan piefjes, palletjes, schroefjes en veertjes;
[ afbeelding ]
Wat nog lastiger is, is hem weer in elkaar zetten
Neuh, ik eigenlijk niet. Of ik ben er aan gewend geraakt.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:29 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ja "erg leuk". Maar hebben jullie nooit last dat een lens stroef met draaien wordt naar verloop van tijd? Zo ja hoe verhelpen jullie dat dan?
de EFs 17-85mm ? 'k heb wel fd lenzen uit elkaar gehaald en weer op de juiste manier terug in elkaar kunnen zetten, maar dit ziet er stukje ingewikkelder uitquote:Op donderdag 26 november 2009 07:55 schreef Erasmo het volgende:
Dat is wel een lastig klusje hoor, een lens openmaken... Je wilt niet weten wat je allemaal tegenkomt aan piefjes, palletjes, schroefjes en veertjes;
[ afbeelding ]
Wat nog lastiger is, is hem weer in elkaar zetten
Bedankt voor je snelle antwoordquote:Op donderdag 26 november 2009 22:37 schreef Isdatzo het volgende:
Helemaal inzoomen als je de grootste vergroting (beter gezegd: minste verkleining) wil bereiken.
Eigenlijk is macro met de 18-55 niet mogelijk, maar helemaal inzoomen is nog altijd beter ja. Op 18mm kun je gewoon niet dichtbij genoeg komen.quote:Op donderdag 26 november 2009 22:51 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Bedankt voor je snelle antwoord.
I know, ben ook maar een beetje aan het spelen, komt goedquote:Op donderdag 26 november 2009 23:21 schreef Omniej het volgende:
[..]
Eigenlijk is macro met de 18-55 niet mogelijk, maar helemaal inzoomen is nog altijd beter ja. Op 18mm kun je gewoon niet dichtbij genoeg komen.
die ga ik ook ff onthoudenquote:Op donderdag 26 november 2009 22:37 schreef Isdatzo het volgende:
Helemaal inzoomen als je de grootste vergroting (beter gezegd: minste verkleining) wil bereiken.
Neuh eigenlijk niet, meeste van mijn lenzen zijn of primes of hebben interne zoom.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:29 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ja "erg leuk". Maar hebben jullie nooit last dat een lens stroef met draaien wordt naar verloop van tijd? Zo ja hoe verhelpen jullie dat dan?
Heb een folie op de LCD geplakt, das alles, gekocht op ebayquote:Op zaterdag 28 november 2009 11:47 schreef RikH het volgende:
Ik zit me een beetje te verdiepen in de Camera Armor voor de canon 5d mark ii. Ik vroeg me af of iemand hiermee ervaring heeft, camera armor in het algemeen.... En vroeg me af of iemand weet waar ik deze kan kopen (namelijk nergens op voorraad). Of is het beter om een lcd screen protector van giotto erop te zetten? Deze is trouwens ook nergens op voorraad.
Mij lijkt het eerlijk gezegd wel wat, maar niemand heeft zoiets hier op het forum. Maar ik zou graag de screen protector van giotto hebben. Schijnen goede dingen te zijn.quote:Op zondag 29 november 2009 11:45 schreef Erasmo het volgende:
[ afbeelding ]
Mij lijkt het eerlijk gezegd niks... En een screen protector? Voor een knaak heb je er 3 op ebay.
Het nadeel is ook dat ik geen van de 2e ergens kan vinden waar het op voorraad is............quote:Op zondag 29 november 2009 12:15 schreef RikH het volgende:
[..]
Mij lijkt het eerlijk gezegd wel wat, maar niemand heeft zoiets hier op het forum. Maar ik zou graag de screen protector van giotto hebben. Schijnen goede dingen te zijn.
Is het volgens jouw goed omdat het van giotto is? In mijn ogen is het enkel een stukje doorzichtig plastic dat je over je scherm plakt...quote:Op zondag 29 november 2009 12:15 schreef RikH het volgende:
[..]
Mij lijkt het eerlijk gezegd wel wat, maar niemand heeft zoiets hier op het forum. Maar ik zou graag de screen protector van giotto hebben. Schijnen goede dingen te zijn.
quote:Op zondag 29 november 2009 16:30 schreef IceBeach het volgende:
[ [url=http://farm3.static.flickr.com/2793/4142766502_aa44d56a70_o.jpg]afbeelding ]
[/url]Kan je met jouw camera PASM instellen?
Vraag: Is er een mogelijkheid om in een nachtfoto als deze de 'flares' uit je foto te krijgen of is dat iets wat je gewoon moet accepteren? Ik gebruik overigens geen spiegelreflex camera, dus dingen als filters oid zijn helaas (nog) geen optie..
Een klein diafragma gebruiken vermindert de flares over 't algemeen, maar dan moet je met jouw camera wel het diafragma kunnen regelen natuurlijk.quote:Op zondag 29 november 2009 16:30 schreef IceBeach het volgende:
[ [url=http://farm3.static.flickr.com/2793/4142766502_aa44d56a70_o.jpg]afbeelding ]
[/url]
Vraag: Is er een mogelijkheid om in een nachtfoto als deze de 'flares' uit je foto te krijgen of is dat iets wat je gewoon moet accepteren? Ik gebruik overigens geen spiegelreflex camera, dus dingen als filters oid zijn helaas (nog) geen optie..
Doorzichtig plastic? Damn good en hoog stukje lichtdoorlatendheid (meeste van alles at je er uberhaupt voor kan zetten.quote:Op zondag 29 november 2009 18:22 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Is het volgens jouw goed omdat het van giotto is? In mijn ogen is het enkel een stukje doorzichtig plastic dat je over je scherm plakt...
[..]
Oeps...quote:Op zondag 29 november 2009 19:48 schreef Omniej het volgende:
Een klein diafragma gebruiken vermindert de flares over 't algemeen, maar dan moet je met jouw camera wel het diafragma kunnen regelen natuurlijk.
Ik weet niet waarmee je deze foto hebt gemaakt? (de kwaliteit heeft het nogal weg van een telefoonfoto eigenlijk)
Wat je ook kunt proberen is om een 'nachtfoto' eerder op de avond te maken, bij voorkeur kort na zonsondergang. Het contrast is dan nog niet zo hoog als wanneer het helemaal donker is en je foto ziet er uiteindelijk nog nachtelijker uit dan wanneer je hem rond middernacht hebt gemaakt.quote:Op zondag 29 november 2009 23:36 schreef IceBeach het volgende:
[..]
Oeps...Heb deze foto gemaakt met een Canon Powershot S3 IS... Zal volgende keer proberen met een kleiner diafragma dan.
Bij de Bart Smit kun je voor 4 euro een screen protector kopen voor de Nintendo DS. Je moet het iets op maat knippen, maar voor dat geld is het prima te doen op je camera! Heb het zelf nu ook en geen problemen ermee.quote:Op zondag 29 november 2009 13:21 schreef RikH het volgende:
Het nadeel is ook dat ik geen van de 2e ergens kan vinden waar het op voorraad is............
het mooie van die van giotto is dat hij op maat is en nog van glas ook. Hij bestaat ook uit meerdere lagen waardoor bijna geen reflectie meer onstaat! En ik denk dat mijn 5d dat verdient haha!quote:Op maandag 30 november 2009 00:32 schreef hydraulix het volgende:
[..]
Bij de Bart Smit kun je voor 4 euro een screen protector kopen voor de Nintendo DS. Je moet het iets op maat knippen, maar voor dat geld is het prima te doen op je camera! Heb het zelf nu ook en geen problemen ermee.
Hoe meer lagen hoe meer reflectie pipoquote:Op maandag 30 november 2009 07:58 schreef RikH het volgende:
[..]
het mooie van die van giotto is dat hij op maat is en nog van glas ook. Hij bestaat ook uit meerdere lagen waardoor bijna geen reflectie meer onstaat! En ik denk dat mijn 5d dat verdient haha!
Moet ik hier serieus op in gaan? of ga je eerst je huiswerk doen?quote:Op maandag 30 november 2009 18:33 schreef Thomass het volgende:
[..]
Hoe meer lagen hoe meer reflectie pipo
"en single gecoate filters zijn toch echt beter dan 8 laags gecoate filters ..."quote:Op maandag 30 november 2009 18:33 schreef Thomass het volgende:
[..]
Hoe meer lagen hoe meer reflectie pipo
Een argument waarbij je je beroept op de autoriteit van de maker, hmkay. Je bent zeker niet bekend met het fenomeen marketing? Mensen kopen dit http://www.usa.denon.com/ProductDetails/3429.asp ookquote:Op maandag 30 november 2009 21:09 schreef RikH het volgende:
Maar we hebben het hier niet over een filter, het gaat erom dat de zon niet te veel reflecteerd maar absorbeerd. Giotto zal geen 12 lagen erop zetten als dit ten kosten gaat van de kwaliteit, kost hun namelijk ook alleen maar geld.
quote:Op dinsdag 1 december 2009 01:09 schreef Thomass het volgende:
[..]
Een argument waarbij je je beroept op de autoriteit van de maker, hmkay. Je bent zeker niet bekend met het fenomeen marketing? Mensen kopen dit http://www.usa.denon.com/ProductDetails/3429.asp ook
Goed ik zal vanaf nu ontopic blijven
Nou, vertel.quote:Op dinsdag 1 december 2009 07:38 schreef RikH het volgende:
Ik wil er sowieso iets op! Haha! Wie mij kent weet waarom!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |