quote:Op donderdag 19 april 2007 10:20 schreef Dutch50 het volgende:
@PdeHoog
bedankt dan zou het met mijn woonkamer van totaal ong. 16 m2 net kunnen, blijft wel over meubilair heenkruipen en zo en altijd alles opnieuw opzetten en zo.
Weet je ook iets van de minimum afstand van de flitsers tot het onderwerp ??
SH*T, nu kieper ik 'em dicht
dank @freud, met deze info en die van @PdeHoog schat ik in dat het thuis zou moeten kunnenquote:Op donderdag 19 april 2007 10:35 schreef freud het volgende:
Ik zou als je softboxen gebruikt, minimaal 200W nemen, anders heb je snel te weinig vermogen. Je model moet redelijk los kunnen staan van de achtergrond, dus reken daar minimaal 50-100cm voor. Dan voor full body @28mm, nog iets van 2,50m erbij aan afstand. Ik zou ook een beetje letten op hoogte, voor als je een lagere hoek wil proberen.
Ik heb thuis ongeveer 4x3x2,5 tot mijn beschikking, en dat is voor full body eigenlijk net iets te klein @28mm. Met meer groothoek moet je uitkijken voor vervorming namelijk. De Falcom Eyes sets zijn prima om mee te beginnen, en de 200W versie ie net iets over de 300 euro. Vergeet dan niet dat je ook nog achtergrond moet regelen natuurlijk! Ik heb mijn achtergrond op rollen, maar heb ook bij de IKEA achtergronddoek ingeslagen.
Als je een keer wil kijken hoe en wat, is het ook een optie om een keer bij iemand met een studio een keer foto's te maken, dan heb je wat meer feeling bij hoe en wat.
Je kunt er niks aan verkloten :pquote:Op donderdag 19 april 2007 14:04 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ga vandaag portretten schieten op mijn werk, ik denk dat ik dan nog even beter voor jpg kan kiezen dan voor raw, straks verkloot ik alle foto's , eerst even oefenen lijkt me dan handiger....
nee, ok, maar ik heb ook nog geen flauw benul wat ik ermee moet doen.quote:
Ik zou inderdaad een beetje voorzichtig zijn, ik krijg ook niet alles goed op de camera als ik jpg en RAW tegelijk schiet. En met RAW heb ik geen ervaring, dus ik doe alles nog in jpg.quote:Op donderdag 19 april 2007 15:27 schreef Gose het volgende:
meeste camera's zit ook de optie om een foto zowel in raw te schieten als ook direct in jpg op te slaan. Die jpg's kan je snel kijken en rondsturen, denk je dat er meer uit te halen valt dan kan je raw gaan bewerken. Pas wel op, test het eerst even thuis. Ik heb het wel eens geprobeerd en de jpg was om 1 of andere reden niet te lezen, maar het moet wel kunnen.
Inderdaad..quote:Op donderdag 19 april 2007 19:01 schreef Gose het volgende:
zou dat een structurele fout zijn dan bij de 350d. Ik d8 dat het misschien exemplarisch bij de mijne was, maar jij hebt dus ook last van dit probleem. Ik heb er nooit moeilijk over gedaan, omdat ik toch of RAW of JPG schiet, maar wel bizar dat bij jou dit ook niet goed werkt
Welk probleem is dat dan? Voor zover ik weet is er niet echt een probleem of zo? Ja, traag, maar verder...quote:Op donderdag 19 april 2007 19:01 schreef Gose het volgende:
zou dat een structurele fout zijn dan bij de 350d. Ik d8 dat het misschien exemplarisch bij de mijne was, maar jij hebt dus ook last van dit probleem. Ik heb er nooit moeilijk over gedaan, omdat ik toch of RAW of JPG schiet, maar wel bizar dat bij jou dit ook niet goed werkt
Op eigen risico, als, het valt niet onder de garantie?quote:Op vrijdag 20 april 2007 08:53 schreef Dutch50 het volgende:
Zou dit probleem niet opgelost kunnen worden met een firmware update.
Deze staan op de site van Canon en er staat ook een handleiding hoe dit te doen.
Misschien heeft iemand anders hier al ervaring mee. Ik heb mijn firmware ook geupdated en dat verliep probleemloos.
Updaten van firmware is overigens wel op eigen risico
Zo had ik het begrepen ja.quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:05 schreef Elefes het volgende:
[..]
Op eigen risico, als, het valt niet onder de garantie?
Lijkt me sterk. Een officiële Canon firmware valt echt wel onder de garantie. Is ook weinig risico aan hoor bij de officiële. Gewoon volle accu erin, en dan kan het niet echt mis gaan.quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:05 schreef Elefes het volgende:
[..]
Op eigen risico, als, het valt niet onder de garantie?
Zou ook kunnen, ik zit elke keer te tobben met RAW files. Alleen als ik met jpg en RAW tegelijk schiet kan ik ze niet zien/openen, met alleen RAW of alleen jpg wel. Ik moet me er eerst eens meer in verdiepen voor ik met zekerheid kan zeggen waar het aan ligt, maar toch klopte het volgens mij niet helemaal bij mijn cam.quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:40 schreef freud het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Een officiële Canon firmware valt echt wel onder de garantie. Is ook weinig risico aan hoor bij de officiële. Gewoon volle accu erin, en dan kan het niet echt mis gaan.
Edit
Ik zie geen firmware updates voor de 350D die dit probleem vermelden. Ligt het niet aan de pc? Hier staan in ieder geval de updates en software voor de 350D.
hier geen probleem wanneer ik jpg en raw tegelijk laat schieten met mijn 350.quote:Op donderdag 19 april 2007 19:01 schreef Gose het volgende:
zou dat een structurele fout zijn dan bij de 350d. Ik d8 dat het misschien exemplarisch bij de mijne was, maar jij hebt dus ook last van dit probleem. Ik heb er nooit moeilijk over gedaan, omdat ik toch of RAW of JPG schiet, maar wel bizar dat bij jou dit ook niet goed werkt
Tijd om terug te gaan naar de winkel lijkt mequote:Op zaterdag 21 april 2007 23:28 schreef hallo_mensen het volgende:
Even een vraagje , sinds gister heb ik een nieuwe camera Panasonic Lumix LX-2
Nou heb ik de accu opgeladen , accu in de camera geheugen kaart in de camera.
en geprobeerd hem aan te zetten maar ik heb geen enkel teken van leven![]()
Dat is nou wel t drama punt , heb hem op aanraden van anderen op internet gekocht en er zit alleen een franse handleiding bij.quote:Op zaterdag 21 april 2007 23:47 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Tijd om terug te gaan naar de winkel lijkt medit had je natuurlijk ook kunnen bedenken
Of je leest de handleiding ff om te kijken of je niets vergeten bent
Het is niet normaal neequote:Op zaterdag 21 april 2007 23:58 schreef hallo_mensen het volgende:
[..]
Dat is nou wel t drama punt , heb hem op aanraden van anderen op internet gekocht en er zit alleen een franse handleiding bij.
Moet maandag maar even Panasonic bellen , maar k vroeg me alleen af of het normaal is? ( of dat ik iets over het hoofd zie)
Ik zou niet panasonic maar de winkel waar je m gekocht hebt bellen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 23:58 schreef hallo_mensen het volgende:
[..]
Dat is nou wel t drama punt , heb hem op aanraden van anderen op internet gekocht en er zit alleen een franse handleiding bij.
Moet maandag maar even Panasonic bellen , maar k vroeg me alleen af of het normaal is? ( of dat ik iets over het hoofd zie)
Bekijk je die JPEGs dan ook weer in Photoshop, of waarin precies? Ik gok namelijk dat het wat met kleurprofielen te maken heeft.quote:Op zondag 22 april 2007 17:12 schreef lj_lightning het volgende:
Ehm...Ik heb wat foto's gemaakt voor een vliegvereniging, ze zijn prima gelukt maaar... In PS (CS3) zien er ze zwaar okay uit, mooie kleuren, mooi contrast etc maar als ik ze op wil slaan als .JPG zien ze er echt crappy uit, vrij vaal en en matig contrast... ik heb de qual. van JPG's op maximaal gezet, RGB kleuren.. Maar toch komen ze er onvoldoende weer.
Ik moet ze later naar de drukker sturen, die kan overweg met PSD etc dus dat is ansich geen probleem maar de 'klant' wilt graag wel de foto's zien van te voren...maar als ik ze in JPG naar ze stuur dan krijgen ze een 'verkeerd' beeld van hoe het er eigenlijk uitziet...
Is dit op te lossen? andere formaten heb ik al geprobeerd (PNG, TIFF, JPG) maar allemaal hetzelfde. Is er een instelling die ik over het hoofd zie?
Dank![]()
In PS zijn ze wel mooi, maar als ik ze als bijv. JPG opsla en upload zijn ze in Firefox/safari/IE bagger...quote:Op zondag 22 april 2007 20:20 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Bekijk je die JPEGs dan ook weer in Photoshop, of waarin precies? Ik gok namelijk dat het wat met kleurprofielen te maken heeft.
Ik heb mn PS iig wel nu ingesteld op Adobe 1998, Het profiel Adobe 1998 op mn Apple Macbook is geen geschikt kleurenprofiel voor mijn type lcd (veeelste blauw) dus ik kan niet dezelfde profielen kiezen...quote:Op zondag 22 april 2007 21:58 schreef Gose het volgende:
Ik heb op aanraden van een photoshop boek mn kleurprofiel van PS op Adobe 1998 staan, die heeft een iets breder kleurenspectrum dan de standaard sRgb, je camera moet uiteraard op hetzelfde kleurenprofiel staan als PS. Dan kloppen de kleuren van camera en PS dus. Zodra ik het in een andere viewer ga bekijken zoals Irfanview die geen Adobe 1998 heeft dan gaat het mis. Dus misschien zit daar bij jou ook het probleem.
kijk in PS op welk kleurenprofiel hij staat, dit kan je vinden bij tabblad edit en color settings. Probeer om dat kleurenprofiel ook te gebruiken op je OSx(wat ik aanneem gelinkt is aan wat Safari/firefox/IE , maar dat weet ik niet zeker).
Alleen hoe krijg je je klant zo ver om in kleurenprofielen te duiken
Klopt ook die heb k al gevonden .quote:Op zondag 22 april 2007 02:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Het is niet normaal neeEnneh....een tikkie googlen kwam met deze url op de proppen:
http://service.us.panasonic.com/OPERMANPDF/DMCLX2-MULTI.PDF
Ik houd mn instellingen denk ik maar voorlopig op sRGB. Nog een dingetje, bij het opslaan kun je aangeven'Embed Color Profile: Adobe RGB (1998)' dit wel doen of niet doen?quote:Op zondag 22 april 2007 23:45 schreef dvr het volgende:
Bij versies 5 en later kun je kleurprofielen niet uitschakelen, hooguit op sRGB zetten om de schade te beperken. Houd er rekening mee dat PS alles ook nog door een monitorprofiel haalt dat niet perse hoeft te kloppen. En dat er een printerprofiel actief kan zijn, en dat je video- en printerdrivers ook nog bepaalde instellingen kunnen hebben, om over de monitor zelf te zwijgen. En dat je camera je foto's mogelijk ook voor een bepaalde kleurruimte (Adobe RGB, sRGB) kan optimaliseren. Kortom, volop kansen voor wie zijn kleuren wil verklooien. Ik houd het overal op sRGB.
Lijkt me wel. Met een 18-55 kan je van 18 tot 55mm, dus 30 tot 35 is gedekt.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:26 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Ik moet voor mijn opleiding een objectief hebben met een bereik van +/- 30-35 mm
Maar daaronder staat: Dus als je kiest voor een zoom objectief kan dat bijv. 17/55 mm of 18/200 mm zijn.
Dat snap ik niet helemaal, en als ik dan een 18-55mm lens neem, is dat dan goed?
digitaal. Camera wordt een Canon Eos 400Dquote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:28 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Lijkt me wel. Met een 18-55 kan je van 18 tot 55mm, dus 30 tot 35 is gedekt.
Edit: Analoog of digitaal(crop) trouwens? Of geen idee?
Snap je het hele concept van brandpuntsafstand (aantal mm)?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:34 schreef RoOoYtJuH het volgende:
[..]
digitaal. Camera wordt een Canon Eos 400D
Maar toch snap ik niet helemaal wat ze precies bedoelde
Maar ik weet iig dat ik de goeie lens heb.
Mij is bekend (als vuistregel) dat 50mm zo'n beetje overeenkomt met wat je normaliter 'ziet'. (Dat is niet helemaal waar, want je kijkhoek is veel groter, doch je leest b.v. maar met een heel klein stukje van je gezichtsveld, buiten het centrum wordt het veel waziger), echter, als je voor je kijkt, en wat je dan min of meer ziet, dat komt ongeveer neer op wat 50mm registreert. Groter lijkt 'ingezoomd', terwijl een grotere hoek "meer" lijkt te zien.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:21 schreef Elefes het volgende:
Volgens mij is 35mm de brandpuntsafstand waarmee je het minste vertekening hebt t.o.v. de werkelijkheid (toch?).
Volgens: http://nikonimaging.com/g(...)5mmf_28_if/index.htm 0.314m (1.0 ft.) (Closest focusing distance)quote:Op woensdag 9 mei 2007 11:45 schreef Deimos000 het volgende:
Even heel simpel;
wat is de minimale focus afstand van het AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED objectief?
Ik kan het nergens vinden... :x (volgens mij stel ik een domme vraag)
DIe heeft ie in principe niet. Hij gaat van oneindig tot enkele cm voor de lens zelf in het macro gebied.quote:Op woensdag 9 mei 2007 11:45 schreef Deimos000 het volgende:
wat is de minimale focus afstand van het AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED objectief?
Ik kan het nergens vinden... :x (volgens mij stel ik een domme vraag)
Elk objectief heeft een minimale instelafstand, hier dus 31 cm zoals Iblis hierboven schrijft. Let wel even op, dit is niet de werkafstand maar de afstand tot je sensor in de camera. Dan zul je dus ongeveer 15 cm overhouden van je onderwerp tot je lens.quote:Op woensdag 9 mei 2007 13:12 schreef Azathoth het volgende:
[..]
DIe heeft ie in principe niet. Hij gaat van oneindig tot enkele cm voor de lens zelf in het macro gebied.
ja, precies.quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:09 schreef luap het volgende:
Elk objectief heeft een minimale instelafstand, hier dus 31 cm zoals Iblis hierboven schrijft. Let wel even op, dit is niet de werkafstand maar de afstand tot je sensor in de camera. Dan zul je dus ongeveer 15 cm overhouden van je onderwerp tot je lens.
1) De achtergrond belichten met een flitser. Je kunt het beste overbelichten, anders krijg je een wit-grijs verloopquote:Op zondag 13 mei 2007 22:51 schreef _Admiration het volgende:
Als ik foto's in de studio maak met een witte achtergrond, hou ik vaak last van schaduw.
Ik gebruik meestal 2 softboxen aan de zijkant waarmee ik inflits.
Soms gebruik ik ook nog een spot er recht voor.
Heeft iemand tips wat ik aan mijn opstelling kan veranderen, zodat de schaduw verdwijnt?
Flitser of bouwlamp achter je witte doek werkt ook goed trouwens.quote:Op zondag 13 mei 2007 22:51 schreef _Admiration het volgende:
Als ik foto's in de studio maak met een witte achtergrond, hou ik vaak last van schaduw.
Ik gebruik meestal 2 softboxen aan de zijkant waarmee ik inflits.
Soms gebruik ik ook nog een spot er recht voor.
Heeft iemand tips wat ik aan mijn opstelling kan veranderen, zodat de schaduw verdwijnt?
Flitser lijkt mij beter aangezien een bouwlamp een andere kleurtemperatuur zal geven dan een flitser, dan heb je dus geen witte achtergrond meer.quote:Op maandag 14 mei 2007 13:23 schreef freud het volgende:
[..]
Flitser of bouwlamp achter je witte doek werkt ook goed trouwens.
Lijkt het meeste op een rot contactje oid. Als je toch voor een nieuwe camera gaat: lekker laten zo. De reparatie is het geld nooit waard in dit geval. Alleen een monteur ernaar laten kijken kost al meer dan een nieuwe camera, bij wijze van. Als je zelf handig bent kun je het erop wagen, maar ik geef je niet heel veel kansquote:Op zaterdag 19 mei 2007 15:56 schreef Ingridh007 het volgende:
Ik hoop dat dit het juiste topic is...
Wanneer ik mijn Canon Powershot a20 op het standje foto's maken zet, krijg ik geen beeld (zwart). Wanneer ik op het fotomaakknopje druk, maakt ie echter wel een foto.
Wat is dit en kan ik dit laten repareren?
(Ik heb de camera 5 jaar en wilde al een nieuwe aanschaffen, maar toch)
En kun je de foto's wel terugkijken of op de computer zien later? Of maakt hij een zwart beeld foto?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 15:56 schreef Ingridh007 het volgende:
Ik hoop dat dit het juiste topic is...
Wanneer ik mijn Canon Powershot a20 op het standje foto's maken zet, krijg ik geen beeld (zwart). Wanneer ik op het fotomaakknopje druk, maakt ie echter wel een foto.
Wat is dit en kan ik dit laten repareren?
(Ik heb de camera 5 jaar en wilde al een nieuwe aanschaffen, maar toch)
koop de 75-300 van canon. Ga er maar vanuit dat hoe groter de zoomfactor is, hoe duurder je objectief moet zijn om toch nog dezelfde kwaliteit te kunnen leveren. Daarom zijn prime lenzen (zoomfactor: 1x) zo fantastisch.quote:Op maandag 21 mei 2007 10:21 schreef Boink het volgende:
HE Hallo heren experts
Ik ben me aan het orienteren om een zoomlens te kopen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de volgende 3 lenzen. Ik heb nu de standaard kitlens van de canon eos-400d en wil graag wat meer zoom hebben. Voor voornamelijk auto's en autosport. Kan iemand mij adviseren welke van de 3 ik beter kan nemen?
http://www.pixmania.nl/nl(...)tief-18-200-f-3.html
http://www.pixmania.nl/nl(...)ef-55-200mm-f-4.html
http://www.pixmania.nl/nl(...)ef-75-300-iii-f.html
De Super II is de voorganger van de DG. De DG heeft op het achterste element een extra coating, maar daar merk je in praktijk niets van. Ik heb zelf ook de Super II, en ik had de mijne nieuw voor 175 euro, dus die is daar wel aan de dure kant. Ik heb dan wel de Nikon variant, want de Canon doet het niet zo goed op m'n D70squote:Op maandag 21 mei 2007 11:03 schreef Boink het volgende:
veldmuis,
Jij bedoelt deze?
http://www.pixmania.nl/nl(...)70-300mm-f4-5-6.html
Volgens pixmania niet geschikt voor canon?
[edit]
Deze bedoel je dan denk ik
http://www.pixmania.nl/nl(...)70-300mm-f4-5-6.html
[/edit]
te snelle sluitertijd.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:21 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb van iemand een externe flitser kunnen lenen.
Deze was van een analoge spiegelreflex en is vrij oud.
Nu doet hij het wel op mijn Nikon D80, maar zoals je ziet is de onderkant van de foto zwart.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit eventueel kan verhelpen?
[afbeelding]
Houten, fotografiebeurs. Of je mag mijn set kopen voor 100 euro.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 18:34 schreef DutchErrorist het volgende:
Waar kan je doka spullen / chemicalien kopen?
Weinig boeiends met dat lensje geschoten eerlijk gezegd. Geknepen naar F/8 tot F/11 ongeveer is ie tussen de 70 en 200mm echt flink scherp voor z'n geld. Vanaf 200 wordt het minder, goed bruikbaar, maar minder.quote:Op maandag 21 mei 2007 11:48 schreef Boink het volgende:
Heb je wellicht wat voorbeeld foto's voor moi?
That did the trick, bedankt!quote:Op maandag 21 mei 2007 23:23 schreef Xilantof het volgende:
[..]
te snelle sluitertijd.
Waarschijnlijk is de maximale flitssynchronisatie iets van 1/200ste (of 1/250e) seconde. Dus blijf altijd langzamer dan/gelijk aan dat.
Dat zwarte onderin is dus gewoon je sluiter die "te snel" is voor de flits.
http://photozone.de/8Reviews/index.htmlquote:Op maandag 21 mei 2007 11:48 schreef Boink het volgende:
Heb je wellicht wat voorbeeld foto's voor moi?
Ik dank u zeer! Denk dat ik binnenkort deze lens maar aan ga schaffenquote:Op dinsdag 22 mei 2007 07:52 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
http://photozone.de/8Reviews/index.html
te snel?quote:Op maandag 21 mei 2007 23:23 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Dat zwarte onderin is dus gewoon je sluiter die "te snel" is voor de flits.
nog --> alquote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:13 schreef PankPinther het volgende:
[..]
te snel?
hoe kan het dan dattie nog in beeld is?
Ik zou trouwens uitkijken met analoge flitsers op digi body, ivm ontladingsspanning. Bij Canon weet ik dat er flitsers genoeg zijn die de elektronica in je cam kunnen opblazen.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:21 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb van iemand een externe flitser kunnen lenen.
Deze was van een analoge spiegelreflex en is vrij oud.
Nu doet hij het wel op mijn Nikon D80, maar zoals je ziet is de onderkant van de foto zwart.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit eventueel kan verhelpen?
[afbeelding]
Ben er inmiddels ook achter dat dat werktquote:Op woensdag 30 mei 2007 09:27 schreef Vliegvrager het volgende:
Ja, absoluut inflitsen. Mensen denken dat je gek bent als je in de stralende zon staat te flitsen (zeker als je een losse flitser hebt). Lekker laten denken, het gaat om de foto.
Maar dat werkt niet bij vergezichten enzo, toch? Mijn flitsertje komt niet zoverquote:Op woensdag 30 mei 2007 07:14 schreef Gaoxing het volgende:
Inflitsen om de schaduwen meer richting de beter belichte plekken te brengen wonderer?
True dat, maar dan moet je er maar net zijn op dat momentquote:Op woensdag 30 mei 2007 21:28 schreef Vliegvrager het volgende:
Voor de vergezichten hebben we de ochtend- en avonduren in de aanbieding. Dan is het licht veel mooier.
Tsja, nog op genoeg plaatsen, als je even zoekt.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 18:34 schreef DutchErrorist het volgende:
Waar kan je doka spullen / chemicalien kopen?
quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:28 schreef Vliegvrager het volgende:
Voor de vergezichten hebben we de ochtend- en avonduren in de aanbieding. Dan is het licht veel mooier.
Je moet even kijken of 't op je oculair zit... (dus daar waar je je oog tegen aan doet) of op je prisma ("boven" je spiegel in de camera), of misschien op je spiegel zelf?quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:01 schreef Boink het volgende:
Hallo,
Klein probleempje, op de zoeker van mij zit in de body een klein beetje stof en "iets". Hoe kan ik dit wegkrijgen? Suggesties?
ja!quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:49 schreef MissyMirjaM het volgende:
heeft de nikon d50 een bulb functie?
Probeer het dan met een blaasbalgje o.i.d. weg te krijgen.quote:
Haha, ik probeerde vannacht een foto te maken van een onweer maar kwam maar gewoon niet :/quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:31 schreef MissyMirjaM het volgende:
thanks!
what a shame dat ik nu mijn statief niet hier heb
(onweer!)
hmja, daar kunnen we je nu moeilijk bij helpen héquote:Op vrijdag 1 juni 2007 08:26 schreef -Evert- het volgende:
[..]
Haha, ik probeerde vannacht een foto te maken van een onweer maar kwam maar gewoon niet :/
Dat het licht dat ze uitstralen overeenkomt qua kleurtemperatuur van daglicht. 5500 Kelvin is gemiddeld. Als ze het niet weten moeten ze maar ff in een catalogus van de fabrikant kijken, daar staat het altijd bij (ja zij meten meestal in Lumen, maar fotografen nietquote:Op vrijdag 1 juni 2007 09:30 schreef Loontjah het volgende:
Waar moet ik op letten bij de spotjes.. Gaat dit idee werken?
Yup, en flink hoog ook. Ik weet niet hoe dicht je de spotjes op je onderwerp kunt zetten en wat je gaat fotografen. Voor kleine dingen is 2 x 100W wel genoeg, en bij objecten kun je met statief en lange belichtingstijd ook nog wel wat sjoemelen. Voor dieren en modellen is dat te krap en zou ik eerder in de richting van bouwlampen (2 x 500W) gaan denken.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 13:53 schreef RubberDuckey het volgende:
Je moet een hoog wattage gebruiken iig.
Met digitaal kun je je witbalans wel aanpassen op de kleur van het licht dat die bouwlamp geeft... Ik heb er zelf 2 liggen die ik nog regelmatig gebruik voor foto's.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 00:35 schreef Ouwesok het volgende:
Bouwlampen zijn op zich niet zo denderend om mee te fotograferen. Het licht wat eruit komt is nogal geel en de lampen ontwikkelen een behoorlijke hitte.
Die hitte is niet van een zodanige aard dat een paraplu er van smelt, de instellamp van een ouwe Beam of Broncolor studioflitser is soms zo'n 600W.
Kijk eens naar dit modelletje Die ontwikkelt zo weinig warmte dat je er zonodig ook nog makkelijk een stuk of wat van bij elkaar kunt zetten. Daar zijn zelfs speciale lamphouders voor waar er vijf in kunnen. De prijs is relatief hoog, maar bedenk dat ze veel langer meegaan dan de halogeenbuis in een bouwlamp.
Die witbalans verzetten gaat niet helemaal verliesvrij, je sluit min of meer een deel van het licht uit van deelname waardoor je lamp weer minder effectief wordt.quote:Op zondag 3 juni 2007 23:28 schreef Xilantof het volgende:
En dat modelletje dat je linkt... 350watt... Niet heel erg veel als ik aan mijn 500 watt lampen soms al net te kort kom. Maar op zich, door de kleur van 't licht, misschien toch wel interessant om eens te gaan bekijken.
De diafragma's:quote:Op woensdag 6 juni 2007 15:05 schreef Loontjah het volgende:
Voor mijn cursus fotografie heb ik een vraag wat ik nog niet begrijp. Dit onderwerp is namelijk voorheen nog niet besproken.
Hoe groot is het verschil in stops tussen 1/30s bij f/2,8 en 1/1000s bij f/8?
Ik ben niet perseé op zoek naar een antwoord, maar meer de uitleg er van.
Nou ben ik niet zo van de technische kant, maar is de vraag niet meer een verhoudingsvraag?quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:02 schreef freud het volgende:
[..]
De diafragma's:
1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32
De sluitertijden:
8s - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000
De sprong van een sluitertijd naar een hogere of lagere tijd wordt een 'stop' genoemd. Dat geld ook voor het diafragma: de sprong van de ene diafragma-opening naar de volgende of de vorige is ook een stop. De stop is de eenheid waarmee we in de fotografie werken. Een stop verder open betekent van bv f 8 naar f 5.6. Die f is de aanduiding voor diafragma. Een stop korter betekent bijvoorbeeld van 1/30 naar 1/60. De tijd wordt gehalveerd. Soms wordt voor tijdsaanduiding de letter t gebruikt; dus: t 1/30.
Een stop betekent altijd een verdubbeling of halvering. Van tijd of van licht.
Dus:
1/30 --> 1/1000 = - 5 stops
f2.8 --> f8 = -3 stops
Totaal dus -8 stops (zowel diafragma als sluitertijd verminderen, dus negatief)
Ik denk dat je het verschil nauwelijks merkt. Je camera wordt niet echt sneller van een sneller kaartje. Je zou in je handleiding kunnen kijken of daar nog wat wordt geadviseerd.quote:Op woensdag 6 juni 2007 18:43 schreef Blik het volgende:
Wat voor Sd-kaart is het beste om te kopen bij een Canon Powershot S3 IS? Je kunt ook Ultra en Extreme versies kopen die vrij aan de prijs zijn. Maar ik betwijfel of ze nuttig zijn voor foto's maken op vakantie en dergelijke.
Ow zoooo!!!! ik snap emquote:Op woensdag 6 juni 2007 19:30 schreef dvr het volgende:
Pea: Het diafragma gaat 3 stops dicht en de tijd wordt 5 stops korter, je vangt dus 8 stops minder licht.
je vergeet f/1.0quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:02 schreef freud het volgende:
De diafragma's:
1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32
Wat pea4fun zegt, kijk eens in de handleiding. Ik merk wel verschil tussen een "gewoon" kaartje en eentje met een hogere lees- en schrijfsnelheid. Vooral met het op de computer zetten van foto's.quote:Op woensdag 6 juni 2007 18:43 schreef Blik het volgende:
Wat voor Sd-kaart is het beste om te kopen bij een Canon Powershot S3 IS? Je kunt ook Ultra en Extreme versies kopen die vrij aan de prijs zijn. Maar ik betwijfel of ze nuttig zijn voor foto's maken op vakantie en dergelijke.
en 1.2quote:Op woensdag 6 juni 2007 20:19 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
je vergeet f/1.0(en het loopt na 32 gewoon door natuurlijk)
nee, dat is een halve stop, net zoals 1.8 en 3.5 en 6.3quote:Op woensdag 6 juni 2007 22:33 schreef Gose het volgende:
en 1.2
Joh! weer wat geleerd!quote:Op woensdag 6 juni 2007 22:48 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
nee, dat is een halve stop, net zoals 1.8 en 3.5 en 6.3
de hele stops zijn f/1.0 en f/1.4; de resterende hele stops zijn uit te rekenen door deze getallen om en om te verdubbelen (met afrondingen) 5.6 verdubbelsd word afgerond op f/11 bijvoorbeeld.
Zeg dan gewoon dat t iedere keer maal wortel twee isquote:Op woensdag 6 juni 2007 22:48 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
nee, dat is een halve stop, net zoals 1.8 en 3.5 en 6.3
de hele stops zijn f/1.0 en f/1.4; de resterende hele stops zijn uit te rekenen door deze getallen om en om te verdubbelen (met afrondingen) 5.6 verdubbelsd word afgerond op f/11 bijvoorbeeld.
Teveel wiskunde en ze rennen ws gillend wegquote:Op donderdag 7 juni 2007 07:44 schreef Vliegvrager het volgende:
Zeg dan gewoon dat t iedere keer maal wortel twee is(t is immers een oppervlaktemaat die je iedere keer halveert)
wortels zijn toch die oranje dingen die je kunt etenquote:Op donderdag 7 juni 2007 07:44 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat t iedere keer maal wortel twee is(t is immers een oppervlaktemaat die je iedere keer halveert)
Sharpen doe ik in ieder geval niet in RAW. In RAW doe ik dingen zoals witbalans, contrast, shaduwen, saturation (soms) en kleurtemperatuur. De rest in lagen na de basis RAW bewerkingen.quote:Op maandag 9 juli 2007 17:36 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb nog even wat vraagjes over het schieten en RAW.
Ik heb inmiddels vernomen dat je er achteraf je witbalans, ruisonderdrukking en scherpte nog mee kunt aanpassen.
Ik vraag me alleen af hoe je dit laatste moet zien. Verscherp je de hele foto? En hoe doe je dit dan.
Photoshop CS2.quote:Daarop aansluitend mij vraag: waarmee bewerken jullie RAW files?
Je krijgt soms de instellingen niet zoals hij door de cam uitgepoept worden, en je moet wel weten wat je doet. Iets hogere kennis nodig...quote:Zitten er overigens nog meer nadelen aan RAW behalve de nabewerktijd en grotere bestanden?
Is daar toevallig een tutorial voor?quote:Op maandag 9 juli 2007 17:46 schreef freud het volgende:
Photoshop CS2.
[..]
Je krijgt soms de instellingen niet zoals hij door de cam uitgepoept worden, en je moet wel weten wat je doet. Iets hogere kennis nodig...
Is niet nodig. Het grote voordeel van RAW is dat het een non-destructieve work-flow is. D.w.z.: Het origineel wordt niet aangepast. Alle aanpassingen worden opgeslagen in een apart bestand, een zgn. XMP bestand. Verkloot je iets, dan gooi je gewoon het XMP bestand weg. Elke foto behoeft namelijk ook een andere nabewerking, een standaard work-flow bestaat dus ook niet.quote:
ifranviewquote:Op maandag 16 juli 2007 15:34 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Weet iemand een gratis programma'tje om te croppen en te resizen?
irfanviewquote:
Dan even een vraag hierover van mijn kant; Welke versie van de spyder heb je? Wat ik had begrepen was dat de duurste versie wel met 2 beeldschermen kon werken, geen idee of je daar dan ook 2 kaarten voor moet hebben. Ik zou eigenlijk ook mijn beide schermen echt goed willen hebben ipv 1.quote:Op maandag 16 juli 2007 22:01 schreef CrazyCharlie het volgende:<knip>
Edit; antwoord reeds gevonden, gaat niet met 1 videokaart...elke kaart heeft zijn eigen profiel nodig...![]()
Als je met meerdere schermen werkt, moet je ze inderdaad aan eigen kaarten hangen. Wat wel werkt is identieke schermen gebruiken, en het ICC profiel van de ene monitor ook bij de andere instellen. Dan kan je op 1 kaart, 2 gekalibreerde monitoren hebben. Ik heb zelf de express versie, dus kan maar 1 scherm kalibreren.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:08 schreef CrazyCharlie het volgende:
Euh, ik heb de spyder 2 suite..
Wat ik heb begrepen (correct me ..) is dat er door de spyder een kleurprofiel word aangemaakt, dit profiel word door de grafische kaart gebruikt. Aangezien je grafische kaart (in ieder geval de mijne) wel 2 beeldschermen kan aansturen maar niet 2 aparte profielen kan beheren is de hardware om je scherm te calibreren (het aanmaken van een kleurprofiel) van ondergeschikt belang.
Om 2 met schermen gecalibreerd te werken zul je een grafische kaart nodig hebben die 2 kleurprofielen kan ondersteunen, de mijne (en ik weet niet of er kaarten zijn die dat wel kunnen) kan dat niet.
E.e.a zou dus inhouden dat je 2 grafische kaarten moet gebruiken, elke met een eigen uniek proefiel voor elke monitor apart.
Maar misschien is er andere manier?
Ik heb het nieuwe scherm nu als hoofdmonitor, het secundaire weer zo identiek mogelijk afgesteld (handmatig, zonder profiel aangemaakt door spyder) en dat ziet er redelijk uit.
CC.
Moet je wel dezelfde kaarten hebben lijkt me?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:18 schreef freud het volgende:
Wat wel werkt is identieke schermen gebruiken, en het ICC profiel van de ene monitor ook bij de andere instellen.
Waarom? Het profiel aangemaakt op je scherm word toch door de grafische kaart gebruikt ?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:19 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Moet je wel dezelfde kaarten hebben lijkt me?
Ik doelde op dat je de schermen aan dezelfde kaart hangt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:19 schreef veldmuis het volgende:
Moet je wel dezelfde kaarten hebben lijkt me?
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:40 schreef CrazyCharlie het volgende:
Waarom? Het profiel aangemaakt op je scherm word toch door de grafische kaart gebruikt ?
Je zal alleen per scherm moeten calibreren, dus per scherm een profiel aanmaken en dat door de kaart laten gebruiken, dan maakt merk ot type kaart toch niets meer uit? Vandaar calibratie...
toch?
Je zou denken van wel, en je scherpstel-afstand ligt ook opeens anders hequote:Op donderdag 19 juli 2007 15:18 schreef freud het volgende:
Whehe, jij gebruikt dezelfde smerige PS trucjes als mij om panning te simuleren.
Minj overpijnzing van vanmiddag:
De Peleng 8mm kan niet op een FF cam helaas. Nu zat ik te denken, als ik er een 12mm tussenring bijgooi, dan past het wel. Ben ik gelijk een stuk van de vignettering kwijt. Klopt deze redenering een beetje?
Ja, dat gaat rekenen worden, want AF en Peleng is vloeken in de kerk...quote:Op donderdag 19 juli 2007 15:40 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Je zou denken van wel, en je scherpstel-afstand ligt ook opeens anders he
Wat moet je dan berekenen?quote:Op donderdag 19 juli 2007 17:00 schreef freud het volgende:
[..]
Ja, dat gaat rekenen worden, want AF en Peleng is vloeken in de kerk...
Een Peleng gaat prima op FF, is ie van oorsprong zelfs voor bedoeld. Alleen krijg je een cirkelvormig beeld.quote:Op donderdag 19 juli 2007 15:18 schreef freud het volgende:
Minj overpijnzing van vanmiddag:
De Peleng 8mm kan niet op een FF cam helaas. Nu zat ik te denken, als ik er een 12mm tussenring bijgooi, dan past het wel. Ben ik gelijk een stuk van de vignettering kwijt. Klopt deze redenering een beetje?
En je moet het digitaal opleveren? Dan zou ik een verhaal maken waarom dpi's voor digitale dingen bullshit zijn!quote:Op vrijdag 20 juli 2007 12:26 schreef Loontjah het volgende:
Voor een workshop van CJP had ik als opdracht straatmode te doen.
Ik heb wat foto's gemaakt in Eindhoven, en ik moet het opleveren in 300dpi formaat.
Ik snap wel de term, maar weet niet hoe ik mijn foto in 300dpi krijg. Als ik het open in PS krijg ik 72 dpi.
Ik heb geschoten in formaat 2592x1944. Wat nu te doen ?
Heb je resample image uitgezet?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 13:42 schreef Loontjah het volgende:
Kan het kloppen dan, dat het bestand 34 MB word?
Op een 5D (FF) komt hij tegen de spiegel aan. En wat je zegt over die rind is apart. Dacht dat het wel zou moeten lukken... Gewoon een keer testen vrees ik.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 00:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een Peleng gaat prima op FF, is ie van oorsprong zelfs voor bedoeld. Alleen krijg je een cirkelvormig beeld.
Op een tussenring van 12mm komt je scherptevlak zo ongeveer tussen je achterste element en je spiegel in te liggen
Het is een onzinnig vereiste. De ontwerper en drukker weten dondersgoed hoe groot hij gedrukt moet worden, en het heeft geen enkele zin je JPG te hercomprimeren (levert alleen maar verlies op) alleen om de resolutieaanduiding te wijzigen. Ik zou gewoon het origineel aanleveren, beter dan dat wordt het toch niet.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 13:46 schreef Loontjah het volgende:
Ik moet hem in JPEG / 300 DPI opleveren, dus JPEG
quote:Op donderdag 26 juli 2007 11:52 schreef freud het volgende:
Aloha!
Ik wil deze week wat L glas gaan kopen, maar ik vroeg me af of ik Hoya of B+W filter moet nemen?
Prima camera hoor, ga je een hoop lol van hebben.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:55 schreef Babsie22 het volgende:
Ik heb gisteren een Olympus SP550 UZ gekregen van mn baas (afscheidscadeau van mn stage) en nu ga ik zo naar het Spaans kampioenschap kitesurfen en beachvolleybal in Málaga, dus met veel zon, zee en strand.. En ik dacht de camera maar eens uit te gaan proberen.
Iemand tips voor de instellingen van mn camera?
Thanks!
ja hoorquote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:40 schreef sanger het volgende:
Even een vraagje van iemand die zich aan het orienteren op het gebied van DSrl.
Als je een Macrolens koopt, kun je die dan ook gebruiken zonder gebruik te maken van de "macrofunctie"?
Ja, dat kun je doen. Maar de "macro" waar ze voor die 55-200 lens mee adverteren is geen echte macro, je zult er vergrotingen van waarschijnlijk maximaal 1:4 mee behalen (soms 1:2, zoals met de Sigma APO Macro 70-300mm).quote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:10 schreef sanger het volgende:
Dus het is een optie om ipv een "gewone 55-200 een 55-200 MACRO lens te kopen
Als je nog niks hebt is dat zeker een optie. Je kunt dan in elk geval snuffelen aan het dichtbijbereik. Hoewel niet macro volgens de letter van de wet (quote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:10 schreef sanger het volgende:
Dus het is een optie om ipv een "gewone 55-200 een 55-200 MACRO lens te kopen
Mee eens als je het hebt over een 1:2 'Macro'-lens. Dat is heel aardig bij wijze van 'oefenmacro' en idd nog wel uit te breiden. Bij 1:3 of 1:4 krijg je imo niet bepaald een macro-gevoel.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 18:08 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je nog niks hebt is dat zeker een optie. Je kunt dan in elk geval snuffelen aan het dichtbijbereik. Hoewel niet macro volgens de letter van de wet () kun je met die macrostand van een zoomlens al een heleboel leuke dingen doen zonder gelijk honderden euri aan een macrolens te hoeven verspijkeren.
Verkeerde topic voor feedbackquote:Op vrijdag 27 juli 2007 21:34 schreef Babsie22 het volgende:
Feedback is zeer welkom!!
quote:Op maandag 30 januari 2006 20:38 schreef Shark.Bait het volgende:
De bedoeling is simpel, jij als hebt een brandende vraag omtrent fotografie (behalve camera specifieke eigenschappen, daar zijn andere topics voor), ik (of een andere expert) zal dan uitleg geven.
Nee, ik zeg niks over foto's (daar is al een ander topic voor), alleen over fotografische begrippen, hoe jij jouw foto gerelateerd gereedschap kan gebruiken-de camera dus, en dergelijke!
Niet allemaal tegerlijkertijd
Was jij nog maar mod, hè?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 21:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Verkeerde topic voor feedback
Dit is voor fotografie gerelateerde vragen behalve feedback over foto's. De OP is niet netjes meegenomen van het eerste deel, en de modjes hebben niet gecontroleerd of het wel goed bijgehouden werd...
[..]
dan kon ik weer gaan staken?quote:
ik had al admin moeten zijn. Minstensquote:
top, kan iedereen overkomenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 21:50 schreef Babsie22 het volgende:
Ok sorry! Zal ff naar het goede topic verhuizen!
Idd!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 21:52 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
ik had al admin moeten zijn. Minstens![]()
![]()
[..]
Je hebt de swing al te pakken!quote:top, kan iedereen overkomen
Doen je batterijen het wel in een ander apparaat? Ik heb wel eens gehad dat ik ze stuk gekocht had...quote:Op maandag 30 juli 2007 12:26 schreef Babsie22 het volgende:
Onder het kopje domme vragen:
Ik heb net NiMH batterijen opgeladen (ja ze zijn echt vol) en doe ze in mn Olympus SP550 die daar volgens alle reviews prima op moet werken maar ik krijg meteen de melding: batterij leeg.
Iemand enig idee? De andere bijgeleverde batterijen doen het wel..
Het lijkt me sterk, die capaciteiten schelen nauwelijks. Ik denk eerder dat de 'tuut' aan de voorkant iets te breed of te plat is waardoor ze niet goed contact kunnen maken. Dat heb ik zelf eens gehad met een paar oplaadbare batterijen van een onbekend merk. Het zou ook verklaren waarom ze het in je oude toestel wel doen. Succes in Granada!quote:Op dinsdag 31 juli 2007 01:03 schreef Babsie22 het volgende:
Kan het ook dat het mAh te hoog is? De digipro batterijen zijn namelijk 2500mAh en de Philips 2450mAh..
Ik zou gaan voor een 3-poot...quote:Op donderdag 2 augustus 2007 08:16 schreef MrSubtle het volgende:
Thanks voor alle informatie!
En is een een-poot statief goed genoeg, of is een drie-poot toch verstandiger?
Een driepoot is stabieler, punt. De ervaring leert echter dat je een éénpoot meer zult gebruiken omdat ie makkelijker meeneemt en sneller in en uitvouwt.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 08:16 schreef MrSubtle het volgende:
Thanks voor alle informatie!
En is een een-poot statief goed genoeg, of is een drie-poot toch verstandiger?
Wat is daar het nut van dan? Dat geeft druk bij het omhoog trekken van de camera, maar bij het indrukken van het knopje duw ik 'm toch juist naar benedenquote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:03 schreef limpix het volgende:
Of je neemt een stukje touw.....![]()
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/touw.html
pittig knopje dan...quote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:52 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Wat is daar het nut van dan? Dat geeft druk bij het omhoog trekken van de camera, maar bij het indrukken van het knopje duw ik 'm toch juist naar beneden
Dan moet je wel errug wanhopig zijnquote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:03 schreef limpix het volgende:
Of je neemt een stukje touw.....![]()
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/touw.html
Nou ja... bij een lens van 388 mm zoom heb je van elk trillinkje last volgens mij...quote:Op donderdag 2 augustus 2007 14:07 schreef PankPinther het volgende:
[..]
pittig knopje dan...
self timer proberen?
Een beetje googlen leert me dat jij ws een nikon D40x hebt. Klopt dit?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 19:02 schreef NoXxa het volgende:
Ik vind Lightroom traag, maar dat kan ook aan mijn processor liggen. Verder wel gelikt progje!
Maar nu de vraag voor de Expert. Ik wil een SDHC kaartje kopen voor m;n camera. Maar ik twijfel even hoe snel ie moet zijn. Mijn camera kan ongeveer 2.5 a 3 beeldjes per seconde schieten. OM het maximale eruit te halen heb ik dan eentje nodig die 9mb/sec kan schrijven of meer?
Ik heb idd een Nikon D40x. Snel genoeg idd. En Salland heeft SD kaartjes die 9mb schrijven en 10mb lezen. En er staan ook kaartjes die 20 mb/sec aan kunnen. Maar volgens jou gaan ze max tot 6 mb/sec. Maar goed wat ik dus wil is dat ik een kaartje koop dat max de snelheid van mijn camera aan kan. Meer is overbodig dus zonde van het geld.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:34 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Een beetje googlen leert me dat jij ws een nikon D40x hebt. Klopt dit?
Er van uitgaande dat het antwoord "ja" is, kan jij maximaal een SDHC van 4 GB aan. Je camera schiet wel 3 beeldjes per seconde, maar je camera buffer kan 100 JPEGs aan of 9 RAW plaatjes. De vraag is of je fotografeert of meer de neiging hebt om te filmen, en of je in jpeg mode schiet (dan is het niet nodig om een supersnelle kaart te kopen) of in RAW (dan zeg ik: alle kleine beetjes helpen)
Echter, het feit dat een fabrikant zijn SDHC kaart aanprijst als supersonisch, wil niet zeggen dat je camera hem ook in supersonische snelheid zal volpompen.
Volgens de wiki zijn er maar 3 classes SDHC: 2, 4 en 6 MB/s. Ik heb er geen verstand van. Dus of je 9MB/s is splinternieuw, of je leest je handleiding ondersteboven
Indien het antwoord op mijn eerste vraag "nee" is, wat heb je dan?
Zelfs trage SD-kaarten zijn al sneller dan je camera. Alleen bij camera's zonder interne buffering(en dat zijn er een paar uit de categorie die een veelvoud van een D40x kosten) hebben snelle kaarten nut voor waar het schrijven betreft.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:05 schreef NoXxa het volgende:
[..]
Ik heb idd een Nikon D40x. Snel genoeg idd. En Salland heeft SD kaartjes die 9mb schrijven en 10mb lezen. En er staan ook kaartjes die 20 mb/sec aan kunnen. Maar volgens jou gaan ze max tot 6 mb/sec. Maar goed wat ik dus wil is dat ik een kaartje koop dat max de snelheid van mijn camera aan kan. Meer is overbodig dus zonde van het geld.
ja dat zei ik ook al:quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:05 schreef dvr het volgende:
Zodra je buffer volloopt is het de snelheid van de geheugenkaart die bepaalt hoe snel je weer kunt doorschieten. Iemand die zijn camera als een soort repeteergeweer gebruikt en regelmatig tientallen beelden achter elkaar schiet heeft zeker baat bij een snelle kaart.
maar hij moet dan echt in jpeg mode 33 seconden die sluiter in blijven drukken, of in RAW meer dan 3 seconden.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:34 schreef Shark.Bait het volgende:
De vraag is of je fotografeert of meer de neiging hebt om te filmen, en of je in jpeg mode schiet (dan is het niet nodig om een supersnelle kaart te kopen) of in RAW (dan zeg ik: alle kleine beetjes helpen)
Die heeft meer baat bij een videocameraquote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:05 schreef dvr het volgende:
Zodra je buffer volloopt is het de snelheid van de geheugenkaart die bepaalt hoe snel je weer kunt doorschieten. Iemand die zijn camera als een soort repeteergeweer gebruikt en regelmatig tientallen beelden achter elkaar schiet heeft zeker baat bij een snelle kaart.
zijn nou echt van levensbelang voor mij om zoiets te begrijpen! Super! Het klikt al ietsje meer. Morgen eens mee spelen, super bedankt!quote:Let op: bij een kleine opening hoort een grote waarde
Wat erg handig is om in te zien bij diafragma waarde is dat je 1 door een waarde deelt. Dus 1/22 is een hele kleine deler. 1/1.8 wordt dan al een stuk groter.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:00 schreef Maggie het volgende:
Ah!! Kijk, ditsoort dingen
[..]
zijn nou echt van levensbelang voor mij om zoiets te begrijpen! Super! Het klikt al ietsje meer. Morgen eens mee spelen, super bedankt!
Probeer onderbelichten te vermijden, zeker op hoge ISO. Onderbelichting optrekken in PS geeft meer ruis dan goed belichten bij een hogere ISO. Als je opties uitgeput zijn, kan je het natuurlijk altijd proberen, maar ik zou het als laatste middel doen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:15 schreef P_B het volgende:
Zelf dacht ik aan iso 800 en dan handmatig 1 stop onderbelichten
Vrijwel zeker niet. Voordeel van kunstlicht in een stadion is dat je AF ws goed blijft presteren, en die IS gaat ook prima van pas komen, maar bij sport kun je je desondanks niet al te lange sluitertijden permiteren. Als je lens ver ingezoomd niet scherp is, zul je de beperking van die lens moeten accepteren, en ofwel minder scherpe foto's hebben (of ruis, zie boven), ofwel minder ver inzoomen (evt kun je later croppen). Ik zou uitgaan van een diafragma van rond de 4, als je overhoudt kun je altijd nog verder knijpen.quote:aangezien je dat met Photoshop wel een beetje recht kan trekken en je wint er toch wat sluitertijd mee. Maar dan? Kiezen voor het AV-programma of niet? En zo ja welke?
Ik zit schuin achter het doel, 2e ring. Met 70mm kom je dan al een heel eind bij het dichtstbijzijnde doel en dan is het AV-programma wel te doen lijkt me om met de scherpte te spelen. Alleen bij verder af (laten we zeggen +150mm) heb ik inmiddels ervaren dat ik de scherpste foto's maak met / om en nabij een diafragma van f8. Alleen ik vraag me af of daar genoeg licht voor is.
RAW is in ieder geval goed. Je zal hoe dan ook wat geklooi houden met witbalans, omdat er gemengd licht (avond+ kunst) is, maar in RAW kun je het IIG beter aanpakken dan in jpg.quote:Of toch maar een vaste en hoge sluitertijd kiezen en dan hopen dat het licht genoeg is?
Verder lijkt het me ook beter om in RAW te gaan schieten zodat je in ieder geval de witbalans, die waarschijnlijk toch rare dingen gaat doen met dit licht, kan bijsturen. Klopt dit?
Hopelijk klinkt bovenstaande een beetje zinnig en valt er verder op te borduren...
Ok, dat is een nuttige tip.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:54 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Probeer onderbelichten te vermijden, zeker op hoge ISO. Onderbelichting optrekken in PS geeft meer ruis dan goed belichten bij een hogere ISO. Als je opties uitgeput zijn, kan je het natuurlijk altijd proberen, maar ik zou het als laatste middel doen.
Ja, later een stukje croppen is ook een goede tip. Kwam er onlangs al zelf achter dat ik te vaak een milimeter of 20 / 30 te ver inzoom. Omdat ik nog niet meteen de compositie goed krijg blijft er te weinig ruimte over om dat handmatig te doen. Al doende leert men.quote:[..]
Vrijwel zeker niet. Voordeel van kunstlicht in een stadion is dat je AF ws goed blijft presteren, en die IS gaat ook prima van pas komen, maar bij sport kun je je desondanks niet al te lange sluitertijden permiteren. Als je lens ver ingezoomd niet scherp is, zul je de beperking van die lens moeten accepteren, en ofwel minder scherpe foto's hebben (of ruis, zie boven), ofwel minder ver inzoomen (evt kun je later croppen). Ik zou uitgaan van een diafragma van rond de 4, als je overhoudt kun je altijd nog verder knijpen.
Wordt dan de eerste keer RAW. Zie net dat er dan slechts 100 foto's passen. Wel een goed excuus om wat extra CF-kaartjes te kopen.quote:[..]
RAW is in ieder geval goed. Je zal hoe dan ook wat geklooi houden met witbalans, omdat er gemengd licht (avond+ kunst) is, maar in RAW kun je het IIG beter aanpakken dan in jpg.
Bij competitie wedstrijden in ieder geval wel. Heb een keer meegemaakt dat er specifiek bijstond dat er slechts compactcamera's mee naar binnen mochten. Maar dat was bij de bekerfinale, inclusief bus-combi, dus dat is dan weer een speciaal geval. Ik ga er vanuit dat het nu mag.quote:Mag je trouwens met een dikke lens bij je het stadion in?
Wat jij zoekt is vignettering denk ik. Die krijg je niet met belichting, omdat dat door je lens komt. Ik doe het zelf heel simpel met de RAW editor van CS2. Op het derde tabblad zit een optie vignettering, en die kan je dan gebruiken om flinke vignettering te creëren. Je kan ook in CS2 gewoon de hoeken burnen met een groot diameter brush.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 07:37 schreef Roeni3 het volgende:
Ik wil een beetje gaan spelen met portretfotografie in zwart-wit en zou daar dan graag het effect krijgen dat de randen van de foto lekker donker zijn en het hoofd van diegene er goed uitknalt, zeg maar.
Welke instellingen kan ik dan het beste gebruiken? Bijv als light metering de spot-methode gebruiken?
Hmm, misschien heb ik het een beetje overdreven in mijn vorige omschrijvingquote:Op woensdag 15 augustus 2007 08:29 schreef freud het volgende:
[..]
Wat jij zoekt is vignettering denk ik. Die krijg je niet met belichting, omdat dat door je lens komt. Ik doe het zelf heel simpel met de RAW editor van CS2. Op het derde tabblad zit een optie vignettering, en die kan je dan gebruiken om flinke vignettering te creëren. Je kan ook in CS2 gewoon de hoeken burnen met een groot diameter brush.
Zoek op het wilde wereldweb de 'lomoizer' plugin eens op. Daarmee geef je elke opname de look van een lomo LC-A. De plugin jaagt het centrumcontrast op en veroorzaakt een redelijk natuurlijk ogende vignettering.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 10:41 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Hmm, misschien heb ik het een beetje overdreven in mijn vorige omschrijving. Ik heb wel een voorbeeldje; vergeef me dat het videobeelden zijn en let even niet op de muziek (die trouwens wel focking goed is
), maar dit soort beelden zou ik graag met mijn fotocamera schieten:
http://www.youtube.com/watch?v=-deWlom_5MA
Lekker hoog contrast zwart-wit en donker / licht.
Om heel eerlijk te zinj is het niet te vergelijken. De 400D is een 'my first DSLR' en de D80 is weer een stapje verder. Als je van plan bent om er serieus mee bezig te zijn, is de D80 beter. Je kan de D80 beter vergelijken met de 30D van Canon. Je zal vast ook het prijsverschil wel tegen zinj gekomen tussen de twee.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 11:11 schreef MooieLuL het volgende:
moet ik nou een d80 van nikon kopen of een Eos400 van Canon?
ik heb op dpreview de reviews van beide gelezen maar kom er nog niet uit....iemand ervaring met deze dingen?
quote:Op woensdag 15 augustus 2007 11:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zoek op het wilde wereldweb de 'lomoizer' plugin eens op. Daarmee geef je elke opname de look van een lomo LC-A. De plugin jaagt het centrumcontrast op en veroorzaakt een redelijk natuurlijk ogende vignettering.
edit: Niet verder zoeken, gewoon downloaden
Waarom wil je dat? Je wil toch controle hebben over wat er weggesneden wordt?quote:Op woensdag 15 augustus 2007 13:37 schreef tim2308 het volgende:
Ik zoek een programmaatje die automatisch in een directory canvas size aanpassing doet zodat alles 2:3 is. Een automatische photopshopactie lukt volgens mij niet aangezien alle fotos verschillend van grootte zijn
Ik vermoed dat je voldoende moet hebben aan Irfanview (google)quote:Op woensdag 15 augustus 2007 13:37 schreef tim2308 het volgende:
Ik zoek een programmaatje die automatisch in een directory canvas size aanpassing doet zodat alles 2:3 is. Een automatische photopshopactie lukt volgens mij niet aangezien alle fotos verschillend van grootte zijn
Nee ik wil dat hij de ruimte erbij maakt, zodat de afdrukken niet worden afgesneden (en dat ik zelf het witte vlak extra eraf moet snjidenquote:Op woensdag 15 augustus 2007 15:03 schreef freud het volgende:
[..]
Waarom wil je dat? Je wil toch controle hebben over wat er weggesneden wordt?
Aannemende dat de grootte van de beelden zelf niet aangepast moet worden, is het met ThumbsPlus een eitje: je zou een batch aanmaken die met behulp van het "Crop/Add border" commando een kader aan elke geselecteerde foto toevoegt, zodanig dat de grootte van het geheel uitkomt op (bijv) 3000x2000 pixels. De plek waar het beeld in het kader staat kun je zelf bepalen (gecentreerd, rechtsboven, etc).quote:Op donderdag 16 augustus 2007 01:32 schreef tim2308 het volgende:
Nee ik wil dat hij de ruimte erbij maakt, zodat de afdrukken niet worden afgesneden (en dat ik zelf het witte vlak extra eraf moet snjiden
He? Maar dan wordt het toch NOG lelijker? Waarom zou je dat willen? Bij afdrukken geef je dan toch gewoon aan dat ze niet moeten resizen?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 01:32 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Nee ik wil dat hij de ruimte erbij maakt, zodat de afdrukken niet worden afgesneden (en dat ik zelf het witte vlak extra eraf moet snjiden
[afbeelding]
In dit geval heeft hij de witte ruimte er rechts bijgemaakt. De grootte van de plaatjes is steeds anders, zodat hij moet doen
* plaatje inlezen
* hoogte inlezen
* breedte inlezen
* als hoogte < breedte dan breedte = hoogte x 1,5
* als hoogte > breedte dan hoogte = breedte 1,5
* opslaan in een andere directory
Iemand aub?quote:Op zondag 5 augustus 2007 23:06 schreef fliert het volgende:
Over lightroom, ik blijf wat met de navigatie klungelen.
Als ik een complete map wil openen met raw files vanaf mijn bestanden (windows mappen) Wat is dan de manier om dit te doen? Al dan niet eerder geopend door Lightroom bedoel ik dan.
Probeer het anders eens in [centraal] Fotobewerking/Photoshop! deeltje 3 Daar lopen ws meer mensen rond met ervaring in Lightroomquote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:30 schreef fliert het volgende:
[..]
Iemand aub?
Het zou toch gewoon met importeren moeten kunnen maar ik mis iets hier.
Heel simpel eigenlijk:quote:Op donderdag 16 augustus 2007 18:19 schreef Nairua het volgende:
Ik meende dat er een rekensommetje was waarmee je kunt bepalen of je nog uit de hand kan schieten of niet. Weet iemand waar ik het over heb en zou diegene misschien uitleg kunnen geven?.
Stuur me even een mailtje, heb wat voor jequote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:30 schreef fliert het volgende:
[..]
Iemand aub?
Het zou toch gewoon met importeren moeten kunnen maar ik mis iets hier.
Wat ik een erg prettig boek vind is "Scott Kelby over: Digitale fotografie" (of de engelse versie "The Digital Photography Book by Scott Kelby")quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 11:51 schreef Babsie22 het volgende:
Ik ben woensdag jarigen zou graag een boek willen met de beginselen van de (digitale) fotografie. Wat is een goed boek om alle basis technieken te leren? Dan kan ik de titel doorgeven.. Ik heb geen dSLR maar een Olympus SP550 uz.
quote:Het idee achter dit boek is eenvoudig. Stel, u wandelt in de natuur en u vraagt zich af hoe u een bloem scherp fotografeert terwijl de achtergrond onscherp blijft. Scott weet raad: 'Pak de zoomlens, stel het diafragma in op f/2.8, zoom in op de bloem en neem de foto.' Zó werkt dit boek: alsof jullie er samen op uit zijn om foto?s te maken. Scott verklapt de geheimen die hij zelf van professionele fotografen heeft geleerd en legt ze in begrijpelijke taal uit, zonder overbodige technische details.
Dit is geen boek vol vakjargon en ingewikkelde theorie. Dit is een boek dat u vertelt welke knop u moet indrukken, welke instelling u moet gebruiken en wanneer. Aan de hand van bijna tweehonderd goed bewaarde geheimen uit de fotografiewereld leert u al snel veel betere foto?s te maken die er scherper, kleurrijker en professioneler uitzien.
Bij dit boek maakt het niet uit of je een dSLR hebt of een compactquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 13:56 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Wat ik een erg prettig boek vind is "Scott Kelby over: Digitale fotografie" (of de engelse versie "The Digital Photography Book by Scott Kelby")
[..]
Aanname: Je bedoelt het verschil tussen:quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:43 schreef Roeni3 het volgende:
Wat is het verschil tussen de verschillende light meter opties op je camera?
De foto's lijken wat donkerder te worden, maar verder...?
Wow, bedankt voor de uitlegquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:05 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Aanname: Je bedoelt het verschil tussen:
- Matrix/Evaluative(1)
- Center(2)
- Spot/Selective(3)
1 Doet een meting over meerdere vlakken in je beeld en tracht op die manier een beeld van het contrast te krijgen. Door een paar gewiekste algoritmes worden stoorzenders uit de meting verwijderd waardoor de meting zich minder snel laat foppen dan een klassieke integraalmeting. De score aan goeie opnamen is bij dit type meting heel erg hoog, alleen daar waar je creatieve dingen met contrasten wilt doen gaat ie wel eens op zijn gezicht omdat jij en de lichtmeter in dat geval een andere opvatting hebben van het begrip 'fout'. Score bij automatische belichting kan zo rond de 95% zijn
2 Doet een meting over het hele beeld, waarbij het centrum meer gewicht in de meting legt dan de randen en hoeken. Lichte luchten en lichtbronnen aan de rand van het beeld hebben daarom geen zware invloed op de meting(maar wel invloed).
Iets minder trefzeker dan matrix, maar veel voorspelbaarder. Het is een jaar of dertig de standaard lichtmeetmethode van spiegelreflexen geweest. Score bij automatische belichting rond de 80%
3 Alleen het gebied van de spot doet mee in de meting voor de rest niets. Richt je hem op iets donkers, dan gaat ie overbelichten, op een te lichte partij krijg je een onderbelichting. Spotmeting gebruik je meer om zelf een idee van contrasten te krijgen, óf je gebruikt het in combinatie met je correctieknop (of belciht gewoon manual)
Onoordeelkundig gebruik van spotmeting leidt tot een absoluut diepterecord aan geslaagde opnamen. Daarom wordt ie ook op veel camera's uitgevoerd als selectiefmeting, een integraalmeting over een procent of twintig van je beeldveld. Vergt nog steeds wat inzicht, maar is veel minder foutgevoelig.
Er is niet een bepaalde instelling beter dan de andere, de hier opgegeven volgorde is de mate waarin je zicht hebt op de meting. Bij matrix hang je helemaal aan het toegepaste algoritme, bij Centerweight hang je deels aan de verhouding rand/centrum en bij spot hang je helemaal aan je eigen inschattingsvermogen
Het hangt ervan af. Stel je fotografeert iemand met tegenlicht, voor een raam of zo, Met een donker shirt aan. Spotmeting pakt dat shirt, belicht daarvoor. De rand zal nu ontzettend overbelicht zijn, Heb je een omgekeerde situatie, kamer met meubilair en een raampje waardoor het daglicht binnen valt, en je spotmeting valt op dat raampje, dan belicht je natuurlijk de kamer ontzettend onder.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:36 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Wow, bedankt voor de uitleg. Ga hier maar eens wat meer spelen.
Is het ook niet zo dat je bij Spotmeting dus eigenlijk vrij donkere randen krijgt en het midden van het beeld juist sterk belicht naar voren komt?
Neequote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:36 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Wow, bedankt voor de uitleg. Ga hier maar eens wat meer spelen.
Is het ook niet zo dat je bij Spotmeting dus eigenlijk vrij donkere randen krijgt en het midden van het beeld juist sterk belicht naar voren komt?
De 8mm heeft rondom (boven onder, links recht, diagonaal, elk kant op) een beeldhoek van 180 graden. (je krijgt op een FF-camera dus een rondje als foto in het midden van je negatief, de rest is zwart).quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:05 schreef cyberrobin het volgende:
Ik gooi hier ook maar eens een vraagje neer.. wat is het verschil tussen een diagonale en een circulaire fisheye? Bijvoorbeeld de Sigma 8mm F3.5 (Circulair) en de Sigma 15mm F2.8 (Diagonale).![]()
Nou, wat hij zegt dusquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:05 schreef cyberrobin het volgende:
Ik gooi hier ook maar eens een vraagje neer.. wat is het verschil tussen een diagonale en een circulaire fisheye? Bijvoorbeeld de Sigma 8mm F3.5 (Circulair) en de Sigma 15mm F2.8 (Diagonale).![]()
Als je het vereenvoudigt komt het er op neer dat een circulaire fisheye een beeldcirkel van 24mm heeft en een 'diagonale' een beeldcirkel van 47mm. That's all, voor de rest zijn ze optisch redelijk identiek qua beeldhoek en constructie en zo. Of ie circulair of diagonaal is wordt hoofdzakelijk bepaald door het gebruikte opnameformaat.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:37 schreef Xilantof het volgende:
[..]
De 8mm heeft rondom (boven onder, links recht, diagonaal, elk kant op) een beeldhoek van 180 graden. (je krijgt op een FF-camera dus een rondje als foto in het midden van je negatief, de rest is zwart).
de 15mm heeft alleen diagonaal een beeldhoek van 180 graden, dus van links onder naar rechtboven, en van linksboven naar rechtsonder. En geeft dus een beeldvullende foto zonder zwarte randen.
Done.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 18:55 schreef Boink het volgende:
[..]
Stuur me even een mailtje, heb wat voor je
Die site is handig! Ik heb nu precies antwoord op de vragen die ik hadquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 07:11 schreef NoXxa het volgende:
Zie http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
Het is lastig aan te geven welke methode wanneer het resultaat geeft dat jij wilt, dus wordt het weer een huiswerkkwestie.quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:18 schreef Cyclonist het volgende:
Een vraagje 8<
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |