quote:Op donderdag 19 april 2007 10:20 schreef Dutch50 het volgende:
@PdeHoog
bedankt dan zou het met mijn woonkamer van totaal ong. 16 m2 net kunnen, blijft wel over meubilair heenkruipen en zo en altijd alles opnieuw opzetten en zo.
Weet je ook iets van de minimum afstand van de flitsers tot het onderwerp ??
SH*T, nu kieper ik 'em dicht
dank @freud, met deze info en die van @PdeHoog schat ik in dat het thuis zou moeten kunnenquote:Op donderdag 19 april 2007 10:35 schreef freud het volgende:
Ik zou als je softboxen gebruikt, minimaal 200W nemen, anders heb je snel te weinig vermogen. Je model moet redelijk los kunnen staan van de achtergrond, dus reken daar minimaal 50-100cm voor. Dan voor full body @28mm, nog iets van 2,50m erbij aan afstand. Ik zou ook een beetje letten op hoogte, voor als je een lagere hoek wil proberen.
Ik heb thuis ongeveer 4x3x2,5 tot mijn beschikking, en dat is voor full body eigenlijk net iets te klein @28mm. Met meer groothoek moet je uitkijken voor vervorming namelijk. De Falcom Eyes sets zijn prima om mee te beginnen, en de 200W versie ie net iets over de 300 euro. Vergeet dan niet dat je ook nog achtergrond moet regelen natuurlijk! Ik heb mijn achtergrond op rollen, maar heb ook bij de IKEA achtergronddoek ingeslagen.
Als je een keer wil kijken hoe en wat, is het ook een optie om een keer bij iemand met een studio een keer foto's te maken, dan heb je wat meer feeling bij hoe en wat.
Je kunt er niks aan verkloten :pquote:Op donderdag 19 april 2007 14:04 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ga vandaag portretten schieten op mijn werk, ik denk dat ik dan nog even beter voor jpg kan kiezen dan voor raw, straks verkloot ik alle foto's , eerst even oefenen lijkt me dan handiger....
nee, ok, maar ik heb ook nog geen flauw benul wat ik ermee moet doen.quote:
Ik zou inderdaad een beetje voorzichtig zijn, ik krijg ook niet alles goed op de camera als ik jpg en RAW tegelijk schiet. En met RAW heb ik geen ervaring, dus ik doe alles nog in jpg.quote:Op donderdag 19 april 2007 15:27 schreef Gose het volgende:
meeste camera's zit ook de optie om een foto zowel in raw te schieten als ook direct in jpg op te slaan. Die jpg's kan je snel kijken en rondsturen, denk je dat er meer uit te halen valt dan kan je raw gaan bewerken. Pas wel op, test het eerst even thuis. Ik heb het wel eens geprobeerd en de jpg was om 1 of andere reden niet te lezen, maar het moet wel kunnen.
Inderdaad..quote:Op donderdag 19 april 2007 19:01 schreef Gose het volgende:
zou dat een structurele fout zijn dan bij de 350d. Ik d8 dat het misschien exemplarisch bij de mijne was, maar jij hebt dus ook last van dit probleem. Ik heb er nooit moeilijk over gedaan, omdat ik toch of RAW of JPG schiet, maar wel bizar dat bij jou dit ook niet goed werkt
Welk probleem is dat dan? Voor zover ik weet is er niet echt een probleem of zo? Ja, traag, maar verder...quote:Op donderdag 19 april 2007 19:01 schreef Gose het volgende:
zou dat een structurele fout zijn dan bij de 350d. Ik d8 dat het misschien exemplarisch bij de mijne was, maar jij hebt dus ook last van dit probleem. Ik heb er nooit moeilijk over gedaan, omdat ik toch of RAW of JPG schiet, maar wel bizar dat bij jou dit ook niet goed werkt
Op eigen risico, als, het valt niet onder de garantie?quote:Op vrijdag 20 april 2007 08:53 schreef Dutch50 het volgende:
Zou dit probleem niet opgelost kunnen worden met een firmware update.
Deze staan op de site van Canon en er staat ook een handleiding hoe dit te doen.
Misschien heeft iemand anders hier al ervaring mee. Ik heb mijn firmware ook geupdated en dat verliep probleemloos.
Updaten van firmware is overigens wel op eigen risico
Zo had ik het begrepen ja.quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:05 schreef Elefes het volgende:
[..]
Op eigen risico, als, het valt niet onder de garantie?
Lijkt me sterk. Een officiële Canon firmware valt echt wel onder de garantie. Is ook weinig risico aan hoor bij de officiële. Gewoon volle accu erin, en dan kan het niet echt mis gaan.quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:05 schreef Elefes het volgende:
[..]
Op eigen risico, als, het valt niet onder de garantie?
Zou ook kunnen, ik zit elke keer te tobben met RAW files. Alleen als ik met jpg en RAW tegelijk schiet kan ik ze niet zien/openen, met alleen RAW of alleen jpg wel. Ik moet me er eerst eens meer in verdiepen voor ik met zekerheid kan zeggen waar het aan ligt, maar toch klopte het volgens mij niet helemaal bij mijn cam.quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:40 schreef freud het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Een officiële Canon firmware valt echt wel onder de garantie. Is ook weinig risico aan hoor bij de officiële. Gewoon volle accu erin, en dan kan het niet echt mis gaan.
Edit
Ik zie geen firmware updates voor de 350D die dit probleem vermelden. Ligt het niet aan de pc? Hier staan in ieder geval de updates en software voor de 350D.
hier geen probleem wanneer ik jpg en raw tegelijk laat schieten met mijn 350.quote:Op donderdag 19 april 2007 19:01 schreef Gose het volgende:
Tijd om terug te gaan naar de winkel lijkt mequote:Op zaterdag 21 april 2007 23:28 schreef hallo_mensen het volgende:
Even een vraagje , sinds gister heb ik een nieuwe camera Panasonic Lumix LX-2
Nou heb ik de accu opgeladen , accu in de camera geheugen kaart in de camera.
en geprobeerd hem aan te zetten maar ik heb geen enkel teken van leven![]()
Dat is nou wel t drama punt , heb hem op aanraden van anderen op internet gekocht en er zit alleen een franse handleiding bij.quote:Op zaterdag 21 april 2007 23:47 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Tijd om terug te gaan naar de winkel lijkt medit had je natuurlijk ook kunnen bedenken
Of je leest de handleiding ff om te kijken of je niets vergeten bent
Het is niet normaal neequote:Op zaterdag 21 april 2007 23:58 schreef hallo_mensen het volgende:
[..]
Dat is nou wel t drama punt , heb hem op aanraden van anderen op internet gekocht en er zit alleen een franse handleiding bij.
Moet maandag maar even Panasonic bellen , maar k vroeg me alleen af of het normaal is? ( of dat ik iets over het hoofd zie)
Ik zou niet panasonic maar de winkel waar je m gekocht hebt bellen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 23:58 schreef hallo_mensen het volgende:
[..]
Dat is nou wel t drama punt , heb hem op aanraden van anderen op internet gekocht en er zit alleen een franse handleiding bij.
Moet maandag maar even Panasonic bellen , maar k vroeg me alleen af of het normaal is? ( of dat ik iets over het hoofd zie)
Bekijk je die JPEGs dan ook weer in Photoshop, of waarin precies? Ik gok namelijk dat het wat met kleurprofielen te maken heeft.quote:Op zondag 22 april 2007 17:12 schreef lj_lightning het volgende:
Ehm...Ik heb wat foto's gemaakt voor een vliegvereniging, ze zijn prima gelukt maaar... In PS (CS3) zien er ze zwaar okay uit, mooie kleuren, mooi contrast etc maar als ik ze op wil slaan als .JPG zien ze er echt crappy uit, vrij vaal en en matig contrast... ik heb de qual. van JPG's op maximaal gezet, RGB kleuren.. Maar toch komen ze er onvoldoende weer.
Ik moet ze later naar de drukker sturen, die kan overweg met PSD etc dus dat is ansich geen probleem maar de 'klant' wilt graag wel de foto's zien van te voren...maar als ik ze in JPG naar ze stuur dan krijgen ze een 'verkeerd' beeld van hoe het er eigenlijk uitziet...
Is dit op te lossen? andere formaten heb ik al geprobeerd (PNG, TIFF, JPG) maar allemaal hetzelfde. Is er een instelling die ik over het hoofd zie?
Dank![]()
In PS zijn ze wel mooi, maar als ik ze als bijv. JPG opsla en upload zijn ze in Firefox/safari/IE bagger...quote:Op zondag 22 april 2007 20:20 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Bekijk je die JPEGs dan ook weer in Photoshop, of waarin precies? Ik gok namelijk dat het wat met kleurprofielen te maken heeft.
Ik heb mn PS iig wel nu ingesteld op Adobe 1998, Het profiel Adobe 1998 op mn Apple Macbook is geen geschikt kleurenprofiel voor mijn type lcd (veeelste blauw) dus ik kan niet dezelfde profielen kiezen...quote:Op zondag 22 april 2007 21:58 schreef Gose het volgende:
Ik heb op aanraden van een photoshop boek mn kleurprofiel van PS op Adobe 1998 staan, die heeft een iets breder kleurenspectrum dan de standaard sRgb, je camera moet uiteraard op hetzelfde kleurenprofiel staan als PS. Dan kloppen de kleuren van camera en PS dus. Zodra ik het in een andere viewer ga bekijken zoals Irfanview die geen Adobe 1998 heeft dan gaat het mis. Dus misschien zit daar bij jou ook het probleem.
kijk in PS op welk kleurenprofiel hij staat, dit kan je vinden bij tabblad edit en color settings. Probeer om dat kleurenprofiel ook te gebruiken op je OSx(wat ik aanneem gelinkt is aan wat Safari/firefox/IE , maar dat weet ik niet zeker).
Alleen hoe krijg je je klant zo ver om in kleurenprofielen te duiken
Klopt ook die heb k al gevonden .quote:Op zondag 22 april 2007 02:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Het is niet normaal neeEnneh....een tikkie googlen kwam met deze url op de proppen:
http://service.us.panasonic.com/OPERMANPDF/DMCLX2-MULTI.PDF
Ik houd mn instellingen denk ik maar voorlopig op sRGB. Nog een dingetje, bij het opslaan kun je aangeven'Embed Color Profile: Adobe RGB (1998)' dit wel doen of niet doen?quote:Op zondag 22 april 2007 23:45 schreef dvr het volgende:
Bij versies 5 en later kun je kleurprofielen niet uitschakelen, hooguit op sRGB zetten om de schade te beperken. Houd er rekening mee dat PS alles ook nog door een monitorprofiel haalt dat niet perse hoeft te kloppen. En dat er een printerprofiel actief kan zijn, en dat je video- en printerdrivers ook nog bepaalde instellingen kunnen hebben, om over de monitor zelf te zwijgen. En dat je camera je foto's mogelijk ook voor een bepaalde kleurruimte (Adobe RGB, sRGB) kan optimaliseren. Kortom, volop kansen voor wie zijn kleuren wil verklooien. Ik houd het overal op sRGB.
Lijkt me wel. Met een 18-55 kan je van 18 tot 55mm, dus 30 tot 35 is gedekt.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:26 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Ik moet voor mijn opleiding een objectief hebben met een bereik van +/- 30-35 mm
Maar daaronder staat: Dus als je kiest voor een zoom objectief kan dat bijv. 17/55 mm of 18/200 mm zijn.
Dat snap ik niet helemaal, en als ik dan een 18-55mm lens neem, is dat dan goed?
digitaal. Camera wordt een Canon Eos 400Dquote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:28 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Lijkt me wel. Met een 18-55 kan je van 18 tot 55mm, dus 30 tot 35 is gedekt.
Edit: Analoog of digitaal(crop) trouwens? Of geen idee?
Snap je het hele concept van brandpuntsafstand (aantal mm)?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:34 schreef RoOoYtJuH het volgende:
[..]
digitaal. Camera wordt een Canon Eos 400D
Maar toch snap ik niet helemaal wat ze precies bedoelde
Maar ik weet iig dat ik de goeie lens heb.
Mij is bekend (als vuistregel) dat 50mm zo'n beetje overeenkomt met wat je normaliter 'ziet'. (Dat is niet helemaal waar, want je kijkhoek is veel groter, doch je leest b.v. maar met een heel klein stukje van je gezichtsveld, buiten het centrum wordt het veel waziger), echter, als je voor je kijkt, en wat je dan min of meer ziet, dat komt ongeveer neer op wat 50mm registreert. Groter lijkt 'ingezoomd', terwijl een grotere hoek "meer" lijkt te zien.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:21 schreef Elefes het volgende:
Volgens mij is 35mm de brandpuntsafstand waarmee je het minste vertekening hebt t.o.v. de werkelijkheid (toch?).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |