donequote:Op maandag 30 januari 2006 20:53 schreef RonaldV het volgende:
S.B, zou je in de OP even kunnen verduidelijken wat je doel is van dit topic? Het gaat niet om foto-verbetering maar over meer algemene uitleg, toch?
Aah! de eerste klant!quote:Op maandag 30 januari 2006 20:52 schreef blackbully het volgende:
wat is de waarde van een stop?
Niet doen wat je camera zegt! Je moet je camera wel in (M)anual mode zetten. En dan stel jij je camera in zoals hij aangeeft. (stel: f/4 bij 1/60 sluitertijd). Om 1 stop te overbelichten draai jij de f-stop van f/4 naar f/2.8, dan gaat er 2 keer zoveel licht door.quote:en wat kun je doen om 1 stop onder of over te belichten?
halve stops en derde stops zijn kleinere stapjes van hele stops.quote:ik snap echt nog niks van die berekeningen. soms een hele soms een halve soms een derde stop.
De f-stop getallen zijnquote:iemand een leuke tabel die het overzichtelijk maakt?
bracketing: soms maakt je cam wel eens foutjes bij het berekenen welke stop en welke sluitertijd voor die ene opname precies goed is.quote:Op maandag 30 januari 2006 21:44 schreef CrazyCharlie het volgende:
Wat is "bracketing", waarvoor/waarom gebruik je het en in welke gevallen zou het je een betere foto op kunnen leveren?
Grt.CC
en ik maar denken dat dat theoretisch was, bestaan die echt? en zo ja, welke dan?quote:Op maandag 30 januari 2006 21:28 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
een f-stop van 1 betekent dat het glas in je lens alles doorlaat, dus 100%. Die lenzen zijn ontzettend duur.
Het kan natuurlijk niet echt. Elk glas reflecteert wel licht. Nu gooien ze over het glas een coating die dat moet voorkomen, maar als je in je lens kijkt zie je al reflectie. Canon kwam een keer op de proppen met een .95 lensquote:Op maandag 30 januari 2006 22:24 schreef lostminds het volgende:
en ik maar denken dat dat theoretisch was, bestaan die echt? en zo ja, welke dan?
Hele lap tekst ja, maar het klopt niet helemaalquote:Op maandag 30 januari 2006 21:28 schreef Shark.Bait het volgende:
f/1=100% (al het licht van buiten word doorgelaten)
f/1.4=50% van 1(de helft van het licht word maar doorgelaten)
f/2=50% van 1.4
De f-stop getallen zijn
f/1
f/1.4
f/2
f/2.8
f/4
f/5.6
f/8
f/11
f/16
f/22
f/32
f/45
etc.
een f-stop van 1 betekent dat het glas in je lens alles doorlaat, dus 100%. Die lenzen zijn ontzettend duur.
1.4 betekent dat de lens maar 50% van het licht doorlaat.
Pffff...hele lap tekst
gefixed. Met nederlandstalige linkquote:Op maandag 30 januari 2006 22:47 schreef lostminds het volgende:
oh... dingetje kost maar 358700 yen
2500 euro voor een 50mm lesje![]()
linkje doet het niet goed trouwens
Ja, je hebt gelijk.quote:Op maandag 30 januari 2006 23:00 schreef Gizz het volgende:
<technisch verhaal>
Eh, er werd gevraagd om stops in het algemeen, en jij begint meteen met een hele lap over f/stopsquote:Op maandag 30 januari 2006 23:06 schreef Shark.Bait het volgende:
Maar ik probeer hier mensen iets makkelijk bij te brengen zonder in details te treden.
als je uitgaat van 300 dpi (standaard drukwerk) dan is zonder kwaliteitsverlies 13 x 18 cmquote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:10 schreef MisterTata het volgende:
Niet zozeer een fotografievraag maar ik dacht gooi hem toch maar hier:
Heb een mooie foto gemaakt op het strand, netjes op mijn comp. gezet en nu wil ik hem lekker groot laten afdrukken. Hij is nu 2048x1536, hoe groot kan ik hem dan zonder kwaliteitsverlies laten afdrukken?
Alvast bedankt![]()
Dat kon altijd al, je mag gewoon je eigen topic openen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 00:21 schreef sgoldie het volgende:
ik heb op dit moment (nog) geen vraag, maar vind het nu al een goed topic! Nu kunnen de beginners tenminste ergens vragen posten zonder dat ze RTFM horen!
klopt, je hebt 3 factoren die van invloed zijnquote:Op woensdag 1 februari 2006 00:32 schreef Gose het volgende:
als ik het 'stops' verhaal hierboven een beetje doorlees zou je dus eigenlijk de hoeveelheid licht op x aantal manieren kunnen beinvloeden. stel ik doe een f/stop hoger dan gaat de helft van me licht weg (krap door de bocht gezegd waarschijnlijk), maar als ik dan me ISO van 100 naar 200 doe hef ik dat verlies op en wordt de foto even goed belicht?
je zou eens kunnen kijken naar een 50mm prime lensquote:Op woensdag 1 februari 2006 00:32 schreef Gose het volgende:
nog een vraagje, als ik binnen-sport-fotografie(tafeltennis) wil doen, dan moet ik dus een zeer lichtsterke lens kopen? met tafeltennis heb je namelijk een snelle sluitertijd nodig omdat de bewegingen nogal snel zijn. Ik heb dus laatst een heleboel foto's gemaakt met een Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II, maar daar moest ik dus echt op iso 1600 schieten in een goedverlichte zaal (tl-balken) om een sluitertijd van 1/125 te kunnen gebruiken, flitsen kan natuurlijk niet als de spelers daarvan afgeleid raken. Foto's zijn dus ook behoorlijk korrelig....
quote:Op woensdag 1 februari 2006 00:21 schreef sgoldie het volgende:
ik heb op dit moment (nog) geen vraag, maar vind het nu al een goed topic! Nu kunnen de beginners tenminste ergens vragen posten zonder dat ze RTFM horen!
tx, namens alle experts en vragenstellersquote:Op woensdag 1 februari 2006 08:14 schreef Puckzzz het volgende:
Goed topic 14.gif!
Nee hoor, maar met een SLR heb je als fotograaf meer vrijheden dan met een compact camera, dus dan lijkt het zo. En omdat niet iedere compact camera hetzelfde is (een baby SLR is ook eigenlijk een compact tenslotte), kan ik daar niet een algemeen antwoord op geven.quote:Maar dit is allemaal gebasseerd op DSRL's neem ik aan?
Zo te zien gevruikt Sony OEV ipv EV (exposure value, oftewel belichtingswaarde naar ik meen) OEV zou Original Exposure Value betekenen.quote:Bij mij wordt over of onderbelichten aangeduid met OEV waar staat dat dan voor?
En ik maak regelmatig foto's met bracketing maar heb nooit iets gemerkt van verschil in belichting.
Dit zijn de waarden op de voorkant van mijn camera x6 ?!?!?quote:The most powerful optical zoom (36 – 432mm f/2.7-f.3.5)
enquote:Optional 500D (58mm) close up lens gives the opportunity for interesting and experimental macro photography.
De zoom gaat nu van 12x naar 24x? 27 is groothoek en de 648 is zoom? Maar waar staat de 35mm equivalent dan weer voor?quote:optional wide and tele converter lenses extend the zoom range to an impressive 24x – from wide 27mm to super-tele 648mm (35mm equivalent).
Kan iemand mij het milimeterverhaal een beetje duidelijk maken. Graag zou ik zelf bijvoorbeeld de waardes terug kunnen rekenen, bijvoorbeeld met xx milimeter haal ik dingen xx keer dichterbij.quote:Haal je onderwerp dichterbij met deze TC-DC58B teleconverter van Canon. De TC-DC58B is bestemd voor de Canon PowerShot S2 IS en biedt een optische zoom van 1,5x.
inderdaadquote:Op woensdag 1 februari 2006 09:22 schreef Werewolf het volgende:
Ik word een beetje tureluurs van de milimeters. Ik heb een tijd terug eens eerder wat in het Centrale Lenzentopic gepost, maar ik wil het gewoon snappen, dus vandaar deze vraag.
Mijn Canon Powershot S2 IS geeft aan:
6.0 - 72.0 mm 1:2.7-3.5
Dat laatste zal op het diafragma slaan.
Je sensor van de S2 is veel kleiner van formaat dan die van zo'n 'ouderwetse' filmcamera. Dus de absolute waarde van je lens is 6.0mm-72.0mm; maar in vergelijking met het traditionele filmrolletje (de zo genaamde 35mm formaat) is je lens vergelijkbaar met eentje die een brandpunt van 36mm – 432mm heeft!quote:Nu lees ik op DPreview het volgende:
[..]
Dit zijn de waarden op de voorkant van mijn camera x6 ?!?!?
En dan kan ik ook nog eens additionele lenzen aanschaffen:
[..]
en
[..]
De zoom gaat nu van 12x naar 24x? 27 is groothoek en de 648 is zoom? Maar waar staat de 35mm equivalent dan weer voor?
De optische zoom is makkelijk te berekenen maar zegt op zich niet zoveel. je deelt de hoogste waarde door de laagte en voila, je hebt je zoom waarde. 72/6=12x zoom.quote:En dan geeft Pixelmania geeft namelijk weer het volgende aan:
[..]
Kan iemand mij het milimeterverhaal een beetje duidelijk maken. Graag zou ik zelf bijvoorbeeld de waardes terug kunnen rekenen, bijvoorbeeld met xx milimeter haal ik dingen xx keer dichterbij.
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.quote:Op woensdag 1 februari 2006 10:20 schreef Shark.Bait het volgende:
Waarom zegt de hoeveelheid zoom niet veel?
Een 100-300mm lens heeft dus een optische zoom van 3x, maar een 12-36mm lens heeft ook een optische zoom van 3x. En de eerste is een telezoom, de tweede een wide-angle zoom.
ehm hoe bedoel je?quote:Op woensdag 1 februari 2006 10:47 schreef Werewolf het volgende:
Bedankt voor je verhaal, het is zeer verhelderend...
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
En hoe zit het dan met macro lenzen?
de sensor van de S2 is 1/2.5 inch groot en dan is 6.0-72.0mm hetzelfde als 36-432mm bij 35mm film. dat laatste begrijpen de meeste mensen die fotograferen beter, omdat ze gewend zijn aan 35mm film; de verhouding van de sensor grootte (1/2.5 inch en de brandpunt van de zoom (6.0-72.0mm) is bij 35mm film dus 36-432.quote:Aan de hand van je verhaal vind ik het vreemd dat de camera zelf 6.0 - 72.0 mm aangeeft en in de specs 36- 432 mm staat? Deze laatste zijn 6 maal zo hoog als de eerste, maar zoals je zei; de hoogste delen door de laagste geeft hetzelfde aan: 12x zoom. Enig idee?
Groothoek (wide angel) is iets anders dan breedbeeld. Breedbeeld is maar een beel formaat, zoals 16:9 bij TV of panorma bij foto. (eigenlijk een andere uitsnede van het te fotograferen beeld).quote:Op woensdag 1 februari 2006 10:47 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Oftewel: hoe hoger de waarden, hoe meer (tele)zoom. Hoe lager de waarden, hoe meer breedbeeld.
Ja, in feite wel.quote:Op woensdag 1 februari 2006 10:47 schreef Werewolf het volgende:
[..]
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?quote:Vergroot uw zoombereik met optionele groothoek- en teleconverters naar een indrukwekkende 27mm - 648mm.
Volgens mij gaat het hier om "opzet lenzen" of tussenringen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 11:51 schreef Werewolf het volgende:
Oke, het wordt me allemaal een stuk duidelijker...
Alleen nu kan ik voor mijn Canon een Wide angle en een Telelens aanschaffen. Op de website staat:
[..]
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
Ik denk dat Xil daar een anders effect van een groothoek bedoeld, namelijk dat door de "tonvormige" vertekening van de lens de kop van de hond veel groter lijkt als zijn lijf Dat effect zie je heel duidelijk bij de fish-eye (een extreme groothoek) foto die PdH in zijn avatar heeft staan.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:24 schreef Puckzzz het volgende:
Die afbeelding van Koefiekoekje maakt voor mij een boel duidelijk! Thnx!
Ik snapte sommige opmerking soms niet over groothoek.
Bijvoorbeeld de opmerking van Xil hier.
ow ik denk dat ik het verkeerd formuleer, want ik weet het effect wat hij bedoeld, alleen ik snapte niet hoe hij erbij kwam dat ik groothoek zou hebben gebruikt, want dat had ik naar mijn weten niet.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:52 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Ik denk dat Xil daar een anders effect van een groothoek bedoeld, namelijk dat door de "tonvormige" vertekening van de lens de kop van de hond veel groter lijkt als zijn lijf Dat effect zie je heel duidelijk bij de fish-eye (een extreme groothoek) foto die PdH in zijn avatar heeft staan.
Ja het is een opzetlens...quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:31 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hier om "opzet lenzen" of tussenringen.![]()
ik heb een Raynox DCR250 super macro voorzetlens.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:13 schreef Bond het volgende:
Ik heb niet echt een vraag over HOE fotograferen, maar meer of het bestaat of kan.
Zelf heb ik een Sony P120
Nu zou ik wel eesn macro's willen maken die veel dichterbij kunnen als de 8 cm van nu. Nu heb ik wel eens iemand wat horen zeggen over een voorzet lens. Min vraag is nu kan dat ook voor zo'n soort camera?
ik denk dat je dat moet zien, ik heb alleen niet zo gauw een voorbeeld bij de hand....quote:Op woensdag 1 februari 2006 11:51 schreef Werewolf het volgende:
In het plaatje hierboven kan ik zien wat de beeldhoek is, maar hoeveel kan ik nu dichterbij halen met 648 mm?
je 12x zoom word met een factor 1,5 vergroot. Volgens de wiskunde is 12x1,5=18, wat overeenkomt met 648/36quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:04 schreef Werewolf het volgende:
Ja het is een opzetlens...
Maar ik kan met de verkregen informatie niet achterhalen hoeveel ik iets dichterbij kan halen...
Standaard heeft heeft de camera 36-211; 432mm, dus 432:36=12, dus kan ik iets 12x dichterbij halen.
Als ik via verschillende sites naar de specs van de telelens kijk, zie ik alleen maar 648mm en " optische zoom van 1,5x."
Nu kan ik die 648 van de telelens delen door de 36 van de camera, maar dan kom ik op 18 uit, terwijl het 24x moet worden...
Welke rekensom moet ik maken?
Dpreview:quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:45 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik weet niet hoe jij aan die 24 komt.....
Maar mijn rekensommetje klopte dus.....quote:Covering most shooting requirements, optional wide and tele converter lenses extend the zoom range to an impressive 24x – from wide 27mm to super-tele 648mm (35mm equivalent).
Je rekensommetje klopte idd. DPR heeft het over van 27 naar 648, en dat is wel 24x.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:57 schreef Werewolf het volgende:
Dpreview:
[..]
Maar mijn rekensommetje klopte dus.....
Bedankt!
Sorry, maar voor dat soort camera specifieke vragen heb ik dit topic niet bedoeld. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven. Als een ander dat wel kan "be my guest".quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:06 schreef sararaats het volgende:
mijn digitale camera doet wel eens vreemd als ik 2 foto's achter elkaar neem met de zelfontspanner
het rode lampje blijft dan knipperen ook na de 2 foto's
ik heb een HP photosmart 635
waar kan ik het topic vinden?quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:09 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Sorry, maar voor dat soort camera specifieke vragen heb ik dit topic niet bedoeld. Daar kan ik je ook geen antwoord op geven. Als een ander dat wel kan "be my guest".
Daar is geen topic over, dus je kan er een topic over openen....quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:10 schreef sararaats het volgende:
waar kan ik het topic vinden?
mijn excuses
waar heb je hem gekocht?quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:44 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb een Raynox DCR250 super macro voorzetlens.
Het is een heel handig lensje, een zogeheten 'snap on' wat inhoudt dat ie voor verschillende formaten lenzen gezet kan worden.
Ik zal ff wat voorbeeldjes opzoeken voor je.
deze zijn niet gecropt? zo niet, dan moet ik die lens ook gewoon hebbenquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:48 schreef Puckzzz het volgende:
http://members.home.nl/puckzz/macro.htm
De meeste zijn met de Raynox genomen, maar niet alle
alleen de vignettering eraf gecropt, daar heb je helaas wel last van.quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:50 schreef Bond het volgende:
[..]
waar heb je hem gekocht?
[..]
deze zijn niet gecropt? zo niet, dan moet ik die lens ook gewoon hebben
ik heb eesn op de site gekeken, en hij is maar 39 euroquote:Op woensdag 1 februari 2006 14:54 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb 'm bij Konijneberg besteld, was iets van 45 euro ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |