abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 januari 2006 @ 20:38:05 #1
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34625496
De bedoeling is simpel, jij als hebt een brandende vraag omtrent fotografie (behalve camera specifieke eigenschappen, daar zijn andere topics voor), ik (of een andere expert) zal dan uitleg geven.

Nee, ik zeg niks over foto's (daar is al een ander topic voor), alleen over fotografische begrippen, hoe jij jouw foto gerelateerd gereedschap kan gebruiken-de camera dus, en dergelijke!

Niet allemaal tegerlijkertijd

[ Bericht 12% gewijzigd door Shark.Bait op 30-01-2006 21:33:32 ]
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_34625573
Dit topic is er toch al?
  maandag 30 januari 2006 @ 20:52:47 #4
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_34626191
wat is de waarde van een stop?
en wat kun je doen om 1 stop onder of over te belichten?
ik snap echt nog niks van die berekeningen. soms een hele soms een halve soms een derde stop.
iemand een leuke tabel die het overzichtelijk maakt?
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  maandag 30 januari 2006 @ 20:53:32 #5
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_34626224
S.B, zou je in de OP even kunnen verduidelijken wat je doel is van dit topic? Het gaat niet om foto-verbetering maar over meer algemene uitleg, toch?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 30 januari 2006 @ 21:28:50 #6
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34627920
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:53 schreef RonaldV het volgende:
S.B, zou je in de OP even kunnen verduidelijken wat je doel is van dit topic? Het gaat niet om foto-verbetering maar over meer algemene uitleg, toch?
done
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:52 schreef blackbully het volgende:
wat is de waarde van een stop?
Aah! de eerste klant!
De waarde van een f-stop: Elk volgende f-stop betekent dat de lens de helft minder licht doorlaat.

f/1=100% (al het licht van buiten word doorgelaten)
f/1.4=50% van 1(de helft van het licht word maar doorgelaten)
f/2=50% van 1.4
etc.
die halve stops en derde stops betekent dat er dus meer of minder dan die 50% doorgelaten word. 1.8 is een halve stop meer dan 1.4, er word dus 25% minder licht doorgelaten dan 1.4. Maar deze waardes onthou ik zelf ook niet.wat je wel kan onthouden is als je de sluitertijd halveert je de f-stop moet verdubbellen.

Ga er maar van uit dat je camera het meestal wel goed heeft met het meten van het licht, dat doe ik ook. Vroeger, toen ik alles met het handje deed, had ik niet eens zoiets als halve of 1/3e stops

Voorbeeld: de camera zegt 1/60 seconde bij f/5.6; als je de sluitertijd op 1/120 zet (verdubbelt), gaat de sluiter 2 keer zo snel dicht, dus moet het diafragma 2 keer zoveel licht doorlaten, en moet hij op f/4 staan (dan komt er 2 keer zoveel licht op je film/sensor!).
quote:
en wat kun je doen om 1 stop onder of over te belichten?
Niet doen wat je camera zegt! Je moet je camera wel in (M)anual mode zetten. En dan stel jij je camera in zoals hij aangeeft. (stel: f/4 bij 1/60 sluitertijd). Om 1 stop te overbelichten draai jij de f-stop van f/4 naar f/2.8, dan gaat er 2 keer zoveel licht door.
Sommige fototoestellen hebben een zogenaamde "belichtingscompensatie" dan kan je hem op +1.0 zetten, dan belicht ie automatisch voor je over, ongeacht in welke modus je fotografeert ("A", "M", "S", "P")als je de knop niet kan vinden, wil ik wel helpen zoeken (voor deze keer )
quote:
ik snap echt nog niks van die berekeningen. soms een hele soms een halve soms een derde stop.
halve stops en derde stops zijn kleinere stapjes van hele stops.
quote:
iemand een leuke tabel die het overzichtelijk maakt?
De f-stop getallen zijn
f/1
f/1.4
f/2
f/2.8
f/4
f/5.6
f/8
f/11
f/16
f/22
f/32
f/45
etc.

Als je goed kijkt zie je dat de oneven getallen (nummer 1, 3, 5 7 etc, telkens een verdubbeling zijn, en de even getallen (nummer 2, 4, 6,8,etc ook een verdubbeling (en afgerond)!!!
Ezelsbruggetje: Je hoeft dus eigenlijk alleen 1 en 1.4 te onthouden, en die telkens te verdubbelen

een f-stop van 1 betekent dat het glas in je lens alles doorlaat, dus 100%. Die lenzen zijn ontzettend duur.
1.4 betekent dat de lens maar 50% van het licht doorlaat.

Pffff...hele lap tekst
Denk je dat je het begint door te krijgen?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_34628675
Wat is "bracketing", waarvoor/waarom gebruik je het en in welke gevallen zou het je een betere foto op kunnen leveren?
Grt.CC
Mistakes are the portals of discovery.
  maandag 30 januari 2006 @ 22:19:09 #8
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34630292
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:44 schreef CrazyCharlie het volgende:
Wat is "bracketing", waarvoor/waarom gebruik je het en in welke gevallen zou het je een betere foto op kunnen leveren?
Grt.CC
bracketing: soms maakt je cam wel eens foutjes bij het berekenen welke stop en welke sluitertijd voor die ene opname precies goed is.

Vroeger kwam je daar dan achter als je bij de fotoboer naar je foto's keek

Als oplossing bedacht iemand dat het dan wel mooi zou zijn als je de foto maakt, je ernanog 1 foto zou maken, maar die dan 1 stop onder belichtte, en dan nog 1 foto die je dan 1 stop over belichtte.

Dat is dus "bracketting".

Met de camera's van nu kan je bijna alle kanten uit. met stapjes van 1/3e stop of met stapjes van 1/2e stop over~ of onder~belichten.

En de camera's kunnen het soms ook helemaal zelf. Jij drukt de sluiter in, en de camera maakt een aantal foto's, met jouw instellingen. dus 1 is onderbleicht, de tweede is goed belicht, nummer 3 is overbelicht (als voorbeeld)--moet je wel je bracketing knopje aanzetten

Tegenwoordig kan het bijna niet fout gaan. Bijna, want voor sneeuw bijvoorbeeld moet je de camera foppen door je foto te overbelichten met ongeveer 1 stop. En omdat je dat niet van te voren precies weet ga je....precies, bracketten
Ook voor binnefotografie met flitser kan je beter bracketten, en natuurlijk voor die situatie waar je misschien DE foto van je leven aan het maken bent maar niet de tijd hebt om het te controleren: bruidsreportage, vakantie, sneeuw, feestje 's avonds...
pi_34630518
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:28 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

een f-stop van 1 betekent dat het glas in je lens alles doorlaat, dus 100%. Die lenzen zijn ontzettend duur.
en ik maar denken dat dat theoretisch was, bestaan die echt? en zo ja, welke dan?
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
  maandag 30 januari 2006 @ 22:32:50 #10
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34630920
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:24 schreef lostminds het volgende:
en ik maar denken dat dat theoretisch was, bestaan die echt? en zo ja, welke dan?
Het kan natuurlijk niet echt. Elk glas reflecteert wel licht. Nu gooien ze over het glas een coating die dat moet voorkomen, maar als je in je lens kijkt zie je al reflectie. Canon kwam een keer op de proppen met een .95 lens .

Dat kan natuurlijk niet.
Die laat meer licht door dan er de lens inkomt

Maar canon heeft wel een f/1.0 50 mm lensje. Zwaar ding daarom. ik heb er eens mee mogen spelen

Kost wel een paar centen...

[ Bericht 5% gewijzigd door Shark.Bait op 30-01-2006 23:02:59 ]
pi_34631596
oh... dingetje kost maar 358700 yen
2500 euro voor een 50mm lesje

linkje doet het niet goed trouwens
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
pi_34632174
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:28 schreef Shark.Bait het volgende:
f/1=100% (al het licht van buiten word doorgelaten)
f/1.4=50% van 1(de helft van het licht word maar doorgelaten)
f/2=50% van 1.4

De f-stop getallen zijn
f/1
f/1.4
f/2
f/2.8
f/4
f/5.6
f/8
f/11
f/16
f/22
f/32
f/45
etc.

1.4 betekent dat de lens maar 50% van het licht doorlaat.

Pffff...hele lap tekst
Hele lap tekst ja, maar het klopt niet helemaal
f/*getal* geeft de diameter van het diafragma bij een bepaalde brandpuntsafstand.
f staat voor de brandpuntsafstand. Een 50mm lens met f/2 heeft dus een diafragma van 25mm.
f/1 betekent gewoon dat het diafragma vrij groot is, maar je kunt niet zeggen dat deze 100% van het licht doorlaat (een f/1000 objectief laat ook 100% licht door op het open vlak). Wel kun je zeggen dat een diafragma met 2x zoveel oppervlak 2x zoveel licht doorlaat.

Er zijn ook gewoon f/0.7 diafragma's, en die laten niet opeens meer dan 100% licht door ofzo
  maandag 30 januari 2006 @ 23:06:54 #13
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34632505
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:47 schreef lostminds het volgende:
oh... dingetje kost maar 358700 yen
2500 euro voor een 50mm lesje

linkje doet het niet goed trouwens
gefixed. Met nederlandstalige link
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:00 schreef Gizz het volgende:
<technisch verhaal>
Ja, je hebt gelijk.
Maar ik probeer hier mensen iets makkelijk bij te brengen zonder in details te treden.
Beetje te vergelijken met:De auto gaat vooruit als je op het gaspedaal trapt. in tegenstelling tot de werking van de verbrandingsmotor uit te leggen in 50 topics en hoe de krachten op de wielen overgebracht worden
Dit is geen DPZ. dit topic is voor beginners. Als ze later de details en natuurkunde/wiskunde erachter willen weten, dan mag jij ze in een topic terecht wijzen
pi_34632936
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:06 schreef Shark.Bait het volgende:
Maar ik probeer hier mensen iets makkelijk bij te brengen zonder in details te treden.
Eh, er werd gevraagd om stops in het algemeen, en jij begint meteen met een hele lap over f/stops

Zonder teveel details dan: een stop meer betekent een verdubbeling in de hoeveelheid licht die vastgelegd wordt in je opname, een stop minder is een halvering.

De belichting (dus hoeveelheid licht in je opname) hangt af van 3 dingen: de belichtingstijd, het diafragma, en de gevoeligheid van je sensor/film. Door 1 van deze variabelen bijvoorbeeld te verdubbelen of halveren maak je een stop verschil.

Wat voorbeeldjes:

Opname A: sluitertijd: 1 seconde, diafragma f/5.6, iso 100
Opname B: sluitertijd: 2 seconde, diafragma f/5.6, iso 100

Opname B is in dit voorbeeld een stop meer belicht dan opname A

Opname D: sluitertijd: 1 seconde, diafragma f/5.6, iso 100
Opname E: sluitertijd: 1 seconde, diafragma f/5.6, iso 50

Opname E is een stop onderbelicht ten opzichte van opname D.

Etc.

Overigens ben ik bij het bovenstaande verhaaltje uitgegaan van een constante hoeveelheid licht van het te fotograferen onderwerp. Eigenlijk is licht natuurlijk de 4e variabele: als je voor 2x zoveel licht zorgt, en de belichting blijft verder hetzelfde, dan heb je ook 2x zoveel licht op de foto, dus een stop overbelicht.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gizz op 30-01-2006 23:53:56 ]
  dinsdag 31 januari 2006 @ 20:10:58 #15
127158 MisterTata
Ja, tuurlijk..jij hebt gelijk.
pi_34658256
Niet zozeer een fotografievraag maar ik dacht gooi hem toch maar hier:

Heb een mooie foto gemaakt op het strand, netjes op mijn comp. gezet en nu wil ik hem lekker groot laten afdrukken. Hij is nu 2048x1536, hoe groot kan ik hem dan zonder kwaliteitsverlies laten afdrukken?

Alvast bedankt
Er zijn drie soorten mensen; mensen die wel kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen.
pi_34659205
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 20:10 schreef MisterTata het volgende:
Niet zozeer een fotografievraag maar ik dacht gooi hem toch maar hier:

Heb een mooie foto gemaakt op het strand, netjes op mijn comp. gezet en nu wil ik hem lekker groot laten afdrukken. Hij is nu 2048x1536, hoe groot kan ik hem dan zonder kwaliteitsverlies laten afdrukken?

Alvast bedankt
als je uitgaat van 300 dpi (standaard drukwerk) dan is zonder kwaliteitsverlies 13 x 18 cm
maar een A2 (42x60) poster bekijk je niet van dezelfde afstand als een 13 x 18 foto
moet je voor de grap maar eens zo'n poster in een bushokje van dichtbij bekijken, dan zie je allemaal gekleurde puntjes
  woensdag 1 februari 2006 @ 00:21:55 #17
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_34667609
ik heb op dit moment (nog) geen vraag, maar vind het nu al een goed topic! Nu kunnen de beginners tenminste ergens vragen posten zonder dat ze RTFM horen!
  woensdag 1 februari 2006 @ 00:26:25 #18
40714 Subhuman
Televised confession
pi_34667742
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 00:21 schreef sgoldie het volgende:
ik heb op dit moment (nog) geen vraag, maar vind het nu al een goed topic! Nu kunnen de beginners tenminste ergens vragen posten zonder dat ze RTFM horen!
Dat kon altijd al, je mag gewoon je eigen topic openen.

Op de Wiki staat trouwens ook een stuk over diafragma. http://wiki.fok.nl/index.php/Diafragma
pi_34667902
als ik het 'stops' verhaal hierboven een beetje doorlees zou je dus eigenlijk de hoeveelheid licht op x aantal manieren kunnen beinvloeden. stel ik doe een f/stop hoger dan gaat de helft van me licht weg (krap door de bocht gezegd waarschijnlijk), maar als ik dan me ISO van 100 naar 200 doe hef ik dat verlies op en wordt de foto even goed belicht?

nog een vraagje, als ik binnen-sport-fotografie(tafeltennis) wil doen, dan moet ik dus een zeer lichtsterke lens kopen? met tafeltennis heb je namelijk een snelle sluitertijd nodig omdat de bewegingen nogal snel zijn. Ik heb dus laatst een heleboel foto's gemaakt met een Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II, maar daar moest ik dus echt op iso 1600 schieten in een goedverlichte zaal (tl-balken) om een sluitertijd van 1/125 te kunnen gebruiken, flitsen kan natuurlijk niet als de spelers daarvan afgeleid raken. Foto's zijn dus ook behoorlijk korrelig....
pi_34668635
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 00:32 schreef Gose het volgende:
als ik het 'stops' verhaal hierboven een beetje doorlees zou je dus eigenlijk de hoeveelheid licht op x aantal manieren kunnen beinvloeden. stel ik doe een f/stop hoger dan gaat de helft van me licht weg (krap door de bocht gezegd waarschijnlijk), maar als ik dan me ISO van 100 naar 200 doe hef ik dat verlies op en wordt de foto even goed belicht?
klopt, je hebt 3 factoren die van invloed zijn
diafragma
sluitertijd
iso waarde
ieder met z'n voor en nadelen

diafragma open zetten levert meer licht maar minder scherptediepte
met lange sluitertijd kan je een kleinere diafragma opening gebruiken (hoger f getal) dus meer scherptediepte maar kans op bewogen foto's
met hoge isowaarde kun je dus meer scherptediepte creeren of een snellere sluitertijd maar het geeft ook meer ruis

waar het op neer komt is dat je altijd licht te weinig hebt
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 00:32 schreef Gose het volgende:

nog een vraagje, als ik binnen-sport-fotografie(tafeltennis) wil doen, dan moet ik dus een zeer lichtsterke lens kopen? met tafeltennis heb je namelijk een snelle sluitertijd nodig omdat de bewegingen nogal snel zijn. Ik heb dus laatst een heleboel foto's gemaakt met een Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II, maar daar moest ik dus echt op iso 1600 schieten in een goedverlichte zaal (tl-balken) om een sluitertijd van 1/125 te kunnen gebruiken, flitsen kan natuurlijk niet als de spelers daarvan afgeleid raken. Foto's zijn dus ook behoorlijk korrelig....
je zou eens kunnen kijken naar een 50mm prime lens
die hebben een diafragma van 1.8 of 1.4 (en zelfs 1.2 en 1.0) en die vangen ongeveer 8 x zoveel licht als de lens die jij gebruikt hebt
van f4 naar f1.4 scheeelt 3 stops en van iso1600 naar iso200 is ook 3 stops
dat betekent dus dat je die zelfde foto's op iso 200 kunt maken
een f1.8 lens kost ongeveer 100 euro nieuw en een 1.4 ongeveer 250 maar je kunt ze ook huren
nadeel is wel dat je niet in en uit kunt zoomen, je zult dus een stapje naar voren of achteren moeten doen
ander nadeel is dat een 1.4 lens op korte afstand maar een flinterdunne scherptediepte heeft, op 1 meter afstand ongeveer 2 centimeter ofzo
op 3 meter 20cm
op 5 meter 60cm
kun je hier uitrekenen
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

[ Bericht 8% gewijzigd door lostminds op 01-02-2006 01:31:12 (geprobeerd iets duidelijker te maken) ]
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:14:18 #21
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34670981
Goed topic 14.gif!

Maar dit is allemaal gebasseerd op DSRL's neem ik aan?

Bij mij wordt over of onderbelichten aangeduid met OEV waar staat dat dan voor?
En ik maak regelmatig foto's met bracketing maar heb nooit iets gemerkt van verschil in belichting.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 1 februari 2006 @ 09:11:36 #22
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34671532
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 00:21 schreef sgoldie het volgende:
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 08:14 schreef Puckzzz het volgende:
Goed topic 14.gif!
tx, namens alle experts en vragenstellers
quote:
Maar dit is allemaal gebasseerd op DSRL's neem ik aan?
Nee hoor, maar met een SLR heb je als fotograaf meer vrijheden dan met een compact camera, dus dan lijkt het zo. En omdat niet iedere compact camera hetzelfde is (een baby SLR is ook eigenlijk een compact tenslotte), kan ik daar niet een algemeen antwoord op geven.
quote:
Bij mij wordt over of onderbelichten aangeduid met OEV waar staat dat dan voor?
En ik maak regelmatig foto's met bracketing maar heb nooit iets gemerkt van verschil in belichting.
Zo te zien gevruikt Sony OEV ipv EV (exposure value, oftewel belichtingswaarde naar ik meen) OEV zou Original Exposure Value betekenen.
pi_34671687
Ik word een beetje tureluurs van de milimeters. Ik heb een tijd terug eens eerder wat in het Centrale Lenzentopic gepost, maar ik wil het gewoon snappen, dus vandaar deze vraag.

Mijn Canon Powershot S2 IS geeft aan:
6.0 - 72.0 mm 1:2.7-3.5

Dat laatste zal op het diafragma slaan.

Nu lees ik op DPreview het volgende:
quote:
The most powerful optical zoom (36 – 432mm f/2.7-f.3.5)
Dit zijn de waarden op de voorkant van mijn camera x6 ?!?!?

En dan kan ik ook nog eens additionele lenzen aanschaffen:
quote:
Optional 500D (58mm) close up lens gives the opportunity for interesting and experimental macro photography.
en
quote:
optional wide and tele converter lenses extend the zoom range to an impressive 24x – from wide 27mm to super-tele 648mm (35mm equivalent).
De zoom gaat nu van 12x naar 24x? 27 is groothoek en de 648 is zoom? Maar waar staat de 35mm equivalent dan weer voor?

En dan geeft Pixelmania geeft namelijk weer het volgende aan:
quote:
Haal je onderwerp dichterbij met deze TC-DC58B teleconverter van Canon. De TC-DC58B is bestemd voor de Canon PowerShot S2 IS en biedt een optische zoom van 1,5x.
Kan iemand mij het milimeterverhaal een beetje duidelijk maken. Graag zou ik zelf bijvoorbeeld de waardes terug kunnen rekenen, bijvoorbeeld met xx milimeter haal ik dingen xx keer dichterbij.
  woensdag 1 februari 2006 @ 10:20:29 #24
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34672795
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 09:22 schreef Werewolf het volgende:
Ik word een beetje tureluurs van de milimeters. Ik heb een tijd terug eens eerder wat in het Centrale Lenzentopic gepost, maar ik wil het gewoon snappen, dus vandaar deze vraag.

Mijn Canon Powershot S2 IS geeft aan:
6.0 - 72.0 mm 1:2.7-3.5

Dat laatste zal op het diafragma slaan.
inderdaad
quote:
Nu lees ik op DPreview het volgende:

[..]

Dit zijn de waarden op de voorkant van mijn camera x6 ?!?!?

En dan kan ik ook nog eens additionele lenzen aanschaffen:
[..]

en
[..]

De zoom gaat nu van 12x naar 24x? 27 is groothoek en de 648 is zoom? Maar waar staat de 35mm equivalent dan weer voor?
Je sensor van de S2 is veel kleiner van formaat dan die van zo'n 'ouderwetse' filmcamera. Dus de absolute waarde van je lens is 6.0mm-72.0mm; maar in vergelijking met het traditionele filmrolletje (de zo genaamde 35mm formaat) is je lens vergelijkbaar met eentje die een brandpunt van 36mm – 432mm heeft!
Omdat het gros van de fotografen opgegroeid is met de 35mm film, word deze als 'standaard' gebruikt, om hen een idee te geven wat de camera kan. (beetje vergelijkbaar dat mensen het bij auto's nog steeds over PK's hebben en niet de hoeveelheid watt )
quote:
En dan geeft Pixelmania geeft namelijk weer het volgende aan:
[..]

Kan iemand mij het milimeterverhaal een beetje duidelijk maken. Graag zou ik zelf bijvoorbeeld de waardes terug kunnen rekenen, bijvoorbeeld met xx milimeter haal ik dingen xx keer dichterbij.
De optische zoom is makkelijk te berekenen maar zegt op zich niet zoveel. je deelt de hoogste waarde door de laagte en voila, je hebt je zoom waarde. 72/6=12x zoom.

Waarom zegt de hoeveelheid zoom niet veel?
Een 100-300mm lens heeft dus een optische zoom van 3x, maar een 12-36mm lens heeft ook een optische zoom van 3x. En de eerste is een telezoom, de tweede een wide-angle zoom.
pi_34673394
Bedankt voor je verhaal, het is zeer verhelderend...
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 10:20 schreef Shark.Bait het volgende:

Waarom zegt de hoeveelheid zoom niet veel?
Een 100-300mm lens heeft dus een optische zoom van 3x, maar een 12-36mm lens heeft ook een optische zoom van 3x. En de eerste is een telezoom, de tweede een wide-angle zoom.
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
En hoe zit het dan met macro lenzen?

Aan de hand van je verhaal vind ik het vreemd dat de camera zelf 6.0 - 72.0 mm aangeeft en in de specs 36 – 432 mm staat? Deze laatste zijn 6 maal zo hoog als de eerste, maar zoals je zei; de hoogste delen door de laagste geeft hetzelfde aan: 12x zoom. Enig idee?
  woensdag 1 februari 2006 @ 10:54:38 #26
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34673552
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 10:47 schreef Werewolf het volgende:
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
ehm hoe bedoel je?
quote:
Aan de hand van je verhaal vind ik het vreemd dat de camera zelf 6.0 - 72.0 mm aangeeft en in de specs 36- 432 mm staat? Deze laatste zijn 6 maal zo hoog als de eerste, maar zoals je zei; de hoogste delen door de laagste geeft hetzelfde aan: 12x zoom. Enig idee?
de sensor van de S2 is 1/2.5 inch groot en dan is 6.0-72.0mm hetzelfde als 36-432mm bij 35mm film. dat laatste begrijpen de meeste mensen die fotograferen beter, omdat ze gewend zijn aan 35mm film; de verhouding van de sensor grootte (1/2.5 inch en de brandpunt van de zoom (6.0-72.0mm) is bij 35mm film dus 36-432.
  woensdag 1 februari 2006 @ 11:28:33 #27
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_34674436
quote:
[..]

Groothoek (wide angel) is iets anders dan breedbeeld. Breedbeeld is maar een beel formaat, zoals 16:9 bij TV of panorma bij foto. (eigenlijk een andere uitsnede van het te fotograferen beeld).

Maar hoe groter de mm waarde (brandpunt afstand) is, hoe kleiner je beeldhoek en hoe dichtje je het te schieten beeld bij je haald. Correct me if i'm wrong.

Bij een lage mm waarde heb je een grotere beeldhoek (je ziet meer omgeving). 35mm lezen komen qua beeldhoek overeen met het oog.

bron

Hoe het bij macro precies zit durf ik zo niet te zeggen.

(tevens schaamteloze tvp)

[ Bericht 3% gewijzigd door koffiekoekje op 01-02-2006 11:36:29 ]
pi_34674544
quote:
[..]

Ja, in feite wel.
Een 200mm lens haalt dingen van verder weg dichterbij en is dus een tele-lens.
Een 28mm geeft een breedbeeld idee (in de fotografie noemt men dat een groothoek om dat de hoek van het zichtveld van de lens vrij groot is.)

Zoom staat in principe los van deze twee dingen. Vaak wordt zoom verward met een tele lens, maar zoom betekend alleen maar dat je de brandpuntsafstand (het getal voor de mm) kunt veranderen. Dus je heb zowel groothoek- als tele-zoom lenzen, een 18-28mm lens is een zoomlens en een 100-300mm lens is ook een zoomlens.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
pi_34675107
Oke, het wordt me allemaal een stuk duidelijker...

Alleen nu kan ik voor mijn Canon een Wide angle en een Telelens aanschaffen. Op de website staat:
quote:
Vergroot uw zoombereik met optionele groothoek- en teleconverters naar een indrukwekkende 27mm - 648mm.
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
  woensdag 1 februari 2006 @ 12:24:25 #30
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34676060
Die afbeelding van Koefiekoekje maakt voor mij een boel duidelijk! Thnx!

Ik snapte sommige opmerking soms niet over groothoek.

Bijvoorbeeld de opmerking van Xil hier.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 1 februari 2006 @ 12:31:59 #31
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_34676260
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 11:51 schreef Werewolf het volgende:
Oke, het wordt me allemaal een stuk duidelijker...

Alleen nu kan ik voor mijn Canon een Wide angle en een Telelens aanschaffen. Op de website staat:
[..]

In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
Volgens mij gaat het hier om "opzet lenzen" of tussenringen.

Maar wat de "vergrotings factor" is durf ik zo niet te zeggen.
* ziet nu de TT en bekend geen expert te zijn

[ Bericht 1% gewijzigd door koffiekoekje op 01-02-2006 13:10:33 ]
pi_34676883
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 12:24 schreef Puckzzz het volgende:
Die afbeelding van Koefiekoekje maakt voor mij een boel duidelijk! Thnx!

Ik snapte sommige opmerking soms niet over groothoek.

Bijvoorbeeld de opmerking van Xil hier.
Ik denk dat Xil daar een anders effect van een groothoek bedoeld, namelijk dat door de "tonvormige" vertekening van de lens de kop van de hond veel groter lijkt als zijn lijf Dat effect zie je heel duidelijk bij de fish-eye (een extreme groothoek) foto die PdH in zijn avatar heeft staan.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
  woensdag 1 februari 2006 @ 12:55:37 #33
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34676959
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 12:52 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Ik denk dat Xil daar een anders effect van een groothoek bedoeld, namelijk dat door de "tonvormige" vertekening van de lens de kop van de hond veel groter lijkt als zijn lijf Dat effect zie je heel duidelijk bij de fish-eye (een extreme groothoek) foto die PdH in zijn avatar heeft staan.
ow ik denk dat ik het verkeerd formuleer, want ik weet het effect wat hij bedoeld, alleen ik snapte niet hoe hij erbij kwam dat ik groothoek zou hebben gebruikt, want dat had ik naar mijn weten niet.
Maar wanneer ik dan de EXIF bekijk en zie Focal length 10.6 mm dan snap ik weer wel wat hij bedoeld

Ik had in principe verder weg moeten gaan staan en dan meer inzoomen.
pi_34676994
Vraagje.

Ik ben een Foton00b, maar wil toch een camera. Hetgeen ik vooral wil gaan fotograferen zijn luchten/zeeen... waar moet ik op letten? Ik ben bereid een euro of 350 aan camera én toebehoren uit te geven
  woensdag 1 februari 2006 @ 12:59:25 #35
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34677071
pi_34677111
oké
pi_34677222
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 12:31 schreef koffiekoekje het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het hier om "opzet lenzen" of tussenringen.
Ja het is een opzetlens...
Maar ik kan met de verkregen informatie niet achterhalen hoeveel ik iets dichterbij kan halen...

Standaard heeft heeft de camera 36 – 432mm, dus 432:36=12, dus kan ik iets 12x dichterbij halen.

Als ik via verschillende sites naar de specs van de telelens kijk, zie ik alleen maar 648mm en " optische zoom van 1,5x."

Nu kan ik die 648 van de telelens delen door de 36 van de camera, maar dan kom ik op 18 uit, terwijl het 24x moet worden...

Welke rekensom moet ik maken?
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:13:48 #38
81996 Bond
License to kill
pi_34677499
Ik heb niet echt een vraag over HOE fotograferen, maar meer of het bestaat of kan.

Zelf heb ik een Sony P120

Nu zou ik wel eesn macro's willen maken die veel dichterbij kunnen als de 8 cm van nu. Nu heb ik wel eens iemand wat horen zeggen over een voorzet lens. Min vraag is nu kan dat ook voor zo'n soort camera?
Geen commentaar
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:44:49 #39
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34678488
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:13 schreef Bond het volgende:
Ik heb niet echt een vraag over HOE fotograferen, maar meer of het bestaat of kan.

Zelf heb ik een Sony P120

Nu zou ik wel eesn macro's willen maken die veel dichterbij kunnen als de 8 cm van nu. Nu heb ik wel eens iemand wat horen zeggen over een voorzet lens. Min vraag is nu kan dat ook voor zo'n soort camera?
ik heb een Raynox DCR250 super macro voorzetlens.

Het is een heel handig lensje, een zogeheten 'snap on' wat inhoudt dat ie voor verschillende formaten lenzen gezet kan worden.
Ik zal ff wat voorbeeldjes opzoeken voor je.
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:45:46 #40
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34678513
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 11:51 schreef Werewolf het volgende:
ik denk dat je dat moet zien, ik heb alleen niet zo gauw een voorbeeld bij de hand....
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:04 schreef Werewolf het volgende:
Ja het is een opzetlens...
Maar ik kan met de verkregen informatie niet achterhalen hoeveel ik iets dichterbij kan halen...

Standaard heeft heeft de camera 36-211; 432mm, dus 432:36=12, dus kan ik iets 12x dichterbij halen.

Als ik via verschillende sites naar de specs van de telelens kijk, zie ik alleen maar 648mm en " optische zoom van 1,5x."

Nu kan ik die 648 van de telelens delen door de 36 van de camera, maar dan kom ik op 18 uit, terwijl het 24x moet worden...

Welke rekensom moet ik maken?
je 12x zoom word met een factor 1,5 vergroot. Volgens de wiskunde is 12x1,5=18, wat overeenkomt met 648/36
Ik weet niet hoe jij aan die 24 komt.....
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:48:28 #41
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34678606
http://members.home.nl/puckzz/macro.htm

De meeste zijn met de Raynox genomen, maar niet alle
pi_34678900
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:45 schreef Shark.Bait het volgende:

Ik weet niet hoe jij aan die 24 komt.....
Dpreview:
quote:
Covering most shooting requirements, optional wide and tele converter lenses extend the zoom range to an impressive 24x – from wide 27mm to super-tele 648mm (35mm equivalent).
Maar mijn rekensommetje klopte dus.....

Bedankt!
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:01:43 #43
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34679042
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:57 schreef Werewolf het volgende:
Dpreview:
[..]

Maar mijn rekensommetje klopte dus.....

Bedankt!
Je rekensommetje klopte idd. DPR heeft het over van 27 naar 648, en dat is wel 24x.

Maar des te meer reden om de zoom factor te vergeten en gewoon de absolute (35mm film versie ) waardes neer te zetten.
pi_34679219
mijn digitale camera doet wel eens vreemd als ik 2 foto's achter elkaar neem met de zelfontspanner

het rode lampje blijft dan knipperen ook na de 2 foto's

ik heb een HP photosmart 635
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:09:22 #45
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34679310
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:06 schreef sararaats het volgende:
mijn digitale camera doet wel eens vreemd als ik 2 foto's achter elkaar neem met de zelfontspanner

het rode lampje blijft dan knipperen ook na de 2 foto's

ik heb een HP photosmart 635
Sorry, maar voor dat soort camera specifieke vragen heb ik dit topic niet bedoeld. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven. Als een ander dat wel kan "be my guest".
pi_34679340
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:09 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Sorry, maar voor dat soort camera specifieke vragen heb ik dit topic niet bedoeld. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven. Als een ander dat wel kan "be my guest".
waar kan ik het topic vinden?

mijn excuses
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:14:57 #47
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34679485
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:10 schreef sararaats het volgende:
waar kan ik het topic vinden?

mijn excuses
Daar is geen topic over, dus je kan er een topic over openen....
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:50:40 #48
81996 Bond
License to kill
pi_34680641
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:44 schreef Puckzzz het volgende:

ik heb een Raynox DCR250 super macro voorzetlens.

Het is een heel handig lensje, een zogeheten 'snap on' wat inhoudt dat ie voor verschillende formaten lenzen gezet kan worden.
Ik zal ff wat voorbeeldjes opzoeken voor je.
waar heb je hem gekocht?
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:48 schreef Puckzzz het volgende:
http://members.home.nl/puckzz/macro.htm

De meeste zijn met de Raynox genomen, maar niet alle
deze zijn niet gecropt? zo niet, dan moet ik die lens ook gewoon hebben
Geen commentaar
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:54:33 #49
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_34680778
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:50 schreef Bond het volgende:

[..]

waar heb je hem gekocht?
[..]

deze zijn niet gecropt? zo niet, dan moet ik die lens ook gewoon hebben
alleen de vignettering eraf gecropt, daar heb je helaas wel last van.

ik heb 'm bij Konijneberg besteld, was iets van 45 euro ofzo.
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:59:11 #50
81996 Bond
License to kill
pi_34680920
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:54 schreef Puckzzz het volgende:

ik heb 'm bij Konijneberg besteld, was iets van 45 euro ofzo.
ik heb eesn op de site gekeken, en hij is maar 39 euro

zal iedere fotograaf zo'n "snap-on" verkopen?
Geen commentaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')