abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf maandag 9 juli 2007 @ 17:46:13 #151
18921 freud
Who's John Galt?
pi_51297875
quote:
Op maandag 9 juli 2007 17:36 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb nog even wat vraagjes over het schieten en RAW.

Ik heb inmiddels vernomen dat je er achteraf je witbalans, ruisonderdrukking en scherpte nog mee kunt aanpassen.
Ik vraag me alleen af hoe je dit laatste moet zien. Verscherp je de hele foto? En hoe doe je dit dan.
Sharpen doe ik in ieder geval niet in RAW. In RAW doe ik dingen zoals witbalans, contrast, shaduwen, saturation (soms) en kleurtemperatuur. De rest in lagen na de basis RAW bewerkingen.
quote:
Daarop aansluitend mij vraag: waarmee bewerken jullie RAW files?
Photoshop CS2.
quote:
Zitten er overigens nog meer nadelen aan RAW behalve de nabewerktijd en grotere bestanden?
Je krijgt soms de instellingen niet zoals hij door de cam uitgepoept worden, en je moet wel weten wat je doet. Iets hogere kennis nodig...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_51298784
quote:
Op maandag 9 juli 2007 17:46 schreef freud het volgende:

Photoshop CS2.
[..]

Je krijgt soms de instellingen niet zoals hij door de cam uitgepoept worden, en je moet wel weten wat je doet. Iets hogere kennis nodig...
Is daar toevallig een tutorial voor?
pi_51299828
quote:
Op maandag 9 juli 2007 18:20 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Is daar toevallig een tutorial voor?
Is niet nodig. Het grote voordeel van RAW is dat het een non-destructieve work-flow is. D.w.z.: Het origineel wordt niet aangepast. Alle aanpassingen worden opgeslagen in een apart bestand, een zgn. XMP bestand. Verkloot je iets, dan gooi je gewoon het XMP bestand weg. Elke foto behoeft namelijk ook een andere nabewerking, een standaard work-flow bestaat dus ook niet.

Gewoon spelen met de sliders en kijken wat er gebeurt is de beste methode om te leren werken met RAW. Zo heb ik het ook geleerd.

Zelf werk ik met Adobe Lightroom.
  maandag 16 juli 2007 @ 15:34:45 #154
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_51524007
Weet iemand een gratis programma'tje om te croppen en te resizen?
feest
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 16 juli 2007 @ 15:36:33 #155
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_51524078
quote:
Op maandag 16 juli 2007 15:34 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Weet iemand een gratis programma'tje om te croppen en te resizen?
ifranview
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 16 juli 2007 @ 15:47:20 #156
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_51524485
quote:
Op maandag 16 juli 2007 15:36 schreef Ynske het volgende:

[..]

ifranview
irfanview

Als je iets meer console/UNIX gericht bent, dan is ook 'imagemagick' aan te raden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 16 juli 2007 @ 15:47:25 #157
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_51524491
quote:
Op maandag 16 juli 2007 15:36 schreef Ynske het volgende:

[..]

ifranview
dankje
feest
pi_51537623
Wellicht niet de juiste plaats om de vraag te stellen maar probeer het toch..

Vanavond nieuw beeldscherm gescoord, als hoofdscherm ingesteld en gecalibreerd, secundaire scherm is niet te calibreren omdat de software (spider colourvision) alleen het primaire beeldscherm "pakt".
(heb daarna het scherm wat nu als secundair gebruikt wordt als primair ingesteld en daar profiel voor gemaakt, alleen krijg het profiel niet geladen..)
Het kleurprofiel van het primaire beeldscherm is wel okee, alleen kan het eerder aangemaakte kleurprofiel voor het secundaire beeldscherm niet "laden".
Oplossing?

Met de software van mijn grafische kaart wordt het helemaal bagger, een aangemaakt profiel in de grafische kaart "laden"ziet er hopeloos uit...hopeloos overdreven contrast en idioot hoge verzadiging van kleuren...
Overigens, het primaire beeldscherm met zojuist aangemaakt kleurprofiel ziet er prima uit, het secundaire scherm blijft achter.

Ik gebruik 2 uitgangen van de grafische kaart, waarvan 1 origineel dvi was, met verloop van dvi naar vga worden dat 2 vga uitgangen..misschien zit daar de fout?

CC.

Edit; antwoord reeds gevonden, gaat niet met 1 videokaart...elke kaart heeft zijn eigen profiel nodig...

[ Bericht 8% gewijzigd door CrazyCharlie op 16-07-2007 22:25:29 (antwoord gevonden) ]
Mistakes are the portals of discovery.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 08:18:14 #159
49850 RubberDuckey
de Treinenman
pi_51548140
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:01 schreef CrazyCharlie het volgende:<knip>

Edit; antwoord reeds gevonden, gaat niet met 1 videokaart...elke kaart heeft zijn eigen profiel nodig...
Dan even een vraag hierover van mijn kant; Welke versie van de spyder heb je? Wat ik had begrepen was dat de duurste versie wel met 2 beeldschermen kon werken, geen idee of je daar dan ook 2 kaarten voor moet hebben. Ik zou eigenlijk ook mijn beide schermen echt goed willen hebben ipv 1.
pi_51548722
Euh, ik heb de spyder 2 suite..

Wat ik heb begrepen (correct me ..) is dat er door de spyder een kleurprofiel word aangemaakt, dit profiel word door de grafische kaart gebruikt. Aangezien je grafische kaart (in ieder geval de mijne) wel 2 beeldschermen kan aansturen maar niet 2 aparte profielen kan beheren is de hardware om je scherm te calibreren (het aanmaken van een kleurprofiel) van ondergeschikt belang.
Om 2 met schermen gecalibreerd te werken zul je een grafische kaart nodig hebben die 2 kleurprofielen kan ondersteunen, de mijne (en ik weet niet of er kaarten zijn die dat wel kunnen) kan dat niet.

E.e.a zou dus inhouden dat je 2 grafische kaarten moet gebruiken, elke met een eigen uniek proefiel voor elke monitor apart.

Maar misschien is er andere manier?

Ik heb het nieuwe scherm nu als hoofdmonitor, het secundaire weer zo identiek mogelijk afgesteld (handmatig, zonder profiel aangemaakt door spyder) en dat ziet er redelijk uit.

CC.
  FOK!fotograaf dinsdag 17 juli 2007 @ 09:18:05 #161
18921 freud
Who's John Galt?
pi_51548899
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 09:08 schreef CrazyCharlie het volgende:
Euh, ik heb de spyder 2 suite..

Wat ik heb begrepen (correct me ..) is dat er door de spyder een kleurprofiel word aangemaakt, dit profiel word door de grafische kaart gebruikt. Aangezien je grafische kaart (in ieder geval de mijne) wel 2 beeldschermen kan aansturen maar niet 2 aparte profielen kan beheren is de hardware om je scherm te calibreren (het aanmaken van een kleurprofiel) van ondergeschikt belang.
Om 2 met schermen gecalibreerd te werken zul je een grafische kaart nodig hebben die 2 kleurprofielen kan ondersteunen, de mijne (en ik weet niet of er kaarten zijn die dat wel kunnen) kan dat niet.

E.e.a zou dus inhouden dat je 2 grafische kaarten moet gebruiken, elke met een eigen uniek proefiel voor elke monitor apart.

Maar misschien is er andere manier?

Ik heb het nieuwe scherm nu als hoofdmonitor, het secundaire weer zo identiek mogelijk afgesteld (handmatig, zonder profiel aangemaakt door spyder) en dat ziet er redelijk uit.

CC.
Als je met meerdere schermen werkt, moet je ze inderdaad aan eigen kaarten hangen. Wat wel werkt is identieke schermen gebruiken, en het ICC profiel van de ene monitor ook bij de andere instellen. Dan kan je op 1 kaart, 2 gekalibreerde monitoren hebben. Ik heb zelf de express versie, dus kan maar 1 scherm kalibreren.

Als je perse meerdere gekalibreerde schermen wil hebben, dan zou ik voor een paar tientjes gewoon een 2e videokaart kopen. Ik heb er nu 3 monitoren aan hangen, dus had sowieso al twee kaarten nodig.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_51548921
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 09:18 schreef freud het volgende:
Wat wel werkt is identieke schermen gebruiken, en het ICC profiel van de ene monitor ook bij de andere instellen.
Moet je wel dezelfde kaarten hebben lijkt me?
  dinsdag 17 juli 2007 @ 09:22:13 #163
49850 RubberDuckey
de Treinenman
pi_51548980
Bedankt voor de uitleg
Goed om te weten als er eventueel een andere pc komt of nieuwe hardware voor deze.
pi_51549290
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 09:19 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Waarom? Het profiel aangemaakt op je scherm word toch door de grafische kaart gebruikt ?
Je zal alleen per scherm moeten calibreren, dus per scherm een profiel aanmaken en dat door de kaart laten gebruiken, dan maakt merk ot type kaart toch niets meer uit? Vandaar calibratie...
toch?
  FOK!fotograaf dinsdag 17 juli 2007 @ 09:49:13 #165
18921 freud
Who's John Galt?
pi_51549475
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 09:19 schreef veldmuis het volgende:

Ik doelde op dat je de schermen aan dezelfde kaart hangt.
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 09:40 schreef CrazyCharlie het volgende:
Waarom? Het profiel aangemaakt op je scherm word toch door de grafische kaart gebruikt ?
Je zal alleen per scherm moeten calibreren, dus per scherm een profiel aanmaken en dat door de kaart laten gebruiken, dan maakt merk ot type kaart toch niets meer uit? Vandaar calibratie...
toch?

Als je per kaart maar 1 profiel kan laden, kan je er ook voor kiezen voor een oplossing waarbij je dat ene profiel voor 2 monitoren kan gebruiken: 2 identieke monitoren op dezelfde kaart. Als je wil mag je het 2 videokaarten principe wel komen proberen met je spyder bij me hoor, voordat je meuk gaat kopen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  dinsdag 17 juli 2007 @ 18:02:12 #166
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_51565745
Als ik zeg 'pannen' wat betekend dat dan? Krijg ik zo vaak te horen na het laten zien van de F1-foto's
XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 17 juli 2007 @ 18:04:16 #167
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_51565797
11. Beweging

Door beweging in een foto te brengen, verdwijnt het statische, en vooral bij autoraces, wielrennen,… kan dit een foto veel beter maken.
Beweging in je beeld in combinatie met een scherp onderwerp kan je bekomen door te “pannen”.
“Pannen”, ook “meetrekken” genoemd, is zoals de naam het zegt, je camera meebewegen (meetrekken) met het onderwerp in combinatie met een relatief trage sluiter.
Hoe trager je onderwerp beweegt, hoe trager je de sluiter zal moeten instellen om het gevoel van snelheid te verkrijgen.
Hoe trager je sluiter, hoe moeilijker het wordt om het onderwerp scherp te krijgen. Als je sluiter in verhouding met het onderwerp te traag is, dan krijg je een overdreven gevoel van snelheid, zoals je hieronder kan zien.

De sluitertijd bedroeg hier ½ seconde, terwijl 1/60 seconde hier had volstaan. Voor een auto op snelheid volstaat 1/160 seconde bijvoorbeeld.
Veel oefenen is hier de boodschap, zodat je de techniek onder de knie krijgt en weet welke sluitertijd je wanneer nodig hebt.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 17 juli 2007 @ 18:13:37 #168
141722 X-fi
F.L.A.M.O.D.L.A.P.
pi_51566040
Bedankt Ynske. Zie mijn foto hieronder. De auto ging met 250km/h langs! (5 meter afstand)
XBOX360 Gamertag: WRNL | WORLDRACING.NL
pi_51569073
motionblur?

FOK!fotograaf donderdag 19 juli 2007 @ 15:18:29 #170
18921 freud
Who's John Galt?
pi_51628212
Whehe, jij gebruikt dezelfde smerige PS trucjes als mij om panning te simuleren .

Minj overpijnzing van vanmiddag:
De Peleng 8mm kan niet op een FF cam helaas. Nu zat ik te denken, als ik er een 12mm tussenring bijgooi, dan past het wel. Ben ik gelijk een stuk van de vignettering kwijt. Klopt deze redenering een beetje?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_51628938
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 15:18 schreef freud het volgende:
Whehe, jij gebruikt dezelfde smerige PS trucjes als mij om panning te simuleren .

De Peleng 8mm kan niet op een FF cam helaas. Nu zat ik te denken, als ik er een 12mm tussenring bijgooi, dan past het wel. Ben ik gelijk een stuk van de vignettering kwijt. Klopt deze redenering een beetje?
Je zou denken van wel, en je scherpstel-afstand ligt ook opeens anders he
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf donderdag 19 juli 2007 @ 17:00:51 #172
18921 freud
Who's John Galt?
pi_51631519
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 15:40 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Je zou denken van wel, en je scherpstel-afstand ligt ook opeens anders he
Ja, dat gaat rekenen worden, want AF en Peleng is vloeken in de kerk...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_51632355
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 17:00 schreef freud het volgende:

[..]

Ja, dat gaat rekenen worden, want AF en Peleng is vloeken in de kerk...
Wat moet je dan berekenen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 20 juli 2007 @ 00:18:04 #174
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_51646499
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 15:18 schreef freud het volgende:
Een Peleng gaat prima op FF, is ie van oorsprong zelfs voor bedoeld. Alleen krijg je een cirkelvormig beeld.

Op een tussenring van 12mm komt je scherptevlak zo ongeveer tussen je achterste element en je spiegel in te liggen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 20 juli 2007 @ 12:26:04 #175
51221 Loontjah
Rustaaaagh
pi_51656874
Voor een workshop van CJP had ik als opdracht straatmode te doen.
Ik heb wat foto's gemaakt in Eindhoven, en ik moet het opleveren in 300dpi formaat.

Ik snap wel de term, maar weet niet hoe ik mijn foto in 300dpi krijg. Als ik het open in PS krijg ik 72 dpi.
Ik heb geschoten in formaat 2592x1944. Wat nu te doen ?
Sappig !!
pi_51656992
Je kan in PS aangeven hoeveel DPI hij moet gebruiken (iig bij het croppen). Kan je anders eens een screendumpje laten zien van het scherm waaruit jij concludeert dat de foto 72 dpi is?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_51657045
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 12:26 schreef Loontjah het volgende:
Voor een workshop van CJP had ik als opdracht straatmode te doen.
Ik heb wat foto's gemaakt in Eindhoven, en ik moet het opleveren in 300dpi formaat.

Ik snap wel de term, maar weet niet hoe ik mijn foto in 300dpi krijg. Als ik het open in PS krijg ik 72 dpi.
Ik heb geschoten in formaat 2592x1944. Wat nu te doen ?
En je moet het digitaal opleveren? Dan zou ik een verhaal maken waarom dpi's voor digitale dingen bullshit zijn!
  vrijdag 20 juli 2007 @ 12:37:20 #178
51221 Loontjah
Rustaaaagh
pi_51657257
Ja, ze gaan mijn foto gebruiken om op te hangen op het Streetlab Festival.
Sappig !!
pi_51657383
in PS:
IMAGE > IMAGE SIZE
resample image uitvinken en dan 300 invullen bij resolution
het plaatje blijft even groot maar bij het afdrukken zal de printer 300 pixels in een inch stoppen in plaats van 72

maar wat ze vaak bedoelen is dat je controleerd dat het bestand groot genoeg is om af te kunnen drukken op 300 dpi
pi_51657399
Ah...het leven is simpel Pas je resolutie daar aan Daar waar 72 staat, gewoon 300 van maken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')