zijn nou echt van levensbelang voor mij om zoiets te begrijpen! Super! Het klikt al ietsje meer. Morgen eens mee spelen, super bedankt!quote:Let op: bij een kleine opening hoort een grote waarde
Wat erg handig is om in te zien bij diafragma waarde is dat je 1 door een waarde deelt. Dus 1/22 is een hele kleine deler. 1/1.8 wordt dan al een stuk groter.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:00 schreef Maggie het volgende:
Ah!! Kijk, ditsoort dingen
[..]
zijn nou echt van levensbelang voor mij om zoiets te begrijpen! Super! Het klikt al ietsje meer. Morgen eens mee spelen, super bedankt!
Probeer onderbelichten te vermijden, zeker op hoge ISO. Onderbelichting optrekken in PS geeft meer ruis dan goed belichten bij een hogere ISO. Als je opties uitgeput zijn, kan je het natuurlijk altijd proberen, maar ik zou het als laatste middel doen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:15 schreef P_B het volgende:
Zelf dacht ik aan iso 800 en dan handmatig 1 stop onderbelichten
Vrijwel zeker niet. Voordeel van kunstlicht in een stadion is dat je AF ws goed blijft presteren, en die IS gaat ook prima van pas komen, maar bij sport kun je je desondanks niet al te lange sluitertijden permiteren. Als je lens ver ingezoomd niet scherp is, zul je de beperking van die lens moeten accepteren, en ofwel minder scherpe foto's hebben (of ruis, zie boven), ofwel minder ver inzoomen (evt kun je later croppen). Ik zou uitgaan van een diafragma van rond de 4, als je overhoudt kun je altijd nog verder knijpen.quote:aangezien je dat met Photoshop wel een beetje recht kan trekken en je wint er toch wat sluitertijd mee. Maar dan? Kiezen voor het AV-programma of niet? En zo ja welke?
Ik zit schuin achter het doel, 2e ring. Met 70mm kom je dan al een heel eind bij het dichtstbijzijnde doel en dan is het AV-programma wel te doen lijkt me om met de scherpte te spelen. Alleen bij verder af (laten we zeggen +150mm) heb ik inmiddels ervaren dat ik de scherpste foto's maak met / om en nabij een diafragma van f8. Alleen ik vraag me af of daar genoeg licht voor is.
RAW is in ieder geval goed. Je zal hoe dan ook wat geklooi houden met witbalans, omdat er gemengd licht (avond+ kunst) is, maar in RAW kun je het IIG beter aanpakken dan in jpg.quote:Of toch maar een vaste en hoge sluitertijd kiezen en dan hopen dat het licht genoeg is?
Verder lijkt het me ook beter om in RAW te gaan schieten zodat je in ieder geval de witbalans, die waarschijnlijk toch rare dingen gaat doen met dit licht, kan bijsturen. Klopt dit?
Hopelijk klinkt bovenstaande een beetje zinnig en valt er verder op te borduren...
Ok, dat is een nuttige tip.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:54 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Probeer onderbelichten te vermijden, zeker op hoge ISO. Onderbelichting optrekken in PS geeft meer ruis dan goed belichten bij een hogere ISO. Als je opties uitgeput zijn, kan je het natuurlijk altijd proberen, maar ik zou het als laatste middel doen.
Ja, later een stukje croppen is ook een goede tip. Kwam er onlangs al zelf achter dat ik te vaak een milimeter of 20 / 30 te ver inzoom. Omdat ik nog niet meteen de compositie goed krijg blijft er te weinig ruimte over om dat handmatig te doen. Al doende leert men.quote:[..]
Vrijwel zeker niet. Voordeel van kunstlicht in een stadion is dat je AF ws goed blijft presteren, en die IS gaat ook prima van pas komen, maar bij sport kun je je desondanks niet al te lange sluitertijden permiteren. Als je lens ver ingezoomd niet scherp is, zul je de beperking van die lens moeten accepteren, en ofwel minder scherpe foto's hebben (of ruis, zie boven), ofwel minder ver inzoomen (evt kun je later croppen). Ik zou uitgaan van een diafragma van rond de 4, als je overhoudt kun je altijd nog verder knijpen.
Wordt dan de eerste keer RAW. Zie net dat er dan slechts 100 foto's passen. Wel een goed excuus om wat extra CF-kaartjes te kopen.quote:[..]
RAW is in ieder geval goed. Je zal hoe dan ook wat geklooi houden met witbalans, omdat er gemengd licht (avond+ kunst) is, maar in RAW kun je het IIG beter aanpakken dan in jpg.
Bij competitie wedstrijden in ieder geval wel. Heb een keer meegemaakt dat er specifiek bijstond dat er slechts compactcamera's mee naar binnen mochten. Maar dat was bij de bekerfinale, inclusief bus-combi, dus dat is dan weer een speciaal geval. Ik ga er vanuit dat het nu mag.quote:Mag je trouwens met een dikke lens bij je het stadion in?
Wat jij zoekt is vignettering denk ik. Die krijg je niet met belichting, omdat dat door je lens komt. Ik doe het zelf heel simpel met de RAW editor van CS2. Op het derde tabblad zit een optie vignettering, en die kan je dan gebruiken om flinke vignettering te creëren. Je kan ook in CS2 gewoon de hoeken burnen met een groot diameter brush.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 07:37 schreef Roeni3 het volgende:
Ik wil een beetje gaan spelen met portretfotografie in zwart-wit en zou daar dan graag het effect krijgen dat de randen van de foto lekker donker zijn en het hoofd van diegene er goed uitknalt, zeg maar.
Welke instellingen kan ik dan het beste gebruiken? Bijv als light metering de spot-methode gebruiken?
Hmm, misschien heb ik het een beetje overdreven in mijn vorige omschrijvingquote:Op woensdag 15 augustus 2007 08:29 schreef freud het volgende:
[..]
Wat jij zoekt is vignettering denk ik. Die krijg je niet met belichting, omdat dat door je lens komt. Ik doe het zelf heel simpel met de RAW editor van CS2. Op het derde tabblad zit een optie vignettering, en die kan je dan gebruiken om flinke vignettering te creëren. Je kan ook in CS2 gewoon de hoeken burnen met een groot diameter brush.
Zoek op het wilde wereldweb de 'lomoizer' plugin eens op. Daarmee geef je elke opname de look van een lomo LC-A. De plugin jaagt het centrumcontrast op en veroorzaakt een redelijk natuurlijk ogende vignettering.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 10:41 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Hmm, misschien heb ik het een beetje overdreven in mijn vorige omschrijving. Ik heb wel een voorbeeldje; vergeef me dat het videobeelden zijn en let even niet op de muziek (die trouwens wel focking goed is
), maar dit soort beelden zou ik graag met mijn fotocamera schieten:
http://www.youtube.com/watch?v=-deWlom_5MA
Lekker hoog contrast zwart-wit en donker / licht.
Om heel eerlijk te zinj is het niet te vergelijken. De 400D is een 'my first DSLR' en de D80 is weer een stapje verder. Als je van plan bent om er serieus mee bezig te zijn, is de D80 beter. Je kan de D80 beter vergelijken met de 30D van Canon. Je zal vast ook het prijsverschil wel tegen zinj gekomen tussen de twee.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 11:11 schreef MooieLuL het volgende:
moet ik nou een d80 van nikon kopen of een Eos400 van Canon?
ik heb op dpreview de reviews van beide gelezen maar kom er nog niet uit....iemand ervaring met deze dingen?
quote:Op woensdag 15 augustus 2007 11:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zoek op het wilde wereldweb de 'lomoizer' plugin eens op. Daarmee geef je elke opname de look van een lomo LC-A. De plugin jaagt het centrumcontrast op en veroorzaakt een redelijk natuurlijk ogende vignettering.
edit: Niet verder zoeken, gewoon downloaden
Waarom wil je dat? Je wil toch controle hebben over wat er weggesneden wordt?quote:Op woensdag 15 augustus 2007 13:37 schreef tim2308 het volgende:
Ik zoek een programmaatje die automatisch in een directory canvas size aanpassing doet zodat alles 2:3 is. Een automatische photopshopactie lukt volgens mij niet aangezien alle fotos verschillend van grootte zijn
Ik vermoed dat je voldoende moet hebben aan Irfanview (google)quote:Op woensdag 15 augustus 2007 13:37 schreef tim2308 het volgende:
Ik zoek een programmaatje die automatisch in een directory canvas size aanpassing doet zodat alles 2:3 is. Een automatische photopshopactie lukt volgens mij niet aangezien alle fotos verschillend van grootte zijn
Nee ik wil dat hij de ruimte erbij maakt, zodat de afdrukken niet worden afgesneden (en dat ik zelf het witte vlak extra eraf moet snjidenquote:Op woensdag 15 augustus 2007 15:03 schreef freud het volgende:
[..]
Waarom wil je dat? Je wil toch controle hebben over wat er weggesneden wordt?
Aannemende dat de grootte van de beelden zelf niet aangepast moet worden, is het met ThumbsPlus een eitje: je zou een batch aanmaken die met behulp van het "Crop/Add border" commando een kader aan elke geselecteerde foto toevoegt, zodanig dat de grootte van het geheel uitkomt op (bijv) 3000x2000 pixels. De plek waar het beeld in het kader staat kun je zelf bepalen (gecentreerd, rechtsboven, etc).quote:Op donderdag 16 augustus 2007 01:32 schreef tim2308 het volgende:
Nee ik wil dat hij de ruimte erbij maakt, zodat de afdrukken niet worden afgesneden (en dat ik zelf het witte vlak extra eraf moet snjiden
He? Maar dan wordt het toch NOG lelijker? Waarom zou je dat willen? Bij afdrukken geef je dan toch gewoon aan dat ze niet moeten resizen?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 01:32 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Nee ik wil dat hij de ruimte erbij maakt, zodat de afdrukken niet worden afgesneden (en dat ik zelf het witte vlak extra eraf moet snjiden
[afbeelding]
In dit geval heeft hij de witte ruimte er rechts bijgemaakt. De grootte van de plaatjes is steeds anders, zodat hij moet doen
* plaatje inlezen
* hoogte inlezen
* breedte inlezen
* als hoogte < breedte dan breedte = hoogte x 1,5
* als hoogte > breedte dan hoogte = breedte 1,5
* opslaan in een andere directory
Iemand aub?quote:Op zondag 5 augustus 2007 23:06 schreef fliert het volgende:
Over lightroom, ik blijf wat met de navigatie klungelen.
Als ik een complete map wil openen met raw files vanaf mijn bestanden (windows mappen) Wat is dan de manier om dit te doen? Al dan niet eerder geopend door Lightroom bedoel ik dan.
Probeer het anders eens in [centraal] Fotobewerking/Photoshop! deeltje 3 Daar lopen ws meer mensen rond met ervaring in Lightroomquote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:30 schreef fliert het volgende:
[..]
Iemand aub?
Het zou toch gewoon met importeren moeten kunnen maar ik mis iets hier.
Heel simpel eigenlijk:quote:Op donderdag 16 augustus 2007 18:19 schreef Nairua het volgende:
Ik meende dat er een rekensommetje was waarmee je kunt bepalen of je nog uit de hand kan schieten of niet. Weet iemand waar ik het over heb en zou diegene misschien uitleg kunnen geven?.
Stuur me even een mailtje, heb wat voor jequote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:30 schreef fliert het volgende:
[..]
Iemand aub?
Het zou toch gewoon met importeren moeten kunnen maar ik mis iets hier.
Wat ik een erg prettig boek vind is "Scott Kelby over: Digitale fotografie" (of de engelse versie "The Digital Photography Book by Scott Kelby")quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 11:51 schreef Babsie22 het volgende:
Ik ben woensdag jarigen zou graag een boek willen met de beginselen van de (digitale) fotografie. Wat is een goed boek om alle basis technieken te leren? Dan kan ik de titel doorgeven.. Ik heb geen dSLR maar een Olympus SP550 uz.
quote:Het idee achter dit boek is eenvoudig. Stel, u wandelt in de natuur en u vraagt zich af hoe u een bloem scherp fotografeert terwijl de achtergrond onscherp blijft. Scott weet raad: 'Pak de zoomlens, stel het diafragma in op f/2.8, zoom in op de bloem en neem de foto.' Zó werkt dit boek: alsof jullie er samen op uit zijn om foto?s te maken. Scott verklapt de geheimen die hij zelf van professionele fotografen heeft geleerd en legt ze in begrijpelijke taal uit, zonder overbodige technische details.
Dit is geen boek vol vakjargon en ingewikkelde theorie. Dit is een boek dat u vertelt welke knop u moet indrukken, welke instelling u moet gebruiken en wanneer. Aan de hand van bijna tweehonderd goed bewaarde geheimen uit de fotografiewereld leert u al snel veel betere foto?s te maken die er scherper, kleurrijker en professioneler uitzien.
Bij dit boek maakt het niet uit of je een dSLR hebt of een compactquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 13:56 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Wat ik een erg prettig boek vind is "Scott Kelby over: Digitale fotografie" (of de engelse versie "The Digital Photography Book by Scott Kelby")
[..]
Aanname: Je bedoelt het verschil tussen:quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:43 schreef Roeni3 het volgende:
Wat is het verschil tussen de verschillende light meter opties op je camera?
De foto's lijken wat donkerder te worden, maar verder...?
Wow, bedankt voor de uitlegquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:05 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Aanname: Je bedoelt het verschil tussen:
- Matrix/Evaluative(1)
- Center(2)
- Spot/Selective(3)
1 Doet een meting over meerdere vlakken in je beeld en tracht op die manier een beeld van het contrast te krijgen. Door een paar gewiekste algoritmes worden stoorzenders uit de meting verwijderd waardoor de meting zich minder snel laat foppen dan een klassieke integraalmeting. De score aan goeie opnamen is bij dit type meting heel erg hoog, alleen daar waar je creatieve dingen met contrasten wilt doen gaat ie wel eens op zijn gezicht omdat jij en de lichtmeter in dat geval een andere opvatting hebben van het begrip 'fout'. Score bij automatische belichting kan zo rond de 95% zijn
2 Doet een meting over het hele beeld, waarbij het centrum meer gewicht in de meting legt dan de randen en hoeken. Lichte luchten en lichtbronnen aan de rand van het beeld hebben daarom geen zware invloed op de meting(maar wel invloed).
Iets minder trefzeker dan matrix, maar veel voorspelbaarder. Het is een jaar of dertig de standaard lichtmeetmethode van spiegelreflexen geweest. Score bij automatische belichting rond de 80%
3 Alleen het gebied van de spot doet mee in de meting voor de rest niets. Richt je hem op iets donkers, dan gaat ie overbelichten, op een te lichte partij krijg je een onderbelichting. Spotmeting gebruik je meer om zelf een idee van contrasten te krijgen, óf je gebruikt het in combinatie met je correctieknop (of belciht gewoon manual)
Onoordeelkundig gebruik van spotmeting leidt tot een absoluut diepterecord aan geslaagde opnamen. Daarom wordt ie ook op veel camera's uitgevoerd als selectiefmeting, een integraalmeting over een procent of twintig van je beeldveld. Vergt nog steeds wat inzicht, maar is veel minder foutgevoelig.
Er is niet een bepaalde instelling beter dan de andere, de hier opgegeven volgorde is de mate waarin je zicht hebt op de meting. Bij matrix hang je helemaal aan het toegepaste algoritme, bij Centerweight hang je deels aan de verhouding rand/centrum en bij spot hang je helemaal aan je eigen inschattingsvermogen
Het hangt ervan af. Stel je fotografeert iemand met tegenlicht, voor een raam of zo, Met een donker shirt aan. Spotmeting pakt dat shirt, belicht daarvoor. De rand zal nu ontzettend overbelicht zijn, Heb je een omgekeerde situatie, kamer met meubilair en een raampje waardoor het daglicht binnen valt, en je spotmeting valt op dat raampje, dan belicht je natuurlijk de kamer ontzettend onder.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:36 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Wow, bedankt voor de uitleg. Ga hier maar eens wat meer spelen.
Is het ook niet zo dat je bij Spotmeting dus eigenlijk vrij donkere randen krijgt en het midden van het beeld juist sterk belicht naar voren komt?
Neequote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:36 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Wow, bedankt voor de uitleg. Ga hier maar eens wat meer spelen.
Is het ook niet zo dat je bij Spotmeting dus eigenlijk vrij donkere randen krijgt en het midden van het beeld juist sterk belicht naar voren komt?
De 8mm heeft rondom (boven onder, links recht, diagonaal, elk kant op) een beeldhoek van 180 graden. (je krijgt op een FF-camera dus een rondje als foto in het midden van je negatief, de rest is zwart).quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:05 schreef cyberrobin het volgende:
Ik gooi hier ook maar eens een vraagje neer.. wat is het verschil tussen een diagonale en een circulaire fisheye? Bijvoorbeeld de Sigma 8mm F3.5 (Circulair) en de Sigma 15mm F2.8 (Diagonale).![]()
Nou, wat hij zegt dusquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:05 schreef cyberrobin het volgende:
Ik gooi hier ook maar eens een vraagje neer.. wat is het verschil tussen een diagonale en een circulaire fisheye? Bijvoorbeeld de Sigma 8mm F3.5 (Circulair) en de Sigma 15mm F2.8 (Diagonale).![]()
Als je het vereenvoudigt komt het er op neer dat een circulaire fisheye een beeldcirkel van 24mm heeft en een 'diagonale' een beeldcirkel van 47mm. That's all, voor de rest zijn ze optisch redelijk identiek qua beeldhoek en constructie en zo. Of ie circulair of diagonaal is wordt hoofdzakelijk bepaald door het gebruikte opnameformaat.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:37 schreef Xilantof het volgende:
[..]
De 8mm heeft rondom (boven onder, links recht, diagonaal, elk kant op) een beeldhoek van 180 graden. (je krijgt op een FF-camera dus een rondje als foto in het midden van je negatief, de rest is zwart).
de 15mm heeft alleen diagonaal een beeldhoek van 180 graden, dus van links onder naar rechtboven, en van linksboven naar rechtsonder. En geeft dus een beeldvullende foto zonder zwarte randen.
Done.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 18:55 schreef Boink het volgende:
[..]
Stuur me even een mailtje, heb wat voor je
Die site is handig! Ik heb nu precies antwoord op de vragen die ik hadquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 07:11 schreef NoXxa het volgende:
Zie http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
Het is lastig aan te geven welke methode wanneer het resultaat geeft dat jij wilt, dus wordt het weer een huiswerkkwestie.quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:18 schreef Cyclonist het volgende:
Een vraagje 8<
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |