Sharpen doe ik in ieder geval niet in RAW. In RAW doe ik dingen zoals witbalans, contrast, shaduwen, saturation (soms) en kleurtemperatuur. De rest in lagen na de basis RAW bewerkingen.quote:Op maandag 9 juli 2007 17:36 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb nog even wat vraagjes over het schieten en RAW.
Ik heb inmiddels vernomen dat je er achteraf je witbalans, ruisonderdrukking en scherpte nog mee kunt aanpassen.
Ik vraag me alleen af hoe je dit laatste moet zien. Verscherp je de hele foto? En hoe doe je dit dan.
Photoshop CS2.quote:Daarop aansluitend mij vraag: waarmee bewerken jullie RAW files?
Je krijgt soms de instellingen niet zoals hij door de cam uitgepoept worden, en je moet wel weten wat je doet. Iets hogere kennis nodig...quote:Zitten er overigens nog meer nadelen aan RAW behalve de nabewerktijd en grotere bestanden?
Is daar toevallig een tutorial voor?quote:Op maandag 9 juli 2007 17:46 schreef freud het volgende:
Photoshop CS2.
[..]
Je krijgt soms de instellingen niet zoals hij door de cam uitgepoept worden, en je moet wel weten wat je doet. Iets hogere kennis nodig...
Is niet nodig. Het grote voordeel van RAW is dat het een non-destructieve work-flow is. D.w.z.: Het origineel wordt niet aangepast. Alle aanpassingen worden opgeslagen in een apart bestand, een zgn. XMP bestand. Verkloot je iets, dan gooi je gewoon het XMP bestand weg. Elke foto behoeft namelijk ook een andere nabewerking, een standaard work-flow bestaat dus ook niet.quote:
ifranviewquote:Op maandag 16 juli 2007 15:34 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Weet iemand een gratis programma'tje om te croppen en te resizen?
irfanviewquote:
Dan even een vraag hierover van mijn kant; Welke versie van de spyder heb je? Wat ik had begrepen was dat de duurste versie wel met 2 beeldschermen kon werken, geen idee of je daar dan ook 2 kaarten voor moet hebben. Ik zou eigenlijk ook mijn beide schermen echt goed willen hebben ipv 1.quote:Op maandag 16 juli 2007 22:01 schreef CrazyCharlie het volgende:<knip>
Edit; antwoord reeds gevonden, gaat niet met 1 videokaart...elke kaart heeft zijn eigen profiel nodig...![]()
Als je met meerdere schermen werkt, moet je ze inderdaad aan eigen kaarten hangen. Wat wel werkt is identieke schermen gebruiken, en het ICC profiel van de ene monitor ook bij de andere instellen. Dan kan je op 1 kaart, 2 gekalibreerde monitoren hebben. Ik heb zelf de express versie, dus kan maar 1 scherm kalibreren.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:08 schreef CrazyCharlie het volgende:
Euh, ik heb de spyder 2 suite..
Wat ik heb begrepen (correct me ..) is dat er door de spyder een kleurprofiel word aangemaakt, dit profiel word door de grafische kaart gebruikt. Aangezien je grafische kaart (in ieder geval de mijne) wel 2 beeldschermen kan aansturen maar niet 2 aparte profielen kan beheren is de hardware om je scherm te calibreren (het aanmaken van een kleurprofiel) van ondergeschikt belang.
Om 2 met schermen gecalibreerd te werken zul je een grafische kaart nodig hebben die 2 kleurprofielen kan ondersteunen, de mijne (en ik weet niet of er kaarten zijn die dat wel kunnen) kan dat niet.
E.e.a zou dus inhouden dat je 2 grafische kaarten moet gebruiken, elke met een eigen uniek proefiel voor elke monitor apart.
Maar misschien is er andere manier?
Ik heb het nieuwe scherm nu als hoofdmonitor, het secundaire weer zo identiek mogelijk afgesteld (handmatig, zonder profiel aangemaakt door spyder) en dat ziet er redelijk uit.
CC.
Moet je wel dezelfde kaarten hebben lijkt me?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:18 schreef freud het volgende:
Wat wel werkt is identieke schermen gebruiken, en het ICC profiel van de ene monitor ook bij de andere instellen.
Waarom? Het profiel aangemaakt op je scherm word toch door de grafische kaart gebruikt ?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:19 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Moet je wel dezelfde kaarten hebben lijkt me?
Ik doelde op dat je de schermen aan dezelfde kaart hangt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:19 schreef veldmuis het volgende:
Moet je wel dezelfde kaarten hebben lijkt me?
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:40 schreef CrazyCharlie het volgende:
Waarom? Het profiel aangemaakt op je scherm word toch door de grafische kaart gebruikt ?
Je zal alleen per scherm moeten calibreren, dus per scherm een profiel aanmaken en dat door de kaart laten gebruiken, dan maakt merk ot type kaart toch niets meer uit? Vandaar calibratie...
toch?
Je zou denken van wel, en je scherpstel-afstand ligt ook opeens anders hequote:Op donderdag 19 juli 2007 15:18 schreef freud het volgende:
Whehe, jij gebruikt dezelfde smerige PS trucjes als mij om panning te simuleren.
Minj overpijnzing van vanmiddag:
De Peleng 8mm kan niet op een FF cam helaas. Nu zat ik te denken, als ik er een 12mm tussenring bijgooi, dan past het wel. Ben ik gelijk een stuk van de vignettering kwijt. Klopt deze redenering een beetje?
Ja, dat gaat rekenen worden, want AF en Peleng is vloeken in de kerk...quote:Op donderdag 19 juli 2007 15:40 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Je zou denken van wel, en je scherpstel-afstand ligt ook opeens anders he
Wat moet je dan berekenen?quote:Op donderdag 19 juli 2007 17:00 schreef freud het volgende:
[..]
Ja, dat gaat rekenen worden, want AF en Peleng is vloeken in de kerk...
Een Peleng gaat prima op FF, is ie van oorsprong zelfs voor bedoeld. Alleen krijg je een cirkelvormig beeld.quote:Op donderdag 19 juli 2007 15:18 schreef freud het volgende:
Minj overpijnzing van vanmiddag:
De Peleng 8mm kan niet op een FF cam helaas. Nu zat ik te denken, als ik er een 12mm tussenring bijgooi, dan past het wel. Ben ik gelijk een stuk van de vignettering kwijt. Klopt deze redenering een beetje?
En je moet het digitaal opleveren? Dan zou ik een verhaal maken waarom dpi's voor digitale dingen bullshit zijn!quote:Op vrijdag 20 juli 2007 12:26 schreef Loontjah het volgende:
Voor een workshop van CJP had ik als opdracht straatmode te doen.
Ik heb wat foto's gemaakt in Eindhoven, en ik moet het opleveren in 300dpi formaat.
Ik snap wel de term, maar weet niet hoe ik mijn foto in 300dpi krijg. Als ik het open in PS krijg ik 72 dpi.
Ik heb geschoten in formaat 2592x1944. Wat nu te doen ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |