abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41527533
Wat gaan we doen?

Omdat de photoshop regels al een poosje bekend zijn en deze ook toegepast gaan worden in de lopende foto-wedstrijden, zullen er vast genoeg mensen zijn die hun foto's willen bewerken maar niet weten hoe. Al je vragen op het gebied vanfotobewerking kun je dan ook hier kwijt

Er loopt toch al zo'n reeks in DIG?

Dat klopt. Alleen die reeks bevat een wijd scala aan vragen over Photoshop, waarvan fotobewerking maar een kleiner gedeelte omvat. Deze vragen en problemen willen we nu thuis brengen in FOT. Het forum heeft niet voor niets, "beeldbewerking" in zijn omschrijving staan .

Wat kan ik hier dan in kwijt?

Heel simpel- Al je vragen aangaande het bewerken van fotomateriaal kun je hier stellen. Voor technische vragen over het gebruik van Photoshop (of ander bewerkingsprogramma's) zelf, of andersoortige vragen zoals visitekaartjes of webpagina's designen kun je terecht in het lopende centrale photoshop-topic in DIG:

• [Centraal] Photoshop - Vragen, tips, tuts, problemen #8

Vorige topics?

• [centraal] Fotobewerking/Photoshop!
  • [centraal] Fotobewerking/Photoshop! deeltje 2

Game on

[ Bericht 23% gewijzigd door Lynx666 op 05-09-2006 21:45:19 (mijn fout :@) ]
  • pi_41528841
    tis gelukt met die andere optie eastwood, dankjewel
      dinsdag 5 september 2006 @ 23:01:35 #3
    81996 Bond
    License to kill
    pi_41532829
    Deze ga ik ook zeker weer met veel intresse volgen, aangezien ik nog lang niet alles van photoshop weet
    Geen commentaar
    pi_41533718
    Question:

Ik erger me er al tijden over en snap niet waarom dit probleem zich voordoet, maar op een één of andere manier werkt de sneltoetscombinatie van selection inverse (Shift-Ctrl-I) zo goed als nooit. In de Keyboard shortcuts staat deze gewoon goed ingesteld. Dit dus in CS2. Waar kan dit aan liggen??
    pi_41543924
    quote:
    Op dinsdag 5 september 2006 23:22 schreef Lynx666 het volgende:
    Question:

Ik erger me er al tijden over en snap niet waarom dit probleem zich voordoet, maar op een één of andere manier werkt de sneltoetscombinatie van selection inverse (Shift-Ctrl-I) zo goed als nooit. In de Keyboard shortcuts staat deze gewoon goed ingesteld. Dit dus in CS2. Waar kan dit aan liggen??
    Hier kan je met die vraag terecht [Centraal] Photoshop - Vragen, tips, tuts, problemen #8

Topic flink geschoond, lees de OP goed door dat scheelt mij vegen.
    It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
    Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
      woensdag 6 september 2006 @ 15:56:31 #6
    35325 shi
    elegance in simplicity
    pi_41551899
    quote:
    Op woensdag 6 september 2006 11:20 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

Hier kan je met die vraag terecht [Centraal] Photoshop - Vragen, tips, tuts, problemen #8

Topic flink geschoond, lees de OP goed door dat scheelt mij vegen.
    verwijs je nou de ts naar zijn eigen op?
    draaf je nou niet iest te ver door met modden?
    idiots will be shot, survivors will be shot...again.
    pi_41890298
    maar weer eens een vraagje, want vorige keer heeft het goed geholpen

Wat ik nu graag wil is een kadertje in mijn foto, dus een zwart of gekleurd rechthoek.
    Nu heb ik dit voor elkaar gekregen door met de Marque tool een deel van mijn grotere
    foto te knippen, dit deel in een nieuwe laag te zetten en om dat kleinere deel met Stroke
    een kader te zetten.

Tot zover geen probleem, alleen zou ik het prettig vinden dat, dat kader cq uitgeknipte deel
    wel het midden vd foto is.

Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg? Als er iets niet duidelijk is aan mijn verhaal stel
    gerust vragen .
      zondag 17 september 2006 @ 16:08:59 #8
    35325 shi
    elegance in simplicity
    pi_41891415
    foei, in photoshop zijn dfaar wel 10 manieren voor, maar de makkelijkste is dit

met "canvassize"
    onder het menu van canvassize zet je het vinkje bij relatief aan, je zet de maatvoering op pixels of milimeters en je bergroot je canvas met 2 keer het formaat dat je hebben wilt van een randje ( voorbeeld, je weilt een randje van 5mm, dan vergroot je je canvas met 10mm)

en je kan lkiezen welke kleur je hebben wilt voor je randje success
    pi_41894544
    euhm ik kan je misschien fout begrijpen maar is dit niet voor een kadertje
    om je foto heen? Dit lukt namelijk wel.

Maar ik wil graag een kadertje in mijn foto zeg maar en dan in het midden.
      zondag 17 september 2006 @ 17:57:07 #10
    35325 shi
    elegance in simplicity
    pi_41894822
    oh, sorry verkeerd begrepen

als je de movetool hebt geselecteerd heb je in je optiesbalk een serie aan uitlijnh tools, waar5mee je items op lagen hoprizontaal en vertiocaal kan centreren.
    daarmee lukt het wel.

leuk om te weten is dat als je een laag uit een ander document sleept met de movetool naar een ander document en je de shift toets ingedrukt houd dat dan je nieuwe loitem gecentreerd word in het document
      zondag 17 september 2006 @ 18:06:52 #11
    52657 pea4fun
    valt geen soep van te maken
    pi_41895187
    quote:
    Op zondag 17 september 2006 17:48 schreef Bubble8 het volgende:
    euhm ik kan je misschien fout begrijpen maar is dit niet voor een kadertje
    om je foto heen? Dit lukt namelijk wel.

Maar ik wil graag een kadertje in mijn foto zeg maar en dan in het midden.
    Dat was bij mij ook altijd gokken

Bedankt shi voor de uitleg

ik heb trouwens uit een ander photoshoptopic een uitleg van jou (shi) over highpass helemaal overgenomen en in Word er een naslagdocje van gemaakt...ook daarvoor nog bedankt
    http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
    pi_41896310
    quote:
    Op zondag 17 september 2006 17:57 schreef shi het volgende:
    oh, sorry verkeerd begrepen

als je de movetool hebt geselecteerd heb je in je optiesbalk een serie aan uitlijnh tools, waar5mee je items op lagen hoprizontaal en vertiocaal kan centreren.
    daarmee lukt het wel.

leuk om te weten is dat als je een laag uit een ander document sleept met de movetool naar een ander document en je de shift toets ingedrukt houd dat dan je nieuwe loitem gecentreerd word in het document
    Bedankt voor de uitleg shi, tis gelukt
      maandag 18 september 2006 @ 18:54:12 #13
    35325 shi
    elegance in simplicity
    pi_41926965
    quote:
    Op zondag 17 september 2006 18:06 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Dat was bij mij ook altijd gokken

Bedankt shi voor de uitleg

ik heb trouwens uit een ander photoshoptopic een uitleg van jou (shi) over highpass helemaal overgenomen en in Word er een naslagdocje van gemaakt...ook daarvoor nog bedankt
    oi leuk
    die manier van bewerken is erg gaaf voor portretten enzo veel sucess ermee
    pi_42039555
    iemand een idee hoe je een analoog sfeertje over een digitale foto krijgt in photoshop?
    Van een dooie koe een paard figuurzagen!
    fucking vetste topic ooit bitch
    pi_42040177
    Om te beginnen zou het handig zijn om te weten wat je met een 'analoog sfeertje' bedoelt.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_42041122
    daarom vind ik het ook zo moeilijk om te maken, omdat k het niet uit kan leggen:P

ik vind ingescande analoge foto's altijd een bepaalde soort sfeer/waas hebben wat ik eigenlijk wel heel erg mooi vind

random voorbeeldje
    Van een dooie koe een paard figuurzagen!
    fucking vetste topic ooit bitch
      vrijdag 22 september 2006 @ 12:40:12 #17
    52657 pea4fun
    pi_42044236
    quote:
    Op vrijdag 22 september 2006 10:47 schreef lennartb.nl het volgende:
    daarom vind ik het ook zo moeilijk om te maken, omdat k het niet uit kan leggen:P

ik vind ingescande analoge foto's altijd een bepaalde soort sfeer/waas hebben wat ik eigenlijk wel heel erg mooi vind
    [afbeelding]
    random voorbeeldje
    Ik vind het nog niet echt duidelijk wat jij nu voor typisch analoog aan die foto ziet. Misschien dat ie ietsje onscherper is als de digitale foto's? maar dat komt dan vaak door het scannen, of de lichte kleurzweem? Ik heb er wel een idee over, maar weet niet of het gaat werken...Ik zal eens wat proberen.

edit, wat ik probeerde kwam er dus niet zo uit.

[ Bericht 3% gewijzigd door pea4fun op 22-09-2006 13:13:08 ]
      vrijdag 22 september 2006 @ 16:34:01 #18
    35325 shi
    elegance in simplicity
    pi_42050502
    quote:
    Op vrijdag 22 september 2006 10:47 schreef lennartb.nl het volgende:

[afbeelding]
    random voorbeeldje
    die analoge sfeerwaas die jij bedoelt is het resultaat van slechte film en of een heel erg slechte ontwikkel/afdruk centrale. maargoed. als jij dat soort foutjes mooi vind.

laag dupliceren en iets blurren, 5 a 20 pixels en dan die laag in overlay modus zetten
    laag opacity naar smaak terugbrengen en verenigen met de background. voeg eventueel nog 3% wat korrel toe. laten afkoellen en garneren met wat peterselie.
      vrijdag 22 september 2006 @ 18:12:31 #19
    52657 pea4fun
    pi_42052570
    quote:
    Op vrijdag 22 september 2006 16:34 schreef shi het volgende:

[..]

die analoge sfeerwaas die jij bedoelt is het resultaat van slechte film en of een heel erg slechte ontwikkel/afdruk centrale. maargoed. als jij dat soort foutjes mooi vind.

laag dupliceren en iets blurren, 5 a 20 pixels en dan die laag in overlay modus zetten
    laag opacity naar smaak terugbrengen en verenigen met de background. voeg eventueel nog 3% wat korrel toe. laten afkoellen en garneren met wat peterselie.
    pi_42158369
    Hmm vraagje, regelmatig zie ik foto's die van zwart/wit zijn ingekleurd, en dan niet zomaar ingekleurd maar dat het er ook nog echt uit ziet. Weet iemand een tutorial waar je kan vinden hoe dat moet? Dacht dat het was met kleur vervangen, maar kom er zelf niet uit.
    Music was my first love, and it will be my last
      woensdag 27 september 2006 @ 01:01:49 #21
    52657 pea4fun
    pi_42159003
    quote:
    Op woensdag 27 september 2006 00:30 schreef Sharkbite2004 het volgende:
    Hmm vraagje, regelmatig zie ik foto's die van zwart/wit zijn ingekleurd, en dan niet zomaar ingekleurd maar dat het er ook nog echt uit ziet. Weet iemand een tutorial waar je kan vinden hoe dat moet? Dacht dat het was met kleur vervangen, maar kom er zelf niet uit.
    Bij shootnshop.nl vind je heel veel tutorials, die heb ik er ook tussen gezien.
    pi_42174073
    Thnx ga eens kijken.
    Music was my first love, and it will be my last
    pi_44469545
    Hoeveel van de digitale foto's die hier gepost worden worden eigenlijk bewerkt in photoshop? En worden de meeste uitvoerig bewerkt of alleen even contrast, saturation en curves aangepast?
    dus
    pi_44470078
    Nieuwe Photoshop CS3 (bèta ) is echt zeer relaxed!
    Zie Adobe Labs
    pi_44470546
    Wat is de beste manier om dit aan te pakken:

Je hebt twee foto's. Je wilt de tweede in de eerste plakken, maar dan zodanig dat hij in een bepaald perspectief past.Op de eerste foto kan bijvoorbeeld een muur, een zijkant van een bus of een schilderijlijst staan, waar je de tweede foto dan in hetzelfde perspectief in wilt plakken.

Met alleen skew, rotate, en hor. en vert. perspectief kom ik er niet - het liefst zou ik een functie hebben waarmee je gewoon de contour van het doel-object aangeeft en waar het programma dan meteen die tweede foto op de goede manier inplakt. Bestaat zoiets? Ik heb geen Photoshop, wel PSP.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')