Iemand aub?quote:Op zondag 5 augustus 2007 23:06 schreef fliert het volgende:
Over lightroom, ik blijf wat met de navigatie klungelen.
Als ik een complete map wil openen met raw files vanaf mijn bestanden (windows mappen) Wat is dan de manier om dit te doen? Al dan niet eerder geopend door Lightroom bedoel ik dan.
Probeer het anders eens in [centraal] Fotobewerking/Photoshop! deeltje 3 Daar lopen ws meer mensen rond met ervaring in Lightroomquote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:30 schreef fliert het volgende:
[..]
Iemand aub?
Het zou toch gewoon met importeren moeten kunnen maar ik mis iets hier.
Heel simpel eigenlijk:quote:Op donderdag 16 augustus 2007 18:19 schreef Nairua het volgende:
Ik meende dat er een rekensommetje was waarmee je kunt bepalen of je nog uit de hand kan schieten of niet. Weet iemand waar ik het over heb en zou diegene misschien uitleg kunnen geven?.
Stuur me even een mailtje, heb wat voor jequote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:30 schreef fliert het volgende:
[..]
Iemand aub?
Het zou toch gewoon met importeren moeten kunnen maar ik mis iets hier.
Wat ik een erg prettig boek vind is "Scott Kelby over: Digitale fotografie" (of de engelse versie "The Digital Photography Book by Scott Kelby")quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 11:51 schreef Babsie22 het volgende:
Ik ben woensdag jarigen zou graag een boek willen met de beginselen van de (digitale) fotografie. Wat is een goed boek om alle basis technieken te leren? Dan kan ik de titel doorgeven.. Ik heb geen dSLR maar een Olympus SP550 uz.
quote:Het idee achter dit boek is eenvoudig. Stel, u wandelt in de natuur en u vraagt zich af hoe u een bloem scherp fotografeert terwijl de achtergrond onscherp blijft. Scott weet raad: 'Pak de zoomlens, stel het diafragma in op f/2.8, zoom in op de bloem en neem de foto.' Zó werkt dit boek: alsof jullie er samen op uit zijn om foto?s te maken. Scott verklapt de geheimen die hij zelf van professionele fotografen heeft geleerd en legt ze in begrijpelijke taal uit, zonder overbodige technische details.
Dit is geen boek vol vakjargon en ingewikkelde theorie. Dit is een boek dat u vertelt welke knop u moet indrukken, welke instelling u moet gebruiken en wanneer. Aan de hand van bijna tweehonderd goed bewaarde geheimen uit de fotografiewereld leert u al snel veel betere foto?s te maken die er scherper, kleurrijker en professioneler uitzien.
Bij dit boek maakt het niet uit of je een dSLR hebt of een compactquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 13:56 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Wat ik een erg prettig boek vind is "Scott Kelby over: Digitale fotografie" (of de engelse versie "The Digital Photography Book by Scott Kelby")
[..]
Aanname: Je bedoelt het verschil tussen:quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:43 schreef Roeni3 het volgende:
Wat is het verschil tussen de verschillende light meter opties op je camera?
De foto's lijken wat donkerder te worden, maar verder...?
Wow, bedankt voor de uitlegquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:05 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Aanname: Je bedoelt het verschil tussen:
- Matrix/Evaluative(1)
- Center(2)
- Spot/Selective(3)
1 Doet een meting over meerdere vlakken in je beeld en tracht op die manier een beeld van het contrast te krijgen. Door een paar gewiekste algoritmes worden stoorzenders uit de meting verwijderd waardoor de meting zich minder snel laat foppen dan een klassieke integraalmeting. De score aan goeie opnamen is bij dit type meting heel erg hoog, alleen daar waar je creatieve dingen met contrasten wilt doen gaat ie wel eens op zijn gezicht omdat jij en de lichtmeter in dat geval een andere opvatting hebben van het begrip 'fout'. Score bij automatische belichting kan zo rond de 95% zijn
2 Doet een meting over het hele beeld, waarbij het centrum meer gewicht in de meting legt dan de randen en hoeken. Lichte luchten en lichtbronnen aan de rand van het beeld hebben daarom geen zware invloed op de meting(maar wel invloed).
Iets minder trefzeker dan matrix, maar veel voorspelbaarder. Het is een jaar of dertig de standaard lichtmeetmethode van spiegelreflexen geweest. Score bij automatische belichting rond de 80%
3 Alleen het gebied van de spot doet mee in de meting voor de rest niets. Richt je hem op iets donkers, dan gaat ie overbelichten, op een te lichte partij krijg je een onderbelichting. Spotmeting gebruik je meer om zelf een idee van contrasten te krijgen, óf je gebruikt het in combinatie met je correctieknop (of belciht gewoon manual)
Onoordeelkundig gebruik van spotmeting leidt tot een absoluut diepterecord aan geslaagde opnamen. Daarom wordt ie ook op veel camera's uitgevoerd als selectiefmeting, een integraalmeting over een procent of twintig van je beeldveld. Vergt nog steeds wat inzicht, maar is veel minder foutgevoelig.
Er is niet een bepaalde instelling beter dan de andere, de hier opgegeven volgorde is de mate waarin je zicht hebt op de meting. Bij matrix hang je helemaal aan het toegepaste algoritme, bij Centerweight hang je deels aan de verhouding rand/centrum en bij spot hang je helemaal aan je eigen inschattingsvermogen
Het hangt ervan af. Stel je fotografeert iemand met tegenlicht, voor een raam of zo, Met een donker shirt aan. Spotmeting pakt dat shirt, belicht daarvoor. De rand zal nu ontzettend overbelicht zijn, Heb je een omgekeerde situatie, kamer met meubilair en een raampje waardoor het daglicht binnen valt, en je spotmeting valt op dat raampje, dan belicht je natuurlijk de kamer ontzettend onder.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:36 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Wow, bedankt voor de uitleg. Ga hier maar eens wat meer spelen.
Is het ook niet zo dat je bij Spotmeting dus eigenlijk vrij donkere randen krijgt en het midden van het beeld juist sterk belicht naar voren komt?
Neequote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:36 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Wow, bedankt voor de uitleg. Ga hier maar eens wat meer spelen.
Is het ook niet zo dat je bij Spotmeting dus eigenlijk vrij donkere randen krijgt en het midden van het beeld juist sterk belicht naar voren komt?
De 8mm heeft rondom (boven onder, links recht, diagonaal, elk kant op) een beeldhoek van 180 graden. (je krijgt op een FF-camera dus een rondje als foto in het midden van je negatief, de rest is zwart).quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:05 schreef cyberrobin het volgende:
Ik gooi hier ook maar eens een vraagje neer.. wat is het verschil tussen een diagonale en een circulaire fisheye? Bijvoorbeeld de Sigma 8mm F3.5 (Circulair) en de Sigma 15mm F2.8 (Diagonale).![]()
Nou, wat hij zegt dusquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:05 schreef cyberrobin het volgende:
Ik gooi hier ook maar eens een vraagje neer.. wat is het verschil tussen een diagonale en een circulaire fisheye? Bijvoorbeeld de Sigma 8mm F3.5 (Circulair) en de Sigma 15mm F2.8 (Diagonale).![]()
Als je het vereenvoudigt komt het er op neer dat een circulaire fisheye een beeldcirkel van 24mm heeft en een 'diagonale' een beeldcirkel van 47mm. That's all, voor de rest zijn ze optisch redelijk identiek qua beeldhoek en constructie en zo. Of ie circulair of diagonaal is wordt hoofdzakelijk bepaald door het gebruikte opnameformaat.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:37 schreef Xilantof het volgende:
[..]
De 8mm heeft rondom (boven onder, links recht, diagonaal, elk kant op) een beeldhoek van 180 graden. (je krijgt op een FF-camera dus een rondje als foto in het midden van je negatief, de rest is zwart).
de 15mm heeft alleen diagonaal een beeldhoek van 180 graden, dus van links onder naar rechtboven, en van linksboven naar rechtsonder. En geeft dus een beeldvullende foto zonder zwarte randen.
Done.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 18:55 schreef Boink het volgende:
[..]
Stuur me even een mailtje, heb wat voor je
Die site is handig! Ik heb nu precies antwoord op de vragen die ik hadquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 07:11 schreef NoXxa het volgende:
Zie http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
Het is lastig aan te geven welke methode wanneer het resultaat geeft dat jij wilt, dus wordt het weer een huiswerkkwestie.quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:18 schreef Cyclonist het volgende:
Een vraagje 8<
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |