abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 april 2007 @ 10:24:47 #1
160759 Dutch50
drup .... drup .....
pi_48493961
Vorige delen:
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2
Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!

De OP:
De bedoeling is simpel, jij als hebt een brandende vraag omtrent fotografie en wij de experts proberen dan zo simpel mogelijk een antwoord op je vraag te geven

LET OP:
Dit is geen topic voor camera specifieke vragen!!!
Dit is geen topic om te vragen of je foto wel mooi is, daar zijn andere topics voor

laatste post:
quote:
Op donderdag 19 april 2007 10:20 schreef Dutch50 het volgende:
@PdeHoog
bedankt dan zou het met mijn woonkamer van totaal ong. 16 m2 net kunnen, blijft wel over meubilair heenkruipen en zo en altijd alles opnieuw opzetten en zo.
Weet je ook iets van de minimum afstand van de flitsers tot het onderwerp ??

SH*T, nu kieper ik 'em dicht

[ Bericht 77% gewijzigd door Xilantof op 27-07-2007 22:00:13 (OP aangevuld.) ]
...dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik alles scherp zie.
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2007 @ 10:35:26 #2
18921 freud
Who's John Galt?
pi_48494300
Ik zou als je softboxen gebruikt, minimaal 200W nemen, anders heb je snel te weinig vermogen. Je model moet redelijk los kunnen staan van de achtergrond, dus reken daar minimaal 50-100cm voor. Dan voor full body @28mm, nog iets van 2,50m erbij aan afstand. Ik zou ook een beetje letten op hoogte, voor als je een lagere hoek wil proberen.

Ik heb thuis ongeveer 4x3x2,5 tot mijn beschikking, en dat is voor full body eigenlijk net iets te klein @28mm. Met meer groothoek moet je uitkijken voor vervorming namelijk. De Falcom Eyes sets zijn prima om mee te beginnen, en de 200W versie ie net iets over de 300 euro. Vergeet dan niet dat je ook nog achtergrond moet regelen natuurlijk! Ik heb mijn achtergrond op rollen, maar heb ook bij de IKEA achtergronddoek ingeslagen.

Als je een keer wil kijken hoe en wat, is het ook een optie om een keer bij iemand met een studio een keer foto's te maken, dan heb je wat meer feeling bij hoe en wat.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 19 april 2007 @ 12:09:18 #3
160759 Dutch50
drup .... drup .....
pi_48497583
quote:
Op donderdag 19 april 2007 10:35 schreef freud het volgende:
Ik zou als je softboxen gebruikt, minimaal 200W nemen, anders heb je snel te weinig vermogen. Je model moet redelijk los kunnen staan van de achtergrond, dus reken daar minimaal 50-100cm voor. Dan voor full body @28mm, nog iets van 2,50m erbij aan afstand. Ik zou ook een beetje letten op hoogte, voor als je een lagere hoek wil proberen.

Ik heb thuis ongeveer 4x3x2,5 tot mijn beschikking, en dat is voor full body eigenlijk net iets te klein @28mm. Met meer groothoek moet je uitkijken voor vervorming namelijk. De Falcom Eyes sets zijn prima om mee te beginnen, en de 200W versie ie net iets over de 300 euro. Vergeet dan niet dat je ook nog achtergrond moet regelen natuurlijk! Ik heb mijn achtergrond op rollen, maar heb ook bij de IKEA achtergronddoek ingeslagen.

Als je een keer wil kijken hoe en wat, is het ook een optie om een keer bij iemand met een studio een keer foto's te maken, dan heb je wat meer feeling bij hoe en wat.
dank @freud, met deze info en die van @PdeHoog schat ik in dat het thuis zou moeten kunnen
Full body zal een probleempje kunnen worden, maar ik ben zowiezo meer op het torso/portret gebeuren.
Je hebt gelijk met je advies om eens bij iemand mee te kijken bij een studiosessie.
Ik zal als het serieus wordt (d.w.z. als de centen er zijn) hier eens bedelen om met een paar shoots mee te kijken.
pi_48498809
lleu
ik heb een vraag w.b. RAW, ik heb er nog nooit in geschoten, is het verstandig om dit te gaan doen?
is RAW makkelijk te bewerken, en hoe doe ik dat?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 19 april 2007 @ 14:02:16 #5
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_48499182
niet zozeer makkelijker, maar het heeft als grote voordeel dat je met een RAW file achteraf nog alle kanten op kunt: alle beeldinformatie wordt bewaard, in tegenstelling tot JPG waar veel info direct al wordt weggegooid. Bij RAW kun je achteraf bovendien de witbalans instellen. Zie het als een soort digitaal negatief.

Weet je precies wat je wilt hebben en ben je zeker van je belichting en witbalans dan is JPG een sneller alternatief.

Beiden hebben zo hun voors en tegens.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
pi_48499239
ik ga vandaag portretten schieten op mijn werk, ik denk dat ik dan nog even beter voor jpg kan kiezen dan voor raw, straks verkloot ik alle foto's , eerst even oefenen lijkt me dan handiger....
pi_48500060
quote:
Op donderdag 19 april 2007 14:04 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ga vandaag portretten schieten op mijn werk, ik denk dat ik dan nog even beter voor jpg kan kiezen dan voor raw, straks verkloot ik alle foto's , eerst even oefenen lijkt me dan handiger....
Je kunt er niks aan verkloten :p
pi_48500303
quote:
Op donderdag 19 april 2007 14:32 schreef Karp het volgende:

[..]

Je kunt er niks aan verkloten :p
nee, ok, maar ik heb ook nog geen flauw benul wat ik ermee moet doen.
dus dan zou ik ze best kunnen verkloten
pi_48502364
meeste camera's zit ook de optie om een foto zowel in raw te schieten als ook direct in jpg op te slaan. Die jpg's kan je snel kijken en rondsturen, denk je dat er meer uit te halen valt dan kan je raw gaan bewerken. Pas wel op, test het eerst even thuis. Ik heb het wel eens geprobeerd en de jpg was om 1 of andere reden niet te lezen, maar het moet wel kunnen.
pi_48507870
quote:
Op donderdag 19 april 2007 15:27 schreef Gose het volgende:
meeste camera's zit ook de optie om een foto zowel in raw te schieten als ook direct in jpg op te slaan. Die jpg's kan je snel kijken en rondsturen, denk je dat er meer uit te halen valt dan kan je raw gaan bewerken. Pas wel op, test het eerst even thuis. Ik heb het wel eens geprobeerd en de jpg was om 1 of andere reden niet te lezen, maar het moet wel kunnen.
Ik zou inderdaad een beetje voorzichtig zijn, ik krijg ook niet alles goed op de camera als ik jpg en RAW tegelijk schiet. En met RAW heb ik geen ervaring, dus ik doe alles nog in jpg.
Ik zou persoonlijk gewoon lekker het zekere voor het onzekere nemen.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_48510355
zou dat een structurele fout zijn dan bij de 350d. Ik d8 dat het misschien exemplarisch bij de mijne was, maar jij hebt dus ook last van dit probleem. Ik heb er nooit moeilijk over gedaan, omdat ik toch of RAW of JPG schiet, maar wel bizar dat bij jou dit ook niet goed werkt
pi_48510529
quote:
Op donderdag 19 april 2007 19:01 schreef Gose het volgende:
zou dat een structurele fout zijn dan bij de 350d. Ik d8 dat het misschien exemplarisch bij de mijne was, maar jij hebt dus ook last van dit probleem. Ik heb er nooit moeilijk over gedaan, omdat ik toch of RAW of JPG schiet, maar wel bizar dat bij jou dit ook niet goed werkt
Inderdaad.. Ik zal het ook eens bij die van mijn moeder proberen als ik de tijd heb (heeft er ook een)
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 19 april 2007 @ 21:12:11 #13
95752 crew  Chell
Kluns
pi_48515944
Ik heb net even getest en ik kan wel gewoon JPG en RAW schieten hoor
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2007 @ 21:12:15 #14
18921 freud
Who's John Galt?
pi_48515947
quote:
Welk probleem is dat dan? Voor zover ik weet is er niet echt een probleem of zo? Ja, traag, maar verder...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_48518101
ik ben ff vergeten welke het nou was, maar 1 van de 2 bestanden kan ik dan niet meer openen. Er wordt in de camera een fout gemaakt ofzo bij het opslaan
  vrijdag 20 april 2007 @ 08:53:54 #16
160759 Dutch50
drup .... drup .....
pi_48528777
Zou dit probleem niet opgelost kunnen worden met een firmware update.
Deze staan op de site van Canon en er staat ook een handleiding hoe dit te doen.
Misschien heeft iemand anders hier al ervaring mee. Ik heb mijn firmware ook geupdated en dat verliep probleemloos.
Updaten van firmware is overigens wel op eigen risico
pi_48529033
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 08:53 schreef Dutch50 het volgende:
Zou dit probleem niet opgelost kunnen worden met een firmware update.
Deze staan op de site van Canon en er staat ook een handleiding hoe dit te doen.
Misschien heeft iemand anders hier al ervaring mee. Ik heb mijn firmware ook geupdated en dat verliep probleemloos.
Updaten van firmware is overigens wel op eigen risico
Op eigen risico, als, het valt niet onder de garantie?
  vrijdag 20 april 2007 @ 09:26:21 #18
160759 Dutch50
drup .... drup .....
pi_48529510
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 09:05 schreef Elefes het volgende:

[..]

Zo had ik het begrepen ja.

-edit- in ieder geval als je het zelf doet. Ik weet niet of het ook zo is als je het door de fotowinkel laat doen.
  FOK!fotograaf vrijdag 20 april 2007 @ 09:40:11 #19
18921 freud
Who's John Galt?
pi_48529957
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 09:05 schreef Elefes het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. Een officiële Canon firmware valt echt wel onder de garantie. Is ook weinig risico aan hoor bij de officiële. Gewoon volle accu erin, en dan kan het niet echt mis gaan.

Edit
Ik zie geen firmware updates voor de 350D die dit probleem vermelden. Ligt het niet aan de pc? Hier staan in ieder geval de updates en software voor de 350D.

[ Bericht 21% gewijzigd door freud op 20-04-2007 09:45:21 ]
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  vrijdag 20 april 2007 @ 09:46:38 #20
160759 Dutch50
drup .... drup .....
pi_48530198
oke, kan ik verkeerd begrepen hebben, alleen maar gunstig als het wel onder de garantie valt.
Het updaten verliep bij mij ook probleemloos
pi_48534345
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 09:40 schreef freud het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. Een officiële Canon firmware valt echt wel onder de garantie. Is ook weinig risico aan hoor bij de officiële. Gewoon volle accu erin, en dan kan het niet echt mis gaan.

Edit
Ik zie geen firmware updates voor de 350D die dit probleem vermelden. Ligt het niet aan de pc? Hier staan in ieder geval de updates en software voor de 350D.
Zou ook kunnen, ik zit elke keer te tobben met RAW files. Alleen als ik met jpg en RAW tegelijk schiet kan ik ze niet zien/openen, met alleen RAW of alleen jpg wel. Ik moet me er eerst eens meer in verdiepen voor ik met zekerheid kan zeggen waar het aan ligt, maar toch klopte het volgens mij niet helemaal bij mijn cam.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 20 april 2007 @ 11:45:34 #22
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_48534451
quote:
hier geen probleem wanneer ik jpg en raw tegelijk laat schieten met mijn 350.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_48544531
de D50 heeft ook de functie raw + jpg, ben benieuwd hoe het gaat.
pi_48567109
Da's wel JPEG basic, die bestandjes van ongeveer 700kb komen er dan uit. Wel de volledige resolutie, en prima bruikbaar.
  zaterdag 21 april 2007 @ 22:58:49 #25
20189 Milanees
Hijo del Mundo!
pi_48584466
Ik schiet alles in RAW en jpeg met de D50. Bevalt prima. Inderdaad jpgjes voor het snelle doorsturen en wat ik graag bewerk dan komt de Raw om de hoek kijken. Je geheugen kaar is wel eerder vol. 1GB kaart geeft me ongeveer 150 fotos.

Sin Fronteras!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')